Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 230 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.535.547 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-06 15:09
Blihi schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:32:
[...]

Die berekeningen zitten wel wat kanttekeningen aan...

Je gaat uit van 8 kWh/m3 gas. Dat is dus uitgaande van een zeer hoog temperatuur systeem (geen HR bereik).

...

Heb je een woning die je met middellage temperatuur kunt verwarmen (CV in HR bereik, Ta <=45), krijg je het volgende sommetje:

1m³ gas -> 9.5 kW energie
Hmm, hier zeg je ineens wat. Heb je ergens meer achtergrond over die 9,5 kW bij HR? Ik had tot dusver begrepen da je zo hoog alleen met een zeer goed apparaat (geen CV ketel) aan komt. Dus ik dacht zal ergens tussen de 8 en 9 kW zitten, met 9 kW alleen met nieuwe CV-ketels.

8 of 9,5 kW verschilt nogal. Via de Koevlaas-formulie kom ik met 8 kW makkelijk uit met een 7 kW WP-model, maar met 9,5 kW kom ik aardig tekort.

Misschien wel een tip in de FAQ: dat als je het gasverbruik al met HR-CV en LTV hebt getest, dat je een hogere coëfficiënt moet gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19:08
Zwartoog schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:54:
[...]

Hmm, hier zeg je ineens wat. Heb je ergens meer achtergrond over die 9,5 kW bij HR? Ik had tot dusver begrepen da je zo hoog alleen met een zeer goed apparaat (geen CV ketel) aan komt. Dus ik dacht zal ergens tussen de 8 en 9 kW zitten, met 9 kW alleen met nieuwe CV-ketels.

8 of 9,5 kW verschilt nogal. Via de Koevlaas-formulie kom ik met 8 kW makkelijk uit met een 7 kW WP-model, maar met 9,5 kW kom ik aardig tekort.

Misschien wel een tip in de FAQ: dat als je het gasverbruik al met HR-CV en LTV hebt getest, dat je een hogere coëfficiënt moet gebruiken.
Nederlands aardgas heeft een energiedichtheid van 9,77 kWh per kubieke meter. Een HR ketel heeft bij een retourtemperatuur van 30 graden een efficiëntie van 97%.
Dan kom je op ongeveer 9,5 kWh per m3 gas uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-05 14:09
verkeerslicht schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:49:
@Blihi Jij gaat uit van een slecht afgiftesysteem, maar ik ging er bij mijn berekening wel vanuit dat je een WP-adequaat afgiftesysteem hebt. Als het goed is is dat in verschillende posts van mij hierover ook te lezen. Dus ik pleit voor een goed afgiftesysteem, anders is een WP inderdaad geen goede investering. Dat geldt voor een goed geïsoleerde woning, maar ook voor een slecht geïsoleerde woning.
Prima, maar dan moet je dus niet uitgaan van 8 kWh/m3 gas. Als het afgiftesysteem geschikt is voor 40 graden, kun je de CV ook op 40 graden laten stoken.
Verder maakt wat mij betreft de berekening met 8kW of 9,5kW ook niet zo uit. Het zal bij 9,5kW dan geen halvering van energiekosten meer zijn in beide gevallen. Eigenlijk zeg je hiermee dat de winst met een perfect geinstalleerde HR-gasketel uberhaupt beperkt is, maar dat geldt dan voor isoleren ook.
Het ligt aan de tarieven. Met het prijsplafond heb je gelijk. Pak je de tarieven van een jaar geleden, verdiende je die warmtepomp in vier jaar terug. Kijk ik even naar mijn eigen situatie: Ik had een vaste gasprijs voor 72 ct/m3 en wek meer stroom op dan ik nodig heb, met een teruglevertarief van 71 ct/kWh. Ik had de CV ketel beter nog een jaar kunnen laten hangen, want ik ben nu twee keer duurder uit dan dat ik op gas geweest zou zijn....
Wel een goed punt vind ik je argument over de levensduur van een warmtepomp.
Die zul je moeten vervangen, en dat is iets wat ik niet had meegenomen in mijn berekening. Waarbij ik wel wil zeggen dat het vervangen van een warmtepomp an sich best betaalbaar is als het systeem verder in orde is.
Kanttekening bij jouw kanttekening: Een gasketel heeft ook een levensduur en vervangen daarvan is ook niet gratis.
Klopt. Een gasketel vervangen is niet gratis, maar kost verhoudingsgewijs veel minder dan een WP. Je koopt op dit moment voor 700 euro op Marktplaats een gasketel van 2 a 3 jaar oud van mensen die een WP aangeschaft hebben :+

Als je het echt goed wilt doen, moet je (verwachte) inflatie ook mee gaan rekenen en de besparing op de vaste kosten voor gas, etc. en zou je eigenlijk ook de gemiste renteinkomsten mee moeten rekenen, want als je die 18,000 euro af zou lossen op je hypotheek heb je minder kosten.

Ik kwam, toen wij tekenden voor de warmtepomp, op een terugverdientijd van +/- 12 jaar tegen de toenmalige energietarieven, zonder rekening te houden met renteverliezen en dan is zo'n investering best te doen. Alleen, toen kwamen Essent en Innova met idioot hoge teruglevertarieven en veranderde het plaatje compleet.

Toch zijn wij blij dat we de keuze gemaakt hebben. Het gevoel om in ieder geval ook je steentje bij te dragen aan een gasloze toekomst speelt ook mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
Zwartoog schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:54:
[...]

Kies dus een WP die het Koevlaas vermogen nominaal kan leveren bij -10 en niet eentje die dat maximaal kan leveren bij -10.
Die Koevlaas formule werkt best prima zonder die correctie. Ik stookte mijn CV met een aanvoertemperatuur van 35 graden en een retour van ruim onder de 30 graden, ook bij warm water. Ik haalde dus echt die 9.5 kWh/m3 gas.

Ik zat op 1300 m3 per jaar, gemeten over 2 stookseizoenen. Dat is volgens Koevlaas 6.29 kW bij -10. Mijn lineaire trends over de twee gasseizoenen kwamen uit op 6.36 en 6.49 kW. Het huidige stookseizoen komt voorlopig uit op een benodigd vermogen van 7 kW bij -10, maar dat is omdat oktober er niet in zit (was nog op gas) en we het naseizoen nog niet gehad hebben (er komen dus nog datapunten bij hogere buitentemperaturen waardoor de trendlijn iets omlaag verschuift bij -10).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ql_TZOrtmCXhpRty47Mm3s5YajI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kermoOA5PNRugjeXCicJ92Uf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Blihi op 13-02-2023 14:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17:46
verkeerslicht schreef op maandag 13 februari 2023 @ 11:27:
@MotorBeast
Ik betwist ook niet dat je een hogere COP kunt halen met meer isolatie. Maar dit is indirect. In deze discussie (en dit zul je eigenlijk moeten teruglezen) ging het mij erom waar je met het minste euro's de meeste winst in kan halen.
Mijn betoog is dat er sneller meer winst te behalen valt door een warmtepomp te installeren dan door te isoleren.
In dit kader.

Pilotproject regionale woningcorporatie.
WP op 10 niet/slecht geïsoleerde woningen. Huh? Ja.
Waarom? M.i.v. 2026 krijgen de corporaties de zaak niet spits.
Het pad van eerst isoleren staat ter discussie. Onvoldoende capaciteit, duurt te lang, prijs te hoog
Gewijzigde focus op a. door ontwikkelen WP's in een niet-labo situatie en b. aanpassing bestaand afgifte- en leidingwerk.
Gelukkig met de keuze? Nee. Maar binnen de huidige context lijkt dit het maximaal haalbare.

Zie ook Vakblad Warmtepomp (06-02-23)
"Systeemkritische praktijktesten
Kennis hierover is beperkt doordat systeemkritische praktijktesten volgens Kemp nog nauwelijks worden uitgevoerd. “Om energieprestaties aan te tonen, testen fabrikanten voornamelijk onder constante omstandigheden en volgens vaste protocollen. Wij willen weten wat er gebeurt na de lab- ontwikkeling, achter de voordeuren van gebruikers, omdat we daar flinke verschillen in efficiency en wooncomfort zien.”

Er lijkt nog een wereld te winnen.

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:24
@RobEppink nav je temperaturen die je postte:
Heb je ook de temperaturen hierbij die je VVW ingaan? Vaak gaat er warmte de vloer niet in en direct terug naar de WP. Daardoor draait de WP op een hogere Ta dan nodig en heeft vaker defrosts.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
BarryH schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:51:
@RobEppink nav je temperaturen die je postte:
Heb je ook de temperaturen hierbij die je VVW ingaan? Vaak gaat er warmte de vloer niet in en direct terug naar de WP. Daardoor draait de WP op een hogere Ta dan nodig en heeft vaker defrosts.
Dank voor je vraag.
Maar die temperaturen heb ik niet (van dat moment).
Wij draaien uitsluitend (vrijwel uitsluitend, afgezien van een handdoeken radiator op de badkamer met therm. mengkraan; vaker dicht dan open) op VVW zonder mengverdeler. Dat water kan m.i. alleen via de VVW retour komen richting WP.
Maar ik leer graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
RobEppink schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:58:
[...]

Dank voor je vraag.
Maar die temperaturen heb ik niet (van dat moment).
Wij draaien uitsluitend (vrijwel uitsluitend, afgezien van een handdoeken radiator op de badkamer met therm. mengkraan; vaker dicht dan open) op VVW zonder mengverdeler. Dat water kan m.i. alleen via de VVW retour komen richting WP.
Maar ik leer graag.
Meet eens de temperaturen voor en na je VVW verdeler. Als je geen bypass hebt zijn die gelijk (en dat is goed)
Vervolgens is het zo dat bij een hogere flow het verschil tussen Ta en Tr kleiner worden. De gemiddelde temperatuur van de vloer is dan hoger, dus meer wamteafgifte. Vervolgens zakt de Ta wat terug, maar dat is niet erg. Sterker nog: alleen maar goed, want bij een lagere Ta kan de WP meer warmte opwekken/heeft een betere COP.
Een verschil van ca 3 graden tussen Ta en Tr is vaak de goede inregeling.

Kortom: kijk of je idd geen bypass hebt, meet Ta en Tr en verhoog vervolgens de flow door de pompsnelheid te verhogen. Kijk dan wat er gebeurt. Daarvoor moet je eigenlijk ook vrij nauwkeurig het elektriciteitsgebruik van je WP volgen.
Zie hier mijn klassieke ELGA uit 2014 die ik ook onder het vriespunt laat draaien, en het op 9 feb in zn eentje aankon, zonder hulp van de gasketel (19 graden binnentemperatuur, radiatoren waar ca. 30-33 graden water doorheen gaat):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AoIgUyFfNwspiRv8CPX5r-vXrnk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xVZNVaxylr2jjnF6fWe9ZFEY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-rD7cUXrxZmZAp3IMaKbK-KBDA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xcWvcQ0DQtiw7cdHvIyLsXSX.png?f=user_large

ps. jaren 70 woning, nageisoleerd (normaal) en van ca. 1500m3 gas naar 100m3 gas en ~3000 kWh stroom.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
verkeerslicht schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:49:
@Blihi Jij gaat uit van een slecht afgiftesysteem, maar ik ging er bij mijn berekening wel vanuit dat je een WP-adequaat afgiftesysteem hebt. Als het goed is is dat in verschillende posts van mij hierover ook te lezen. Dus ik pleit voor een goed afgiftesysteem, anders is een WP inderdaad geen goede investering. Dat geldt voor een goed geïsoleerde woning, maar ook voor een slecht geïsoleerde woning.

Verder maakt wat mij betreft de berekening met 8kW of 9,5kW ook niet zo uit. Het zal bij 9,5kW dan geen halvering van energiekosten meer zijn in beide gevallen. Eigenlijk zeg je hiermee dat de winst met een perfect geinstalleerde HR-gasketel uberhaupt beperkt is, maar dat geldt dan voor isoleren ook.

Wel een goed punt vind ik je argument over de levensduur van een warmtepomp.
Die zul je moeten vervangen, en dat is iets wat ik niet had meegenomen in mijn berekening. Waarbij ik wel wil zeggen dat het vervangen van een warmtepomp an sich best betaalbaar is als het systeem verder in orde is.
Kanttekening bij jouw kanttekening: Een gasketel heeft ook een levensduur en vervangen daarvan is ook niet gratis.
Mijn besparing met een L/L Wp is maar 3 tientjes per maand met mijn nog steeds gunstige tarieven. Ik verbruikte zo'n 900 a 950 m3 per jaar met een goed ingeregelde HR Ketel met veel afgifte. Heb toevallig als test afgelopen winter bij -8 24/7 gestookt en kon toe met max 45 graden. Met weer zoals nu zal dat zo'n 25/30 graden zijn en heel veel aan/uit. Er is maar 1 reden dat ik L/L WP ben gaan stoken en nu vanwege comfort naar L/W Wp wil. De toekomst van mijn kinderen.Iets met klimaat of zo..... Economisch kan het totaal niet uit afgezien van wellicht meerwaarde bij verkoop woning.

Heb vandaag 1,2 kWh verstookt en het is door de zon (serre) 21,5 graad binnen. Oftewel, mijn CV had ook uit gestaan.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 13-02-2023 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jassie256
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-05 08:21
Dashlane schreef op maandag 13 februari 2023 @ 12:51:
[...]

Je stelling klopt wel en wil ik wel aanvullen. Ik denkt dat degene die een lw warmtepomp laten installeren veelal ook zonnepanelen laten installeren. Waardoor je niet alleen bespaart op stookkosten, maar ook op de 'brandstofkosten'.
Zelf heb ik 10k geinvesteerd in 14 panelen en een 6kw hybride wp. Daarmee heb ik de stookkosten (inclusief warmtapwater) teruggebracht van pak en weg 300 naar 30 euro. Dat rendement haal ik nooit met isoleren.
Gok dat je deze investering 12+ maanden geleden hebt gedaan. Voor 10K nu een WP + PV aan (laten)leggen is wel netjes volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07-06 08:40
jassie256 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:53:
[...]

Gok dat je deze investering 12+ maanden geleden hebt gedaan. Voor 10K nu een WP + PV aan (laten)leggen is wel netjes volgens mij.
Offerte opgevraagd in februari. (Direct na start oorlog) pv is geplaatst in mei en wp in november.
Wp heb ik een flinke Vriendenkorting op gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-05 23:32
Het lijkt erop dat de berekeningen voor klanten bij Essent anders uitvallen als je zonnepanelen hebt. Zij hanteren als een van de weinige dat er een salderings knip gemaakt wordt als je factuur jaar niet van af 1 jan begint.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
BarryH schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:16:
[...]

Meet eens de temperaturen voor en na je VVW verdeler. Als je geen bypass hebt zijn die gelijk (en dat is goed)
Vervolgens is het zo dat bij een hogere flow het verschil tussen Ta en Tr kleiner worden. De gemiddelde temperatuur van de vloer is dan hoger, dus meer wamteafgifte. Vervolgens zakt de Ta wat terug, maar dat is niet erg. Sterker nog: alleen maar goed, want bij een lagere Ta kan de WP meer warmte opwekken/heeft een betere COP.
Een verschil van ca 3 graden tussen Ta en Tr is vaak de goede inregeling.

Kortom: kijk of je idd geen bypass hebt, meet Ta en Tr en verhoog vervolgens de flow door de pompsnelheid te verhogen. Kijk dan wat er gebeurt. Daarvoor moet je eigenlijk ook vrij nauwkeurig het elektriciteitsgebruik van je WP volgen.
Zie hier mijn klassieke ELGA uit 2014 die ik ook onder het vriespunt laat draaien, en het op 9 feb in zn eentje aankon, zonder hulp van de gasketel (19 graden binnentemperatuur, radiatoren waar ca. 30-33 graden water doorheen gaat):

[Afbeelding]

[Afbeelding]

ps. jaren 70 woning, nageisoleerd (normaal) en van ca. 1500m3 gas naar 100m3 gas en ~3000 kWh stroom.
Geen bypas, zo;n 3 graad verschil tussen aan- en af-voer verdeler VVW (geen pomp, geen mengverdeler).
Aan de binnenunit WP zijn verschillen van 3 tot 5 graden.

Bij ons zijn er lange wegen te gaan; 30 mtr ( x 2 ) aan- afvoer alsmede lange lussen in de VVW (evenals huis, 1996).

Ik denk dat het geheel inmiddels wel aardig onder controle is.
Voor WP 2100 gas, met WP van 01-09 verhouding 2.14 (dus jaarbasis + kWh 4494)
Met hybride/gas wat geëxperimenteerd in dec/jan.
Nu gas bijverwarming 15 m3 per maand (feb).

Zie nog verbetering in:
Optimalisering flow d.m.v. kortere aan- afvoer met minder knietjes.
Rol buffervat, dit is nog een black box voor mij.

Er zou deze maand een Nefit monteur verschijnen voor naregeling vd installatie.
Wacht dit even af. Dank zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniper20
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06 22:42
Ik heb een offerte gekregen voor een hybride warmtepomp (Nefit Bosch) van de installateur voor 5000 euro. Daarnaast ook een offerte van hetzelfde bedrijf voor een full electric warmptepomp (Nibe) van 15000 euro. Ik vind dat wel een behoorlijk verschil. Kan iemand verklaren, waarom er zoveel verschil tussen zit?

Heb overigens een goed geïsoleerd huis uit 2010 met een verbruik van ca 700 m3, dus beide is mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:28
sniper20 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 22:17:
Ik heb een offerte gekregen voor een hybride warmtepomp (Nefit Bosch) van de installateur voor 5000 euro. Daarnaast ook een offerte van hetzelfde bedrijf voor een full electric warmptepomp (Nibe) van 15000 euro. Ik vind dat wel een behoorlijk verschil. Kan iemand verklaren, waarom er zoveel verschil tussen zit?

Heb overigens een goed geïsoleerd huis uit 2010 met een verbruik van ca 700 m3, dus beide is mogelijk.
All-electric vs hybride en Nibe vs Nefit, dan heb je het prijsverschil wel aardig gecoverd, denk ik. Met een verbruik van 700m3 zou ik overigens direct gasloos gaan en niet meer aan hybride beginnen. Welke Nibe heeft hij je eigenlijk voor dat geld aangeboden? Voor een Nibe is het namelijk nog niet eens erg duur....

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniper20
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06 22:42
Aziraphale schreef op maandag 13 februari 2023 @ 22:28:
[...]

All-electric vs hybride en Nibe vs Nefit, dan heb je het prijsverschil wel aardig gecoverd, denk ik. Met een verbruik van 700m3 zou ik overigens direct gasloos gaan en niet meer aan hybride beginnen. Welke Nibe heeft hij je eigenlijk voor dat geld aangeboden? Voor een Nibe is het namelijk nog niet eens erg duur....
Nibe AMS 10-08 (8 KW) - SPLIT
Nibe RMU 40 regeling
Nibe BA-SVM 10-200/12 Warmtepomp met geintegreerde tapwaterboiler
Nibe 120 liter buffervat

Dit was het pakket van Nibe. 8 KW vindt ik overigens ook wel ruim bemeten. De hybride Nefit is veel aantrekkelijker geprijsd, maar bedoeling was eigenlijk om geheel van het gas te gaan. Maar voor 10.000 euro kun je ook heel wat gas verstoken. Dus afweging is best lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Die 10k prijsverschil verdien je in de levensduur van de wp niet terug met zo'n laag gasverbruik. Op basis van prijs is hier de hybride interessanter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jassie256
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-05 08:21
Insert12 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 22:58:
Die 10k prijsverschil verdien je in de levensduur van de wp niet terug met zo'n laag gasverbruik. Op basis van prijs is hier de hybride interessanter.
@sniper20 snap je twijfel.
Van gas af geeft volgens mij ook een 'fijn gevoel' maar toch het eruit halen zal lastig zijn.

Volledig van gas grofweg ~€20k gaskosten wegsnijden, wel 15K investering in WP. Dus €5K 'netto' winst.
~€250 (vastrecht) * 15jaar = €3750,-
700*€1.5*15= €15750 (als je volledig naar WP gaat)
Komt een forse rekening qua electra bij...

Hybride, stel je halveert je gasgebruik
~€8500 besparing op gas, €5K investering: Netto €3500 "over"
Komt minder forse rekening qua electra bij...

Geen expert, maar zit in hetzelfde schuitje. Ga zelf het liefst asap voor een WP, maar tijd (in maart verhuizen) is de grootste limitator, net als de investering.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:13
@sniper20
5kW Nefit + zelf warmtepompboiler neerzetten en gasketel weghalen geen optie? Mag de installateur zelf geloven dat hij een hybride heeft neergezet, en houd jij zijn full-electric bonus in je zak.

[ Voor 44% gewijzigd door JBtL op 14-02-2023 01:01 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-05 19:32

Superbeagle

Always smile

jassie256 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 23:18:
[...]

@sniper20 snap je twijfel.
Van gas af geeft volgens mij ook een 'fijn gevoel' maar toch het eruit halen zal lastig zijn.

Volledig van gas grofweg ~€20k gaskosten wegsnijden, wel 15K investering in WP. Dus €5K 'netto' winst.
~€250 (vastrecht) * 15jaar = €3750,-
700*€1.5*15= €15750 (als je volledig naar WP gaat)
Komt een forse rekening qua electra bij...

Hybride, stel je halveert je gasgebruik
~€8500 besparing op gas, €5K investering: Netto €3500 "over"
Komt minder forse rekening qua electra bij...

Geen expert, maar zit in hetzelfde schuitje. Ga zelf het liefst asap voor een WP, maar tijd (in maart verhuizen) is de grootste limitator, net als de investering.
Dit is de ‘forse’ elektra rekening: (700 x 8 x €0,40) / 4 = €560 per jaar bij full-electric. Enkel energiekosten over 15 jaar: €8.400. Met €15K investering: €23.400.

Bij hybride gedeeld door 2, dus €280 als gasverbruik wordt gehalveerd. Daar komt nog bij 350 x 1,45 = €507,5 gasprijs en vastrecht van €250 waardoor je op €1.037,5 komt per jaar. Enkel energiekosten over 15 jaar: €15.562,5. Met 5K investering: €20.562,5.

Risico is wel dat overheid de prijs bepaalt en de neiging heeft om de gasprijs nadeliger te maken tov elektriciteit.

Edit: verschil nog duidelijker gemaakt.

Edit2: dan wordt meteen duidelijk als je zelf je wp installeert en je de 15K halveert ofzo hoe voordeliger full-electric is op de lange termijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Superbeagle op 14-02-2023 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:45
Ik blij dat ik jaren geleden al all electric ben gegaan. 10 kW warmtepomp en 6 zonnepanelen voor iets van 10k (na aftrek subsidie). Tot het eind van het jaar lachen met een oud energiecontract.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

sniper20 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 22:56:
[...]

Nibe AMS 10-08 (8 KW) - SPLIT
Nibe RMU 40 regeling
Nibe BA-SVM 10-200/12 Warmtepomp met geintegreerde tapwaterboiler
Nibe 120 liter buffervat

Dit was het pakket van Nibe. 8 KW vindt ik overigens ook wel ruim bemeten. De hybride Nefit is veel aantrekkelijker geprijsd, maar bedoeling was eigenlijk om geheel van het gas te gaan. Maar voor 10.000 euro kun je ook heel wat gas verstoken. Dus afweging is best lastig.
In de eerste plaats is Nibe reteduur, eigenlijk veel te duur. Zeker t.o.v. een Vaillant monoblok, die is zo goed gebouwd dat ik het prijsverschil met een Nibe niet kan verklaren. Nefit is qua merk niet erg populair meer bij mij na de overname van Bosch, onsamenhangend geheel geworden met spullen uit Duitsland die bij Nefit door de strot gedouwd worden.

Probleem met van het gas af is het SWW gedeelte, dat is dermate kosten verhogend dat het economisch onverantwoord is en dan hebben we het nog niet eens over panden waar je met goed fatsoen geen boilervat kwijt kan. En je hebt natuurlijk hybride en hybride, als je de WP wat groter neemt dan zal je de CV ketel alleen nog maar nodig hebben in die ene week van het jaar dat er strenge vorst is. Mits je een propaanpomp neemt.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@Blihi @Jaap19 Bedankt voor de uitleg en leestips!
Ok, het kwadratisch verband werkt zeer nadelig naar beneden toe, dus het oppervlak hetzelfde of meer hebben is wel belangrijk bij nieuwe radiatoren. Totdat het oppervlak zo groot wordt dat je wandverwarming met convectie hebt.
Een hele grote of brede T22 zou net zo goed werken als een kleinere T33, maar wel meer stralingswarmte hebben, ook al is het niet veel.
De stoel die hier voor de radiator staat is bij 35 graden radiator temperatuur wel mooi bijna 1 graden warmer dan de bank die tegen een binnenmuur staat, maar die is ook wel weer in notime warm als je er op gaat zitten.
Meer convectie heeft als nadeel dat er meer stof in de kamer ronddwarrelt zegt men, tsja, in mijn vorige huis had ik vloerverwarming, maar ik merk geen verschil. Kan ook komen door de hondenharen 8)7
Al met al, ik ga voor vernieuwing van een 2.2 x 0.5 T22 naar 3 x 0.6 T22. Bijna de volledige breedte van de woonkamer voorgevel leek me wel wat, was toch allemaal ongebruikte ruimte.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-05 15:09

hrt

blb4 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 11:25:
[...]

Kranen naar de WP open laten staan en daardoor gewoon wat CV water door de WP laten stromen?
Dat is echt voor de vogeltjes stoken! :*)

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-06 09:14

ewf

Als je er een terugslagklep in hebt niet dan gaat er alleen warmte door de pomp als de vorst bescherming de waterpomp laat lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hrt

hrt

MotorBeast schreef op maandag 13 februari 2023 @ 11:41:
[...]

Jammer dat ondertussen niet iedereen bezig is met zo weinig mogelijk energie te verstoken.
Denk eerlijk gezegd dat de meesten hier het voor de portemonnee aan de warmtepomp zijn. Ik (mijn vrouw :+ ) wil het zo goedkoop mogelijk 21,5 graden hebben.

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

Superbeagle schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:17:
[...]

Edit:
Mijn achterburen hebben eerst hun garagedak volgegooid met panelen, terwijl ik regelmatig een dikke waterdamppluim uit de schoorsteen zie ontsnappen. Teken van een slecht afgestelde cv ketel. Niet de volgorde die ik zou kiezen, maar het kan wel als je voor de snelle winst gaat.
SWW bereiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dat hoeft niet hoor. Er zijn ook CV ketels die dat prima in HR bereik kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
hrt schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:29:
[...]

Denk eerlijk gezegd dat de meesten hier het voor de portemonnee aan de warmtepomp zijn. Ik (mijn vrouw :+ ) wil het zo goedkoop mogelijk 21,5 graden hebben.
Met een gasprijs per m3 (2 euro verkoop, 50 cent inkoop) die vier keer de stroomprijs per kWh (50 cent) is (stand van vandaag), is een warmtepomp financieel vaak een verstandige keuze.

Grofweg bespaar je (even het prijsplafond negerend) 1 euro per m3 gas. Bij een gemiddeld gasverbruik van 1200 m3, is de terugverdientijd dus een jaar of 10 a 15. Dat zijn lange termijnen, maar niet onverstandig.

Neem je het prijsplafond mee, dan wordt het een ander verhaal, want daar liggen gas- en stroomprijs kunstmatig dichter bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

Blihi schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:56:
[...]

Met een gasprijs per m3 (2 euro verkoop, 50 cent inkoop) die vier keer de stroomprijs per kWh (50 cent) is (stand van vandaag), is een warmtepomp financieel vaak een verstandige keuze.

Grofweg bespaar je (even het prijsplafond negerend) 1 euro per m3 gas. Bij een gemiddeld gasverbruik van 1200 m3, is de terugverdientijd dus een jaar of 10 a 15. Dat zijn lange termijnen, maar niet onverstandig.

Neem je het prijsplafond mee, dan wordt het een ander verhaal, want daar liggen gas- en stroomprijs kunstmatig dichter bij elkaar.
Ik zeg al jaren dat je beter de kWh kunt betalen (hier gemiddeld 2400 p/j) dan mijn gas verbruik van, door de jaren heen gemiddeld, 1200m3 aan gas. (De helft aan kosten voor de warmtepomp gebruik was al gedekt door geen vastrecht kosten) Komt nog wel 600 kWh bij voor de sww boiler.
Contract loopt eind okt 24 af, dus heb nog niet gerekend met huidige prijzen, dat zien we dan weer wel.
Leuk dat de grove berekening gas x2=kWh best heel aardig klopt. 😀
En niet gaan muggeziften over sww...

[ Voor 4% gewijzigd door hrt op 14-02-2023 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
hrt schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:06:
[...]

Ik zeg al jaren dat je beter de kWh kunt betalen (hier gemiddeld 2400 p/j) dan mijn gas verbruik van, door de jaren heen gemiddeld, 1200m3 aan gas. (De helft aan kosten voor de warmtepomp gebruik was al gedekt door geen vastrecht kosten) Komt nog wel 600 kWh bij voor de sww boiler.
Dat is zeker waar. En helemaal als je overproductie hebt op je PV panelen. De teruglevertarieven zijn dit jaar weer om te janken zo laag. (Ben ik even blij met mijn jaarcontract bij Innova. Teruglevertarief ligt een jaar vast op 77.885 ct/kWh, terwijl de hoogste tlv op dit moment nergens boven de 30 cent.)
Contract loopt eind okt 24 af, dus heb nog niet gerekend met huidige prijzen, dat zien we dan weer wel.
Leuk dat de grove berekening gas x2=kWh best heel aardig klopt. 😀
Die vuistregel komt hier vandaan: 1 m3 gas = 9.5 kWh warmte bij een LTV systeem. Daarmee haal je SCOP 4.6 (energielabel A), dus 2.07 kWh stroom.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-06 14:38
joezzt schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 08:56:
@Blihi @Jaap19
Een hele grote of brede T22 zou net zo goed werken als een kleinere T33, maar wel meer stralingswarmte hebben, ook al is het niet veel.
Nog even om een misverstand mbt stralingswarmte weg te werken:

Bij WP-temperaturen (zeg eens <35°) heb je als mens niets aan de stralingswarmte van een radiator.
De radiator (van 35°C) zal via straling wel meubels, binnenwanden etc. in een ruimte opwarmen, omdat die allemaal ca 20°C (en daarmee dus kouder dan de radiator) zijn. De meubels, binnenwanden etc. zullen vervolgens hun ontvangen stralingswarmte weer via convectie aan de ruimtelucht afgeven.

Als mens hebben we niets aan die stralingswarmte van de radiator, omdat ons lichaam (aan het oppervlak) ongeveer dezelfde temp. heeft als de radiator. Daarmee ontvangen we dus geen straling!

Sterker nog: in voor- en naseizoen (als de radiatortemperatuur lager is dan 35°C) zal ons lichaam zelfs warmte uitstralen naar de radiator!!
Evenals trouwens naar de wanden, meubels en de (juist om stralingswarmte veel geroemde) vloerverwarming.

Ook die laatste warmt ons lichaam niet op via straling!! Het is natuurlijk wel zo, dat ons lichaam minder warmte uitstraalt naar een vloer met vloerverwarming dan naar een onverwarmde vloer....

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Juist. Vloerverwarming is niet comfortabeler wegens straling, maar comfortabeler wegens een veel lagere stroomsnelheid van de lucht. Hierdoor koel je zelf minder snel af (de ruimte is immers altijd koeler dan jijzelf, tenzij je in een sauna woont of een vampier bent).

Vloerverwarming werkt, ondanks de lage snelheid van de langsstromende lucht en dankzij het enorme oppervlak. Het tweede compenseert voor het eerste.

Je kunt, theoretisch, je huis ook op 21 graden krijgen door de hele dag een heel grote luchtstroom over een kleine radiator te sturen (dat is wat een airco doet). Dan waait het letterlijk in huis.

De warmteoverdracht is hetzelfde. De comfortbeleving heel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Zwerius schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:27:
[...]

Nog even om een misverstand mbt stralingswarmte weg te werken:

Bij WP-temperaturen (zeg eens <35°) heb je als mens niets aan de stralingswarmte van een radiator.
De radiator (van 35°C) zal via straling wel meubels, binnenwanden etc. in een ruimte opwarmen, omdat die allemaal ca 20°C (en daarmee dus kouder dan de radiator) zijn. De meubels, binnenwanden etc. zullen vervolgens hun ontvangen stralingswarmte weer via convectie aan de ruimtelucht afgeven.

Als mens hebben we niets aan die stralingswarmte van de radiator, omdat ons lichaam (aan het oppervlak) ongeveer dezelfde temp. heeft als de radiator. Daarmee ontvangen we dus geen straling!

Sterker nog: in voor- en naseizoen (als de radiatortemperatuur lager is dan 35°C) zal ons lichaam zelfs warmte uitstralen naar de radiator!!
Evenals trouwens naar de wanden, meubels en de (juist om stralingswarmte veel geroemde) vloerverwarming.

Ook die laatste warmt ons lichaam niet op via straling!! Het is natuurlijk wel zo, dat ons lichaam minder warmte uitstraalt naar een vloer met vloerverwarming dan naar een onverwarmde vloer....
Inzichtgevend wat je hier schrijft (y)

Wat dat laatste betreft (met de vloer), merk ik dat als onze vloerverwarming een tijdje uit heeft gestaan en daardoor koud is geworden, dat het ondanks het feit dat de ruimte op temperatuur is, het toch erg onaangenaam koud voelt.
Zou dat dan die straling zijn van ons lichaam die uitstraalt naar de vloer, of zit ik hier op een verkeerd spoor?

edit: Als de vloer onze straling absorbeert, en niet reflecteert, voelt dat misschien als negatieve straling?

[ Voor 3% gewijzigd door verkeerslicht op 14-02-2023 11:39 ]

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Blihi schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:33:
Juist. Vloerverwarming is niet comfortabeler wegens straling, maar comfortabeler wegens een veel lagere stroomsnelheid van de lucht. Hierdoor koel je zelf minder snel af (de ruimte is immers altijd koeler dan jijzelf, tenzij je in een sauna woont of een vampier bent).

Vloerverwarming werkt, ondanks de lage snelheid van de langsstromende lucht en dankzij het enorme oppervlak. Het tweede compenseert voor het eerste.

Je kunt, theoretisch, je huis ook op 21 graden krijgen door de hele dag een heel grote luchtstroom over een kleine radiator te sturen (dat is wat een airco doet). Dan waait het letterlijk in huis.

Geldt wel voor de onbedekte huid, de kledingtemperatuur zal wat lager zijn dan je huidtemperatuur (vooral in de winter).

PV-out: 7605 Wp. Warmtepomp: Airwell Wellea split 10 kW, buffervat in serie. vvw (~50 m2) + radiatoren. Edel Air 200 L wp-boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Dan douchen ze wel uren achter elkaar :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Jaap19 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:39:
[...]

Geldt wel voor de onbedekte huid, de kledingtemperatuur zal wat lager zijn dan je huidtemperatuur (vooral in de winter).
Kleding is overrated :+

Maar inderdaad, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
verkeerslicht schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:35:
[...]

Wat dat laatste betreft (met de vloer), merk ik dat als onze vloerverwarming een tijdje uit heeft gestaan en daardoor koud is geworden, dat het ondanks het feit dat de ruimte op temperatuur is, het toch erg onaangenaam koud voelt.
Zou dat dan die straling zijn van ons lichaam die uitstraalt naar de vloer, of zit ik hier op een verkeerd spoor?

edit: Als de vloer onze straling absorbeert, en niet reflecteert, voelt dat misschien als negatieve straling?
Hoe weet je dat de ruimte op temperatuur is?

Vergeet niet: Het menselijk lichaam is een vreselijk slechte thermometer. Wij kunnen totaal geen temperatuur meten of inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Blihi schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:33:

Eens. Toen ik dat schreef in L/L kreeg ik het hele topic over mij heen. Toen ik bij -8 testte met mijn HR Ketel om te kijken of ik het met radiatoren warm kreeg met lage aanvoer was dat een verademing tov van mijn L/L. Ik weet niet, als ik L/W heb, met dit weer nu daarmee ga stoken want dan is L/L extreem zuinig en blaast mijn unit op het laagste niveau. Gisteren 5,5 kWh om woonkamer op 21 graden te houden. Of een L/W dat haalt weet ik niet. Kan best zijn dat ik L/W dan pas inzet als de temperaturen overdag beneden 5 graden blijft buiten.

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 14-02-2023 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Blihi schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:45:
[...]

Hoe weet je dat de ruimte op temperatuur is?

Vergeet niet: Het menselijk lichaam is een vreselijk slechte thermometer. Wij kunnen totaal geen temperatuur meten of inschatten.
Thermostaat geeft dat aan.
Eens dat onze perceptie nogal eens afwijkt van de realiteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
verkeerslicht schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:07:
[...]

Thermostaat geeft dat aan.
Eens dat onze perceptie nogal eens afwijkt van de realiteit
Vooral bij vrouwen. De meeste hebben het altijd koud. Het is ook gewenning. Kijk maar nu met de energiecrisis. Nu in eens zijn er vele die 19 graden warm genoeg vinden. Het kan dus wel, lager stoken. Hier vandaag nog geen kWh verstookt. 19 graden binnen.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 14-02-2023 12:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
[...]

Als de vloer een tijdje niet verwarmd is geweest neemt deze de temperatuur van de ruimte aan, dus zeg 20 graden.

Als jij met je blote voeten (van 37 graden) op die vloer gaat staan voelt dat koud aan. Probeer maar eens onder een douche te staan die 20 graden water geeft, dat hou je ook niet zo heel lang (comfortabel) vol.

Als je dit met sokken doet voelt het al wat minder koud, en met schoenen voel je niet of een vloer 20 graden of 30 graden is.

Persoonlijk ervaar ik dit wel als nadeel bij ZZLTV (ZeerZeerLageTemperatuurVerwarming) van Ta 25 bijvoorbeeld.

Al geeft de thermometer in je kamer 21 graden aan, zo "voelt" het niet, en moet je nog sokken/sloffen aanhebben terwijl je vloerverwarming hebt.

Zelf stook ik Ta 30, en dan voel je echt aan de vloer dat deze niet koud is. Bijkomend voordeel van een wat hogere Ta :P >:)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
MotorBeast schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:58:
[...]

Eens. Toen ik dat schreef in L/L kreeg ik het hele topic over mij heen. Toen ik bij -8 testte met mijn HR Ketel om te kijken of ik het met radiatoren warm kreeg met lage aanvoer was dat een verademing tov van mijn L/L. Ik weet niet, als ik L/W heb, met dit weer nu daarmee ga stoken want dan is L/L extreem zuinig en blaast mijn unit op het laagste niveau. Gisteren 5,5 kWh om woonkamer op 21 graden te houden. Of een L/W dat haalt weet ik niet. Kan best zijn dat ik L/W dan pas inzet als de temperaturen overdag beneden 5 graden blijft buiten.
L/W of L/L of CV maakt niet uit. Om de ruimte bij gegeven buitentemperatuur een bepaalde binnentemperatuur te laten zijn heb je dezelfde hoeveelheid warmte nodig. De vraag is hoe 'zuinig' je die warmte kunt opwekken,

Een CV of WP doen dat op een heel andere manier. Voor een CV is de zuinigheid nagenoeg constant (die hangt af van de rookgastemperaturen en verder niets). Voor een WP is de zuinigheid vooral afhankelijk van de TLift, het verschil tussen buitentemperatuur en de gewenste aanvoertemperatuur van het CV water bij L/W (of de gewenste uitstroomtemperatuur van de lucht bij een L/L WP).

Beide apparaten zijn verder technisch gelijk. Ze moeten koelmiddel laten verdampen (daar komt de warmte vandaan) en comprimeren (daar wordt elektrische energie omgezet in warmte die deels ook weer opgenomen wordt door het koelmiddel). Ze hebben dezelfde problemen met defrosts en dezelfde COP (bij gegeven Tlift).

Mijn gok is dat een L/W warmtepomp het altijd wint van een L/L warmtepomp in termen van efficientie. Wel kan L/L handig zijn om in korte tijd een ruimte warm te maken en deze korte tijd warm te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
[...]

Negatieve straling bestaat niet. Stralingswarmte gaat altijd van een warmer naar een kouder object.
Het gaat dan dus de andere kant op dan je normaal gewend bent.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-04 20:09
Blihi schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:07:
[...]

Mijn gok is dat een L/W warmtepomp het altijd wint van een L/L warmtepomp in termen van efficientie. Wel kan L/L handig zijn om in korte tijd een ruimte warm te maken en deze korte tijd warm te houden.
Dit geldt denk ik alleen als de Ta laag genoeg is van de L/W WP. Als je met L/W+radiatoren Ta>40 nodig hebt wint de L/L het ws vanwege eigen afgifte met lage Ta.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Voor wie geïnteresseerd is in het verminderen van trillingen van wp naar je huis, ik heb een positieve ervaring met de Soleco-veren gepost op: "Trillingen warmtepomp dempen"

PV-out: 7605 Wp. Warmtepomp: Airwell Wellea split 10 kW, buffervat in serie. vvw (~50 m2) + radiatoren. Edel Air 200 L wp-boiler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:25
Blihi schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:07:
[...]

Beide apparaten zijn verder technisch gelijk. Ze moeten koelmiddel laten verdampen (daar komt de warmte vandaan) en comprimeren (daar wordt elektrische energie omgezet in warmte die deels ook weer opgenomen wordt door het koelmiddel). Ze hebben dezelfde problemen met defrosts en dezelfde COP (bij gegeven Tlift).

Ik heb beide typen hier, incl alle mogelijke monitoring en sensoren, maar mijn L/L is bij hoge buitentemperaturen c.q. een hele lage Tlift hier toch echt 10-20% zuiniger (in beide gevallen bij 24/7). Imho omdat je de schil/kruipruimte wat minder meestookt én het feit dat je een medium-conversie/tussenstap overslaat, de radiator met het koelgas verwamt direct de lucht icm een paar watt voor de ventilatormotor. Bij de L/W warm je vanuit de buitenunit eerst het water in de binnenunit op, die weer tegen meer wattjes (plus een sloot extra electronica) rondgepompt moet worden door de vloer om de warmte aan de lucht af te geven. Zodra het gevraagde verwarmingsvermogen wat hoger wordt valt die overhead grotendeels weg tegen het grote geheel, maar bij warmtevraag <1kW gaat het wel meespelen in het voordeel van de L/L imho.

[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 14-02-2023 14:16 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
RulazZ schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:27:
[...]

Dit geldt denk ik alleen als de Ta laag genoeg is van de L/W WP. Als je met L/W+radiatoren Ta>40 nodig hebt wint de L/L het ws vanwege eigen afgifte met lage Ta.
Om dat te bekijken moet je kijken naar de temperatuur die het koelmiddel bereikt bij aankomst in de warmtewisselaar in de binnenunit (of dat nu van de airco of van de WP is).
RonJ schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:15:
[...]

Ik heb beide typen hier, incl alle mogelijke monitoring en sensoren, maar mijn L/L is bij hoge buitentemperaturen c.q. een hele lage Tlift hier toch echt 10-20% zuiniger (in beide gevallen bij 24/7). Imho omdat je de schil/kruipruimte wat minder meestookt én het feit dat je een medium-conversie/tussenstap overslaat, de radiator met het koelgas verwamt direct de lucht icm een paar watt voor de ventilatormotor. Bij de L/W warm je vanuit de buitenunit eerst het water in de binnenunit op, die weer tegen meer wattjes (plus een sloot extra electronica) rondgepompt moet worden door de vloer om de warmte aan de lucht af te geven. Zodra het gevraagde verwarmingsvermogen wat hoger wordt valt die overhead grotendeels weg tegen het grote geheel, maar bij warmtevraag <1kW gaat het wel meespelen in het voordeel van de L/L imho.
Dat je de schil / kruipruimte minder mee stookt klopt, maar je stookt het dak juist meer mee (en dat is meestal beter geisoleerd, dus daar zit iets van winst). Een CV pomp verbruikt inderdaad stroom, maar de ventilator in de binnenunit ook.

Het verschil dat jij meet kan natuurlijk ook door de specifieke unit komen. Airco units zijn meestal wat lichter in vermogen en kunnen dus verder terug moduleren. Zij zijn dus efficienter bij lagere vermogens. WP buitenunits hebben daar moeite mee (de hoogste COP ligt bij de Toshiba Estia op 50% compressorvermogen. Daar boven en daar onder daalt de COP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:45
Heeft iemand een idee wat er hier gebeurt? Alleen de warmtepomp staat aan in het huis (klushuis). Hij staat flink te stoken, want het schilderwerk moet drogen. Gisteren zag ik een normaal patroon:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZG8J1aXsQ_wEFVEAEsdGArGgPe8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/syxF2bfYlU5i5ttbQu5pixmX.png?f=fotoalbum_large

Maar sinds vannacht 0:00u ineens dit rare patroon (en veel meer verbruik):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DhpNkps8-ok67UwFenndrgn12zk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i4rkMSwKS5cSEiybsvhw6bEG.png?f=fotoalbum_large

Iemand een idee? :?

Betreft een Daikin EHVX08S23E6V/ERGA08EV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Uit alleen het stroomverbruik zou ik haast denken dat het defrosts zijn. Het was koud en mistig en zo te zien draait de WP op zijn maximum vermogen. Dan is dit vrij normaal gedrag hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Blihi schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:04:
Uit alleen het stroomverbruik zou ik haast denken dat het defrosts zijn. Het was koud en mistig en zo te zien draait de WP op zijn maximum vermogen. Dan is dit vrij normaal gedrag hoor.
Ok, ik was zelf bang voor mega pendel gedrag. Ik ben geen expert, maar had gehoord dat dat slecht was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Atomius schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:02:
Heeft iemand een idee wat er hier gebeurt? Alleen de warmtepomp staat aan in het huis (klushuis). Hij staat flink te stoken, want het schilderwerk moet drogen. Gisteren zag ik een normaal patroon:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Waarom zou je "flink" stoken om schilderwerk te drogen? Met normaal stoken 18/19 graden en voldoende ventilatie gaat het echt niet minder snel. Sowieso droogt watergedragen verf al veel te snel van zichzelf vind ik. Muurverf droogt ook heel snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
MotorBeast schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:08:
[...]

Waarom zou je "flink" stoken om schilderwerk te drogen? Met normaal stoken 18/19 graden en voldoende ventilatie gaat het echt niet minder snel. Sowieso droogt watergedragen verf al veel te snel van zichzelf vind ik. Muurverf droogt ook heel snel.
Nieuwe dekvloer moet ook drogen en we zitten op een erg strak schema

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
Atomius schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:36:
[...]

Nieuwe dekvloer moet ook drogen en we zitten op een erg strak schema
Offtopic hier, maar een dekvloer drogen met een WP is echt onzinnig. Een opstartprotocol is bedoeld om een dekvloer gecontroleerd te laten afkoelen, zodat de krimpscheurtjes gecontroleerd ontstaan.

Dit is vooral relevant bij zandcement dekvloeren. Bij een gegoten anhydrietvloer is dat al veel minder relevant.

Drogen van anhydriet kost +/- 28 dagen. Dat proces valt niet te versnellen door te verwarmen. Ook een zandcementvloer heeft +/- 6 dagen per cm dikte nodig, dus bij 5 cm een maand.

Als een gek stoken gaat je helemaal niet helpen in het drogen van de vloer en zorgt er alleen maar voor dat je straks, als de vloer gaat afkoelen scheuren krijgt. Als dan de afwerkvloer er al op ligt geeft dan dus scheuren in de afwerkvloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Om dat nog even gecompliceerder te maken: je kan een versneller toevoegen. En vezelversterking behoort ook nog tot de mogelijkheden....

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Blihi schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:47:
[...]

Offtopic hier, maar een dekvloer drogen met een WP is echt onzinnig. Een opstartprotocol is bedoeld om een dekvloer gecontroleerd te laten afkoelen, zodat de krimpscheurtjes gecontroleerd ontstaan.

Dit is vooral relevant bij zandcement dekvloeren. Bij een gegoten anhydrietvloer is dat al veel minder relevant.

Drogen van anhydriet kost +/- 28 dagen. Dat proces valt niet te versnellen door te verwarmen. Ook een zandcementvloer heeft +/- 6 dagen per cm dikte nodig, dus bij 5 cm een maand.

Als een gek stoken gaat je helemaal niet helpen in het drogen van de vloer en zorgt er alleen maar voor dat je straks, als de vloer gaat afkoelen scheuren krijgt. Als dan de afwerkvloer er al op ligt geeft dan dus scheuren in de afwerkvloer.
Ventileren met normale verwarming is altijd de way to go. Vocht moet weg kunnen. Daardoor droogt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

Superbeagle schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:42:
[...]

Dan douchen ze wel uren achter elkaar :D
terwijl ik regelmatig een dikke waterdamppluim uit de schoorsteen zie ontsnappen.

Niet constant dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

Zwerius schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:18:
[...]

Negatieve straling bestaat niet. Stralingswarmte gaat altijd van een warmer naar een kouder object.
Hoe kan het dan dat je "koudeval" ervaart van enkel/oud dubbelglas?
Ook de reden dat radiatoren het beste onder de ramen staan, om de koudeval te compenseren.

[ Voor 11% gewijzigd door hrt op 14-02-2023 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
hrt schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 18:03:
[...]

Ook de reden dat radiatoren het beste onder de ramen staan, om de koudeval te compenseren.
Het is dus niet de 'koude' die je voelt, maar de warmte die je verliest door straling naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

hrt schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 17:57:
[...]

terwijl ik regelmatig een dikke waterdamppluim uit de schoorsteen zie ontsnappen.

Niet constant dus
offtopic:
Oh op die fiets. Met ‘regelmatig’ bedoel ik ‘geregeld’ of ‘vaak’ dit stookseizoen. Jij wilt persé iets anders lezen om mijn ongelijk af te dwingen.

Daarnaast neem ik aan dat je weet dat CV-ketels niet constant stoken, maar wel runs van uren achter elkaar maken in tegenstelling tot SWW.

En nou hou ik over deze nutteloze semantische discussie op. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Atomius schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:02:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik vind hem iets te onrustig voor een defrost (maar misschien dat het plaatselijk kouder was) + Waarop staat je aanvoertemperatuur ingesteld?

Wat voor afgifte systeem heb je?
- Radiatoren.
- Convectoren.
- Vloerverwarming. (eventueel met mengverdeler)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

Jaap19 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 18:17:
[...]

Het is dus niet de 'koude' die je voelt, maar de warmte die je verliest door straling naar buiten.
Daar heb ik moeite mee. Het verlies word toch niet meer als je bij het raam gaat staan? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[...]

Omdat je de stralingswarmte van je lichaam voelt onttrekken.
Waarom voelt een metalen meubel kouder in huis als een houten meubel als je dit aanraakt.
Zelfde soort principe…

[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 14-02-2023 19:42 . Reden: Typo ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

Superbeagle schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 18:44:
[...]

offtopic:
Oh op die fiets. Met ‘regelmatig’ bedoel ik ‘geregeld’ of ‘vaak’ dit stookseizoen. Jij wilt persé iets anders lezen om mijn ongelijk af te dwingen.

Daarnaast neem ik aan dat je weet dat CV-ketels niet constant stoken, maar wel runs van uren achter elkaar maken in tegenstelling tot SWW.

En nou hou ik over deze nutteloze semantische discussie op. :O
Hahaha, ik probeer een verklaring te geven, wat absoluut niet nutteloos is. (misschien zelfs een eye-opener voor jou) Maar ik reageer niet meer hoor, prima, jij heb gelijk en weet alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hrt

hrt

DutchWing schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:28:
[...]

Omdat je de stralingswarmte van je lichaam voelt onttrekken.
Waarom is een metalen meubel kouder in huis als een houten meubel als je dit aanraakt.
Zelfde soort principe…
Fout, hout geleid minder snel de warmte dan staal. En voelt daardoor warmer aan. Hebben allebei dezelfde temperatuur.

[ Voor 4% gewijzigd door hrt op 14-02-2023 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

hrt schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:34:
[...]

Fout, hout geleid minder snel de warmte dan staal. En voelt daardoor warmer aan.
Edit:
Foutje, ik was een woordje vergeten in mijn zin.
En ik had het geen eens in de gaten. 8)7

[ Voor 26% gewijzigd door DutchWing op 14-02-2023 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

DutchWing schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:35:
[...]

Ik zeg toch een metalen meubel is kouder, wel lezen hè! ;)
Nee, is dezelfde temperatuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
hrt schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:28:
[...]

Daar heb ik moeite mee. Het verlies word toch niet meer als je bij het raam gaat staan? :?
Dus wel. Het gaat om het deel van je lichaam dat het "koudere buiten" ziet.
Als je op grote afstand van een blok ijs staat merk je er nog niet veel van. De stralingshoek is dan klein. Dichterbij ga je de warmteonttrekking wel voelen. En dat is niet door geleiding of door convectie (tenzij er een windje waait van ijsblok naar jou).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:54

martijn v o

Certified by Enphase.

Koudeval van het raam wordt veroorzaakt door de convectie. Lucht die langs het raam stroomt wordt afgekoeld doordat het glas minder isoleert dan een wand en daardoor een kouder oppervlak heeft.
Deze koude lucht valt naar beneden omdat koude lucht daalt en warme lucht stijgt.
Daarom wordt er geadviseerd om convectoren onder een raam te monteren die deze koudeval compenseert.

Straling heeft wel een aandeel maar is veel kleiner. Daarom heeft het vervangen van enkel glas naar dubbel glas of dan dubbel glas naar HR++ zoveel effect, de oppervlakte temperatuur wordt hoger en daardoor minder convectie en minder koudeval beleving.

Het aanraken van verschillende materialen van dezelfde temperatuur wordt veroorzaakt door geleiding. Een beter (warmte) geleidend materiaal voelt daardoor kouder aan dan een minder geleidend materiaal. Komt dus niet door d etemperatuur maar hoe vlug de warmte uit je hand wordt getrokken.

We hebben dus straling, convectie en geleiding. Zie je wel dat ik best wel een ingewikkeld beroep heb :-)

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
MotorBeast schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:09:
[...]

Vooral bij vrouwen. De meeste hebben het altijd koud. Het is ook gewenning. Kijk maar nu met de energiecrisis. Nu in eens zijn er vele die 19 graden warm genoeg vinden. Het kan dus wel, lager stoken. Hier vandaag nog geen kWh verstookt. 19 graden binnen.
Oh, ik moet bekennen dat ik juist de koukleum ben in huis.Vrouwlief doet de hele dag fysieke arbeid zoals stofzuigen en zo. Dan krijg je het al snel warm. Als ik de hele dag op kantoor zit te typen dan vind ik alles lager dan 21 graden koud ;)

Hier in huis doordeweeks ook 19°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:35:
[...]

Als de vloer een tijdje niet verwarmd is geweest neemt deze de temperatuur van de ruimte aan, dus zeg 20 graden.

Als jij met je blote voeten (van 37 graden) op die vloer gaat staan voelt dat koud aan. Probeer maar eens onder een douche te staan die 20 graden water geeft, dat hou je ook niet zo heel lang (comfortabel) vol.

Als je dit met sokken doet voelt het al wat minder koud, en met schoenen voel je niet of een vloer 20 graden of 30 graden is.

Persoonlijk ervaar ik dit wel als nadeel bij ZZLTV (ZeerZeerLageTemperatuurVerwarming) van Ta 25 bijvoorbeeld.

Al geeft de thermometer in je kamer 21 graden aan, zo "voelt" het niet, en moet je nog sokken/sloffen aanhebben terwijl je vloerverwarming hebt.

Zelf stook ik Ta 30, en dan voel je echt aan de vloer dat deze niet koud is. Bijkomend voordeel van een wat hogere Ta :P >:)
Ik snap goed wat je bedoelt, en dat effect is bij een vloerverwarmingsvloer extra groot, omdat die warmte, maar dus ook het ontbreken van warmte heel goed doorgeeft. De vloer in de kamer hier naast, met een houten vloer onder de PVC voelt nooit koud aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Zwerius schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:18:
[...]

Dat snap ik, maar ik kon mij voorstellen dat het die indruk kan geven op het moment dat de warmte niet gereflecteerd, maar alleen geabsorbeerd wordt. Waarmee ik mogelijk natuurlijk volledig de plank mis kan slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan98765
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-07-2024
Gewijzigd

[ Voor 99% gewijzigd door Moonsugar op 23-05-2023 11:42 . Reden: Gewijzigd op verzoek van gebruiker ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

johan98765 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:14:
Aangezien er in ons woningbouwproject erg veel problemen zijn op het gebied van onze warmtepomp-installatie loopt er sinds afgelopen vrijdag bij een aantal woningen een test, waaronder bij die van ons.

Vanaf vrijdag staat de thermostaat op 21 graden, staan alle ventilatieroosters open en is de aanvoertemperatuur naar 40 graden gezet. Hierop moet het systeem 2 weken draaien en wordt er van alles bijgehouden met temperatuurloggers op leidingen.

Wat mij echter opvalt is dat de aanvoertemperatuur van 40 graden nooit gehaald wordt tijdens het verwarmen van de vloeren. Tijdens een SWW-run is dit geen probleem.

Zie bijvoorbeeld de grafiek met gemiddelde temperaturen en daaronder eentje van een willekeurig moment van afgelopen nacht.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat zou de reden kunnen zijn dat de 40 graden nooit gehaald wordt? Zou dit met flow te maken kunnen hebben of met bijvoorbeeld de capaciteit van de warmtepomp? Er zijn in ons project erg dunne leidingen gebruikt, er vindt nogal recirculatie van lucht plaats in de kap van de buitenunit en er zijn, mede daardoor, ook vrij veel defrosts.
Is @leonlwd je buurman toevallig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johan98765
Gewijzigd

[ Voor 94% gewijzigd door Moonsugar op 23-05-2023 11:39 . Reden: Gewijzigd op verzoek van gebruiker ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Wat een verstand weer bij de installateur...

TA 40 bij een nieuwe woning met alleen vloerverwarming en gesloten pomploze verdeler zeker?

Waarom rijdt een fiat panda geen 300kmh als ik de cruise control daar op instel? Omdat je wp te weinig vermogen heeft ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 14-02-2023 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan98765
Grolsch schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:31:

TA 40 bij een nieuwe woning met alleen vloerverwarming en gesloten pomploze verdeler zeker?

Waarom rijdt een fiat panda geen 300kmh als ik de cruise control daar op instel? Omdat je wp te weinig vermogen heeft ;)
Ze zien het als een soort van 'stresstest' om het uiterste eruit te halen en dan daarop 'iets' te baseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Aangezien er in ons woningbouwproject erg veel problemen zijn op het gebied van onze warmtepomp-installatie loopt er sinds afgelopen vrijdag bij een aantal woningen een test, waaronder bij die van ons.

Vanaf vrijdag staat de thermostaat op 21 graden, staan alle ventilatieroosters open en is de aanvoertemperatuur naar 40 graden gezet. Hierop moet het systeem 2 weken draaien en wordt er van alles bijgehouden met temperatuurloggers op leidingen.

Wat mij echter opvalt is dat de aanvoertemperatuur van 40 graden nooit gehaald wordt tijdens het verwarmen van de vloeren. Tijdens een SWW-run is dit geen probleem.

Zie bijvoorbeeld de grafiek met gemiddelde temperaturen en daaronder eentje van een willekeurig moment van afgelopen nacht.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat zou de reden kunnen zijn dat de 40 graden nooit gehaald wordt? Zou dit met flow te maken kunnen hebben of met bijvoorbeeld de capaciteit van de warmtepomp? Er zijn in ons project erg dunne leidingen gebruikt, er vindt nogal recirculatie van lucht plaats in de kap van de buitenunit en er zijn, mede daardoor, ook vrij veel defrosts.
Je hebt het over nieuwbouw en vloeren. Wat ligt er op de vloer? Als dat PVC is mag je blij zijn dat ie de 40 graden niet haalt dat is te veel. En als het nieuwbouw is en je moet de vloer zo hoog opstoken om het comfortabel te krijgen dan is er wel veel meer mis dan een te klein pijpje. Bij nieuwbouw verwacht ik dat je met 30 Watt/m2 voldoende hebt om het binnen op temperatuur te krijgen. Dan is 28 graden aanvoer en 23 graden retour bij 21 graden een afgifte van 24 Watt. Ik lees ook kortsluiting bij de buitenunit van de WP dat lijkt me ook niet goed.

In ons oudbouwhuis van 1989 heb ik met 28 graden aanvoer het te heet binnen. Ik heb wel overal vloerverwarming ook op de 1ste en zolder.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:31:

't kan ook een flow probleem zijn (is mijn eigen ervaring).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan98765
martijn v o schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:35:
[...]

Je hebt het over nieuwbouw en vloeren. Wat ligt er op de vloer? Als dat PVC is mag je blij zijn dat ie de 40 graden niet haalt dat is te veel. En als het nieuwbouw is en je moet de vloer zo hoog opstoken om het comfortabel te krijgen dan is er wel veel meer mis dan een te klein pijpje. Bij nieuwbouw verwacht ik dat je met 30 Watt/m2 voldoende hebt om het binnen op temperatuur te krijgen. Dan is 28 graden aanvoer en 23 graden retour bij 21 graden een afgifte van 24 Watt. Ik lees ook kortsluiting bij de buitenunit van de WP dat lijkt me ook niet goed.

In ons oudbouwhuis van 1989 heb ik met 28 graden aanvoer het te heet binnen. Ik heb wel overal vloerverwarming ook op de 1ste en zolder.
Het is inderdaad nieuwbouw, vloer met PU-gietvloer. Perfecte afgifte van temperatuur dus. In principe wordt het wel warm met een aanvoer van 28-30 graden in deze iets koudere dagen. Deze 40 graden is puur voor de test van nu en ik ben vooral verbaast dat hij eigenlijk maximaal maar 32/33 haalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
@johan98765 Ik zou E verbruik hier ook bij loggen.
Dan zie je
- defrosts
- opgenomen vermogen

een Ta van max 32-33 is niet gek en ook voldoende (Bij -10 mag ik hopen).
ook belangrijk om te zien of je thermostaat nu de wp gaat afknijpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan98765
BarryH schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:40:
@johan98765 Ik zou E verbruik hier ook bij loggen.
Dan zie je
- defrosts
- opgenomen vermogen

een Ta van max 32-33 is niet gek en ook voldoende (Bij -10 mag ik hopen).
ook belangrijk om te zien of je thermostaat nu de wp gaat afknijpen
Dank! Ik zal het E-verbruik ook even goed gaan loggen inderdaad, inclusief aantal defrosts en opgenomen vermogen. Benieuwd hoe het de komende anderhalve week zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

johan98765 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:26:
[...]

We zitten inderdaad in hetzelfde project
Dus je hebt ook:
- 20mm Hoofdleidingen.
- Buffervat in retour SWW.
- Recirculatie verdamper lucht (warmtepomp schoorsteen)
- Weinig flow.
- enzovoorts…

Sterkte!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Je ziet de retour oplopen ongeveer 2 graden per dag, dus uiteindelijk zal hij het wel gaan halen maar dan ligt jij al met de zwembroek op de bank te puffen met een ijsblokkie in je navel.
Duurt gewoon lang, er kan veel energie in de vloer opgenomen worden.

Defrosten is wel leuk om te weten, en opgenomen vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan98765
Gewijzigd

[ Voor 97% gewijzigd door Moonsugar op 23-05-2023 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@johan98765 En kijk voor de verschillende dagen ook even hier:
https://www.wetterzentral...0&jaar=2023&maand=2&dag=9
naar het dauwpunt: dat is het punt waarop volgens mij het aanvriezen begint. Dus als het dauwpunt flink onder de temperatuur ligt dan heb je recirculatie van lucht in je omkasting buiten.
En dus defrosts op het moment dat die er niet horen te zijn....

Als je de buitentemperatuur in de kast aan de in of uitgang ook kan meten ....

[ Voor 9% gewijzigd door BarryH op 14-02-2023 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan98765
BarryH schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:56:
@johan98765 En kijk voor de verschillende dagen ook even hier:
https://www.wetterzentral...0&jaar=2023&maand=2&dag=9
naar het dauwpunt: dat is het punt waarop volgens mij het aanvriezen begint. Dus als het dauwpunt flink onder de temperatuur ligt dan heb je recirculatie van lucht in je omkasting buiten.
En dus defrosts op het moment dat die er niet horen te zijn....

Als je de buitentemperatuur in de kast aan de in of uitgang ook kan meten ....
Dank voor je input! Ik zal er even goed naar gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:28

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@johan98765 Je kunt nu mooi de theorie en databooks testen. Als je het afgiftesysteem weet (hoh afstand en hoeveel m²) kun je bij de vloerverwarmingsboeren opzoeken wat de afgifte per m² is bij een bepaalde Ta en daarmee van al je vloeren totaal.
De Ta waarbij dit het maximumvermogen van je warmtepomp kruist is de maximale temperatuur die je gaat zien.

Betalen zij voor deze test je stroomrekening?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
[...]

Bij een slecht geïsoleerd raam heb je twee dingen doordat de binnenkant van het glas koud is:

1.de lucht langs het raam koelt af en zakt daardoor naar beneden (convectie), waardoor de lucht dus in beweging komt.
2. je lichaam straalt warmte uit naar het koudere glas. Dat wordt soms ook wel "koudestraling"genoemd.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corne-P
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-01 20:13
Proton_ schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:29:
Met alleen een grindbak kan dat alsnog, je wil eigenlijk ook een valpijp zodat het dooiwater direct onder de vorstgrens terecht komt.
Zeker bij de units zonder verwarmingslint.
Maar die valpijp zit dan gewoon los in het zand/de grond?
Bij ons is afgelopen zaterdag de achtertuin bestraat. Daar is een vak gemaakt van opsluitbanden van 10cm dik en 20 cm hoog waar mijn zelfgemaakte frame op komt te staan met daarin de unit op ca. 30cm boven de banden.
In het vak ligt momenteel nog los zand wat ik grotendeels wilde vervangen voor grind/split met de gedachte dat het voldoende zou zijn.
Na het lezen van jouw post ga ik twijfelen. Nu kan ik het nog vrij simpel aanpassen, over enkele dagen niet meer.
Kan ik hier dan simpelweg een pvc afvoerbuis bij in steken met daarop een rooster zodat het grind er niet in rolt?
Of denk ik nu te simpel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Corne-P schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 22:19:
[...]

Bij ons is afgelopen zaterdag de achtertuin bestraat. Daar is een vak gemaakt van opsluitbanden van 10cm dik en 20 cm hoog waar mijn zelfgemaakte frame op komt te staan met daarin de unit op ca. 30cm boven de banden.
In het vak ligt momenteel nog los zand wat ik grotendeels wilde vervangen voor grind/split met de gedachte dat het voldoende zou zijn.
Na het lezen van jouw post ga ik twijfelen. Nu kan ik het nog vrij simpel aanpassen, over enkele dagen niet meer.
Kan ik hier dan simpelweg een pvc afvoerbuis bij in steken met daarop een rooster zodat het grind er niet in rolt?
Of denk ik nu te simpel?
Niet nodig, lekker laten zoals bedacht, gaat hier al 6 jaar heel goed !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:26

BTS

@Corne-P dat met die buis heb ik gedaan, 10 cm ø buis van circa 80 cm lang. Heb verder ook geen grind gebruikt. Sterker nog: de bestrating loopt er onder door. De afwatering vanuit de buitenunit valt precies op de tegel die op de buis ligt. Dit werkt bij mij, ontstaat geen ijslaag.

Gaat al 2 maanden goed :P @Grolsch

www.highflow.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:28

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Corne-P je kunt er mee wegkomen, mijn reden om het zo uitgebreid te doen was
martijnr17 in "[Warmtepomp] Voorbereiding vorst/winterweek"
Naalroc in "[Warmtepomp] Voorbereiding vorst/winterweek"
Het ligt een beetje aan het lokale weer en de rest van de opstelling, en kan nooit kwaad :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 21:46
Corne-P schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 22:19:
[...]

Of denk ik nu te simpel?
Prima zo, staat hier al 5 jaar op 2 lagen bandjes die ik over had, geen enkel probleem en heel af en toe een klein stuk (10*10cm) ijsvorming eronder.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:18
Volgens mij worden er hier weer 2 mogelijke opstellingen door elkaar gehaald, n.l.
  1. Een opstelling met basepan heater, met afgedopte onderkant en 1 centrale afvoer;
    In dit geval heb je een valpijp nodig waarin de slang aangesloten op de centrale afvoer gestopt wordt.
  2. Een opstelling zonder basepan heater en geen afgedopte onderkant.
    In dit geval is alleen een grindbak voldoende.
Zie ook mijn post hierover in 't Panasonic topic.

[ Voor 13% gewijzigd door blb4 op 15-02-2023 09:54 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-06 17:56
martijn v o schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:00:
Koudeval van het raam wordt veroorzaakt door de convectie. Lucht die langs het raam stroomt wordt afgekoeld doordat het glas minder isoleert dan een wand en daardoor een kouder oppervlak heeft.
Deze koude lucht valt naar beneden omdat koude lucht daalt en warme lucht stijgt.
Daarom wordt er geadviseerd om convectoren onder een raam te monteren die deze koudeval compenseert.

Straling heeft wel een aandeel maar is veel kleiner. Daarom heeft het vervangen van enkel glas naar dubbel glas of dan dubbel glas naar HR++ zoveel effect, de oppervlakte temperatuur wordt hoger en daardoor minder convectie en minder koudeval beleving.

Het aanraken van verschillende materialen van dezelfde temperatuur wordt veroorzaakt door geleiding. Een beter (warmte) geleidend materiaal voelt daardoor kouder aan dan een minder geleidend materiaal. Komt dus niet door de temperatuur maar hoe vlug de warmte uit je hand wordt getrokken.

We hebben dus straling, convectie en geleiding. Zie je wel dat ik best wel een ingewikkeld beroep heb :-)
En dit is nog maar een deel van het plaatje.
Je hebt nog reflectie (coating tussen glas in de ramen) en metabolisme (kleuren, planten, stress ed). wat de temperatuur beleving beinvloed. Het is nooit mogelijk een klimaat te maken dat voor iedereen voldoet. Boven de 70 % tevredenheid gaan de kosten exponentioneel omhoog

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
johan98765 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:37:
[...]

Het is inderdaad nieuwbouw, vloer met PU-gietvloer. Perfecte afgifte van temperatuur dus. In principe wordt het wel warm met een aanvoer van 28-30 graden in deze iets koudere dagen. Deze 40 graden is puur voor de test van nu en ik ben vooral verbaast dat hij eigenlijk maximaal maar 32/33 haalt.
Dan hoop ik voor je dat na de test je PU vloer niet gaan scheuren....

40 graden is veel te warm inderdaad voor nieuwbouw. Waarom zou je daarmee willen testen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
MotorBeast schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 16:42:
[...]

Ventileren met normale verwarming is altijd de way to go. Vocht moet weg kunnen. Daardoor droogt het.
Dekvloeren moet je gewoon tijd geven om te drogen. Ongeveer een week per centimeter dikte. Ventileren is noodzaak, maar verwarmen gaat niet helpen. De reden dat een vloer sneller droogt in een warmere ruimte is omdat de ruimte meer vocht kan opnemen als deze warmer is. Maar als je gewoon de boel goed ventileert heb je geen warmte nodig.

Het opstookprotocol is puur bedoeld voor het gecontroleerd egaal laten krimpen van de dekvloer. En dat is bij zandcement nodig, bij anhydriet of een vezelversterkte vloer al niet meer.

in veel warmtepompen zitten "concrete curing" programma's. Dat is om beton te laten harden, niet zandcement of anhydriet te drogen en dat heeft weer een heel andere functie. Beton droogt namelijk niet door het verdampen van water, maar door een chemische reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zijn dit die woningen met die WP unit in die kap waar je van binnenuit bij kunt? Of wat zit er anders voor kap overheen?

De reden dat de 40 graden niet gehaald wordt, kun je uit dit plaatje niet zomaar halen. Ik zie een vrij constante delta-T (onderste plaatje laatste 10 minuten blijft de delta-T constant, terwijl deze daarvoor zelfs iets hoger was). Dat kan betekenen dat de WP op zijn max draait en het vermogen minder wordt omdat de buitenunit al aan het dichtvriezen is, maar dat kan ook betekenen dat de WP terug moduleert omdat het setpoint gehaald wordt.

Je schrijft dat hij op 40 graden gezet is, maar weet je dat zeker, of zit er een stooklijn in met 40 graden bij -10 en 20 graden bij +20. In dat geval is een temperatuur van 32 graden ongeveer gelijk aan een buitentemperatuur van +2. Dat kan wel kloppen.

Ik zou eens bij de basis beginnen: Beschrijf het systeem eens precies. Welke WP zit er in? welke leidingdiameters, gebruik buffers, welk afgiftesysteem (hoeveel oppervlak vloer/radiatoren), welke thermosta(a)t(en) etc.? Welke instellingen zitten er in?

Je zegt dat er klachten zijn, maar welke klachten dan? Wat werkt er wel, wat werkt er niet?

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Blihi schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:13:
Zijn dit die woningen met die WP unit in die kap waar je van binnenuit bij kunt? Of wat zit er anders voor kap overheen?
De situatie bij @johan98765 is hetzelfde als die bij @leonlwd. Zijn problemen zijn uitgebreid besproken in het Ecodan topic. Als je daar even op zijn naam zoekt kom je de hele bak ellende tegen. Er zijn twee belangrijke technische redenen voor de problemen:
  1. De buitenunit zit in een kap waarin luchtkortsluiting tussen aanzuig en afblaas van de buitenunit plaats vindt. Volgens mij heb ik al eens grafiekjes gezien waarbij de buitenluchtsensor wel 10 graden daalde als de WP opstartte.
  2. De leidingen vanaf de WP naar de verdelers en het SWW-vat zijn veel te klein (20 mm kunststof).
Beide problemen zijn overduidelijk, en ik vraag me daarom serieus af wat het nut van deze stresstest is.

En dan was er ook nog het probleem dat de retour vanaf het SWW-vat door de buffer ging (maar ik weet niet zeker of dat bij @leonlwd was, het kan ook zijn dat dat bij iemand anders was).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Pagina: 1 ... 230 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.