Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.538.095 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-03 08:02
Afas schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:40:
[...]

Ook dit is wat te gemakkelijk. Voor een van de Nederlanders geldt dat zeker maar ik zie een aantal andere redenen:
- Als je in een huurhuis zit , ben je afhankelijk van de verhuurder. Corporaties zullen komende jaren meters gaan maken maar een deel van de private verhuurders wil zo min mogelijk investeren en heeft geen belang voorop te lopen.
- Mensen hebben het geld er niet voor. Daar speelt mee dat mensen slecht voorgelicht zijn over de kosten maar nog steeds is het een aanzienlijke investering en niet iedereen heeft het geld daarvoor op de plank liggen
- Mensen maken een economische afweging dat het nog niet rendabel is over te stappen naar een warmtepomp
- Een groep die eigenlijk wil verhuizen maar vast zit vanwege de woningmarkt. Die stellen investeringen uit.
Eens met zo'n beetje alle punten.
Verder praten de meesten elkaar maar gewoon na als het over warmtepompen gaat. De kantine gesprekken gaan alleen over nadelen, allemaal matig onderbouwd.

Dan gaat de gasprijs omhoog en ineens zijn ze toch geïnteresseerd, heel typisch.

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afas schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:40:
[...]

Ook dit is wat te gemakkelijk. Voor een van de Nederlanders geldt dat zeker maar ik zie een aantal andere redenen:
- Als je in een huurhuis zit , ben je afhankelijk van de verhuurder. Corporaties zullen komende jaren meters gaan maken maar een deel van de private verhuurders wil zo min mogelijk investeren en heeft geen belang voorop te lopen.
- Mensen hebben het geld er niet voor. Daar speelt mee dat mensen slecht voorgelicht zijn over de kosten maar nog steeds is het een aanzienlijke investering en niet iedereen heeft het geld daarvoor op de plank liggen
- Mensen maken een economische afweging dat het nog niet rendabel is over te stappen naar een warmtepomp
- Een groep die eigenlijk wil verhuizen maar vast zit vanwege de woningmarkt. Die stellen investeringen uit.
Waar we nu al mee te maken hebben is met mislukte wp projecten.

-Wp staat te warm afgesteld, installateurs denken soms dat naarmate het buiten kouder word de temperatuur van het water flink omhoog moet , bij vloerverwarming meestal niet.
- geïnstalleerd met de verkeerde componenten, te dunne leidingen, geen aandacht aan het afgiftesysteem besteed enz.
- verkeerd gebruik, nachtverlaging is soms niet zo'n goed idee.

En dan nog de projecten die mislukt zijn zoals de wijk Teuge in Zutphen, maar dat lag aan een te kleine bron, bijna niemand die koelde en de schuldige was niet de warmtepomp.
Nu zijn die mensen daar op gas over en zie die maar weereens op een wp te krijgen want de wp werd door de bewoners als schuldige gezien (volgens de krant).

Mensen in huurhuizen die er A niet over gaan en B geen geld hebben. Eigenlijk zou de overheid moeten verplichten dat deze huizen worden aangepakt.

Enz...

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afas schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 08:17:
[...]

Ga je jezelf klonen, want waar gaan we de mensen vandaan halen om al die warmtepompen te installeren?
Mijn zoon gaat in november een dag met mij meelopen als stage, helaas maar 1 dag dus voordat hij met een eigen bus rondrijdt dat duurt nog wel even.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
develdonk schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 08:35:
[...]
klopt maar ik heb niet voor niks de rf controller gekocht :'(
TBI.1 7-8 gebruik ik voor de domotica die de warmtepomp ook aanstuurt naast de reguliere controller.
Die ingang is de thermostaatingang. Als je op die ingang (in combinatie met SW2-1) niet aangeeft dat de WP mag draaien, dan doet ie dat ook niet. Zo werkt die van mij ook. Dus volgens mij werkt je WP "as designed".
Volgens mij probeer jij de WP met zowel de wireless remote controller (als room thermostat) als de externe thermostaatingang te laten draaien, maar die mogelijkheid is er volgens mij helemaal niet. En daarom werkt dat dus ook niet.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Andrehj schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:17:
[...]

Die ingang is de thermostaatingang. Als je op die ingang (in combinatie met SW2-1) niet aangeeft dat de WP mag draaien, dan doet ie dat ook niet. Zo werkt die van mij ook. Dus volgens mij werkt je WP "as designed".
Volgens mij probeer jij de WP met zowel de wireless remote controller (als room thermostat) als de externe thermostaatingang te laten draaien, maar die mogelijkheid is er volgens mij helemaal niet. En daarom werkt dat dus ook niet.
Toch hebben de melcloud en de wifi thermostaat van Mitsubishi mij positief verbaasd. Ik heb mijn machine diverse malen helemaal gereset, zelfs de hydrobox vervangen maar de melcloud en wifi thermostaat waren een kwestie van inpluggen en draaiden gewoon weer met alle instellingen.
Verder nog nooit in 5 jaar ook maar enig probleem mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:08:
[...]

Waar we nu al mee te maken hebben is met mislukte wp projecten.

-Wp staat te warm afgesteld, installateurs denken soms dat naarmate het buiten kouder word de temperatuur van het water flink omhoog moet , bij vloerverwarming meestal niet.
- geïnstalleerd met de verkeerde componenten, te dunne leidingen, geen aandacht aan het afgiftesysteem besteed enz.
- verkeerd gebruik, nachtverlaging is soms niet zo'n goed idee.

En dan nog de projecten die mislukt zijn zoals de wijk Teuge in Zutphen, maar dat lag aan een te kleine bron, bijna niemand die koelde en de schuldige was niet de warmtepomp.
Nu zijn die mensen daar op gas over en zie die maar weereens op een wp te krijgen want de wp werd door de bewoners als schuldige gezien (volgens de krant).

Mensen in huurhuizen die er A niet over gaan en B geen geld hebben. Eigenlijk zou de overheid moeten verplichten dat deze huizen worden aangepakt.

Enz...
Het is ook lastiger een goede WP installateur te vinden dan een CV installateur. Ik weet niet of het er mee te maken heeft dat installateurs er minder ervaring mee hebben of dat een WP lastiger te installeren en af te stellen is maar het lijkt er op dat veel installatiebedrijven minder 'zin' hebben in de installatie van warmtepompen bij particulieren. En ik hoor via projectontwikkelaars ook regelmatig dat er afstellingsproblemen zijn met warmtepompen in nieuwbouwprojecten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
koevlaas2 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:31:
[...]
Toch hebben de melcloud en de wifi thermostaat van Mitsubishi mij positief verbaasd. Ik heb mijn machine diverse malen helemaal gereset, zelfs de hydrobox vervangen maar de melcloud en wifi thermostaat waren een kwestie van inpluggen en draaiden gewoon weer met alle instellingen.
Verder nog nooit in 5 jaar ook maar enig probleem mee gehad.
Maar heb je die ook gecombineerd met een aan/uit-thermostaat op ingang TBI.1 7-8? Want @develdonk geeft via die ingang aan dat de WP niet mag draaien. En dat doe ie dan dus ook niet. Ik blijf erbij dat zijn WP werkt zoals ie ontworpen is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Afas schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:44:
[...]
Het is ook lastiger een goede WP installateur te vinden dan een CV installateur. Ik weet niet of het er mee te maken heeft dat installateurs er minder ervaring mee hebben of dat een WP lastiger te installeren en af te stellen is maar het lijkt er op dat veel installatiebedrijven minder 'zin' hebben in de installatie van warmtepompen bij particulieren. En ik hoor via projectontwikkelaars ook regelmatig dat er afstellingsproblemen zijn met warmtepompen in nieuwbouwprojecten.
Cv ketels worden ook vaak slecht geïnstalleerd alleen met 28 kw krijg je natuurlijk bijna iedere slecht geïnstalleerde cv ketel toch nog ogenschijnlijk goed werkend.
Een wp is veel gevoeliger voor fouten in aanleg en afstelling dus dat is dan teveel gevraagd aan een installatiebedrijf. Je hebt er natuurlijk wel goede tussen zitten maar ook een hoop die er toch wat kennis van tekort komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Andrehj schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:49:
[...]

Maar heb je die ook gecombineerd met een aan/uit-thermostaat op ingang TBI.1 7-8? Want @develdonk geeft via die ingang aan dat de WP niet mag draaien. En dat doe ie dan dus ook niet. Ik blijf erbij dat zijn WP werkt zoals ie ontworpen is.
Ja klopt, het is niet en en, maar of je kiest voor thermostaat rc1 en dan kan je idd niet via tbi.1 aanschakelen volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:50:
[...]

Cv ketels worden ook vaak slecht geïnstalleerd alleen met 28 kw krijg je natuurlijk bijna iedere slecht geïnstalleerde cv ketel toch nog ogenschijnlijk goed werkend.
Een wp is veel gevoeliger voor fouten in aanleg en afstelling dus dat is dan teveel gevraagd aan een installatiebedrijf. Je hebt er natuurlijk wel goede tussen zitten maar ook een hoop die er toch wat kennis van tekort komen.
Dat klopt zeker, bij de eerste onderhoudsbeurt van mijn cv hebben ze best veel werk gehad. Er kwam veel te veel rookgas vrij door onvolledige verbranding. Sindsdien heb ik ook het idee dat het gasverbruik wat lager ligt hoewel dat lastig vast te stellen is vanwege verschillende omstandigheden.

Het kennisprobleem wat jij benoemd is trouwens een groot probleem voor de energietransitie, want als je wilt dat mensen over gaan stappen is het funest als er te veel probleemverhalen rond gaan zingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:09
Ik kan een heel verhaal typen over huurhuizen hier in het dorp en ervaringen met installateurs. Maar is er al een bestaand topic voor dit soort dingen ? Anders blijven we off topic gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:20
koevlaas2 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:52:
[...]

Ja klopt, het is niet en en, maar of je kiest voor thermostaat rc1 en dan kan je idd niet via tbi.1 aanschakelen volgens mij.
Maar waar in de firmware zit dan de keuze die je maakt. Want daar moet @develdonk het dan zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rein_stein
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-05 16:20
Je hebt zo'n solar forecast integration in Home Assistant waarmee je de opbrengst van je zonnepanelen kan inschatten. Eigenlijk zou dat concept gekoppeld moeten worden aan de thermostaat / WP: als 't vanaf 9u 's ochtends zonnig wordt en daarmee de zon het huis verwarmd, zet dan niet de WP aan om 06.00...

[ Voor 7% gewijzigd door Rein_stein op 31-10-2021 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12:06
Grolsch schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 08:52:
[...]
@PentaClover misschien daar eens gaan luisteren en vergelijken.
Naah, dat is niet zo nuttig, als de Vaillant herrie maakt is het niet het juiste model, en met een Ecodan red ik het niet, dus dan is het zinniger om ergens naar een 11.2 kW Zubadan te gaan luisteren...

Nu ben ik gisteren toevallig bij @Remco45 langsgeweest en heb een uitgebreide uitleg gekregen en geluisterd tijdens een SWW run, hoewel de buiten temperatuur natuurlijk relatief hoog was, moet ik zeggen dat het geluid mij zeker niet tegenviel. d:)b

Ik zou eigenlijk nog iemand in de buurt moeten vinden die een Vaillant Arotherm 105/5 Split heeft staan en het geen probleem vind als ik kom kijken/luisteren.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-06 18:17
PentaClover schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 11:31:
...........

Ik zou eigenlijk nog iemand in de buurt moeten vinden die een Vaillant Arotherm 105/5 Split heeft staan en het geen probleem vind als ik kom kijken/luisteren.
Tja, altijd handig als je weet wat
iemand in de buurt
betekent

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Naalroc schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 11:36:
[...]
Tja, altijd handig als je weet wat
[...]
betekent
In de buurt is alles dat tot ongeveer een half uur rijden vanaf Den Bosch is.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:34

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Naalroc Als je in de sig kijkt zie je de locatie (van de pv-installatie).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
dunklefaser schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 12:35:
@Naalroc Als je in de sig kijkt zie je de locatie (van de pv-installatie).
Dus als je iemand wilt helpen, moet je eerst even een raadseltje oplossen. Pfffff.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]
Naah, dat is niet zo nuttig, als de Vaillant herrie maakt is het niet het juiste model, en met een Ecodan red ik het niet, dus dan is het zinniger om ergens naar een 11.2 kW Zubadan te gaan luisteren...
Jij had bij -10 maar iets van 9 kW nodig toch? Volgens mij zit het dan vooral in jouw hoofd dat je een Zubadan nodig hebt. Want de SW100YAA (Ecodan) levert bij -10 nog 9.9 (bij 40°C water) tot 10.5 (bij 25°C water) aan vermogen. Ik denk dat je daar genoeg aan hebt.
Die levert bij +7/35 maar 10.4 kW (tegen 13 kW voor bovengenoemde Ecodan) en bij +2/35 maar 10.7 kW (precies gelijk aan de Ecodan 100YAA).
Bij lagere temperaturen heeft deze Vaillant weer slechtere prestaties als de Mitsubishi PUHZ-SW100YAA.
Ik begrijp niet waarom je die zit af te wegen tegen een Zubadan met nog meer vermogen bij lage temperaturen.

Als je wilt mag je bij mij wel eens komen kijken (ik heb de SW75YAA en woon net ten oosten van Arnhem).

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 31-10-2021 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:45
LacsapOV schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 17:53:
[...]

Aanvragen moet binnen 12 maand na aankoop. Subsidie potje geldt voor kalenderjaar Jan-Dec. Dus ik denk dat je dat redelijkerwijs kunt concluderen.
Is het eigenlijk ook mogelijk om een ingediende aanvraag in te trekken? Voor plaatsingen van een warmtepomp in 2021 waarvan de beoordeling nog niet rond is, is het dan natuurlijk aantrekkelijk om de aanvraag opnieuw in 2022 te doen (mits binnen een jaar na installatie).

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Naalroc schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 12:46:
[...]

Dus als je iemand wilt helpen, moet je eerst even een raadseltje oplossen. Pfffff.
In het kader van de AVG mag ik deze informatie niet verstrekken :+ .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 27-06 20:51
Rein_stein schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 11:31:
Je hebt zo'n solar forecast integration in Home Assistant waarmee je de opbrengst van je zonnepanelen kan inschatten. Eigenlijk zou dat concept gekoppeld moeten worden aan de thermostaat / WP: als 't vanaf 9u 's ochtends zonnig wordt en daarmee de zon het huis verwarmd, zet dan niet de WP aan om 06.00...
Bij de Nibe uplink koppeling is er deze mogelijkheid om rekening te houden met de weersverwachting en met (toekomstige) smart pricing van de elektriciteit.
Hieronder wat info hierover van de Nibe site:

Smart Price Adaption
Profiteer maximaal van mogelijke energieprijsschommelingen in de toekomst doordat de warmtepomp hier 24 uur vooraf op kan anticiperen. Met deze slimme functie – die is ingebouwd in myUplink – kan je warmtepomp dus nóg voordeliger in gebruik worden. Zodra ook Nederlandse energiemaatschappijen in de (nabije) toekomst variabele tarieven gaan aanbieden, kun je daar met je NIBE warmtepomp en myUplink dus direct gebruik van maken!

Anticiperen op de weersverwachting
Elke warmtepomp uit de NIBE S-serie kan op basis van de opgegeven locatie, waar deze is geïnstalleerd, de weersverwachting in de gaten houden. De warmtepomp ontvangt de benodigde gegevens over het weer via myUplink en zal hierop anticiperen. Zo zal deze bijvoorbeeld – als in het voorjaar wordt verwacht dat er na een koudere nacht een mooie lentedag gaat volgen – al in de loop van de nacht stoppen met verwarmen omdat je huis toch wel op temperatuur blijft.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
Andrehj schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 12:51:
[...]

Jij had bij -10 maar iets van 9 kW nodig toch? Volgens mij zit het dan vooral in jouw hoofd dat je een Zubadan nodig hebt. Want de SW100YAA (Ecodan) levert bij -10 nog 9.9 (bij 40°C water) tot 10.5 (bij 25°C water) aan vermogen. Ik denk dat je daar genoeg aan hebt.
[...]
Die levert bij +7/35 maar 10.4 kW (tegen 13 kW voor bovengenoemde Ecodan) en bij +2/35 maar 10.7 kW (precies gelijk aan de Ecodan 100YAA).
Bij lagere temperaturen heeft deze Vaillant weer slechtere prestaties als de Mitsubishi PUHZ-SW100YAA.
Ik begrijp niet waarom je die zit af te wegen tegen een Zubadan met nog meer vermogen bij lage temperaturen.
Ik wil graag dat als het een keertje echt wat kouder is dan gemiddeld dat het in huis in uiterste geval maximaal 0.5 graad afkoeld. Als ik naar historische weer data van de afgelopen 40 jaar van hier uit de buurt kijk, dan was begin Januari 1985 zo'n geval dat het langdurig wat kouder was.

De Vaillant heeft een 3 fase backup heater van maximaal 8.54 kW die in stapjes inschakeld, en ook in die zelfde stapjes te begrenzen is. Met de backup heater begrenst op 3.9 kW zou hij net een fractie te kort zijn gekoment met het weer van begin Januari 1985 met als gevolg een minimale temperatuurs daling van ongeveer 2/10 graad. Met 4.7kW backup vermogen zou er niets aan de hand zijn, maar ik wil straks ook wat Amperes over houden voor andere dingen dus ik zou hem op 3.9kW gaan begrenzen. De Ecodan 100YAA zou met zijn 2kW heater meer te kort komen en een temperatuursdaling in huis veroorzaken van tussen de 0.5 en 1.0 oC (Valt ook nog mee, maar duurt ook langer om dat te kort weer in te halen)

Het verschil zit hem dus in het backup element, Alklima levert alleen binnen units met 2kW backup heater, dus als ik voor een Misubishi zou gaan dan is een Zubudan een logischere keuze, die heeft dat extra backup vermogen niet nodig voor die extreme niet veel voorkomende periodes.

Maar aangezien deze situaties dus niet vaak voorkomen vind ik het ook geen probleem om in zo'n geval voor een periode van ~20 uur een backup heater aan te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
Of Je zet voor die ene unieke situatie gewoon een elektrische kachel neer die ook cop 1 doet en dan zoek je uit wat je wilt

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
Henielma schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 13:33:
[...]

Bij de Nibe uplink koppeling is er deze mogelijkheid om rekening te houden met de weersverwachting en met (toekomstige) smart pricing van de elektriciteit.

Smart Price Adaption
Profiteer maximaal van mogelijke energieprijsschommelingen in de toekomst doordat de warmtepomp hier 24 uur vooraf op kan anticiperen. Met deze slimme functie – die is ingebouwd in myUplink – kan je warmtepomp dus nóg voordeliger in gebruik worden. Zodra ook Nederlandse energiemaatschappijen in de (nabije) toekomst variabele tarieven gaan aanbieden, kun je daar met je NIBE warmtepomp en myUplink dus direct gebruik van maken!

Elke warmtepomp uit de NIBE S-serie kan op basis van de opgegeven locatie, waar deze is geïnstalleerd, de weersverwachting in de gaten houden. De warmtepomp ontvangt de benodigde gegevens over het weer via myUplink en zal hierop anticiperen. Zo zal deze bijvoorbeeld – als in het voorjaar wordt verwacht dat er na een koudere nacht een mooie lentedag gaat volgen – al in de loop van de nacht stoppen met verwarmen omdat je huis toch wel op temperatuur blijft.
Zozo, mijn panasonic is nieteens smart genoeg om zelf zomertijd aan/uit te zetten, waardoor hij dus 2x per jaar ernaast zit.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PentaClover schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 14:31:
[...]
begrenzen. De Ecodan 100YAA zou met zijn 2kW heater meer te kort komen en een temperatuursdaling in huis veroorzaken van tussen de 0.5 en 1.0 oC (Valt ook nog mee, maar duurt ook langer om dat te kort weer in te halen)
Tsja, ieder zijn meug. Maar ik zou toch eens serieus naar de suggestie van @Kees_frl hierboven kijken... Bovendien, als het buiten lange tijd -20 is, hoe erg is het dan dat het binnen 19 graden is ipv 20? Verder kun je er natuurlijk in zo'n geval ook voor kiezen om boven wat minder te verwarmen, en het beschikbare vermogen vooral naar de woonkamer en de badkamer te laten gaan.
Ik zou het wel weten.
Verder schat ik dat het minimum vermogen van de Mitsu bij +12 ook lager ligt dan de Vaillant, zodat de Mitsu eigenlijk in alle opzichten geschikter is.

Edit: Ik zat nog even door die handleiding van de Vaillant te bladeren, maar volgens mij is dat een monoblock, en geen split. Dat betekent dat je eigenlijk appels met peren zit te vergelijken. Ik denk dat je eerst moet beslissen of je een monoblock of een split wilt.

[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 31-10-2021 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sjimmie schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 14:39:
[...]
Zozo, mijn panasonic is nieteens smart genoeg om zelf zomertijd aan/uit te zetten, waardoor hij dus 2x per jaar ernaast zit.
Je bent de enige niet. Hier staat de FTC6 besturing van de ERSD-VM2D er ook weer een uur naast. Aan de andere Mitsubishi-gebruikers: Welke instellingen gebruiken jullie om ervoor te zorgen dat de omschakeling van zomer- naar wintertijd en v.v. wél goed gaat? Bij mij gaat het nu voor de derde keer fout, en ik heb al heel wat met de instellingen zitten prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Andrehj schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 14:43:
[...]

Je bent de enige niet. Hier staat de FTC6 besturing van de ERSD-VM2D er ook weer een uur naast. Aan de andere Mitsubishi-gebruikers: Welke instellingen gebruiken jullie om ervoor te zorgen dat de omschakeling van zomer- naar wintertijd en v.v. wél goed gaat? Bij mij gaat het nu voor de derde keer fout, en ik heb al heel wat met de instellingen zitten prutsen.
Moet dat dan automatisch kunnen? Op de control unit kan je, behalve de datum en tijd, ook instellen zomertijd, dus dat is1 x op 1 knopje drukken; daar kom ik wel overheen.
Alle andere klokken en timers moeten ook handmatig versteld worden, ik heb maar drie met DCF klokken in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 14:59:
[...]
Moet dat dan automatisch kunnen? Op de control unit kan je, behalve de datum en tijd, ook instellen zomertijd, dus dat is1 x op 1 knopje drukken; daar kom ik wel overheen.
Alle andere klokken en timers moeten ook handmatig versteld worden, ik heb maar drie met DCF klokken in huis.
Ik verwacht inderdaad wel dat dat automatisch gaat (of klopt die aanname niet?). Verder gaan er hier in huis maar een paar klokken met de hand. Meeste klokken halen hun tijd van netwerk / DAB / DCF 77 en schakelen netjes om. Ik hoef er maar een paar in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:24
@Andrehj @Naalroc Het verbaast me dat jullie Mitsu en Pana niet zelf de tijd aanpassen, of verwonder ik me dat mijn Enzavu Hotjet dat wel doet.. 8)7

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-06 19:16
MONIORING WARMTEPOMPEN Oktober + april t/m september

De periode mei t/m september nemen we bij elkaar omdat de geleverde warmte i.h.a. laag is bij goed geisoleerde woningen. Daarna oktober apart doorgeven.

Gezien de huidige politieke ontwikkeling rond aardgas denk ik dat goede voorlichting gebaseerd op gemeten praktijk situatie belangrijk is. Wij kunnen met de monitoring laten zien dat de eenvoudige lucht/water warmtepomp een goede optie is met een seizoen COP van meer dan 4. Een reductie van c.a 40% op fossiele brandstof (als alle elektriciteit fossiel zou zijn) en volledig aardgasloos verwarmen zijn realistische mogelijkheden.

Matig tot slecht geisoleerde woningen doen het ook goed op een warmtepomp, mits de CV installatie op wat lagere temperatuur kan draaien (40-50C). Dan is de hybride optie met 80% aardgas reductie de meest economische.

Informatie aanleveren:
Hierbij nog aanvullende informatie voor nieuwe deelnemers en deelnemers die het format van de aan te leveren informatie vergeten zijn:

Doel monitoring: Met deze gegevens is het mogelijk om de lucht/water warmtepompen te verbeteren door onderlinge verschillen te vergelijken/bespreken op dit forum. Geen WP prestatie wedstrijd, daarvoor wordt de COP te veel beïnvloed door omstandigheden o.a. : woning, afgifte systeem en bewonersgedrag.

We beperken ons tot de WP input en output energie. Bijstoken met gas of elektra in koude periodes wordt niet meegenomen omdat dit de monitoring complexer maakt. Datzelfde geldt voor weersafhankelijke- of ruimteregeling. Berekend wordt:

MCOP Maandelijks= Geleverde warmte kWh/ Toegevoerde elektriciteit kWh

EENMALIG OPGEVEN: Opgave via PM!!!!

1) Merk en type warmtepomp (mono, split)
Eventueel het koudemiddel erbij vermelden R410A of R32 enz

2)Thermisch vermogen bij 35/7 volgens specificatie producent.

3) Type warmtemeter: We gaan uit van het principe " Meten is weten" dus geen rekenmethode toepassen.

Codering warmtemeters:
Mse : aparte gecertificeerde warmtemeter. Deze meting heeft bij veel forumleden de voorkeur omdat de meetmethode onafhankelijk is van een interne warmtepomp meting , dus de producent heeft geen invloed heeft op de warmtemeting.

Mhp: warmtemeter geïntegreerd in de warmtepomp; een aantal producenten bouwen warmtemeting standaard in de WP. Op zichzelf een goede zaak maar om te vergelijken met externe meting moet het bijstoken met elektra bij lage buiten temperaturen worden afgetrokken. Bij Mhp is het vaak niet duidelijk hoe er gemeten wordt en of de hulp energie (b.v.pompen) wordt meegenomen. Mse heeft de voorkeur.

S: Externe flow- en temperatuurmeters met integrator (Meestal zelfbouw)

Toelichting WARM TAPWATER (DHW) monitoren:

Het verbruik van warmtapwater varieert van 800 tot 3000 kwh per jaar afhankelijk van de gezinssituatie en bedraagt c.a. 10-30% van het totale verbruik afhankelijk van de isolatiegraad van de woning.
Er zijn een aantal situaties om dit te meten:

1) Via de warmtepomp (Mhp)
Wordt apart gemeten, dus de kwh(e) en kwh(w) voor DHW kan worden afgelezen op de display van de WP.
2) Verwarming + DHW samen met een externe warmtemeter Mse:
Als het niet mogelijk is om DHW en woningverwarming te scheiden, dan het totaal opgeven. Hiervoor is er een aparte categorie gemaakt in de monitoringtabel. De COP zal dan lager uitvallen omdat het WP rendement voor DHW veel lager is i.v.m. de hoge watertemperatuur.
3) Een aparte WP boiler:
Aanbrengen van een kWh(e) meter elektrisch is eenvoudig, maar de warmwaterzijde heeft meestal geen warmtemeter. Indien het mogelijk is om een watermeter te monteren, kan bij benadering de geleverde warmte worden berekend met : Q= waterhoeveelheid*4,2*(Tgeleverd-Ttoevoer)/3600 kWh. Het zal een afschatting blijven maar iets is beter dan niets.

Bij voorkeur de warmteverliezen van een voorraadboiler niet meenemen omdat onze monitoring zich beperkt tot de performance (COP) van de warmtepomp.

PER MAAND OPGEVEN: (Opgave via PM!!!)

1) Het temperatuur niveau van het afgiftesysteem: De gemiddelde water aanvoer temperatuur Ta bij 2C buiten om de woning op temperatuur te houden. Deze temperatuur beïnvloedt op sterke mate het rendement (COP) van de warmtepomp en je kunt er CV installatie mee vergelijken. Als dit nog niet bekend is, dan wachten tot dat de buitentemperatuur rond de 2C is en daarbij de CV aanvoertemperatuur meten. Deze kan bij iedere maand opgave worden aangepast.

2) Het elektriciteitsverbruik voor verwarming met de WP over de maand in kWh(e). Ook hierbij geld dat een aparte kWh meter de voorkeur heeft. Bij deze meting is het de bedoeling om hulp energie, pomp van de WP ook mee te nemen.

3) De geleverde warmte voorverwarming gemeten door de warmtemeter in kWh(w). De defrost energie wordt bij veel systemen niet gemeten en behoeft niet te worden opgegeven. In de praktijk blijkt dit slecht enkele procenten van de totale energie te verbruiken te zijn.

4) Indien van toepassing de kWh(e) en kWh(w) voor de DHW opgeven.
Indien DHW inclusief de warmte voor CV is, dit bij 2) en 3) vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Laatst online: 17-02-2024
koevlaas2 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:52:
[...]

Zou je wel verwachten he :) is echter niet zo. het lijtk er op dat ingang TBI.1 ingang 7-8 alles override. Dus ongeacht je setting als je die ingang kortsluit gaat je warmtepomp gewoon aan (mits tijdschema etc het toelaat). Het enige wat ik nog kan bedenken is dat ik zowel RC alsook ingang 7-8 gebruikte dat er ergens iets doorgebrand is omdat hij van 2 kanten een signaal kreeg want wellicht niet de bedoeling was.

Volgens mij had ik destijds op mijn hydrobox een zone 1 en zone 2 aangemaakt om de rc controller en zwave aan/uit schakelaar te splitsen. dat is eigenlijk het enige wat ik nog kan bedenken.

In de firmware zit niks waarmee je dit kan regelen.

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
koevlaas2 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:56:
[...]

Heb je een par wt50 en dat 51 ding gekocht ? Daar weet ik alles van, 2 minuten klusje dan.
Ik heb een par-wt50r-e samen met een par-wr51r-e. Alles werkt prima, op de foto zie je ook netjes de temperaturen binnen komen. Echter warmtepomp springt NIET op play.

(je ziet wel netjes de 25 graden en 22 graden doorgegeven worden van de rf controller aan het toestel)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QM0AZK-VV9syxbAF_aNKo0aGGgY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lFPXh2tHir8w1uAaj7L89zOo.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door develdonk op 31-10-2021 15:45 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!
develdonk schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 15:32:
[...]
Ik heb een par-wt50r-e samen met een par-wr51r-e. Alles werkt prima, op de foto zie je ook netjes de temperaturen binnen komen. Echter warmtepomp springt NIET op play.
(je zie twel netjes de 25 graden en 22 graden doorgegeven worden van de rf controller aan het toestel)
[Afbeelding]
Zet SW2-1 maar eens om. Dan werkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Andrehj schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 15:35:
[...]

Zet SW2-1 maar eens om. Dan werkt het wel.
Ik weet het niet meer dus ga dit ook weer proberen. volgens mij was het de vorige keer zo dat de warmtepomp dan na de reset meteen aanspringt en aanblijft maar ga het proberen :)

bedankt voor meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Kees_frl schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 14:34:
Of Je zet voor die ene unieke situatie gewoon een elektrische kachel neer die ook cop 1 doet en dan zoek je uit wat je wilt
Mja, dat worden dan meerdere kacheltjes verspreid door het huis, die ik dan ook weer ergens kwijt moet als ik ze niet nodig heb, dus daar heb ik ook even aan gedacht en weer snel de gedachte los gelaten.
Andrehj schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 14:40:
[...]

Edit: Ik zat nog even door die handleiding van de Vaillant te bladeren, maar volgens mij is dat een monoblock, en geen split. Dat betekent dat je eigenlijk appels met peren zit te vergelijken. Ik denk dat je eerst moet beslissen of je een monoblock of een split wilt.
Dan zit je in de verkeerde handleiding te kijken, ik heb het tot nu toe altijd gehad over de Arotherm split 105/5, niet de mono block, en ook niet de monoblock met propaan die de Arotherm plus heet.

Het minimum vermogen van de mitsubishi ligt inderdaad lager dan de Vaillant, die bereikt de situatie minimum vermogen WP = Warmte verlies huis bij een buiten temperatuur die een paar graden lager is dan de Mitsubishi maar dat punt ligt volgens mij bij mijn huis ruim onder de 12oC buiten temperatuur, eerder rond de ~6oC voor een 100YAA en ~3oC voor de Vaillant, dus dat is zo wie zo iets waar ik mee moet kunnen dealen door bijvoorbeeld boven deze temperaturen met nacht verlaging te gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BertusB404 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 07:57:
[...]

Dan moet je inderdaad wel die 50% transportverlies goed maken met en warmtepomp ja. Tegen COP1 (electrische ketel bv) kun je dan beter dat gas in huis verstoken.

De hele keten moet op de schop, en volgens mij is dat meer de uitdaging. De mensen die dit topic regelmatig bezoeken weten wel wat voor hun zelf voordeliger is.
50% rendement stroom bij mij in de meterkast, gaat mijn warmtepomp in waar het Scop 4 is dan hou je 200% over en dat strookt ook met wat ik hier meet en bereken. Het systeem hier draait 50% efficiënter zowel qua operationele kosten alsmede qua co2 uitstoot (als stroom uit een gascentrale komt).
Als we dat met een hoop mensen in NL zouden doen besparen we een hoop energie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
develdonk schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 15:32:
[...]

(je ziet wel netjes de 25 graden en 22 graden doorgegeven worden van de rf controller aan het toestel)

[Afbeelding]
Onder menu basis moet je nog de thermostaat op RC1 zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dapdodo schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 11:28:
[...]

Maar waar in de firmware zit dan de keuze die je maakt. Want daar moet @develdonk het dan zoeken.
Menu basis, dan weet ik het niet uit mijn hoofd maar ergens kan je daar instellen dat RC1 de thermostaat is, heb ik zojuist ook op het forum gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
koevlaas2 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:02:
[...]

Menu basis, dan weet ik het niet uit mijn hoofd maar ergens kan je daar instellen dat RC1 de thermostaat is, heb ik zojuist ook op het forum gezet.
volgens mij heb ik alles (ondertussen al keer of 5) goed staan. zie de screenshots...

Als je de settings niet goed hebt staan komt de temperatuur ook niet op het hoofdscherm te staan van de rf controller (en de fout speelt ook als je geen rf controller hebt maar via hoofdbediening werkt).

@Andrehj : de fotos hierboven is nadat ik de dipswitch 2-1 hebt omgezet. ik ben bang dat hij nu oneindig blijft lopen. immers 2-1 staat op off en nu "denkt" de ecodan dat er continue warmtevraag is op TBI.1 7-8
EDIT: as we speak springt de warmtepomp UIT!! ik laat hem nu even 10 min uit staan en zal dan eens kijken of ik hem met de rf controller kan aanzetten.... Als dat zo is ben je een HELD! _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7U8nw4JNG4AonRQotjnvVWQ1pgI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I42ka4uQ8t58kToSTHqRQkR3.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mt0dDjTChRt2XZjQ8F2ll84JqC8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ah19WcvEQIT9SOoD58zSo7lg.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/14H6bl3AqpDFpNMT8l-6S97VyF8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BR1GDu18ZpT2QNr0QPNuwR3N.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
develdonk schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:08:
[...]

volgens mij heb ik alles (ondertussen al keer of 5) goed staan. zie de screenshots...

Als je de settings niet goed hebt staan komt de temperatuur ook niet op het hoofdscherm te staan van de rf controller (en de fout speelt ook als je geen rf controller hebt maar via hoofdbediening werkt).

@Andrehj : de fotos hierboven is nadat ik de dipswitch 2-1 hebt omgezet. ik ben bang dat hij nu oneindig blijft lopen. immers 2-1 staat op off en nu "denkt" de ecodan dat er continue warmtevraag is op TBI.1 7-8
EDIT: as we speak springt de warmtepomp UIT!! ik laat hem nu even 10 min uit staan en zal dan eens kijken of ik hem met de rf controller kan aanzetten.... Als dat zo is ben je een HELD! _/-\o_

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je DIP 1-8 wel op aan ?
Edit verdere dips zijn niet nodig dus ook niet omzetten, ik zet bij een systeem alleen 1-3 aan (warm water) en 1-8 voor de wifi thermostaat.

[ Voor 4% gewijzigd door koevlaas2 op 31-10-2021 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
develdonk schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:08:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Sowieso is het geen koelkast lampje, als je de thermostaat laag zet kan de machine nog wel 10 minuten blijven doorlopen en hetzelfde voor inschakelen dat duurt soms best lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
koevlaas2 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:18:
[...]

Heb je DIP 1-8 wel op aan ?
Edit verdere dips zijn niet nodig dus ook niet omzetten, ik zet bij een systeem alleen 1-3 aan (warm water) en 1-8 voor de wifi thermostaat.
ja anders zie je de rc thermostaat niet eens in het menu. En dit gedrag toont hij ook als ik hem op hoofdbediening heb staan. het ligt dus volgens mij niet eens aan de rf controller. immers zowel hoofdbediening als rf contorller doen hetzelfde en dat is:

warmtevraag > dan werkelijke warmte = niet stoken

en dat klopt niet..

@Andrehj helaas... hij springt niet meer aan sinds hij klaar is met zijn "opstartrun"... zie ook de pic. wat een bizar probleem... Ik laat hem wel ff 30 minuten zo staan. kijken of hij alsnog aan sprint. wellicht een beveiliging oid voor snel aan/uit springen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hvm11bGq_ZI7hy5HrujxGg7Bd-Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/f2rOycyuMWsG6KqX0GX0Fnjg.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door develdonk op 31-10-2021 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
develdonk schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:25:
[...]

ja anders zie je de rc thermostaat niet eens in het menu. En dit gedrag toont hij ook als ik hem op hoofdbediening heb staan. het ligt dus volgens mij niet eesn aan de rf controller. immers zowel hoofdbediningen als rf contorller doen hetzelfde en dat is:

warmtevraag > dan werkelijke warmte = niet stoken

en dat klopt niet..

@Andrehj helaas... hij springt niet meer aan sinds hij klaar is met zijn "opstartrun"... zie ook de pic. wat een bizar probleem... Ik laat hem wel ff 30 minuten zo staan. kijken of hij alsnog aan sprint. wellicht een beveiliging oid voor snel aan/uit springen.

[Afbeelding]
Klopt, als je 'm uit gehad hebt en je zet 'm aan gaat ie afhankelijk van factoren ook ruimteverwarming doen, je kan 'm dan een kwartiertje z'n gang laten gaan of zet verwarmen op verboden tot je het daadwerkelijk nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Plenkske schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 11:10:
Ik kan een heel verhaal typen over huurhuizen hier in het dorp en ervaringen met installateurs. Maar is er al een bestaand topic voor dit soort dingen ? Anders blijven we off topic gaan.
Nou ja helemaal offtopic is het niet het gaat over warmtepompen.
Ik heb al zoveel gezien qua installaties, met de beste bedoelingen worden warmtepompen inpandig weggewerkt met roosters ervoor enzo maar meestal is dat toch in meer of mindere mate nadelig voor de werking.
De rest heb ik al benoemd qua 'installatiefouten'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
koevlaas2 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:28:
[...]

Klopt, als je 'm uit gehad hebt en je zet 'm aan gaat ie afhankelijk van factoren ook ruimteverwarming doen, je kan 'm dan een kwartiertje z'n gang laten gaan of zet verwarmen op verboden tot je het daadwerkelijk nodig hebt.
@Andrehj

Ik denk dat het nu wel werkt... met dank aan jullie beide. De warmtepomp srping zojuist weer aan obv de RF controller... Jammer dat dit dus niet omschreven staat in de manual. Als je DS 2-1 dus op "on" staat kun je geen RF controller gebruiken.

Als je 2-1 op "On" zet springt de warmtepomp (ondanks de rf controller) als je hem aan zet meteen aan (waardoor je denkt dat er iets fout is) maar stopt na pakweg 10 min met lopen. Vanaf dan (met een beveiliging van pakweg 20 minuten) werkt de rf controller wel. Hij loopt dus momenteel 8)

FTC5 bord had kortere beveiligings tijden dan dit ftc 6 bord.

HEEL ERG BEDANKT BEIDE VOOR HET MEEDENKEN... ben er echt nu ruim een week mee bezig geweest... _/-\o_

Ik ga nu eens een weekje testdraaien en inregelen. hopelijk kom ik niks meer tegen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Nu ben ik gisteren toevallig bij @Remco45 langsgeweest en heb een uitgebreide uitleg gekregen en geluisterd tijdens een SWW run, hoewel de buiten temperatuur natuurlijk relatief hoog was, moet ik zeggen dat het geluid mij zeker niet tegenviel. d:)b

Ik heb onlangs een Vaillant Arotherm 75 /5AS in Huissen geïnstalleerd, is dat voor jou te doen qua afstand ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:13
Ik ben al weer een tijdje bezig met mijn huis te verduurzamen en ik zit nu toch steeds vaker naar een warmtepomp te kijken voor verwarming en SWW (geen bad wel regendouche).
Op dit moment gaat het om een 1 persoonshuishouden maar aangezien ik primair thuis werk is een warm huis wel fijn ;)
Mijn geschat gas verbruik komt dit jaar uit op 950M3 voor een hoekwoning uit 1965. In dit gas verbruik zitten de koude maanden van het begin van het jaar toen de woning alles behalve goed geïsoleerd was (voelde de kou toen vanaf de zoldertrap naar beneden stromen)
Ik heb nog z'n 2 jaar een gunstig gas tarief van €0,78 /m3 maar wie weet wat de prijzen over 2 jaar zijn...

Wat ik uit gerekend heb is mijn huidig gas verbruik van 1.5 jaar en deze omgerekend naar een jaar + alle vaste kosten = +/- 1025
De 950 m3* 9.27 zou 8806 KWH moeten zijn. Dit tegen mijn huidige KWH prijs = 1800 euro als een warmtepomp een cop van 1 heeft.
Klopt het dat ik bij mijn berekening die 8806 simpel gezegd door 4 mag delen wanneer een warmtepomp een (s)cop van 4 heeft ? Want dan kom ik op een besparing van 565 per jaar uit tov gas en bij een hogere (s)cop natuurlijk meer.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
The-Source schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:40:
Ik ben al weer een tijdje bezig met mijn huis te verduurzamen en ik zit nu toch steeds vaker naar een warmtepomp te kijken voor verwarming en SWW (geen bad wel regendouche).
Op dit moment gaat het om een 1 persoonshuishouden maar aangezien ik primair thuis werk is een warm huis wel fijn ;)
Mijn geschat gas verbruik komt dit jaar uit op 950M3 voor een hoekwoning uit 1965. In dit gas verbruik zitten de koude maanden van het begin van het jaar toen de woning alles behalve goed geïsoleerd was (voelde de kou toen vanaf de zoldertrap naar beneden stromen)
Ik heb nog z'n 2 jaar een gunstig gas tarief van €0,78 /m3 maar wie weet wat de prijzen over 2 jaar zijn...

Wat ik uit gerekend heb is mijn huidig gas verbruik van 1.5 jaar en deze omgerekend naar een jaar + alle vaste kosten = +/- 1025
De 950 m3* 9.27 zou 8806 KWH moeten zijn. Dit tegen mijn huidige KWH prijs = 1800 euro als een warmtepomp een cop van 1 heeft.
Klopt het dat ik bij mijn berekening die 8806 simpel gezegd door 4 mag delen wanneer een warmtepomp een (s)cop van 4 heeft ? Want dan kom ik op een besparing van 565 per jaar uit tov gas en bij een hogere (s)cop natuurlijk meer.
Ja dat mag je door 4 delen inderdaad. OVerigens zijn mijn praktijkervaringen iets anders. Ik had 1.441m3 gas per jaar en nu verbruik ik 3600 kwh per jaar. wellicht hebben andere personen andere ervaringen of wellicht had ik hele efficiente ketel (die was namelijk ook gloednieuw, waterzijdig ingeregeld en stookte op erg lage temperaturen)
en hier heb ik de laatste x warmtepompen gekocht en altijd goede ervaring gehad:

https://www.instaladoratermica.com/

scheelt je een slok op een borrel in vergelijking met de NL leveranciers... Laatste keer er ook maar meteen 3 daikin r32 airco's bij gedaan voor een prikkie... Moest toch een stek monteur laten komen en dan kon die de airco's ook meteen aansluiten.

[ Voor 8% gewijzigd door develdonk op 31-10-2021 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
koevlaas2 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:38:
[...]

Ik heb onlangs een Vaillant Arotherm 75 /5AS in Huissen geïnstalleerd, is dat voor jou te doen qua afstand ?
Bedankt voor het meedenken, ik moest het even opzoeken dat is zo'n 50 minuten rijden, dat is wel te doen, maar dan zou ik liever een 105/5 AS zien/horen de 75/5 is toch wel een echt andere buiten unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PentaClover schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 15:51:
[...]
Dan zit je in de verkeerde handleiding te kijken, ik heb het tot nu toe altijd gehad over de Arotherm split 105/5, niet de mono block, en ook niet de monoblock met propaan die de Arotherm plus heet.
Dat zou zomaar kunnen. Ik had wat snel gegoogeld denk ik. Sorry voor de verwarring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PentaClover schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 17:05:
[...]

Bedankt voor het meedenken, ik moest het even opzoeken dat is zo'n 50 minuten rijden, dat is wel te doen, maar dan zou ik liever een 105/5 AS zien/horen de 75/5 is toch wel een echt andere buiten unit.
Meld je aan voor zo'n Vaillant installatiecursus (=gratis) en daar hebben ze ook een lokaal met allemaal draaiende warmtepompen, @Adriaan71 zat er ook een arotherm 10.5 tussen dat jij weet ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
Andrehj schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 17:33:
[...]
Dat zou zomaar kunnen. Ik had wat snel gegoogeld denk ik. Sorry voor de verwarring.
No worries, en ik waardeer dat je er tijd in stopt en kritische vragen stelt net als @Grolsch, dat helpt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
koevlaas2 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 18:07:
[...]

Meld je aan voor zo'n Vaillant installatiecursus (=gratis) en daar hebben ze ook een lokaal met allemaal draaiende warmtepompen, @Adriaan71 zat er ook een arotherm 10.5 tussen dat jij weet ?
Kan het morgen wel vragen. Maar weet het niet meer of die er bij stond .

Maar volgens mij is die cursus niet voor iedereen. Je moet een debiteuren nummer hebben bij Vaillant en de vertegenwoordiger moet je aanmelden. Dan is het gratis.

Althans zo is het bij mij gegaan.

[ Voor 20% gewijzigd door Adriaan71 op 31-10-2021 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-06 15:22

Piper

No guts, no glory

Henielma schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 13:33:
[...]

Smart Price Adaption

Heb hier een Nibe draaien en op de SMO40 wel iets van dat smart pricing gezien maar nog niets mee gedaan. Weersverwachting alleen kan ik niet zoveel mee, ik moet de zoninstraling hebben. 5 graden met zon of 13 graden en bewolkt is een wereld van verschil. Op de KNMI site kun je in de pluim wel aardig zien hoeveel bewolking er verwacht wordt, daar zou je iets mee willen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-06 22:52
In mijn oriëntatie op een warmtepomp merk ik dat de werking van de 'tower' bij bijvoorbeeld een Bosch Compress 7400i 7kW Monoblock mij nog niet helemaal duidelijk is, behoudens dat daar ook een boilervat in zit voor sanitair water.

Doet de 'binnenunit' bij een Monoblock verder eigenlijk nog wat behalve eventueel driewegklep spelen met het geïntegreerde boilervat?
En is er nog een 'binnenunit' nodig bij een Monoblock als je deze alleen voor verwarming gebruikt of sluit je de buitenunit gewoon rechtstreeks aan op je oude CV leidingen?

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Tomexergie schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 15:22:
MONIORING WARMTEPOMPEN Oktober + april t/m september

De periode mei t/m september nemen we bij elkaar omdat de geleverde warmte i.h.a. laag is bij goed geisoleerde woningen.
Daarna oktober apart doorgeven.

EENMALIG OPGEVEN: Opgave via PM!!!!
Gedaan, en dit ter opfrissing vandaag ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-06 23:00
Leuk! De maand oktober had hier exact hetzelfde aantal graaddagen als vorig jaar en het verbruik was nog geen 4 kWh lager. Ook de maand COP was bijna hetzelfde met 6,45.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-06 18:11
Vraag over boilervolume. Een topic dat meerdere keren voorbij is gekomen en ik met interesse heb gelezen. Benieuwd naar de laatste ervaringen en een snelle check.

Ik ben voornemens all-electric te gaan met een NIBE VVM S320 en F2120-12. Ontwerpvermogen monoblock is 8 kW en de binnenunit heeft een geïntegreerde elektrische bijstook van 9 kW. Volume van de boiler is 180 liter.

Bij 8 kW vermogen kost het 1,18 uur om de boilerinhoud te verwarmen van 10 naar 55 °C. ISSO schrijft dan voor vier personen met bad een minimum boilervolume voor van 117 liter.

Waterverbruik:
- We zijn met twee volwassen en twee kinderen op de basisschool.
- Badkamer wordt vervangen met bad en waterbesparende regendouche, stel 9 liter per minuut.
- Douche wtw verticaal zal niet gaan, horizontaal wellicht maar niet zeker. Easy Drain wil ik niet i.v.m. verstoppingen, Technea's zijn wel héél duur en douchebak-wtw is de WAF niet zo hoog. TL;DR nog even geen douche wtw.
- Wij douchen 's ochtends direct na elkaar.
- De kinderen gaan 's avonds na elkaar onder de douche, of nog samen in bad.
- Als kinderen gaan puberen en aanhang krijgen wordt 't vast weer anders.
- Vrouwlief gaat ook nog wel eens later 's avonds in bad.
- Met regelmaat hebben we opa en oma te logeren, die douchen.
- Vaatwasser en Quooker combi hotfillen, in principe geen handwas.
- Douchewater 38 °C en sessies van 10-15 minuten voor de volwassenen, kinderen korter.

Ik twijfel over:
a. VVM S320
b. VVM S320 + VPD10 150 liter boiler
c. VVM S320 + ELK 15 doorstroomverwarmer

Ik denk eigenlijk dat ik het met optie a wel ga redden door te spelen met de boilertemperatuur (stel 58 °C rond standaard gebruiksmomenten). In meeste situaties is er voldoende water voor twee personen na elkaar. Bij pieken, en die zijn er niet veel, is er altijd nog 9 kW elektrische bijstook beschikbaar.

Optie b geeft wel zekerheid, maar waarom steeds 150 liter extra warm houden en legionellarun doen als 9 kW bijstook ook volstaat? Optie c lijkt me killing op een aansluiting van 3x25A. Kosten vergelijkbaar en wel even iets meer dan een broodje kaas. Kan altijd nog natuurlijk, al doe ik 't liever in 1x goed in de zin van: geen comfortklachten.

Ervaringen? Zie ik wat over het hoofd? Tips?

[ Voor 3% gewijzigd door roderickvd op 01-11-2021 15:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-06 09:25
roderickvd schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:59:
Vraag over boilervolume. Een topic dat meerdere keren voorbij is gekomen en ik met interesse heb gelezen. Benieuwd naar de laatste ervaringen en een snelle check.

Ik ben voornemens all-electric te gaan met een NIBE VVM S320 en F2120-12. Ontwerpvermogen monoblock is 8 kW en de binnenunit heeft een geïntegreerde elektrische bijstook van 9 kW. Volume van de boiler is 180 liter.

Bij 8 kW vermogen kost het 1,18 uur om de boilerinhoud te verwarmen van 10 naar 55 °C. ISSO schrijft dan voor vier personen met bad een minimum boilervolume voor van 117 liter.

Waterverbruik:
- Badkamer wordt vervangen met bad en waterbesparende regendouche, stel 9 liter per minuut.
- Douche wtw verticaal zal niet gaan, horizontaal wellicht maar niet zeker. Easy Drain wil ik niet i.v.m. verstoppingen, Technea's zijn wel héél duur en douchebak-wtw is de WAF niet zo hoog. TL;DR nog even geen douche wtw.
- Douchewater 38 °C en sessies van 10-15 minuten voor de volwassenen, kinderen korter.

Ik twijfel over:
a. VVM S320

Ik lees graag even mee hierover. Iets andere situatie en gezinssamenstelling, maar twijfel ook over een groter vat (230 vs 180) of een doorstromer erachter voor wanneer er logees ook willen douchen. Ik kan al wel iets bijdragen iig:

- De betere doorstromers kan je instellen c.q. begrenzen qua vermogen. Dus een 3-fase 11-15kW kan je vaak terugregelen naar bijvoorbeeld 6-7 (netjes verdeeld over de fases) om net even die extra temperatuur te geven, zonder je 3x25A te overschrijden (dat kan trouwens best wel even, zeker met D-automaten) als er meer grote verbruikers zijn.

- Hotfillen van je quooker: Niet doen. In de meeste gevallen pak je maar een klein beetje heet water, bijv. om even 2 koppen thee of een pannetje voor de pasta te tappen. Het enige dat je dan doet is steeds heet water uit je boiler de leiding in trekken, die door de leidinglengte niet tot nauwelijks in je quooker boiler terecht komt. Dat hete water gooi je dan gewoon steeds weg als het weer afkoelt in de aanvoerleiding.

All-electric.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024

Waterverbruik:

Ik twijfel over:
a. VVM S320

Ik denk eigenlijk dat ik het met optie a wel ga redden door te spelen met de boilertemperatuur (stel 58 °C rond standaard gebruiksmomenten). In meeste situaties is er voldoende water voor twee personen na elkaar. Bij pieken, en die zijn er niet veel, is er altijd nog 9 kW elektrische bijstook beschikbaar.

Optie b geeft wel zekerheid, maar waarom steeds 150 liter extra warm houden en legionellarun doen als 9 kW bijstook ook volstaat? Optie c lijkt me killing op een aansluiting van 3x25A. Kosten vergelijkbaar en wel even iets meer dan een broodje kaas. Kan altijd nog natuurlijk, al doe ik 't liever in 1x goed in de zin van: geen comfortklachten.

Ik weet niet waar ISSO die 117 liter vandaan haalt, tenzij ze met kokend water rekenen is dat echt veel te krap voor 4 personen met een bad... En een 9kW bijstook? Bedoel je dat er een 9kW elektrisch element inzit? Dat zal toch niet?

Allereerst: je boiler wil je eigenlijk niet op 58C verwarmen. Het rendement van je WP holt achteruit bij hogere temperaturen. Tot zo'n 55C gaat het nog, daarboven wordt het elektrisch element gebruikt. Maar ok, we gaan uit van 58C.

Laten we eens kijken wat je behoefte eigenlijk is. Namelijk:
2 personen * 12,5 minuut * 9l/min = 225 liter water van 38C
2 kinderen * 7 minuut * 9l/min = 126 liter water van 38C
Totaal: zo'n 350 liter warm water van 38C.
Je hebt dan 350*0,65 (38/58) = 227 liter water van 58C nodig.

Je zou dan kunnen denken "ik neem een boiler van 200 liter en dan douchen we maar wat korter". Helaas: je hebt met een 200-liter-boiler niet 200 liter water van 58C. Het vat is gelaagd, dus onderin is het water lager van temperatuur dan bovenin.

Voor 4 personen zou ik (persoonlijk!) eerder naar een 300-liter boiler kijken. Wij hebben een 400-liter-boiler, we zijn met z'n vijven. Geen regendouche. Je kan een hoop ondervangen door 2x je boiler op te laten warmen. Alleen douchen, net zoals bij jullie, de kinderen s'avonds en wij s'ochtends. En in de nacht wil ik mijn boiler liever niet opwarmen, die warmt nu 1x per dag om 13:30 op zodat we optimaal gebruik maken van de zonnestroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
RonJ schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:48:
- De betere doorstromers kan je instellen c.q. begrenzen qua vermogen. Dus een 3-fase 11-15kW kan je vaak terugregelen naar bijvoorbeeld 6-7 (netjes verdeeld over de fases) om net even die extra temperatuur te geven, zonder je 3x25A te overschrijden (dat kan trouwens best wel even, zeker met D-automaten) als er meer grote verbruikers zijn.
Kan deze ook. Met besturing vanuit de VVM zelfs automatisch in meerdere trappen, o.b.v. stroommeting op de fases in de groepenkast. Maar wat niet nodig is...
- Hotfillen van je quooker: Niet doen. In de meeste gevallen pak je maar een klein beetje heet water, bijv. om even 2 koppen thee of een pannetje voor de pasta te tappen. Het enige dat je dan doet is steeds heet water uit je boiler de leiding in trekken, die door de leidinglengte niet tot nauwelijks in je quooker boiler terecht komt. Dat hete water gooi je dan gewoon steeds weg als het weer afkoelt in de aanvoerleiding.
Eens voor kokend water. Voor warm water nog een punt van twijfel. Leidinglengte kan bij mij heel kort zijn, vanuit opstelruimte binnenunit in de garage door de muur heen prikken naar de keuken.
dirkdeman schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:52:
Ik weet niet waar ISSO die 117 liter vandaan haalt, tenzij ze met kokend water rekenen is dat echt veel te krap voor 4 personen met een bad...
Redenatie ISSO 59 o.b.v. 55 °C:
- tapwatervraag voor 4 personen met bad: 195 liter per dag
- bij laadtijd ≤ 1,5 uur: nuttig volume = 0,5 x tapwatervraag = 0,5 x 195 = 97,5 liter
- minimale volume t.g.v. gelaagdheid en instroming koud water: nuttig volume x 1,2 = 97,5 x 1,2 = 117 liter

1) don't shoot the messenger
2) het is een minimum
3) als je laden-tijdens-gebruik meerekent, is het misschien nog niet zo'n gek minimum, zie onder.
En een 9kW bijstook? Bedoel je dat er een 9kW elektrisch element inzit? Dat zal toch niet?
Jawel, dat is wat ik bedoel. Dus dat is stevig. Geen doorstromer, want voor de laadspiraal, maar toch. Totale vermogen 8 + 9 = 17 kW waarbij ik zo zou willen dimensioneren, dat die elektrische bijverwarming alleen nodig is bij incidentele pieken.
Laten we eens kijken wat je behoefte eigenlijk is. Namelijk:
2 personen * 12,5 minuut * 9l/min = 225 liter water van 38C
2 kinderen * 7 minuut * 9l/min = 126 liter water van 38C
Totaal: zo'n 350 liter warm water van 38C.
Je hebt dan 350*0,65 (38/58) = 227 liter water van 58C nodig.
Alleen douchen we niet achter elkaar, maar 50/50 's avonds en 's ochtends.

Tevens heeft hij in 12,5 x 2 + 7 x 2 = 39 minuten alweer 100 liter water verwarmd van 10 naar 55 °C. Dat is exclusief afdroog-, tandenpoets- en wisseltijd, dus in de praktijk nog iets gunstiger.
Voor 4 personen zou ik (persoonlijk!) eerder naar een 300-liter boiler kijken. Wij hebben een 400-liter-boiler, we zijn met z'n vijven. Geen regendouche. Je kan een hoop ondervangen door 2x je boiler op te laten warmen. Alleen douchen, net zoals bij jullie, de kinderen s'avonds en wij s'ochtends. En in de nacht wil ik mijn boiler liever niet opwarmen, die warmt nu 1x per dag om 13:30 op zodat we optimaal gebruik maken van de zonnestroom.
Dat is een mooie praktijkervaring. Heb jij gemeten aan het verloop m.a.w. hoeveel van die 400 liter ook daadwerkelijk nodig en wat is "fear of missing out"?

Ik kan helaas beperkt PV op eigen dak plaatsen en alleen in een oost-westopstelling met dakkappellen. Ik ga me nog verdiepen in energiecoöperaties, maar dat is weer voor een ander topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Hier een zelfde gezinssamenstelling (2 volwassenen, 2 kinderen) en een 400 liter boilervat op 48 graden in het midden.

Met name zondags gaat nagenoeg het hele vat leeg. Eerst gaan de 2 kinderen in bad, en daarna het hele gezin onder de douche.

Nu zal dat misschien met 300 liter op een hogere temperatuur ook nog redelijk goed gaan, maar 200 liter vat zou hier echt niet goed gaan met zo'n "douche/baddersessie".

De COP wordt trouwens ook aanzienlijk slechter bij een hogere boilertemperatuur.
En ook het warmteverlies wordt fors meer bij een hogere boilertemperatuur.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
Grolsch schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:20:
Hier een zelfde gezinssamenstelling (2 volwassenen, 2 kinderen) en een 400 liter boilervat op 48 graden in het midden.

Met name zondags gaat nagenoeg het hele vat leeg. Eerst gaan de 2 kinderen in bad, en daarna het hele gezin onder de douche.

Nu zal dat misschien met 300 liter op een hogere temperatuur ook nog redelijk goed gaan, maar 200 liter vat zou hier echt niet goed gaan met zo'n "douche/baddersessie".

De COP wordt trouwens ook aanzienlijk slechter bij een hogere boilertemperatuur.
En ook het warmteverlies wordt fors meer bij een hogere boilertemperatuur.
Hier wordt in het weekend ook nog wel eens gebadderd. Op maandagochtend wil het wel eens gebeuren dat de laatste die doucht een wat kortere douche dan gepland heeft.

@roderickvd Ik heb de brochure eens doorgenomen. Mooi spul! Maar zeker met beperkte PV zou ik echt goed kijken wat de meest zuinige oplossing is... En kan je stroomaansluiting dat aan? Met een 9kW verwarmingselement plus nog wat andere verbruikers ga je al snel richting de max, lijkt me. Ik weet niet wat je nu voor aansluiting hebt, maar als je verzwaart van 3x25A naar 3x35A ben je per jaar in één klap €773,- meer kwijt aan vastrecht. Heb je wel echt zo'n dikke unit nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roderickvd
dirkdeman schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:46:
@roderickvd Ik heb de brochure eens doorgenomen. Mooi spul! Maar zeker met beperkte PV zou ik echt goed kijken wat de meest zuinige oplossing is... En kan je stroomaansluiting dat aan? Met een 9kW verwarmingselement plus nog wat andere verbruikers ga je al snel richting de max, lijkt me. Ik weet niet wat je nu voor aansluiting hebt, maar als je verzwaart van 3x25A naar 3x35A ben je per jaar in één klap €773,- meer kwijt aan vastrecht. Heb je wel echt zo'n dikke unit nodig?
Nee inderdaad, ik heb net iets meer dan 2 kW bijverwarming nodig om dekkend te zijn. Ik ga ook zeker proberen om binnen de 3x25A te blijven. Fijne van die VVM is dat-ie vermogen dynamisch beperkt a.d.h.v. stroommeting met klemmen rond de fases in de groepenkast. Dus hij kan 9 kW bijverwarmen of zoveel minder als beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
roderickvd schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:50:
[...]

Nee inderdaad, ik heb net iets meer dan 2 kW bijverwarming nodig om dekkend te zijn. Ik ga ook zeker proberen om binnen de 3x25A te blijven. Fijne van die VVM is dat-ie vermogen dynamisch beperkt a.d.h.v. stroommeting met klemmen rond de fases in de groepenkast. Dus hij kan 9 kW bijverwarmen of zoveel minder als beschikbaar is.
Zo handig om hier mee te lezen, dit zijn allemaal aspecten waar je bij aanvang (ik overweeg t.z.t. een warmtepomp eens een beetje orienteren) totaal nog niet over nadenkt. Praktische vraag, kan deze hem dan ook 'andersom' lezen? Dus wanneer je netto stroom over de fases levert door de zonnepanelen dat deze dan bijvoorbeeld juist kiest voor extra veel vermogen? Zodat je weer rond de 0 uitkomt? Uiteraard met parameters om te zorgen dat het huis niet te ver afkoelt in afwachting van zonnestroom...

Anders moet je bij afnemen van salderen in de toekomst weer een soort van extra loadbalancing signaal doorgeven, op die manier heb je het direct ondervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
koevlaas2 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 18:07:
[...]
Creatief!
Adriaan71 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 22:09:
[...]
Maar volgens mij is die cursus niet voor iedereen. Je moet een debiteuren nummer hebben bij Vaillant en de vertegenwoordiger moet je aanmelden. Dan is het gratis.

Althans zo is het bij mij gegaan.
Zo'n vermoedde kreeg ik al toen ik zag dat details van de cursus achter een installateurs account verstopt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 03-01 09:56
Hi, even een vraagje, wellicht weten jullie wat er aan de hand is!

Vanochtend sprong hier de aardlek uit, geen idee wat het veroorzaakt heeft maar het viel me op dat de thermostaat een buitentemperatuur van 0 graden aangeeft. We hebben een Elga met zo'n toshiba buitenunit. Nu staat hij nog steeds op 0 graden. Geen idee of die kortsluiting hiermee te maken had maar heeft iemand een idee wat kapot kan zijn?

Ik heb hem sinds 2018 en techneco bestaat niet meer en ook de leverancier die hem destijds geplaatst heeft doet niks meer met warmtepompen dus ik weet niet wie ik in moet schakelen😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07:39
@Novagoat Techneco is overgenomen door Remeha.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 02-06 20:43
Banjy schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:23:
In mijn oriëntatie op een warmtepomp merk ik dat de werking van de 'tower' bij bijvoorbeeld een Bosch Compress 7400i 7kW Monoblock mij nog niet helemaal duidelijk is, behoudens dat daar ook een boilervat in zit voor sanitair water.

Doet de 'binnenunit' bij een Monoblock verder eigenlijk nog wat behalve eventueel driewegklep spelen met het geïntegreerde boilervat?
En is er nog een 'binnenunit' nodig bij een Monoblock als je deze alleen voor verwarming gebruikt of sluit je de buitenunit gewoon rechtstreeks aan op je oude CV leidingen?
Beste Banj, er is een apart Nefit warmtepomp forum. Zie Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen
Betreffende je vraag: je hebt inderdaad nog een binnenunit erbij nodig, dit is de Enviline unit. Hierin zit de besturing voor de monoblock buitenunit, de sww boiler, de besturing van de legionella preventie en de communicatie interface.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novagoat
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 03-01 09:56
ron321 schreef op maandag 1 november 2021 @ 20:22:
@Novagoat Techneco is overgenomen door Remeha.
Ja die heb ik in ieder geval een mailtje gestuurd, maar garantie zal er sowieso wel niet meer opzitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Laatst online: 13:53
Novagoat schreef op maandag 1 november 2021 @ 20:50:
[...]

Ja die heb ik in ieder geval een mailtje gestuurd, maar garantie zal er sowieso wel niet meer opzitten...
Thercon, Orcon, Groupe Atlantic nl
Door al die overnames. :?

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
Banjy schreef op maandag 1 november 2021 @ 17:22:
Praktische vraag, kan deze hem dan ook 'andersom' lezen? Dus wanneer je netto stroom over de fases levert door de zonnepanelen dat deze dan bijvoorbeeld juist kiest voor extra veel vermogen? Zodat je weer rond de 0 uitkomt? Uiteraard met parameters om te zorgen dat het huis niet te ver afkoelt in afwachting van zonnestroom...

Anders moet je bij afnemen van salderen in de toekomst weer een soort van extra loadbalancing signaal doorgeven, op die manier heb je het direct ondervangen.
De VVM gebruikt de stroomtrafo's alleen voor vermogensbeperking en niet andersom. In plaats daarvan kun je gebruik maken van "Smart Grid Ready" contacten om te signaleren dat er "goedkoop vermogen" beschikbaar is. Je zal dit zelf moeten knutselen o.b.v. een signaal van je omvormer of domotica of dergelijke.

Theoretisch zou 't prima kunnen met een stroomtrafo want die meet bij teruglevering stroom in tegengestelde richting ("negatief"), maar de VVM werkt niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waterverbruik:

Ik twijfel over:
a. VVM S320

Vat SWW is te klein, een groter vat op een lagere temperatuur en je COP word veel hoger. Stroom kost tegenwoordig ook 42 cent de strekkende kWh.
En je hoeft toch niet persé NIBE ? Of wil je heel veel kastjes aan de muur voor heel veel geld ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Plenkske schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 11:10:
Welk topic dan want ik heb nog een zak popcorn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
koevlaas2 schreef op maandag 1 november 2021 @ 22:16:Vat SWW is te klein, een groter vat op een lagere temperatuur en je COP word veel hoger. Stroom kost tegenwoordig ook 42 cent de strekkende kWh.
Groter volume, lagere temperatuur, hogere COP snap ik. TVT is interessant. 42 cent per kWh -- voor variabele tarieven bedoel je? Ik heb dat beperkt gevolgd aangezien mijn tarieven nog vast staan voor twee jaar.

Wat voor volume zou jij aanraden?
En je hoeft toch niet persé NIBE ?
Nee, ik ben er niet mee getrouwd. Maar oog is wel gevallen op de F2120 wegens:
a) lage geluidsdruk, belangrijk om de geluidseis van 40 dB(A) te halen op aangrenzende percelen. In mijn geval zijn die er al op 2-3 meter afstand.
b) hoge COP bij 45/40 die ik nodig heb om transmissie met Jaga's bij -10 °C buitentemperatuur te dekken.

Andere is dat ik via werk voordelig kan inkopen bij de TU en die voeren niet alle merken.

Maar ik houd me zeker aanbevolen voor andere, stille exemplaren op 45/40.
Of wil je heel veel kastjes aan de muur voor heel veel geld ?
Dat is waar voor een SMO plus opties AXC voor koeling, MODBUS RTU, etc. Niet voor een VVM S-serie; alles-in-één en nu ook MODBUS TCP. Of mis ik wat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
roderickvd schreef op maandag 1 november 2021 @ 22:25:
[...]

Groter volume, lagere temperatuur, hogere COP snap ik. TVT is interessant. 42 cent per kWh -- voor variabele tarieven bedoel je? Ik heb dat beperkt gevolgd aangezien mijn tarieven nog vast staan voor twee jaar.

[...]

Nee, ik ben er niet mee getrouwd. Maar oog is wel gevallen op de F2120 wegens:
a) lage geluidsdruk, belangrijk om de geluidseis van 40 dB(A) te halen op aangrenzende percelen. In mijn geval zijn die er al op 2-3 meter afstand.
b) hoge COP bij 45/40 die ik nodig heb om transmissie met Jaga's bij -10 °C buitentemperatuur te dekken.

Andere is dat ik via werk voordelig kan inkopen bij de TU en die voeren niet alle merken.

Maar ik houd me zeker aanbevolen voor andere, stille exemplaren op 45/40.

[...]

Dat is waar voor een SMO plus opties AXC voor koeling, MODBUS RTU, etc. Niet voor een VVM S-serie; alles-in-één en nu ook MODBUS TCP. Of mis ik wat?
Ik hoop dat je energieleverancier zeer solvabel is want anders kan het snel gaan, dit weekend bij iemand geweest die 3400m3 gas verstookt en zijn energie bij Welkom energie afnam. Zijn duurste dag (8-2-2021) 60m3 gas, met de huidige tarieven gerekend is dat toch zo'n €1000,- in 10 dagen tijd bij -10c buiten.
Conclusie was trouwens dat eerst het huis maar eens geïsoleerd moet worden, massieve muren 2 onder 1 kap woning jaren 30.

Heb je ook nog zo'n SWW immersion element relais nodig, die zit ook weer in een doosje.
Mooie mag ook gezegd worden dat is dat je de afgenomen stroom kan meten en de wp die daarop kan acteren, maar voor de rest vind ik het maar ingewikkelde apparaten met erg veel onderdelen (kijk maar eens in zo'n VVM) en als er iets aan stuk is dan is het een heel dure reparatie.
Andere merken hebben ook stille warmtepompen, zijn veel simpeler qua opzet en uitvoering en dat scheel ook heel veel geld, misschien is Vaillant Arotherm wel iets voor je, stil, redelijk simpel en toch nog best goed.

Met het uitgespaarde geld kan je dan misschien vloerverwarming aanleggen want dat is helemaal de bom voor een WP, TVT en comfort trouwens ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
roderickvd schreef op maandag 1 november 2021 @ 22:25:
[...]

Minimaal 300L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
koevlaas2 schreef op maandag 1 november 2021 @ 22:46:Heb je ook nog zo'n SWW immersion element relais nodig, die zit ook weer in een doosje.
Ja en nee want met een VPD 10 op een VVM heb je geen extra dompelelement nodig.
Mooie mag ook gezegd worden dat is dat je de afgenomen stroom kan meten en de wp die daarop kan acteren, maar voor de rest vind ik het maar ingewikkelde apparaten met erg veel onderdelen (kijk maar eens in zo'n VVM) en als er iets aan stuk is dan is het een heel dure reparatie.
Ik snap dat 't compact is gebouwd en dat dat niet handig is voor service. Wat ik nog niet volg is "erg veel onderdelen". Wat zit er in, dat je anders niet nodig zou hebben?

Als 't aan mij lag, dan had die seriegeschakelde buffer niet gehoeven (te klein en ik regel per vertrek, liever een parallel geschakelde buffer) en het 10/0,5 expansievat evenzo (meestal te klein en te lage voordruk bij plaatsing beneden). Maar als je 't financieel vergelijkt met alles van NIBE los kopen, dan ben je voordeliger uit. Laadpomp, distributiepomp, bijverwarming, regeling, boiler, buffer, expansievat, driewegklep.
Andere merken hebben ook stille warmtepompen, zijn veel simpeler qua opzet en uitvoering en dat scheel ook heel veel geld, misschien is Vaillant Arotherm wel iets voor je, stil, redelijk simpel en toch nog best goed.
Thanks, die ga ik bekijken. Ook leverbaar via TU zie ik.
Met het uitgespaarde geld kan je dan misschien vloerverwarming aanleggen want dat is helemaal de bom voor een WP, TVT en comfort trouwens ook.
Dat gaat beneden al gebeuren, de hele dekvloer gaat er uit. Maar op slaapkamers en een paar andere secundaire vertrekken worden 't LT convectoren voor snelle regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
roderickvd schreef op maandag 1 november 2021 @ 23:01:
[...]

Ja en nee want met een VPD 10 op een VVM heb je geen extra dompelelement nodig.

[...]

Ik snap dat 't compact is gebouwd en dat dat niet handig is voor service. Wat ik nog niet volg is "erg veel onderdelen". Wat zit er in, dat je anders niet nodig zou hebben?

Als 't aan mij lag, dan had die seriegeschakelde buffer niet gehoeven (te klein en ik regel per vertrek, liever een parallel geschakelde buffer) en het 10/0,5 expansievat evenzo (meestal te klein en te lage voordruk bij plaatsing beneden). Maar als je 't financieel vergelijkt met alles van NIBE los kopen, dan ben je voordeliger uit. Laadpomp, distributiepomp, bijverwarming, regeling, boiler, buffer, expansievat, driewegklep.

[...]

Thanks, die ga ik bekijken. Ook leverbaar via TU zie ik.

[...]

Dat gaat beneden al gebeuren, de hele dekvloer gaat er uit. Maar op slaapkamers en een paar andere secundaire vertrekken worden 't LT convectoren voor snelle regeling.
Volgens mij zitten er in zo'n VVM 2 3weg kleppen en ook 2 pompen, verder nog diverse printplaten.

Waarom zou je trouwens boven met 40/45 graden gaan stoken als je bij je nieuw aan te leggen vloerverwarming aan 30c eigenlijk al teveel hebt ? Bij ons is alles 1 systeem en draait dat ook op 28c, ook de radiatoren. Nou ben ik niet bepaald een standaard geval en heb ik een paar jaar gewerkt aan het zo krijgen van mijn systeem, maar moraal van mijn verhaal: denk niet te heet qua Ta, je WP wint het op zijn lange draaien met lage Ta niet op de hoge temperaturen daar heb je cv ketels voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
koevlaas2 schreef op maandag 1 november 2021 @ 23:08:
Volgens mij zitten er in zo'n VVM 2 3weg kleppen en ook 2 pompen, verder nog diverse printplaten.
1x driewegklep en inderdaad een aparte laadpomp en distributiepomp. Vandaar mijn vraag of het wel zo anders is, volgens mij is het voornamelijk de compacte bouw.
Waarom zou je trouwens boven met 40/45 graden gaan stoken als je bij je nieuw aan te leggen vloerverwarming aan 30c eigenlijk al teveel hebt ?
Op stooklijn buitentemperatuur. 45/40 zal hij alleen hoeven te draaien bij -10 buitentemperatuur om de transmissie te dekken met de Jagas. Meestal inderdaad een stuk lager.

Edit: ook met Jagas zou 35/30 kunnen bij -10 als ik overal DBE/DBH’s plaats maar die zijn relatief waanzinnig duur. Voor die paar uren in het jaar beter even iets hogere aanvoer.

[ Voor 11% gewijzigd door roderickvd op 01-11-2021 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
roderickvd schreef op maandag 1 november 2021 @ 23:17:
[...]

1x driewegklep en inderdaad een aparte laadpomp en distributiepomp. Vandaar mijn vraag of het wel zo anders is, volgens mij is het voornamelijk de compacte bouw.

[...]

Op stooklijn buitentemperatuur. 45/40 zal hij alleen hoeven te draaien bij -10 buitentemperatuur om de transmissie te dekken met de Jagas. Meestal inderdaad een stuk lager.

Edit: ook met Jagas zou 35/30 kunnen bij -10 als ik overal DBE/DBH’s plaats maar die zijn relatief waanzinnig duur. Voor die paar uren in het jaar beter even iets hogere aanvoer.
Ik draai bij -10c ook op 28c draai dan alleen 24/7 om toch voldoende warmte binnen te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roderickvd
Deze berekening was ook al in continu bedrijf, dus zonder nachtverlaging.

Als ‘t straks meevalt en ik met tweaken toch lager kan draaien dan berekend, all the better.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:53
koevlaas2 schreef op maandag 1 november 2021 @ 23:22:
[...]

Ik draai bij -10c ook op 28c draai dan alleen 24/7 om toch voldoende warmte binnen te krijgen.
Met airco’s aan?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee niet aan gehad toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
roderickvd schreef op maandag 1 november 2021 @ 23:31:
Deze berekening was ook al in continu bedrijf, dus zonder nachtverlaging.

Als ‘t straks meevalt en ik met tweaken toch lager kan draaien dan berekend, all the better.
Ik durf er bijna een lichaamsdeel voor in het vuur te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
@koevlaas2 en @Grolsch wat is het (laad-) vermogen van jullie warmtepomp bij die boilers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
koevlaas2 schreef op maandag 1 november 2021 @ 22:46:
Eerste scan van de Vaillant aroTHERM plus bij vergelijkbaar vermogen:
- mooi spul, vergelijkbare COP bij zowel 35 als 45 °C aanvoer
- 6 dB luider dan de F2120
- Elektrisch bijverwarming nodig om dekkend te zijn. Dan kom je ook hier op een alles-in-één unit uit. Nu geen VVM met 176 liter maar een uniTOWER plus met 185 liter en vergelijkbare 8,54 kW bijstook.
- Geen getrapte regeling vermogen o.b.v. stroommeting, alleen contact voor totaal blokkeren warmtepomp.
- e.e.a. materiaal circa € 3.000 goedkoper

Acties:
  • +2 Henk 'm!
roderickvd schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 08:36:
@koevlaas2 en @Grolsch wat is het (laad-) vermogen van jullie warmtepomp bij die boilers?
Moet hoeveel KW de WP verwarmt bedoel je :?

Ik heb een ruim 4m2 spiraal in mijn 400 liter boiler die met +- 10KW verwarmd wordt. Wel een beetje afhankelijk van buitentemperatuur, SWW doet hij bij mij op 62HZ, dus als het buiten warmer is wordt er meer vermogen geleverd dan wanneer het kouder is (de welbekende COP).

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-06 09:25
roderickvd schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:12:
[...]

Eens voor kokend water. Voor warm water nog een punt van twijfel. Leidinglengte kan bij mij heel kort zijn, vanuit opstelruimte binnenunit in de garage door de muur heen prikken naar de keuken.
Een zeer korte leiding scheelt al veel idd. Dan is de vraag vooral, hoeveel warm water gebruik je daadwerkelijk in de keuken?

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
Nous112 schreef op maandag 1 november 2021 @ 20:48:
[...]

Beste Banjy, er is een apart Nefit warmtepomp forum. Zie Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen
Betreffende je vraag: je hebt inderdaad nog een binnenunit erbij nodig, dit is de Enviline unit. Hierin zit de besturing voor de monoblock buitenunit, de sww boiler, de besturing van de legionella preventie en de communicatie interface.
Ging mij meer in het algemeen om een Monoblock, bijvoorbeeld dus de EnviLine of Bosch Kompress.
Eigenlijk is het best zonde als ik het zo lees want als je alleen het verwarmgedeelte zou gebruiken heb je dus de SWW boiler en legionella preventie niet nodig. Besturing zou in de monoblock kunnen, al dan niet met draadloze thermostaat verbinding of je laat de pomp altijd draaien en voorziet een temperatuur regeling op de retourtemperatuur plus buitentemperatuur?

Reden dat ik het vraag is dat ik best wat tweakers ook eerst de stap zie maken naar een Warmtepomp boiler (meestal op basis van ventilatie) en daarna nog een Lucht/water warmtepomp voor de verwarming.
Je hebt dan meer keuzes qua boilervolume en de apparaten zijn lichter volgens mij, dus makkelijker ook op een zolder etc. te plaatsen. Daarnaast zou je misschien wel 2x subsidie kunnen pakken.. en een warmtepomp boiler lijkt veel goedkoper (+- € 2.200) dan een 'Tower' (snel € 3.000-4.000)

Tegelijkertijd is het ook misschien ergens 'zonde' want linksom of rechtsom gebruiken beide gewoon dezelfde buitenlucht. Enige is dat op een warme zomerdag je in huis wel eens hotspots hebt qua warmte (wij op zolder), daar dan met ventilatie direct warmte uit trekken en gekoeld in een andere ruimte terug laten komen voelt wel prettig. Energetisch kan je dan net zo goed gewoon ook de buitenunit in koelmodus zetten kan ik mij zo voorstellen.
roderickvd schreef op maandag 1 november 2021 @ 21:14:
[...]

De VVM gebruikt de stroomtrafo's alleen voor vermogensbeperking en niet andersom. In plaats daarvan kun je gebruik maken van "Smart Grid Ready" contacten om te signaleren dat er "goedkoop vermogen" beschikbaar is. Je zal dit zelf moeten knutselen o.b.v. een signaal van je omvormer of domotica of dergelijke.

Theoretisch zou 't prima kunnen met een stroomtrafo want die meet bij teruglevering stroom in tegengestelde richting ("negatief"), maar de VVM werkt niet zo.
Erg interessant! Mijn tweaker skills zijn onvoldoende om iets dergelijks zelf te maken. Het maakt wel dat ik soms denk, moet je niet echt nog een paar jaar wachten. Dit gaat (hopelijk) straks natuurlijk allemaal min of meer standaard worden. Waarbij je gewoon een kabel van je slimme meter trekt naar je Warmtepomp vanaf de P1 poort en daar kan instellen hoe je wil dat de warmtepomp daarop reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:52
weet iemand het verschil tussen een Remeha mercuria en de Mitsubishi SUZ?

als ik de gegevens vergelijk dan zitten hier nog wel redelijke verschillen in
volgens remeha kan de 8 kw bij -7 nog maximaal 9 kW leveren tov de mitsubishi SUZ-SWM80 kan deze nog 7,7 kW leveren

nu kan je een meting op meerdere manieren uitvoeren met verschillende uitkomsten, maar kan ik er vanuit gaan dat de mercuria en de Mitsubishi SUZ gelijkwaardig presteren of zit hier toch nog wel verschil in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushMule
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-02-2023
Ik heb een situatie waarin ik 11 groepen op een vv verdeler heb, alles op +/- dezelfde flow (17l/min totaal). Ta nu zo rond de 27. De groepen zijn allen zo'n 90m lang. Nu wordt de woonkamer beduidend minder warm dan de keuken. De woonkamer ligt verder van de verdeler weg dan de keuken. De woonkamer ligt op de westkant en is dus 's morgens niet bezond (is dat een woord?).Ook zit er een vrij grote raampartij. Verder bevat de woonkamer een groot vloerkleed en dito grote bank. Met andere woorden, er is daar dus het een en ander afgeschermd aan vloer opppervlak en wat meer warmteverlies door de glaspartijen. Maargoed, de keuken heeft weer een groot eiland staan, ook wat afscherming dus.

Kan ik nu duur de flow in de keukengroep wat te verlagen en daarmee de flow in de woonkamer dus te verhogen meet afgifte krijgen in de woonkamer en dus een betere temperatuurbalans bewerkstelligen? Of is dat verkeerd bedacht?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-06 14:26
Bedoeling is door waterzijdig inregelen overal de gewenste temperatuur te bereiken met overal een zo groot mogelijke flow - liefst zonder hoorbare ruis - zodat de aanvoertemperatuur zo laag mogelijk is, met nog voldoende reserve voor SWW en defrosts.

Indien het pomptoerental kan worden verhoogd, kan je de flow nog vergroten zodat ook de woonkamer meer flow krijgt. Het verlagen van de flow naar de keuken (of andere groepen) zorgt daar voor minder warmte: is dat acceptabel?
Zo niet, dan zal de Ta omhoog moeten.
Neem de tijd om de effecten van elke wijziging te beoordelen: vloeren reageren traag.

EDIT: als je een mengverdeler hebt, kan je die ook aan (laten) passen.

[ Voor 5% gewijzigd door Remco45 op 02-11-2021 11:52 ]

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 24-06 10:46
ISDE-subsidie van RVO in 2022 voor (hybride) warmtepompen
Een paar dagen geleden is hier op het forum al gesproken over de aangekondigde verhoging van de ISDE-subsidie voor (hybride) warmtepompen, en het artikel van Vereniging Eigen Huis (VEH) over dit onderwerp, met als advies pas volgend jaar de subsidie aan te vragen omdat je dan het hogere (+50%) subsidiebedrag toegekend zult krijgen.

Ik heb VEH benaderd om na te gaan of dit advies een eigen invulling van de redactie betreft, of dat zij zich baseren op een (liefst publieke) bron bij het ministerie of het RVO, waaruit onweerlegbaar blijkt dat voor de bepaling van de hoogte van het subsidiebedrag het moment van aanvragen geldt, en niet het moment van aangaan van de overeenkomst met de installateur, of het moment van betalen van de factuur. Het RVO is bij de start van de subsidieregeling in 2016 immers wel nadrukkelijk uitgegaan van het moment van aankoop voor toekenning van subsidie.

Na flink doorvragen blijkt dat VEH geen antwoord kan geven op deze specifieke vraag en zij hebben mij doorverwezen naar het RVO. Uiteindelijk bij het RVO ook contact gehad met een medewerkster die aangeeft dat inderdaad het moment van aanvragen van de subsidie geldt, en niet het moment van kopen of betalen. Echter: het RVO meldt ook dat de regeling voor verhoging een voornemen betreft en het plan nog niet definitief is vastgesteld door de overheid. Het betreft een voorstel of voornemen van het ministerie om de ISDE-subsidie voor zowel all-electric als hybride warmtepompen te verhogen. Bovendien kunnen de voorwaarden nog wijzigen.

Pas als de regeling definitief is, en bekend is of de huidige voorwaarden gecontinueerd worden of dat er sprake is van een of meerdere wijzigingen, zal het RVO alle informatie publiceren op hun website. Op dat moment zal ook de nieuwe lijst met warmtepompen gepubliceerd worden, met de bijhorende subsidiebedragen.

Bovenstaand verslag is uiteraard een weergave van mijn persoonlijke opvatting van gesprekken, en zonder garanties, maar wel wat ik tot op heden boven tafel kan krijgen over de plannen. Wellicht hebben jullie iets aan deze info.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushMule
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-02-2023
Remco45 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:43:
Bedoeling is door waterzijdig inregelen overal de gewenste temperatuur te bereiken met overal een zo groot mogelijke flow - liefst zonder hoorbare ruis - zodat de aanvoertemperatuur zo laag mogelijk is, met nog voldoende reserve voor SWW en defrosts.

Indien het pomptoerental kan worden verhoogd, kan je de flow nog vergroten zodat ook de woonkamer meer flow krijgt. Het verlagen van de flow naar de keuken (of andere groepen) zorgt daar voor minder warmte: is dat acceptabel?
Zo niet, dan zal de Ta omhoog moeten.
Neem de tijd om de effecten van elke wijziging te beoordelen: vloeren reageren traag.

EDIT: als je een mengverdeler hebt, kan je die ook aan (laten) passen.
De woonkamer wordt wel warm, dat is niet echt het probleem, het probleem is dat de keuken dan aanzienlijk warmer is. Mijn warmtepomp loopt met een vaste flow, ik zal eens kijken of die nog omhoog kan. Het probleem is echter meer de onbalans in temperatuur tussen woonkamer en keuken. Ik zit goed met mijn gedachtengang dat als ik de flow in de keuken knijp dat dan de woonkamer warmer gaat worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-06 14:26
BushMule schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:00:
[...]
De woonkamer wordt wel warm, dat is niet echt het probleem, het probleem is dat de keuken dan aanzienlijk warmer is. Mijn warmtepomp loopt met een vaste flow, ik zal eens kijken of die nog omhoog kan. Het probleem is echter meer de onbalans in temperatuur tussen woonkamer en keuken. Ik zit goed met mijn gedachtengang dat als ik de flow in de keuken knijp dat dan de woonkamer warmer gaat worden?
Dan kan je inderdaad de flow van de keuken wat verminderen.
De verminderde flow zal zich verdelen naar rato van leidingweerstand over de overige groepen.

[ Voor 83% gewijzigd door Remco45 op 02-11-2021 15:03 ]

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMarco
  • Laatst online: 08:57
Even zijstap. Is het eigenlijk mogelijk om eerst een hybride naast de CV aan te sluiten, en later met een buffervat de CV door een 2e warmtepomp te vervangen (soort cascade). Beiden regelen op buffervat-temperratuur, waarbij de 2e warmtepomp bijvoorbeeld pas ingaat bij een buitentemperatuur onder de 4grC (bijvoorbeeld instellen via stooklijn >4gr ruim onder stooklijn van de 1e pomp? en eerst mooi een paar jaar testen met de hybride wanneer die hulp nodig heeft). Losse na-regeling (e.g. evohome, homematic, etc) die de ruimtes op verzoek voedt vanuit buffervat.

Zo'n cascade zou de instap-investering flink lager maken (initieel geen SWW en alleen een standaard hybride pomp) en meer zekerheid geven dat de uiteindelijke combi niet onder- en niet over-gedimensioneerd is en zelfs in voor/najaar minder staat te pendelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alfa159
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-06 19:14
Ik zie nu eindelijk wat documentatie over de nieuwe NIBE S2125 monobloc (8 en 12kw versies). Het is wel in het Fins. Lekker google-translaten dus. Ik heb het nog niet goed door kunnen nemen, maar zo op het eerste gezicht lijkt het vermogen (bij lagere temperaturen lager dan vergelijkbare vaillant arotherm plus toestellen. De units is een stuk groter - vooral de diepte van 820mm VS 450mm voor de Vaillant).

https://ammattilaiset.nibe.fi/nibedocuments/30144/431992-1.pdf

Grafiekjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJjP2Ncsnp-hUMds1I8tT9p14Xs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sCUcwQE7cc04SVTLPlmy0Tcy.png?f=fotoalbum_large

Qua geluid lijkt deze dan weer stiller dan de Vaillant (arotherm plus 75/6 VS de S2125-8 zo op het oog vergeleken).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EE52CyDUsTLH4ZF8J0XcEgA756A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CXS0iB88ogThC4NftRhY3LlN.png?f=fotoalbum_large

Misschien een domme vraag, maar de 8kw variant lijkt nergens 8kw te leveren. De 12kw variant lijkt nergens 12kw te leveren. Het vermogen hangt van de temperatuur af en is dus niet 1 getal. Is er een standaard manier waarmee de KW in productnamen tot stand komt?

[ Voor 23% gewijzigd door Alfa159 op 02-11-2021 18:48 ]

https://vsospecialist.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-06 23:00
Alfa159 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:53:

Misschien een domme vraag, maar de 8kw variant lijkt nergens 8kw te leveren. De 12kw variant lijkt nergens 12kw te leveren. Het vermogen hangt van de temperatuur af en is dus niet 1 getal. Is er een standaard manier waarmee de KW in productnamen tot stand komt?
Geen domme vraag en hierop gaat het wel vaker fout, maar er staat nergens dat het een 8 of 12kW unit is. Er staat alleen een cijfer in het typenummer. Daarom is het zo belangrijk dat je goede specificaties hebt om te vergelijken. Een Mitsubishi SW75 is bijvoorbeeld net iets krachtiger dan de Nibe S2125-12.
Pagina: 1 ... 6 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.