Waar wonen jullie? Wij hebben een bijna gelijkwaardige situatie welke al gerealiseerd is. Je kunt komen voelen en luisteren in Amersfoort.danman15 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 19:35:toon volledige bericht
Wij zijn ook aan het oriënteren voor een full electric oplossing met een warmtepomp.
Nu zie ik veel informatie voorbijkomen waar je allemaal op moet letten, je ziet op internet vele aanbieders. Met andere woorden, ik zie door de bomen het bos niet meer. Uiteraard heb ik met veel aandacht de posts zitten te lezen, de rode lijn die ik hier uit haal is dat elk huis anders is en dat de wensen ook meespelen die je zelf hebt.
Onze situatie:
Gebruiksoppervlakte: 122m2
Inhoud: +- 340m3
Gasverbuik gemiddeld afgelopen 5 jaar: +-600m3 (koken, douchen en verwarmen)
Bouwjaar: 2014
Ons gezin bestaat uit 2 volwassenen én 2 kleine kinderen (basisschool leeftijd).
Onze zonnepanelen halen jaarlijks +- 3200 kilowatt op. De planning is om er nog 2 panelen (400+wp per paneel) bij te leggen op ons schuurtje. Meer kunnen wij niet kwijt.
Alle ramen zijn voorzien van HR++
Zolder, kruipruimte, etc zijn allemaal voorzien van isolatie.
De begane grond is voorzien van vloerverwarming, de 1e verdieping heeft lage temperatuur radioteren en op zolder hebben wij niks. De temperatuur van onze CV staat al jaar en dag ingesteld op 40 graden voor het verwarmen.
Volgens de Koevlaas methode kom ik uit op nog geen 3KW. Nu moet daar nog warm water bij. Is een 5KW warmtepomp voldoende of is dat misschien al te veel?
De warmtepomp komt bij ons in de voortuin (dat is de bedoeling), wij hebben een relatief kleine achtertuin en onze voortuin ligt op het zuiden. In de winter kan hij dus mooi gebruik maken van het zonnetje. Onze CV zit op ongeveer 4 meter van de voortuin op de begane grond. Vandaar de keuze om de warmtepomp aan de voorkant te plaatsen.
De leidingen en kabels wil ik via de kruipruimte naar de voortuin leiden.
Naast de CV kast zit de trappenkast, hier zou ik een warmwater boiler willen plaatsen. De hoogte is door de trap beperkt en NIBE maakt liggende boilers. Zijn hier ervaringen mee of is er een andere mogelijkheid?
Vanwege de voortuin mag de warmtepomp niet hoger zijn dan 1 meter. Dit zorgt er voor dat de keuzes wat beperkter worden.
Ik heb contact gehad met verschillende leveranciers. De één geeft aan dat ze alleen hybride installaties doen, de ander geeft weer aan dat je tussen de 7 en 12KW nodig hebt (wat mij veel te veel lijkt), weer iemand geeft aan dat een doorstromer weer het beste is voor je warme water.
Wij vinden het erg belangrijk dat de warmtepomp zo min mogelijk geluid maakt ivm overlast voor de buren.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4