Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.534.924 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-04 10:41
flippy schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 19:55:
[...]

meer dat het aanpassen/moderniseren zou betekenen dat je gewoon met een buldozer door de toko moet en overnieuw moet beginnen. je mag nergens een gaatje boren of wat dan ook door de regels van het hele monumentgebeuren. laat staan de diamantboor in de muur zetten voor nieuwe leidingen. als je dat zou doen zou bea je zelf nog naar het midden van het plein slepen om je een nekschot te verkopen....
Er zijn ongeveer 1000 rijksmonumenten in de kastelen categorie.
Met de buldozer erdoorheen is wel erg kort door de bocht…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 01-06 20:12
Sunri5e schreef op maandag 20 december 2021 @ 16:10:
[...]

Echt? Dat durf ik eigenlijk niet aan met de gedachte om met "koud" water te komen zitten. Werkt zo'n boiler niet net als vloerverwarming? Daarvan zeggen ze toch ook dat je die 's nachts beter niet kan verlagen aangezien opnieuw opstoken ook weer extra vermogen kost? Zijn er meer mensen die de boiler tussen bepaalde tijdstippen uitzetten?
Ja hiero. Maar egenlijk is 180l veel te veel hier, maar om het bad helemaal niet meer te kunnen gebruiken is ook zowat. Maar is een stevige hoeveelheid water die hij daar aan het verwarmen is. Hij is toch niet met warmte uit de boiler aan het ontdooien? Dat heeft hij bij mij vorig jaar ook een keer geflikt (doet hij wanneer het water in de CV niet warm genoeg is) en toen zag ik dat meen ik op de Ttapw.verw.
De warning geeft alleen maar aan dat het restje heet water van het SWW opwarmen bij de sensor voor het CV water langskomt en zegt normaal niets over bijverwarmen met het element.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:06
Strider schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 19:42:
[...]

Heeft de locatie van je buitenunit hier ook geen invloed op, ik kan me voorstellen dat het noorden meer defrosts geeft dan het zuiden? Mits het niet bewolkt is.
Bedoel je dan buitendeel op noord/zuid? Ik denk dat dit wel wat meevalt, gaat om de luchtvochtigheid en je buitendeel verwerkt grote hoeveelheden lucht.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DeltaT schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 20:13:
[...]

Er zijn ongeveer 1000 rijksmonumenten in de kastelen categorie.
Met de buldozer erdoorheen is wel erg kort door de bocht…
Van buiten inpakken in piepschuim/pir.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martgom
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-01 21:46
Possible schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 20:03:
[...]

Een backup element welke de warmtepomp waarschijnlijk gebruikt om mee te verwarmen. Dus stel dat de wp de temperatuur niet kan halen dan gaat het element aan. Meestal is dit element zo’n 3 a 4 kWh
Hier kun je weleens gelijk in hebben, rond 17:30 de addition uitgezet maar dit blijft het stroomverbruik, weliswaar minder dan voorheen maar tikt steeds de 4kW aan. De ketel doet inmiddels niet meer mee en zie ook geen additions meer in de log.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gH6PNH5DmzG3ypMQpkVJGzZFat0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QSLf5qOd89FmQf14oapBWcxn.png?f=fotoalbum_large

99x TS-165C2 | ZO | 16,33 kWp | SolarEdge SE15K 3 Fase | NIBE F2040-16 | SMO20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-07-2022
Wel een trieste boel hier. Een serieuze hulpvraag wordt genegeerd, maar wel 86727 reacties op een verbruik van 100Kw per dag met 976 grapjes er over.

Top. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
dutchlincoln schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 20:58:
Wel een trieste boel hier. Een serieuze hulpvraag wordt genegeerd, maar wel 86727 reacties op een verbruik van 100Kw per dag met 976 grapjes er over.

Top. (y)
Ik heb je post even teruggezocht - je zit in de kou erg vervelend. Ik kan je helaas niet helpen, hopelijk een andere tweaker en dat het maar snel opgelost mag zijn. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:03
@dutchlincoln Je hebt het over een 2e dispay aangesloten? Wat bedoel je daarmee ? Parameters aangepast? Hoe staan de instellingen nu?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10:41

Top. (y)
Ik denk niet dat hier veel ervaring met deze hybride warmtepomp is. Heb je al de instellingen terug gezet naar de fabrieksinstellingen? Daarna kun je de temperatuur instellen tot waar hij electrisch moet verwarmen in het installateurs menu. Het blaadje geeft aan dat hij op de warmtepomp draait. Mijn ervaring met de Daikin is dat hij veel defrost problemen heeft bij dit weer en dat het vermogen aardig inzakt. Zou de ta niet te hoog instellen. Over de gastemperaturen durf ik niks te zeggen daar heb ik geen verstand van
Maar een machine met te weinig koelmiddel zal ook slecht presteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-06 16:00

Top. (y)
Warmtepompen en hen configuratie methodiek zijn super merk specifiek..

Als je geen aikin altherma hebt weet je er wss ook vrijwel niets van.
Er zijn hier weinig tot geen aikin altherma eigenaren naar mijn weten...

We zouden een ieder net als jij de handleiding moeten naslaan en dan nog staan we 1-0 achter gezien we de installatie niet kennen.

[ Voor 3% gewijzigd door Daannn1987 op 21-12-2021 21:15 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:24
Zijn hier nog meer mensen de die Ecodan daadwerkelijk ook aansturen via Modbus?

Er zijn eigenlijk een paar instellingen die ik wil kunnen aansturen via mijn Loxone maar in de handleiding van de MelcoBEMS en de Procon A1M kan ik geen adressen vinden voor:
- Forceren SWW
- Ta ( ik wil via de Loxone de stooklijn gaan zetten ) ik kan ze wel uitlezen maar niet schrijven

Iemand enig idee?

[ Voor 5% gewijzigd door HammieDuDe op 21-12-2021 21:45 ]

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:46

Japie.G

Colour Classic

Bo0bz schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:41:
@Roekeloos 2 per uur is wel echt volle bak defrosten.. Hier sinds gisteren 23:00 10 defrosts gehad. Geen nachtverlaging dus stabiel 21 graden in huis en de warmtepomp pruttelt lekker door. Heb je een full electric WP? Meen me te herinneren dat er iemand in het topic is met een Hybride Daikin met ook veel defrosts.. EDIT: Gevonden @Japie.G
Yes, elke 30min. Powerrrrrrrr

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:52
Nog maar een andere vraag tussendoor.. ik las eerder dat hier mensen de WP op veerpoten hebben gezet op een rail, en die rail weer op rubbers aan een beugel of op poten, om trillingen te dempen. Ik was even benieuwd waar die rail vandaan kwam. Is dat zelfbouw geweest of ergens gekocht? Kon het zo niet gauw vinden iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:46

Japie.G

Colour Classic

dutchlincoln schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:16:
Hebben er hier menen een daikin altherma toevallig?

Ik heb de hybrid nu enkele weken hangen, en bij installatie wat problemen gehad met het 2e display. Deze dus weer afgekoppeld, en 2 weken prima gedraaid, cv water werd goed warm, vloerverwarming was prettig, en de buitenunit pruttelde rustigaan zo goed als de gehele dag. Af en toe een ontdooi ertussen uiteraard.

Toen; 2e diplay aangesloten, boven wat lopen rommelen, en naar ik vermoed foutief gecopieerd.

Nu ben ik dus al 2 dagen aan het klooien om hem fatsoenlijk aan de gang te krijgen, en het huis is vrij koud.
Vanuit het boekje alle instellingen logisch ingesteld, maar op de een of andere manier krijg ik maar weinig temperatuur in het cv water. De aanvoertemp. van de gasleiding is een graag of 30 op de buis gemeten met een IR thermometer, en de cv leiding wordt 21,5. Daar krijg ik het hier niet fatsoenlijk mee warm...
Thermostaat staat ingesteld op 26 graden, in de hoop dat hij wat krachtiger gaat draaien...

Ik heb de installatie een tijd geleden overgenomen van een mede tweaker hier overigens.

Heeft iemand wellicht wat tips mbt de instellingen?
Het gasketel-deel is nog niet operationeel (afvoer) dus die kan ik niet gebruiken.

In het display staat er ook een eco blaadje (wat eerst niet was) maar ik krijg het niet weg.

hellup.... :)

thx.
Het blaadje betekent dat ie in warmtepomp only bedrijf loopt, die wil je niet weg hebben. Vlammetje erbij betekent dat ie gas neemt. Rtfm😜

Verder veel te weinig info. Staat je thermostaat op 26 voor kamertemperatuur of voor aanvoertemperatuur (awt), maw, welke regeling heb je geselecteerd. Als de pomp draait, wat geven de sensoren van de awt pltnwis?

En meet je de gaspijp of de vloeistofpijp? (Ik neem aan dat jet het over het koudemiddel circuit hebt). Als je 39 graden meet op de gaspijp is dat over het algemeen genomen nu veel te laag als je met mij vergelijkt..

Live screenshotje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JUepvHP4BMQTBBvAJSBrp4ZWPc8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kvq2qB9J8AJgUB5v6yOtM8Ya.jpg?f=fotoalbum_large

Groene lijn is gaskant, geel is vloeistof, blauw is druk

[ Voor 16% gewijzigd door Japie.G op 21-12-2021 22:17 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Fantasma schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 19:04:
Voor ouders hun nieuwbouwwoning (wonen er nog niet)was een interessante nacht, eerste échte vriesnacht...

Zoals ik verwacht had, totaal verkeerd ingesteld door installateur (had al eens rondgekeken hoe het was ingesteld.)
Stond als stooklijn +15/22 en -10/40....
(Ook een zwaarder type dan volgens warmteverliesberekening 'voor SWW'....)

Vannacht 30 keer compressor aan en uit.....
Massa's electriciteitsverbruik, was wel warm binnen, maar kan niet de bedoeling zijn zo.

Nu maar even een stooklijn ingesteld geïnspireerd door iemand's post hier +15/22 -10/28 om te beginnen.
Hoop in ieder geval op wat deftigere cijfers dan ik gisteren met deze instellingen zag....

Nu zitten ze nog met een probleem: de badkamer boven wordt amper warm.
Tijdens betondroging bv, badkamer misschien 15 graden, beneden 23 graden en 35 graden door de buizen.
Had al gemerkt dat als de warmtepomp al even draait (als ik er toevallig was toen hij draaide) de pomp trager gaat draaien (pompsnelheid afhankelijk van Delta T), waardoor die denk ik niet genoeg flow creëert om het water naar boven te krijgen?
Is daar iets simpels aan te doen?
Staat ie wel open ? Wellicht ook lucht dus laat je wp op de onluchtingstand draaien, sluit alle andere groepen op 1 na en dan word de badkamer wel doorgeblazen, hierna kan 1 voor 1 de rest ook weer open.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dat is het nadeel van een forum. Het is gratis, maar je kunt hier geen antwoorden eisen. Jij hebt een nogal bijzonder probleem bij een warmtepomp die je hier niet veel tegenkomt. Dan is het niet gek dat je geen hulp krijgt. Als iedereen die jou niet kan helpen moet gaan antwoorden dat ie je niet kan helpen, wordt het hier aardig onoverzichtelijk.
Helaas voor jou, maar dat is niet anders.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
HammieDuDe schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 21:39:
Zijn hier nog meer mensen de die Ecodan daadwerkelijk ook aansturen via Modbus?

Er zijn eigenlijk een paar instellingen die ik wil kunnen aansturen via mijn Loxone maar in de handleiding van de MelcoBEMS en de Procon A1M kan ik geen adressen vinden voor:
- Forceren SWW
- Ta ( ik wil via de Loxone de stooklijn gaan zetten ) ik kan ze wel uitlezen maar niet schrijven

Iemand enig idee?
Sinds een paar dagen is het aansturen via Modbus me ook gelukt. Ik zet nu bijvoorbeeld 's nachts de SWW-mode in ECO-stand en overdag in de NORM-stand als de buitentemperatuur langer dan een half uur onder de 8 graden is.

Loxone heb ik geen ervaring mee, maar modbus wel:

Schrijven zijn dezelfde registers als lezen, maar dan met functiecode 6 ipv 3.
De input registers (functiecode 4) zijn alleen maar read-only.

Wat bij de Procon verwarrend is, is dat dezelfde informatie zowel in de input registers als in de holding registers zit, ook nog eens met andere adressen, dat maakt het nogal een puzzeltje.

Force SWW is functie code 6, register 37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
Japie.G schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 21:59:
[...]

Het blaadje betekent dat ie in warmtepomp only bedrijf loopt, die wil je niet weg hebben. Vlammetje erbij betekent dat ie gas neemt. Rtfm😜

Verder veel te weinig info. Staat je thermostaat op 26 voor kamertemperatuur of voor aanvoertemperatuur (awt), maw, welke regeling heb je geselecteerd. Als de pomp draait, wat geven de sensoren van de awt pltnwis?

En meet je de gaspijp of de vloeistofpijp? (Ik neem aan dat jet het over het koudemiddel circuit hebt). Als je 39 graden meet op de gaspijp is dat over het algemeen genomen nu veel te laag als je met mij vergelijkt..

Live screenshotje
[Afbeelding]

Groene lijn is gaskant, geel is vloeistof, blauw is druk
I read the FM indeed, maar kon het er niet in vinden. Blijkt uiteindelijk in een online gedownlade manual wel te staan kwam ik vandaag achter. Had er ook geen blad bij van de bedienunit, nu digitaal, dat verklaart wel e.e.a.
Reden dat ik dat blaadje dus niet heb gezien klopt wel, want die zie je alleen in de uitgebreide en installateurmodus (welke ik dus niet kende :) )

Maargoed; nu dus verder gerommeld en bezig geweest met de aanvoertemperatuur, die heb ik 35 gezet en naderhand op 40. Op 35 wordt de gaszijde iets van 52 graden (maar met de IR meter dus niet helemaal zuiver) dus ik denk dat ik langzaam in de buurt begin te komen. In elk geval geen klappertanden meer, en da;s wel fijn. (nog steeds 1 display overigens.)

Ik moet zeggen dat ik die manual een draak vind om door te tijgeren, en dan klopt ie imho ook niet eens met de instelmogelijkheden op het display. na er een paar uur aan besteed te hebben, wat trial en error, wordt e.e.a. wel wat minder onduidelijk, maar er staan gewoon een aantal zaken in waar ik geen verstand van heb.

Maargoed; voor nu zit ik in elk geval niet in de kou, maar het zou wel mooi zijn als ik hem wat beter zou kunnen instellen. Het is erg spijtig dat ik de eerdere settings niet heb.

Wat is een goede instelling voor de AWT qua temperatuur?
Waar kan ik wat info vinden over een stooklijn, hoe dat werkt en bepaald wordt?
Ergens wat meer info over de daikin?

Eigenlijk zou het het mooiste zijn als ie van 07:00 tot 22:00 uur rustig staat te tokkelen en het huis warm houdt, en tusen 22:00 en 07:00 in "stille modus" gaat en 2-3 graden verlaagt ofzo.

edit:
Buitentemp:0 graden
Aanvoerwater 34.2 graden (set to 35)
Aanvoer pltnwis 34.3 graden
waterinlaattemp. 27.3
Koelmiddeltemp. 27.7
Debiet: 15.9L/min

Waar tover jij die grafiekjes mee? Heb jij de PC USB module er aan hangen, of...?

[ Voor 4% gewijzigd door dutchlincoln op 21-12-2021 22:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:26

Top. (y)
Het staat je ook altijd vrij om een apart topic te openen waarin er alle aandacht ook voor jou is. Dan tag je in dat topic een aantal experts die je dan waarschijnlijk graag toegewijd verder helpen. Misschien na deze reactie net wat minder enthousiast, maar dat risico heb je genomen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
CurlyMo schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:57:
[...]

Het staat je ook altijd vrij om een apart topic te openen waarin er alle aandacht ook voor jou is. Dan tag je in dat topic een aantal experts die je dan waarschijnlijk graag toegewijd verder helpen. Misschien na deze reactie net wat minder enthousiast, maar dat risico heb je genomen.
ik had ook al e.e.a in het specifieke daikin forum gezet, maar ook daar geen response, vandaar mijn post hier. Ik snap dat je niet binnen een uur antwoord hebt, maar in een paar dagen is er vast wel iemand die wat zinnigs zeggen kan toch? Het is nou niet echt een mega onbekend incourant ding lijkt me... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ocaj schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:44:
Sinds een paar dagen is het aansturen via Modbus me ook gelukt. Ik zet nu bijvoorbeeld 's nachts de SWW-mode in ECO-stand en overdag in de NORM-stand als de buitentemperatuur langer dan een half uur onder de 8 graden is.

Loxone heb ik geen ervaring mee, maar modbus wel:

Schrijven zijn dezelfde registers als lezen, maar dan met functiecode 6 ipv 3.
De input registers (functiecode 4) zijn alleen maar read-only.

Wat bij de Procon verwarrend is, is dat dezelfde informatie zowel in de input registers als in de holding registers zit, ook nog eens met andere adressen, dat maakt het nogal een puzzeltje.

Force SWW is functie code 6, register 37
Hé, iemand met verstand van de Procon.
Ik overweeg ook weleens om over te stappen van Melcloud naar een Procon, maar haal nu bijvoorbeeld uit Melcloud ook de energiegegevens van de vorige dag, wat er dan zo uit ziet:
code:
1
2
3
4
5
6
"DailyHeatingEnergyConsumed":9.61
"DailyCoolingEnergyConsumed":0.0
"DailyHotWaterEnergyConsumed":0.0
"DailyHeatingEnergyProduced":54.4
"DailyCoolingEnergyProduced":0.0
"DailyHotWaterEnergyProduced":0.0

Dat gebruik ik dan weer voor mijn statistieken. Kun je met de Procon ook die data uit je WP halen?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
dutchlincoln schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 23:02:
[...]

ik had ook al e.e.a in het specifieke daikin forum gezet, maar ook daar geen response, vandaar mijn post hier. Ik snap dat je niet binnen een uur antwoord hebt, maar in een paar dagen is er vast wel iemand die wat zinnigs zeggen kan toch? Het is nou niet echt een mega onbekend incourant ding lijkt me... :/
Enige cruciale stap die je nog niet genomen hebt is een eigen topic openen. Dan is ook alle informatie gegroepeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:24
Andrehj schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 23:02:
[...]

Hé, iemand met verstand van de Procon.
Ik overweeg ook weleens om over te stappen van Melcloud naar een Procon, maar haal nu bijvoorbeeld uit Melcloud ook de energiegegevens van de vorige dag, wat er dan zo uit ziet:
code:
1
2
3
4
5
6
"DailyHeatingEnergyConsumed":9.61
"DailyCoolingEnergyConsumed":0.0
"DailyHotWaterEnergyConsumed":0.0
"DailyHeatingEnergyProduced":54.4
"DailyCoolingEnergyProduced":0.0
"DailyHotWaterEnergyProduced":0.0

Dat gebruik ik dan weer voor mijn statistieken. Kun je met de Procon ook die data uit je WP halen?
Ja deze gegevens zijn ook via Modbus uit te lezen, zal morgen even een screentje maken als ik wat statistieken heb ( sinds vandaag werkend )

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
Possible schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 21:13:
@dutchlincoln Je hebt het over een 2e dispay aangesloten? Wat bedoel je daarmee ? Parameters aangepast? Hoe staan de instellingen nu?
Je kunt op de Daikin meerdere bedienunits/displays aansluiten. Deze staan parallel geschakeld. Ik nam in mijn onwetendheid aan dat deze de informatie uit de WP halen en puur dom displaytje speelden, maar kennelijk heb je een master en een slave met elk een eigen aantal functies. Je kunt de settings van A naar B copieeren, of van B naar A (en daar is het vermoedelijk bij mij net even fout gegaan...)
Voor nu dus gewoon weer even 1 display tot ik weet hoe alles exact werkt en goed staat. Dan waag ik me er nog een keer aan (na alle settings te hebben opgeschreven dit keer....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-04 09:03
Recent is er bij mij een daikin altherma 3 warmtepomp geïnstalleerd. Vanochtend om half 11 had de daikin al bijna 80 kWh verbruikt. Heb toen even de vloerverwarming uitgezet en daara weer aan om het verbruik te verlagen naar 0 kWh. Per uur zat ik ongeveer op een verbruik van 11 kWh. Dit probleem had ik 2 weken geleden ook, ze zijn nog steeds niet langs gekomen om te kijken. Warmtepomp is 2 december geïnstalleerd.

Vanavond rond half 11 merkte ik op dat de warmtepomp uitstond, ook de airco's hadden geen stroom meer. Hoofdschakelaar stond uit. Waarschijnlijk kortsluiting?

Is zo een hoog verbruik normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

absoluut niet.

eis dat die vent binnen 24h voor de deur staat om het te fixen. laat je niet aan het lijntje houden. hun komen dus woensdag langs om het te fixen of je haalt iemand anders erbij op hun kosten om het te repareren. stel dat NU alvast op via mail naar de installateur. zorg dat je het op schrift het staan en laat je niet afschepen.

[ Voor 29% gewijzigd door flippy op 22-12-2021 00:25 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10:45
weebeast schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 23:58:
Recent is er bij mij een daikin altherma 3 warmtepomp geïnstalleerd. Vanochtend om half 11 had de daikin al bijna 80 kWh verbruikt. Heb toen even de vloerverwarming uitgezet en daara weer aan om het verbruik te verlagen naar 0 kWh. Per uur zat ik ongeveer op een verbruik van 11 kWh. Dit probleem had ik 2 weken geleden ook, ze zijn nog steeds niet langs gekomen om te kijken. Warmtepomp is 2 december geïnstalleerd.

Vanavond rond half 11 merkte ik op dat de warmtepomp uitstond, ook de airco's hadden geen stroom meer. Hoofdschakelaar stond uit. Waarschijnlijk kortsluiting?

Is zo een hoog verbruik normaal?
Het verbruik is vrij extreem voor een normale woning maar wij weten niet hoe jij woont, wat je nog meer in huis hebt en hoe groot je warmtepomp is :).

Een hoofdschakelaar die er uit klapt hoort zeker niet. Ik vermoed dat de warmtepomp volle bak op het e-element draait. De hoofdschakelaar kan er uit klappen als je teveel vermogen vraagt. Bijvoorbeeld de e-elementen van een warmtepomp + kookplaat of wasmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
Volgens mij kan die daikin niet eens zoveel trekken. Weet je zeker dat je niet hebt gekeken bij het opgebrachte vermogen? Daar zit een factor 4,5 a 5 tussen namelijk, dan zou het al een stuk beter kunnen kloppen... (nog steeds een hoop denk ik overigens, maargoed.)

Een hoofdschakelaar klapt er niet uit want dat is geen beveiliging. Bedoel je misschien de hoofdbeveiliging onder je electrameter? Dat kan ook komen omdat je dan teveel gebruikers op dezelfde fase aan hebt staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

dutchlincoln schreef op woensdag 22 december 2021 @ 00:48:
Volgens mij kan die daikin niet eens zoveel trekken.
zo uit mijn hoofd (ik zie die dingen niet vaak) zit er een 6 of 9kW element in als backup afhankelijk van het model. het zijn 3 fase modellen maar ik weet niet of de elementen ook echt goed verdeeld zijn over de fases.

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 22-12-2021 02:02 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga ze vandaag een mail sturen. Gelukkig heb ik via WhatsApp de foto's naar hun doorgestuurd, wat uiteindelijk als bewijs zou kunnen dienen.

Ze hebben een aparte meterkast bij mij geïnstalleerd. Hierop hebben ze dan de warmtepomp, 2 airco's en een duco silentbox op geïnstalleerd.

Type warmtepomp is EHBX08E9W + ERGA08EV

Nou alleen vloerverwarming staat continue aan op een temperatuur van 20 graden, dat is het eigenlijk. Bedoel inderdaad de hoofdbeveiliging. Alles werkte eigenlijk behalve dus het aparte meterkastje.

Heb de installateur gisteren gebeld en ze even hard aangesproken. Heb ook nog niks bestaald dus ja, zei ook van als je uiteindelijk je geld wilt dan moet je maar komen. Ze hebben tot vrijdag de tijd anders komt er een negatieve review online en uiteindelijk in extreme gevallen wordt de casus bij de rechtsbijstand aangemeld.

Dus ben benieuwd of ze wakker zijn geschud.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6t1CN8o-O89VK2BtNTpMVluwm3A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pKMWCVqtmLEC2aHh4TPKRe4D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0WJVZAqyatVI0I48PgTUOStuuDk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mn6h432jQa3UyL25S9PXzzOB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/porAke_lDa8GQVUJtQXAVQTTlPI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3khCQZcGUOcpMN9KuJaSmPwI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O3t8RpfQaE-d6LSg-XuiMOoHivQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EoowsLBF6PrpOFCorS0zdrjC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-06 09:35
weebeast schreef op woensdag 22 december 2021 @ 05:06:
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga ze vandaag een mail sturen. Gelukkig heb ik via WhatsApp de foto's naar hun doorgestuurd, wat uiteindelijk als bewijs zou kunnen dienen.

Ze hebben een aparte meterkast bij mij geïnstalleerd. Hierop hebben ze dan de warmtepomp, 2 airco's en een duco silentbox op geïnstalleerd.

Type warmtepomp is EHBX08E9W + ERGA08EV

Nou alleen vloerverwarming staat continue aan op een temperatuur van 20 graden, dat is het eigenlijk. Bedoel inderdaad de hoofdbeveiliging. Alles werkte eigenlijk behalve dus het aparte meterkastje.

Heb de installateur gisteren gebeld en ze even hard aangesproken. Heb ook nog niks bestaald dus ja, zei ook van als je uiteindelijk je geld wilt dan moet je maar komen. Ze hebben tot vrijdag de tijd anders komt er een negatieve review online en uiteindelijk in extreme gevallen wordt de casus bij de rechtsbijstand aangemeld.

Dus ben benieuwd of ze wakker zijn geschud.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe lees jij het stroomverbruik per groep uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
Via de daikin app, slaapkamer en woonkamer zijn de airco's. Climate control is de warmtepomp en hot water tank is de boilervat van 300l

Ik dacht de vorige keer dat het ging om een bug maar zag via de engie app dat ik die dag inderdaad veel energie heb verbruikt. Het energieverbruik van gisteren staat nog niet op engie

Edit) staat er nu wel opAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2OHfrNtGbHmSz_27R19IgOipyeU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PQ7Q8PbNHuCmvmq6lUSs5yfU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door weebeast op 22-12-2021 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:09
weebeast schreef op woensdag 22 december 2021 @ 07:27:
Via de daikin app, slaapkamer en woonkamer zijn de airco's. Climate control is de warmtepomp en hot water tank is de boilervat van 300l

Ik dacht de vorige keer dat het ging om een bug maar zag via de engie app dat ik die dag inderdaad veel energie heb verbruikt. Het energieverbruik van gisteren staat nog niet op engie
Het is zeker geen bug in de app, één van je drie 25A hoofdzekeringen is eruit geklapt. Daar is dus langere tijd meer dan 6kW doorheen gegaan. Ik zou die weer aanzetten, want in neem aan dat er delen van je huis nu donker zijn.

De Daikin is op 20A gezekerd (volgens voorschrift Daikin), maar dat is niet selectief op de 25A hoofdzekering en daardoor kan je hoofdzekering er eerder uit klappen dan de zekering van de Daikin. Officieel heb je dus een 3x 35A hoofdaansluiting nodig. Daarom is het verstandiger om een 3-fase warmtepomp te kiezen als je ook die aansluiting hebt.

Je zult er achter moeten komen waarom de warmtepomp zoveel hulpverwarming inschakelt, want dit verbruik is veel te hoog voor deze warmtepomp. Met dit weer zou hulpverwarming helemaal niet nodig moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:21
Doen jullie aan nachtverlaging? Mijn installateur adviseerde het wel omdat het veel energie zou besparen. Echter merk ik dat als ik dat doe de warmtepomp (met alleen vloerverwarming) er echt heel lang over doet om weer op temperatuur te komen.... Niet echt aangenaam.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Sunri5e schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:36:
Doen jullie aan nachtverlaging? Mijn installateur adviseerde het wel omdat het veel energie zou besparen. Echter merk ik dat als ik dat doe de warmtepomp (met alleen vloerverwarming) er echt heel lang over doet om weer op temperatuur te komen.... Niet echt aangenaam.
Heb je al in dit topic gezocht op "nachtverlaging"? En wat vond je toen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:03
@Sunri5e Hier geen nachtverlaging. Helemaal met deze temperaturen kost het veel energie om weer op temperatuur te komen.

Overigens merk ik dat de temp in huis van 21 naar 20,5 is gezakt afgelopen nacht. Met een een vaste van 27. Toch maar ff een graadje omhoog gezet.

Ook nog eens 10 defrosts gehad dus dat helpt ook niet echt mee :)

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-05 14:09
doek55 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:32:
[...]

Het is zeker geen bug in de app, één van je drie 25A hoofdzekeringen is eruit geklapt. Daar is dus langere tijd meer dan 6kW doorheen gegaan. Ik zou die weer aanzetten, want in neem aan dat er delen van je huis nu donker zijn.

De Daikin is op 20A gezekerd (volgens voorschrift Daikin), maar dat is niet selectief op de 25A hoofdzekering en daardoor kan je hoofdzekering er eerder uit klappen dan de zekering van de Daikin. Officieel heb je dus een 3x 35A hoofdaansluiting nodig. Daarom is het verstandiger om een 3-fase warmtepomp te kiezen als je ook die aansluiting hebt.
Een opmerking hierbij: Mijn Daikin airco (dus geen warmtepomp) heeft in het boekje ook staan dat de afzekering 1x20A zou moeten zijn. Maar als je gaat opzoeken wat de specifieke combinatie van buitenunit en twee binnenunits aan stroom verbruikt is dat maximaal 13A bij koelen en 13.2A bij verwarmen. Ik heb hem dus gewoon op 16A afgezekerd om het selectiviteitsverhaal voor te blijven en dat is geen enkel probleem. Ook bij bloedhete zomerdagen waar de airco op volle capaciteit draait klapt die zekering er niet uit.

Het selectiviteitsverhaal (20A niet selectief achter 25A) is ook niet meer zo zwart-wit. Je moet daarvoor echt naar de karakteristieken van de automaten kijken en dan kan het zomaar zijn dat de specifieke combinatie van automaten wel selectief is.
Je zult er achter moeten komen waarom de warmtepomp zoveel hulpverwarming inschakelt, want dit verbruik is veel te hoog voor deze warmtepomp. Met dit weer zou hulpverwarming helemaal niet nodig moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
weebeast schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 23:58:
Recent is er bij mij een daikin altherma 3 warmtepomp geïnstalleerd. Vanochtend om half 11 had de daikin al bijna 80 kWh verbruikt.
Dat verbruik is natuurlijk idioot (7.6 kW continu!!), maar levert wel veel vragen op:
  • Zelfs als je alles met cop=1 verwarmt zou dat per dag op een warmtebehoefte (dus thermisch vermogen) van 180 kWh uitkomen. Dat vind ik wel erg veel bij temperaturen van rond het vriespunt. Hoe is deze warmtepomp geselecteerd en is die niet (een paar) maatje(s) te klein voor de woning?
  • Bij nieuwbouw: wat staat er in je EPC-berekening over het warmteverlies van je woning? Bij bestaande bouw: Wat was je gasverbruik in de afgelopen jaren?
  • Hoe meet je het stroomverbruik?
  • Draait de compressor wel? Of stook je alleen op verwarmingselementen?
  • Wat gebeurt er als je de bijverwarming uitschakelt?
  • Welk afgiftesysteem gebruik je?
  • Wat voor regeling? (WAR, RAR, WAR met compensatie?)
  • Welke Ta probeert de WP nu te maken?
  • Wat zegt je installateur hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-05 14:04
weebeast schreef op woensdag 22 december 2021 @ 07:27:

Edit) staat er nu wel op[Afbeelding]
Je verbruik van woensdag t/m maandag is wel "normaal", wat is er gisteren gebeurd dat het ineens omhoog is gesprongen? Toevallig je CV ketel ontkoppeld, was je huis erg afgekoeld? Want je schreef eerder dat de installatie op 2 december is geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-05 17:05
Lekker als de kou een beetje door zet. Van iedere 40 min een defrost gisteren naar nu iedere 2 uur 1tje.
Dat het maar wat kouder blijft, of weer warmer, dat er tussen in hangend is erg jammer

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:06
@weebeast Draai je hybride, gezien het gas bij de engie app. En komt je CV ketel niet bij? Hoewel typenummer naar daikin LT3 8kW 1Fase met een 9kW 3Fase noodverwarming, toch wel all electric zou moeten kunnen. Maar als noodverwarming in komt 3kW = 12A en 8kW thermisch is 2,5kW = 10A + nog wat huis tuin en keuken. Zou je zeggen dat die maximaal draait en noodverwarming aanheeft. Dan haal je de 11kW in een uur net. Of heb je nog aquariums in huis.
Dus alles draait volle bak, vraag is waarom, wat is de gevraagde Ta?

[ Voor 7% gewijzigd door Dapdodo op 22-12-2021 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantasma
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-11-2023

Fantasma

Just a ghost.

@Andrehj Inderdaad, mijn excuses.
Vroeg mij gewoon af of er een standaard instelling was ofzo, zelf wat uit frustratie getypt omdat ik niet snap dat een installateur dat zo gewoon kan achterlaten.

Ik weet niet veel van de installatie, zou wel op het merendeel kunnen antwoorden denk ik, maar zal inderdaad eerst gewoon eens mijn ouders wat pushen om installateur terug te laten komen, zij dachten 'het is beneden warm dus zal wel goed zijn, zetten we boven in badkamer gewoon elektrische handdoekradiator aan.'

Zal de rest ook eens deftig opzoeken (voor het geval er niks gebeurd).
Warmteverliesberekening had ik ook al aan ouders gevraagd om even op te vragen (Was dan puur uit interesse/eens bekijken hoe dat er uit zag etc), maar denk dat ze dat ook nog niet hebben gedaan. (Denk dat hun hoofd momenteel vooral op zo snel mogelijk verhuizen staat.)

Misschien dat er na verhuis/in het nieuwe jaar wat schot in de zaak komt als ze merken dat dit het toch nét niet is.

Alvast bedankt, hopelijk zie je mij nog verschijnen met een update dat alles wél deftig loopt ofzo, zal er proberen aan te denken dan.
Anders een hele post met al de gevraagde informatie etc zodat ik het zelf kan proberen op te lossen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rambo41
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 30-05 08:57
Hier loopt de temperatuur van het warm tapwater steeds snel terug. Gisteravond koud moeten douchen. Vanochtend was de boiler op temperatuur maar loopt weer langzaam terug. Vloerverwarming is wel op temp.

Om de minuut de melding ''stroombegrenzer'' gevolgd door een plof geluid.

Gaat om een nibe ACVM 270 warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
@Rambo41 Dat de temp van een vat langzaam terug loopt is normaal.
Maar het klinkt alsof het bij jou te snel terug loopt.

Kan je misschien iets zeggen over hoe snel de temperatuur zakt, zonder dat er gebruik gemaakt wordt van warm water?

Het is namelijk wel eens voor gekomen dat bij mensen kleppen niet goed afsluiten waardoor het vat af koelt (vat verwarmd het CV circuit dan), maar ook door thermosifonage door niet optimaal geplaatste leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rambo41
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 30-05 08:57
@format5 Vanochtend om 08:15 uur was de temperatuur 52,5 graden. Inmiddels staat deze op 37,5 graden. Er is niet gedoucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07:29
format5 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:03:
Lekker als de kou een beetje door zet. Van iedere 40 min een defrost gisteren naar nu iedere 2 uur 1tje.
Dat het maar wat kouder blijft, of weer warmer, dat er tussen in hangend is erg jammer
Valt wel op ja. Zag ook wat minder rijp buiten zal wel wat drogere lucht zijn.

Ben er wel achter dat een 6kw het ook prima had gered. Gisteren bij -3 was ze rustig aan het tokkelen op 37÷ opgenomen vermogen van zo'n 800w waar deze maximaal 2.3kw kan opnemen.
Niet zo erg, kan bij verkoop van de woning een koukleum er een sauna van maken.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:36
Rambo41 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:18:
@format5 Vanochtend om 08:15 uur was de temperatuur 52,5 graden. Inmiddels staat deze op 37,5 graden. Er is niet gedoucht.
Klinkt als een 3-weg klep die niet meer doet wat ie moet doen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rambo41 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:58:
Hier loopt de temperatuur van het warm tapwater steeds snel terug. Gisteravond koud moeten douchen. Vanochtend was de boiler op temperatuur maar loopt weer langzaam terug. Vloerverwarming is wel op temp.
Gaat om een nibe ACVM 270 warmtepomp.
Dat is een binnenunit met geintegreerd SWW-vat. Dan zou het ontwerp zodanig moeten zijn dat je geen last hebt van zelfsifonnage of eenpijpscirculatie (Einrohrzirkulation). Dus er iets mis. Wat zegt je installateur hiervan?
Edit: SWW in twee uur afgekoeld naar niet meer kunnen douchen is natuurlijk echt foute boel.
Voordeel: Deze afkoeling is zodanig groot dat ie makkelijk te diagnostiseren is. Ik zou idd beginnen bij de driewegklep.

[ Voor 15% gewijzigd door Andrehj op 22-12-2021 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
@Rambo41 Dat is inderdaad niet correct.
Dat is een behoorlijk warmte verlies.

Misschien dat iemand anders nog weet welke 3-weg kleppen niet goed afsloten? Mogelijk dat dat een probleem kan zijn.
En dan is er nog de plaatsing van je leidingen wat een probleem kan zijn. Misschien kan je dat al beschrijven of foto's plaatsen?

En misschien ook nog wat andere puntjes, maar ik verwacht dat er anderen zijn die je beter kunnen helpen, zeker met de info welke je nu al kan verzamelen, en hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Andrehj schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:23:
[...]

Dat is een binnenunit met geintegreerd SWW-vat. Dan zou het ontwerp zodanig moeten zijn dat je geen last hebt van zelfsifonnage of eenpijpscirculatie (Einrohrzirkulation). Dus er iets mis. Wat zegt je installateur hiervan?
Edit: SWW in twee uur afgekoeld naar niet meer kunnen douchen is natuurlijk echt foute boel.
Voordeel: Deze afkoeling is zodanig groot dat ie makkelijk te diagnostiseren is. Ik zou idd beginnen bij de driewegklep.
Had ff het model op moeten zoeken idd 8)7
Bij alles in 1 zou het inderdaad wat makkelijker moeten zijn.

En wat al gezegd is, wat zegt je installateur er van? (zeker bij garantie is dat een belangrijke vraag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
@Rambo41 klep op blz 20 beweegt die bij cv naar sww?
https://www.nibe.eu/assets/documents/19302/331196-4.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
doek55 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:32:
[...]

Heb de hoofdzekering gisteravond weer aangezet. Het viel mij wel op dat ik overal stroom had behalve dus alle apparaten die gekoppeld staan aan de extra meterkast.

Hoe kan ik erachter komen of de hulpverwarming zichzelf inschakelt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
weebeast schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:39:
[...]

Heb de hoofdzekering gisteravond weer aangezet. Het viel mij wel op dat ik overal stroom had behalve dus alle apparaten die gekoppeld staan aan de extra meterkast.

Hoe kan ik erachter komen of de hulpverwarming zichzelf inschakelt?
Dat kan je op het display zien als het goed is. Welk icoontje staat in de handleiding (mijn Altherma komt pas in het voorjaar, dus nog geen ervaring mee).

Je kan de "-9W" c.q. 3-fase modellen in een aantal vermogenstrappen instellen, als volle bak niet samengaat met de overige verbruikers kan je 'm dus nog wat begrenzen in verbruik, gelijkmatig verdeeld over de fases.

Maar je hebt een heel ander probleem met deze installatie imho, want het lijkt er sterk op dat de buitenunit niet meedoet en alles volle bak op het noodelement draait. Tijd om de installateur terug te laten komen.

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 22-12-2021 10:46 ]

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Daarnaast, als er maar 1 hoofdzekering uitgegaan is, terwijl het een 3-fase WP is, is er ook iets vreemds aan de hand. Dan lijken de groepen niet goed verdeeld over de fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Blihi schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:50:
Daarnaast, als er maar 1 hoofdzekering uitgegaan is, terwijl het een 3-fase WP is, is er ook iets vreemds aan de hand. Dan lijken de groepen niet goed verdeeld over de fases.
WP compressor is 1 fase, noodverwarming 3fases. Dus zeg maar hoe je wilt verdelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Dapdodo schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:52:
[...]

WP compressor is 1 fase, noodverwarming 3fases. Dus zeg maar hoe je wilt verdelen?
Hij bedoeld denk ik meer de overige groepen binnen de woning c.q. in de hoofdverdeler. Als alles verder gewoon blijft werken wanneer er eén fase uitligt lijken deze niet goed verdeeld.

Klopt verder wel idd, de 3-fase bij daikin is alleen voor het noodverwarmingselement. De compressor/buitenunit en pomp/binnenunit zitten ieder nog eens op een eigen 1-fase aansluiting/groep.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
RonJ schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:56:
[...]

Hij bedoeld denk ik meer de overige groepen binnen de woning c.q. in de hoofdverdeler. Als alles verder gewoon blijft werken wanneer er eén fase uitligt lijken deze niet goed verdeeld.

Klopt verder wel idd, de 3-fase bij daikin is alleen voor het noodverwarmingselement. De compressor/buitenunit en pomp/binnenunit zitten ieder nog eens op een eigen 1-fase aansluiting/groep.
Ik zou het ook zo doen:
huis op fase 2 en 3
1 fase wp buitenunit op fase 1
noodvoeding op 1 t/m 3

Dan is 1 bij beetje normaal woninggebruik de zwaarst belaste fase.
Als dan 1 eruit gaat heeft je WP+nood lang gedraaid op vol vermogen.
Misschien is binnenunit apart te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dapdodo schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:52:
[...]
Dit is precies het probleem met een 1-fase warmtepomp. Je hebt 1 hele grote last van 20A op 1 fase, en moet dan de rest over de andere twee fasen verdelen. En zodra de WP zijn bijverwarmingselmenten (die trouwens verboden zouden moeten worden, zeker als het 9 kW betreft!) inschakelt zit je al in de problemen.
Ook in combinatie met het koken wordt het lastig. De meeste inductiekookplaten zitten op twee fasen, zodat je de derde fase mooi voor de oven kunt gebruiken. Maar hoe combineer je dat met een 1-fase warmtepomp? Ik zou het niet weten.

Bij een echte 3-fasen warmtepomp (dus waarbij de inverter voor de compressor op 3-fasen aangesloten is) heb je al die problemen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Of je moet die transformator gebruiken die in dit topic al eens voorbij gekomen is, om van 400V over twee fasen weer 230V met hogere stroom te maken. Maar dan moet je wel goed weten wat je doet om problemen met beveiligingen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blihi schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:50:
Hoezo? Die conclusie is te voorbarig.
Als de WP wél met compressor + verwarmingselement draaide, zal de fase waar de compressor van de WP op zit eruit liggen.
En als de WP alleen op de verwarmingselementen draaide, dan zal de fase waar toevallig ook twee andere grote verbruikers (denk aan oven, kookplaat, vaatwasser, broodrooster, wasmachine of quooker) tegelijkertijd aan stonden eruit liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Blihi schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:16:
Of je moet die transformator gebruiken die in dit topic al eens voorbij gekomen is, om van 400V over twee fasen weer 230V met hogere stroom te maken. Maar dan moet je wel goed weten wat je doet om problemen met beveiligingen te voorkomen.
Zo'n potentieel gevaarlijke knutselconstructie alleen om een paar honderd euro voor een 3-fasen WP te besparen? :?
Dat lijkt me toch een slecht plan (en ook financieel ben je dan nog slechter af, denk ik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Andrehj schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:16:
[...]

Hoezo? Die conclusie is te voorbarig.
Als de WP wél met compressor + verwarmingselement draaide, zal de fase waar de compressor van de WP op zit eruit liggen.
En als de WP alleen op de verwarmingselementen draaide, dan zal de fase waar toevallig ook twee andere grote verbruikers (denk aan oven, kookplaat, vaatwasser, broodrooster, wasmachine of quooker) tegelijkertijd aan stonden eruit liggen.
Aangezien er verder niets uit lag volgens de originele post, moet het dus het eerste zijn. Dus de fase waar de compressor op zit en daarnaast blijkbaar nog 1 van de drie elementen.

Maar ik bedoelde dus als het om een 3-fase WP zou gaan, waarbij ook de compressor 3-fase is. Dat is blijkbaar niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Andrehj schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:18:
[...]

Zo'n potentieel gevaarlijke knutselconstructie alleen om een paar honderd euro voor een 3-fasen WP te besparen? :?
Dat lijkt me toch een slecht plan (en ook financieel ben je dan nog slechter af, denk ik).
Helemaal mee eens, dat zei ik toen ook al. Het schijnt echter voordelen te hebben in het modulatiebereik :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Andrehj schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:12:
[...]

Dit is precies het probleem met een 1-fase warmtepomp. Je hebt 1 hele grote last van 20A op 1 fase, en moet dan de rest over de andere twee fasen verdelen. En zodra de WP zijn bijverwarmingselmenten (die trouwens verboden zouden moeten worden, zeker als het 9 kW betreft!) inschakelt zit je al in de problemen.
Ook in combinatie met het koken wordt het lastig. De meeste inductiekookplaten zitten op twee fasen, zodat je de derde fase mooi voor de oven kunt gebruiken. Maar hoe combineer je dat met een 1-fase warmtepomp? Ik zou het niet weten.

Bij een echte 3-fasen warmtepomp (dus waarbij de inverter voor de compressor op 3-fasen aangesloten is) heb je al die problemen niet.
Eens, maar die maakt/levert Daikin niet in capaciteiten onder de ~11kW. Hoewel je niet aan de 20A komt in principe, dat is de maximale toegestane zekering, niet het maximale stroomverbruik van de buitenunit (dit is rond de 2kW).

Het echte probleem is natuurlijk dat we in NL massaal naar all-electric willen, maar aansluitcapaciteiten boven de 3x25A redelijk onbetaalbaar zijn voor de gemiddelde particulier, zeker als je die investeringen rendabel wil doen.

In mijn geval heb ik straks naast 4 WP-buitenunits ook nog eens een 11kW EV-lader, dan moet je eigenlijk wel met smart charging en prioriteitsschaklingen voor de quooker e.d. gaan werken om dit werkbaar te houden met 3x 25A.

Maar in dit geval heeft de installateur gewoon niet goed nagedacht en/of aan RTFM gedaan, je kan de 9W backup heaters standaard instellen op 3, 6 of 9kW (zie p110 van de installatiehandleiding) of via het installateursmenu zelfs in stappen van 1A. Dan is een 9W (3 fase) juist beter dan een 6V (1 fase), dan heb je in de laagste stand 3x 4A lopen ipv 1x 12 of meer. Je kan ook de hele installatie (incl buitenunit) nog eens begrenzen op een harde cap, ook per 1A instelbaar, of koppelen aan kWh meters met pulsuitgang om dit zelfs dynamisch te regelen. Dit is dus echt wel op te lossen als je 'm maar goed instelt en aansluit. Zie hiervoor vanaf p188 van de installatiehandleiding.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Blihi schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:21:
[...]
Aangezien er verder niets uit lag volgens de originele post, moet het dus het eerste zijn. Dus de fase waar de compressor op zit en daarnaast blijkbaar nog 1 van de drie elementen.
Die zal er dan door overbelasting uit zijn gegaan. Dat is ook niet zo gek. Als de WP max 20A aansluitwaarde heeft, en je er komt een 3 kW verwarmingselement bij, dan zit je op 33A. Dan gaat die 25A hoofdzekering er na een uurtje echt wel uit.
Welke installateur verzint zoiets? 8)7 |:(
In zo'n geval moet je het element wat op dezelfde fase zit als de compressor gewoon uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-05 20:42

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

Andrehj schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:27:
[...]

Die zal er dan door overbelasting uit zijn gegaan. Dat is ook niet zo gek. Als de WP max 20A aansluitwaarde heeft, en je er komt een 3 kW verwarmingselement bij, dan zit je op 33A. Dan gaat die 25A hoofdzekering er na een uurtje echt wel uit.
Welke installateur verzint zoiets? 8)7 |:(
In zo'n geval moet je het element wat op dezelfde fase zit als de compressor gewoon uitzetten.
Ik lees mee, maar kan dat zomaar. ( het is een 3-face element en volgens mij niet een 3 keer 1-face )
Ik ben geen electricien trouwens daarom vraag ik me dat af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
RonJ schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:25:
[...]
Eens, maar die maakt/levert Daikin niet in capaciteiten onder de ~11kW.
Je hoeft niet per sé bij Daikin te kopen. Mitsubishi levert een hele mooie 3-fasen 8 kW warmtepomp (PUHZ-SW75YAA), en ook bij Panasonic kun je iets dergelijks kopen.
Het echte probleem is natuurlijk dat we in NL massaal naar all-electric willen, maar aansluitcapaciteiten boven de 3x25A redelijk onbetaalbaar zijn voor de gemiddelde particulier, zeker als je die investeringen rendabel wil doen.
Dat alles hoger dan 3x25A veel duurder is, is juist erg goed. Mensen zoals jij die een onevenredig hoge belasting voor het net veroorzaken worden zo gestimuleerd om die belasting te balanceren. Anders moet Mien die driehoog-achter in haar flatje woont van haar kleine pensioentje nog meer dan nu al het geval is de infrastructuur voor jou betalen.
In mijn geval heb ik straks naast 4 WP-buitenunits ook nog eens een 11kW EV-lader, dan moet je eigenlijk wel met smart charging en prioriteitsschaklingen voor de quooker e.d. gaan werken om dit werkbaar te houden met 3x 25A.
Zoals boven besproken, dat lijkt me ook uiterst terecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

RonJ schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:25:
[...]
Maar in dit geval heeft de installateur gewoon niet goed nagedacht en/of aan RTFM gedaan, je kan de 9W backup heaters standaard instellen op 3, 6 of 9kW (zie p110 van de installatiehandleiding) of via het installateursmenu zelfs in stappen van 1A. Dan is een 9W (3 fase) juist beter dan een 6V (1 fase), dan heb je in de laagste stand 3x 4A lopen ipv 1x 12 of meer. Je kan ook de hele installatie (incl buitenunit) nog eens begrenzen op een harde cap, ook per 1A instelbaar, of koppelen aan kWh meters met pulsuitgang om dit zelfs dynamisch te regelen. Dit is dus echt wel op te lossen als je 'm maar goed instelt en aansluit. Zie hiervoor vanaf p188 van de installatiehandleiding.
dat stukje verhelderd. (ik zie deze dingen niet genoeg in het wild)

het is dus gewoon ze zoveelste cowboy-installatie (dump-and-run).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Andrehj schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:32:
[...]

Je hoeft niet per sé bij Daikin te kopen. Mitsubishi levert een hele mooie 3-fasen 8 kW warmtepomp (PUHZ-SW75YAA), en ook bij Panasonic kun je iets dergelijks kopen.

[...]

Dat alles hoger dan 3x25A veel duurder is, is juist erg goed. Mensen zoals jij die een onevenredig hoge belasting voor het net veroorzaken worden zo gestimuleerd om die belasting te balanceren. Anders moet Mien die driehoog-achter in haar flatje woont van haar kleine pensioentje nog meer dan nu al het geval is de infrastructuur voor jou betalen.

[...]

Zoals boven besproken, dat lijkt me ook uiterst terecht.
Dat hoeft ook inderdaad niet, dat is misschien wel de voornaamste reden dat de Altherma's hier in NL relatief weinig voorkomen, iig bij de kleinere woningen. In mijn geval niet zo'n probleem, omdat ik 'm combineer met 2x een (1fase) L/L, die mooi op de andere fases kunnen met de buitenunits waardoor het juist beter verdeeld.

Of ik een onevenredig hoge belasting veroorzaak? Dat is maar net hoe je het bekijkt. Volgens mij doe ik vooral wat de overheid nou juist zo graag wil dat ik doe? En uiteindelijk verbruik ik net zoveel energie, alleen wat meer uitgesmeerd. Dat maakt eigenlijk alleen uit in het stukje van mn huis tot aan de wijktrafo, daarna zou dat over de huishoudens in de buurt heen toch al uit moeten middelen in de "overboeking" die toch al in het netwerk zit, net als bij datanetwerken.

Ik vind vooral de stap van 3x25 naar 3x35 onevenredig en artificieel duur (bijna 100/maand 64,43/maand). Dat is in de landen om ons heen heel anders, omdat ze daar niet zo op gas hebben geleund decennia lang en daarom standaard veel zwaardere huisaansluiting voor particulieren hebben. Ik zou liever (eenmalig) betalen voor evt. zwaardere kabels naar de wijktrafo oid dan al deze complexe techniek binnen de woning om maar om het eigenlijke probleem heen te werken. Dat gaat ook een stuk langer mee qua levensduur en die extra techniek gebruikt ook weer energie. En dat hoeft tante Mien idd niet te betalen, dat ben ik wel met je eens.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

RonJ schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:49:
Ik vind vooral de stap van 3x25 naar 3x35 onevenredig en artificieel duur (bijna 100/maand). Dat is in de landen om ons heen heel anders, omdat ze daar niet zo op gas hebben geleund decennia lang en daarom standaard veel zwaardere huisaansluiting voor particulieren hebben.
Ik heb in BE een 3x40A aansluiting, maar krijg wel een digitale meter waarbij we vanaf 2022 gaan betalen a.d.h.v. een maandelijks voortschrijdend piekverbruik (gemeten over een kwartier)... net omdat die grote aansluitingen met zware verbruikers niet houdbaar zijn op termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

RonJ schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:49:
Ik zou liever (eenmalig) betalen voor evt. zwaardere kabels naar de wijktrafo
tenzij je woning ECHT oud is en de netbeheerder nooit is langsgeweest om het te vervangen in de afgelopen 50 jaar is jouw bekabeling al geschikt voor 3x 40A of meer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Slonzo schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:12:
[...]

Ik heb in BE een 3x40A aansluiting, maar krijg wel een digitale meter waarbij we vanaf 2022 gaan betalen a.d.h.v. een maandelijks voortschrijdend piekverbruik (gemeten over een kwartier)... net omdat die grote aansluitingen met zware verbruikers niet houdbaar zijn op termijn.
Ook dat is weer een vorm van niet het eigenlijke probleem oplossen. Dan moeten we dat juist houdbaar maken. We willen toch allemaal elektrisch rijden, verwarmen en koken? Dat heeft in de echte wereld dan ook consequenties waar we mee moeten dealen.

Een vriend van me werkt bij een importeur van groen stroomspul en de huis-opslag accu's zijn in BE werkelijk niet aan te slepen op dit moment, er gaan wekelijks containerschepen vol naartoe om dit tarief weer te omzeilen (althans, voor de groep rijken die daar meteen weer even 15K voor kunnen aftikken, jan modaal is weer fors de lul). Dat is uiteindelijk allemaal een stuk minder efficient en doelmatig dan de opslagcapaciteit en netwerk-capaciteitsproblemen op het juiste, "landelijke" niveau op te lossen.

Maargoed, weer even terug on-topic :-) Ik heb nog een tweetal vraagjes voor mijn eigen aankomende installatie:
- Ik heb nu bedacht om de aanvoer vanaf de warmtepomp naar de VVW-verdeler in 32mm (pers-)pex slangen uit te voeren (ivm flow). Heeft het nog zin om groter te gaan? Of juist een stapje kleiner? Hoe groter hoe meer warmteverlies lijkt me en de aansluitingen op de Altherma zijn toch maar 1" groot. Wat is nou optimaal?

- Hebben hier mensen een los boilervat op een isolatieplaat gezet? Of gewoon los op de grond? Hij komt straks in de (verwarmde en volledig geisoleerde) garage op een betonnen vloer te staan. Had het idee om de unit op wat plaatjes XPS te zetten die ik nog heb liggen, of is dit vrij zinloos?

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

RonJ schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:24:
[...]
- Ik heb nu bedacht om de aanvoer vanaf de warmtepomp naar de VVW-verdeler in 32mm (pers-)pex slangen uit te voeren (ivm flow). Heeft het nog zin om groter te gaan? Of juist een stapje kleiner? Hoe groter hoe meer warmteverlies lijkt me en de aansluitingen op de Altherma zijn toch maar 1" groot.

- Hebben hier mensen een los boilervat op een isolatieplaat gezet? Of gewoon los op de grond? Hij komt straks in de (verwarmde en volledig geisoleerde) garage op een betonnen vloer te staan. Had het idee om de unit op wat plaatjes XPS te zetten die ik nog heb liggen, of is dit vrij zinloos?
gewoon 32mm nemen. dat kan je nog knijpen zelf.

niet op isolatie zetten. gebruik dan de voetjes en schuif er wat isolatie onder. niet het gewicht van de tank op de isolatie zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Dylantje2 Ik zit weer eens in je grafieken te spitten, en het is een mooie defrost mania zo te zien >:)

Ik vraag me af hoe het kan dat de temperatuur in je woonkamer zo tegen de avond oploopt naar 23 graden?
Kan naar mijn mening haast niet de zon zijn, want hij loopt vanaf 18.00 tot 23 graden @22.00, en dan schijnt de zon niet.

Ik zie geen data van de pelletkachel, is het dan toch het aantal personen in huis :?

Je ziet nu dus dat hij 's nachts in zo'n defrost mania vermogen tekort komt, Ta wordt niet gehaald en ruimtetemperatuur zakt aanzienlijk van 23 naar 21,2 terwijl de WP vol gas loopt en setpoint Ta niet haalt.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
flippy schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:26:
[...]

gewoon 32mm nemen. dat kan je nog knijpen zelf.

niet op isolatie zetten. gebruik dan de voetjes en schuif er wat isolatie onder. niet het gewicht van de tank op de isolatie zetten.
Thanks, isolatie om de pootjes heen dus.

Het knijpen is niet zo'n probleem, m'n perstang kan tot 63mm als het moet. Heeft groter verder totaal geen voordelen?

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

RonJ schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:47:
[...]

Het knijpen is niet zo'n probleem, m'n perstang kan tot 63mm als het moet. Heeft groter verder totaal geen voordelen?
groter nee, dat is gewoon onnodig duur en onhandelbaar voor zon opstelling in een woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Laatst online: 16:07
We zijn bij het ontwerp van onze nieuwbouw nu in de fase dat technische details moeten worden vastgelegd. We gaan voor een LW WP en LTV VVW (weinig verrassend :) ). De architect geeft aan dat ze altijd werken met vloerverwarming in een dekvloer met daaronder (een aantal cm) isolatie materiaal, "om te voorkomen dat de warmte weglekt naar de kruipruimte". Ik heb uit diverse discussies op de verschillende WP topics begrepen dat je met een WP beter zo veel mogelijk thermische massa in huis kunt hebben, dan zou je toch beter kunnen gaan voor een dekvloer direct op de betonvloer omdat de betonvloer zo ook een meer thermisch bufferende werking krijgt?

Ik heb het idee dat dit wellicht nog is gebaseerd op VVW t.b.v. een gasketel waarbij nog nachtverlaging wordt toegepast? Het lijkt me dat de isolatie onder de betonplaten (volgens huidige normen) voldoende moet zijn om een significante uitstraling van warmte naar de kruipruimte te voorkomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
Batilan schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:51:
We zijn bij het ontwerp van onze nieuwbouw nu in de fase dat technische details moeten worden vastgelegd. We gaan voor een LW WP en LTV VVW (weinig verrassend :) ). De architect geeft aan dat ze altijd werken met vloerverwarming in een dekvloer met daaronder (een aantal cm) isolatie materiaal, "om te voorkomen dat de warmte weglekt naar de kruipruimte". Ik heb uit diverse discussies op de verschillende WP topics begrepen dat je met een WP beter zo veel mogelijk thermische massa in huis kunt hebben, dan zou je toch beter kunnen gaan voor een dekvloer direct op de betonvloer omdat de betonvloer zo ook een meer thermisch bufferende werking krijgt?

Ik heb het idee dat dit wellicht nog is gebaseerd op VVW t.b.v. een gasketel waarbij nog nachtverlaging wordt toegepast? Het lijkt me dat de isolatie onder de betonplaten (volgens huidige normen) voldoende moet zijn om een significante uitstraling van warmte naar de kruipruimte te voorkomen?
Ben wel benieuwd - onze woning krijgt het inderdaad zoals jij beschrijft. Dekvloer - betonvloer en daaronder de isolatie. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nee. Als je stromingsweerstand wil minimaliseren is het vermijden van knietjes veel effectiever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Batilan schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:51:

Het hangt ervan af wat je wilt. Wil je een wat sneller of een wat langzamer systeem?
Hier ligt de dekvloer op een laagje van zo'n 3mm schuimfolie. Dat isoleert eigenlijk niks, maar is vooral om de dekvloer van de constructieve vloer te scheiden. Het geheel is nu een mooie thermische buffer. Mij bevalt dat prima, en je kunt het ook mooi gebruiken om zeer lange runs (meestal maar 1 per dag) met de WP mee te realiseren. Maar even snel een graadje bijverwarmen kun je wel vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_medic
  • Niet online

Elga Ace 4kW (11/2021) met Etwist naast Nefit Topline HRC30, radiatoren, 9100 Wp (2500 Z, 6600 O/W), HR++ 0,8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the_medic
  • Niet online
Even voor de mede Elga Ace 4 kW bezitters: vanmorgen 18,5 graad in de woonkamer (vraag was 22), niet echt koud maar wel wat frisjes voor een bejaarde tweaker. Blijkt het hier vannacht rond de -6 tot -8 te zijn geweest, dan valt het me nog mee met alleen radiatoren. Oorzaak lijkt me dat de buitentemp sensor een paar graden te hoog aangeeft, waardoor de gasketel niet bijsprong onder de door mij ingestelde -2 . Er is helaas geen ijkingsoptie voor de buitentemp in het menu voor zover ik kan zien, wel voor de Etwist ruimtetemp. Heb eerst de houtkachel maar even aangemaakt (mag eigenlijk iet met dit weer, ik weet het) en later de HP000 bivalente temp-instelling op 0 graden gezet (hij gaf -1 aan), waarna de gasketel direct bijsprong. Tevens RAR op WAR+RAR gezet. Zit er na een uurtje weer warmpjes bij. Nu kijken wat hij vannacht gaat doen, maar het schijnt helaas minder koud te worden.

Elga Ace 4kW (11/2021) met Etwist naast Nefit Topline HRC30, radiatoren, 9100 Wp (2500 Z, 6600 O/W), HR++ 0,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:02
Ook al lang aan het lurken, maar nu voor volgend jaar toch maar besloten om vloerverwarming en een warmtepomp te nemen.
Het plan is om de gehele benedenverdieping (100m2) te voorzien van vloerverwarming en de slaapkamers boven van airco (deels ongeisoleerde kamers, is met dit weer 13 tot 16 graden op de slaapkamers, vinden wij prima).

Wij stoken momenteel al een jaar op 50 graden met traditionele radiatoren en krijgen de benedenverdieping hiermee normaal warm (19°c, we zijn niet van die warmstokers) tegen 2500m3 gas per jaar. We hebben 3 jaar geleden een nieuwe cv ketel laten plaatsen en we zitten nu te twijfelen tussen hybride, of meteen maar all electric te gaan en gasloos te worden. Ik vermoedt dat met vloerverwarming met hoh van 10 cm en 35 °c een opbrengst van 80watt per m2 ik de boel wel warm krijg, helemaal omdat onze huidige radiatoren het al warm krijgen op 50 graden.

Airco's zullen niet meteen worden geinstalleerd gok ik, dus we zullen de slaapkamers een jaartje electrisch moeten verwarmen, c'est ca.

Nu komt alleen het lastige qua kiezen wat voor warmtepomp. Ga ik all electric (we hebben eem groot bad en douchen dagelijks) met boiler, of ga ik eerst hybride qua overgang en over 10-15 jaar de boel omzetten maar all electric. En zo ja, hoeveel vermogen zou ik dan bij benadering nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Laatst online: 16:07
Andrehj schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:19:
[...]

Het hangt ervan af wat je wilt. Wil je een wat sneller of een wat langzamer systeem?
Hier ligt de dekvloer op een laagje van zo'n 3mm schuimfolie. Dat isoleert eigenlijk niks, maar is vooral om de dekvloer van de constructieve vloer te scheiden. Het geheel is nu een mooie thermische buffer. Mij bevalt dat prima, en je kunt het ook mooi gebruiken om zeer lange runs (meestal maar 1 per dag) met de WP mee te realiseren. Maar even snel een graadje bijverwarmen kun je wel vergeten.
Thx!, ik begrijp dat een WP met LTV eigenlijk per definitie langzaam is en je niet moet willen streven naar een snel systeem omdat het sowieso niet echt snel wordt en het ten koste gaat van je rendement / COP?

Wel kan ik me voorstellen dat je met een dun laagje isolatie de boel toch net iets sneller kan reageren, en dat uiteindelijk de betonplaatvloer er onder toch wel als een (zeer langzame) buffer gaat werken in het winterseizoen?

Wat is precies het doel van die scheiding van 3mm schuimfolie tussen dekvloer en constructieve vloer? Kan dat wellicht wat "werking" opvangen welke anders tot scheuren in de dekvloer zou kunnen leiden? We zien in onze huidige PVC vloer wel een paar scheuren van de dekvloer doorwerken op plaatsen waar de breedte van de kamer wijzigt.

In de badkamer wil ik wel graag een extra laagje isolatie om de vloer ook buiten het normale stookseizoen wat extra te kunnen verwarmen (wellicht via een spiraal in de boiler, of desnoods elektrisch maar dat is een andere discussie :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@CrazyOne de vraag 'hybride of all-electric' hangt in de praktijk eigenlijk een beetje op je sanitair warm water.
De meerprijs van de grotere warmtepomp wordt namelijk ruimschoots gecompenseerd door het ontbreken van gasvastrecht, maar de installatie wordt complexer door SWW (en soms koken).
Als je daar een goede oplossing voor hebt (boiler op buitenunit, ventilatiewarmtepomp, doorstromer,...) kan je het goed naast elkaar leggen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:23

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

the_medic schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:32:
Even voor de mede Elga Ace 4 kW bezitters: vanmorgen 18,5 graad in de woonkamer (vraag was 22), niet echt koud maar wel wat frisjes voor een bejaarde tweaker. Blijkt het hier vannacht rond de -6 tot -8 te zijn geweest, dan valt het me nog mee met alleen radiatoren. Oorzaak lijkt me dat de buitentemp sensor een paar graden te hoog aangeeft, waardoor de gasketel niet bijsprong onder de door mij ingestelde -2 . Er is helaas geen ijkingsoptie voor de buitentemp in het menu voor zover ik kan zien, wel voor de Etwist ruimtetemp. Heb eerst de houtkachel maar even aangemaakt (mag eigenlijk iet met dit weer, ik weet het) en later de HP000 bivalente temp-instelling op 0 graden gezet (hij gaf -1 aan), waarna de gasketel direct bijsprong. Tevens RAR op WAR+RAR gezet. Zit er na een uurtje weer warmpjes bij. Nu kijken wat hij vannacht gaat doen, maar het schijnt helaas minder koud te worden.
Hier hetzelfde probleem. De buitensensor is op een verkeerde plaats opgehangen, vlak onder het rieten dak en dat mag niet volgens de manual. Scheelt zeker 2 graden tov de 'echte' temperatuur.

Na aanpassen van HP000 naar +1 sloeg de CV aan.

Maar vervolgens geen warmtepomp meer, dus geen hybriede werking. En dat moet volgens de manual wel kunnen tot de COP naar 2,5 is gezakt (ongeveer bij -7 C).

Blijft lastig het inregelen en van de installateur word ik niet veel wijzer.

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Onlangs bij een kennis geweest ivm onlangs geplaatste Elga Ace van Remeha. Naast de Ace hangt deze voeler. Wie kan mij vertellen waarvoor deze dient. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TvuDVpp9nY0IEP4OEEJKKU2g2CQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y3ohlNrBqPnY6YuZdLZnjlda.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Proton_ schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:52:
@CrazyOne de vraag 'hybride of all-electric' hangt in de praktijk eigenlijk een beetje op je sanitair warm water.
De meerprijs van de grotere warmtepomp wordt namelijk ruimschoots gecompenseerd door het ontbreken van gasvastrecht, maar de installatie wordt complexer door SWW (en soms koken).
Als je daar een goede oplossing voor hebt (boiler op buitenunit, ventilatiewarmtepomp, doorstromer,...) kan je het goed naast elkaar leggen.
Vergeet niet dat @CrazyOne nog met een watertemperatuur van 50 graden draait, hij geen vloerverwarming heeft en we de laatste jaren geen etmaalgemiddeldes van van onder de -5 hebben gehad.....
Die watertemperatuur moet gewoon nog een heel stuk naar beneden voordat ik hem een all-electric L/W warmtepomp aan zou raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Proton_ schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:52:
Waarbij een elektrische boiler 2de hands van Marktplaats een prima tijdelijke oplossing kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Andrehj ik lees dat hij begint met 10cm hoh vloerverwarming aanleggen, dat lijkt me een OK uitgangssituatie?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Proton_ schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:59:
@Andrehj ik lees dat hij begint met 10cm hoh vloerverwarming aanleggen, dat lijkt me een OK uitgangssituatie?
Je hebt gelijk, te snel gelezen. Die 50°C uit zijn verhaal doet dus helemaal niet ter zake.
Om 2500 m3 gas te vervangen is wel een beste lummel van een WP nodig trouwens. (12 kW @ -10°C volgens @koevlaas2 ).
Dat geeft gelijk een uitdaging bij het afgiftesysteem, want dat betekent 120 W/m², wat bij HoH 10 cm al een watertemperatuur van 40°C vereist.
Dat is nogal wat.
Eigenlijk moet eerst de isolatie worden verbeterd, zodat er met een kleinere WP en een lagere watertemperatuur kan worden gewerkt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:10

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

[...]

@flippy/@RonJ Ik heb meerdere boilers al op XPS gezet zonder problemen. Dan wel even de pootjes er af draaien (die van OEG hebben al geen pootjes, dus dat was makkelijk).

[ Voor 45% gewijzigd door Rimco op 22-12-2021 14:11 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:02
@Andrehj
Klopt wat je zegt, daarom komt er eerst vloerverwarming tegelijk met de warmtepomp, dat zou voldoende moeten zijn. De bovenverdieping wordt dan electrisch verwarmd voor een jaar, daarna airco's. Komen ook zonnepanelen op het dak te liggen van hopelijk 3000kw per jaar.

Zoals ik had berekend stook ik momenteel de woonkamer op 19°c met normale radiatoren a 50°c warm. Dit zou volgens mijn berekeningem neerkomen op ongeveer 4000 watt aan radiatorvermogen nu (oude radiatoren op 50°c). Met 52m2 woonkamer en 80 watt per m2 kan ik dat compenseren. Zelfde geldt ongeveer voor de andere ruimtes beneden (2 studeerkamers, keuken en hal van 12 m2).

*Edit*
Isolatie benedenverdieping kan ik weinig meer aan doen, hr++ glas en de muren hebben een voorzetwandje met 8cm pir ertegenaan. In het plafond zit 20cm steenwol naar de slaapkamers toe (geluidsisolatie). Ik ben nog bezig om de tochtvallen links en rechts beter dicht te maken, en de tocht van de slaapkamers naar beneden te verminderen.
Bovendien wordt van die 2500m3 gas nu ook de bovenverdieping verwarmd a 90m2. Die gaat er af en wordt vervangen voor airco's.

[ Voor 25% gewijzigd door CrazyOne op 22-12-2021 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-04 20:09
Carboy54 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:54:
Onlangs bij een kennis geweest ivm onlangs geplaatste Elga Ace van Remeha. Naast de Ace hangt deze voeler. Wie kan mij vertellen waarvoor deze dient. [Afbeelding]
Dat is de Bluetooth antenne, zodat jij (of je installateur) met de telefoon middels de Remeha Smart Service App met de Elga kan verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_medic
  • Niet online
aartw99 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:52:
[...]

Na aanpassen van HP000 naar +1 sloeg de CV aan.

Maar vervolgens geen warmtepomp meer, dus geen hybriede werking. En dat moet volgens de manual wel kunnen tot de COP naar 2,5 is gezakt (ongeveer bij -7 C).

Blijft lastig het inregelen en van de installateur word ik niet veel wijzer.
Je kunt die COP tot waar hij mag werken ook ergens instellen, ik heb hem dacht ik op 1.5 gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-05 11:29
Vraagje over de Elga Ace. Ik ben wat aan het testen om hem WAR te laten draaien. Alleen ik moet een waarde invullen bij Zone1 temperatuur. Ten eerste: hoort hij dat niet over te nemen van m'n thermostaat (als ik m'n thermostaat verhoog dan gebeurt er niks) en ten tweede: bij WAR zou hij toch niet eens naar de setpoint binnen moeten kijken? Heb hem nu op 21c handmatig gezet want ik heb het toch altijd 21c beneden, maar zoals gezegd m'n thermostaat doet nu niks behalve aflezen wat de huidige temp is haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
the_medic schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:49:
[...]

Je kunt die COP tot waar hij mag werken ook ergens instellen, ik heb hem dacht ik op 1.5 gezet
De COP tot waar hij mag werken wordt continu berekend afhankelijk van de setting van HP061 (default Kosten, kan ook op CO2 of Primaire Energie worden gezet). De output van die berekening is de COP-drempel (HM032), en is bij mij nu op dit moment 1.305.

[ Voor 11% gewijzigd door RulazZ op 22-12-2021 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
MitchellHearth schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:54:
Vraagje over de Elga Ace. Ik ben wat aan het testen om hem WAR te laten draaien. Alleen ik moet een waarde invullen bij Zone1 temperatuur. Ten eerste: hoort hij dat niet over te nemen van m'n thermostaat (als ik m'n thermostaat verhoog dan gebeurt er niks) en ten tweede: bij WAR zou hij toch niet eens naar de setpoint binnen moeten kijken? Heb hem nu op 21c handmatig gezet want ik heb het toch altijd 21c beneden, maar zoals gezegd m'n thermostaat doet nu niks behalve aflezen wat de huidige temp is haha
Ik draai WAR met mijn thermostaat (ik heb geen eTwist, maar een Tado) aangesloten als aan/uit thermostaat. In dat geval zet de Elga Ace Ta altijd op basis van CP210+CP230 en de buitentemperatuur. Toen ik de thermostaat nog via OT had aangesloten had ik geen flauw idee wat de Elga Ace nu precies aan het doen was, het week altijd af van mijn verwachting, ongeacht de instelling van CP780.

[ Voor 11% gewijzigd door RulazZ op 22-12-2021 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-05 11:29
RulazZ schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:57:
[...]

Ik draai WAR met mijn thermostaat (ik heb geen eTwist, maar een Tado) aangesloten als aan/uit thermostaat. In dat geval zet de Elga Ace Ta altijd op basis van CP210+CP230 en de buitentemperatuur.
Ik heb ook de Tado, zojuist als aan/uit aangesloten. Eerder was ie via OpenTherm maar dat is niet ideaal omdat Tado dan de aanvoertemps bepaalt ipv de Elga.

Wat houdt dit menu nou in? Ik zou verwachten dat hier de gewenste temp getoond zou worden die ik op de Tado heb ingesteld. Maar ook al zet ik de Tado op 23c, hij volgt in dit menu gewoon wat je op de Elga zelf hebt ingesteld. Of begrijp ik dit menu verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xAgAti6z5Se0FiK3Luj7_ByjI2c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mJcdUPJlF0Y6RGFKG8gYY3jk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Htuw8G2DZPdTLMiXl9M6-U5yzKg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KgWri4rue3HyVqUjbZ6OtGDP.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
MitchellHearth schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:05:
[...]

Ik heb ook de Tado, zojuist als aan/uit aangesloten. Eerder was ie via OpenTherm maar dat is niet ideaal omdat Tado dan de aanvoertemps bepaalt ipv de Elga.

Wat houdt dit menu nou in? Ik zou verwachten dat hier de gewenste temp getoond zou worden die ik op de Tado heb ingesteld. Maar ook al zet ik de Tado op 23c, hij volgt in dit menu gewoon wat je op de Elga zelf hebt ingesteld. Of begrijp ik dit menu verkeerd?

[Afbeelding][Afbeelding]
Volgens mij kun je via dit menu een klokprogramma instellen en de thermostaat overriden oid, maar ik heb het zelf nog nooit gebruikt eerlijk gezegd. Nadeel van aan-uit aansluiting is dat de Elga Ace ook geen data van de kamertemperatuur meer doorkrijgt van de thermostaat, dus ik zou ook geen flauw idee hebben hoe dit moet kunnen werken zonder OT of R-bus. Dus om dit te kunnen laten werken moet je misschien juist de Tado weer via OT aansluiten. Zou opzich misschien ook wel weer interessant kunnen zijn om te proberen, ben benieuwd of de Elga dan wel de OT aanvoertemperatuur van de Tado negeert.

[ Voor 6% gewijzigd door RulazZ op 22-12-2021 15:14 ]

Pagina: 1 ... 38 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.