verkeerslicht schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:49:
@
Blihi Jij gaat uit van een slecht afgiftesysteem, maar ik ging er bij mijn berekening wel vanuit dat je een WP-adequaat afgiftesysteem hebt. Als het goed is is dat in verschillende posts van mij hierover ook te lezen. Dus ik pleit voor een goed afgiftesysteem, anders is een WP inderdaad geen goede investering. Dat geldt voor een goed geïsoleerde woning, maar ook voor een slecht geïsoleerde woning.
Prima, maar dan moet je dus niet uitgaan van 8 kWh/m3 gas. Als het afgiftesysteem geschikt is voor 40 graden, kun je de CV ook op 40 graden laten stoken.
Verder maakt wat mij betreft de berekening met 8kW of 9,5kW ook niet zo uit. Het zal bij 9,5kW dan geen halvering van energiekosten meer zijn in beide gevallen. Eigenlijk zeg je hiermee dat de winst met een perfect geinstalleerde HR-gasketel uberhaupt beperkt is, maar dat geldt dan voor isoleren ook.
Het ligt aan de tarieven. Met het prijsplafond heb je gelijk. Pak je de tarieven van een jaar geleden, verdiende je die warmtepomp in vier jaar terug. Kijk ik even naar mijn eigen situatie: Ik had een vaste gasprijs voor 72 ct/m3 en wek meer stroom op dan ik nodig heb, met een teruglevertarief van 71 ct/kWh. Ik had de CV ketel beter nog een jaar kunnen laten hangen, want ik ben nu twee keer duurder uit dan dat ik op gas geweest zou zijn....
Wel een goed punt vind ik je argument over de levensduur van een warmtepomp.
Die zul je moeten vervangen, en dat is iets wat ik niet had meegenomen in mijn berekening. Waarbij ik wel wil zeggen dat het vervangen van een warmtepomp an sich best betaalbaar is als het systeem verder in orde is.
Kanttekening bij jouw kanttekening: Een gasketel heeft ook een levensduur en vervangen daarvan is ook niet gratis.
Klopt. Een gasketel vervangen is niet gratis, maar kost verhoudingsgewijs veel minder dan een WP. Je koopt op dit moment voor 700 euro op Marktplaats een gasketel van 2 a 3 jaar oud van mensen die een WP aangeschaft hebben
Als je het echt goed wilt doen, moet je (verwachte) inflatie ook mee gaan rekenen en de besparing op de vaste kosten voor gas, etc. en zou je eigenlijk ook de gemiste renteinkomsten mee moeten rekenen, want als je die 18,000 euro af zou lossen op je hypotheek heb je minder kosten.
Ik kwam, toen wij tekenden voor de warmtepomp, op een terugverdientijd van +/- 12 jaar tegen de toenmalige energietarieven, zonder rekening te houden met renteverliezen en dan is zo'n investering best te doen. Alleen, toen kwamen Essent en Innova met idioot hoge teruglevertarieven en veranderde het plaatje compleet.
Toch zijn wij blij dat we de keuze gemaakt hebben. Het gevoel om in ieder geval ook je steentje bij te dragen aan een gasloze toekomst speelt ook mee.