Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.546.323 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:21
ocaj schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 10:13:
[...]

(voor de meelezers: Onderstaande gaat over een ERSD-VM2D binnenunit + SUZ-SWM80 VA buitenunit)

Bevalt tot nu toe prima. Ik ben nog een beetje aan het kijken hoe ik e.e.a. het beste kan inregelen.
Tot nu toe draait op automatisch / kamertemperatuur.

Maar deze week draait hij als hij na de nachtverlaging aan gaat even een half uurtje op 40-50Hz en zakt daarna terug naar het minimum van 26Hz. Daar blijft hij dan de hele dag op draaien.
Aanvoertemperatuur kruipt dan langzaam omhoog, dus ik heb nog iets meer afgifte nodig. (ik heb vloerverwarming als bijverwarming en ook 1 van de T30's door een Jaga vervangen. Daar komen nog ventilators op.

Als hij vol uit gaat voor een SWW-run dan hoor je hem toch wel enigszins, ik ben nu aan het kijken hoe ik dat een beetje kan temmen. ECO-mode is al een stukje rustiger.
Paar weken terug met dat mistige vorstweer had hij het wel een beetje moeilijker. Geen probleem om het warm te houden, maar je zag dat de regeling wat harder aan het werk moest.

Verder is het een beetje suf dat je in het schema van de binnenunit alleen hele graden in kunt stellen. Via de remote thermostaat kun je wel halve graden instellen. En via de Procon kan dat ook (daar kun je ook tienden graden instellen als je wilt, geen idee of hij daar intern iets mee doet).
Wat leuk dat je even jouw ervaringen deelt.

Met mbt het geluid bij een SWW-run, is dat dan in je woning dat je heb hoort? Misschien kun je vertellen waar je het buitendeel hebt geplaatst? Bijvoorbeeld op de garage betonnen dak of hout etc :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrkleze
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-10-2024
wat vinden jullie van het idee om een monoblock warmtepomp alvast het koude tapwater te laten opwarmen voor de ketel en zodoende gas besparen? Een wp kost niet zoveel, er zijn er zelfs bij die gratis zijn, en je bespaart toch wat gas. Ons gasverbruik is voor de helft tapwater om dit huis goed geisoleerd is.

Ik vraag mij wel af, hoe snel levert zon wp warm water? ik zet hem dan direct naast de cv op zolder. Iemand die dit geprobeerd heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 08:37
fmb schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 08:12:
[...]

Even voor de zekerheid: dit heb je ook gecontroleerd op de display van Evohome?
Dus naar het overzicht met de zones en de warmtevraag per zone:
Lang drukken op “Menu”, kies ja, kies “systeemoverzicht”
Wat staat daar per zone en als totale warmtevraag?
Dan komt er gek genoeg voor de badkamer en begane grond wel een vraag naar boven van 31% en 81% naar voren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 08:37
H143 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 08:05:
[...]

Hoe ziet je systeem er hydraulisch uit?
Zover ik weet is de shb10 niet aan te sturen met een externe thermostaat dit betekend dat de wp draait op zijn watertemperatuur en je met de evohome een secundaire pomp achter een buffervat moet laten schakelen
Er zit een Grundfos Magna 1 pomp tussen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 11:01
CurlyMo schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 07:29:
[...]

Wat heb je ondertussen zelf geleerd qua afgifte creëren?
Ik heb mijn keuze uiteindelijk wel gemaakt, ik ga toch voor de 100mm HoH. Om te voorkomen dat ik achteraf spijt ga krijgen.
In de toekomst experimenten met een luchtontvochtiger gekoppeld op een WTW installatie lijkt mij ook wel interessant.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

mrkleze schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 11:10:
wat vinden jullie van het idee om een monoblock warmtepomp alvast het koude tapwater te laten opwarmen voor de ketel en zodoende gas besparen? Een wp kost niet zoveel, er zijn er zelfs bij die gratis zijn, en je bespaart toch wat gas. Ons gasverbruik is voor de helft tapwater om dit huis goed geisoleerd is.

Ik vraag mij wel af, hoe snel levert zon wp warm water? ik zet hem dan direct naast de cv op zolder. Iemand die dit geprobeerd heeft?
Ik denk dat je beter eerst in kan lezen op hoe een wp werkt en voor de grap naar het formaat van een monoblock voor je verder gaat in deze gedachtengang.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chris vw
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Strider schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 11:27:
[...]

Ik heb mijn keuze uiteindelijk wel gemaakt, ik ga toch voor de 100mm HoH. Om te voorkomen dat ik achteraf spijt ga krijgen.
In de toekomst experimenten met een luchtontvochtiger gekoppeld op een WTW installatie lijkt mij ook wel interessant.
Over deze discussie wel een vraag. Want je hebt altijd minimale delta T nodig tussen Ta en ruimtetemperatuur. Ik heb nu Ta 23 graden met ruimtetemperatuur 21 graden, en dan staat de vloerverwarming in de woonkamer volgens mij grootste deel van de dag uit... Dit is al met hoh 150. Als ik hoh 100 zou hebben, dan moet Ta naar beneden. Maar dan is delta t heel laag of bijna 0.

Stel je hebt toch minimaal delta t van 1 graad nodig, dan is je warmteafgifte met minimale delta t nog te veel voor het warmteverlies met hoh 100. Anders gezegd met nieuwbouw en hoh 100 ga je nog meer pendelen omdat je Ta niet verder naar beneden kan. En je moet nog meer betalen voor aanleg ook.

P.s. heb 2 onder 1 kap met overal vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-09 10:56
chris vw schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 11:39:
[...]

Over deze discussie wel een vraag. Want je hebt altijd minimale delta T nodig tussen Ta en ruimtetemperatuur. Ik heb nu Ta 23 graden met ruimtetemperatuur 21 graden, en dan staat de vloerverwarming in de woonkamer volgens mij grootste deel van de dag uit... Dit is al met hoh 150. Als ik hoh 100 zou hebben, dan moet Ta naar beneden. Maar dan is delta t heel laag of bijna 0.

Stel je hebt toch minimaal delta t van 1 graad nodig, dan is je warmteafgifte met minimale delta t nog te veel voor het warmteverlies met hoh 100. Anders gezegd met nieuwbouw en hoh 100 ga je nog meer pendelen omdat je Ta niet verder naar beneden kan. En je moet nog meer betalen voor aanleg ook.

Je hebt aan de cv kant geen minimale delta t nodig.(als je een buffer vat hebt) Sommige wp-en regelen op delta t.
Delta t is het resultaat van de hoeveelheid water je verpompt en de energy die met dat water transporteert en af/toe-voert. Een te lage Delta t levert anderzijds ook niet veel op, je pomp waarschijnlijk te veel water rond.

Het grootste nadeel van een lage Delta t is dat de nauwkeurigheid van je warmte meter steeds lager wordt.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
[...]

Dat zou dus betekenen dat zelfs met de investering, door het gependel het verbruik wel omhoog zou gaan. Of je moet de ruimte temperatuur verhogen.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Strider schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:01:
[...]

Dat zou dus betekenen dat zelfs met de investering, door het gependel het verbruik wel omhoog zou gaan. Of je moet de ruimte temperatuur verhogen.
Stelling klopt niet. Die HoH 100 is weliswaar onnodig maar levert geen nadelen op. Sterker nog, je cop zal iets stijgen (maar nauwelijks meetbaar, en zeker niet genoeg om die investering ooit terug te verdienen).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Een klein voordeel kan wel zijn dat je 50% meer systeeminhoud hebt en dus ook (zonder buffervat) bij hoge buitentemperatuur langere runs kunt maken en nog minder van defrosts merkt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
[b]Kees_frl schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 10:50:

Wat leuk dat je even jouw ervaringen deelt.
Na jaren met veel interesse ervaringen van anderen meegelezen te hebben, is het nu mijn beurt. Ik weet hoe fijn dit soort ervaringen voor de mensen zijn die zich nu oriënteren.
Met mbt het geluid bij een SWW-run, is dat dan in je woning dat je heb hoort? Misschien kun je vertellen waar je het buitendeel hebt geplaatst? Bijvoorbeeld op de garage betonnen dak of hout etc :)
Het is vooral als je er naast staat, maar als het heel stil in huis is hoor ik hem binnen ook. Opstelling van het buitendeel is weinig aan te verbeteren. Ik heb hier lang genoeg meegelezen om te zorgen dat de buitenunit vooral op voldoende massa moet staan. Hij staat dan ook op bigfoot's op 220kg beton:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gUh1wKh1HOb_tx81co-0kdNL7U=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0yHkPspHOKPM7uLC5Y2XtcSQ.jpg?f=fotoalbum_medium

Hij staat naast het huis waar we niet echt komen, loopt wel een brandgang naast waar veel mensen doorheen lopen, dus het is eerder de algehele reputatie van de warmtepomp waar ik me druk om maak dan dat ik een probleem heb. Vooralsnog geen boze buren gesproken, alleen geïnteresseerde buren die dachten dat je in een woning van 50 jaar oud het niet warm zou krijgen met een warmtepomp O-) . Het is hier nog nooit zo comfortabel in huis geweest als nu *O* , doordat er de hele dag een beetje warmte geproduceerd wordt. Mijn oude CV-ketel had een minimum van 7kW en draaide permanent in low-load modus en viel zeker met temperaturen tussen 5-10 graden regelmatig uren stil.

Wat ik wel gedaan heb is om hem op "Stille modus" gezet in de nachturen (voornamelijk voor het geval hij dan ineens een SWW-run wil doen omdat er 's avonds een puber het boilervat leeggedouched heeft). Mijn verwarming gaat om 22:00 uit en begint meestal rond een uur of 7 weer (behalve toen het laatst wat kouder was, toen begon hij al om een uur of 3-4). Ik laat de stille modus doorlopen tot 07:30, zodat hij stil opstart.

Over die stille modus kan ik trouwens erg weinig vinden. Hij kent 3 standen "Normaal" "Stil 1" en "Stil 2", maar wat het precies doet is mij niet echt duidelijk. Maar goed, dit is de eerste winter, dus ik ben nog volop aan het experimenteren.

Zo heb ik al ontdekt dat de ECO-stand voor SWW er inderdaad wat langer over doet. Meestal draait de compressor dan op max 2kW elektrisch, terwijl hij op NORM de volle 3kW elektrisch gebruikt. Soms echter doet hij dat ook in de ECO-stand, ik kan er nog geen patroon in herkennen. Compressor blijft in de ECO-stand grofweg onder de 80Hz draaien voor zover ik nu gezien heb.

Volle bak gaat de compressor met de huidige temperaturen naar 102 Hz. Paar weken terug toen het wat kouder was heb ik hem een keer op 106 Hz gezien, maar toen was mijn logging nog niet op orde. Na de winter weet ik wat de max compressor-frequentie is als de buitentemperatuur daalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ocaj schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:59:
[...]
Het is vooral als je er naast staat, maar als het heel stil in huis is hoor ik hem binnen ook. Opstelling van het buitendeel is weinig aan te verbeteren.
ik kan van alleen die foto al zien dat de isolatie van de leidingen ernstig verbetert kan/moet worden.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
flippy: Dat was ik inderdaad in de kerstvakantie nog van plan om het stukje van de buitenunit tot aan de goot een beetje extra in te pakken. Dat was meer om het spul beter te beschermen tegen weersinvloeden. Maar het laatste stukje zit inderdaad ook nog een kleine opening in (scherp gezien!).

Overigens valt die witte isolatie me nog redelijk mee. Ik heb bij de binnenunit een DS18B20-thermometer tussen die witte isolatie en de R32-leidingen naar de buitenunit zitten. Die meet op de gas-kant soms wel 80 graden, terwijl op dat moment de isolatie niet echt warm voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:32
mrkleze schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 11:10:

Als je direct inline naar de CV gaat, geef ik je weinig kans. Je hebt ten eerste nog een warmtewisselaar nodig, omdat het water in het monobloc niet aan de drinkwaternorm voldoet. En een warmtepomp met hoge dT bedrijven vinden ze ook niet echt leuk. Misschien de HT versies, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Edit: En voor een normale WP heb je ook nog minimum volume nodig van liter of 50 voor een defrost.

Via een boiler of hygiene vat met WP kan je beter all electric gaan.

Via WPB kan ook via de buitenlucht/ventilatielucht, maar de tijd dat die gratis waren liggen al een paar jaar achter ons.

[ Voor 6% gewijzigd door Dapdodo op 18-12-2021 14:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strider
Andrehj schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:06:
[...]

Stelling klopt niet. Die HoH 100 is weliswaar volgens onnodig maar levert geen nadelen op. Sterker nog, je cop zal iets stijgen (maar nauwelijks meetbaar, en zeker niet genoeg om die investering ooit terug te verdienen).
Onnodig in de zin dat je het met HoH 150mm ook wel warm krijgt.
Maar is het comfort met HoH 100mm niet gewoon net wat beter? Sneller opwarmen, sneller en meer kunnen koelen?

Over de onnodige 300L boiler :+
Is een 300L boiler in een periode met veel zon niet veel efficiënter dan een 200L boiler, indien je niet alle capaciteit nodig hebt en daardoor de boiler in het midden van de dag kunt laten bijverwarmen op het moment dat je het meeste rendement van je zonnepanelen haalt?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Strider schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:51:
[...]
Onnodig in de zin dat je het met HoH 150mm ook wel warm krijgt.
Maar is het comfort met HoH 100mm niet gewoon net wat beter? Sneller opwarmen, sneller en meer kunnen koelen?
Snelheid van opwarmen is niet afhankelijk van de HoH afstand (tenminste niet als je het redelijk houdt), maar van het vermogen van je WP en de warmtecapaciteit van je vloer en de rest van je huis.

En over dat koelen: Ik heb je al eerder aangeraden om gewoon even de vermogenstabellen van de diverse vloerverwarmingsfabrikanten erbij te pakken en dan zelf te zien hoe klein het verschil is, of om even uit te rekenen wat je nodig hebt.
In al die tijd die je hebt besteed aan het tikken van berichtjes in dit topic over steeds hetzelfde onderwerp had je dat makkelijk kunnen doen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris vw
  • Niet online
Strider schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:01:
[...]

Deels offtopic, maar in plaats van verder investeren in hoh 100 zou ik de aannemer bevragen op luchtdichtheid. Daar heb ik bovenop gezeten rond de kozijnen. Tocht zorgt voor meer warmteverlies volgens mij dan de hoh 100 of 150.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Proton_ schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:11:
Een klein voordeel kan wel zijn dat je 50% meer systeeminhoud hebt en dus ook (zonder buffervat) bij hoge buitentemperatuur langere runs kunt maken en nog minder van defrosts merkt.
Dat van die defrosts klopt misschien als je erg weinig vvw-oppervlak hebt. Maar ik heb nu nagenoeg alles op HoH 150mm liggen, en merk precies niks van een defrost, net als dat ik van een SWW-run ook niks merk.

En de lengte van een run hangt niet af van je systeeminhoud, maar van de warmtebehoefte van je woning in combinatie met het (minimum) vermogen van je WP. In gevallen (bij milde temperaturen) dat het minimum vermogen van je WP groter is dan de warmtebehoefte van je woning, helpt een zware vloer met veel wamtecapaciteit. T.o.v. de warmtecapaciteit van je vloer valt die van het vvw-water compleet in het niet.
Dus om langere runs te krijgen helpt HoH 100 precies niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Andrehj klopt, maar er is een behoorlijke warmteweerstand tussen beton en water. Ik merk dat de retour veel sneller reageert dan de vloer, afhankelijk van de regeling leidt dat tot overshoot van Ta, terugmoduleren of uitschakeling en dat kan je rekken met meer inhoud.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Proton_ schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 14:20:
@Andrehj klopt, maar er is een behoorlijke warmteweerstand tussen beton en water. Ik merk dat de retour veel sneller reageert dan de vloer, afhankelijk van de regeling leidt dat tot overshoot van Ta, terugmoduleren of uitschakeling en dat kan je rekken met meer inhoud.
Geen idee welk probleem je hier probeert op te lossen. Hieronder zie je het opstartgedrag van mijn Mitsubishi (gemeten met een Kamstrup).
Je ziet dat ie ergens begint, en merkt dat de temperatuur wat te hard dreigt op te lopen, wat gas terugneemt, en zo na een paar regelslagen heel mooi op een stabiele 25 graden Ta uitkomt.
Werkt allemaal prima met HoH 150.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uVk0RJ5R6Vn1Dbmyu8XckAtOSqc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HaDKGo2n6aIkGe4TkItzkFRI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:29
ocaj schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 10:18:
[...]

Ik heb er geen Kamstrup aan hangen, maar meet wel het vermogen op basis van de interne sensoren.
(Nauwkeurigheid is 0,5 graad voor aanvoer/retour en hele liters/minuut voor flow)
Berekende vermogen schommelt dan bij mij zo rond de 2 a 2,5 kW thermisch, soms nog iets onder de 2.
Elektrisch doet hij dan net iets minder dan 600 Watt (gemeten met een aparte MID-kwhmeter).
Compressor draait dan langdurig op 26 Hz.
Ik hoop dat je berekening niet klopt, want dat is nogal laag (tenzij je Ta 50°C is). Bij de SW75YAA komt er bij 0,6kW elektrisch zo'n 3,5 tot 4kW uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Andrehj ik weet ook niet waar je een probleem ziet, we zijn het allemaal eens dat 150mm hoh prima is.
Ik merk alleen op dat met 100 hoh er meer systeeminhoud is, en dat dat vooral licht positieve effecten heeft. Systeeminhoud met water gedraagt zich bovendien anders dan buffer met beton, hoewel het deels overlapt: warmtestroming gaat véél sneller dan geleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Andrehj schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 14:00:
[...]

Snelheid van opwarmen is niet afhankelijk van de HoH afstand (tenminste niet als je het redelijk houdt), maar van het vermogen van je WP en de warmtecapaciteit van je vloer en de rest van je huis.

En over dat koelen: Ik heb je al eerder aangeraden om gewoon even de vermogenstabellen van de diverse vloerverwarmingsfabrikanten erbij te pakken en dan zelf te zien hoe klein het verschil is, of om even uit te rekenen wat je nodig hebt.
In al die tijd die je hebt besteed aan het tikken van berichtjes in dit topic over steeds hetzelfde onderwerp had je dat makkelijk kunnen doen.
Mag ik vragen of jij jouw berekening nog beschikbaar hebt?
Ik moet eerlijk toegeven dat ik het niet heel eenvoudig vind om te berekenen wat ik nu precies nodig heb.
Moet ik bijvoorbeeld de oppervlakte berekenen van alle ruimtes met vloerverwarming?

Waarschijnlijk als ik precies weet hoe ik dit moet berekenen dat het dan een vrij eenvoudig rekensommetje is. Maar nu vind ik het nog vrij lastig om te berekenen waarom 100mm HoH nergens voor nodig is, en geen extra comfort gaat bieden.

Daarnaast komt mijn twijfel ook een beetje door mijn vriendin de koukleum, die graag de verwarming wat hoger wil zetten en vaak klaagt dat ze huizen met vloerverwarming niet warm vindt aanvoelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Strider op 18-12-2021 17:55 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Strider schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 14:58:
[...]
Daarnaast komt mijn twijfel ook een beetje door mijn vriendin de koukleum, die het graag de verwarming wat hoger wil zetten en vaak klaagt dat ze huizen met vloerverwarming niet warm vind aanvoelen.
dan zou ik zeker voor 100mm gaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris vw
  • Niet online
flippy schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 15:06:
[...]

Of juist niet. Want nadeel lage Ta is dat je het warme gevoel mist. Dat ervaren wij ook. De vloer is niet warm natuurlijk met 23 graden Ta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

chris vw schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 15:08:
[...]

Of juist niet. Want nadeel lage Ta is dat je het warme gevoel mist. Dat ervaren wij ook. De vloer is niet warm natuurlijk met 23 graden Ta.
je kan de flow kunstmatig laag houden en voor een grotere dt gaan. dat icm met meer leiding in de vloer geeft een egalere "warmere" vloer voor het gevoel. als de leidingen ver uit elkaar liggen zijn dan steeds de helft van je voeten koud als je leidingen bovenin de vloer liggen. midner efficent natuurlijk maar dat zijn dan keuzes die je maakt....

of gewoon een raam openzetten en je arm stoken.... :X

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 18-12-2021 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]
Ik moet eerlijk toegeven dat ik het niet heel eenvoudig vind om te berekenen wat ik nu precies nodig heb.
Moet ik bijvoorbeeld de oppervlakte berekenen van alle ruimtes met vloerverwarming?
Je rekent met de oppervlaktes van de zones die open staan. Dat is bij koelen normaliter alles behalve je badkamer, en bij verwarmen meestal alles behalve de slaapkamers.
Verder heb je bij koelen extra capaciteit van de zones die op verdiepingen liggen (mits betonnen vloeren, niet bij HSB) omdat dan de onderliggende ruimtes via hun plafond worden gekoeld.

Dus je neemt het minimum vermogen van je WP bij koelen, stelt een ruimtetemperatuur en een watertemperatuur. Bijvoorbeeld 23 en 18 graden, en kijkt hoeveel of je het vermogen van de WP kwijt kan.
Daarnaast komt mijn twijfel ook een beetje door mijn vriendin de koukleum, die het graag de verwarming wat hoger wil zetten en vaak klaagt dat ze huizen met vloerverwarming niet warm vind aanvoelen.
Dan heb je een probleem, want juist dat is bij een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning met WTW nog meer het geval. Hier is de vloer ook maar een graad of 22 (bij een Ta van 25 graden). En dat ik geen uitzondering ben, kun je lezen in het bericht van @chris vw hierboven die met een Ta van slechts 23 graden draait.

Als je een warme vloer wilt moet je de WP vol gas zetten en de ramen open....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flippy schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 15:06:
[...]
Daar wordt de (al geringe) warmtebehoefte van je huis echt niet groter van. Bij een bepaalde vloertemperatuur hoort gewoon een bepaald afgiftevermogen. In een moderne nieuwbouwwoning met WTW wordt die vloer gewoon niet echt warm. Daar gaat HoH 100 echt niets aan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Andrehj schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 15:18:
[...]

Daar wordt de (al geringe) warmtebehoefte van je huis echt niet groter van. Bij een bepaalde vloertemperatuur hoort gewoon een bepaald afgiftevermogen. In een moderne nieuwbouwwoning met WTW wordt die vloer gewoon niet echt warm. Daar gaat HoH 100 echt niets aan veranderen.
afhankelijk van de diepte van de leidingen en vloer die erop ligt kan je er wel profijt uit halen. maar het is afhankelijk van de situatie. howel het niet in alle gevallen helpt wegen de voordelen van meer leidingen in de vloer doorgaans wel op tegen de (kleine) meerprijs die het meebrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
doek55 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 14:48:
[...]

Ik hoop dat je berekening niet klopt, want dat is nogal laag (tenzij je Ta 50°C is). Bij de SW75YAA komt er bij 0,6kW elektrisch zo'n 3,5 tot 4kW uit.
Zoals ik al aangaf bereken ik vermogen aan de hand van de interne sensors van de binnenunit.
Rekensommetje klopt volgens mij wel, die staat vaak genoeg in dit forum.

4,2 * (Ta-Tr) * flow/60

Maar daarmee schommelt het vermogen best wel als de DeltaT ineens een sprongetje van een halve graad maakt. Vandaag springt de DeltaT tussen 2 en 2,5, met af een toe een dipje naar 1,5. Debiet schommelt tussen de 16 en 17 l/min. Daarmee schommelt het vermogen dus tussen de 2,24 en de 3.

Ik heb nog te weinig lange termijn logging om er een gevoel bij te hebben of het klopt. Tijdens een SWW-run zie ik met dezelfde methode wel 7 a 8 kW langskomen, dus dat lijkt aardig te kloppen.

Uiteindelijk gaat het er om dat het warm is. En dat ik met tunen kan vaststellen dat ik minder ga verbruiken. Of het absolute getal klopt is - voor mij - wat minder relevant.

Waar de variatie in elektrisch verbruik vandaan komt snap ik nog niet helemaal. Ik zou verwachten dat bij een bepaalde compressor-snelheid en pompsnelheid/debiet dat je altijd hetzelfde verbruikt. Maar ook als hij stabiel draait op dezelfde compressor-snelheid schommelt het verbruik tussen de 570 en 625 Watt elektrisch. Andere dagen draait hij wel heel stabiel op 610W. Nog veel te leren dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19-08 17:49
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WoajhB0NVRLvtRvgwpxy0HsPgdk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g8AQxI3kmeysRebGSoDN3dRO.jpg?f=fotoalbum_large
Begin van de stille opstelplaats is gemaakt. Verkeerde isolatieplaten geleverd want die hadden ze niet op voorraad. Dan sturen we maar gewoon een ander soort toe joh.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ocaj schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 15:22:
[...]
Waar de variatie in elektrisch verbruik vandaan komt snap ik nog niet helemaal. Ik zou verwachten dat bij een bepaalde compressor-snelheid en pompsnelheid/debiet dat je altijd hetzelfde verbruikt. Maar ook als hij stabiel draait op dezelfde compressor-snelheid schommelt het verbruik tussen de 570 en 625 Watt elektrisch. Andere dagen draait hij wel heel stabiel op 610W. Nog veel te leren dus :)
compressor snelheid heeft niks te maken met compressor-last. net als de motor in je auto zegt het toerental niks over de belasting. ;)

toerental van een compressor zegt alleen hoeveel massastroom er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
@flippy Aha, dank je. Klinkt logisch. Gaat snel hier dat leren _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
[...]

Waarschijnlijk als ik precies weet hoe ik dit moet berekenen dat het dan een vrij eenvoudig rekensommetje is. Maar nu vind ik het nog vrij lastig om te berekenen waarom 100mm HoH nergens voor nodig is, en geen extra comfort gaat bieden.

Daarnaast komt mijn twijfel ook een beetje door mijn vriendin de @koukleum, die het graag de verwarming wat hoger wil zetten en vaak klaagt dat ze huizen met vloerverwarming niet warm vind aanvoelen.
Een multisplit airco erbij en je hebt een perfecte koeling in de zomer en even een snel comfort gevoel in najaar en voorjaar. Als het eenmaal echt winter is, speelt het minder comfort gevoel niet meer door de hogere Ta van de Wp en in de zomer heb je tenminste echte koeling. Overigens ook nog tegen lagere energiekosten dan bij koelen met de Wp. Een nadeel is wellicht de tweede buitenunit, maar verder geen gezeur meer over condens.
Als je vriendin klaagt over het comfort gevoel bij verwarming met de Wp, maak je dan maar op voor de klachten bij koeling met de Wp. Als het je lukt de zaak droog te houden, ontstaat er toch een soort grondmist in je kamer met vloerverwarming. De onderste 30cm van de lucht voelt door de hoge rlv erg oncomfortabel. Wat een k.. gevoel was dat!

[ Voor 12% gewijzigd door t.oswald op 18-12-2021 15:34 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!
flippy schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 15:21:
[...]
afhankelijk van de diepte van de leidingen en vloer die erop ligt kan je er wel profijt uit halen. maar het is afhankelijk van de situatie. howel het niet in alle gevallen helpt wegen de voordelen van meer leidingen in de vloer doorgaans wel op tegen de (kleine) meerprijs die het meebrengt.
Ik weet niet wat jij een kleine meerprijs vindt, maar in mijn woning ligt 2125 meter aan leiding, met 28 groepen.
Het leggen en aansluiten daarvan was ca 4 dagen werk met 2 man.
Met HoH 100 heb je gewoon anderhalf keer zoveel slang, anderhalf keer zoveel groepen en anderhalf keer zoveel werk. Dan heb je het over duizenden euro's waar voor mij (en de meeste anderen met een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning) geen enkel praktisch nut tegenover staat. De warmtepomp draait al op de minimale Ta, ik kan in de zomer mijn hele huis prima terugkoelen naar 23 graden, en haal (met verwarmen) in de lijst van @Tomexergie de hoogste cop van iedereen.
De meerprijs van HoH 100 kun je veel beter besteden aan iets waar je wel wat aan hebt, zoals bijvoorbeeld airco's op de zolderverdieping (waarmee je in de zomer de luchtvochtigheid ook iets reduceert, zodat je zonder enig risico op condens de WP de massa kan laten koelen) of goede in het gebouw geïntegreerde zonwering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Andrehj schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 15:28:
[...]

Ik weet niet wat jij een kleine meerprijs vindt, maar in mijn woning ligt 2125 meter aan leiding, met 28 groepen.
Het leggen en aansluiten daarvan was ca 4 dagen werk met 2 man.
Met HoH 100 heb je gewoon anderhalf keer zoveel slang, anderhalf keer zoveel groepen en anderhalf keer zoveel werk. Dan heb je het over duizenden euro's waar voor mij (en de meeste anderen met een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning) geen enkel praktisch nut tegenover staat. De warmtepomp draait al op de minimale Ta, ik kan in de zomer mijn hele huis prima terugkoelen naar 23 graden, en haal (met verwarmen) in de lijst van @Tomexergie de hoogste cop van iedereen.
De meerprijs van HoH 100 kun je veel beter besteden aan iets waar je wel wat aan hebt, zoals bijvoorbeeld airco's op de zolderverdieping (waarmee je in de zomer de luchtvochtigheid ook iets reduceert, zodat je zonder enig risico op condens de WP de massa kan laten koelen) of goede in het gebouw geïntegreerde zonwering.
gelukkig is jouw huis en situatie 1:1 over te zetten naar elk ander doorsnee nederlands rijstjeshuis met 120m2 vloeroppervlakte....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
t.oswald schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 15:26:
[...]
Een multisplit airco erbij en je hebt een perfecte koeling in de zomer en even een snel comfort gevoel in najaar en voorjaar. Als het eenmaal echt winter is, speelt het minder comfort gevoel niet meer door de hogere Ta van de Wp en in de zomer heb je tenminste echte koeling. Overigens ook nog tegen lagere energiekosten dan bij koelen met de Wp. Een nadeel is wellicht de tweede buitenunit, maar verder geen gezeur meer over condens.
Dat ben ik met je eens, op die lagere energiekosten na. Afgelopen zomer kon ik met mijn L/W WP een COP van tegen de 8 halen (bij buitentemperaturen van tussen de 20 en 25 graden en Ta van 18 graden).
Ik geloof niet de airco's die ik heb dat kunnen halen. Helaas kan ik die veel minder makkelijk meten.
Deze zomer moet het rendement van de L/W WP nog hoger kunnen worden, omdat ik dan 's nachts wil koelen vanwege het hogere rendement en het lagere nachtstroomtarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
ocaj schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 15:22:
[...]

Zoals ik al aangaf bereken ik vermogen aan de hand van de interne sensors van de binnenunit.
Rekensommetje klopt volgens mij wel, die staat vaak genoeg in dit forum.

4,2 * (Ta-Tr) * flow/60

Maar daarmee schommelt het vermogen best wel als de DeltaT ineens een sprongetje van een halve graad maakt. Vandaag springt de DeltaT tussen 2 en 2,5, met af een toe een dipje naar 1,5. Debiet schommelt tussen de 16 en 17 l/min. Daarmee schommelt het vermogen dus tussen de 2,24 en de 3.

Ik heb nog te weinig lange termijn logging om er een gevoel bij te hebben of het klopt. Tijdens een SWW-run zie ik met dezelfde methode wel 7 a 8 kW langskomen, dus dat lijkt aardig te kloppen.

Uiteindelijk gaat het er om dat het warm is. En dat ik met tunen kan vaststellen dat ik minder ga verbruiken. Of het absolute getal klopt is - voor mij - wat minder relevant.

Ik zie nu in het databook dat de SWM80 op minimum vermogen minder efficiënt is dan de SW75. Dus dat lagere vermogen kan best wel eens kloppen. Hoe hoger de belasting hoe beter de SWM80 het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flippy schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 15:32:
[...]
gelukkig is jouw huis en situatie 1:1 over te zetten naar elk ander doorsnee nederlands rijstjeshuis met 120m2 vloeroppervlakte....
Procentueel verandert er niets. Je hebt bij HoH 100 gewoon altijd 50% meer nodig van alles (arbeid en materiaal). Die bedragen zijn altijd best de moeite. Kijk maar naar de situatie van @Strider die ook een paar ruggen meer moest betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
doek55 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 15:35:
[...]

Ik zie nu in het databook dat de SWM80 op minimum vermogen minder efficiënt is dan de SW75. Dus dat lagere vermogen kan best wel eens kloppen. Hoe hoger de belasting hoe beter de SWM80 het doet.
zijn beide minimum vermogens dan gelijk?

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Andrehj schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 15:34:
[...]

Dat ben ik met je eens, op die lagere energiekosten na. Afgelopen zomer kon ik met mijn L/W WP een COP van tegen de 8 halen (bij buitentemperaturen van tussen de 20 en 25 graden en Ta van 18 graden).
Ik geloof niet de airco's die ik heb dat kunnen halen. Helaas kan ik die veel minder makkelijk meten.
Deze zomer moet het rendement van de L/W WP nog hoger kunnen worden, omdat ik dan 's nachts wil koelen vanwege het hogere rendement en het lagere nachtstroomtarief.
Mijn Daikin l/l moduleert extreem goed terug zowel bij koelen als bij verwarmen. Mijn Panasonic H5 doet dat bij verwarmen ook perfect, maar bij koelen ging er behoorlijk wat energie in, met overigens een waardeloos resultaat. Ik heb dat verschil in verbruik wel goed kunnen zien, nog los van het resultaat bij het koelen. En in de herfst of voorjaar even 15 minuten de airco aan in de ochtend als de Wp na de nachtverlaging de kamer nog niet lekker comfortabel heeft, is werkelijk ideaal. Net zoals je vroeger even een slinger gas aan de thermostaat van de gas cv.
Hoe meet je de COP?
Dit jaar 5,6kWh voor de huiskamer en 5,9kWh voor de slaapkamer verbruikt voor de koeling. Was wel minder warm dan 2020.

[ Voor 5% gewijzigd door t.oswald op 18-12-2021 15:48 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
Kees_frl schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 15:38:
[...]

zijn beide minimum vermogens dan gelijk?
Nee, bij dit weer op Ta 25°C doet de SWM80 2,7kW en de SW75 3,1kW volgens het databook. Beide wel hetzelfde verbruik van rond de 0,55kW.

[ Voor 6% gewijzigd door doek55 op 18-12-2021 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
doek55 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 15:43:
[...]

Nee, bij dit weer op Ta 25°C doet de SWM80 2,7kW en de SW75 3,1kW volgens het databook.
op zich zou je dan verbruik op gelijke vermogens moeten bekijken - aan de andere kant is het 'handig' dat de SWM80 verder in vermogen terug kan maar wel bijzonder dat deze dan minder efficient draait.

maar zo lang het verbruik alsnog lager is prima toch?

[ Voor 5% gewijzigd door Kees_frl op 18-12-2021 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb pas sinds september met Kamstrup geïnstalleerd, dus die genoemde COP van 8 komt uit de performance tabellen van Mitsubishi. Omdat deze WP bij verwarmen zijn specificaties ruim haalt, heb ik geen reden om aan de koelprestaties te twijfelen.
Komende zomer heb ik meer data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Andrehj schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 15:49:
[...]

Ik heb pas sinds september met Kamstrup geïnstalleerd, dus die genoemde COP van 8 komt uit de performance tabellen van Mitsubishi. Omdat deze WP bij verwarmen zijn specificaties ruim haalt, heb ik geen reden om aan de koelprestaties te twijfelen.
Komende zomer heb ik meer data.
In juni 2020 had ik de Daikin nog niet. Toen alleen voor de huiskamer al 21kWh in die maand verbruikt. En juli 2020 nog 9kWh voor de eerste 14 dagen en daarna gelukkig de Daikin voor de laatste warme dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:43
[...]

Huh wat ? Met 100 hoh hoeft je ta niet omlaag, mag natuurlijk wel maar je afgifte gaat juist omhoog dus de delta t word groter. En met een grotere delta t is er meer ruimte voor verlaging.
Maar als je ta 23c is is er niet veel meer te verlagen dus laat je het lekker zo.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Andrehj schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 15:37:
[...]

Procentueel verandert er niets. Je hebt bij HoH 100 gewoon altijd 50% meer nodig van alles (arbeid en materiaal). Die bedragen zijn altijd best de moeite. Kijk maar naar de situatie van @Strider die ook een paar ruggen meer moest betalen.
~1000 euro meer betalen voor meer fysiek volume in je vloer levert je meer op dan dan achteraf geklooi met defrosts niet kunnen halen op alleen water om maar 1 ding te noemen. (achteraf) een buffertank ergens neer moeten zetten is een stuk vervelender.
zulke bedragen zijn onder de streep margewerk in de kostpijs van een huis. al ligt het natuurlijk flink aan de aannemer en hoe grof die harkt. voor achterafinbouw bijvoorbeeld is het ook weer een ander plaatje, helemaal als de leidingen erg ondiep liggen.
in grotere huizen is het ook snel minder relevant dan voor de doorsnee nederlandse rijtjeshuizen die vaak met moeite de 100m2 halen qua effectief verwarmd oppervlakte.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 18-12-2021 15:58 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ook ik kan mij hier melden na de installatie van een Ecodan SWM80VA + boilervat van 200L en 2x Jaga Strada lage temperatuur radiator H35x L140 voor in de woonkamer waar geen vloerverwarming is.

1e dag was het huis opwarmen, 2e dag meteen een legionella run, en nu de eerste "normale" dag. Installateur, je weet wie je bent, je wordt bedankt voor het leveren van deze mooie installatie

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flippy schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 15:57:
[...]
~1000 euro meer betalen voor meer fysiek volume in je vloer levert je meer op dan dan achteraf geklooi met defrosts niet kunnen halen op alleen water om maar 1 ding te noemen. (achteraf) een buffertank ergens neer moeten zetten is een stuk vervelender.
Ten eerste is de prijs van HoH 100 veel hoger dan 1000 euro (kijk maar naar de hierboven genoemde bedragen) en ten tweede los je met HoH 100 dat probleem van de defrosts niet op, of het bestaat niet:
  • Als je een WP het van Mitsubishi Electric, dan is de minimale systeeminhoud (voor defrosts) slechts 32 (voor een SW75) tot 48 (voor een SHW112) liter. Daar zit je (bij 18x2 buis) met 150 meter buis (is 2 vvw-kringen) al aan. Geen argument dus voor HoH 100.
  • En bij Panasonic wordt bij een lage Tr (wat een moderne woning altijd heeft) sowieso de backupheater ingeschakeld. Alweer geen argument voor HoH 100.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-09 11:01
JVR2 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 17:50:
Hallo iedereen,

Ik ben mij de laatste weken wat aan het verdiepen in de werking van onze warmtepomp, om zo wat meer inzicht te krijgen in het feit of het toestel al dan niet optimaal functioneert (bijvoorbeeld niet al te veel nutteloze start/stops) ...

Qua verwarming van de woning is het wel okee, in die zin dat het bij de huidige omstandigheden geen probleem is om de woning op temperatuur te brengen, maar bij het analyseren van de grafieken stoot ik toch op een aantal vaststellingen waar ik niet onmiddellijk een zinvolle verklaring voor kan vinden.
Misschien is er wel iemand die mij op de goede weg kan zetten ...

Eerst wat informatie:

-> We hebben enkel vloerverwarming, dus geen gebruik van radiatoren.
-> Het is een modulerende warmtepomp.
-> De regeling gebeurt op basis van een compensatiecurve (stooklijn):
[Afbeelding]

-> Verder heeft ook dit volgens mij te maken met de regeling:
[Afbeelding]

Volgens mij betekent dit dat de WP mag werken tot de aanvoertemperatuur 5 graden boven de temperatuur uitstijgt die gevraagd wordt door de stooklijn (op basis van gemeten buitentemperatuur dus), en dat de pomp dan uitgeschakeld wordt. En dat hij weer opspringt vanaf de aanvoertemperatuur 5 graden onder de gevraagde temperatuur gedaald is. Ik vermoed dat dit niet eens de goede instellingen zijn voor vloerverwarming (denk dat die afwijkingen kleiner moeten ingesteld worden), maar dat is alleszins de default instelling.
Klopt, en daarom werkt dit alleen voor de Room Temperature (Auto Adaptation) Mode:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H0cnc1-oLMEqDvXHZ0i6yP3HgpE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sUmIqxqXCapqc1XmiQNfgCAv.jpg?f=fotoalbum_large
We merken op dat hij 3 keer ontdooid heeft; prima, geen problemen mee, dat is wellicht zeer normaal aangezien de buitentemperatuur varieert tussen 3 en 5 graden.
[...]

Maar naast die 3 ontdooicycli schakelt hij nog een aantal keren, en het lijkt erop dat hij gewoon UIT gaat, om nagenoeg onmiddellijk weer AAN te gaan.
[...]
"Pendelen" is dat toch niet, of wel? Ik zou bij pendelgedrag eerder verwachten dat je dit kan vaststellen op basis van de aanvoer- en retourtemperatuur ...
Als in het Performance Manual kijkt naar de minimum vermogens bij Taanvoer van 25 en 35 en je interpoleert deze waarden, dan is het minimum vermogen volgens jouw stooklijn bij een Tbuiten van 3 - 4 graden en een Taanvoer van 29 graden ca 3,4 kW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fv6IrrT1oujZ-a85MHK9mfnFmjc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wddtcODSn9nJ7sAgIpG43d5f.jpg?f=user_large

Volgens jouw grafieken is het afgegeven vermogen tussen de 2,7 en de 3,6 kW.
Vermoedelijk loopt hij af en toe net tegen deze limiet aan.

Wat daarbij opvalt, is een flow van 13 l/min.
Je schrijft dat de binnenunit een ERST20D-ME is.
Die kan ik niet vinden, waarschijnlijk hoort er achter de "ME" nog een "C" of "D".

Maar als ik naar vergelijkbare units kijk, is die flow aan de lage kant.
Kunst is om een zo hoog mogelijke flow in te stellen - echter zonder hinderlijk leidinggeruis - met daarbij een zo laag mogelijke Taanvoer.

Wat is de in het service menu ingestelde pump speed?
Hoeveel groepen heb je op de verdeler(s)?
Zijn het gesloten verdeler(s)?
JVR2 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 08:52:
[...]
Voor zover ze mij verteld hebben, zou de thermostaat enkel maar dienen om uit te schakelen op het moment dat de kamertemperatuur een bepaalde (ingestelde) waarde bereikt. Aangezien een compensatiecurve (=stooklijn) gekozen werd als regeling, zou de thermostaat verder geen invloed hebben op de regeling.
Dat is juist.
We hebben geen buffervat, maar dat zou niet nodig zijn aangezien:

a] de warmtepomp kan moduleren

b] er altijd minstens 80 m^2 (niet-nageregelde) vloerverwarming in gebruik is. (we hebben in totaal ca. 120 m^2 oppervlakte vloerverwarming, maar het idee was dat bijvoorbeeld in de slaapkamers de ventielen een beetje afgesloten konden worden omdat daar wat minder warmtevraag is dan in de rest van de woning)

Opmerking: op dit moment staan alle kringen (dus 120 m^2) volledig open, dus de grafieken die ik plaatste, zijn opgenomen zonder dat er naregeling is in de vloerverwarming.
Eens, buffervat is dan niet nodig.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amplified
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:55
Wij laten ook een drietal daikin stylish binnenunits plaatsen, aangesloten op 1 buitenunit. Eerst zijn we hiervoor extra aan het isoleren middels voorzetwanden en vervangen we de elektra (aangezien de stopcontacten toch verplaatst moeten worden). Ik vroeg mij alleen af of de binnenunits ook stroom nodig hebben via een stopcontact binnen? Dan kan ik daar direct rekening mee houden in het plan…

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
Amplified schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 17:01:
Wij laten ook een drietal daikin stylish binnenunits plaatsen, aangesloten op 1 buitenunit. Eerst zijn we hiervoor extra aan het isoleren middels voorzetwanden en vervangen we de elektra (aangezien de stopcontacten toch verplaatst moeten worden). Ik vroeg mij alleen af of de binnenunits ook stroom nodig hebben via een stopcontact binnen? Dan kan ik daar direct rekening mee houden in het plan…

Thanks!
Waarschijnlijk gaat het hier om Lucht-Lucht systemen (Airco's)?
Dan zit je in het verkeerde forum.
Overigens worden de binnenunits meestal via de buitenunits gevoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
JVR2 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 08:52:
[...]

[...]

-> binnenunit: ERST20D-ME
-> buitenunit: PUHZ-SW75YAA
-> thermostaat PAR-WT50R-E
-> de regeling: 'compensatiecurve'

Voor zover ze mij verteld hebben, zou de thermostaat enkel maar dienen om uit te schakelen op het moment dat de kamertemperatuur een bepaalde (ingestelde) waarde bereikt. Aangezien een compensatiecurve (=stooklijn) gekozen werd als regeling, zou de thermostaat verder geen invloed hebben op de regeling. Nu, dat is wat ze mij bij installatie gezegd hebben, en dan ga ik er natuurlijk vanuit dat alles dan ook correct aangesloten werd om op deze manier te functioneren.

-> We hebben geen buffervat, maar dat zou niet nodig zijn aangezien:

a] de warmtepomp kan moduleren

b] er altijd minstens 80 m^2 (niet-nageregelde) vloerverwarming in gebruik is. (we hebben in totaal ca. 120 m^2 oppervlakte vloerverwarming, maar het idee was dat bijvoorbeeld in de slaapkamers de ventielen een beetje afgesloten konden worden omdat daar wat minder warmtevraag is dan in de rest van de woning)

Opmerking: op dit moment staan alle kringen (dus 120 m^2) volledig open, dus de grafieken die ik plaatste, zijn opgenomen zonder dat er naregeling is in de vloerverwarming.
Aan je wp en thermostaat ligt het iig niet dat is allemaal origineel.
Mijn gedachte gaat uit maar je vloerverwarming verdeler, kan je hiervan een foto posten ?

Mijn systeem maakt een run van soms wel 12 uur en dit aan 1 stuk dus bij jou moeten iets van afgifteperikelen spelen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
Amplified schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 17:01:

Thanks!
Niet nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amplified
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:55
Remco45 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 17:25:
[...]

Waarschijnlijk gaat het hier om Lucht-Lucht systemen (Airco's)?
Dan zit je in het verkeerde forum.
Overigens worden de binnenunits meestal via de buitenunits gevoed.
Je hebt helemaal gelijk, ik keek verkeerd naar de titel. Dankjewel voor het antwoord though!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:42:
[...]

tot nu toe ben ik er niet heel erg te spreken over de nieuwe ecodan erst30c-vm2ed met PUHZ-SW100 YAA. helaas de externe ultrasone flowmeter nog niet aangesloten maar dit is de data tot nu toe van de unit zelf:

verwarming 551 kwh elec / 4225 warmte / cop 3,87
warm water 218 kwh elec / 551 warmte / cop 2,53

Met de ecodan 7,5kw haalde ik met gemak verwarming cop van 4,52 op dezelfde datum met zelfde elec verbruik. (3,87-4,52/4,52=) 14% verslechtering terwijl model stuk nieuwer is.... :'(

ter info:
-verwarm met stooklijn en zonder nachtverlaging
-unit is wel stuk stiller dan de vorige 7,5kw ecodan
Welke Ta ? Welke flow ?
Ik heb het R32 model wat een totaal andere machine is dus niet echt vergelijkbaar.
Mijn oude R410A model was ook een stuk slechter, die draait nu in Den Bosch waar deze weer beter presteert dan de oude Daikin die daar stond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
@koevlaas2
@develdonk

Ter info: Mitsubishi Electric vermeld zelf dat de meting slechts ter indicatie is.

Note: Method 1 [internally] should be used as a guide. If a certain accuracy is required, method 2 [seperate energy meter] should be used.

Bij mij weken de interne metingen behoorlijk af: 7% - 13%.
Na installatie van een Kamstrup blijkt dat de Mitsu's - mits passend en goed ingesteld - een performance hebben welke vrij nauwkeurig overeenkomt met het databook, aldus diverse gebruikers waaronder ikzelf _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
Heb hier de zubadan 11,2 op r410a draaien sinds twee weken. Geïnstalleerd door een wel bekende installateur. Ik draai nu met een TA van 32 graden en heb een afgelezen cop van 4,41. Ik gebruik deze week gemiddeld 19kw per dag om het huis op 21 graden te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVR2
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-03-2023
koevlaas2 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 17:27:
[...]
Aan je wp en thermostaat ligt het iig niet dat is allemaal origineel.
Mijn gedachte gaat uit maar je vloerverwarming verdeler, kan je hiervan een foto posten ?

Mijn systeem maakt een run van soms wel 12 uur en dit aan 1 stuk dus bij jou moeten iets van afgifteperikelen spelen.
Dit is een foto van 1 van de verdelers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KTVorQWx7tpS13Hti8vj3yUzrGE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/V4ZaCng1W2N789hSstVPm002.jpg?f=user_large

We hebben in totaal 3 verdelers. We hebben een verdeler op het gelijkvloers, en die bedient 8 kringen. Dan hebben we nog 2 verdelers op de verdieping: 1 verdeler met 2 kringen (voor de badkamer), en 1 verdeler met 6 kringen.

Die is het schematisch voorgesteld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QjLgXBHPf9yTLwOr27R5ethAuzI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EqE4eTw1ntiO7gvUQboOAAPJ.jpg?f=user_large

Oorspronkelijk hadden ze het idee van een soort van "pseudo 2-zone" systeem te gebruiken, waarbij de warmtepomp continu zou werken, en de badkamer permanent zou verwarmen (omdat die warmer mocht zijn dan de andere kamers). Daarvoor werd een klep geplaatst die automatisch schakelde op basis van een thermostaat in de woonkamer. Zodus, normaal gezien -als de thermostaat in de woonkamer geen warmte vroeg- circuleerde het water door de vloer- en wandverwarming van de badkamer. Op het moment dat de thermostaat in de woonkamer warmte vroeg, dan schakelde die klep in de aanvoerleiding, en dan stroomde het water naar de rest van de vloerverwarming, tot de thermostaat weer uitschakelde.
Maar dat systeem is afgevoerd moeten worden, omdat enkel de kring in de badkamer veel te klein was, en het systeem dus permanent pendelde omdat het onvoldoende z'n warmte kwijt kon.

Maar dat is dus afgevoerd, en alles zit gewoon in 1 zone, die ook volledig open staat op dit moment. Maar dit om een mogelijke verklaring te geven waarom er misschien een aparte collector gebruikt werd voor de badkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
JVR2 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 19:57:
[...]

[Afbeelding]

We hebben in totaal 3 verdelers. We hebben een verdeler op het gelijkvloers, en die bedient 8 kringen. Dan hebben we nog 2 verdelers op de verdieping: 1 verdeler met 2 kringen (voor de badkamer), en 1 verdeler met 6 kringen.

Die is het schematisch voorgesteld:
[Afbeelding]

Oorspronkelijk hadden ze het idee van een soort van "pseudo 2-zone" systeem te gebruiken, waarbij de warmtepomp continu zou werken, en de badkamer permanent zou verwarmen (omdat die warmer mocht zijn dan de andere kamers). Daarvoor werd een klep geplaatst die automatisch schakelde op basis van een thermostaat in de woonkamer. Zodus, normaal gezien -als de thermostaat in de woonkamer geen warmte vroeg- circuleerde het water door de vloer- en wandverwarming van de badkamer. Op het moment dat de thermostaat in de woonkamer warmte vroeg, dan schakelde die klep in de aanvoerleiding, en dan stroomde het water naar de rest van de vloerverwarming, tot de thermostaat weer uitschakelde.
Maar dat systeem is afgevoerd moeten worden, omdat enkel de kring in de badkamer veel te klein was, en het systeem dus permanent pendelde omdat het onvoldoende z'n warmte kwijt kon.

Maar dat is dus afgevoerd, en alles zit gewoon in 1 zone, die ook volledig open staat op dit moment. Maar dit om een mogelijke verklaring te geven waarom er misschien een aparte collector gebruikt werd voor de badkamer.
En je hebt maar een flow van 13L per minuut ?
Dmv de rode debietmeters opendraaien kan je het debiet per groep opvoeren, idealiter 2L per groep per minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
[...]
Mooi, dat zijn gesloten verdelers.
13 l/min /16 groepen is maar 0,81 l/min per groep en dat terwijl alles open staat.
Je zou de pompsnelheid kunnen verhogen:

Menu knop 5 seconden ingedrukt houden > Service menu + V; nogmaals V voor het password; 6e item van boven.
De pompsnelheid kan worden ingesteld van 1 t/m 5.
Vermoedelijk staat deze nu lager dan 5, anders heb je ergens een restrictie in de flow zitten.
Begin eens met deze 1 stand hoger te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]
En check svp je filter even, je zal niet de 1e zijn wiens filter na 5 minuten draaien al bijna helemaal dichtgeslipt zit ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koevlaas2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVR2
Remco45 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 16:53:
[...]
Klopt, en daarom werkt dit alleen voor de Room Temperature (Auto Adaptation) Mode:
[...]
Dat had ik nog niet door; ik dacht dat dit altijd zou werken, ook bij de compensatiecurve.

Kan je mij dan zeggen op welke basis de warmtepomp dan wel uitschakelt, want dat probeer ik al een tijdje te achterhalen?
Als die +5 -5 niet van toepassing zijn op de compensatiecurve, dan verklaart dat uiteraard waarom de aanvoertemperatuur niet stijgt tot die waarde vooraleer uit te vallen.

Ik vermoed dat er toch ook met een soort hysteresiscurve gewerkt moet worden, waarbij de pomp uitgeschakeld wordt nadat de aanvoertemperatuur met een bepaalde waarde overschreden wordt, en pas weer ingeschakeld wordt wanneer een ondergrens bereikt wordt, en opnieuw warmte gevraagd wordt? Ik heb al veel zitten rondkijken in de manuals die ik vond van de pomp, maar ik vond nergens een concrete uitleg over die werking. Maar misschien heb ik altijd op de verkeerde plaatsen zitten kijken ...
Remco45 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 16:53:
[...]
Wat daarbij opvalt, is een flow van 13 l/min.
Je schrijft dat de binnenunit een ERST20D-ME is.
Die kan ik niet vinden, waarschijnlijk hoort er achter de "ME" nog een "C" of "D".

Maar als ik naar vergelijkbare units kijk, is die flow aan de lage kant.
Kunst is om een zo hoog mogelijke flow in te stellen - echter zonder hinderlijk leidinggeruis - met daarbij een zo laag mogelijke Taanvoer.

Wat is de in het service menu ingestelde pump speed?
Hoeveel groepen heb je op de verdeler(s)?
Zijn het gesloten verdeler(s)?
[...]
-> De binnenunit is een ERST20D-MEC.

-> De pompsnelheid kan op 5 standen ingesteld worden, en stond tot voor kort op '5'. Toen had ik een debiet van 17 L/min. Dus dat lijkt me zowat het maximum dat hij kan halen. Als de pomp op '4' stond dan was het debiet 16 L/min, op '3' kreeg ik 13, op '2' nog 11, en op '1' tenslotte nog 9. Omdat -volgens mij- het verschil tussen aanvoer en retour te klein was (amper 1 graad) toen de pomp op stand '5' stond, zag ik geen andere optie dan het debiet te laten afnemen, vandaar dat ik hem op stand '3' gezet heb. Vanaf dan heb ik een verschil van 3 graden tussen aanvoer en retour.

Dus als ik jouw uitleg volg, dan zou ik het debiet beter weer wat opvoeren, en weer naar stand '5' zetten. Alleen vermoed ik dat het wellicht weer zo zal zijn dat er amper een graad verschil zal zitten tussen aanvoer en retour. En ik vermoedde dat dit mogelijk voor meer UIT/AAN zou zorgen?

-> Wat het aantal kringen op de verdelers betreft, daar heb ik daarnet een schema van geplaatst in een andere reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LacsapOV
Maar wel 50% efficiënter dan andere bronnen. Zit natuurkunde niet meer in het basispakket?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:05
Ideaal voor Zeewolde. Moeten ze wel even data datacenter laten zitten.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
JVR2 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 20:17:
[...]

Dat had ik nog niet door; ik dacht dat dit altijd zou werken, ook bij de compensatiecurve.

Kan je mij dan zeggen op welke basis de warmtepomp dan wel uitschakelt, want dat probeer ik al een tijdje te achterhalen?
Als die +5 -5 niet van toepassing zijn op de compensatiecurve, dan verklaart dat uiteraard waarom de aanvoertemperatuur niet stijgt tot die waarde vooraleer uit te vallen.

Ik vermoed dat er toch ook met een soort hysteresiscurve gewerkt moet worden, waarbij de pomp uitgeschakeld wordt nadat de aanvoertemperatuur met een bepaalde waarde overschreden wordt, en pas weer ingeschakeld wordt wanneer een ondergrens bereikt wordt, en opnieuw warmte gevraagd wordt? Ik heb al veel zitten rondkijken in de manuals die ik vond van de pomp, maar ik vond nergens een concrete uitleg over die werking. Maar misschien heb ik altijd op de verkeerde plaatsen zitten kijken ...

[...]

-> De pompsnelheid kan op 5 standen ingesteld worden, en stond tot voor kort op '5'. Toen had ik een debiet van 17 L/min. Dus dat lijkt me zowat het maximum dat hij kan halen. Als de pomp op '4' stond dan was het debiet 16 L/min, op '3' kreeg ik 13, op '2' nog 11, en op '1' tenslotte nog 9. Omdat -volgens mij- het verschil tussen aanvoer en retour te klein was (amper 1 graad) toen de pomp op stand '5' stond, zag ik geen andere optie dan het debiet te laten afnemen, vandaar dat ik hem op stand '3' gezet heb. Vanaf dan heb ik een verschil van 3 graden tussen aanvoer en retour.

Dus als ik jouw uitleg volg, dan zou ik het debiet beter weer wat opvoeren, en weer naar stand '5' zetten. Alleen vermoed ik dat het wellicht weer zo zal zijn dat er amper een graad verschil zal zitten tussen aanvoer en retour. En ik vermoedde dat dit mogelijk voor meer UIT/AAN zou zorgen?

-> Wat het aantal kringen op de verdelers betreft, daar heb ik daarnet een schema van geplaatst in een andere reactie.
Eerst je debiet meters allemaal open draaien, daarna eventueel de pompsnelheid verhogen.
Ik namelijk me niet voorstellen dat je maar 17L haalt met pompstand 5 dus vermoed dat de meters dicht staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:39
LacsapOV schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 20:18:
[...]

Maar wel 50% efficiënter dan andere bronnen. Zit natuurkunde niet meer in het basispakket?
De effectieve restwarmte van Meta werd in de duurzame kroeg geschat op COP 0.5... Dus dan klopt het (y)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door CurlyMo op 18-12-2021 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
LacsapOV schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 20:18:
[...]

Was al het andere COP 1 dan eigenlijk COP 0.5 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Waarom geen kritische vraag of die meterkast die er speciaal voor in de ruimte is aangebracht met ook nog eens een flinke spoel? Die kan best wat vermogen verstoken in zijn 220v naar 15v.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:41
CurlyMo schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 20:43:
[...]

Waarom geen kritische vraag of die meterkast die er speciaal voor in de ruimte is aangebracht met ook nog eens een flinke spoel? Die kan best wat vermogen verstoken in zijn 220v naar 15v.
is toch ook warmte ? :+ zo lang hij maar hang in een te verwarmen plek dikke prima toch :+
Dat zet mij te denken.. zal eens pijlen bij de WAF of we de meterkast niet kunnen verplaatsen naar de woonkamer

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVR2
koevlaas2 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 20:11:
[...]
En check svp je filter even, je zal niet de 1e zijn wiens filter na 5 minuten draaien al bijna helemaal dichtgeslipt zit ?
De WP is nog maar 1 jaar in gebruik, en heeft bij mijn weten eigenlijk nooit een hoger debiet dan 17 L/min gehaald. Ik heb al bij het inregelen door de installateur opgemerkt dat de gemeten debieten een stuk lager liggen dan die voorgesteld werden op het plan van de vloerverwarming. Dus het is zeker niet dat hij na langdurig gebruik vuil kan verzameld hebben. Maar anderzijds: wie kan garanderen dat er vanaf het begin al geen vuil ingesukkeld is. Dus nakijken van filters ga ik zeker ook doen.

Bedoel je deze filter?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nzp_DO2pmY7mdbcJs2HsyyIG84Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QHSVd6DRBZvz8GwYISoSppxT.jpg?f=user_large

Of had je nog een andere in gedachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
JVR2 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 20:17:
[...]
[...]
[...]
Bij compensatiecurve en thermostaat schakelt de WP uit wanneer de thermostaat (moet een ON-OFF schakeling zijn) geen warmte meer vraagt. Aangezien je een originele thermostaat gebruikt, neem ik aan dat die goed is ingesteld. Terzijde: thermostaten hebben een hysteresis: bij de Mitsu bedraagt die 0,5 graden en dat is vrij ruim. Dat kan resulteren in schommelingen van de kamertemperatuur door de traagheid van het systeem.
Andere afschakelmogelijkheden zijn Defrost, SWW verwarming en het niet kwijt raken van het minimum vermogen. Dat laatste lijkt mij van toepassing op basis van de nu bekende gegevens.

Echter: ook @koevlaas2 gaf aan dat het een afgifteprobleem kan zijn en adviseerde om ook het filter te checken (ik refereerde naar een flow restrictie ;) ), dus dat moet ook gecheckt worden.
De max van 17 l/min is te weinig: het systeem moet ruim over de 20 l/min kunnen. Of dat t.z.t. nodig is, zien we dan wel weer.
Als het goed is heb je een uitwendig (magnetisch) filter; de binnenunit heeft een wat grofmaziger inwendig filter.
Controleer/reinig eerst dat uitwendige filter.
Daarna de flow verhogen en kijken wat het resultaat is.
Inwendig filter reinigen vereist wat handigheid, maar dat komt evt. later wel.
De flow-restrictie kan uiteraard ook in te dunne leidingen van/naar de verdelers zitten.

Verder is het de vraag wat er precies gebeurt tijdens zo'n korte "afschakeling": de schaal van de grafiek zou je moeten vergroten om te zien wat er bijvoorbeeld met de flow-waarde gebeurt. Dan moet de monitoring dat wel kunnen aangeven. Een Mean Value (gemiddeld) geeft wat anders aan dan een Distinct Value (exacte data). Ben daar erg benieuwd naar.
Check.
Omdat -volgens mij- het verschil tussen aanvoer en retour te klein was (amper 1 graad) toen de pomp op stand '5' stond, zag ik geen andere optie dan het debiet te laten afnemen, vandaar dat ik hem op stand '3' gezet heb. Vanaf dan heb ik een verschil van 3 graden tussen aanvoer en retour.
De delta-t tussen aanvoer en afvoer is een gevolg, niet een vereiste.
De WP levert energie die door de vloer gaat en afhankelijk van de delta-t vloer-ruimte wordt er warmte afgegeven of (bij koeling) opgenomen. Dat resulteert dan weer in een delta-t tussen aanvoer en afvoer.

Flow verminderen doe je pas als alles goed is ingeregeld (hoge flow, lage Ta, kamers op temperatuur) en je dan je minimum vermogen niet kwijt kan. Inregelen kost tijd: het systeem reageert erg traag.
Ja, eerst flow omhoog maar begin met het filter, dan Ta aanpassen en vandaar uit verder.
Het kan best zijn dat er op een dag meerdere start-stops optreden: dat zien we vaak tijdens de zachte weersomstandigheden. Maar dat is nog geen pendelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 07:01
JVR2 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 21:02:
[...]

De WP is nog maar 1 jaar in gebruik, en heeft bij mijn weten eigenlijk nooit een hoger debiet dan 17 L/min gehaald. Ik heb al bij het inregelen door de installateur opgemerkt dat de gemeten debieten een stuk lager liggen dan die voorgesteld werden op het plan van de vloerverwarming. Dus het is zeker niet dat hij na langdurig gebruik vuil kan verzameld hebben. Maar anderzijds: wie kan garanderen dat er vanaf het begin al geen vuil ingesukkeld is. Dus nakijken van filters ga ik zeker ook doen.

Bedoel je deze filter?

[Afbeelding]

Afgelopen zomer ook het geschetste filter door @koevlaas2 zelf schoongemaakt met deze
handleiding. Flow ging van 18 naar 23 en het systeem lijkt "stabieler" te draaien.

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JVR2
_RRM_ schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 21:11:
[...]

Afgelopen zomer ook het geschetste filter door @koevlaas2 zelf schoongemaakt met deze
handleiding. Flow ging van 18 naar 23 en het systeem lijkt "stabieler" te draaien.
Mijn eerste werk morgenvroeg!
Hopelijk helpt het bij mij ook ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
[...]

Bedoel je deze filter?

[Afbeelding]

De Mitsubishi schakelt uit bij Ta +1,5°C en start binnen een paar minuten weer op. Dit kun je helaas niet aanpassen. Het is dus belangrijk dat deze niet gaat pendelen als je een goede COP wilt halen.

Ik zou ook het interne filter controleren. Dat reinig ik ieder jaar met een hogere flow tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JVR2 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 21:13:
[...]

Je moet het filter in de binnen unit ff schoonmaken, das een andere dan die foto van net.

Zie mijn post week geleden.

Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

[ Voor 14% gewijzigd door Grolsch op 18-12-2021 21:32 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:56

timovd

Voorsprong door techniek

[...]

Bedoel je deze filter?

[Afbeelding]

Dit is het magneetfilter. Magneet er af en het vervuilde water aftappen. In de warmtepomp zelf zal ook iets van een gaasfilter zitten.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
_RRM_ schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 21:11:
[...]

Mijn eigen pareltje draait overigens op 19L per minuut (op pompstand 4) maar dit komt door de kamstrup die houdt behoorlijk tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

Na het werk wel eerst even dmv de handmatige bediening de circulatiepomp laten draaien, handmatige bediening is het eerste item in het menu service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-09 12:03
(jarig!)
koevlaas2 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 20:02:
[...]

En je hebt maar een flow van 13L per minuut ?
Dmv de rode debietmeters opendraaien kan je het debiet per groep opvoeren, idealiter 2L per groep per minuut.
Ik heb zelf 2x 9 groepen. Is 2L per minuut dan niet veel te veel?

Dan kom ik op 36L per minuut namelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rroetenberg schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 22:48:
[...]

Dat ga je wss inderdaad niet redden, ik zit met mijn 11,2kw wp en 23 groepen op 26 L/min. Normaal gesproken staan er bij mij in cv bedrijf zo'n 15 a 20 groepen open

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rroetenberg schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 22:48:
Ik heb ook maar ongeveer 1 liter per minuut per groep. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 15:04
Ik zie iedereen prachtige COP grafieken tonen. Dat wil ik ook :9 . Ik heb HomeAssistant draaien met InfluxDb en Grafana. De uitdaging zit hem in het meten van de warmteproductie.

Zoals genoemd in OP;
warmte (kW) = flow (kg/s) * (T_aanvoer (°C) - T_retour (°C)) * 4.186 (kJ/kg/°C).
De T_aanvoer en T_Retour kan ik via Opentherm uitlezen van de WP (Plugwise Adam heeft OT verbinding met WP, Home assistant kan datapunten uit Plugwise uitlezen). De flow zit daar helaas niet bij.

Type WP die ik heb: Mecuria 11TR. Buitenunit: Mitsubishi PUHZ-SW100 YHA. Binnenunit: (fabrikaat onbekend).

Nu heb ik een paar opties:
  1. kWh meter op de WP aansluiten en de WP berekent dan de COP uitgesplits naar SWW en CV. Maar dan heb ik geen logging en de data niet in Home assistant.
  2. Op één of andere manier de flow uitlezen uit de mercuria besturing. Die waarde is beschikbaar, maar die is geen onderdeel van Opentherm. Er is een 'Remeha Smart service tool' waarmee je via bluetooth waarden kan uitlegen op een App of PC, maarja.. dan heb ik het also niet in HA.
  3. Flow meter uit de binnenunit 'aftappen'. De flow meter is van het type Huba Type 200. Deze meet zowel de temperatuur als de flow. De flow wordt aangeduid in pulsen, de temperatuur dmv weerstand.
  4. Een losse sensor Kamstrup sensor. Dat gaat wat ver in mijn loodgieterskennis... Bovendien is het vrij kostbaar.
Is er nog een eenvoudigere optie? Iemand ideeën.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22:38
Zelf gebruik ik Domoticz om de COP te berekenen. Twee DS18B20 sensoren zijn gekoppeld met EspEasy (wifi sensor interface) en verder heb ik een Flow senor aangesloten van Banggood:
DN20 G3/4 Copper Water Flow Sensor Pulse Output 1.75Mpa 2~45L/min Flowmeter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lr78FXrC4o2K5EEiCZZQlOXhmZA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jYd1rE0RhcveA7IU4qEblhPo.png?f=user_large
Deze flowsensor heb ik voor inbouw gekalibreerd met een tuinslang, timer en een emmer met weegschaal.

Sinds vandaag heb ik hiermee in serie een gekalibreerde warmtemeter aangesloten (B-Systems Hydrocal M3).
Deze kan tevens pulsen genereren per kWh. Deze pulsen gaan ook naar dezelfde EspEasy en deze kan ik de komende dagen mooi vergelijken met de zelfgemaakte warmtemeter setup.

Deze Hydrocal kan zowel warmteproductie meten en koude productie. Hier heeft die aparte tellers voor. Dit in combinatie met de puls uitgang sprak me aan bij deze warmtemeter.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:00

reiker

dan jij!

Dag allen,

Heeft er nog iemand een (of meerdere) tip(s) voor een goede installateur voor warmtepompen in het noorden, specifiek regio Groningen? Ik heb er al twee handenvol gecontact en ik krijg of geen reactie of het bericht dat ze werk genoeg hebben.
Nu snap ik heus dat ik niet de enige ben die nu een warmtepomp wil, maar er zal toch vast nog wel iemand zijn die wat kan en wil installeren? :)

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

En hoe is het afgelopen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwhnm89
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11-09 11:52
Ben eindelijk klaar met de installatie van mijn PUHZ-SW75YAA & ERSD-VM2D.

Rest enkel nog het aansluiten van de koelmiddel leiding & vacumeren/bijvullen R410A , dit gebeurd normaal gezien volgende week door een airco monteur.

Aangezien het om een volledig nieuwe installatie gaat, zou ik graag de vloerverwarming & SWW-tank al vullen met water & controleren op lekken.

Ik zie in de handleiding dat er een mogelijkheid is om het backup element van de binnenunit te gebruiken.
Iemand ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q42vNcsEAAzAqNk9WW4aeqDQcuI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NWWggGsqwW7CKxqvzego3gBB.png?f=fotoalbum_large

Hoef ik hiervoor enkel de 2 vermelde dipswitchen in te stellen? Kan ik gewoon de buitenunit inschakelen?(binnenunit wordt gevoed via buitenunit S1-S2-S3 terminal).
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 15:04
Henielma schreef op zondag 19 december 2021 @ 00:23:
Zelf gebruik ik Domoticz om de COP te berekenen. Twee DS18B20 sensoren zijn gekoppeld met EspEasy (wifi sensor interface) en verder heb ik een Flow senor aangesloten van Banggood:
DN20 G3/4 Copper Water Flow Sensor Pulse Output 1.75Mpa 2~45L/min Flowmeter

[Afbeelding]
Deze flowsensor heb ik voor inbouw gekalibreerd met een tuinslang, timer en een emmer.

Sinds vandaag heb ik hiermee in serie een gekalibreerde warmtemeter aangesloten (B-Systems Hydrocal M3).
Deze kan tevens pulsen genereren per kWh. Deze pulsen gaan ook naar dezelfde EspEasy en deze kan ik de komende dagen mooi vergelijken met de zelfgemaakte warmtemeter setup.

Deze Hydrocal kan zowel warmteproductie meten en koude productie. Hier heeft die aparte tellers voor. Dit in combinatie met de puls uitgang sprak me aan bij deze warmtemeter.
Ik ben benieuwd!
Een nadeel dat ik zie; de diameter van de buis van de sensor.
De WP heeft een 1G aansluiting, maar vanuit daar worden mijn buisdiameters direct 35mm. Mijn circulatiepomp heeft een 2G aansluiting. Alle flowmeters die ik tot nu toe gevonden heb, hebben maximaal een 1G aansluiting. Dus dat betekent een flinke vernauwing in de leidingen.

Evt. kan ik de flow meter wel direct op de WP zetten, maar ik heb daar te weinig ruimte ivm een buffervat wat eronder zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
iwhnm89 schreef op zondag 19 december 2021 @ 09:28:
Ben eindelijk klaar met de installatie van mijn PUHZ-SW75YAA & ERSD-VM2D.

Rest enkel nog het aansluiten van de koelmiddel leiding & vacumeren/bijvullen R410A , dit gebeurd normaal gezien volgende week door een airco monteur.

Aangezien het om een volledig nieuwe installatie gaat, zou ik graag de vloerverwarming & SWW-tank al vullen met water & controleren op lekken.

Ik zie in de handleiding dat er een mogelijkheid is om het backup element van de binnenunit te gebruiken.
Iemand ervaring mee?

[Afbeelding]

Hoef ik hiervoor enkel de 2 vermelde dipswitchen in te stellen? Kan ik gewoon de buitenunit inschakelen?(binnenunit wordt gevoed via buitenunit S1-S2-S3 terminal).
_/-\o_
Als je niet weet hoe de machine werkt zou ik wachten tot deze helemaal aangesloten is.
Sowieso trekt 2 kw backup nog geen patatje door de mayonaise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVR2
Ben nog aan het kijken hoe ik het in de praktijk moet aanpakken.
Ik heb gisteren ergens iets gelezen over dichtzetten van afsluitenkranen bij het kuisen van de interne filter, maar op het eerste zicht hebben we geen afsluitkranen in de buurt van de binnenunit (aan de buitenzijde) waarmee ik de leidingen van/naar de vloerverwarming kan afsluiten. Ja, de kranen aan de verdelers zelf, maar dat is al een stuk verder van de unit verwijderd.

Ik heb nog nooit dergelijk filter gekuist, dus ik ben nu de eerste keer wat voorzichtig. Ik zou niet graag hebben dat ik door een verkeerde handeling ineens alle leidingen laat leeglopen, of ervoor zorg dat we nu in de winter ineens zonder verwarming vallen.

Maar ik hoop het in de loop van de dag te kunnen uitvoeren ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 14:33
JVR2 schreef op zondag 19 december 2021 @ 10:03:
[...]

Ben nog aan het kijken hoe ik het in de praktijk moet aanpakken.
Ik heb gisteren ergens iets gelezen over dichtzetten van afsluitenkranen bij het kuisen van de interne filter, maar op het eerste zicht hebben we geen afsluitkranen in de buurt van de binnenunit (aan de buitenzijde) waarmee ik de leidingen van/naar de vloerverwarming kan afsluiten.
Jammer dat de installatie instructies niet zijn gevolgd bij jou; nu heb je een probleempje. :X

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JVR2
Ondertussen heb ik de binnenfilter gekuist.
Er zat wel wat vuil in, dus zal zeker wel nuttig geweest zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LJ-p8COAfNnxNcSmuItroIw4YTw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I1LapGM0ZyBQgQwvDvXNWADp.jpg?f=user_large

Helaas lijkt het weinig verschil te maken op gebied van maximum debiet.
Op stand '5' haalde ik 17 L/min, en na het reinigen van de filter was dat toegenomen naar 18 L/min. Dus wel kleine winst, maar nog zeker geen debiet van > 20 L/min/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-09 10:51

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

koevlaas2 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 20:25:
[...]

Eerst je debiet meters allemaal open draaien, daarna eventueel de pompsnelheid verhogen.
Ik namelijk me niet voorstellen dat je maar 17L haalt met pompstand 5 dus vermoed dat de meters dicht staan.
Is bovenstaande gedaan?
Kan me anders bijna niet voorstellen dat je niet meer flow haald!

[ Voor 8% gewijzigd door Leudal op 19-12-2021 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVR2
Ja hoor. Alle kringen staan volledig open. Op de debietmeters aan de kringen lees ik bij alle aparte kringen ongeveer 1 L/min af (voor zover je dat nauwkeurig kan aflezen bij dergelijke kleine debieten, maar de grootte-orde zal wel kloppen). Als je de waarde voor het debiet uitlas, dan gaf hij 17 L/min aan op stand '5' (hoger kan niet). Als je weet dat we 8 + 6 + 2 = 16 kringen in totaal hebben, dan kan dat kloppen dat elke kring -als alles open staat- ongeveer 1L/min krijgt.

PS: ik ga er wel vanuit dat in bovenstaande opmerking "meters opendraaien" de kringen zelf bedoeld werden. Bij ons is dat met een soort inbussleutel aan de voorzijde, dat je de ventielen kan regelen. De debietmeter zelf staat bovenop, maar ik denk niet dat je daar iets kan aan veranderen. Maar zoals ik zei, ik ga ervan uit dat het ging over kringen afregelen, en die zover mogelijk open zetten. En dat is bij ons inderdaad zo ingesteld op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 31-08 21:16
JVR2 schreef op zondag 19 december 2021 @ 12:22:
[...]

Ondertussen heb ik de binnenfilter gekuist.
Er zat wel wat vuil in, dus zal zeker wel nuttig geweest zijn.

[Afbeelding]

Helaas lijkt het weinig verschil te maken op gebied van maximum debiet.
Op stand '5' haalde ik 17 L/min, en na het reinigen van de filter was dat toegenomen naar 18 L/min. Dus wel kleine winst, maar nog zeker geen debiet van > 20 L/min/
Ik heb hier ook alle filters schoongemaakt.
Krijg op stand 5 ook maar 18 l/min.
Ook tijdens SWW komt die niet hoger.

Ik vermoed dat het aan de interne (niet gecalibreerde) sensor ligt.

Maar goed, alles wordt warm hier. Dus zal wel geen probleem zijn.

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
biljoenblik schreef op zondag 19 december 2021 @ 12:53:
[...]
Ik heb hier ook alle filters schoongemaakt.
Krijg op stand 5 ook maar 18 l/min.
Ook tijdens SWW komt die niet hoger.

Ik vermoed dat het aan de interne (niet gecalibreerde) sensor ligt.

Maar goed, alles wordt warm hier. Dus zal wel geen probleem zijn.
Die sensor werkt vrij nauwkeurig: bij mijn systeem (11,2kW) bedraagt het verschil tussen Kamstrup en WP-sensor maar 3%.
Het kan ook zitten in de aanvoerleidingen: die zouden liefst 28 mm moeten zijn.

Pagina: 1 ... 35 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.