H2Niek schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 16:52:
[...]
Nu heb ik een offerte liggen voor het volgende:
Cv Remeha Tzerra C39 CW5 inclusief de E twist
€2450,- (ik vermoed dat deze gekozen is door de beperkte ruimte op de zolder). Dit bedrag is inclusief nieuw expansievat en dakdoorvoer.
Remeha Elga Ace 4kW 5000,- inclusief installatie.
ik heb een aantal vragen:
1) Zijn er meer mensen die recent een Elga Ace hebben laten plaatsen? Is dit een beetje een nette prijs en zijn jullie er tevreden mee?
2) Het lijkt me interessant om de Elga te gaan monitioren, is het handig om al bepaalde kleppen/sensoren tijdens de installatie te laten monteren?
3) Zijn er mensen die de Elga gebruiken met normale radiatoren? Vloerverwarming komt hier pas over ca. 2 jaar.
4) Hoe kijken jullie tegen een onderhoud contract aan? 155 euro per jaar hakt er behoorlijk in.. de terugverdientijd neemt hierdoor aardig toe.
Ik hoop hier nog een hoop te leren.
Groet
1) Ik heb in november vorig jaar een Elga Ace 6 kW laten plaatsen. De factuur was bijna € 6.000, inclusief buffervat, inclusief plaatsen bypass, inclusief Remeha cashback actie, inclusief +- 10 meter leidingwerk tussen binnenunit en buitenunit en exclusief thermostaat.
Dit is natuurlijk een zwaarder model, volgens mij iets van 750/1000 euro duurder dan de 4 kW.
De offerte lijkt me dus redelijk, maar hangt er wel vanaf wat er precies in zit. Wellicht kun je nog wat extra korting krijgen omdat ze ook de cv ketel leveren en monteren. Dat maakt het leidingwerk aansluiten ook makkelijker, omdat ze voor beide apparaten met leidingwerk aan de slag moeten.
2) Zelf heb ik geen extra flowmeter geplaatst, wel meet ik de Ta en Tr van buitenunit en vloerverwarming met temperatuur sensoren die ik op een Fibaro Smartimplant heb aangesloten. Dit kan echter prima achteraf.
Als je toch met leidingwerk aan de slag gaat zou je meteen een flowsensor kunnen laten installeren (zoek maar even in dit forum, eentje van kamstrup komt vaak voorbij).
3) Hier heb ik alleen vloerverwarming. Maar zoals iemand anders al heeft aangegeven: het is vooral belangrijk dat je op lage temperatuur kunt verwarmen (denk aan een aanvoer temperatuur naar je verwarmingscircuit van ongeveer 25 tot 35 graden).
Een warmtepomp kan wel op hogere temperaturen werken, maar dan holt het rendement achteruit.
Wat nog wel zou kunnen is dat de hogere gasprijzen het al eerder interessant maken om een warmtepomp aan te schaffen.
4) Daar moet ik mij zelf ook nog in verdiepen. Goed punt.
Tot slot (maar ook al gezegd): overweeg nog een keer goed of je een hybride opstelling wilt of een full electric. Zeker nu je de cv ketel vervangt is de optie full electric normaal gesproken de voorkeursoptie.
Dan kun je ook je warm water (SWW) gasloos "maken" en betaal je ook geen aansluitkosten meer voor je gasaansluiting.
[
Voor 10% gewijzigd door
fmb op 29-10-2021 08:50
]
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.