JVR2 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 20:17:
[...]
Kan je mij dan zeggen op welke basis de warmtepomp dan wel uitschakelt, want dat probeer ik al een tijdje te achterhalen?
[...]
Ik vermoed dat er toch ook met een soort hysteresiscurve gewerkt moet worden, waarbij de pomp uitgeschakeld wordt nadat de aanvoertemperatuur met een bepaalde waarde overschreden wordt, en pas weer ingeschakeld wordt wanneer een ondergrens bereikt wordt, en opnieuw warmte gevraagd wordt? Ik heb al veel zitten rondkijken in de manuals die ik vond van de pomp, maar ik vond nergens een concrete uitleg over die werking. Maar misschien heb ik altijd op de verkeerde plaatsen zitten kijken ...
[...]
Bij compensatiecurve en thermostaat schakelt de WP uit wanneer de thermostaat (moet een ON-OFF schakeling zijn) geen warmte meer vraagt. Aangezien je een originele thermostaat gebruikt, neem ik aan dat die goed is ingesteld. Terzijde: thermostaten hebben een hysteresis: bij de Mitsu bedraagt die 0,5 graden en dat is vrij ruim. Dat kan resulteren in schommelingen van de kamertemperatuur door de traagheid van het systeem.
Andere afschakelmogelijkheden zijn Defrost, SWW verwarming en het niet kwijt raken van het minimum vermogen. Dat laatste lijkt mij van toepassing op basis van de nu bekende gegevens.
Echter: ook @
koevlaas2 gaf aan dat het een afgifteprobleem kan zijn en adviseerde om ook het filter te checken (ik refereerde naar een flow restrictie

), dus dat moet ook gecheckt worden.
De max van 17 l/min is te weinig: het systeem moet ruim over de 20 l/min kunnen. Of dat t.z.t. nodig is, zien we dan wel weer.
Als het goed is heb je een uitwendig (magnetisch) filter; de binnenunit heeft een wat grofmaziger inwendig filter.
Controleer/reinig eerst dat uitwendige filter.
Daarna de flow verhogen en kijken wat het resultaat is.
Inwendig filter reinigen vereist wat handigheid, maar dat komt evt. later wel.
De flow-restrictie kan uiteraard ook in te dunne leidingen van/naar de verdelers zitten.
Verder is het de vraag wat er precies gebeurt tijdens zo'n korte "afschakeling": de schaal van de grafiek zou je moeten vergroten om te zien wat er bijvoorbeeld met de flow-waarde gebeurt. Dan moet de monitoring dat wel kunnen aangeven. Een Mean Value (gemiddeld) geeft wat anders aan dan een Distinct Value (exacte data). Ben daar erg benieuwd naar.
-> De binnenunit is een ERST20D-MEC.
Check.
Omdat -volgens mij- het verschil tussen aanvoer en retour te klein was (amper 1 graad) toen de pomp op stand '5' stond, zag ik geen andere optie dan het debiet te laten afnemen, vandaar dat ik hem op stand '3' gezet heb. Vanaf dan heb ik een verschil van 3 graden tussen aanvoer en retour.
De delta-t tussen aanvoer en afvoer is een gevolg, niet een vereiste.
De WP levert energie die door de vloer gaat en afhankelijk van de delta-t vloer-ruimte wordt er warmte afgegeven of (bij koeling) opgenomen. Dat resulteert dan weer in een delta-t tussen aanvoer en afvoer.
Flow verminderen doe je pas als alles goed is ingeregeld (hoge flow, lage Ta, kamers op temperatuur) en je dan je minimum vermogen niet kwijt kan. Inregelen kost tijd: het systeem reageert erg traag.
Dus als ik jouw uitleg volg, dan zou ik het debiet beter weer wat opvoeren, en weer naar stand '5' zetten. Alleen vermoed ik dat het wellicht weer zo zal zijn dat er amper een graad verschil zal zitten tussen aanvoer en retour. En ik vermoedde dat dit mogelijk voor meer UIT/AAN zou zorgen?
Ja, eerst flow omhoog maar begin met het filter, dan Ta aanpassen en vandaar uit verder.
Het kan best zijn dat er op een dag meerdere start-stops optreden: dat zien we vaak tijdens de zachte weersomstandigheden. Maar dat is nog geen pendelen.