Eens even een vraag aan de anderen die hun warmte pomp meten, ik heb mijn metingen weer eens in orde gemaakt (had het al twee jaar in gebruik maar het laatste jaar werkte het niet meer). En ik merk dat ik toch voor mijn gevoel erg positief cijfers krijg.
Ik heb alles nagelopen maar voor zover ik kan zien klopt het allemaal wel. Even de grafieken:
Op deze grafiek zien we het volgende, de tijdsperiode is van vanochtend 07:00 t/m 13:00, voor 07:00 staat de warmtepomp uit (nacht verlaging).
De warmtepomp draait op dit moment op 75% van zijn vermogen (ingesteld), gaat trouwens om een Mitsubishi Ecodan 11Kw.
De bovenste grafiek geeft aan wat de status is van verschillende onderdelen:
De C betekend of de compressor van de warmtepomp aan staat (rood == aan)
De D betekend of de warmtepomp een defrost aan het doen is.
De T betekend of er warmtevraag is vanuit de thermostaat
Mijn gemiddelde COP in die tijd was 6,57, berekend op de volgende manier:
TA - TR * (24 / 60) * 4,186 * 1000 / verbruik
Waarbij TA en TR de aanvoer en retourleiding vlak na de uitgang / ingang van de ecodan binnen unit is.
De 24 is mijn flow (liter / minuut, gemeten via code 540 binnen unit op verschillende dagen / momenten gekeken, blijft 24).
Verbruik is deze ochtend gemiddeld zo'n 1,9 tot 2kWh gemiddeld.
Verbruik wordt gemeten via een kWh meter.
Mijn gemiddelde TD is 6,5c.
Is dit een beetje normaal of zijn mijn getallen erg afwijkend?
Ik ben bezig om een Procon A1M aan te sluiten (nouja, zit al aangesloten aan de binnenunit) maar ik moet deze nog koppelen aan mijn software.
Ik heb overigens wel zelf een controller gemaakt tussen de thermostaat en de warmtepomp die het gedrag iets aanpast van hoe de warmtepomp reageert op de thermostaat. Hierdoor zie je dat de warmtepomp eigenlijk op dit moment altijd doorgaat terwijl er geen warmtevraag is (deze is erg onregelmatig en niet lekker op de lossen met een hysterese op de temperatuur), dit zorgt voor meer constant verbruik en niet het pendel gedrag.
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line