Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.531.531 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-05 11:32
Possible schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 09:23:
@mgroen81 thx!

Zie alleen dat die set temp niet mogelijk is met de pana volgens mij. De pana heeft een heatshift van maximaal +5

Klopt dat @thehog ?
Zonder even verder de context te lezen, ja de shift is max -5 tot +5. Als je niet WAR draait maar DIRECT temp dan kan je met dezelfde commando de exacte temperatuur zetten (maar dan moet je zelf WAR berekenen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bravertal schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 12:38:
Ik heb een warmtepomp met bijbehorende thermostaat, deze kan ik per graad omhoog of omlaag doen.

Is er een mogelijkheid om dit aan te passen zodat ik ook naar een halve graad omhoog of omlaag aan te passen?[Afbeelding]
Via Melcloud kan je het wel per halve graad instellen. Maar ik vond die ruimteregeling uiteindelijk niet goed genoeg en ben voor WAR + thermostaat gegaan. Lees hier waarom.
Remco45 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 13:01:
Zoals hierboven al aangegeven: nee.
Dat klopt niet helemaal. Op het kastje van Mitsubishi kan dit inderdaad niet, maar via Melcloud (en de bijbehorende Android/IOS/Win10 apps) dus wel.

Verder wel eens met jouw oplossing. Hier hangt dezelfde thermostaat, maar dan op de overloop. Door die plaats heb ik het probleem opgelost dat de WP steeds overdag uit ging als de zon even naar binnen scheen en de woonkamer opwarmde.

[ Voor 26% gewijzigd door Andrehj op 23-10-2021 13:51 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:01
mgroen81 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 07:17:
[...]

Die posts ken ik natuurlijk wel. Maar ik heb een andere unit en mijn handleiding heeft het niet over vermogensbeperkende switches. Ik heb een PUHZ-W50VHA. Dat is een op dit forum niet gangbare monoblock Ecodan.
Oh, het monoblock had ik even gemist. Geen idee of het dan mogelijk is of niet..

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-04 12:11
Andrehj schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 13:45:
[...]

Via Melcloud kan je het wel per halve graad instellen. Maar ik vond die ruimteregeling uiteindelijk niet goed genoeg en ben voor WAR + thermostaat gegaan. Lees hier waarom.

[...]

Dat klopt niet helemaal. Op het kastje van Mitsubishi kan dit inderdaad niet, maar via Melcloud (en de bijbehorende Android/IOS/Win10 apps) dus wel.
Is de hysteresis daarmee ook aan te passen? Dat is voor mij grootste probleem van de eigen thermostaat functie. Met 1 graad hysteresis en vloerverwarming is het compleet onbruikbaar...

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!
vandermark schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 14:10:
[...]
Is de hysteresis daarmee ook aan te passen? Dat is voor mij grootste probleem van de eigen thermostaat functie. Met 1 graad hysteresis en vloerverwarming is het compleet onbruikbaar...
Nee dus. Zie de link in mijn vorige post "Lees hier waarom".

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
Andrehj schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 10:01:
[...]

Kun jij ook eens zo'n grafiek (waarin zowel Ta als COP staan) posten, met de bijbehorende buitentemperatuur?

Meest waarschijnlijke oorzaak (dank @Grolsch en @Remco45 ) lijkt een soort opstarteffect, pas na lange tijd stabiel draaien worden de rendementen van uit de boekjes gehaald.
Hierbij toen ik eergisteren de 60gr run deed:
Leuk detail vindt ik dat onze unit dus "gewoon" tot boven de 62gr kan gaan en op zichzelf zonder element mijn vat de 60gr laat aantikken. (op 1/3 van boven gemeten).

https://snapshot.raintank...c577EDSNe5IDi567EWyHlPF63

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Robindd schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 14:15:
[...]
Hierbij toen ik eergisteren de 60gr run deed:
Leuk detail vindt ik dat onze unit dus "gewoon" tot boven de 62gr kan gaan en op zichzelf zonder element mijn vat de 60gr laat aantikken. (op 1/3 van boven gemeten).
Dat deed die van mij zojuist bij de legionellarun ook (met vergelijkbare beroerde COP van 2.0 op het einde). Maar bij mij hangt de sensor op 1/3 van onderen, dus daar was het toen nog maar 57 graden.
Het elektrisch element onderin is dus zeker nog wel nodig om het hele vat boven de 60 graden te krijgen.
Gelukkig snort ie nu weer mooi met COP 8.2. 8)
(Tb 12, 34 Hz, Ta 24.8 en 610 W elektrisch)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-05 11:27
Diedo70 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:29:
Ik volg dit topic met interesse omdat we ons ook orienteren op het plaatsen van een warmtepomp.
In het panasonic topic zie ik dat er aardig wat mensen zijn die hun systeem zelf gekocht en/of geinstalleerd hebben.

Technisch zou een monoblock qua installatie wel te doen moeten zijn als ik het zo lees.
Maar voor de RVO subsidie moet de warmtepomp door een erkend bedrijf geinstalleerd worden.

Hebben de eigenaren van deze systemen allemaal afgezien van de subsidie omdat de kosten van zelf installeren alsnog lager uitvallen? Of zijn zij bijvoorbeeld met een installateur overeen gekomen om een deel van de installatie zelf te doen, en bijvoorbeeld de eindschouwing en het inregelen door een erkend bedrijf te laten doen en zo in aanmerking te komen voor de subsidie? Ik ben benieuwd naar de ervvaringen van de DHZ'ers
Ik ben ook erg benieuwd hiernaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
Zwartoog schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 14:34:
[...]

Ik ben ook erg benieuwd hiernaar.
In de praktijk is er vrij veel mogelijk zolang je maar een factuur van installateur hebt en betaalbewijs. Je kan er nog steeds voor kiezen 90% zelf te doen en laatste (controle)zaken door installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-05 13:48
Naast mijn vraag van vanmorgen heb ik er nog een:
Ik heb beneden vloer verwarming + 7 radiatoren, en boven heb ik vloerverwarming in de badkamers en 6 radiatioren.
Als ik de inhoud van de huidige buizen slangen en radiatoren optel kom ik op zo'n 225 liter systeem inhoud.
Ik heb geen regelaars, alles staat altijd open.
Zelfs als ik mijn afgifte boven vergroot met fancoils i.p.v. de huidige T22 radiatoren, dan houd ik nog 190l systeem inhoud over en 9 groepen vloer + 7 radiatoren om de flow in kwijt te kunnen als de fancoils allemaal dicht zouden staan.
Nu vraag ik me dus af of het wel zo nuttig is om in mijn situatie een buffervat en extra pomp in het systeem te hebben als ik overstap op een WP, wat denken jullie ?

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@Andrehj @Robindd
Legionellarun is vandaag door de zon gedaan, hele vat 60+ graden. Doet de WP niks. Geen idee wat voor COP. 8) Blij dat ik m'n Atag Q-Solar heb omgebouwd naar een WP gecombineerd met ZB, zeker met de huidige prijsontwikkeling energie.

Edit:
Andrehj schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 15:41:
[...]

Die COP zal heel hoog zijn, je had elektrisch alleen een pompje van misschien 100W nodig voor het verwarmen.
Maar bij mij ging de legionellacyclus ook door de zon, alleen via de PV-panelen en de warmtepomp. ;)
En het allermooiste is: Ook de waterpomp (en de wasmachine beneden) liepen op diezelfde zonne-energie!
Mijn conclusie is: als je een warmtepomp hebt, kun je beter PV plaatsen dan een zonneboiler. Als je die zonneboiler al had, ligt het wellicht anders.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJ0CXOfymi6BDea-UboXPx99JkY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FV9F8ajkwVY5VTNJwqpD5nxk.jpg?f=user_large

:X

[ Voor 61% gewijzigd door BenEco op 23-10-2021 15:51 ]

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:09

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Woon sinds mei in een (vrijstaande) nieuwbouw woning van zo’n 220M² / 730M³ voorzien van een Daikin Altherma 3 (8kWh versie volgens mij).

Bewust in het begin alle secties open laten staan zodat vloer ook in de bijkeuken, berging en garage een keer opwarmt. Valt me wel op dat het energieverbruik de laatste week best heftig blijft. Zit zo op 7 – 12kWh aan opgenomen energie. Heb een behoorlijk overschot aan panelen liggen (~15kWh piek) maar met de druilerige dagen van de afgelopen week krijg ik mijn eigen verbruik niet eens gecoverd.
Temperatuur in huis is prima (~21,5c, wat aan de hoge kant denk ik). Natuurlijk zit er een berg vocht in het huis maar ik had verwacht toch wat lager uit te komen.

Zijn er wat slimme trucs om te controleren of alles naar behoren functioneert? Stooklijn is in te stellen zag ik: zit nu op 25c en kan oplopen tot 40c als het echt koud is buiten. Heeft het nut hier wat mee te doen?

22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BenEco schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 15:33:
@Andrehj @Robindd
Legionellarun is vandaag door de zon gedaan, hele vat 60+ graden. Doet de WP niks. Geen idee wat voor COP. 8) Blij dat ik m'n Atag Q-Solar heb omgebouwd naar een WP gecombineerd met ZB, zeker met de huidige prijsontwikkeling energie.
Die COP zal heel hoog zijn, je had elektrisch alleen een pompje van misschien 100W nodig voor het verwarmen.
Maar bij mij ging de legionellacyclus ook door de zon, alleen via de PV-panelen en de warmtepomp. ;)
En het allermooiste is: Ook de waterpomp (en de wasmachine beneden) liepen op diezelfde zonne-energie!
Mijn conclusie is: als je een warmtepomp hebt, kun je beter PV plaatsen dan een zonneboiler. Als je die zonneboiler al had, ligt het wellicht anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tortelli schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 15:39:
Woon sinds mei in een (vrijstaande) nieuwbouw woning van zo’n 220M² / 730M³ voorzien van een Daikin Altherma 3 (8kWh versie volgens mij).

Bewust in het begin alle secties open laten staan zodat vloer ook in de bijkeuken, berging en garage een keer opwarmt. Valt me wel op dat het energieverbruik de laatste week best heftig blijft. Zit zo op 7 – 12kWh aan opgenomen energie. Heb een behoorlijk overschot aan panelen liggen (~15kWh piek) maar met de druilerige dagen van de afgelopen week krijg ik mijn eigen verbruik niet eens gecoverd.
Temperatuur in huis is prima (~21,5c, wat aan de hoge kant denk ik). Natuurlijk zit er een berg vocht in het huis maar ik had verwacht toch wat lager uit te komen.

Zijn er wat slimme trucs om te controleren of alles naar behoren functioneert? Stooklijn is in te stellen zag ik: zit nu op 25c en kan oplopen tot 40c als het echt koud is buiten. Heeft het nut hier wat mee te doen?
Kun je op de een of andere manier je WP monitoren, bijvoorbeeld via een app, of via het stroomverbruik of een externe vermogensmeter? Dan kun je zien of de warmtepomp mooi continu loopt of steeds aan en uit gaat (pendelen, wat veel extra stroom kost).
Die Ta 25 zit bij jouw oppervlak denk ik wel goed. Die Ta 40 bij kou is veel te hoog, zo warm kun jij je vloer nooit krijgen. Zet die maar eens terug naar 30 of zo. Maar dat gaat je nu niets brengen.
Alles begint bij de monitoring.
Overigens lijkt je verbruik wel aardig normaal. T.o.v. ons (met nog wat grotere woning) aan de hoge kant, maar je woont er nog maar net, alles is nog koud. Ik zou het maar even afwachten, en dus vooral zorgen dat je wat kunt monitoren.

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 23-10-2021 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-05 23:40
Tortelli schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 15:39:

Begin eens te vertellen waar je woont. Noordwijk aan Zee of de Achterhoek maakt nogal wat uit. En die zonnepanelen, de naam zegt het al, hebben zon nodig. Komt pas in in mei weer echt goed. En die 12 kWh, is dat per uur, per etmaal of per week? Met of zonder SWW?

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 03-05 14:16
Apocalyps895 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 08:20:
Gisteren met @koevlaas2 de WP gevuld met R410a er zat nog geen 1 kg in van de nodige 3.3kg ...
Dat is dus het equivalent van 2700 m3 gas verstoken, kunnen we eens gaan stoppen met R410a?

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
t.oswald schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 15:50:
[...]
Begin eens te vertellen waar je woont. Noordwijk aan Zee of de Achterhoek maakt nogal wat uit. En die zonnepanelen, de naam zegt het al, hebben zon nodig. Komt pas in in mei weer echt goed.
Rond deze tijd gaat dat ook met bewolking toch prima hoor. Hier is het nu hartstikke bewolkt en toch hark ik nog 1500W binnen (met 14 kWp). Dat is genoeg om het hele huis incl. warmtepomp op te laten draaien. Alleen in de periode half november - half februari kom ik dik stroom tekort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Andrehj schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 15:47:
[...]

Kun je op de een of andere manier je WP monitoren, bijvoorbeeld via een app, of via het stroomverbruik of een externe vermogensmeter? Dan kun je zien of de warmtepomp mooi continu loopt of steeds aan en uit gaat (pendelen, wat veel extra stroom kost).
Die Ta 25 zit bij jouw oppervlak denk ik wel goed. Die Ta 40 bij kou is veel te hoog, zo warm kun jij je vloer nooit krijgen. Zet die maar eens terug naar 30 of zo. Maar dat gaat je nu niets brengen.
Alles begint bij de monitoring.
Wou eigenlijk mijn orginele post nog uitbreiden met wat extra informatie, hierbij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q9EAk-Qb1e5hrPDbMb-eCfbrAp0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AtaiNBQd0AFBhxjezQeSvG7l.jpg?f=fotoalbum_medium
Energieverbruik voor het verwarmen (tapwater zit hier niet bij)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Novl44b-G8QzhD6VbYcnFvj8uCM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8cgNxPiMmAPUHoQghigzO0Ks.jpg?f=fotoalbum_medium
Energieverbruik oktober tot nu toe is 82 kWh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NVIZX0j9Opk_NYDifYjUjAK8YIA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XuGDkmsK2bvnNTedKHNeYFJT.jpg?f=fotoalbum_medium
Geproduceerde warmte afgelopen week

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b8Uw3H5DhZ4TOf-Zzf6KFqIb1Rs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/13DDihYRaRureq4PsTIOoHwr.jpg?f=fotoalbum_medium
Geproduceerde warmte oktober tot nu toe is 426 kWh (komt dus uit op een COP van 5.2?)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Monitor mijn P1 poort waardoor ik vrij accuraat kan zien wat we verbruiken. Vooral het nachtverbruik geeft natuurlijk een goed beeld. Gisteravond niet thuis geweest waardoor ook dat geen invloed heeft. Je ziet dat hij vooral snachts loopt de laatste dagen.
Heb een rustverbruik van rond de 250-300 watt.
t.oswald schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 15:50:
[...]

Begin eens te vertellen waar je woont. Noordwijk aan Zee of de Achterhoek maakt nogal wat uit. En die zonnepanelen, de naam zegt het al, hebben zon nodig. Komt pas in in mei weer echt goed. En die 12 kWh, is dat per uur, per etmaal of per week? Met of zonder SWW?
Dicht bij Arnhem in een klein dorpje. Woning is vrijstaand en ik heb wel 1,5 km weiland naast me (lees wind). Hou wel rekening met het feit dat ik beneden nu alles nog verwarm (en het dus heerlijk warm is in mijn garage). Wou vandaag eea gaan knijpen echter draait de warmtepomp nu niet... kortom ik zie geen effect op die metertjes bij de verdeelpunten :D.
Andrehj schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 15:55:
[...]

Rond deze tijd gaat dat ook met bewolking toch prima hoor. Hier is het nu hartstikke bewolkt en toch hark ik nog 1500W binnen (met 14 kWp). Dat is genoeg om het hele huis incl. warmtepomp op te laten draaien. Alleen in de periode half november - half februari kom ik dik stroom tekort.
Ik hark actueel ook een 1500 watt binnen (maar heb ook de 3e was en droger draaien ;)).
Tot nu toe 7,3 kWh op het huis opgewekt en 9.4kWh op tuinhuis.

[ Voor 16% gewijzigd door Tortelli op 23-10-2021 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-05 16:44
vandermark schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 10:56:
[...]

Dan toch kijken of je mijn script kan ombouwen naar HA.
Hieronder zie je hoe het vanochtend ging. 9.05 zet de domoticz thermostaat de WP aan. En het slowstart script heeft de Ta-doel direct met 4 graden verlaagd naar 22 graden (Ta-doel is 26 graden). Na een uur was die op Ta 26 gekomen.

[Afbeelding]
Heb je hiervan ook de afbeelding van de S0 poort? Dus opgenomen vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Andrehj schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 15:55:
[...]

Die van mij staan nu toch echt te harken met 10W per stuk met de huidige bewolking.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tortelli schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 15:59:
Monitor mijn P1 poort waardoor ik vrij accuraat kan zien wat we verbruiken. Vooral het nachtverbruik geeft natuurlijk een goed beeld. Gisteravond niet thuis geweest waardoor ook dat geen invloed heeft. Je ziet dat hij vooral snachts loopt de laatste dagen.
Heb een rustverbruik van rond de 250-300 watt.
We wonen bij elkaar in de buurt. Jouw P1-meting komt uit Domoticz. Ik kan je aanraden om in de meterkast ook een energiemeter voor je WP te installleren en die in Domoitcz uit te lezen, dat geeft veel beter inzicht.
Verder is er denk ik niet veel mis. Wat ik in jouw geval zou doen (en zelf ook doe) is een nachtverlaging van 0.5 graden instellen.
Dan draait de WP het grootste deel van het jaar alleen overdag (op zonnestroom en met hogere COP door de hogere buitentemperatuur). Alleen als hij het overdag niet meer warm krijgt (bij vorst dus) zal de WP ook 's nachts aan gaan. Klein nadeeltje is dan wel dat het in zo'n vorstperiode in huis ook ietsje (0.3°C of zo) koeler is, maar hier vinden we dat geen probleem omdat je dan meestal toch een trui aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Moet eens kijken of ik dat in kan stellen in de Daikin. Wel een goeie tip btw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Tortelli schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 16:11:
Moet eens kijken of ik dat in kan stellen in de Daikin. Wel een goeie tip btw!
Het nut van nachtverlaging is wel afhankelijk van de afgifte systeem en de buitentemperatuur. Met alleen vv kan 24/7 als het wat kouder wordt voor veel comfort zorgen. Als je bovendien ‘s morgens vroeg op moet, zal de wp toch echt aan de bak moeten op het koudste moment van de nacht/ochtend en zal die COP winst wel kunnen tegenvallen.

[ Voor 19% gewijzigd door t.oswald op 23-10-2021 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

@t.oswald ik heb alleen vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
En dan is een kamer die als je op staat lekker op temperatuur is toch wel prettig. In deze tijd van het jaar kan het best lastig zijn om een constante temperatuur in je huis te krijgen. De Wp zal regelmatig uren uit zijn. In de winter loopt dat makkelijker, omdat je vloeren dan maximaal bufferen. Ik doe nu in de ochtend af en toe mijn Daikin airco aan, dan is de kamer in tien minuten heel aangenaam tijdens het ontbijt. Daarna zorgt de zon voor de rest, behalve vandaag….

[ Voor 3% gewijzigd door t.oswald op 23-10-2021 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
KaDoos schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 16:03:
[...]

Heb je hiervan ook de afbeelding van de S0 poort? Dus opgenomen vermogen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-zngAkiOMekHLj0JHa8LFEC6mwg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9pssSpK7RPFwHmqtkAHIAA9N.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Laatst online: 23:11
Daar wil ik eigenlijk ook naar toe. Ik verlies daar denk ik nog teveel warmte voor. Echter als je kijkt dat bij mij vanmorgen om 9 uur de verwarming is uitgegaan en de vloer nog steeds aangenaam warmte afgeeft zou ik toch nog een eind moeten kunnen komen.

Denk dat je dan wel naar 100% RAR moet gaan of niet? Zoals afgelopen week bij 17 graden buiten zal de verwarming overdag niet aanslaan.

In de ochtend vind ik 16 graden al warm genoeg. Overdag is er niemand en pas vanaf 18:00 hoeft het warm te zijn. SWW doe ik al om 15:00.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!
t.oswald schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 16:14:
Het nut van nachtverlaging is wel afhankelijk van de afgifte systeem en de buitentemperatuur. Met alleen vv kan 24/7 als het wat kouder wordt voor veel comfort zorgen. Als je bovendien ‘s morgens vroeg op moet, zal de wp toch echt aan de bak moeten op het koudste moment van de nacht/ochtend en zal die COP winst wel kunnen tegenvallen.
Als ik 's ochtends vroeg op moet vind ik het niet zo erg als het beneden 20.5 ipv 21°C is. (Meer koelt een goed geïsoleerde woning met WTW in een nacht echt niet af, en het betrof hier een splinternieuwe woning van @Tortelli ).
De WP gaat hier pas om 10 uur aan, als de zon al op is en de ergste kou weg en draait dan alleen tijdens de warmste uren van de dag.
Maar dan zal bij een wat oudere woning natuurlijk anders zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-04 21:15
....

Daarnaast hoorde ik van @koevlaas2 dat mijn oplossing nog nooit vertoond is op het forum, ik heb een 1fase buiten unit (zodat je nog goed kan terug moduleren) maar deze zou 35a afgezekerd moeten zijn. Nu heb ik 3x25a (ik wil 3 fasen houden) dus dat zou betekenen om naar 3x35a te gaan met een meer prijs van +/- 600 euro vastrecht per jaar. Bij komend nadeel is dat je dan 1 fase helemaal kan belasten.

Om dit te verdelen over 2 fasen (en de 3x25a behouden) heb ik een spaartrafo laten wikkelen die van 400v(2 fasen) naar 230v gaat. Dit werkt tot nu toe al prima, totaal kosten (incl stevige kast om buiten op te kunnen hangen) ongeveer 800 euro.

[Afbeelding]
Als ik het goed begrijp heeft jouw buitenunit nu dus een zwevende nul. Die transformator zorgt er daarnaast voor dat aardfouten niet meer gedetecteerd worden door de aardlekschakelaar die de kabel naar de buitenunit beveiligt. Heb je hier nog een beveiliging achter zitten? Anders lijkt me dit niet de meest veilige oplossing.

En hoe wordt de binnenunit gevoed? Is dit vanuit de buitenunit, want dan is ook deze niet beveiligd tegen aardfouten. Of loopt er alleen een zwakstroom communicatiekabel?

[ Voor 6% gewijzigd door Blihi op 23-10-2021 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Andrehj schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 14:26:
[...]

Dat deed die van mij zojuist bij de legionellarun ook (met vergelijkbare beroerde COP van 2.0 op het einde). Maar bij mij hangt de sensor op 1/3 van onderen, dus daar was het toen nog maar 57 graden.
Het elektrisch element onderin is dus zeker nog wel nodig om het hele vat boven de 60 graden te krijgen.
Gelukkig snort ie nu weer mooi met COP 8.2. 8)
(Tb 12, 34 Hz, Ta 24.8 en 610 W elektrisch)
Dat geloof ik graag inderdaad! Al gaat legionella ook al dood bij 55gr+, duurt alleen wat langer.
Ik doe echter niet aan legionella runs, puur voor het idee soms even een tikje omhoog naar de 60 :-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Bij ons in Twente kennen we ook geen legionella, gelukkig wel nuchter boerenverstand :+

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Andrehj schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 17:18:
[...]

Als ik 's ochtends vroeg op moet vind ik het niet zo erg als het beneden 20.5 ipv 21°C is. (Meer koelt een goed geïsoleerde woning met WTW in een nacht echt niet af, en het betrof hier een splinternieuwe woning van @Tortelli ).
De WP gaat hier pas om 10 uur aan, als de zon al op is en de ergste kou weg en draait dan alleen tijdens de warmste uren van de dag.
Maar dan zal bij een wat oudere woning natuurlijk anders zijn.
Smaken verschillen. Hier gaat ie als er een beetje zon wil zijn om 11.00 uit en tussen 4.00 en 6.00 aan. WAR met Tado thermostaat voor de auto shift (tussen -2 en +2) en het Wifi relais voor aan/uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s5LM-iSkzR4zhjEkfDDGjAVeT7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7qFmzYc3INkVlH77nLTbdFTQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Hoe toveren jullie die info uit die warmtepompen btw? Volgens mij hangt de Daikin niet aan het netwerk :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Tortelli schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 18:52:
Hoe toveren jullie die info uit die warmtepompen btw? Volgens mij hangt de Daikin niet aan het netwerk :(.
Ik heb Panasonic, plaatje uit de Aquarea Service Cloud. Mijn Daikin airco’s zie ik in de Daikin Residential Controller. Wat je voor de Daikin Wp moet hebben weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

@t.oswald zit dit default in de airco's in? Of is het een stukje hardware welke je nodig hebt?
Ik heb een 3 tal (multisplit) airco systeem maar ben nooit op deze mogelijkheid gewezen :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Steeds een beetje meer...
Toen wij net in ons huis woonden had ik dat ook allemaal niet. Ik had alleen een paar kWh meters hangen die ik zelf af kon lezen.
Mitsubishi Electric heeft een cloud (MELCloud). Daar kun je (met een wifi-adapter die aan de WP hangt) je WP aan hangen. Dan kun je je WP op afstand bedienen en een wat temperatuurgrafiekjes laten zien. Aan diezelfde cloud hangen ook onze Mitsubishi Electric airco's. Daikin heeft wellicht ook wel zoiets.
Mijn eerste grafieken kwamen dus uit die cloud.
Daarna mijn Pi weer aangesloten, zodat ik de slimme meter kon uitlezen in Domoticz.
Toen mbv het melcloud2domoticz script de data van mijn WP in Domoticz binnen gehengeld.
Tussendoor nog mbv een modbus adapter de meters in mijn meterkast uit gaan lezen en ook naar Domoticz gestuurd.
Afgelopen zomer had mijn installateur eindelijk tijd om de Kamstrup vermogensmeter in het leidingwerk onder de WP te monteren, en sinds een week of zo kan ik die ook (via Meterbus) uitlezen en ook die data komt nu in Domoticz.
En nu staan de volgende klusjes al weer te wachten:
  • Wat DS18B20 sensoren installeren aan het SWW-vat en die op de Pi aansluiten
  • De modbus data beter binnen halen, en ook van meerdere meters
  • COP script maken om de COP's van SWW, verwarmen en koelen alledrie te kunnen berekenen en daar ook dagwaardes van te krijgen
  • Het geheel richting Grafana oid krijgen om de data langer te kunnen bewaren
Alles beetje bij beetje, want in een nieuwe woning waarin je ook nog veel zelf doet en hebt gedaan is de klussenlijst eindeloos.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 23-10-2021 19:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Domoticz is zo 2016, nodered + ha is 2021.

Conclusies trekken we in grafana, als ik sommige grafieken vanuit domoticz in dit topic bekijk krijg ik jeuk op plekken waar ik het bestaan niet van wist.

@Andrehj die melcloud snel verkopen en een procon ophalen.

[ Voor 13% gewijzigd door Grolsch op 23-10-2021 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Tortelli schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 19:32:
@t.oswald zit dit default in de airco's in? Of is het een stukje hardware welke je nodig hebt?
Ik heb een 3 tal (multisplit) airco systeem maar ben nooit op deze mogelijkheid gewezen :D.
Off topic. WiFi module apart te bestellen. Was bij mij bij levering inbegrepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Grolsch schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 19:43:
Domoticz is zo 2016, nodered + ha is 2021.

Conclusies trekken we in grafana, als ik sommige grafieken vanuit domoticz in dit topic bekijk krijg ik jeuk op plekken waar ik het bestaan niet van wist.

@Andrehj die melcloud snel verkopen en een procon ophalen.
Komt goed. Zoals hierboven al gezegd, we doen het stapje voor stapje. Ook die Procon staat nog ergens op mijn lijstje, maar is wat naar beneden geschoven sinds ik via de Kamstrup supernauwkeurig de vermogensgegevens binnen krijg. Dan is er eigenlijk geen reden meer om naar een Procon te gaan, want alle overige data krijg ik via (gemodificeerd) Melcloud2Domoticz wel binnen. Bovendien zit ik vanwege de airco's toch nog aan Melcloud vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

t.oswald schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 19:46:
[...]

Off topic. WiFi module apart te bestellen. Was bij mij bij levering inbegrepen.
Airco heeft wifi, de WP niet (kan hem in het menu niet terugvinden). Morgen eens mee prutsen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-05 11:53
vandermark schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 10:36:
[...]

Ook een galante oplossing om een slowstart te krijgen 👍🏻👌🏻
Deze is helemaal eenvoudig.
Iedere minuut de Ta aanpassen. 3 graden hoger dan Tr
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alias: Ramp up WP
description: Laat WP op laag vermogen draaien
trigger:
  - minutes: /1
    platform: time_pattern
condition:
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.mitsubishi_outdoor_temp
    above: '5'
  - condition: state
    entity_id: sensor.mitsubishi_operation_mode
    state: Heating
action:
  - service: mqtt.publish
    data:
      topic: mitsubishi/SetFlowTemp
      payload_template: >-
        {{ states('sensor.mitsubishi_return_temperature') | float + 3 | round(1)
        }}
mode: restart

Voor 2x en 3x met het script draaiend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pY_PpYv32eidbobLRmMTqop-rcU=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/br5GUu6DelWArU0nx5T60xti.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 18% gewijzigd door mgroen81 op 23-10-2021 20:31 ]

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • +1 Henk 'm!
daansan schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 08:46:
Sinds ik de warmtepomp (sw75yaa) hier nu een maandje heb staan merk ik dat ju het wat kouder begint te worden logischerwijs de runs langer worden.

Wat ik alleen ook zie is dat de runs (die starten om ca 06:00 na een periode van max 1 graad nachtverlaging) best lange tijd op top vermogen van de wp draaien. Nu zo 9.6 kW en 76 Hz.

Hoe regelt de WP nou dat hij zo lang op max vermogen draait? Ik zou verwachten dan met Tbuiten nog boven 0 hij op een lager vermogen zou moeten kunnen doorpruttelen. (Het vermogenskabeltje om het max vermogen te beperken stuurt @koevlaas2 me op dus daar kan ik nog mee experimenteren.

Maar ligt dit gedrag nou aan mn nachtverlaging? Of heeft het te maken met een ruim bemeten afgifte systeem? (200 m2 VV HoH 10cm 18x2, 25 groepen)
Zit op de post.
Als je WP het vermogen kwijt kan draait ie volgas naar de doelwatertemperatuur, misschien staat je watertemp te hoog ik denk dat je met 26c een heel eind komt.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 21:34:
@Tiesert Je hebt een boilervat voor warmtepompen nodig met lange spriraal inderdaad.
https://www.groene-energi...ilers-en-toebehoren/p-1a/
https://www.durocan.com/product/wps-300-l-boiler/
Waar je nu naar verwijst is een zonneboiler met een kleine spiraal onderin.

Een verwarmingselement in het midden, heb ik opgelost met een circulatiepompje. (en een controller)
Een DJG WPS300 is speciaal voor een warmtepomp, de durocan die je aanhaalt is onderhuids een DJG.
Je kan namelijk je eigen boilers door DJG laten maken en dan met je eigen merk verkopen, Fujitsu doet dit bijvoorbeeld.

@Andrehj Qua element heb je gelijk, maar een 2.9m2 spiraal is heel erg goed geschikt voor een WP, zelfs de 1.8m2 van de Panasonic zou nog wel net kunnen met de 12 kW WP maar mijn voorkeur is de DJG.
@Tiesert

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PentaClover schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 15:29:
Naast mijn vraag van vanmorgen heb ik er nog een:
Ik heb beneden vloer verwarming + 7 radiatoren, en boven heb ik vloerverwarming in de badkamers en 6 radiatioren.
Als ik de inhoud van de huidige buizen slangen en radiatoren optel kom ik op zo'n 225 liter systeem inhoud.
Ik heb geen regelaars, alles staat altijd open.
Zelfs als ik mijn afgifte boven vergroot met fancoils i.p.v. de huidige T22 radiatoren, dan houd ik nog 190l systeem inhoud over en 9 groepen vloer + 7 radiatoren om de flow in kwijt te kunnen als de fancoils allemaal dicht zouden staan.
Nu vraag ik me dus af of het wel zo nuttig is om in mijn situatie een buffervat en extra pomp in het systeem te hebben als ik overstap op een WP, wat denken jullie ?
Ik maak mij werkelijk waar nooit druk om de inhoud van een cv systeem, als de afgifte er maar is.
9 groepen en 7 radiatoren zoveel had ik niet eens en draaide daar met een WP op van minimaal 3.8 kW vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bravertal schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 12:38:
Ik heb een warmtepomp met bijbehorende thermostaat, deze kan ik per graad omhoog of omlaag doen.

Is er een mogelijkheid om dit aan te passen zodat ik ook naar een halve graad omhoog of omlaag aan te passen?[Afbeelding]
Dan heb je deze combi nodig, je hebt nu de controller uit de binnenunit aan de muur hangen.
https://www.123klimaatsho...1r-e-mitsubishi-electric/

Kan ik trouwens wel goedkoper leveren :*) (geen reclame).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gisteren met @koevlaas2 de WP gevuld met R410a er zat nog geen 1 kg in van de nodige 3.3kg ... wij hebben geprobeert om de pump down te activeren op de hitachi yutaki s combi maar dit weigerde de yutaki. Nu zag ik dat de pump down eigenlijk alleen maar een geforceerde "space cooling" opstart van 2 uur.

Mijn yutaki is niet voorzien van die "cooling kit", wat niet meer is dan een kabeltje die je in de PCB moet prikken.

[Afbeelding]

Weet iemand op welke connector deze geprikt moet worden?

Dan kunnen we de cooling activeren op de WP en op deze manier de resterende R410 naar binnen trekken.

Daarnaast hoorde ik van @koevlaas2 dat mijn oplossing nog nooit vertoond is op het forum, ik heb een 1fase buiten unit (zodat je nog goed kan terug moduleren) maar deze zou 35a afgezekerd moeten zijn. Nu heb ik 3x25a (ik wil 3 fasen houden) dus dat zou betekenen om naar 3x35a te gaan met een meer prijs van +/- 600 euro vastrecht per jaar. Bij komend nadeel is dat je dan 1 fase helemaal kan belasten.

Om dit te verdelen over 2 fasen (en de 3x25a behouden) heb ik een spaartrafo laten wikkelen die van 400v(2 fasen) naar 230v gaat. Dit werkt tot nu toe al prima, totaal kosten (incl stevige kast om buiten op te kunnen hangen) ongeveer 800 euro.

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Een kilo ? Er zat nog geen 600 gram in, met mijn beste kunnen er ongeveer 2.3 kilo in gekregen waar de machine in iedergeval op draait maar er moet nog wel even een kilo bij.
Is je huis nog warm geworden? Kunnen we volgende keer dan wat beter koelen met wat warmte in het huis (buiten het probleem met het niet willen koelen).
Edit: Gek trouwens dat er geen hoge persgas waarschuwing en geen LP switch op zitten, totaal geen foutmeldingen omtrent dit gegenereerd.

[ Voor 3% gewijzigd door koevlaas2 op 23-10-2021 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 19:48:
[...]

Komt goed. Zoals hierboven al gezegd, we doen het stapje voor stapje. Ook die Procon staat nog ergens op mijn lijstje, maar is wat naar beneden geschoven sinds ik via de Kamstrup supernauwkeurig de vermogensgegevens binnen krijg. Dan is er eigenlijk geen reden meer om naar een Procon te gaan, want alle overige data krijg ik via (gemodificeerd) Melcloud2Domoticz wel binnen. Bovendien zit ik vanwege de airco's toch nog aan Melcloud vast.
Ik zie het nut van een kamstrup niet zo, zal ongetwijfeld iets nauwkeuriger zijn dan mijn metingen, maar het maakt qua resultaat niets uit. Kun jij met dat script wel frequentie van de wp uitlezen? Dat vind ik nogal voordeel van de Procon, samen met defrost info.

Belangrijkste van logging is eigenijk e verbruik, dan kun je zien wat de wp doet.

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 23-10-2021 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:57:
Ik zie het nut van een kamstrup niet zo, zal ongetwijfeld iets nauwkeuriger zijn dan mijn metingen, maar het maakt qua resultaat niets uit. Kun jij met dat script wel frequentie van de wp uitlezen? Dat vind ik nogal voordeel van de Procon, samen met defrost info.

Belangrijkste van logging is eigenijk e verbruik, dan kun je zien wat de wp doet.
Ja, ik lees daarmee ook de frequentie uit. En ook de status. Moet nog even zien of daar ook de defrosts status tussen zit.
E-verbruik hou ik al een jaar bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
koevlaas2 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:33:
@Andrehj Qua element heb je gelijk, maar een 2.9m2 spiraal is heel erg goed geschikt voor een WP
?
Had ik ergens gezegd dat dat niet zo was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Grolsch schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:57:
[...]

Een WP kan veel vermogen trekken maar eigenlijk niets doen....
Dan zit er weer een groter gat in de ozonlaag

Als je beide hebt, dan kan je dat eruit halen.. (al kan je met de procon gegevens natuurlijk ook berekeningen laten maken)

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-10-2021 21:31 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 21:26:
[...]

?
Had ik ergens gezegd dat dat niet zo was?
Andrehj schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 21:29:
[...]

Je moet de specs even bij de fabrikant halen. DJG verkoopt volgens mij geeneens vaten met een elektrisch verwarmingselement, en zeker niet eentje van 55 kW 1-fase 8)7 8)7 8)7 . Alleen maar met een (veel te hoog geplaatst) 1.5" aansluitgat daarvoor.
Van beide is overigens de spiraal veel te klein (dat DJG vat is ook zeker niet voor een WP), je zoekt iets rond de 3 m². (Meer is beter).
Hier toch, of lees ik het niet goed ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 21:29:
[...]

Een WP kan veel vermogen trekken maar eigenlijk niets doen....
Dan zit er weer een groter gat in de ozonlaag

Als je beide hebt, dan kan je dat eruit halen.. (al kan je met de procon gegevens natuurlijk ook berekeningen laten maken)
Ik zie zonder kamstrup precies hetzelfde.

Aangezien de procon flow, ta en tr doorgeeft is een kamstrup voor mij niet van toegevoegde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 27-04 13:48
koevlaas2 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:33:
[...]

Een DJG WPS300 is speciaal voor een warmtepomp, de durocan die je aanhaalt is onderhuids een DJG.
Je kan namelijk je eigen boilers door DJG laten maken en dan met je eigen merk verkopen, Fujitsu doet dit bijvoorbeeld.

@Andrehj Qua element heb je gelijk, maar een 2.9m2 spiraal is heel erg goed geschikt voor een WP, zelfs de 1.8m2 van de Panasonic zou nog wel net kunnen met de 12 kW WP maar mijn voorkeur is de DJG.
@Tiesert
Ik probeer vooral te begrijpen *waarom* je de DJG-WPS300 beter vindt dan een Panasonic PAW-TD30C1E5. Het spiraal van de DJG is met 2,9m2 aanzienlijk groter dan de 1,8M,2 van de Panasonic, En als leek denk ik dat het verschil in stilstandsverlies van 55 voor DJG vs 46 voor de Panasonic (oftewel 20% verschil) toch ook behoorlijk meeweegt? Alle energie die niet verloren gaat, hoef je er alvast niet meer in te stoppen... De panasonic heeft ook nog een 1,5kW elektrische verwarming. Bij de DJG WPS300 is dat niet, of een optie?

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:18
Weet iemand hoeveel een 3-weg klep mag lekken over de niet gestuurde aansluiting.
Dus bij verwarmen hoeveel mag er dan naar boiler spiraal lopen?

Want door het pitotbuis effect trekt nu de verwarming mijn boiler omlaag met 1C/h. De aanvoer is vanaf de 3-weg klep.
Als ik de handafsluiter dicht doe, doet die 1C per 6 uur. Wat ik acceptabel vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
koevlaas2 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 21:45:
Hier toch, of lees ik het niet goed ?
Daar reageerde ik op een link naar een gewoon (niet voor WP) vat van DJG met een spiraal van 1m² of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dapdodo schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 21:56:
Weet iemand hoeveel een 3-weg klep mag lekken over de niet gestuurde aansluiting.

Want door het pitotbuis effect trekt nu de verwarming mijn boiler omlaag met 1C/h. De aanvoer is vanaf de 3-weg klep.
Als ik de handafsluiter dicht doe, doet die 1C per 6 uur. Wat ik acceptabel vind.
Dan is je klep niet goed. Ik heb een kogelkraan van Tameson (https://tameson.nl/kleppe...-3-weg-230vac-relais.html). Die lekt niet en heeft een extra lage stromingsleer stand). Klagen bij je installateur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Andrehj schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 21:58:
[...]

Daar reageerde ik op een link naar een gewoon (niet voor WP) vat van DJG met een spiraal van 1m² of zo.
O ik dacht dat je dat schreef over de WPS300 (Speciaal model voor een WP) nou ja laat dan maar.
Voor wat betreft @Tiesert zou ik graag het WPS300 vat toepassen omdat ik deze ken, de kwaliteit ken en precies weet hoe deze toe te passen. Bij het Panasonic model moet ik dat allemaal nog maar zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tiesert schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 21:55:
[...]

Ik probeer vooral te begrijpen *waarom* je de DJG-WPS300 beter vindt dan een Panasonic PAW-TD30C1E5. Het spiraal van de DJG is met 2,9m2 aanzienlijk groter dan de 1,8M,2 van de Panasonic, En als leek denk ik dat het verschil in stilstandsverlies van 55 voor DJG vs 46 voor de Panasonic (oftewel 20% verschil) toch ook behoorlijk meeweegt? Alle energie die niet verloren gaat, hoef je er alvast niet meer in te stoppen... De panasonic heeft ook nog een 1,5kW elektrische verwarming. Bij de DJG WPS300 is dat niet, of een optie?
De DJG ken ik en de kwaliteit daarvan ook, ik heb thuis mijn 4e vat (nu een DJG), door schade en schande wijs geworden zullen we maar zeggen.
Van de DJG weet ik dat het topkwaliteit is, de Panasonic is goedkoper en heeft ook nog een element dus dan is er vast ergens anders op bezuinigd ?
Koevlaas2 neemt liever geen risico. 11W is trouwens niks daar laad je net aan je telefoon mee op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

pitotbuis? Daar meette ik vroeger luchtsnelheden mee. ;)
Bedoel je niet thermosiphon?

@Grolsch
Ik reageerde met name op je conclusie dat opgenomen vermogen leidend is of de WP goed werkt of niet.
Dat is dus niet zo...
De procon meet ook hetzelfde als de kamstrup, hetzij iets minder achter de komma.
Daar zijn we het wel over eens.

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-10-2021 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 22:09:
[...]

@Grolsch
Ik reageerde met name op je conclusie dat opgenomen vermogen leidend is of de WP goed werkt of niet.
Dat is dus niet zo...

[...]

De procon meet ook hetzelfde als de kamstrup, hetzij iets minder achter de komma.
Het hele cop verhaal beïnvloed je niet met een kamstrup.

Wat je wilt signaleren is ongewenst pendelgedrag, dus de belangrijkste info vind ik opgenomen vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Grolsch schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 22:15:
[...]

Het hele cop verhaal beïnvloed je niet met een kamstrup.

Wat je wilt signaleren is ongewenst pendelgedrag, dus de belangrijkste info vind ik opgenomen vermogen.
Sinds de energie crisis, loop ik al 2 dagen te douchen met de P1 homewizard app.(buiten de douche)
Ik bleek teveel energie uit het net te verbruiken in de vorm van een doorstroomverwarmer.
Terwijl het vat gewoon warm was. Zonde.
De esbe VTA322 mengventiel weer gefinetuned en de wijas teruggeschroefd.

//einde offtopic

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-10-2021 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-05 16:37

Ik heb een soortgelijke ervaring gehad, maar weet zo niet meer hoeveel warmte in verloor uit mijn boiler.
Omdat ik vanwege de beschikbare ruimte er geen andere 3 wegklep in wilde zetten, heb ik er een extra kogelklep in de leiding naar de boiler opgenomen die door dezelfde draad wordt aangestuurd als de 3 weg klep.
Probleem verholpen, en hiermee dus ook bewezen dat de 3 weg klep weldegelijk de oorzaak was; dit zou niet moeten kunnen volgens de spec' en de leverancier, maar het was dus wel het geval.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Naalroc schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 22:51:
[...]

Ik heb een soortgelijke ervaring gehad, maar weet zo niet meer hoeveel warmte in verloor uit mijn boiler.
Omdat ik vanwege de beschikbare ruimte er geen andere 3 wegklep in wilde zetten, heb ik er een extra kogelklep in de leiding naar de boiler opgenomen die door dezelfde draad wordt aangestuurd als de 3 weg klep.
Probleem verholpen, en hiermee dus ook bewezen dat de 3 weg klep weldegelijk de oorzaak was; dit zou niet moeten kunnen volgens de spec' en de leverancier, maar het was dus wel het geval.
Is een optie, maar gezien het hier nog maar 3 weken draait, mag de installateur eerst. Maar voordat ze gaan roepen dat dit normaal is, toch even de vraag.
Desnoods automatiseert die de handafsluiter met een motor en dan inderdaad op de driewegklep bedrading aansluiten. Houden we even achter de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 22:51:
[...]

Mijn chineesjes sluiten wel goed af, mits het plastic van de motor niet uitbreekt maar daar doet een hoeklijn en een paar tyraps wonderen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
AUijtdehaag schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 22:09:
Nee die nog niet. Dat kan ik niet checken als er water stroomt. In de retour komen die van de boilerspiraal en de verwarming samen. De boilerspiraal zit op de steel van het T-stuk. En daar lijkt die aan te zuigen en als dan de 3-weg klep niet dicht is gaat er water stromen. En koelt dan mijn boiler extra sterk af, en verplaatst die warmte naar de CV. Maar huis is met deze dagen warm zat. Als ik naar de temperatuur verhouding kijk zou het met zo'n 200L per uur zijn. Op totaal van 1200L/h dat door de CV leiding gaat.

Die thermosiphon zie ik pas als ik het eens een dag stil kan laten staan. Dat kan dus pas als de 3-weg niet meer lekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
koevlaas2 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 22:56:
[...]

Mijn chineesjes sluiten wel goed af, mits het plastic van de motor niet uitbreekt maar daar doet een hoeklijn en een paar tyraps wonderen voor.
Ik heb er idd nu ook een 'Chineesje' er bij in zitten, en dat is een kogelklep, die, bijna per definitie, niet lekt.
De lekkende is een vlinderklep, "Made in Italy".

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 23:19:
[...]

Ik heb er idd nu ook een 'Chineesje' er bij in zitten, en dat is een kogelklep, die, bijna per definitie, niet lekt.
De lekkende is een vlinderklep, "Made in Italy".
Van het merk York ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Evenes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23-03 11:29
@Andrehj

Hier ook geen beste COP voor SWW.

Dit jaar gemiddeld 2,3
Laatste 4 maanden 2,46 - 2,48

Tot en met juni 55 graden, dt 10 graden, eco, large. Cop 2,47
Juli 50 graden, dt 10 graden, eco, large. Cop 2,48
Augustus. 50 graden, dt 15 graden, normaal, large. Cop 2,46
September 55 graden, dt 10 graden, normaal, large. Cop 2,46

Dus de buiten temp heeft meer invloed dan de settings.
Alles met interne meters berekend.

Staat hier dus weer lekker op 55 graden. Alles onder de 50 vind ik lauw. Maar dat is persoonlijk.

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
biljoenblik schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 23:40:
@Andrehj

Hier ook geen beste COP voor SWW.

Dit jaar gemiddeld 2,3
Laatste 4 maanden 2,46 - 2,48

Tot en met juni 55 graden, dt 10 graden, eco, large. Cop 2,47
Juli 50 graden, dt 10 graden, eco, large. Cop 2,48
Augustus. 50 graden, dt 15 graden, normaal, large. Cop 2,46
September 55 graden, dt 10 graden, normaal, large. Cop 2,46

Dus de buiten temp heeft meer invloed dan de settings.
Alles met interne meters berekend.

Staat hier dus weer lekker op 55 graden. Alles onder de 50 vind ik lauw. Maar dat is persoonlijk.
toon volledige bericht
Onder de 50 graden gaat je cop logaritmisch omhoog.
Heb op vakantie weer eens met een cv ketel gedoucht en mistte mijn warmtepomp gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 22:32:
[...]

Sinds de energie crisis, loop ik al 2 dagen te douchen met de P1 homewizard app.(buiten de douche)
Ik bleek teveel energie uit het net te verbruiken in de vorm van een doorstroomverwarmer.
Terwijl het vat gewoon warm was. Zonde.
De esbe VTA322 mengventiel weer gefinetuned en de wijas teruggeschroefd.

//einde offtopic
Ik heb ontzettende spierpijn in mijn kaak door de crisis van het lachen om de TVT :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:00
@koevlaas2 weet jij de COP ook voor SWW met je nieuwe WP?

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LacsapOV
koevlaas2 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 23:54:
[...]

Ik heb ontzettende spierpijn in mijn kaak door de crisis van het lachen om de TVT :+
Anders ik wel. Elektrische auto van de zaak. Zelf de energie opwekken en 40ct vergoeding van de baas. Dan gaat het hard. 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-05 11:27
koevlaas2 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 23:48:
[...]

Heb op vakantie weer eens met een cv ketel gedoucht en mistte mijn warmtepomp gelijk.
Waarom dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bij mijn warmtepomp zet ik de douche uit en dan weer aan, meteen weer de gewenste watertemperatuur.
Op vakantie deed ik hetzelfde alleen werd de douche dan heel even onaangenaam heet en dan weer wat kouder om vervolgens naar de ingestelde temperatuur te gaan, erg oncomfortabel vond ik dat.

En de Cv ketel stond voor verwarming op 80 graden wat een in mijn ogen heel raar verwarmingsbeeld gaf, gelukkig was het zo'n intergas cv die ik weet te bedienen zonder boekje dus heb 'm op 60 graden max. afgeregeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:32

Japie.G

Colour Classic

Voor de daikin gebruikers. Geen wifi module kopen maar pak ESPAltherma. Kun je echt alles wat je maar wilt uitlezen voor vrijwel nop. (Heb wel donatie aan het project gedaan) Werkt helemaal top!

Ikzelf stuur de data naar influx/grafana en naar domoticz.

Succes!

[ Voor 10% gewijzigd door Japie.G op 24-10-2021 00:37 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

koevlaas2 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 00:14:
[...]

Bij mijn warmtepomp zet ik de douche uit en dan weer aan, meteen weer de gewenste watertemperatuur.
Op vakantie deed ik hetzelfde alleen werd de douche dan heel even onaangenaam heet en dan weer wat kouder om vervolgens naar de ingestelde temperatuur te gaan, erg oncomfortabel vond ik dat.

En de Cv ketel stond voor verwarming op 80 graden wat een in mijn ogen heel raar verwarmingsbeeld gaf, gelukkig was het zo'n intergas cv die ik weet te bedienen zonder boekje dus heb 'm op 60 graden max. afgeregeld.
Dit probleem ligt veelal aan de tapcomfort stand, + een slechte mengthermostaat douchekraan.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Zijn er mensen welke hier ervaring hebben met de ELGA ACE of de Vaillant warmtepompen? (Laatste is goed schrikt voor HTV) Betreft verbruik ben ik heel erg benieuwd, verbruik nu rond de 800 m3 gas voor een rijtjes woning uit 1960, hybride systeem is voor mij de beste optie. Een voorraad vat is geen mogelijkheid (houten draagconstructie niet voor geschrikt.) andere optie is een elektrische geiser of elektrische doorstroom verwarmer. (Maar rendement technisch niet echt een slimme keuze.)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DutchWing schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 00:47:
Zijn er mensen welke hier ervaring hebben met de ELGA ACE of de Vaillant warmtepompen? (Laatste is goed schrikt voor HTV) Betreft verbruik ben ik heel erg benieuwd, verbruik nu rond de 800 m3 gas voor een rijtjes woning uit 1960, hybride systeem is voor mij de beste optie. Een voorraad vat is geen mogelijkheid (houten draagconstructie niet voor geschrikt.) andere optie is een elektrische geiser of elektrische doorstroom verwarmer. (Maar rendement technisch niet echt een slimme keuze.)
Als je op 800m3 gas zit kan je denk ik makkelijk over op monovalent, desnoods met een airco. Hybride met hoge temperaturen svp begin er niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 03-05 15:03
koevlaas2 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 22:03:
[...]

O ik dacht dat je dat schreef over de WPS300 (Speciaal model voor een WP) nou ja laat dan maar.
Voor wat betreft @Tiesert zou ik graag het WPS300 vat toepassen omdat ik deze ken, de kwaliteit ken en precies weet hoe deze toe te passen. Bij het Panasonic model moet ik dat allemaal nog maar zien.
Mijn Panasonic 9H heeft nu 1 seizoen goed gedraaid en nu de gas prijs oploopt zit ik overwegen om ook SWW met de warmte pomp te doen.

wat zou het voordeel zijn om dit met mijn Panasonic te doen?

andere opties met subsidie zijn:
1 atlantic v4 explorer
2 Auer Edel Air
3 Auer Edel Eau

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apocalyps895
  • Laatst online: 04-04 08:06
koevlaas2 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:50:
[...]

Een kilo ? Er zat nog geen 600 gram in, met mijn beste kunnen er ongeveer 2.3 kilo in gekregen waar de machine in iedergeval op draait maar er moet nog wel even een kilo bij.
Is je huis nog warm geworden? Kunnen we volgende keer dan wat beter koelen met wat warmte in het huis (buiten het probleem met het niet willen koelen).
Edit: Gek trouwens dat er geen hoge persgas waarschuwing en geen LP switch op zitten, totaal geen foutmeldingen omtrent dit gegenereerd.
Huis wordt warm, afgelopen 2 nachten zelfs rond het vriespunt hier. Ik merk wel dat de hele vloer nog goed moet opwarmen, verschil de Tr komt langzaam omhoog maar tot nu toe de woning prima op 20°c kunnen houden (ondanks dat er boven nog een stuk geïsoleerd moet worden). Ik zal komende week de WP proberen op cooling te krijgen door dat kabeltje op het PCB te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Laatst online: 03-05 09:45
@Dylantje2 m'n favo publiekelijke Grafana doet het niet meer :+

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
  • Laatst online: 04-04 08:06
Skipper-93 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 11:26:
[...]

Het roze draadje op onderstaande foto. Ik weet het niet honderd procent zeker, maar ik meen dat pin 1 en pin 3 doorverbonden zijn. (Van boven naar onderen)
[Afbeelding]
Bedankt. Ik ga hiervoor een kabeltje maken en deze door verbinden om zo de cooling geactiveerd te krijgen. Ik kon hier niets over vinden in alle documentatie wat ik wel vreemd vind. (Ik las dat als je de "cooling-kit" koopt daar wel een handleiding bij zit dus daar zal het wel in staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-05 09:49
Apocalyps895 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 09:25:
[...]

Bedankt. Ik ga hiervoor een kabeltje maken en deze door verbinden om zo de cooling geactiveerd te krijgen. Ik kon hier niets over vinden in alle documentatie wat ik wel vreemd vind. (Ik las dat als je de "cooling-kit" koopt daar wel een handleiding bij zit dus daar zal het wel in staan).
Ik heb een helaas Franstalige service manual waar het in staat. Die was een poos te downloaden zonder account. Wanneer je die wil kun je eventueel jouw e-mailadres sturen in een persoonlijk bericht.

Ik lees nu dat de connector vijf pinnen heeft. Pin 2 en pin 5 moeten doorverbonden worden! De telling loopt van onderaf.
Naast het kabeltje mag dipswitch 4 van DSW1 op ON. Daarna kun je het zonnetje op de controller veranderen in een ijsster.

Ik hoop dat hij bij deze temperaturen wil koelen.

[ Voor 7% gewijzigd door Skipper-93 op 24-10-2021 09:58 ]

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23-03 11:29
koevlaas2 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 23:48:
[...]

Onder de 50 graden gaat je cop logaritmisch omhoog.
Dat geloof ik gelijk. Maar ik vind water onder de 50 graden echt geen porum.
Zeker bij afwassen enz.

En de regendouche geeft minder water, omdat er minder koud bijgemengd wordt.

Milieu en besparen is leuk. Maar kom niet aan mijn warmwater.
Acht het is toch nog steeds beter als een electrische boiler. (en met deze gasprijzen wellicht ook beter dan gas)

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
LacsapOV schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 09:08:
[Afbeelding]
Pendel, pendel.

Ik had het al eerder gezien maar omdat ik nog niet kan loggen moest ik in de buurt van het apparaat staan.
- setpoint 25
- retour 24.3
- aanvoer 26.1

Rond dat punt gaat de pomp een minuut uit. De retour temperatuur loopt terug en hij spring weer aan.
Ik heb nu het setpoint maar met een graad verhoogd.

Tips zijn welkom!😉
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZ-OrQGnLSxQTLbuKZeDEtmTz1M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FCxueztaofZzrrJT3jhb3esC.png?f=fotoalbum_large
Ziet er stukken beter uit. Gaat wel een beetje hard van stapel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-05 16:31

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Daannn1987 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 09:17:
@Dylantje2 m'n favo publiekelijke Grafana doet het niet meer :+
Heb sinds kort nieuw internet..
Ruk bende

Maar hij komt wel weer online

Tijd😔😔😔

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kird03
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-05 09:46
heb hier vailant all electric WP in een rijtjeshuis uit 1962, kom van ca 1000m3 verbruik incl sww. Ook houten draagconstructie, voorraadvat van 180l geen enkel probleem op zolder. Vaillant warmt dat binnen 30 minuten op naar 52 graden.

Zie ook het Vaillant topic wat net geopend is.

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
biljoenblik schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 09:55:
[...]

Zeker bij afwassen enz.

Acht het is toch nog steeds beter als een electrische boiler. (en met deze gasprijzen wellicht ook beter dan gas)
Willen we alleen maar aan het milieu en het klimaat denken als het ons geen inspanning kost?
Daar zal de volgende generatie blij mee zijn.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20-04 20:48
KC27 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 12:19:
[...]

Willen we alleen maar aan het milieu en het klimaat denken als het ons geen inspanning kost?
Daar zal de volgende generatie blij mee zijn.
Wat is dit dan voor emotionele chantage?
Iedereen bepaald maar fijn zelf wat voor stappen hij/zij neemt binnen de wettelijke kaders. En ja, bij velen is de portemonnee en het comfort daarbij leidend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
De boiler hoeft niet altijd op zolder. Er zijn ook gelikte systemen die niet misstaan in woonruimtes, deze bijvoorbeeld :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/swU2hqaEdhrsQln8jlOghGGruK0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sdqnfC9GxarXpldJwXHC9iPb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonlichtstad
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-04 23:09
Hallo allemaal,

Het komende jaar wil ik mijn oude (2004) CV ketel gaan vervangen door een warmtepomp cq. hybride installatie. Ik ga dit door een installateur laten doen, maar wil wel enigszins beslagen ten ijs komen.

Ter orientatie heb ik daarom een aantal vragen (meer detail-informatie later)
  1. Kan alleen een warmtepomp of moet ik een hybride-installatie?
  2. Hoe sluit ik hierop mijn (CV-gestookte) warm water boiler aan?
  3. Welke capaciteit WP heb ik nodig?
Ik hoop dat jullie hiermee kunnen helpen. Alvast bedankt.

Hierbij de nodige details:
  • Huis is een grote vrijstaande woning uit 1970. Inhoud 900 m3. Daken en vloer zijn goed geisoleerd. HR++ glas. Spouwmuurisolatie (ingespoten, ca 6 cm spouw). Er is voldoende ruimte voor buffervaten, binnenunits, buitenunits etc.
  • Benedenverdieping (ca. 100 m2) heeft vloerververwarming. De rest van het huis heeft grote radiatoren (nog van 1970, dus met overcapaciteit). Ik kan de CV het hele jaar (met uitzondering van ca. 1 week) op 45 graden laten staan.
  • Warm water gaat door middel van een CV verwarmde boiler (140 liter). Deze bevindt zich op een andere plek in het huis. Dus niet naast de CV.
Gasverbruik is ongeveer 1 m3 per graaddag voor verwarming. Zie de grafiek hieronder.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZwGnNve1ijEDURPUMZnznao1-g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RQ1EpLujWHT8yHEduNAMurrx.png?f=fotoalbum_large

Jaarverbruik komt hiermee (omgeving Eindhoven) op 2600 m3 voor verwarming en 400 m3 voor warm water.

Als je kijkt naar de verdeling van het verbruik, zie je dat ik ca. 1 week per jaar een etmaal-verbruik heb van 25 m3 gas, dus omgerekend 25x8.8/24 =9 kW gemiddeld vermogen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z58h0aoFmZ_Xceuy5o_vdmu8cUs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/woXdSnm05MDikHOm2W7syRU3.png?f=fotoalbum_large

Terug naar mijn eigen vragen:
  1. Ik kan dus op ca. 1 week na de temperatuur op 45 graden houden. Dit betekent m.i. dat ik op die ene week na een warmtepomp zou kunnen gebruiken. Moet ik dan toch aan de hybride of zijn er andere oplossingen (ik heb ook een houtkachel...)
  2. Als ik een hybride oplossing kies, dan is warm water eenvoudigweg een voortzetting van de huidige oplossing (dus CV gestookt), of zou de WP hier ook nog kunnen meeverwarmen? Als een WP alleen kan, hoe moet ik dan het water opwarmen?? Kan de boiler als buffervat dienen??
  3. Als ik bekijk welke capaciteit WP ik nodig heb, kom ik op basis van de data op maximaal iets van 9 kW en als ik hybride ga kleiner (7 kW?). Als ik echter het sommetje in het openingstopic neem (2500 m3 x 8 / 1650 ) kom ik op 12 kW. Mis ik hier iets (bijvoorbeeld dat de COP op de dagen dat ik het meeste vermogen nodig heb een stuk kleiner is)?
Ik hoop dat mijn vragen duidelijk zijn en dat jullie hiermee kunnen helpen. Het liefste ga ik volledig van het gas los, maar weet niet of dat een optie is.

Nogmaals bedankt

Gerbrand

Acties:
  • 0 Henk 'm!
biljoenblik schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 09:55:
[...]

Zeker bij afwassen enz.

Ik heb nog een aparte COP1 boiler van 15L voor in de keuken, de regendouche is CW10 bij (@45 graden) mede dankzij de douche WTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Possible schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 19:42:
@koevlaas2 recent gekocht en nu geïnstalleerd ? Of draaide hij al?
Iemand die 'm zelf gekocht heeft en geïnstalleerd, krijgt nu iedere keer een hoge druk error.
Mogelijk staat er een koudemiddelkraan niet open, dat is al meer gebeurd namelijk.
[/quote]

Om nog even hierop terug te komen, de Panasonic monoblock warmtepomp bleef maar vreemde errors geven onder andere F95, gisteren maar even uitgerukt naar Horn in Limburg.
Ik had namelijk de avond daarvoor gevideobeld met de eigenaar en ik kwam erachter dat de warmtepomp enorm stond te pendelen, in 51 uur 1362x aan/uit dus ca. 30x per uur.
Teplaatse kreeg ik dus de meest vreemde meldingen (F95)
Alles nagekeken, vloerverdeler ingeregeld en uiteindelijk de WP van de stroom gehad, 1 minuut gewacht en weer ingeschakeld, daarna gemonitord dat het goed liep en na eea goed bekeken te hebben weer naar huis.
Kreeg vanmorgen een appje dat de unit het nog goed deed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dewim1 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 08:53:
[...]

Mijn Panasonic 9H heeft nu 1 seizoen goed gedraaid en nu de gas prijs oploopt zit ik overwegen om ook SWW met de warmte pomp te doen.

wat zou het voordeel zijn om dit met mijn Panasonic te doen?

andere opties met subsidie zijn:
1 atlantic v4 explorer
2 Auer Edel Air
3 Auer Edel Eau
Ik zou lekker een WPS300 aan je Panasonic hangen, met RVS wat minder onderhoud dan klooien met anodes.
Koevlaas heeft nu de eerste klanten die om anodes gaan vragen.
Met alles over op stroom kan het gas weg en bespaar je maximaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dylantje2 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 10:02:
[...]

Heb sinds kort nieuw internet..
Ruk bende

Maar hij komt wel weer online

Tijd😔😔😔
Don't fix things that are not broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danman15
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:04
Wij zijn ook aan het oriënteren voor een full electric oplossing met een warmtepomp.
Nu zie ik veel informatie voorbijkomen waar je allemaal op moet letten, je ziet op internet vele aanbieders. Met andere woorden, ik zie door de bomen het bos niet meer. Uiteraard heb ik met veel aandacht de posts zitten te lezen, de rode lijn die ik hier uit haal is dat elk huis anders is en dat de wensen ook meespelen die je zelf hebt.

Onze situatie:
Gebruiksoppervlakte: 122m2
Inhoud: +- 340m3
Gasverbuik gemiddeld afgelopen 5 jaar: +-600m3 (koken, douchen en verwarmen)
Bouwjaar: 2014
Ons gezin bestaat uit 2 volwassenen én 2 kleine kinderen (basisschool leeftijd).
Onze zonnepanelen halen jaarlijks +- 3200 kilowatt op. De planning is om er nog 2 panelen (400+wp per paneel) bij te leggen op ons schuurtje. Meer kunnen wij niet kwijt.
Alle ramen zijn voorzien van HR++
Zolder, kruipruimte, etc zijn allemaal voorzien van isolatie.
De begane grond is voorzien van vloerverwarming, de 1e verdieping heeft lage temperatuur radioteren en op zolder hebben wij niks. De temperatuur van onze CV staat al jaar en dag ingesteld op 40 graden voor het verwarmen.

Volgens de Koevlaas methode kom ik uit op nog geen 3KW. Nu moet daar nog warm water bij. Is een 5KW warmtepomp voldoende of is dat misschien al te veel?

De warmtepomp komt bij ons in de voortuin (dat is de bedoeling), wij hebben een relatief kleine achtertuin en onze voortuin ligt op het zuiden. In de winter kan hij dus mooi gebruik maken van het zonnetje :). Onze CV zit op ongeveer 4 meter van de voortuin op de begane grond. Vandaar de keuze om de warmtepomp aan de voorkant te plaatsen.
De leidingen en kabels wil ik via de kruipruimte naar de voortuin leiden.

Naast de CV kast zit de trappenkast, hier zou ik een warmwater boiler willen plaatsen. De hoogte is door de trap beperkt en NIBE maakt liggende boilers. Zijn hier ervaringen mee of is er een andere mogelijkheid?

Vanwege de voortuin mag de warmtepomp niet hoger zijn dan 1 meter. Dit zorgt er voor dat de keuzes wat beperkter worden.

Ik heb contact gehad met verschillende leveranciers. De één geeft aan dat ze alleen hybride installaties doen, de ander geeft weer aan dat je tussen de 7 en 12KW nodig hebt (wat mij veel te veel lijkt), weer iemand geeft aan dat een doorstromer weer het beste is voor je warme water.

Wij vinden het erg belangrijk dat de warmtepomp zo min mogelijk geluid maakt ivm overlast voor de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
danman15 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 19:35:
Wij zijn ook aan het oriënteren voor een full electric oplossing met een warmtepomp.
Nu zie ik veel informatie voorbijkomen waar je allemaal op moet letten, je ziet op internet vele aanbieders. Met andere woorden, ik zie door de bomen het bos niet meer. Uiteraard heb ik met veel aandacht de posts zitten te lezen, de rode lijn die ik hier uit haal is dat elk huis anders is en dat de wensen ook meespelen die je zelf hebt.

Onze situatie:
Gebruiksoppervlakte: 122m2
Inhoud: +- 340m3
Gasverbuik gemiddeld afgelopen 5 jaar: +-600m3 (koken, douchen en verwarmen)
Bouwjaar: 2014
Ons gezin bestaat uit 2 volwassenen én 2 kleine kinderen (basisschool leeftijd).
Onze zonnepanelen halen jaarlijks +- 3200 kilowatt op. De planning is om er nog 2 panelen (400+wp per paneel) bij te leggen op ons schuurtje. Meer kunnen wij niet kwijt.
Alle ramen zijn voorzien van HR++
Zolder, kruipruimte, etc zijn allemaal voorzien van isolatie.
De begane grond is voorzien van vloerverwarming, de 1e verdieping heeft lage temperatuur radioteren en op zolder hebben wij niks. De temperatuur van onze CV staat al jaar en dag ingesteld op 40 graden voor het verwarmen.

Volgens de Koevlaas methode kom ik uit op nog geen 3KW. Nu moet daar nog warm water bij. Is een 5KW warmtepomp voldoende of is dat misschien al te veel?

De warmtepomp komt bij ons in de voortuin (dat is de bedoeling), wij hebben een relatief kleine achtertuin en onze voortuin ligt op het zuiden. In de winter kan hij dus mooi gebruik maken van het zonnetje :). Onze CV zit op ongeveer 4 meter van de voortuin op de begane grond. Vandaar de keuze om de warmtepomp aan de voorkant te plaatsen.
De leidingen en kabels wil ik via de kruipruimte naar de voortuin leiden.

Naast de CV kast zit de trappenkast, hier zou ik een warmwater boiler willen plaatsen. De hoogte is door de trap beperkt en NIBE maakt liggende boilers. Zijn hier ervaringen mee of is er een andere mogelijkheid?

Vanwege de voortuin mag de warmtepomp niet hoger zijn dan 1 meter. Dit zorgt er voor dat de keuzes wat beperkter worden.

Ik heb contact gehad met verschillende leveranciers. De één geeft aan dat ze alleen hybride installaties doen, de ander geeft weer aan dat je tussen de 7 en 12KW nodig hebt (wat mij veel te veel lijkt), weer iemand geeft aan dat een doorstromer weer het beste is voor je warme water.

Wij vinden het erg belangrijk dat de warmtepomp zo min mogelijk geluid maakt ivm overlast voor de buren.
toon volledige bericht
Een Panasonic 5 kW is ruim genoeg, misschien wil je nog wat warmer in huis zitten dan gaat je theoretisch gasverbruik natuurlijk ook omhoog.
Met z'n 4en zou ik er dan een 300L boiler aan hangen.
Een Panasonic is wel wat hoger dan 1m, misschien kan je 'm 15cm verzonken in je tuin maken, met voldoende afschot naar de straat voor de extreme buien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Ik wil onze toekomstige warmtepomp ook inzetten om te kunnen koelen. Ik weet van de beperkingen van dauwpunt enz., maar ik denk dat het toch een meerwaarde kan bieden op de wijze dat wij het systeem gaan inzetten. In de relevante ruimtes waar we willen koelen, zullen wij namelijk ook beschikking hebben tot muurverwarming en zelfs plafondverwarming om zo het koelende oppervlakte drastisch te verhogen en ook te kunnen koelen op de locaties waar het nut heeft (bovenin de ruimtes).

Nu stel ik mij zo voor dat een koelende warmtepomp niet direct in staat is om de boiler van warm water te voorzien, want dat vereist een omkering van het proces. Is dit voor een warmtepomp een eenvoudige omschakeling of is het gewenst/voordelig om tijdens deze periode de warmwater voorziening op een andere wijze te organiseren? Elektrisch verwarmen d.m.v. overcapaciteit zonnepanelen zou een optie zijn, of zie ik nu problemen die er niet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
danman15 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 19:35:

Vaillant monoblocks 3.5 en 5.5 kW zijn 765 mm hoog en erg stil. Liggende boilers zijn algemeen verkrijgbaar (oeg, djg...)
Installateurs...
Doorstromer is alleen een optie in combinatie met DWTW (mening ;))

Nog even en je hebt een eigen topic nodig :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1 2 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.