Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 163 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.546.312 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 14:33
Mooi hoor, die verdeler, maar ik zou er wel 2 kogelkranen bij kopen, die zitten er meestal wel op, maar hier niet.
Tenzij er al kogelkranen op de bestaande verdeler zitten, dat zou helemaal mooi zijn, en makkelijk om die verdeler te vervangen.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 08:25
@Pixal jammer dat je de verdeler al klaar hebt liggen.
Elders heb je dezelfde onder de naam premium, met daarop al meteen 2 kogelkranen en 2 automatische ontluchters voor maar een paar euro meer.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

format5 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:47:
@Pixal jammer dat je de verdeler al klaar hebt liggen.
Elders heb je dezelfde onder de naam premium, met daarop al meteen 2 kogelkranen en 2 automatische ontluchters voor maar een paar euro meer.
Ik zit voor dezelfde situatie en kan wel wat advies gebruiken :) .

Bedoel je deze?

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:37
padoempats schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:26:
[...]

Als ik jou was zou ik direct je open verdelers weghalen, die verzieken je rendement nu lijkt mij omdat ze retourwater bijmengen. Als je 30 graden aanvoert en zeg weer 22 graden bijmengt is de temp die je vloer echt in gaat heel laag.
Is dit echt zo extreem? Ik heb nu verdeler met pomp (JK Wilo Basic met opticontrol), en op het moment dat aanvoer temperatuur 33 graden is, duwt hij 32 de vloer in. De mening is dus heel minimaal in dit geval toch.

Verder zit ik wel ook met het dilemma of ik alvast een verdeler zonder pomp zou pakken (WP moet nog komen, hopelijk dit jaar), maar weet ook niet of m’n cv het er doorheen geduwd krijgt dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 14:21
Als je debiet van je cv pomp gelijk is aan het debiet van de vv pomp dan mengt hij niets. Maakt dus niets uit voor je rendement. Je hebt gewoon 2 pompen in serie.
Verwijder je de vv pomp en sluit de verdeler dan moet de cv pomp ook de leidingweerstand van de vv slangen overbruggen en moet dus een stuk harder werken. Elektrisch win je dus ook niet zoveel. Duurt heel lang voor je een nieuwe verdeler terug verdiend hebt. Vv in combinatie met radiatoren zou ik hem sowieso laten zitten. 35 gr is vaak al te warm voor vv, thermostaat in woonkamer slaat dan uit en boven wordt het te koud

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geertkb
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-09 19:36
Ik kreeg vandaag van de installateur te horen dat de levertijden bij Panasonic heel erg onzeker zijn en of ik een Fujitsu Alfea Extensa A.I. 8 wil kiezen omdat deze binnen 8 weken leverbaar is.

De Panasonic die ik besteld heb is van het type WC07J3E5.

Technisch weinig kennis van zaken op dit gebied, dus vraag ik het hier om te kijken of er mensen ervaringen met dit type van Fujitsu hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:05
geertkb schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:21:
Ik kreeg vandaag van de installateur te horen dat de levertijden bij Panasonic heel erg onzeker zijn en of ik een Fujitsu Alfea Extensa A.I. 8 wil kiezen omdat deze binnen 8 weken leverbaar is.

Technisch weinig kennis van zaken op dit gebied, dus vraag ik het hier om te kijken of er mensen ervaringen met dit type van Fujitsu hebben.
Ik zie zo snel geen gekke dingen in de specs, mss dat de buitenunit net 1 of 2dB luider is dan alternatieven?
Volgens mij is het prima en bewezen technologie, die vooral in Frankrijk onder de naam Atlantic veel verkocht wordt.

Zelf geen ervaring mee btw, maar spec-technisch dus geen gekke dingen te zien.

Ik zie hieronder dat de ervaringsdeskundigen een andere mening toegedaan zijn, die zou ik dan volgen..

[ Voor 6% gewijzigd door olafmol op 04-10-2022 23:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
geertkb schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:21:

Grootst mogelijke boog om Fujitsu heen, behalve de boilers want die zijn van DJG.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Laatst op een kantoorpand nog paar Fujitsu splitjes tegengekomen, zo’n 4-5 jaar oud en condensor helemaal aangetast.
Zal voor hun warmtepompen niet veel goeds beloven O-)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Het valt mij trouwens op dat sommige hybride warmtepompen in verhouding meer subsidie krijgen als full electric oplossingen.

Soms is het verschil maar ~ €200,-

Is toch van de zotte… 8)7

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tomexergie schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:00:
MONITORING WARMTEPOMPEN deelnemers mei t/m sept. doorgeven a.u.b.
Ook als er geen behoorlijke waarden zijn omdat er weinig energie is verbruikt toch doorgeven. Voor monitoring van de maand oktober de beginwaarden van de meters noteren.
Dank voor de herinnering, voor DHW/SWW is alles duidelijk, maar welk verbruik moet ik voor verwarmen opgeven? Het stroomverbruik voor verwarmen zal voor 100% uit standby-verbruik bestaan, maar de WP stond het grootste deel van deze periode op koelen, zodat ook daar het grootste deel van het standby-verbruik bijgeteld is. Dat kan ik er wel uithalen, maar het is misschien voor het eerlijke vergelijk wel handig als we dat allemaal op dezelfde manier doorgeven.
(Vandaar ook dat ik deze vraag niet per DM verstuur).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:15
Panasonic komt met nieuwe versies van de Aquarea. Moet ik die oude of nieuwe kopen? Behoefte is 3-4Kw.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Naalroc schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:13:
Mooi hoor, die verdeler, maar ik zou er wel 2 kogelkranen bij kopen, die zitten er meestal wel op, maar hier niet.
Tenzij er al kogelkranen op de bestaande verdeler zitten, dat zou helemaal mooi zijn, en makkelijk om die verdeler te vervangen.
Ja de kogelkranen heb ik er ook bij, was al met al redelijk snel gewisseld allemaal, echter nog wel wat moeite gehad om de CV ketel hierna werkend te krijgen. Die sloeg elke keer af na 10 seconden stoken. Heb de minimale pompsnelheid van 25 naar 50% gezet en dat lijkt te helpen. Nu maar even wachten tot het koud wordt met hoe ik dit allemaal moet inregelen, vroeger stonden gewoon alle groepen even ver open.
Pietje555 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:15:
Als je debiet van je cv pomp gelijk is aan het debiet van de vv pomp dan mengt hij niets. Maakt dus niets uit voor je rendement. Je hebt gewoon 2 pompen in serie.
Verwijder je de vv pomp en sluit de verdeler dan moet de cv pomp ook de leidingweerstand van de vv slangen overbruggen en moet dus een stuk harder werken. Elektrisch win je dus ook niet zoveel. Duurt heel lang voor je een nieuwe verdeler terug verdiend hebt. Vv in combinatie met radiatoren zou ik hem sowieso laten zitten. 35 gr is vaak al te warm voor vv, thermostaat in woonkamer slaat dan uit en boven wordt het te koud
Ik denk echt wel dat dit flink wat energie bespaart, pomp van CV en VVW samen op minimaal vermogen hadden samen volgens mij wel een wat hoger verbruik dan alleen de pomp van de CV ketel op half vermogen. En ik heb de verdeler niet aangeschaft voor het besparen van energie maar omdat dit aangeraden werd in combinatie met een warmtepomp.

Ik heb overigens maar 1 radiator, in de badkamer, die mag lauw blijven en zit er vooral nog omdat de ketel anders storing geeft of bypass nodig heeft. Boven wordt het niet te koud omdat ik daar met airco kan verwarmen, hoewel ik met de huidige energieprijzen en klimaatproblemen eigenlijk probeer te minimaliseren. Ooit is wel de wens om boven ook een droogbouw vloerverwarming te plaatsen om het comfort iets te verhogen en het huis beter verkoopbaar te maken. Beneden heb ik afgelopen jaren met de CV en VVW op 35 geëxperimenteerd en dat ging goed, deze winter (zolang die WP er nog niet is iig) eens met 30 proberen want op 35 is het idd met een paar uur stoken per dag al warm genoeg en is de vloer de rest van de dag aan het afkoelen.

[ Voor 39% gewijzigd door Pixal op 05-10-2022 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:56

timovd

Voorsprong door techniek

@GudZ belangrijker is mijns inziens dat de productie wordt uitgebreid in Tsjechië.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11-09 15:29
Goedemorgen allen -
Ik heb onlangs een huis gekocht (1920, redelijk geisoleerd) waar een Elga/Toshiba hybride warmtepomp inzit icm een Atag E26C ketel uit 2006. Ik heb vorige winter in dit huis nog een staartje meegepakt en het viel me op dat naar mijn idee het gasverbruik nog erg hoog was (gemeten met P1 meter). Dat gaan we deze winter dus anders doen.

Indeling:
  • Bovenverdieping - slaapkamers en badkamer. Deze verwarmen we als het moet met airco maar plan is om hier de CV niet te gebruiken. Opmerking: er lekt veel warmte naar de bovenverdieping en de vliering erboven. Dak is al geisoleerd maar ik wil dat ook nog aanpakken.
  • BG - Grote open ruimte (100m2) met meerdere 'gebieden' (keuken, tv gedeelte, speelgedeelte, eetgedeelte). Hier hangt ook een airco, en gaan we een houtkachel plaatsen. Thermostaat hangt hier.
  • Kelder - Thuiswerkplekken, dagelijks gebruikt. De mijne heeft vloerverwarming en een radiator, die van mijn vrouw een radiator.
Verwarmingsplan:
  • Boven - altijd uit. Airco als het moet
  • BG - Dit is de grootste ruimte in het huis en kost natuurlijk veel om te stoken. Overdag werken we in de kelder dus kan het hier 17-18C zijn, 's avonds temperatuur omhoog naar 19C. Als we er zin in hebben gaat de houtkachel aan.
  • Kelder - overdag zitten wij hier het meest voor thuiswerken en moet er verwarmd worden via de WP naar 19C.
Advies
  • Ik zag dat de Plugwise Anna en Adam goed communiceren met de Elga dus ik wil wel die kant op (vervangt Chronoterm). Heeft in mijn geval de Adam met zoneregeling zin? (aangezien de huidige thermostaat in de woonkamer hangt die overdag dus eigenlijk niet toonaangevend moet zijn voor warmtevraag).
  • Wat zijn jullie ervaringen met het Adam systeem, ik zag wat wijfelende reviews in het forum bij combinatie WP+zoneregeling? Een thuiswerkplek heeft ook vloerverwarming. (overigens ik heb ook home assistant draaien)
  • In jullie ervaring in een dergelijke setup (woonkamer mag relatief koel blijven het grootste deel van de dag), welke nacht-verwarming-strategie passen jullie toe? Ook 's nachts warm (18C) houden of kan hij 's nachts terug naar 16C, overdag 18C en 's avonds naar 19C?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-09 14:20
timovd schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:45:
@GudZ belangrijker is mijns inziens dat de productie wordt uitgebreid in Tsjechië.
Na een jaar installatie mag je hem alweer wegdoen. Wordt lucratief om de WP op marktplaats na 1 jaar voor 2000 euro weg te doen en een nieuwe aan te schaffen voor 4000 en 3000 subsidie te toucheren, installatie is dan een piece of cake. Voor velen de moeite om de oude te wisselen voor zo'n mooier ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

studiostevus schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:47:
Goedemorgen allen -
Ik heb onlangs een huis gekocht (1920, redelijk geisoleerd) waar een Elga/Toshiba hybride warmtepomp inzit icm een Atag E26C ketel uit 2006. Ik heb vorige winter in dit huis nog een staartje meegepakt en het viel me op dat naar mijn idee het gasverbruik nog erg hoog was (gemeten met P1 meter). Dat gaan we deze winter dus anders doen.

Indeling:
  • Bovenverdieping - slaapkamers en badkamer. Deze verwarmen we als het moet met airco maar plan is om hier de CV niet te gebruiken. Opmerking: er lekt veel warmte naar de bovenverdieping en de vliering erboven. Dak is al geisoleerd maar ik wil dat ook nog aanpakken.
  • BG - Grote open ruimte (100m2) met meerdere 'gebieden' (keuken, tv gedeelte, speelgedeelte, eetgedeelte). Hier hangt ook een airco, en gaan we een houtkachel plaatsen. Thermostaat hangt hier.
  • Kelder - Thuiswerkplekken, dagelijks gebruikt. De mijne heeft vloerverwarming en een radiator, die van mijn vrouw een radiator.
Verwarmingsplan:
  • BG - Dit is de grootste ruimte in het huis en kost natuurlijk veel om te stoken. Overdag werken we in de kelder dus kan het hier 17-18C zijn, 's avonds temperatuur omhoog naar 19C. Als we er zin in hebben gaat de houtkachel aan.
  • Kelder - overdag zitten wij hier het meest voor thuiswerken en moet er verwarmd worden via de WP naar 19C.
Advies
  • Ik zag dat de Plugwise Anna en Adam goed communiceren met de Elga dus ik wil wel die kant op (vervangt Chronoterm). Heeft in mijn geval de Adam met zoneregeling zin? (aangezien de huidige thermostaat in de woonkamer hangt die overdag dus eigenlijk niet toonaangevend moet zijn voor warmtevraag).
  • Wat zijn jullie ervaringen met het Adam systeem, ik zag wat wijfelende reviews in het forum bij combinatie WP+zoneregeling? Een thuiswerkplek heeft ook vloerverwarming. (overigens ik heb ook home assistant draaien)
  • In jullie ervaring in een dergelijke setup (woonkamer mag relatief koel blijven het grootste deel van de dag), welke nacht-verwarming-strategie passen jullie toe? Ook 's nachts warm (18C) houden of kan hij 's nachts terug naar 16C, overdag 18C en 's avonds naar 19C?
ik zou eerst eens focusen dat de ketel gewoon niet aangaat tot het -10 is buiten en je watertemperaturen goed laag zijn.

overal thermostaten dichtdraaien of -weer- een nieuw internetding kopen om energie te besparen is symtoombestrijding, niet probleemoplossend.

eerst zorgen dat je het maximale uit die elga haalt. dsu dat betekent de meeste ruimtes warm maken en warm -houden-.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 05-10-2022 11:01 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:41
Verwarmingsplan:
Boven - altijd uit. Airco als het moet
BG - Dit is de grootste ruimte in het huis en kost natuurlijk veel om te stoken. Overdag werken we in de kelder dus kan het hier 17-18C zijn, 's avonds temperatuur omhoog naar 19C. Als we er zin in hebben gaat de houtkachel aan.
Kelder - overdag zitten wij hier het meest voor thuiswerken en moet er verwarmd worden via de WP naar 19C.
Zo selectief en wisselend verwarmen kan juist het gasverbruik doen toenemen, omdat je het afgiftesysteem dan niet volledig benut, de aanvoertemperatuur omhoog moet en daardoor de Elga snel hulp nodig heeft.

Hier wordt dit goed uitgelegd

Zelfde geldt trouwens voor te veel nachtverlaging.

Probeer dus maar eens wat minder van temperatuur te wisselen, en ook ruimtes te verwarmen waar je niet bent. Dat hangt trouwens wel af van wat je onder redelijk geisoleerd verstaat.

Verder kan je misschien nog instellingen aan de Elga veranderen om deze minder snel de ketel te laten bijspringen.

[ Voor 50% gewijzigd door JBtL op 05-10-2022 11:09 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:48
Goedemorgen allen -

Indeling:
Verwarmingsplan:
Advies
Begin een eigen topic hierover en link daar naartoe. Vertel daarin ook wat meer over
- gasverbruik per jaar
- Elektra verbruik door ELGA
- Instellingen ELGA
- isolatie
- watertemperatuur
- start logging E verbruik van ELGA en Ketel op 5minuten intervals: dan zie je de interactie.
Als ik jouw info lees denk ik: gasverbruik kan worden beperkt tot SWW. En die thermostaat zit niet het issue.

Mijn situatie (ter inspiratie)
Jaren 70 huis, nageisoleerd (vloer/dak/glas/spouwmuur) met de originele radiatoren, 170m2 - met gasketel en zonneboiler ca 1400 m3 gasverbruik
Installatie ELGA (met carrierunit, 2014) en nu 50-200m3 gas en 3000-3500kWh met ELGA
de truc: ELGA al het werk laten doen tot het huis teveel afkoelt (24x7 20 graden, temperaturen cv 33/30/20). De ELGA doet al het werk tot ca. het vriespunt. Daarna springt de gasketel (puur op eigen thermostaat) bij.

[ Voor 1% gewijzigd door BarryH op 05-10-2022 11:52 . Reden: typo's ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:20
Misschien niet helemaal passend in het thema warmtepompen, maar komt toch regelmatig voorbij: legionella.
Ik begreep zojuist uit een Duits webinar over WP's, dat legionella-maatregelen pas nodig zijn bij een drinkwater-inhoud (boilervat + warm-water-leidingen + evt. circulatieleiding) groter dan 400 liter.
Als dat in Duitsland veilig is, zou dat hier ook zo moeten zijn (even afgezien van wat de Nederlandse regelgeving zegt). Weet iemand hier iets meer van deze Duitse regels?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
BarryH schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:43:
[...]

Begin een eigen topic hierover en link daar naartoe.
WP en zoneverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
Andrehj schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 08:17:
[...]

Dank voor de herinnering, voor DHW/SWW is alles duidelijk, maar welk verbruik moet ik voor verwarmen opgeven? Het stroomverbruik voor verwarmen zal voor 100% uit standby-verbruik bestaan, maar de WP stond het grootste deel van deze periode op koelen, zodat ook daar het grootste deel van het standby-verbruik bijgeteld is. Dat kan ik er wel uithalen, maar het is misschien voor het eerlijke vergelijk wel handig als we dat allemaal op dezelfde manier doorgeven.
(Vandaar ook dat ik deze vraag niet per DM verstuur).
Maakt niet zoveel uit. Een inschatting van het standby verbruik is ook goed. Trek de tijd met koeling er vanaf. De indruk van kWh stand-by is misschien nuttige informatie. Op het jaarlijkse plaatje maakt het niet veel uit. Mijn Elga doet ongeveer 50kWh stand-by, verwaarloosbaar t.o.v. 3000kWh jaarlijks.
3600 uur * stanby vermogen is ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tomexergie schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:28:
Maakt niet zoveel uit. Een inschatting van het standby verbruik is ook goed. Trek de tijd met koeling er vanaf. De indruk van kWh stand-by is misschien nuttige informatie. Op het jaarlijkse plaatje maakt het niet veel uit. Mijn Elga doet ongeveer 50kWh stand-by, verwaarloosbaar t.o.v. 3000kWh jaarlijks.
3600 uur * stanby vermogen is ook goed.
Duidelijk. Helaas maakt dat bij een Mitsubishi wel veel uit. Ik zit nu na 11 maanden nauwkeurig meten al op 170 kWh, op een totaal van 1801 kWh toch bijna 10%. :/

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 29-08 21:39
Kan iemand mij vertellen wat de aansluitwaarde (als ik dat goed zeg :$ ) is voor een Nibe BA SVM 10-200?

Ik zou namelijk zoiets https://stekkerblokkensho...beveiliging-bachmann.html tussen willen plaatsen. Deze kan max 16A en 3600W aan.

Is dit veel te weinig?
Ik heb namelijk maar één stopcontact waar de Nibe warmtepomp staat |:( en wil graag ook een waterontharder aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Andrehj schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:43:
[...]

Duidelijk. Helaas maakt dat bij een Mitsubishi wel veel uit. Ik zit nu na 11 maanden nauwkeurig meten al op 170 kWh, op een totaal van 1801 kWh toch bijna 10%. :/
Verbruikt dat ding zo'n 25 watt als die niks doet joh? Even aangenomen dat je 2000 draaiuren hebt gehad incl koeling in het jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!
padoempats schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:59:
Verbruikt dat ding zo'n 25 watt als die niks doet joh? Even aangenomen dat je 2000 draaiuren hebt gehad incl koeling in het jaar
Gemiddeld zo'n 29 W... Zie ook Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
JBtL schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:37:
[...]

Zo selectief en wisselend verwarmen kan juist het gasverbruik doen toenemen, omdat je het afgiftesysteem dan niet volledig benut, de aanvoertemperatuur omhoog moet en daardoor de Elga snel hulp nodig heeft.

Probeer dus maar eens wat minder van temperatuur te wisselen, en ook ruimtes te verwarmen waar je niet bent. Dat hangt trouwens wel af van wat je onder redelijk geisoleerd verstaat.

Verder kan je misschien nog instellingen aan de Elga veranderen om deze minder snel de ketel te laten bijspringen.
Ik heb de video (en nog wat andere van deze jongeman) bekeken. Interessante materie! Als ik de video doordenk, hangt het wel of niet eigenlijk af van de verhouding tussen
  1. Hoeveel mijn bovenverdieping geisoleerd is van de beneden verdieping (dus hoeveel warmte naar boven trekt), en
  2. Hoeveel mijn bovenverdieping geisoleerd is naar de buitenwereld (dus snel het boven afkoelt)
Als 1>2 dan is het sneller nuttig om boven niet te verwarmen (of alleen als ik er ben) want dan trekt er weinig warmte van beneden naar boven en kan het afgiftesysteem beneden zich concentreren op het verwarmen van de BG.
Als 1<2 dan kan ik beter boven wel verwarmen zodat het afgiftesysteem zo efficient mogelijk werkt.

(< of > is natuurlijk in een bepaalde verhouding)

Makes sense?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:16
JBtL schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:37:
[...]

De "denkfout" die in deze video gemaakt wordt is dat het afgiftesysteem exact juist gedimensioneerd is om de 21 graden overal vast te houden. Hij gaat ervan uit dat in 'steady state' de radiatoren continu het juiste vermogen moeten leveren (83 W/K in zijn video). Het tijdsaspect gaat daarmee verloren. Beter zou hij zeggen dat er 83 Wh/Kh nodig is.

Zijn punt is dat een eventuele verlaging van de temperatuur in sommige ruimtes gecompenseerd moet worden met harder werken in andere ruimtes en dat daarvoor een hogere temperatuur nodig is.

Dat is vaak niet het geval. Zeker bij vloerverwarming is het niet zo dat er een hogere temperatuur nodig is.
Wel is het nodig dat er langer dezelfde temperatuur water geleverd wordt. Dat maakt voor de COP niet uit, waardoor de warmtepomp uiteindelijk nog steeds efficienter is als je bepaalde zones niet verwarmd dan wanneer je bepaalde zones wel verwarmd.

Warmteverlies van een woning bij gegeven buitentemperatuur druk je uiteraard uit in kW. Maar om dat te compenseren hoef je niet continu dat vermogen te leveren. De helft van de tijd de helft van dat vermogen is ook prima. Dat is precies wat modulerende thermostaten doen bij een aan/uit ketel (in CV termen: low-load regeling).

Dus: goed verhaal, maar helaas niet helemaal correct. Hij zou eigenlijk dezelfde video moeten maken, maar nu met de delta-T (of de watertemperatuur) als constante. Dan zul je zien dat de radiatoren groter moeten worden om inderdaad meer vermogen te leveren, maar dan lever je helemaal niets in op COP.

[ Voor 15% gewijzigd door Blihi op 05-10-2022 15:00 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
studiostevus schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:27:
[...]

Ik heb de video (en nog wat andere van deze jongeman) bekeken. Interessante materie! Als ik de video doordenk, hangt het wel of niet eigenlijk af van de verhouding tussen
  1. Hoeveel mijn bovenverdieping geisoleerd is van de beneden verdieping (dus hoeveel warmte naar boven trekt), en
  2. Hoeveel mijn bovenverdieping geisoleerd is naar de buitenwereld (dus snel het boven afkoelt)
Als 1>2 dan is het sneller nuttig om boven niet te verwarmen (of alleen als ik er ben) want dan trekt er weinig warmte van beneden naar boven en kan het afgiftesysteem beneden zich concentreren op het verwarmen van de BG.
Als 1<2 dan kan ik beter boven wel verwarmen zodat het afgiftesysteem zo efficient mogelijk werkt.

Makes sense?
Het is zelfden 'gunstig' om de bovenverdieping mee te verwarmen als dat voor het comfort niet nodig is.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
Zwerius schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:01:
Misschien niet helemaal passend in het thema warmtepompen, maar komt toch regelmatig voorbij: legionella.
Ik begreep zojuist uit een Duits webinar over WP's, dat legionella-maatregelen pas nodig zijn bij een drinkwater-inhoud (boilervat + warm-water-leidingen + evt. circulatieleiding) groter dan 400 liter.
Als dat in Duitsland veilig is, zou dat hier ook zo moeten zijn (even afgezien van wat de Nederlandse regelgeving zegt). Weet iemand hier iets meer van deze Duitse regels?
Legionella kan niet meten. Maakt dus niets uit hoe groot je leidinginhoud is.
Grootste problemen komen voor in koudwaterleidingen (hotspots) omdat de regelgeving problemen met warmwaterleidingen al ondervangen heeft (watertemperatuur verplicht >60 graden).
Dit gaat waarschijnlijk over kleine en grote boilers. Bij grote boilers heb je de kans dat ze niet volledig geladen worden (geheel vol zitten met water van 60 graden en slecht doorspoelen bij een lage tapwaterdebiet. Bij kleine boilers is dit veel minder het geval.
Ik heb een voetbal club en daar staan 2 warmtepompen 16.000 l water naar 70 graden te persen. Ondertussen moeten ze ook nog het pand en de sporthal warm houden. Deze boilers komen na een aantal dagen maar net op temperatuur. In de winter halen ze het niet, maar dan wordt er ook niet gevoetbald (douched) en kunnen ze lange over het laden doen.
Ik ben nu bezig met een project in Saba, geldt ook Nederlandse regelgeving, maar hebben we helemaal geen legionella probleem omdat het water gechloreerd is. In Nederland hebben we erg zuiver water. Ieder land heeft zo zijn eigen aanpak.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:25
Ik weet niet of dit de juiste discussie is om over energieplafond te hebben voor de WP eigenaren.
Ik zat te bedenken dat het eigenlijk vrij simpel is om energieplafond over te hevelen is naar het extra elektraverbruik van all electric huishoudens.
1200m3 is het energieplafond voor gas
2900kWh is het energieplafond voor elektra

elke m3 gas levert afgerond 10kW aan warmte op.
Gemiddeld COP van warmtepomp is 4. (makkelijk getal om mee te rekenen)
1200m3 gas is (1200*10/4) is gelijk aan 3000kWh verbruik voor eigenaren met full electric verwarming.
Plafond voor all electric huishoudens zou dan 5900kWh moeten worden.
Deze berekening kan makkelijk verrekend worden omdat de energiemaatschappijen precies weten wie wel of niet een volledig elektrisch huishouden heeft.
Dit zou eigenlijk door de overheid overgenomen worden om een eerlijke verdeling te krijgen van het energieplafond in Nederland.
Wat vinden jullie?

Voor mezelf maakt het op dit moment niets uit, want mijn PV-panelen leveren ruim genoeg op om mijn eigenverbruik te dekken. Zolang we kunnen salderen natuurlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Wimhaw op 05-10-2022 15:24 ]

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Wimhaw schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:17:
Ik weet niet of dit de juiste discussie is om over energieplafond te hebben voor de WP eigenaren.
Ik zat te bedenken dat het eigenlijk vrij simpel is om energieplafond over te hevelen is naar het extra elektraverbruik van all electric huishoudens.
1200m3 is het energieplafond voor gas
2900kWh is het energieplafond voor elektra

elke m3 gas levert afgerond 10kW aan warmte op.
Gemiddeld COP van warmtepomp is 4. (makkelijk getal om mee te rekenen)
1200m3 gas is (1200*10/4) is gelijk aan 3000kWh verbruik voor eigenaren met full electric verwarming.
Plafond voor all electric huishoudens zou dan 5900kWh moeten worden.
Deze berekening kan makkelijk verrekend worden omdat de energiemaatschappijen precies weten wie wel of niet een volledig elektrisch huishouden heeft.
Dit zou eigenlijk door de overheid overgenomen worden om een eerlijke verdeling te krijgen van het energieplafond in Nederland.
Wat vinden jullie?

Voor mezelf maakt het op dit moment niets uit, want mijn PV-panelen leveren ruim genoeg op om mijn eigenverbruik te dekken. Zolang we kunnen salderen natuurlijk.
Hoe weet een energiemaatschappij nou of een huishouden full electric is? Mogelijk dat alleen de netbeheerder het kan weten vanwege het niet bestaan van een gasaansluiting op de woning, maar alle financiering verloopt via energieleveranciers (die het niet zeker kunnen weten) dus lijkt mij in beginsel geen doen.
Denk daarnaast dat over het algemeen verre weg de meeste all electric woningen niet de grootste nood hebben om gecompenseerd te worden, dus men mag al blij zijn dat tot 2900 kWh wordt gemaximeerd.

Verder voor hier idd geheel off topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Pietje555 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:55:
[...]
Ik heb een voetbal club en daar staan 2 warmtepompen 16.000 l water naar 70 graden te persen. Ondertussen moeten ze ook nog het pand en de sporthal warm houden. Deze boilers komen na een aantal dagen maar net op temperatuur. In de winter halen ze het niet, maar dan wordt er ook niet gevoetbald (douched) en kunnen ze lange over het laden doen.
cop zal wel schitteren door afwezigheid.... :X

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
.

[ Voor 100% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 11:58 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Wimhaw schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:17:
Ik denk dat deze discussie beter past in de Duurzame Kroeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:36

thido

Tilburg

Rzaan schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:45:
[...]

Ik denk dat deze discussie beter past in de Duurzame Kroeg
Wellicht nog beter hier: Prijsplafond energie - prinsjesdag 2022

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
flippy schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:37:
[...]

cop zal wel schitteren door afwezigheid.... :X
Is in ieder geval beter dan elektrische verwarmingselementen.
Maar je vraagt je wel eens af of we niet doorslaan met all-electric.
Vorig jaar een appartementen complex met alleen doorstroom toestellen en elektrische radiatoren. Een 1000kVA middenspannings trafo voor woningen wordt je toch wel wat droevig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
*knip* inderdaad offtopic, verder in Prijsplafond energie - prinsjesdag 2022 :)

[ Voor 88% gewijzigd door Proton_ op 05-10-2022 17:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrScratch
  • Laatst online: 17:43

MrScratch

I am rubber, you are glue

dof schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:05:
[...]

Ik zit voor dezelfde situatie en kan wel wat advies gebruiken :) .

Bedoel je deze?
De gelinkte is van RVS icm een warmtepomp beter 1 van kunststof nemen ivm condenseren bij het koelen.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
nog verder offtopic

[ Voor 87% gewijzigd door Proton_ op 05-10-2022 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door Proton_ op 05-10-2022 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
offtopic

[ Voor 94% gewijzigd door Proton_ op 05-10-2022 17:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JBtL
studiostevus schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:27:
[...]

Makes sense?
Blihi schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:53:
[...]

De "denkfout" die in deze video gemaakt wordt is dat het afgiftesysteem exact juist gedimensioneerd is om de 21 graden overal vast te houden. Hij gaat ervan uit dat in 'steady state' de radiatoren continu het juiste vermogen moeten leveren (83 W/K in zijn video). Het tijdsaspect gaat daarmee verloren. Beter zou hij zeggen dat er 83 Wh/Kh nodig is.
Tijd is irrelevant hiervoor.

Het gaat met name om het afgiftesysteem. Is dit ruim bemeten en kan je al bij een lage temperatuur verwarmen, dan is bijvoorbeeld een 20% groter benodigd relatief temperatuurverschil maar een paar graden, waardoor de winst in cop beperkt zal zijn, en niet opweegt tegen het grotere warmteverlies. Is dit echter aan de krappe kant, zoals vaak bij huizen met een hybride warmtepomp, dan weegt de winst in cop wel op tegen het toegenomen warmteverlies.

Ik heb zelf deze situatie, en het werkt feilloos. Bij alleen BG verwarmen was een aanvoertemperatuur van 39 graden bij 5 graden buiten nodig. Met hulp van de verdiepingen ging dit naar 33,5 graden bij 5 graden buiten.

Deze 5.5 graden verschil geven een verbetering in cop van ca. 12.5%, er mag dan dus door het gehele huis 12.5% meer warmteverlies optreden om op een gelijk stroomverbruik uit te komen. Hangt af van de isolatie op de verdiepingen of dat zo is. Bij mij wel, en ik verwarm dus (meer dan) gratis de slaapkamers.
Met name goede dakisolatie is dan trouwens van belang. Op zolder gaat de temperatuur namelijk ook omhoog.

Bij een hybride geldt dan dat een betere cop een hoger geleverd vermogen oplevert waardoor de temperatuur tot waarop de warmtepomp het alleen aankan naar beneden gaat (en er dus minder gas wordt gebruikt. Hetzelfde geldt voor het moment dat de warmtepomp helemaal niets meer doet omdat de gevraagde aanvoertemperatuur te hoog wordt t.o.v. wat de warmtepomp kan leveren, met hetzelfde resultaat, minder gasverbruik.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JBtL schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:13:
Ik heb zelf deze situatie, en het werkt feilloos. Bij alleen BG verwarmen was een aanvoertemperatuur van 39 graden bij 5 graden buiten nodig. Met hulp van de verdiepingen ging dit naar 33,5 graden bij 5 graden buiten.

Deze 5.5 graden verschil geven een verbetering in cop van ca. 12.5%, er mag dan dus door het gehele huis 12.5% meer warmteverlies optreden om op een gelijk stroomverbruik uit te komen. Hangt af van de isolatie op de verdiepingen of dat zo is. Bij mij wel, en ik verwarm dus (meer dan) gratis de slaapkamers.
Met name goede dakisolatie is dan trouwens van belang. Op zolder gaat de temperatuur namelijk ook omhoog.
Dank voor deze meetgegevens! Ik roep bovenstaande al een tijdje, maar wordt soms voor gek uitgemaakt.
Het besparingsidee wat je momenteel dagelijks in de krant leest (verwarm alleen de kamers waarin je bent) geldt duidelijk niet voor warmtepompen in goed geïsoleerde woningen.
Dit is ook hét argument tegen een zoneregeling in een moderne woning. Het levert enkel een hogere Ta op, en daardoor hogere verwarmingskosten. Daarbij komen dan nog de hogere installatiekosten en de ingewikkelder installatie.

Mag ik gezien je isolatiegraad en je aanvoertemperaturen aannemen dat je met enkel radiatoren verwarmt?
(Voor vloerverwarming lijken me de waardes erg hoog, maar voor enkel radiatoren in een vrij nieuwe woning waar vaak op radiatorcapaciteit is bezuinigd dan weer vrij laag.)

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 05-10-2022 17:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
Andrehj schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:19:
[...]

Dank voor deze meetgegevens! Ik roep bovenstaande al een tijdje, maar wordt soms voor gek uitgemaakt.
Het besparingsidee wat je momenteel dagelijks in de krant leest (verwarm alleen de kamers waarin je bent) geldt duidelijk niet voor warmtepompen in goed geïsoleerde woningen.
Dit is ook hét argument tegen een zoneregeling in een moderne woning. Het levert enkel een hogere Ta op, en daardoor hogere verwarmingskosten. Daarbij komen dan nog de hogere installatiekosten en de ingewikkelder installatie.

Mag ik gezien je isolatiegraad en je aanvoertemperaturen aannemen dat je met enkel radiatoren verwarmt?
(Voor vloerverwarming lijken me de waardes erg hoog, maar voor enkel radiatoren in een vrij nieuwe woning waar vaak op radiatorcapaciteit is bezuinigd dan weer vrij laag.)
Alleen radiatoren inderdaad, in een jaren 70 woning die wel vrij goed is nageisoleerd (maar wel alleen spouwmuurisolatie bijvoorbeeld, en geen WTW).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
JBtL schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:23:
Alleen radiatoren inderdaad, in een jaren 70 woning die wel vrij goed is nageisoleerd (maar wel alleen spouwmuurisolatie bijvoorbeeld, en geen WTW).
Aha. Dat jaren 70 doet het em. Toen werden de radiatoren nog uitgelegd op geen isolatie, enkel glas en een flinke opwarmtoeslag. Als je de isolatie dan naderhand hebt verbeterd, profiteer je enorm van die grote radiatoren bij de overgang naar een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
Andrehj schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:27:
[...]

Aha. Dat jaren 70 doet het em. Toen werden de radiatoren nog uitgelegd op geen isolatie, enkel glas en een flinke opwarmtoeslag. Als je de isolatie dan naderhand hebt verbeterd, profiteer je enorm van die grote radiatoren bij de overgang naar een warmtepomp.
Dat helpt voor de algemene efficientie van de warmtepomp zeker, maar voor het positieve effect van extra kamers verwarmen geldt dit denk ik juist nog sterker in woningen uit de jaren 80 en 90, of nog recentere zonder vloerverwarming.

En nu ik erover denk, inderdaad ook bij nog recentere woningen met vloerverwarmng zoals die van jou. Daar is het warmteverlies in de rest van het huis zelfs zo klein dat een iets betere cop al effect heeft

[ Voor 14% gewijzigd door JBtL op 05-10-2022 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Laatst online: 17:43

MrScratch

I am rubber, you are glue

JBtL schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:31:
[...]

Dat helpt voor de algemene efficientie van de warmtepomp zeker, maar voor het positieve effect van extra kamers verwarmen geldt dit denk ik juist nog sterker in woningen uit de jaren 80 en 90, of nog recentere zonder vloerverwarming.
Ik heb een woning uit 2005. Hierin waren de radiatoren nogal klein bemeten ivm de aanwezige isolatie. Hier heb ik beneden VVW en boven alle radiatoren vervangen door maxsize Jaga Tempo met Fans. Precies om met een warmtepomp met lage aanvoertemps te kunnen werken. Werkt vooralsnog perfect.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
MrScratch schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:48:
[...]

Ik heb een woning uit 2005. Hierin waren de radiatoren nogal klein bemeten ivm de aanwezige isolatie. Hier heb ik beneden VVW en boven alle radiatoren vervangen door maxsize Jaga Tempo met Fans. Precies om met een warmtepomp met lage aanvoertemps te kunnen werken. Werkt vooralsnog perfect.
Meer afgifte is altijd beter, maar een betere benutting van wat er al staat, waar dan ook, heeft dus ook een flink effect.

[ Voor 3% gewijzigd door JBtL op 05-10-2022 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
[...]

[...]

Het gaat met name om het afgiftesysteem. Is dit ruim bemeten en kan je al bij een lage temperatuur verwarmen, dan is bijvoorbeeld een 20% groter benodigd relatief temperatuurverschil maar een paar graden, waardoor de winst in cop beperkt zal zijn, en niet opweegt tegen het grotere warmteverlies. Is dit echter aan de krappe kant, zoals vaak bij huizen met een hybride warmtepomp, dan weegt de winst in cop wel op tegen het toegenomen warmteverlies.

....
We zeggen ongeveer hetzelfde, maar tijd is wel degelijk een factor, of kun je een factor maken.

Als je afgiftesysteem ruim genoeg bemeten is en je houdt de Ta constant, dan moet je over tijd gaan moduleren om het vermogen te verhogen/verlagen. 50% vermogen haal je dus door alternerend 50% aan en 50% uit te zetten. De benodigde periodetijd hangt af van de opwarmsnelheid van je systeem.

In dat geval verandert de COP dus niet.

Je kunt soms ook moduleren op Ta, dus een lagere Ta aanhouden om zo de COP te verhogen, maar dat kan niet altijd. Zeker bij krapper bemeten afgiftesystemen niet (zoals HT radiatoren icm een LT systeem.

Zo heb ik hier een zone die echt 35 graden water nodig heeft. Bij minder is de capaciteit gewoon niet voldoende meer. De andere zones moeten dan dus in tijd gemoduleerd worden (of op flow, maar door de verschillen in grootte en enorme verschillen in zoninstraling kan dat ook niet zomaar).

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• BarryH
Dit voorjaar een keer beloofd, de tuning tips voor een hybride WP.
Dit is gebaseerd op mijn ervaring met een ELGA (2014, met carrier buitenunit)
Wellicht heeft iemand nog aanvullingen en anders wil een van de topicstarters dit vast wel pinnen of aan de OP toevoegen

Je hybride maximaal uitnutten

Hybrdes worden vaak niet of nauwelijks ingeregeld. Terwijl inregelen heel veel verschil maakt.
Hieronder een aantal tips
  1. Log het E verbruik van je WP en van je CV ketel, hieraan kan je zien wat wanneer aangaat (en dus verwarming verzorgt
  2. Maximaliseer de flow, want dan kan je met een lagere aanvoertemperatuur werken en is de COP beter. Vervolgens waarschijnlijk ook de pompinstellingen van de CVketel aanpassen, zodat deze succesvol kan bijspringen (bij mij moest de minimale pompsnelheid omhoog).
  3. Zet de temperatuurbegrenzing (Standaard bij 4 graden uit (gasketel neemt het over) en bij 7 graden weer aan) zo laag mogelijk (of uit). Bij mij kan de ELGA (met 3,5kW) het tot rond het vriespunt op eigen kracht, beetje afhankelijk van de wind en neerslag, zonder gasketel. NB. bij -10 is mn warmtevraag 8-9kW
  4. Voorkom het bijschakelen van de gasketel om sneller het huis op te warmen, vaak gebeurt dat bij de standaard instellingen vrij snel
  5. Experimenteer met een meer constante temperatuur (snel opwarmen vraagt veel vermogen en dan wordt de gasketel bijgeschakeld), zeker bij een kleine hybride
Per type / merk hybride verschilt hoe je dit voor elkaar kan krijgen. Bij mijn oude ELGA is bijna niets in te stellen, dus die heb ik zonder 4/7 graden begrenzing laten leveren en een eigen thermostaat gegeven. En nog wat relais tussen ELGA en gasketel voor de situatie dat de ELGA door de gasketel wordt weggedrukt en er vervolgens niet meer tussen komt.

Ik ben van 1400m3 gas naar 50-200m3 gegaan door goed in te stellen (dus 85-95% gasbesparing, en dit met nog de oude radiatoren). En pas geleden kwam een installateur voor gasketel/ZB onderhoud en die was zo ongeveer in shock, hij gebruikte zelf nog 900m3 gas (met dezelfde hybride WP).

nb. er zijn meerdere gebruikers met vergelijkbare ervaringen, b.v.: familie van @Grolsch , @Bram-Bos Polderhuis.org

Als je nog geen (H)WP hebt: overweeg heel serieus een volwaardige WP. En neem anders een HWP met voldoende vermogen om het eventueel alleen te kunnen.

Heb je een Hybride: ga helemaal los op de optimalisatie/tuning. Je kan er verrassend veel gas mee besparen.

[ Voor 7% gewijzigd door BarryH op 07-10-2022 08:51 . Reden: toevoeging over flow nav post @Dutchwing ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

BarryH schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:20:
Wellicht heeft iemand nog aanvullingen en anders wil een van de topicstarters dit vast wel pinnen of aan de OP toevoegen

Hybrdes worden vaak niet of nauwelijks ingeregeld. Terwijl inregelen heel veel verschil maakt.
  1. Log het E verbruik van je WP en van je CV ketel, hieraan kan je zien wat wanneer aangaat (en dus verwarming verzorgt
  2. Maximaliseer de flow, want dan kan je met een lagere aanvoertemperatuur werken en is de COP beter
  3. Zet de temperatuurbegrenzing (Standaard bij 4 graden uit (gasketel neemt het over) en bij 7 graden weer aan) zo laag mogelijk (of uit). Bij mij kan de ELGA (met 3,5kW) het tot rond het vriespunt op eigen kracht, beetje afhankelijk van de wind en neerslag, zonder gasketel. NB. bij -10 is mn warmtevraag 8-9kW
  4. Voorkom het bijschakelen van de gasketel om sneller het huis op te warmen, vaak gebeurt dat bij de standaard instellingen vrij snel
  5. Experimenteer met een meer constante temperatuur (snel opwarmen vraagt veel vermogen en dan wordt de gasketel bijgeschakeld), zeker bij een kleine hybride
Per type / merk hybride verschilt hoe je dit voor elkaar kan krijgen. Bij mijn oude ELGA is bijna niets in te stellen, dus die heb ik zonder 4/7 graden begrenzing laten leveren en een eigen thermostaat gegeven. En nog wat relais tussen ELGA en gasketel voor de situatie dat de ELGA door de gasketel wordt weggedrukt en er vervolgens niet meer tussen komt.

Ik ben van 1400m3 gas naar 50-200m3 gegaan door goed in te stellen (dus 85-95% gasbesparing, en dit met nog de oude radiatoren). En pas geleden kwam een installateur voor gasketel/ZB onderhoud en die was zo ongeveer in shock, hij gebruikte zelf nog 900m3 gas (met dezelfde hybride WP).

Als je nog geen (H)WP: overweeg heel serieus een volwaardige WP. En neem anders een HWP met voldoende vermogen om het eventueel alleen te kunnen.

Heb je een Hybride: ga helemaal los op de optimalisatie/tuning. Je kan er verrassend veel gas mee besparen.
Het grote probleem bij de oude Elga is dat er geen soort van openverdeler in de elga zit.
Hierdoor moeten zowel de elga circulatiepomp als de cv ketel circulatiepomp in balans staan, hierbij staat vaak ook de cv ketel verkeerd ingesteld.
Eventueel keerkleppen worden vaak ook vergeten.

Nog een tip van Remeha:
Ook bij hybride is hun advies vergroot je radiatoren eventueel en stel de unit goed in.
Veelal denken installateurs bij Hybride plug en play, maar dat klopt gewoon niet.
Terwijl je dus behoorlijk inefficiënt bezig kan zijn tussen 200 of 900 m³ zoals je mooi laat zien. :) (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
DutchWing schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:57:
[...]

Het grote probleem bij de oude Elga is dat er geen soort van openverdeler in de elga zit.
Hierdoor moeten zowel de elga circulatiepomp als de cv ketel circulatiepomp in balans staan, hierbij staat vaak ook de cv ketel verkeerd ingesteld.
Eventueel keerkleppen worden vaak ook vergeten.

Nog een tip van Remeha:
Ook bij hybride is hun advies vergroot je radiatoren eventueel en stel de unit goed in.
Veelal denken installateurs bij Hybride plug en play, maar dat klopt gewoon niet.
Terwijl je dus behoorlijk inefficiënt bezig kan zijn tussen 200 of 900 m³ zoals je mooi laat zien. :) (y)
ALS je beide in EN/EN mode wil laten werken (Dus gasketel springt bij en de hybride blijft ook werken), dan moet je idd de pompsnelheid op beide inregelen. Ik heb de ELGA zo hoog mogelijk gezet, zonder dat ik ruis hoorde en vervolgens de bandbreedte voor de pomp in de CV ketel aangepast zodat de gasketel kan functioneren in aanvulling op de ELGA (dit door de minimale pompsnelheid op te schroeven.

Overigens vraag ik me af wat het probleem is om de hybride WP en de gasketel in serie te zetten. Ik zou denken dat de cvpomp in de gasketel dan gewoon gaat draaien door de flow/druk vanuit de hybride WP. Er was ook iemand (die van tweakers verbannen is inmiddels) die dit zo had geinstalleerd. MAAR: de fabrikanten laten deze optie niet zien in de schema's. Ik ben wel benieuwd waarom dat zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:44
Welke lucht of vuil afscheider gebruiken jullie in een nieuwe installatie, dus geen roestige oude installatie een vuilafscheider en lucht afscheider apart of een gecombineerede zoals deze :Spirotech SpiroVent RV2 lucht-/vuilafscheider v cv/koeling, of deze Flamco Xstream Vent-Clean lucht-/vuilafscheider v cv/koeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

brutus26 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:09:
Welke lucht of vuil afscheider gebruiken jullie in een nieuwe installatie, dus geen roestige oude installatie een vuilafscheider en lucht afscheider apart of een gecombineerede zoals deze :Spirotech SpiroVent RV2 lucht-/vuilafscheider v cv/koeling, of deze Flamco Xstream Vent-Clean lucht-/vuilafscheider v cv/koeling
caleffi 546317 met ontluchter 502142 erop.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 05-10-2022 22:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:27
BarryH schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:44:
[...]

ALS je beide in EN/EN mode wil laten werken (Dus gasketel springt bij en de hybride blijft ook werken), dan moet je idd de pompsnelheid op beide inregelen. Ik heb de ELGA zo hoog mogelijk gezet, zonder dat ik ruis hoorde en vervolgens de bandbreedte voor de pomp in de CV ketel aangepast zodat de gasketel kan functioneren in aanvulling op de ELGA (dit door de minimale pompsnelheid op te schroeven.

Overigens vraag ik me af wat het probleem is om de hybride WP en de gasketel in serie te zetten. Ik zou denken dat de cvpomp in de gasketel dan gewoon gaat draaien door de flow/druk vanuit de hybride WP. Er was ook iemand (die van tweakers verbannen is inmiddels) die dit zo had geinstalleerd. MAAR: de fabrikanten laten deze optie niet zien in de schema's. Ik ben wel benieuwd waarom dat zo is.
Mijn savent is in serie met de retour van de cv ketel aangesloten en draait on de winter 24/7 met een verbruik van 1200 kwh bespaar ik 650m3 gas.

snameroc

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Mijn ouders zijn met hun elga ace 6kw van een gasverbruik van 2500m3 per jaar naar 300m3 per jaar gegaan.

Investering was iets van 5K , reken dat maar eens uit :+

Bijna een jaar in gebruik nu (10-11)

Ketel doet voor 99% alleen maar SWW.

Gewoon open verdeler met pomp.

E twist aan de muur, 24x7 op 21 graden. Stooklijn met ruimte correctie.

[ Voor 36% gewijzigd door Grolsch op 05-10-2022 22:51 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Grolsch schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:49:
Mijn ouders zijn met hun elga ace 6kw van een gasverbruik van 2500m3 per jaar naar 300m3 per jaar gegaan.

Heel mooi: zoals verwacht: geen nachtverlaging, dan gasketel niet vaak meer nodig (logisch, want 6kW kan wel wat).
Weet je ook het jaarverbruik E van de ELGA en hebben ze radiatoren of VVW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BarryH schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:52:
[...]

Heel mooi: zoals verwacht: geen nachtverlaging, dan gasketel niet vaak meer nodig (logisch, want 6kW kan wel wat).
Weet je ook het jaarverbruik E van de ELGA en hebben ze radiatoren of VVW?
Nee zit geen losse tussenmeter tussen, de laatste keer dat ik die elga IRL gezien heb was tijdens installatie.

Er zit wel een youless op de p1 en adhv die metingen (gasverbruik) heb ik remote de stooklijn in de eerste maand misschien 2 x aangepast.

Ze hebben nu 12600WP op het dak liggen, stroom was altijd 6000kwh, sinds juli vorig jaar een Mercedes eqa en sinds november een Elga en ze hebben multisplit airco, en netto verbruik per jaar schat ik op 1000 kwh ofzo.

Qua cv alleen vloerverwarming bgg (schat 150m2) en dat is blijkbaar voldoende om de hut van 1000m3 warm te houden.

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 05-10-2022 23:02 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Grolsch 2200m3 minder gas voor 1000kWh zal het wel niet zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

BarryH schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:44:
Nee dat gebeurd niet optimaal, ervaring hiermee in collectieve installatie met pomp in pomp met 2x 2500L boiler installatie waarvan 1 pomp (Magna) defect is gegaan, andere pomp kreeg het niet door de defecte pomp heen gedrukt.

[ Voor 44% gewijzigd door DutchWing op 05-10-2022 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Logisch ook. Zo'n pomp heeft geen vrijloop of iets dergelijks. Het kost dus tenminste evenveel energie om de pomp in beweging te krijgen door het water er doorheen te duwen als dat de pomp normaal verbruikt. Een tweede pomp met evenveel vermogen kan dus een eerste pomp niet rondduwen.

Zou dat wel kunnen, dan had je gratis stroom. Maakte je van de ene pomp gewoon een dynamo.

Ok, Ok, het was nog vroeg. Bij centrifugaalpompjes maakt dit inderdaad niet zoveel uit. Dank aan @Andrehj en @Ronald.42.

[ Voor 15% gewijzigd door Blihi op 06-10-2022 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Grolsch schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:49:

En iedereen maar zeggen dat een beta van 0,5 gekkenwerk is verleden jaar tegen mij voor een hybride installatie .

Zie het resultaat. Top. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Adriaan71 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 07:36:
[...]

En iedereen maar zeggen dat een beta van 0,5 gekkenwerk is verleden jaar tegen mij voor een hybride installatie .

Zie het resultaat. Top. :)
Zachte winter...?
graaddagen?
Wat is het elektra verbruik? er zijn wp die xx hoger verbruiken, omgerekend wel minder verbruik KWh /M³?
SWW met een WP gedaan had gas eruit gekund dus?
Waarom dan hybride?

Enz enz

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Dylantje2 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:10:
[...]

Zachte winter...?
graaddagen?
Wat is het elektra verbruik? er zijn wp die xx hoger verbruiken, omgerekend wel minder verbruik KWh /M³?
Waarom dan hybride?

Enz enz
Deze discussie is op dit forum tot in den treure uitgekauwd. Niet elk huis leent zich er toe om een boiler te plaatsen of alleen tegen extreme kosten die nooit terugverdient met het uitsparen van je gasaansluiting. In een makkelijke installatie is de TVT van een boiler al dubieus.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

ds23man schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:23:
[...]

Deze discussie is op dit forum tot in den treure uitgekauwd. Niet elk huis leent zich er toe om een boiler te plaatsen of alleen tegen extreme kosten die nooit terugverdient met het uitsparen van je gasaansluiting. In een makkelijke installatie is de TVT van een boiler al dubieus.
Ik heb het niet alleen over een wpboiler.
Ik heb het over totaal verbruik/verschil M³/Kwh
Graaddagen, dus wat is t buiten enz enz

En als bijvangst een Wpboiler. [ geen ruimte is het klaar, maar dan toch, alleen je gas voor dat nog is wel zonde, doorstroom kan ok ]
En tvt heb ik het niet snel over.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Dylantje2 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:10:
[...]

Zachte winter...?
graaddagen?
Waarom dan hybride?

Enz enz
jaj we kunnen altijd wel wat te zuren hebben. Ook al is het inderdaad een mindere strengere winter.

De resultaten zullen echt niet 100% omslaan als het een strengere winter wordt.

Maar je ziet wel dat het werkt.

Al zal het 4000kWh kosten aan stroom wat ik betwijfel. Dan ben je nog spekkoper met je gas besparing.

Zeker kwa investering en besparing .

[ Voor 7% gewijzigd door Adriaan71 op 06-10-2022 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 12:07 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Adriaan71 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:42:
[...]

jaj we kunnen altijd wel wat te zuren hebben. Ook al is het inderdaad een mindere strengere winter.

De resultaten zullen echt niet 100% omslaan als het een strengere winter wordt.

Maar je ziet wel dat het werkt.

Al zal het 4000kWh kosten aan stroom wat ik betwijfel. Dan ben je nog spekkoper met je gas besparing.

Zeker kwa investering en besparing .
Ik zeur niet
Maar sommige mensen rekenen zichzelf rijk, zie hier regelmatig op het forum ik hbe een wp maar gebruikt xxx kwh.
Ziet dat het werkt... is voor mij iets te vroeg nameijjk
En tsja spekkoper, of weten het verbruik kwh/M³ is.
Ik heb niet over tvt in deze tijd. is alles voordeliger dan gas..[ leek het totdat overheid..:-)]

[ Voor 3% gewijzigd door Dylantje2 op 06-10-2022 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blihi schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 07:28:
Logisch ook. Zo'n pomp heeft geen vrijloop of iets dergelijks. Het kost dus tenminste evenveel energie om de pomp in beweging te krijgen door het water er doorheen te duwen als dat de pomp normaal verbruikt. Een tweede pomp met evenveel vermogen kan dus een eerste pomp niet rondduwen.

Zou dat wel kunnen, dan had je gratis stroom. Maakte je van de ene pomp gewoon een dynamo.
Sorry, maar dit slaat nergens op. Heb je wel eens bekeken hoe zo'n pomp er uit ziet?
Het is gewoon een motor met een waaier. Die is hartstikke open en daar kun je prima water doorheen pompen. Vraag is alleen of het leidingwerk in de ketel niet teveel weerstand heeft voor de WP.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

ds23man schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:23:
[...]

We denken als mensen natuurlijk gewoon verkeerd.

Iedereen denk alleen aan TVT, terwijl je een cv ketel nooit terugverdiende.
Ook gaan we lekker op vakantie, kinderen duren cadeaus en betalen eventueel hun studie etc…
(Uitzonderingen daar gelaten.)

Maar voor grofweg 10.000-15.000 euro (Incl subsidie)
Garandeer je wel je kinderen (+ partners) en kleinkinderen op een “hopelijk” schonere/betere toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Niet iedereen heeft 10k - 15k op de plank liggen om dit soort keuzes te maken. En als je dan de woning ook nog moet isoleren komt dat er nog bovenop.

Ik ben het met je eens dat TVT niet leidend zou moeten zijn (dat is het bij een nieuwe auto ook niet). Comfort is gewoon iets waar je maandelijks voor betaalt.

Bij CV ketels zijn heel lang partijen geweest die het ding gratis kwamen hangen en verhuurden, inclusief onderhoud. Dat model is er voor warmtepompen nog niet, simpelweg omdat er nog geen business-case te maken valt voor verhuur met onderhoud. Niemand weet nog hoeveel onderhoud nodig gaat zijn en wat dat gaat kosten.

Daarbij is niet altijd garantie te geven dat een WP ook daadwerkelijk het gewenste comfort lever bij installatie achteraf. Er zijn teveel factoren die buiten controle van de installateur vallen, zoals verkeerd gebruik (nachtverlaging, stookprogramma's) of woningen die minder geisoleerd zijn dan dat ze eigenlijk zouden moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Denk niet dat de gemiddelde Nederlander die insteek heeft. Die kijkt gewoon naar zijn bankrekening. Velen zullen afhaken als ze offerte binnen hebben omdat ze denken dat een warmtepomp na aftrek van subsidie een keer zo duur is als een cv ketel. Hoeveel 20K offertes hebben we hier al voorbij zien komen?

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

BarryH schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:20:

2. Maximaliseer de flow, want dan kan je met een lagere aanvoertemperatuur werken en is de COP beter. Vervolgens waarschijnlijk ook de pompinstellingen van de CVketel aanpassen, zodat deze succesvol kan bijspringen (bij mij moest de minimale pompsnelheid omhoog).

nb. er zijn meerdere gebruikers met vergelijkbare ervaringen, b.v.: familie van @Grolsch , @Bram-Bos Polderhuis.org

Als je nog geen (H)WP: overweeg heel serieus een volwaardige WP. En neem anders een HWP met voldoende vermogen om het eventueel alleen te kunnen.

Interessant en dank voor de info :).
Ik ben benieuwd wat je van mijn casus vindt. Gasverbruik onbekend maar naar verwachting ca 2000m3 per jaar (redelijk grote vrijstaande woning), waarvan 300m3 voor SWW (2 badkamers + bad). Ik heb nu een acceptabele offerte voor een Daikin 8KW warmtepomp die als hybride zou kunnen fungeren naast de CV ketel. Met deze Daikin verwacht ik ongeveer 52-54 weken per jaar te kunnen verwarmen.

Verder:
- 10k WP panelen (ca 9000KWH) , dus ruim genoeg en zelfs in de winter zou ik nog wat opbrengst hebben
- overal vloerverwarming als hoofdverwarming, aan/afvoer 32mm
- huidige ketel moet vervangen worden, investering ca 1.500,-
- Netto prijs die ik nu heb voor de Daikin is 6.657,-.
- Ik verwacht dat de Daikin nog een restwaarde heeft als ik na 2-5 jaar overstap op een zwaarder model met boiler
- Hele kleine kans dat de 8KW Daikin wel voldoende is, eventueel met extra isolatie (vloerisolatie is nu RC 3,5)
- Met deze opstelling ga ik van 2000m3 / 2500KWH naar ongeveer 500m3 en 5500KWH.

De ideale situatie is een warmtepomp van 9-12KW + boiler voor SWW, maar die zijn momenteel niet leverbaar. Ik merk dat veel mensen full electric adviseren en dat begrijp ik ook, maar dat is simpelweg niet mogelijk binnen 1-2 jaar.

Ben ik nu zo eigenwijs als ik toch voor deze hybride opstelling ga?

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 06-10-2022 10:09 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:05
[...]

[...]

Bij een hybride geldt dan dat een betere cop een hoger geleverd vermogen oplevert waardoor de temperatuur tot waarop de warmtepomp het alleen aankan naar beneden gaat (en er dus minder gas wordt gebruikt. Hetzelfde geldt voor het moment dat de warmtepomp helemaal niets meer doet omdat de gevraagde aanvoertemperatuur te hoog wordt t.o.v. wat de warmtepomp kan leveren, met hetzelfde resultaat, minder gasverbruik.
Mooi om eens een ervaring te lezen.
Het is natuurlijk logisch dat als je alle ruimtes continu verwarmt, dat de Ta omlaag kan en daarmee de COP omhoog gaat. De vraag die ik daarnaast alleen stel is: hoe is het met het totale energieverbruik van beide situaties?

Vaak wordt de cop als maatstaf genomen voor de efficiëntie van een systeem. Ik zou willen kijken naar het aantal kWh dat nodig is om een specifieke woning comfortabel te verwarmen.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
Joris 407 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:39:
[...]

Het is natuurlijk logisch dat als je alle ruimtes continu verwarmt, dat de Ta omlaag kan en daarmee de COP omhoog gaat. De vraag die ik daarnaast alleen stel is: hoe is het met het totale energieverbruik van beide situaties?

Vaak wordt de cop als maatstaf genomen voor de efficiëntie van een systeem. Ik zou willen kijken naar het aantal kWh dat nodig is om een specifieke woning comfortabel te verwarmen.
Ik heb geen data over een heel stookseizoen, maar kan wel vergelijkbare dagen nemen, en een voorspelling aan de hand van de gebruikte stooklijn. Daar kwam uit dat het stroomverbruik iets lager uitkwam voor de situatie met extra verwarming. De cop verbeterde, maar er is ook meer warmte nodig. Bij een hybride is het voordeel dat je langer alleen op de warmtepomp kan draaien, en dus minder gas verbruikt. Daarnaast vind ik een stabiele temperatuur door heel het huis erg prettig. Er ontstaat ook geen luchtstroming door temperatuursverschillen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:14
Berichten over een hogere productie en een lagere prijs.. Dat kan zo zijn maar het aantal monteurs blijft gering..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietje555
DutchWing schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:28:
[...]

We denken als mensen natuurlijk gewoon verkeerd.

Iedereen denk alleen aan TVT, terwijl je een cv ketel nooit terugverdiende.
Ook gaan we lekker op vakantie, kinderen duren cadeaus en betalen eventueel hun studie etc…
(Uitzonderingen daar gelaten.)

Maar voor grofweg 10.000-15.000 euro (Incl subsidie)
Garandeer je wel je kinderen (+ partners) en kleinkinderen op een “hopelijk” schonere/betere toekomst.
Vind ik altijd zo'n raar argument.
Je TVT bereken je ten opzichte van een gelijke situatie. TVT van een CV ketel kan niet omdat je dan geen warmte hebt. TVT van een WP ten opzichte van een gasketel kan wel, want beide kunnen het zelfde warmte/comfort leveren en daar kun je van berekenen hoeveel dat kost.
Een tvt van een vakantie kun je alleen berekenen of je hetzelfde behaalt voor een weekje naar Katwijk of een weekje naar Turkije. toz van niet op vakantie gaan is geen vergelijk. Het gaat erom welk resultaat je haalt met je investering en niet als je niet investeert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

AMARONE schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:01:
Berichten over een hogere productie en een lagere prijs.. Dat kan zo zijn maar het aantal monteurs blijft gering..
monteurs zijn niet het probleem. materiaal is het probleem. en de "marktwerking" (als ik het zo mag noemen, ik noem het crimineel) die resulteert van het hebben van een idiote verhouding tussen vraag en aanbod in een al vrij luche markt.

[ Voor 23% gewijzigd door flippy op 06-10-2022 12:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
flippy schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:23:
[...]

monteurs zijn niet het probleem. materiaal is het probleem.
Monteurs ook. Met dank aan ouders en onderwijzers die al jaren het zogenaamde basis/kader onderwijs ontmoedigen (vroegere LTS). Mensen die met hun handen kunnen werken zijn niet aan te slepen in alle takken van sport in de techniek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MotorBeast schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:27:
[...]

Monteurs ook. Met dank aan ouders en onderwijzers die al jaren het zogenaamde basis/kader onderwijs ontmoedigen (vroegere LTS). Mensen die met hun handen kunnen werken zijn niet aan te slepen in alle takken van sport in de techniek.
waarom zou je de hele dag buiten ploeteren als je voor hetzelfde geld (of zelfs meer) ook lekker binnen kan zitten bij de supermarkt?

het probleem is niet mensen, die komen wel als de bazen ook een fatsoenlijk salaris boden aan jongeren ipv ze te zien als voetenveeg voor goedkope arbeid. en dat geld voor elke tak waar "tekorten" zijn, het is allemaal terug te halen naar gewoon een boutsalaris en een baas die alleen maar denkt aan zijn nieuwe auto..

hoe verklaar je anders de offertes van 25k op een installatie die niet meer dan 8k mag kosten.....

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 06-10-2022 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

flippy schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:31:
[...]

waarom zou je de hele dag buiten ploeteren als je voor hetzelfde geld (of zelfs meer) ook lekker binnen kan zitten bij de supermarkt?

het probleem is niet mensen, die komen wel als de bazen ook een fatsoenlijk salaris boden aan jongeren ipv ze te zien als voetenveeg voor goedkope arbeid. en dat geld voor elke tak waar "tekorten" zijn, het is allemaal terug te halen naar gewoon een boutsalaris en een baas die alleen maar denkt aan zijn nieuwe auto..

hoe verklaar je anders de offertes van 25k op een installatie die niet meer dan 8k mag kosten.....
punt...

Maar vooral die smiley in Den Haag.
Hoger opgeleid personeel., jaaaren geroepen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
[...]

Toevallig ken ik een jongen die echt slecht kon leren op basisonderwijs. Heeft nu de electro richting klaar op kaderonderwijs. Slecht verdienen? Heeft een auto van de zaak en verdient bijna als starter rond de 2 mille netto met zijn 19 jaar. Weet niet wat jij slecht noemt, maar ik vind dit voor een starter een net salaris.

Zag laatst een zelfstandige ZZp-er dakdekker op tv. Verdiende €150.000,- per jaar. Slecht verdienen? 8)7

Het probleem is de maatschappij die jarenlang heeft neergekeken op vaklui. Ik ben toevallig zelf een pakken mannetje 8) maar maak een diepe buiging _/-\o_ voor vakmensen die mij helpen met zaken waar ik echt geen kaas van heb gegeten en hoop echt dat meer jongeren weer kiezen voor een echt ambacht.

Ieder zijn vak en iedereen moet daar waardering voor krijgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:41:
[...]

Ik doe liever de kuubs gas keer 8 dat is wat de cv ketel ongeveer opleverd.
Dus 1200x8= 9600 kwh
Plus dan de 2900 kwh elektra.

Plafond op 12000 kwh voor all electric.

Dan hebben de cop1 straalkachel infrarood etc. Er ook wat aan.

Een energie plafond dus en niet een gas stroom plafond
Dan gaat iedereen cop1 verwarmen, roodgloeiende hoogspanningskabels tot gevolg.
Nee het moet je aanzetten tot zuinig aan doen, M.I. is 2900 kWh een prima uitgangspunt.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:00
[...]

Het is niet eens zozeer het salaris , maar ook de aard van het werk. Het is nogal belastend/zwaar voor je lichaam (e.g. de loodgieter waar ik mijn huidige woning van kocht had al 2 nieuwe knieeen en een kunstheup op z'n 65e) en het wordt maatschappelijk (onterecht) nogal ondergewaardeerd.

Mijn warmtepompenboer betaald z'n ervaren monteurs niet heel veel minder dan de gemiddelde IT-engineer/manager bij mijn werkgever (70-80K/jr en daar komt het nodige zwartwerk in het weekend nog bij). Toegegeven, dat is wat meer dan de grote jongens betalen, maar toch is dat echt geen slecht salaris. Hij moet het naar eigen zeggen echt hebben van jonge jongens en meisjes die van het MBO/VMBO afkomen en die dan intern worden opgeleid (maar daar vecht iedereen om). Andere werkzoekenden hebben in zijn ervaring vaak een verrotte mentaliteit, missen het benodigde technische intellect, willen niet overwerken, hebben geen zin om zich te laten omscholen, etc.

Ik vind aan warmtepompen, airco'tjes en meterkasten sleutelen echt hartstikke leuk om te doen en heb er wel eens aan gedacht om te switchen, maar waarom zou ik me in hemelsnaam weer laten omscholen, weer onderaan de ladder gaan beginnen en dan elke ochtend om half 7 (, tot half 7) in een of andere vivaro gaan stappen om elke dag in weer en wind min of meer hetzelfde te gaan doen als ik ook de hele dag thuis of in m'n dikke auto op m'n reet kan zitten en daarmee minimaal hetzelfde kan verdienen, zonder dat ik op m'n oude dag compleet versleten ben en veel meer afwisseling in m'n werk heb.

Ik heb echt groot respect voor de mensen die dat wel doen en gun ze hun huidige verdiensten meer dan van harte (werd een keer tijd). Ook is op kantoor werken natuurlijk niet voor iedereen een zege, er zijn er genoeg die daar doodongelukkig van worden en liever buiten of op de bouw werken. Gelukkig wel.

[ Voor 6% gewijzigd door RonJ op 06-10-2022 13:11 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Joris 407 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:39:
[...]

In dat filmpje wordt daar naar gekeken. Maar er zitten nogal wat mitsen en maren aan.

Bijvoorbeeld: Als ruimtes afkoelen wordt het transmissieverlies kleiner. Je kunt dus niet stellen dat de totale warmtebehoefte gelijk blijft. Die gaat wel degelijk (iets) omlaag (maar dat wordt genegeerd). Ook wordt in het filmpje voorbijgegaan dat bij het uitzetten van twee ruimtes het totale debiet over de helft van het systeem verdeeld wordt. Daardoor gaat de Tr omhoog en zal dus de delta aan de WP kleiner worden wat weer gunstig is voor het verbruik. Ook dit wordt niet correct meegenomen.

Uiteindelijk zal altijd gelden: Als je minder verwarmt heb je minder warmte nodig. In combinatie met de COP kun je dan bekijken of je ook minder elektrische energie nodig hebt (of juist meer in de meest ongunstige omstandigheden).

Het is helaas wel zo dat warmtepompen een sweet-spot hebben voor die COP.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:08:
[...]

Dat vind ik ook prima als je dan regeld dat ook iedereen zuinig kan verwarmen met cop 4.

Zuinig aan doen is 1 maar mensen in de kou laten zitten omdat ze niet kunnen overgaan naar een wp hetzij om financiële redenen hetzij om stugge huisbazen is wat anders...
Huisbazen moeten ook verplicht worden hun huurportfolio te verduurzamen, echter als je Mien uit Assen dan opzadelt met een warmtepomp op 45 graden dan word het alsnog duur.
Toevallig afgelopen weekend een warmtepomp van 40 graden naar uiteindelijk 30 gekregen en dat scheelde ongeveer 60% in verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:05
koevlaas2 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:51:
[...]

Huisbazen moeten ook verplicht worden hun huurportfolio te verduurzamen, echter als je Mien uit Assen dan opzadelt met een warmtepomp op 45 graden dan word het alsnog duur.
Toevallig afgelopen weekend een warmtepomp van 40 graden naar uiteindelijk 30 gekregen en dat scheelde ongeveer 60% in verbruik.
Wow, nice! Wel interessant om iets meer info over deze casus te horen, "ter leering ende vermaeck" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
koevlaas2 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:51:
[...]

En gaat de huurprijs flink omhoog. Iedere investering moet immers door de huurder betaald worden.
Want 50 nieuwe warmte pompen moeten tegen de laagste prijs ingekocht worden (ivm doorrekenen in de huurprijs) en een monteur 100 uur nog eens alle pompen apart inregelen € 10.000 kost wat ook weer de huurprijs opjaagt.
De wereld draait om het rondpompen van geld en uiteindelijk valt er alleen bij de consument wat te halen.
Iedere maatregel of subsidie zal altijd altijd door jou of je buurman betaald moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
Blihi schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:31:
[...]

In dat filmpje wordt daar naar gekeken. Maar er zitten nogal wat mitsen en maren aan.

Bijvoorbeeld: Als ruimtes afkoelen wordt het transmissieverlies kleiner. Je kunt dus niet stellen dat de totale warmtebehoefte gelijk blijft. Die gaat wel degelijk (iets) omlaag (maar dat wordt genegeerd).
Nee, dat wordt meegenomen, kijk nog maar eens na 11 minuten.
Blihi schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:31:

Ook wordt in het filmpje voorbijgegaan dat bij het uitzetten van twee ruimtes het totale debiet over de helft van het systeem verdeeld wordt. Daardoor gaat de Tr omhoog en zal dus de delta aan de WP kleiner worden wat weer gunstig is voor het verbruik. Ook dit wordt niet correct meegenomen.
Dat doet inderdaad iets van het effect teniet. Bij mij moet de deltaT ongeveer 6% hoger zijn (6% meer warmteverlies van het totale huis. Maar de deltaT bij de radiatoren kan 30% verlaagd worden, dus dat is een veel sterker effect.

Hij bespeekt hier trouwens ook wanneer het wel een goed idee is om te zoneren. Bottomline, alleen in uitzonderingsgevallen, bijvoorbeeld met gedeeltes van het huis met erg verschillende benodigde temperatuur (jouw huis zou daar onder kunnen vallen].

Voor een huis met verschillende verdiepingen wordt daar misschien nog wel een betere optie besproken, namelijk het op een lagere afgifte waterzijdig inregelen in de ruimtes waar je een lagere temperatuur prima vindt (thermostaatknoppen gebruiken werkt denk ik ook]. Je laat dan wel alle afgifte meewerken, wat dan met een lagere aanvoertemperatuur gaat, maar het warmteverlies is dan identiek aan de situatie waarin je alleen bijvoorbeeld de woonkamer verwarmt.

Acties:
  • +10 Henk 'm!
olafmol schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:56:
[...]

Wow, nice! Wel interessant om iets meer info over deze casus te horen, "ter leering ende vermaeck" :)
Was een flink Appartement van 270m2 met een 9 kW split Panasonic erin, in de eerste 3 weken van September was al 283kWh verstookt. De bewoner en ik ook vonden dat nogal veel dus ik ging maar even kijken.
Apparaat aangesloten op een buffervat van 50L, aparte afgiftepomp, een mengverdeler ala koevlaas2 omgebouwd en een Evohome zonesysteem.
Alles afgesteld op 40 graden aanvoer en het SWW stond op 42, eerste wat ik deed was de aanvoer verlagen naar 32 graden. Daarna ging ik de verdeler bekijken en het viel op dat de debietmeters weinig uitslag vertoonden, uiteindelijk het voetventiel en de flowmeters helemaal opengedraaid en de flowmeters begonnen een mooie waarde aan te geven.
Paar dagen later aan de bewoner gevraagd en die meldde dat het een sauna in huis was (24c) en het verbruik zo'n 60% gedaald. Op mijn advies heeft hij toen de Ta nog verder verlaagd naar 30c en als het goed is gaat dat de hele winter zo prima.
De buitenunit stond op een balkon grenzend aan een slaapkamer en het maken van SWW in de nacht leverde een beetje teveel geluid op dus ik heb nog SWW (500L totaal in 2 vaten) ingesteld op alleen overdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:11

TF

bla bla

koevlaas2 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:54:
[...]

Was een flink Appartement van 270m2 met een 9 kW split Panasonic erin, in de eerste 3 weken van September was al 283kWh verstookt. De bewoner en ik ook vonden dat nogal veel dus ik ging maar even kijken.
Apparaat aangesloten op een buffervat van 50L, aparte afgiftepomp, een mengverdeler ala koevlaas2 omgebouwd en een Evohome zonesysteem.
Alles afgesteld op 40 graden aanvoer en het SWW stond op 42, eerste wat ik deed was de aanvoer verlagen naar 32 graden. Daarna ging ik de verdeler bekijken en het viel op dat de debietmeters weinig uitslag vertoonden, uiteindelijk het voetventiel en de flowmeters helemaal opengedraaid en de flowmeters begonnen een mooie waarde aan te geven.
Paar dagen later aan de bewoner gevraagd en die meldde dat het een sauna in huis was (24c) en het verbruik zo'n 60% gedaald. Op mijn advies heeft hij toen de Ta nog verder verlaagd naar 30c en als het goed is gaat dat de hele winter zo prima.
De buitenunit stond op een balkon grenzend aan een slaapkamer en het maken van SWW in de nacht leverde een beetje teveel geluid op dus ik heb nog SWW (500L totaal in 2 vaten) ingesteld op alleen overdag.
goed werk!

Die 32 graden is dat dan ook op basis van de buitentemperatuur, of is het altijd 32 graden bij verwarmen en de huidige temperatuur in de kamer leidend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
koevlaas2 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:54:
[...]

Zo'n EvoHome systeem kun je nog verbeteren (althans, de voorganger HCE20 wel). Die heeft standaard een periodetijd voor regeling van 12 minuten. Dus bij 50% vraag in 1 zone gaat die zone 6 minuten aan, 6 minuten uit. Je kunt daar ook 4 uur van maken, waarbij er dus 2 uur aan, 2 uur uit gestuurd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
JBtL schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:46:
[...]

Nee, dat wordt meegenomen, kijk nog maar eens na 11 minuten.
Oeps, over het hoofd gezien.
[...]

Dat doet inderdaad iets van het effect teniet. Bij mij moet de deltaT ongeveer 6% hoger zijn (6% meer warmteverlies van het totale huis. Maar de deltaT bij de radiatoren kan 30% verlaagd worden, dus dat is een veel sterker effect.

Hij bespeekt hier trouwens ook wanneer het wel een goed idee is om te zoneren. Bottomline, alleen in uitzonderingsgevallen, bijvoorbeeld met gedeeltes van het huis met erg verschillende benodigde temperatuur (jouw huis zou daar onder kunnen vallen].

Voor een huis met verschillende verdiepingen wordt daar misschien nog wel een betere optie besproken, namelijk het op een lagere afgifte waterzijdig inregelen in de ruimtes waar je een lagere temperatuur prima vindt (thermostaatknoppen gebruiken werkt denk ik ook]. Je laat dan wel alle afgifte meewerken, wat dan met een lagere aanvoertemperatuur gaat, maar het warmteverlies is dan identiek aan de situatie waarin je alleen bijvoorbeeld de woonkamer verwarmt.
Als ik voor mijn eigen woning een warmteverliesberekening doe en ik ga uit van alle ruimtes op 20 graden kom ik bij -10 uit op een warmteverlies van 9,4 kW. Ga ik uit van de helft van de woning op 21 graden en de andere helft onverwarmd kom ik op 7 kW. Dat is geen klein verschil. De Koevlaas formule komt op 6.3 kW uit.

Mijn metingen laten zien dat 6.5 kW bij -10 correct is (lineaire regressie over gasverbruik vs buitentemperatuur gemeten per dag over 2 stookseizoenen).

Het verschil tussen de helft van het huis 21 graden (en de rest dus niet verwarmen) en het hele huis 20 graden is dus +20%. Je hebt dus 20% meer energie nodig om het huis op 20 graden te houden dan om de helft op 21 graden te houden. Het gaat er bij mij niet in dat het mogelijk is om dat met minder elektrische energie voor elkaar te krijgen (nog even los van de zon-effecten en varierende warmtebehoefte over de dag).

Maar goed, eind van de maand komt de warmtepomp er hier in en vanaf dan kan ik het allemaal exact meten. De installatie is voorzien van 3 kWh meters voor buitenunit, binnenunit en boiler alsmede een warmtemeter aan de waterzijdige kant en temperatuursensoren op alle leidingen en verdelers. De boel wordt elke 30 seconde uitgelezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
Blihi schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:46:
[...]

[...]

Als ik voor mijn eigen woning een warmteverliesberekening doe en ik ga uit van alle ruimtes op 20 graden kom ik bij -10 uit op een warmteverlies van 9,4 kW. Ga ik uit van de helft van de woning op 21 graden en de andere helft onverwarmd kom ik op 7 kW. Dat is geen klein verschil. De Koevlaas formule komt op 6.3 kW uit.
Deze berekening kan niet kloppen. In een redelijk tot goed geisoleerde woning is het temperatuursverschil tussen onverwarmde en verwarmde ruimtes binnen de geisoleerde schil echt niet meer dan 2 tot 3 graden. Als de verschillen groter worden krijg je namelijk meer warmtetransport tussen de ruimtes, door ongeisoleerde muren en plafonds die dat makkelijk toelaten en ook door luchtbeweging. 2.4 kW minder warmteverlies bij -10 als deze helft 2 tot 3 graden koeler is komt neer op een enorm warmteverlies door deze helft (800 tot 1200 W/K].

Maar ik zou zeggen, experimenteer maar eens als je de warmtepomp hebt staan! Goede monitoring helpt in ieder geval een stuk :)

[ Voor 13% gewijzigd door JBtL op 06-10-2022 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
[...]

[...]

Mijn metingen laten zien dat 6.5 kW bij -10 correct is (lineaire regressie over gasverbruik vs buitentemperatuur gemeten per dag over 2 stookseizoenen).

Het verschil tussen de helft van het huis 21 graden (en de rest dus niet verwarmen) en het hele huis 20 graden is dus +20%. Je hebt dus 20% meer energie nodig om het huis op 20 graden te houden dan om de helft op 21 graden te houden. Het gaat er bij mij niet in dat het mogelijk is om dat met minder elektrische energie voor elkaar te krijgen (nog even los van de zon-effecten en varierende warmtebehoefte over de dag).

Maar goed, eind van de maand komt de warmtepomp er hier in en vanaf dan kan ik het allemaal exact meten. De installatie is voorzien van 3 kWh meters voor buitenunit, binnenunit en boiler alsmede een warmtemeter aan de waterzijdige kant en temperatuursensoren op alle leidingen en verdelers. De boel wordt elke 30 seconde uitgelezen.
Vraagje: die onverwarmde ruimtes, hoe warm is het daar bij -10 buiten? Vast geen -10. Logisch want ze worden opgewarmd via de andere ruimtes in je huis. Welke temperatuur heb je voor de onverwarmde ruimtes genomen?

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
Sport_Life schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:06:
[...]

Interessant en dank voor de info :).
Ik ben benieuwd wat je van mijn casus vindt. Gasverbruik onbekend maar naar verwachting ca 2000m3 per jaar (redelijk grote vrijstaande woning), waarvan 300m3 voor SWW (2 badkamers + bad). Ik heb nu een acceptabele offerte voor een Daikin 8KW warmtepomp die als hybride zou kunnen fungeren naast de CV ketel. Met deze Daikin verwacht ik ongeveer 52-54 weken per jaar te kunnen verwarmen.

Verder:
- 10k WP panelen (ca 9000KWH) , dus ruim genoeg en zelfs in de winter zou ik nog wat opbrengst hebben
- Ik verwacht dat de Daikin nog een restwaarde heeft als ik na 2-5 jaar overstap op een zwaarder model met boiler
- Hele kleine kans dat de 8KW Daikin wel voldoende is, eventueel met extra isolatie (vloerisolatie is nu RC 3,5)
- Met deze opstelling ga ik van 2000m3 / 2500KWH naar ongeveer 500m3 en 5500KWH.

De ideale situatie is een warmtepomp van 9-12KW + boiler voor SWW, maar die zijn momenteel niet leverbaar. Ik merk dat veel mensen full electric adviseren en dat begrijp ik ook, maar dat is simpelweg niet mogelijk binnen 1-2 jaar.

Ja je bent eigenwijs 😜. Heb dezelfde route bewandeld en ben inmiddels volledig van het gas af. De hybride optie heb ik ultiem verkocht omdat ik een leiding van boven naar beneden had die nogal overlast gaf en niet bereikbaar was. De kosten voor het verplaatsen en nieuwe leidingen trekken eigen niet op tegen een full electric met wpb. Ik wou maximaal electrisch draaien waardoor hij hard moest werken. Hierdoor een cop van maart naar december van 3,7. Nu draai ik met een 11,2kw Mitsubishi met een cop van 5,2. Ik kwam van een verbruik van 4200 kuub gas en heb de vloer extra geïsoleerd en het dubbele glas vervangen naar het++.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als ik voor mijn eigen woning een warmteverliesberekening doe en ik ga uit van alle ruimtes op 20 graden kom ik bij -10 uit op een warmteverlies van 9,4 kW. Ga ik uit van de helft van de woning op 21 graden en de andere helft onverwarmd kom ik op 7 kW.
Dat kan alleen kloppen voor een woning met buitengewoon slechte buitenisolatie en/of buitengewoon goede isolatie tussen de vertrekken en verdiepingen. Bijvoorbeeld een HSB huis waar alle wanden en vloeren ook dik geïsoleerd zijn.
Bij een traditioneel gebouwde woning van steen en beton met alleen isolatie in de schil is het verschil vele malen kleiner.

En als je dan met een WP gaat verwarmen die graag een lagere Ta heeft, dan levert meer kamers verwarmen dus netto lagere verwarmingskosten op, zoals hier recent nog werd vermeld: JBtL in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Sport_Life schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:06:

Verder:
Vergeet het maar. Die opbrengst in de winter maakt je gewone huishouden wel op. WP gaat op stroom van het net lopen.
Helaas. Door de subsidieregelingen is de tweedehandsmarkt effectief de nek omgedraaid.

Niet waar. Koop gewoon een Mitsubishi PUHZ-SHW112YAA met bijbehorende binnenunit.
https://www.climamarket.e...tdoor-unit-puhz-shw112yaa (leverbaar vanaf 1/12) en
https://www.climamarket.e...ectric-hydrobox-ersc-vm2c (leverbaar vanaf 1/1).
Ik zie geen probleem.
Ja. Als je nu een WP koopt, kun je die voor de winter van '23/'24 nog wel draaiend hebben. Voor de komende winter krijg je toch niks meer geregeld (tenzij je alles zelf doet en zelf importeert). En als je nu al volledig VVW hebt is all-electric echt een no-brainer.

[ Voor 15% gewijzigd door Andrehj op 06-10-2022 18:06 ]

Pagina: 1 ... 163 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.