Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.546.362 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Die 18 is inderdaad het aantal l/min. Ik zal vanavond eens kijken naar de handleiding waar al die kanaalnummers in staan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Nummers staan niet in de installatiehandleiding maar in de service-handleiding.

De flow verandert afhankelijk van hoeveel radiatoren/groepen er open staan. Ook is er uiteraard een verschil tussen verwarmen en een SWW-run. Als je niet de hele dag naast je binnenunit zit is een Procon A1M een aanrader, zodat je de flow zo vaak uit kunt lezen als je wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:25:
[...]

Een vlakke compensatiecurve doet precies hetzelfde als doelvoorlooptemperatuur, namelijk water met een constante temperatuur maken. In beide gevallen heb je een externe regeling (naregeling per ruimte, of eenvoudige thermostaat) nodig om de max temperatuur te beperken.
Om fouten in je curve uit te sluiten kun je ook even op vaste Ta draaien (doelvoorlooptemperatuur).

Het kan zijn dat ik je afgiftesysteem gemist heb, maar het lijkt alsof daar een flinke beperking zit, waardoor je Ta zo ver oploopt en dat de temperatuur doorschiet omdat ergens en minimale draaitijd van de compressor niet gehaald wordt.

Welk vermogen levert je WP op die momenten? (Evt uit te rekenen via de flow, Ta en Tr)
Ik heb nu kunnen meten met kanaalnummer 540 en Melcloud2Domoticz (dank forumposters!):
Tijd: 15:42
Flow: 19
Ta: 29
Tr: 28
Tb: 10
Frequentie: 26

Als ik dan het vermogen gaan berekenen:
(Qv) x (p x c x Delta T) = vermogen
Qv=18 / 60 / 1000 = 0,0003
p=998 kg/m³
c=4190 J/kg.k
dT=Ta-Tr=1

Vermogen = (0,0003) x (998 x 4190 x 1) = 1254 Watt = 1,3 KW geleverd vermogen.

Mijn vloerverwarming is ruim 2 KW en staat helemaal open, daarnaast nog een paar KW aan Jaga's.

Dus ik snap niet waarom met stoken op Ta=29 de WP slechts run's doet van 15 minuten? :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dYPmAOtgQ0oeb9TM0vPrnXbztzY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m3OMSUBkFuV3m1pvEBjtDsyj.png?f=fotoalbum_large
Overigens is om 15:42 in deze grafiek de Tr niet gelijk aan 28 :?

[ Voor 12% gewijzigd door LeonTebbens op 14-12-2021 16:10 . Reden: Plaatje toegevoegd ]

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
LeonTebbens schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:58:
[...]

Ik heb nu kunnen meten met kanaalnummer 540 en Melcloud2Domoticz (dank forumposters!):

p=998 kg/m³
c=4190 J/kg.k
dT=Ta-Tr=1

Mijn vloerverwarming is ruim 2 KW en staat helemaal open, daarnaast nog een paar KW aan Jaga's.

Dus ik snap niet waarom met stoken op Ta=29 de WP slechts run's doet van 15 minuten? :?
Omdat je woning op dat moment misschien niet meer warmte nodig heeft?

Dus alles staat denk ik open, maar dan kan de WP de afgifte niet kwijt. Onze nieuwe woning doet in de toekomst 7,2 KW verlies bij -10. De vraag is wat het warmteverlies van jouw woning momenteel is en dat moet je afgifte systeem kwijt kunnen.

Maar ik heb nog geen warmtepomp :X

[ Voor 8% gewijzigd door Kees_frl op 14-12-2021 16:07 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 20:05
[...]

p=998 kg/m³
c=4190 J/kg.k
dT=Ta-Tr=1

[Afbeelding]
Lijkt me dat hier afronding hier nog wel eens roet in het eten kan gooien. Als je Ta 29.4 is en je Tr 27.6 krijg je de gevonden waarden van 29 en 28, maar is je dT niet 1 graad maar 1.8 graden en je geleverde vermogen dus niet 1.3kW maar 2.3kW.

Om hoeveel m2 vloerverwarming gaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:35
[...]

p=998 kg/m³
c=4190 J/kg.k
dT=Ta-Tr=1

Op basis waarvan denk je dat je vloer 2kW afgifte heeft? Dat is namelijk afhankelijk van meerdere factoren.

Daarnaast doet de SW75 bij de huidige Tb minimaal 25Hz (~3,5kW), maar meer tijdens de start. Je warmtepomp is dus aan het pendelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:14

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Vraagje voor de ELGA ACE bezitters. Kunnen jullie parameter HP029 ( backup verwarming ) nog instellen?

In mijn handleiding staat HP029 en deze heb ik in het begin ook aangepast. Echter als ik hem nu wil benaderen dan kan ik er niet bij; Lees hij kan hem niet vinden.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:19
@mkleinman Is een paar dagen geleden ook gepost door @fmb volgens mij

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
doek55 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 16:17:
[...]

Op basis waarvan denk je dat je vloer 2kW afgifte heeft? Dat is namelijk afhankelijk van meerdere factoren.

Daarnaast doet de SW75 bij de huidige Tb minimaal 25Hz (~3,5kW), maar meer tijdens de start. Je warmtepomp is dus aan het pendelen.
De klimaatbeheerser.nl gaf aan dat de warmtecapaciteit van onze vloerverwarming is 30 x 75m2 = 2250 W. Meer info heb ik niet.

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
LeonTebbens schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 16:26:
[...]

De klimaatbeheerser.nl gaf aan dat de warmtecapaciteit van onze vloerverwarming is 30 x 75m2 = 2250 W. Meer info heb ik niet.
Bij welke temperaturen van je vloer en kamer? Dit zegt niets, in de zomer kan je afgifte zelfs negatief zijn :).

Het enige wat je zeker weet is dat je afgifte op dit moment minder is dan 3,5kW. Als je de Ta een aantal graden hoger zet zul je zien dat de warmtepomp langer blijft draaien, omdat je daarmee de afgifte vergroot. Een groot deel daarvan is tijdelijk, omdat het beton eerst op moet warmen. Met dit weer kun je de SW75YAA niet 24 uur per dag laten draaien zonder pendelen of een te hoge Ta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
Ik heb overigens geen betonnen VVW maar op hout: https://www.dedroogbouwvloer.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeltaT
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-09 11:13
mkleinman schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 16:17:
Vraagje voor de ELGA ACE bezitters. Kunnen jullie parameter HP029 ( backup verwarming ) nog instellen?

In mijn handleiding staat HP029 en deze heb ik in het begin ook aangepast. Echter als ik hem nu wil benaderen dan kan ik er niet bij; Lees hij kan hem niet vinden.
Net gezocht. Niet te vinden met de zoekfunctie. Wel bij installateur systeem warmtepomp bijverwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
Kan je verder niet aanpassen. Ketel is backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
Als je de on/off gebruikt kan je natuurlijk alles aansturen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
Dan moet je het dus van de directe afgifte hebben en dat maakt het lastiger zonder betonnen warmtebuffer. De SW75YAA is aan de zware kant voor 75m² vloerverwarming. Dan heb je al snel 50W/m² afgifte nodig en zit je op minimaal Ta 31°C / Tr 28°C. Bij 21°C binnentemperatuur, een koudere kamer vergroot de afgifte ook.

[ Voor 7% gewijzigd door doek55 op 14-12-2021 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hebben mensen hier ervaring met het uitlezen van de Procon A1M? Ik heb hem aangesloten op de warmtepomp, dat werkt.

Ik kan wel wat code vinden voor het algemeen uitlezen van modbus met een arduino maar als iemand dit al eens gedaan heeft dan houd ik mij aanbevolen? Eventuele andere olossingen als python icm een raspberry pinof andere oplossingen kunnen mij ook helpen.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:01
ronaldmathies schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 17:02:
Hebben mensen hier ervaring met het uitlezen van de Procon A1M? Ik heb hem aangesloten op de warmtepomp, dat werkt.

Ik kan wel wat code vinden voor het algemeen uitlezen van modbus met een arduino maar als iemand dit al eens gedaan heeft dan houd ik mij aanbevolen? Eventuele andere olossingen als python icm een raspberry pinof andere oplossingen kunnen mij ook helpen.
Ik gebruik voor diverse modbus toepassingen openHAB met de modbus binding. De procon ligt hier nog op de plank, mooi projectje voor komend weekend.

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • 0 Henk 'm!
18 of 24 kan goed, zijn inderdaad liters per minuut, ik haal over cv 26 en sww 20

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-09 08:33
Even een vraagje vanaf mijn vakantie adres voor de nibe (of andere merken met dezelfde controller) eigenaren. Afgelopen weekend nog even snel m'n SMO 40 verbonden met Internet en een myupway account aangemaakt. Ik kan diverse parameters uitlezen, maar het viel mij direct al op dat de externe aanvoer- en retourtemperaturen (BT 25 en BT 71 niet zijn uit te lezen. Ik vond de twee kabels, gelabeld met BT 25 en BT 71, dan ook los in de behuizing van de warmtepomp. Desondanks blijft m'n woning keurig op temperatuur.

Waar worden deze sensoren normaalgesproken geplaatst, en welke invloed hebben ze op de regeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

p=998 kg/m³
c=4190 J/kg.k
dT=Ta-Tr=1

[Afbeelding]
1.3 kW thermisch kan nooit kloppen, want zo laag kan je WP niet. Minimum bij jouw data ligt rond de 3 kW. (Tip, zorg dat je de performance tabel uit het databook van je WP als .png op je desktop hebt, die ga je nog vaak nodig hebben).

Je rekent met dT van 1. Dat klopt ook niet. Als je naar je Melcloud plaatje kijkt, dan zit je ergens tussen de 2 en de 2.5, waarmee je aardig op het minimum vermogen van 3 kW uitkomt.
Je berekening kan trouwens veel simpeler: dT*flow (lpm) * 4.2 / 60.

Je WP is dus aan het pendelen omdat ie zijn minimum vermogen niet kwijt kan. Dat zie je ook in de grafiek. De Ta loopt steeds op, en daarna slaat de WP af.

Om dit op te lossen zal je Ta of je afgifte omhoog moeten. Die Jaga's en die vloerverwarming zullen dat opgegeven vermogen pas hebben bij een hogere watertemperatuur. Dat zou ik maar eens goed uitzoeken.

Wat ik wel gek vind is dat je zo'n grote WP op zo weinig afgifte hebt. Het lijkt erop dat je installatie niet in balans is, waarbij het probleem aan de afgiftekant zit, want ik schat dat je het vermogen van de WP bij zware vorst wel nodig hebt.
Heb je wel genoeg systeeminhoud voor een defrost?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
G-addict schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 17:39:
Even een vraagje vanaf mijn vakantie adres voor de nibe (of andere merken met dezelfde controller) eigenaren. Afgelopen weekend nog even snel m'n SMO 40 verbonden met Internet en een myupway account aangemaakt. Ik kan diverse parameters uitlezen, maar het viel mij direct al op dat de externe aanvoer- en retourtemperaturen (BT 25 en BT 71 niet zijn uit te lezen. Ik vond de twee kabels, gelabeld met BT 25 en BT 71, dan ook los in de behuizing van de warmtepomp. Desondanks blijft m'n woning keurig op temperatuur.

Waar worden deze sensoren normaalgesproken geplaatst, en welke invloed hebben ze op de regeling?
Ik ken Nibe niet, maar kan me voorstellen dat dat sensoren zijn die je na een buffervat plaatst op de aanvoer en retour van en naar je afgiftesysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Andrehj schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 17:45:
[...]

Ik ken Nibe niet, maar kan me voorstellen dat dat sensoren zijn die je na een buffervat plaatst op de aanvoer en retour van en naar je afgiftesysteem.
Ja dat lijkt me ook. Na de vakantie maar weer eens bellen met Stulz of Coolmark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
En nog een vraagje voor de myupway gebruikers, wat is de meerwaarde van de betaalde diensten? €25 om wat instellingen op afstand te wijzigen, daar zie ik het nut niet zo van. Of komen er nog meer nuttige voordelen om de hoek?

En wat voegt het abonnement "geschiedenis" nog toe? Want als ik het zo zie dan kan ik al een dag, week of jaar terugkijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:34:
Die 18 is inderdaad het aantal l/min. Ik zal vanavond eens kijken naar de handleiding waar al die kanaalnummers in staan.
De nummers heten "request codes" en staan in de service manuals van binnen- en buitenunit.
(Zelf even Googlen, ik kon die van de buitenunit op https://www.mitsubishi-les.com niet meer vinden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 17:44:
[...]

1.3 kW thermisch kan nooit kloppen, want zo laag kan je WP niet. Minimum bij jouw data ligt rond de 3 kW. (Tip, zorg dat je de performance tabel uit het databook van je WP als .png op je desktop hebt, die ga je nog vaak nodig hebben).

Je rekent met dT van 1. Dat klopt ook niet. Als je naar je Melcloud plaatje kijkt, dan zit je ergens tussen de 2 en de 2.5, waarmee je aardig op het minimum vermogen van 3 kW uitkomt.
Je berekening kan trouwens veel simpeler: dT*flow (lpm) * 4.2 / 60.

Je WP is dus aan het pendelen omdat ie zijn minimum vermogen niet kwijt kan. Dat zie je ook in de grafiek. De Ta loopt steeds op, en daarna slaat de WP af.

Om dit op te lossen zal je Ta of je afgifte omhoog moeten. Die Jaga's en die vloerverwarming zullen dat opgegeven vermogen pas hebben bij een hogere watertemperatuur. Dat zou ik maar eens goed uitzoeken.

Wat ik wel gek vind is dat je zo'n grote WP op zo weinig afgifte hebt. Het lijkt erop dat je installatie niet in balans is, waarbij het probleem aan de afgiftekant zit, want ik schat dat je het vermogen van de WP bij zware vorst wel nodig hebt.
Heb je wel genoeg systeeminhoud voor een defrost?
Dank voor de tips weer @Andrehj en anderen.

Defrosts gingen overigens goed, de WP staat in de tuin en ik heb de bevroren verdamper zien ontdooien met mooie dampwolken erbij. Best een klein spektakel!

Dit is overigens m’n afgifte systeem, waarbij bij de huidige 10 graden buitentemperaturen de Jaga’s “uit” zijn, op badkamer na. Verder alleen nog twee gewone radiatoren in keuken en zolder die wel open staan. Onder de Tb 5 gaan de andere Jaga’s wel open, behalve slaapkamer. Die hangt er alleen voor zomerkoeling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NIU6TgfWNY80ULSpIyVOYAl78v8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KxvdQre05uBjSptKRpMAQZox.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou eventueel in de woonkamer nog een fancoil cassettemodel op kunnen hangen, ook handig voor betere koeling in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 12-09 22:38
G-addict schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 17:50:
En nog een vraagje voor de myupway gebruikers, wat is de meerwaarde van de betaalde diensten? €25 om wat instellingen op afstand te wijzigen, daar zie ik het nut niet zo van. Of komen er nog meer nuttige voordelen om de hoek?

En wat voegt het abonnement "geschiedenis" nog toe? Want als ik het zo zie dan kan ik al een dag, week of jaar terugkijken?
Pasgeleden heb ik beide abonnementen genomen maar die van op afstand instellingen wijzigen zou ik volgend jaar niet meer nemen. Daar zie ik in de mijn praktijk weinig toegevoegde waarde van.
Daarentegen heeft die geschiedenis mij wel veel inzicht verschaft over hoe de regeling in mijn situatie reageert. Die wil ik komend jaar ook weer graag hebben. Met name de gecombineerde grafieken maken je duidelijk wat er gebeurd. Tevens kan je volgens mij meer parameters in de grafiek zetten bij de betaalde versie.
Zie hieronder een voorbeeld van zo'n gecombineerde grafiek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KuvkIqJXHgB0hPayKTnNstHTNXU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UaYqi7tGdMrrKSAdPhuOjCp0.png?f=user_large

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-09 15:45

Haha, deze vraag had ik idd paar dagen geleden ook gesteld. Juist omdat ik (ahv jouw website) wat met de instellingen bezig was. Vreemd toch dat deze parameter niet meer te vinden is?

Ik heb trouwens laatst m'n Tado op AAN/UIT ingesteld via het menu. Vervolgens kon ik heel meer zaken instellen op m'n Elga Ace. Lijkt veelbelovend. Wat echter dan niet meer werkt is de zoneregeling: de slaapkamer boven vroeg om warmte maar de WP sloeg maar niet aan. Waarom dat dan niet werkt zoek ik nog uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 22:43
corsat schreef op maandag 13 december 2021 @ 18:13:
[...]

Ik heb vrijdag de update gedaan en sindsdien heb ik 15 meldingen per dag dat er geen communicatie is tussen de ecodan en het netwerk, de unit werkt wel. Hoe krijg ik die meldingen eruit ?
Ik heb helemaal geen email ontvangen noch heb ik een update gedaan, melcloud werkt al jaren feilloos bij mij (en dat wil ik zo houden).

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:16
Strider schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:33:
[...]

Nee helaas niet, je moet het verplicht afnemen, anders krijgen ze het huis denk ik bij Woningborg niet meer goedgekeurd.
Woningborg argument is bullshit.
Heb een woning met gas aansluiting voorelkaar gekregen datber geen warmtebron geïnstalleerd moest worden. Het gedeelte van verwarming werd uit de woningborg gehaald met de opmerking dat de koper zelf verantwoordelijk is voor de warmtebron en dat de bouwer daar niet voor verantwoordelijk is.

Vraag dit na bij die instantie en stuur het antwoord door na de bouwer, mits ze nog steeds hetzelfde antwoord als bij min geven

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Die afgifte is bij een veel hogere Ta en een veel grotere dT. Maak dat tabelletje nou nog eens met en Ta van 29 en een Tr van 26? Dan zul je zien dat je niet aan het minimale vermogen van je WP komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 16:18
Ik ben op zoek naar een goed tutorial naar hoe ik een vloerverwarmingsinstallatie icm met een warmtepomp kan optimaliseren. Al zoekend op Tweakers niks kunnen vinden een verder online vooral uitleg over vv systemen met cv installatie.

Systeem:
- 5kW Enviline Hybride split unit
- Buderus HS 25 pompgroep
- 10 Lussen in de vloer van de begane grond, 22mm HoH 10cm max lengte 90m.
- Primaire verwarming voor begane grond
- Vrijstaande woning, na-geisoleerd met spouwmuur, vloer en dak isolati

Welke delta T moet ik op mikken bijvoorbeeld? En moet de flow zo hoog of zo laag mogelijk? Iemand tips of pointers?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Noxa schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 21:00:
Ik ben op zoek naar een goed tutorial naar hoe ik een vloerverwarmingsinstallatie icm met een warmtepomp kan optimaliseren. Al zoekend op Tweakers niks kunnen vinden een verder online vooral uitleg over vv systemen met cv installatie.

Systeem:
- 5kW Enviline Hybride split unit
- Buderus HS 25 pompgroep
- 10 Lussen in de vloer van de begane grond, 22mm HoH 10cm max lengte 90m.
- Primaire verwarming voor begane grond
- Vrijstaande woning, na-geisoleerd met spouwmuur, vloer en dak isolati

Welke delta T moet ik op mikken bijvoorbeeld? En moet de flow zo hoog of zo laag mogelijk? Iemand tips of pointers?
Ta zo laag mogelijk, flow zo hoog mogelijk.

Het moet natuurijk wel warm worden, wp moet niet gaan pendelen, en je moet geen leidinggeruis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 15:04
Interessant topic :*) . Vraagje; ik heb een Remeha Mercuria 11kw driefase. In dit topic lees ik veel over 'terugmoduleren', Ik neem aan dat hiermee bedoeld wordt dat de elektromotor van de comprossor frequentiegestuurd is, en dat daardoor langzamer kan draaien als er minder warmtevraag/vermogen is. Klopt dat?

Ik heb niet het idee dat mijn Remeha dat doet als ik kijk naar zijn energieverbruik grafieken (via home assisant). Het energieverbuik is eigenlijk altijd ca. 2kw als die verwarmt. Kan de Mercuria niet modulen? De installatiehandleiding en specbladen zijn niet duidelijk hierover. Ook op sommige websites staat moduleren 'ja', maar modulatiebereik 0-0%. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als je wp nog steeds 12kw levert bij opgenomen vermogen van 2kw bij -10 heb je een wonder apparaat.

2kw zou wel eens het minimale vermogen kunnen zijn bij deze temperaturen, ik ken het modulatie bereik niet.

Hoe meet je dit trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MWDKing schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 21:46:
Interessant topic :*) . Vraagje; ik heb een Remeha Mercuria 11kw driefase. In dit topic lees ik veel over 'terugmoduleren', Ik neem aan dat hiermee bedoeld wordt dat de elektromotor van de comprossor frequentiegestuurd is, en dat daardoor langzamer kan draaien als er minder warmtevraag/vermogen is. Klopt dat?
Ja.
Ik heb niet het idee dat mijn Remeha dat doet als ik kijk naar zijn energieverbruik grafieken (via home assisant). Het energieverbuik is eigenlijk altijd ca. 2kw als die verwarmt. Kan de Mercuria niet modulen? De installatiehandleiding en specbladen zijn niet duidelijk hierover. Ook op sommige websites staat moduleren 'ja', maar modulatiebereik 0-0%. :?
Ik kan me niet voorstellen dat deze niet kan moduleren. En 2 kW elektrisch zal ook niet het minimum vermogen zijn. Mijn Mitsubishi (van 8 kW, ook 3-fasen) ging vanmiddag terug naar zo'n 460W elektrisch.
Staat je Ta niet veel te hoog (komt nogal vaak voor namelijk), zodat ie steeds maar kort verwarmt, waarna er ergens door een thermostaat wordt ingegrepen?

Of is de WP te groot voor je afgiftesysteem?

Hoe meet je het verbruik? Via een eigen kWh meter van de WP of via een slimme meter waar ook de rest van het huis op zit?

Edit: Lekkere datasheet en installateurshandleiding weer. Alleen de vermogens bij +2 en +7 staan erin. |:( |:( |:(

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 14-12-2021 22:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-08 14:59

fmb

Ik kan hem ook niet vinden. Alleen de allereerste keer toen ik voor het eerste keer over deze setting hoorde kon ik hem 1 keer vinden (maar niet veranderen). Daarna echter niet meer kunnen vinden. Heel gek.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Rockster schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 17:11:
[...]

Ik gebruik voor diverse modbus toepassingen openHAB met de modbus binding. De procon ligt hier nog op de plank, mooi projectje voor komend weekend.
Dit kan nog wel eens een flinke uitdaging worden. Ik krijg maar weinig voor elkaar, en gek genoeg, er is voor zover ik kan vinden nog niks te vinden op google of iemand het ooit is gelukt. Ik gebruik nu een esp8267 icm max458 modbus module, maar ik krijg weinig resultaat.

Mocht het jou lukken dan hoor ik het graag, als er bij mij wat lukt dan laat ik het ook weten.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Henielma schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 19:43:
[...]

Pasgeleden heb ik beide abonnementen genomen maar die van op afstand instellingen wijzigen zou ik volgend jaar niet meer nemen. Daar zie ik in de mijn praktijk weinig toegevoegde waarde van.
Daarentegen heeft die geschiedenis mij wel veel inzicht verschaft over hoe de regeling in mijn situatie reageert. Die wil ik komend jaar ook weer graag hebben. Met name de gecombineerde grafieken maken je duidelijk wat er gebeurd. Tevens kan je volgens mij meer parameters in de grafiek zetten bij de betaalde versie.
Zie hieronder een voorbeeld van zo'n gecombineerde grafiek.

[Afbeelding]
Thx! Dus als ik het goed begrijp kun pas meerdere grafieken naast elkaar zetten in de betaalde variant?

En ik zie dat jij wel je BT 25 en BT 71 sensoren hebt aangesloten. Waar meten deze sensoren bij jouw in de installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
G-addict schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 17:39:

Ik zou deze ook even posten in het specifiek Nibe warmtepompen topic: NIBE L/W warmtepomp optimalisatie. Daar zit vast iemand die dit wel weet.

[ Voor 3% gewijzigd door Heronimo op 14-12-2021 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
ronaldmathies schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 22:58:
[...]

Dit kan nog wel eens een flinke uitdaging worden. Ik krijg maar weinig voor elkaar, en gek genoeg, er is voor zover ik kan vinden nog niks te vinden op google of iemand het ooit is gelukt. Ik gebruik nu een esp8267 icm max458 modbus module, maar ik krijg weinig resultaat.

Mocht het jou lukken dan hoor ik het graag, als er bij mij wat lukt dan laat ik het ook weten.
Ik ben momenteel ook bezig mijn Procon uit te lezen. Doe ik op basis van wat Perl-scripts die onder water "mbrtu" aanroept en de output daarvan verwerkt (o.a. naar MQTT, MySQL en JSON). Maar is nog een beetje een eigen knutsel en work-in-progress.

Grootste uitdaging vond ik om uit te vogelen welke registers ik uit moest lezen. Er zijn allerlei gedocumenteerde registers, maar bij mijn ERSD-VM2D + SUZ-SWM80VA worden niet alle waardes ingevuld. Ik vermoed dat het een beetje afhankelijk is van de precieze apparatuur die je aan de Procon hangt wat je er aan data uit kunt krijgen.

@AUijtdehaag heeft trouwens kant-en-klare node-red flows om de procon uit te lezen.

(Misschien iemand die zin heeft om een apart Procon-topic te starten waar we onze ervaringen/zoektocht kunnen delen? Ik heb ook de diverse forums/topics af zitten struinen voor ik er uiteindelijk maar zelf aan begonnen ben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
ocaj schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 23:43:
[...]

Ik ben momenteel ook bezig mijn Procon uit te lezen. Doe ik op basis van wat Perl-scripts die onder water "mbrtu" aanroept en de output daarvan verwerkt (o.a. naar MQTT, MySQL en JSON). Maar is nog een beetje een eigen knutsel en work-in-progress.

Grootste uitdaging vond ik om uit te vogelen welke registers ik uit moest lezen. Er zijn allerlei gedocumenteerde registers, maar bij mijn ERSD-VM2D + SUZ-SWM80VA worden niet alle waardes ingevuld. Ik vermoed dat het een beetje afhankelijk is van de precieze apparatuur die je aan de Procon hangt wat je er aan data uit kunt krijgen.

@AUijtdehaag heeft trouwens kant-en-klare node-red flows om de procon uit te lezen.

(Misschien iemand die zin heeft om een apart Procon-topic te starten waar we onze ervaringen/zoektocht kunnen delen? Ik heb ook de diverse forums/topics af zitten struinen voor ik er uiteindelijk maar zelf aan begonnen ben).
Ik ben er ook mee begonnen sinds zojuist dus ik volg, heb even snel wat registers in mijn Loxone gedrukt en ik heb blijkbaar verbinding, zoals bijv. Master frequentie.

( vloerdroging programma draait nog een paar dagen, daarna ga ik met stooklijnen aan de gang etc. )

Eerst even de rek uit de vloeren halen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ziq_va2GD25PdcaZ-oqv9VJfieg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ClGT0qB0xnkEWe4NC3PdmI8y.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door HammieDuDe op 15-12-2021 00:07 ]

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Heronimo schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 23:27:
[...]

Ik zou deze ook even posten in het specifiek Nibe warmtepompen topic: NIBE L/W warmtepomp optimalisatie. Daar zit vast iemand die dit wel weet.
Hey, bedankt 😁. Dit topic heb ik nog niet voorbij zien komen. Eerlijk gezegd ook nog niet actief naar gezocht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:19
LeonTebbens schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 08:34:
[...]

Oei dat zijn er veel. In de instellingen van MELCloud kun je de meldingen uitzetten…
Ik vermoed dat je die oplossing niet zoekt?

Als IT-er zou ik eerst eens de adapter stroomloos maken en weer aansluiten. En ook je WiFi router eens resetten. Dat laatste helpt bij mij vaak. Eens in de paar weken krijg ik ook die meldingen en dan helpt een reset. WiFi routers zoeken het meest storingsvrije kanaal om te gebruiken, een reset kan dat weer in gang zetten. Welke kanalen storingen ondervinden hangt af van het gebouw, WiFi routers van de buren (die ook weer zoeken naar een kanaal) en weersomstandigheden.

Ook zou je eens kunnen kijken in MELCloud onder Rapporten naar het WiFi Sterkte rapport.

Tenslotte kun je ook de WiFi adapter eens resetten en opnieuw koppelen met je WiFi netwerk.
Ik heb inmiddels gezien dat de melding van een van mijn 3 airco units komt die ook in MELCloud zitten. Heb alles spanningsloos gehad maar probleem blijft. Ik kan de airco wel gewoon bedienen maar hij blijft om de 1,5 communicatie storing melden.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
ronaldmathies schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 22:58:
[...]

-topic te starten waar we onze ervaringen/zoektocht kunnen delen? Ik heb ook de diverse forums/topics af zitten struinen voor ik er uiteindelijk maar zelf aan begonnen ben).
[/quote]

Inmiddels is het mij gelukt om de Procon A1M uit te lezen m.b.v. een ESP8266, tenminste, ik kan de flow rate uitlezen :P

Is nu nog een hele basaal stuk code waar ik nog een service aan wil toevoegen zodat je met een HTTP call een waarde kan uitlezen en terug krijgen (zie het als een soort bridge modus) van RS458 -> Ethernet met een soort van HTTP Api. Bijvoorbeeld: http://esp8266.home.nl?sl...1&function=3&register=299 of iets dergelijks. Maar dit moet ik verder nog bedenken. Erg snel vindt ik het niet gaan, er moeten behoorlijk wat waits in gebouwd worden en ik weet niet of die allemaal daadwerkelijk nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
O vreemd, ik vond de performance eigenlijk reuze meevallen. Hij staat nog op 9600 baud, maar ondanks dat haal ik alles wat ik uit wil lezen in ca 750ms op:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
time ./mbrtu -d /dev/ttyUSB_procon -b 9600  -p N -a 1 -P -T100 -f4 -t int16 -n39 -r26 -n2 -r79 -n31 -r143 -f3 -n17 -r25 -n6 -r145
1 26 0:0:0:0:0:0:70:0:0:0:0:0:0:0:1900:1900:2000:2000:3186:3186:3500:3500:6000:6000:100:100:1900:1900:61636:0:2700:2700:40:40:3250:3250:2700:2700:5000
1 79 80:2
1 143 0:0:0:3:0:1:0:20:3:0:21:11:26:10:66:0:0:2:40:0:21:11:26:39:2:0:0:6:51:0:14
1 25 1:2:1:0:1:5500:5500:1900:1900:3500:3500:0:0:0:0:0:0
1 145 0:0:0:0:1:1

real    0m0.766s
user    0m0.001s
sys 0m0.009s

Wel heb ik een 100ms-timeout tussen de verschillende blokken van registers nodig, anders kreeg ik timeouts.

Ik lees dit nu met tussenpauzes van 3 seconde uit en dat is voor mij snel zat (misschien dat ik de frequentie nog wel wat verhoog gewoon omdat het kan als ik klaar ben, maar echt nodig is het niet. Zo dynamisch is de data nou ook weer niet.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
ocaj schreef op woensdag 15 december 2021 @ 07:36:
O vreemd, ik vond de performance eigenlijk reuze meevallen. Hij staat nog op 9600 baud, maar ondanks dat haal ik alles wat ik uit wil lezen in ca 750ms op:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
time ./mbrtu -d /dev/ttyUSB_procon -b 9600  -p N -a 1 -P -T100 -f4 -t int16 -n39 -r26 -n2 -r79 -n31 -r143 -f3 -n17 -r25 -n6 -r145
1 26 0:0:0:0:0:0:70:0:0:0:0:0:0:0:1900:1900:2000:2000:3186:3186:3500:3500:6000:6000:100:100:1900:1900:61636:0:2700:2700:40:40:3250:3250:2700:2700:5000
1 79 80:2
1 143 0:0:0:3:0:1:0:20:3:0:21:11:26:10:66:0:0:2:40:0:21:11:26:39:2:0:0:6:51:0:14
1 25 1:2:1:0:1:5500:5500:1900:1900:3500:3500:0:0:0:0:0:0
1 145 0:0:0:0:1:1

real    0m0.766s
user    0m0.001s
sys 0m0.009s

Wel heb ik een 100ms-timeout tussen de verschillende blokken van registers nodig, anders kreeg ik timeouts.

Ik lees dit nu met tussenpauzes van 3 seconde uit en dat is voor mij snel zat (misschien dat ik de frequentie nog wel wat verhoog gewoon omdat het kan als ik klaar ben, maar echt nodig is het niet. Zo dynamisch is de data nou ook weer niet.....)
Ja, ik heb register 5 naar 11 gezet voor 115200 baud maar dat lijkt niet te werken (dip-switch 6 op off gezet).

Maar ik heb met 9600 boud de timings verlaagt naar 50ms en dat werkt nog steeds prima. Als ik de officiële documentatie lees hoef je bij 9600 baud zelfs maar 4ms voor het eerste karakter en 3ms voor elk volgend karakter. Dat wil ik nog proberen.

Zelf wil ik de gegevens eens in de minuut ophalen, naar mijn idee is dat meer dan voldoende. Vroeger haalde ik de data van alle sensoren elke 10 seconden op maar dat geeft gewoon teveel data.

DIe -r[XX] zijn de start registers die je uitleest? en de -n is het aantal16 bit registers die je wilt lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Klopt, -n is aantal registers, -r is startregister, -f is functie code en de -T100 is voor de 100ms timeout tussen de blokken. 50ms werkte meestal. 100ms werkt nu al meer een dan een week zonder een enkele error. Verder optimaliseren of opzoeken van grenzen heb ik nog geen noodzaak voor.

Ik gebruik mbrtu, een vrij simpel front-end voor libmodbus, maar is prima voor mijn doel.
https://github.com/gitaeuber/mbrtu

Maar jij leest ze dus on-demand uit vanuit een web-interface? Mijn aanpak is meer de PLC-aanpak: Continu alle data uitlezen en ontsluiten afhankelijk van doel/behoefte:
- Richting MQTT stuur ik elke meting (handig voor dashboard in node-red)
- Richting MySQL doseer ik het inderdaad een beetje (1 keer per 5 minuten of bij significante wijzigingen).
- Daarnaast heb ik van de laatste 24 uur nog een sqlite-database met alle metingen op een ram-disk zodat ik van de huidige dag in lekker veel detail grafiekjes kan maken.

Draait bij mij op een raspberry pi via een USB-RS485-adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
Waar hebben jullie de Procon gekocht? Die dingen zijn overal zo duur :(.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:25
Andrehj schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 22:34:
[...]

Ja.

[...]

Ik kan me niet voorstellen dat deze niet kan moduleren. En 2 kW elektrisch zal ook niet het minimum vermogen zijn. Mijn Mitsubishi (van 8 kW, ook 3-fasen) ging vanmiddag terug naar zo'n 460W elektrisch.
Staat je Ta niet veel te hoog (komt nogal vaak voor namelijk), zodat ie steeds maar kort verwarmt, waarna er ergens door een thermostaat wordt ingegrepen?

Of is de WP te groot voor je afgiftesysteem?

Hoe meet je het verbruik? Via een eigen kWh meter van de WP of via een slimme meter waar ook de rest van het huis op zit?

Edit: Lekkere datasheet en installateurshandleiding weer. Alleen de vermogens bij +2 en +7 staan erin. |:( |:( |:(
PUHZ-SW100 YHA Is het buitendeel van de mercuria 11kw
@MWDKing
Andrehj schreef op woensdag 15 december 2021 @ 09:40:
[...]

Dat is dan een voordeel (want fatsoenlijke documentatie), maar dan blijken ook twee gigantische nadelen:
  1. Dit is een oud model, met bijbehorend hoog geluidsniveau (scheelt wel 10 dBa tov de nieuwe YAA units).
  2. Het minimum vermogen bij +12°C en 25°C is maar liefst 10.7 kW! Dan is het niet zo gek als het opgenomen elektrisch vermogen rond de 2 kW is. De opvolger SW100YAA is met een minimaal vermogen van ~4 kW (en nog een iets hoger max vermogen bij -10) dan een veel betere keuze.
Ik kan deze keuze van Remeha niet begrijpen (maar volgens mij had @koevlaas2 ook al eens zoiets geconstateerd).
De nieuwe ( vanaf a.s januari leverbaar ) krijgen R32 buitendelen, welke modelnummers dat gaan worden weet ik nog niet.

[ Voor 34% gewijzigd door Ramon_1984 op 15-12-2021 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ramon_1984 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 09:19:
[...]
PUHZ-SW100 YHA Is het buitendeel van de mercuria 11kw
@MWDKing
Dat is dan een voordeel (want fatsoenlijke documentatie), maar dan blijken ook twee gigantische nadelen:
  1. Dit is een oud model, met bijbehorend hoog geluidsniveau (scheelt wel 10 dBa tov de nieuwe YAA units).
  2. Het minimum vermogen bij +12°C en 25°C is maar liefst 10.7 kW! Dan is het niet zo gek dat het opgenomen elektrisch vermogen rond de 2 kW is. De opvolger SW100YAA is met een minimaal vermogen van ~4 kW (en nog een iets hoger max vermogen bij -10) dan een veel betere keuze.
Ik kan deze keuze van Remeha niet begrijpen (maar volgens mij had @koevlaas2 ook al eens zoiets geconstateerd).

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 15-12-2021 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
doek55 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 09:18:
Waar hebben jullie de Procon gekocht? Die dingen zijn overal zo duur :(.
Via Ebay uit Engeland gehaald ( nét voor de Brexit )

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 11:01
koevlaas2 schreef op maandag 13 december 2021 @ 17:18:
[...]

Nou reken dan maar op een systeem dat niet kan koelen, scheelt weer een meier.
Vloerkoeling is een optie die ik er overigens bij kan nemen. Ik heb naast de boiler nog 2 opties.

Vloerkoeling (standaard leidingwerk 150mm): € 2750
Vloerkoeling (leidingwerk upgrade naar 100mm): € 4000
Boiler 200L --> 300L: € 1500

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-09 07:58

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

fmb schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 22:36:
[...]

Ik kan hem ook niet vinden. Alleen de allereerste keer toen ik voor het eerste keer over deze setting hoorde kon ik hem 1 keer vinden (maar niet veranderen). Daarna echter niet meer kunnen vinden. Heel gek.
Installateur-systeeminstellingen-warmtepomp-bijverwarming daar staat 'ketel is backup' HP029

Maar niet aan te passen

Via parameter zoeken dan bestaat HP029 niet...

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
corsat schreef op woensdag 15 december 2021 @ 06:58:
[...]

Ik heb inmiddels gezien dat de melding van een van mijn 3 airco units komt die ook in MELCloud zitten. Heb alles spanningsloos gehad maar probleem blijft. Ik kan de airco wel gewoon bedienen maar hij blijft om de 1,5 communicatie storing melden.
Vervelend. Heb je al naar de “Signaalsterkte WiFi” gekeken? Die vind je onder “Rapporten” in Melcloud.
Als dat in orde is, zou je de WiFi adapter van die airco eens kunnen resetten en opnieuw koppelen aan je WiFi netwerk. Helpt dat ook niet, dan vermoed ik gewoon een hardware defect.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Andrehj schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:27:
Problemen met Melcloud (en Melcloud2Domoticz) na firmware update Melcloud adapter.

Gisteren kreeg ik een mailtje van Mitsubishi dat er een firmware update was van de Melcloud adapter (MAC-567IF-E). Dus die geïnstalleerd. Installatie ging probleemloos. Maar toen. Een eerste indicatie zie ik in de Melcoud applicatie, daar staat de waarde van mijn SWW sinds gisteravond rotsvast op 45.5:
[Afbeelding]
(Onder temperaturen per uur kan ik wel de juiste waarden in de grafiek zien).

Maar nog veel grotere problemen heb ik sindsdien met het Melcloud2Domoticz script van @alberthakvoort .
Daarvan werken alleen de binnen- en buitentemperatuur nog.
Alle andere waarden die ik uit de twee bestandjes (.deviceid en .data) haalde staan op 0 of op de waarde die ze gisteravond ten tijde van de firmware update hadden.
Bijvoorbeeld:
  • Energiedata, gisteren verbruikt en opgewekt, staan op 0
  • SWW vast op 45.5
  • Frequentie vast op 36 Hz
  • Ta vast op 25
  • Tr vast op 21.5
Zo valt een groot deel van mijn logging (die ik net zo mooi voor elkaar had) om. :( :(

Een reboot van de WP heeft helaas niet geholpen. Het probleem lijkt ergens bij Mitsubishi te zitten. Geen idee of dit permanent of een foutje is....

Hebben meer mensen hier last van? Zijn er al mensen die een firmware-update van die adapter gedaan hebben en waarbij bovenstaande SWW-aanduiding nog functioneert?

Misschien toch maar overstappen naar een Procon, maar als ik daarvan de manual bekijk lijkt het er niet op de je er energiegegevens uit kan halen? Alleen heel veel registers met elektrische energie (maar niet uitgesplitst naar SWW, koelen en verwarmen?) en nergens iets van thermische energie? Iemand ervaring?
Dit probleem is inmiddels opgelost: Sinds de firmware-update van de Melcloud adapter (MAC-567IF-E) kan Melcloud niet meer overweg met een Melcloud2Domoticz script wat elke minuut polt.
Het verhogen van het polinterval naar 2 minuten lost het op, daarna werkt Melcloud2Domoticz weer als vanouds, en kan ik alle data weer inzien.
Maar voordat je daar achter bent...

Ik zal @alberthakvoort vragen om zijn installatiehandleiding op Github aan te passen.
(*/1 * * * * /var/bin/melcloud/melcloud2domoticz.sh
vervangen door
*/2 * * * * /var/bin/melcloud/melcloud2domoticz.sh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 06:57
Andrehj schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:17:
[...]

Dit probleem is inmiddels opgelost: Sinds de firmware-update van de Melcloud adapter (MAC-567IF-E) kan Melcloud niet meer overweg met een Melcloud2Domoticz script wat elke minuut polt.
Het verhogen van het polinterval naar 2 minuten lost het op, daarna werkt Melcloud2Domoticz weer als vanouds, en kan ik alle data weer inzien.
Maar voordat je daar achter bent...

Ik zal @alberthakvoort vragen om zijn installatiehandleiding op Github aan te passen.
(*/1 * * * * /var/bin/melcloud/melcloud2domoticz.sh
vervangen door
*/2 * * * * /var/bin/melcloud/melcloud2domoticz.sh)
Aldus de firmware beschrijving zou de data nu realtime verwerkt moeten worden, ik ga er binnenkort even induiken wat er nog verbeterd kan worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Strider schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:14:
[...]

Vloerkoeling is een optie die ik er overigens bij kan nemen. Ik heb naast de boiler nog 2 opties.

Vloerkoeling (standaard leidingwerk 150mm): € 2750
Vloerkoeling (leidingwerk upgrade naar 100mm): € 4000
Boiler 200L --> 300L: € 1500
Zo dan, volgens mij word je genaaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

G-addict schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:25:
[...]

volgens iedereen ;)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
G-addict schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:25:
[...]

Waarom denk je dat? :)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Het is projectbouw.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09 21:32
[quote]Strider schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:31:
[...]

[/qoute]
Gewoon doorgaan vanuit je gedachte. Door de projectbouw kan je niet anders. Dat je dan meer kwijt bent is dan zo. In nieuwbouw alles weer slopen omdat anderen vinden dat het goedkoper kan, is bij een schadegeval van raken van leidingen alweer te niet gedaan. Inclusief het aantal maanden wat je dan nog niet in je woning kan en met dubbele lasten zit, kun je net zo goed hier uitgeven.
Ik zou voor standaard 150mm gaan en met de boiler.

Enige tip die ik wel meegeef, verdiep je erin, als je dan weet wat erin zit aan apparatuur kan je gaan optimaliseren. Dat levert wel op.

[ Voor 3% gewijzigd door Dapdodo op 15-12-2021 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Dapdodo schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:00:
[quote]Strider schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:31:
[...]

[/qoute]
Gewoon doorgaan vanuit je gedachte. Door de projectbouw kan je niet anders. Dat je dan meer kwijt bent is dan zo. In nieuwbouw alles weer slopen omdat anderen vinden dat het goedkoper kan, is bij een schadegeval van raken van leidingen alweer te niet gedaan. Inclusief het aantal maanden wat je dan nog niet in je woning kan en met dubbele lasten zit, kun je net zo goed hier uitgeven.
Ik zou voor standaard 150mm gaan en met de boiler.

Enige tip die ik wel meegeef, verdiep je erin, als je dan weet wat erin zit aan apparatuur kan je gaan optimaliseren. Dat levert wel op.
Dus geen vloerkoeling, geen leidingen op 100mm HOH (wat achteraf nooit meer kan) en de standaard 200L boiler?
Het scheelt wel enorm veel geld, maar ik wil achteraf ook geen spijt krijgen :+

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
Gewoon omdat de bedragen niet in verhouding zijn met de geleverde extra's. Maar zoals door iemand anders al opgemerkt heb je geen keuze bij projectbouw, en moet je het hiermee doen. Zelf een jaar geleden met hetzelfde bijltje gehakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 14:33
Strider schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:24:
[...]

Dus geen vloerkoeling, geen leidingen op 100mm HOH (wat achteraf nooit meer kan) en de standaard 200L boiler?
Ik heb een oude boerderij gerenoveerd over een meer-jarige periode; ik heb overal 150 mm vloerverwarming zelf aangelegd, behalve een strookje langs de buitenmuren, daar 100 mm. Ik weet dat nog zeker, want ik heb alles vastgebonden aan de netten van 150x150.
In februari was het lekker warm bij mij. Ik kan wèl koelen, maar heb dat vorige zomer een dag of 3-4 gedaan gedurende een paar uren per dag, en dit jaar slechts 1 maal. Mede omdat ik niet bij alle leidingen kan komen, om die te isoleren, wat wèl noodzakelijk is.
Mijn advies: neem de standaard 150 mm en geen vloer koeling; gebruik je bespaarde geld voor een airco (of 2)
Overigens: mijn huis is van 1807.....

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:29
Ik ben nog steeds aan het stoeien met inrichting van de juiste stooklijn op mijn Remeha mercuria 6kw warmtepomp.

Situatie: Drie parallelle leidingen
- 65 m2 vloerverarming 10 cm hoh
- 2 radatoren in woonkamer in serie
- 1 radiator in garage
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L1hp5WP5sXu22LiYIahVjFifjFk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TtMxKwgnDfURzEuj9mfr3rtE.jpg?f=fotoalbum_large

Bij temperaturen tussen de 3-7 graden draait de warmtepomp volgens rechte lijn, maar loopt de temperatuur in de woonkamer op tot ruim 22 graden. Te warm dus

Bij de huidige hoge buitentemparaturen heb ik elk uur een stop/start van de warmtepomp.

Aanvoer/retour warmtepomp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bn1Kl2iyu6VIYnCBEUNPtlz9AFA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/px5DMDCnRO5hGq9FesKyGy6b.jpg?f=fotoalbum_large

Aanvoer/retour vloerverwarming
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/09VR43epf_ew9fAIEMmBnavTtko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wK1qJVMhyFX6lpg4F2Y6imCe.jpg?f=fotoalbum_large

Ik gebruik nu de volgende parameters:
Pompsnelheid: 75%
Stooklijn: 25@10 buitentemperatuur, 33@-10 buitentemperatuur, helling 0,4
Stoken volgens weersafhankelijke regeling.

Aanpassen van de stooklijn naar hoger startpunt en lagere hellingshoek bieden geen soelaas. Ook het dichtdraaien van radiatoren in woonkamer of garage lost het probleem niet op.

Heeft iemand nog tips/aanvullingen hoe ik mijn warmtepomp stabieler kan laten lopen, zonder dat het een sauna wordt in de woonkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
DANK allen die mij rechtstreeks geholpen hebben met advies. En ook dank aan de andere posts waar ik inspiratie uit heb kunnen halen. _/-\o_

Echt super dit forum! <3

In korte tijd heb ik enorm veel geleerd en ik vind een warmtepomp en alles wat er mee samenhangt enorm boeiend! Ik ga nu even alle kennis en tips voor mijn situatie op een rijtje zetten. Voor nu even :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
Ik zou zeggen dat als je een kamerthermostaat zou gebruiken hij stopt bij een bepaalde temperatuur en dan een tijdje uit staat en dan weer begint. Dat zou betekenen te veel afgifte en stooklijn verlagen. Andere optie is dat de warmtepomp zijn warmte niet kwijt kan. Hij draait dan al op minimaal vermogen. Misschien nachtverlaging toepassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
TweakersOnly schreef op woensdag 15 december 2021 @ 16:07:
Ik ben nog steeds aan het stoeien met inrichting van de juiste stooklijn op mijn Remeha mercuria 6kw warmtepomp.

- 1 radiator in garage
[Afbeelding]

Bij temperaturen tussen de 3-7 graden draait de warmtepomp volgens rechte lijn, maar loopt de temperatuur in de woonkamer op tot ruim 22 graden. Te warm dus

Bij de huidige hoge buitentemparaturen heb ik elk uur een stop/start van de warmtepomp.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Aanpassen van de stooklijn naar hoger startpunt en lagere hellingshoek bieden geen soelaas. Ook het dichtdraaien van radiatoren in woonkamer of garage lost het probleem niet op.

Heeft iemand nog tips/aanvullingen hoe ik mijn warmtepomp stabieler kan laten lopen, zonder dat het een sauna wordt in de woonkamer?
Een gokje:
- minimumvermogen van die WP zit tussen de 2kW en 3kW (bij veel WPs op zo'n 1/2 tot 1/3 van het maximum vermogen)
- bij lage temperaturen doen de radiatoren maar heel weinig qua afigfte
- dan moet de 65m2 vloer dus zo'n 30 tot 45 W/m2 doen om het minimale vermogen van de WP kwijt te kunnen
- bij 10cm HoH kom je dan op minimaal 27 tot 30 graden (uitgaande van een dT van 2), zie ook https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening

Wat je kan doen:
- ofwel de stooklijn zo laten staan en accepteren dat hij beetje aan uit gaat
- zolang het buiten nog niet warm genoeg is om 24/7 te draaien hem in de nacht uit zetten
- een kamerthermostaat toevoegen die hem uitschakelt als het binnen te warm word en de stooklijn verhogen naar bijvoorbeeld 28@5 of 30@0 en vanaf daar vlak bij hogere buitentemperaturen

Wel valt me op dat de vloerverwarming een flink lagere aanvoer heeft dan de WP aangeeft. Wat voor verdeler zit er bij de vloerverwarming?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Frank
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-07 10:48

.Frank

Frank.

Even dit account afstoffen *kuch kuch*. Dag waarde mede-Tweakers! Zojuist heb ik 'n 5kW Panasonic uit de J-generatie besteld, en t.z.t. zal ik me wel melden in het Panasonic Installatie & Optimalisatie-topic. Voor nu heb ik echter vast wat meer algemene vragen.

De woning waar de warmtepomp gebruikt gaat worden voor verwarming heeft een gemiddeld gasverbruik over de afgelopen 10 jaar van 700 kuub per jaar (voor verwarming en SWW). Met de Koevlaas-methode kom ik daarmee op iets meer dan 3, dus afgerond 4kW aan vermogen voor de pomp. Omdat de nieuwe Panasonics niet met minder dan 5kW geleverd worden, én omdat wij straks met z'n tweeën in de woning gaan wonen en het historisch verbruik van 'n man alleen is, leek me 5kW evenwel geen slechte keuze. Mocht blijken dat de pomp veel gaat pendelen kan ik later nog een buffervat installeren. Klinkt dit logisch so far?

Ter informatie: de woning heeft een gebruiksoppervlakte van ca. 120m2 en krijgt wanneer we er intrekken vloerverwarming op de begane grond en 1e etage: een kleine 80m2 in totaal verdeeld over 10 groepen.

Verwarming gedekt, maar nu SWW. Ik sta voor de keuze om warm water ook uit de Panasonic te halen en daarvoor een 200L (twee personen for now, kan meer worden maar verder ook geen bad of regendouche in de woning) boilervat, driewegklep, temperatuursensor, etc. aan te schaffen. Zoiets als deze DJG (met extra verwarmingselement er los bij kopen) of deze Panasonic (met ingebouwd element, maar kleinere spiraal). De kosten van zo'n operatie gaan snel richting de €1500, en voor deze onderdelen zijn geen subsidies beschikbaar voor zover ik weet.

Waar wel subsidie voor is, is een tweede, aparte warmtepompboiler voor SWW. Deze Siebel-Eltron van 230 liter kost minus subsidie maar €1350 euro. Dan heb ik wel twee systemen staan, en alles op één pomp heeft voordelen van eenvoud. Denk ik, want aan de andere kant zijn de individuele pompen wat makkelijker af te regelen, omdat ze maar één doel dienen. Ik weet niet zo goed hoe ik deze afweging moet gaan maken. Wat zijn de voor- en nadelen van 1 vs. 2 warmtepompen, nu het qua prijs niet echt uit lijkt te maken? Zijn twee systemen minder zuinig? Wat zijn courante modellen warmtepompboilers waar goede ervaringen mee zijn (die Stiebel-Eltron was m'n eerste hit bij zoeken, verder nog geen onderzoek naar gedaan)?

Edit: hmm, en dan heb je ook nog weer warmtepompboilers zoals deze Orca, die een vrije warmtewisselaar hebben, zo zou ik de Panasonic de tweede WP kunnen laten helpen. Maar misschien werkt dat averechts. Oh en nog twee factoren ter overweging: een tweede warmtepomp voor SWW betekent wel 'n extra apparaat in huis dat geluid maakt (nadeel), maar ook eventueel de mogelijkheid om de ruimte waar hij in staat (zolder) te koelen in de zomer.

Meer edit: nog meer overwegingen: los boilervat bij de Panasonic is 'n stuk kleiner én lichter (makkelijker installeren op zolder) dan een tweede WP. En de Panasonic kan gewoon twee aparte circuits verwarmen toch? Begrijp ik het goed dat met behulp van de driewegklep de SWW boiler op de éne temperatuur gehouden kan worden, en daarnaast het verwarmingscircuit op een andere? En dat er zodoende dus ook anti-legionella-runs mogelijk zijn zonder dat m'n vloer 60 graden wordt? O-)

[ Voor 14% gewijzigd door .Frank op 15-12-2021 18:50 ]

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
[...]

Er staat in jouw bericht bij beide vloerkoeling, dus mogelijk ben ik daar misleidt.
Als je zo twijfelt, heb je nog 1 check, kan je vloer op 150mm makkelijk het verlies compenseren volgens berekening. Als de vloer voor meer dan 80-90% belast wordt, zou je voor 100mm kunnen gaan.
Die boiler bedoelde ik 300L, als eengezinswoning.
Als levensbestendige woning voor 2 personen is dan is 200L genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:25

- 1 radiator in garage
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Cp000 33 C
Cp210 15
Cp220 15
Cp230 0.4

En de kamerthermostaat op 20 C?

De mercuria 6 kw doet bij de huidige buitentemperatuur minimaal 3kw, dat is vrij veel om kwijt te te kunnen in de vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Heronimo schreef op woensdag 15 december 2021 @ 17:12:
[...]

Een gokje:
- minimumvermogen van die WP zit tussen de 2kW en 3kW (bij veel WPs op zo'n 1/2 tot 1/3 van het maximum vermogen)
- bij lage temperaturen doen de radiatoren maar heel weinig qua afigfte
- dan moet de 65m2 vloer dus zo'n 30 tot 45 W/m2 doen om het minimale vermogen van de WP kwijt te kunnen
- bij 10cm HoH kom je dan op minimaal 27 tot 30 graden (uitgaande van een dT van 2), zie ook https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening

Wat je kan doen:
- ofwel de stooklijn zo laten staan en accepteren dat hij beetje aan uit gaat
- zolang het buiten nog niet warm genoeg is om 24/7 te draaien hem in de nacht uit zetten
- een kamerthermostaat toevoegen die hem uitschakelt als het binnen te warm word en de stooklijn verhogen naar bijvoorbeeld 28@5 of 30@0 en vanaf daar vlak bij hogere buitentemperaturen

Wel valt me op dat de vloerverwarming een flink lagere aanvoer heeft dan de WP aangeeft. Wat voor verdeler zit er bij de vloerverwarming?
De vloerverwarming verdeler staat in koude garage, terwijl de warmtepomp op zolder staat. Ik denk dat daar al een verschil in zit. Alle leidingen zijn geïsoleerd en de vloerverwarming is gestript. Alle groepen vol open, pomp eruit gehaald en naar de vloerverwarming toe grotere aanvoer- en retourleidingen. Uit mijn hoofd 25 mm uponor.

Ik ga aan de slag met je tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 12-09 22:38
G-addict schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 23:16:
[...]

Thx! Dus als ik het goed begrijp kun pas meerdere grafieken naast elkaar zetten in de betaalde variant?

En ik zie dat jij wel je BT 25 en BT 71 sensoren hebt aangesloten. Waar meten deze sensoren bij jouw in de installatie?
Inderdaad alleen de betaalde variant kan meerdere grafieken in 1.

De BT25 zit aan de leiding die vanaf het monoblok komt en de CV installatie ingaat.
De BT71 zit aan de leiding die naar het monoblok buiten gaat.

Maar het Monoblok zelf heeft ook deze sensoren namelijk de BT3 (Tretour) en de BT12 (Taanvoer naar de CV installatie). Bij mij vallen de grafieken van deze sensoren vrijwel precies over elkaar met BT71 en BT25

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-09 11:01
[...]
[...]
Als je de grafiek bekijkt, dan zijn de stop intervallen nauwkeurig getimed.
Mogelijk wordt dit veroorzaakt door een thermostaat waarbij de time base (tijd regel basis) kan worden ingesteld in stappen van 00:15 of 00:30. Die moet dan worden ingesteld op ON-OFF regulation.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Ramon_1984 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 19:25:
[...]

Cp000 33 C
Cp210 15
Cp220 15
Cp230 0.4

En de kamerthermostaat op 20 C?

De mercuria 6 kw doet bij de huidige buitentemperatuur minimaal 3kw, dat is vrij veel om kwijt te te kunnen in de vloerverwarming.
Bedankt voor de parameters, vanavond eens kijken wat bij mij de instellingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Remco45 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 19:48:
[...]

Als je de grafiek bekijkt, dan zijn de stop intervallen nauwkeurig getimed.
Mogelijk wordt dit veroorzaakt door een thermostaat waarbij de time base (tijd regel basis) kan worden ingesteld in stappen van 00:15 of 00:30. Die moet dan worden ingesteld op ON-OFF regulation.
Ook weersafhankelijk regeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
Je gaf eerder aan:

Als bovengenoemde maatregelen niet helpen - aannemende dat je het systeem voldoende tijd hebt gegeven om zich te stabiliseren - zou je een thermostaat in combinatie met WAR-stooklijn kunnen proberen.
Daar mee heb ik vandaag 3 runs en vorige week - toen het kouder was - 2 runs van meer dan 7 uur elk gehad. Voorwaarde is wel een thermostaat met een kleine hysteresis.

Overigens hebben wij veel glas op zuid, dus als de winterzon de hele dag schijnt, gaat ook bij ons de temperatuur naar 22+ graden. Deur naar de gang op een kier helpt dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19-08 17:49
Remco45 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:06:
Je gaf eerder aan:

[...]

Als bovengenoemde maatregelen niet helpen - aannemende dat je het systeem voldoende tijd hebt gegeven om zich te stabiliseren - zou je een thermostaat in combinatie met WAR-stooklijn kunnen proberen.
Daar mee heb ik vandaag 3 runs en vorige week - toen het kouder was - 2 runs van meer dan 7 uur elk gehad. Voorwaarde is wel een thermostaat met een kleine hysteresis.

Overigens hebben wij veel glas op zuid, dus als de winterzon de hele dag schijnt, gaat ook bij ons de temperatuur naar 22+ graden. Deur naar de gang op een kier helpt dan.
Zo doe ik het ook. Mijn thermostaat slaat echter aan 0.5k voor setpoint en 0.5k na setpoint weer af. Ik heb er een opentherm gateway tussen gezet die de warmtepomp aan/uitzet. Ik lees de temperatuur en setpoint uit en schakel de wp 0.2 graden onder setpoint in en 0.2 graden boven setpoint weer uit. Was een stuk goedkoper dan een andere thermostaat.
Onder de 4 graden gaat de controle op setpoint uit en is het huis in balans. Als er niemand thuis is dan zakt de temperatuur iets onder setpoint en als ik thuis ben dan stijgt deze iets er boven. (Voet 4.5k helling 0.2k dat is 25 bij 18 graden en 30.5 bij -10)

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12-09 20:24
JP1980 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:46:
Vraagje aan de experts:

Op dit moment hebben wij een nefit monoblock die een leidingwerk naar de buitenunit heeft die door het trappenhuis loopt. Niet heel erg ideaal maar destijds was dit de meest voor de hand liggende optie. Het totale leidingwerk binnen de geïsoleerde schil is nu slechts 4 meter.

We gaan de bovenste verdieping renoveren en in die slaapkamer moeten we nu toch een koof gaan maken omdat daar ventilatiebuizen zijn aangelegd voor de WTW. Hier zouden eenvoudig nog een paar leidingen (en elektra) voor de WP unit bij kunnen. Hierdoor kunnen we het oude tracé overbodig maken die toch wel een klein beetje lelijk en onhandig is.

Echter de totale lengte van de leidingen binnen de geïsoleerde schil vergroten wij hiermee van 4 meter naar ongeveer 23 meter.

Mijn vragen zijn:
- is dit wel verstandig?
- gaat dit veel effect hebben op de zuinigheid?
- is het slimmer om voor die lengtes grotere diameters te gebruiken, of juist niet?
(bij de defrost is het systeem nu vrij gehorig normaal gebruik is bijna onhoorbaar)
- nu is alles pvc flexibel, is het beter om grote lengtes met normale CV buizen te doen?
- andere dingen waar ik aan zou moeten denken?

Als het grote nadelen heeft dan nemen wij het onhandige en lelijke voor lief maar nu de koof nog gemaakt moet worden hebben wij nu even deze unieke mogelijkheid die ik wel wil onderzoeken.
Beste @JP1980 weet niet of je vraag inmiddels beantwoord is, maar het antwoord op deze vraag vindt je in de installatie handleiding van je monoblock buitenunit. Het is afhankelijk van het type (dus het vermogen), de opstelling (configuratie) en de toegepaste diameter van de huidige leiding/toe te passen leiding, waarbij de maximale lengte tussen de 6 en 30 meter ligt.
Het beste is om de handleiding te downloaden via https://nefit-nl-nl-b.boschtt-documents.com/index/td

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10:38
Wat is een gebruikelijk temperatuurverschil tussen de afvoer-gastemperatuur op de compressor (buitenunit) en de inkomende gastemperatuur op de plaatwisselaar (binnen)

Mag ik er vanuit gaan dat ieder verschil verlies is op de leidingen etc. of is dat te kort door de bocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 14:21
[...]

Vloerkoeling moet je ook niet teveel van voorstellen. De dT ten opzichte van de omgeving is klein, dus het kan maar weinig vermogen opnemen.
Daarnaast is het ook niet alles als je op je flipflops loopt en de vloer is 17 graden in de zomer.
Wil je lekker koelen, ga voor een airco.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Moet je voor een Remeha Elga Ace een eTwist thermostaat kopen of voldoet een andere opentherm thermostaat ook?
Op mijn Intergas Xtreme zit nu een Intergas Comfort touch thermostaat. Deze zou ook opentherm zijn.
Ik wil de Elga op stooklijn met buitentemperatuur en ruimtecompensatie gebruiken

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 21:13
Nous112 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:32:
[...]

Beste @JP1980 weet niet of je vraag inmiddels beantwoord is, maar het antwoord op deze vraag vindt je in de installatie handleiding van je monoblock buitenunit. Het is afhankelijk van het type (dus het vermogen), de opstelling (configuratie) en de toegepaste diameter van de huidige leiding/toe te passen leiding, waarbij de maximale lengte tussen de 6 en 30 meter ligt.
Het beste is om de handleiding te downloaden via https://nefit-nl-nl-b.boschtt-documents.com/index/td
Bedankt alsnog voor je reactie! Hij was inderdaad nog niet geantwoord ik had inderdaad in algemene WP topics al gelezen dat lengte wel degelijk uitmaakt. Het kan op zich wel maar daarmee trek ik het naar het maximale en ik blijf liever ruim binnen de marges. Heb dit traject uit mijn hoofd heb gezet, want ik ben te blij met de huidige efficiëntie. Ga nu onderzoeken of ik het traject door de dekvloer kan laten vrezen van de overloop. Daarmee zou er slechts 3 meter extra lengte nodig zijn. En we willen daar uiteindelijk ook een nieuwe vloer en ik vond nog een oude foto van de bouw van het huis waaruit ik kon concluderen dat er geen andere leidingen lopen. De 3-fase bekabeling en de bekabeling van de zonnepanelen ga ik wel via dat andere traject omleiden maar die zullen niet zoveel last van hebben van de extra lengte.

[ Voor 3% gewijzigd door JP1980 op 15-12-2021 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Dapdodo schreef op woensdag 15 december 2021 @ 18:36:
[...]

Er staat in jouw bericht bij beide vloerkoeling, dus mogelijk ben ik daar misleidt.
Als je zo twijfelt, heb je nog 1 check, kan je vloer op 150mm makkelijk het verlies compenseren volgens berekening. Als de vloer voor meer dan 80-90% belast wordt, zou je voor 100mm kunnen gaan.
Die boiler bedoelde ik 300L, als eengezinswoning.
Als levensbestendige woning voor 2 personen is dan is 200L genoeg.
Ja dat klopt, ik heb helaas niet de optie om niet voor de vloerkoeling te gaan, maar wel 100mm HOH. Als ik 100mm HOH wil moet ik vloerkoeling afnemen.

Ik begrijp alleen niet je check, wat bedoel je met 80-90% belasting?

Stel de 200L boiler blijkt toch wat magertjes voor ons te zijn, heb je dan bij iedere type boiler een instelling waarmee je de temperatuur kunt verhogen?

En een vraag zonder zelf enig uitzoek werk te hebben gedaan.
Als ik niet voor de boiler en vloerkoeling ga bespaar ik €2750 + €1500 = € 4250.
Kun je voor dit bedrag later een warmtepomp (zonder buitenunit, of is dat ook weer specifiek) kopen inclusief een 300L boiler en vloerkoeling + installatie?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Weet je, geld is relatief.
Wat is de € 4250 op de totale aankoop van je huis en niet te vergeten tuin? Zeker als je er lang wilt wonen en rust heb dat je geen spijt krijgt. Tuin kan ook later
Het is veel geld en je betaalt te veel, maar voor je besparing leg je geen nieuwe installatie aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
Strider schreef op woensdag 15 december 2021 @ 21:05:
[...]

Ja dat klopt, ik heb helaas niet de optie om niet voor de vloerkoeling te gaan, maar wel 100mm HOH. Als ik 100mm HOH wil moet ik vloerkoeling afnemen.

Stel de 200L boiler blijkt toch wat magertjes voor ons te zijn, heb je dan bij iedere type boiler een instelling waarmee je de temperatuur kunt verhogen?

Als ik niet voor de boiler en vloerkoeling ga bespaar ik €2750 + €1500 = € 4250.
Kun je voor dit bedrag later een warmtepomp (zonder buitenunit, of is dat ook weer specifiek) kopen inclusief een 300L boiler en vloerkoeling + installatie?
Eens met @Pietje555
Temperatuur instelling heb je bij elke boiler, maar hoe hoger hoe slechtere COP en dat extra verbruik komt de hele levensduur terug.
Hou er rekening mee dat je boiler 200L geintegreerd kan zitten in een kast, met binnenunit en eletronica.
Dan red je het niet met 1500 euro om te vervangen. Een complete kast installeert het snelst, ipv losse componenten.

Vloerkoeling is ook op de eerste verdieping handig, koelt namelijk het plafond van de bg en koude lucht zakt.

Dan de belasting van je vloer berekening.
Stel je huis verliest bij -10C 4kW in een uur. Aan de kust -7C
Als ze dan een WP van 5kW kiezen (bij -10C),
Dan moet je die afgifte kunnen genereren met de vloer. Als de vloer dan een afgifte heeft van 4kW bij 150mm dan zit je op 100%, dan is het beter om voor 100mm te gaan.

Stel huis behoeft maar 3kW op een 5kW machine en je vloer kan op 150mm 5kW dan heeft 100mm alleen zin bij koelen. Dan zou ik me de kosten 2750 besparen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remco45
Kameelstok schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:37:
Wat is een gebruikelijk temperatuurverschil tussen de afvoer-gastemperatuur op de compressor (buitenunit) en de inkomende gastemperatuur op de plaatwisselaar (binnen)

Mag ik er vanuit gaan dat ieder verschil verlies is op de leidingen etc. of is dat te kort door de bocht?
Hangt af van hoe dat wordt gemeten op de platenwissellaar: echt de binnenkomende gastemperatuur of de condensatietemperatuur.
Het persgas wordt wat extra verhit (compressor discharge superheat): gemiddeld zo’n 20 - 30 graden bij een R410A systeem. Dit vanwege iets meer energieoverdracht en ook tegen leidingverliezen. Het mag er echter niet toe leiden dat het persgas niet meer volledig kan condenseren.

De hoeveelheid energie die vrij komt bij condensatie in de binnenunit bestaat dan uit twee "delen":
  • De afkoeling van het extra hete (superheated) gas tot de condensatietemperatuur.
  • De faseovergang van gas naar vloeistof.
Bij het eerste deel komt maar een heel klein deel van de totale energieoverdracht vrij, dus verlies van wat graden superheat in de leiding maakt in verhouding weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:59
Vraag voor de elga Toshiba bezitters

Kan ik deze ook instellen op een maximaal ta/modulatie niveau? Op een dag als vandaag minimaal verwarming nodig waardoor de wp meerdere malen aan gaat maar toch richting Ta33 of hoger gaan dit wil ik graag lager hebben zodat de wp langere runs maakt.

https://imgur.com/a/jZ1r1iC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Dapdodo schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:17:
[...]

Eens met @Pietje555
Temperatuur instelling heb je bij elke boiler, maar hoe hoger hoe slechtere COP en dat extra verbruik komt de hele levensduur terug.
Hou er rekening mee dat je boiler 200L geintegreerd kan zitten in een kast, met binnenunit en eletronica.
Dan red je het niet met 1500 euro om te vervangen. Een complete kast installeert het snelst, ipv losse componenten.

Vloerkoeling is ook op de eerste verdieping handig, koelt namelijk het plafond van de bg en koude lucht zakt.

Dan de belasting van je vloer berekening.
Stel je huis verliest bij -10C 4kW in een uur. Aan de kust -7C
Als ze dan een WP van 5kW kiezen (bij -10C),
Dan moet je die afgifte kunnen genereren met de vloer. Als de vloer dan een afgifte heeft van 4kW bij 150mm dan zit je op 100%, dan is het beter om voor 100mm te gaan.

Stel huis behoeft maar 3kW op een 5kW machine en je vloer kan op 150mm 5kW dan heeft 100mm alleen zin bij koelen. Dan zou ik me de kosten 2750 besparen.
Thanks, en hoe kom je erachter hoeveel kW je huis verliest? :)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_medic
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Twan dz schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:53:
Vraag voor de elga Toshiba bezitters

Kan ik deze ook instellen op een maximaal ta/modulatie niveau? Op een dag als vandaag minimaal verwarming nodig waardoor de wp meerdere malen aan gaat maar toch richting Ta33 of hoger gaan dit wil ik graag lager hebben zodat de wp langere runs maakt.

https://imgur.com/a/jZ1r1iC
Kan dat dan niet via de stooklijn? Daarin wordt toch bepaald wat de Ta moet zijn bij een bepaalde Tb?

Elga Ace 4kW (11/2021) met Etwist naast Nefit Topline HRC30, radiatoren, 9100 Wp (2500 Z, 6600 O/W), HR++ 0,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10:38
Remco45 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:36:
[...]

Hangt af van hoe dat wordt gemeten op de platenwissellaar: echt de binnenkomende gastemperatuur of de condensatietemperatuur.
Het persgas wordt wat extra verhit (compressor discharge superheat): gemiddeld zo’n 20 - 30 graden bij een R410A systeem. Dit vanwege iets meer energieoverdracht en ook tegen leidingverliezen. Het mag er echter niet toe leiden dat het persgas niet meer volledig kan condenseren.

De hoeveelheid energie die vrij komt bij condensatie in de binnenunit bestaat dan uit twee "delen":
  • De afkoeling van het extra hete (superheated) gas tot de condensatietemperatuur.
  • De faseovergang van gas naar vloeistof.
Bij het eerste deel komt maar een heel klein deel van de totale energieoverdracht vrij, dus verlies van wat graden superheat in de leiding maakt in verhouding weinig uit.
Bedankt voor dit uitgebreide antwoord! De temperatuursensor op de platenwisselaar is een standaard sensor op de leiding. Eigenlijk is het dus de leidingtemperatuur.

De directe aanleiding is een gas-temperatuurverschil van ca. 20 graden tussen buitenunit (discharge) en binnenunit. De SWW run haalt het setpoint met veel moeite en hoog verbruik. Ik dacht aan leidingverlies gegeven de matige isolatie in de kruipruimte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chris vw
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Strider schreef op woensdag 15 december 2021 @ 21:05:
[...]

Ik heb nieuwbouw van half jaar oud. Kreeg standaard hoh 200
Heb voor vloerkoeling en hoh 150, voor de openslaande deuren hoh 100 € 1290 betaald.
Voor 300l boiler € 1150
5 naar 7.5 kw warmtepomp €910.

Heb nu Ta van 23 graden vandaag en prima warm. Dus een goed geïsoleerd huis (wtw en triple glas) is volgens mij hoh 100 niet nodig.
Vloerkoeling helpt bij mij zeker wel, ook hier speelt de goede isolatie mee. De koelcapaciteit is niet zo hoog, maar zoveel heb je niet nodig.

De 7.5 kw ecodan is achteraf denk ik niet nodig geweest. Heb nu de sw75yaa en de buren hebben de nieuwe ecodan van 6kw gekregen omdat de 5kw niet leverbaar was... overweeg binnenkort de nachtverlaging toe te passen. Maar wacht op m'n melcloud module.

Ik zou zeggen kies wel vloerkoeling op 150 en 300l is persoonlijke keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
the_medic schreef op woensdag 15 december 2021 @ 23:23:
[...]

Kan dat dan niet via de stooklijn? Daarin wordt toch bepaald wat de Ta moet zijn bij een bepaalde Tb?
Lijkt mij ook. Dan zet ik m'n elga op WAR IPV thermostaat en dan krijg ik dit:

https://imgur.com/a/IcqsYtj

Dit is Tb 20 graden = Ta 25 graden
Tb -10 graden = Ta 35 graden

Ta wordt sowieso dus veelste hoog. Moduleert dan terug en dan stopt ie. En begint t feest opnieuw.

P.s. om 12 uur was ik het zat en heb ik de elga weer op ruimte temperatuur gezet.

[ Voor 7% gewijzigd door Twan dz op 15-12-2021 23:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 10:01
25 bij buiten 20 is überhaupt vrij zinloos lijkt me.

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

• the_medic
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Twan dz schreef op woensdag 15 december 2021 @ 23:49:
[...]

Lijkt mij ook. Dan zet ik m'n elga op WAR IPV thermostaat en dan krijg ik dit:

https://imgur.com/a/IcqsYtj

Dit is Tb 20 graden = Ta 25 graden
Tb -10 graden = Ta 35 graden

Ta wordt sowieso dus veelste hoog. Moduleert dan terug en dan stopt ie. En begint t feest opnieuw.

P.s. om 12 uur was ik het zat en heb ik de elga weer op ruimte temperatuur gezet.
Volgens @mkleinman kan je via CP000 de max ta instellen zie ik net

Elga Ace 4kW (11/2021) met Etwist naast Nefit Topline HRC30, radiatoren, 9100 Wp (2500 Z, 6600 O/W), HR++ 0,8

• Twan dz
BertusB404 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 00:19:
25 bij buiten 20 is überhaupt vrij zinloos lijkt me.
Zeker waar, maar ik kan per 5 graden instellen. Dus Tb 20 = Ta 15/20/25. Maar daar gaat het niet om, als ik de Ta bij welke temperatuur dan ook op 30 graden zet zou de elga ongeacht de buiten temperatuur een Ta van 30 moeten hebben. Zelfs dan laat hij die rare grafieken zien.
the_medic schreef op donderdag 16 december 2021 @ 00:21:
[...]

Volgens @mkleinman kan je via CP000 de max ta instellen zie ik net
Is dat via de chronoterm? Ik heb zelf een Anna thermostaat met een Smile er tussen.
Of zit dit in de elga waar ik bij kan met dat usb kabeltje?

• Dapdodo
Strider schreef op woensdag 15 december 2021 @ 23:09:
[...]

Thanks, en hoe kom je erachter hoeveel kW je huis verliest? :)
Als het goed is, zit die bij de vergunning aanvraag bij de gemeente en zou ook de aannemer je die moeten kunnen verstrekken.

• Strider
@Dapdodo,

Ik vind je laatste opmerking wel interessant:

Ik heb begrepen dat dauw een probleem is bij vloerkoeling, stel je gaat voor 150mm HOH en je krijgt last van dauw. Krijg je dan last van dauw over de gehele vloer, of alleen op de plekken waar de leidingen lopen?

Ik heb maar eens aan de aannemer gevraagd hoeveel warmte in kW dit huis verliest en ze wel iets kan aangeven over de capaciteit van de warmtepomp.

[ Voor 14% gewijzigd door Strider op 16-12-2021 09:49 ]

BlaBlaBla

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-09 07:44

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Goedemorgen,

Ik heb al enkele jaren naar volle tevredenheid een warmtepomp (PUHZ-SWVHA75) welke verwarming en SWW voor zich neemt. Nu is de SWW boiler van 120 liter aan vervanging toe, dit was een goedkope emaille boiler met magnesiumanode. De warmtewisselaar en het deksel beginnen steeds erger te roesten. Daarnaast zit de anode aan de onderkant van de boiler wat ervoor zorgt dat hij leeg moet als ik deze wil vervangen.

Nu valt me op dat tijdens een SWW-sessie de warmtepomp het verwarmingswater tot boven de 65 graden moet maken om de boiler net aan 45 graden te verwarmen. Dit vertelt mij dat de warmteoverdracht van het spiraal maar te laag is (het is eigenlijk ook een CV-boiler).

Ik ben op zoek naar een vergelijkbare boiler maar met veel groter vermogen van het spiraal om de WP zuiniger te laten verwarmen. Tevens denk ik eraan het SWW voor te verwarmen met een warmtewisselaar zodat een groot deel van het vermogen al afgegeven is voordat het water de boiler in gaat.

Dit is de huidige boiler (volgens de datasheet 15KW vermogen):
https://elektrischeboiler...cv-boiler-120-liter-lemet

Is er iemand die een idee kan geven welke boiler (beter) geschikt is voor een warmtepomp?

• The_Cube
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-08 10:47
Goedemorgen,

Kan iemand mij helpen met het kiezen van een goede stooklijn? Op dit moment heb ik met deze temperaturen last van pendelen.

Ik heb een daikin altherma 3 (EHVX08S18E6V als het goed is) met een 180l geïntegreerd boilervat. Heb een 2 onder 1 kap huis met op de begane grond en 1ste etage vloerverwarming met gesloten verdelers.

Op dit moment heb ik de volgende stooklijn:
33/-15 en 25/18 graden

Nu zie ik gisteren en vandaag dat hun ongeveer een run van 1,5 tot 2 uur maakt.

Help!! De netwerkbeestjes zijn op¿?¿

Pagina: 1 ... 33 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.