Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.538.028 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nugion
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-05 09:29
Hoi, lees hier al een tijdje mee.

Wij hebben een 2 onder 1 kap van 1999, vloer,spouw,dakisolatie rc 2/3, hr++ glas geplaatst vorig jaar, ventilatieroosters zijn eruit gehaald op 1 grote na, die wil ik binnenkort nog doen en dan decentrale wtw plaatsen (of airco?)

Verwarmen eigenlijk alleen beneden woonkamer+keuken (l-vorm) 50m2, 3 jaga convectors, met 2 dbe/dbh en vloerverwarming als bijverwarming, 2 (lange) lussen, maar die staat momenteel uit, te lange opwarmtijd, te veel gasverbruik (met alleen de jaga's aan 940m3), dagverbruik van de vloerverwarming is snel 2 of 3 m3 extra

Onze ketel is van 2007 en ik ben me aan het oriënteren op een warmtepomp, 2 offertes voor een elga icm nieuwe ketel (cw4) €4700 en €5100.

Ik heb wat bedrijven gebeld voor een all electric, 1 partij is ook langsgeweest, maar die wil er niet aan beginnen, die adverteerde met een nefit enviline split tower 5kw voor 6250 all in, maar kwam dus met een elga op de proppen :(

Ik heb online nog een daikin vloer 4.3kw gevonden voor €7820 inclusief montage

Maar partijen in de buurt geven een indicatie van 10k minimaal, moet ik hier echt aan denken?

ik ben zelf niet handig btw...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:26
nugion schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 08:53:
die wil ik binnenkort nog doen en dan decentrale wtw plaatsen (of airco?)

Ik heb wat bedrijven gebeld voor een all electric, 1 partij is ook langsgeweest, maar die wil er niet aan beginnen, die adverteerde met een nefit enviline split tower 5kw voor 6250 all in, maar kwam dus met een elga op de proppen :(
Een airco ventileert niet, dus die optie valt af.

Had dat bedrijf ook aangegeven waarom die er niet aan wil beginnen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nugion
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-05 09:29
Ze wilde het risico niet lopen dat het niet goed warm werd, tijdens het advies werd hij ook gebeld over een andere klant waar de boel niet warm werd. Sowieso slecht verhaal. Thermostaat, rookafvoer en vuilafscheider niet besproken, vervangen cv had hij er in eerste instantie ook niet op staan, goed dat je het meld zegt ie (facepalm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H2Niek
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23-06 13:49
@fmb Bedankt voor de reactie. Ik had inderdaad iets gelezen over die kamstrup flowmeter, aangezien ze toch met het leidingwerk bezig gaan is het zeker interessant om deze er gelijk tussen te zetten. Zo te lezen kan ik de temperatuur sensoren naderhand eenvoudig plaatsen.

De achterkant van onze woning heeft nog twee grote ramen en deur met oud thermopane glas. Deze vervangen we nog niet omdat we over een paar jaar een uitbouw willen. Ik ben bang dat ik de hut niet warm krijg op een koude dag met full electric. Daarnaast heb ik ook geen plek waar het boilervat van 200 liter kan staan.

@nugion 5000excl. ketel, dus nieuwe cv met warmtepomp wordt 7500 - 2000 subsidie = 5500. i.v.m. het plaatsen van nieuwe beglazing kan ik nog eens 1200/1400 euro extra subsidie krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Laatst online: 22:53
De subsidie voor (hybride) warmtepompen wordt komend jaar waarschijnlijk met 50% verhoogd:

Zie hier:

https://www.tweedekamer.n...2021Z18734&did=2021D40302

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:25
JBtL schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:12:
De subsidie voor hybride warmtepompen wordt komend jaar waarschijnlijk met 50% verhoogd:

Zie hier:

Opzich wel een goed idee hoor (jammer dat de subsidie voor een échte WP niet ook 50% omhoog gaat dan), maar ik lees dan al gelijk "volledig aardgasvrije alternatieven, zoals een warmtenet". Want dat kan natuurlijk alleen met een veel te duur en inefficient warmtenet 8)7.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 26-06 15:57
JBtL schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:12:
De subsidie voor hybride warmtepompen wordt komend jaar waarschijnlijk met 50% verhoogd:

Zie hier:

Ik lees iets anders dan @RonJ de subsidie op alle warmtepompen gaat van 20% totale kosten naar 30% totale kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
KaDoos schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:35:
[...]

Ik lees iets anders dan @RonJ de subsidie op alle warmtepompen gaat van 20% totale kosten naar 30% totale kosten.
Lijkt mij ook lastig onderscheid te maken, zou wel kunnen dat subsidie alleen verhoogd wordt voor warmtepompen met laag vermogen.

[ Voor 13% gewijzigd door JBtL op 29-10-2021 10:40 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:29
Je kunt je afvragen waar die plotselinge lobby voor hybride warmtepompen vandaan komt. In de nota kan je wel een stukje van de verborgen agenda lezen. All electric particulieren ben je kwijt voor warmtenetten en waterstofnetten. Met hybride bind je ze nog 15 jaar en dan kan je ze t.z.t. verplicht het warmtenet door de strot duwen. Er zijn ook al lobby’s gaande om door wetswijziging aansluiten op een warmtenet te verplichten indien dat in een wijk wordt uitgerold omdat het anders niet uit kan.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plenkske
t.oswald schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:55:
Er zijn ook al lobby’s gaande om door wetswijziging aansluiten op een warmtenet te verplichten indien dat in een wijk wordt uitgerold omdat het anders niet uit kan.
Dat zou echt bizar zijn als dat er door komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
Je kunt je afvragen waar die plotselinge lobby voor hybride warmtepompen vandaan komt. In de nota kan je wel een stukje van de verborgen agenda lezen. All electric particulieren ben je kwijt voor warmtenetten en waterstofnetten. Met hybride bind je ze nog 15 jaar en dan kan je ze t.z.t. verplicht het warmtenet door de strot duwen. Er zijn ook al lobby’s gaande om door wetswijziging aansluiten op een warmtenet te verplichten indien dat in een wijk wordt uitgerold omdat het anders niet uit kan.
Ik zie die verborgen agenda niet zo - doel is snel CO2-uitstoot te verminderen - en dat gaat met een hybride gewoon erg goed (en steeds beter de komende jaren met meer windparken op zee). Verplicht aansluiten warmtenet gaat er echt niet komen, en ook met hybride kan je later van het gas af door (nog) beter te isoleren of afgiftesysteem te verbeteren, SWW op te vangen en (als dan nog nodig) een kleine backup (electrisch/biomassa/lokaal gas).

[ Voor 4% gewijzigd door JBtL op 29-10-2021 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-06 18:17
Wat let je om de subsidie te vangen voor een hybride installatie (waarbij je dus gewoon je oude bestaande ketel hierin mee neemt) en vervolgens die ketel laat verwijderen, omdat de wp het makkelijk alleen af kan.
Alleen lastig voor mensen die weinig ruimte hebben, om een gasketel èn een binnenunit cq boiler te plaatsen.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:25
[...]

Excuus ik had even verder door moeten lezen. Ik zie idd op de verdere pagina's dat men het steeds heeft over "(hybride) warmtepompen". Dat is mooi, aangezien ik er begin '22 één wil aanschaffen, maar dan géén hybride. 10% 50% extra subsidie is toch mooi meegenomen.

Even on-topic over hybride versus WP-only: Mijn nieuwe woning heeft op dit moment een hybride warmtepomp van Atag, een 7kW model. De verkoper is zelf CV-monteur (van de oude stempel, hij zit tegen z'n pensioen aan) en die man had zelf nooit verwacht dat ie zoveel op de WP kon draaien. Hij bekende zelfs dat ie z'n eigen klanten toch heel anders had moeten informeren de laatste jaren en dat ie er heel anders over was gaan denken nu ie er zelf ervaring mee had, tov de verhalen die in "zijn wereld" leven.

Het is een jaren-30 2-onder-1-kap van 165m2, zonder enige vorm van isolatie en dubbelglas uit de 80's. Toch blijkt dat ie eigenlijk bijna geen gas gebruikt voor het verwarmen en de 7kW buitenunit vrijwel alles doet, zelfs op de meest koude dagen.

Ik twijfel nu zelf of ik niet voor een 4kW moet gaan ipv een 6, aangezien straks alles wél goed geisoleerd wordt incl. triple glas en de WP alleen nog de begane grond (85 m2) hoeft te doen plus het SWW. Bovendien komt er ook nog een airco naast op elke verdieping die dus op de B.G. ook nog kan meehelpen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 24-06 10:46
[...]

Zo lees ik het ook.

"[...]worden de bovengenoemde subsidiebedragen in de ISDE verhoogd naar een niveau waarbij de subsidie 30% van de gemiddelde totale investeringskosten bedraagt. Hiermee zal de aanschaf van een (hybride) warmtepomp voor meer mensen aantrekkelijk worden en zullen er naar verwachting aanmerkelijk grotere aantallen (hybride) warmtepompen met ISDE-subsidie worden aangeschaft. Om dit mogelijk te maken wordt het budget voor de ISDE de komende drie jaar (2022 – 2024) verhoogd met in totaal € 282 miljoen Naast het op deze wijze aantrekkelijker maken van de aanschaf van een (hybride) warmtepomp wordt € 3 miljoen uitgetrokken voor een begeleidende publiekscampagne"

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 24-06 10:46
RonJ schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:19:
[...]

10% extra subsidie is toch mooi meegenomen.
50% extra subsidie

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:32
Het zou zeker mooi zijn als de subsidie op warmtepompen verhoogd wordt!
Ik neem aan dat dan de factuurdatum een rol gaat spelen? Of zou per 2022 alle WP subsidie aanvragen dan tegen het nieuwe tarief gelden (ongeacht installatiedatum mits <12 maanden geleden)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-06 09:19
t.oswald schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 18:18:
[...]

Koevlaas formule al gebruikt voor het eerste antwoord op de vraag welk vermogen heb ik nodig?
https://nl.everybodywiki.com/Koevlaas_formule
Nope, thanks. Inderdaad, dat bevestigd mijn eigen schatting (=verbruik in een wintermaand omrekenen naar kWh/dag en dan met een continue draaiende pomp daar minstens 2x overheen gaan (zodat op een koudere dag het ook lukt). Dan kwam ik ook tussen 4 en 5 kW uit.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-06 09:19
H2Niek schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 18:35:

@Brent Het gaat om de 4kW (heb het aangepast). Van welk bouwjaar is jouw huis? en hoe staat het met de isolatie?
82, met ramen uit 2020. Ik zou het combineren met een laag extra isolatie op zolder (dat is nog in oorspronkelijke staat) en dan lijkt me dat we het met 4kW kunnen redden. Ik heb de CV op 50 graden bij wijze van test, en dat gaat prima.

[ Voor 15% gewijzigd door Brent op 29-10-2021 11:50 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Plenkske schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:58:
[...]

Zo bizar is het niet. De gemeente Amsterdam heeft het geprobeerd en vooralsnog voor de rechtbank verloren. Wachten is nu op een uitspraak van de Raad van State. Als het vonnis van de rechtbank stand houdt, zullen overheden wel degelijk aan wetswijziging gaan denken. Interessant artikel https://www.hekkelman.nl/...uit-op-gelijkwaardigheid/ laat zien dat het nog helemaal niet zo simpel ligt als je zou denken en vooral ook hoe anders de gemeenten naar dit probleem kijken.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
t.oswald schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:57:
[...]

Zo bizar is het niet. De gemeente Amsterdam heeft het geprobeerd en vooralsnog voor de rechtbank verloren. Wachten is nu op een uitspraak van de Raad van State. Als het vonnis van de rechtbank stand houdt, zullen overheden wel degelijk aan wetswijziging gaan denken. Interessant artikel https://www.hekkelman.nl/...uit-op-gelijkwaardigheid/ laat zien dat het nog helemaal niet zo simpel ligt als je zou denken en vooral ook hoe anders de gemeenten naar dit probleem kijken.
Ja, als je het zo bekijkt is het niet bizar.
Maar als je het bekijkt vanuit huiseigenaren is het wel bizar. Dat de gemeente je dan kan verplichten tot de aansluiting op een warmtenet.

Of gaat het hier enkel om nieuwbouw ? Dan is het anders, want dan kies je ervoor. Nog steeds niet ideaal vanwege de huizenmarkt, maar dan is het in ieder geval niet verplicht. Want je bent niet verplicht zo'n huis te kopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:07

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Ik vind het niet erg om verplicht aangesloten te worden.
Verplicht vastrecht betalen als ik die aansluiting niet gebruik en niet nodig heb, daar heb ik wel wat op tegen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Proton_ schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:22:
Ik vind het niet erg om verplicht aangesloten te worden.
Verplicht vastrecht betalen als ik die aansluiting niet gebruik en niet nodig heb, daar heb ik wel wat op tegen.
Ja precies. Als ik het artikel van paar posts terug goed begrijp is het nu zo geregelt in het bouwbesluit. Dat je als huiseigenaar dus niet verplicht bent om het warmtenet te gebruiken.
Je kan voor een andere oplossing kiezen(die net zo duurzaam is).
En hierdoor wordt het warmtenet mogelijk niet rendabel.

De conclusie van het artikel vat het goed samen:
De gelijkwaardigheidsbepaling van het Bouwbesluit is en blijft een risico voor het (niet) ‘vollopen’ van warmtenetten. De oplossing hiervoor mag niet bestaan uit het beperken van dit principe van de gelijkwaardige oplossing. De oplossing zal vooral moeten worden gevonden in het zo energiezuinig en milieuvriendelijk mogelijk maken van de warmtenetten en langs andere wegen aantrekkelijk maken van warmtenetten om erop aan te sluiten.

Onder de Omgevingswet mogen gemeenten in hun omgevingsplannen lokale maatwerkoplossingen voor warmtenetten opnemen, maar ook dan zullen zij rekening moeten blijven houden met gelijkwaardige warmte-oplossingen.

[ Voor 4% gewijzigd door Plenkske op 29-10-2021 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Plenkske ik snap de spagaat heel goed hoor :)

Het belangrijkste stuk van je bron is wat mij betreft deze:
De oplossing zal op dit moment vooral te vinden zijn in het verhogen van de mate van energiezuinigheid van het warmtenet (hoger dan die van de warmtepomp met zonnepanelen) of de bescherming van het milieu. Omdat nieuwbouwwoningen tegenwoordig (zeer) goed geïsoleerd worden opgeleverd, is bijvoorbeeld een minder hoge aanlevertemperatuur nodig. Ook kan een meer duurzame warmtebron van het warmtenet tot meer energiezuinigheid leiden. Hierdoor zouden warmtenetten beter kunnen concurreren met gelijkwaardige oplossingen zoals een warmtepomp met zonnepanelen. Om het voordeel van de ‘grote aantallen’ van warmtenetten te benutten, zullen warmtenetten dus mee moeten in de snelle ontwikkelingen in de op volle toeren draaiende energietransitie, anders worden de warmtenetten ingehaald als beste optie om de belangrijke energiedoelstellingen te halen.
Warmtenetten zijn flink bevoordeeld in oude wetten (NMDA tov hr-ketels waar een warmtepomp al geruime tijd goedkoper is, meetellen als EPC punten waardoor het ten koste van isolatie kon gaan).
Als het zonder die voordelen niet uit kan, moet je als gemeente bijlappen óf accepteren dat het in dat geval een slecht idee is.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
Mag het weer on topic,

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-06 21:58
Ontopic

Tb 14.50
Binnen 22.50

WP == 0

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-06 20:57
Blihi schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 20:31:
[...]

Mag ik vragen hoe? In de groepenkast zal gewoon een krachtgroep zitten neem ik aan waarvan de nul en de derde fase niet belast worden.

Maar wat zit er aan de afgaande kant? Heb je daar nog een aardlekautomaat van 35A? Hoe zorg je er voor dat er geen spanning op de buitenkant van de kast kan komen staan?
Zit een speciale aardlek op voor installaties / trafo's zonder nul

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het wil nog maar niet echt koud worden, tot nu toe aanzienlijk minder verbruikt in september/oktober dan vorig jaar september/oktober.

Vanochtend WP ook weer ff 3 uurtjes rustig gelopen voor 1 of 2 vertrekken die onder setpoint lagen, maar vanaf 13.00 alles weer uit, volle bak zon, en 17 graden buiten.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabn88
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:05
Ik sta nu eindelijk op het punt om te gaan bestellen, maar heb nog 3 laatste keuzes over:

- G Therma V HU 123U33 + HN1639NK3 (10kW) (€4000 - €2300 = €1700), hoe naar NL te verzenden is nog onduidelijk...
- Mitsubishi PUHZ-SHW112YAA (€3250, 11,2kW) + Ecodan EHSC-VM2D (€2000) = €5250 - €2500 subsidie = €2750 (+ +/- €250 verzendkosten, climamarket.eu) -> Het liefst wilde ik de Ecodan EHSC-MEC, maar die kan ik nergens vinden? (dus zonder verwarmingselement, we gebruiken gas voor bij verwarmen)
- Panasonic WC12H9E8 (kit) (€5500, 10-12kW, -€2300 subsidie = €3200)

Alledrie 3-fasen. Alle drie verwarmen en koelen (ga ik eigenlijk niet gebruiken). Ik zie eigenlijk weinig verschil, en als ik naar de prijs kijk is de eerste het beste. Wat denken jullie?

Daarnaast raadt mijn installateur aan om er sowieso een 200-300 liter buffer vat aan te koppelen (want anders kan die warmtepomp binnen afzienbare tijd bij het schroot zegt hij). Dit omdat onze vloerverwarming naregeling per kamer heeft. En als alles dicht staat is het wel een heel kleine capaciteit.

EDIT: Lees ik nou goed dat de subsidies voor hybride vanaf 2022 omhoog gaan? Dan toch maar even wachten lijkt mij? Aan de andere kant, 1 winter extra gebruik is ook alweer een paar €100 bespaard...

[ Voor 8% gewijzigd door gabn88 op 29-10-2021 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaDoos
  • Laatst online: 26-06 15:57
gabn88 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 15:52:
Ik sta nu eindelijk op het punt om te gaan bestellen, maar heb nog 3 laatste keuzes over:

- G Therma V HU 123U33 + HN1639NK3 (10kW) (€4000 - €2300 = €1700), hoe naar NL te verzenden is nog onduidelijk...
- Mitsubishi PUHZ-SHW112YAA (€3250, 11,2kW) + Ecodan EHSC-VM2D (€2000) = €5250 - €2500 subsidie = €2750 (+ +/- €250 verzendkosten, climamarket.eu) -> Het liefst wilde ik de Ecodan EHSC-MEC, maar die kan ik nergens vinden? (dus zonder verwarmingselement, we gebruiken gas voor bij verwarmen)

Alledrie 3-fasen. Alle drie verwarmen en koelen (ga ik eigenlijk niet gebruiken). Ik zie eigenlijk weinig verschil, en als ik naar de prijs kijk is de eerste het beste. Wat denken jullie?

Daarnaast raadt mijn installateur aan om er sowieso een 200-300 liter buffer vat aan te koppelen (want anders kan die warmtepomp binnen afzienbare tijd bij het schroot zegt hij). Dit omdat onze vloerverwarming naregeling per kamer heeft. En als alles dicht staat is het wel een heel kleine capaciteit.

EDIT: Lees ik nou goed dat de subsidies voor hybride vanaf 2022 omhoog gaan? Dan toch maar even wachten lijkt mij? Aan de andere kant, 1 winter extra gebruik is ook alweer een paar €100 bespaard...
De buffer heb je niet nodig als je genoeg groepen constant open zet, bijvoorbeeld de huiskamer groepen. Als je tenminste overal vloerverwarming hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
Plenkske schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:58:
[...]

Hier in Ede is het al zover: alle nieuwbouw werd al aangesloten op het warmtenet, in 2023 gaan ze een jaren ‘60-woonwijk als ‘proeftuin’ op het warmtenet aansluiten. Je mag weigeren, maar je moet dan wel zelf voor een alternatief zorgen want het gas gaat sowieso weg. De mensen worden best bang gemaakt, want “met deze isolatie is een warmtepomp niet aan te raden”. Alsof stadsverwarming gratis is… 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
dirkdeman schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 17:36:
[...]

Hier in Ede is het al zover: alle nieuwbouw werd al aangesloten op het warmtenet, in 2023 gaan ze een jaren ‘60-woonwijk als ‘proeftuin’ op het warmtenet aansluiten. Je mag weigeren, maar je moet dan wel zelf voor een alternatief zorgen want het gas gaat sowieso weg. De mensen worden best bang gemaakt, want “met deze isolatie is een warmtepomp niet aan te raden”. Alsof stadsverwarming gratis is… 8)7
Ik zou het prachtig vinden als ze dat bij ons zouden zeggen om dan aan het eind van onze jaren '30 straat bij ons huis met WP te komen :p

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-06 14:26
gabn88 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 15:52:

Eens met @KaDoos : als je voldoende groepen open laat (doen wij ook) is er niets aan de hand.
Wel een opmerking: met een eHsc (H = Heat) kan je niet koelen. Daarvoor is een eRsc (R=Reversible) of gelijksoortig nodig.

@gabn88 Overigens hoort LG niet in het rijtje thuis van merken als Mitsubishi Electric en Panasonic, zie ook deze post van onze "huistechneut" @Oxellaar :
https://gathering.tweaker...message/62981932#62981932

Dat verklaart wellicht de lagere prijs.

[ Voor 7% gewijzigd door Remco45 op 30-10-2021 00:10 ]

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22-06 10:24
Ha allemaal, wij gaan binnenkort de Vaillant Arotherm Plus installeren (monoblock met R290).

Het liefst heb ik geen glycol in de leidingen (KISS), maar ik vraag me af of je hier omheen kan werken. Hoe ver kun je bevriezing voorkomen met isolatie (en wat voor isolatie)?

We hebben 3 routes om naar de technische ruimte te komen:
  1. 15 meter door de grond (visueel mooist, totaal 14 meter tot aan binnenunit)
  2. 3.5 meter door grond, 2.5 meter door buitenmuurisolatie (visueel mooi, 19 meter tot aan binnenunit)
  3. 6 meter door de grond (visueel minder mooi, 9 meter tot aan binnenunit)
Is een van deze routes uit te voeren zonder glycol? En als we wel voor glycol gaan, dan maar een platenwisselaar doen zodat je binnen in ieder geval geen glycol circuit hebt? Het primaire nadeel van langere buizen is neem ik aan warmteverliezen en de pomp die iets harder moet werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@adnanoner Heeft die warmtepomp geen regeling bij < 4 graden buitentemperatuur?
De panasonic monobloc gaat uit zichzelf circuleren.
@Dylantje2 heeft (slechte) ervaring met glycol 8)

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-10-2021 19:31 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devslashnull
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-06 23:03
Ok, in ons huis hebben we dus 4 zones (met 4 kringen - woonkamer, 1 kring: keuken, bijkeuken en hal) beneden, en 6 zones boven (elk met eigen kring). Twee mengverdelers vanwege de twee kleine radiatoren boven op zolder. Die hebben elk een pomp die aangestuurd wordt door de naregeling, en elke kring kan apart open of dicht, ook door de naregeling.

De naregeling geeft een aan/uit signaal naar de ketel, en die verwarmd water tot zo'n 45 graden. Het systeem werkt prima. We hebben al wat advies gehad omtrent hybride systemen, en dat zou prima kunnen werken, met een parallel buffervat.

Nu heb ik ook zitten kijken naar een all-electric systeem, m.n. naar de Nefit Enviline serie. Ik kan in hun systeemwijzer wel iets vinden over een all-electric systeem met naregeling, maar dan blijft er kennelijk een noodzaak voor een hoofdthermostaat in de referentieruimte; de binnenunit regelt op basis van buitentemperatuur en een binnentemperatuur. Ik vind dat niet zo'n elegante oplossing. Liever zou ik een wat groter buffervat gebruiken met een temperatuursensor in dat vat (om de aanvoer temperatuur te voelen), en een buitensensor om weersafhankelijk het vermogen te reguleren om dat vat op temperatuur te houden.

Het aan/uit signaal van de naregeling heeft dan eigenlijk geen functie meer, anders dan wellicht het forceren van de binnenunit om warmte naar het cv buffervat te transporteren ipv naar de tapwaterboiler.

Ik wil erg graag de zoneregeling handhaven, en neem op de koop toe dat dit betekent dat alle kringen eventueel dicht kunnen staan.

Vragen:
- is er iemand met een all-electric systeem waarbij ook (actieve) naregeling is toegepast, en die die situatie wat kan toelichten?
- de regeling die ik voor ogen heb is dus een hydraulisch gescheiden systeem, met een (groter) buffervat voor de CV installatie. Als de temperatuur in dat vat rond de 45 graden kan zijn, kan ik de mengverdelers gewoon laten zitten, dat werkt immers nu ook ok. Ik zou ze kunnen vervangen voor nieuwe die niet mengen, zodat de aanvoertemperatuur omlaag kan, maar mijn buizen zijn niet erg dik (van begaande grond naar verdieping), dus ik weet niet of dat haalbaar is. Is het warmteverlies en gereduceerde efficientie van de warmtepomp van een buffervat met 45 graden tov 40 graden groot?
- zo'n Nefit Enviline heeft die Moduline 1010H nodig in 'een referentieruimte'. Ik snap niet zo goed wat een (1) referentieruimte voor nut heeft bij 10 verschillende zones, die elk een eigen warntevraag genereren. Kan die ook zonder, en bv. op buitentemperatuur+aanvoer/retour temperatuur regelen?

[ Voor 6% gewijzigd door devslashnull op 29-10-2021 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:15
Het mag hier ook nog wel wat kouder worden. Hij draait wel maar steeds te kort met dit weer. Nog niet echte lange runs gehad.

Ta 28 is minimum. Daaronder is het aan/uit festijn.

Gisteren wel per ongeluk heatshift +2 gehad.. was een sauna binnen vanochtend :X

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@adnanoner de waterpomp blijft lopen, dus zolang er stroom is blijft alles heel.
Voor stroomuitval ben ik niet zo bang (mogelijk wordt je dan gered door thermosifonwerking).
Het voordeel van traject 2 is dat je minder geïsoleerde buis /mantelbuis nodig hebt en minder hoeft te graven :)

Hoe diep is de vorstgrens bij jou? Zo diep moet de leiding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-06 05:28
Grolsch schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:04:
Het wil nog maar niet echt koud worden, tot nu toe aanzienlijk minder verbruikt in september/oktober dan vorig jaar september/oktober.

Vanochtend WP ook weer ff 3 uurtjes rustig gelopen voor 1 of 2 vertrekken die onder setpoint lagen, maar vanaf 13.00 alles weer uit, volle bak zon, en 17 graden buiten.
September was inderdaad nihil verbruik. Hier voor oktober een 15% minder, in lijn met de graaddagen. Wel een hogere COP dan vorig jaar oktober, vermoedelijk omdat de temperaturen zoveel gunstiger zijn.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
Proton_ schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:11:
@adnanoner de waterpomp blijft lopen, dus zolang er stroom is blijft alles heel.
Voor stroomuitval ben ik niet zo bang (mogelijk wordt je dan gered door thermosifonwerking).
Het voordeel van traject 2 is dat je minder geïsoleerde buis /mantelbuis nodig hebt en minder hoeft te graven :)

Hoe diep is de vorstgrens bij jou? Zo diep moet de leiding :)
Ah dat is een zeer goed punt. Gewoon 80cm diep gaan, en dan hoef je alleen nog maar rekening te houden met warmteverliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:15
Ach we kunnen weer 10 jaar wachten op de kou van afgelopen februari toch :P

Ow nee toch niet :+

https://www.op-winterspor...n-koudste-winter-100-jaar

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
Ha allemaal. Ik heb wat vragen over onze opstelling. We hebben een vrij uitzonderlijke opstelling omdat we ons huis verbouwen tot een passief huis. Hierdoor hebben we een zeer lage verwarmingsvraag. Omdat het verder een passief huis is, blijft het huis heel lang warm en kun je dus eigenlijk verwarmen wanneer je wilt (bijv alleen overdag). Onze warmtevraag is in de koudste maand 5kwh per m2 per maand (komt met onze m2s neer op zo'n 30kwh per dag voor 180m2 huis).

We willen verwarmen via de ventilatielucht (via een warmtewisselaar, de zehnder comfopost) en daarnaast nog 2 badkamers met vloerverwarming en 2 jaga briza 12 LTV convectoren. Verwarmen via de lucht heeft als voordeel dat je snel kunt reageren. Aangezien de zon het huis snel kan laten opwarmen kun je dan op tijd stoppen met verwarmen. De vloerverwarming zal een open verdeler zijn omdat de temperatuur soms een stuk hoger kan zijn voor het verwarmen van de ventilatielucht.

Ik zit te spelen met de volgende vragen

Hoe sluit ik alles aan? Wat zet ik parallel en wat zet ik in serie.

De comfopost heeft een 1/2" aansluiting, en 1.6kw bij 35C, 1.9kw bij 45C en 2.6kw bij 55C
De 2 jagas hebben een 3/4" aansluiting en hebben samen 2kw bij 35, 3.2kw bij 45C en 4.88 bij 55C
De vloerverwarming is enkel voor 2 badkamers dus totaal zo'n 12m2

Hoe sluit ik de buffer aan?
De systeeminhoud is vrij klein (10-20 liter, VV zit niet in WP circuit). De systeeminhoud is praktisch alleen de buizen, dus dacht ik aan een buffervat van 50 liter tegen pendelen (vuistregel 10-20 per kw minimaal vermogen per liter). Is dit nodig? Ik kan me ook voorstellen dat het sowieso wel verstandig is om een buffer te hebben omdat anders tijdens een defrost er koude lucht wordt uitgeblazen :+.
Als een buffer inderdaad nodig is, waar zou je de buffer plaatsen? Plaats je deze in serie in het CV circuit (aangezien je als het goed is altijd genoeg warmte kan afgeven aan je hygieneboiler in je warm water circuit) of plaats je die voor de binnenunit (dus voor de driewegklep)?

Andere tips voor de opstelling?
Voorziet iemand nog problemen of heeft verbeterpunten voor deze enigszins experimentele opstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
adnanoner schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 21:28:
Ha allemaal. Ik heb wat vragen over onze opstelling. We hebben een vrij uitzonderlijke opstelling omdat we ons huis verbouwen tot een passief huis. Hierdoor hebben we een zeer lage verwarmingsvraag. Omdat het verder een passief huis is, blijft het huis heel lang warm en kun je dus eigenlijk verwarmen wanneer je wilt (bijv alleen overdag). Onze warmtevraag is in de koudste maand 5kwh per m2 per maand (komt met onze m2s neer op zo'n 30kwh per dag voor 180m2 huis).

We willen verwarmen via de ventilatielucht (via een warmtewisselaar, de zehnder comfopost) en daarnaast nog 2 badkamers met vloerverwarming en 2 jaga briza 12 LTV convectoren. Verwarmen via de lucht heeft als voordeel dat je snel kunt reageren. Aangezien de zon het huis snel kan laten opwarmen kun je dan op tijd stoppen met verwarmen. De vloerverwarming zal een open verdeler zijn omdat de temperatuur soms een stuk hoger kan zijn voor het verwarmen van de ventilatielucht.

Ik zit te spelen met de volgende vragen

Hoe sluit ik alles aan? Wat zet ik parallel en wat zet ik in serie.

De comfopost heeft een 1/2" aansluiting, en 1.6kw bij 35C, 1.9kw bij 45C en 2.6kw bij 55C
De 2 jagas hebben een 3/4" aansluiting en hebben samen 2kw bij 35, 3.2kw bij 45C en 4.88 bij 55C
De vloerverwarming is enkel voor 2 badkamers dus totaal zo'n 12m2

Hoe sluit ik de buffer aan?
De systeeminhoud is vrij klein (10-20 liter, VV zit niet in WP circuit). De systeeminhoud is praktisch alleen de buizen, dus dacht ik aan een buffervat van 50 liter tegen pendelen (vuistregel 10-20 per kw minimaal vermogen per liter). Is dit nodig? Ik kan me ook voorstellen dat het sowieso wel verstandig is om een buffer te hebben omdat anders tijdens een defrost er koude lucht wordt uitgeblazen :+.
Als een buffer inderdaad nodig is, waar zou je de buffer plaatsen? Plaats je deze in serie in het CV circuit (aangezien je als het goed is altijd genoeg warmte kan afgeven aan je hygieneboiler in je warm water circuit) of plaats je die voor de binnenunit (dus voor de driewegklep)?

Andere tips voor de opstelling?
Voorziet iemand nog problemen of heeft verbeterpunten voor deze enigszins experimentele opstelling?
Ik lees een erg lang en onduidelijk verhaal, maar zoals ik het begrijp vraag je je af hoe je alleen twee badkamers aan een L/W ? warmtepomp kunt hangen?
Volgens mij gaat dat niet. Je afgifteoppervlak is veel en veel te klein, en het benodigd vermogen veel te laag. Dat wordt helemaal niks. En je zou een buffervat kunnen toepassen, maar dan niet van 50 liter, maar minimaal 500 liter. Reken maar eens uit hoe lang een WP van 5 kW (kleinste die je kunt kopen) er over doet om dat buffervat te verwarmen...

Volgens mij zit je iets veel te moeilijks te verzinnen. Ik denk dat je gewoon een WP boiler voor je SWW moet kopen en elektrische vloerverwarming in de badkamers.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Powrskin schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:53:
[...]

Je zou zeggen dat er dan vocht uit de grond of door de muur trekt (vandaar stuc schade). Heel veel meer ventileren, (met een wtw).
Injecteren door een betonspecialist.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@adnanoner In principe kan alles met een Arotherm Plus 35/6, dat is de kleinste.
Met backup verwarming heeft die een minimale inhoud van 15 liter. Dikke buizen gebruiken ;)
Maar dan loopt die wel vooral voor SWW en de rest van de tijd een beetje te pendelen, dus een 100l buffer zoals die in een standaard towers zit is helemaal niet erg. De standaardregeling snapt al een HT en LT circuit, dus het evil mengventiel en extra pomp voor de vvw mag je weglaten.

Maar een Atlantic Explorer kan ook, dat is goedkoper denk ik. Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Proton_ schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 22:33:
@adnanoner In principe kan alles met een Arotherm Plus 35/6, dat is de kleinste.
Met backup verwarming heeft die een minimale inhoud van 15 liter. Dikke buizen gebruiken ;)
Maar dan loopt die wel vooral voor SWW en de rest van de tijd een beetje te pendelen, dus een 100l buffer zoals die in een standaard towers zit is helemaal niet erg. De standaardregeling snapt al een HT en LT circuit, dus het evil mengventiel en extra pomp voor de vvw mag je weglaten.

Maar een Atlantic Explorer kan ook, dat is goedkoper denk ik. Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning
Een warmtepompboiler is natuurlijk een nogo in een passief huis :X

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@koevlaas2 hoe dat zo? Dat ding kan je met lucht van en naar buiten aansluiten en doet defrosts etc.
Niet op de mechanische ventilatie inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Proton_ schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 22:59:
@koevlaas2 hoe dat zo? Dat ding kan je met lucht van en naar buiten aansluiten en doet defrosts etc.
Niet op de mechanische ventilatie inderdaad :)
Zo'n apparaat is verre van luchtdicht dat is imho zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Meer ducttape ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kird03
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:58
devslashnull schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 19:46:
Ok, in ons huis hebben we dus 4 zones (met 4 kringen - woonkamer, 1 kring: keuken, bijkeuken en hal) beneden, en 6 zones boven (elk met eigen kring). Twee mengverdelers vanwege de twee kleine radiatoren boven op zolder. Die hebben elk een pomp die aangestuurd wordt door de naregeling, en elke kring kan apart open of dicht, ook door de naregeling.

De naregeling geeft een aan/uit signaal naar de ketel, en die verwarmd water tot zo'n 45 graden. Het systeem werkt prima. We hebben al wat advies gehad omtrent hybride systemen, en dat zou prima kunnen werken, met een parallel buffervat.

Nu heb ik ook zitten kijken naar een all-electric systeem, m.n. naar de Nefit Enviline serie. Ik kan in hun systeemwijzer wel iets vinden over een all-electric systeem met naregeling, maar dan blijft er kennelijk een noodzaak voor een hoofdthermostaat in de referentieruimte; de binnenunit regelt op basis van buitentemperatuur en een binnentemperatuur. Ik vind dat niet zo'n elegante oplossing. Liever zou ik een wat groter buffervat gebruiken met een temperatuursensor in dat vat (om de aanvoer temperatuur te voelen), en een buitensensor om weersafhankelijk het vermogen te reguleren om dat vat op temperatuur te houden.

Het aan/uit signaal van de naregeling heeft dan eigenlijk geen functie meer, anders dan wellicht het forceren van de binnenunit om warmte naar het cv buffervat te transporteren ipv naar de tapwaterboiler.

Ik wil erg graag de zoneregeling handhaven, en neem op de koop toe dat dit betekent dat alle kringen eventueel dicht kunnen staan.

Vragen:
- is er iemand met een all-electric systeem waarbij ook (actieve) naregeling is toegepast, en die die situatie wat kan toelichten?
- de regeling die ik voor ogen heb is dus een hydraulisch gescheiden systeem, met een (groter) buffervat voor de CV installatie. Als de temperatuur in dat vat rond de 45 graden kan zijn, kan ik de mengverdelers gewoon laten zitten, dat werkt immers nu ook ok. Ik zou ze kunnen vervangen voor nieuwe die niet mengen, zodat de aanvoertemperatuur omlaag kan, maar mijn buizen zijn niet erg dik (van begaande grond naar verdieping), dus ik weet niet of dat haalbaar is. Is het warmteverlies en gereduceerde efficientie van de warmtepomp van een buffervat met 45 graden tov 40 graden groot?
- zo'n Nefit Enviline heeft die Moduline 1010H nodig in 'een referentieruimte'. Ik snap niet zo goed wat een (1) referentieruimte voor nut heeft bij 10 verschillende zones, die elk een eigen warntevraag genereren. Kan die ook zonder, en bv. op buitentemperatuur+aanvoer/retour temperatuur regelen?
iets andere situatie, maar wel een actieve naregeling. Even kort want op de telefoon:

Vaillant all electric
100 liter buffer
daar boven op ambisense wifi thermostaat kranen,welke zowel de WP om warmtepomp kunnen vragen als de "groep" erachter dicht zetten.
Op het buffervat zit een 2e pomp welke druk gestuurd is.

Vloerverwarming staat altijd open,zodat er voldoende groot afgifte blijft.

Wat ik hiermee doe is waar nodig boven verdieping en zolder selectief verwarmen zodat ik bijvoorbeeld werkkamer op een wens temperatuur zet en de restwarmte de eetkamer verwarmt die dan geen eigen vraag heeft.

Ik kan snel een ruimte verwarmen vanwege fancoils BTW, zelfs met 32 graden in de buffer is een ruimte in drie kwartier van 18 graden naar 21

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devslashnull
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-06 23:03
Kird03 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 23:44:
iets andere situatie, maar wel een actieve naregeling. Even kort want op de telefoon:
Bedankt voor je bericht. Snappen doe ik het niet helemaal.
Vaillant all electric
100 liter buffer
OK.
daar boven op ambisense wifi thermostaat kranen,welke zowel de WP om warmtepomp kunnen vragen als de "groep" erachter dicht zetten.
...zowel de WP om warmte kunnen vragen als de groep erachter dicht zetten... denk ik. Mijn naregeling heeft dus een (1) aan/uit signaal voor de ketel (= als er ergens warmtevraag is gaat ie aan), en per mengverdeler is er een pompsignaal om voor die verdeler de circulatie aan te zetten.

Tot nu toe gebruik ik dat aan/uit signaal om de CV ketel te instrueren om het aanvoerwater op 45 graden te verwarmen. Dat werkt uitstekend, maar de CV ketel is natuurlijk een snelle warmtebron, die werkt zonder buffer. Ik heb geen idee hoe dat signaal te gebruiken in een warmtepomp context met buffervat.
Op het buffervat zit een 2e pomp welke druk gestuurd is.
Dit snap ik niet helemaal. Wat betekent het dat de pomp 'druk' gestuurd is?
Vloerverwarming staat altijd open,zodat er voldoende groot afgifte blijft.
Ah...ik wil eigen de naregeling per zone handhaven, dus als er in een zone geen warmte nodig is, gaat de betreffende kring dicht, en vraagt die zone geen wamte meer. Als alle zones op een verdeler geen warmte meer vragen, gaat de pomp uit en als er helemaal geen zone in het huis meer warmte vraagt, gaat het ketel signaal uit. Die regeling per zone wil ik eigenlijk behouden.
Wat ik hiermee doe is waar nodig boven verdieping en zolder selectief verwarmen zodat ik bijvoorbeeld werkkamer op een wens temperatuur zet en de restwarmte de eetkamer verwarmt die dan geen eigen vraag heeft.
In mijn mentale plaatje gaat die restwarmte dan maar in het tapwater, of het cv buffervat zitten.
Ik kan snel een ruimte verwarmen vanwege fancoils BTW, zelfs met 32 graden in de buffer is een ruimte in drie kwartier van 18 graden naar 21
Fancoils zijn denk ik voor ons interessant voor de verblijfsruimte boven op zolder, als vervanging van de radiator daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 11:46
Hoi, ik wil de overstap maken naar full electric. Nu draait er een hybride daikin altherma 8kw maar moet deze verplaatsen en wil nu in 1 keer de overstap maken. De 8kw hybride gekozen omdat het toenmalige gasverbruik 4500m3 was. Afgelopen maart kon ik het met de daikin electrisch warm houden tot min 4. De aanvoer temperatuur heb ik nu op met een stooklijn rond de 35 graden staan. Daarom wou ik gaan voor een 12kw variant die een goed modulatie bereik heeft. Hij hoeft geen SWW te doen. Daar wil ik een warmtepomp boiler voor plaatsen. Nu kom ik na veel lezen uit bij een Panasonic. Maar online kom ik ook de Daikin Altherma 3m tegen. Heeft iemand hier ervaring met de Daikin?

Groet Wouter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
Andrehj schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 22:01:
[...]

Ik lees een erg lang en onduidelijk verhaal, maar zoals ik het begrijp vraag je je af hoe je alleen twee badkamers aan een L/W ? warmtepomp kunt hangen?
Volgens mij gaat dat niet. Je afgifteoppervlak is veel en veel te klein, en het benodigd vermogen veel te laag. Dat wordt helemaal niks. En je zou een buffervat kunnen toepassen, maar dan niet van 50 liter, maar minimaal 500 liter. Reken maar eens uit hoe lang een WP van 5 kW (kleinste die je kunt kopen) er over doet om dat buffervat te verwarmen...

Volgens mij zit je iets veel te moeilijks te verzinnen. Ik denk dat je gewoon een WP boiler voor je SWW moet kopen en elektrische vloerverwarming in de badkamers.
@Andrehj dank voor je reactie. Dan is het niet helemaal duidelijk overgekomen. Volgens mij is het niet al te raar, primair wil ik het huis verwarmen via de balansventilatie (en jaga ltv radiatoren). Het is in weze een simpel systeem, ik skip de vloerverwarming en verwarm via de balansventilatie.
In principe zou het voldoende moeten zijn alleen via de balansventilatie te verwarmen (definitie warmtevraag passief huis), maar dat is zonde voor de COP (hoge temperaturen WP). Vandaar dat ik er nog twee jaga radiatoren bij plaats zodat ik met 35 à 45 graden kan verwarmen.

Het lijkt me verder zonde om de vloerverwarming elektrisch te doen, dus dacht ik, laten we die gewoon gesloten erop zetten.
Proton_ schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 22:33:

Ja ik wil liever voor de VWL75 gaan zodat mijn hygieneboiler sneller opwarmt (500l). Dan zit je wel de hele tijd tegen het minimum vermogen aan te hikken dus dan ontkom je volgens mij niet aan een buffervat op je retour te zetten. Wat bedoel je verder dat hij voor SWW loopt te pendelen? Met een SWW run kan ie in principe altijd zijn vermogen kwijt of niet (en heb je nooit een buffervat nodig)? En ik kan me voorstellen dat je het buffervat op de retour van het CV circuit plaatst, anders dan warm je zomers je buffervat met koud water op (als je aan het koelen bent).
koevlaas2 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 22:38:
[...]
Een warmtepompboiler is natuurlijk een nogo in een passief huis :X
Precies dit. Wat er wel speciaal voor passief huizen zijn, is een gecombineerde warmtepomp met buffervat en ventilatie een zogenaamde compact HVAC, bijvoorbeeld Vaillant recoCompact. Hierbij verwarm je op het enthalpieverschil van je uitgaande lucht na de warmtewisselaar. Ik vond de techniek alleen nog net niet ver genoeg hiervoor. Wel mooi want dan hoef je helemaal geen buitenunit. Dit lukt alleen in passief huizen (of huizen met een primaire warmtevraag lager dan 15kwh/m2 per jaar).

Ik zit nu alleen nog wel met de vraag: Hoe zouden jullie verder de Jaga convectoren, de ventilatiewarmtewisselaar (Comfopost) en de gesloten VV verdeler plaatsen? In serie of parallel? Als ik alles in serie zet wordt mijn dt groter, als ik alles parallel zet mijn flow. Ik neem dus aan dat het in parallel aansluiten gewenst is aangezien mijn dt minder snel groot wordt en mijn flow hoger. Klopt dit? Nog ergens qua leidingwerk waar ik dan op moet letten?

Ik zou natuurlijk ook het buffervat kunnen gebruiken om alles hydraulisch te scheiden, maar dat is natuurlijk wel weer een extra pomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@adnanoner
Ik bedoelde dat de warmtepomp even voluit kan om SWW te maken en dan de rest van de dag zijn minimale vermogen nergens kwijt kan.

Maar, je hebt al een hygiëneboiler.
Dan zou ik het simpel houden en met dat zelfde water ook de radiatoren en vloerverwarming voorzien dmv mengventielen.
Geen buffers, driewegkleppen etc, gewoon een simpele monoblock die de boiler jaarrond op 50-55 graden houdt. Je gaat er geen COP wedstrijd mee winnen, maar onder de streep is het de complexiteit niet waard om het anders aan te pakken.

7.5 kW is wel serieus overbemeten.
En intussen wel een eigen topic waard denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 30-10-2021 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:23
Volgens VEH gaat de subsidie op (hybride) warmtepompen komend jaar omhoog. Van 20% van de gemiddelde investering naar 30% van de gemiddelde investering:

https://www.eigenhuis.nl/...de-warmtepomp-vanaf-2022/

Nuttig om dus nog even te wachten voor degenen die de subsidie aanvraag nog moeten indienen.

[ Voor 34% gewijzigd door rykers op 30-10-2021 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Nu online
rykers schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:27:
Volgens VEH gaat de subsidie op (hybride) warmtepompen komend jaar omhoog. Van 20% van de gemiddelde investering naar 30% van de gemiddelde investering:

Nuttig om dus nog even te wachten voor degenen die de subsidie aanvraag nog moeten indienen.
Want het gaat om moment van aanvraag en niet het moment van installatie?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Remco45
En nu maar hopen dat de diverse importeurs de prijzen niet evenredig verhogen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:25
rykers schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:27:

Het verhoogd inzetten op het gebruik van hybride wamtepompen betekend in feiten dat de "van het gas af" plannen de ijskast ingaan wat je kunt niet nu mensen aansporen om hybride te gaan (een investering voor 15 jaar) en dan over een paar jaar zeggen dat er gestopt wordt met het leveren van gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Laatst online: 22:44
Retrospect schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:31:
[...]

Want het gaat om moment van aanvraag en niet het moment van installatie?
Ik zou dan haast gaan hopen dat mijn aanvraag wordt afgewezen. (Wat waarschijnlijk ook gaat gebeuren) Dan nog een extra maatregel en opnieuw aanvragen.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Laatst online: 03-11-2024
Remco45 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:32:
En nu maar hopen dat de diverse importeurs de prijzen niet evenredig verhogen :+
Alle prijzen gaan komend jaar omhoog, tussen de 8 en 15 %.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:14
Na heel wat gelurk in dit topic toch maar eens mijn uitdaging met jullie delen:

Kleine tussenwoning midden in de stad Utrecht. 68m2 totaal, afgelopen winter het warm gehouden met 485M3 gas. (CV op 40C gehad, ging makkelijk)
Koevlaas formule is dus 2,4Kw verwarmingscapaciteit nodig.
Nu rondom aan het isoleren met RD 4,4 houtvezel, dus meer thermische massa binnen en totale warmtebehoefte zal lager worden.
In maart WP boiler geinstalleerd, dus geen SWW behoefte van nieuwe WP
Vloerverwarming beneden waarvan ik de verdeler vervang door een kunstof open verdere.
Actieve "LTV-ish" radiatoren boven, evt te vervangen door fancoils ivm koelbehoefte in de zomer.

Mijn originele plan was een Ducobox Eco Ventilatie WP van 2,7Kw, maar die pas niet door het luik naar zolder :(. Ook is het krap installeren door de lage werkhoogte op zolder.

Ik wil een monobloc WP buiten plaatsen, heb enkel een "binnenplaats/patio" van 2x3 meter, met aangrenzend de tuintjes en gevels van de buren. Hij moet dus stil zijn. Ik wil 'm evt gaan omkasten, en evt aangrenzende muren ook isoleren/laten begroeien om rondzingen van geluid tegen te gaan.

Installateurs zijn veel te druk, en als ik er een vind willen ze niet mee in mijn plan, of komen met standaard installateurs.

Mijn vragen:
Welke monobloc WP raden jullie aan, hij moet compact en stil zijn, en ook kunnen koelen?

Ik ga het liefst buitenlangs met de CV leiding, want binnen komt ik gelijk in mijn woonkamer uit, kan dit gewoon met geisoleerde leidingen in een leidinggoot? Dit zal zo'n 8m zijn. Of ga ik hier teveel mee verliezen?

Ik ben zelf wel handig maar merk dat ik voor CV leidingen knellen niet het juiste spul in huis heb, zou iemand mij zo'n tang kunnen lenen (of een keer te komen helpen O-) )

Ik zat zelf aan een Diakin Altherma 5Kw te denken gezien de geringe omvang van de buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:32
Adriaan71 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 15:16:
[...]

Alle prijzen gaan komend jaar omhoog, tussen de 8 en 15 %.
Is dat jouw verwachting of gestoeld op feiten? 8-15% vind ik namelijk veel en aangezien ik bezig ben met offertes kan dit iets zijn of mee te nemen in het proces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Cereal schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 16:58:
Na heel wat gelurk in dit topic toch maar eens mijn uitdaging met jullie delen:

Kleine tussenwoning midden in de stad Utrecht. 68m2 totaal, afgelopen winter het warm gehouden met 485M3 gas. (CV op 40C gehad, ging makkelijk)
Koevlaas formule is dus 2,4Kw verwarmingscapaciteit nodig.
Nu rondom aan het isoleren met RD 4,4 houtvezel, dus meer thermische massa binnen en totale warmtebehoefte zal lager worden.
In maart WP boiler geinstalleerd, dus geen SWW behoefte van nieuwe WP
Vloerverwarming beneden waarvan ik de verdeler vervang door een kunstof open verdere.
Actieve "LTV-ish" radiatoren boven, evt te vervangen door fancoils ivm koelbehoefte in de zomer.

Mijn originele plan was een Ducobox Eco Ventilatie WP van 2,7Kw, maar die pas niet door het luik naar zolder :(. Ook is het krap installeren door de lage werkhoogte op zolder.

Ik wil een monobloc WP buiten plaatsen, heb enkel een "binnenplaats/patio" van 2x3 meter, met aangrenzend de tuintjes en gevels van de buren. Hij moet dus stil zijn. Ik wil 'm evt gaan omkasten, en evt aangrenzende muren ook isoleren/laten begroeien om rondzingen van geluid tegen te gaan.

Installateurs zijn veel te druk, en als ik er een vind willen ze niet mee in mijn plan, of komen met standaard installateurs.

Mijn vragen:
Welke monobloc WP raden jullie aan, hij moet compact en stil zijn, en ook kunnen koelen?

Ik ga het liefst buitenlangs met de CV leiding, want binnen komt ik gelijk in mijn woonkamer uit, kan dit gewoon met geisoleerde leidingen in een leidinggoot? Dit zal zo'n 8m zijn. Of ga ik hier teveel mee verliezen?

Ik ben zelf wel handig maar merk dat ik voor CV leidingen knellen niet het juiste spul in huis heb, zou iemand mij zo'n tang kunnen lenen (of een keer te komen helpen O-) )

Ik zat zelf aan een Diakin Altherma 5Kw te denken gezien de geringe omvang van de buitenunit.
Misschien een domme vraag, maar waar wil je met de cv leiding naartoe dan? Kan je niet direct in de woonkamer aansluiten op de dichtstbijzijnde leiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Nu online
LacsapOV schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 15:01:
[...]

Ik zou dan haast gaan hopen dat mijn aanvraag wordt afgewezen. (Wat waarschijnlijk ook gaat gebeuren) Dan nog een extra maatregel en opnieuw aanvragen.
Kan ik daaruit concluderen dat het gaat om de aanvraagdatum en niet om de plaatsingsdatum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:14
t.oswald schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 17:22:
[...]

Misschien een domme vraag, maar waar wil je met de cv leiding naartoe dan? Kan je niet direct in de woonkamer aansluiten op de dichtstbijzijnde leiding?
Er zit een radiator in de buurt, maar die zit op het 'uiteinde' van het circuit met 16mm aangesloten. De vloerverwarming zit op 22mm buizen die vervolgens naar zolder lopen. Ook wil ik evt onder het dauwpunt koelen in de zomer, en een hoop van de huidige buizen lopen door een houten vloer, Als ik op zolder de leidingen van de WP laat binnenkomen, kan ik van daaruit met nieuwe geisoleerde buizen naar 2 fancoils gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Laatst online: 22:44
Retrospect schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 17:33:
[...]

Kan ik daaruit concluderen dat het gaat om de aanvraagdatum en niet om de plaatsingsdatum?
Aanvragen moet binnen 12 maand na aankoop. Subsidie potje geldt voor kalenderjaar Jan-Dec. Dus ik denk dat je dat redelijkerwijs kunt concluderen.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-02-2024
Ondanks dat ik reeds meerdere warmtepompen heb geinstalleerd ben ik met deze einde raad dus ben benieuwd of iemand dit eerder heeft meegemaakt op het forum.

Betreft Mitsubishi Ecodan 10kw warmtepomp met 300L cilinder. (ERST30C-VM2ED)

Ik krijg de warmtepmop niet aan met de hoofdbediening of met de RC controller (beide werken dus niet). Als ik handmatig kortsluit via TBI.1-8+7 werkt alles prima. Echter als ik via de RC thermosstaat of via de hoofdbediening de ecodan wil inschakelen doet hij permanent niks. Heb FTC6 board gereset, de controller gereset, RC controller kanaal aangepast, verschillende keren gereset en alles over periode van 8 dagen.

wellicht de dipswitches? ik weet echt niet meer waar ik moet kijken/zoeken... heb alles in gewone menu en installateursmenu gehad en dit gedrag nog nooit gezien bij een Ecodan...

Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XXwMf2MToLISBZmOBNb2mM6ejvg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tZqhaHjlX0j0VdbmYCGPfE7b.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QM0AZK-VV9syxbAF_aNKo0aGGgY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lFPXh2tHir8w1uAaj7L89zOo.jpg?f=user_large

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • +1 Henk 'm!
develdonk schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 19:06:
Ondanks dat ik reeds meerdere warmtepompen heb geinstalleerd ben ik met deze einde raad dus ben benieuwd of iemand dit eerder heeft meegemaakt op het forum.

Ik krijg de warmtepmop niet aan met de hoofdbediening of met de RC controller (beide werken dus niet). Als ik handmatig kortsluit via TBI.1-8+7 werkt alles prima. Echter als ik via de RC thermosstaat of via de hoofdbediening de ecodan wil inschakelen doet hij permanent niks. Heb FTC6 board gereset, de controller gereset, RC controller kanaal aangepast, verschillende keren gereset en alles over periode van 8 dagen.

wellicht de dipswitches? ik weet echt niet meer waar ik moet kijken/zoeken... heb alles in gewone menu en installateursmenu gehad en dit gedrag nog nooit gezien bij een Ecodan...

Iemand een idee?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Staat niet toevalig op klok programma?
Zie je play tekentje in overzicht?

Ds2-1 andersom?

Bij ds wijzigingen stroom er minimaal 5 minuten af houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
develdonk schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 19:06:

Iemand een idee?
Nope...heb maar beperkte kennis.

Al je dipswitches staan goed volgens het laatste service manual (OCH714C).

Enige wat ik kan bedenken is dat er wel data transfer plaatsvindt: de temperatuur van de tank is zichtbaar.
Mogelijk licht het aan het onderstaand effect:
Is de unit wel eerst uitgezet (ronde knop -> groene LED uit) en daarna 5 min stroomloos (automaat meterkast) voordat dipswitchinstellingen zijn aangepast?
Zo niet, worden de instellingen soms niet goed overgenomen.
Alsnog stroomloos maken volgens bovenstaande procedure helpt.

Wellicht eerst weer testen zonder Wireless Remote Controller.
Daartoe stroomloos maken volgens bovengenoemde procedure en dan in de cylinderunit DSW 1-8 op OFF zetten.

Verder neem ik aan dat er geen Smart Grid is ingesteld aangesloten (IN11 en IN12)? Want dat overruled de controllers.

Kan je wel b.v. via het service menu de waterpomp handmatig aanzetten?

Als dat ook niet helpt, tabel 10-5 van het service manual (OCH714C) checken.

[ Voor 35% gewijzigd door Remco45 op 30-10-2021 20:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Laatst online: 22:50
Situatie: jaren '60 woning die heel goed na-geïsoleerd is. Overal vloerverwarming (ca. 170 m2), verdeeld over 17 groepen. Daarvan zijn 6 groepen van de woonkamer/keuken (ca. 60 m2). Daikin Altherma 7 kW zonder CV buffervat i.v.m. capaciteit vloerverwarming. Ik heb zelf een naregeling gebouwd o.b.v. temperatuursensoren in alle ruimtes.

Het binnenklimaat is zonder meer comfortabel. Het probleem is alleen het volgende: ik heb veel glas in de woonkamer, dus in de praktijk is hier maar heel weinig warmtevraag. Een groot deel van de tijd vragen de badkamers en enkele andere verblijfsruimtes wel warmte, maar dat is natuurlijk relatief weinig afgiftecapaciteit. Het gevolg is dat de warmtepomp uren per dag staat te pendelen.

Hebben jullie suggesties? Ik denk zelf aan de volgende mogelijkheden:
  • CV buffervat plaatsen, maar hiervoor is helaas erg weinig ruimte
  • Naregeling slim maken, in de zin dat hij probeert zoveel mogelijk groepen te combineren, wat natuurlijk enigszins en koste gaat van het comfort
  • Stooklijn verhogen of steiler maken
  • Flow van de woonkamer groepen beperken, zodat de groepen langer open blijven

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Buffervat gaat je weinig helpen, de rest zijn goede tips. Weinig aan toe te voegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Gisteren pech gehad met de huidige boiler, spiraal lek, stond het verwarmingssysteem opeens op >3bar. Dat is niet bueno... Lang verhaal kort, nieuwe boiler. Mijn gedachte is om een hygiene boiler te pakken, zonder anode, maar ik kan weinig tekeningen vinden, ik zit te denken aan iets als: https://www.buffervat.com/400-buffervat-fks

Als ik het goed zie kan de warmtepomp op de onderste spiraal, de tapwatervoorziening op de RVS spiraal. Ik zit te twijfelen nu ik toch voor deze beslissing sta om evt een grotere maat te nemen (huidige is 200L, voor ons meer dan genoeg) met drie redenen redenen:

1. Met de hygienespiraal kan ik ongestraft wat lagere temperaturen in de boiler aanhouden (minder verliezen) en met een groter vat heb ik dan alsnog genoeg capaciteit
2. Ooit zal er gezinsuitbreiding komen, dus de warmwaterbehoefte zal wat stijgen
3. Met het grotere vat zou ik in theorie ook het verwarmingscircuit kunnen voeden, zeker wanneer we straks variabele beprijzing gaan krijgen en op momenten de energie nagenoeg gratis is. Dan zou ik de boiler naar de 80-90 graden kunnen trekken met het warmte-element, maar ik zit te kijken hoe groot de boiler hiervoor moet zijn.

Heb ik voor punt 3 een hygieneboiler nodig met 2 spiralen, of kan de verwarming dan net zoals nu mijn tapwater beneden koud binnenkomt en boven warm uit gaat de verwarming hierop aansluiten?

Zet 400 liter hiervoor zoden aan de dijk? Ik worstel met de berekening, we verbruiken niet gruwelijk veel om het huis warm te houden, een 1200kwh/jaar. Twee voorbeeldjes:
  1. In de laatste week 15kwh * COP van ~ 4.5 / 7 dagen = ~9.7kwh/dag aan warmte bij nu milde temperaturen.
  2. Tijdens een koudere februariweek 100kwh * 3 / 7 = 42kwh warmte/dag
Ik vind de warmteinhoud van de boiler lastig te berekenen door de stratificatie in de boiler waardoor zeker niet de volle 400l de doeltemperatuur haalt. Kan iemand me wat pointers geven voor wat back-of-the-envelope berekeningen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hanev001 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 15:00:
[...]

Het verhoogd inzetten op het gebruik van hybride wamtepompen betekend in feiten dat de "van het gas af" plannen de ijskast ingaan wat je kunt niet nu mensen aansporen om hybride te gaan (een investering voor 15 jaar) en dan over een paar jaar zeggen dat er gestopt wordt met het leveren van gas.
Ik ben voor, 1-1-2030 geen gas meer naar huizen, zorg maar dat je over bent.
Ik heb wel makkelijk praten gelukkig :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-03 08:02
Geen gas meer naar huizen tegen "107%" efficiëntie. Maar verplicht door de gasgestookte electracentrale via het overbelaste electiciteitsnet richting afnemer tegen 50% efficiëntie. Zo lang er iemand is die dat als duurzaam weet te verkopen richtig den haag, gaat het gebeuren.

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
BertusB404 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:12:
Geen gas meer naar huizen tegen "107%" efficiëntie.
Ja, ja :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!
BertusB404 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:12:
Geen gas meer naar huizen tegen "107%" efficiëntie. Maar verplicht door de gasgestookte electracentrale via het overbelaste electiciteitsnet richting afnemer tegen 50% efficiëntie. Zo lang er iemand is die dat als duurzaam weet te verkopen richtig den haag, gaat het gebeuren.
Meer HR80 vs. HR400

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Laatst online: 03-11-2024
Franciesco schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 17:08:
[...]

Is dat jouw verwachting of gestoeld op feiten? 8-15% vind ik namelijk veel en aangezien ik bezig ben met offertes kan dit iets zijn of mee te nemen in het proces.
Iets wat ik de wandelgangen hoor maar als hun liegen lieg ik ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!
koevlaas2 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 21:54:
[...]
Zo snel krijg jij al die warmtepompen nooit allemaal geïnstalleerd...
Bovendien ben je dan over 8 jaar werkloos. ;) Dat gas blijft nog wel wat langer.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 23:31:
[...]

Zo snel krijg jij al die warmtepompen nooit allemaal geïnstalleerd...
Bovendien ben je dan over 8 jaar werkloos. ;) Dat gas blijft nog wel wat langer.
Nou nee hoor onderhoud en vervanging is er ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
Dan moet je inderdaad wel die 50% transportverlies goed maken met en warmtepomp ja. Tegen COP1 (electrische ketel bv) kun je dan beter dat gas in huis verstoken.

De hele keten moet op de schop, en volgens mij is dat meer de uitdaging. De mensen die dit topic regelmatig bezoeken weten wel wat voor hun zelf voordeliger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 21:54:
[...]

Ga je jezelf klonen, want waar gaan we de mensen vandaan halen om al die warmtepompen te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Al je dipswitches staan goed volgens het laatste service manual (OCH714C). ->bedankt voor checken

Enige wat ik kan bedenken is dat er wel data transfer plaatsvindt: de temperatuur van de tank is zichtbaar.
->eens, wijzigingen van temp ziet hij ook gewoon zowel in tank als omgevingstemp als gewenste temp instelling. het speelt echter op zowel hoofdbediening als RF controller dus zelfs al zou RF niet werken is het gek dat de warmtepomp ook niet reageert op hoofdbediening wanner ingestelde temp> daadwerkelijke temp.

Is de unit wel eerst uitgezet (ronde knop -> groene LED uit) en daarna 5 min stroomloos (automaat meterkast) voordat dipswitchinstellingen zijn aangepast? -> ja, gem 3-4x per dag in de laatse week toen moeders met kids op vakantiepark zat :) echter enkel stroomloos voor seconde of 30

Wellicht eerst weer testen zonder Wireless Remote Controller. -> ook geprobeerd met hoofdbediening, zelfde effect. indien ingestelde temp > omgevingstemp gaat warmtepomp niet aan.

Daartoe stroomloos maken volgens bovengenoemde procedure en dan in de cylinderunit DSW 1-8 op OFF zetten. -> dit is denk ik dipswitch 1-8 voor de wireless controller? zo ja-> ook geprobeerd en dan via hoofdbediening werken. ook dan springt hij niet aan. ik ga straks nog een keer proberen met warmtepomp >5 min stroomloos.

Verder neem ik aan dat er geen Smart Grid is ingesteld aangesloten (IN11 en IN12)? Want dat overruled de controllers. -> klopt, is niet aangesloten

Kan je wel b.v. via het service menu de waterpomp handmatig aanzetten? -> ja, en ook via ingang 7-8 van TBI.1 (danwel kortsluiten danwel open laten afhankelijk van dipswitch 2-1)

Als dat ook niet helpt, tabel 10-5 van het service manual (OCH714C) checken -> ook gedaan. warmtepomp zelf werkt perfect, echter enkel thermosstaat werkt niet via hoofdbediening of rf controller (dus dat warmtepomp aanspringt op hoofdbediening of rf controller wanneer temp<ingestelde temp. Via ingang 7-8 van TBI.1 doet warmtepomp het prima.

Staat niet toevalig op klok programma? -> nee

Zie je play tekentje in overzicht? -> nee, niet met hoofdbediening of rf controller. wel via TBI.1 ingang 7+8

Ds2-1 andersom? -> ook geprobeerd. maar dan moet ik hem kortsluiten anders springt hij aan. heb ik hele nacht kortgesloten en geen effect (Warmtepomp sprong niet aan)

Bij ds wijzigingen stroom er minimaal 5 minuten af houden. -> ik zal dit nog als laatste redmiddel proberen als huis straks is opgewarmd. Ik deed het meestal een seconde of 30 en alle wijziginen aan dipswitches wereden gewoon verwerkt. Eerlijk gezegd denk ik ook niet dat het een dipswitch probleem is; er is namelijk niks om de werking van hoofdbediening of rf controller mee te beinvloeden anderes dan aan/uit rf controller op 1-8 en deze deed het altijd gewoon met de 30 sec power er af (dus hij ging aan of hij ging uit net hoe ik de dipswitch had gezet).

Bedankt voor meedenken, laat nog iets weten als stroom er 5-10 minuten af is geweest. blijft raar probleem...

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!
develdonk schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 08:21:
[...]

[...]

Al je dipswitches staan goed volgens het laatste service manual (OCH714C). ->bedankt voor checken

->eens, wijzigingen van temp ziet hij ook gewoon zowel in tank als omgevingstemp als gewenste temp instelling. het speelt echter op zowel hoofdbediening als RF controller dus zelfs al zou RF niet werken is het gek dat de warmtepomp ook niet reageert op hoofdbediening wanner ingestelde temp> daadwerkelijke temp.

Is de unit wel eerst uitgezet (ronde knop -> groene LED uit) en daarna 5 min stroomloos (automaat meterkast) voordat dipswitchinstellingen zijn aangepast? -> ja, gem 3-4x per dag in de laatse week toen moeders met kids op vakantiepark zat :)

Wellicht eerst weer testen zonder Wireless Remote Controller. -> ook geprobeerd met hoofdbediening, zelfde effect. indien ingestelde temp > omgevingstemp gaat warmtepomp niet aan.

Daartoe stroomloos maken volgens bovengenoemde procedure en dan in de cylinderunit DSW 1-8 op OFF zetten. -> dit is denk ik dipswitch 1-8 voor de wireless controller? zo ja-> ook geprobeerd en dan via hoofdbediening werken. ook dan springt hij niet aan.

Verder neem ik aan dat er geen Smart Grid is ingesteld aangesloten (IN11 en IN12)? Want dat overruled de controllers. -> klopt, is niet aangesloten

Kan je wel b.v. via het service menu de waterpomp handmatig aanzetten? -> ja, en ook via ingang 7-8 van TBI.1 (danwel kortsluiten danwel open laten afhankelijk van dipswitch 2-1)

Als dat ook niet helpt, tabel 10-5 van het service manual (OCH714C) checken -> ook gedaan. warmtepomp zelf werkt perfect, echter enkel thermosstaat werkt niet via hoofdbediening of rf controller (dus dat warmtepomp aanspringt op hoofdbediening of rf controller wanneer temp<ingestelde temp. Via ingang 7-8 van TBI.1 doet warmtepomp het prima.

Staat niet toevalig op klok programma? -> nee

Zie je play tekentje in overzicht? -> nee, niet met hoofdbediening of rf controller. wel via TBI.1 ingang 7+8

Ds2-1 andersom? -> ook geprobeerd. maar dan moet ik hem kortsluiten anders springt hij aan. heb ik hele nacht kortgesloten en geen effect (Warmtepomp sprong niet aan)

Bij ds wijzigingen stroom er minimaal 5 minuten af houden. -> ik zal dit nog als laatste redmiddel proberen als huis straks is opgewarmd. Ik deed het meestal een seconde of 30 en alle wijziginen aan dipswitches wereden gewoon verwerkt. Eerlijk gezegd denk ik ook niet dat het een dipswitch probleem is; er is namelijk niks om de werking van hoofdbediening of rf controller mee te beinvloeden anderes dan aan/uit rf controller op 1-8 en deze deed het altijd gewoon met de 30 sec power er af (dus hij ging aan of hij ging uit net hoe ik de dipswitch had gezet).

Bedankt voor meedenken, laat nog iets weten als stroom er 5-10 minuten af is geweest. blijft raar probleem...
In menu basis kan je instellen wat voor thermostaat je wil gebruiken, zit wel een beetje verstopt tussen de zones btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
koevlaas2 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 08:26:
[...]

In menu basis kan je instellen wat voor thermostaat je wil gebruiken, zit wel een beetje verstopt tussen de zones btw.
bedankt, ik zei daar idd TH1, hoofdbediening of rf controller staan. als je het op rf controller zet zie je netjes de waarde op het display van de warmtepomp (zie foto) als ik het op hoofdbediening zet zie je de temp bij hoofdbediening. beide laten warmtepomp niet aan gaan (warmtepomp gaat niet aan wanneer temp < dan ingestelde temp) echter in beide situaties gaat warmtepomp wel aan als ik TBI.1 7-8 kortsluit.

deze bedoel je denk ik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6I8j1i6atetZa7MXvX5thsB7jOQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HtfurHw7m5hkiaIRjwJZhS0L.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door develdonk op 31-10-2021 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afas schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 08:17:
[...]

Ga je jezelf klonen, want waar gaan we de mensen vandaan halen om al die warmtepompen te installeren?
Moet je opletten wat er gebeurd als er daadwerkelijk geen gas meer zou komen per 2030, dan..... zijn alle houtkachels uitverkocht want dat is de weg van de kortste weerstand.
Een warmtepomp werkt ook niet heb ik gehoord.

Als we geen keiharde maatregelen nemen blijven mensen zolang mogelijk bij het oude tot het niet meer kan en dan blijkt die warmtepomp toch uit de mouw te schudden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
develdonk schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 08:31:
[...]

bedankt, ik zei daar idd TH1, hoofdbediening of rf controller staan. als je het op rf controller zet zie je netjes de waarde op het display van de warmtepomp (zie foto) als ik het op hoofdbediening zet zie je de temp bij hoofdbediening. beide laten warmtepomp niet aan gaan (warmtepomp gaat niet aan wanneer temp < dan ingestelde temp) echter in beide situaties gaat warmtepomp wel aan als ik TBI.1 7-8 kortsluit.
Je aan/uit thermostaat kan dan toch tbi.1 7-8 kortsluiten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
koevlaas2 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 08:33:
[...]

Je aan/uit thermostaat kan dan toch tbi.1 7-8 kortsluiten ?
klopt maar ik heb niet voor niks de rf controller gekocht :'(
TBI.1 7-8 gebruik ik voor de domotica die de warmtepomp ook aanstuurt naast de reguliere controller.

[ Voor 17% gewijzigd door develdonk op 31-10-2021 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 08:31:
[...]

Moet je opletten wat er gebeurd als er daadwerkelijk geen gas meer zou komen per 2030, dan..... zijn alle houtkachels uitverkocht want dat is de weg van de kortste weerstand.

Als we geen keiharde maatregelen nemen blijven mensen zolang mogelijk bij het oude tot het niet meer kan en dan blijkt die warmtepomp toch uit de mouw te schudden.
Ik vind ook dat er versnelling nodig is en tegelijkertijd vind ik dat het te makkelijk is iedereen maar richting een warmtepomp te duwen voor 2030. Er is veel meer winst te halen in de industrie en vergeet niet dat aan de andere kant van de grens gas een belangrijke transitieoplossing is voor de komende decennia voor huishoudens.

Overigens is het daarbij goed om te weten dat als je net zoals ik een laag gasverbruik hebt, het totaal niet interessant is om van het gas af te gaan omdat de investering niet terug verdiend wordt over de levensduur van de warmtepomp. Als ik dus mijn cv de deur uit doe is dat vooral uit een ideële overweging en kan ik dat het beste doen aan het eind van de levensduur. Die investering is macro gezien alleen inefficient omdat ik slechts 400 m3 gas per jaar verbruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BertusB404
koevlaas2 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 08:31:
[...]

Ik heb gehoord dat ze veel geluid maken, je de buren er mee pest en dat de techniek nog in de kinderschoenen staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
BertusB404 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 08:38:
[...]

Ik heb gehoord dat ze veel geluid maken, je de buren er mee pest en dat de techniek nog in de kinderschoenen staat.
misschien moet je ff hier komen luisteren... buren heb een vaillant versie en komt idd herrie uit. de nieuwe ecodans hoor je amper...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:22
[...]

Ik woon in de nieuwbouw (oplevering februari dit jaar). Tot nu toe nog geen last van geluidsoverlast van warmtepompen gehad.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
develdonk schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 08:45:
[...]

misschien moet je ff hier komen luisteren... buren heb een vaillant versie en komt idd herrie uit. de nieuwe ecodans hoor je amper...
De oude wel ja maar de nieuwste die zijn best wel stil, vraag @Kird03 maar die heeft er 1.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
develdonk schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 08:45:
[...]

@PentaClover misschien daar eens gaan luisteren en vergelijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
[...]

-Zuipen stroom, energierekening verdubbeld in geld tov gas.
-Er komt rook uit.
-Bij tb lager dan 4c is gas goedkoper en zou je met je wp in de kou komen te zitten.
-Een hoop lawaai
-kost €50000 - 120000 met je huis wp geschikt maken erbij.
-zijn na 10 jaar kapot
-techniek staat nog in de kinderenschoenen
-verdien je nooit terug.
-de benodigde stroom is er niet (deze is deels waar want op 21 december hebben we misschien niet zoveel groene stroom )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
koevlaas2 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 08:55:
[...]

-Zuipen stroom, energierekening verdubbeld in geld tov gas.
-Er komt rook uit.
-Bij tb lager dan 4c is gas goedkoper en zou je met je wp in de kou komen te zitten.
-Een hoop lawaai
-kost €50000 - 120000 met je huis wp geschikt maken erbij.
-zijn na 10 jaar kapot
-techniek staat nog in de kinderenschoenen
-verdien je nooit terug.
-de benodigde stroom is er niet (deze is deels waar want op 21 december hebben we misschien niet zoveel groene stroom )
en hetzelfde geldt natuurlijk voor je koelkast... >:) moet je ook niet kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
develdonk schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:01:
[...]

en hetzelfde geldt natuurlijk voor je koelkast... >:) moet je ook niet kopen...
Idd en ook voor een auto want morgen is er een nieuw beter model.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CurlyMo
Hoe vaak ik hier in de buurt niet al gehoord hebt: Wat, is een airco ook een WP?!? Kan je daar ook mee verwarmen?!? Dat geloof ik niet hoor!

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertusB404
Koudwatervrees, bang voor verandering. Meer dan dat is het niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
BertusB404 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:34:
Koudwatervrees, bang voor verandering. Meer dan dat is het niet.
Ook dit is wat te gemakkelijk. Voor een van de Nederlanders geldt dat zeker maar ik zie een aantal andere redenen:
- Als je in een huurhuis zit , ben je afhankelijk van de verhuurder. Corporaties zullen komende jaren meters gaan maken maar een deel van de private verhuurders wil zo min mogelijk investeren en heeft geen belang voorop te lopen.
- Mensen hebben het geld er niet voor. Daar speelt mee dat mensen slecht voorgelicht zijn over de kosten maar nog steeds is het een aanzienlijke investering en niet iedereen heeft het geld daarvoor op de plank liggen
- Mensen maken een economische afweging dat het nog niet rendabel is over te stappen naar een warmtepomp
- Een groep die eigenlijk wil verhuizen maar vast zit vanwege de woningmarkt. Die stellen investeringen uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
koevlaas2 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:02:
[...]

Idd en ook voor een auto want morgen is er een nieuw beter model.
Om nog maar te zwijgen over de tvt van een nieuwe tv.

Dit is wel allemaal erg off topic.. maar we moeten van fossiele brandstof afstappen en voor verwarming is op dit moment een warmtepomp een prima alternatief. Je komt er niet onderuit dat je moet investeren voor een beter klimaat.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
develdonk schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 08:35:
[...]

klopt maar ik heb niet voor niks de rf controller gekocht :'(
TBI.1 7-8 gebruik ik voor de domotica die de warmtepomp ook aanstuurt naast de reguliere controller.
Heb je een par wt50 en dat 51 ding gekocht ? Daar weet ik alles van, 2 minuten klusje dan.

Pagina: 1 ... 5 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.