Warmtepomp advies – Wel of niet doen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-04 14:51

stuffer

Ondertietel

Topicstarter
Wellicht dat jullie mijn twijfel kunnen wegnemen/bevestigen wbt een warmtepomp voor onze woning.

Gegevens nu:
Bouwjaar: 1979
Type woning:Tussenwoning, koken op elektra.
Aantal bewoners: (waarvan 2 volwassenen en één kind van twee en een half)
Huiskamer m2: ca 50M2
CV-toestel: Vailliant hrSOLIDE 24-28c bouwjaar 2006
Verwarming woonkamer: Convectorput 4,5 meter lang, vermogen onbekend (met DBE), Grote radiator: 3840 Watt (mogelijkheid om nog een plintkachel CV gestuurd aan te sluiten)
Isolatie: Vloerisolatie -vanuit kruipruimte, HR++ op alle verdiepingen

Verbruik gas:

2016 875m3
2017 775m3
2018 (tot nu toe) 506m3

SWW is ongeveer 20-25m3 gas per maand.

Stookgedrag 23 december 2017 (best warm voor de tijd van het jaar buiten)
Afbeeldingslocatie: https://s33.postimg.cc/j8monym8f/December2017.png

Stookgedrag 28 februari 2018 (koud buiten en oostenwind)
Afbeeldingslocatie: https://s33.postimg.cc/jmo0niobj/feb2018.jpg

Plan is om de zolder compleet te verbouwen. Dit inclusief dakkapellen, zolderisolatie (nog niet aanwezig) PV op het dak en natuurlijk waar mogelijk een warmtepomp met boiler.

Nu zijn er 5 installateurs hier geweest waarvan de eerste, tweede en vierde het of niet zagen zitten vanwege het afgifte systeem of het niet kunnen benoemen van een temperatuur in celcius bij het stoken op een lage temperatuur.

Nummer drie heeft een offerte uitgebracht voor een:
Alpha Innotec LWDV met een 250L liggende boiler en 50L buffervat.
Hitachi Yutaki S80 (11kW) met een 250L liggende boiler en 50L buffervat.

Nummer vijf had behoorlijke twijfels ook vanochtend maar wil het nog narekenen en wellicht nadenken over het afgiftesysteem (mogelijk een Jaga in de put met ventilatoren) en liet me een folder zien van de Techneco Loria.

Nu is het verhaal: Niet doen. Ga je niet redden op de ergste koudste dagen! Of de andere kant, neem een Hitachi of Alpha Innotec.

Ik zie zelf door de bomen het bos niet meer maar wellicht dat jullie dit beter kunnen onderbouwen om het wel of niet te doen.

[ Voor 21% gewijzigd door stuffer op 10-09-2018 14:21 . Reden: Layout was versprongen en plaatjes toegevoegd. ]

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Beste antwoord (via stuffer op 13-09-2018 16:58)

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:56
@stuffer het is een herleiding van de formule van @koevlaas2.

De vuistregel voor het Nederlandse klimaat is dat een warmtepomp 1650 "vollast-uren" draait als deze goed aansluit bij de warmtebehoefte van de woning.

De warmtebehoefte weet je, je weet immers het aantal m3 gas wat je verbrand om het warm te houden. Uit elke m3 gas haal je ongeveer 8kWh warmte. De warmtebehoefte in kWh is dus het gasverbruik * 8. Deze warmtebehoefte moet de warmtepomp in 1650 uren kunnen produceren. Je moet de warmtebehoefte dus delen door 1650.

De formule is dan ook:
Aantal m3 gas * 8kWh per m3 gedeeld door 1650 vollast uren.

Dat kun je vereenvoudigen door die 1650 alvast door 8 te delen = 206,25. Voor het rekengemak kun je dat dan weer afronden op 200.

Het aantal m3 gas delen door 200 is dus een goede benadering voor de benodigde warmtepomp capaciteit. Naar boven afronden en wanneer je ook warm water met de warmtepomp produceert een extra kW vermogen rekenen zorgt dat je een kleine overcapaciteit hebt. Daarmee kun je extreem koude dagen makkelijker opvangen of een stijging van de warmtebehoefte door een veranderende levensstijl. Bijvoorbeeld opgroeiende kinderen die hun slaapkamer op 20 graden willen hebben ipv 17-18 graden, omdat ze ook op hun kamer huiswerk maken, spelen etc.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Laatst online: 22:49
Als je geen (toekomst) plannen hebt om ooit vloerverwarming aan te brengen, dan neig ik er naar om ook te zeggen dat een L/W WP hier weinig economisch voordeel gaat brengen...

Technisch zie ik geen probleem, ook bij hogere CV-temperatuur kan een WP voldoende vermogen leveren en afgeven, maar het verbruik zal hoger zijn dan gemiddeld. (een 5 of 6 kW WP zou voldoende moeten zijn)

Wat zijn je eigen verwachtingen van een warmtepomp? Wil je graag all-electric en geen gas meer, of wil je ook maximale economische besparing?

Er zijn ook alternatieven naast een L/W WP om all-electric te gaan.
Al eens gekeken naar een L/L-warmtepomp (airco)?
En dan een losse WP-boiler voor SWW (hoe is je mechanische ventilatie)?
Deze laatste kan ook met spiraal om een deel van je CV te doen/te ondersteunen.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Topicstarter
Chris_82 schreef op maandag 10 september 2018 @ 14:42:
Als je geen (toekomst) plannen hebt om ooit vloerverwarming aan te brengen, dan neig ik er naar om ook te zeggen dat een L/W WP hier weinig economisch voordeel gaat brengen...

Technisch zie ik geen probleem, ook bij hogere CV-temperatuur kan een WP voldoende vermogen leveren en afgeven, maar het verbruik zal hoger zijn dan gemiddeld. (een 5 of 6 kW WP zou voldoende moeten zijn)

Wat zijn je eigen verwachtingen van een warmtepomp? Wil je graag all-electric en geen gas meer, of wil je ook maximale economische besparing?

Er zijn ook alternatieven naast een L/W WP om all-electric te gaan.
Al eens gekeken naar een L/L-warmtepomp (airco)?
En dan een losse WP-boiler voor SWW (hoe is je mechanische ventilatie)?
Deze laatste kan ook met spiraal om een deel van je CV te doen/te ondersteunen.
Vloerverwarming gaat er ooit zeker komen. Nu is eerst de zolder en als er weer ruimte (in tijd en geld) is dan is de woonkamer aan de beurt.

Reden voor de interesse voor een WP is dat als de zolder wordt verbouwd er nu al rekening mee gehouden kan worden en dat daar later geen aanpassingen meer voor nodig zijn (electra gasleidingen en plaats van de WP en boiler).

Daarnaast hebben we ook nu de financiële ruimte en (koffiedik kijkend) verwacht ik binnen 10 jaar wel een verhoging van de gasprijs. De economische besparing of een tvt maken mij niet zo heel veel uit. Ik verwacht wel (buiten de investering om) dat het met een aantal panelen op het dak wel wat gunstiger gaat uit pakken op de jaarrekening. Echter is dat mooi meegenomen en niet het hoofddoel.

Voor een L/L wp zal ik iets meer aan mijn woning moeten aanpassen en dan streef ik nu mijn doel voorbij wbt de zolder (wel over nagedacht).

Mechanische ventilatie hebben we alleen in de badkamer (zelf aangelegd) in de woonkamer en slaapkamers is dat nog ouderwets met luikjes of een raam op de kiepstand.

Waar baseer jij een 5/6 kW WP op en waarom denk jij dat het geen technisch probleem oplevert?

Dat is eigenlijk waar ik nu ook naar opzoek ben. De techniek maar ook de onderbouwing.

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Hoe komt die ene installateur bij een 11kW warmtepomp?

Met het huidige afgiftesysteem ga je die warmte never nooit kwijt kunnen. Je hebt nu pakweg 7 kW warmteafgifte op de begane grond bij een stookregime van 85-75-20, dus bij de dT van ca 60 graden.

Met warmtepomp wil je naar een aanvoertemperatuur van ca 40 graden of lager (oplopend tot 50 graden op uitzonderlijk koude dagen). Je hebt dan een dT van 20 graden oplopend tot 30 graden.

Het afgiftevermogen wordt dan grofweg 1/3e tot 1/2e van het huidige maximaal haalbare. Ofwel 2,5-3,5 kW voor de woonkamer. De rest van het huis zal ook ongeveer op die waarde uitkomen. Een warmtepomp van meer dan 7kW is dus in elk geval bij het huidige afgiftesysteem compleet zinloos.

Gezien de praktijkervaringen in het warmtepompen topic is de benodigde capaciteit van de warmtepomp grofweg te benaderen door het gasverbruik te delen door 200, vervolgens naar boven afronden en daar bovenop nog 1kW marge voor bereiding van warm tapwater in de winter. 5 à 6 kW zal dus wel aardig uitkomen.

En dan zal je afgiftesysteem in de woonkamer het vermoedelijk ook wel trekken. Advies is wel om waar mogelijk dbe toe te passen of extra afgifte te creëren, zodat de aanvoertemperatuur zo laag mogelijk blijft

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris_82
@stuffer
In de technische specificaties van een warmtepomp kun je af en toe terugvinden wat het vermogen is bij buiten -7 / binnen 55 aanvoer. Een voorbeeld daarvan hier (opklikken):
Vermogen_tabel_6008

Bij -7/55 nog 5kW vermogen over (van de 7.5kW bij +7/35). COP 1.6 bij -7/55, COP 4.1 bij +7/35.
Daarnaast heeft vrijwel iedere WP een backup element (COP=1) van meestal 3kW. Voldoende vermogen beschikbaar om je woning warm te houden.

Zoals je misschien al weet, zul je wel anders moeten gaan stoken met een WP (meer constant stoken, weinig (nacht)verlaging), anders ga je het wel moeilijk warm krijgen op echt koude dagen.

Ook zou ik voorlopig weinig doen aan het vervangen van radiatoren. Je schrijft dat je al DBE hebt op de convectorput. Zoals @koevlaas2 wel eens zegt, eerst een jaar proberen en kijken waar de (warmte/comfort-)schoen wringt.

In nood kun je altijd een goedkoop elektrisch kacheltje bijplaatsen, in plaats van een hele dure Jaga radiator die niet nodig blijkt? Vloer- danwel wandverwarming werkt gewoon het beste met een WP.

Hoe is de verwarming in de badkamer? Daar evt kijken naar een IR-paneel als er geen vloerverwarming is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:58

Theo

moederbord

Voor een paar honderd euro heb je een 200 liter warmtepompboiler (De Atlantic Explorer 3 valt voor 1400 euro in België te kopen, en in NL krijg je hier 1250 euro subsidie op. Je hebt geen STEK monteur nodig)

Of een warmtepomp bij jou thuis goed zou werken daar kunnen we niet goed een antwoord op geven. Jij kan dit wel door van de winter op een goed koude dag de watertemperatuur van je CV ketel te verlagen naar 35 graden en de thermostaat op standje bejaardenhuis te zetten (26+ graden). Blijft het huis warm en wordt het (heeeeeel langzaam) warmer in huis dan kun je een warmtepomp overwegen. Krijg je het huis echt niet warm dan zou je een warmtepomp kunnen overwegen als hulpbron voor de CV ketel.

Als je met CV water van 35 graden in de winter goed warm kan houden dan kun je voor weinig een warmtepomp zelf plaatsen. Een monoblock warmtepomp is, in analogie met je CV ketel, één apparaat dat warmte levert aan je radiatoren. Hier gaat de aanvoer en retourleiding in van je verwarming. Enig verschil is dat de warmtepomp buiten staat, en je dus je CV leiding naar buiten moet leggen. (wel heel goed isoleren).
Een monoblock warmtepomp kun je zelf plaatsen en heeft ook geen STEK monteur nodig. Totale kosten zijn rond de 2000 euro inc alles, mits je zelf de WP koopt en de subsidie hiervoor aanvraagt.

Krijg je het huis op 35 graden niet warm dan is een warmtepomp een optie die je retourwater opwarmt zodat je CV ketel minder hoeft te doen. Je warmtepomp neemt dan een deel over van je CV ketel.

Als je voor een warmtepomp gaat dan is een 5 kW al voldoende, gebaseerd op een totale warmtebehoefte van 800 m3 aan gas per jaar.

links en nummers:
Atlantic Evolution 3
https://www.esanico.be/nl...nergie/warmtepompboilers/
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

Warmptepomp: Monoblock:
Panasonic WH-MDC05F3E5
Hitachi Yutaki sertie
http://www.pmcoppack.com/...e-controller/0013325.html

Warmtepomp als hulpverwarming:
Technieco Elga

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris_82
@Theo
De meeste WP kunnen (WP-only) CV-water verwarmen tot 55 graden, sommige zelfs tot 62 of 65 graden!
De test die je beschrijft of een WP ingepast kan worden of niet, begint volgens mij ook in de Nederlandse situatie al enigszins achterhaald te worden? Veranderen naar max 50 graden aanvoer op een koude dag?
De komende jaren is opnieuw een belastingverschuiving van stroom naar gas voorzien, vooruitzicht 2019 is gas 75 ct/m3 en stroom 20 ct/kWh inclusief belastingen en BTW. Daarmee komt het omslagpunt voor een WP al op een sCOP van 2.1-2.3 te liggen (afhankelijk van de kWh/m3 waarmee je rekent, leeftijd gasketel, vloerverwarming/radiatoren).

Zelf inkopen en installeren kan je inderdaad veel mee besparen zoals je laat zien. Goed om hierop te blijven wijzen. Niet iedereen kan dit of durft dit aan... En inderdaad je kan 2x subsidie krijgen met aparte boiler en CV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:58

Theo

moederbord

@Chris_82 Bij een warmtepomp geld de regel dat hoe lager de watertempertuur hoe hoger het rendement (de COP) Een warmtepomp (in dit geval een Panasonic Monoblock) is zo'n 35% zuiniger bij 30 graden water dan bij 45 graden water.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris_82
@Theo @stuffer
Precies, en dat is de winst die hij straks kan pakken als er in de toekomst vloerverwarming komt. Verdient de vloerverwarming zich dubbel terug, zowel financieel als in comfort.

Ik snap het helemaal dat om verschillende redenen niet alle gewenste verbouwingen en investeringen in 1x plaats kunnen vinden. Volgens mij is de warmtepomp hier ook onderdeel van een groter plan en is er al wat verbeterd aan de isolatie.

Neemt niet weg dat een warmtepomp ook een interessante investering kan zijn in minder ideale situaties, zeker met de richting die de overheid de laatste jaren aanhoudt wat betreft verschuivingen in gas en elektra belasting. En als Samson z'n zin krijgt gaat dit nog een tijdje door en komt binnen enkele jaren de €1/M3 gas in zicht. Op lange termijn is er weinig zeker...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Topicstarter
Ivow85 schreef op maandag 10 september 2018 @ 15:29:
Hoe komt die ene installateur bij een 11kW warmtepomp?

Met het huidige afgiftesysteem ga je die warmte never nooit kwijt kunnen. Je hebt nu pakweg 7 kW warmteafgifte op de begane grond bij een stookregime van 85-75-20, dus bij de dT van ca 60 graden.

Met warmtepomp wil je naar een aanvoertemperatuur van ca 40 graden of lager (oplopend tot 50 graden op uitzonderlijk koude dagen). Je hebt dan een dT van 20 graden oplopend tot 30 graden.

Het afgiftevermogen wordt dan grofweg 1/3e tot 1/2e van het huidige maximaal haalbare. Ofwel 2,5-3,5 kW voor de woonkamer. De rest van het huis zal ook ongeveer op die waarde uitkomen. Een warmtepomp van meer dan 7kW is dus in elk geval bij het huidige afgiftesysteem compleet zinloos.

Gezien de praktijkervaringen in het warmtepompen topic is de benodigde capaciteit van de warmtepomp grofweg te benaderen door het gasverbruik te delen door 200, vervolgens naar boven afronden en daar bovenop nog 1kW marge voor bereiding van warm tapwater in de winter. 5 à 6 kW zal dus wel aardig uitkomen.

En dan zal je afgiftesysteem in de woonkamer het vermoedelijk ook wel trekken. Advies is wel om waar mogelijk dbe toe te passen of extra afgifte te creëren, zodat de aanvoertemperatuur zo laag mogelijk blijft
Goede vraag. Ik ben geen expert op dit gebied (leer graag bij) en ik heb de installateurs natuurlijk wel de zelfde info gegeven als dat ik dat hier doe. Ze hebben 1 voordeel en dat is dat ze hier door het huis hebben rondgelopen. Inzage in de grafana grafieken en het jaarlijkse (en maandelijkse) gasverbruik hebben ze ook van mij gekregen. Daarbij hoopte ik dat er een gedegen oplossing zou komen. Mijn onderbuik gevoel wordt door jullie bevestigd.

Jou advies voor de berekening is dus: (2016 gepakt met hoogst gemeten gasverbruik nu (na meerdere aanpassingen aan dit huis))

875/200=4,375 5+1= 6kW

Is heel wat anders dan de 11kW.
Dank voor dit inzicht. DBE in de put is aanwezig met dank aan het DBE topic hier op tweakers. Scheelde echt heel veel (zeker in comfort)!
Chris_82 schreef op maandag 10 september 2018 @ 15:53:
@stuffer
In de technische specificaties van een warmtepomp kun je af en toe terugvinden wat het vermogen is bij buiten -7 / binnen 55 aanvoer. Een voorbeeld daarvan hier (opklikken):
[afbeelding]

Bij -7/55 nog 5kW vermogen over (van de 7.5kW bij +7/35). COP 1.6 bij -7/55, COP 4.1 bij +7/35.
Daarnaast heeft vrijwel iedere WP een backup element (COP=1) van meestal 3kW. Voldoende vermogen beschikbaar om je woning warm te houden.

Zoals je misschien al weet, zul je wel anders moeten gaan stoken met een WP (meer constant stoken, weinig (nacht)verlaging), anders ga je het wel moeilijk warm krijgen op echt koude dagen.

Ook zou ik voorlopig weinig doen aan het vervangen van radiatoren. Je schrijft dat je al DBE hebt op de convectorput. Zoals @koevlaas2 wel eens zegt, eerst een jaar proberen en kijken waar de (warmte/comfort-)schoen wringt.

In nood kun je altijd een goedkoop elektrisch kacheltje bijplaatsen, in plaats van een hele dure Jaga radiator die niet nodig blijkt? Vloer- danwel wandverwarming werkt gewoon het beste met een WP.

Hoe is de verwarming in de badkamer? Daar evt kijken naar een IR-paneel als er geen vloerverwarming is...
Met andere woorden: het gaat niet snel koud worden in de woning vanwege het backup element. Dat het meer energie kost om dit te verwezenlijken snap ik.

Anders stoken ben ik me helemaal van bewust omdat het systeem trager zal gaan reageren.
Stookregime is nu:
0600: 19 graden celcius
08.00: 17 graden celcius tenzij thuiswerken (5 dagen per week is er iemand de hele dag thuis. We wisselen elkaar vaak af met thuiswerken)
17.00: 19 graden celcius
rond 20.00: 20 graden met de hand als we dat fijn vinden.
23.00 (of eerder) 17 graden celcius.

in het weekend houden we het zelfde stookregime aan vanwege kind die toch wel vroeg wakker is.
Huis koelt bijna nooit tot onder de 17 graden af. Zal mss 1 a 2 keer per jaar zijn zoals op de koudste dagen (28 feb 2018) maar daarvoor en daarna niet.

Huis was op 28 feb 19,70 graden om 21.00 en om 05.45 was het 16.80 bij een buitentemp van -10 ongeveer. Dat is ongeveer één graad in drie uur. Ik weet niet wat dat zegt over de isolatie en warmtepomp mogelijkheden van mijn huis. Wellicht dat de nachtverlaging meer richting 18/19 graden moet.

Ik kan helemaal meekomen met jou en die van @koevlaas2 om het eerst te proberen. Bijstoken kan altijd als het niet warm te krijgen is. Daarbij gezegd heb ik nog de mogelijkheid om een niet gebruikte (en defecte) plintkachel (CV gestuurd) te vervangen in de keuken.

Badkamer is btw dramatisch. Zit het eerst op de CV en heeft een handdoek radiator. Zie het tweede plaatje van grafana op het einde van de dag. Die heeft zeker nog aandacht nodig.
Theo schreef op maandag 10 september 2018 @ 16:17:
Voor een paar honderd euro heb je een 200 liter warmtepompboiler (De Atlantic Explorer 3 valt voor 1400 euro in België te kopen, en in NL krijg je hier 1250 euro subsidie op. Je hebt geen STEK monteur nodig)

Of een warmtepomp bij jou thuis goed zou werken daar kunnen we niet goed een antwoord op geven. Jij kan dit wel door van de winter op een goed koude dag de watertemperatuur van je CV ketel te verlagen naar 35 graden en de thermostaat op standje bejaardenhuis te zetten (26+ graden). Blijft het huis warm en wordt het (heeeeeel langzaam) warmer in huis dan kun je een warmtepomp overwegen. Krijg je het huis echt niet warm dan zou je een warmtepomp kunnen overwegen als hulpbron voor de CV ketel.

Als je met CV water van 35 graden in de winter goed warm kan houden dan kun je voor weinig een warmtepomp zelf plaatsen. Een monoblock warmtepomp is, in analogie met je CV ketel, één apparaat dat warmte levert aan je radiatoren. Hier gaat de aanvoer en retourleiding in van je verwarming. Enig verschil is dat de warmtepomp buiten staat, en je dus je CV leiding naar buiten moet leggen. (wel heel goed isoleren).
Een monoblock warmtepomp kun je zelf plaatsen en heeft ook geen STEK monteur nodig. Totale kosten zijn rond de 2000 euro inc alles, mits je zelf de WP koopt en de subsidie hiervoor aanvraagt.

Krijg je het huis op 35 graden niet warm dan is een warmtepomp een optie die je retourwater opwarmt zodat je CV ketel minder hoeft te doen. Je warmtepomp neemt dan een deel over van je CV ketel.

Als je voor een warmtepomp gaat dan is een 5 kW al voldoende, gebaseerd op een totale warmtebehoefte van 800 m3 aan gas per jaar.

links en nummers:
Atlantic Evolution 3
https://www.esanico.be/nl...nergie/warmtepompboilers/
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

Warmptepomp: Monoblock:
Panasonic WH-MDC05F3E5
Hitachi Yutaki sertie
http://www.pmcoppack.com/...e-controller/0013325.html

Warmtepomp als hulpverwarming:
Technieco Elga

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6
Dank voor de links, die ga ik zeker nader bekijken maar door het ontbreken van expertise laat ik hem aanleggen en ga ik hem niet zelf plaatsen.
Snap ook wat je bedoelt met de lage temperaturen maar hoop dat als er "bijgestookt" moet worden dat de panelen dit kunnen opvangen in zekere maten qua kosten.

Testen kan ik het zeker. Zal het onthouden als de winter weer aanbreekt. Nu zie ik bv met een temperatuur van +10 graden celcius dat de thermostaat en ketel in aan/uit modus springen (ipv modulerend) en tussen de 35 en 40 graden zitten als het huis warm is. Extra warmtevraag even daargelaten.

Hybride systemen wil ik graag vermijden.

Als er nog aanpassingen nodig zijn aan het afgifte systeem ben ik daartoe bereid (tot een zekere hoogte).
Chris_82 schreef op maandag 10 september 2018 @ 20:55:
@Theo @stuffer
Precies, en dat is de winst die hij straks kan pakken als er in de toekomst vloerverwarming komt. Verdient de vloerverwarming zich dubbel terug, zowel financieel als in comfort.

Ik snap het helemaal dat om verschillende redenen niet alle gewenste verbouwingen en investeringen in 1x plaats kunnen vinden. Volgens mij is de warmtepomp hier ook onderdeel van een groter plan en is er al wat verbeterd aan de isolatie.

Neemt niet weg dat een warmtepomp ook een interessante investering kan zijn in minder ideale situaties, zeker met de richting die de overheid de laatste jaren aanhoudt wat betreft verschuivingen in gas en elektra belasting. En als Samson z'n zin krijgt gaat dit nog een tijdje door en komt binnen enkele jaren de €1/M3 gas in zicht. Op lange termijn is er weinig zeker...
Je slaat de spijker op zijn kop.

Afgelopen winter hebben we de keus ons zelf voorgelegd: blijven we hier wonen en gaan we investeren of gaan we verhuizen en geven we het geld wat we hebben aan een nieuw huis uit. Keus is nu: blijven wonen.

Extra info:
Huis gekocht in 2006. (toen ik 25 jaar was)
Volledige benedenverdieping verbouwd vanaf beton tot onze smaak.
kozijnen en ramen met HR++ laten vervangen.
Nieuwe ketel (vorige was uit 1990)
Nieuwe radiatoren
(en overige zaken zoals keuken, toilet, hal, stucen en ga zo maar door.)

2014 1e verdieping volledig vanaf beton verbouwd.
Nieuwe kozijnen en enkel glas er uit voor HR++
Nieuwe badkamer
Nieuwe (overbemeten) radiatoren
(en overige zaken zoals 1 kamer tot 2 terug bouwen, stucen en alles wat daar bij hoort.)

Nu is de zolder aan de beurt.
Ook die moet nog geïsoleerd worden. En verbouwd tot iets moois.
Wat ik wil voorkomen is dat ik over 5 jaar denk: had ik het maar gedaan omdat er alweer verbouwd moet worden om deze zaken alsnog mogelijk te maken.

Als we door de verbouwing heen zijn gaan we weer naar woonkamer kijken (lees: ook vloerverwarming).

Juist door elke keer te kijken wat er aan isoleren te verbeteren viel hebben we wel wat stappen gemaakt:

2013 1421 M3
2014 1106 M3
2015 1012 M3
2016 875 M3
2017 775 M3
2018 (tot nu toe) 506,16 M3

TL;DR

Ik neem jullie expertise en advies mee in mijn overwegingen. Ik wacht nog zeker wel de laatste installateur af en ga ook nog op zoek naar andere die hopelijk met een ander advies komen. Wellicht dat ik mijn verhaal ook wat moet bijschaven naar ze en wellicht nog meer info moet geven.

Als jullie aanbevelingen hebben voor specifieke installateurs hoor ik dat uiteraard ook.

*** NIKS ***

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Topicstarter
@Ivow85 Vraag: hoe kom je aan de berekening: gasverbruik / 200 + 1kW = benodigd vermogen?

Ik heb er op zitten zoeken maar ik kan de berekening (en wat de waarde 200 is) nergens vinden?

Vind hem interessant en wil hem ook gebruiken bij aankomende gesprekken en de offerte die ik heb liggen.

*** NIKS ***

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
@stuffer het is een herleiding van de formule van @koevlaas2.

De vuistregel voor het Nederlandse klimaat is dat een warmtepomp 1650 "vollast-uren" draait als deze goed aansluit bij de warmtebehoefte van de woning.

De warmtebehoefte weet je, je weet immers het aantal m3 gas wat je verbrand om het warm te houden. Uit elke m3 gas haal je ongeveer 8kWh warmte. De warmtebehoefte in kWh is dus het gasverbruik * 8. Deze warmtebehoefte moet de warmtepomp in 1650 uren kunnen produceren. Je moet de warmtebehoefte dus delen door 1650.

De formule is dan ook:
Aantal m3 gas * 8kWh per m3 gedeeld door 1650 vollast uren.

Dat kun je vereenvoudigen door die 1650 alvast door 8 te delen = 206,25. Voor het rekengemak kun je dat dan weer afronden op 200.

Het aantal m3 gas delen door 200 is dus een goede benadering voor de benodigde warmtepomp capaciteit. Naar boven afronden en wanneer je ook warm water met de warmtepomp produceert een extra kW vermogen rekenen zorgt dat je een kleine overcapaciteit hebt. Daarmee kun je extreem koude dagen makkelijker opvangen of een stijging van de warmtebehoefte door een veranderende levensstijl. Bijvoorbeeld opgroeiende kinderen die hun slaapkamer op 20 graden willen hebben ipv 17-18 graden, omdat ze ook op hun kamer huiswerk maken, spelen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-04 08:11

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verhaal klinkt heel erg herkenbaar. Ik heb een woning uit 1978 :). Ik vind je gasverbruik erg laag voor het bouwjaar van de woning. Wij begonnen met 1550m3 met zijn tweetjes met onze hr ketel in 2006.

Wij hebben intussen het huis overal geïsoleerd heb een zonneboiler, hele partij aan zonnepanelen en een 5.1kw hybride warmtepomp.

Ik ben nu ook aan het kijken naar een volledige oplossing met een techneco loria.

Ondanks dat ons gasverbruik was gezakt naar 1100m3 in 2013, dus 1100/200 =6 of 7kw ga ik denk ik kiezen voor een 10kw variant. Bij -7 buiten levert een loria 10kw nog maar 8kw vermogen. En dan moet de wp ook nog draaien voor warm tapwater.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Topicstarter
@Ivow85
Dank, dat maakt de berekening zeker duidelijk voor mij. Ik kan hier ook gelijk een directe vraag mee stellen richting de installateur die de 11kW pomp had aangeboden (en de installateurs die nog gaan komen).

@mkleinman
Gasverbruik is de laatste 4 jaar het sterkst gedaald door te isoleren. (zo zaten we in 2013 nog op 1421m3) Weet niet meer waar we mee begonnen in m3 maar het was de eerste winter (nog net voordat de nieuwe ketel geplaatst werd) ook niet warm te krijgen in de woning.

Sommige zaken hebben we uit laten voeren sommige dingen heb ik zelf gedaan. Maar feit blijft dat isoleren wel echt de sleutel is. Dus nu mijn zolder nog :)

*** NIKS ***

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-04 08:11

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

stuffer schreef op donderdag 13 september 2018 @ 16:57:

@mkleinman
Gasverbruik is de laatste 4 jaar het sterkst gedaald door te isoleren. (zo zaten we in 2013 nog op 1421m3) Weet niet meer waar we mee begonnen in m3 maar het was de eerste winter (nog net voordat de nieuwe ketel geplaatst werd) ook niet warm te krijgen in de woning.

Sommige zaken hebben we uit laten voeren sommige dingen heb ik zelf gedaan. Maar feit blijft dat isoleren wel echt de sleutel is. Dus nu mijn zolder nog :)
Ah top. Dan is het lagere gasverbruik dus perfect te verklaren, dat maakt de zaken stukken rooskleuriger.
Trouwens petje af hoeveel je je gasverbruik hebt kunnen verlagen. Met je zolder isoleren ga je weer een klapper maken.

Dan klinkt 11kW erg veel. Je kan nog kijken of je een warmteverliesberekening kan maken ( of laten maken ) van je woning. Dat is zelf prima te doen met Excel.

Mijn berekening van mijn eigen woning durf ik redelijk accuraat te noemen met een +/- 10% marge. Zo kom ik bij -10 uit op ongeveer 5200W warmteverlies. Tel ik daar 10% bij op voor mijn eigen onnauwkeurigheid dan kom ik op 5700W. En dan harde wind, natte sneeuw, een zeiknatte gevel, een koud boilervat voor warm water dan voel ik mij het lekkerst bij een 10kW warmtepomp :P

Meten is weten in dit geval. :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Pagina: 1