14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
In de OP staat dat de CV pomp in een WP op een vast toerental draait en dat daarom een parallelbuffer aan te raden is bij een volledig nageregeld systeem. In een moderne gasketel is de pomp ook modulerend, dus bij het optoeren gaat zowel de brander als de flow omhoog, meestal tegelijk en niet onafhankelijk van elkaar.
Is het bij een WP zo dat de CV pomp altijd een vaste flow heeft? Of is dit weer per WP anders?
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Is per merk afhankelijkBlihi schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:34:
Even een theoretisch vraagje tussendoor.
In de OP staat dat de CV pomp in een WP op een vast toerental draait en dat daarom een parallelbuffer aan te raden is bij een volledig nageregeld systeem. In een moderne gasketel is de pomp ook modulerend, dus bij het optoeren gaat zowel de brander als de flow omhoog, meestal tegelijk en niet onafhankelijk van elkaar.
Is het bij een WP zo dat de CV pomp altijd een vaste flow heeft? Of is dit weer per WP anders?
Bij de Pana J serie kun je dat kiezen (vaste flow & dynamische dT of sturen op vaste dT & dynamische flow). Omdat ik flinke verschillen heb zitten in de lengte van de VVW groepen heb ik de flow (l/m) vastgezet op 12,5. Hiermee kan ik het waterzijdig veel beter inregelen zodat de dT per vvw groep gelijk is. Bij een dynamische flow lukt dat niet.Blihi schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:34:
Even een theoretisch vraagje tussendoor.
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 19:38
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)
Werkt prima.
Het punt is ook niet dat het nodig is om de hut warm te krijgen, maar om de laatste % performance eruit te persen.
Dit vanwege het terugkerende thema korte groepen -> hoog debiet -> lage dT -> lage Ta -> hoge COP -> minder €.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
- Proton_
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Als je de ruimte hebt kun je ook twee verdelers op verschillende plekken plaatsen. Dan zit je ook niet met al die aanvoer- retour snelwegen.SkullboyNL schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:13:
Ik lees in de openingspost dat je het beste een vloer verwarmingscircuit van maximaal 80 meter dient aan te houden bij een warmte pomp om de flow hoog te houden. Tijdens het intekenen heb ik rekening gehouden met maximaal 120 meter met een buis diameter van 16mm en ben ik uit gegaan van aan hart afstand van 10 centimeter.
Ik heb nu 7 kringen van tussen de 117 tot 63 meter. Helaas is er ook niet echt de mogelijkheid om 2 groepen korter te maken omdat die wat verder van de verdeler zitten. Zijn er hier mensen die ook 120 meter groepen hebben met een warmte pomp en hoe is jullie ervaring hier mee?
[Afbeelding]
Edit:
Ik heb een extra groep gemaakt in de woonkamer waardoor de woonkamer groepen nu tot 75 meter gaan. Helaas krijg ik de keuken en bijkeuken niet kleiner.
[Afbeelding]
Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD
Ja, maar wellicht niet voor dit topicLeonTebbens schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:29:
[...]
Ik heb een drie fasen groep naar de schuur laten aanleggen voor een toekomstige zonneaccu. Met bv drie Sunny Island omvormers, eentje voor elke fase die terugleveren op behoefte. Als bv m’n inductieplaat stroomt trekt uit twee fasen (van inderdaad de 3 fasengroep 😀), dan zouden precies de twee overeenkomstige omvormers bij de accu gaan leveren.
Of zie ik hier iets over het hoofd?
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Goed om te weten!vandermark schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:46:
[...]
Bij de Pana J serie kun je dat kiezen (vaste flow & dynamische dT of sturen op vaste dT & dynamische flow). Omdat ik flinke verschillen heb zitten in de lengte van de VVW groepen heb ik de flow (l/m) vastgezet op 12,5. Hiermee kan ik het waterzijdig veel beter inregelen zodat de dT per vvw groep gelijk is. Bij een dynamische flow lukt dat niet.
Fijn dat dat dus ook daar kan. Maar dat is dus weer anders dan sturen op delta-T, wat @vandermark noemt.Proton_ schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:49:
@Blihi Vaillant heeft de pomp drukgeregeld ingesteld. Dat houdt in dat het debiet door de (evt nageregelde) afzonderlijke groepen constant is en het debiet door de WP toeneemt als er meer afgifte open staat.
Bij sturen op druk is dus het debiet (per groep) constant, maar de delta-T niet. Bij sturen op delta-T varieert het debiet. Dat laatste is in combinatie met een parallelbuffer handiger, dat eerste als je inderdaad rechtstreeks geregelde groepen stuurt.
Klopt, al is het wel achter de komma geneuzel hoor op een maand. Niet naar om hoeven kijken is ook wat waard, meer dan die paar kWh stroom die het misschien scheelt.daansan schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:44:
Laag houden en zo snel mogelijk terug toeren gaat denk ik alleen maar als je geen nachtverlaging toepast. Daar zijn hier de afgelopen dagen ook nog wat discussies over geweest.
Met nachtverlaging verwarm je overdag met een hogere COP, maar begin je wel weer op achterstand waardoor hij veelal vol vermogen aan de slag moet.
Of mis ik nu iets?
Hier waren het er 4-5 en is dicht bij jou in gouda.DeepM schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:07:
Goed om te weten dat ik niet de enige ben met veel deforts dan. Vond 12 wel veel, maar normaal dus.
Ik lees dat sommige mensen ook hun vermogen hebben begrenst. Zal dit problemen leveren bij lagere buiten temperaturen? En ik zag ook een bericht voorbij komen dat iemand zijn boiler 1 maal per dag laat opwarmen. Bij mij is het nu zo (omdat mijn vrouw van warmwater houd) dat die meerdere malen van 44 naar 53 graden opwarmt. Ik zou dit ook het liefst op 1 vaste tijd per dag willen doen. Iemand enig idee hoe ik dit kan doen op een ACVM 270?
[ Voor 36% gewijzigd door Rol-Co op 09-12-2021 13:54 ]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ik heb de upgrade ook gedaan, en zowel de MelCloud app als het Melcloud2Domoticz werken nog prima.Andrehj schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:27:
Problemen met Melcloud (en Melcloud2Domoticz) na firmware update Melcloud adapter.
Gisteren kreeg ik een mailtje van Mitsubishi dat er een firmware update was van de Melcloud adapter (MAC-567IF-E). Dus die geïnstalleerd. Installatie ging probleemloos. Maar toen. Een eerste indicatie zie ik in de Melcoud applicatie, daar staat de waarde van mijn SWW sinds gisteravond rotsvast op 45.5:
[Afbeelding]
(Onder temperaturen per uur kan ik wel de juiste waarden in de grafiek zien).
Maar nog veel grotere problemen heb ik sindsdien met het Melcloud2Domoticz script van @alberthakvoort .
Daarvan werken alleen de binnen- en buitentemperatuur nog.
Alle andere waarden die ik uit de twee bestandjes (.deviceid en .data) haalde staan op 0 of op de waarde die ze gisteravond ten tijde van de firmware update hadden.
Bijvoorbeeld:Zo valt een groot deel van mijn logging (die ik net zo mooi voor elkaar had) om.
- Energiedata, gisteren verbruikt en opgewekt, staan op 0
- SWW vast op 45.5
- Frequentie vast op 36 Hz
- Ta vast op 25
- Tr vast op 21.5
![]()
![]()
Een reboot van de WP heeft helaas niet geholpen. Het probleem lijkt ergens bij Mitsubishi te zitten. Geen idee of dit permanent of een foutje is....
Hebben meer mensen hier last van? Zijn er al mensen die een firmware-update van die adapter gedaan hebben en waarbij bovenstaande SWW-aanduiding nog functioneert?
Misschien toch maar overstappen naar een Procon, maar als ik daarvan de manual bekijk lijkt het er niet op de je er energiegegevens uit kan halen? Alleen heel veel registers met elektrische energie (maar niet uitgesplitst naar SWW, koelen en verwarmen?) en nergens iets van thermische energie? Iemand ervaring?
WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021
Op dit moment hebben wij een nefit monoblock die een leidingwerk naar de buitenunit heeft die door het trappenhuis loopt. Niet heel erg ideaal maar destijds was dit de meest voor de hand liggende optie. Het totale leidingwerk binnen de geïsoleerde schil is nu slechts 4 meter.
We gaan de bovenste verdieping renoveren en in die slaapkamer moeten we nu toch een koof gaan maken omdat daar ventilatiebuizen zijn aangelegd voor de WTW. Hier zouden eenvoudig nog een paar leidingen (en elektra) voor de WP unit bij kunnen. Hierdoor kunnen we het oude tracé overbodig maken die toch wel een klein beetje lelijk en onhandig is.
Echter de totale lengte van de leidingen binnen de geïsoleerde schil vergroten wij hiermee van 4 meter naar ongeveer 23 meter.
Mijn vragen zijn:
- is dit wel verstandig?
- gaat dit veel effect hebben op de zuinigheid?
- is het slimmer om voor die lengtes grotere diameters te gebruiken, of juist niet?
(bij de defrost is het systeem nu vrij gehorig normaal gebruik is bijna onhoorbaar)
- nu is alles pvc flexibel, is het beter om grote lengtes met normale CV buizen te doen?
- andere dingen waar ik aan zou moeten denken?
Als het grote nadelen heeft dan nemen wij het onhandige en lelijke voor lief maar nu de koof nog gemaakt moet worden hebben wij nu even deze unieke mogelijkheid die ik wel wil onderzoeken.
Ik wil op mijn nieuwe schuur een zonneschans maken en de warmtepomp net daaronder zetten
Hoe kleiner de warmtepomp hoe minder afschot de schans hoeft te hebben
(Ik weet dat 5kw niet genoeg is om het huis warm te krijgen en zou dan ook best 2 warmtepompen willen plaatsen)
Fijn om gelijkaardige situaties, tips en problemen hier te mogen lezen op dit forum.
Dit is onze eerste echt koude maand in onze nieuwbouwwoning met enkel vvw, geschatte warmteverlies +- 20W/m². Totaal vvw voorzien +- 160m² waarvan nu slechts 110m² open (slaapkamers gesloten).
Gisteren heb TA -5/28 en 15/26, DT 2 op watertemperatuur met stooklijn gedraaid om te kijken welke watertemperatuur het huis rond 22° (gewenste temperatuur) zou worden, dit was met 26° in de vloer (temperatuur op de Pana console) ongeveer 22,6° op de benedenverdieping (+-100m² vvw, 10 kringen )
Stopgezet toen het te warm begon te worden binnen en dit was bij Tb 6; Ta 30 Tr 28, 58Hz compressor bij 29,8 l/m.
Ik zou graag gebruik maken van kamerthermostaat om een te warme ruimte (bijvoorbeeld door zon) te vermijden.
Op zone 1 heb ik kamerthermostaat voor de zone met instelling 'external'.
Het betreft een Henco CU-REGK-230V.
Momenteel geeft deze kamerthermostaat 21,4° aan en thermometer binnenshuis kom ik rond de 21,1° dus ga ik er vanuit dat deze correct werkt. Op de verdeler is Ta:22 en Tr:20 en op de pomp aan de wp staat Ta:22 en Tr:22.
De wp springt niet meer aan en de temperatuur daalt alleen nog maar?
Hoe kan ik er voor zorgen dat dit niet gebeurd?
Als het binnenkort kouder gaat worden lijkt me dit geen leuk idee, de vloer is ondertussen al uren niet meer opgewarmd. Panasonic WH-SDC07H3E5
Thanks voor de hulp of het advies.
Panasonic Aquarea J 7kW split; 300L Panasonic boilervat SWW; 100L buffervat; 6600Wp Z 15°; houtskelet nieuwbouw 2021; Tesla M3H
Mijn eerste tip zou zijn “geduld”. Je hebt nu een traag lage temperatuur systeem en dat heeft tijd nodig om in evenwicht te geraken. Als je pana eenmaal 24/7 wil lopen, heb je geen last meer van dat te lang uit blijven staan. Met shiften kan je resterende overshoot proberen te managen zonder dat de Wp uitgaat. Als je stooklijn goed is, kom je met +1 en -1 shiften een heel eind. Lukt dat uiteindelijk, dan kan je gaan kijken hoe dat te automatiseren. De pana forums staan daarmee vol. De thermostaat als begrenzer gebruik ik in voorjaar en najaar plus nachtverlaging. Maar in de winter werkt met vv 24/7 naar mijn mening beter en vooral comfort verhogend.chasinbe schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:04:
Dag iedereen,
Fijn om gelijkaardige situaties, tips en problemen hier te mogen lezen op dit forum.
Dit is onze eerste echt koude maand in onze nieuwbouwwoning met enkel vvw, geschatte warmteverlies +- 20W/m². Totaal vvw voorzien +- 160m² waarvan nu slechts 110m² open (slaapkamers gesloten).
Gisteren heb TA -5/28 en 15/26, DT 2 op watertemperatuur met stooklijn gedraaid om te kijken welke watertemperatuur het huis rond 22° (gewenste temperatuur) zou worden, dit was met 26° in de vloer (temperatuur op de Pana console) ongeveer 22,6° op de benedenverdieping (+-100m² vvw, 10 kringen )
Stopgezet toen het te warm begon te worden binnen en dit was bij Tb 6; Ta 30 Tr 28, 58Hz compressor bij 29,8 l/m.
Ik zou graag gebruik maken van kamerthermostaat om een te warme ruimte (bijvoorbeeld door zon) te vermijden.
Op zone 1 heb ik kamerthermostaat voor de zone met instelling 'external'.
Het betreft een Henco CU-REGK-230V.
Momenteel geeft deze kamerthermostaat 21,4° aan en thermometer binnenshuis kom ik rond de 21,1° dus ga ik er vanuit dat deze correct werkt. Op de verdeler is Ta:22 en Tr:20 en op de pomp aan de wp staat Ta:22 en Tr:22.
De wp springt niet meer aan en de temperatuur daalt alleen nog maar?
Hoe kan ik er voor zorgen dat dit niet gebeurd?
Als het binnenkort kouder gaat worden lijkt me dit geen leuk idee, de vloer is ondertussen al uren niet meer opgewarmd. Panasonic WH-SDC07H3E5
Thanks voor de hulp of het advies.
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Ik draai met een Ta=40°C tot Tb-0°C daarna elke graad omlaag Ta 1 graad omhoog vermogen 's nachts beperkt op 50%
12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25
Dank voor deze hulp. Ik heb dipswitches bekeken via het Melcloud2Domoticz script van @alberthakvoort, en die lijken allemaal goed te staan, zie de rode teksten helemaal rechts:Remco45 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 00:21:
[...]
Het bliksem-symbool betekent dat de eigen electric heater (in de hydrobox) OF de immersion heater (in de SWW boiler) actief is.
Jouw WP staat uit, maar er staat ook een timer symbool bij. Mogelijk draait het Anti-Legionella programma op een tijd dat de WP niet mag draaien.
In de WP-buitenunit zijn geen dip-switches die hier wat mee te maken hebben.
In de hydrobox wel, zie service manual 6-16:
SW 1-2; 1-3; 1-4; 1-5; 1-6 en 2-3. Controleer of die goed staan: LET OP: wijzigen mag alleen met uitgeschakelde en daarna volledig stroomloos gemaakte unit en dan pas na 5 minuten!
Verder zijn er instelmogelijkheden in het service menu -> Auxiliary settings -> Electric heater (DHW):
[Afbeelding]
Als de delay op nul staat, wordt de booster of immersion heater meteen ingeschakeld.
:strip_exif()/f/image/xSRASOAvulMMEdVPCZPCgnuI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JtPj0bbTdlaRwwnGOtolyMBs.jpg?f=fotoalbum_large)
De auxiliary instellingen staan ook allemaal goed lijkt het:
:strip_exif()/f/image/GzBQZcCji3wT0P0tAmycL7rD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VUvVasAsgKES0jqY4AYUFYBG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/my65CfElu8lcb01EdfQtl7M4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CELpnrn7Vbnr3aeWkOBaxcpg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RcTxvxwBrodgnymdp2NN5gWD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cOM2up4Wkm0LGTYsiztR0XgQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik naar het energieverslag kijk sinds oplevering, dan lijkt de COP voor SWW elke maand rond 1 te liggen:
/f/image/a3tFtnZOnJ1hCRMl7jDonff2.png?f=fotoalbum_large)
Kortom: alles lijkt goed ingesteld op m'n Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D, toch gaat de legionellarun altijd direct op het heater element ipv op de PHUZ-SW75YAA buitenunit...

Gewone SWW runs lopen netjes op de buitenunit.
Hierdoor bereik ik nooit de 60 graden om legionella te kunnen doden, want het heater element heeft daarvoor blijkbaar te weinig vermogen.
Dus ik heb de installateur al deze info zojuist gegeven, want dit klopt gewoon niet. Ik ben benieuwd...
WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021
Je kunt natuurlijk altijd een normale run inplannen en daarachter een legionella run. Dan hoef je alleen het laatste beetje met het element. Beter is natuurlijk dat het apparaat functioneert zoals het zou moeten.LeonTebbens schreef op donderdag 9 december 2021 @ 17:34:
[...]
Dank voor deze hulp. Ik heb dipswitches bekeken via het Melcloud2Domoticz script, en die lijken allemaal goed te staan, zie de rode teksten helemaal rechts:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als ik naar het energieverslag kijk sinds oplevering, dan lijkt de COP voor SWW elke maand rond 1 te liggen:
[Afbeelding]
Kortom: alles lijkt goed ingesteld op m'n Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2C, toch gaat de legionellarun altijd direct op het heater element ipv op de PHUZ-SW75YAA buitenunit...![]()
![]()
Hierdoor bereik ik nooit de 60 graden om legionella te kunnen doden, want het heater element heeft daarvoor blijkbaar te weinig vermogen.
Dus ik heb de installateur al deze info zojuist gegeven, want dit klopt gewoon niet. Ik ben benieuwd...
Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD
Nee, je mist niks. Het komt bij velen niet goed aan, dat we verwarmen met een warmtepomp. "Vroeger"..toen we stookten met een CV pasten we nachtverlaging toe.'s Morgens de thermostaat een draai en hup 80 graden in het systeem. Een warmtepomp moet je zien als een warmhoudplaatje. Nachtverlaging werkt averechts. Bij mij in ieder geval. In september gaat de warmtepomp aan en af en toe de shift gebruiken om enigszins de temperatuur te regelen. Hele stookseizoen 21 graden in de kamer en de vloer lekker warm. Mijn laatste COP was 4,97. Zeer tevreden. Snel 's morgens de hut opwarmen heeft (kan) alleen maar defrosts opleveren.daansan schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:44:
Laag houden en zo snel mogelijk terug toeren gaat denk ik alleen maar als je geen nachtverlaging toepast. Daar zijn hier de afgelopen dagen ook nog wat discussies over geweest.
Met nachtverlaging verwarm je overdag met een hogere COP, maar begin je wel weer op achterstand waardoor hij veelal vol vermogen aan de slag moet.
Of mis ik nu iets?
Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.
Van de zomer is hier een monteur geweest voor de interne heater.LeonTebbens schreef op donderdag 9 december 2021 @ 17:34:
[...]
Dank voor deze hulp. Ik heb dipswitches bekeken via het Melcloud2Domoticz script, en die lijken allemaal goed te staan, zie de rode teksten helemaal rechts:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kortom: alles lijkt goed ingesteld op m'n Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2C, toch gaat de legionellarun altijd direct op het heater element ipv op de PHUZ-SW75YAA buitenunit...![]()
![]()
Hij heeft met Alklima gebeld en zij hebben gezegd dat een puhz sw75 yaa buitenunit geen extra heater nodig heeft. Alleen voor de legionella.
Dus jou instellingen waarbij de heater aangevinkt staat met vertraging. Die kun je allemaal uitvinken.
Dan gaat de heater in ieder geval niet zomaar aan.
Leginella run, De warmtepomp gaat eerst het sww vat opwarmen tot standaard temperatuur.
Daarna gaat gelijk de heater aan.
Dus als jou standard temperatuur op 50 graden staat. Dan gaat alles hoger dan 50 graden met behulp van de heater.
Daarnaast kun je in het legionella menu aangeven hoe lang hij over een legionella run mag doen.
Je moet die tijd wel zo lang maken, dat het water opgewarmd kan worden.
Volgens mij mag mijn unit daar 3 uur voor gebruiken.
Na die 3 uur mag de verwarming weer aan. Voor 1 uur.
Als leginella temperatuur niet is gehaald, gaat de run na 1 uur verwarming weer verder.
Maar dat heeft deze nog nooit gedaan.
Maar bij mij staat sww op 55 graden. En legionella op 62 graden.
Dus dat is maar 7 graden wat de heater dan moet doen.
Ik hoop dat je wat aan deze info hebt.
SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!
Oh da’s interessant: ik had juist de SWW tempbiljoenblik schreef op donderdag 9 december 2021 @ 19:50:
[...]
Van de zomer is hier een monteur geweest voor de interne heater.
Hij heeft met Alklima gebeld en zij hebben gezegd dat een puhz sw75 yaa buitenunit geen extra heater nodig heeft. Alleen voor de legionella.
Dus jou instellingen waarbij de heater aangevinkt staat met vertraging. Die kun je allemaal uitvinken.
Dan gaat de heater in ieder geval niet zomaar aan.
Leginella run, De warmtepomp gaat eerst het sww vat opwarmen tot standaard temperatuur.
Daarna gaat gelijk de heater aan.
Dus als jou standard temperatuur op 50 graden staat. Dan gaat alles hoger dan 50 graden met behulp van de heater.
Daarnaast kun je in het legionella menu aangeven hoe lang hij over een legionella run mag doen.
Je moet die tijd wel zo lang maken, dat het water opgewarmd kan worden.
Volgens mij mag mijn unit daar 3 uur voor gebruiken.
Na die 3 uur mag de verwarming weer aan. Voor 1 uur.
Als leginella temperatuur niet is gehaald, gaat de run na 1 uur verwarming weer verder.
Maar dat heeft deze nog nooit gedaan.
Maar bij mij staat sww op 55 graden. En legionella op 62 graden.
Dus dat is maar 7 graden wat de heater dan moet doen.
Ik hoop dat je wat aan deze info hebt.
verlaagd naar 43 graden om zuiniger te zijn. Nu begrijp ik dat dat met de legionella run dan averechts werkt…
Overigens staat bij mij alles met heater uitgevinkt toch, zie de foto’s?
Nog mooier zou zijn om eens per week de SWW via een scriptje op 60 te zetten, dan een geforceerde SWW run te doen en daarna weer terug naar de oude 43 graden instelling. Dan loopt ie helemaal op de buitenunitLacsapOV schreef op donderdag 9 december 2021 @ 17:56:
[...]
Je kunt natuurlijk altijd een normale run inplannen en daarachter een legionella run. Dan hoef je alleen het laatste beetje met het element. Beter is natuurlijk dat het apparaat functioneert zoals het zou moeten.
Hebben andere Mitsu bezitters hier ervaring hiermee?
Bedankt voor je reactie, ik heb helaas geen domotica dus niet zeker of ik veel ga kunnen uitlezen om op die manier automatisch aanpassingen te maken aan de warmtepomp.t.oswald schreef op donderdag 9 december 2021 @ 16:12:
[...]
Mijn eerste tip zou zijn “geduld”. Je hebt nu een traag lage temperatuur systeem en dat heeft tijd nodig om in evenwicht te geraken. Als je pana eenmaal 24/7 wil lopen, heb je geen last meer van dat te lang uit blijven staan. Met shiften kan je resterende overshoot proberen te managen zonder dat de Wp uitgaat. Als je stooklijn goed is, kom je met +1 en -1 shiften een heel eind. Lukt dat uiteindelijk, dan kan je gaan kijken hoe dat te automatiseren. De pana forums staan daarmee vol. De thermostaat als begrenzer gebruik ik in voorjaar en najaar plus nachtverlaging. Maar in de winter werkt met vv 24/7 naar mijn mening beter en vooral comfort verhogend.
Het enige probleem is momenteel dat de temperatuur in huis aan het zakken is tot 20,5° op dit moment wanneer de thermostaat op 21° staat (setpoint 22°) maar de retourtemp op de wp steeds op 22° blijft...
Panasonic Aquarea J 7kW split; 300L Panasonic boilervat SWW; 100L buffervat; 6600Wp Z 15°; houtskelet nieuwbouw 2021; Tesla M3H
Ik ben daar momenteel mee bezig, eerst even kijken of ik de procon aan de praat krijg en daarmee de SWW temperatuur op het juiste moment kan verhogen. Ik vind het ook een rare keus van Mitsubishi om bij SWW waarbij de tijdklok actief is, altijd standaard SWW te starten ongeacht de temperatuur van het water, met als gevolg dat ik nu elke dag SWW runs aan het doen ben vanaf 14:00LeonTebbens schreef op donderdag 9 december 2021 @ 20:07:
[...]
Nog mooier zou zijn om eens per week de SWW via een scriptje op 60 te zetten, dan een geforceerde SWW run te doen en daarna weer terug naar de oude 43 graden instelling. Dan loopt ie helemaal op de buitenunit![]()

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C
Je hebt gelijk met die vinkjes. Ik moet altijd 2 keer kijken. Maar het vakje is leeg. Dus vinkje is uit.LeonTebbens schreef op donderdag 9 december 2021 @ 19:57:
[...]
Oh da’s interessant: ik had juist de SWW temp
verlaagd naar 43 graden om zuiniger te zijn. Nu begrijp ik dat dat met de legionella run dan averechts werkt…
Overigens staat bij mij alles met heater uitgevinkt toch, zie de foto’s?
Mitsubishi zou zijn legionella functie echt eens moeten veranderen.
Pas als de buitenunit het echt niet trekt, pas het element aansturen.
Niet max sww temperatuur aanhouden en de rest met element.
Maar goed, zal wel een reden hebben……
SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!
Je zult moeten experimenten met je stooklijn. Met dit tooltje kan je op papier wat inzicht krijgen. Ik heb er jouw en mijn stooklijn ingezet. Je ziet wat dan bij Tb 6 het resultaat is. Blijkbaar zit je wat te hoog. Je zult met jouw stooklijn overigens bij lage temperatuur veel te laag zitten.chasinbe schreef op donderdag 9 december 2021 @ 20:08:
[...]
Bedankt voor je reactie, ik heb helaas geen domotica dus niet zeker of ik veel ga kunnen uitlezen om op die manier automatisch aanpassingen te maken aan de warmtepomp.
Het enige probleem is momenteel dat de temperatuur in huis aan het zakken is tot 20,5° op dit moment wanneer de thermostaat op 21° staat (setpoint 22°) maar de retourtemp op de wp steeds op 22° blijft...
https://vscope.at/heizkur...&sollWert_2=0&atCheck_2=6
Met shiften gebeurt dan het volgende. Kan je gewoon doen met je controller Op basis van het resultaat kan je dan je stooklijn beter aanpassen aan je omstandigheden. Wel de tijd nemen! Het is nu eenmaal een langzaam systeem. Wordt het te warm dan -1 shiften. Wordt het te koud +1. Als je de Wp geforceerd wilt starten na uitzetten door de thermostaat doe je even shift +3 totdat de Wp draait en dan weer terug naar shift 0. Dit als tijdelijke “noodmaatregel”.
En tijdens het uitzoeken de thermostaat gewoon even weglaten, anders wordt het nooit 24/7
https://vscope.at/heizkur...sollWert_2=-1&atCheck_2=6
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Ik heb dit via melcloud ingesteld. Legionella loopt buiten m'n SWW window. Via de events kan je de SWW temp instellen op events (die bevatten je unit settings van het moment van aanmaken).LeonTebbens schreef op donderdag 9 december 2021 @ 20:07:
[...]
Nog mooier zou zijn om eens per week de SWW via een scriptje op 60 te zetten, dan een geforceerde SWW run te doen en daarna weer terug naar de oude 43 graden instelling. Dan loopt ie helemaal op de buitenunit![]()
Schema nu:
- 02:00 SWW temp 60c
- 14:00 SWW temp 48c
- SWW tussen 14:00 en 02:00 toegestaan
- legionella om 11:00 -> 3 uur de tijd
Je kan het ook via de melcloud addon van homeassistant zetten. Dat is m'n volgende project zodat ik na de SWW het 3kw boiler element kan aanzetten.
PUHZ-SW100YAA & 7440wp
Waar kun je dan events instellen in MelCloud? Is dat "weekklok"? Of bedoel je in de API?roelzadh schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 07:16:
[...]
Ik heb dit via melcloud ingesteld. Legionella loopt buiten m'n SWW window. Via de events kan je de SWW temp instellen op events (die bevatten je unit settings van het moment van aanmaken).
Schema nu:
- 02:00 SWW temp 60c
- 14:00 SWW temp 48c
- SWW tussen 14:00 en 02:00 toegestaan
- legionella om 11:00 -> 3 uur de tijd
Je kan het ook via de melcloud addon van homeassistant zetten. Dat is m'n volgende project zodat ik na de SWW het 3kw boiler element kan aanzetten.
Ik heb naar aanleiding hiervan wat verder gezocht. Ik krijg de indruk dat warmteverlies van de leidingen er voor zorgt dat er te weinig warmte bij de binnenunit komt. Er ligt hier ca. 15 meter "standaard koelleiding" in de kruipruimte. De witte leiding met de nopjes. De buitenkant van de leiding in de kruipruimte is tegen de 35 graden op laserthermometer...Kameelstok schreef op woensdag 8 december 2021 @ 18:53:
Warmtepomp haalt de doeltemperatuur op de warmtewisselaar-out gewoon niet (max 49 graden gezien) en blijft daardoor draaien zonder dat de temperatuur in het vat stijgt.
Ik ga maar eens op zoek naar een eenvoudige manier om de delta T over de leiding te monitoren.
[ Voor 7% gewijzigd door Kameelstok op 10-12-2021 13:19 ]
Ja dat is een goeie, ik heb volgens mij zo een kabel liggen die zou moeten kunnen werken (als iemand de pinout daarvan heeft, zodat ik kan checken, heel graag!). Maar ik heb een mac dus zal eerst even een Windows VMtje moeten maken enz. Allemaal wel te doen maar net even wat te weinig tijd voor nu. Ik zet het op de backlogDaannn1987 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:15:
[...]
Alternatief is om de graadminuten in te stellen via de ELGA Installateur tool op een laptop icm het welbekende kabeltje die je in de ELGA prikt
https://tools.remeha.nl/w...ga-servicetool-pakket.pdf
The geek shall inherit the earth.
Rondje dik isoleren als 35C de buitenkant is van de isolatie. Kruipruimte verwarmen heeft geen zin.Kameelstok schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 13:18:
[...]
Ik heb naar aanleiding hiervan wat verder gezocht. Ik krijg de indruk dat warmteverlies van de leidingen er voor zorgt dat er te weinig warmte bij de binnenunit komt. Er ligt hier ca. 15 meter "standaard koelleiding" in de kruipruimte. De witte leiding met de nopjes. De buitenkant van de leiding in de kruipruimte is tegen de 35 graden op laserthermometer...
Ik ga maar eens op zoek naar een eenvoudige manier om de delta T over de leiding te monitoren.
dat klopt, en dat is een enorme hoeveelheid warmte die men verliest als men de "standaard" koelleiding gebruikt. een beetje toffe installateur doet daar nog een extra laag omheen of koopt leiding met dikkere isolatie er al op. helaas doen de meeste dat niet. immers is warmteverlies juist wat je wilt in reguliere koelleiding toepassingen. de standaard witte isolatie is er hoofdzakelijk tegen condensvorming, niet thermische isolatie wat je juist moet hebben in een warmtepompsysteem.Kameelstok schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 13:18:
[...]
Ik heb naar aanleiding hiervan wat verder gezocht. Ik krijg de indruk dat warmteverlies van de leidingen er voor zorgt dat er te weinig warmte bij de binnenunit komt. Er ligt hier ca. 15 meter "standaard koelleiding" in de kruipruimte. De witte leiding met de nopjes. De buitenkant van de leiding in de kruipruimte is tegen de 35 graden op laserthermometer...
daaorm zie ik liever monoblocks met dubbele 32x110 terrendis leiding buiten. dan heb je minder warmteverlies over grotere afstanden en minder gezeik met tientallen meters koelleiding.
[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 10-12-2021 18:20 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Dat is wel een flink hoge temperatuur. Bij mij is de oppervlakte rond de 22°C bij een omgevingstemperatuur van 18°C. Terwijl de warmtepomp al ruim 24 uur zonder onderbreking 4kW op Ta 30°C door de koelleiding aan het pompen is. Bij mij lopen ze 10m grotendeels door de buitenlucht en ik heb niet het idee dat daar veel energie verloren gaat, maar ik ga toch eens kijken of ik ze nog wat extra kan isoleren. Ik heb deze koelleiding in 3/8 en 5/8 liggen. Maar een 'klein' prijsverschil met de hierboven benoemde Terrendis leidingKameelstok schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 13:18:
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door doek55 op 10-12-2021 19:16 ]
Ja, de weekklok. Voordat je een event aanmaakt moet je de gewenste unitsettngs instellen, deze worden mee opgeslagen in het event.LeonTebbens schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:38:
[...]
Waar kun je dan events instellen in MelCloud? Is dat "weekklok"? Of bedoel je in de API?
PUHZ-SW100YAA & 7440wp
doe er gewoon een extra laag buisisolatie omheen. alu tape gebruiken over de naden (ook over de lengte). en als het buiten zit een pvc hemelwaterbuis erover. (splitten over de lengte en met klemmen weer dichtmaken)doek55 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 19:12:
[...]
Dat is wel een flink hoge temperatuur. Bij mij is de oppervlakte rond de 22°C bij een omgevingstemperatuur van 18°C. Terwijl de warmtepomp al ruim 24 uur zonder onderbreking 4kW op Ta 30°C door de koelleiding aan het pompen is. Bij mij lopen ze 10m grotendeels door de buitenlucht en ik heb niet het idee dat daar veel energie verloren gaat, maar ik ga toch eens kijken of ik ze nog wat extra kan isoleren. Ik heb deze koelleiding in 3/8 en 5/8 liggen. Maar een 'klein' prijsverschil met de hierboven benoemde Terrendis leiding.
dan is het goed beschermd en is er weinig tot geen verlies als het waait en regent.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Ik heb niet kunnen vinden dat je daar ook SWW temperatuur in kan stellen. Ik zou graag op de donderdag voor de legionella run de SWW naar 60 willen brengen met de WP ipv stookweerstand.roelzadh schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 19:29:
[...]
Ja, de weekklok. Voordat je een event aanmaakt moet je de gewenste unitsettngs instellen, deze worden mee opgeslagen in het event.
Ik heb 4 groepen op 50m2 woonkamer, 2x 125m en 2x 90m met de WP werkt het prima.SkullboyNL schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:13:
Ik lees in de openingspost dat je het beste een vloer verwarmingscircuit van maximaal 80 meter dient aan te houden bij een warmte pomp om de flow hoog te houden. Tijdens het intekenen heb ik rekening gehouden met maximaal 120 meter met een buis diameter van 16mm en ben ik uit gegaan van aan hart afstand van 10 centimeter.
Ik heb nu 7 kringen van tussen de 117 tot 63 meter. Helaas is er ook niet echt de mogelijkheid om 2 groepen korter te maken omdat die wat verder van de verdeler zitten. Zijn er hier mensen die ook 120 meter groepen hebben met een warmte pomp en hoe is jullie ervaring hier mee?
[Afbeelding]
Edit:
Ik heb een extra groep gemaakt in de woonkamer waardoor de woonkamer groepen nu tot 75 meter gaan. Helaas krijg ik de keuken en bijkeuken niet kleiner.
[Afbeelding]
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
@RulazZfmb schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 08:56:
[...]
Laatste defrosts heb ik gisteravond tot 22:00 gezien en de cv-ketel werd elke keer bijgeschakeld.
Ik moet nog gaan uitzoeken of mijn cv-ketel een wachttijd ondersteunt. Wel heb ik zojuist in de Elga Ace de parameter HP030 "Vertraagde start backup/cv ketel" op 5 minuten gezet, die stond op 0 minuten (standaard waarde). Met de huidige temperaturen (5,5 C) en luchtvochtigheid (80%) buiten verwacht ik voorlopig geen defrost. Ik ga het in de gaten houden.
Mocht dit niet werken en de cv-ketel geen wachttijd hebben dan kan ik dit relatief eenvoudig toevoegen met de Fibaro Smart Implant die ertussen zit.
Ik zie dat ik gisterochtend de eerste defrost sind 6 dec weer heb gehad, en de Elga Ace zet gewoon weer de cv-ketel bij.
Conclusie: de Elga Ace probeert altijd de back-up bij te schakelen bij een defrost. De temperatuur en vertraging settings voor de back-up veranderen dat niet.
Vandaag zal ik de vertraging in de cv-ketel instellen. Dat zal werken. Ben benieuwd of de ta en tr meetbaar veranderen tijdens een defrost.
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Goed te weten, de ACE draait bij mijn schoonouders en meet daar alleen TA / TR..fmb schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 08:22:
[...]
@RulazZ
Ik zie dat ik gisterochtend de eerste defrost sind 6 dec weer heb gehad, en de Elga Ace zet gewoon weer de cv-ketel bij.
Conclusie: de Elga Ace probeert altijd de back-up bij te schakelen bij een defrost. De temperatuur en vertraging settings voor de back-up veranderen dat niet.
Vandaag zal ik de vertraging in de cv-ketel instellen. Dat zal werken. Ben benieuwd of de ta en tr meetbaar veranderen tijdens een defrost.
Heb je ook inzag in de hoeveelheid gas die hier gebruikt wordt? Lijkt mij minimaal.. je voorkom er ook mee dat je in een defrost mania komt, want om de verliezen te compenseren moet de WP aardig aan de bak...
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
vandaag tot vanmorgen 10 uur 14x defrost, ca. om de 40 minuten. Wel wat gas gestookt met de volgende instellingen: geen idee hoe dat komt ??Japie.G schreef op donderdag 9 december 2021 @ 07:18:
[...]
Drukken en temperaturen kan ik gewoon uitlezen tijdens bedrijf. Maar wanneer is het niet goed? En bij +5 vriest hij hier niet dicht, tenzij ik heel lqng vol vermogen vraag, maar dan is het toch weer niet raar dat de verdamper bij +5 een temperatuur onder 0 krijgt en dus gaat dichtvriezen? Mijn defrost ellende begint bij temperaturen van ongeveer +3.
Ik zal het toch maar weer eens in de gaten houden. Ik heb ook wel defrost cycles waar hij nog lang niet volledig dicht zit. Hier een timelaps van vorig jaar.
YouTube: Daikin Altherma 8kw Hybrid outdoor unit defrost cycles
Eerst een cycle waar hij wel volledig dicht zit, en daarna 2 van die 20min cycles waar hij zeker niet volledig dicht gevroren is. Die 20 minuten cycles zijn bij de daikin te voorkomen door (het klinkt raar, i know) een hogere Ta en dus een wat hoger vermogen te vragen.
[ 5.01] evenwicht -10°C
[7.04] spaarstand 1 (ecologisch)
iemand een idee ??
Had ik ook voordat ik de ‘koude douche’ software update er op had. Hij gebruikt dan soms wat gas bij een defrost. Dat is tevens de reden dat je douche dan koud (lauw) wordt. Is compleet verdwenen met die koude douche update.tingbrouwer schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 10:07:
[...]
vandaag tot vanmorgen 10 uur 14x defrost, ca. om de 40 minuten. Wel wat gas gestookt met de volgende instellingen: geen idee hoe dat komt ??
[ 5.01] evenwicht -10°C
[7.04] spaarstand 1 (ecologisch)
iemand een idee ??
Ik 17 stuks defrost van 00:00 tot nu 10:13
Gewenste Ta is 31, actuele max Tretour (dus vlak voor defrost) is 25,9, die zakt tijdens defrost naar 25,2
Gister voor de lol ook nog even de Ta naar 26 gegooid, behakve dat ie natuurlijk fors minder vermogen gaat leveren blujft het defrost patroon onveranderd.
Ben heel erg benieuwd of de non hybride daikins ditzelfde gedrag vertonen. In dat geval zou ik never nooit een daikin meer halen straks bij de overstap naar full electric.
[ Voor 29% gewijzigd door Japie.G op 11-12-2021 10:18 ]
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Tot nu toe in 2,25 jaar nog geen koude douches.Japie.G schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 10:13:
[...]
Had ik ook voordat ik de ‘koude douche’ software update er op had. Hij gebruikt dan soms wat gas bij een defrost. Is compleet verdwenen met die koude douche update.
Ik 17 stuks defrost van 00:00 tot nu 10:13
Gewenste Ta is 31, actuele max Tretour (dus vlak voor defrost) is 25,9, die zakt tijdens defrost naar 25,2
software V01.19.00
zodra deze komen toch maar een mailtje naar Daikin sturen.
Is er iemand die een df teller script oid heeft
Zou graag per dag zien hoveel df er zijn geweest
Lua dz oid.. Ik heb domoticz..
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Ik heb hier vannacht ongeveer 0,3m3 gas in totaal bij zien stoken bij 3 defrosts (hij defrostte ongeveer om de 3 kwartier), waarschijnlijk heeft hij een minimale Tr nodig, als die niet gehaald wordt stookt ie bij denk ik zo. Ik heb hem trouwens al een dag of 3 op de openhaardstand staan, dan blijft het comfortabel in huis.Daannn1987 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 09:36:
[...]
Goed te weten, de ACE draait bij mijn schoonouders en meet daar alleen TA / TR..
Heb je ook inzag in de hoeveelheid gas die hier gebruikt wordt? Lijkt mij minimaal.. je voorkom er ook mee dat je in een defrost mania komt, want om de verliezen te compenseren moet de WP aardig aan de bak...
Elga Ace 4kW (11/2021) met Etwist naast Nefit Topline HRC30, radiatoren, 9100 Wp (2500 Z, 6600 O/W), HR++ 0,8
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Met de nieuwe subsidie zit de pana 5kw op 500€ en de 9kw op 700€.
Dat is bij rjtec en als de prijzen niet stijgen.
Maakt de J serie toch weer een stuk aantrekkelijker. Sowieso dat je met de J serie net zo goed de 9kW kunt kopen ipv de 5.
Heb namelijk bij een aantal kennissen wat verduurzaming op de planning staan.
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Volgens de data van het KNMI was het bij jou ook niet zo koud vannacht.koevlaas2 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 11:52:
4 defrosts vannacht, het valt wel mee.
Hier was de WP vannacht aan gebleven, en in combinatie met de ijzel (ik kon hier op de straat schaatsen vanochtend) en temperaturen rond het vriespunt had ik vannacht elk uur een defrost.
[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 11-12-2021 12:06 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
0c zei mijn auto vanmorgen.Andrehj schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 12:04:
[...]
Volgens de data van het KNMI was het bij jou ook niet zo koud vannacht.
Hier was de WP vannacht aan gebleven, en in combinatie met de ijzel (ik kon hier op de straat schaatsen vanochtend) en temperaturen rond het vriespunt had ik vannacht elk uur een defrost.
Geen defrost dus
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Dat doet de domoticz heishamon plugin toch zelf automatisch? Ik heb keurige teller in domoticz.Dylantje2 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 11:15:
FF vraagje hier
Is er iemand die een df teller script oid heeft
Zou graag per dag zien hoveel df er zijn geweest
Lua dz oid.. Ik heb domoticz..
:strip_exif()/f/image/wiRcaBEy3a0CRKiHiP5TsWAm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Q2mF8MXM4f46eWL6AddCYjuw.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 51% gewijzigd door vandermark op 11-12-2021 12:50 ]
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
jouw auto praat tegen je?
[ Voor 7% gewijzigd door Sunri5e op 11-12-2021 12:59 ]
- Proton_
Wat moet ik me bij 0,05 defrost voorstellen?vandermark schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 12:48:
[...]
Dat doet de domoticz heishamon plugin toch zelf automatisch? Ik heb keurige teller in domoticz.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Sinds kort wonen we in een nieuw huis (paar maanden geleden opgeleverd). Het is een knap groot huis, zo'n 800 m3 in totaal.
Er is een Daikin Altherma 3 vloermodel geplaatst en de installateur had er niet heel erg veel verstand van. daar kwam ik achter nadat we wat opstartproblemen hadden met de warmtepomp en al vrij snel een monteur van Daikin zelf werd gebeld...
Ik heb een Homewizard P1 meter hangen en mijn totale stroomverbruik zit tussen de 25 en 40 kWh per dag.
De Daikin app geeft aan dat het stroomverbruik van de klimaatregeling zo'n 20/25kWh per dag is.
Thermostaat is ingesteld op 21C en verder gebruiken we weinig warm water.
Mijn vraag is eigenlijk, wat is een "normaal verbruik" in deze tijd en wat zijn de optimale instellingen?
Is er ergens een website of Youtube filmpje die daar meer inzicht in kan geven?
Het instellen van een warmtepomp is wel even wat anders dan een CV-ketel

Ter info: In ons oude huis (hoekhuis uit 1996) verbruikte we zo'n 3700kWh en 1100m3 gas
/f/image/ELAShGY2EOBMUX0fg9BV9Uc9.png?f=fotoalbum_large)
Hier staat de berekende aanvoertemperatuur op 34,3 graden en staat er bij externe aanvoertemperatuur 30.6 graden. De bijverwarmingtemperatuur staat op 30,8.
Klopt dit wel?
Volgens mij bedoeld hij: stel eerst de SWW temp in op 60 via het display. Maak daarna een event aan in Melcloud, deze neemt dan die 60 graden mee. Vervolgens weer terug zetten op je display naar je normale SWW temp en een event aanmaken die deze temp meeneemt. Ik wil dit ook gaan proberen, zou mooie oplossing zijn.remcoVer schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 21:24:
[...]
Ik heb niet kunnen vinden dat je daar ook SWW temperatuur in kan stellen. Ik zou graag op de donderdag voor de legionella run de SWW naar 60 willen brengen met de WP ipv stookweerstand.
Klopt dit @roelzadh ?
Ja. Dat werkt. Zo heb ik ook een tijdje gedraaid. Weet eigenlijk niet meer precies waarom ik daar mee gestopt ben, maar er zitten zeker een aantal problemen aan:LeonTebbens schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 13:46:
Volgens mij bedoeld hij: stel eerst de SWW temp in op 60 via het display. Maak daarna een event aan in Melcloud, deze neemt dan die 60 graden mee. Vervolgens weer terug zetten op je display naar je normale SWW temp en een event aanmaken die deze temp meeneemt. Ik wil dit ook gaan proberen, zou mooie oplossing zijn.
Klopt dit @roelzadh ?
- Je zit dan vast aan 1x per week legionella draaien.
- Die timer overschrijft ook steeds al je andere instellingen. Als je bijvoorbeeld je Ta een graadje hoger hebt gezet wordt dat met elke legionellarun weer teruggezet.
- En je heb dan op twee plaatsen (in je binnenunit en in Melcloud) een timer draaien. Die moet je handmatig synchroniseren.
Overigens is een SWW-temperatuur van 60 graden erg hoog en gezien de deltaT die er tussen Ta en je SWW-temp zit ook bijna niet haalbaar. Hier ga ik maar tot een graad of 57 op de compressor.
Heb je nog wat aan mijn andere suggesties (zie PM) gehad?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
In vloerverdelers beschikken over de mogelijkheid om waterzijdig in te regelen. Nu is de berekening 9,8kW, maar ik heb een 7kW warmtepomp. Moet ik dan zover gaan rekenen dat ik in die buurt van de 7kW kom, of bekijk ik het helemaal verkeerd?Bo0bz schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:46:
[...]
Door je debiet te verhogen (=pomp het water sneller te laten doorvoeren) krijg je een lagere deltaT. Het water heeft immers minder tijd om af te koelen want het stroomt sneller door je leidingen heen. Je hebt nu 18l/m maar je pomp kan wel richting de 25l/m doorvoeren volgens mij. Dan veranderen in de formule van @Grolsch het aantal L/s (want hoger debiet) en daarmee ook de deltaT. Je komt nu uit op zo'm 9.8kW in die formule met de gegevens die je deelde. Bij het aanpassen van de parameters zul je moeten uitzoeken hoe je met het verhogen van je debiet en verlagen van de DeltaT ook rond die 9,8kW.
Welk merk en type WP is dit? Is dit niet de ruimtecompensatie die ingrijpt en je Ta opschroeft? Tip: Zet die ruimtecompensatie uit om de juiste stooklijn te bepalen. Die zou je alleen maar nodig moeten hebben bij erg zonnig weer of veel warmtebronnen in huis. Dit saaie grijze weer is eigenlijk ideaal om zelf de stooklijn te bepalen.Sunri5e schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 13:33:
Ik heb een gek probleem (denk ik). Volgens mij stooklijn staat de aanvoertemperatuur ingesteld op 27 graden bij 0 graden buiten. Echter haal ik de volgende gegevens uit het systeem:
[Afbeelding]
Hier staat de berekende aanvoertemperatuur op 34,3 graden en staat er bij externe aanvoertemperatuur 30.6 graden. De bijverwarmingtemperatuur staat op 30,8.
Klopt dit wel?
Vreemd, bij mij nog nooit de CV zien bijschakelen tijdens een defrost. En ik heb er vele, nu al 13 sinds vannacht 02.oo uur. Ta zakt van 33 naar 21.fmb schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 08:22:
[...]
@RulazZ
Vannacht tot -6C geweest kamer komt met moeite op temperatuur maar het zonnetje compenseert veel.
Elga Remeha ACE 6 kW
:strip_exif()/f/image/13jPUHyggCx8MaoeTO86CxTo.jpg?f=fotoalbum_large)
PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West
Het is een Metrotherm (Nibe) SHB10Andrehj schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 14:02:
[...]
Welk merk en type WP is dit? Is dit niet de ruimtecompensatie die ingrijpt en je Ta opschroeft? Tip: Zet die ruimtecompensatie uit om de juiste stooklijn te bepalen. Die zou je alleen maar nodig moeten hebben bij erg zonnig weer of veel warmtebronnen in huis. Dit saaie grijze weer is eigenlijk ideaal om zelf de stooklijn te bepalen.
Ik vind het verbruik vrij hoog, maar dat is wel afhankelijk van je isolatiegraad. Wat staat er in je EPC- of BENG-berekening over het transmissieverlies (in W/K)? Zonder een dergelijke waarde kun je over het stroomverbruik niets zeggen. Ter vergelijking. Hier (900 m3 woning + 300 m3 garage) staat daar een waarde van 214 W/K, en in de afgelopen week heeft de WP gemiddeld 13.6 kWh per dag verbruikt.duderuud schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 13:14:
Vraagje voor de experts hier.
Sinds kort wonen we in een nieuw huis (paar maanden geleden opgeleverd). Het is een knap groot huis, zo'n 800 m3 in totaal.
Er is een Daikin Altherma 3 vloermodel geplaatst en de installateur had er niet heel erg veel verstand van. daar kwam ik achter nadat we wat opstartproblemen hadden met de warmtepomp en al vrij snel een monteur van Daikin zelf werd gebeld...
Ik heb een Homewizard P1 meter hangen en mijn totale stroomverbruik zit tussen de 25 en 40 kWh per dag.
De Daikin app geeft aan dat het stroomverbruik van de klimaatregeling zo'n 20/25kWh per dag is.
Thermostaat is ingesteld op 21C en verder gebruiken we weinig warm water.
Mijn vraag is eigenlijk, wat is een "normaal verbruik" in deze tijd en wat zijn de optimale instellingen?
Is er ergens een website of Youtube filmpje die daar meer inzicht in kan geven?
Verder meet je blijkbaar via de unit zelf. Dergelijke metingen zijn over het algemeen erg onbetrouwbaar (met als dieptepunt Panasonic, die in stappen van 200 of 400 W meet

En op welke Ta draai je? Bij dit weer zou je in een splinternieuwe woning aan Ta 27 meer dan genoeg moeten hebben. Ik draai met slechts Ta 25, en dan ook nog maar gemiddeld zo'n 17 uur per dag.
[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 11-12-2021 14:23 ]
EPC is 0,4 maar ik heb nooit een berekening gekregen (ook geen energielabel trouwens), is nog een van de restpunten...Andrehj schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 14:10:
[...]
Ik vind het verbruik vrij hoog, maar dat is wel afhankelijk van je isolatiegraad. Wat staat er in je EPC- of BENG-berekening over het transmissieverlies (in W/K)? Zonder een dergelijke waarde kun je over het stroomverbruik niets zeggen. Ter vergelijking. Hier (900 m3 woning + 300 m3 garage) staat daar een waarde van 214 W/K, en in de afgelopen week heeft de WP gemiddeld 13.6 kWh per dag verbruikt.
Verder meet je blijkbaar via de unit zelf. Dergelijke metingen zijn over het algemeen erg onbetrouwbaar (met als dieptepunt Panasonic, die in stappen van 200 of 400 W meet). Als je iets betrouwbaars over het stroomverbruik wilt kunnen zeggen moet je een kWh meter op de groep van je WP in de meterkast (laten) installeren.
En op welke Ta draai je? Bij dit weer zou je in een splinternieuwe woning aan Ta 27 meer dan genoeg moeten hebben. Ik draai met slechts Ta 25, en dan ook nog maar gemiddeld zo'n 17 uur per dag.
Ik heb al een Homewizard 3fase kwh meter liggen maar moet nog geïnstalleerd worden.
Wat is TA? Waar kan ik die opzoeken?
Kamertemperatuur 21.1 °C
Buitentemperatuur 6 °C
Sanitair warmwatertank temperat. 49 °C
Vertrekwater 23 °C
Vertrekwater (pltnwis) 27 °C
Waterinlaattemp. 26
Koelmiddel temp. 23 °C
Debiet 0,0 l/min
[ Voor 9% gewijzigd door duderuud op 11-12-2021 15:51 ]
Vertrekwater pltnwis is je Ta uit je warmtewisselaar. Water inlaattemp is je Tr. (Je wp staat op het moment van deze meting uit)duderuud schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 15:50:
Heb je hier wat aan?
Kamertemperatuur 21.1 °C
Buitentemperatuur 6 °C
Vertrekwater 23 °C
Waterinlaattemp. 26
Koelmiddel temp. 23 °C
Debiet 0,0 l/min
De stroommeting van Daikin is behoorlijk acuraat, maar een losse meter is altijd het beste. Verder even zoeken op het espaltherma project en je kunt je gehele systeem volledig uitlezen en loggen👍🏼
[ Voor 17% gewijzigd door Japie.G op 11-12-2021 16:03 ]
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
EPC 0.4 zegt precies niks, hooguit dat men net het minimale heeft gedaan om aan de normen te voldoen. Die berekening hoort trouwens ook bij de gemeente te liggen, daar kun je die gewoon opvragen.duderuud schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 15:35:
EPC is 0,4 maar ik heb nooit een berekening gekregen (ook geen energielabel trouwens), is nog een van de restpunten...
De meter zou ik maar snel installeren (en op een of andere manier uitlezen / loggen), dan heb je er dit stookseizoen nog wat aan.Ik heb al een Homewizard 3fase kwh meter liggen maar moet nog geïnstalleerd worden.
Wat is TA? Waar kan ik die opzoeken?
Ta is de (ingestelde) aanvoertemperatuur van je CV-water (heet bij jou vertrekwater). Die kun je vast wel ergens in de menu's van je WP vinden. Er zal toch wel een handleiding bij zitten?
Overigens snap ik niet waarom je twee keer een vertrekwatertemperatuur hebt, maar Daikin-specialisten zullen dat ongetwijfeld kunnen verklaren.
Hieruit kan ik alleen afleiden dat je WP nu uit staat, wat gezien het weer niet logisch is. Met dit koude en mistige weer zou je WP rustig op een laag pitje je woning moeten verwarmen. Dat ie uitstaat betekent dat dit op zijn minst niet optimaal gaat. Dat zou kunnen duiden op een te hoge Ta, maar zonder meer data of logging is er eigenlijk niets van te zeggen.Heb je hier wat aan?
Kamertemperatuur 21.1 °C
Buitentemperatuur 6 °C
Vertrekwater 23 °C
Waterinlaattemp. 26
Koelmiddel temp. 23 °C
Debiet 0,0 l/min
[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 11-12-2021 16:20 ]
Dat is van je totale woning toch? Dat zegt niets over je WP. Een piek van 2 of 4 kW kan ook door een wasmachine, vaatwasser, kookplaat etc worden veroorzaakt. Een WP kun je qua energieverbruik alleen monitoren met een eigen kWh-meter.duderuud schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 16:34:
Ik ga die gegevens opvragen bij de gemeente, dank voor de tip.
Hier een screenshot van het totale verbruik van gisteren. Zoals je ziet fluctueert het nogal:
[Afbeelding]
[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 11-12-2021 17:03 ]
Niemand?Sunri5e schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 13:33:
Ik heb een gek probleem (denk ik). Volgens mij stooklijn staat de aanvoertemperatuur ingesteld op 27 graden bij 0 graden buiten. Echter haal ik de volgende gegevens uit het systeem:
[Afbeelding]
Klopt dit wel?
Dat is idd van de totale woning. kwh meter wordt heel binnenkort aangesloten.Andrehj schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 16:59:
[...]
Dat is van je totale woning toch? Dat zegt niets over je WP. Een piek van 2 of 4 kW kan ook door een wasmachine, vaatwasser, kookplaat etc worden veroorzaakt. Een WP kun je qua energieverbruik alleen monitoren met een eigen kWh-meter.
WP sloeg net aan, toen zag ik een debiet van 15l/min
Edit: En nu 24,5l/min
Ik heb je in deze post gevraagd om te kijken naar je ruimtecompensatie, maar daar reageer je niet op...
Excuus! Waar kan ik dat vinden in de warmtepompinstellingen? In de handleiding is niets te vinden. We hebben een Evo Home systeem in huis die per ruimte de temperatuur regelt ik heb geen idee of dat nog invloed heeft?Andrehj schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 17:16:
[...]
Ik heb je in deze post gevraagd om te kijken naar je ruimtecompensatie, maar daar reageer je niet op...
Even snel een stukje copy-paste uitleg:
De basis van de regeling is de stooklijn (curve) instelling van menu 1.9.1.1., hier bepaalt u welke aanvoertemperatuur
nodig is om de woning te verwarmen bij een bepaalde buitentemperatuur. Kiest u bijvoorbeeld stooklijn 5 (gebruikelijk
in NL) dan is de gewenste aanvoertemperatuur 32°C bij een buitentemperatuur van 0°C.
Vervolgens gaat het systeem kijken naar de door u gewenste ruimte temperatuur en de werkelijke ruimte temperatuur.
Alsmede de factor ‘verwarmen’ (tijdens verwarmen) die u heeft ingesteld in menu 1.9.4.
Voorbeeld:
Stel het is buiten 0°C en de werkelijke ruimte temperatuur is 22°C en u stelt in dat u 24°C wenst en de factor in menu
1.9.4. Voor verwarmen is 2. Dan volgt:
Stooklijn 5 zegt dat bij 0°C een aanvoer van 32°C gewenst is. Echter de ruimte temperatuur is momenteel 2 graden lager
dan u wenst, dan zal de aanvoertemperatuur 2°C (afwijking) x 2 (factor menu 1.9.4.) = 4°C hoger worden. De berekende
aanvoertemperatuur komt dan op 36°C te liggen (32°C + 4°).
Andersom: Als de werkelijk ruimte temperatuur 22°C is en u stelt in dat u 18°C wilt hebben dan wordt de berekende
aanvoer temperatuur (bij 0°C buitentemperatuur): Stooklijn is 32°C, afwijking ruimtetemperatuur van gewenst is 4 °C
(te warm) dan zal de berekende temperatuur 32°C - (4°C x factor 2) = 24°C worden.
Ik kan het gas verbruik van een defrost bij niet specifiek meten, maar kan het via de SlimmeMeterportal eens proberen te achterhalen. Het tijdstip weet ik wel, dus ik kan het gas verbruik dan zien. Zolang we geen warm water gebruiken en de gashaard uitstaat gaat het gas verbruik alleen naar een defrost toe. Veel zal het niet zijn, de cv-ketel gaat ongeveer 2 minuten aan.Daannn1987 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 09:36:
[...]
Goed te weten, de ACE draait bij mijn schoonouders en meet daar alleen TA / TR..
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Via domoticz lijkt mij ook eenvoudiger. Daar eens neuzen. Heb je nog hints?!? AndrejAndrehj schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 13:59:
[...]
Ja. Dat werkt. Zo heb ik ook een tijdje gedraaid. Weet eigenlijk niet meer precies waarom ik daar mee gestopt ben, maar er zitten zeker een aantal problemen aan:Vandaar dat ik nu een gemodificeerd Melcloud2Domoticz-script draai, die, zodra de status van de WP naar "Legionella" wisselt, de SWW-temperatuur omhoog zet, en zodra dat niet meer het geval is, deze terugzet. Daarmee heb ik alle drie de bovenstaande nadelen niet meer.
- Je zit dan vast aan 1x per week legionella draaien.
- Die timer overschrijft ook steeds al je andere instellingen. Als je bijvoorbeeld je Ta een graadje hoger hebt gezet wordt dat met elke legionellarun weer teruggezet.
- En je heb dan op twee plaatsen (in je binnenunit en in Melcloud) een timer draaien. Die moet je handmatig synchroniseren.
Overigens is een SWW-temperatuur van 60 graden erg hoog en gezien de deltaT die er tussen Ta en je SWW-temp zit ook bijna niet haalbaar. Hier ga ik maar tot een graad of 57 op de compressor.
Heb je nog wat aan mijn andere suggesties (zie PM) gehad?
Nu draai ik volgens mij niet Melcloud2Domoticz, maar de plugin van Gysmo.
[ Voor 2% gewijzigd door remcoVer op 11-12-2021 18:29 . Reden: toevoging ]
Dat is gek,ik heb dezelfde, Remeha Elga Ace 6kW. Ik neem aan dat je wel gewoon een back up hebt ingesteld in de Elga Ace en dat de cv ook is aangesloten op de Elga Ace?aartw99 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 14:03:
[...]
Vreemd, bij mij nog nooit de CV zien bijschakelen tijdens een defrost. En ik heb er vele, nu al 13 sinds vannacht 02.oo uur. Ta zakt van 33 naar 21.
Vannacht tot -6C geweest kamer komt met moeite op temperatuur maar het zonnetje compenseert veel.![]()
Elga Remeha ACE 6 kW
[Afbeelding]
Wat hebben jullie ingesteld bij parameter HP029 (back up). Hij zegt dus bij mij dat hij die parameter niet kan vindenfmb schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 18:28:
[...]
Dat is gek,ik heb dezelfde, Remeha Elga Ace 6kW. Ik neem aan dat je wel gewoon een back up hebt ingesteld in de Elga Ace en dat de cv ook is aangesloten op de Elga Ace?
Wat is nu je Ta en je Tr?duderuud schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 17:15:
[...]
Dat is idd van de totale woning. kwh meter wordt heel binnenkort aangesloten.
WP sloeg net aan, toen zag ik een debiet van 15l/min
Edit: En nu 24,5l/min
WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS
Volgens mij heeft de parameter 1.1.1. Tkamer setpoint ook invloed op Ta, zelfs wanneer de de ruimte invloed parameter (1.9.4) op 0 staat.Sunri5e schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 17:42:
Ruimtecompensatie staat uit.
Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5
Net even gekeken, WP draait nu.
Ta is nu 54°C, TR is 48°C. Debiet 17l/min
[ Voor 3% gewijzigd door duderuud op 11-12-2021 20:37 ]
waarom staat dat zo hoog?duderuud schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 20:36:
[...]
Geen idee, dat moet je aan de installateur vragen

Ofwel, uitzoeken hoe ik dat lager kan zetten...
kan zijn dat ik het gemist heb, maar hoe zit je CV en warmwater systeem in elkaar? radiatoren of vloerverwamring en zo ja, heb je open of gesloten verdelers? is je warm water met een aparte boiler of hebt je een 3 wegklep en een SWW tank en/of een buffertank?duderuud schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 20:39:
[...]
Geen idee, dat moet je aan de installateur vragen
Ofwel, uitzoeken hoe ik dat lager kan zetten...
tekening en/of fotos kan helpen.
[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 11-12-2021 20:41 ]
Als je WP niet met een SWW-run bezig is, zou ik op zoek gaan naar een andere installateur!duderuud schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 20:36:
[...]
Wat is nu wijsheid?
- opvoerpomp hoger zetten of juist lager?
- groepen verder open?
[ Voor 3% gewijzigd door rroetenberg op 11-12-2021 22:00 ]
Zelf heb ik nu de cv op 50 graden gezet (huis uit 1996) om te testen met hoog temperatuur radiatoren. Een aantal radiatoren voorzien van speedcomfort. Ik wil eigenlijk overstappen op een all Electric warmtepomp en van het gas af met de huidige radiatoren.
Ook info van anderen met een warmtepomp met radiatoren is welkom.
[ Voor 8% gewijzigd door hallorichard op 11-12-2021 22:05 ]
Ik woon ook in nieuwbouwhuis. Ta stond bij mij op standaard op Ta 40 bij -15. Bij 5 graden buitentemperatuur zat ik al op Ta van 32. Heb nu stooklijn aangepast en stook nu momenteel op Ta 24 graden. Ga nog proberen graad naar beneden te gaan. Anders gezegd, installateur stellen standaard in niet afgestemd op de woning.Andrehj schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 21:25:
[...]
Als je WP niet met een SWW-run bezig is, zou ik op zoek gaan naar een andere installateur!
HTV / LTV radiatoren, vloerverwarming, fancoils zegt op zichzelf eigenlijk helemaal niks. Het gaat om de afgifte. Met sommige installaties zoals vloerverwarming is het makkelijker om véél afgifte te creëren en te bufferen. Maar dat zegt niet dat het met HTV radiatoren niet kan.hallorichard schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 22:01:
@CurlyMo . Ik lees op tweakers dat je een warmtepomp hebt met hoog temperatuur radiatoren met speedcomfort. Kun je misschien ervaringen delen en de warmtepomp die je gebruikt?
Er zijn paar dingen van belang in jouw situatie:Zelf heb ik nu de cv op 50 graden gezet (huis uit 1996) om te testen met hoog temperatuur radiatoren. Een aantal radiatoren voorzien van speedcomfort. Ik wil eigenlijk overstappen op een all Electric warmtepomp en van het gas af met de huidige radiatoren.
1. Met de huidige buiten temperaturen moet je toch wat lager gaan zitten qua aanvoertemperatuur. Anders vind een WP dat niet leuk. Als je het dan niet warm krijgt dan is waarschijnlijk je isolatie onvoldoende.
2. Bepaal je huidige afgifte. Maak eens een lijstje a.d.v. deze site https://www.climatebooste...or-radiatorpro-verwarming van al je radiatoren en de afgifte.
3. Ga eens 24/7 op een vaste temperatuur draaien.
4. Deel even je gasverbruik i.c.m. de inhoud en oppervlakte van je huis.
Daarna kan er naar een geschikte WP worden gekeken.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Daar zit je probleem. Ik draai tot -2 graden met een aanvoer temperatuur van 25 graden. Tot -10 op 26. Dit moet nog wel keer voorkomen om te testen of het dan warm blijft. Betreft een nieuwbouw woning uit 2020.duderuud schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 20:36:
[...]
Maar wat foto's van jou kant helpt om een inschatting te maken van jouw situatie.
[ Voor 9% gewijzigd door Mortel op 11-12-2021 22:46 ]
WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS
Ta verlagen.rroetenberg schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 21:57:
Ik heb nog steeds hoge compressor snelheid (90-100%). Heb een 2x 9 groepsverdeler nu ongeveer ingesteld om 100l/h. Echter is de deltaT nu ongeveer 4 graden lijkt het op.
Wat is nu wijsheid?
- opvoerpomp hoger zetten of juist lager?
- groepen verder open?
K.I.T.T
Nee ik noem haar Cristina want ieder defect lost zichzelf op (tot nu toe).
mijn alfa deed dat ook, en elk defect wat niet vanzelf wegging was doorgaans te repareren door de radio harder te zetten.koevlaas2 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 22:53:Nee ik noem haar Cristina want ieder defect lost zichzelf op (tot nu toe).

Bedankt voor je informatie.CurlyMo schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 22:34:
[...]
HTV / LTV radiatoren, vloerverwarming, fancoils zegt op zichzelf eigenlijk helemaal niks. Het gaat om de afgifte. Met sommige installaties zoals vloerverwarming is het makkelijker om véél afgifte te creëren en te bufferen. Maar dat zegt niet dat het met HTV radiatoren niet kan.
[...]
Er zijn paar dingen van belang in jouw situatie:
1. Met de huidige buiten temperaturen moet je toch wat lager gaan zitten qua aanvoertemperatuur. Anders vind een WP dat niet leuk. Als je het dan niet warm krijgt dan is waarschijnlijk je isolatie onvoldoende.
2. Bepaal je huidige afgifte. Maak eens een lijstje a.d.v. deze site https://www.climatebooste...or-radiatorpro-verwarming van al je radiatoren en de afgifte.
3. Ga eens 24/7 op een vaste temperatuur draaien.
4. Deel even je gasverbruik i.c.m. de inhoud en oppervlakte van je huis.
Daarna kan er naar een geschikte WP worden gekeken.
1500m3 en een vloeroppervlakte van 160m2.
Toch wel benieuwd naar jouw configuratie.
Plaats deze info nog maar een keer in combinatie met de rest van de infohallorichard schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 23:07:
[...]
Bedankt voor je informatie.
1500m3 en een vloeroppervlakte van 160m2.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Dit topic is gesloten.