Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 39 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.535.113 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Rimco schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:10:
[...]

@flippy/@RonJ Ik heb meerdere boilers al op XPS gezet zonder problemen. Dan wel even de pootjes er af draaien (die van OEG hebben al geen pootjes, dus dat was makkelijk).
als je het neerzet is het leuk maar naar een paar jaar word het vanzelf de toren van pisa.

ff verder kijken dan de garantieperiode svp.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-05 11:29
RulazZ schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:12:
[...]

Volgens mij kun je via dit menu een klokprogramma instellen en de thermostaat overriden oid, maar ik heb het zelf nog nooit gebruikt eerlijk gezegd. Nadeel van aan-uit aansluiting is dat de Elga Ace ook geen data van de kamertemperatuur meer doorkrijgt van de thermostaat, dus ik zou ook geen flauw idee hebben hoe dit moet kunnen werken zonder OT of R-bus. Dus om dit te kunnen laten werken moet je misschien juist de Tado weer via OT aansluiten. Zou opzich misschien ook wel weer interessant kunnen zijn om te proberen, ben benieuwd of de Elga dan wel de OT aanvoertemperatuur van de Tado negeert.
Als ik de Tado met OT heb aangesloten dan kan ik niks met die menu's. Dan krijg je in de Elga een pop-up die verwijst naar je thermostaat.

Dus ik probeer het even te begrijpen: met aan/uit communiceert de Tado niet meer hoe warm het is, enkel een signaal: "wel/niet verwarmen". M'n Elga gaat dan berekenen ahv de buitentemp hoe warm water ie moet gaan maken. Tot dusver begrijp ik het wel.

Alleen dat menu gaat tegen m'n logica in, want daar kun je dus instellen dat Zone1 21c moet zijn bijvoorbeeld. Wat doet hij met die info? Hij kan immers niet zien hoe warm het daadwerkelijk is met aan/uit.

Zelfde geldt: stel dat ik WAR + ruimtecomp wil, dan zou de Elga toch ook moeten "weten" wat dan de temp binnen is?

Ik hoop dat ik iets over het hoofd zie, want ik begrijp het niet. Misschien @mkleinman die nog eens mee wil denken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-04 20:09
MitchellHearth schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:45:
[...]

Als ik de Tado met OT heb aangesloten dan kan ik niks met die menu's. Dan krijg je in de Elga een pop-up die verwijst naar je thermostaat.

Dus ik probeer het even te begrijpen: met aan/uit communiceert de Tado niet meer hoe warm het is, enkel een signaal: "wel/niet verwarmen". M'n Elga gaat dan berekenen ahv de buitentemp hoe warm water ie moet gaan maken. Tot dusver begrijp ik het wel.

Alleen dat menu gaat tegen m'n logica in, want daar kun je dus instellen dat Zone1 21c moet zijn bijvoorbeeld. Wat doet hij met die info? Hij kan immers niet zien hoe warm het daadwerkelijk is met aan/uit.

Zelfde geldt: stel dat ik WAR + ruimtecomp wil, dan zou de Elga toch ook moeten "weten" wat dan de temp binnen is?

Ik hoop dat ik iets over het hoofd zie, want ik begrijp het niet. Misschien @mkleinman die nog eens mee wil denken?
Aan/uit- is puur een relais of schakelaar die dichtgezet wordt, ofwel de twee draadjes worden kortgesloten door de thermostaat als er verwarmd moet worden, en anders zijn ze gescheiden. Bij OT (of R-Bus) communicatie wordt er data heen- en weergestuurd tussen de Elga Ace en de thermostaat.

WAR + ruimtecompensatie is dus niet mogelijk met een aan/uit koppeling van de thermostaat, en vereist dus een OT of R-bus koppeling met een thermostaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:47

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
MitchellHearth schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:45:
[...]

Zodra je een normale thermostaat ( AAN/UIT of Opentherm ) aansluit op je ELGA dan is de thermostaat kapitein van het schip. Afgezien van de stooklijnsettings ( CP210, CP220, CP230, en HP000 ) worden de andere instellingen niet gebruikt.

Alle zones die je kan instellen etc, worden op dat moment ook niet gebruikt dus. En bij een AAN/UIT thermostaat gaat WAR + RAR dus niet werken omdat inderdaad je ELGA niet kan compenseren omdat hij die instelling niet weet.

Alleen bij een eTwist thermostaat (R-Bus) is de ELGA leidend in het geheel en is de thermostaat eigenlijk niets anders dan een sensor + display in de woonkamer. Dan bepaald de ELGA alles wat die doet.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double T
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-03 21:29
mkleinman schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:21:
[...]

Zodra je een normale thermostaat ( AAN/UIT of Opentherm ) aansluit op je ELGA dan is de thermostaat kapitein van het schip. Afgezien van de stooklijnsettings ( CP210, CP220, CP230, en HP000 ) worden de andere instellingen niet gebruikt.
Ik merk dat bij onze Elga Ace, aangestuurd door Plugwise Adam via OpenTherm, de stooklijn niet gebruikt wordt, maar Ta door de Adam aangestuurd wordt.

Is dit dan specifiek een probleem van de Adam (icm de Elga Ace)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
Double T schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:27:
[...]

Ik merk dat bij onze Elga Ace, aangestuurd door Plugwise Adam via OpenTherm, de stooklijn niet gebruikt wordt, maar Ta door de Adam aangestuurd wordt.

Nee, dat heb je met bijvoorbeeld Tado dus ook. En zoals er wordt aangegeven is de enige oplossing hiervoor de eTwist gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:47

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Double T schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:27:
[...]

Kleine nuance, wanneer de thermostaat ook een stooklijn kan aansturen dan gaat de thermostaat boven de ELGA instellingen. Ik was wat te snel met reageren :)

Nogal een gedoe met thermostaten en de ELGA ACE. Opentherm en de ACE is overigens ook een combinatie die niet helemaal lekker werkt.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Even een vraagje van een beginnende warmtepomp-eigenaar: Hoe lang duurt een defrost normaal? Ik had de indruk dat dat met een minuut of 5 wel klaar zou moeten zijn, maar mijn SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D combinatie is toch elke keer wel 8-9 minuten bezig. Aangezien hij dat vandaag zo om de 40-50 minuten doet is hij in totaal best wel veel tijd kwijt met defrosten.

Koud heb ik het niet hoor, maar ik ben wel benieuwd of dit normaal is of dat ik toch nog dingen kan doen om het aantal defrosts te verminderen.
Ik heb de sturing op kamertemperatuur staan en de binnenunit vraagt daar een aanvoer-temperatuur van 30-35 graden voor. Warmtepomp draait op 1500-2000W elektrisch en ik heb vandaag dus al bijna 25kWh verbruikt (gisteren 28,7).
Ik heb een beetje de indruk dat als hij eenmaal op een laag pitje zonder defrosts zit dat hij eindeloos kan doorpruttelen, maar als hij eenmaal aan het defrosten is, dan moet hij steeds de defrost compenseren met wat hogere aanvoertemperatuur. Hoe doorbreek je die cyclus weer?

Of is dat allemaal compleet normaal? Zoals ik al zei: het is niet koud in huis, dus meer nieuwsgierigheid dan een probleem.

(Huis uit 1971, ventilatieroosters, woonkamer vloerverwarming als bijverwarming, 20cm hoh en 1 x T30 en 1 x Jaga T16 van 35x280cm, Jaga moeten nog ventilators op).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-05 16:45
CrazyOne schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:11:
[...]

*Edit*
Isolatie benedenverdieping kan ik weinig meer aan doen, hr++ glas en de muren hebben een voorzetwandje met 8cm pir ertegenaan. In het plafond zit 20cm steenwol naar de slaapkamers toe (geluidsisolatie). Ik ben nog bezig om de tochtvallen links en rechts beter dicht te maken, en de tocht van de slaapkamers naar beneden te verminderen.
Bovendien wordt van die 2500m3 gas nu ook de bovenverdieping verwarmd a 90m2. Die gaat er af en wordt vervangen voor airco's.
Is de vloer geïsoleerd en/of heb je een kruipruimte zodat dit eventueel aan te passen is?
Globaal dient de woning een Rc-waarde te hebben ca 3,5 of beter.
Verder is het van belang dat de leidingen van de binnenunit naar de verdeler voor de vloerverwarming kunnen worden aangelegd met een diameter van liefst 28 mm (inwendig ca 25,5).
ocaj schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:40:
Even een vraagje van een beginnende warmtepomp-eigenaar: Hoe lang duurt een defrost normaal? Ik had de indruk dat dat met een minuut of 5 wel klaar zou moeten zijn, maar mijn SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D combinatie is toch elke keer wel 8-9 minuten bezig. Aangezien hij dat vandaag zo om de 40-50 minuten doet is hij in totaal best wel veel tijd kwijt met defrosten.

Koud heb ik het niet hoor, maar ik ben wel benieuwd of dit normaal is of dat ik toch nog dingen kan doen om het aantal defrosts te verminderen.
Ik heb de sturing op kamertemperatuur staan en de binnenunit vraagt daar een aanvoer-temperatuur van 30-35 graden voor. Warmtepomp draait op 1500-2000W elektrisch en ik heb vandaag dus al bijna 25kWh verbruikt (gisteren 28,7).
Ik heb een beetje de indruk dat als hij eenmaal op een laag pitje zonder defrosts zit dat hij eindeloos kan doorpruttelen, maar als hij eenmaal aan het defrosten is, dan moet hij steeds de defrost compenseren met wat hogere aanvoertemperatuur. Hoe doorbreek je die cyclus weer?
[...]
Defrosts troef op dit moment: de RV is gestegen naar 90% met het ondergaan van de zon.
Duur van een enkele defrost is eigenlijk niet echt gedefinieerd: wat bedoel je met 8-9 minuten?
Is dat de tijd dat de compressor uit is?

Bij mijn Zubadan net gekeken:
Compressor is gaat 2 minuten terug naar 50 Hz, dan 2 minuten uit, daarna ca 3 minuten 50 Hz en vervolgens rustig optoeren.
De Ta zakt van 33 graden naar 21 graden maar is in 5 minuut 20 seconden alweer door de 30 graden.

[ Voor 46% gewijzigd door Remco45 op 22-12-2021 17:55 ]

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Grolsch schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:38:
@Dylantje2 Ik zit weer eens in je grafieken te spitten, en het is een mooie defrost mania zo te zien >:)

Ik vraag me af hoe het kan dat de temperatuur in je woonkamer zo tegen de avond oploopt naar 23 graden?
Kan naar mijn mening haast niet de zon zijn, want hij loopt vanaf 18.00 tot 23 graden @22.00, en dan schijnt de zon niet.
Ik zie geen data van de pelletkachel, is het dan toch het aantal personen in huis :?
Koken?
Je ziet nu dus dat hij 's nachts in zo'n defrost mania vermogen tekort komt, Ta wordt niet gehaald en ruimtetemperatuur zakt aanzienlijk van 23 naar 21,2 terwijl de WP vol gas loopt en setpoint Ta niet haalt.
Net als vorig jaar. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double T
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-03 21:29
mkleinman schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:38:
[...]

Kleine nuance, wanneer de thermostaat ook een stooklijn kan aansturen dan gaat de thermostaat boven de ELGA instellingen. Ik was wat te snel met reageren :)

Nogal een gedoe met thermostaten en de ELGA ACE. Opentherm en de ACE is overigens ook een combinatie die niet helemaal lekker werkt.
Kleine nuance, groot verschil.
Raad je dan aan om de ACE via AAN/UIT contact van de Adam aan te sturen, en de stooklijn op de ACE te optimaliseren (conform uitleg op je blog)?

Dan mis je natuurlijk wel de extra data van opentherm, maar dat kunnen we oplossen middens een Wemos D1 en een paar DS18B20 sensoren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Remco45 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:43:
Defrosts troef op dit moment: de RV is gestegen naar 90% met het ondergaan van de zon.
Duur van een enkele defrost is eigenlijk niet echt gedefinieerd: wat bedoel je met 8-9 minuten?
Is dat de tijd dat de compressor uit is?

Bij mijn Zubadan net gekeken:
Compressor is gaat 2 minuten terug naar 50 Hz, dan 2 minuten uit, daarna ca 3 minuten 50 Hz en vervolgens rustig optoeren.
De Ta zakt van 33 graden naar 21 graden maar is in 5 minuut 20 seconden alweer door de 30 graden.
Als ik puur kijk naar het stroomverbruik, dan ziet een defrost er altijd zo uit (klik voor groter):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zsKWE2ErDcEZBrqrLAZi8_l9t3M=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/bUfz0za2mAQDL7sVv2jQGoJ6.png?f=fotoalbum_small

Van het moment dat het verbruik tot 0 inzakt tot het moment dat hij daarna weer gaat optoeren duurt bij mij zo'n 8-9 minuten (in dit voorbeeld van 16:58 t/m 17:06).

Als ik naar Ta kijk, dan duurt het wel een minuut of 10 nadat hij weer begint voor hij weer op het oude niveau zit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s142RK8FGmlpdVrww549jAGbYPw=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/AOcPVwpmh4StK3UzHiOEKHOu.png?f=fotoalbum_small

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-06 22:56
ocaj schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:40:

Of is dat allemaal compleet normaal? Zoals ik al zei: het is niet koud in huis, dus meer nieuwsgierigheid dan een probleem.

(Huis uit 1971, ventilatieroosters, woonkamer vloerverwarming als bijverwarming, 20cm hoh en 1 x T30 en 1 x Jaga T16 van 35x280cm, Jaga moeten nog ventilators op).
Hier een zelfde patroon (1x/uur)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BmJ16KbWGCnQblTbP4g3f5UoVDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tbn6ROYi2N90aaUVtINBbmIm.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:16
@Remco45
Even vergeten erbij te zetten. Zit minimaal 10 cm gespoten pur onder de vloer, en heb een kruipruimte van +-70 cm hoog, welke uitstekend is geventileerd (en kurkdroog). Leidingen van wp naar binnen is ook geen probleem, de wp komt meteen tegen de muur te staan van het stookhok. De leidingen haal ik via het ventilatierooster van het stookhok naar binnen. Totale afstand zal misschien 2 meter zijn qua leidingwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-05 16:45
@CrazyOne
Dan zou ik overwegen om all-electric te gaan.
Een RVS boiler van 300 of 400 liter en het dak vol zonnepanelen.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij mijn ouders doet de Elga Ace ineens "vreemd", hij doet het namelijk niet meer.
Ik ben niet op locatie, en voorlopig ook geen tijd om daar heen te gaan.

Gedrag tot +- 09:00 is normaal (elke defrost beetje gas erbij) daarna niet

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kHQfw74.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9cfuTWc.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1sgeD6i.png

Aangezien de thermostaat nog wel benaderbaar is (die is aangesloten op de Ace) verwacht ik wel dat deze stroom heeft.

Wat kan hier aan de hand zijn :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

foutcode tijdens ontdooicyclus? (cv te traag met bijtrekken of zo)

[ Voor 36% gewijzigd door flippy op 22-12-2021 19:42 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-06 16:00
Grolsch schreef op woensdag 22 december 2021 @ 19:36:
Bij mijn ouders doet de Elga Ace ineens "vreemd", hij doet het namelijk niet meer.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Aangezien de thermostaat nog wel benaderbaar is (die is aangesloten op de Ace) verwacht ik wel dat deze stroom heeft.

Niet direct een idee, je ouders al eens de stroom eraf laten halen ?

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daannn1987 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 19:42:
[...]

Niet direct een idee, je ouders al eens de stroom eraf laten halen ?
Nee, kben bang dat als er wat verkeerd gaat ik alsnog in de auto kan, en daar heb ik nu ff echt geen tijd voor

Gewoon stekker eruit / stekker erin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
Grolsch schreef op woensdag 22 december 2021 @ 19:47:
[...]

Nee, kben bang dat als er wat verkeerd gaat ik alsnog in de auto kan, en daar heb ik nu ff echt geen tijd voor

Gewoon stekker eruit / stekker erin?
Ja, lijkt mij sterk dat er wat fout gaat zolang hij nu nog bereikbaar is..
Geen garantie :+ Je ouders wonen wss te ver weg voor mij.

Oude ELGA kan je dit prima doen komt altijd weer prima op

[ Voor 7% gewijzigd door Daannn1987 op 22-12-2021 19:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-06 20:11

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Grolsch schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:38:
@Dylantje2 Ik zit weer eens in je grafieken te spitten, en het is een mooie defrost mania zo te zien >:)

Ik vraag me af hoe het kan dat de temperatuur in je woonkamer zo tegen de avond oploopt naar 23 graden?
Kan naar mijn mening haast niet de zon zijn, want hij loopt vanaf 18.00 tot 23 graden @22.00, en dan schijnt de zon niet.

Ik zie geen data van de pelletkachel, is het dan toch het aantal personen in huis :?

Je ziet nu dus dat hij 's nachts in zo'n defrost mania vermogen tekort komt, Ta wordt niet gehaald en ruimtetemperatuur zakt aanzienlijk van 23 naar 21,2 terwijl de WP vol gas loopt en setpoint Ta niet haalt.
Hi mijn grote kennis vriend
Leuk dat je weer eens meekijkt...
En dat het je eea opvalt...

Je hebt gelijk.
De pelletkachel was wel aan.. Kids en directuer waren op de fiets weggeweest.
Dus waren zo koud dat ik ff oppepper moest doen..

En tjsa tijdens df mania... Loopt het wat terug, maar 22 graden...
En mijn Backupheater doet het nog omdat hij zijn setpoint net niet haalde

Maar goed nachtverlaging weiger ik
De stooklijn staat nog als vorig jaar.
En niemand klaagt nog..

Daarnaast de belangrijkste
Ik mag niet meer terug naar gas van de directie..
Ze is zo trots om tegen alles en iedereen die nu over "Het" gas zeuren te zeggen,,, WIJ hebben geen gas meer..

En een andere wp pas als hij afgeschreven is:-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dylantje2 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 20:05:
[...]

Hi mijn grote kennis vriend
Leuk dat je weer eens meekijkt...
En dat het je eea opvalt...

Je hebt gelijk.
De pelletkachel was wel aan.. Kids en directuer waren op de fiets weggeweest.
Dus waren zo koud dat ik ff oppepper moest doen..

En tjsa tijdens df mania... Loopt het wat terug, maar 22 graden...
En mijn Backupheater doet het nog omdat hij zijn setpoint net niet haalde

Maar goed nachtverlaging weiger ik
De stooklijn staat nog als vorig jaar.
En niemand klaagt nog..

Daarnaast de belangrijkste
Ik mag niet meer terug naar gas van de directie..
Ze is zo trots om tegen alles en iedereen die nu over "Het" gas zeuren te zeggen,,, WIJ hebben geen gas meer..

En een andere wp pas als hij afgeschreven is:-)
Tnx voor je eerlijke antwoord, en in jouw situatie moet je al helemaal geen nachtverlaging gaan toepassen, dan krijg je het nooit weer warm als het rond deze temperaturen blijft.

En als de vrouw het koud heeft, kun je hoog of laag springen, dan moet er geluisterd worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-06 16:17
KaDoos schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:36:
[...]

Heb je alle groepen wel goed ongeregeld. Mijn huis van 2014 en draai nu met Ta=25. Wellicht staan de groepen boven te ver open.
Ik heb de groepen ingesteld volgens de gegevens van de installateur. In totaal is dat nu 13,56 l/m. Als ik op 1 groep draai dan worden de temperaturen wel gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverheijen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-10-2024
fmb schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 21:10:
[...]

@silverheijen Heb je nog kunnen vinden hoe je de backup van de Elga Ace uit kan zetten?
Ik kan op mijn Remeha Elga Ace ook parameter HP029 niet aanpassen en ik zou de backup uit willen zetten zonder de kabeltjes los te moeten halen.
Nee helaas, ik heb op mijn CV ketel het verwarmen uitgezet. Werkt voor mij ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op woensdag 22 december 2021 @ 20:24:
[...]

Tnx voor je eerlijke antwoord, en in jouw situatie moet je al helemaal geen nachtverlaging gaan toepassen, dan krijg je het nooit weer warm als het rond deze temperaturen blijft.

En als de vrouw het koud heeft, kun je hoog of laag springen, dan moet er geluisterd worden :P
Eerlijk ja dat zijn er niet veel hahaahah
Maar goed als ik de pomp in wil ruilen... Gaat ze wss wel uit haar plaat hahaha

Maar zoals gezegd het was ruim een ton
Nu nog 850-900 kilo liggen wss
Dus ze moeten keer op, anders houd ik zaagsel over:-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris vw
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Net melcloud module geïnstalleerd. Nu gaat normaal nachts tussen 0.00 en 6.00 de wifi in het hele huis uit. Betekent dit dat de melcloud de gegevens bewaart of mis ik dan de logging van deze periode. Ik heb het vermoeden dat ik het dan mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Iemand een tip voor een kleine wp [ monoblock ] 3-4 Kw?
A merk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Dylantje2 A merk is tricky.
Vaillant heeft een 3.5 kW unit.
Niet per sé klein.

[ Voor 14% gewijzigd door Proton_ op 22-12-2021 21:10 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Proton_ schreef op woensdag 22 december 2021 @ 21:09:
@Dylantje2 A merk is tricky.
Vaillant heeft een 3.5 kW unit.
Niet per sé klein.
B dan mss? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:20

martijn v o

Certified by Enphase.

Hewalex :-) is 3,5 kw en heel klein.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-06 16:08
rroetenberg schreef op woensdag 22 december 2021 @ 20:25:
[...]

Ik heb de groepen ingesteld volgens de gegevens van de installateur. In totaal is dat nu 13,56 l/m. Als ik op 1 groep draai dan worden de temperaturen wel gehaald.
Misschien 1 voor 1 de groepen openzetten, dus als er 1 op temperatuur is de volgende erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:56
Grolsch schreef op woensdag 22 december 2021 @ 19:36:

Bij ons vanochtend hetzelfde gedrag - bleek om de hybride modus te gaan. Hij houdt een tijdje bij of de COP nog hoog genoeg is in vergelijking met kosten/CO2 instelling. Is dit een koude nacht lang niet het geval dan switcht hij volledig naar gas. Je kan dit aanpassen door de hybride instellingen anders in te stellen. Heb zelf de hybride modus op 'geen' gezet, en toen sloeg de Elga Ace weer gewoon aan. Ketel spring nu alleen aan als de ruimtetemperatuur niet meer op peil blijft (regeling met eTwist - WAR+ruimtecompensatie).

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-06 09:45

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

Ik heb een probleem dat de Elga ACE niet in hybriede (CV+WP) schakeling gaat zodra de CV als backup ingeschakeld wordt.

Volgens de manual plaatje 7.3.3 afb. 66 gaat de hybriede werking onder T2 (=HP000) tot aan Cs (=drempelwaarde COP HP054) of T1 (=HP051).
Beide systemen werken dan tesamen.

Dat werkt niet bij mij, bij inschakeling van de CV gaat de WP uit.

Volgens mij moet de WP meewerken tot Cs of T1 (=HP051). En is volgens de spec zie manual blz. 17 is de COP bij -7C nog steeds hoger dan 2,5.

Mijn instellingen
HP000 =  +1 C
HP051 = -11 C (minus 11)
HP061 = primaire energie = COP
HP054 = COP = 2,5 (default fabriek)

tips?

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99

aartw99

fmb schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 21:10:
[...]

@silverheijen Heb je nog kunnen vinden hoe je de backup van de Elga Ace uit kan zetten?
Ik kan op mijn Remeha Elga Ace ook parameter HP029 niet aanpassen en ik zou de backup uit willen zetten zonder de kabeltjes los te moeten halen.
HP000 op -15C zetten, dan wordt de CV pas bij -15C bijgeschakeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JBtL schreef op woensdag 22 december 2021 @ 22:16:
[...]

Bij ons vanochtend hetzelfde gedrag - bleek om de hybride modus te gaan. Hij houdt een tijdje bij of de COP nog hoog genoeg is in vergelijking met kosten/CO2 instelling. Is dit een koude nacht lang niet het geval dan switched hij volledig naar gas. Je kan dit aanpassen door de hybride instellingen anders in te stellen. Heb zelf de hybride modus op 'geen' gezet, en toen sloeg de Elga Ace weer gewoon aan. Ketel spring nu alleen aan als de ruimtetemperatuur niet meer op peil blijft (regeling met eTwist - WAR+ruimtecompensatie).
Dat zou goed kunnen, kheb m'n pa de stekker eruit laten halen, en nu lijkt het wel weer te werken.

Ik zal die hybride modus eens nakijken als ik er weer ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
aartw99 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 22:18:
Ik heb een probleem dat de Elga ACE niet in hybriede (CV+WP) schakeling gaat zodra de CV als backup ingeschakeld wordt.

Volgens de manual plaatje 7.3.3 afb. 66 gaat de hybriede werking onder T2 (=HP000) tot aan Cs (=drempelwaarde COP HP054) of T1 (=HP051).
Beide systemen werken dan tesamen.

Dat werkt niet bij mij, bij inschakeling van de CV gaat de WP uit.

Volgens mij moet de WP meewerken tot Cs of T1 (=HP051). En is volgens de spec zie manual blz. 17 is de COP bij -7C nog steeds hoger dan 2,5.

Mijn instellingen
HP000 =  +1 C
HP051 = -11 C (minus 11)
HP061 = primaire energie = COP
HP054 = COP = 2,5 (default fabriek)

tips?
Zelfde probleem als bij @Grolsch z'n ouders wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
Bij mij gaat de Elga Ace als het kouder dan ongeveer -1 is ook volledig uit, en neemt de ketel het over. Terwijl ik het idee heb dat de Elga prima nog kan blijven werken en nog steeds efficiënter is dan m'n ketel.

Ik denk dat ik toch maar voor zo'n verrekte eTwist ga ter vervanging van m'n Tado en dan stel ik de boel mooi op WAR + ruimtecompensatie in. Net als @JBtL het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-04 10:41
Hier wel een eTwist maar het gedrag is hetzelfde.
Bij hybride modus geen is de wp altijd aan en de ketel verwarmt bij als nodig.
Dat kan je ook bereiken door de prijzen van gas en elektriciteit aan te passen of de cop target onder de 2,5 te verlagen maar dan is het wel de duurdere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_medic
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
je kan het bijspringen van de ketel misschien ook vermijden door de max cv-watertemp in de ketel op 20 graden of zo te zetten, dan gaat ie wellicht aan en direct weer uit. Maar via HP000 zou toch genoeg moeten zijn, waar wordt het nog kouder dan -15??

Elga Ace 4kW (11/2021) met Etwist naast Nefit Topline HRC30, radiatoren, 9100 Wp (2500 Z, 6600 O/W), HR++ 0,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 03-06 22:46
Hier heeft de Nibe warmtepomp vanochtend ook de bijverwarming (CV ketel) gevraagd bij te springen bij graadminuten van 700. Echter doordat de kamerthermostaat van de CV ketel aangaf dat het warm genoeg was ging de ketel toch niet aan. Blijkbaar stook ik nu warmer dan voorheen. Twee uur later was de warmtepomp weer bij en is de bijverwarming uitgang weer uitgeschakeld.
Misschien een idee voor anderen waarbij de ketel ongewenst bijspringt.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
chris vw schreef op woensdag 22 december 2021 @ 21:01:
Net melcloud module geïnstalleerd. Nu gaat normaal nachts tussen 0.00 en 6.00 de wifi in het hele huis uit. Betekent dit dat de melcloud de gegevens bewaart of mis ik dan de logging van deze periode. Ik heb het vermoeden dat ik het dan mis.
Ik zou het gewoon proberen. Het zou overigens wel foutmeldingen van Melcloud op kunnen leveren. Morgen weet je het

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weebeast
  • Laatst online: 07-04 09:03
RonJ schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:45:
[...]

Dat kan je op het display zien als het goed is. Welk icoontje staat in de handleiding (mijn Altherma komt pas in het voorjaar, dus nog geen ervaring mee).

Je kan de "-9W" c.q. 3-fase modellen in een aantal vermogenstrappen instellen, als volle bak niet samengaat met de overige verbruikers kan je 'm dus nog wat begrenzen in verbruik, gelijkmatig verdeeld over de fases.

Maar je hebt een heel ander probleem met deze installatie imho, want het lijkt er sterk op dat de buitenunit niet meedoet en alles volle bak op het noodelement draait. Tijd om de installateur terug te laten komen.
Ga het morgen even goed doornemen. De installateur komt ook morgen langs om ernaar te kijken. Laat het wel even weten hoe het is gegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
Andrehj schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:52:
[...]

Dat verbruik is natuurlijk idioot (7.6 kW continu!!), maar levert wel veel vragen op:
  • Zelfs als je alles met cop=1 verwarmt zou dat per dag op een warmtebehoefte (dus thermisch vermogen) van 180 kWh uitkomen. Dat vind ik wel erg veel bij temperaturen van rond het vriespunt. Hoe is deze warmtepomp geselecteerd en is die niet (een paar) maatje(s) te klein voor de woning?
  • Bij nieuwbouw: wat staat er in je EPC-berekening over het warmteverlies van je woning? Bij bestaande bouw: Wat was je gasverbruik in de afgelopen jaren?
  • Hoe meet je het stroomverbruik?
  • Draait de compressor wel? Of stook je alleen op verwarmingselementen?
  • Wat gebeurt er als je de bijverwarming uitschakelt?
  • Welk afgiftesysteem gebruik je?
  • Wat voor regeling? (WAR, RAR, WAR met compensatie?)
  • Welke Ta probeert de WP nu te maken?
  • Wat zegt je installateur hiervan?
1) ze zijn toen bij mij langs geweest en uiteindelijk kwamen ze uit op deze warmtepomp. Het zou volgens de installateur voldoende zijn voor mijn huis.
2) ik woon er sinds augustus hierdoor heb ik niet echt een goed beeld van mijn gasverbruik
3) stroomverbruik meer ik met de daikin app, moet mijzelf meer verdiepen en kijken of ik meer informatie kan krijgen
4) Kan ik dit in de daikin checken?
5) Bedoel je boosterverwarming? Staat al uit
6) Vloerverwarming op alle verdiepingen (4 verdiepingen inclusief begane grond)
7,8) Moet ik even goed checken, heb er helaas nog onvoldoende verstand van
9) Installateur komt eindelijk morgen, laat het jullie weten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BvXCAY3yd8ejWi-DSqxS5AomkOM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RRwYX05f4jLFgq52sp1EbYxr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WnxlQmvmoqrjEtjj1QR5NgtrB4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NgooovaQaCWdJmk3o9bjb8r2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PFOxnMwAf36PYpMatBJCl7FBOII=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hOdg4BNVBPZSFXfpok3Pe0c6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-06 23:03

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@weebeast Ik zie een hele hoge Ta (voor VVW) van 48 graden en 2 back-up verwarmers die blijkbaar aan staan? Dat lijkt wel te bevestigen dat het veel COP 1 doet.

Geen idee wat dan die derde boosterverwarming is, maar veel back-up zit er wel in ;)
Edit: Die booster lijkt SWW specifiek te zijn, ook voor legionella en SWW back-up.

[ Voor 14% gewijzigd door Rimco op 22-12-2021 23:32 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
thafusion schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:00:
[...]

Je verbruik van woensdag t/m maandag is wel "normaal", wat is er gisteren gebeurd dat het ineens omhoog is gesprongen? Toevallig je CV ketel ontkoppeld, was je huis erg afgekoeld? Want je schreef eerder dat de installatie op 2 december is geweest?
Er is eigenlijk niks geks gebeurd. Vloerverwarming staat aan op 20 graden, maar dat is al 2 weken zo. Op 9 december heb ik eigenlijk hetzelfde gehad. Buiten was het natuurlijk wel wat kouder, waarschijnlijk ligt het hieraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
Rimco schreef op woensdag 22 december 2021 @ 23:29:
@weebeast Ik zie een hele hoge Ta (voor VVW) van 48 graden en 2 back-up verwarmers die blijkbaar aan staan? Dat lijkt wel te bevestigen dat het veel COP 1 doet.

Geen idee wat dan die derde boosterverwarming is, maar veel back-up zit er wel in ;)
Ik laat het nu nog even zo, ben benieuwd wat de installateur morgen gaat doen. Als hij wat veranderd dan geef ik het even door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06 01:06

fmb

aartw99 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 22:20:
[...]

HP000 op -15C zetten, dan wordt de CV pas bij -15C bijgeschakeld.
Het ging hier specifiek op het niet meer aansturen van de cv vanuit de Elga ace tijdens een defrost.
Zie hier voor de afronding: fmb in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

[ Voor 13% gewijzigd door fmb op 22-12-2021 23:41 ]

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
Dapdodo schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:03:
@weebeast Draai je hybride, gezien het gas bij de engie app. En komt je CV ketel niet bij? Hoewel typenummer naar daikin LT3 8kW 1Fase met een 9kW 3Fase noodverwarming, toch wel all electric zou moeten kunnen. Maar als noodverwarming in komt 3kW = 12A en 8kW thermisch is 2,5kW = 10A + nog wat huis tuin en keuken. Zou je zeggen dat die maximaal draait en noodverwarming aanheeft. Dan haal je de 11kW in een uur net. Of heb je nog aquariums in huis.
Dus alles draait volle bak, vraag is waarom, wat is de gevraagde Ta?
Gasverbruik komt door de gaskookplaat. Het gaat hier inderdaad om een all electric warmtepomp. Heb verder geen aquariums of andere dingen met een hoog verbruik. Huis tuin en keuken apparatuur worden niet meegenomen in de daikin app. Dus 11 kWh verbruik is echt voor de warmtepomp zelf exclusief alle andere apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
RonJ schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:25:
[...]

Eens, maar die maakt/levert Daikin niet in capaciteiten onder de ~11kW. Hoewel je niet aan de 20A komt in principe, dat is de maximale toegestane zekering, niet het maximale stroomverbruik van de buitenunit (dit is rond de 2kW).

Het echte probleem is natuurlijk dat we in NL massaal naar all-electric willen, maar aansluitcapaciteiten boven de 3x25A redelijk onbetaalbaar zijn voor de gemiddelde particulier, zeker als je die investeringen rendabel wil doen.

In mijn geval heb ik straks naast 4 WP-buitenunits ook nog eens een 11kW EV-lader, dan moet je eigenlijk wel met smart charging en prioriteitsschaklingen voor de quooker e.d. gaan werken om dit werkbaar te houden met 3x 25A.

Maar in dit geval heeft de installateur gewoon niet goed nagedacht en/of aan RTFM gedaan, je kan de 9W backup heaters standaard instellen op 3, 6 of 9kW (zie p110 van de installatiehandleiding) of via het installateursmenu zelfs in stappen van 1A. Dan is een 9W (3 fase) juist beter dan een 6V (1 fase), dan heb je in de laagste stand 3x 4A lopen ipv 1x 12 of meer. Je kan ook de hele installatie (incl buitenunit) nog eens begrenzen op een harde cap, ook per 1A instelbaar, of koppelen aan kWh meters met pulsuitgang om dit zelfs dynamisch te regelen. Dit is dus echt wel op te lossen als je 'm maar goed instelt en aansluit. Zie hiervoor vanaf p188 van de installatiehandleiding.
Dus eigenlijk kan ik de conclusie trekken dat ze er een rommeltje van hebben gemaakt? Ik ga binnenkort ook over op een 3 fase inductie kookplaat, maar als ik nu al problemen heb dan zal het straks nog erger worden.

Ze hebben toen aan mij verteld dat alles goed ingesteld staat.

Hoeveel moet een warmtepomp nou per uur verbruiken als hij bezig is met verwarmen? 2 kWh per uur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
weebeast schreef op woensdag 22 december 2021 @ 23:25:
[...]

1) ze zijn toen bij mij langs geweest en uiteindelijk kwamen ze uit op deze warmtepomp. Het zou volgens de installateur voldoende zijn voor mijn huis.
2) ik woon er sinds augustus hierdoor heb ik niet echt een goed beeld van mijn gasverbruik
3) stroomverbruik meer ik met de daikin app, moet mijzelf meer verdiepen en kijken of ik meer informatie kan krijgen

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die Ta is veel te hoog, daarom pakt hij backup erbij.

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:14

Japie.G

Colour Classic

Grolsch schreef op donderdag 23 december 2021 @ 06:40:
[...]

Die Ta is veel te hoog, daarom pakt hij backup erbij.
Is de wp niet gewoon een sww run aan het draaien? Dan klopt die ta wel. Moet alsnog het backup element uit natuurlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Japie.G op 23-12-2021 07:50 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-06 15:10
@weebeast

Hier draait er ook een Altherma 3. De aanvoertemperatuur heb ik nog niet voorbij 35 zien komen. 100% dat het hoge E-verbruik daarom aan de 48 graden aanvoertemperatuur op je foto ligt. Onze situatie is nog verre van ideaal zonder binnendeuren die telkens vertraging krijgen.

Moet nog schuldig blijven waar je de stooklijn in kan stellen. Weet je dat zo?

[ Voor 13% gewijzigd door Noord27 op 23-12-2021 07:58 ]

• weebeast
Noord27 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 07:56:
@weebeast

Hier draait er ook een Altherma 3. De aanvoertemperatuur heb ik nog niet voorbij 35 zien komen. 100% dat het hoge E-verbruik daarom aan de 48 graden aanvoertemperatuur op je foto ligt. Onze situatie is nog verre van ideaal zonder binnendeuren die telkens vertraging krijgen.

Moet nog schuldig blijven waar je de stooklijn in kan stellen. Weet je dat zo?
Nog niet maar ga het zeker uitvogelen. Heb gisteren de handleiding gevonden.

Gisteravond de vloerverwarming van 20 graden naar 21 graden gezet omdat de monteur vandaag zal komen. Sommige delen van het huis worden minder warm, wou dit dan met hem bespreken. Zit alweer op 87 kWh.

Ben benieuwd wat hij gaat doen. Heb ze gisteren ook gemaild dat ik een deel van de energiekosten ook vergoed wil hebben. Daarnaast betaal ik ook pas als ze een product afleveren wat voldoet aan de voorwaarden.

Rechtsbijstand heb ik nog niet ingeschakeld. Wil het gewoon op een normale manier oplossen en ze moeten gewoon afspraken nakomen.

Ik had toen ook de optie om een Panasonic WP te laten installeren door twee andere installateurs maar die waren met hun offertes 6000-12000 euro hoger. Ik hoop dat ik met Daikin een goede keuze heb gemaakt....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10O1k0KvYicYXkfJDfIYLV0IiKg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dzhVleruuyVOZiSzM4Pm5ghN.jpg?f=fotoalbum_large

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:40
Zou het kunnen dat de app foute data laat zien? Heb je de meterstanden bijgehouden?

• Noord27
@weebeast

Ligt aan je installateur die hem niet ingeregeld heeft in de stooklijn. 100%.

Gisteren hier ook een extreem hoog verbruik (ongeveer 33kWh). Maar dat kan ook niet anders als de voordeur vanaf 07:00 open heeft gestaan ivm een trap renovatie en ontbrekende binnendeuren werken dan ook niet mee.

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
flippy schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:18:
[...]

tenzij je woning ECHT oud is en de netbeheerder nooit is langsgeweest om het te vervangen in de afgelopen 50 jaar is jouw bekabeling al geschikt voor 3x 40A of meer. ;)
De aansluitkabel van je meterkast naar de hoofdtabel in de straat misschien wel, maar die hoofdkabel van alle woningen in jouw straat naar de wijktrafo heeft te maken met spanningsverlies. Als meer mensen gelijktijdig 3x40A stroom gaan trekken, des te meer de spanning zakt. En overspanning bij veel gelijktijdige grote opwek met zonnepanelen.
Nieuwbouwwijken van de laatste 5 jaar volgens mij uitgezonderd, wordt het wijknet gedimensioneerd op 3x25A aansluitingen.
Ik werk bij Liander, weliswaar bij IT, maar dit is wat ik er van weet.

[ Voor 6% gewijzigd door LeonTebbens op 23-12-2021 09:58 ]

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

• n00ts
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-05 20:29
Off topic, maar de lever problemen met binnen deuren zijn mijn ook bekend. Gisteren heb ik ze na 5 maanden eindelijk binnen gekregen.

PUHZ-SHW80YAA Zubadan 8kW, gasloos sinds 30-12-2021

• weebeast
Matadores schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:55:
Zou het kunnen dat de app foute data laat zien? Heb je de meterstanden bijgehouden?
Ja via de engie app zie ik inderdaad terug dat er veel elektriciteit is verbruikt op dezelfde tijdstippen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weebeast
Noord27 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:00:
@weebeast

Ligt aan je installateur die hem niet ingeregeld heeft in de stooklijn. 100%.

Gisteren hier ook een extreem hoog verbruik (ongeveer 33kWh). Maar dat kan ook niet anders als de voordeur vanaf 07:00 open heeft gestaan ivm een trap renovatie en ontbrekende binnendeuren werken dan ook niet mee.
Ze zijn nu bezig, hopen dat het snel is opgelost.

Gaat het bij jou om 33 kWh per 2 uur?

• Noord27
weebeast schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:24:
[...]

Ze zijn nu bezig, hopen dat het snel is opgelost.

Gaat het bij jou om 33 kWh per 2 uur?
Nee 33kWh over de gehele dag (24 uur) met de voordeur open, als het buiten een paar graden vriest. En dan nog in de avond een groot bad nemen.

33kWh per 2 uur? ;w

[ Voor 5% gewijzigd door Noord27 op 23-12-2021 09:33 ]

• weebeast
Noord27 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:30:
[...]

Nee 33kWh over de gehele dag (24 uur) met de voordeur open, als het buiten een paar graden vriest. En dan nog in de avond een groot bad nemen.

33kWh per 2 uur? ;w
Haha oh het valt dus mee :')

• Noord27
@weebeast Het betreft hier het 7.5 (8kW) model. In een woning eind jaren '90 met alleen op de BG vloerverwarming 10cm HoH.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:41
weebeast schreef op woensdag 22 december 2021 @ 23:50:
[...]

Dus eigenlijk kan ik de conclusie trekken dat ze er een rommeltje van hebben gemaakt? Ik ga binnenkort ook over op een 3 fase inductie kookplaat, maar als ik nu al problemen heb dan zal het straks nog erger worden.

Ze hebben toen aan mij verteld dat alles goed ingesteld staat.

Hoeveel moet een warmtepomp nou per uur verbruiken als hij bezig is met verwarmen? 2 kWh per uur?
Daar lijkt het wel op ja. Ik zie nu dat je Ta op 48 staat, dat slaat ook nergens op. Hebben ze uberhaupt alles wel nagelopen qua instellingen na de montage? Of wat ik ook wel eens zie, dat ze alleen de droogcyclus voor je betonvloer instellen en de rest later willen doen, maar dat vergeten.

Zorg iig even dat je ze vraagt het vermogen van de backup heater(s) en/of het totale systeemvermogen te beperken in de instellingen en dat ze de faseverdeling nog eens nalopen. Het mag iig niet zo zijn dat het inschakelen van je element (9kW) + evt. element in je vat (3 kw) en nog eens de buitenunit die vol aan de bak moet er toe lijdt dat je hoofdzekering eruit klapt.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chasinbe
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-04 23:11
Batilan schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:51:
We zijn bij het ontwerp van onze nieuwbouw nu in de fase dat technische details moeten worden vastgelegd. We gaan voor een LW WP en LTV VVW (weinig verrassend :) ). De architect geeft aan dat ze altijd werken met vloerverwarming in een dekvloer met daaronder (een aantal cm) isolatie materiaal, "om te voorkomen dat de warmte weglekt naar de kruipruimte". Ik heb uit diverse discussies op de verschillende WP topics begrepen dat je met een WP beter zo veel mogelijk thermische massa in huis kunt hebben, dan zou je toch beter kunnen gaan voor een dekvloer direct op de betonvloer omdat de betonvloer zo ook een meer thermisch bufferende werking krijgt?

Ik heb het idee dat dit wellicht nog is gebaseerd op VVW t.b.v. een gasketel waarbij nog nachtverlaging wordt toegepast? Het lijkt me dat de isolatie onder de betonplaten (volgens huidige normen) voldoende moet zijn om een significante uitstraling van warmte naar de kruipruimte te voorkomen?
Voorbeeld van vloeropbouw met vvw in noppenfolie op de isolatie van 12cm PIR, houtskelet van dit jaar (dikte in cm):

1,50 vloerafwerking
7 chape
12 BauderPIR W
7 uitvulchape
18,00 wefsels+druklaag

45,50 CM TOTAAL

Panasonic Aquarea J 7kW split; 300L Panasonic boilervat SWW; 100L buffervat; 6600Wp Z 15°; houtskelet nieuwbouw 2021; Tesla M3H

• ocaj
  • Niet online
flippy schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:18:
[...]

tenzij je woning ECHT oud is en de netbeheerder nooit is langsgeweest om het te vervangen in de afgelopen 50 jaar is jouw bekabeling al geschikt voor 3x 40A of meer. ;)
Hier een huis uit 1971. Mijn bekabeling van de meterkast naar de straat is NIET geschikt voor 3x40A. Kwam ik achter toen ik 5 jaar geleden mijn 1x25A naar 1x35A wilde laten opwaarderen. Er ligt 4x6mm2 naar de straat, maar die moet ik wel delen met de buren. Daar wil Stedin niet meer dan 50A overheen sturen, dat is dus 25A voor mij en 25A voor de buren (35 voor mij en 15 voor de buren wilden ze niet aan meewerken O-) )

Inmiddels heb ik 3x25A. Mijn bestaande groepen heb ik over fase 1 + 2 verdeeld (zaten 2 aardlekschakelaars in, dus dat was vrij simpel) en op de 3e fase zit de warmtepomp.
Verder zit mijn keuken vooral op fase 1 en mijn nieuwe inductieplaat dus op fase 2 + 3.

Tot nu toe gaat het prima. Alhoewel mijn maximale stroompiek gisteren 43A was zijn alle fasen keurig onder de 20A piekstroom gebleven.
Moraal van het verhaal: Zorg dat je goed nadenkt over de verdeling over de verschillende fasen en dan kan er best veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

LeonTebbens schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:15:
[...]
De aansluitkabel van je meterkast naar de hoofdtabel in de straat misschien wel, maar die hoofdkabel van alle woningen in jouw straat naar de wijktrafo heeft te maken met spanningsverlies. Als meer mensen gelijktijdig 3x40A stroom gaan trekken, des te meer de spanning zakt. En overspanning bij veel gelijktijdige grote opwek met zonnepanelen.
Nieuwbouwwijken van de laatste 5 jaar volgens mij uitgezonderd, wordt het wijknet gedimensioneerd op 3x25A aansluitingen.
Ik werk bij Liander, weliswaar bij IT, maar dit is wat ik er van weet.
ocaj schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:14:
[...]Hier een huis uit 1971. Mijn bekabeling van de meterkast naar de straat is NIET geschikt voor 3x40A. Kwam ik achter toen ik 5 jaar geleden mijn 1x25A naar 1x35A wilde laten opwaarderen. Er ligt 4x6mm2 naar de straat, maar die moet ik wel delen met de buren. Daar wil Stedin niet meer dan 50A overheen sturen, dat is dus 25A voor mij en 25A voor de buren (35 voor mij en 15 voor de buren wilden ze niet aan meewerken O-) )
Inmiddels heb ik 3x25A. Mijn bestaande groepen heb ik over fase 1 + 2 verdeeld (zaten 2 aardlekschakelaars in, dus dat was vrij simpel) en op de 3e fase zit de warmtepomp.
Verder zit mijn keuken vooral op fase 1 en mijn nieuwe inductieplaat dus op fase 2 + 3.
Tot nu toe gaat het prima. Alhoewel mijn maximale stroompiek gisteren 43A was zijn alle fasen keurig onder de 20A piekstroom gebleven.
Moraal van het verhaal: Zorg dat je goed nadenkt over de verdeling over de verschillende fasen en dan kan er best veel.
natuurlijk ben je afhankelijk van wat er in de straat ligt. en in het geval van ocaj ben je afhankelijk van wat voor "kostenbesparende maatregelen" de aannemer heeft gedaan tijdens de bouw. echter als dat de beperkende factor is en de netbeheerder ziet ook dat het verbruik de norm overstijgt voor de kabels die er ligt en als er genoeg mensen in de wijk tegen problemen aanlopen (klagen dus dat ze niet kunnen opwaarderen naar wat ze willen) en het verbruik dit ook daadwerkelijk weergeeft zal de netbeheerder die gewoon vervangen en de wijktrafo eventueel opwaarderen. dat proces kost echter dankzij ons vergunninglandje vaak vele jaren om rond te krijgen.

het is beetje kip-ei verhaal. de netbeheerder moet eerst het verbruik omhoog zien gaan voor ze de boel vervangen, wat soms niet kan omdat het een berg oude meuk is dus mensen kunnen soms niet opwaarderen. of zoals wat in mijn geweldige gemeente speelt: de netbeheerder krijgt simpelweg geen toestemming om de trafo en kabels op te waarderen omdat het nieuwe trafohuisje groter zou worden en dat zou betekenen dat die in het zicht komt van een wethouder als die uit bed stapt smorgens. :F

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 23-12-2021 10:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• weebeast
RonJ schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:09:
[...]

Daar lijkt het wel op ja. Ik zie nu dat je Ta op 48 staat, dat slaat ook nergens op. Hebben ze uberhaupt alles wel nagelopen qua instellingen na de montage? Of wat ik ook wel eens zie, dat ze alleen de droogcyclus voor je betonvloer instellen en de rest later willen doen, maar dat vergeten.

Zorg iig even dat je ze vraagt het vermogen van de backup heater(s) en/of het totale systeemvermogen te beperken in de instellingen en dat ze de faseverdeling nog eens nalopen. Het mag iig niet zo zijn dat het inschakelen van je element (9kW) + evt. element in je vat (3 kw) en nog eens de buitenunit die vol aan de bak moet er toe lijdt dat je hoofdzekering eruit klapt.
Ze zijn net langsgeweest, goed gesprek met hun gehad. Na installatie hadden ze alles nagelopen.

Vandaag hebben ze in de instellingen de backup heaters aangepast naar beperkte modus. De ta is volgens mij op dit moment 53? Bedoelen jullie daarmee het water temperatuur?

Als ik hun goed heb verstaan dan hebben ze hiervoor gekozen omdat ik 3 motortjes heb, elk motor stuurt 4 groepen aan. Hierbij wordt warm water en koud water met elkaar gemengd om dan op 37,5 graden te komen. Dat gaat dan uiteindelijk de vloer in.

Ze hebben ook nog gekeken naar de vloerverwarming. Het werd bijvoorbeeld op de 1ste en 3de verdieping niet echt warm. Lijkt nu eindelijk te werken, er is ook gekeken met een warmtecamera.

De backup heaters gaan nu ook niet meer aan. Dus ik ben benieuwd hoeveel het verbruik zal zijn.

Wat betreft de extra meterkast. Ze hebben dus de warmtepomp, backup heater, 2 airco's op 1 groep gezet. Dat heeft het bedrijf gedaan die de zonnepanelen heeft geplaatst.

Blijkbaar hebben beide bedrijven met elkaar overlegd en ze komen morgen langs om dat op te lossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:41
weebeast schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:12:
[...]

Ze zijn net langsgeweest, goed gesprek met hun gehad. Na installatie hadden ze alles nagelopen.

Vandaag hebben ze in de instellingen de backup heaters aangepast naar beperkte modus. De ta is volgens mij op dit moment 53? Bedoelen jullie daarmee het water temperatuur?

Als ik hun goed heb verstaan dan hebben ze hiervoor gekozen omdat ik 3 motortjes heb, elk motor stuurt 4 groepen aan. Hierbij wordt warm water en koud water met elkaar gemengd om dan op 37,5 graden te komen. Dat gaat dan uiteindelijk de vloer in.

Ze hebben ook nog gekeken naar de vloerverwarming. Het werd bijvoorbeeld op de 1ste en 3de verdieping niet echt warm. Lijkt nu eindelijk te werken, er is ook gekeken met een warmtecamera.

De backup heaters gaan nu ook niet meer aan. Dus ik ben benieuwd hoeveel het verbruik zal zijn.

Wat betreft de extra meterkast. Ze hebben dus de warmtepomp, backup heater, 2 airco's op 1 groep gezet. Dat heeft het bedrijf gedaan die de zonnepanelen heeft geplaatst.

Blijkbaar hebben beide bedrijven met elkaar overlegd en ze komen morgen langs om dat op te lossen.
Dat is al een flinke stap in de goede richting zo te horen! d:)b De "foute" indeling van de meterkast verklaart ook het klappen van de hoofdzekering, dat zou met een aanpassing ook niet meer voor moeten komen.

Begrijp ik goed dat je op iedere verdieping in je huis vloerverwarming hebt? Dan moet je eigenlijk ook je verdeler(s) vervangen of aanpassen naar een gesloten verdeler (dus zonder de extra pomp en leiding tussen koud/warm). Nu ga je eerst je aanvoerwater opstoken naar 50+ graden, om het vervolgens weer terug te mengen naar 37,5. Dit is niet bepaald efficient icm een warmtepomp, die je juist zo laag mogelijk in z'n Ta wil hebben om een goed rendement te behalen.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
flippy schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:35:
[...]
of zoals wat in mijn geweldige gemeente speelt: de netbeheerder krijgt simpelweg geen toestemming om de trafo en kabels op te waarderen omdat het nieuwe trafohuisje groter zou worden en dat zou betekenen dat die in het zicht komt van een wethouder als die uit bed stapt smorgens. :F
Dat zou ik lekker hoog opspelen in de raadsvergadering en dan de media. De wethouder zou er zijn tuin voor beschikbaar moeten stellen. Meestal draaien ze op latere leeftijd bij, maar in mijn ervaring is een wethouder van begin 30 tot begin 40 net zo arrogant als een beginnende politie agent.

In het lg warmtepomp forum is mous86 met een eigen aansturing voor de warmtepomp. Zodat hij op 100% fan gaat draaien en langzaam opspint.
Lg gaat nu volgas tot de gevraagde temp en sowieso de 1e 10minuten voor hij terugmoduleert.

Met langzaam optoeren zal als het goed is het aantal defrosts naar beneden gaan en de kans op pendelen ook kleiner worden door overshoot
Als het goed werkt is zoiets voor andere merken misschien ook wel wat.

[ Voor 24% gewijzigd door Powrskin op 23-12-2021 11:59 ]

Nukezone FTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Powrskin schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:48:
[...]

Dat zou ik lekker hoog opspelen in de raadsvergadering en dan de media. De wethouder zou er zijn tuin voor beschikbaar moeten stellen. Meestal draaien ze op latere leeftijd bij, maar in mijn ervaring is een wethouder van begin 30 tot begin 40 net zo arrogant als een beginnende politie agent
zoiets werkt alleen als de rest van de raadsleden integer en het beste voorhebben met hun gemeente en niet allen maar geintereseerd in het omhoog werken van hun carriere en side-hustle. en in het gooi is dat gewoon een functie-eis. een eerlijk en integer persoon is simpelweg niet verkiesbaar hier. :X

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 23-12-2021 11:53 ]

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
flippy schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:52:
[...]

zoiets werkt alleen als de rest van de raadsleden integer en het beste voorhebben met hun gemeente en niet allen maar geintereseerd in het omhoog werken van hun carriere en side-hustle. en in het gooi is dat gewoon een functie-eis. een eerlijk en integer persoon is simpelweg niet verkiesbaar hier. :X
Ik weet alleen niet of dat ook wat zegt over de rest van het Gooi? :P
Maar erg jammer. Hoop dat er flink veel carrières eindigen dan.

Nukezone FTW

• flippy
  • Niet online

flippy

Powrskin schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:04:Ik weet alleen niet of dat ook wat zegt over de rest van het Gooi? :P
Maar erg jammer. Hoop dat er flink veel carrières eindigen dan.
integendeel, het maakt carrieres. -O-

onze wethouders waren vele jaren ERG trots dat ze de supermarkten op zondag dicht konden houden en was een hoofdpunt om herkozen te worden. ;)

je moest eens weten wat voor gezeik het al wel niet was toen de lidl zonnepanelen EN warmtepompen wou gebruiken. :X

warmtepompen is het product van de duivel in deze regio. zon ding plaatsen waar de gemeente er iets over kan zeggen is een defacto afkeur van een eventuele vergunning tegenwoordig.... -O-

[ Voor 46% gewijzigd door flippy op 23-12-2021 12:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
weebeast schreef op woensdag 22 december 2021 @ 23:25:
Ik vraag me af of je WP groot genoeg is, maar dat weet je pas als je (eigenlijk je installateur) hem een beetje normaal instelt.
Dat kun je toch aan de vorige bewoners vragen?
Nee. Je moet die backupverwarming uit zetten! Bij de huidige buitentemperaturen van rond het vriespunt moet je WP zonder problemen en zonder backupverwarming je huis gewoon warm kunnen krijgen. Anders is er iets mis (te kleine WP).
Dezelfde koekebakker die in een huis met enkel vloerverwarming de watertemperatuur op 48 graden heeft ingesteld? Sterkte....
Mijn tip: Schakel je WAR-curve uit, en ga verwarmen op een constante Ta. Begin eens met 28 graden, wat voor een huis met 4 verdiepingen vvw een aardig vertrekpunt zou moeten zijn. Monitor de temperatuur van je huis in relatie met je buitentemperatuur (hou de waardes bij in een Excelletje). En bepaal dus zo bij elke buitentemperatuur de ideale watertemperatuur. Zo kun je zelf de ideale WAR-curve samenstellen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• chris vw
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
LeonTebbens schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:07:

Dus ben ik gaan draaien op Compensatiecurve. Deze eerst maar eens vlak ingesteld op 28. Tot m’n verbazing gaat de Ta dan nog steeds naar 33-34 en heb ik meerdere runs. Zelfs meer dan op Ruimtedoeltemperatuur.
Iemand een idee hoe dit kan?
Ben je hier nog verder uitgekomen. Heb wat verder lopen lezen in het forum, maar kan niet vinden of je de oorzaak gevonden hebt. Ik heb namelijk sinds gisteren Melcoud, en ik zie ook dat mijn voorlooptemperatuur veel hoger ligt dan mijn ta die onder info te zien is. Die is namelijk 22 of 23 graden. Ik zou bijna zeggen dat de sensoren zijn omgedraaid en hij aan het regelen is op de retourtemperatuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jEx9lwlrFD3JntXepJoQxH3XqrQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rqnUyO9XzRa7manttL5WiPtu.jpg?f=fotoalbum_large

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-06 18:30
Ben even zoekende naar een logische redenering. Uitgangspunt is momenteel de bestaande plofketel, maar ondanks dat die eruit gaat, blijft een deel van de installatie gelijkwaardig.

Ik heb hier in huis een Nefit Easy thermostaat. Beneden ligt vloerverwarming met naregeling voor een aantal ruimtes. De aanvoer temperatuur volgens de meter op de verdeler is zo'n 23 graden.
Wanneer ik de Nefit Easy op 21 graden instel en de naregeling op 25 zal de verdeler toch gewoon moeten oplopen op basis van warmtevraag? De CV installatie gaat wel verwarmen wanneer er vraag is vanuit de naregeling.

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
chris vw schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:42:
[...]

Ben je hier nog verder uitgekomen. Heb wat verder lopen lezen in het forum, maar kan niet vinden of je de oorzaak gevonden hebt. Ik heb namelijk sinds gisteren Melcoud, en ik zie ook dat mijn voorlooptemperatuur veel hoger ligt dan mijn ta die onder info te zien is. Die is namelijk 22 of 23 graden. Ik zou bijna zeggen dat de sensoren zijn omgedraaid en hij aan het regelen is op de retourtemperatuur.
[Afbeelding]
Nee 1e week januari komt de installateur kijken naar alle issues:
- hogere Ta dan ingesteld
- te lage flow in VVW van 1 L/min per groep
- legionella run op heater ipv WP (ws door software update te verhelpen)
- COP van iets meer dan 3

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-06 20:23

AndereKoekoek

Ping! Pong?

LeonTebbens schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:10:
[...]

Heb hier een Daikin Altherma 3 WP en alle punten, behalve te lage flow (denk ik), zijn ook actueel in ons huis.

De legionella run moet naar 60 graden en daar minimaal 40 minuten op blijven staan toch?
Onze warmtepomp kan maar tot 50 graden zonder de heater en voor die laatste 10 graden is het hulpelement nodig. Gezien dat het ons 2kwh per week kost, dus in totaal +-8kwh per maand en dat is te verwaarlozen.

Voor de te hoge TA en te lage COP heb ik geen advies. Hier schiet de tA ook door dan ingesteld obv de weersafhankelijke stooklijn, maar de delta blijft beneden de 5.

COP voor het verwarmen is 2,95 en voor het warm water is 1,9 ongeveer.
Gecombineerd kom je dan op 2,4 te zitten en krijg het met geen mogelijkheid omhoog.
Dat hadden we toch al opgelost? De WP kon zijn minimale vermogen niet kwijt. Oplossing was Ta verhogen.
Deze was toch ook opgelost door je SWW temperatuur te verhogen?
Die was op basis van interne meting en dus niet betrouwbaar. Dit had ik ook voordat ik een externe kWh meter aan mijn WP knoopte en de tempsensoren had gekalibreerd (met mijn Kamstrup). Zou ik me dus niet druk om maken.

Samengevat is alleen de flow misschien een probleem (wat meet je trouwens op de WP, informatie werking, code 540?), maar dat zal wel met je (bestaande) leidingwerk te maken hebben. Qua warmtepomp denk ik dat er niet zoveel aan de hand is.

Overigens ben ik wel benieuwd of ze idd een software update voor je ERSD-VM2D hebben, want dan ben ik wel benieuwd naar wat daar veranderd is.

chris vw schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:42:
Dat laatste doet ie zeker niet, want leidt tot extreem instabiel regelgedrag (kwam hier een paar weken geleden nog aan de orde, weet niet meer bij welke gebruiker dat was).
Welke temperatuurregeling gebruik je? Op WAR-curve, vaste Ta of ruimtetemperatuur? Want op de eerste twee kun je niet eens onder de 25 graden instellen. Dan blijft dus de derde over, maar dan snap ik je opmerking niet dat ie regelt op retourtemperatuur.
Maak anders eens wat foto's van de instellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 03-06 15:24
AndereKoekoek schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:21:
[...]

De legionella run moet naar 60 graden en daar minimaal 40 minuten op blijven staan toch?
Volgens Boiler-info (https://www.boiler-info.nl/legionella/):

De gehele boiler inhoud op 60 °C brengen en daar minstens 20 minuten op laten staan
De gehele boiler inhoud op 65 °C brengen en daar minsten 10 minuten op laten staan
De gehele boiler inhoud op 70 °C brengen en daar minsten 5 minuten op laten staan

Bij een goed geisoleerde boiler heb je maar weinig stilstandverlies en zal de daling in watertemperatuur maar langzaam gaan. Ter indicatie: @PentaClover had laatst uitgerekend dat bij een verlies van 17Watt in een 150 liter boiler er ca 10 uur nodig is om de watertemperatuur 1 graad te laten zakken. Oftwel: het elektrisch element hoeft niet de hele 20 minuten het water op 60 graden te houden.

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-06 20:23

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Franciesco schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:50:
[...]

De gehele boiler inhoud op 60 °C brengen en daar minstens 20 minuten op laten staan
De gehele boiler inhoud op 65 °C brengen en daar minsten 10 minuten op laten staan
De gehele boiler inhoud op 70 °C brengen en daar minsten 5 minuten op laten staan

Bij een goed geisoleerde boiler heb je maar weinig stilstandverlies en zal de daling in watertemperatuur maar langzaam gaan. Ter indicatie: @PentaClover had laatst uitgerekend dat bij een verlies van 17Watt in een 150 liter boiler er ca 10 uur nodig is om de watertemperatuur 1 graad te laten zakken. Oftwel: het elektrisch element hoeft niet de hele 20 minuten het water op 60 graden te houden.
Ah thx ! Het ziet er bij ons zo, vanuit de P1 poort, uit toen het nog op 1 uur desinfect stond. Zal het wat meer finetunen, maar wil er wel zeker van zijn dat de temperatuur ook echt 20 minuten lang op 60 graden staat.

Edit: In een Daikin Altherma 3 kun je het hulpelement niet exclusief voor de desinfectie aanzetten. Gevolg is dat iedere ochtend na het douchen volgens mij het hulpelement alsnog bijschakelt om het dht weer naar 48 graden te brengen. Als de die menuoptie nou eens uitbreiden met een extra enum :>

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WpU9VbenCDzfDDJwXpOVIS8Vyns=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jloAXJ1m3vM7LlWhikwR4z0T.png?f=user_large

Maar eerst gaat mijn tijd naar het omhoog krijgen van de COP van 2,9 voor verwarmen

[ Voor 9% gewijzigd door AndereKoekoek op 23-12-2021 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-04 14:36
Daarnet getuigen geweest van een defrost run op mijn buitenunit. Damn dat gaat snel. De vinnen veranderen binnen een blok ijs naar helemaal schoon binnen een minuut.

Mocht iemand trouwens interesse hebben: Ik heb ooit een uitleeskabel van iemand van hier gekocht voor een Elga. Alleen later geen Elga aangechaft maar full electric gegaan.

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-06 18:55

DJT

[...]

Als bij mijn Mitsu de delta tussen Tr en Ta te klein wordt (<2,5 graad) doet hij de Ta iets verhogen hoewel ik nooit meer dan 1 graad verhoging heb gezien. Mogelijk kan hij ook automatisch de pompsnelheid verlagen om de delta te vergroten? Als dat inderdaad zo is dan heb je wellicht wat teveel overcapaciteit.

• Haodeyoude
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 03-06 17:08
Haodeyoude schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 05:11:
Heeft iemand hier ervaring met een lucht/water systeem uit een nieuwbouw waar later een koelfunctie aan toegevoegd/op geactiveerd is? Ik moet voor koelen als optieprijs 3250 betalen, dus ik vroeg mij af of dit ook na oplevering - goedkoper - aan te passen valt ;) Krijg helaas geen model los gepeuterd..
Inmiddels wat informatie weten los te peuteren. Het gaat naw een Remeha Eria of Mercuria worden en er zit geen aanpassing van de vloerverwarming slangen in de meerprijs. Als ik op Remeha site kijk staat bij beide dat koelen "optioneel" is, maar wonderbaarlijk kan ik niet vinden of hiervoor extra onderdelen oid nodig zijn. Ook Warmteservice eens gebeld die ze verkoopt, maar die willen alleen Remeha contacten als ik een offerte traject start.
Een extra condens sensor lijkt me logisch, maar heeft iemand hier wellicht ervaring met dit type? @Ramon_1984 ik zag in de lijst dat jij een Mercuria hebt, gebruik je de koel optie?

• LacsapOV
  • Laatst online: 07:43
Haodeyoude schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:52:
[...]

Inmiddels wat informatie weten los te peuteren. Het gaat naw een Remeha Eria of Mercuria worden en er zit geen aanpassing van de vloerverwarming slangen in de meerprijs. Als ik op Remeha site kijk staat bij beide dat koelen "optioneel" is, maar wonderbaarlijk kan ik niet vinden of hiervoor extra onderdelen oid nodig zijn. Ook Warmteservice eens gebeld die ze verkoopt, maar die willen alleen Remeha contacten als ik een offerte traject start.
Een extra condens sensor lijkt me logisch, maar heeft iemand hier wellicht ervaring met dit type? @Ramon_1984 ik zag in de lijst dat jij een Mercuria hebt, gebruik je de koel optie?
Hopelijk de nieuwe Ace modellen. Dat zijn wel leuke apparaten met Mitsubishi buitendeel.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

flippy schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 19:55:
[...]

meer dat het aanpassen/moderniseren zou betekenen dat je gewoon met een buldozer door de toko moet en overnieuw moet beginnen. je mag nergens een gaatje boren of wat dan ook door de regels van het hele monumentgebeuren. laat staan de diamantboor in de muur zetten voor nieuwe leidingen. als je dat zou doen zou bea je zelf nog naar het midden van het plein slepen om je een nekschot te verkopen....
Gaskraan open en een brandende kaars in de hoek.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Noord27
Is er ook in deze topics een overzicht wat mensen gebruiken als stooklijn? Of lees ik er overheen in de openingspost.

De standaard waardes zijn wat grof ingesteld. Vanaf -6 buitentemperatuur blijft het strak 45 graden. Tot bij +18 graden het water 28 graden mag worden. Lager als 25 is niet mogelijk om in te stellen.

Nu de stooklijn wat vlakker gezet. Maar ik heb helaas geen goede richtlijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iJeJsTG1R8aNju0h6ziNzPTBsGs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ryrqT6hCNdYZTsL3R3T6eZMn.jpg?f=fotoalbum_large

@weebeast Wat houd jij nu als stooklijn aan?

[ Voor 6% gewijzigd door Noord27 op 23-12-2021 17:31 ]

• Sturmer93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01:51
Noord27 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:11:
Is er ook in deze topics een overzicht wat mensen gebruiken als stooklijn? Of lees ik er overheen in de openingspost.

De standaard waardes zijn wat grof ingesteld. Vanaf -6 buitentemperatuur blijft het strak 45 graden. Tot bij +18 graden het water 28 graden mag worden. Lager als 25 is niet mogelijk om in te stellen.

[Afbeelding]

Totaal afhankelijk van je situatie. Valt niets van te zeggen en er is geen “standaard” fits all stooklijn. Beste is gewoon proefondervindelijk uitzoeken en zo laag mogelijk beginnen.
Franciesco schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:50:
[...]

Bij mij blijft het met gemak een dag boven de 60 graden en met de boiler zo warm doen we 2 dagen met de inhoud.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Noord27 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:11:

[Afbeelding]

Ta 45c ?, ik denk max. 32c bij -10, je hebt toch vloerverwarming ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Jeu. De nieuwe warmtetarieven zijn vastgesteld op max €54/GJ.
Dat komt neer op €0,19/kWh.
Als je tarieven al een tijdje vaststaan, betaal je minder dan dat (met hulp van de accijnsverlaging 2022).
Dan is opstoken in een ventilatorkachel daadwerkelijk goedkoper dan de stadsverwarming 8)7
Dat worden weer een hoop warmtepompen, tvt < 1 jaar...

@DeltaT
https://dvhn.nl/groningen...ge-gasprijs-27359276.html
Het besluit van de ACM,
https://www.acm.nl/sites/...besluit-warmte%202022.pdf pagina 51, bevat niet alle kosten.

[ Voor 26% gewijzigd door Proton_ op 23-12-2021 19:14 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• DeltaT
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-04 10:41
Link?

• Noord27
koevlaas2 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 18:24:
[...]

Ta 45c ?, ik denk max. 32c bij -10, je hebt toch vloerverwarming ?
Op de BG vloerverwarming inderdaad, HoH 10cm. Overige verdiepingen radiatoren.

Had hem al omlaag gezet van 45 bij - 6 naar 40 bij - 10.

32 bij - 10 is nogal een verschil met de standaard 45 bij - 6.

Waar draai je nu zelf mee @koevlaas2?

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aartw99

aartw99

fmb schreef op woensdag 22 december 2021 @ 23:39:
[...]

Het ging hier specifiek op het niet meer aansturen van de cv vanuit de Elga ace tijdens een defrost.
Zie hier voor de afronding: fmb in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Manual 7.4
Als de temperatuur van het water te laag is springt de CV altijd bij (7.4.3)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Noord27 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 18:56:
[...]

Op de BG vloerverwarming inderdaad, HoH 10cm. Overige verdiepingen radiatoren.

Had hem ak omlaag gezet van 45 bij - 6 naar 40 bij - 10.

32 bij - 10 is nogal een verschil met de standaard 45 bij - 6.

Waar draai je nu zelf mee @koevlaas2?

Thanks!
Flat 28c *O*

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
oeps, vraag is nu, wat is daar weer aan de hand
https://www.omroepzeeland...7-graden-bezoek-ontvangen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Er komt een serviceonderhoudsbeurt aan de waterpomp,
Dan ben je snel klaar 8)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

• LacsapOV
  • Laatst online: 07:43
Prefab huizen, weinig massa, kierdichting. Ik zou een houtkachel kopen en van binnenuit beginnen met stoken.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Dapdodo
"Maar hoewel de thermometer in de woonkamer 22 graden aangeeft, geeft onze zelfgekochte thermometer in de keuken 17 graden aan. Dat is een stuk kouder, dus er klopt gewoonweg iets niet."
Waarom ze in de keuken meten en niet naast de thermostaat is me een raadsel, maar daar zit een aanknopingspunt.
De leverancier van de warmtepomp kan op afstand meekijken en ziet dat de temperatuur in de woning op de ingestelde temperatuur is.
Tja, als de sensor brak is (of er een mariabeeld met kaarsje onder staat) help dat niet...

• Twan dz
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-06 17:38
Ik heb even een vraag over flow en Ta mtb geleverd vermogen en eventueel defrosts

Ik heb een 5kw elga hangen met waardeloze leidingen; 21(?) mm gesoldeerd nog van de jaren 70 en dan over naar 15 mm inwandig flexibel naar een vloerverwarming verdeler met pomp.

De Ta is met huidige temperatuur ongeveer 31 graden en hiermee blijft het huis net warm. Maar wel elk uur een defrost.

Dt over de vloer 10 graden

Als ik de leidingen vervang voor 32mm en de vloerverwarming verdeler vervang voor een gesloten verdeler (zonder pomp) kan de Ta omlaag en flow omhoog en dus zelfde afgifte vermogen de vloer in. Toch?
Wat voor voordelen heeft dit voor de wp? Want die kan natuurlijk nogsteeds maar 5kw afgeven.

Wat mis ik?

[ Voor 3% gewijzigd door Twan dz op 23-12-2021 20:28 ]

Pagina: 1 ... 39 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.