Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.546.222 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:05
Henielma schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 11:30:
[...]

Die DOT temperatuur zie ik niet veel effect van. Het lijkt er wel op dat bij hogere Tb de Tberekent iets minder dan de dT over de Ta gaat maar dan heb je het over een halve graad bij Tb van +10 graden.

Blijft mijn vraag nog open staan waarom ik die dT niet lager kan instellen dan 4 graden?
Daar ben ik erg benieuwd naar.
Fysisch moet je dT bij lage temperaturen steeds hoger worden om het benodigde vermogen kwijt te raken gezien de maximale flow van de waterpomp. Ik geloof niet het algoritme echt veel doet met deze parameters. Vorig jaar nog geprobeerd met de DOT te verlagen.
Voor de dT als functie van temperaturen zijn er op het www wel de nodige diagrammen (waarbij een lineaire afname tot een punt op Tb=7 graden wordt gesuggereerd), maar dat lijkt niet meer actueel te zijn. Er moet een verschil zijn wanneer je de setting op vloerverwarming zet. Volgens mijn installateur een lagere dT en een hogere flow.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
HammieDuDe schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 18:33:
[...]

En mocht er onder of boven een bocht zitten, zorg voor voldoende ruimte of een getrokken bocht O-)
Bochten wordt zo en zo al iets lastiger. Je kan ook kijken wat voor pomp je nog hebt kwa vermogen en de koelleidingen, elektra en data kabel al trekken,. `
Meestal heb j aan 5/8 en 3/8 wel genoeg vanaf 7kw. en onder de 7 kw 1/4 en 1/2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 16:50
koevlaas2 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 19:36:
[...]

Tot we -20c krijgen (hadden we in 2012), maar dat was maar 1 nacht dat overleef je nog wel.
Duurt het allemaal langer dan ga je je doorstromer zeker nodig hebben.
Ja bij -20 langdurig zeker.. misschien nog wel meer dan alleen de doorstromer :+

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:10
Daannn1987 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 20:58:
[...]

Ja bij -20 langdurig zeker.. misschien nog wel meer dan alleen de doorstromer :+
Dan ga je gewoon weer brood bakken :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23:09
LangeFries schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 20:13:
[...]

Fysisch moet je dT bij lage temperaturen steeds hoger worden om het benodigde vermogen kwijt te raken gezien de maximale flow van de waterpomp. Ik geloof niet het algoritme echt veel doet met deze parameters. Vorig jaar nog geprobeerd met de DOT te verlagen.
Voor de dT als functie van temperaturen zijn er op het www wel de nodige diagrammen (waarbij een lineaire afname tot een punt op Tb=7 graden wordt gesuggereerd), maar dat lijkt niet meer actueel te zijn. Er moet een verschil zijn wanneer je de setting op vloerverwarming zet. Volgens mijn installateur een lagere dT en een hogere flow.
De dT had ik handmatig op 4 gezet maar nu om te kijken of er wat veranderd naar 7 gezet bij DOT van -10. Nog even afwachten maar het zou zo maar kunnen dat het weinig invloed heeft.

Wanneer je Radiatoren of Rad. + vloerverwarming selecteert wordt er volgens mij een dT van 15 geselecteerd en bij alleen vloerverwarming een dT van 7. Dit kan je volgens mij zien door na die selectie naar handmatig te gaan en dan staan er die waarden ingevuld.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-09 14:34
Daannn1987 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 20:58:
[...]

De scheidingsmediator in huis halen geeft ook weer 100W vermogen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daannn1987
Ramon_1984 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 21:05:
[...]

Dan ga je gewoon weer brood bakken :P
Haha olifantengeheugen jij :+ Juist!
koevlaas2 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 21:21:
[...]

De scheidingsmediator in huis halen geeft ook weer 100W vermogen.
Thats the spirit!

Er komt hier binnen kort (eta 02.02.2022) al een paar watt vermogen bij.. :+
Hoeveel watt geeft een baby ongeveer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:10
Daannn1987 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 21:28:
[...]

[...]

Thats the spirit!

Gefeliciteerd man, maar niet alleen een baby geeft warmte af, maar vergeet vooral de poep luiers niet :o

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

Gefeliciteerd, maar dan heb je dus ook een grotere boiler nodig en meer x LPP.
Ook meer stilstandverlies dan.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Ramon_1984 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 21:53:
[...]

Gefeliciteerd man, maar niet alleen een baby geeft warmte af, maar vergeet vooral de poep luiers niet :o
Thanks! Haha echt zo.. chemische bommen die die kleintjes bouwen
koevlaas2 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 21:59:
[...]

Gefeliciteerd, maar dan heb je dus ook een grotere boiler nodig en meer x LPP.
Ook meer stilstandverlies dan.
Voor nu heb ik nog die oneindige warmwatervoorziening, ook wel plofketel genoemd..

In den beginnen valt het wel mee met die babybadjes.. je gaat pas water gebruiken als ze zelfstandig kunnen douchen / badderen :+
Voorlopig is dat nog niet aan de orde >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 10:01
[...]

[...]

Thats the spirit!

Gefeliciteerd!

In je slaap geef je minder af dan in wakkere toestand, dus de eerste maanden zit je goed.

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
BertusB404 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 22:17:
[...]

Gefeliciteerd!

In je slaap geef je minder af dan in wakkere toestand, dus de eerste maanden zit je goed.
Thanks!

Haha ook zo, precies hetgeen waar ik het meest tegenop kijk :+
Hoop niet over maanden te hoeven spreken, bij de eerste mochten we doorslapen na 9 weken. >:)

Komt goed, excuus we dwalen wat af...

WP Related; er komen eindelijk wat koudere dagen aan..
Kan de nachtverlaging er weer af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blune
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:24
Adriaan71 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 16:08:
[...]

Met pvc 75mm gaat het zeker lukken
HammieDuDe schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 18:33:
[...]

En mocht er onder of boven een bocht zitten, zorg voor voldoende ruimte of een getrokken bocht O-)
koevlaas2 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 18:45:
[...]

Als ik een koudemiddelleiding begraaf dan stop ik die meestal ook in 75mm buis, maar dat lukt alleen als ik de leidingen erin maak voordat de hele buis in elkaar zit anders zou het niet lukken.
Adriaan71 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 20:21:
[...]

Bochten wordt zo en zo al iets lastiger. Je kan ook kijken wat voor pomp je nog hebt kwa vermogen en de koelleidingen, elektra en data kabel al trekken,. `
Meestal heb j aan 5/8 en 3/8 wel genoeg vanaf 7kw. en onder de 7 kw 1/4 en 1/2.
Dank voor de antwoorden. Het wordt een rechte leiding omhoog. Voor de bochten is ruimte in de kruipruimte en op zolder.

5/8 is ongeveer 16mm. Hoeveel dik is de isolatie die er omheen zit? Als ik enkele leidingen gebruik, zou ik dan uit kunnen met 2 x 40mm pvc? (is makkelijker wegwerken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Blune schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:06:
[...]

[...]

[...]

[...]

Dank voor de antwoorden. Het wordt een rechte leiding omhoog. Voor de bochten is ruimte in de kruipruimte en op zolder.

5/8 is ongeveer 16mm. Hoeveel dik is de isolatie die er omheen zit? Als ik enkele leidingen gebruik, zou ik dan uit kunnen met 2 x 40mm pvc? (is makkelijker wegwerken)
Met de 5/8 ga je dat niet redden. Met isolatie erom is hij gauw 32mm en dat is de 40mm inwendig is 33,6mm
En 5/8 is vrij stugge buis dus lastig. Maar denk ook nog aan je stroomkabel en besturingskabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:18
Ik zie door de bomen het bos niet meer...........

Ik ben op zoek naar een Mitsubishi lu/wa split unit van 7 à 8 kW thermisch vermogen (bij -10°C buitentemperatuur). Met separaat boilervat, dus niet de Mitsubishi versie met ingebouwde boiler. Dat heeft puur met beschikbare ruimte te maken.

De bedoeling is juist een Mitsubishi (Ecodan of Zubadan of eco inverter of powerinverter?), omdat die ook bij lage buitentemperaturen nog een redelijk vermogen kan halen, zonder elektrische bijverwarming.

Als ik op de website van Alklima kijk, kan ik een enorme hoeveelheid gegevens vinden, maar vaak is dat apart van een buitendeel en apart van het binnendeel (hydrobox).
Maar de gegevens van de combinatie (zoals vermogen en COP bij verschillende combinaties van Ta en Tb) vind ik dan juist weer nergens.

Wie kan me even op het juiste spoor zetten?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:18
Zal wel dom zijn, maar die vind ik ook niet....
Kun je me een link geven?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Zwerius schreef op zondag 21 november 2021 @ 12:48:
[...]

Zal wel dom zijn, maar die vind ik ook niet....
Kun je me een link geven?
https://library.mitsubish.../Ecodan_ATW_Databook_2019 (voor R410a modellen)
https://library.mitsubish...ook/ATW_Databook_R32_2020 (voor R32 modellen)
https://library.mitsubish...ocuments/current/databook (overzichtspagina)

Overigens heb je voor de vermogens- en cop-data alleen maar de gegevens van de buitenunit nodig. In de praktijk heeft de binnenunit daar geen invloed op.

[ Voor 26% gewijzigd door Andrehj op 21-11-2021 13:00 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Geronimoos schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 10:32:
Ik ben de installatie van een Elga Ace 6kw aan het plannen in een matig geïsoleerd jaren 30 huis. Ik zou dit zelf kunnen, op het stek gedeelte na, maar zit ik dan in de kou totdat de stek monteur tijd heeft om de installatie af te ronden? Als alles rondom de CV leidingen + elektra aangesloten is en ik op de CV (backup) kan verwarmen geeft dat een stuk meer vrijheid in de planning. Maar volgens het hydro schema van de Elga moet dan op z'n minst de waterpomp kunnen draaien. Ik denk dat de Elga in foutmodus gaat zonder stek en dus niks doet... dan is zelfinstallatie in december niet goed voor de WAF. @mkleinman weet dit misschien?
Je kunt 'm gewoon installeren en de stekker er nog niet in voordat de machine helemaal geinstalleerd is (dus ook stek gedaan), dat je pomp moet draaien om de cv ketel te kietelen is onzin.
Als alles juist zit zitten er toch terugslagkleppen in zodat je altijd met de cv ketel kan draaien dus extra hoeft dan ook niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robhuls
  • Laatst online: 30-08 00:03
CurlyMo schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:03:
[...]
Of zoals ik al héél vaak heb aangegeven in dit topic gezien mijn eigen situatie een LT pomp zonder vloerverwarming maar gewoon op radiatoren. Met voldoende (lees niet perfect) isolatie prima te doen. Wel met een iets hogere aanvoer van 35 graden, maar alsnog vele malen zuiniger dan gas.
Ik zal niet meer eigenwijs zijn :-). Installateur langs gehad en die gaat een offerte maken voor een Vaillant monoblock op R290 = propaan. Hij vertelde ook dat die het met radiatoren en een wat hogere Ta ook doet, ten koste van een hoger stroomverbruik uiteraard. Ik heb vervolgens die unit opgezocht en dat zal de Arotherm Plus zijn, die speciaal lijkt te mikken op de renovatie markt. Dat lagere rendement vond ik in de UK specsheet: W35 SCOP 4.36, W45 SCOP 3.91 en W55 SCOP 3.39. Zeker als je later toch nog wel VV gaat doen, ziet dat er niet verkeerd uit. Het maximale vermogen bij A7 loopt maar met minder dan 10% terug als je van W35 naar W45 gaat, dus dat lijkt wel prima.

Wat me nog wel een beetje verbaasde waren de vermogen ranges. Voor A7/W35 is het vermogen 3.2 tot 12.3 kW en voor A-7/W35 2.4 tot 8.0 kW. Bij A7 heb je veel minder warmte nodig dus draai je op de 3.2kW en bij A-7 heb je veel nodig dus ga je richting die 8.0kW. Is die range niet best klein (lees, best veel moduleren bij A7, of noodzaak voor een buffer), of zijn dit wel gangbare waarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devslashnull
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-08 21:15
All-in-one: vanwege ietwat ongelukkige opstelplaats ben ik op zoek naar een all-in-one, all-electric binnenunit, met daarin naast een geintegreerd boilervat, ook een geintegreerd buffervat. Ik zie af en toe wel algemene plaatjes (zoals op warmepompweetjes) waarin deze twee samen in een unit worden getekend, maar ik kan er nog geen concrete implementatie van vinden. Iemand zo’n ding ooit tegen gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Zwerius schreef op zondag 21 november 2021 @ 12:35:
Ik zie door de bomen het bos niet meer...........

Ik ben op zoek naar een Mitsubishi lu/wa split unit van 7 à 8 kW thermisch vermogen (bij -10°C buitentemperatuur). Met separaat boilervat, dus niet de Mitsubishi versie met ingebouwde boiler. Dat heeft puur met beschikbare ruimte te maken.

De bedoeling is juist een Mitsubishi (Ecodan of Zubadan of eco inverter of powerinverter?), omdat die ook bij lage buitentemperaturen nog een redelijk vermogen kan halen, zonder elektrische bijverwarming.

Als ik op de website van Alklima kijk, kan ik een enorme hoeveelheid gegevens vinden, maar vaak is dat apart van een buitendeel en apart van het binnendeel (hydrobox).
Maar de gegevens van de combinatie (zoals vermogen en COP bij verschillende combinaties van Ta en Tb) vind ik dan juist weer nergens.

Wie kan me even op het juiste spoor zetten?
SUZ-SWM80VA+ERSD-VM2D, 7.1 kW @35c bij -10c (R32)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Blune schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:06:
[...]

Van tevoren leidingen aanleggen is misschien niet slim, onderling hebben systemen soms verschillende maten en als je alles erweer uit moet halen is het een dure fout.
Eerst weten wat je gaat kopen, dan opzoeken wat de diameters zijn, hier advies vragen en dan pas aanleggen ;-)
Soms word je namelijk op het verkeerde been gezet zoals laatst hier op het forum gebeurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blune
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:24
koevlaas2 schreef op zondag 21 november 2021 @ 16:20:
[...]

Van tevoren leidingen aanleggen is misschien niet slim, onderling hebben systemen soms verschillende maten en als je alles erweer uit moet halen is het een dure fout.
Eerst weten wat je gaat kopen, dan opzoeken wat de diameters zijn, hier advies vragen en dan pas aanleggen ;-)
Soms word je namelijk op het verkeerde been gezet zoals laatst hier op het forum gebeurde.
Sorry, ik was misschien niet helemaal duidelijk. Ik wil nu alleen een pvc afvoerbuis in de muur verwerken. Daar wil ik later, wanneer ik een warmtepomp aanschaf, dan de koudemiddelleiding doorheen trekken.

Omdat ik nog niet weet wat er in de toekomst gaat komen moet ik nu rekening houden met grootst (realistisch gezien) mogelijk maat. Dat zal dan 5/8 zijn. Dus die zal in elk geval door de pvc buis moeten passen. Kom ik dan uit met 2 x 40 mm (binnenmaat)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

Blune schreef op zondag 21 november 2021 @ 17:16:
[...]

Sorry, ik was misschien niet helemaal duidelijk. Ik wil nu alleen een pvc afvoerbuis in de muur verwerken. Daar wil ik later, wanneer ik een warmtepomp aanschaf, dan de koudemiddelleiding doorheen trekken.

Omdat ik nog niet weet wat er in de toekomst gaat komen moet ik nu rekening houden met grootst (realistisch gezien) mogelijk maat. Dat zal dan 5/8 zijn. Dus die zal in elk geval door de pvc buis moeten passen. Kom ik dan uit met 2 x 40 mm (binnenmaat)?
Bij mij loopt het in een standaard HWA buis onder de tegels in de tuin: stuffer in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-09 13:50

HaTe

haat niet

Ik ben momenteel zelf een warmtepompinstallatie aan het opstellen en kom niet helemaal uit de keuze wel of geen CV buffer.
De situatie:
* Beneden vloerverwarming, 48m2, 15cm hoh
* Boven radiatoren, 5 kamers, waarvan 2 warm

Momenteel krijgen we het al slecht warm boven, omdat de thermostaat beneden hangt en de vloerverwarming een veel groter vermogen heeft dan de radiatoren. Beneden is het dus snel warm, maar boven duurt dit wat langer en voordat de kamers warm zijn, schakelt de ketel al weer af. Ook lijkt de warmte sneller te verdwijnen.

Volgens mij is de enige goede oplossing door met na-regeling de vloerverwarming dicht te zetten terwijl de ketel doorstookt om de radiatoren warm te krijgen. In de badkamer zou ik het bijvoorbeeld in de ochtend wel wat warmer willen hebben, ook moet het warm kunnen worden als 1 van de kamers als kantoor of studiekamer gebruikt gaat worden.

Dit is volgens mij een goede reden om een buffer te nemen bij de warmtepomp, maar van de andere kant zit ik hier niet op te wachten omdat dit extra ruimte inneemt en extra kosten geeft.

Zie ik dit probleem en de oplossing goed en is er een manier om dit op te lossen zonder buffer?

Wat ik zelf denk, maar ook niet op zit te wachten:
* Boven ook vloerverwarming installeren
* Straalkacheltjes, maar dit is geen oplossing voor de badkamer
* Knijpen van de vloerverwarming beneden, zodat het afgiftesysteem meer in balans is. Ik ben bang dat dit problemen gaat geven om de woonkamer warm te krijgen

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 14:33
@HaTe De oplossing met een ketel, die je nu hebt lijkt me eenvoudig: het mengventiel op de verdeler op een lagere temperatuur zetten.
Maar dat helpt je niet met de keuze wat te doen met een wp.
Electrisch bijverwarmen boven blijft een optie, als je Infra rood panelen in de badkamer zet, bv aan het plafond, of anders (hoog?) aan de wand.
Maar voordat je een wp gaat installeren of overweegt om dit "op te lossen" met een buffer, zou ik in eerste instantie de ketel op max 40° C zetten, en kijken of en waar je het (niet) warm krijgt.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Naalroc schreef op zondag 21 november 2021 @ 17:58:
@HaTe De oplossing met een ketel, die je nu hebt lijkt me eenvoudig: het mengventiel op de verdeler op een lagere temperatuur zetten.
Maar dat helpt je niet met de keuze wat te doen met een wp.
Electrisch bijverwarmen boven blijft een optie, als je Infra rood panelen in de badkamer zet, bv aan het plafond, of anders (hoog?) aan de wand.
Maar voordat je een wp gaat installeren of overweegt om dit "op te lossen" met een buffer, zou ik in eerste instantie de ketel op max 40° C zetten, en kijken of en waar je het (niet) warm krijgt.
Bedankt, daar had ik nog niet aan gedacht.
Ik denk dat het warm houden van de woning geen probleem is met een warmtepomp. Beneden is sowieso geschikt en boven kunnen we inderdaad altijd nog werken met straalkacheltjes of infraroodpanelen. Wellicht is zelfs het boosten van de radiatoren al voldoende.
Ik kijk naar de SW75YAA en heb een gasverbruik van 1350m3 inclusief warm water. Warmteverliesberekening komt uit op zo'n 6 a 7kW voor onze woning uit 2006 met een vloeroppverlak van 157m2

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
robhuls schreef op zondag 21 november 2021 @ 14:25:
[...]
Wat me nog wel een beetje verbaasde waren de vermogen ranges. Voor A7/W35 is het vermogen 3.2 tot 12.3 kW en voor A-7/W35 2.4 tot 8.0 kW. Bij A7 heb je veel minder warmte nodig dus draai je op de 3.2kW en bij A-7 heb je veel nodig dus ga je richting die 8.0kW. Is die range niet best klein (lees, best veel moduleren bij A7, of noodzaak voor een buffer), of zijn dit wel gangbare waarden?
Is wel gangbaar. Mijn Mitsu doet max 8.4 kW bij A-7/W35 en min ca 3 kW bij A7/W35.
Overigens zou ik in jouw geval even goed uitzoeken welke water temperatuur je bij -10 nodig hebt (gezien je getallen misschien wel 45 of 50 graden?) en dan uitzoeken hoeveel vermogen die WP dan nog kan leveren.
Hou er dan ook even rekening mee dat je nog tijd / capaciteit kwijt bent voor defrosts en SWW maken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
devslashnull schreef op zondag 21 november 2021 @ 15:49:
All-in-one: vanwege ietwat ongelukkige opstelplaats ben ik op zoek naar een all-in-one, all-electric binnenunit, met daarin naast een geintegreerd boilervat, ook een geintegreerd buffervat. Ik zie af en toe wel algemene plaatjes (zoals op warmepompweetjes) waarin deze twee samen in een unit worden getekend, maar ik kan er nog geen concrete implementatie van vinden. Iemand zo’n ding ooit tegen gekomen?
Nee. Volgens mij maakt niemand die. De grootte van een buffervat is daarvoor ook teveel afhankelijk van de specifieke situatie, en bovendien hebben veel huizen helemaal geen buffervat nodig. Zoiets dus integreren in je binnenunit is helemaal niet rendabel, dan wordt het aantal varianten veel te groot.
Waarom zou je dit willen? Als je genoeg hoogte hebt, kun je toch iets verzinnen om een buffervat boven de binnenunit aan muur of bovenliggende vloer te hangen? (Wel rekening houden met aansluitruimte boven de binnenunit uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devslashnull
Andrehj schreef op zondag 21 november 2021 @ 18:21:
[...]

Nee. Volgens mij maakt niemand die. … Als je genoeg hoogte hebt, kun je toch iets verzinnen om een buffervat boven de binnenunit aan muur of bovenliggende vloer te hangen?
Ja, ergens wel logisch dat zo iets niet gemaakt wordt. Ik denk dat er eventueel wel een buffervat boven aan de muur gemonteerd kan worden. Ik ga eens kijken wat de beschikbare ruimte is bij gangbare systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
HaTe schreef op zondag 21 november 2021 @ 18:11:
[...]

..... Wellicht is zelfs het boosten van de radiatoren al voldoende.
Ik kijk naar de SW75YAA en heb een gasverbruik van 1350m3 inclusief warm water. .
Afhankelijk van wat je nu hebt: mijn ervaring is dat het vervangen van T1x en T2x door de dikkere T33 heel veel verschil kan maken, helemaal als je daaronder nog een paar 120 mm case-fannetjes zet, al is dit laatste mogelijk niet de oplossing voor een slaapkamer, maar zeker wel voor kantoor/studeer kamer.
Zo heb ik mijn boven verdieping, en hobbyruimte beneden goed warm kunnen krijgen; boven met alleen dikkere platen, en in de hobbyruimte een T33 met 6 fannetjes er onder, aangestuurd met een elektronisch thermostaatje

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-05 16:33
@stuffer

Ligt deze buis diep genoeg voor de koelmiddelleidingen? Ik moet dat namelijk ook doen door mijn tuin. Scheelt een hoop graafwerk zo…

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-08 19:49
koevlaas2 schreef op zondag 21 november 2021 @ 12:58:
[...]

Je kunt 'm gewoon installeren en de stekker er nog niet in voordat de machine helemaal geinstalleerd is (dus ook stek gedaan), dat je pomp moet draaien om de cv ketel te kietelen is onzin.
Als alles juist zit zitten er toch terugslagkleppen in zodat je altijd met de cv ketel kan draaien dus extra hoeft dan ook niet.
Weet je dit zeker? het hydraulisch schema van de Elga geeft aan dat de retourleiding altijd van B4 naar B1 via de pomp loopt... De pomp zou dan een bypass moeten hebben lijkt het.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ii2YrHHnR0fn2Czoo-fP_r4OXJU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AcLMBBR4g9VpmYRFqMA4OT1P.png?f=fotoalbum_large

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Geronimoos schreef op zondag 21 november 2021 @ 20:06:
[...]

Weet je dit zeker? het hydraulisch schema van de Elga geeft aan dat de retourleiding altijd van B4 naar B1 via de pomp loopt... De pomp zou dan een bypass moeten hebben lijkt het.

[Afbeelding]
De pomp is een kamer met een waaier erin, als je daar met een andere pomp op pompt pomp je er zo water doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
devslashnull schreef op zondag 21 november 2021 @ 18:52:
[...]

Ja, ergens wel logisch dat zo iets niet gemaakt wordt. Ik denk dat er eventueel wel een buffervat boven aan de muur gemonteerd kan worden. Ik ga eens kijken wat de beschikbare ruimte is bij gangbare systemen.
Nibe heeft ooit iets gemaakt, waarbij het onderste deel van het boilervat dubbelt als buffer. Het vraagt dan natuurlijk wel om zorgvuldig bepaalde temperaturen, voordat je het weet wordt je heet water door je CV gemengd en ben je je dure water kwijt. Het schijnt wel redelijk te werken. Behalve voor zulk soort gevallen zou ik er zelf nooit aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 08:33
HammieDuDe schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:14:
We gaan volgende week beginnen met het waterzijdig aansluiten van de Hydrobox, eindelijk weer progressie, maar ik zit nog wel even met een kleine vraagstelling, inzicht over hoe de distributie te doen vanuit de buffer naar de vvw verdelers.

Vanuit de WP is het hele circuit 28mm, naar de buffer toe ( TML ACF100 ), deze heeft 1 1/2" aansluitingen. De buffer wordt parallel aangesloten ( volgens warmtepompweetjes de "oude" methode A ).

Oftewel, is er een hydraulisch gescheiden circuit, vervolgens ga ik vanuit de buffer naar de Magna 3 25-60 pomp ( ook G 1 1/2" aansluiting ) naar een verdeelpunt naar mijn 4 vvw verdelers ( ieders afzonderlijk met 32mm Henco aluplex leiding ).

Welke diameter koper kan ik dan het beste gebruiken tussen de buffer en de aftakkingen naar de vvw 32mm Henco leidingen? ( Henco komen dan schroefbussen/puntstukken aan om overgang te maken naar vaste buis ) Common sense zou zijn 42mm,.. ( alles komt bij mekaar op zolder, dus praten niet over lange lengtes, verdeling vindt plaats achter het buffervat )

Iemand die zijn gedachten hier over kan uitspreken? ( had de vraag al eerder gesteld maar niet uitgebreid genoeg )
Om bovenstaande te koppelen wil ik deze verdeler gaan inzetten, zien jullie moeilijkheden?

https://www.wolf-online-s...3m-h-70KW-in::101652.html

Voor de vvw 4x 1” in en 4 x 1” uit en aanvoer en retour vanuit de buffer 1 1/2”, eigenlijk precies wat ik nodig heb.

Hij is dan wel van staal maar wel compleet geïsoleerd,.. of sla ik de plank mis?

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
-

[ Voor 99% gewijzigd door LangeFries op 21-11-2021 21:24 . Reden: fout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
"Deze": 100 liter voor de 'kleine' en 140 L voor de grote.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

FrancD schreef op zondag 21 november 2021 @ 19:22:
[...]

@stuffer

Ligt deze buis diep genoeg voor de koelmiddelleidingen? Ik moet dat namelijk ook doen door mijn tuin. Scheelt een hoop graafwerk zo…
Wat is diep genoeg? Volgens mij liggen ze 40cm onder de tegels die ook best weer dik zijn.

Ik wilde ze wel beschermd in de grond hebben maar heb verder niet echt over de diepte nagedacht.

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
stuffer schreef op maandag 22 november 2021 @ 07:04:
[...]

Wat is diep genoeg? Volgens mij liggen ze 40cm onder de tegels die ook best weer dik zijn.

Ik wilde ze wel beschermd in de grond hebben maar heb verder niet echt over de diepte nagedacht.
@stuffer
Ah! Je hebt de buis wel dieper ingegraven dan wat op de foto is te zien ;-) Duidelijk! 75mm hwa pijp is dus voldoende voor de koelleidingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19-08 17:49
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c1Xa4YXRhAmDdtyb3Q1PzOG41lU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/swnlbgWCzkNKVcX1NS7iiZJR.png?f=fotoalbum_large
Het is koud en vochtig buiten. Vanavond het logboek er maar eens bij pakken. De 3-4 defrosts rond 7 uur (Binnen 5 minuten) zien er niet zo bemoedigend uit.

Misschien toch te weinig systeem inhoud. Minimum voor de Loria zou 20l moeten zijn. Ik had toen uitgerekend dat ik 25l in mijn systeem heb zitten.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

FrancD schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:45:
[...]

@stuffer
Ah! Je hebt de buis wel dieper ingegraven dan wat op de foto is te zien ;-) Duidelijk! 75mm hwa pijp is dus voldoende voor de koelleidingen?
De pijp ligt uiteindelijk wel wat dieper dan op de foto, ik was op een gegeven moment bang dat de tegel er anders te dicht op zat. Maar er zijn zover ik weet geen richtlijnen hoe diep de leidingen moeten liggen in een tuin?

Bij mij zitten er de koelleidingen en electra in richting buitenunit.
LacsapOV schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:30:
[Afbeelding]
Het is koud en vochtig buiten. Vanavond het logboek er maar eens bij pakken. De 3-4 defrosts rond 7 uur (Binnen 5 minuten) zien er niet zo bemoedigend uit.

Misschien toch te weinig systeem inhoud. Minimum voor de Loria zou 20l moeten zijn. Ik had toen uitgerekend dat ik 25l in mijn systeem heb zitten.
Mijn 6008 heeft vanaf 04.40 gedraaid tot net (zon instraling) bij een buitentemp tussen de 2,5 en 4.0 gr. Draait ie gewoon niet te hard?

Zo zag de start er bij mij uit (niet gemeten op de Loria zelf maar van de fase waar die op zit):

Loria
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X7YMFz2L1Bzob7Rrw_m_SBZgas4=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/tJ2JF6Qa8HWhwkXXb28RuQpN.png?f=fotoalbum_small

[ Voor 57% gewijzigd door stuffer op 22-11-2021 11:43 ]

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:43

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Daannn1987 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 20:20:
* Daannn1987 heeft tegenwoordig een ECONO doorstroomverwarmer in het CV Circuit zitten voor de winter des doods :+
https://www.econo.nl/cv-d...rmer-modellen-1-tot-10-kw

Een 1kw variant (3x 330 watt), wat ik zo in elkaar geknutseld heb dat ik hem op 330, 660 en 990 watt kan schakelen.
Ik was ze eerder ooit tegengekomen bij Econo, maar ik vond ze altijd opvallend duur voor een verwarmingselement in een stuk buis. Als je dat zelf doet ben je al gauw 2 tot 5x zo weinig kwijt afhankelijk van de prijs van het verwarmingselement zelf.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LacsapOV
stuffer schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:35:
[...]

De pijp ligt uiteindelijk wel wat dieper dan op de foto, ik was op een gegeven moment bang dat de tegel er anders te dicht op zat. Maar er zijn zover ik weet geen richtlijnen hoe diep de leidingen moeten liggen in een tuin?

Bij mij zitten er de koelleidingen en electra in richting buitenunit.

[...]

Mijn 6008 heeft vanaf 04.40 gedraaid tot net (zon instraling) bij een buitentemp tussen de 2,5 en 4.0 gr. Draait ie gewoon niet te hard?

Zo zag de start er bij mij uit (niet gemeten op de Loria zelf maar van de fase waar die op zit):

Loria
[Afbeelding]
Definieer te hard? Moduleerde toen ik vanochtend ff keek zo rond de 30÷. Delta ta-tr komt niet boven de 3 graden uit. Toen ik achter het huis keek zag ik ijsvorming dus defrosts zijn zeer waarschijnlijk.

Vanavond maar eens kijken wat we kunnen vinden. Als de temperatuur van het water echt instort dan zal er te weinig inhoud zijn.
Maar het kan ook maar zo zijn dat er een foutje in mijn code zit. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

LacsapOV schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:51:
[...]

Definieer te hard? Moduleerde toen ik vanochtend ff keek zo rond de 30÷. Delta ta-tr komt niet boven de 3 graden uit. Toen ik achter het huis keek zag ik ijsvorming dus defrosts zijn zeer waarschijnlijk.

Vanavond maar eens kijken wat we kunnen vinden. Als de temperatuur van het water echt instort dan zal er te weinig inhoud zijn.
Maar het kan ook maar zo zijn dat er een foutje in mijn code zit. O-)
Helling en verplaatsing van de verwarmingscurve misschien nog te stijl?

Ijsvorming kan ik lastig zien omdat er een climeleon over heen staat.

*** NIKS ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
Rimco schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:22:
[...]

Ik was ze eerder ooit tegengekomen bij Econo, maar ik vond ze altijd opvallend duur voor een verwarmingselement in een stuk buis. Als je dat zelf doet ben je al gauw 2 tot 5x zo weinig kwijt afhankelijk van de prijs van het verwarmingselement zelf.
Klopt! Heb er een op marktplaats gescored voor 80 euro was hij in huis.
Zou nooit de volle mep voor zoiets betalen, dan prop ik wel een handdoekradiator element in een stuk buis oid :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:04

kimjansen

Nu ff niks...

Jaren geleden heb ik me ooit eens flink ingelezen en een paar Mitsubishi L/W WP's besteld uit Spanje... Vanwege wat tegenvallers had ik ze nog niet kunnen installeren. Inmiddels ben ik even mijn plannetjes aan het actualiseren en vroeg me af of iemand iets nuttigs kan zeggen over de verschillende versies en uitvoeringen van de Kamstrup Multical warmtemeters... Er is ook maar bar weinig te vinden op internet.

Ik heb zelf een Mitsubish Zubadan 11,2kW (PUHZ-SHW112YAA + VM2C-ERSC) en een Ecodan 5,0kW (PUHZ-SW50VKA + VM2C-ERSD). Nu zijn de binnenunits qua aansluitingen zo ver ik het kan zien hetzelfde (G1) en verschillen ze onderling vooral in "nominal water flow", namelijk 32,1L/min (1926L/uur) en 15,8L/min (948L/uur) . In de manuals van zowel de ERSC en ERSD wordt weer gesproken over 27,7L/min (1662L/uur) wat ik nog niet helemaal kan plaatsen...

De Zubadan wil ik gebruiken om mijn huis te verwarmen en, met een driewegklep ertussen, warmwater te bereiden. Voor de 'fun' wil ik in beide circuits een warmtemeter opnemen. De Ecodan is voor mijn schuur en wordt alleen gebruikt om te verwarmen. Daar heb ik aan een enkele meter genoeg.

Alleen loop ik een beetje vast in het grote aanbod qua types en modellen:
- Wat is het verschil tussen bijvoorbeeld de Multical 302 en de Multical 601?
- Wat is de minimale diameter/doorsnede die ik moet aanhouden om de drukval te beperken?
- Wat is de nominale flow die ik aan moet houden? En heeft aan de lage kant gaan zitten een positieve bijdrage op de nauwkeurigheid?
- Zijn er nog andere zaken om op te letten, het type temperatuurmeting bijvoorbeeld?

Op dit moment kan ik redelijk voordelig aan een Multical 601 met Ultraflow 54 deel (G3/4) en M-Bus komen die een nominaal debiet heeft van 1,5m3/uur en saturatie bij 3m3/uur, vandaar ook de vraag.

Iemand een verhelderend antwoord ;-)?

Speed kills, but beauty lives forever...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devslashnull
Ja, inderdaad! De volumes kloppen ook wel aardig, goeie vondst (wel prijzig). Ik ga deze toch ook meenemen in m'n overzicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-09 16:49
FrancD schreef op zondag 21 november 2021 @ 19:22:
[...]

@stuffer

In de civiele bouw hanteren we veelal een vorstgrens van 60cm (onder maaiveld). 40cm zal meestal wel voldoende zijn, totdat er een lange vorst periode is zonder sneeuw en aanhoudend (dag/nacht) vorst. Maar anderzijds de lucht in je pvc buis en de isolatie van de leidingen (wat is de temperatuur van de vloeistaf/gas daarin?) helpen ook een beetje om minder diep te graven.
Denk ook aan het grondwater!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:43

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@royaljoop Tijdens het draaien zal je koelmiddel een beetje warmer dan Ta en een beetje kouder dan Tr zijn. Groot verschil is wel dat het koelmiddel bij -50C bij lange na nog niet eens bevriest ;) Ik zag vannacht tijdens een defrost (waarbij de binnenunit niet mee deed) -30C (suction) langskomen, brrr :+

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QNCwj_rkOiGlKzMmrOJDGQu93Kw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7oIThy61wovltu0JT2Iznc6H.jpg?f=fotoalbum_large
Overduidelijk twee defrosts. Watertemperatuur zakt wel flink, misschien niet onverstandig er een buffer aan te hangen.

Het probleem ligt echter bij mij. Formule voor bereken watertemperatuur klopt niet in alle situaties. Er zitten nog ergens wat condities die parten spelen.
Voor nu slow start uitgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:37
Herkennen de mitsu eigenaren hier het volgende:

Mijn ersd-vm2d stuurt momenteel zowel de primaire als de secundaire pomp aan zonder dat er warmtevraag is. CV en DHW icoontjes geven ook het pauze teken.

Toch draaien de pompen en verbruikt het nu 98 watt.

Enig idee?

Edit: dit is geen structureel gedrag, het valt me nu voor de tweede keer op

[ Voor 12% gewijzigd door daansan op 22-11-2021 18:46 ]

I love it when a plan comes together!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Wat heb je gedaan tussen nu en de periode dat het nog wèl goed draaide?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Vorstbeveiliging ingesteld, niet nodig als je binnenunit binnen hangt.

[edit]

dat heet Anti-vries modus, default staat die op 5 graden buitentemperatuur, ik denk dat hij daar dus net onder zit op het moment.

Waarde aanpassen in ** dan is de anti-vries modus uitgeschakeld.
Als je binnenunit en waterleidingen niet kunnen bevriezen (wat bij een split unit normaal gesproken het geval is) kun je dat met een gerust hart doen.

[ Voor 87% gewijzigd door Grolsch op 22-11-2021 19:35 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 14:21
koevlaas2 schreef op zondag 21 november 2021 @ 20:17:
[...]

De pomp is een kamer met een waaier erin, als je daar met een andere pomp op pompt pomp je er zo water doorheen.
Maar een pomp heeft een grote weerstand en als hij rond gaat draaien kost het energie.
Bij het slepen van grote schepen wordt de schroef vaak geblokkeerd omdat dit minder energie kost dan het mee laten draaien in zijn vrijloop.
Volgens mij werkt de nieuwe Elga ook niet zo. Als je dit schema ziet (staat ook in de handleiding) is het een open verdeler. De pomp in de Elga doet dus dienst om water uit de verdeler het CV systeem in te pompen.
Verdeler is een nulpunt.
Als de Elga stopt met verwarmen omdat het te koud wordt en de CV bij komt blijft de pomp draaien om het water naar het afgifte systeem te brengen.
Je kunt dus geen CV ketel gebruiken zonder de Elga aan te zetten.
Wil je dit wel dan moet je een bypass leiding monteren en de toevoer van de CV direct op het afgifte systeem koppelen. De pomp in de CV doet dan weer dienst al systeem pomp.
Eenvoudig te maken met 3-weg kogelkranen met T-boring.

Nadeel van de nieuwe Elga is dus dat je wel met leidingen van je CV-ketel eerst naar de Elga moet en dan weer helemaal terug naar je CV systeem.

De oude Elga zat geen open verdeler in en kon je hem gewoon parallel aansluiten.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hij zocht zoiets, maar dan in de binnenunit van de WP geïntegreerd. En die combi is (terecht) uiterst zeldzaam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 14:21
royaljoop schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:39:
[...]

In de civiele bouw hanteren we veelal een vorstgrens van 60cm (onder maaiveld). 40cm zal meestal wel voldoende zijn, totdat er een lange vorst periode is zonder sneeuw en aanhoudend (dag/nacht) vorst. Maar anderzijds de lucht in je pvc buis en de isolatie van de leidingen (wat is de temperatuur van de vloeistaf/gas daarin?) helpen ook een beetje om minder diep te graven.
Denk ook aan het grondwater!
Vorstgrens is alleen van belang voor watervoerende leidingen, bv als je een monoblok hebt.
Voor koelmiddelleidingen heeft dit geen invloed. Als lopen ze boven de grond.
Iedereen monteert ze ook tegen de gevel over 10 meter.

Aanvulling
Isolatie is tegen condens op de gasleidng. De warme vloeistofleiding zit samen met de koude gasleiding in één mantel om deze omhullende lucht een beetje op te warmen zodat je boven de dauwpuntgrens blijft.
liggen de leidingen in het water dan is dit gunstiger voor je rendement (condensor en pomp hoeft minder energie af te voeren), maar niet zo best voor je roodkoperen leiding.

[ Voor 20% gewijzigd door Pietje555 op 22-11-2021 19:46 ]

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
kimjansen schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:19:
Jaren geleden heb ik me ooit eens flink ingelezen en een paar Mitsubishi L/W WP's besteld uit Spanje... Vanwege wat tegenvallers had ik ze nog niet kunnen installeren. Inmiddels ben ik even mijn plannetjes aan het actualiseren en vroeg me af of iemand iets nuttigs kan zeggen over de verschillende versies en uitvoeringen van de Kamstrup Multical warmtemeters... Er is ook maar bar weinig te vinden op internet.

Ik heb zelf een Mitsubish Zubadan 11,2kW (PUHZ-SHW112YAA + VM2C-ERSC) en een Ecodan 5,0kW (PUHZ-SW50VKA + VM2C-ERSD). Nu zijn de binnenunits qua aansluitingen zo ver ik het kan zien hetzelfde (G1) en verschillen ze onderling vooral in "nominal water flow", namelijk 32,1L/min (1926L/uur) en 15,8L/min (948L/uur) . In de manuals van zowel de ERSC en ERSD wordt weer gesproken over 27,7L/min (1662L/uur) wat ik nog niet helemaal kan plaatsen...

De Zubadan wil ik gebruiken om mijn huis te verwarmen en, met een driewegklep ertussen, warmwater te bereiden. Voor de 'fun' wil ik in beide circuits een warmtemeter opnemen. De Ecodan is voor mijn schuur en wordt alleen gebruikt om te verwarmen. Daar heb ik aan een enkele meter genoeg.

Alleen loop ik een beetje vast in het grote aanbod qua types en modellen:
- Wat is het verschil tussen bijvoorbeeld de Multical 302 en de Multical 601?
- Wat is de minimale diameter/doorsnede die ik moet aanhouden om de drukval te beperken?
- Wat is de nominale flow die ik aan moet houden? En heeft aan de lage kant gaan zitten een positieve bijdrage op de nauwkeurigheid?
- Zijn er nog andere zaken om op te letten, het type temperatuurmeting bijvoorbeeld?

Op dit moment kan ik redelijk voordelig aan een Multical 601 met Ultraflow 54 deel (G3/4) en M-Bus komen die een nominaal debiet heeft van 1,5m3/uur en saturatie bij 3m3/uur, vandaar ook de vraag.

Iemand een verhelderend antwoord ;-)?
De Multical 302 3/4 houdt bij mij wel aardig de flow tegen, beter een grotere bestellen maar die is dan wel flink duurder. had ergens een link naar een webshop maar ben die even kwijt.
Waarom je schuur niet aan je Zubadan ? Ik heb hier de schuur en het huis gewoon parallel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:04

kimjansen

Nu ff niks...

koevlaas2 schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:00:
[...]

De Multical 302 3/4 houdt bij mij wel aardig de flow tegen, beter een grotere bestellen maar die is dan wel flink duurder. had ergens een link naar een webshop maar ben die even kwijt.
Waarom je schuur niet aan je Zubadan ? Ik heb hier de schuur en het huis gewoon parallel.
Hmmm, ik had er al een beetje op gerekend dat het net te krap was qua doorstroming... Nu kostten ze (Multical 601, compleet) nog geen €100,- per stuk maar doe het liefst in 1x goed. Een fatsoenlijke webshop met redelijk aanbod kon ik ook nog niet echt vinden :? . Zou voor de 5kW WP wel moeten gaan met 3/4" meetdeel toch? Oja: heeft het bij jou effect op verbruik van de pomp of de prestatie van je WP? Het zal misschien ook nog wel iets risico op extra stromingsgeluid geven denk ik...

Mijn schuur staat trouwens zo'n 30-35m verderop en ik denk dat de Zubadan alleen niet genoeg is, het is zo'n 350m3 bovenop mijn huis.

Speed kills, but beauty lives forever...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
koevlaas2 schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:00:
[...]
Ik heb de 1" versie gekocht bij Zaehleronlineshop.de. Wel even overleggen en vooraf overmaken, want er was iets met BTW of alleen verkoop aan bedrijven oid.
Door de 1" versie kan ik geen flowverschil merken. De WP gaf eerst 23 lpm aan, en nu nog steeds (werkelijk ligt daar iets boven). Ik heb de 302T202Q9A02BB (Qn 2,5 met 5.2mm orifice) inclusief verzendkosten in februari dit jaar voor 221 euro.
Eens met @koevlaas2 , eentje met een kleinere doorlaat zou ik ook zeker niet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kimjansen schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:19:
De Zubadan wil ik gebruiken om mijn huis te verwarmen en, met een driewegklep ertussen, warmwater te bereiden. Voor de 'fun' wil ik in beide circuits een warmtemeter opnemen.
Dat kun je doen, maar ik denk dat het overbodig is. Ik gebruik namelijk de meetgegevens uit de WP zelf om de verhouding tussen SWW en verwarmen te bepalen (kan uit de data die via Melcloud2Domoticz dagelijks wordt opgehaald), en gebruik de Kamstrup (die dus zowel SWW als verwarming meet) voor de echte warmteopbrengst.
Uitlezen doe ik op een Pi met een M-Bus adapter.
Wat verder handig is om te weten (kwam ik pas na installatie achter): Ook de Kamstrups die enkel geschikt zijn voor het meten van verwarming, meten gewoon de koelcapaciteit. Die kun je uit een ander register (ook via MBus) gewoon uitlezen, maar alleen niet via de knop op de meter zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
kimjansen schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:17:
[...]

Hmmm, ik had er al een beetje op gerekend dat het net te krap was qua doorstroming... Nu kostten ze (Multical 601, compleet) nog geen €100,- per stuk maar doe het liefst in 1x goed. Een fatsoenlijke webshop met redelijk aanbod kon ik ook nog niet echt vinden :? . Zou voor de 5kW WP wel moeten gaan met 3/4" meetdeel toch? Oja: heeft het bij jou effect op verbruik van de pomp of de prestatie van je WP? Het zal misschien ook nog wel iets risico op extra stromingsgeluid geven denk ik...

Mijn schuur staat trouwens zo'n 30-35m verderop en ik denk dat de Zubadan alleen niet genoeg is, het is zo'n 350m3 bovenop mijn huis.
Kom ik aan met mijn schuur van 25m2 en 65m3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:32
Eerste defrost sinds vorige winter is een feit. Vanmorgen een SWW run die onderbroken werd door een defrost van 5 minuten.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Blune schreef op zondag 21 november 2021 @ 17:16:
[...]

Als het een meter recht is lukt het, probleem met leiding van een rol is dat het nooit recht is dus klemt zeer snel vast in een langere buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RideWithUz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-04-2024
HaTe schreef op zondag 21 november 2021 @ 18:11:
[...]

Bedankt, daar had ik nog niet aan gedacht.
Ik denk dat het warm houden van de woning geen probleem is met een warmtepomp. Beneden is sowieso geschikt en boven kunnen we inderdaad altijd nog werken met straalkacheltjes of infraroodpanelen. Wellicht is zelfs het boosten van de radiatoren al voldoende.
Ik kijk naar de SW75YAA en heb een gasverbruik van 1350m3 inclusief warm water. Warmteverliesberekening komt uit op zo'n 6 a 7kW voor onze woning uit 2006 met een vloeroppverlak van 157m2
Zitten in ongeveer dezelfde situatie.
Hier gekozen voor een all electric bosch compress 7kw in tower uitvoering die de vloerverwarming beneden aanstuurt en zorgt voor sww. Slaapkamers boven plaatsen we multisplit airco units voor de verwarming en koeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Laatst online: 21:17
Hallo allemaal,

Het hele draadje wat doorgelezen en wat een info!
Zelf zijn we toe aan een nieuwe CV ketel en we zijn aan het kijken voor een warmtepomp.
Met een gemiddeld gasverbruik van 800-900m3 per jaar en 4500wp aan zonnepanelen zit ik te denken aan een WP en een zonneboiler. We willen graag ook vloerverwarming beneden in laten frezen.
Ons huis is van 2002 en zeer goed geisoleerd.

Is bij zo'n gasverbruik een hybride ketel nog handig? Kan in zo'n situatie een zonneboiler welke gekoppeld is aan de verwarming en aan het sanitair wel uit?

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Andrehj schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:19:
[...]

Ik heb de 1" versie gekocht bij Zaehleronlineshop.de. Wel even overleggen en vooraf overmaken, want er was iets met BTW of alleen verkoop aan bedrijven oid.
Door de 1" versie kan ik geen flowverschil merken. De WP gaf eerst 23 lpm aan, en nu nog steeds (werkelijk ligt daar iets boven). Ik heb de 302T202Q9A02BB (Qn 2,5 met 5.2mm orifice) inclusief verzendkosten in februari dit jaar voor 221 euro.
Eens met @koevlaas2 , eentje met een kleinere doorlaat zou ik ook zeker niet kopen.
Hier ook, via ebay gekocht (via huifkar hier laten komen)
https://www.ebay.nl/itm/233461776110
https://www.ebay.de/itm/233106100162

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Is een kamstrup veel nauwkeuriger dan de interne flowmeter van de Mitsubishi binnenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
De eerste nachtvorst was vannacht een feit. De warmtepomp lijkt er geen probleem mee te hebben. Wel vliegt het verbruik flink omhoog. Waar de wp de afgelopen dagen 270-300 watt trok, gaat het nu rap richting de 1000 watt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G1QcbZe1XbtM2wQNUjkETXysdXo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ogCivehyfemne6qpClA510Zo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-09 15:28
Hoezo sta ik nog niet in de lijst met eigenaren?

Alfea Extensa 8KW R32 aanschaf esanico.be voor 3200,- + 200 installatie kosten en 1900 soepsidie
ik stook WAR met ruimtethermostaat momenteel met een TA van 26 graden

Ik heb een heel leuk een cozytouch die aangeeft dat ik vandaag 8kw heb verbruikt. Maar ik heb geen idee of hij een defrost heeft gehad of dat hij pendelt of wat de COP kan zijn.
Ik ga dus nog even opzoek of ik de data van een S0 meter in HA kan krijgen.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

nodri2000 schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:44:
Hallo allemaal,

Zelf zijn we toe aan een nieuwe CV ketel en we zijn aan het kijken voor een warmtepomp.
Met een gemiddeld gasverbruik van 800-900m3 per jaar en 4500wp aan zonnepanelen zit ik te denken aan een WP en een zonneboiler. We willen graag ook vloerverwarming beneden in laten frezen.

Is bij zo'n gasverbruik een hybride ketel nog handig? Kan in zo'n situatie een zonneboiler welke gekoppeld is aan de verwarming en aan het sanitair wel uit?
Zie mijn topic van 2018. Ik draai nu sinds 2019 full electric en ga en wil niet meer terug.

Ook mijn glazen bol deed het wbt de gasprijs alleen niet in welk tijdsbestek.

Warmtepomp advies – Wel of niet doen?

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
HaTe schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:49:
Is een kamstrup veel nauwkeuriger dan de interne flowmeter van de Mitsubishi binnenunit?
Met een Kamstrup meet je vooral de warmte opbrengst.

Begrijp ik het goed dat de Qn minimaal 2,5 moet zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:20
@nodri2000

WP :Y
Zonneboiler :N

:)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daansan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:37
Grolsch schreef op maandag 22 november 2021 @ 19:25:
Vorstbeveiliging ingesteld, niet nodig als je binnenunit binnen hangt.

[edit]

dat heet Anti-vries modus, default staat die op 5 graden buitentemperatuur, ik denk dat hij daar dus net onder zit op het moment.

Waarde aanpassen in ** dan is de anti-vries modus uitgeschakeld.
Als je binnenunit en waterleidingen niet kunnen bevriezen (wat bij een split unit normaal gesproken het geval is) kun je dat met een gerust hart doen.
Dat was het dus inderdaad! Weer iets geleerd!

I love it when a plan comes together!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
nodri2000 schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:44:
Hallo allemaal,

WP, vloerverwarming top idee :Y d:)b

Het idee van de zonneboiler zou ik snel vergeten, kun je (financieel gezien) beter een paar extra panelen op je dak leggen.

Voor het vervangen van 900m3 gas per jaar ga je max zo'n 2500kWh stroom verbruiken (Incl. SWW), tel dat bij je huidige verbruik op en bepaal hoeveel panelen je te kort komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Grolsch schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:37:
[...]

Voor het vervangen van 900m3 gas per jaar ga je max zo'n 2500kWh stroom verbruiken (Incl. SWW), tel dat bij je huidige verbruik op en bepaal hoeveel panelen je te kort komt.
Uit ervaring kan ik nu na 2 jaar zeggen dat de geschatte +-2500kWh klopt (zat op 700-1000m3 gas).

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
Kogel is door de kerk hier. :-)

Er komt een Mitsubishi SUZ-SWM80VA+ ERSD-VM2D met een 200L DJG voor SWW.
Koevlaas verzorgt de montage.

Even ter controle:
thermostaat -> de Panasonic?
Kamstrup Qn 2,5?
Kwh meter voor op de groep in de meterkast
vergeet ik nog iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiVanc
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09-2023
FrancD schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:57:
Kogel is door de kerk hier. :-)

Er komt een Mitsubishi SUZ-SWM80VA+ ERSD-VM2D met een 200L DJG voor SWW.
Koevlaas verzorgt de montage.

Even ter controle:
thermostaat -> de Panasonic?
Kamstrup Qn 2,5?
Kwh meter voor op de groep in de meterkast
vergeet ik nog iets?
Waarom kies je niet voor de thermostaat van Mitsubishi zelf?

twitter: @NiVanc

Acties:
  • +2 Henk 'm!
NiVanc schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:01:
[...]

Omdat die een akelig grote hysteresis heeft waarschijnlijk.

Die van de Panasonic is +- 0,1 of 0,2 volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 07-09 16:41
vandaag de offerte ontvangen voor mijn warmte pomp.

Nibe AMS 10-6, Hydrobox SHB 10-6, Bufervat UKV 40 l, Nibe BA-ST 9022sFe 206 L boiler en RMU-40. Kosten inclusief montage en btw 10,422,00 euro exclusief SDE (1800 euro /2021)

Ook moet ik de radiatorknoppen van de vermaningen op de 1e etage vervangen en waterzijdig laten inregelen. Extra kosten 780 euro.

Al met al geen gekke offerte als ik kijk naar het aanbod van Vaillant dan alleen op mijn input al praat over 12,500 /15,000 euro voor een all electric warmte pomp.

Het lijkt aardig compleet of mis ik nog wat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrancD
NiVanc schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:01:
[...]

Juist wat Grolsch zegt, de Panasonic is nauwkeuriger/ beter in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
berry76 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:34:

Nibe AMS 10-6, Hydrobox SHB 10-6, Bufervat UKV 40 l, Nibe BA-ST 9022sFe 206 L boiler en RMU-40. Kosten inclusief montage en btw 10,422,00 euro exclusief SDE (1800 euro /2021)

Ook moet ik de radiatorknoppen van de vermaningen op de 1e etage vervangen en waterzijdig laten inregelen. Extra kosten 780 euro.

Al met al geen gekke offerte als ik kijk naar het aanbod van Vaillant dan alleen op mijn input al praat over 12,500 /15,000 euro voor een all electric warmte pomp.

Wijzigingen van de elektrische installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
G-addict schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:49:
[...]

Wijzigingen van de elektrische installatie?
de aanvraag bij Liander is al ingediend en ik heb al afspraken met de monteur, deze kosten laat ik buiten de vergelijking want die moet ik so wie so gaan doen om een laadpaal voor een toekomstige elektrische leaseauto te laten plaatsen.

zo een homewizard/wifi 3 fasekwh meter een toevoeging zijn om het verbruik van de warmte pomp goed te kunnen monitoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
berry76 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:59:
[...]

de aanvraag bij Liander is al ingediend en ik heb al afspraken met de monteur, deze kosten laat ik buiten de vergelijking want die moet ik so wie so gaan doen om een laadpaal voor een toekomstige elektrische leaseauto te laten plaatsen.

zo een homewizard/wifi 3 fasekwh meter een toevoeging zijn om het verbruik van de warmte pomp goed te kunnen monitoren?
Een KWH meter is geen leuke toevoeging, maar bittere noodzaak om het gedrag van je WP te kunnen monitoren >:)

Ik gebruik hier een Youless voor met een losse kWh meter van Youless.

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 23-11-2021 12:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:57
berry76 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:34:

Met alle respect, maar dat is toch extreem veel geld voor een 4,5kW warmtepomp.

Hier heb je een krachtiger systeem voor €4.500. Dan heb je nog €6.000 over voor de installatie. Ik denk dat je wel iemand kunt vinden die voor dat bedrag twee dagen wil komen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
doek55 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:00:
[...]

Met alle respect, maar dat is toch extreem veel geld voor een 4,5kW warmtepomp.

Hier heb je een krachtiger systeem voor €4.500. Dan heb je nog €6.000 over voor de installatie. Ik denk dat je wel iemand kunt vinden die voor dat bedrag twee dagen wil komen werken.
Alles kan goedkoper, klopt. Maar ik heb graag een beproefd product met ervaring in koude omgeving.
En de link die jij bijvoegt is in het Italiaans ? Een gecombineerde binnenunit komt bij mij niet op zolder, ivm de grote en gewicht. Daarom gekozen voor losse onderdelen, dit is handiger met vervangen en onderhoud. Mijn inziens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:57
berry76 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:06:
[...]

Alles kan goedkoper, klopt. Maar ik heb graag een beproefd product met ervaring in koude omgeving.
En de link die jij bijvoegt is in het Italiaans ? Een gecombineerde binnenunit komt bij mij niet op zolder, ivm de grote en gewicht. Daarom gekozen voor losse onderdelen, dit is handiger met vervangen en onderhoud. Mijn inziens
Ik wil alleen aangeven wat de marge op dat product is. Op Mitsubishi wordt ook winst gemaakt en in Japan vriest het ook weleens :).

Bij een los SWW vat heb je bijvoorbeeld deze voor €3.300 nodig en bestel je een los SWW vat in NL voor €1.000.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
berry76 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:06:
[...]

Nibe maakt mooie producten, maar 3 nadelen naar mijn mening

1 = Prijs
2 = Vermogen bij lagere buitentemperaturen kakt gigantisch in
3 = De onnavolgbare / complexe regeling als ik de posts in dit topic mag geloven.

Je geeft aan dat je een beproefd product met ervaring in een koude omgeving wilt gebruiken.

Pak de datasheets er maar bij, De Mitsu's leveren aanzienlijk meer vermogen bij T-buiten -7 als vergelijkbare Nibe modellen.

Zo levert de door @doek55 aangehaalde SWM60VA nog 7,3KW bij T-buiten -7 bij Ta 35.

De Nibe die jij voor ogen hebt doet "slechts" 4,5KW in dezelfde omstandigheden, dus vooral bij koude omstandigheden doet de Mitsu het significant beter.

De SWM60VA van Mitsu doet zelfs bij -15 5,7KW en bij -20 4,7KW.

Moraal van het verhaal, ik had liever een Mitsubishi dan een Nibe, omdat deze gewoon betere specs en een betere prijs heeft. Kwalitatief doen deze merken voor elkaar niet onder naar mijn mening. De COP van de Nibe is wel iets beter, maar ik zou toch kiezen voor een WP die je huis warm houdt bij -10, dan een WP die bij +7 graden een betere COP heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 23-11-2021 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
berry76 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:59:
[...]

Heb ik ook. Kun je ook uitlezen (HTTP) dus ook geschikt om later te koppelen aan je domotica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Laatst online: 21:17
Grolsch schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:37:
[...]

WP, vloerverwarming top idee :Y d:)b

Het idee van de zonneboiler zou ik snel vergeten, kun je (financieel gezien) beter een paar extra panelen op je dak leggen.

Aha prima. net als wat @CurlyMo ook al aangaf kan een zonneboiler dus niet uit. Een hybride WP is dus ook geen optie lijkt mij dan. (gasverbruik zal wel te laag zijn en na 5 jaar de koters het hok uit wordt het alleen maar minder)

Dus all electric wordt het dan toch? Wel spannend. Zal me eens gaan orienteren op de WP markt dan. Nog aanbevelingen voor goede instalateurs of ervaringsdeskundigen in Friesland??

Heel erg bedankt voor de info.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:54
@berry76 : kun jij in je offerte zien wat ongeveer de verdeling arbeid en materialen is? Of is het zelfs een optie voor jou om de hele offerte te delen (al dan niet via DM)?

Zelf ben ik ook bezig met een L/W wp, maar de offertes die ik tot nu toe heb liggen veel hoger dan die van jou. Mede ook omdat ik een groter systeem nodig heb (rond de 8kW bij -10 graden). Maar dan nog.

Voor de duiding (zie ook post in Vaillant topic): bijna €20k voor een Vaillant VWL 75/6 (8kW bij -7) monoblock met 7 meter terreinleiding + MEH 97/6 binnenunit + 150l warmtepomp boiler + 14 groeps gesloten verdeler (vervanging van open verdeler) + installatie van het geheel + verwijdering CV ketel.
Hiervoor zou ca €16.500 aan materialen nodig zijn en de rest dus werkloon. Hier moet ik nog even van bekomen... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
Franciesco schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:46:
@berry76 : kun jij in je offerte zien wat ongeveer de verdeling arbeid en materialen is? Of is het zelfs een optie voor jou om de hele offerte te delen (al dan niet via DM)?

Zelf ben ik ook bezig met een L/W wp, maar de offertes die ik tot nu toe heb liggen veel hoger dan die van jou. Mede ook omdat ik een groter systeem nodig heb (rond de 8kW bij -10 graden). Maar dan nog.

Voor de duiding (zie ook post in Vaillant topic): bijna €20k voor een Vaillant VWL 75/6 (8kW bij -7) monoblock met 7 meter terreinleiding + MEH 97/6 binnenunit + 150l warmtepomp boiler + 14 groeps gesloten verdeler (vervanging van open verdeler) + installatie van het geheel + verwijdering CV ketel.
Hiervoor zou ca €16.500 aan materialen nodig zijn en de rest dus werkloon. Hier moet ik nog even van bekomen... 8)7
Ik heb via de Nibe prijs catalogus bepaald dat de genoemde artikelen inclusief btw 7320 euro, dus arbeid en losse materialen (leidingen etc) 3122 euro. Ik heb via de Nibe site naar dealers in de buurt gekeken en deze eerste telefonisch benaderd en dat was een goed en prettig gesprek. Hij is bij ons thuis geweest om een goed opname te maken en een uitgebreide offerte met indicatie van het verbruik.

ik heb nu 450 m3 gas per jaar en mijn geschatte verbruik in kwh van de warmtepomp zal ongeveer 1000 kwh/jr zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:54
Ok, dank voor het antwoord. Het blijft wat lastig te vergelijken vrees ik, maar het geeft in ieder geval een idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 10:01
Franciesco schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:46:

Waarom heb je een MEH 97/6 a 1300€ nodig als je een aparte WP boiler hebt? Met een VWZ AI moet dit ook kunnen. Dat is de eerste 1000€. Een gedeelte van de kosten ontkom je niet aan natuurlijk zoals terrein leiding etc. maar 16500 voor alleen materiaal is een beste hap.

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-09 21:42
Hoe kan een bovengrondse leiding tussen een monoblock en de CV aansluiting het best worden geïsoleerd? Een stukje kan ondergronds, maar hij zal een keer naar boven moeten (een kruipruimte aanwezig).
Iemand ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:07
berry76 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:01:
[...]

Ik heb via de Nibe prijs catalogus bepaald dat de genoemde artikelen inclusief btw 7320 euro, dus arbeid en losse materialen (leidingen etc) 3122 euro. Ik heb via de Nibe site naar dealers in de buurt gekeken en deze eerste telefonisch benaderd en dat was een goed en prettig gesprek. Hij is bij ons thuis geweest om een goed opname te maken en een uitgebreide offerte met indicatie van het verbruik.

ik heb nu 450 m3 gas per jaar en mijn geschatte verbruik in kwh van de warmtepomp zal ongeveer 1000 kwh/jr zijn
Waarom wil je zo weinig gas vervangen met een hele dure WP-oplossing? Ik zag je post in het eerdere topic, deze: berry76 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"

je verbruik is echt heel laag, wil je niet liever gewoon 2 airco's pakken en daarmee basta? Per verdieping bijv. 1 airco, kleine WP-boiler erbij (al is dat misschien lastig want je redelijk nieuwe huis heeft misschien WTW-systeem voor ventilatie).

Omdat je zo weinig verbruikt zou ik echt een low-cost oplossing zoeken, dus geen dure NIBE's enzo. Jij krijgt je huis ook nog wel warm met een simpele doorstroomverwarmer van 3kW op een CV-buis :+ 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Franciesco
de buitenunit is maximaal €4100 (bij een Nederlandse groothandel goedkoper). Binnenunit €1000, boiler €1500 (nb: binnenuit+boiler is behoorlijk duurder dan een arostor, expansievat heb je denk ik al?) Verdeler ook €1000, €1400 aan leidingwerk en koppelingen brengt je nog niet op het door jou genoemde bedrag, ook al gun ik iedereen wat marge.

Edit: een buitenopstelplaats kost ook wat als je dat netjes wil doen, al is dat vooral arbeid.

[ Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 23-11-2021 14:50 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
wervisser schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:26:
Hoe kan een bovengrondse leiding tussen een monoblock en de CV aansluiting het best worden geïsoleerd? Een stukje kan ondergronds, maar hij zal een keer naar boven moeten (een kruipruimte aanwezig).
Iemand ervaring mee?
Via tuin ondergrond door door fundering boren naar binnen toe. En goed isoleren .
Pagina: 1 ... 18 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.