WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Aanpassen dat deze later aangaat? Of regelt hij dat zelf?G-addict schreef op maandag 20 december 2021 @ 17:25:
Wat wil je daaraan aanpassen?
Hou eens een weekje dagelijks je waterverbruik bij (standen watermeter voor en na SWW gebruik), Dan kan je op basis daarvan redelijk inschatten hoe laag je met jet temperatuur kan gaan.Sunri5e schreef op maandag 20 december 2021 @ 16:17:
[...]
Maar dan moet je je levensgewoontes qua gebruik van de douche en bad daar wel op aanpassen neem ik aan? Ik zit met een gezin met twee jonge kinderen. Ik weet niet of dat ideaal is.
Nog een vraag. Waarom zou je het element geforceerd uit willen zitten? Deze is er toch juist voor om aan te gaan op momenten dat de pomp het alleen niet meer trekt?
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Je doelt op de elektrische bij verwarming voor SWW of?Sunri5e schreef op maandag 20 december 2021 @ 17:27:
[...]
Aanpassen dat deze later aangaat? Of regelt hij dat zelf?
NIBE L/W warmtepomp optimalisatieSunri5e schreef op maandag 20 december 2021 @ 17:24:
Iemand trouwens een idee waar je elektrisch bijverwarming kunt aanpassen bij Nibe?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Volgens mij niet. Het is mij al wel eens opgevallen dat de graadminuten van de CV wat teruglopen richting 0 na een SWW run. Doel je hier op? Misschien komt dit door wat restenergie in het systeem ofzo.Sunri5e schreef op maandag 20 december 2021 @ 17:27:
En wellicht een hele domme vraag hoor. Maar heeft de warmte van het boilervat invloed op de warmte in het buffervat waarop de vloerverwarming is aangesloten?
Volgens mij kan ik een djg sol400 wel goedkoper krijgen.wervisser schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:20:
[...]
Tsja, dan is het een risico afweging.
Een vat uit Polen heeft een warmtewisselaar van 4,3m2 en mogelijk een garantie issue in de toekomst. Prijs is zo'n €1800 inclusief verzendkosten.
Een DJG vat uit Nederland heeft een warmtewisselaar van 2,4m2. Prijs is €2200.
Dus dan is het eigenlijk de belangrijkste vraag, hoeveel verschil de warmtewisselaars zullen opleveren. Iemand een idee om dat te berekenen.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Elektrisch bij verwarming,.G-addict schreef op maandag 20 december 2021 @ 17:31:
[...]
Je doelt op de elektrische bij verwarming voor SWW of?
Het inschakelmoment in menu 4.9.3, als een waarde in graadminuten.
Ter info, nieuwbouwhuis 2021 met overal vvw hoh 10cm.Strider schreef op zondag 19 december 2021 @ 15:22:
[...]
Dus jij hebt 15cm, en ervaart hier geen enkel problemen mee?
Mijn begane grond heeft een opp. van ong. 67m², dat is inclusief een kleine hal.
Hoe ik de vloerverwarming boven ga toepassen weet ik nog niet, waarschijnlijk alleen in de badkamer en in 1 slaapkamer, dat is bij elkaar ong. 15m².
Is de situatie bij jou vergelijkbaar?
2 zones met Grundfos pompen.
Benedenverdieping 120m² vvw, altijd alles open
Bovenverdieping overal vvw 100m² momenteel staat enkel badkamer open +- 15 m², slaapkamer zijn 's nachts altijd 19-20 zonder verwarming zelf als het vriest dus geen verwarming nodig.
SWW tegen 20l/m en verwarming rond 29l/m.
Alles op 22gr binnentemperatuur gewenst, momenteel stooklijn -10->26 15-> 22, bij TA 23-24 is het momenteel 22 graden binnen en soms te warm. Ben nog aan het zoeken en eerste winter dus ben benieuwd.
Als je nog iets wilt weten ofzo, let me know
Panasonic Aquarea J 7kW split; 300L Panasonic boilervat SWW; 100L buffervat; 6600Wp Z 15°; houtskelet nieuwbouw 2021; Tesla M3H
Ok, goede ervaringen mee? Wat denk jij van het verschil in m2? Prijsje in DM?koevlaas2 schreef op maandag 20 december 2021 @ 19:45:
[...]
Volgens mij kan ik een djg sol400 wel goedkoper krijgen.
YouTube: Gasloos #36 HOE INSTALLEER JE EEN WARMTEPOMP? Panasonic MONOBLOC
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Ik werk tegenwoordig altijd met DJG boilers.wervisser schreef op maandag 20 december 2021 @ 21:02:
[...]
Ok, goede ervaringen mee? Wat denk jij van het verschil in m2? Prijsje in DM?
verschil in m2 spiraal maakt 0,niks niet uit spiraal genoeg ik sluit er ook 16 kW WP's op aan.
Prijs ben ik aan het opzoeken.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
minuut 10:24
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Leuk om te zien @koevlaas2 -
Vriendin ook je filmpje laten zien over warmtepomp weetjes - waarheden / onwaarheden - handig
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Dat zijn mooie waarden, ik denk alleen dat je de getallen bij je stooklijn verwisseld hebt?chasinbe schreef op maandag 20 december 2021 @ 20:55:
[...]
Ter info, nieuwbouwhuis 2021 met overal vvw hoh 10cm.
Bovenverdieping overal vvw 100m² momenteel staat enkel badkamer open +- 15 m², slaapkamer zijn 's nachts altijd 19-20 zonder verwarming zelf als het vriest dus geen verwarming nodig.
Alles op 22gr binnentemperatuur gewenst, momenteel stooklijn -10-> 22 15-> 26, bij TA 23-24 is het momenteel 22 graden binnen en soms te warm. Ben nog aan het zoeken en eerste winter dus ben benieuwd.
Ik bemerk bij mijn nieuwbouw woning wel wat trek, en ook de slaapkamer koelt best wel af met de ventilatie roosters open. Jij hebt balans ventilatie met wtw?
O weet ze wel dat je maar 5 minuten kan douchen op een 300L boiler ?Kees_frl schreef op maandag 20 december 2021 @ 21:30:
[...]
Leuk om te zien @koevlaas2 -![]()
Vriendin ook je filmpje laten zien over warmtepomp weetjes - waarheden / onwaarheden - handig
Bedankt, je hebt gelijk. Net even aangepast!G-addict schreef op maandag 20 december 2021 @ 21:41:
[...]
Dat zijn mooie waarden, ik denk alleen dat je de getallen bij je stooklijn verwisseld hebt?
Ik bemerk bij mijn nieuwbouw woning wel wat trek, en ook de slaapkamer koelt best wel af met de ventilatie roosters open. Jij hebt balans ventilatie met wtw?
Ik heb ventilatie D met WTW inderdaad!
Panasonic Aquarea J 7kW split; 300L Panasonic boilervat SWW; 100L buffervat; 6600Wp Z 15°; houtskelet nieuwbouw 2021; Tesla M3H
Haha - ik vertelde dat we dan ook een DWTW nemen, dan kan ze 7 minuten douchenkoevlaas2 schreef op maandag 20 december 2021 @ 21:43:
[...]
O weet ze wel dat je maar 5 minuten kan douchen op een 300L boiler ?
[ Voor 4% gewijzigd door Kees_frl op 20-12-2021 22:17 ]
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
chasinbe schreef op maandag 20 december 2021 @ 20:55:
[...]
Ter info, nieuwbouwhuis 2021 met overal vvw hoh 10cm.
Alles op 22gr binnentemperatuur gewenst, momenteel stooklijn -10->26 15-> 22, bij TA 23-24 is het momenteel 22 graden binnen en soms te warm. Ben nog aan het zoeken en eerste winter dus ben benieuwd.
Dit is dan wel een mooie vergelijking tussen 100mm HoH en 150mm HoH in een nieuwbouwwoning, het verschil met een TA van 23 is dus 1 graad in de ruimte?chris vw schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 11:39:
[...]
Over deze discussie wel een vraag. Want je hebt altijd minimale delta T nodig tussen Ta en ruimtetemperatuur. Ik heb nu Ta 23 graden met ruimtetemperatuur 21 graden, en dan staat de vloerverwarming in de woonkamer volgens mij grootste deel van de dag uit... Dit is al met hoh 150. Als ik hoh 100 zou hebben, dan moet Ta naar beneden. Maar dan is delta t heel laag of bijna 0.
Stel je hebt toch minimaal delta t van 1 graad nodig, dan is je warmteafgifte met minimale delta t nog te veel voor het warmteverlies met hoh 100. Anders gezegd met nieuwbouw en hoh 100 ga je nog meer pendelen omdat je Ta niet verder naar beneden kan. En je moet nog meer betalen voor aanleg ook.
P.s. heb 2 onder 1 kap met overal vloerverwarming.
BlaBlaBla
Iemand tips?
Flow te hoog of juist te laag?
Blijft de hut warm?rroetenberg schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 00:31:
Nu het weer koude wordt valt mij op dat de gewenste flow temperatuur (de Ta lijkt mij) niet gehaald word. Heb nu een vraag van 29 graden, maar lijkt erop dat bij ongeveer 24/25 graden blijft hangen.
Iemand tips?
Hybride?
Wat me opvalt is veel defrosts. Om de 45 minuten gaat hij weer aan de slag.
[ Voor 11% gewijzigd door Sunri5e op 21-12-2021 08:30 ]
Hij had er hier ook wat moeite mee maar niet zo erg. -4 buiten en 97% RV dus veel defrost. Daarnaast een snelle daling van de buitentemperatuur dus de Ta schiet ook van 26 naar 28 a 29. Hard werken dus.rroetenberg schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 00:31:
Nu het weer koude wordt valt mij op dat de gewenste flow temperatuur (de Ta lijkt mij) niet gehaald word. Heb nu een vraag van 29 graden, maar lijkt erop dat bij ongeveer 24/25 graden blijft hangen.
Iemand tips?
RV betekend?Kameelstok schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 08:31:
[...]
Hij had er hier ook wat moeite mee maar niet zo erg. -4 buiten en 97% RV dus veel defrost. Daarnaast een snelle daling van de buitentemperatuur dus de Ta schiet ook van 26 naar 28 a 29. Hard werken dus.
Relatieve Vochtigheid. Als je rijp ziet dan is ie hoog
RV betekent Relatieve Vochtigheid
[ Voor 0% gewijzigd door Cranberry op 21-12-2021 08:38 . Reden: Spuit 11 ]
Aha. Dus je hebt minder last van defrosts als het extreem koud is maar droog?Kameelstok schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 08:36:
[...]
Relatieve Vochtigheid. Als je rijp ziet dan is ie hoog
Hier iedere 50 minuten. En ook in combinatie met e-element.Sunri5e schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 08:28:
Wat me opvalt is veel defrosts. Om de 45 minuten gaat hij weer aan de slag.
Bij een defrost haalt ie warmte uit de vloer. Daardoor wordt de delta-T groter dan 5 graden en springt het e-element kort bij.
Bij een vloer die op temperatuur is zie ik dat amper. Maar doordat de Ta zo hard gestegen is door de snelle daling van de buitentemperatuur is de vloer nog niet overal in huis bij.
Net even een stukje moeten rijden en dan zie je op bijna alle huizen een mooie witte rookpluim uit de rookgasafvoer komen. Hier alleen met de defrosts een stoomfeestje van een paar minuten. Mooie techniek
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
Zeker mooie techniek. De aanvoertemperatuur hier schommelt tussen de 37 en 26Bo0bz schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 08:53:
Hier ongeveer elke 60 minuten een defrost. Best logisch met een hoge RV en een buiten temp van -2,7. Aanvoer temperatuur schommelt een beetje rond de 29,5 graden op dit moment. In huis blijft het 21,2 graden op de thermostaat.
Net even een stukje moeten rijden en dan zie je op bijna alle huizen een mooie witte rookpluim uit de rookgasafvoer komen. Hier alleen met de defrosts een stoomfeestje van een paar minuten. Mooie techniek
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XY2KKa2EROFFn4UK2N9wZvq3.jpg?f=user_large)
Volgens de berekeningen niet.. Althans we hebben een 7kW monoblock van Nefit. Het is een nieuwbouw me vergunning van 2019. Dus zou rekening moeten houden met 40w/m2. 7000/40 = 175 m2. Nu is het huis zelf + garage geloof ik 190 m2. maar zolder beschikt niet over een verwarming.DeltaT schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 02:15:
WP aan de magere kant?
Volgens het legplan van de installateur komen we op 150m2 wat verwarmt wordt, dat zou in principe dan ruim voldoende moeten zijn.
Het is geen hybride, maar nieuwbouw. De hut blijft wel warm. Maar in mijn optiek klopt er iets niet als de vraag van de warmtepomp niet geleverd wordt
Dat moet meer dan voldoende zijn. Ik draai met een 6kW een vrijstaand jaren 30 huis warm van circa 230 meter woonoppervlak. Op zolder heb ik zelfs nog enkel glasrroetenberg schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 08:59:
[...]
Volgens de berekeningen niet.. Althans we hebben een 7kW monoblock van Nefit. Het is een nieuwbouw me vergunning van 2019. Dus zou rekening moeten houden met 40w/m2. 7000/40 = 175 m2. Nu is het huis zelf + garage geloof ik 190 m2. maar zolder beschikt niet over een verwarming.
Volgens het legplan van de installateur komen we op 150m2 wat verwarmt wordt, dat zou in principe dan ruim voldoende moeten zijn.
[...]
Het is geen hybride, maar nieuwbouw. De hut blijft wel warm. Maar in mijn optiek klopt er iets niet als de vraag van de warmtepomp niet geleverd wordt
[ Voor 18% gewijzigd door Sunri5e op 21-12-2021 09:01 ]
Ws moet ik iets hogere TA hanteren om op 22 graden te houden. Alhoewel deze temp niet echt koud aanvoelt.
@rroetenberg je moet kijken wat die 7kW nog aan vermogen heeft bij deze temps... Ik kon het toen niet terug vinden en heb de voorgestelde nefit geweigerd.
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
Dat zou ik ook wel willen weten.Bo0bz schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:06:
@rroetenberg Hoe lees je de Ta uit? Is dat een moment opname of kun je een trend lijn zien? Als je net op het moment hebt gekeken dat de WP uit een defrost komt dan zal de Ta nog een stukje gaan oplopen tot de gevraagde Ta. Vanmorgen een defrost om 7:10 met een daling van de Ta tot 18 graden. In 15 minuten stijgt dan de Ta weer naar de stooklijn 29,3. Om dit vervolgens weer te herhalen bij de volgende defrost.
Ik lees mijn warmtepomp uit met een BBQKees, deze zit op de EMS bus aangesloten.Bo0bz schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:06:
@rroetenberg Hoe lees je de Ta uit? Is dat een moment opname of kun je een trend lijn zien? Als je net op het moment hebt gekeken dat de WP uit een defrost komt dan zal de Ta nog een stukje gaan oplopen tot de gevraagde Ta. Vanmorgen een defrost om 7:10 met een daling van de Ta tot 18 graden. In 15 minuten stijgt dan de Ta weer naar de stooklijn 29,3. Om dit vervolgens weer te herhalen bij de volgende defrost.
/f/image/RBfkclNEDzY4SAzx5bTWsjGs.png?f=fotoalbum_large)
Zie hier ook het plaatje. Ik heb vannacht de bovenverdieping vloerverwarming verdeler dichtgezet (rond 00:50) en toen zag je opeens de temperatuur omhoog schieten.
De oranje lijn is de gevraagde temperatuur en de blauwe lijn is de daadwerkelijk geleverde lijn.
vanochtend rond 8 uur de verdeler weer aangezet.
Hoe staat je stooklijn? Ik zie je Ta van 25 richting de 35 graden gaan. Is 35 niet wat veel? Is dit wel de Ta?rroetenberg schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:11:
[...]
Zie hier ook het plaatje. Ik heb vannacht de bovenverdieping vloerverwarming verdeler dichtgezet (rond 00:50) en toen zag je opeens de temperatuur omhoog schieten.
De oranje lijn is de gevraagde temperatuur en de blauwe lijn is de daadwerkelijk geleverde lijn.
Als ik de assen niet goed had bekeken had ik gedacht dat er 2 DHW runs in die grafiek zaten
Heb je alle groepen wel goed ongeregeld. Mijn huis van 2014 en draai nu met Ta=25. Wellicht staan de groepen boven te ver open.rroetenberg schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:11:
[...]
Ik lees mijn warmtepomp uit met een BBQKees, deze zit op de EMS bus aangesloten.
[Afbeelding]
De 'Tower' oplossingen lijken mij namelijk het meest mooi (alles geïntegreerd) maar zijn misschien bij toekomstige vervangingen juist minder gunstig? De buitenunit zal namelijk als eerste moeten worden vervangen kan ik mij voorstellen, terwijl een boilervat misschien wel ik weet niet hoe lang mee kan? Maar als de nieuwe buitenunit dan niet meer met de Tower (regelunit) kan communiceren zit je daar wel mee, of als die dan de boiler in de tower niet meer kan gebruiken is dat mogelijk ook zonde. Qua gewichten (zeker in een zolder opstelling) zit je dan weer met een aanzienlijk project om ook de tower te vervangen.
Of gaan de ontwikkelingen zo snel dat je waarschijnlijk over +-15-20 jaar alles in 1x weer wilt vervangen?

T-buiten -3,5 ATM in Twente
Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD
als die de stooklijn volgt wordt je huis veel te warm.rroetenberg schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:11:
[...]
Ik lees mijn warmtepomp uit met een BBQKees, deze zit op de EMS bus aangesloten.
[Afbeelding]
dus er is nog iets wat invloed heeft, denk ik.
Ik heb mijn stooklijn op de ta gelegd bij 5c buiten, daardoor ook geen overshoot meer en geeft rustig beeld met lange runs.
Ik ga kijken naar de stooklijn. Heb jij een vaste waarde ingesteld dan? Mijn voetpunt is minimaal 20, eindpunt ook minimaal 30. Geloof dat deze nu op 35 staat.Dapdodo schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:24:
[...]
als die de stooklijn volgt wordt je huis veel te warm.
dus er is nog iets wat invloed heeft, denk ik.
Ik heb mijn stooklijn op de ta gelegd bij 5c buiten, daardoor ook geen overshoot meer en geeft rustig beeld met lange runs.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Is ook zo. Denk dat ik meer er aan moet wennen. Aan de andere kant staat m'n gasverbruik vandaag op 0.8m3 (er is 2x gedouched en wat warm water gebruikt voor flesjes schoonmaken v/d kleine). Dus dat compenseert mooi.Ivow85 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:03:
Zo'n verbruik is niet om te schrikken hoor. Tijdens de vorstweek afgelopen februari zat ik ook aan 40kWh/dag.
Vanmorgen ging ie weer aan om 8 uur. Gisteren een defrosts gehad en vanmorgen twee.
Ta 27,5 graad en Tbuiten -3. Vermogensverbruik 623 Watt electra.
Volgende defrost komt eraan. Panelen wekken nu lekker op dus dikke prima.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Nee, hij heeft geen vaste waarde, maar de afgelopen weken was het continue 5C dus dat punt is nu bij mij goed geregeld. De helling moet ik een keer gaan uitzoeken als het langere tijd koud is. Want bij de -3 van vannacht daalt de kamertemperatuur op de hele nacht 0,1C dus het lijkt alsof die een heel klein beetje steiler moet. Maar 1 meting is geen meting, nog een paar zulke dagen nodig. En nu is alles door de zon weer aardig "verziekt".rroetenberg schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:37:
[...]
Ik ga kijken naar de stooklijn. Heb jij een vaste waarde ingesteld dan? Mijn voetpunt is minimaal 20, eindpunt ook minimaal 30. Geloof dat deze nu op 35 staat.
Klopt dat was het idee, sommige CV-ketels hebben ook zo'n systeem.Andrehj schreef op maandag 20 december 2021 @ 17:19:
[...]
Het is mij nog steeds totaal onduidelijk. Waar haalt die warmtewisselaar zijn warmte vandaan? Of wil jij iets verzinnen om live te kunnen douchen door steeds dan een SWW-run te starten? Maar heb je wel eens gekeken hoe lang je WP erover doet om op te starten? Tegen de tijd dat je SWW run lekker loopt, ben je al weer bijna klaar met douchen. Laat staan wat er gebeurt als je even wat warm water pakt om iets af te spoelen of zo. Gaat steeds je WP een SWW-run draaien.... Dat wordt waanzinnig inefficiënt.
Kortom, ik snap er niets van.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/G8Jv6iFx2lsh1z1Plx8Wp59I.jpg?f=user_large)
De tijd dat de WP nodig heeft om te starten had ik niet meegenomen en daarmee kan dit ook niet. Ik heb wel een ander SWW profiel dan gemiddeld daar de wasmachine en vaatwasser ook SWW van de boiler krijgen.
Ik zal op zoek moeten naar een hangende boiler met veel wisselaaropppervlak/vermogen of een andere plek ervoor zoeken. Dat is wat lastiger aangezien de laatste slaapkamer de laatste twee jaar gebruikt wordt als kantoor voor thuiswerken.
[ Voor 9% gewijzigd door flippo765 op 21-12-2021 12:23 ]
Wekken de panelen nu veel bij jou op? Ik heb er 20 liggen van 365 wp pal op het zuiden. Maar door een laagje aangevroren condens kom ik tot nu toe niet verder dan 2.5 kw.martijn v o schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:35:
Vannacht de WP uitgezet (dms shift -5) binnen was het 21,6 graad.
Vanmorgen ging ie weer aan om 8 uur. Gisteren een defrosts gehad en vanmorgen twee.
Ta 27,5 graad en Tbuiten -3. Vermogensverbruik 623 Watt electra.
Volgende defrost komt eraan. Panelen wekken nu lekker op dus dikke prima.
Betreft een hybride opstelling met NIBE F2040-16, SMO20 en Intergas Prestige CW6.
Is dit normaal gedrag bij dit soort temperaturen of zou ik iets aan moeten passen?
/f/image/pvhvzXzQGaMXkOpt8YCbrzcy.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/uR0YxkSnn4EtYRvMk1hvaJ8R.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/QVJLbdT6yCBZRRib6bN4E3SP.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/J1TMFB9QmpBqgbLG88G1zC8k.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/dqMc9gW0GPp3shLnb1srqE67.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/FckO3vb2aPWUdnxjsTodPXeM.png?f=fotoalbum_large)
99x TS-165C2 | ZO | 16,33 kWp | SolarEdge SE15K 3 Fase | NIBE F2040-16 | SMO20
Yup, fabrieksaf zitten ze op de aanvoer en retourleiding in de alles in een unit.Andrehj schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 17:45:
[...]
Ik ken Nibe niet, maar kan me voorstellen dat dat sensoren zijn die je na een buffervat plaatst op de aanvoer en retour van en naar je afgiftesysteem.
Ik ben net in de slangen modus achter de warmtepomp gekropen en de installateur heeft ze inderdaad afgekoppeld en de draden verlengt naar de leidingen achter het buffervat. Maar.... Hij had de beide draden opgelast in 1 enkele lasdop🤣. En dat van beide sensoren. Ook aanvoer en retour verwisseld qua sensoren. Dit heeft de installateur zelf niet bemerkt, helaas de inbedrijfsteller (van Stulz notabene!) ook niet opgemerkt. Nu ben ik benieuwd of er wat meer rust in de installatie komt.
Mijn daikin staat op enig moment niks te doen, geen verwarming en geen warm water run. Nu zie ik toch dat hij verbruik genereerd, iets wat ik nog niet eerder gezien heb:
:fill(white):strip_exif()/f/image/TM6WDYRFafw50cpcyMxwkRlA.png?f=user_large)
Help!! De netwerkbeestjes zijn op¿?¿
Die piekjes zullen wel defrosts zijn (wel erg veel trouwens, hier heb ik er vanochtend nog maar 1 gehad, grote voordeel van nachtverlaging), maar wat vooral opvalt is het enorme stroomverbruik. Je WP verbruikt tussen de defrosts steeds 5 kW elektrisch. Dat lijkt me niet normaal voor een WP die bij -10 ongeveer evenveel vermogen heeft als de mijne. Hier heeft het vermogen alleen in het eerste uurtje na het opstarten om 9 uur even gepiekt op 1300 W en zit nu stabiel tussen de 850 en 900W.martgom schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:29:
Afgelopen weken dacht ik de Warmtepomp goed ingeregeld te hebben en vertoonde een rustig gedrag. Kennelijk gaat dit goed totdat het onder de 4 graden uitkomt. Zie beneden een aantal grafieken van de laatste 48 uur, onder de 4 graden wordt de Warmtepomp onrustig en start de compressor minimaal 1x per uur.
Betreft een hybride opstelling met NIBE F2040-16, SMO20 en Intergas Prestige CW6.
Is dit normaal gedrag bij dit soort temperaturen of zou ik iets aan moeten passen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het lijkt alsof je WP permanent zijn backup-heaters inschakelt. Dat kan niet de bedoeling zijn, zeker niet in een hybride opstelling, want dan kun je veel beter de CV-ketel bijschakelen.
Kun je die backup-heaters niet gewoon permanent uitzetten?
Idem hier in Limburg, België.Sunri5e schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:21:
[...]
Wekken de panelen nu veel bij jou op? Ik heb er 20 liggen van 365 wp pal op het zuiden. Maar door een laagje aangevroren condens kom ik tot nu toe niet verder dan 2.5 kw.
20x330wp, 15 graden op plat dak richting zuiden
Op dit moment 1850W , totaal 2,7kw om 12u .
Zou ik zo niet durven zeggen, want heb de stooklijn ook weer 1 graad naar beneden gezet. Ik zou vooral focussen op goede isolatie en kierdichtheid. Wel of geen WTW bepaalt naar mijn inziens veel meer.Strider schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 00:16:
[...]
[...]
Dit is dan wel een mooie vergelijking tussen 100mm HoH en 150mm HoH in een nieuwbouwwoning, het verschil met een TA van 23 is dus 1 graad in de ruimte?
Om 1300 uur hier 6kWh met 2kW als piek. Ik sta op een dagprognose van 2,2kWh. Ik heb 12 panelen van 325Wp.chasinbe schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:00:
[...]
Idem hier in Limburg, België.
20x330wp, 15 graden op plat dak richting zuiden
Op dit moment 1850W , totaal 2,7kw om 12u .
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Geen daikin kenner, maar Carterpan verwarming?The_Cube schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:47:
Iemand een Daikin kenner hier?
Mijn daikin staat op enig moment niks te doen, geen verwarming en geen warm water run. Nu zie ik toch dat hij verbruik genereerd, iets wat ik nog niet eerder gezien heb:
[Afbeelding]
Zou kunnen, ik heb echt geen idee wat dit voor gedrag is. Dit wel pas nu de temperaturen onder 0 liggen.lampy25 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:28:
[...]
Geen daikin kenner, maar Carterpan verwarming?
Help!! De netwerkbeestjes zijn op¿?¿
[ Voor 4% gewijzigd door Bo0bz op 21-12-2021 14:50 ]
Normaal gedrag of zijn er dingen om dit tegen te gaan zoals de stooklijn aan te passen (staat nu op 0.3, vandaag aangepast naar de 0.34) De gevraagde aanvoertemperatuur zat daarstraks op 26,6 graden toen het buiten 2 graden was). Er zit 200m2 vloerverwarming aan gekoppeld die volledig open staat momenteel.
Bij buitentemperatuur van 1,5 graden:
Ta: 26,4 (Gevraagd en wordt ook geleverd)
Tr: 21,9 (Run liep net 15 a 20 minuten)
19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K
Is het bij jou zo vochtig dan? Hier in het oosten is het nu kurkdroog met strakblauwe lucht. Heb alleen om 11:44 een defrost gehad, en daarna niet meer, terwijl de WP continu draait en het buiten maar 1 graad is.Casejunkie schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:11:
Ik zie dat ik vanaf -3 graden dat bij ons de defrosts er flink in hakken om de 40 minuten ongeveer. Daarna gaat hij een half uur stoken en dan heeft hij de juiste temperatuur gehaald en dan slaat de thermostaat in om vervolgens na 5 a 10 minuten weer te beginnen met een defrost.
Dat klinkt als een veel beter verbruikAndrehj schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:00:
[...]
Die piekjes zullen wel defrosts zijn (wel erg veel trouwens, hier heb ik er vanochtend nog maar 1 gehad, grote voordeel van nachtverlaging), maar wat vooral opvalt is het enorme stroomverbruik. Je WP verbruikt tussen de defrosts steeds 5 kW elektrisch. Dat lijkt me niet normaal voor een WP die bij -10 ongeveer evenveel vermogen heeft als de mijne. Hier heeft het vermogen alleen in het eerste uurtje na het opstarten om 9 uur even gepiekt op 1300 W en zit nu stabiel tussen de 850 en 900W.
Het lijkt alsof je WP permanent zijn backup-heaters inschakelt. Dat kan niet de bedoeling zijn, zeker niet in een hybride opstelling, want dan kun je veel beter de CV-ketel bijschakelen.
Kun je die backup-heaters niet gewoon permanent uitzetten?
Heb jij ook een NIBE F2040? Enig idee waar een optie zit om de backup heaters uit te zetten? Zal morgen ook even de installateur vragen.
Hier precies hetzelfde. Om de 45 minuten een defrost. Al moet ik wel zeggen dat dit na 13:00 uur vandaag niet meer is gebeurd.Casejunkie schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:11:
Ik zie dat ik vanaf -3 graden dat bij ons de defrosts er flink in hakken om de 40 minuten ongeveer. Daarna gaat hij een half uur stoken en dan heeft hij de juiste temperatuur gehaald en dan slaat de thermostaat in om vervolgens na 5 a 10 minuten weer te beginnen met een defrost.
Normaal gedrag of zijn er dingen om dit tegen te gaan zoals de stooklijn aan te passen (staat nu op 0.3, vandaag aangepast naar de 0.34) De gevraagde aanvoertemperatuur zat daarstraks op 26,6 graden toen het buiten 2 graden was). Er zit 200m2 vloerverwarming aan gekoppeld die volledig open staat momenteel.
Bij buitentemperatuur van 1,5 graden:
Ta: 26,4 (Gevraagd en wordt ook geleverd)
Tr: 21,9 (Run liep net 15 a 20 minuten)
[ Voor 3% gewijzigd door Sunri5e op 21-12-2021 16:32 ]
Verwijderd
100kWh? Ik heb een Nibe F2040-8 + VM320R, vandaag ga ik denk ik richting de 18kWh. Kleiner huis (95m2) van 2019 dus redelijk geïsoleerd.martgom schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:28:
[...]
Dat klinkt als een veel beter verbruikHier zit ik op koude dagen bijna op 100 kWh per dag.
Heb jij ook een NIBE F2040? Enig idee waar een optie zit om de backup heaters uit te zetten? Zal morgen ook even de installateur vragen.
Ik heb een Mitsubishi (zie mijn sig). Maar 100 kWh (alleen van de WP?) per dag is echt niet normaal. Hier is de piek deze winter 18.4 kWh op 11 december. Gemiddeld vanaf 1 november tot nu toe 9.2 kWh per dag voor de WP (met 280 m2 VVW-oppervlak).martgom schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:28:
[...]
Dat klinkt als een veel beter verbruikHier zit ik op koude dagen bijna op 100 kWh per dag.
Meer specifieke Nibe info vind je in het Nibe topic: NIBE L/W warmtepomp optimalisatie
[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 21-12-2021 16:56 ]
Ieder ander huis is anders en wordt anders gebruikt.
Maar 100kWh is wel erg veel
[ Voor 6% gewijzigd door Adriaan71 op 21-12-2021 17:06 ]
100kWh per dag? dat kan alleen maar wijzen op een ENORM probleem ergens. (of je woont in paleis soesdijk)martgom schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:28:
[...]
sleep die installateur direct aan zijn haren terug je huis in als het nodig is.
[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 21-12-2021 17:13 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
In menu 4.9.3 kun je een waarde ingeven voor het inschakelen van de bijverwaming. Als je deze waarde flink opschroeft zal de elektrische bijverwaming wel uitblijven.martgom schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:28:
[...]
Ik heb de hybrid nu enkele weken hangen, en bij installatie wat problemen gehad met het 2e display. Deze dus weer afgekoppeld, en 2 weken prima gedraaid, cv water werd goed warm, vloerverwarming was prettig, en de buitenunit pruttelde rustigaan zo goed als de gehele dag. Af en toe een ontdooi ertussen uiteraard.
Toen; 2e diplay aangesloten, boven wat lopen rommelen, en naar ik vermoed foutief gecopieerd.
Nu ben ik dus al 2 dagen aan het klooien om hem fatsoenlijk aan de gang te krijgen, en het huis is vrij koud.
Vanuit het boekje alle instellingen logisch ingesteld, maar op de een of andere manier krijg ik maar weinig temperatuur in het cv water. De aanvoertemp. van de gasleiding is een graag of 30 op de buis gemeten met een IR thermometer, en de cv leiding wordt 21,5. Daar krijg ik het hier niet fatsoenlijk mee warm...
Thermostaat staat ingesteld op 26 graden, in de hoop dat hij wat krachtiger gaat draaien...
Ik heb de installatie een tijd geleden overgenomen van een mede tweaker hier overigens.
Heeft iemand wellicht wat tips mbt de instellingen?
Het gasketel-deel is nog niet operationeel (afvoer) dus die kan ik niet gebruiken.
In het display staat er ook een eco blaadje (wat eerst niet was) maar ik krijg het niet weg.
hellup....
thx.
Graag verneem ik hoe je paleis soesdijk met 100Kwh per dag kan verwarmen…flippy schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:12:
[...]
100kWh per dag? dat kan alleen maar wijzen op een ENORM probleem ergens. (of je woont in paleis soesdijk)
ze verwarmen alleen bewoonde/gebruike delen. de rest houden ze op 14~15 gradenDeltaT schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:40:
[...]
Graag verneem ik hoe je paleis soesdijk met 100Kwh per dag kan verwarmen…
(ik ben daar bekend)
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Dan redt je het nog niet denk ik.flippy schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:41:
[...]
ze verwarmen alleen bewoonde/gebruike delen. de rest houden ze op 14~15 graden![]()
(ik ben daar bekend)
Zoals ik verwacht had, totaal verkeerd ingesteld door installateur (had al eens rondgekeken hoe het was ingesteld.)
Stond als stooklijn +15/22 en -10/40....
(Ook een zwaarder type dan volgens warmteverliesberekening 'voor SWW'....)
Vannacht 30 keer compressor aan en uit.....
Massa's electriciteitsverbruik, was wel warm binnen, maar kan niet de bedoeling zijn zo.
Nu maar even een stooklijn ingesteld geïnspireerd door iemand's post hier +15/22 -10/28 om te beginnen.
Hoop in ieder geval op wat deftigere cijfers dan ik gisteren met deze instellingen zag....
Nu zitten ze nog met een probleem: de badkamer boven wordt amper warm.
Tijdens betondroging bv, badkamer misschien 15 graden, beneden 23 graden en 35 graden door de buizen.
Had al gemerkt dat als de warmtepomp al even draait (als ik er toevallig was toen hij draaide) de pomp trager gaat draaien (pompsnelheid afhankelijk van Delta T), waardoor die denk ik niet genoeg flow creëert om het water naar boven te krijgen?
Is daar iets simpels aan te doen?
de machineruimte daar is sinds de geboorte van prins pils al niet vernieuwd.

Zo'n vermoeden had ik al, WP zat al bij de woning toen ik het kocht (aug 2020), vorige winter was de slimme meter helaas kapot en pas na 5 maanden gerepareerd dus geen vergelijkingsmateriaal met vorig jaar.flippy schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:12:
[...]
100kWh per dag? dat kan alleen maar wijzen op een ENORM probleem ergens. (of je woont in paleis soesdijk)
Woning heeft kelder en begane grond van elk 100m2 met VV, 1e verdieping heeft 2 badkamers met VV (8m2 p/s) en op de slaapkamers radiatoren (totaal 6 stuks). Zolder heeft geen verwarming.
Woning komt uit 1970 en heeft spouwmuurisolatie, triple glas, schuifpuien met HR++ maar voorpui (2,5x5,5m) is niet voorzien van isolatie (staat nog op todolist) hier komt veel kou vandaan maar zolang de deuren naar de ruimtes dichtstaan niet veel last van.
Heb nu de addition geblokkeerd. Echter dacht ik altijd dat dit de CV ketel was als bijverwarming.
Zie nu al wat andere resultaten in de logging, lijkt wel stabieler maar hoop dat het ook warm blijft
Tja, zo kun je het ook bekijkenPossible schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 19:22:
@martgom Iets met een element wat meedraait.... ? Je verbruik is echt bizar veel. Voordeel is dan wel dat je 16,33 kWp aan panelen hebt
Wat bedoel je met een element dat meedraait?
Heeft de locatie van je buitenunit hier ook geen invloed op, ik kan me voorstellen dat het noorden meer defrosts geeft dan het zuiden? Mits het niet bewolkt is.Andrehj schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:26:
[...]
Is het bij jou zo vochtig dan? Hier in het oosten is het nu kurkdroog met strakblauwe lucht. Heb alleen om 11:44 een defrost gehad, en daarna niet meer, terwijl de WP continu draait en het buiten maar 1 graad is.
BlaBlaBla
Aangezien de meeste lezers hier geen kristallen bol hebben (ik in ieder geval al niet), zou het kunnen helpen als je eerst even schetst hoe het verwarmingssysteem in elkaar zit, waarbij minimaal het volgende duidelijk moet blijken:Fantasma schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 19:04:
Nu zitten ze nog met een probleem: de badkamer boven wordt amper warm.
Tijdens betondroging bv, badkamer misschien 15 graden, beneden 23 graden en 35 graden door de buizen.
Had al gemerkt dat als de warmtepomp al even draait (als ik er toevallig was toen hij draaide) de pomp trager gaat draaien (pompsnelheid afhankelijk van Delta T), waardoor die denk ik niet genoeg flow creëert om het water naar boven te krijgen?
Is daar iets simpels aan te doen?
- Met of zonder naregeling?
- Met of zonder buffervat?
- Gesloten of open verdelers?
- Overal vloerverwarming? Of ook radiatoren?
- Merk en type van de warmtepomp?
- Hoe wordt de ruimtetemperatuur geregeld?
- Wat zeggen de aannemer en/of installateur hiervan?
- Wat staat er in de warmteverliesberekening over de doeltemperatuur van de badkamer?
[ Voor 17% gewijzigd door Andrehj op 21-12-2021 19:53 ]
Gebruik de (verlengde) kerstvakantie even om minimaal dit topic, maar liefst ook nog een aantal van zijn voorgangers, even van voor tot achter te lezen. Dan zit je er heel aardig in en kun je daarna heel gericht vragen stellen.Rachel24 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 19:35:
Ik lees hier even meeOnlangs een nieuwbouw woning gekocht (gasloos), dus alles wat ik van jullie kan leren (en hopelijk later ook delen) is meer dan welkom!
Wat je uitlees, is dat niet opgewekte energie?martgom schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 19:17:
[...]
Zo'n vermoeden had ik al, WP zat al bij de woning toen ik het kocht (aug 2020), vorige winter was de slimme meter helaas kapot en pas na 5 maanden gerepareerd dus geen vergelijkingsmateriaal met vorig jaar.
Woning heeft kelder en begane grond van elk 100m2 met VV, 1e verdieping heeft 2 badkamers met VV (8m2 p/s) en op de slaapkamers radiatoren (totaal 6 stuks). Zolder heeft geen verwarming.
Woning komt uit 1970 en heeft spouwmuurisolatie, triple glas, schuifpuien met HR++ maar voorpui (2,5x5,5m) is niet voorzien van isolatie (staat nog op todolist) hier komt veel kou vandaan maar zolang de deuren naar de ruimtes dichtstaan niet veel last van.
Heb nu de addition geblokkeerd. Echter dacht ik altijd dat dit de CV ketel was als bijverwarming.
Zie nu al wat andere resultaten in de logging, lijkt wel stabieler maar hoop dat het ook warm blijftVannacht eens kijken hoe het stroomverbruik vs temperatuur nu is. Inmiddels staat de teller voor vandaag op 66,6 kWh (19:13) en is de buitentemperatuur vandaag rond de 1 graad.
Mocht van trix niks kosten zeker ?flippy schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 19:11:
[...]
de machineruimte daar is sinds de geboorte van prins pils al niet vernieuwd.
meer dat het aanpassen/moderniseren zou betekenen dat je gewoon met een buldozer door de toko moet en overnieuw moet beginnen. je mag nergens een gaatje boren of wat dan ook door de regels van het hele monumentgebeuren. laat staan de diamantboor in de muur zetten voor nieuwe leidingen. als je dat zou doen zou bea je zelf nog naar het midden van het plein slepen om je een nekschot te verkopen....
[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 21-12-2021 19:56 ]
Een backup element welke de warmtepomp waarschijnlijk gebruikt om mee te verwarmen. Dus stel dat de wp de temperatuur niet kan halen dan gaat het element aan. Meestal is dit element zo’n 3 a 4 kWhmartgom schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 19:30:
[...]
Tja, zo kun je het ook bekijkenDe panelen hebben 11,8 MWh opgeleverd en de Warmtepomp heeft (vanaf april toen de meter gefixt was...) 3,5 MWh gekost, dus netto zit ik nog goed
Wat bedoel je met een element dat meedraait?
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Dit topic is gesloten.