Ivow85 schreef op maandag 10 september 2018 @ 15:29:
Hoe komt die ene installateur bij een 11kW warmtepomp?
Met het huidige afgiftesysteem ga je die warmte never nooit kwijt kunnen. Je hebt nu pakweg 7 kW warmteafgifte op de begane grond bij een stookregime van 85-75-20, dus bij de dT van ca 60 graden.
Met warmtepomp wil je naar een aanvoertemperatuur van ca 40 graden of lager (oplopend tot 50 graden op uitzonderlijk koude dagen). Je hebt dan een dT van 20 graden oplopend tot 30 graden.
Het afgiftevermogen wordt dan grofweg 1/3e tot 1/2e van het huidige maximaal haalbare. Ofwel 2,5-3,5 kW voor de woonkamer. De rest van het huis zal ook ongeveer op die waarde uitkomen. Een warmtepomp van meer dan 7kW is dus in elk geval bij het huidige afgiftesysteem compleet zinloos.
Gezien de praktijkervaringen in het warmtepompen topic is de benodigde capaciteit van de warmtepomp grofweg te benaderen door het gasverbruik te delen door 200, vervolgens naar boven afronden en daar bovenop nog 1kW marge voor bereiding van warm tapwater in de winter. 5 à 6 kW zal dus wel aardig uitkomen.
En dan zal je afgiftesysteem in de woonkamer het vermoedelijk ook wel trekken. Advies is wel om waar mogelijk dbe toe te passen of extra afgifte te creëren, zodat de aanvoertemperatuur zo laag mogelijk blijft
Goede vraag. Ik ben geen expert op dit gebied (leer graag bij) en ik heb de installateurs natuurlijk wel de zelfde info gegeven als dat ik dat hier doe. Ze hebben 1 voordeel en dat is dat ze hier door het huis hebben rondgelopen. Inzage in de grafana grafieken en het jaarlijkse (en maandelijkse) gasverbruik hebben ze ook van mij gekregen. Daarbij hoopte ik dat er een gedegen oplossing zou komen. Mijn onderbuik gevoel wordt door jullie bevestigd.
Jou advies voor de berekening is dus: (2016 gepakt met hoogst gemeten gasverbruik nu (na meerdere aanpassingen aan dit huis))
875/200=4,375 5+1= 6kW
Is heel wat anders dan de 11kW.
Dank voor dit inzicht. DBE in de put is aanwezig met dank aan het DBE topic hier op tweakers. Scheelde echt heel veel (zeker in comfort)!
Chris_82 schreef op maandag 10 september 2018 @ 15:53:
@
stuffer
In de technische specificaties van een warmtepomp kun je af en toe terugvinden wat het vermogen is bij buiten -7 / binnen 55 aanvoer. Een voorbeeld daarvan hier (opklikken):
[afbeelding]
Bij -7/55 nog 5kW vermogen over (van de 7.5kW bij +7/35). COP 1.6 bij -7/55, COP 4.1 bij +7/35.
Daarnaast heeft vrijwel iedere WP een backup element (COP=1) van meestal 3kW. Voldoende vermogen beschikbaar om je woning warm te houden.
Zoals je misschien al weet, zul je wel anders moeten gaan stoken met een WP (meer constant stoken, weinig (nacht)verlaging), anders ga je het wel moeilijk warm krijgen op echt koude dagen.
Ook zou ik voorlopig weinig doen aan het vervangen van radiatoren. Je schrijft dat je al DBE hebt op de convectorput. Zoals @
koevlaas2 wel eens zegt, eerst een jaar proberen en kijken waar de (warmte/comfort-)schoen wringt.
In nood kun je altijd een goedkoop elektrisch kacheltje bijplaatsen, in plaats van een hele dure Jaga radiator die niet nodig blijkt? Vloer- danwel wandverwarming werkt gewoon het beste met een WP.
Hoe is de verwarming in de badkamer? Daar evt kijken naar een IR-paneel als er geen vloerverwarming is...
Met andere woorden: het gaat niet snel koud worden in de woning vanwege het backup element. Dat het meer energie kost om dit te verwezenlijken snap ik.
Anders stoken ben ik me helemaal van bewust omdat het systeem trager zal gaan reageren.
Stookregime is nu:
0600: 19 graden celcius
08.00: 17 graden celcius tenzij thuiswerken (5 dagen per week is er iemand de hele dag thuis. We wisselen elkaar vaak af met thuiswerken)
17.00: 19 graden celcius
rond 20.00: 20 graden met de hand als we dat fijn vinden.
23.00 (of eerder) 17 graden celcius.
in het weekend houden we het zelfde stookregime aan vanwege kind die toch wel vroeg wakker is.
Huis koelt bijna nooit tot onder de 17 graden af. Zal mss 1 a 2 keer per jaar zijn zoals op de koudste dagen (28 feb 2018) maar daarvoor en daarna niet.
Huis was op 28 feb 19,70 graden om 21.00 en om 05.45 was het 16.80 bij een buitentemp van -10 ongeveer. Dat is ongeveer één graad in drie uur. Ik weet niet wat dat zegt over de isolatie en warmtepomp mogelijkheden van mijn huis. Wellicht dat de nachtverlaging meer richting 18/19 graden moet.
Ik kan helemaal meekomen met jou en die van @
koevlaas2 om het eerst te proberen. Bijstoken kan altijd als het niet warm te krijgen is. Daarbij gezegd heb ik nog de mogelijkheid om een niet gebruikte (en defecte) plintkachel (CV gestuurd) te vervangen in de keuken.
Badkamer is btw dramatisch. Zit het eerst op de CV en heeft een handdoek radiator. Zie het tweede plaatje van grafana op het einde van de dag. Die heeft zeker nog aandacht nodig.
Theo schreef op maandag 10 september 2018 @ 16:17:
Voor een paar honderd euro heb je een 200 liter warmtepompboiler (De Atlantic Explorer 3 valt voor 1400 euro in België te kopen, en in NL krijg je hier 1250 euro subsidie op. Je hebt geen STEK monteur nodig)
Of een warmtepomp bij jou thuis goed zou werken daar kunnen we niet goed een antwoord op geven. Jij kan dit wel door van de winter op een goed koude dag de watertemperatuur van je CV ketel te verlagen naar 35 graden en de thermostaat op standje bejaardenhuis te zetten (26+ graden). Blijft het huis warm en wordt het (heeeeeel langzaam) warmer in huis dan kun je een warmtepomp overwegen. Krijg je het huis echt niet warm dan zou je een warmtepomp kunnen overwegen als hulpbron voor de CV ketel.
Als je met CV water van 35 graden in de winter goed warm kan houden dan kun je voor weinig een warmtepomp zelf plaatsen. Een monoblock warmtepomp is, in analogie met je CV ketel, één apparaat dat warmte levert aan je radiatoren. Hier gaat de aanvoer en retourleiding in van je verwarming. Enig verschil is dat de warmtepomp buiten staat, en je dus je CV leiding naar buiten moet leggen. (wel heel goed isoleren).
Een monoblock warmtepomp kun je zelf plaatsen en heeft ook geen STEK monteur nodig. Totale kosten zijn rond de 2000 euro inc alles, mits je zelf de WP koopt en de subsidie hiervoor aanvraagt.
Krijg je het huis op 35 graden niet warm dan is een warmtepomp een optie die je retourwater opwarmt zodat je CV ketel minder hoeft te doen. Je warmtepomp neemt dan een deel over van je CV ketel.
Als je voor een warmtepomp gaat dan is een 5 kW al voldoende, gebaseerd op een totale warmtebehoefte van 800 m3 aan gas per jaar.
links en nummers:
Atlantic Evolution 3
https://www.esanico.be/nl...nergie/warmtepompboilers/
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning
Warmptepomp: Monoblock:
Panasonic WH-MDC05F3E5
Hitachi Yutaki sertie
http://www.pmcoppack.com/...e-controller/0013325.html
Warmtepomp als hulpverwarming:
Technieco Elga
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6
Dank voor de links, die ga ik zeker nader bekijken maar door het ontbreken van expertise laat ik hem aanleggen en ga ik hem niet zelf plaatsen.
Snap ook wat je bedoelt met de lage temperaturen maar hoop dat als er "bijgestookt" moet worden dat de panelen dit kunnen opvangen in zekere maten qua kosten.
Testen kan ik het zeker. Zal het onthouden als de winter weer aanbreekt. Nu zie ik bv met een temperatuur van +10 graden celcius dat de thermostaat en ketel in aan/uit modus springen (ipv modulerend) en tussen de 35 en 40 graden zitten als het huis warm is. Extra warmtevraag even daargelaten.
Hybride systemen wil ik graag vermijden.
Als er nog aanpassingen nodig zijn aan het afgifte systeem ben ik daartoe bereid (tot een zekere hoogte).
Chris_82 schreef op maandag 10 september 2018 @ 20:55:
@
Theo @
stuffer
Precies, en dat is de winst die hij straks kan pakken als er in de toekomst vloerverwarming komt. Verdient de vloerverwarming zich dubbel terug, zowel financieel als in comfort.
Ik snap het helemaal dat om verschillende redenen niet alle gewenste verbouwingen en investeringen in 1x plaats kunnen vinden. Volgens mij is de warmtepomp hier ook onderdeel van een groter plan en is er al wat verbeterd aan de isolatie.
Neemt niet weg dat een warmtepomp ook een interessante investering kan zijn in minder ideale situaties, zeker met de richting die de overheid de laatste jaren aanhoudt wat betreft verschuivingen in gas en elektra belasting. En als Samson z'n zin krijgt gaat dit nog een tijdje door en komt binnen enkele jaren de €1/M3 gas in zicht. Op lange termijn is er weinig zeker...
Je slaat de spijker op zijn kop.
Afgelopen winter hebben we de keus ons zelf voorgelegd: blijven we hier wonen en gaan we investeren of gaan we verhuizen en geven we het geld wat we hebben aan een nieuw huis uit. Keus is nu: blijven wonen.
Extra info:
Huis gekocht in 2006. (toen ik 25 jaar was)
Volledige benedenverdieping verbouwd vanaf beton tot onze smaak.
kozijnen en ramen met HR++ laten vervangen.
Nieuwe ketel (vorige was uit 1990)
Nieuwe radiatoren
(en overige zaken zoals keuken, toilet, hal, stucen en ga zo maar door.)
2014 1e verdieping volledig vanaf beton verbouwd.
Nieuwe kozijnen en enkel glas er uit voor HR++
Nieuwe badkamer
Nieuwe (overbemeten) radiatoren
(en overige zaken zoals 1 kamer tot 2 terug bouwen, stucen en alles wat daar bij hoort.)
Nu is de zolder aan de beurt.
Ook die moet nog geïsoleerd worden. En verbouwd tot iets moois.
Wat ik wil voorkomen is dat ik over 5 jaar denk: had ik het maar gedaan omdat er alweer verbouwd moet worden om deze zaken alsnog mogelijk te maken.
Als we door de verbouwing heen zijn gaan we weer naar woonkamer kijken (lees: ook vloerverwarming).
Juist door elke keer te kijken wat er aan isoleren te verbeteren viel hebben we wel wat stappen gemaakt:
2013 1421 M3
2014 1106 M3
2015 1012 M3
2016 875 M3
2017 775 M3
2018 (tot nu toe) 506,16 M3
TL;DR
Ik neem jullie expertise en advies mee in mijn overwegingen. Ik wacht nog zeker wel de laatste installateur af en ga ook nog op zoek naar andere die hopelijk met een ander advies komen. Wellicht dat ik mijn verhaal ook wat moet bijschaven naar ze en wellicht nog meer info moet geven.
Als jullie aanbevelingen hebben voor specifieke installateurs hoor ik dat uiteraard ook.