Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.532.821 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05 23:45

fmb

MitchellHearth schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 18:55:
[...]

Wat hebben jullie ingesteld bij parameter HP029 (back up). Hij zegt dus bij mij dat hij die parameter niet kan vinden :?. Terwijl het wel in de handleiding staat. M'n CV ketel is wel gewoon aangesloten want die slaat aan bij een defrost. Voor de rest nog niet meegemaakt dat de Elga Ace hulp roept vanuit de ketel. Hij blijft kostte wat kost zelf verwarmen ook al haalt ie de ingestelde temp op m'n thermostaat niet. :) Komt misschien ook omdat m'n max Ta staat ingesteld op 35c en dat ie dat wel prima redt natuurlijk. Moet nog beetje spelen met stooklijn.
Ik kan in de Elga Ace HP029 ook niet meer vinden met de zoekfunctie. Heel gek.

Wel zijn er meer settings die bepalen wanneer de backup aan moet, zie het als een 2e stooklijn. Lees meer hier fmb in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-05 14:35
Ta is de aanvoer van de stooklijn of van de compressor? Linkerkant staat op
20gr en eind op 35gr geloof ik van de stooklijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-05 23:59
Strider schreef op woensdag 8 december 2021 @ 18:34:
Bij de aankoop van een nieuwbouwhuis, met warmtepomp, heb ik 2 opties gekregen:

- Aanbrengen vloerkoeling + standaard leidingwerk 150mm: € 2.750,-
- Aanbrengen vloerkoeling + leidingwerk op 100mm afstand (voor koeling en verwarming): € 4.000,-

Gezien de wisselende reacties denk ik dat het verstandiger is om te investeren in een airco, ik wil bij Hurks (de aannemer) wel gaan kijken of je niet alleen kunt kiezen voor leidingwerk op 100mm HOH, standaard is dit 150mm HOH.
Iets beter rendement, sneller opgewarmd. Lijkt mij voor de komende 30 jaar wel prettig.

Vloerkoeling vind ik als concept wel gaaf. Ik weet niet wat voor warmtepomp ik ga krijgen, maar is het bij een warmtepomp naderhand nog mogelijk om deze uit te breiden met vloerkoeling? Of moet je dan de gehele warmtepomp gaan vervangen?
Gisteren gevraagd of ik niet gewoon 100mm HOH leidingen kon afnemen en de vloerkoeling kon laten zitten.
Maar dat kon niet, want volgens Hurks was vloerkoeling gelinkt aan 100mm HOH leidingen en kon je deze 2 niet los van elkaar zien 8)7

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rroetenberg schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 23:19:
[...]

Ta is de aanvoer van de stooklijn of van de compressor? Linkerkant staat op
20gr en eind op 35gr geloof ik van de stooklijn.
Ta is de stooklijn idd, als je verlaagd dan zal de compressor terugschroeven in vermogen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:04

duderuud

Sliden is koel

flippy schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 20:40:
[...]

kan zijn dat ik het gemist heb, maar hoe zit je CV en warmwater systeem in elkaar? radiatoren of vloerverwamring en zo ja, heb je open of gesloten verdelers? is je warm water met een aparte boiler of hebt je een 3 wegklep en een SWW tank en/of een buffertank?

tekening en/of fotos kan helpen.
Nee heb je niet gemist, heb ik nog niet aangegeven. We hebben op de begane grond en 1e verdieping vloerverwarming. Open of gesloten verdelers...geen flauw idee. Hoe kan ik daar achter komen?

We hebben het model Daikin model EHVX08S23EJ6V. Misschien dat je daar genoeg info uit kan halen?
Andrehj schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 21:25:
[...]

Als je WP niet met een SWW-run bezig is, zou ik op zoek gaan naar een andere installateur!
SWW run is neem ik aan het opstoken van de temperatuur om het systeem te reinigen? Dat gebeurd volgens mij op een vrijdag...'s nachts lig dus nee, geen SWW run.

Ik denk dat ik op zoek ga naar een installateur uit de buurt om de WP goed in te regelen. (Of iemand moet een goed stappenplan hebben ergens online).

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

duderuud schreef op zondag 12 december 2021 @ 01:04:
Nee heb je niet gemist, heb ik nog niet aangegeven. We hebben op de begane grond en 1e verdieping vloerverwarming. Open of gesloten verdelers...geen flauw idee. Hoe kan ik daar achter komen?

We hebben het model Daikin model EHVX08S23EJ6V. Misschien dat je daar genoeg info uit kan halen?
maak maar een foto van je verdeler(s).

waar komt je warm water vandaan? hebben ze je warm water over de tank gezet waar ook de vloer op zit? :X

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

flippy schreef op zondag 12 december 2021 @ 01:09:
[...]

maak maar een foto van je verdeler(s).

waar komt je warm water vandaan? hebben ze je warm water over de tank gezet waar ook de vloer op zit? :X
Viel nog niet mee zonder het halve huis wakker te maken haha!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xI0i1T5K9rBGYvpXR9FiNCtzjS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ifc9TamZYLya5r3nJPV8I7ma.jpg?f=fotoalbum_large
(Ik zie nu ook een niet aangesloten draad liggen, weet niet of dat de bedoeling is :X

Er zit een (uit mijn hoofd) 230 liter warmwater tank in de WP.

[ Voor 5% gewijzigd door duderuud op 12-12-2021 01:21 ]

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-05 20:50
Henielma schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 19:49:
[...]

Volgens mij heeft de parameter 1.1.1. Tkamer setpoint ook invloed op Ta, zelfs wanneer de de ruimte invloed parameter (1.9.4) op 0 staat.
Deze staat op 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:15
duderuud schreef op zondag 12 december 2021 @ 01:20:
[...]

[Afbeelding]
(Ik zie nu ook een niet aangesloten draad liggen, weet niet of dat de bedoeling is :X

Die aarddraad kan je eraan vastmaken, zodat de statische elektriciteit wordt afgevoerd, maar de rest van je installatie is van kunststof, dus niet echt noodzakelijk. De norm heeft nog een beetje moeite met kunststof installaties. Dit is een gesloten verdeler, zodat de daikin alles rondpompt.

Heb je trouwens wel een deftige handleiding. cq kunnen vinden op internet?

[ Voor 7% gewijzigd door Dapdodo op 12-12-2021 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:58

[Afbeelding]
.....
Dat is dus een gesloten verdeler, (zonder pomp en zonder menging)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CJG
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-09-2023

CJG

hallorichard schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 23:07:
[...]

Bedankt voor je informatie.
1500m3 en een vloeroppervlakte van 160m2.

Toch wel benieuwd naar jouw configuratie.
Bijzondere verhouding, 160m2 en 1500m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-05 10:40

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

fmb schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 23:09:
[..]

Dat is gek,ik heb dezelfde, Remeha Elga Ace 6kW. Ik neem aan dat je wel gewoon een back up hebt ingesteld in de Elga Ace en dat de cv ook is aangesloten op de Elga Ace?

Ik kan in de Elga Ace HP029 ook niet meer vinden met de zoekfunctie. Heel gek.

Wel zijn er meer settings die bepalen wanneer de backup aan moet, zie het als een 2e stooklijn. Lees meer hier fmb in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
De installateur heeft de zaak ingesteld en getest en dat werkte.
In de praktijk heb ik de CV-ketel nog nooit bij zien komen (sinds april 2021)
en HP029 is inderdaad niet te vinden in het menu.

Dus hoe de Elga nu geconfigureerd is kan ik niet achterhalen.
Zal de helpdesk eens vragen.

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortel
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-05 22:30
[...]

[...]

SWW run is neem ik aan het opstoken van de temperatuur om het systeem te reinigen? Dat gebeurd volgens mij op een vrijdag...'s nachts lig dus nee, geen SWW run.

Ik denk dat ik op zoek ga naar een installateur uit de buurt om de WP goed in te regelen. (Of iemand moet een goed stappenplan hebben ergens online).
Dus samengevat:

WP : daikin EHVX08S23EJ6V
SWW: intern vat 230L
Verdelers: gesloten

Gesloten verder betekend dat het wat in de vloerverwarming helemaal naar de warmtepomp gaat en om daar weer opgewarmd te worden. Dat is prima. Hebben veel mensen met vloerverwarming. Niks aan doen.

SWW run is het weer warm maken van je water om te kunnen douchen. Jij bedoelt de legionella run. Die is inderdaad maar 1x per week. Zelf heb ik die uit staan, maar dat is een persoonlijke keuze. Ik doe dat 2x per jaar zelf activeren.

Ik zou twee dingen oppakken. Daar ga je het meeste mee winnen. Dat is je aanvoer temperatuur flink naar beneden schroeven (Ta). Dat doe je door de strook lijn aan te passen.
Daarnaast zal ik als ik jou was het de temperatuur van het SWW eens tegen het licht houden. Welke temperatuur staat het buffervat momenteel (setpoint)? Bij ons thuis is dat 41 graden. De sensor zit onderin. Boven in het vat zal het tegen de 48 graden aan zitten, onderin 41. Wij zijn nog met twee. Dat is voldoende warm water voor ons. Hoe meer verbruik hoe hoger de temperatuur in dat vat moet zijn. Speel daarmee. Hoe kouder hoe beter. Als je koude douche hebt --> graad omhoog.

WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-05 09:27
[...]

Volgens mij heeft de parameter 1.1.1. Tkamer setpoint ook invloed op Ta, zelfs wanneer de de ruimte invloed parameter (1.9.4) op 0 staat.
Volgens mij niet, maar ik lees graag je uitleg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
@duderuud in aanvulling op @Mortel is mijn stappenplan als volgt geweest, heb WP sinds oktober:

CV
- Verliezen van het huis bepaald in grove lijnen en capaciteit van de afgifte bij verschillende Ta.
Q=k*flow*dT.
- Welke instellingen voor ta/geluid/vermogen enz. heb je tot je beschikking (niveau van parameters en installateurs psw enz.) En in hoeverre weet je wat je doet. Zonder schade aan te richten.
- Zonder nachtverlaging werken voor de eenvoud en zonder ruimtecompensatie
- Stooklijn zodanig gemaakt dat die bij tussen 6C en 3C continue loopt en bij warmer weer lange runs maakt. Bij mij is dat een Ta van tussen de 25-28C beetje afhankelijk van zon en wind.
- Tegelijk hiermee de zaak waterzijdig ingeregeld. Zie op jouw verdeler ze nog allemaal hetzelfde staan, lijkt me sterk dat dit zo is ivm ramen, deuren enz.
- Tijdelijk ruimtecompensatie aangezet, omdat de echte vorst op zich laat wachten.
- Nu is het wachten op vorst om helling van de stooklijn de bepalen.
- Dan kijken of nachtverlaging nog iets toevoegt.

SWW:
- Zoeken hoe alle instellingen elkaar beïnvloeden en waar de temperaturen in het vat moeten worden aangebracht.
- Bepaald hoeveel water van welke T er continue in het vat moet zijn, om geen koude douche te hebben.
- Daarmee lokatie temperatuursensoren voor verwarming bepaald. In het midden van 200L boiler. Spiralen zitten bij mij onderin (Zonnecollector en WP).
- SWW behoefte bepaald door de dag. En dit in een patroon gezet. Bij mij komt het er op neer, tot 16.00 uur de zonnecollector zijn best laten doen. Daarna SWW run klaar zetten (48C) voor koken/afwassen/douchen. Dat op 17.00 uur het vermogen beschikbaar is voor el. koken.
- En op donderdag de legionella run, zodat op vrijdag iets meer SWW beschikbaar is voor de schoonmaak. Dit laatste moet ik nog voor elkaar krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

@Mortel & @Dapdodo dank voor de tips, ik ga er mee aan de slag.
Het is me wel duidelijk dat ik me er verder in moet verdiepen want ik kom termen tegen die ik nog nooit eerder gezien heb 😉

Hou jullie op de hoogte.

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:49
[...]

[Afbeelding]

Zou het zo kunnen zijn dat er ergens in huis radiatoren helemaal open staan?
Als dat zo is creëer je een zogenaamde kortsluiting in je cv water circuit en dan loopt de Ta flink omhoog.

Ik kan me niet voorstellen dat je met een modern huis met vloer verwarming zon hoge Ta zou kunnen halen zonder dat het in huis te warm zou worden.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SWW run is het maken van warm (douche)water. Dan is het normaal als je WP water van 48 graden (en nog hoger) moet maken.
Maar als je warmtepomp gewoon je woning moet verwarmen, is dat, zeker bij een nieuwbouwwoning met vloerverwarming, beslist geen normale watertemperatuur. Dan zou je aan een watertemperatuur van ergens tussen de 25 en 30 graden genoeg moeten hebben.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

Dan zal het idd een SWW run zijn geweest ja want ik zag ook ta/tr temperaturen van 27C.

Heb de temperatuur van de warmwater tank verlaagd van 50C naar 46C als test.

Dit is momenteel de stooklijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w3tYDV1X984b9ej0mxSqBmVS1so=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dW3Qp92mYc95ZQmjB4RR67fU.jpg?f=fotoalbum_large

Lijkt me redelijk...

Motor-Forum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mortel schreef op zondag 12 december 2021 @ 09:13:
[...]
Daarnaast zal ik als ik jou was het de temperatuur van het SWW eens tegen het licht houden. Welke temperatuur staat het buffervat momenteel (setpoint)?
Je maakt het niet duidelijker door de term buffervat (normaliter gebruikt voor het vat wat als hydraulische scheiding tussen je primair en secundair circuit hangt) te gebruiken voor het SWW-vat.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
duderuud schreef op zondag 12 december 2021 @ 10:45:
Dan zal het idd een SWW run zijn geweest ja want ik zag ook ta/tr temperaturen van 27C.

Heb de temperatuur van de warmwater tank verlaagd van 50C naar 46C als test.

Dit is momenteel de stooklijn:

[Afbeelding]

Lijkt me redelijk...
Probeer te achterhalen hoeveel uur je WP per dag loopt. Als deze maar in korte periodes loopt, en ook nog op hoog vermogen, dan is je stooklijn nog steeds te hoog. Let op: Bij 0°C staat die bij jou nog steeds boven de 30 graden. Dat is (veel) te hoog. Ik kan het dan nog steeds makkelijk af met 25 graden. Die lijn kan dus nog een aardig stuk naar beneden.
Wat ik persoonlijk een prima manier vind om hiermee om te gaan is helemaal zonder stooklijn werken, en de WP op een vast Ta zetten (je kunt de stooklijn ook helemaal vlak maken, dat komt op hetzelfde neer). Dan bekijk je per dag welke Ta je nodig hebt. Belangrijk daarbij is dat je de Ta, de buitentemperatuur en de binnentemperatuur logt. Zo kun je monitoren of je woningtemperatuur die dag constant is gebleven is of gestegen of gedaald. En je ziet het verband met de buitentemperatuur.
Als je dat dan een maand of zo gedaan hebt, heb je al een aardig beeld van de benodigde stooklijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CJG schreef op zondag 12 december 2021 @ 09:05:
[...]
Bijzondere verhouding, 160m2 en 1500m3.
Dat zijn kamers van ~8 meter hoog! :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 14-05 22:45
G-addict schreef op zondag 12 december 2021 @ 09:36:
[...]

Volgens mij niet, maar ik lees graag je uitleg.
Staat je ingestelde woonkamer temperatuur echt op 0 graden Celsius? Ik verwacht dat daar iets van 21 graden ingesteld staat. Dit is parameter 1.1.1

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-05 22:48
@Andrehj met een ta van 25, wat voor temp haal je dan in huis? Is dat wel comfortabel ? (Warme vloer)?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Strider schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 23:46:
[...]

Gisteren gevraagd of ik niet gewoon 100mm HOH leidingen kon afnemen en de vloerkoeling kon laten zitten.
Maar dat kon niet, want volgens Hurks was vloerkoeling gelinkt aan 100mm HOH leidingen en kon je deze 2 niet los van elkaar zien 8)7
erg vreemd "advies/offerte" van die aannemer. het ene heeft immers niks te maken met het andere. en aangezien vloerverwamringsslag 50 cent de meter kost kost voor ze kan ik niet anders concluderen dat ze je proberen te flessen.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 12-12-2021 11:54 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-05 15:31
Possible schreef op zondag 12 december 2021 @ 11:48:
@Andrehj met een ta van 25, wat voor temp haal je dan in huis? Is dat wel comfortabel ? (Warme vloer)?
Hier Ta 26 met een kamertemperatuur van 21.1. Wat is je suggestie? Ta 32 en de ramen open?

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het is hier rond de 20.5 graden. Thermostaat op de overloop schakelt overdag uit op 21, maar dat haalt ie bij dit mistige weer niet vaak. Gisteravond heeft de thermostaat de WP uitgeschakelt om 23 uur (volgens planning), maar omdat de temperatuur toen net 20.5 of 20.6 graden was op de overloop is de WP vanochtend om 4:20 al weer aan gegaan.
Toch bevalt het prima. Het is warm genoeg in huis, en de vloer is niet koud. Echt warm natuurlijk ook niet, deze zal een graad of 22 zijn aan het oppervlak denk ik.
Als ik een echt warme vloer wil dan moet ik ramen open zetten en de Ta verhogen naar 30 graden....

Een echt warme vloer gaat je bij een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning met WTW, 3V-glas etc nooit lukken, dan wordt het binnen veel te warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
t.oswald schreef op zondag 12 december 2021 @ 11:54:
[...]

Hier Ta 26 met een kamertemperatuur van 21.1. Wat is je suggestie? Ta 32 en de ramen open?
Het hangt er natuurlijk vanaf hoe goed je huis geïsoleerd is. Ik vind het prettig om een warme vloer te hebben. Dit ervaar ik vanaf ta van 27. Temp in huis is het 21,5.

Huis komt uit 2002 dus niet super geïsoleerd volgens de normen van nu.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Ik persoonlijk vind een tegelvloer die 25 graden aanvoelt niet comfortabel als je op je sokken loopt. Geloof wel als je huis pot dicht is en een WTW dat je huis wel op temperatuur blijft.

Echter hier wordt elke dag geventileerd met ramen of lichtkoepels op een kiertje voor frisse lucht. Ook als het vries.

Dat gaat met Ta van 25 graden al lastig worden.

Hier gaat nu zo'n 28 graden de vloer in en dan voelen de tegels lekker comfortabel aan 24/7. Mocht het wat kouder worden gaat de temperatuur vanzelf omhoog met de WAR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
flippy schreef op zondag 12 december 2021 @ 11:53:
[...]

erg vreemd "advies/offerte" van die aannemer. het ene heeft immers niks te maken met het andere. en aangezien vloerverwamringsslag 50 cent de meter kost kost voor ze kan ik niet anders concluderen dat ze je proberen te flessen.
Ja dat gevoel heb ik ook, maar ik kan er niets tegen doen. Het is graag of niet :/

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-05 15:31
Adriaan71 schreef op zondag 12 december 2021 @ 12:06:
[...]

Ik persoonlijk vind een tegelvloer die 25 graden aanvoelt niet comfortabel als je op je sokken loopt. Geloof wel als je huis pot dicht is en een WTW dat je huis wel op temperatuur blijft.

Echter hier wordt elke dag geventileerd met ramen of lichtkoepels op een kiertje voor frisse lucht. Ook als het vries.

Hier gaat nu zo'n 28 graden de vloer in en dan voelen de tegels lekker comfortabel aan 24/7. Mocht het wat kouder worden gaat de temperatuur vanzelf omhoog met de WAR
Huis is uit 1987 en niet nageisoleerd, geen WTW. Wordt volop geventileerd en bij de huidige Tb met al meerdere dagen 24/7 Ta 26. Dan maar niet op sokken lopen. 8)7

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07:45
Strider schreef op zondag 12 december 2021 @ 12:12:
[...]

Ja dat gevoel heb ik ook, maar ik kan er niets tegen doen. Het is graag of niet :/
Zonder verwarming laten opleveren en laten infrezen door een derde. Kun je precies krijgen zoals je het wil.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
[...]

Ik persoonlijk vind een tegelvloer die 25 graden aanvoelt niet comfortabel als je op je sokken loopt.
Ik mag hopen dat je het te warm vind....anders naar de dokter 8)7

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14-05 22:58
BushMule schreef op woensdag 8 december 2021 @ 06:28:
[...]

Dit verhaal riekt naar complete onzin. De ecoforest is in deze setup ook een lucht water systeem. De binnenunit is dezelfde als die ze ook inzetten voor een water water systeem. Het verbruik van beide systemen zal om en nabij gelijk zijn. Je gebruikt dezelfde bron en de te verwachten COP is ook niet ontzettend anders. Al moet ik zeggen dat ik de logica van die ecoforest niet helemaal begrijp. Het is een drycooler buitenunit met een glycol verbinding naar de binnenunit. Soort van monoblock principe maar dan split🤪 Waarschijnlijk denkt de binnenunit gewoon dat het een water-water systeem is. Ik kan er ook hier op tweakers weinig over vinden behalve een oud topic van @grote_oever . Wellicht dat deze tweaker je wat kan vertellen over die ecoforest.

In ieder geval neigt het verhaal van je aannemer naar complete onzin 🤬
Ik ben ook in gesprek met mijn installateur over EcoForest. Hij is helemaal gestopt met Nibe vanwege uiteenlopende redenen. Geeft in elk geval aan dat hij t.o.v. een Nibe implementatie 5 extra jaar garantie op een Ecoforest implementatie durft te geven (zal hij zijn redenen voor hebben, toch?). Hij heeft me een aantal installaties van zijn Ecoforest klanten hier in de buurt laten zien, waar de COP met een buitenunit enorm hoog is.

Feitelijk bouwen ze een water/water systeem na met een buitenunit op glycol. Voordeel is dat alle technologie in de warmtepomp zelf zit zoals dat ook met w/w is, dus de buitenunit is ook zeer stil (geen compressor buiten enz). Defrost technologie zoals benoemd middels het buffervat.

Ik heb om een offerte gevraagd die ik nog moet ontvangen; in ons geval een bestaande vrijstaande woning van 160m2 uit 1994 met goede isolatie, waarbij we de bovenverdieping van vloerverwarming gaan voorzien.

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
t.oswald schreef op zondag 12 december 2021 @ 12:19:
[...]

Huis is uit 1987 en niet nageisoleerd, geen WTW. Wordt volop geventileerd en bij de huidige Tb met al meerdere dagen 24/7 Ta 26. Dan maar niet op sokken lopen. 8)7
Oftewel: iedereen ervaart “comfortabel” op een andere manier :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Possible schreef op zondag 12 december 2021 @ 12:39:
[...]

Ja logische toch.

100 zelfde installatie met de zelfde afstellingen voelt ook bij 100 verschillende huizen anders aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
[...]

Wat zou ik daar mee moeten doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07:45
Possible schreef op zondag 12 december 2021 @ 12:39:
[...]

Zeker, ik zie hier kamertemperaturen van 22 graden voorbijkomen. Bij 20 graden ontplof ik al bijna en loop ik met korte mouwen. Ik voel me lekker bij +/- 19 graden.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 14-05 22:45
Sunri5e schreef op zondag 12 december 2021 @ 12:54:
[...]

Wat zou ik daar mee moeten doen?
Waar staat deze instelling op en veranderd je Ta wanneer je deze instelling (1.1.1) veranderd?
Hieronder de beschrijving bij deze parameter 1.1.1 wanneer je de ruimteinvloed op 0 hebt staan: hieruit blijkt dat wanneer je deze parameter 1.1.1 hoger instelt bijvoorbeeld op 2 zet je Ta hoger zal worden dan de stooklijn aangeeft.
Zie hieronder de tekst uit de gebruikershandleiding van de SMO 20 regelaar:

Instellen van de temperatuur (zonder geactiveerde ruimtevoelers):
Instelbereik: -10 tot +10
Standaardwaarde: 0
Het display geeft de instelwaarden voor verwarming weer (verschuiving
stooklijn). Verhoog of verlaag de waarde op het display om de binnentemperatuur
te verhogen of te verlagen.
Gebruik de selectieknop om een nieuwe waarde in te stellen. Bevestig de
nieuwe instelling met een druk op OK.
Het aantal stappen dat de waarde moet worden gewijzigd voor een graad
verschil in de binnentemperatuur hangt af van de verwarmingsinstallatie.
Eén stap is normaliter voldoende, maar in sommige gevallen kunnen
meerdere stappen nodig zijn.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterpc
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:42
Vraag voor de kenner in dit topic :
ik wil me orienteren op een lucht water WP , heb nu nog een lucht - lucht WP en een aparte Cv ketel ook voor ww .
en ik loop tegen de Daikin Altherma 3 M monobloc aan , iemand hier ervaring mee ?
op dit moment hangt de Cv op zolder en lopen er leidingen aan beide kant van de zolder naar beneden .
de lucht - lucht WP is een Daikin FTXZ

bovendien moet de meterkast aangepast gaan worden voor 3 fasen en de net aansluiting op een later moment ook nog .
Tips zijn zeer welkom

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Ik kom er maar niet uit :)

Nieuwbouwhuis
- lucht- water Warmtepomp + boiler fabrikant onbekend
- Standaard 200L boiler
- 2 Volwassenen + uitbreiding in de toekomst
- Geen douche WTW, wel een bad

Upgrade boiler naar 300L @ € 1500,-

Is dit het geld waard, ik begrijp dat je met een 300L boiler je water temperatuur kan verlagen en daardoor minder energiekosten hebt. Maar weegt dat op tegen de meerprijs.

Het enige wat ik weet over de configuratie, als het helpt:
Lucht-/waterwarmtepomp en voorraadvat
De woningen worden voorzien van een lucht-/water warmtepomp. De positie van de buitenunit van
de lucht-/waterwarmtepomp, meestal op het berging dak of tegen de zijgevel van de woning is op
tekening aangegeven. De binnenunit is in de trapkast geplaatst. De opgewekte warmte wordt opgeslagen in een binnenunit met 200 liter boilervat dat in de ruimte onder de trap is opgesteld. Het water
in het boilervat wordt elektrisch bijverwarmd als de warmtepomp onvoldoende warmte levert. Periodiek ( bv 1 * per 2 weken) wordt het water elektrisch na verwarmd naar een hogere temperatuur om
legionellabesmetting te voorkomen.
De binnenunit levert warm tapwater en warm water voor de vloerverwarming.

@LacsapOV als dit een optie was had ik hier graag voor gekozen. Maar helaas is dat niet het geval.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:45

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Strider als het bad helemaal vol is, kan je een uurtje niet warm douchen.
Een nieuwe 300l boiler is €2000:
https://www.oeg.net/oeg-h...heat-exchangers-516008148

Dus als je de 200l boiler leuk kan verpatsen is het goedkoper om achteraf te doen.
Al heb je kans dat je een all-in-one krijgt, dan is hij niet los te vervangen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Proton_ schreef op zondag 12 december 2021 @ 19:21:
@Strider als het bad helemaal vol is, kan je een uurtje niet warm douchen.
Een nieuwe 300l boiler is €2000:
https://www.oeg.net/oeg-h...heat-exchangers-516008148

Dus als je de 200l boiler leuk kan verpatsen is het goedkoper om achteraf te doen.
Al heb je kans dat je een all-in-one krijgt, dan is hij niet los te vervangen.
Mijn voorkeur gaat hier naartoe. En is ook goedkoper ook

http://djg.com.transurl.n...mtepomp-200-300-liter.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:45

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Ook prima, het verhaal voor @Strider blijft hetzelfde :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Thanks! Dan wordt het een beetje een gok, Hurks kan namelijk nog niet aangeven of het een losse boiler gaat worden, omdat ze de warmtepomp installatie nog moeten gaan bestellen. Ze gaan natuurlijk altijd voor de goedkoopste installatie. Kan ik ervanuit gaan dat een all-in-one unit goedkoper is dan met losse componenten?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Strider schreef op zondag 12 december 2021 @ 20:00:
Thanks! Dan wordt het een beetje een gok, Hurks kan namelijk nog niet aangeven of het een losse boiler gaat worden, omdat ze de warmtepomp installatie nog moeten gaan bestellen. Ze gaan natuurlijk altijd voor de goedkoopste installatie. Kan ik ervanuit gaan dat een all-in-one unit goedkoper is dan met losse componenten?
Mag je het niet zelf kopen/regelen ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-05 17:05

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

vandermark schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 12:48:
[...]

Dat doet de domoticz heishamon plugin toch zelf automatisch? Ik heb keurige teller in domoticz.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
MMM heb ik die er mss niet instaan? Welke topic heb ik...
Is dit een dag teller?
Of een totaal teller?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:22
Ik denk dat ie goed loopt, want er is €200 bovenop gezet. Ik heb deze op mijn shortlist staan voor het geval mijn gasketel slecht wordt :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05 19:33
Dylantje2 schreef op maandag 13 december 2021 @ 07:30:
[...]

MMM heb ik die er mss niet instaan? Welke topic heb ik...
Is dit een dag teller?
Of een totaal teller?
Beide, het is een teller en domoticz laat zelf dag/maand en jaar totalen zien. Is vrij ideaal. Hij heet bij mij 'Pana WP - Defrost_Counter'. Hij haalt simpelweg de data van topic 'TOP26 Defrosting_State' van Heishamon ga ik vanuit.

Heb je wel laatste versie van heishamon en de domoticz plugin? Dit is later toegevoegd.

[ Voor 8% gewijzigd door vandermark op 13-12-2021 08:43 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-04 20:09
aartw99 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 14:03:
[...]

Vreemd, bij mij nog nooit de CV zien bijschakelen tijdens een defrost. En ik heb er vele, nu al 13 sinds vannacht 02.oo uur. Ta zakt van 33 naar 21.
Vannacht tot -6C geweest kamer komt met moeite op temperatuur maar het zonnetje compenseert veel. :)

Elga Remeha ACE 6 kW

[Afbeelding]
@aartw99 @fmb De CV ketel wordt hier pas aangesproken op het moment dat Ta<19C (of Ta<koellimiet(CP270 of HP003), weet ik niet zeker), dus als het bij jou nooit wegzakt onder 21, wordt de CV ketel inderdaad niet aangesproken. Hier zakt Ta door tot 17 a 18C, en is er dus een kortstondige vraag aan de CV ketel, die inmiddels niet meer beantwoordt wordt door de ingestelde wachttijd op de CV ketel. Inmiddels al een week geen gasverbruik meer tijdens defrosts, het stroomverbruik van de WP is niet significant toegenomen voor zover ik kan zien.

[ Voor 6% gewijzigd door RulazZ op 13-12-2021 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Weet je hoe lekker warm 28c aanvoelt als het -10c buiten is ? Als het niet warmer hoeft is het zonde van het rendementsverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
doek55 schreef op maandag 13 december 2021 @ 08:28:
[...]

Ik denk dat ie goed loopt, want er is €200 bovenop gezet. Ik heb deze op mijn shortlist staan voor het geval mijn gasketel slecht wordt :).
Inflatie he, DJG rekent ook meer voor het product ik merk dat ook met inkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
koevlaas2 schreef op zondag 12 december 2021 @ 20:03:
[...]

Mag je het niet zelf kopen/regelen ?
Nee helaas niet, je moet het verplicht afnemen, anders krijgen ze het huis denk ik bij Woningborg niet meer goedgekeurd.

Heb wel reactie over de boiler teruggekregen:

De basis installatie is voorzien van een geïntegreerde 200 liter warm tapwater-boiler.

Dus dat lijkt mij dan een all-in-one unit, jammer.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
koevlaas2 schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:37:
[...]

Weet je hoe lekker warm 28c aanvoelt als het -10c buiten is ? Als het niet warmer hoeft is het zonde van het rendementsverlies.
Tja bij - 20 is 10 graden al lekker. Zo lus ik er ook nog wel 10 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Strider schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:33:
[...]

Nee helaas niet, je moet het verplicht afnemen, anders krijgen ze het huis denk ik bij Woningborg niet meer goedgekeurd.

Heb wel reactie over de boiler teruggekregen:

De basis installatie is voorzien van een geïntegreerde 200 liter warm tapwater-boiler.

Dus dat lijkt mij dan een all-in-one unit, jammer.
Mitsubishi heeft die ook in 300L, maar het word een Daikin toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-05 07:47
Even een korte vraag: wat is ongeveer de maximale afstand tussen de binnenunit en de buitenunit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kurma schreef op maandag 13 december 2021 @ 14:26:
Even een korte vraag: wat is ongeveer de maximale afstand tussen de binnenunit en de buitenunit?
Hangt van het merk af, de meest verre buitenunit die ik geplaatst heb is op 60m maar aanraden doe ik dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-05 07:47
koevlaas2 schreef op maandag 13 december 2021 @ 14:29:
[...]

Hangt van het merk af, de meest verre buitenunit die ik geplaatst heb is op 60m maar aanraden doe ik dit niet.
Ah, top. Een meter of 25 zou voor mij al perfect zijn, dan kan ik dat ding achter een schuur kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
koevlaas2 schreef op maandag 13 december 2021 @ 14:13:
[...]

Mitsubishi heeft die ook in 300L, maar het word een Daikin toch ?
Geen idee wat het gaat worden, waarom denk je aan Daikin?

Ze gaan gewoon opzoek naar de allergoedkoopste oplossing ;(

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Strider schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:40:
[...]

Nou reken dan maar op een systeem dat niet kan koelen, scheelt weer een meier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Strider schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:40:
[...]

Is er dan geen calculatie gemaakt ook wat er geleverd gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
koevlaas2 schreef op maandag 13 december 2021 @ 17:18:
[...]

Nou reken dan maar op een systeem dat niet kan koelen, scheelt weer een meier.
Dat verwacht ik ook niet, of de inkoop van die systemen moet goedkoper zijn.
Adriaan71 schreef op maandag 13 december 2021 @ 17:25:
[...]

Is er dan geen calculatie gemaakt ook wat er geleverd gaat worden.
Bij dit nieuwbouwhuis weet ik dat niet, vaak naar gevraagd maar het antwoord was altijd hetzelfde. 'We gaan straks rondkijken waar we de warmtepomp installaties gaan bestellen'.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:39
LeonTebbens schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:41:
[...]

Ik heb de upgrade ook gedaan, en zowel de MelCloud app als het Melcloud2Domoticz werken nog prima.
Ik heb vrijdag de update gedaan en sindsdien heb ik 15 meldingen per dag dat er geen communicatie is tussen de ecodan en het netwerk, de unit werkt wel. Hoe krijg ik die meldingen eruit ?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:10
Strider schreef op maandag 13 december 2021 @ 17:42:
[...]

[...]

Bij dit nieuwbouwhuis weet ik dat niet, vaak naar gevraagd maar het antwoord was altijd hetzelfde. 'We gaan straks rondkijken waar we de warmtepomp installaties gaan bestellen'.
of er koeling op zit hangt ook beetje van de datum vergunning af en dan eventueel eisen en verdeling binnen de Beng - wij moeten verplicht koeling hebben bijvoorbeeld.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MF Doom
  • Laatst online: 22-04 14:06
Zijn er zaken waar ik op moet letten bij het laten aanleggen van vloerverwarming icm warmtepomp?
- Hoofdverwarming hoh 10cm
- twee verdiepingen; zolder en begane grond zijn één grote ruimte (minus wc). Op de eerste verdieping zijn twee slaapkamers en één badkamer.
- totaal 140m2 waarvan 60m2 begane grond welke pas later gedaan kan worden (uitbouw moet nog gerealiseerd worden)

Mijn idee is om elke verdieping een aparte temp in te kunnen stellen. Begane grond 21C, eerste verdieping 20C en op zolder 18C. Hoe werkt dat met verdeelstations? Ik heb nu ruimte in de meterkast maar op de eerste verdieping niet. Kan een verdeel station ook verticaal hangen in een koof bijvoorbeeld? Daar zit nu namelijk al een kleine verdeler (zonder pomp) voor de radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
Standaard reken je iets uit. Dan ga je tijdens de bouw "shoppen" naar de leverancier die specs kan leveren en de meeste korting geeft, soms aantal keer om en om bellen. Daardoor kan er wel eens iets anders uitkomen. Als het sterk afwijkt zie je dan van die opbouw stopcontacten verschijnen (extra stekker van ....) en andere noodgrepen als gaten op andere plek door dak enz. En als je dan onder je gecalculeerde prijs zit, is dat je eerste winst.
Levert absoluut niet energetisch de optimale installatie, maar geld regeert. Hoe je dat beter zou moeten krijgen en afdwingen is voor mij nog een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Henielma schreef op zondag 12 december 2021 @ 13:15:
[...]

Waar staat deze instelling op en veranderd je Ta wanneer je deze instelling (1.1.1) veranderd?
Hieronder de beschrijving bij deze parameter 1.1.1 wanneer je de ruimteinvloed op 0 hebt staan: hieruit blijkt dat wanneer je deze parameter 1.1.1 hoger instelt bijvoorbeeld op 2 zet je Ta hoger zal worden dan de stooklijn aangeeft.
Zie hieronder de tekst uit de gebruikershandleiding van de SMO 20 regelaar:

Instellen van de temperatuur (zonder geactiveerde ruimtevoelers):
Instelbereik: -10 tot +10
Standaardwaarde: 0
Het display geeft de instelwaarden voor verwarming weer (verschuiving
stooklijn). Verhoog of verlaag de waarde op het display om de binnentemperatuur
te verhogen of te verlagen.
Gebruik de selectieknop om een nieuwe waarde in te stellen. Bevestig de
nieuwe instelling met een druk op OK.
Het aantal stappen dat de waarde moet worden gewijzigd voor een graad
verschil in de binnentemperatuur hangt af van de verwarmingsinstallatie.
Eén stap is normaliter voldoende, maar in sommige gevallen kunnen
meerdere stappen nodig zijn.
De waarde onder 1.1.1. staat bij mij op 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 08-05 17:05

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

vandermark schreef op maandag 13 december 2021 @ 08:37:
[...]

Beide, het is een teller en domoticz laat zelf dag/maand en jaar totalen zien. Is vrij ideaal. Hij heet bij mij 'Pana WP - Defrost_Counter'. Hij haalt simpelweg de data van topic 'TOP26 Defrosting_State' van Heishamon ga ik vanuit.

Heb je wel laatste versie van heishamon en de domoticz plugin? Dit is later toegevoegd.
MM mijn versie:
Version: 2.1-iy-8
Alleen ik zie een defrost state
Iets anders als een teller toch?

En plugins... niet mijn favoriet..
Dus ik gebruik de Nodered.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
[...]

[...]

Triest, weten ze wel wat er besteld moet worden. 8)7 Succes er in ieder geval mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13-05 21:12
corsat schreef op maandag 13 december 2021 @ 18:13:
[...]

Ik heb vrijdag de update gedaan en sindsdien heb ik 15 meldingen per dag dat er geen communicatie is tussen de ecodan en het netwerk, de unit werkt wel. Hoe krijg ik die meldingen eruit ?
Misschien YouTube: MELCloud Tutorial - How to install and configure MELCloud
WiFi weer aanmelden

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fmb

fmb

RulazZ schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:15:
[...]

@aartw99 @fmb De CV ketel wordt hier pas aangesproken op het moment dat Ta<19C (of Ta<koellimiet(CP270 of HP003), weet ik niet zeker), dus als het bij jou nooit wegzakt onder 21, wordt de CV ketel inderdaad niet aangesproken. Hier zakt Ta door tot 17 a 18C, en is er dus een kortstondige vraag aan de CV ketel, die inmiddels niet meer beantwoordt wordt door de ingestelde wachttijd op de CV ketel. Inmiddels al een week geen gasverbruik meer tijdens defrosts, het stroomverbruik van de WP is niet significant toegenomen voor zover ik kan zien.
Ik heb net twee grafieken opgezocht van 6 december.
Mijn metingen met o.a. de aanvoer en retour temp. van de buiten unit en de vloerverwarming, het opgenomen elektrisch vermogen en (links onderin) de momenten dat de Elga ace de cv ketel bij schakelt (de gele piekjes):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EL6A9qGkFtnDZwXxolDq_rvS98w=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/ORhciCIA2XosAaIrQnbUpTQI.png?f=fotoalbum_medium

Een slimmemeterportal grafiek met het gas verbruik per uur van dezelfde dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eq2LPK8fTpEk6CsYmqxaNvXuLv0=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/PLYPp2wDgBtlvdHrpplfgJ2M.png?f=fotoalbum_medium

In het gekozen tijdsinterval waren er 4 defrosts en bij 2 daarvan, iets na 14:00 en na 21:00, is de cv ketel aan gezet. Op basis van deze metingen zie ik nog geen duidelijk verschil waarom de cv wel of niet wordt aangezet.
Maar goed, daar ging het me nu niet om. Ik wilde naar het gas verbruik kijken.

In beide uren is het gas verbruik hetzelfde en er zal in dezelfde uren geen (of minimaal) warm water zijn verbruikt. Elke defrost gebruikt dan 0,04 m3 gas.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeltaT
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-04 10:41
Als de 0,04 m3 gas de defrost korter maakt hoef je daarna niet meer stroom te gebruiken om dat te compenseren.
Mieren geneuzel…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Laatst online: 10:06
@fmb een defrost kost je dus een paar luttele centen. Denk dat het lood om oud ijzer is of je de defrost nou via electriciteit of laat uitvoeren.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

@DeltaT en @Bo0bz
Ja, helemaal mee eens. Toch goed om te weten, meten = weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:24
fmb schreef op maandag 13 december 2021 @ 22:26:
[...]

In beide uren is het gas verbruik hetzelfde en er zal in dezelfde uren geen (of minimaal) warm water zijn verbruikt. Elke defrost gebruikt dan 0,04 m3 gas.
Dat verschilt nauwelijks met wat mijn systeem doet wanneer ik de backup heater mee laat werken, die verbruikt dan ca. 0,3 kWh tijdens een defrost, maar dat is dan met COP van 1, dan is gas goedkoper.

[ Voor 6% gewijzigd door ArjoK op 14-12-2021 14:45 ]

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-05 10:40

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

fmb schreef op maandag 13 december 2021 @ 22:26:
[...]

In het gekozen tijdsinterval waren er 4 defrosts en bij 2 daarvan, iets na 14:00 en na 21:00, is de cv ketel aan gezet. Op basis van deze metingen zie ik nog geen duidelijk verschil waarom de cv wel of niet wordt aangezet.
Maar goed, daar ging het me nu niet om. Ik wilde naar het gas verbruik kijken.

40 Liter. Een non-issue dus. 8)7

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
  • Laatst online: 23-04 20:09
DeltaT schreef op maandag 13 december 2021 @ 23:30:
Als de 0,04 m3 gas de defrost korter maakt hoef je daarna niet meer stroom te gebruiken om dat te compenseren.
Mieren geneuzel…
Stroom is goedkoper, zeker als je daar COP>1 voor kunt benutten en de stroom kunt salderen. Over een hele winter kan dit toch aardig in de papieren lopen, in ons geval denk ik minstens net zoveel gas als ons SWW verbruik in de wintermaanden. Genoeg voor een goede fles wijn of een paar kratjes bier.

Daarnaast gaat het ook om het principe :)

[ Voor 7% gewijzigd door RulazZ op 14-12-2021 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
corsat schreef op maandag 13 december 2021 @ 18:13:
[...]

Oei dat zijn er veel. In de instellingen van MELCloud kun je de meldingen uitzetten…
Ik vermoed dat je die oplossing niet zoekt?

Als IT-er zou ik eerst eens de adapter stroomloos maken en weer aansluiten. En ook je WiFi router eens resetten. Dat laatste helpt bij mij vaak. Eens in de paar weken krijg ik ook die meldingen en dan helpt een reset. WiFi routers zoeken het meest storingsvrije kanaal om te gebruiken, een reset kan dat weer in gang zetten. Welke kanalen storingen ondervinden hangt af van het gebouw, WiFi routers van de buren (die ook weer zoeken naar een kanaal) en weersomstandigheden.

Ook zou je eens kunnen kijken in MELCloud onder Rapporten naar het WiFi Sterkte rapport.

Tenslotte kun je ook de WiFi adapter eens resetten en opnieuw koppelen met je WiFi netwerk.

[ Voor 4% gewijzigd door LeonTebbens op 14-12-2021 08:41 ]

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
Onder het motto “stel geen vraag in DM die niet in het forum gesteld kan worden”:

Voor de Mitsu eigenaren, ik zie dat ik kan regelen met de volgende instellingen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IJ4CkWNIPV0EZdE4vasXVT-urts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ruXNj9dLNCCfyymMBex7bFrM.jpg?f=fotoalbum_large

De installatie werd afgeleverd met instelling Doelkamertemperatuur. Werkt best aardig, wel heb ik zo’n 5 a 6 runs op een dag bij een Ta voorlooptemperatuur van 33 a 35 bij 5 - 10 graden buiten. En de dT is wat hoog 4 a 6 (geschat uit de MelCloud grafiek).
Edit: via MelCloud2Domoticz script krijg ik nauwkeurige data: dT van 2 a 3 :)

Dus ben ik gaan draaien op Compensatiecurve. Deze eerst maar eens vlak ingesteld op 28. Tot m’n verbazing gaat de Ta dan nog steeds naar 33-34 en heb ik meerdere runs. Zelfs meer dan op Ruimtedoeltemperatuur.
Iemand een idee hoe dit kan?

Tweede vraag: als ik ga draaien op Doelvoorlooptemperatuur, hoe ga je dan om met kouder en warmer weer? Pas je dan handmatig die voorloop (Ta) temperatuur aan als je merkt dat het te koud of warm wordt?

[ Voor 6% gewijzigd door LeonTebbens op 14-12-2021 13:39 ]

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05 19:33
Dylantje2 schreef op maandag 13 december 2021 @ 19:31:
[...]

MM mijn versie:
Version: 2.1-iy-8
Alleen ik zie een defrost state
Iets anders als een teller toch?

En plugins... niet mijn favoriet..
Dus ik gebruik de Nodered.
Tja, dan is het simpel. De plugin maakt zelf de devices aan, waaronder dus de defrost_counter.

Als je die niet wilt gebruiken zul je zelf moeten schrijven en het werk moeten doen wat de plugin voor mij doet :)

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:10
Dat vastrecht van € 200,- maakt alsnog veel goed ten gunste van COP 1 :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 07:43
Dapdodo schreef op maandag 13 december 2021 @ 18:52:
[...]

Standaard reken je iets uit. Dan ga je tijdens de bouw "shoppen" naar de leverancier die specs kan leveren en de meeste korting geeft, soms aantal keer om en om bellen. Daardoor kan er wel eens iets anders uitkomen. Als het sterk afwijkt zie je dan van die opbouw stopcontacten verschijnen (extra stekker van ....) en andere noodgrepen als gaten op andere plek door dak enz. En als je dan onder je gecalculeerde prijs zit, is dat je eerste winst.
Levert absoluut niet energetisch de optimale installatie, maar geld regeert. Hoe je dat beter zou moeten krijgen en afdwingen is voor mij nog een raadsel.
Dat kun je inderdaad nauwelijks afdwingen. Wij hebben in 2018 getekend voor een nieuwbouwwoning (nog op gas). Begin 2020 moest de ketel er in komen. De bouwer had in de technische omschrijving de 'fout' gemaakt een specifiek merk en type ketel te noemen. Die moest er dus komen...

Maar daar had de aannemer helemaal geen zin in. Hij probeerde toen met een of andere lulsmoes (ketel zou niet leverbaar zijn) een andere ketel op te hangen, maar omdat het specifieke merk en type in de TO stond mocht dat niet zomaar. Dus heb ik de fabrikant gebeld met de vraag of ik zes van die ketels kon krijgen. Het antwoord: "ja hoor meneer, die staan hier gewoon in voorraad". Daar was de aannemer niet blij mee, maar de juiste ketel hangt hier gewoon (Intergas XTreme met modulatie ondergrens van 4 kW. Het alternatief had een ondergrens van 8 kW, meer dan het warmteverlies van de woning).

Kortom: Wil je zekerheden, dan moet je al tijdens de bouw specificaties vragen in de juridische documenten. Dat is eigenlijk alleen de koopovereenkomst en de technische omschrijving. Elk ander document (inclusief mails van de aannemer) is indicatief.

Wel geldt natuurlijk dat het bouwbesluit, Woningborg of SWK eisen stellen aan de installatie en de bouwer moet aan die eisen voldoen. Dat hoeft echter niet de meest zuinige oplossing te zijn. In de projectbouw zal het niet vaak voorkomen dat je deze informatie vooraf al krijgt, maar het gebeurt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:22
LeonTebbens schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:07:
Onder het motto “stel geen vraag in DM die niet in het forum gesteld kan worden”:

Voor de Mitsu eigenaren, ik zie dat ik kan regelen met de volgende instellingen

[Afbeelding]

De installatie werd afgeleverd met instelling Doelkamertemperatuur. Werkt best aardig, wel heb ik zo’n 5 a 6 runs op een dag bij een Ta voorlooptemperatuur van 33 a 35 bij 5 - 10 graden buiten. En de dT is wat hoog 4 a 6.

Dus ben ik gaan draaien op Compensatiecurve. Deze eerst maar eens vlak ingesteld op 28. Tot m’n verbazing gaat de Ta dan nog steeds naar 33-34 en heb ik meerdere runs. Zelfs meer dan op Ruimtedoeltemperatuur.

Tweede vraag: als ik ga draaien op Doelvoorlooptemperatuur, hoe ga je dan om met kouder en warmer weer? Pas je dan handmatig die voorloop (Ta) temperatuur aan als je merkt dat het te koud of warm wordt?
Bij compensatiecurve zou die nauwelijks (+1,5°C) boven het gevraagde Ta doel mogen komen (via de 'i' knop kun je deze wenstemp zien). Hetzelfde geldt voor doelvoorlooptemperatuur. Als je meerdere runs ziet betekent dit dat de warmtepomp aan het pendelen is en je Ta dus te laag.

Afhankelijk van je isolatie kun je (als test) prima op doelvoorlooptemperatuur draaien, want er is vaak weinig verschil tussen minimum Ta (zonder pendelen) en maximum Ta. Je krijgt voornamelijk meer draaiuren. Let op dat je bij compensatiecurve en doelvoorlooptemperatuur een externe thermostaat nodig hebt om de warmtepomp te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LeonTebbens schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:07:

Een vlakke compensatiecurve doet precies hetzelfde als doelvoorlooptemperatuur, namelijk water met een constante temperatuur maken. In beide gevallen heb je een externe regeling (naregeling per ruimte, of eenvoudige thermostaat) nodig om de max temperatuur te beperken.
Om fouten in je curve uit te sluiten kun je ook even op vaste Ta draaien (doelvoorlooptemperatuur).

Het kan zijn dat ik je afgiftesysteem gemist heb, maar het lijkt alsof daar een flinke beperking zit, waardoor je Ta zo ver oploopt en dat de temperatuur doorschiet omdat ergens en minimale draaitijd van de compressor niet gehaald wordt.

Welk vermogen levert je WP op die momenten? (Evt uit te rekenen via de flow, Ta en Tr)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Eens even een vraag aan de anderen die hun warmte pomp meten, ik heb mijn metingen weer eens in orde gemaakt (had het al twee jaar in gebruik maar het laatste jaar werkte het niet meer). En ik merk dat ik toch voor mijn gevoel erg positief cijfers krijg.

Ik heb alles nagelopen maar voor zover ik kan zien klopt het allemaal wel. Even de grafieken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ibw_jC74403DOaJEQezW-mI_e6Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OWJ7bCPFP0F2c2AnvbBwYJAX.png?f=fotoalbum_large

Op deze grafiek zien we het volgende, de tijdsperiode is van vanochtend 07:00 t/m 13:00, voor 07:00 staat de warmtepomp uit (nacht verlaging).

De warmtepomp draait op dit moment op 75% van zijn vermogen (ingesteld), gaat trouwens om een Mitsubishi Ecodan 11Kw.

De bovenste grafiek geeft aan wat de status is van verschillende onderdelen:

De C betekend of de compressor van de warmtepomp aan staat (rood == aan)
De D betekend of de warmtepomp een defrost aan het doen is.
De T betekend of er warmtevraag is vanuit de thermostaat

Mijn gemiddelde COP in die tijd was 6,57, berekend op de volgende manier:

TA - TR * (24 / 60) * 4,186 * 1000 / verbruik

Waarbij TA en TR de aanvoer en retourleiding vlak na de uitgang / ingang van de ecodan binnen unit is.

De 24 is mijn flow (liter / minuut, gemeten via code 540 binnen unit op verschillende dagen / momenten gekeken, blijft 24).

Verbruik is deze ochtend gemiddeld zo'n 1,9 tot 2kWh gemiddeld.

Verbruik wordt gemeten via een kWh meter.

Mijn gemiddelde TD is 6,5c.

Is dit een beetje normaal of zijn mijn getallen erg afwijkend?

Ik ben bezig om een Procon A1M aan te sluiten (nouja, zit al aangesloten aan de binnenunit) maar ik moet deze nog koppelen aan mijn software.

Ik heb overigens wel zelf een controller gemaakt tussen de thermostaat en de warmtepomp die het gedrag iets aanpast van hoe de warmtepomp reageert op de thermostaat. Hierdoor zie je dat de warmtepomp eigenlijk op dit moment altijd doorgaat terwijl er geen warmtevraag is (deze is erg onregelmatig en niet lekker op de lossen met een hysterese op de temperatuur), dit zorgt voor meer constant verbruik en niet het pendel gedrag.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ronaldmathies Met zo'n hoge Ta in combinatie met het afgegeven vermogen (lijkt bijna vol gas? En dat bij deze temperaturen?) is de COP erg hoog.
Conclusie: Er gaat in je meting iets fout: Eerste verdachte is de meting van het thermische vermogen. Beste oplossing is het monteren van een Kamstrup, maar je kunt ook beginnen met een paar DS18B20 (de echte, van Maxim) op de leidingen (wel erg goed naar buiten isoleren, en vooral niet vergeten dat je met de bedrading de sensor koelt!), zodat je in ieder geval weet dat de dT klopt.
Je kWh meter kun je ijken met je slimme meter. Gewoon alle andere groepen in huis uitschakelen en kijken of ie hetzelfde aangeeft als je slimme meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:42:
@ronaldmathies Met zo'n hoge Ta in combinatie met het afgegeven vermogen (lijkt bijna vol gas? En dat bij deze temperaturen?) is de COP erg hoog.
Conclusie: Er gaat in je meting iets fout: Eerste verdachte is de meting van het thermische vermogen. Beste oplossing is het monteren van een Kamstrup, maar je kunt ook beginnen met een paar DS18B20 (de echte, van Maxim) op de leidingen (wel erg goed naar buiten isoleren, en vooral niet vergeten dat je met de bedrading de sensor koelt!), zodat je in ieder geval weet dat de dT klopt.
Je kWh meter kun je ijken met je slimme meter. Gewoon alle andere groepen in huis uitschakelen en kijken of ie hetzelfde aangeeft als je slimme meter.
Alle sensoren zijn18b20 maxim sensoren tegen de leiding met isolatie eromheen, alle leidingen zijn volledig geisolleerd. De kwh meter is een geijkte meter (dim meter )

Kamstrup heb ik helaas niet. Dat zou het mooiste zijn.

Vol gas is het niet in iedergeval, ik heb zo’n schakelaar erop zitten om 0, 50, 75 en 100% in te stellen erop gezet, net nog gekeken, staat op 75%. Klopt ook wel met het opgenomen vermogen.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-05 23:14
@ronaldmathies dan is de flowmeting/flowsensor wellicht niet zo nauwkeurig... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Cranberry schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:51:
@ronaldmathies dan is de flowmeting/flowsensor wellicht niet zo nauwkeurig... ?
Dat is die van de warmtepomp zelf, maar die schijnt niet heel nauwkeurig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ronaldmathies schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:48:
Alle sensoren zijn18b20 maxim sensoren tegen de leiding met isolatie eromheen, alle leidingen zijn volledig geisolleerd. De kwh meter is een geijkte meter (dim meter )

Kamstrup heb ik helaas niet. Dat zou het mooiste zijn.

Vol gas is het niet in iedergeval, ik heb zo’n schakelaar erop zitten om 0, 50, 75 en 100% in te stellen erop gezet, net nog gekeken, staat op 75%. Klopt ook wel met het opgenomen vermogen.
Ik haal momenteel (met 9.5 graden buiten) een cop van 7.3, maar dat is met een Ta van op dit moment slechts 24.7 graden en op slechts 4 kW. Jij zit zo'n beetje 10 graden hoger, wat een je zeker 1 cop-punt kost en op zo'n beetje nominaal (of hoger) vermogen, wat je nog eens ~0.3 cop-punt kost.
Als je WP (je vermeldt geen type) net zo efficiënt is als een PUHZ-SW75, dan zou ik maximaal een COP van rond de 6 verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:25:
[...]

Een vlakke compensatiecurve doet precies hetzelfde als doelvoorlooptemperatuur, namelijk water met een constante temperatuur maken. In beide gevallen heb je een externe regeling (naregeling per ruimte, of eenvoudige thermostaat) nodig om de max temperatuur te beperken.
Om fouten in je curve uit te sluiten kun je ook even op vaste Ta draaien (doelvoorlooptemperatuur).

Het kan zijn dat ik je afgiftesysteem gemist heb, maar het lijkt alsof daar een flinke beperking zit, waardoor je Ta zo ver oploopt en dat de temperatuur doorschiet omdat ergens en minimale draaitijd van de compressor niet gehaald wordt.

Welk vermogen levert je WP op die momenten? (Evt uit te rekenen via de flow, Ta en Tr)
Waar haal ik flow vandaan in een Mitsu zonder extra flowmeter (Kamstrup oid)? Ik zie m niet in de Melcloud2Domoticz data dacht ik?
Mijn runs zijn overigens nog wel een heel uur. Edit: nu met hogere Tb (10) zo'n 20 minuten...

[ Voor 4% gewijzigd door LeonTebbens op 14-12-2021 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:10
LeonTebbens schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:14:
[...]

Waar haal ik flow vandaan in een Mitsu zonder extra flowmeter (Kamstrup oid)? Ik zie m niet in de Melcloud2Domoticz data dacht ik?
Mijn runs zijn overigens nog wel een heel uur.
in de binnenmodule zelf dacht ik bij pomp snelheid en gegevens?

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
Kees_frl schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:37:
[...]

in de binnenmodule zelf dacht ik bij pomp snelheid en gegevens?
Ik kan het niet vinden in de binnenunit bediening, ook niet in de handleiding. Waar bedoel je precies?

[ Voor 8% gewijzigd door LeonTebbens op 14-12-2021 14:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
LeonTebbens schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:14:
Waar haal ik flow vandaan in een Mitsu zonder extra flowmeter (Kamstrup oid)?
Instellingen menu, informatie werking, en dan het juiste kanaal kiezen (was het niet 540?). Kanaalnummers staan in de installatiehandleidingen (van binnen- en buitenunit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:58:
[...]

Ik haal momenteel (met 9.5 graden buiten) een cop van 7.3, maar dat is met een Ta van op dit moment slechts 24.7 graden en op slechts 4 kW. Jij zit zo'n beetje 10 graden hoger, wat een je zeker 1 cop-punt kost en op zo'n beetje nominaal (of hoger) vermogen, wat je nog eens ~0.3 cop-punt kost.
Als je WP (je vermeldt geen type) net zo efficiënt is als een PUHZ-SW75, dan zou ik maximaal een COP van rond de 6 verwachten.
Mijn binnenunit is een ERSC-VM2CR2, mijn buitenunit is een PUHZ-SHW140 YHA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
LeonTebbens schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:57:
[...]

Ik kan het niet vinden in de binnenunit bediening, ook niet in de handleiding. Waar bedoel je precies?
In het service menu code 540. Wachtwoord is standaard 0000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:59:
[...]

Instellingen menu, informatie werking, en dan het juiste kanaal kiezen (was het niet 540?). Kanaalnummers staan in de installatiehandleidingen (van binnen- en buitenunit).
In mijn installatiehandleiding vind ik geen lijst van kanalen om info op te halen (en 540 levert waarde 18 dat lijkt m niet te zijn?). Waar vind ik die kanalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
LeonTebbens schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:28:
[...]

In mijn installatiehandleiding vind ik geen lijst van kanalen om info op te halen (en 540 levert waarde 18 dat lijkt m niet te zijn?). Waar vind ik die kanalen?
18 Liter / minuut (flow) zou het dan zijn, bij mij geeft hij 24 bij code 540. Kanalen zegt mij verder niets.

Pagina: 1 ... 32 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.