13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Volgens:flippy schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 09:49:
[...]
ik zie niet helemaal wat voor relatie/conncurrent deze onzinoplossing moet zijn (voor een niet bestaand probleem) ten opzichte van een thuisaccu.
kan iemand eens uitrekenen hoe heet dat water moet zijn om 2 weken lang een toko warm te houden met een buffertank van 4 kuub?
https://bloglocation.com/...tor-for-time-energy-power
455kWh van 0 naar 100C, maar dat is niet reëel dus ga uit van 60C is 274kWh
Dan nog van water naar ijsblok is ongeveer nog eens 455kWh
Dus laten we ons richten op grofweg 700kWh thermische energie.
Mijn huis kan daar dus bij 0C 10 dagen op lopen. Maar waar haal ik dan weer nieuwe warmte vandaan?
De ijsbuffer van Viessmann is 10m3 als ik het me goed herinner.
Dus zal het aan de opbouwmethode liggen die mogelijk uniek is.
Nog niet ,moet verplicht mee naar de schoonfamilie voor kerstkoevlaas2 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 09:58:
[...]
Ik wil niks bevestigen of suggereren maar ik had mijn bedenkingen toen ik naast je machine stond en 'm hoorde starten en stoppen. Maar goed ik loop niet op de zaken vooruit.
Heb je nog kunnen meten met zeepsop of er ergens r410a verdwijnt ?

Laten we ff uitgaan van een energiebehoefte van 80kWh (thermisch) per dag.flippy schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 09:49:
[...]
ik zie niet helemaal wat voor relatie/conncurrent deze onzinoplossing moet zijn (voor een niet bestaand probleem) ten opzichte van een thuisaccu.
kan iemand eens uitrekenen hoe heet dat water moet zijn om 2 weken lang een toko warm te houden met een buffertank van 4 kuub?
2 weken zijn 14 dagen, dus 14 * 80 = 1120kWh thermische energie wil je opslaan.
4 kuub = 4000 liter
Om water te verwarmen is een bepaalde hoeveelheid energie nodig. Deze hoeveelheid heet de energie-inhoud van het water en is gelijk aan 4,2 kJ per liter water en per graad temperatuurverschil.
Even omrekenen naar dezelfde getallen.
1 kWh = 3600.000 joule = 3600 kJ
4,2kJ is dus 0,0011666666666667 Kilowattuur [kWh]
1120kWh is dus 4032000kJ
4032000 / 4000 liter = 1008kJ
1008/4,2kJ=240 graden.
Dus stel dat je eindpunt Ta 30 is, heb je dus een dT van 240 nodig, dus als je die 4000 liter op 270 graden krijgt, DAN kun je 2 weken lang je huis verwarmen
dus op zich geen probleem. alleen weet ik niet helemaal of EPS dan "the material of choice" is. volgens mij begint dat te degraderen boven de 90 graden.Grolsch schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:37:
[...]
Dus stel dat je eindpunt Ta 30 is, heb je dus een dT van 240 nodig, dus als je die 4000 liter op 270 graden krijgt, DAN kun je 2 weken lang je huis verwarmen

ik ga straks eens kijken welk koelmiddel je kan gebruiken om die temperaturen te halen. ik weet dat ze in scandinavie bezig zijn met een pomp die 180 graden kan halen met water als koelmiddel.

[ Voor 19% gewijzigd door flippy op 25-12-2021 10:48 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Ik heb wel eens gehoord dat water ook "gekke dingen" begint te doen op het moment dat het boven de 100 graden komtflippy schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:40:
[...]
dus op zich geen probleem. alleen weet ik niet helemaal of EPS dan "the material of choice" is. volgens mij begint dat te degraderen boven de 90 graden.
ik heb het volle vertouwen dat de ontwerper van dit systeem daar al rekening mee heeft gehouden.Grolsch schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:41:
[...]
Ik heb wel eens gehoord dat water ook "gekke dingen" begint te doen op het moment dat het boven de 100 graden komt

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Hij heeft op zich wel gelijk in het feit dat zo'n soort opslag veel goedkoper is dan accu's.flippy schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:42:
[...]
ik heb het volle vertouwen dat de ontwerper van dit systeem daar al rekening mee heeft gehouden.
Stel dat je die 1120kWh uit een accu wil halen, dan moet je dat dus delen door de COP, stel 4 = 280kWh.
Dat gaat natuurlijk een aardige duit kosten
dat mist alleen het deel dat je nog altijd ergens eerst die energie ergens vandaan moet halen. als je niet voldoende zonnepanelen hebt moet het uit het net komen dus is het nut weer <1 door alle verliezen.Grolsch schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:49:
[...]
Hij heeft op zich wel gelijk in het feit dat zo'n soort opslag veel goedkoper is dan accu's.
Stel dat je die 1120kWh uit een accu wil halen, dan moet je dat dus delen door de COP, stel 4 = 280kWh.
Dat gaat natuurlijk een aardige duit kosten
dat is altijd het irritante van die marketing van dit soort kwakzalvers. als er 10 kwakzalvers zijn die zegt dat een [insert magisch middeltje] beter is dan een accu of meer panelen en 1 persoon die daadwerkelijk weet waar die over praat zullen mensen die 10 kwakzalvers geloven.
Ze zijn dan ook modulair. In mijn situatie red ik het ongeveer een halve dag met 4 kuub bij -10.Grolsch schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:37:
[...]
Laten we ff uitgaan van een energiebehoefte van 80kWh (thermisch) per dag.
2 weken zijn 14 dagen, dus 14 * 80 = 1120kWh thermische energie wil je opslaan.
4 kuub = 4000 liter
Om water te verwarmen is een bepaalde hoeveelheid energie nodig. Deze hoeveelheid heet de energie-inhoud van het water en is gelijk aan 4,2 kJ per liter water en per graad temperatuurverschil.
Even omrekenen naar dezelfde getallen.
1 kWh = 3600.000 joule = 3600 kJ
4,2kJ is dus 0,0011666666666667 Kilowattuur [kWh]
1120kWh is dus 4032000kJ
4032000 / 4000 liter = 1008kJ
1008/4,2kJ=240 graden.
Voordeel is tweedelig, enerzijds koop je de energie goedkoop in (Moet er wel wind/zon zijn) anderzijds zet je de pomp aan als het buiten op z'n warmst is. (Moet het alleen niet te lang duren)
Het vereist nog wat meer rekenen om te zien of het echt interessant is. Zo kan ik het af met 30 graden bij -10 maar het buffer heeft tenminste 40 graden nodig, daar gaat mijn voordeel weer.
Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD
Mogelijk dat deze invalshoek meer kans heeft, warmte opslaan in kaliumcarbonaat:
https://cellcius.com/de-z...ille-periodes-heensleept/
Geen stilstandverlies, hoge energiedichtheid, maar nog weinig concrete specs.
Hiermee kan je mogelijk de warmtepomp in de zomer met astronomische COP laten draaien om 's winters warm te zitten, of een warmtenet met zeecontainers voeden in plaats van lossy leidingen met monopolie.
/science fiction
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
De Elga rekent met de parameters kost van Kw en m3 en de gewenste modus.
Als de hybride modus niet rendabel is en je selectie is kosten dan stopt de wp.
Als gebruiker van ook een Elga Ace 6 ben ik wel benieuwd hoe jij de back up gaat uitzetten.MitchellHearth schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 09:42:
[...]
Hier hetzelfde (heb een Elga Ace). Sinds vanochtend draait ie volledig op de CV ketel. Vannacht zie ik wel dat er CV constant heel zachtjes aan/uit gaat. Toch heb ik het idee dat de WP nu het prima nog zelf kan, misschien eens keertje proberen de back up uit te zetten...
[Afbeelding]
M'n verbruik vandaag (volledig gebruik dus niet alleen vd warmtepomp. Maar heb alleen vanochtend ff een IR paneel aan gehad, vandaar die piek).
Volgens mij kun je de back up alleen maar uitzetten via parameter Hp029 .
Maar bij mij zit deze parameter niet zichtbaar meer op de Elga Ace 6.
Eveneens ontbreekt bij mij de mogelijkheid van Bluetooth.
Deze zou ingesteld moeten worden via parameter AP 129.
Maar ook deze parameter is niet zichtbaar.
Bij ons werkt de Elga Ace 6 vanaf 9 oktober 2021.
Als de buiten temperatuur 3 graden is dan verbruikt hij een klein beetje gas.
Op 23 december was dat over 24 uur toch meer dan een 0.5 m3.
Hij zou echter pas bij min 10 graden gas mogen gebruiken.
Daarom zou ik de Backup ook willen uit kunnen schakelen !!
Ik dacht dat het <5 graden was, maar weet het ff niet zeker.
De hoogte van de kosten van gas en elektra kun je zelf instellen met parameters Hp 062 piekstroomDeltaT schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:03:
@MitchellHearth
De Elga rekent met de parameters kost van Kw en m3 en de gewenste modus.
Als de hybride modus niet rendabel is en je selectie is kosten dan stopt de wp.
Hp 063 dalstroom en Hp 064 gas.
De bedragen kun je zelf verzinnen.
Ik heb deze bedragen ingesteld als 012, 012 en 199.
Maar ondanks deze verzonnen bedragen gaat de Elga Ace 6 toch gas gebruiken bij de buiten temperatuur van 3 graden.
Ik kan mij niet voorstellen dat kleine hoeveelheden gas per keer van 0,03 m3 noodzakelijk zijn voor het eventuele ontdooien van de buiten deel van de warmtepomp.
Zet HP000 eens op -10CTheovelders schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:13:
[...]
Als gebruiker van ook een Elga Ace 6 ben ik wel benieuwd hoe jij de back up gaat uitzetten.
Volgens mij kun je de back up alleen maar uitzetten via parameter Hp029 .
Maar bij mij zit deze parameter niet zichtbaar meer op de Elga Ace 6.
Bij ons werkt de Elga Ace 6 vanaf 9 oktober 2021.
Als de buiten temperatuur 3 graden is dan verbruikt hij een klein beetje gas.
Op 23 december was dat over 24 uur toch meer dan een 0.5 m3.
Hij zou echter pas bij min 10 graden gas mogen gebruiken.
Daarom zou ik de Backup ook willen uit kunnen schakelen !!
PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West
Is dit niet de ketel die het sanitair warmwater circuit op temperatuur houdt? aka. de comfort stand?Theovelders schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:52:
[...]
Ik kan mij niet voorstellen dat kleine hoeveelheden gas per keer van 0,03 m3 noodzakelijk zijn voor het eventuele ontdooien van de buiten deel van de warmtepomp.
Maar dat zou ook boven 3 graden zichtbaar moeten zijn
[OT] Science Fiction? - Vermoedelijk eerder een modern sprookje, "wishful thinking" en reclame om geld op te halen. Als er geen bedrijfsparameters (bijvoorbeeld laad/ontlaad temperaturen) de energiedichtheid (bijvoorbeeld in kWh/l of kg) genoemd worden vind ik dit specifieke artikel eerder iets voor de fabeltjeskrant.Proton_ schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:57:
Met water langetermijnopslag doen komt eigenlijk altijd neer op een eisspeicher.
Mogelijk dat deze invalshoek meer kans heeft, warmte opslaan in kaliumcarbonaat:
https://cellcius.com/de-z...ille-periodes-heensleept/
Geen stilstandverlies, hoge energiedichtheid, maar nog weinig concrete specs.
Hiermee kan je mogelijk de warmtepomp in de zomer met astronomische COP laten draaien om 's winters warm te zitten, of een warmtenet met zeecontainers voeden in plaats van lossy leidingen met monopolie.
/science fiction
Just my € 2cts.
K2CO3 als zouthydraat - ik heb wel een presentatie van de TU/e uit 2019 gevonden met wat meer data (Duits).
"Speicherdichte = 1,3 GJ/m³ = 361 kWh/m³
Beladetemp.: 65°C (@20 mbar)
Entladetemp.: 59°C (@12mbar)
Größe: 1mm bis 5 mm" (gecoate korreltjes?)
Deze techniek is volgens mij niet geschikt voor particulieren eerder iets voor grotere installaties.
Om 500 m³ gas te vervangen heb je toch minimaal ca. 15 m³ zoutopslag + apparatuur + xx zonnecollectoren! etc. nodig.
[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 25-12-2021 12:11 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Druk verhogen dan verschuift het kookpuntGrolsch schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:41:
[...]
Ik heb wel eens gehoord dat water ook "gekke dingen" begint te doen op het moment dat het boven de 100 graden komt
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Nee dat is niet het warmwater gedeelte van de CV ketel die het gas verbruikt maar de Elga Ace 6.Double T schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:55:
[...]
Is dit niet de ketel die het sanitair warmwater circuit op temperatuur houdt? aka. de comfort stand?
Maar dat zou ook boven 3 graden zichtbaar moeten zijn
Het huis is voor het eerst echt warm geworden. De slaapkamers krijg ik het nog niet warm. Heb nu de ta ingesteld op 38 graden om te kijken of het huis warm blijftJa. Naregeling. Maar dat lijkt me voor jou nog niet zo geschikt, gezien je zeer beperkte afgiftesysteem. Beter is het om eerst te proberen de groepen van de ruimtes die te veel opwarmen iets te knijpen.
Ja klopt, je hebt gelijk. Wat ik nu heb is niet efficiënt. De installateur had het over paar duizend euro's als je dat vervangen wilt hebt voor een gesloten systeem inclusief watts naregeling?40 is ook al veel te veel. Je moet zorgen dat je die verdelers ombouwt of vervangt voor een gesloten versie. In ieder geval moeten de restricties eruit.
En dan moet die Ta naar beneden.
Haha ja dat is na installatie van de warmtepomp dus dat heeft de installateur zelf veroorzaaktIs je stofzuiger stuk? Tering, wat een bende. Let wel, als een monteur zo moet werken wordt het resultaat ook niet bepaald beter...
9kw maar kan nergens terugvinden wat er nog van over is bij -10Hoeveel kW heeft je WP nu dan? En wat is daar nog van over bij -10?
Dus ik heb eigenlijk 2 keuzes of de opening vergroten of de verdelers vervangen. Hoeveel kost het ongeveer om zo een verdeler te vervangen voor een gesloten variant?t.oswald schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:29:
[...]
Dat omcirkelde deel hoort altijd bij de standaard open verdeler. Het punt is dat die thermostaat links en het ventiel rechts een heel nauwe doorstroom opening hebben. Die moet vervangen worden. De eerste foto van de thermostaat laat wat moeilijk in de diepte zien hoe klein de doorstroom opening is. Het ventiel rechts heeft ook maar de helft open. De foto van de verdeler laat de vervangende grote open aansluitingen zien.
Ik heb uiteindelijk toch mijn open verdeler vervangen door een gesloten verdeler, maar als je de aansluiting “groot en open” maakt, kan het met de open verdeler ook wel.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb hier nog een 8 groeps verdeler 'over', is van henco.weebeast schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:33:
[...]
Dus ik heb eigenlijk 2 keuzes of de opening vergroten of de verdelers vervangen. Hoeveel kost het ongeveer om zo een verdeler te vervangen voor een gesloten variant?
Ja dat klopt, rond die temperatuur gaat ie harder draaien.Grolsch schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:39:
Weet 1 van de Mitsu gebruikers vanaf welke buitentemperatuur de regeling de ventilator(en) harder laat draaien
Ik heb de indruk (niet dat ik het zeker weet), dat de CV aangaat omdat de retourtemperatuur teveel zakt (en daar moet de WP zijn ontdooi-energie uithalen).Theovelders schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:52:
[...]
De hoogte van de kosten van gas en elektra kun je zelf instellen met parameters Hp 062 piekstroom
Hp 063 dalstroom en Hp 064 gas.
De bedragen kun je zelf verzinnen.
Ik heb deze bedragen ingesteld als 012, 012 en 199.
Maar ondanks deze verzonnen bedragen gaat de Elga Ace 6 toch gas gebruiken bij de buiten temperatuur van 3 graden.
Het warme water uit de CV loopt rechtreeks de WP in als de leidingen zo bekijk.
En ik heb een buffervat van 40L dat helpt ook.
Maar 0,03 m3 per defrost = 0,6 m3 per dag is 36 cent. Geen aandacht aan besteden.
als je R718 zou gebruiken heb je nog steeds een slordige 100 bar nodig. weet iemand toevallig hoe drukvast EPS is?koevlaas2 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:05:
[...]
Druk verhogen dan verschuift het kookpunt
Ja klopt, verdieping 1, 2, 3 hebben zo een verdeler. De verdeler van verdieping 1 heeft ook een lus dat naar de begane grond gaat. Ze hebben op verdieping 2 en 3 niet veel aangepast. Geprobeerd om alle koppelingen zo los mogelijk te krijgen zodat het wat warmer werdRonJ schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:47:
[...]
Ik mag aannemen dat je op iedere verdieping zo'n verdeler hebt zitten dan? En dus niet maar 1 lus per verdieping hebt? Hoe staat eea boven in/afgesteld? En is daar door de installateur nog iets aangepast? Weet je hoe de leidingen daar naartoe lopen? (e.g. krijgt boven niet de retour van beneden aangevoerd)
Zoals iemand hier al schreef, die thermostaat en knieventiel knijpen nu gigantisch je flow af, die al niet optimaal stroomt met deze leidingdikte. 50 is idd veel te heet.
Hoewel niet bepaald ideaal kán vvw wel met laminaat, indien de planken daar geschikt voor zijn en de juiste ondervloer is toegepast (dun plastic met alufolie en dus NIET die dikke groene/blauwe platen, dan verander je de boel in plafondverwarming voor beneden). Wat zit er boven onder het laminaat?
Je moet iig éérst zorgen dat je flow in iedere verdeler voldoende is en je Ta veel lager komt te liggen. Daarna kun je dan de groepen onderling nog wat afregelen. Als de keuken dan te koud wordt draai je de overige groepen 1 slag dicht, of andersom. Maar eerst de basis goed hebben, anders heeft dat ook geen zin.
Ik ga de vorige bewoners even een bericht sturen, zij hebben toen het laminaat geplaatst. Weet nog niet wat er precies onder zit maar het blijft erg koud.
Ta staat nu ingesteld op 38, het huis is mooi warm op 23 graden. Wil even kijken of het nog steeds warm blijft. Denk inderdaad dat ik toch gesloten verdelers moet plaatsen, om het verbruik te verlagen.
Het gaat om het principe en het feit dat o.a parameter Hp 029 ontbreekt in de Elga Ace waardoor keuze mogelijkheden uitgesloten zijn voor de gebruiker !!aartw99 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:36:
[...]
Ik heb de indruk (niet dat ik het zeker weet), dat de CV aangaat omdat de retourtemperatuur teveel zakt (en daar moet de WP zijn ontdooi-energie uithalen).
Het warme water uit de CV loopt rechtreeks de WP in als de leidingen zo bekijk.
En ik heb een buffervat van 40L dat helpt ook.
Maar 0,03 m3 per defrost = 0,6 m3 per dag is 36 cent. Geen aandacht aan besteden.
Dit heb je nodig:flippy schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 09:49:
[...]
https://www.innovatie-est...ootschalige-energieopslag
Het is gewoon een kwestie van uitproberen nu, probeer svp eens 36c aanvoer en als dat goed gaat is 35 of 34 ook het proberen waard ?weebeast schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:41:
[...]
Ja klopt, verdieping 1, 2, 3 hebben zo een verdeler. De verdeler van verdieping 1 heeft ook een lus dat naar de begane grond gaat. Ze hebben op verdieping 2 en 3 niet veel aangepast. Geprobeerd om alle koppelingen zo los mogelijk te krijgen zodat het wat warmer werd
Ik ga de vorige bewoners even een bericht sturen, zij hebben toen het laminaat geplaatst. Weet nog niet wat er precies onder zit maar het blijft erg koud.
Ta staat nu ingesteld op 38, het huis is mooi warm op 23 graden. Wil even kijken of het nog steeds warm blijft. Denk inderdaad dat ik toch gesloten verdelers moet plaatsen, om het verbruik te verlagen.
Ik gebruik geen stooklijn maar alleen Ruimteregeling voor de Elga Ace 6 met de eTwist.
Wij zijn geen voorstander van het gebruik van een stooklijn.
Laat hem vandaag op 38 graden staan, morgen zal ik hem veranderen naar 36 graden. De thermostaat op de verdelers staat op 37,5 graden, moet ik dat ook nog veranderen?koevlaas2 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:47:
[...]
Het is gewoon een kwestie van uitproberen nu, probeer svp eens 36c aanvoer en als dat goed gaat is 35 of 34 ook het proberen waard ?
Elk verdeler heeft 4 groepen. Volgens mij heb ik dan 4 groeps verdelers nodig?koevlaas2 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:34:
[...]
Ik heb hier nog een 8 groeps verdeler 'over', is van henco.
[ Voor 25% gewijzigd door weebeast op 25-12-2021 13:00 ]
Even serieus - je bedoelt dit niet serieus? - Maar ja - een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 25-12-2021 13:01 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Blijkbaar voorbehouden aan de installateur.Theovelders schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:42:
[...]
Het gaat om het principe en het feit dat o.a parameter Hp 029 ontbreekt in de Elga Ace waardoor keuze mogelijkheden uitgesloten zijn voor de gebruiker !!
Verbinding naar de CV weghalen lost het probleem op.
Hangt even af van het laminaat. Niet helemaal duidelijk of je dat overal hebt, daarvoor mag de aanvoer temperatuur niet te hoog zijn. Maar als die thermostaten nu ook al op 37,5 staan?? Dat is best erg hoog voor laminaat meen ik me te herinneren. Heb zelf tegels, maar dacht dat laminaat onder de 30 moest blijven? Zodra je met je Ta rond een normale 32 bent aanbeland zou ik ook afstappen van temperatuur direct en naar een stooklijn gaan.weebeast schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:56:
[...]
Laat hem vandaag op 38 graden staan, morgen zal ik hem veranderen naar 36 graden. De thermostaat op de verdelers staat op 37,5 graden, moet ik dat ook nog veranderen?
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Heb alleen in de slaapkamers laminaat. Op de 1ste verdieping heb ik stenen. Op de 2de verdieping een houten vloer. Vertrekwatertemperatuur is nu 31 graden.t.oswald schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:15:
[...]
Hangt even af van het laminaat. Niet helemaal duidelijk of je dat overal hebt, daarvoor mag de aanvoer temperatuur niet te hoog zijn. Maar als die thermostaten nu ook al op 37,5 staan?? Dat is best erg hoog voor laminaat meen ik me te herinneren. Heb zelf tegels, maar dacht dat laminaat onder de 30 moest blijven? Zodra je met je Ta rond een normale 32 bent aanbeland zou ik ook afstappen van temperatuur direct en naar een stooklijn gaan.
:strip_exif()/f/image/8XiXKcVhulPwaKWnsTqUy97O.jpg?f=fotoalbum_large)
Waarschijnlijk nog een issue. Wanneer je straks met een stooklijn gaat werken controleer dan ook de buitentempersensor. Zo te zien hangt deze in de volle zon.weebeast schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:36:
[...]
Heb alleen in de slaapkamers laminaat. Op de 1ste verdieping heb ik stenen. Op de 2de verdieping een houten vloer. Vertrekwatertemperatuur is nu 31 graden.[Afbeelding]
Heb je al een antwoord gekregen/gevonden op je vraag? - Ik ben zeer benieuwd.flippy schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 09:49:
[...]
Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"dunklefaser schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:43:
[...]
Heb je al een antwoord gekregen/gevonden op je vraag? - Ik ben zeer benieuwd.
O.K. - ik zie het al - jouw oorspronkelijke vraag ging van verkeerde randvoorwaarden uit.
welke verkeerde voorwaarde? ik vroeg alleen wat er nodig was om te voldoen aan de marketingclaim die in het artikel stond.dunklefaser schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:47:
[...]
O.K. - ik zie het al - jouw oorspronkelijke vraag ging van verkeerde randvoorwaarden uit.
"We kunnen veel energie in een klein volume kwijt. Meer dan de beste electrische thuisopslag en veel meer dan in water." - De geclaimde marketingclaim kan ik niet vinden.flippy schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:49:
[...]
welke verkeerde voorwaarde? ik vroeg alleen wat er nodig was om te voldoen aan de marketingclaim die in het artikel stond.
Er wordt volgens mij geen "vrij" water verwarmd.
[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 25-12-2021 15:36 ]
ik zou toch iets meer aandacht besteden aan het lezen...dunklefaser schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:53:
[...]
"We kunnen veel energie in een klein volume kwijt. Meer dan de beste electrische thuisopslag en veel meer dan in water." - De geclaimde marketingclaim kan ik niet vinden.
Er wordt volgens mij geen "vrij water" verwarmd.
‘Inmiddels is ons opslagsysteem een stuk kleiner’, vertelt Brand. ‘Het kan 4 kuub warm water bevatten. Dat is bij voldoende temperatuur genoeg om een energiezuinige woning zo’n 2 weken lang van duurzame warmte te voorzien.
Als je het echt wilt forceren kan je de aansturing vanuit de elga richting de CV toch loshalen? Zowel de Elga als de CV(voor SWW) zijn dan geheel standalone.Theovelders schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:42:
[...]
Het gaat om het principe en het feit dat o.a parameter Hp 029 ontbreekt in de Elga Ace waardoor keuze mogelijkheden uitgesloten zijn voor de gebruiker !!
2030Wp + 2520Wp PVoutput
Wij hebben een nachtverlaging van 21.00 uur tot 09.00 uur.DeltaT schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:57:
@Theovelders OK. Wordt de ingestelde temperatuur gehaald? Wel of geen nachtverlaging?
Ingesteld met parameter HP 094 en 095. Op de Elga Ace 6.
Bij de nacht temperatuur van - 5 graden was om 09.00 uur de binnen temperatuur 1 graad gezakt .
De Elga had daarna in 2.5 uur de gevraagde ruimte temperatuur van 21 graden weer bereikt.
Wij hebben 10 normale plaat radiatoren van verschillende afmetingen met en zonder boosters en 100m2 vloer verwarming.
Dus de hoeveelheid water buffer is best hoog.
Idem ditto. Ik geef het op, chemie is toch te moeilijk (en hier sowieso OT).flippy schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 14:16:
[...]
ik zou toch iets meer aandacht besteden aan het lezen...
[...]
[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 25-12-2021 15:38 ]
Dat begrijp ik, maar dat moet toch eigenlijk niet nodig zijn als de functie van Parameter HP 029 aanwezig zou zijn zoals dit is beschreven in de handleiding van de Elga-Ace 6.Geronimoos schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 14:18:
[...]
Als je het echt wilt forceren kan je de aansturing vanuit de elga richting de CV toch loshalen? Zowel de Elga als de CV(voor SWW) zijn dan geheel standalone.
De genoemde verbinding zou ook onderbroken kunnen worden met gewoon een schakelaar denk ik.
Ah ja, had er nog niet aan gedacht. Hij staat op een plat dak zonder schaduwLacsapOV schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:42:
[...]
Waarschijnlijk nog een issue. Wanneer je straks met een stooklijn gaat werken controleer dan ook de buitentempersensor. Zo te zien hangt deze in de volle zon.
Niet te vinden met de zoekfunctie.
Wel bij installateur systeem warmtepomp bijverwarmen.
Geen wijzigingen mogelijk.
Heb je HP 030 naar 60 of meer geprobeerd?
Altijd vol open en nog beter de ventielen zelfsweebeast schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:56:
[...]
Laat hem vandaag op 38 graden staan, morgen zal ik hem veranderen naar 36 graden. De thermostaat op de verdelers staat op 37,5 graden, moet ik dat ook nog veranderen?
(laten) verwijderen.
Door het koude weer is de druk nu niet zo hoog in je machine, als je de machine start word deze hoger naarmate de machine het persgas opwarmd maar in jouw geval maakt het niet heel veel uit denk ik.Apocalyps895 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:28:
[...]
Nog niet ,moet verplicht mee naar de schoonfamilie voor kerst, maandag ga ik dit doen. Moet de WP aanstaan om dit goed te kunnen controleren?
:strip_exif()/f/image/OVpPXFoFN6IZx3Zuue7a72fz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KiGfP10gGeKSelGodYRcFFaO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xffveYlfbC74ZFzFbdbtzgUJ.jpg?f=fotoalbum_large)
WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021
Bij mij is het onder de 6 graden.Grolsch schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:39:
Weet 1 van de Mitsu gebruikers vanaf welke buitentemperatuur de regeling de ventilator(en) harder laat draaien
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Misschien klinkt het stom maar ik snap eigenlijk niet waarom ze de ta zo hoog hadden ingesteld.koevlaas2 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 16:56:
[...]
Altijd vol open en nog beter de ventielen zelfs
(laten) verwijderen.
Ik heb een gesloten verdeler. Als ik de ta instel op bijv 37 graden en de thermostaat op de verdeler op maximaal zet dan mengt die amper koud water en gaat er regelrecht 37 graden de grond in. Dat is eigenlijk toch ook wat jij dan bedoelt?
omdat het CV installateurs zijn en die kunnen alleen in CV denken.weebeast schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 17:41:
[...]Misschien klinkt het stom maar ik snap eigenlijk niet waarom ze de ta zo hoog hadden ingesteld.
andere punt is dat veel units zo af fabriek ingesteld zijn en installateurs drukken doorgaans het ding in het stopcontact en zodra ze een vlam zien zijn ze de deur uit.
[ Voor 23% gewijzigd door flippy op 25-12-2021 17:44 ]
Das nie goe nie, een vlam uit een warmtepomp.flippy schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 17:43:
[...]
omdat het CV installateurs zijn en die kunnen alleen in CV denken.
andere punt is dat veel units zo af fabriek ingesteld zijn en installateurs drukken doorgaans het ding in het stopcontact en zodra ze een vlam zien zijn ze de deur uit.
Wat ik gemerkt heb is dat wanneer de Ta bij de defrost <20graden wordt, dat dan de CV ketel bijspringt. Ondanks dat ik backup op geen heb staan. Dit is bij mij, voornamelijk bij een buitentemperatuur van +/- 3 graden, hoge luchtvochtigheid en door de lage stooklijn ook een lage standaard temperatuur.Theovelders schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 14:38:
[...]
Dat begrijp ik, maar dat moet toch eigenlijk niet nodig zijn als de functie van Parameter HP 029 aanwezig zou zijn zoals dit is beschreven in de handleiding van de Elga-Ace 6.
De genoemde verbinding zou ook onderbroken kunnen worden met gewoon een schakelaar denk ik.
Op het moment dat de buitentemperatuur <0 graden gaat, is de temperatuur van het water hoog genoeg om ervoor te zorgen dat de Ta gedurende een defrost niet lager dan 20 graden wordt. Dan springt de CV ketel niet meer bij.
Ik heb de parameters in feb 2021 zo ingesteld dat zelf met -10 buiten de warmtepomp volledige door blijft lopen.
@mkleinman jij draait de Elga Ace 6 solo zonder backup, wat is jou retour temperatuur gedurende een defrost helemaal op het einde?
Nooit knijpen op je verdeler, dat kost je rendement. Aanvoertemperatuur van maximaal 32c in je vloer maar dat stel je dus af met je wp.weebeast schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 17:41:
[...]
Misschien klinkt het stom maar ik snap eigenlijk niet waarom ze de ta zo hoog hadden ingesteld.
Ik heb een gesloten verdeler. Als ik de ta instel op bijv 37 graden en de thermostaat op de verdeler op maximaal zet dan mengt die amper koud water en gaat er regelrecht 37 graden de grond in. Dat is eigenlijk toch ook wat jij dan bedoelt?
Ik verlies tussen de 4 en 5 graden op de aanvoertemperatuur volgens mijn grafiek, Laagste wat ik zie is 27,8 graden.thafusion schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 17:57:
[...]
@mkleinman jij draait de Elga Ace 6 solo zonder backup, wat is jou retour temperatuur gedurende een defrost helemaal op het einde?
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ik maak gebruik van de geijkte combinatie van een Elga ace 6kw en een Remeha Calenta 40c cw5
Nu heb ik laatst de 4 radiatoren ontlucht op de.bovenverdieping en daar kwam een behoorlijke hoeveelheid lucht uit dus was ik in de veronderstelling dat ik het nodige moest aanvullen met water maar eenmaal boven trof ik de volgende.waardes aan.
De Calenta gaf een waarde van 1.6 bar aan.
En de warmtepomp een waarde van 0.8 en 0.9
Voor zover ik weet heeft de CV geen automatisch systeem voor het bijvullen.
Iemand een verklaring hiervoor?
:strip_exif()/f/image/NAxjn084H7hqLxZfs7lZoY6F.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/awdjqitdSLpFvOcpiOgZbkXc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/guRH5mUUdISSYJszSdUR1m3w.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 102% gewijzigd door MaXeRs op 29-12-2021 21:48 ]
dat weten die installateurs niet, die zijn cv's gewent.LacsapOV schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 17:51:
[...]
Das nie goe nie, een vlam uit een warmtepomp.
Sorry ik bedoel dat ik een open verdeler heb. Zal straks de thermostaat op alle verdelers op maximaal zetten. Bedanktkoevlaas2 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 18:08:
[...]
Nooit knijpen op je verdeler, dat kost je rendement. Aanvoertemperatuur van maximaal 32c in je vloer maar dat stel je dus af met je wp.
Bedankt voor je reactie.DeltaT schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 19:39:
@MaXeRs onderaan de retour leiding heb je een rode hendel dat is een mogelijkheid, boven de magnetische filter ook??
Is de druk die wordt aangeven op de Warmtepomp te laag?
Want op de CV geeft deze een druk van 1.6 weer.
:strip_exif()/f/image/bjQesvjQGDul2u8EqrrpQTo2.jpg?f=fotoalbum_large)
Tot nu toe heb ik geen installatie met automatische bijvul systeem gezien, zou een groot probleem zijn bij een lek in het systeem.
bij mij ook dat verschil. 2 bar <>1.3 barMaXeRs schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 18:34:
Een vraag voor de kenners
Ik maak gebruik van de geijkte combinatie van een Elga ace 6kw en een Remeha Calenta 40c cw5
Nu heb ik laatst de 4 radiatoren ontlucht op de.bovenverdieping en daar kwam een behoorlijke hoeveelheid lucht uit dus was ik in de veronderstelling dat ik het nodige moest aanvullen met water maar eenmaal boven kwam ik trof ik de volgende.waardes aan.
De Calenta gaf een waarde van 1.6 bar aan.
En de warmtepomp een waarde van 0.8 en 0.9
Voor zover ik weet heeft de CV geen automatisch systeem voor het bijvullen.
Iemand een verklaring hiervoor?
lijkt normaal
De rust is wedergekeerd.
Ik had zelf de theorie dat de meegeleverde dempers van rubber misschien harder worden bij lage temperaturen, maar geen idee of dat überhaupt een ding is?
(Heb hem vandaag overdag in stille mode gezet; geluid was niet leuk meer ...)
Bij onze unit die in september geplaatst is mist de Bluetooth instelling; maar ook de hele module. Ik begreep van de installateur dat Remeha units uitleverde zonder de bluetooth print + antenne ivm leveringsproblemen. Mogelijk is dat daar ook de oorzaak?Theovelders schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:13:
[...]
Werkt de elga bij je ouders inmiddels weer ?Grolsch schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 20:44:
Bij mijn ouders is de druk sinds installatie ook 0,8 - 0,9 bar, elga hangt op zolder.
Betreft de 6kw ace, tbuiten -4, en de ace hangt ergens op de dakconstructie met zo'n kap, meter of 8 a 10 hoog gok ik.
[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 25-12-2021 21:03 ]
Ja, zat hem in de hybride modus, die heb ik dus vandaag vakkundig vóór het kerstdiner ff op GEEN gezet.koevlaas2 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 21:02:
[...]
Werkt de elga bij je ouders inmiddels weer ?
Zeker dat isoleren scheelt, je hele systeem is uitgevoerd in staal wat veel warmteverlies opleverd.LeonTebbens schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 17:08:
Gisteren als soort van kerstcadeau aan mezelf alle leidingen op zolder nageïsoleerd. Het viel me namelijk op dat het aardig warm was op dit onverwarmde deel van zolder. Vooral in de buurt van de binnenunit en het SWW boilervat voelde ik in mijn gezicht de warmtestraling van de ongeïsoleerde CV- en SWW-leidingen. Ik ben benieuwd of de temperatuurdaling van het SWW water nu ook wat minder snel zal gaan.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je kan het nog beter maken door een rol pvc tape 50mm te kopen en de boel helemaal netjes aan elkaar te tapen. Zelf maak ik rechte stukken en bochten zoveel mogelijk uit 1 stuk isolatie buiten dat ik kunststof leidingen gebruik (die minder warmteverlies hebben ).
Was bij mij ook. De muur gaat in resonantie.wwouterh schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 21:00:
Ben benieuwd of diegene met de Elga Ace (hier de 4kw, hangt aan buitengevel) dit herkennen: bij lage temperaturen (zoals nu, bij -4 hier) horen we buitenunit enorm goed in huis. Op het niveau dat we er aardig gek van worden; je hoort het overal overheen. Bij hogere temperaturen (> 0) hoor je hem ook wel iets maar niet storend en alleen bij bepaalde vermogen.
Ik had zelf de theorie dat de meegeleverde dempers van rubber misschien harder worden bij lage temperaturen, maar geen idee of dat überhaupt een ding is?
Van de muur afgehaald en op poten op de grond op poten gezet (Bigfoot).
Ja, het is niet voor niets dat hier steeds geadviseerd wordt om een buitenunit in de tuin op de grond te zetten.wwouterh schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 21:00:
Ben benieuwd of diegene met de Elga Ace (hier de 4kw, hangt aan buitengevel) dit herkennen: bij lage temperaturen (zoals nu, bij -4 hier) horen we buitenunit enorm goed in huis. Op het niveau dat we er aardig gek van worden; je hoort het overal overheen. Bij hogere temperaturen (> 0) hoor je hem ook wel iets maar niet storend en alleen bij bepaalde vermogen.
Maar je zou kunnen proberen om de rubbers te vervangen door speciale veren, afgestemd op de massa van de unit.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Had hem ook het liefst op de grond gehad maar de installateur gaf aan dat dan de koude leiding te lang zou worden. En hij was dan bereikbaar vanaf publieke straat; minder fijn met kabels e.d.aartw99 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 21:33:
[...]
Was bij mij ook. De muur gaat in resonantie.
Van de muur afgehaald en op poten op de grond op poten gezet (Bigfoot).
Achteraf was dat inderdaad betere oplossing geweest. Zaten alleen met de lengte van de leiding.Andrehj schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 22:18:
[...]
Ja, het is niet voor niets dat hier steeds geadviseerd wordt om een buitenunit in de tuin op de grond te zetten.
Maar je zou kunnen proberen om de rubbers te vervangen door speciale veren, afgestemd op de massa van de unit.
Had al wel die veren gezien inderdaad maar vroeg me af of het voor de wat hogere resonantie geluiden ook werkt. Ik ga kijken of onze (of anders een) installateur die veren er tussen kan plaatsen. (Unit hangt nogal hoog nu)
[ Voor 4% gewijzigd door wwouterh op 25-12-2021 22:59 ]
men moet isolerende pluggen gebruiken en een cm of 2 van die rubber matten voor onder de wasmachine tussen de beugel en de muur doen. dat haalt de meeste dreun eruit.wwouterh schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 22:58:
[...]
Achteraf was dat inderdaad betere oplossing geweest. Zaten alleen met de lengte van de leiding.
Had al wel die veren gezien inderdaad maar vroeg me af of het voor de wat hogere resonantie geluiden ook werkt. Ik ga kijken of onze (of anders een) installateur die veren er tussen kan plaatsen. (Unit hangt nogal hoog nu)
Had er ook last van, deze gekocht:wwouterh schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 21:00:
Trillingsdemper Soft rubber draad M8 (voor de unit)
Wagner Rubber anti-trilmatje 10x10x1cm ( tussen de beugel)
Nu nergens meer last van.
Dat klinkt hoopvol inderdaad! (Begon al een beetje spijt te krijgen van de Elga ...); dank voor deze tips.thafusion schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 23:09:
[...]
Had er ook last van, deze gekocht:
Trillingsdemper Soft rubber draad M8 (voor de unit)
Wagner Rubber anti-trilmatje 10x10x1cm ( tussen de beugel)
Nu nergens meer last van.
Heb je dit er zelf tussen gezet met de unit gewoon aangesloten?
Ja zeker we maken op het werk ( procesindustrie ) gebruik van 160 graden Celsius heet demiwater, voorraad vat op onze afdeling is 25m³ ligt een stoomdeken bovenin. Inderdaad kookpunt van het gedemiraliseerd-water verhogen door de drukkoevlaas2 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:05:
[...]
Druk verhogen dan verschuift het kookpunt
[ Voor 6% gewijzigd door Leudal op 26-12-2021 06:44 ]
Ja, waarom het niet standaard meegeleverd is mij ook een raadsel.wwouterh schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 23:18:
[...]
Dat klinkt hoopvol inderdaad! (Begon al een beetje spijt te krijgen van de Elga ...); dank voor deze tips.
Heb je dit er zelf tussen gezet met de unit gewoon aangesloten?
Een gesloten verdeler heeft geen meng mogelijkheid met koud water en ontbeerd een pomp. Temperatuur en flow worden bepaald door de WP zelf.weebeast schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 17:41:
[...]
Misschien klinkt het stom maar ik snap eigenlijk niet waarom ze de ta zo hoog hadden ingesteld.
Je hebt dus een open verdeler.
Groepen volledig open zetten op je verdeler is het uitgangspunt. Niet knijpen op je primaire afgifte bron.
Dat is op zich niet erg, hij gaat het dan later afmaken nadat hij weer even verwarmd heeft. Maar ik heb nu al 2 keer gezien dat hij bij die vervolg-run alleen maar water gaat rondpompen. Compressor gaat niet aan en backup element gaat ook niet aan, oftewel: er wordt geen warmte aan het vat toegevoegd. Na 10-15 minuten zinloos water rondpompen (waardoor het boilervat dus langzaam afkoelt ivm warmteverliezen) ben ik er dan wel klaar mee en zet hem op SWW-verbieden. Dan gaat hij uiteraard weer verwarmen, maar heel praktisch is dat niet. Ben ik nou te ongeduldig en gaat hij uiteindelijk toch wel weer warm water maken? En wat is het idee achter deze aanpak, ik doorzie niet wat het ding denkt te bereiken met alleen maar water door de spiraal heen rond te pompen?
Dat is geen normaal gedrag, normaal hoort hij na die periode weer gewoon je SWW vat te verwarmen.ocaj schreef op zondag 26 december 2021 @ 07:33:
Even een vraagje over het SWW-gedrag van mijn ERSD-VRM2D. Met deze temperaturen is het niet fijn als hij te lang met SWW bezig is, omdat hij dan niet aan het verwarmen is en dat merk ik aan de kamertemperatuur (combi radiatoren + vloer-bijverwarming). Ik heb ingesteld dat hij max 75 min SWW mag maken en dan weer even moet gaan verwarmen. 75min is bij wat hogere buitentemperaturen genoeg om de SWW-run af te ronden, maar nu niet, zeker niet als er nog 1 of 2 defrosts tijdens de SWW-run plaatsvinden.
Dat is op zich niet erg, hij gaat het dan later afmaken nadat hij weer even verwarmd heeft. Maar ik heb nu al 2 keer gezien dat hij bij die vervolg-run alleen maar water gaat rondpompen. Compressor gaat niet aan en backup element gaat ook niet aan, oftewel: er wordt geen warmte aan het vat toegevoegd. Na 10-15 minuten zinloos water rondpompen (waardoor het boilervat dus langzaam afkoelt ivm warmteverliezen) ben ik er dan wel klaar mee en zet hem op SWW-verbieden. Dan gaat hij uiteraard weer verwarmen, maar heel praktisch is dat niet. Ben ik nou te ongeduldig en gaat hij uiteindelijk toch wel weer warm water maken? En wat is het idee achter deze aanpak, ik doorzie niet wat het ding denkt te bereiken met alleen maar water door de spiraal heen rond te pompen?
Volgende vraag: Wat kan dit veroorzaken?
Altijd onhandig bij troubleshooten: Meestal doet hij het gewoon goed, maar af en toe doet hij dus raar.
Geen idee waar ik het moet zoeken.
Zonder defrosts lijkt hij het ook niet te trekken, setpoint Ta wordt niet gehaald, en ruimtetemperatuur koelt af.Dylantje2 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 07:25:
[...]
mmm nou anders...
Als de standaard bij iemand 22-24 graden is zal hij in zijn gasverbruik ook anders hebben moeten rekenen en was de wp bij mij wss ook wel uitgekomen op een 7 of 9 kw
de 21-22 graden was/is mijn target.
De defrost mania is soms een dingetje maar zeker niet bij mij alleen. En wss met een VAT geen enkel probleem geweest, maar ja ik geen vat.
Het was 3 nachten kouder dan -10 in mijn beleving [ -12 -15 ] want ik ben eerlijkheidshalve wel 3x uit geweest in die nachten om te kijken...![]()
Buiten de DF mania range, liep hij als een zonnetje, en deed de backupheater prima zijn werk.
Niet serieus afgekoeld in huis, als we over 3-8 tiende range gaan miepen. Is voor mij een geen serieus probleem.
Dan heb ik het idee dat niet eens op de max liep.
De stooklijn kan nog anders en ik heb geen shift gebruikt afgelopen winter.
Pellets 2x ivm natte kleding kids.
Dus hoe dan ook ik zeeeer tevreden geweest.
Andere vraag kan zijn wat kost je meer, Een stuiterende 9 kw die dan ook erg veel verbruikt, en niet terug moduleert naar 180w, dus ook op hogere t buiten veel gebruikt?.
Of voor 95% van het jaar een mooi lopen de pomp. Die het in de extremen wat moeilijker heeft? En dan de BH vaker moet schakelen..
Daarnaast ben ik zeker geen voorbeeld systeem. Maar daar waren we het toch al ff over eens
Echt superkoud was het toch ook niet? -6 volgens je grafieken.

Je kunt goed zien dat de laatste 10Hz pas wordt vrijgegeven als het kouder wordt.
Probeert hij wel SWW te verwarmen dan? Staat er een play tekentje bij SWWocaj schreef op zondag 26 december 2021 @ 08:17:
@Grolsch Aha, dank voor de bevestiging. ik vond het ook niet normaal, maar fijn om bevestigd te krijgen dat het niet aan mij ligt.
Volgende vraag: Wat kan dit veroorzaken?
Altijd onhandig bij troubleshooten: Meestal doet hij het gewoon goed, maar af en toe doet hij dus raar.
Geen idee waar ik het moet zoeken.
Wat doen de vermogens:? Loopt de waterpomp blijkbaar wel?
Jij hebt een nieuwere unit dan ik, misschien dat @Andrehj een idee heeft?
Ja, SWW-symbool staat dan op Play, debiet is ca 22l/min (dat haal ik alleen als de driewegklep over de spiraal staat). Stroomverbruik is rond de 70-80 Watt, wat volgens mij ook aardig overeenkomt met alleen de waterpomp. Snap er niks vanGrolsch schreef op zondag 26 december 2021 @ 08:37:
[...]
Probeert hij wel SWW te verwarmen dan? Staat er een play tekentje bij SWW
Wat doen de vermogens:? Loopt de waterpomp blijkbaar wel?
Jij hebt een nieuwere unit dan ik, misschien dat @Andrehj een idee heeft?

Voor de volledigheid: Als ik dan een paar uur later SWW weer op "toestaan" zet gaat hij gewoon SWW maken. Lijkt dus af en toe een hikje in de regeling te zijn. Maar alhoewel de Tweaker in mij graag kijkt hoe dingen gaan, zit ik ook niet 24 uur per dag het systeem te monitoren.
[ Voor 19% gewijzigd door ocaj op 26-12-2021 08:54 ]
Is het niet dat de minimum temperatuur al is bereikt? Mijn wp maakt pas warm water 10 graden onder setpoint. Ik wil verwarmen tot 50 graden maar hij start pas bij 40 graden.ocaj schreef op zondag 26 december 2021 @ 08:49:
[...]
Ja, SWW-symbool staat dan op Play, debiet is ca 22l/min (dat haal ik alleen als de driewegklep over de spiraal staat). Stroomverbruik is rond de 70-80 Watt, wat volgens mij ook aardig overeenkomt met alleen de waterpomp. Snap er niks van
Voor de volledigheid: Als ik dan een paar uur later SWW weer op "toestaan" zet gaat hij gewoon SWW maken. Lijkt dus af en toe een hikje in de regeling te zijn. Maar alhoewel de Tweaker in mij graag kijkt hoe dingen gaan, zit ik ook niet 24 uur per dag het systeem te monitoren.
Maar dan nog ontgaat me de logica: Hij begon gisteren ergens op 25 graden of zo na het douchen. Dan in de eerste sww-run kwam hij bijna tot aan 50, maar ging pauzeren om weer even te verwarmen.
Het gaat om de tweede run om het af te maken. Wat denkt het ding te bereiken door zinloos water rond te pompen? Uiteindelijk zal hij wel onder de 45 graden komen, maar dat zou een beetje een rare regeling zijn.
Wat ik wel een paar keer gezien heb is dat hij als hij bij begin van de tweede run al boven de 50 zit dat hij besluit om het op de backup heater af te maken. Ook niet ideaal, maar in ieder geval gaat hij dan wel wat doen....
Zit dat niet in de hysterese (die je dacht ik kan instellen) tussen het afslaan van de verwarmings cyclus, en het opstart signaal van een nieuwe water verwarmings cyclus?ocaj schreef op zondag 26 december 2021 @ 08:49:
[...]
.....
Dus als hij een maal bezig is, gaat hij door tot het ingestelde afslag punt, maar om op te starten zit hij misschien al boven het startpunt, en slaat daardoor niet aan.
Dacht ik.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Dit topic is gesloten.