RonJ schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:48:
- De betere doorstromers kan je instellen c.q. begrenzen qua vermogen. Dus een 3-fase 11-15kW kan je vaak terugregelen naar bijvoorbeeld 6-7 (netjes verdeeld over de fases) om net even die extra temperatuur te geven, zonder je 3x25A te overschrijden (dat kan trouwens best wel even, zeker met D-automaten) als er meer grote verbruikers zijn.
Kan deze ook. Met besturing vanuit de VVM zelfs automatisch in meerdere trappen, o.b.v. stroommeting op de fases in de groepenkast. Maar wat niet nodig is...
- Hotfillen van je quooker: Niet doen. In de meeste gevallen pak je maar een klein beetje heet water, bijv. om even 2 koppen thee of een pannetje voor de pasta te tappen. Het enige dat je dan doet is steeds heet water uit je boiler de leiding in trekken, die door de leidinglengte niet tot nauwelijks in je quooker boiler terecht komt. Dat hete water gooi je dan gewoon steeds weg als het weer afkoelt in de aanvoerleiding.
Eens voor kokend water. Voor warm water nog een punt van twijfel. Leidinglengte kan bij mij heel kort zijn, vanuit opstelruimte binnenunit in de garage door de muur heen prikken naar de keuken.
Redenatie ISSO 59 o.b.v. 55 °C:
- tapwatervraag voor 4 personen met bad: 195 liter per dag
- bij laadtijd ≤ 1,5 uur: nuttig volume = 0,5 x tapwatervraag = 0,5 x 195 = 97,5 liter
- minimale volume t.g.v. gelaagdheid en instroming koud water: nuttig volume x 1,2 = 97,5 x 1,2 = 117 liter
1) don't shoot the messenger
2) het is een minimum
3) als je laden-tijdens-gebruik meerekent, is het misschien nog niet zo'n gek minimum, zie onder.
En een 9kW bijstook? Bedoel je dat er een 9kW elektrisch element inzit? Dat zal toch niet?
Jawel, dat is wat ik bedoel. Dus dat is stevig. Geen doorstromer, want voor de laadspiraal, maar toch. Totale vermogen 8 + 9 = 17 kW waarbij ik zo zou willen dimensioneren, dat die elektrische bijverwarming alleen nodig is bij incidentele pieken.
Laten we eens kijken wat je behoefte eigenlijk is. Namelijk:
2 personen * 12,5 minuut * 9l/min = 225 liter water van 38C
2 kinderen * 7 minuut * 9l/min = 126 liter water van 38C
Totaal: zo'n 350 liter warm water van 38C.
Je hebt dan 350*0,65 (38/58) = 227 liter water van 58C nodig.
Alleen douchen we niet achter elkaar, maar 50/50 's avonds en 's ochtends.
Tevens heeft hij in 12,5 x 2 + 7 x 2 = 39 minuten alweer 100 liter water verwarmd van 10 naar 55 °C. Dat is exclusief afdroog-, tandenpoets- en wisseltijd, dus in de praktijk nog iets gunstiger.
Voor 4 personen zou ik (persoonlijk!) eerder naar een 300-liter boiler kijken. Wij hebben een 400-liter-boiler, we zijn met z'n vijven. Geen regendouche. Je kan een hoop ondervangen door 2x je boiler op te laten warmen. Alleen douchen, net zoals bij jullie, de kinderen s'avonds en wij s'ochtends. En in de nacht wil ik mijn boiler liever niet opwarmen, die warmt nu 1x per dag om 13:30 op zodat we optimaal gebruik maken van de zonnestroom.
Dat is een mooie praktijkervaring. Heb jij gemeten aan het verloop m.a.w. hoeveel van die 400 liter ook daadwerkelijk nodig en wat is "fear of missing out"?
Ik kan helaas beperkt PV op eigen dak plaatsen en alleen in een oost-westopstelling met dakkappellen. Ik ga me nog verdiepen in energiecoöperaties, maar dat is weer voor een ander topic.