Ik vind de resultaten van @
Andrehj echt om jaloers op te zijn, maar het staat los van mijn punt.
Met winst bedoel ik letterlijk "winst" in absolute zin. Dus niet de COP. Je maakt een misvatting dat COP ook maar
iets te maken heeft met isolatie. De warmtepomp heeft geen "weet" van isolatie.
Zet bij wijze van spreken een stel radiators in de buitenlucht, en je kunt nog steeds een hoge COP halen.
Ik bedoel winst als volgt.
Zet tegenover elkaar een matig geisoleerd huis en een goed geisoleerd huis (zelfde grootte, zelfde uitwendige omstandigheden). Het goed geisoleerde huis heeft twee keer zo weinig warmteverlies. Stel dat het ene huis 8kW (192kWu per dag), en het andere huis 4kW (96kWu per dag) warmteverlies heeft bij -10°C. Vertaald naar gas is dat 24m³ vs. 12m³ op dezelfde dag, resulterend* in €34,80 vs. €17,40
Met een veronderstelde COP van 4 heb je ongeveer twee keer zo lage stookkosten*. Het matig geisoleerde huis heeft dus een winst van €17,40 en het goed geisoleerde huis €8,70.
Elk huis heeft er dus baat bij, maar je snapt mijn punt.
Ik weet toevallig dat die woning een behoorlijke thermische buffer heeft. De wp kan daardoor zijn warmte kwijt binnen de thermische schil. En dat is imho te verkiezen boven een slecht geïsoleerde woning waar die warmte deels voor de mussen wordt verstookt.
De thermische buffer staat los van de discussie. Een ongeisoleerd huis kan een enorme thermische buffer hebben terwijl een super goed geïsoleerd huis met houten gevels een thermische buffer van niks heeft. De laatste heeft meer last van temperatuursschommelingen, en is meer afhankelijk van constante verwarming.
Ik ben ook van mening dat je eerst moet isoleren en dan pas een wp moet kiezen ipv andersom. Je stemt de grootte van de wp af op het warmteverlies van de woning en als die door isolatie later kleiner wordt, dan loop je het risico van een overbemeten wp.
Ieder z'n mening, laat dat helder zijn.
Maar de wp wordt niet vanzelf overbemeten als je wat aan isolatie gaat doen. Nogmaals, die warmtepomp heeft geen idee van het bestaan van isolatie. Als je vóór het isoleren een groot genoeg afgiftesysteem hebt, dan is dit na het isoleren niet anders. Het afgiftesysteem is bepalend voor het pendelgedrag en dit blijft zo na het isoleren. Kleine nuance hier van mijn kant. Als door isoleren de aanvoertemp omlaag kan, zal het minimale vermogen ietsje toenemen. Daar zou je bij het kiezen van een WP rekening mee kunnen houden, al blijft het zo dat een WP van 6kW vaak even ver kan terugmoduleren als een WP van 8kW.
Dan nog de kosten die met isoleren gemoeid zijn. Kijkend naar mijn eigen situatie (die heel toevallig aardig in dit rekenplaatje past

. Ik heb een warmteverlies van 8kWu per uur bij -10°C. Mijn vrijstaande jaren 70 huis is matig geisoleerd. Dat wil zeggen: 6cm nageisoleerde spouw, na-isolatie onder de vloer, en bestaande isolatie (8 tot 10cm isolatie in het dak). Wil ik het warmteverlies gaan halveren, dan betekent dat dat ik de isolatie moet gaan verdubbelen. Dus:
Gevelisolatie aan de buitenkant + afwerking, extra dakisolatie (wellicht ook van buitenaf) etc. Ga ik dat laten doen, dan ben ik zo 100k kwijt en het is erg ingrijpend. Als ik een warmtepomp laat plaatsen, dan ben ik 20k kwijt naar de huidige maatstaven.
Wederom een kleine nuance in dit verhaal: Als je
helemaal geen isolatie hebt, dan gaat dit verhaal niet helemaal op, want het eerste kleine beetje isolatie maakt het meeste verschil, en kost ook het minste aan effort en kosten. Verwacht er alleen geen goud geld mee. Simpele na-isolatie is gebrekkige isolatie...
*stookkosten zijn als volgt berekend (naar huidig energieplafond):
1m³ gas -> 8kW energie
1m³ gas -> €1,45
1kWu elektriciteit -> €0,40
24m³ aan gas kost €34,80
192kWu elektriciteit kost €76,80
192/COP4 = 19,20 (grofweg de helft van de gaskosten)
Voor emissie is de berekening anders, je moet ongeveer met COP2 stoken om gelijke uitstoot te hebben.