Hallo iedereen,
Ik ben mij de laatste weken wat aan het verdiepen in de werking van onze warmtepomp, om zo wat meer inzicht te krijgen in het feit of het toestel al dan niet optimaal functioneert (bijvoorbeeld niet al te veel nutteloze start/stops) ...
Qua verwarming van de woning is het wel okee, in die zin dat het bij de huidige omstandigheden geen probleem is om de woning op temperatuur te brengen, maar bij het analyseren van de grafieken stoot ik toch op een aantal vaststellingen waar ik niet onmiddellijk een zinvolle verklaring voor kan vinden.
Misschien is er wel iemand die mij op de goede weg kan zetten ...
Eerst wat informatie:
-> We hebben enkel vloerverwarming, dus geen gebruik van radiatoren.
-> Het is een modulerende warmtepomp.
-> De regeling gebeurt op basis van een compensatiecurve (stooklijn):
-> Verder heeft ook dit volgens mij te maken met de regeling:
Volgens mij betekent dit dat de WP mag werken tot de aanvoertemperatuur 5 graden boven de temperatuur uitstijgt die gevraagd wordt door de stooklijn (op basis van gemeten buitentemperatuur dus), en dat de pomp dan uitgeschakeld wordt. En dat hij weer opspringt vanaf de aanvoertemperatuur 5 graden onder de gevraagde temperatuur gedaald is. Ik vermoed dat dit niet eens de goede instellingen zijn voor vloerverwarming (denk dat die afwijkingen kleiner moeten ingesteld worden), maar dat is alleszins de default instelling.
-> Bij het opnemen van de grafiek hieronder stond de thermostaat op 30 graden. De thermostaat dient enkel om de WP uit te schakelen als een bepaalde ruimtetemperatuur bereikt wordt, maar de temperatuur van het aanvoerwater wordt gestuurd door de stooklijn. Ik zette die nu tijdelijk op 30 omdat ik er zeker wilde van zijn dat de thermostaat nergens ingreep op het gedrag van de warmtepomp, en dat eventuele AAN/UIT dus getriggerd zouden worden door de WP zelf .
Wat ik nu concreet zou willen weten, of anders gesteld “wat ik niet goed kan verklaren” is het volgende:
Laat ons even kijken naar de modus van de warmtepomp:
We merken op dat hij 3 keer ontdooid heeft; prima, geen problemen mee, dat is wellicht zeer normaal aangezien de buitentemperatuur varieert tussen 3 en 5 graden. Een buitentemperatuur tussen 3 en 5 graden betekent een gewenste aanvoertemperatuur van 29 graden volgens de compensatiecurve. 3 keer ontdooien, dat betekent 3 keer een terugval in de aanvoertemperatuur, en dat zien we ook: 3 keer valt de aanvoertemperatuur duidelijk terug onder de retourtemperatuur.
Maar naast die 3 ontdooicycli schakelt hij nog een aantal keren, en het lijkt erop dat hij gewoon UIT gaat, om nagenoeg onmiddellijk weer AAN te gaan. En het valt mij ook op dat in die gevallen de aanvoertemperatuur veel minder daalt, maar ongeveer tot op het niveau van de retour.
Kan er iemand dit verklaren, of daar een zinvolle uitleg aan geven?
Zoals hierboven gezegd is -op basis van de compensatiecurve- de gewenste aanvoertemperatuur 29 graden.
Volgens de instelling (+5 -5 in WP thermo) zou ik verwachten dat de regeling als volgt werkt:
=> als de aanvoertemperatuur boven 34 graden gaat (=29 + 5), dan moet de compressor uitgeschakeld worden
=> als de aanvoertemperatuur terug daalt onder 24 graden (29 - 5), dan moet de compressor opnieuw ingeschakeld worden.
Je ziet duidelijk dat de aanvoertemperatuur niet eens in de buurt komt van 34 graden; de maximumtemperatuur in de grafiek is 30,5 graden. Dus tot op dit moment heb ik nog altijd geen enkele reden gevonden waarom die pomp uitschakelt. Moest dat nu gebeuren op het moment dat het aanvoerwater 35 graden was dan zou ik zeggen "a ja, heel normaal, want volgens de regeling moet hij uitschakelen vanaf 34 graden".
Omgekeerd ook, indien de aanvoertemperatuur fel zou dalen en in de buurt van 24 graden komen, dan zou ik het -volgens huidige instellingen- begrijpen als hij weer zou aanslaan. Maar ook dat is niet het geval.
Dus “iets” moet ervoor zorgen dat de pomp beslist van even UIT/AAN te gaan, maar dat lijkt me niet de aanvoertemperatuur te zijn. Ik zie ook geen aanleiding in het verloop van de aanvoer, want net voordat de aanvoertemperatuur duikt, is de curve gewoon vlak ...
Iemand enig idee wat de UIT/AAN kan triggeren? "Pendelen" is dat toch niet, of wel? Ik zou bij pendelgedrag eerder verwachten dat je dit kan vaststellen op basis van de aanvoer- en retourtemperatuur ...