Dit topic is bedoeld voor een probleem waar ik en ook @Bo0bz tegen aangelopen zijn.
HRsolar All Senz 300 of HRsolar All Senz200. Dit voorraadvat is door Aqua Power Store geproduceerd en heeft het type nummer APS 300-WPS en APS 200-WPS.
We kunnen niet uitsluiten of andere boilers van deze fabrikant met het zelfde probleem te maken hebben.
HRSolar heeft in ieder geval aangegeven niet direct deze boilers terug te roepen maar eerst onderzoek te doen. Vooralsnog lijkt het alsof er geen 'terugroepactie' tot stand is gebracht.
De testen die zijn gedaan op verzoek van de installateur:
- Sensor in een andere voelerbuis. Nog steeds een lage temperatuur van rond de 40 tot 45 graden
- Watertemperatuur gemeten die uit de kraan kwam. Deze was een stuk hoger dan de temperatuur die de warmtepomp aangaf. Dat was erg verdacht. Dit koppelde ik terug aan de installateur met de mededeling dat ik het idee dat dat de sensor een sterk afwijkende temperatuur aangaf. Hij let mij de volgende test doen:
- Deksel van het voorraadvat verwijderen, sensor uit de voelerbuis verwijderen en tussen de isolatiemateriaal en het voorraadvat plaatsen. De sensor gaf hierbij een veel hogere temperatuur weer die beter in de lijn der verwachting lag. Dit heb ik nogmaals geverifieerd met losse temperatuur sensor die ook een veel hogere temperatuur aangaf. Dit verschil bedroeg ongeveer 12 graden.
- Test met een glas warm water; de sensor van de warmtepomp in het glas geplaatst en andere thermometer er ook bij geplaatst. Het verschil was maar 0,2 graden de sensor zelf was dus gewoon goed.
In oktober is ook HRsolar op bezoek geweest om zelf de situatie te bekijken. Na enkele testen met de sensoren wederom niets kunnen toewijzen aan het functioneren van de warmtepomp. Met een warmtebeeld camera is de 'kale' boiler gemeten en die was ruim 56 graden terwijl de sensor 49,5 doorgaf. Met de sensor plat tegen de boiler aan was er in ieder geval een work-around ontstaan. Toch gaf HRSolar aan dat er mogelijk iets niet juist kon zijn met de warmtepomp en is in november Thercon langsgeweest, zij zijn de importeur van de Loria warmtepomp in Nederland. Die concludeerde dat de warmtepomp juist zijn werk deed en ook het relais voor het elektrische element schakelde. Na het doormeten is gebleken dat het element geen stroomtoevoer kreeg en wederom lek was.
@Bo0bz en ik hebben beide het voorraadvat in juli 2020 geïnstalleerd gekregen.
Update: @ID-College heeft hetzelfde probleem met de 200L versie van dit vat.
Wat is het probleem
De temperatuursensor die in de voelerbuis geschoven zit geeft niet de correcte temperatuur weer doordat er geen goed contact is tussen de voelerbuis en voorraadvat. Bij welke type voorraadvat is het probleem geconstateerd:HRsolar All Senz 300 of HRsolar All Senz200. Dit voorraadvat is door Aqua Power Store geproduceerd en heeft het type nummer APS 300-WPS en APS 200-WPS.
We kunnen niet uitsluiten of andere boilers van deze fabrikant met het zelfde probleem te maken hebben.
HRSolar heeft in ieder geval aangegeven niet direct deze boilers terug te roepen maar eerst onderzoek te doen. Vooralsnog lijkt het alsof er geen 'terugroepactie' tot stand is gebracht.
Wat is hiervan het effect?
In het geval van @Casejunkie is dit 12 graden te laag en bij @Bo0bz 7 graden waardoor de warmtepomp errors geeft op de legionella runs en ook onnodig het tapwater probeert op te warmen terwijl deze in werkelijkheid netjes op temperatuur is. Bij controle blijkt dat in de verschillende voelerbuizen de temperatuur ongeveer hetzelfde is maar veel te laag. Veel warmtepompen proberen 3x een succesvolle run af te ronden alvorens in een storing te vallen.Case - Casejunkie
Ik ben er achter gekomen doordat mijn warmtepomp steeds errors gaf op de legionella runs maar na de plaatsing niet heel veel aandacht aan besteed omdat wij bezig waren met de verbouwing en de warmtepomp draaide alleen voor het warme water en dat deed hij goed. In het na jaar zijn we helemaal overgeschakeld naar de warmtepomp en ben ik de warmtepomp verder goed gaan in regelen. Hierbij viel het mij op dat die legionella error nog steeds iedere keer terug kwam. Na contact gehad te hebben met de installateur heeft hij mij een aantal testjes laten doen omdat hij al eerder problemen heeft gehad met dit type voorraadvaten.De testen die zijn gedaan op verzoek van de installateur:
- Sensor in een andere voelerbuis. Nog steeds een lage temperatuur van rond de 40 tot 45 graden
- Watertemperatuur gemeten die uit de kraan kwam. Deze was een stuk hoger dan de temperatuur die de warmtepomp aangaf. Dat was erg verdacht. Dit koppelde ik terug aan de installateur met de mededeling dat ik het idee dat dat de sensor een sterk afwijkende temperatuur aangaf. Hij let mij de volgende test doen:
- Deksel van het voorraadvat verwijderen, sensor uit de voelerbuis verwijderen en tussen de isolatiemateriaal en het voorraadvat plaatsen. De sensor gaf hierbij een veel hogere temperatuur weer die beter in de lijn der verwachting lag. Dit heb ik nogmaals geverifieerd met losse temperatuur sensor die ook een veel hogere temperatuur aangaf. Dit verschil bedroeg ongeveer 12 graden.
- Test met een glas warm water; de sensor van de warmtepomp in het glas geplaatst en andere thermometer er ook bij geplaatst. Het verschil was maar 0,2 graden de sensor zelf was dus gewoon goed.
Case - Bo0bz
Begin juli is hier een Loria 6008 warmtepomp met 300L All Senz boiler geinstalleerd. Al snel volgenden vele errors in relatie tot de warm water voorziening en de legionella run. Tevens klapte regelmatig de aardlekschakelaar er uit. Het element wat meegeleverd wordt met de boiler bleek lek en veroorzaakte storingen deze is twee keer vervangen. Toch bleek het vat niet opgewarmd te worden boven de 49,5 graden ondanks de 56 graden aanvoer temperatuur. Samen met de installateur vele testen gedaan om een oorzaak te vinden waaronder andere sensoren en het ijken van de sensoren. Niets mocht baten.In oktober is ook HRsolar op bezoek geweest om zelf de situatie te bekijken. Na enkele testen met de sensoren wederom niets kunnen toewijzen aan het functioneren van de warmtepomp. Met een warmtebeeld camera is de 'kale' boiler gemeten en die was ruim 56 graden terwijl de sensor 49,5 doorgaf. Met de sensor plat tegen de boiler aan was er in ieder geval een work-around ontstaan. Toch gaf HRSolar aan dat er mogelijk iets niet juist kon zijn met de warmtepomp en is in november Thercon langsgeweest, zij zijn de importeur van de Loria warmtepomp in Nederland. Die concludeerde dat de warmtepomp juist zijn werk deed en ook het relais voor het elektrische element schakelde. Na het doormeten is gebleken dat het element geen stroomtoevoer kreeg en wederom lek was.
Contact met de HRSolar
Er volgde een tijd van afwachten op een reactie vanuit HRsolar. Deze volgde na enkele weken met helaas minder goed nieuws:Na communicatie met HRsolar en de installateur gevraagd om het verwisselen van de boiler ivm deze fabricagefout. Ze konden mij @Bo0bz niet garanderen dat de andere lasnaden wel goed waren aangebracht. Nu draait hier al enkele maanden een Fujitsu Sunstage WAH300Sa zonder problemen.Zoals net telefonisch besproken nemen we het dompelbuis probleem zeer serieus en staat dit bovenaan onze to do list. We komen tot de conclusie dat het lasproces in sommige dompelbuizen iets te heet gebeurd waardoor er in het smeltbad van de las luchtbelletje komen welke zorgen voor een lageren temperatuur meting dan de werkelijke temperatuur van het water in het vat. In sommige gevallen scheelt dat tussen de 3 en 5 graden. We zijn nu bezig te kijken of we onze lasprocedure kunnen aanpassen naar een dieper gelegen dompelbuis en een koudere las waardoor er geen smeltbad meer ontstaat waar de lucht in kan komen. Als dit lukt hebben we binnen 2 tot 3 weken een verbeterde versie van de Senz vaten. Als dit niet lukt dan moeten we helaas een nieuwe dompelbuis ontwerpen en laten maken en dan zijn we qua tijd verder van huis en wel 6 tot 8 weken.
Wat kan dit voor jou betekenen?
Mocht je dit voorraad vat ook hebben controleer dan over de waarde die de temperatuursensor weergeeft wel klopt. Je kunt dit ook afleiden aan de aanvoer en retour temperatuur. Liggen die ergens hoog in de 50 graden en dicht bij elkaar dan vindt er geen afgifte meer plaats en is de boiler op de maximale temperatuur. Zie screenshot:@Bo0bz en ik hebben beide het voorraadvat in juli 2020 geïnstalleerd gekregen.
Update: @ID-College heeft hetzelfde probleem met de 200L versie van dit vat.
[Voor 42% gewijzigd door Casejunkie op 02-03-2021 10:58]
19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K