Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 240 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.535.661 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Jan2023 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:56:
[...]

Dat is toch heel recent voor een overheid.
Je weet als er stappen gezet moet worden gaan ze eerst op reces.
;)
Zal even het tijdspad voor je uitstippelen. Voordat Brussel een ei gelegd heeft zijn we 4 jaar verder. Dan zal de Nederlandse overheid een jaar of 4 nodig hebben om de regelgeving van onze energiemarkt aan te passen en als dat zover is dan zal er wel weer een overgangsperiode zijn van jaren.... :P :P :9 :+ 8)7 8)7

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

mnugter schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 15:47:
Hier de eerste offerte binnen, even slikken...

Daikin Altherma 3R 8 kW + binnen-unit (400v 20a type c) - € 6.600
Meer lagen buis 32 mm - € 900
Leidingpakket staal en appendages staal 28 mm - € 1.222
Buffervat Vaillant VPS R 100/1 M, - € 750
Circulatiepomp Grundfos ALPHA2 25-80 130 1x230V 50Hz 6H - € 600
Daikin boilervat RVS 300L - € 1.700
Installatie - €4.000
Transport en Klimmaterieel - € 300
Vervangen groepenkast 3-Fase - € 1.250
Verdelers vloerverwarming - € 450

Bij elkaar ~€ 21.750

Ligt het aan mij of zijn ze gek geworden?

Prijs van de binnen en buiten-unit zijn zowaar redelijk maar de rest..

Zou iemand mij kunnen helpen bevestigen / tips geven over:

1. Volgens mij heb ik geen buffervat nodig? 35 m2 vloerverwarming (comfortverwarming volgens vorige bewoners maar ik stook al 6 jaar zonder enige moeite warm). 5 convectors t10 (2x 50cm, 3x 110cm), 1 designradiator in de badkamer. Was niet van plan om naregeling te doen, alleen maar nare dingen over gelezen hier..

2. Vanaf zolder worden 2 radiatoren direct verdeeld in de kamer ernaast. Overigen gaan eerst van 2e verdieping naar beneden en daarna verdeeld. Die leiding is 22mm staal. Moet deze echt vervangen worden of is dat goed genoeg?

3. 3-fase meterkast lijkt mij wat prijzig? Ik twijfel sowieso nog of ik dit wel wil/nodig heb. 9kw naverwarmer is wel heel fijn om te hebben maar of het ook alle kosten waard is... Zou ik misschien nog wel achteraf kunnen toevoegen ook toch? Vooral als idee voor SWW backup. Ook zelfs over nagedacht om boiler geheel achterwege te laten en SWW puur elektrisch te doen. Toch al het zwakste punt van een WP?

4. Installatiekosten lijken mij wel erg hoog?
3kwart van de troep die ze opnoemen heb je niet eens nodig.

5000 euro voor monoblokje, 3500 subsidie eraf, losse 300L SWW tank erbij voor ~1200 of zo, leiding en prut nog eens 800 en dan ben je er wel. kost je wel een weekeindje klussen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06-06 11:05

Jan2023

KISS

@mnugter

Als je kiest voor een 8 KW splitunit met 2 KW BUH kan je zelfs volstaan met een vrije 1fase 16Ampere groep.

Persoonlijk zou ik toch wel een 3 fasen aansluiting in huis preferen dan is het in de toekomst net wat makkelijker te verdelen.
Wellicht wil je ook nog op inductie gaan koken in de toekomst.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Jan2023 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 18:24:
@mnugter

Als je kiest voor een 8 KW splitunit met 2 KW BUH kan je zelfs volstaan met een vrije 1fase 16Ampere groep.

Persoonlijk zou ik toch wel een 3 fasen aansluiting in huis prefereren dan is het in de toekomst net wat makkelijker te verdelen.
Het mooie met 1 fase is dat je niet hoeft te verdelen..
1x40A is zoals ik hierboven al uitgelegd had ook voor full electric echt genoeg. Ook als je op inductie kookt. Alleen voor veel PV, een 3-fasen warmtepomp (voor grote woningen) of een 3-fasen autolader zou je naar 3x25A moeten upgraden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-12-2023
Powrskin schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:34:
[...]

Is dit een reactie op mij? Ik heb al jaren een warmtepomp en idd zelf geïnstalleerd, dat kon toen nog net om subsidie te krijgen.
nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:53
Jan2023 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 18:24:
@mnugter

Persoonlijk zou ik toch wel een 3 fasen aansluiting in huis preferen dan is het in de toekomst net wat makkelijker te verdelen.
Wellicht wil je ook nog op inductie gaan koken in de toekomst.
Inductie werkt ook per individuele fase, geen verdeling over de fasen dus.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
blb4 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 18:47:
[...]

Dat klopt, ons fornuis is 11Kw maar neemt dat natuurlijk nooit. Dan moet alles op volgas aan en dat gaat niet gebeuren.

Toch ben ik ook wel blij met driefasen.
Maar dat is meer wegens zware hobby apparatuur in combinatie met de waf die vind dat alles aan moet op hetzelfde moment.
De hobby apparatuur is soms ook driefasen dus dan ontkom je er al niet aan.

Maar waterkoker, vaatwasser, wasmachine en dan ondertussen de oven aan en de wp op volgas dan schiet het al leuk op.

Het is een keuze natuurlijk.

Sowieso als je van 1 naar 3 fasen gaat komen er kosten bij voor de meter en hoofdzekeringen als dat er ook bij zit is het niet eens een gek bedrag.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Klein testje begonnen. Gisteren hier nog gestookt met WP (L/L) en net de HR Ketel aangezet op 21 graden. Bijna gelijke omstandigheden met wat vorst en bijna windstil. Ga zien wat het verschil in kosten/vebruik zal zijn en hoe dat zich verhoudt naar L/W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08:58
Geachte deskundigen, heel graag wat hulp, ben VROUW , tegen de 70, A-TECHNISCH. Zit al een paar maanden op dit forum omdat ik de werking, gebruik van de wp. wil begrijpen. Hebben sinds september all electric warmtepomp, hebben warmteberekening laten maken, zouden op ongeveer 4000kw per jaar uitkomen. Nou vind ik verbruik voor warmte erg hoog, nov. 500kw, dec 1200kw, jan. 900kw, febr. 670kw, de boiler neemt daarbovenop gemiddeld 60kw. per maand. Heb begrepen dat buitensensor met thermostaat binnen op 50/50 staat, Alfea extensa binnendeel A.L.10-R32, Kan iemand mij vertellen of dit gebruik normaal is of veel te hoog. Dan heel graag advies om gebruik te verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
Thermostaat staat op 20 graden. Kamer, keuken en serre worden verwarmd, oppervlakte 105 m2. Is 1 ruimte vloerverwarming Boilervat 300 liter Woning van 1989, wel goed geisoleerd, o.a. hr++ ramen.

[ Voor 37% gewijzigd door hortens9273 op 01-03-2023 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Laatst online: 21:57
Blihi schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:04:
De binnenunit verbruikt zo'n 8 Watt continu en met de pomp erbij wordt dat 46 Watt. De pomp zelf is dus zo'n 38 Watt. Dat speelt inderdaad een rol, want ik zie continu opgenomen vermogens van rond de 600 Watt langs komen. De pomp is dan dus zo'n 5% van het totaal.
Bij mij nog veel erger, straks neemt de warmtepomp in totaal zo'n 350 watt op. Waarbij 75 watt gaat naar het binnendeel en de circulatiepomp. Dat is 21% :-(

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
hortens9273 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:05:
Geachte deskundigen, heel graag wat hulp, ben VROUW , tegen de 70, A-TECHNISCH. Zit al een paar maanden op dit forum omdat ik de werking, gebruik van de wp. wil begrijpen. Hebben sinds september all electric warmtepomp, hebben warmteberekening laten maken, zouden op ongeveer 4000kw per jaar uitkomen. Nou vind ik verbruik voor warmte erg hoog, nov. 500kw, dec 1200kw, jan. 900kw, febr. 670kw, de boiler neemt daarbovenop gemiddeld 60kw. per maand. Heb begrepen dat buitensensor met thermostaat binnen op 50/50 staat, Alfea extensa binnendeel A.L.10-R32, Kan iemand mij vertellen of dit gebruik normaal is of veel te hoog. Dan heel graag advies om gebruik te verminderen.
Lijkt mij veel te hoog. Ik heb hier 312kWh verstookt in december om 140m2 te verwarmen. Weliswaar met L/L maar dat zal geen mijlen uit elkaar lopen. Sterker, jij moet zuiniger zijn met vloerverwarming. 1200kWh betekent dat je in het verleden 600m3 zou hebben verstookt in december. Daar stookte ik 3/4 jaar op met gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
Dank jewel voor reactie, weet niet wat ik er aan moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
hortens9273 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:26:
Dank jewel voor reactie, weet niet wat ik er aan moet doen.
Installateur al aan zijn jas getrokken?

Echte kenners hier zullen vast zo wel reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
Nee, nog niet, zou graag eerst van de kenners advies willen dan kan ik daarmee naar de installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mnugter
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:59
Wow, wat een reacties! Ontzettend bedankt allemaal dat jullie zoveel meedenken en hebben gedeeld aan kennis. Ik waardeer het enorm!
Zwartoog schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:16:
[...]
De naverwarmer van 9 kW is erg veel. De vraag is of je dat nodig gaat hebben voor je verwarming. Van hoeveel gas kom je?
Andrehj schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:22:
9 kW naverwarmer is waanzinnig en (samen met die misschien te grote 3F WP) de hoofdreden voor die [...] of erg veel PV wilt aansluiten is een 3-fasen aansluiting n.m.m. niet nodig.

Maar als je maar zo weinig afgifte hebt (en daarmee al jaren de hut warm houdt), waarom dan een 8 kW WP? Wat is je huidige gasverbruik en vertel eens iets over je woning (type, bouwjaar, isolatiegraad etc)?
Vorig jaar circa 1.000 maar dat was ook wel een erg slappe winter. 2020 was 1.230, ook nog geen hele koude winter. Ik heb wel flink geoptimaliseerd in gasverbruik (aanvoer temp helemaal omlaag en heatboosters op radiatoren), dat is deels de verklaring voor deze afname.
Ik heb met 1300 m3 gerekend met de koevlaas2 methode en dan kwam ik op 6,3 uit. Ik wil het ook in een 'echte' winter het warm houden.

Totaal te verwarmen oppervlak is ~ 100 m2 over 3 verdiepingen. Aanvoer CV is nu op z'n laagste niveau en daar gaat het prima mee naar 21 graden.

De 9kw naverwarmer zat eigenlijk meer in zekerheid van altijd genoeg warm water. Maar ik denk gezien de reacties dat dit onnodige voorzichtigheid is en moet ik gewoon lekker 1 fase gaan. Scheelt aan alle kanten flink kosten..

Heb nu 5600 WP op het oosten liggen (dak 25 graden) aan zonnepanelen. Redelijk wat maar zeker niet extreem veel lijkt mij..
Zwartoog schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:16:
RVS-boiler lijkt me prima geprijst. Heb hier een DJG WPS van 300 liter, die kostte vorig jaar 1600,- in de aanbieding.

Arbeidskosten klinkt veel, maar ik weet niet wat er allemaal echt gedaan moet worden. Reken 80 euro per uur, dan zijn ze 3 dagen met z'n tweeën bezig.

Ik vind vooral de unit duur eigenlijk. Mijn Vaillant 7 kW monobloc kostte vorig jaar nog 4300 euro. Goed, kwam nog 350 bij voor de regelunit en thermostaat.
De prijzen voor apparatuur zijn redelijk vergelijkbaar met wat ik zelf kan vinden, daar zitten ze redelijk goed. Wellicht is de unit zonder 9kw na-verwarmer wel een stuk schappelijker geprijsd..
Iets met vraag en aanbod...
Tip: Check even de post van @MotorBeast hierboven. Met dit soort prijzen ga je de WP nooit binnen zijn levensduur terugverdienen. En gas blijft er nog erg lang stromen...
Terugverdienen had ik al losgelaten, deze berekening had ik ook al langs zien komen. Het was meer van gas af willen en stukje comfort (met lage aanvoer krijg ik het hele huis warm ipv alleen beneden).
Parallel buffervat moet je idd proberen te vermijden, maar je hebt wel vrij weinig vvw-oppervlak. Ik zou in dit geval een serieel buffervat in de retour opnemen, zodat je wel de extra systeeminhoud hebt, maar niet de extra circulatiepomp (plus bijbehorende regeltechnische sores) hebt.
Blihi schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:30:
@mnugter Eens met wat hierboven al staat. Die parallelbuffer kan er wellicht gewoon uit. Eventueel een schakelbuffer (seriebuffer) van 50 liter voor de systeeminhoud. Als je niet hoeft te koelen, hoeft dat ook geen dampdichte te zijn.
Bedankt voor deze tip! Had het buffervat faq stuk gelezen, systeeminhoud had ik zelf ook al een beetje berekend en krap bevonden maar op het randje. Wellicht is een 50L buffervat geen overbodige luxe, maar dan wel serieel. Ik wil wel graag gaan koelen dus dan moet het een dampdichte zijn.
Probeer met 28/32mm bij de hoofdverdeler te komen, zeker bij een 8 kW WP. Maar als straks blijkt dat je maar 4 kW nodig hebt, dan is 22 mm misschien ook voldoende (mits niet voorzien van knietjes).
Kan geen kwaad dus om wel groter te gaan, al zal maar zelden het hogere vermogen erdoor moeten. Zou nog een mooie post om op te besparen zijn maar dit kan dus ook zo een geval van verkeerde zuinigheid zijn als ik het goed begrijp..

Als ik toch eigenwijs ben / kosten moet besparen en klein blijf, werkt het dan niet of gaat het gewoon lawaai maken en suizen?
Evanrvb schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:31:

Ik vind de posten meerlagenbuis en leidingpakket ook wel aardig aan de prijs. je koopt daarvoor bijna 75 meter geïsoleerde Henco buis (excl koppelingen, maar dan nog...) en voor 1200 eu aan staal en appendages kan je aardig wat leiding kopen. Wat zit daar allemaal in?
Leidingpakket en appendages staal 28 mm
  • Spirotech lucht- en vuilafscheider
  • Expansievat <-- Kan ik toch hergebruiken van de CV?
  • Puntstukken en koppelingen
  • Armacell leidingisolatie
  • Klein materiaal
Qua leiding zal er ruim genomen 15 meter afgelegd moeten worden in totaal, inclusief leidingwerk voor de boiler.
Evanrvb schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:31:
4000 eu installatie kosten vind ik trouwens ook erg veel. Is het een ingewikkelde installatie? Al rekenen ze met 100 eu p.u. dan kan je alsnog een volle week ervoor werken. 100 eu p.u. vind ik overigens ook wel erg veel, maar goed daarover verschillen wellicht de meningen hier?
Deze verbaasd mij ook. Buiten-unit komt boven mijn aanpandige schuur aan de wand te hangen. Vanaf daar circa 3 meter naar boven, onder de dakgoot & dakpan door naar binnen. Vanaf daar c.a. 6 meter naar de 'CV hoek' en daar kan het aangesloten worden. Boven verdeler voor naar beneden en 2 radiatoren op de zolderverdieping.
2 gaten boren in de vloer voor nieuw leidingwerk, kan door een bestaande leiding koker naar beneden. Dan ben je al bij de verdeler voor andere radiatoren op de 1e en de verdeler voor de vloerverwarming.

Lijkt mij een klusje voor 1 dag, niet 3 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
hortens9273 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:32:
Nee, nog niet, zou graag eerst van de kenners advies willen dan kan ik daarmee naar de installateur
Eerste vraag dan van mij. Doe je aan teveel nachtverlaging? Zo ja, niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
Nee, laten dag en nacht op 20 graden staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hortens9273 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:32:
Zonder dat ik het fijne ervan weet vermoed ik dat de aanvoertemperatuur veel te hoog is, bijvb 45c richting vloerverwarming (gisteren nog meegemaakt).

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
Ok, waar kan ik dat aan zien. Waar moet deze op staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Hoeveel gas verbruikte je eerst per jaar?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
ca 2500m3 maar daarna wel veel gaan bezuinigen. kan helaas verbruik oktober t/m januari niet meer zien ivm nieuwe computer, oude gegevens kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

hortens9273 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:53:
ca 2500m3 maar daarna wel veel gaan bezuinigen. kan helaas verbruik oktober t/m januari niet meer zien ivm nieuwe computer, oude gegevens kwijt.
Dan valt het me nog mee hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
Wij hebben ongeveer dezelfde oppervlakte, dat ook met vloerverwarming verwarmt wordt met een R32 warmtepomp. Wij gebruiken iets minder dan de helft in de maanden dat je beschrijft. Huis is van 2007.

Kun je misschien iets meer zeggen over het systeem? Heb je een buffertank, heb je een vloerverdeler met of zonder pomp? Op welke temperatuur van het water wordt er geregeld?

Dit verbruik is echt niet normaal.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
OOO, gelukkig, komen we dan ongeveer uit op 4000kw, t/m september

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

hortens9273 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:55:
OOO, gelukkig, komen we dan ongeveer uit op 4000kw, t/m september
Gemiddeld is je verbruik bij een warmtepomp 2 - 2,5 keer je gasverbruik, dus reken maar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
Jeetje, dat bedoel ik, ben vrouw a-technisch,Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xcv4qkI6YRaB4yxylLmLo3XA2jQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0cWUc6EC1q4Q0T14LCPbkNLw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2UCxRkcqzlqKXXIOfmr1xi8DCcg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xRwQ8QRba1fsCbrQaPIYuQQx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
Hebben jullie hier wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
Misschien even een foto van de vloerverwarming verdeler en een foto van de thermostaat (waar de watertemperatuur ook op staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3f_1XMF2eCWzRT3P9VFXdglMF2k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l9aKdehWdzjOEXLkAOQET7e9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQ8QrLfsoi6i5ePeS--_Nb_L4g8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ul3uAzJy66AHuknhCLoxLPeh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N0U63A7zE_xDv1YhUJgeCUZXMjU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HMWAXBtXxP948DjQpkm3oPFi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGC7_Gkkeb8RIsJTkBtwpxaUtvk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uT2gh2HEXoOgb8dg8xGrFipD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hortens9273
hebben jullie hier wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:22
Evanrvb schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:56:
[...]

Jep goeie, ik ga de post even daar plaatsen.

Het heeft denk ik inderdaad iets te maken met weerkaatsen icm de muur erachter en de houten HWA er schuin boven. Mocht het niet op te lossen zijn dan is verplaatsen altijd nog een optie gelukkig :)
Dat zijn staande golven die qua golflengte tussen de muren passen. Doe je weinig aan. Mijn eigen WP heb ik dat niet mee, maar bij de school hiertegenover hebben ze een klimaatsysteem (met WP?) die een frequentie heeft die precies tussen mijn muren of vloer en plafond past. In de garage, de keuken en de slaapkamer is die heel goed te horen terwijl het ding 50 meter verderop staat. Buiten hoor ik die frequentie niet, alleen veel hogere frequenties. Irritant, maar het is ook weer niet heel luid.

Staande golven zijn heel moeilijk te dempen, omdat je ze het best in het midden van de golf moet zien te dempen en dat is meestal midden in de kamer. Een boekenkast met ongelijke vulling kan nog wel wat doen, zeker als je die niet strak tegen de muur plaatst.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
klump4u schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:54:
[...]

Dan valt het me nog mee hoor.
Op deze oppervlakte? 8)7 Ik verstookte zo'n 950m3 op 140m2 in een jaren 70 huis. Okee, met houtkachel, zonder kom ik op max 1400m3 met 21 graden beneden en 19 boven.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 01-03-2023 20:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Die foto van de binnenuit met display is nogal vaag.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

MotorBeast schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:10:
[...]

Op deze oppervlakte? 8)7 Ik verstookte zo'n 950m3 op 140m2 in een jaren 70 huis. Okee, met houtkachel, zonder kom ik op max 1400m3 met 21 graden beneden en 19 boven.
Ze verstookte 2500m3 dus dan valt ca 4000 kWh me 100% mee ja, het gaat er niet om wat jij verstookt maar of die 4000kWh van haar reeel is. Of haar verbruik op zich hoog is is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p-vbiH0HIYTiGdwHu47ViVAWcHs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4MWghtUIDriJw2KTtnI1pHJd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
Ben namelijk bang dat ons verbruik veel hoger uitkomt boven de 4000kw.

[ Voor 13% gewijzigd door hortens9273 op 01-03-2023 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaap19
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Als december 1200 kWh was, dan is dat idd wel veel. Als ik even de Bilt als locatie neem dan waren er in december 548 graaddagen (thermostaat op 20 graden). Dat is 2.2 kWh per graaddag. In heel 2022 waren er in de Bilt dan 3107 graaddagen. Dat zou dan zo'n 6800 kWh op jaarbasis zijn.
Inderdaad erg hoog als het gasverbruik (na besparing) zo'n 2000 m3 zou zijn...

P.s. graaddagen zie : https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation

[ Voor 4% gewijzigd door Jaap19 op 01-03-2023 20:31 ]

PV-out: 7605 Wp. Warmtepomp: Airwell Wellea split 10 kW, buffervat in serie. vvw (~50 m2) + radiatoren. Edel Air 200 L wp-boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
Moeten we bijvoorbeeld wat aan instellingen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@hortens9273
- als je 2500m3 gas had, dan zou dat nu 5000-5000kWh stroom worden.
- stel dat je isolatiemaatregelen van de 2500m3 gas ca. 2000m3 gas hebben gemaakt, dan wordt het dus 4000kWh-4400kWh.

De verdeling over de maanden zou er ongeveer uit kunnen zien als:
Maand Te verwachten
maart 597
april 373
mei 164
juni 66
juli 45
augustus 45
september 136
oktober 205
november 511
december 864
januari 738
februari 657
totaal 4400

Zeker naar de instellingen gaan kijken.
Het is slim om:
1/ een eigen topic aan te maken met al je informatie (zoals hierboven)
2/ de instellingen op te schrijven (het menu op het apparaat doorlopen) en ook in dit topic vermelden.

Vaak kan je de stooklijn verlagen of de aanvoertemperatuur op een andere manier verlagen.

Wat ook handig is, is het tonen van het stroomverbruik over de dag. b.v..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AoIgUyFfNwspiRv8CPX5r-vXrnk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xVZNVaxylr2jjnF6fWe9ZFEY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door BarryH op 01-03-2023 20:35 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 21:46
hortens9273 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:30:
Moeten we bijvoorbeeld wat aan instellingen doen.
Kun je ergens zien hoeveel stroom de wp over de hele dag verbruikt? Dat zegt vaak erg veel, mogelijk gaat de wp steeds aan en uit, omdat de stooklijn bijv te hoog staat.

En je kan even kijken hoe de stooklijn stast ingesteld. Ik ken jouw wp niet, maar meestal is d'r ergens een menu over 'verwarmen' en daar staat een stooklijn. Meestal iets van 35-45 graden, bij 15 graden tot - 10. Dat betekent dat ie 35 graden water aanvoert als 't buiten 15 graden is, en 45 graden als 't - 10 is.

Afhankelijk van hoe je stroomverbruik grafiek eruit ziet, zou je de stooklijn naar beneden kunnen zetten (25-35 bijv).

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
Dank je wel, hier heb ik foto van gemaakt, kan dan ongeveer zien waar we op uit komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
Baapje, dank je wel, weet niet hoe ik aan deze gegevens moet komen, maar kan installateur vragen of hij hier naar wil kijken

[ Voor 12% gewijzigd door hortens9273 op 01-03-2023 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
blb4 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:01:
[...]

't nu hoorbare stromingsgeluid tijdens defrost helemaal kwijt zijn.

Of er genoeg inhoud is is idd de vraag. Zo te zien aan de verschillende temperaturen gaat er nog aardig wat langs de buffer; de temperatuur na de bypass (Temp_Bypass) is wel (na de 2 minuten defrost) zo'n beetje gelijk aan de WP_outlet_Temp maar de Temp_Buffer_inlet is een stuk hoger, dat moet komen door de hogere retourtemperatuur uit de radiatoren.

[Afbeelding]
Ah, begrijpelijk. WP gaat volgas bij de defrost, dus zonder bypass veel geluid. Is er dan niks tegen te doen d.m.v. dikkere leidingen of zo? of zijn het de radiatoren die zelf geluid maken.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
klump4u schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:17:
[...]

Ze verstookte 2500m3 dus dan valt ca 4000 kWh me 100% mee ja, het gaat er niet om wat jij verstookt maar of die 4000kWh van haar reeel is. Of haar verbruik op zich hoog is is een ander verhaal.
Dan zou ik dat laatste wel even vermelden zoals nu. Want het wekte de indruk dat het normaal was. Volgens mij moet er toch minstens 1000kWh vanaf moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
hortens9273 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:36:
Baapje, dank je wel, weet niet hoe ik aan deze gegevens moet komen, maar kan installateur vragen of hij hier naar wil kijken
Ik zou ergens een handig iemand in je omgeving zoeken. De installateur heeft waarschijnlijk nu de boel al standaard weggezet zonder tussentijds te informeren/monitoren of verbruik normaal is. Dan zouden bij mij de alarmbellen al gaan luiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
Dank voor je tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Iemand die de installatiehandleiding kan begrijpen/lezen kan ook in het menu wat je nodig hebt van je machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
ok, ik durf namelijk niet in menu te gaan, veel te bang dat ik wat verkeerd doe

[ Voor 95% gewijzigd door hortens9273 op 01-03-2023 20:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Als je van 2500 kuub komt, mag je voor een WP ca 5000 kWh verwachten
Jouw maanden hierboven zijn het grootste deel van het stookseizoen, en opgeteld ca 3300 kWh. Daar komt voor oktober misschien nog 200 kWh, maart 400 kWh en april 200 kWh bij, waarmee je op zo'n 4000 kWh komt. Als je daar nog het SWW verbruik bij telt, zit je aardig in de buurt van de voorspelde 5000 kWh.
Het klopt allemaal aardig.

Als je wilt besparen zijn er wel wat tips:
Voor verwarmen: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Voor SWW (je zit daar best hoog, wij verbruiken met 4 personen ca de helft): Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
't Is wel lastig te zien hoe de leidingen nou precies lopen.

Ik zie een hele flinke aanvoerleiding (waar die gele vulslang aan zit), die gaat naar een kopere dunnere (te dunne?) leiding, die wel best wat knietjes en t-stukken heeft, en dan weer met een relatief dikke ribbelbuis naar de vloerverwarmingverdelers. Retour gaat op dezelfde wijze.

Mijn gevoel zegt dat die koperen leidingen te dun zijn, en dat die bochtjes e.d. niet helpen. Maar dat is een vermoeden. Kun je meten hoe dik die koperleidingen zijn?

Te dun leidingwerk kan de doorstroomsnelheid beperken, en dat is niet zo best voor de efficiëntie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jojan265 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:55:
Dit verbruik is echt niet normaal.
Is idd erg hoog, maar gezien het oude gasverbruik wel te verwachten. Door verbetering aan isolatie is er nog veel te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
Heb je topic gelezen Andrehj, nog veel te leren wat betreft ook boiler verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mnugter schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:34:
Ik heb met 1300 m3 gerekend met de koevlaas2 methode en dan kwam ik op 6,3 uit. Ik wil het ook in een 'echte' winter het warm houden.

Totaal te verwarmen oppervlak is ~ 100 m2 over 3 verdiepingen. Aanvoer CV is nu op z'n laagste niveau en daar gaat het prima mee naar 21 graden.
Ik zou vooral eens uitrekenen of je die 8 kW wel op WP-vriendelijke temperaturen in je afgiftesysteem kwijt kunt.
Bedankt voor deze tip! Had het buffervat faq stuk gelezen, systeeminhoud had ik zelf ook al een beetje berekend en krap bevonden maar op het randje. Wellicht is een 50L buffervat geen overbodige luxe, maar dan wel serieel. Ik wil wel graag gaan koelen dus dan moet het een dampdichte zijn.
Met slechts 25 m2 VVW koelen met een WP is niet te doen. Hiervoor zul je flink je afgiftesysteem moeten upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:28
9,5kW machine bij +7C/35C voor 105m2, met el. element van 3-6kW,
doorwaaiwoning? Maar naar gasverbruik kloppen de getallen wel.

[ Voor 5% gewijzigd door Dapdodo op 01-03-2023 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
Verkeerslicht, heb koperen leiding opgemeten, kom uit op 2 cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
Dapdodo, vraagje : wat bedoel je hiermee, is dat niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@hortens9273 Als je een @ intypt en dan de username, dan krijgt degene die je bedoelt proactief een melding

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!
hortens9273 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:05:
Als dat de hoofdleiding vanaf de WP naar je verdelers is, is die te dun. Voor zo'n joekel als jouw WP moet die zeker 28mm zijn, en zonder knietjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hortens9273
@BarryH aha, nou snap je zeker wel, oude muts en vrouw, weer war geleerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Andrehj schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:15:
[...]

Als dat de hoofdleiding vanaf de WP naar je verdelers is, is die te dun. Voor zo'n joekel als jouw WP moet die zeker 28mm zijn, en zonder knietjes.
vergeet de ribbelbuis en kruiwagen aan T stukken niet. :F

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hortens9273
@Barry volgens mij goed nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
Maak van al jullie opmerkingen foto, kan hiermee naar de installateur. Dank jullie in ieder geval voor al het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
hortens9273 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:05:
Dat is veelste dun, en al die gekke koppelingetjes moeten er ook zoveel mogelijk uit. Net zoals @Andrehj en @flippy reeds hebben gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

denk dat het handig is dat er even een onafhankelijke partij naar kijkt en een waslijst gaat maken wat er gedaan moet worden om het goed te krijgen. anders word het een berg welles nietes met deze (gasketel)installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
@flippy lijkt me erg lastig, want hoe vind je nou een onafhankelijke partij die het "snapt" als er klaarblijkelijk zoveel onkunde heerst bij menig installateur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

verkeerslicht schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:53:
@flippy lijkt me erg lastig, want hoe vind je nou een onafhankelijke partij die het "snapt" als er klaarblijkelijk zoveel onkunde heerst bij menig installateur...
dat klopt, dat is een groot probleem momenteel. elke gasketelboer is in de afgelopen 1,5 jaar ineens warmtepompexpert geworden als je hun website mag geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
verkeerslicht schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:39:
[...]

Ah, begrijpelijk. WP gaat volgas bij de defrost, dus zonder bypass veel geluid. Is er dan niks tegen te doen d.m.v. dikkere leidingen of zo? of zijn het de radiatoren die zelf geluid maken.
De leidingen zijn denk ik 't probleem niet, 't probleem zit denk ik in de Danfoss ra-n kranen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
  • Registratie: November 2020
Hier staat sinds ruim een maand ook een Alfea net als horten9273 met een interne 190L buffervat

Verbruik was hiervan 95KW in februari, als ik dit zo lees dan is dit vrij fors.
Temperatuur staat ingesteld op 55°C en SWW circuit Configuratie Laden Comf. T° op "Permanent".
Je hebt ook de keuze in SWW+daluren of Daluren wat dit ook mag betekenen.

Verbruik verwarming was afgelopen maand 480Kw voor het verwarmen van +/- 100m2 benedenverdieping en boven douche/overloop en 1 slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels11
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-04 08:42
Wij zij al een jaar aan het wachten op een via een installateur bestelde warmtepomp van Daikin, die bij Ecoclimagroup nu op voorraad is. Ik zie dat ze standaard alleen in Spanje verzenden. Heeft er iemand tips of ervaring? Bijvoorbeeld @Remco45@HammieDuDe @deheij1

Alvast bedankt voor eventuele reactie!

[ Voor 4% gewijzigd door niels11 op 01-03-2023 23:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-06 14:22
niels11 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 22:22:
Wij zij al een jaar aan het wachten op een via een installateur bestelde warmtepomp van Daikin, die bij Ecoclimagroup nu op voorraad is. Ik zie dat ze standaard alleen in Spanje verzenden. Heeft er iemand tips of ervaring? Bijvoorbeeld @Remco45@HammieDuDe @deheij1

Alvast bedankt voor eventuele reactie!
Zeker, goed en snel contact ( meerdere voorstellen en combioffertes gehad van Amandeep ( contactpersoon aldaar ), verzending zelf geregeld via Segers Transport, helemaal tevreden!

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

verkeerslicht schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:53:
Een naald in een hooiberg ;w

Helaas op het gehele vlak techniek breed is er enorm veel onkunde.
Ik zie het in de gasketels, warmtepompen, splitjes, koelmachines, regeltechniek enzovoorts…

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
DutchWing schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 23:32:
[...]

Een naald in een hooiberg ;w

Helaas op het gehele vlak techniek breed is er enorm veel onkunde.
Ik zie het in de gasketels, warmtepompen, airco’s, regeltechniek enzovoorts…
Het is zo triest dat ik als leek HR Ketels instel en waterzijdig inregel voor steeds meer mensen. Snelle besparing in dure tijden. Toevallig app ik net met iemand. Kan nu met 50 graden stoken (kan nog iets naar beneden blijkt nu) en stond gewoon op 80 graden met 1 radiator totaal dicht in de woonkamer. 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door MotorBeast op 01-03-2023 23:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Jeep schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 22:19:
Hier staat sinds ruim een maand ook een Alfea net als horten9273 met een interne 190L buffervat

Verbruik was hiervan 95KW in februari, als ik dit zo lees dan is dit vrij fors.
Temperatuur staat ingesteld op 55°C en SWW circuit Configuratie Laden Comf. T° op "Permanent".
Je hebt ook de keuze in SWW+daluren of Daluren wat dit ook mag betekenen.

Verbruik verwarming was afgelopen maand 480Kw voor het verwarmen van +/- 100m2 benedenverdieping en boven douche/overloop en 1 slaapkamer.
Je SWW niet verwarmen in de nacht. Vandaag was het overdag hier 7 graden, nu -2. Overdag verwarmen bespaar je stroom omdat er dan meer warmte in de lucht zit. Makkelijke besparing met wat instellen in het menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
  • Registratie: November 2020
MotorBeast schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 23:34:
[...]

Je SWW niet verwarmen in de nacht. Vandaag was het overdag hier 7 graden, nu -2. Overdag verwarmen bespaar je stroom omdat er dan meer warmte in de lucht zit. Makkelijke besparing met wat instellen in het menu.
Ik heb al zitten zoeken in de instellingen maar kom er nog niet uit hoe ik dit moet doen.

Valt mij op dat elke nacht (precies om 0.00 uur) de WP 1Kw verbruikt voor warm water. Daarnaast verbruikt deze tussen de 2-3 Kw aan de eind van de middag/begin van de avond na het douchen.
Legionella draait elke zaterdag om 11.00 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Jeep schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 06:52:
[...]

Ik heb al zitten zoeken in de instellingen maar kom er nog niet uit hoe ik dit moet doen.

Valt mij op dat elke nacht (precies om 0.00 uur) de WP 1Kw verbruikt voor warm water. Daarnaast verbruikt deze tussen de 2-3 Kw aan de eind van de middag/begin van de avond na het douchen.
Legionella draait elke zaterdag om 11.00 uur.
En @hortens9273 Voordat er spraakverwarring ontstaat, verbruik is in kwh, gebruik specificeer je in kw. Hoofdletters zijn niet zo belangrijk.
Ik gebruik een aantal Newton om de warmtepomp op te tillen, en heb daar een aantal calorieën voor verbruikt.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mnugter
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:59
Andrehj schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:58:
[...]

Ik zou vooral eens uitrekenen of je die 8 kW wel op WP-vriendelijke temperaturen in je afgiftesysteem kwijt kunt.

Met slechts 25 m2 VVW koelen met een WP is niet te doen. Hiervoor zul je flink je afgiftesysteem moeten upgraden.
VVW is ruim 35 m2 maar ik snap je punt en verwacht er niet veel van. Ik hoop boven met convectors en fans een klein resultaat te halen, bij elkaar vooral uitstellen van de warmte binnen als we weer eens een hittegolf hebben.

Ik ga het eens nakijken qua kwijt kunnen van vermogen, goede tip om na te gaan. Ik heb hier wel al over nagedacht op basis van alles dat ik hier heb gelezen. Bijna hele topic inmiddels wel doorgelezen.

De 8 kw kom ik eerlijk gezegd eigenlijk alleen op uit vanwege het overgebleven vermogen bij -7. Ik ben circa 250-300 m3 SSW en 1000 m3 voor verwarming nodig in een koude winter. Voor puur verwarming zou 5 kw volstaan bij -7 en moet ik dat kwijt kunnen in mijn afgiftesysteem. Daar de cv dat nu ook kan (aanvoer 40 graden met ruime marge om naar beneden te kunnen) lijkt mij een warmtepomp dat ook moeten kunnen?

8kw en 6kw zijn volgens mij technisch hetzelfde en prijs is niet veel meer. De 8kw is dan mooie luxe tov de 6kw om het SWW vat lekker snel op temperatuur te hebben?

Alle discussie hiervoor in dit topic lijkt mij de consensus dat de koevlaas methode inclusief SSW moet omdat je anders tekort uitkomt op de koude dagen. Daarom heb ik gerekend met 6,5 kw en aangenomen dat afgifte geen probleem zou zijn. Maar goed, met deze tip ga ik het nog eens bekijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:52

breinonline

Are you afraid to be known?

joezzt schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 08:04:
[...]

En @hortens9273 Voordat er spraakverwarring ontstaat, verbruik is in kwh, gebruik specificeer je in kw. Hoofdletters zijn niet zo belangrijk.
Ik gebruik een aantal Newton om de warmtepomp op te tillen, en heb daar een aantal calorieën Joule voor verbruikt.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:48
joezzt schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 08:04:
[...]
Hoofdletters zijn niet zo belangrijk.
[...]
Het is een internationaal gebruik om persoonsnamen met hoofdletters te schrijven. De afkortingen van de heren Watt, Newton en Joule dus ook. Op deze manier is het ook makkelijk te onthouden.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Test afgerond; Vanaf gisterenavond 19.00 uur de HR Ketel op 21 graden en vanaf 00.00 uur naar 20 graden en om 10.00 uur uitgezet (zon doet zijn werk hier). Heb precies 4,5 m3 verstookt (normaal zou ik met HR Ketel hem in de nacht uitzetten maar voor WP vergelijk niet gedaan dus dan had ik minder gas verstookt). Vannacht was hier de laagste buitentemperatuur -1.

4,5m3 zou met WP zo'n 9kWh zijn. (Klopt ook wel want heb bij bijna gelijke omstandigheden gisteren met L/L 8,3kWh verstookt).

4,5 m3 tegen mijn huidige tarief = €3,55 tegen nieuwe tarieven Green Choice €4,62
9kWh tegen mijn huidige tarief = €2,43 tegen nieuwe tarieven Green Choice €3,78

Oftewel het scheelt op deze tijdperiode zo'n €1,-. Laat dat op een hele dag dan zo'n €2,-.zijn. Ik stook 4 maanden intensief november t/m februari. Maakt 120 dagen x €2,-= €240,- voordeel plus €250,- vastrecht, maakt een voordeel van €490,-. Okee laat het in het gunstigste geval €600 zijn. SWW maken met een WP scheelt minimaal tov een HR Ketel. Gisteren voor SWW 1,3 m3 verbruikt.

Conclusie helaas, met een WP die ik laat installeren met een aanschafprijs van 15 mille of meer kom ik nooit uit de kosten tov een nieuwe HR Ketel :'(

Ik ga nog maar eens op zoek naar een handige loodgieter om een monobloc te laten plaatsen al heb ik die hoop ook al bijna laten varen. Maar zelfs dan kom ik denk ik niet uit de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
MotorBeast schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:21:
Test afgerond; Vanaf gisterenavond 19.00 uur de HR Ketel op 21 graden en vanaf 00.00 uur naar 20 graden en om 10.00 uur uitgezet (zon doet zijn werk hier). Heb precies 4,5 m3 verstookt (normaal zou ik met HR Ketel hem in de nacht uitzetten maar voor WP vergelijk niet gedaan dus dan had ik minder gas verstookt). Vannacht was hier de laagste buitentemperatuur -1.

4,5m3 zou met WP zo'n 9kWh zijn. (Klopt ook wel want heb bij bijna gelijke omstandigheden gisteren met L/L 8,3kWh verstookt).

4,5 m3 tegen mijn huidige tarief = €3,55 tegen nieuwe tarieven Green Choice €4,62

Oftewel het scheelt op deze tijdperiode zo'n €1,-. Laat dat op een hele dag dan zo'n €2,-.zijn. Ik stook 4 maanden intensief november t/m februari. Maakt 120 dagen x €2,-= €240,- voordeel plus €250,- vastrecht, maakt een voordeel van €490,-. Okee laat het in het gunstigste geval €600 zijn. SWW maken met een WP scheelt minimaal tov een HR Ketel. Gisteren voor SWW 1,3 m3 verbruikt.

Conclusie helaas, met een WP die ik laat installeren met een aanschafprijs van 15 mille of meer kom ik nooit uit de kosten tov een nieuwe HR Ketel :'(

Ik ga nog maar eens op zoek naar een handige loodgieter om een monobloc te laten plaatsen al heb ik die hoop ook al bijna laten varen. Maar zelfs dan kom ik denk ik niet uit de kosten.
Dat is het nadeel >:) als je weinig gas verbruikt. De verhouding van je nieuwe tarieven voor gas/elektra zijn ook niet zo gunstig. Twee jaar terug was die verhouding > 1:3 Bij jou nu 1:2.4 maar kan in de toekomst ook weer anders zijn.

PV-out: 7605 Wp. Warmtepomp: Airwell Wellea split 10 kW, buffervat in serie. vvw (~50 m2) + radiatoren. Edel Air 200 L wp-boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Jaap19 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:50:
[...]

Dat is het nadeel >:) als je weinig gas verbruikt. De verhouding van je nieuwe tarieven voor gas/elektra zijn ook niet zo gunstig. Twee jaar terug was die verhouding > 1:3 Bij jou nu 1:2.4 maar kan in de toekomst ook weer anders zijn.
Die nieuwe tarieven gelden nog niet voor mij. Heb nog 1,5 jaar oude tarieven. Heb die nieuwe bewust even gehanteerd om een toekomstig beeld te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:19
Op basis van uitgangspunten vandaag.

Je zou ook een berekening kunnen maken met aanname dat kosten gas zowel vastrecht als gebruik bijvoorbeeld 2%/jaar meer stijgt dan elektriciteit. Daarmee komt er in de toekomst een punt dat het wellicht wél interessant wordt. Als je nu een nieuwe ketel hangt moet je die dan wellicht vervroegd afschrijven.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:42
Of ze willen een wijk ombouwen naar stadsver(w)Armimg. Dan heb je geen cv ketel keus meer en ben je blij met een warmtepomp.

De energieprijzen en de overheid zijn net zo wisselvallig als het weer, dus lastig een lange termijn berekening te doen.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
assje schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:30:
[...]

Op basis van uitgangspunten vandaag.

Je zou ook een berekening kunnen maken met aanname dat kosten gas zowel vastrecht als gebruik bijvoorbeeld 2%/jaar meer stijgt dan elektriciteit. Daarmee komt er in de toekomst een punt dat het wellicht wél interessant wordt. Als je nu een nieuwe ketel hangt moet je die dan wellicht vervroegd afschrijven.
In de toekomst wordt mijn gasverbruik alleen maar nog minder. Nu wordt er boven nog wel eens gestookt maar als de kinderen uit huis zijn helemaal niet meer. Tevens verwacht ik (met mijn glazen bol :+ ) dat zodra er fors meer vraag is naar stroom (WP, auto's etc) stroom helemaal niet fors goedkoper is. Wet van vraag en aanbod en belastinginkomsten moeten op peil blijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Erwin_83 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:35:
Of ze willen een wijk ombouwen naar stadsver(w)Armimg. Dan heb je geen cv ketel keus meer en ben je blij met een warmtepomp.

De energieprijzen en de overheid zijn net zo wisselvallig als het weer, dus lastig een lange termijn berekening te doen.
Zie ik hier op korte termijn niet gebeuren en voor 2 mille voor een ketel durf ik dat risico wel aan. Ik spreek net toevallig Intergas zelf en hun full electric kost €5600,- Als installateurs nu eens normaal zouden doen en zeg nu zo'n 8 mille vragen incl plaatsen, okee. Maar 15 mille en veel meer over de 20 kan gewoon niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-05 14:09
blb4 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 18:47:
[...]

Een 11 kW inductieplaat kun je alleen 3-fase aansluiten. Er zijn, voor zover ik weet, geen 11 kW inductieplaten met drie losse nul-aders (wat voor 7-polige stekker moet je dan gebruiken)?

Andersom geldt wel. Elke inductieplaat kan op 3 fase.

De meeste 7.4 kW inductieplaten kunnen ook op 1 fase, maar controleer het wel even. Soms worden apparaten verkocht voor de Belgische en Duitse markt, waar de nul intern doorverbonden is en dan kan dat niet (althans, is niet veilig) omdat de nulstromen over de twee aders uit de pas kunnen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

MotorBeast schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:41:
[...]

Zie ik hier op korte termijn niet gebeuren en voor 2 mille voor een ketel durf ik dat risico wel aan. Ik spreek net toevallig Intergas zelf en hun full electric kost €5600,- Als installateurs nu eens normaal zouden doen en zeg nu zo'n 8 mille vragen incl plaatsen, okee. Maar 15 mille en veel meer over de 20 kan gewoon niet uit.
Even afgezien van het feit dat er gewoon een tekort is aan mankracht speelt er ook nog een ander probleem:

De onervarenheid met nieuwe techniek zowel voor de installateur als de klant. Daarom zijn geneigd om meer uren in rekening te brengen. Effe een nieuwe cv ketel ophangen is redelijk voorspelbaar qua kosten.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Andrehj schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 18:27:
[...]

Het mooie met 1 fase is dat je niet hoeft te verdelen..
1x40A is zoals ik hierboven al uitgelegd had ook voor full electric echt genoeg. Ook als je op inductie kookt. Alleen voor veel PV, een 3-fasen warmtepomp (voor grote woningen) of een 3-fasen autolader zou je naar 3x25A moeten upgraden.
Mijn bruto vermogen (dus alles bij elkaar opgeteld) schommelt gedurende het jaar tussen de -10 kW en de +10 kW bij een gemiddelde spanning van 220 Volt. Ik zou dus met 40A niet uit kunnen, want dat levert maar 8.8 kW op.

3x25A is hier dus het minimum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-06 09:25
Vraag: hoe kan een 7 kW buitenunit tijdens een defrost (opstarten) een piek leveren van 10 kw?

Enviline 7.0 e-s split + HR300 boiler. 7,7 KWp solar 10*oost/ 11*west

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
ds23man schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:52:
[...]

Even afgezien van het feit dat er gewoon een tekort is aan mankracht speelt er ook nog een ander probleem:

De onervarenheid met nieuwe techniek zowel voor de installateur als de klant. Daarom zijn geneigd om meer uren in rekening te brengen. Effe een nieuwe cv ketel ophangen is redelijk voorspelbaar qua kosten.
Ik ben een andere mening toegedaan. Installateurs maken gewoon misbruik van de angst van mensen door de gasprijzen vorig jaar, die denk ik iets minder goed rekenen dan ik (of helemaal niet) en melken de boel gewoon uit ten gunste van zichzelf. Toen ik een uitgebreide rekensom mailde aan de man die mij 27 mille wilde aanrekenen voor een Ecodan en boiler en meldde dat hij volgens mij een rekenfout had gemaakt werd het ijzig stil. Op naar de volgende die er wellicht wel intrapt. Iedereen mag en moet zijn brood verdienen, maar je kunt het ook te bont maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06-06 11:05

Jan2023

KISS

Misschien kan je nog winst behalen met een Dynamisch energie kontrakt?
Als je met name in de nacht de WP lekker door laat gaan zijn de elektra kosten minimaal.
Kijk eens bij ANWB.energie
Als voorbeeld , afgelopen nacht voor 1 KWh betaalde ik 0,13 eurocent. incl. btw

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
Jan2023 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:39:
[...]

Misschien kan je nog winst behalen met een Dynamisch energie kontrakt?
Als je met name in de nacht de WP lekker door laat gaan zijn de elektra kosten minimaal.
Kijk eens bij ANWB.energie
Als voorbeeld , afgelopen nacht voor 1 KWh betaalde ik 0,13 eurocent. incl. btw
Excl. energiebelasting, á € 0,15/kWh. Totaal wordt het dan dus € 0,28/kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:51
Wollie91 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:59:
Vraag: hoe kan een 7 kW buitenunit tijdens een defrost (opstarten) een piek leveren van 10 kw?
Die 7kW is bij een bepaalde buitentemperatuur, bij de mijne is het bij bijvoorbeeld -10. Bij hogere buitentemperaturen kan er meer vermogen geleverd worden dan de typebenaming.

Voor jouw 7kW buitenunit kan het ook gelden dat dit vermogen wordt afgeleverd bij -10. Dat zou je even in de specs na moeten kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:23
Ik denk dat @MotorBeast zich vooral af moet gaan vragen of hij wel echt aan de warmtepomp wil. Ik lees in je posts vooral de argumenten waarom het lastig, ingewikkeld en te duur is. Prima, want voor jou valide argumenten om er niet aan te beginnen. Ik vraag me onderhand alleen wel af waarom je steeds weer in dit topic terugkomt met die argumenten, want alles wat wij er tegenin brengen doet je niet van mening veranderen.

Het is heel simpel: Een warmtepomp die je, binnen afzienbare tijd, winst op gaat leveren en ook nog eens vlot door een kundige installateur geïnstalleerd kan worden is momenteel een utopie. Je gaat besparen en doet het goed voor de energietransitie, maar onderaan de streep is het geen verdienmodel.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Omdat die 7 kW een getal is voor continuvermogen bij een specifieke buitentemperatuur.

Een unit die bij -10 buiten 7 kW kan leveren kan misschien wel 15 kW leveren bij 2 graden buiten. Vaak is dan de binnenunit de beperkende factor.

Daarom heb je bijvoorbeeld bij Toshiba Estia dezelfde 11 kW binnenunit bij zowel de 7 kW als de 11 kW buitenunit. Die Estia tikt dus geregeld de 11 kW aan, bijvoorbeeld tijdens de SWW run. Maar als het buiten echt koud is, dan komt het vermogen niet boven de 7 kW uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

MotorBeast schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:41:
[...]

Daarom heb ik zelf geplaatst €1000,- klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Twee oorzaken: De 7 kW op de sticker is niet genormeerd. Soms is dat bij 7 graden buiten, bij andere merken bij -10, soms komt het gewoon uit de dikke duim.

Vlak na een defrost is de hele buitenunit warmgestookt (vandaar de dampwolk) en dus in ieder geval ruim boven de temperatuur van het stickervermogen. Dat levert een hogere COP en dus, bij gelijk compressorvermogen, veel meer thermisch vermogen.

Mijn "6 kW" unit doet bij A15W35 iets van 10 kW.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-06 19:48

dof

MotorBeast schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:01:
[...]

Ik ben een andere mening toegedaan. Installateurs maken gewoon misbruik van de angst van mensen door de gasprijzen vorig jaar, die denk ik iets minder goed rekenen dan ik (of helemaal niet) en melken de boel gewoon uit ten gunste van zichzelf. Toen ik een uitgebreide rekensom mailde aan de man die mij 27 mille wilde aanrekenen voor een Ecodan en boiler en meldde dat hij volgens mij een rekenfout had gemaakt werd het ijzig stil. Op naar de volgende die er wellicht wel intrapt. Iedereen mag en moet zijn brood verdienen, maar je kunt het ook te bont maken.
Tja, er is geen bescherming van de klant tegen leveranciers die er een slaatje uit willen slaan (even afgezien van juridische echte fraude). In .nl (koopmansgeest) wil men dat met vraag en aanbod reguleren, maar nu is de (klant)vraag hoog, het (leveranciers)aanbod klein en dus krijg je deze huidige situatie.

Maar wat ik van je lees lijkt het dat je huis al behoorlijk geïsoleerd en ook bescheiden in gebruik is. Dat is al mooi.

Neem dan mijn situatie: we wonen nu 3 maanden in een vrijstaand huis waar de vorige bewoners 3500m3 per jaar verstookten (ook een gedragscomponent erbij) en dat wilde ik natuurlijk heel beslist niet.

Dus alles op alles gezet om ASAP warmtepomp te krijgen en me hier inlezen (al half jaar). Supergoed van iedereen en ik wil m'n ervaringen ook graag delen (maar zoveel nog te doen..).

M'n vaste (meegenomen van vorige huis) energie contract ging tot begin februari en m'n variabel contract zou volgens m'n leverancier nu naar 630 € per maand gaan. 8)7

Inmiddels eerste stappen naar betere isolatie gedaan (vloer) in dec/jan en volgende stappen onderweg (ramen HR++ en dak isolatie in 1Q en 2Q van 23).

En in 4Q22 een pana 9k J gekocht in UK (anders was het een jaar wachten) en die draait nu al als een zonnetje een paar weken (lange runs) en 't huis is lekker warm en die 9kW gaat het wel redden lijkt me (wij hoeven geen 22C ijn huis, 19-20C vinden we al warm).
En ja, 't is uit het buitenland en ik ben dus op mezelf aangewezen, maar ik zie dit als calculated risk. Ik heb veel vertrouwen in Pana, ook vanwege ervaringen met allerlei andere producten van hun. We zullen zien...

Grosso modo ben ik nu een 8 a 9 k€ kwijt aan WP en zelf-installatie van leidingen etc (ruim gerekend) en 3 / 4 weken werk (vnl aan cv leidingen reviseren). Overigens doe ik het rustig aan qua werk. Gas is inmiddels afgesloten en gasmeter halen ze komende maand weg. Ik wil naar dynamische leverancier en als ik het zo inschat ga ik naar 120-150€ per maand aan energie kosten (bij Tibber of Zonneplan), misschien wat hoger.

Overigens in 4Q22 ook een WPB gekocht en aangesloten wat eigenlijk vrij simpel en snel geïnstalleerd was, en qua totale kosten was dat een 3k€. Want dit heeft in mijn situatie en ook qua filosofie van aanpak voordelen (zo simpel, helder en flexibel mogelijk).

Kortom, ik hoef niet precies te weten wat ik bespaar want het moge duidelijk zijn dat dat erg fors is. Terugverdientijd is daarmee ook kort alhoewel het voor mij geen keuze was (gas moest sowieso weg, ik woon in Groningen).

Maar jouw en mijn situatie verschillen en ik denk dat het voor jou gewoon wachten is tot vraag en aanbod beter in balans zijn, ik hoop voor je dat dat niet te lang gaat duren maar vrees nog wel een paar jaar.

Genoemde prijzen zijn nog zonder subsidies.

[ Voor 3% gewijzigd door dof op 02-03-2023 15:36 ]

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16-05 21:33
De TVT met een laag gasverbruik is gewoon lastig. Wij zitten ook op 650-750m3, dan is zelfs zelf doen nog krap voor een vlotte TVT.

Overigens valt de WP nog best mee ivm hoge subsidie. De WPB is relatief gezien verreweg het duurste onderdeel. Meer dan dubbel zo duur in de aanschaf als de WP voor veel minder gas verbruik en ook nog eens aardig wat stilstandverlies.

Je kan dan wel weer flinks besparen door het afsluiten van je vastrecht + geen jaarlijkse onderhoudskosten aan je ketel (die zie ik trouwens niet eens zo vaak langs komen qua besparingspost)
Pagina: 1 ... 240 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.