Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 164 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.546.337 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
JBtL schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:16:
[...]

Deze berekening kan niet kloppen. In een redelijk tot goed geisoleerde woning is het temperatuursverschil tussen onverwarmde en verwarmde ruimtes binnen de geisoleerde schil echt niet meer dan 2 tot 3 graden. Als de verschillen groter worden krijg je namelijk meer warmtetransport tussen de ruimtes, door ongeisoleerde muren en plafonds die dat makkelijk toelaten en ook door luchtbeweging. 2.4 kW minder warmteverlies bij -10 als deze helft 2 tot 3 graden koeler is komt neer op een enorm warmteverlies door deze helft (800 tot 1200 W/K].

Maar ik zou zeggen, experimenteer maar eens als je de warmtepomp hebt staan! Goede monitoring helpt in ieder geval een stuk :)
Eens. Toen ik 10 jaar geleden mijn dak isoleerde scheelde met dat zo'n 25/30 procent aan gas terwijl wij boven nauwelijks stoken. Omdat er simpelweg daarna minder warmte naar boven "lekte".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19-08 17:49
MotorBeast schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:24:
[...]

Eens. Toen ik 10 jaar geleden mijn dak isoleerde scheelde met dat zo'n 25/30 procent aan gas terwijl wij boven nauwelijks stoken. Omdat er simpelweg daarna minder warmte naar boven "lekte".
Dat zie ik hier ook gebeuren. De temperatuur schommelt op de begane grond en eerste verdieping veel minder dan op het zolder. Teken dat daar nog flinke winst is te behalen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v77gj55bJlPS0U_uRRpNGXXGoC8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oF1xoksQtjyfS1l3irwBYbt8.png?f=fotoalbum_large

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 01:04

Timple

Amai, ik denk dat ik een thermosifon* ben vergeten...
Zowel bij de spiraal als bij het uitgaande water. Op een 500L boiler heb ik twee runs per dag nodig.

Hieronder een figuurtje waar ik enkele uren het uitgaande water heb afgesloten met de kogelkraan.
Om 8:00 kraantje dicht, om 17:00 open. verder geen waterverbruik tot 6:00 volgende ochtend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YHoo1uWbxDW1DDG8xBVJMxMB_oE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fmp246ZMpTmUQgRIaTdfUQn1.png?f=fotoalbum_large

En waarschijnlijk heb ik bij de spiraal hetzelfde probleem:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oVpPL5yGdjBlQT4i3DRF0ZvqO8M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aVUn4BDjeyPadmK1Vcarqria.jpg?f=fotoalbum_large
Het T-stuk bij het plafond voelt ook altijd redelijk warm aan.

Mag ik nu alsnog thermosifons gaan maken of is dit eenvoudiger op te lossen met een terugslagklep? En zo ja, wat voor type terugslagklep heb ik dan nodig? Geveerd lijkt me nogal zonde als je nagaat hoeveel moeite ik overal heb gedaan om de weerstand te verminderen...

*Hoe heet het effect eigenlijk dat een thermosifon oplost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eenpijpscirculatie, of Einrohrzirkulation. Even terugzoeken, heb er al eens uitgebreid over gepost.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 01:04

Timple

Andrehj schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:07:
Eenpijpscirculatie, of Einrohrzirkulation. Even terugzoeken, heb er al eens uitgebreid over gepost.
Yes, die posts heb ik vorige week gevonden. Hierdoor werd ik op het spoor gezet, dus alsnog bedankt voor deze posts!

De term eenpijpscirculatie is me daarbij even ontgaan, excuseer.

Maar volgens mij stond daar ook geen type terugslagklep bij vermeld. Of dat een terugslagklep aan te raden is boven een sifon of andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:41

Sport_Life

Solvitur ambulando

Iets anders, wij hebben door de aannemer 32x3mm Multitubo leidingen laten leggen tussen de cv ketel en de vloerverwarming.
De vloerverwarming legger zou dit aansluiten maar hij heeft materiaal voor max 26mm... En de aannemer kan 't ook niet.
Heb rond gebeld maar veel loodgieters zitten vol, iemand tips?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 16:25
JBtL schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:16:
[...]

Deze berekening kan niet kloppen. In een redelijk tot goed geisoleerde woning is het temperatuursverschil tussen onverwarmde en verwarmde ruimtes binnen de geisoleerde schil echt niet meer dan 2 tot 3 graden. Als de verschillen groter worden krijg je namelijk meer warmtetransport tussen de ruimtes, door ongeisoleerde muren en plafonds die dat makkelijk toelaten en ook door luchtbeweging. 2.4 kW minder warmteverlies bij -10 als deze helft 2 tot 3 graden koeler is komt neer op een enorm warmteverlies door deze helft (800 tot 1200 W/K].

Maar ik zou zeggen, experimenteer maar eens als je de warmtepomp hebt staan! Goede monitoring helpt in ieder geval een stuk :)
In een goed geïsoleerd huis zijn de temperatuursverschillen tussen verschillende ruimtes heel klein (maximaal 2 graden tussen warmste en koudste vertrek). Praktisch gezien betekent dat daarom dat verwarmen per ruimte helemaal geen zin heeft als je energie wilt besparen. Dat doe je voor het comfort (net even een half graadje warmer of kouder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 12:09 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12-09 15:16
Andrehj schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:59:
[...]

Dat kan alleen kloppen voor een woning met buitengewoon slechte buitenisolatie en/of buitengewoon goede isolatie tussen de vertrekken en verdiepingen. Bijvoorbeeld een HSB huis waar alle wanden en vloeren ook dik geïsoleerd zijn.
Bij een traditioneel gebouwde woning van steen en beton met alleen isolatie in de schil is het verschil vele malen kleiner.
Jij weet het graag beter, maar deze berekeningen kloppen echt voor mijn huis uit 2020 (bouwvergunning 2018, dus isolatienormen ook).

En ja, ik heb alleen isolatie in de schil.
En als je dan met een WP gaat verwarmen die graag een lagere Ta heeft, dan levert meer kamers verwarmen dus netto lagere verwarmingskosten op, zoals hier recent nog werd vermeld: JBtL in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Ik heb de post gezien en de filmpjes ook. Ik geloof niet dat een ruim 20% hogere warmtevraag kan leiden tot minder elektrisch verbruik.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11-09 15:29
LacsapOV schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:37:
[...]

Dat zie ik hier ook gebeuren. De temperatuur schommelt op de begane grond en eerste verdieping veel minder dan op het zolder. Teken dat daar nog flinke winst is te behalen.
[Afbeelding]
Maar wat je grafiek ook laat zien is dat zelfs op zolder het temperatuurverschil tussen Max en min rond de 2 graden is. Heb je ook een plot met daarop de buitentemperatuur? Het kan zomaar zijn dat het verschil buiten in een etmaal 10 graden is, wat zou betekenen dat je zolder niet heel slecht geïsoleerd is als het maar 2 graden schommelt, weet iemand wat ‘normaal’ is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Laatst online: 01:10
Blihi schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:55:
[...]

Jij weet het graag beter, maar deze berekeningen kloppen echt voor mijn huis uit 2020 (bouwvergunning 2018, dus isolatienormen ook).

En ja, ik heb alleen isolatie in de schil.

[...]

Ik heb de post gezien en de filmpjes ook. Ik geloof niet dat een ruim 20% hogere warmtevraag kan leiden tot minder elektrisch verbruik.
We denken toch echt dat je de warmteverliesberekening verkeerd interpreteert, want zeker voor normale bouw uit 2020 is die 20% veel te hoog. Maar zonder verdere informatie is het lastig te zeggen wat het dan wel zou zijn.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Blihi schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:55:
Ik zou die berekeningen graag eens zien. Kun je die hier als plaatje posten of ergens uploaden?
Wat er vaak fout gaat:
  1. Voor onverwarmde ruimtes binnen de geïsoleerde schil worden onrealistisch lage temperaturen aangehouden of
  2. Men denkt dat door boven niet te verwarmen men het warmteverlies van die kamers ook niet hoeft mee te nemen.
Ik denk dat ook niet. Maar zeker voor een woning uit 2020 zorgt het uitzetten van de verwarming in een deel van de woning echt niet voor 20% minder warmtevraag. Dat is hooguit een paar procent.
Begin maar eens met een eenvoudige verhoudingsberekening:
Stel een onverwarmde zolderverdieping heeft 3x zoveel buitenoppervlak als binnenoppervlak (de vloer).
Een verdiepingsvloer van 20cm beton heeft ongeveer een Rc van 0.2. Het dak + zit op Rc 6.
Maar dat dak + muren is 3x zo groot, dus die 6 deel je door drie, geeft Rc 2. Dan zie je een verhouding van 1:10.
Als het dus op de onderliggende verdieping 21 graden is, en buiten 10, dan zal het op die zolderverdieping 20 graden worden.
En dit is alleen nog maar door geleiding via de vloer. Praktisch gezien zal er ook nog convectie in het trapgat plaatsvinden, waardoor het verschil nog veel kleiner wordt.
Het niet verwarmen van die zolderverdieping levert dus nagenoeg geen besparing op, maar zorgt er alleen maar voor dat de verwarming in de onderliggende ruimtes harder gaat werken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:43
Sport_Life schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:18:
Iets anders, wij hebben door de aannemer 32x3mm Multitubo leidingen laten leggen tussen de cv ketel en de vloerverwarming.
De vloerverwarming legger zou dit aansluiten maar hij heeft materiaal voor max 26mm... En de aannemer kan 't ook niet.
Ik heb persspullen voor Henco en Uponor.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:36

timovd

Voorsprong door techniek

Voor ons nieuwe huis zijn we aan het kijken voor een warmtepomp. Op de begane grond ligt een vloer van natuursteen en die gaan we er niet uithalen. Ik wil liever geen buffervat plaatsen.

Nu gaat de eerste verdieping flink op de schop, dus had ik het idee om daar vloerverwarming in te laten frezen. Geeft dit warmte af naar beneden?
Verder denk ik er aan om in iedere kamer een eigen (gesloten/pomploze) verdeler te plaatsen, zodat je de flow vanuit iedere kamer kunt bedienen. Anders zou je in één kamer de verdeler hebben voor alle ruimtes. Er zitten nu radiatoren, dus er lopen al leidingen. Een voordeel is dan ook dat je de flow verdeelt over de bestaande leidingen. Hoe denken jullie hier over?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-09 14:20
Sport_Life schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:18:
Je kunt voor rond de 130 euro een handpers-set kopen voor oa 32mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
studiostevus schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:04:
[...]

Maar wat je grafiek ook laat zien is dat zelfs op zolder het temperatuurverschil tussen Max en min rond de 2 graden is. Heb je ook een plot met daarop de buitentemperatuur? Het kan zomaar zijn dat het verschil buiten in een etmaal 10 graden is, wat zou betekenen dat je zolder niet heel slecht geïsoleerd is als het maar 2 graden schommelt, weet iemand wat ‘normaal’ is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9h0v7K6ktTXuOraW6xpJ2VtobOM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mHa9QIkIKYuVQCH8sb6NAn4B.png?f=fotoalbum_large
Het is niet 2 maar bijna 3-4 graden. Is ook niet heel slecht geïsoleerd. Rc2 vanaf de bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:01
padoempats schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:45:
[...]

Je kunt voor rond de 130 euro een handpers-set kopen voor oa 32mm.
Geen wildkamp oid in de buurt? Kan hier in Dronten altijd zo de perstang meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Andrehj schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:27:
[...]

Ik zou die berekeningen graag eens zien. Kun je die hier als plaatje posten of ergens uploaden?
Wat er vaak fout gaat:
  1. Voor onverwarmde ruimtes binnen de geïsoleerde schil worden onrealistisch lage temperaturen aangehouden of
  2. Men denkt dat door boven niet te verwarmen men het warmteverlies van die kamers ook niet hoeft mee te nemen.
[...]

Ik denk dat ook niet. Maar zeker voor een woning uit 2020 zorgt het uitzetten van de verwarming in een deel van de woning echt niet voor 20% minder warmtevraag. Dat is hooguit een paar procent.
Stel een onverwarmde zolderverdieping heeft 3x zoveel buitenoppervlak als binnenoppervlak (de vloer).
Een verdiepingsvloer van 20cm beton heeft ongeveer een Rc van 0.2. Het dak + zit op Rc 6.
Maar dat dak + muren is 3x zo groot, dus die 6 deel je door drie, geeft Rc 2. Dan zie je een verhouding van 1:10.
Als het dus op de onderliggende verdieping 21 graden is, en buiten 10, dan zal het op die zolderverdieping 20 graden worden.
En dit is alleen nog maar door geleiding via de vloer. Praktisch gezien zal er ook nog convectie in het trapgat plaatsvinden, waardoor het verschil nog veel kleiner wordt.
Het niet verwarmen van die zolderverdieping levert dus nagenoeg geen besparing op, maar zorgt er alleen maar voor dat de verwarming in de onderliggende ruimtes harder gaat werken.
Dan heb ik de plafonds iets te goed geïsoleerd denk ik. (half 20/25cm glaswol en half 20cm cellulose)
Ik heb een open trapgat naar boven toe en dacht dat dat wel voldoende zou zijn, maar heb boven al 14c gezien terwijl het beneden toch 21c achtig was.
het dak en muren zijn boven r6+ geïsoleerd en dan niet de sjoemel bouwberekening, maar ubakus.

Nu met 2 oversized fancoils blaas ik het zo weer warm, maar met de infrarood kacheltjes zou het om serieus stroom gaan om de kleine slaapkamers warm te houden.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11-09 15:29
LacsapOV schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:46:
[...]

[Afbeelding]
Het is niet 2 maar bijna 3-4 graden. Is ook niet heel slecht geïsoleerd. Rc2 vanaf de bouw.
Is toch prima? Buitentemperatuur zakt van 20 naar 11 graden, en je zolder van 20 naar 18.

Toevallig heb ik vanmiddag hetzelfde plaatje gemaakt van bij mij thuis.... ziet er slechter uit, en inderdaad wil ik de vloer van mijn onbewoonde zolder extra isoleren. Het dak is al geisoleerd maar ik voel toch veel kou naar boven trekken (en in de slaapkamer heb ik eens 9C geconstateerd afgelopen winter). Ik weet dat ik ook/beter kan investeren in het verbeteren van de dakisolatie maar ik wil eigenlijk die zolder niet meeverwarmen omdat daar alleen de kerstspullen staan...

edit: overigens gaat het om oudbouw uit 1930 die door de vorige eigenaar redelijk goed is nageisoleerd (spouw, glas (muv een paar aluminium kozijnen), dak (maar niet goed genoeg), in de stand van zaken van 10 jaar geleden zeg maar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3a6vjYLmimc9WHkvCJtc7EGyBaM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ezOeDY4zF6AGH95yKBDfENhK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door studiostevus op 06-10-2022 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:41

Sport_Life

Solvitur ambulando

koevlaas2 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:33:
[...]

Ik heb persspullen voor Henco en Uponor.
En je bent volgende week in de buurt van Utrecht toevallig? :P

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Powrskin schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:53:
Dan heb ik de plafonds iets te goed geïsoleerd denk ik. (half 20/25cm glaswol en half 20cm cellulose)
Ik heb een open trapgat naar boven toe en dacht dat dat wel voldoende zou zijn, maar heb boven al 14c gezien terwijl het beneden toch 21c achtig was.
Dat klinkt als HSB. Mijn verhaal ging, zoals ook vermeld, over traditionele bouw met betonnen vloeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
timovd schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:38:
Voor ons nieuwe huis zijn we aan het kijken voor een warmtepomp. Op de begane grond ligt een vloer van natuursteen en die gaan we er niet uithalen. Ik wil liever geen buffervat plaatsen.

Nu gaat de eerste verdieping flink op de schop, dus had ik het idee om daar vloerverwarming in te laten frezen. Geeft dit warmte af naar beneden?
Verder denk ik er aan om in iedere kamer een eigen (gesloten/pomploze) verdeler te plaatsen, zodat je de flow vanuit iedere kamer kunt bedienen. Anders zou je in één kamer de verdeler hebben voor alle ruimtes. Er zitten nu radiatoren, dus er lopen al leidingen. Een voordeel is dan ook dat je de flow verdeelt over de bestaande leidingen. Hoe denken jullie hier over?
Nee, warmte stijgt maar de discussie die nu wordt gevoerd is ook hier van toepassing. Stel je wil beneden een kamertemperatuur van 20 graden en je verwarmt boven ook op 20 graden dan vind er geen transport van warmte naar boven plaats. Naar boven verlies je dus 0 watt.

Ga je nu boven niet verwarmen en de heersende temperatuur is daar 16 graden. Dan verlies je dus (20-16) x 5w/m2 = 20 watt per m2 bij 50m2 dus al 1000 watt.

Je kunt dan beneden misschien wegkomen met je huidige radiatoren of met een lagere watertemperatuur werken.

Voor wat betreft de verdelers, niet moeilijker maken dan nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Sport_Life schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:58:
[...]

En je bent volgende week in de buurt van Utrecht toevallig? :P
Even denken, Utrecht daar kom ik wel heel vaak voorbij maar of dit ook volgende week is.
Wellicht met een kleine omweg, als jij alles klaar hebt liggen ben ik zo weer weg.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Andrehj schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:58:
[...]

Dat klinkt als HSB. Mijn verhaal ging, zoals ook vermeld, over traditionele bouw met betonnen vloeren.
klopt, al is traditionele bouw een bekende maar aparte term. Dit is denk ik traditioneler, want het huis is uit 1913.

Het ging mij erom dat omdat ik overal heb geïsoleerd je de warmte doorlaat naar boven aardig stil kan leggen
Ook met de slaapkamer deuren open.

mensen die het huis beneden goed aanpakken kunnen boven dus weleens in de kou komen te zitten omdat de verwarming toch ineens niet meer toereikend blijkt.

Nukezone FTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
JBtL schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:27:
[...]

We denken toch echt dat je de warmteverliesberekening verkeerd interpreteert, want zeker voor normale bouw uit 2020 is die 20% veel te hoog. Maar zonder verdere informatie is het lastig te zeggen wat het dan wel zou zijn.
Andrehj schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:27:
[...]

Wat er vaak fout gaat:
Bij dezen. Ik heb ze even opnieuw gedaan omdat ik het ventilatiesysteem aangepast heb. Dat kon ik de vorige keer nog niet goed invoeren, nu wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EzRzhRm5-K3n3a-hmuga-gCtGUE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/p6Be265MQQI5JAJsAu6Ou9LM.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NeTWVyGmAGEkNttAnMajSnHCkO4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/gipS6nVkk9SucLlHfCBTeqeL.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1cdsmYuxLkSWafy4M7WoygVsdYA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/TM5IHPDWWaKnsamAJNwsIFur.png?f=fotoalbum_tile

Links: Volledige berekening voor 21 graden bij -10 buiten. Dat komt op een transmissieverlies van 6.17 kW en een ventilatieverlies van 0.62 kW, totaal 6.8 kW dus (er staat ook nog 'opwarmen thermische massa', dat is alleen nodig voor nachtverlaging).

Midden: Dezelfde berekening, maar nu 50% op 21 graden bij -10 buiten. Het transmissieverlies daalt naar 4.63 kW, ventilatieverlies naar 0.47 kW, dus 5.0 kW in totaal (ruim 25% minder).

Rechts: Dezelfde berekening, maar nu 100% op 19.5 graden (even uitgaande van de situatie dat de helft op 21 graden gehouden wordt en de andere helft op 18, dus gemiddeld 19.5). Het transmissieverlies is dan 5.87 kW, ventilatieverlies is 0.59 kW, dus 6.5 kW in totaal.

Dit laatste klopt vrij goed met mijn metingen. Gemeten over twee stookseizoenen kom ik uit op een warmteverlies van 6.4 kW bij -10 buitentemperatuur. Dat is met de CV ingesteld op 21 graden op de benedenverdieping en de badkamer en de slaapkamers op 18, behalve tijdens de lockdowns, toen waren de slaapkamers 20 graden.

Deze berekening houdt, als het goed is, vrij goed rekening met de dakconstructie, de opbouw, het aanwezig zijn van schuine daken, kelders, het type ventilatiesysteem, etc. De 'maar' zit hem in het dak en de ventilatie:
  • Mijn isolatie loopt schuin af en is alleen op het dunste punt zo'n 20 cm. Op het dikste punt is dat 40 cm ofzo. Ik de berekeningen ben ik van die 20 uit gegaan. ).
  • Ik ben in de berekeningen uitgegaan van het Duco Energy System. Dat is een zonaal systeem met CO2 en vochtmeters, maar met WTW. Ik heb zelf een Ducobox Focus. Wel zonaal, maar zonder WTW dus.
[...]

Wat je vergeet, denk ik, zijn de ventilatieverliezen. Het deel van de woning wat niet verwarmd wordt, wordt namelijk wel geventileerd. De Rc waarde geeft alleen transmissie-verliezen aan. Maar als het buiten 10 graden is, zuigt de ventilatie doodleuk die 10 graden naar binnen.

Dus ja, in een luchtdicht huis heb je gelijk en in een huis met een zonaal gestuurd type D ventilatiesysteem (dus WTW) is het ventilatieverlies dan ook aanzienlijk lager. Maar de meeste woningen in Nederland hebben nog steeds een type C ventilatie (of zelfs dat niet eens).

In ons vorige huis (bouwjaar 1998, energielabel A in 2020) had de zolder geen radiatoren, ondanks dat dat echt een enorm oppervlak en volume was. Daar was het 's winters echt aanzienlijk kouder dan in de rest van het huis (met open trap). Simpelweg omdat daar wel geventileerd werd.

Als ik in ons huidige huis de verwarming beneden op 21 laat staan wordt het boven 18 graden als het buiten koud wordt. Echt geen 20. Dat is ook logisch, want het plafond beneden is maar 20 graden (behalve ter hoogte van de badkamer, want die is verwarmd en dus is het plafond van de keuken 22 graden).

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Heeft iemand een adresje voor een knel kruisstuk 28-22-28-22 mm?

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
Timple schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:38:

Mag ik nu alsnog thermosifons gaan maken of is dit eenvoudiger op te lossen met een terugslagklep? En zo ja, wat voor type terugslagklep heb ik dan nodig? Geveerd lijkt me nogal zonde als je nagaat hoeveel moeite ik overal heb gedaan om de weerstand te verminderen...

Eenpijpscirculatie, of Einrohrzirkulation is te stoppen met een Thermosifon

Eenpijpscirculatie, heet water kruipt meerdere meters bovenin een pijp en onderin afgekoeld terug.
Als er een circuit is kan dan door een hevelwerking een flow ontstaan.
B.v. omdat de 3-weg klep in rust, voor een circuit zorgt (zit bij mij nog fout vanwege een ongelukkige keuze)

Een Thermosifon is een U bocht constructie, zoals deze geisoleerde:
Afbeeldingslocatie: https://www.gep24.de/shop/images/products/gallery/detail/70104991_01.jpg
De lengte van de U is materiaal- en isolatie-afhankelijk
Ca. 30cm bij koper, minder bij verzinkt, RVS en nog minder bij kunststof.

Ik heb 2x deze besteld, van 1 meter lengte om een O te construeren, haaks weg bij de boiler:en recht aan de bestaande pijp.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.oeg.net/images/products/805005101/196041/image-thumb__196041__Product_l/805005101.jpg?ts=1604483494
1 inch en komen met fiberring. Drinkwater goedgekeurd!

https://www.oeg.net/nl/ve...ek-805005101?anchor=tabs#
Weet niet of OEG aan particulieren verkoopt, (ik zie andere prijzen) wel +€9.50 verzenden.

Bij de eerstvolgende onderhoudsbeurt moeten ze gemonteerd worden, alsmede de 3-weg op NormalyClosed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
ds23man schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:36:
Warmteservice verkoop 4 x 28. Zet je daar 2 breek ringen in 28 x 22. ;)

https://www.warmteservice...3zEQrREAQYAiABEgLh1PD_BwE

https://www.warmteservice...5?origin=Search%20Results

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Die had ik al gezien. 22-15-22-15 is wel te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:33
Zowel bij de spiraal als bij het uitgaande water. Op een 500L boiler heb ik twee runs per dag nodig.

Hieronder een figuurtje waar ik enkele uren het uitgaande water heb afgesloten met de kogelkraan.
Om 8:00 kraantje dicht, om 17:00 open. verder geen waterverbruik tot 6:00 volgende ochtend.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Had hem hier nog open staan:
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"

Mijn oplossing:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n0mNgcrdo_aYQPgy130fiSBr9f4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GcWveWAwyzllMZNEvTdkemB5.jpg?f=fotoalbum_large
Voor CV dus eerst een stuk omlaag, dan omhoog.

Voor SWW kon hij bij mij gelijk omlaag. Maar omdat koper ook een stille warmtegeleider is, een speciale slang tussen gezet voor deze thermische ontkoppeling. Hetzelfde kun je makkelijk bij jou doen: langere lang, dan eerst omlaag, dan omhoog.

Het ziet er inmiddels wat netter uit hoor, dit was nog work in progress :P

Edit: werkt trouwens goed. De retour-CV is alleen dicht op de boiler warm, daarna koelt hij snel af. Geen lek richting omhoog. Idem voor SWW: eerste koppelstuk is altijd warm/heet, de slang een beetje. Het koper daarna eigenlijk niet (nou ja, totdat iemand warm water tapt natuurlijk).

[ Voor 6% gewijzigd door Zwartoog op 07-10-2022 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
ds23man schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:36:
Kruisstuk 28 met twee 28-22 knel verloopjes?

https://www.warmteservice...g-kruisstuk-28/p/40156065

https://www.warmteservice...opstuk-28-x-22/p/40157655

Kun je zelf kiezen welke twee 22 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Kan ook. In dit geval gaat het om het uitwisselen van 22-28-22 T stuk om de pomp aan te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Zwartoog schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:32:
[...]

Mijn oplossing:
[Afbeelding]

Voor SWW kon hij bij mij gelijk omlaag. Maar omdat koper ook een stille warmtegeleider is, een speciale slang tussen gezet voor deze thermische ontkoppeling. Hetzelfde kun je makkelijk bij jou doen: langere lang, dan eerst omlaag, dan omhoog.

Edit: werkt trouwens goed. De retour-CV is alleen dicht op de boiler warm, daarna koelt hij snel af. Geen lek richting omhoog. Idem voor SWW: eerste koppelstuk is altijd warm/heet, de slang een beetje. Het koper daarna eigenlijk niet (nou ja, totdat iemand warm water tapt natuurlijk).
Bij mijn boiler zitten de CV aansluitingen aan de onderzijde van de boiler. Dan heb je hier sowieso minder last van. Waterzijdig zit wel aan de bovenkant natuurlijk, daar moet ik nog een stukje RVS tussen doen (ligt klaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-09 08:43
Ik ben nog in de oriëntatiefase wat warmtepompen betreft en heb wat rekensommetjes gemaakt. Het lijkt erop dat een hybride lucht/water warmtepomp voor mij het meest logisch is om aan te schaffen. Voordat ik een eigen topic aanmaak waarin ik uiteraard gebruik zal maken van de template vroeg ik me af of iemand eens naar de rekensom wil kijken. Veel info komt van mileucentraal.nl, mijn eigen verbruik en de rijksoverheid (energietarievenplafonds).

Daarnaast vroeg ik mij af wat ik in de praktijk van het koelvermogen van een hybridewarmtepomp kan verwachten. Ik heb vloerverwarming met een convectorput waar binnenkort een zelfbouw convectorbooster op komt. Is dit te vergelijken met een lucht/lucht warmtepomp aka airco?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Domosapiens schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:09:
Eenpijpscirculatie, heet water kruipt meerdere meters bovenin een pijp en onderin afgekoeld terug.
Als er een circuit is kan dan door een hevelwerking een flow ontstaan.
Bijna helemaal goed. Het hele idee van eenpijpscirculatie is nou net dat je geen circuit nodig hebt, omdat het water binnen de zelfde pijp stroomt. Aan de bovenkant stroomt warm water je SWW-vat uit, en onderin dezelfde pijp stroomt het water afgekoeld weer terug.
Voor meer info: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6" (vier jaar geleden al eens uitgebreid uitgezocht).
Oeps, @Zwartoog was me al weer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blihi schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 08:02:
[...]

[...]

Bij dezen. Ik heb ze even opnieuw gedaan omdat ik het ventilatiesysteem aangepast heb. Dat kon ik de vorige keer nog niet goed invoeren, nu wel.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Links: Volledige berekening voor 21 graden bij -10 buiten. Dat komt op een transmissieverlies van 6.17 kW en een ventilatieverlies van 0.62 kW, totaal 6.8 kW dus (er staat ook nog 'opwarmen thermische massa', dat is alleen nodig voor nachtverlaging).

Midden: Dezelfde berekening, maar nu 50% op 21 graden bij -10 buiten. Het transmissieverlies daalt naar 4.63 kW, ventilatieverlies naar 0.47 kW, dus 5.0 kW in totaal (ruim 25% minder).

Rechts: Dezelfde berekening, maar nu 100% op 19.5 graden (even uitgaande van de situatie dat de helft op 21 graden gehouden wordt en de andere helft op 18, dus gemiddeld 19.5). Het transmissieverlies is dan 5.87 kW, ventilatieverlies is 0.59 kW, dus 6.5 kW in totaal.

Dit laatste klopt vrij goed met mijn metingen. Gemeten over twee stookseizoenen kom ik uit op een warmteverlies van 6.4 kW bij -10 buitentemperatuur. Dat is met de CV ingesteld op 21 graden op de benedenverdieping en de badkamer en de slaapkamers op 18, behalve tijdens de lockdowns, toen waren de slaapkamers 20 graden.

Deze berekening houdt, als het goed is, vrij goed rekening met de dakconstructie, de opbouw, het aanwezig zijn van schuine daken, kelders, het type ventilatiesysteem, etc. De 'maar' zit hem in het dak en de ventilatie:
  • Mijn isolatie loopt schuin af en is alleen op het dunste punt zo'n 20 cm. Op het dikste punt is dat 40 cm ofzo. Ik de berekeningen ben ik van die 20 uit gegaan. ).
  • Ik ben in de berekeningen uitgegaan van het Duco Energy System. Dat is een zonaal systeem met CO2 en vochtmeters, maar met WTW. Ik heb zelf een Ducobox Focus. Wel zonaal, maar zonder WTW dus.
[...]

Wat je vergeet, denk ik, zijn de ventilatieverliezen. Het deel van de woning wat niet verwarmd wordt, wordt namelijk wel geventileerd. De Rc waarde geeft alleen transmissie-verliezen aan. Maar als het buiten 10 graden is, zuigt de ventilatie doodleuk die 10 graden naar binnen.

Dus ja, in een luchtdicht huis heb je gelijk en in een huis met een zonaal gestuurd type D ventilatiesysteem (dus WTW) is het ventilatieverlies dan ook aanzienlijk lager. Maar de meeste woningen in Nederland hebben nog steeds een type C ventilatie (of zelfs dat niet eens).

In ons vorige huis (bouwjaar 1998, energielabel A in 2020) had de zolder geen radiatoren, ondanks dat dat echt een enorm oppervlak en volume was. Daar was het 's winters echt aanzienlijk kouder dan in de rest van het huis (met open trap). Simpelweg omdat daar wel geventileerd werd.

Als ik in ons huidige huis de verwarming beneden op 21 laat staan wordt het boven 18 graden als het buiten koud wordt. Echt geen 20. Dat is ook logisch, want het plafond beneden is maar 20 graden (behalve ter hoogte van de badkamer, want die is verwarmd en dus is het plafond van de keuken 22 graden).
Je hebt het goed uitgezocht, maar ik vind die tool die je gebruikt erg vreemd. Je zegt gewoon dat je 50% van je woning niet verwarmt, en daar rolt dan een bepaalde besparing uit. Zo simpel is dat helemaal niet, want het maakt enorm uit welke ruimtes je niet verwarmt. Alleen de onderste helft verwarmen bespaart bijvoorbeeld veel meer als alleen de bovenste helft verwarmen, omdat in het eerste geval de opstijgende warmte van beneden de bovenliggende verdiepingen aardig meeverwarmt.
Nog sterker wordt dit effect bij een woning van 3 woonlagen waarbij je alleen de middelste niet verwarmt. Dan zul je helemaal nauwelijks effect zien, maar volgens jouw tool dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
michielvz schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:11:
Ik ben nog in de oriëntatiefase wat warmtepompen betreft en heb wat rekensommetjes gemaakt. Het lijkt erop dat een hybride lucht/water warmtepomp voor mij het meest logisch is om aan te schaffen. Voordat ik een eigen topic aanmaak waarin ik uiteraard gebruik zal maken van de template vroeg ik me af of iemand eens naar de rekensom wil kijken. Veel info komt van mileucentraal.nl, mijn eigen verbruik en de rijksoverheid (energietarievenplafonds).
Paar opmerkingen:
  • Je spreadsheet is aardig onoverzichtelijk, want je gebruikt veel getallen in de cellen.
  • Je rekent met 145 cent voor een kuub gas. Dat is niet bepaald de marktprijs op dit moment. Weliswaar het overheidsplafond, maar dat is al lager dan jouw 1500 kuub en deze enorme subsidie van 30 miljard kunnen we niet lang vol houden.
  • Je rekent met 40 ct/kWh voor de WP, maar de meeste gezinnen maken dat budget voor 2900 kWh al op voor de rest van de woning. Ik zou met realistischer prijzen rekenen.
  • Waar kun je voor 7k netto een L/W WP kopen? Dat lukt gezien de offertebedragen in dit topic al lang niet meer. Was zelfs in 2019 al moeilijk.
  • Als je voor L/W WP uitgaat van een COP van 5 (wat haalbaar is met VVW, maar zeker niet voor SWW), dan moet je voor W/W rekenen met 6 of misschien wel nog wat hoger.
  • Ook de W/W WP zal je anno 2022 inclusief boring niet meer voor die prijs kunnen kopen.
Daarnaast vroeg ik mij af wat ik in de praktijk van het koelvermogen van een hybridewarmtepomp kan verwachten. Ik heb vloerverwarming met een convectorput waar binnenkort een zelfbouw convectorbooster op komt. Is dit te vergelijken met een lucht/lucht warmtepomp aka airco?
Nee. Want je kunt met zo'n convector niet ontvochtingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 07-10-2022 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

word er al minder moeilijk gedaan als je na 3+ jaar je hybride subsidie hebt gepakt de hele meuk vervangt voor gasloos en voor de nieuwe installatie opnieuw subsidie aanvraagt?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flippy schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:36:
word er al minder moeilijk gedaan als je na 3+ jaar je hybride subsidie hebt gepakt de hele meuk vervangt voor gasloos en voor de nieuwe installatie opnieuw subsidie aanvraagt?
Volgens mij krijg je voor elke installatie gewoon subsidie toch?Je mag ook gewoon een 2e warmtepomp bij je thuis installeren en daar krijg je dan ook subsidie voor? Of was het max 1 per jaar? Ik weet vrij zeker dat drie jaar geen probleem is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Er zit geen max op per jaar, al wil je een cascade van 3 pompen neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
flippy schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:36:
Gaat per serienummer per pomp.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JBtL
Blihi schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 08:02:
[...]

[...]

Dank voor de info, het model van die site is inderdaad een beetje een black box, maar de gegevens helpen wel om een rekenvoorbeeld te geven. Ik ben er even vanuit gegaan dat de twee verdiepingen rechthoekig zijn (8x15m.] gelijke oppervlakte hebben, en volgens bouwbesluit 2012 gebouwd zijn. De ramen heb ik gelijk verdeeld over de 2 verdiepingen, evenals de ventilatie. Verdiepingen zijn 3m hoog, en om het simpel te houden zit er geen trapgat tussen.

Als je het hele huis verwarmt krijg je dan dit plaatje bij -10 (bodem op 5 graden].

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/srNzr7UtmO64Ki_suzrwRTewDRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dqo8QAbymg74DLoNMYOZcYyt.jpg?f=fotoalbum_large

Het warmteverlies door transmissie = oppervlakte * deltaT / Rc of oppervlakte * deltaT * U

begane grondverdieping
Door de vloer0.49 kW
Door de gevel0.74 kW0.74 kW
Door de ramen1.06 kW1.06 kW
Door de tussenvloer 0 kW 0 kW
Door het dak 0.57 kW
Ventilatie1.2 kW 1.2 kW
Totaal3.49kW 3.57 kW

In totaal dus 7.06 kW

Zet je nu de verwarming op de verdieping uit, dan gaat zich een nieuw evenwicht instellen, met de begane grond nog steeds op 20 graden, daar staat immers de thermostaat. De nieuwe temperatuur op de verdieping wordt in dit voorbeeld dan ca. 15 graden bij min 10 (en bij 10 graden buiten is dat 18.5 graden.enz.].

Het nieuwe warmteverlies wordt dan

begane grondverdieping
Door de vloer0.49 kW
Door de gevel0.74 kW0.62 kW
Door de ramen1.06 kW0.89 kW
Door de tussenvloer 3.18 kW -3.18 kW
Door het dak 0.48 kW
Ventilatie1.2 kW 1.2 kW
Totaal6.67 kW 0.kW

In totaal is dat dus 6% minder warmteverlies. Maar de verwarming in de woonkamer moet nu 6.67 kW ipv 3.49 kW afgeven. Bijna 2x zoveel dus, en dat gaat alleen als de aanvoertemperatuur omhoog gaat (of hij langer aanstaat, maar dat komt qua efficientie van een warmtepomp op hetzelfde neer].

Je ziet dus dat het warmteverlies vanuit de begane grond door de verdiepingsvloer als je de verwarming boven uitzet, bijna even groot is als door de ramen, vloer en gevel bij elkaar. Dit is iets wat veel mensen onderschatten. Het temperatuurverschil is immers niet heel groot. Maar doordat de warmteweerstand van een verdiepingsvloer, zeker als je het trapgat ook nog meeneemt, zo klein is speelt dit toch een belangrijke rol. Zelfde geldt trouwens voor een tussenmuur.

Je gaf aan dat een ruimte in je huis alleen met een hogere aanvoertemperatuur warm te krijgen is. Misschien helpt dit verhaal om dat te verhelpen, bijvoorbeeld als je een aangrenzende ruimte niet aan het verwarmen bent waardoor het warmteverlies veel groter is dan waar in het oorspronkelijke ontwerp rekening mee is gehouden. Ik zou namelijk hopen dat het systeemontwerp bij een woning uit 2020 redelijk in balans is.

Het maakt trouwens niet of nauwelijks uit of je de ventilatie meerekent. Deze wordt namelijk afgevoerd vanaf verwarmde ruimtes (badkamer, keuken...], en daar raak je de warmte kwijt, niet waar de lucht het huis binnenkomt. Bij minder ventilatie of tocht, en zeker bij een WTW, wordt wel de evenwichtstemperatuur hoger (16.5 graden in dit geval] Hoogstens heb je een beetje warmteterugwinning door de afvoerleidingen, maar dat lijkt me marginaal.

[ Voor 4% gewijzigd door JBtL op 07-10-2022 22:11 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-09 08:43
Andrehj schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:30:
[...]

Paar opmerkingen:
  • Je spreadsheet is aardig onoverzichtelijk, want je gebruikt veel getallen in de cellen.
  • Je rekent met 145 cent voor een kuub gas. Dat is niet bepaald de marktprijs op dit moment. Weliswaar het overheidsplafond, maar dat is al lager dan jouw 1500 kuub en deze enorme subsidie van 30 miljard kunnen we niet lang vol houden.
  • Je rekent met 40 ct/kWh voor de WP, maar de meeste gezinnen maken dat budget voor 2900 kWh al op voor de rest van de woning. Ik zou met realistischer prijzen rekenen.
  • Waar kun je voor 7k netto een L/W WP kopen? Dat lukt gezien de offertebedragen in dit topic al lang niet meer. Was zelfs in 2019 al moeilijk.
  • Als je voor L/W WP uitgaat van een COP van 5 (wat haalbaar is met VVW, maar zeker niet voor SWW), dan moet je voor W/W rekenen met 6 of misschien wel nog wat hoger.
  • Ook de W/W WP zal je anno 2022 inclusief boring niet meer voor die prijs kunnen kopen.
[...]

Nee. Want je kunt met zo'n convector niet ontvochtingen.
Bedankt voor de feedback. Heb je toevallig realistische prijzen in gedachte? Ik kan het topic wel doorspitten maar dat gaat heel veel tijd kosten zie ik :z . Ik reken overigens met de plafondprijzen omdat ik voordat ik een warmtepomp neem, zonnepanelen installeer en gasbeparende maatregelen neem waardoor ik onder het plafond zal zitten. Deze subsidie is inderdaad niet houdbaar denk ik dus de terugverdientijd zal alleen maar korter worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:10
Ik kreeg (omdat ik als vrijwilliger energiecoach ben) een bijscholing hybride WP.
Dat was een halve-waarheden verhaal naar mijn idee.

Het riep bij mij wel de volgende vraag op:
zijn er situaties waar een hybride WP GEEN verbetering is ten opzichte van een puur gasketel oplossing?
[Dus nu niet gaan roepen dan full electric meestal beter is, dat weet ik :) ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
Ik denk in situaties waarbij de watertemperatuur niet lager kan dan 50 °C om aan de warmtevraag te voldoen.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

BarryH schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 22:09:
Ik kreeg (omdat ik als vrijwilliger energiecoach ben) een bijscholing hybride WP.

zijn er situaties waar een hybride WP GEEN verbetering is ten opzichte van een puur gasketel oplossing?
Bij heel weinig afgifte wat alleen geschikt is voor hoge temperatuur.
De gedachten van hybride warmtepomp ophangen en wegwezen klopt gewoon niet.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL

Op plekken waar weinig gewoond wordt (vakantiewoningen etc.,) en je eigenlijk snel wil opwarmen. Dan is een lucht lucht warmtepomp geschikter.

Maar voor de rest, overal waar je plek hebt, en een buitenunit kwijt kan zonder overlast.

[ Voor 4% gewijzigd door JBtL op 07-10-2022 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Jojan265 @DutchWing
Maar die hoge temperatuur:

Dat gaat over radiator systemen.
Die kunnen max 80 graden leveren (ok, extreem 90 graden)
Dat is dan nodig bij -10 graden buiten.

In het voor en najaar, is dan een veel lagere temperatuur toch ok?

Of is dit b.v. bij convectorputten toch weer heel anders?

[ Voor 10% gewijzigd door BarryH op 07-10-2022 22:23 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@BarryH eigenlijk is een warmtepomp toevoegen altijd een goed idee, ook op Ta 55 is een warmtepomp - afhankelijk van de tarieven - nog tot het vriespunt goedkoper in gebruik (A2/W55 cop 2.3 bij mijn WP). Energetisch is het dan ook gunstiger.
Of het zich terugbetaalt voor de einde van de levensduur is een ander verhaal.

[ Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 07-10-2022 22:25 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Jojan265 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 22:12:
Ik denk in situaties waarbij de watertemperatuur niet lager kan dan 50 °C om aan de warmtevraag te voldoen.
laat eens een afgiftesysteem zien die niet met minder dan 50 uitkan met minimale aanpassingen.

probleem is niet het hibride verhaal. het probleem is de installateur die maar wat aan loopt te pielen en daardoor nog steeds het hele feest op 70 graden staat en die WP er voor de show bijstaat.

het idee van hibride is leuk. de uitvoering in 90% van de gevallen doet het hele voordeel teniet.

[ Voor 69% gewijzigd door flippy op 07-10-2022 22:31 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Gerekend met het prijsplafond als benchmarkprijzen en 8 kWh uit een m³ gas kom je op een break-even COP van 2.2.
Heb je 65 graden nodig, dan moet het warmer dan 7 °C zijn buiten om COP 2.2 te halen. Dat is nog steeds het grootste deel van het stookseizoen.

En als die warmtepomp er eenmaal staat is verbeteren van de afgifte opeens enorm interessant.

[ Voor 15% gewijzigd door Proton_ op 07-10-2022 22:31 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Proton_ Jouw eigenlijk niet, gaat dat over convectorputten? of over dat een HWP altijd helpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@BarryH dat hij inderdaad altijd zinvol is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
flippy schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 22:28:
[...]
laat eens een afgiftesysteem zien die niet met minder dan 50 uitkan met minimale aanpassingen.
Bijv. een monumentaal gebouw, waar geen HR++ e.d. geplaatst mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Jojan265 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 22:34:
[...]

Maar dat wordt bij -10 toch warm bij Ta = 80 ofzo.
dus bij 5 graden buiten maar 50% nodig -> ca. Ta=50 ?
en als de ruimtes op temperatuur zijn kan de Ta nog wat verder zakken.
Kortom: dit is toch juist de reden van een hybride?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Kortom:
vloerverwarming of zltv -> full electric
gewoon radiatoren of convectorputten -> hybride

Daarbij zal een hybride meer kunnen doen als de aanvoer temperatuur lager mag zijn.
En bij de eerste push om het huis op temperatuur te krijgen zal de hybride vrij snel de gasketel bij schakelen.

Kortom:
ALS hybride, dan een goed instelbare nemen: de grens waaronder die stopt, de max. Ta en condities waaronder de gasketel wordt bijgeschakeld.
Daarnaast minimaal met een elektra meet stekker het Everbruik van hybride en gasketel meten, om te leren hoe de samenwerking gaat en daarmee geinformeerd aan de instellingen te sleutelen

EN: gebruik de installateur voor het installeren, maar ga zelf met de parameters aan de slag. Zodat je de hybride goed benut.

[ Voor 9% gewijzigd door BarryH op 07-10-2022 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Jojan265 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 22:34:
[...]

ik weet niet wat HR++ betekent maar aangezien ik jaarlijks van tientallen monumentale panden (waar al sinds 1970 niks aan gedaan is) de warmtpomp onderhoud en die draait gewoon op normale temperaturen denk ik dat de prakijk anders uitvalt dan hoe men denkt dat het gaat.

ik bedoel ook echt: laat mij een daadwerkelijke situatie zien waar men niet met minder dan 50 uitkomt met minimale aanpassingen. niet theorie.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 07-10-2022 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
BarryH schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 22:46:
[...]

Maar dat wordt bij -10 toch warm bij Ta = 80 ofzo.
dus bij 5 graden buiten maar 50% nodig -> ca. Ta=50 ?
en als de ruimtes op temperatuur zijn kan de Ta nog wat verder zakken.
Kortom: dit is toch juist de reden van een hybride?
Ik denk datje juist gelijk hebt. Ik moet nog even omdenken bij een Hybride. Om het op temperatuur te brengen kun je de gasketel gebruiken en het gebouw op temperatuur te houden tot ca. 2°C zou je dan de WP kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Jojan265 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 22:55:
[...]

Ik denk datje juist gelijk hebt. Ik moet nog even omdenken bij een Hybride. Om het op temperatuur te brengen kun je de gasketel gebruiken en het gebouw op temperatuur te houden tot ca. 2°C zou je dan de WP kunnen gebruiken.
waarom 2 graden?
en hoe bedoel je op temperatuur te brengen? de toko hoeft maar 1x warm gestookt te worden en dan blijft die daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@flippy
Wellicht usecase:
2 persoonshuishouden overdag aan het werk in slecht geisoleerd huis. verwarming gewenst van 1800-2300 door de weeks.
Wellicht is dan 2300-1800 16 graden en 1800-2300 20 graden effectief. je hebt lagere verwarmingsbehoefte alleen elke dag de sprint van 16 naar 20 graden rond 1800 uur doe je (deels) met de gasketel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

BarryH schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 23:10:
@flippy
Wellicht usecase:
2 persoonshuishouden overdag aan het werk in slecht geisoleerd huis. verwarming gewenst van 1800-2300 door de weeks.
Wellicht is dan 2300-1800 16 graden en 1800-2300 20 graden effectief. je hebt lagere verwarmingsbehoefte alleen elke dag de sprint van 16 naar 20 graden rond 1800 uur doe je (deels) met de gasketel
als je in een uur tijd zoveel warmte in de toko kan jassen het het huis gemaakt van 1 grote radiator. dan kan je alsnog goedkoper non stop stoken op een hele lage temperatuur als je toch zoveel radiatoren hebt hangen.

dat is vaak het voordeel van die oude panden, die hebben meters aan meters met oude gietijzeren radiatoren hangen met dikke muren. dus die woningen reageren heel traag puur door de massa. met wat inregelen heb je dat wel stabiel op acceptabele temperaturen. moet je natuurlijlk niet zo'n cv-kneus hebben die de boel op 80 graden zet en wegloopt.

interesanter is het vaak als het monumentale panden zijn waar bedrijven in zitten en er in de weekeinden niet zijn. dan kan het nog wel een beetje creatief worden met instellen icm een ketel. vooral als je de ketel begrenst.

[ Voor 29% gewijzigd door flippy op 07-10-2022 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carman1971
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09-09 20:41
BarryH schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 23:10:
@flippy
Wellicht usecase:
Klopt ik stel me nu ook wel de vraag. Onze woning is 200m2 groot, maar enkel living en keuken zijn verwarmd in de ochtend en avond + weekend. Dus dat is hooguit 1/3 van de tijd. badkamer is nog minder, maar 2 uur per dag. Is het dan rendabel om hiervoor 24 uur aan een stuk een warmtepomp te laten draaien en alles op 21 graden te houden?

Ik heb eerste offerte binnen voor een full elektric met Mitsubihi buitenunit Ecodan PUHZ-SHW80YAA 10KW
daar moet ik 18300 euro voor ophoesten ?

Ga nu ook prijs vragen voor een CV gasketel en een lucht/lucht WP die enkel keuken en living verwarmt.
Voor 18000 euro koop ik waarschijnlijk een nieuwe CV + een nieuwe L/L WP en thuisbatterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Carman1971 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 23:30:
[...]

Klopt ik stel me nu ook wel de vraag. Onze woning is 200m2 groot, maar enkel living en keuken zijn verwarmd in de ochtend en avond + weekend. Dus dat is hooguit 1/3 van de tijd. badkamer is nog minder, maar 2 uur per dag. Is het dan rendabel om hiervoor 24 uur aan een stuk een warmtepomp te laten draaien en alles op 21 graden te houden?

Ik heb eerste offerte binnen voor een full elektric met Mitsubihi buitenunit Ecodan PUHZ-SHW80YAA 10KW

Ga nu ook prijs vragen voor een CV gasketel en een lucht/lucht WP die enkel keuken en living verwarmt.
Voor 18000 euro koop ik waarschijnlijk een nieuwe CV + een nieuwe L/L WP en thuisbatterij
het rekensommetje/offerte wat je opgegeven is klopt zoizo niet. als je maar een paar ruimtes echt verwarmt is een 10kW warmtepomp natuurlijk van de zotte. er zijn veel goedkopere alternatieven dan de biblok die ze je nu door je strot duwen met die offerte.
een simpel monoblok met een standaard warmtepompboiler of zelfs een losse tank zit je tussen de 7 en 8 aan materiaal momenteel voor een beetje leuk spul. dan gaat daar nog 3,5 aan subsidie vanaf dus met nog 1000 aan manuren van de lokale handige harrie (en voor bonnetje subsidie) ben je er wel voor 5~6k als je de subsidie terugkrijgt.

maar ander stookgedrag kan zeker onder de streep efficenter zijn. de meer van je afgiftesysteem je kan gebruiken de lager de watertemperatuur kan zijn en de efficienter de boel loopt.dat idee is voor velen erg tegenstrijdig en lastig erin te krijgen maar het werkt toch echt zo. warmtepompen zijn nu eenmaal een ander beestje dan een gasketel. en we zijn nu eenmaal opgegroeid met vaders die met een stok naast de thermostaat staat die je een mep verkoopt als je eraan zit terwijl de ijskristallen op je slaapkamerraam steeds groter worden.... dat is gewoon lastige gewoontes om af te leren....

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 07-10-2022 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

BarryH schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 22:23:
@Jojan265 @DutchWing
Maar die hoge temperatuur:

Dat gaat over radiator systemen.
Die kunnen max 80 graden leveren (ok, extreem 90 graden)
Dat is dan nodig bij -10 graden buiten.

In het voor en najaar, is dan een veel lagere temperatuur toch ok?

Of is dit b.v. bij convectorputten toch weer heel anders?
Als je afgifte systeem niet toereikend is heb je standaard hogere aanvoertemperaturen nodig om pendelen tegen te gaan, dus lagere COP.

Het is dus heel afhankelijk van de woning, de grote/type van de afgifte, welk specificaties qua hybride warmtepomp je neemt enzovoorts…

Dus als je kleine radiatoren hebt welke precies voldoende zijn bij 20/25 en -10/80 (buitentemp/aanvoertemp)
Zul je dus toch misschien iets moeten doen aan je afgifte icm een hybride warmtepomp, of efficiëntie inleveren…

Maar in veel gevallen is dit veel minder aan de orde, want huizen uit de jaren 80-90 hebben vaak al oversized radiatoren hangen, waardoor bovengenoemde geen prominente rol speelt.

[ Voor 40% gewijzigd door DutchWing op 08-10-2022 01:14 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Carman1971 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 23:30:
[...]

Hier een mooi filmpje met uitleg erover:
YouTube: Is It Better To Leave The Heating On Constantly? Boilers & Heat Pump...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Zwartoog schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:32:
[...]

Mijn oplossing:
[Afbeelding]

Hee joh die grote zwarte dop lekt ( aan draaien tot goed vast dan lekt ie niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik monteer de 3wegklep altijd in de aanvoer zodat de doorgifte van warmte daar stopt.
Inprincipe is de 3wegklep voldoende om het circuit te blokkeren. Alleen als je 3wegklep op de verkeerde plek zit of niet goed sluit krijg je problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LacsapOV
Zou dit wat zijn Flippy? Beetje duur voor wat het is maar het is een idee. Meeste sneeuw en regen ben je dan al kwijt.
https://www.zwembadstore....erkapping-warmtepomp.html

Ik ga ook nog even een net spannnen in "the pit" zodat bladeren er niet allemaal in vallen en tegen de warmtepomp aan gaan plakken. Scheelt ook weer bladruimen.

[ Voor 30% gewijzigd door LacsapOV op 08-10-2022 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 14:21
flippy schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 22:28:
[...]

[...]

probleem is niet het hibride verhaal. het probleem is de installateur die maar wat aan loopt te pielen en daardoor nog steeds het hele feest op 70 graden staat en die WP er voor de show bijstaat.

het idee van hibride is leuk. de uitvoering in 90% van de gevallen doet het hele voordeel teniet.
Dan moet je toch eens verder kijken dan de technische ruimte als je in een jaren 80 kantoor komt.
Niet helemaal relevant voor dit forum omdat het utiliteit is, maar veel van deze kantoren hebben een gevelomkasting met enkele plaatradiator (vrijwel 100% straling) of een ribbenbuis radiator.
Onder de 40 graden doet dit weinig, maar in voor en na seizoen is het net voldoende en kan je op de WP draaien.
Zodra je rond de 5 graden komt moet je al over op bijstook met gasketels en onder de 0 graden sta je volledig op gas omdat een WP het niet zo prettig vind dat het CV water een retourtemperatuur van >50 graden te verwerken te krijgt.
Voordeel van deze installaties is met name dat ze ook kunnen koelen en je Energie label een paar stappen hoger maken zodat je je kantoor kan blijven verhuren (>label C). Paar PV paneeltjes er bij en je hebt een A label ondanks dat bij wind de regen aan de binnenkant van de ramen naar beneden loopt door de kieren.

Betreft HR++ glas in monumenten. Hier wordt meestal Monumenten glas geplaatst. Dit is nieuw HR++ glas met de uitstraling van oud glas dus met alle vervormingen en imperfecties. Rete duur, maar anders komen de overheidgebouwen (vaak monumenten) niet aan hun A label wat doelstelling is.

[ Voor 8% gewijzigd door Pietje555 op 08-10-2022 08:51 ]

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

LacsapOV schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 08:41:
Zou dit wat zijn Flippy? Beetje duur voor wat het is maar het is een idee. Meeste sneeuw en regen ben je dan al kwijt.
https://www.zwembadstore....erkapping-warmtepomp.html

Ik ga ook nog even een net spannnen in "the pit" zodat bladeren er niet allemaal in vallen en tegen de warmtepomp aan gaan plakken. Scheelt ook weer bladruimen.
het kan, al denk ik dat je voor dat geld best veel mooi hout kan kopen voor een mooi afdakje te timmeren.
Pietje555 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 08:45:
[...]

Dan moet je toch eens verder kijken dan de technische ruimte als je in een jaren 80 kantoor komt.
Niet helemaal relevant voor dit forum omdat het utiliteit is, maar veel van deze kantoren hebben een gevelomkasting met enkele plaatradiator (vrijwel 100% straling) of een ribbenbuis radiator.
Onder de 40 graden doet dit weinig, maar in voor en na seizoen is het net voldoende en kan je op de WP draaien.
Zodra je rond de 5 graden komt moet je al over op bijstook met gasketels en onder de 0 graden sta je volledig op gas omdat een WP het niet zo prettig vind dat het CV water een retourtemperatuur van >50 graden te verwerken te krijgt.
Voordeel van deze installaties is met name dat ze ook kunnen koelen en je Energie label een paar stappen hoger maken zodat je je kantoor kan blijven verhuren (>label C). Paar PV paneeltjes er bij en je hebt een A label ondanks dat bij wind de regen aan de binnenkant van de ramen naar beneden loopt door de kieren.

Betreft HR++ glas in monumenten. Hier wordt meestal Monumenten glas geplaatst. Dit is nieuw HR++ glas met de uitstraling van oud glas dus met alle vervormingen en imperfecties. Rete duur, maar anders komen de overheidgebouwen (vaak monumenten) niet aan hun A label wat doelstelling is.
zulke panden ook vaak zat gezien en in de prakijk komt dat wel uit meestal mits men het stookgedrag aanpast en niet meer probeert om 7 uur pas de verwarming aan te zetten. in sommige gevallen stoken ze gewoon bivalent op het element omdat het onder de streep alsnog goedkoper is dan gas erbij houden. maar doorgaans laat ik de financien zien wat men kan besparen om van 55 graden naar 35 te gaan (dus allles vervangen door LTV/T33) en dan zien ze vaak dat die 40+ jaar oude radiatoren vervangen soms binnen 1 stookjaar terug te verdienen zijn. als jij van 25k per jaar stookkosten bij 55 graden naar 12k bij 35 graden kan is dat een snel rekensommetje als je voor 10k nieuwe radiatoren hebt hangen. ben er ook al bij een paar geweest waar men voor casette fancoils is gegaan en meteen airco erbij in de zomer. toen was het helemaal goedkoop qua een losse vrf installatie erbij. die offerte van 40k tekenden ze lachend voor....

deze rekensom telt ook voor reguliere huizen. dus als je de cop van 2.5 naar 5 kan trekken door radiatoren te vervangen op een paar plekken bespaart je dat vies veel geld, dat geld kan doorgaans erg snel een nieuwe radiator links en rechts betalen. helemaal als die radiatoren er al hangen sinds joop den uyl premier was....

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 08-10-2022 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-09 09:40
Ik hoop in januari mijn monoblock te laten plaatsen en heb door het hele huis nu Jaga convectoren. Met de CV ketel (40 graden is het minimum voordat hij gaat pendelen) hebben we het afgelopen jaren prima warm gekregen in huis.

Wat denken jullie: heeft het zin om ventilatortjes te plaatsen op deze convectoren om zo de aanvoertemperatuur naar beneden te krijgen? En dan overal of niet op de slaapkamers waar de verwarming zelden aan staat?

Oud jaren 30 huis met redelijke isolatie.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

wheli schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:06:
Ik hoop in januari mijn monoblock te laten plaatsen en heb door het hele huis nu Jaga convectoren. Met de CV ketel (40 graden is het minimum voordat hij gaat pendelen) hebben we het afgelopen jaren prima warm gekregen in huis.

Wat denken jullie: heeft het zin om ventilatortjes te plaatsen op deze convectoren om zo de aanvoertemperatuur naar beneden te krijgen? En dan overal of niet op de slaapkamers waar de verwarming zelden aan staat?

ik zou eerst aankomend jaar kijken hoe laag je de stooklijn kan krijgen door de boel goed in te regelen en af te stellen. dan kan je eventueel nog bekijken of honderden/duizenden euros uitgeven aan aliexpres fans met een dure jaga sticker erop de moeite waard is. niet vergeten dat de jaga fans tussen de 300 en 1000 euro kosten per unit.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 08-10-2022 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aLo-0ML0K4iJVqUrF1Q_LDnmGDY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BBtJA8nRSL8caVkDbFeLBRbn.jpg?f=fotoalbum_large
Geen last meer van bladeren en pikkende vogels. 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
@wheli Ik heb losse ventilatoren onder de radiatoren en dat werk best goed.
Je moet alleen het thermostaatje vervangen omdat deze op een te hoge temperatuur schakelt.
Ook gebruik ik ze niet 's avonds want hoe stil ook, in de slaapkamer is het best wel wat lawaai.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenkamp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:16
Heb hier jaga voorzien van extra vent. door één speedcomfort te voorzien van extra vent. van de zelfde spanning.
Deze liggen met rubberen voetjes los op de convector binnen de beplating.
De speedcomfort regelt hierbij dmv sensor het aan uit gedrag en de voeding voor de extra vents.
Heb dit nog niet met wp (is in bestelling) kunnen testen.
Wel met cv dan gaat dit goed.

MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LacsapOV
We draaien hier op een paar dagen na nu een jaar met de warmtepomp. Even gekeken wat voor een cijfers eruit zijn gerold en dat kwam overeen met de opgave van de fabrikant. (Atlantic)
- Verbruik 1682kwh
- SCOP CV a 5.5 bij 27 graden (Opgave is 4.7 bij 35 graden)
- SCOP SWW a 3.7 bij 47 graden (Opgave is 3.4 bij 55 graden)

Helemaal niet verkeerd als je er vanuit gaat dat ik van 1200m3 gas af kom. Beetje HR++ glas, vloerverwarming en decentrale WTW in de woonkamer. En natuurlijk de warmtepomp.
Dat de radiatoren verkeerd waren aangesloten heeft vast ook niet geholpen. Ik had echt wel 60 graden nodig voorheen. Weinig radiator oppervlakte en verkeerd aangesloten. 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LacsapOV schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 17:08:
We draaien hier op een paar dagen na nu een jaar met de warmtepomp. Even gekeken wat voor een cijfers eruit zijn gerold en dat kwam overeen met de opgave van de fabrikant. (Atlantic)
- Verbruik 1682kwh
- SCOP CV a 5.5 bij 27 graden (Opgave is 4.7 bij 35 graden)
- SCOP SWW a 3.7 bij 47 graden (Opgave is 3.4 bij 55 graden)

Helemaal niet verkeerd als je er vanuit gaat dat ik van 1200m3 gas af kom. Beetje HR++ glas, vloerverwarming en decentrale WTW in de woonkamer. En natuurlijk de warmtepomp.
Dat de radiatoren verkeerd waren aangesloten heeft vast ook niet geholpen. Ik had echt wel 60 graden nodig voorheen. Weinig radiator oppervlakte en verkeerd aangesloten. 🙃
1682 kWh als vervanger van 1200 m³ gas klinkt wat al te mooi. Hoe heb je dat stroomverbruik gemeten? sCOP is ook erg goed, vooral die van SWW. Hoe heb je de warmteopwek gemeten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LacsapOV
Andrehj schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 17:49:
[...]

1682 kWh als vervanger van 1200 m³ gas klinkt wat al te mooi. Hoe heb je dat stroomverbruik gemeten? sCOP is ook erg goed, vooral die van SWW. Hoe heb je de warmteopwek gemeten?
Losse kwh meter. Meting via interne sensoren, ta, tr en flow. Geen reden om eraan te twijfelen, alle cijfertjes liggen in de lijn der verwachting.

Maar als ik geen Warmtepomp had gekocht dan was ik met de overige aanpassingen waarschijnlijk uitgekomen op 800-900m3 gas.

Ik had er ook een kosten/baten (analyse) op losgelaten en die kwam negatiever uit dan je zou denken op basis van mijn bericht.
Als je even de zonnepanelen en de prijzengekte niet meeneemt in de vergelijking dan was het maar een matige investering geweest.
Ik was dan met de warmtepomp in 15 jaar zo'n duizend of 2 goedkoper geweest. Al het gedoe met inlezen etc... niet waard. 😉 Maar met de huidige gekte heb ik de totale investering van netto 18.5k in 2.5 jaar terugverdiend.

Dus met koeienletters, ik ben van een heul heul slecht CV systeem naar een heul heul goed ingericht CV systeem gegaan. Daar zit 'm de crux.

[ Voor 6% gewijzigd door LacsapOV op 08-10-2022 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Zijn er mensen die interesse hebben in een LG warmtepomp?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-10-2024
Blihi schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:06:
[...]

Dat wil hij niet, dat suggereerde Naalroc, maar die suggestie snap ik ook niet. Gewoon de bestaande leidingen gebruiken natuurlijk.
Inderdaad pannenkoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Dylantje2 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 18:39:
Zijn er mensen die interesse hebben in een LG warmtepomp?
als je er eentje ook echt kan krijgen zal er wel klandizie voor zijn,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

flippy schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 19:30:
[...]

als je er eentje ook echt kan krijgen zal er wel klandizie voor zijn,
Er schijnt wat te koop te zijn In NL dus met subsidie

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturmer93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-09 18:52
Dylantje2 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 19:56:
[...]

Er schijnt wat te koop te zijn In NL dus met subsidie
Wie wat waar? _/-\o_ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

pm lijkt me beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:35
Toevallig zag ik dat aircoplazazwolle beweerd deze op voorraad te hebben, geen idee of dit ook echt zo is:

https://aircoplazazwolle....oge-subsidie-50kw-tm-16kw

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12-09 10:58
ConQuestador schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 20:32:
[...]

Toevallig zag ik dat aircoplazazwolle beweerd deze op voorraad te hebben, geen idee of dit ook echt zo is:

Klopt, de mijne zo'n twee weken geleden besteld (op maandag) woensdag middag bezorgd. Webshop doet het niet dus bestellen via telefoon/whatsapp. Drie keer raden wat mij vandaag weer van de straat heeft gehouden. Ben 'm aan het aansluiten met buffervat, zit dus meer werk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
wheli schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:06:

Ik zou het ook met losse thermostaten doen van ali en goede fans kopen.
veel m3 airflow en stil. kijk naar goede waterkoeling fans zoals PH-F120MP
Be Quiet Silent Wings 4 120 mm Fan
Ja het is dan ook niet goedkoop, maar wel veel stiller en veel meer airflow dan die standaard meuk.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harm-89
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 13:03
[...]

Nu ik dit lees, ga ik toch maar even reclame maken voor mijn eigen topic :). Zou een HM123MR.U34 wat zijn voor mijn installatie?

https://gathering.tweaker...message/73048006#73048006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-08 11:59
@LacsapOV welke decentrale wtw heb je gekocht en hoe werkt dat voor je?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

[...]

Nee niet daar.
Maar gaat op afspraak, bellen wat er is.
Lever datum
Dan aanbetalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Pietje555 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:36:
[...]

En gaat de huurprijs flink omhoog. Iedere investering moet immers door de huurder betaald worden.
Want 50 nieuwe warmte pompen moeten tegen de laagste prijs ingekocht worden (ivm doorrekenen in de huurprijs) en een monteur 100 uur nog eens alle pompen apart inregelen € 10.000 kost wat ook weer de huurprijs opjaagt.
De wereld draait om het rondpompen van geld en uiteindelijk valt er alleen bij de consument wat te halen.
Iedere maatregel of subsidie zal altijd altijd door jou of je buurman betaald moeten worden.
Tuurlijk we zijn erop getraind elkander voortdurend te factureren.
En ALLES draait om geld en als je je door geld laat leiden dan krijg je hele andere dilemma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-07 13:37

gakkethijs

niks

Sinds maart aan het plannen en wachten op leveringen maar eindelijk is mijn warmtepomp afgeleverd.
Via een goede vriend die professioneel airco's monteert een mitsubishi heavy industrie warmtepomp aangeschaft. Dit is een ander 'merk' dan Mitsubishi Electric Ecodan. De prijs inclusief support vanuit de groothandel/importeur was te goed om het niet te doen. Er blijven nog slechts een paar vragen over waarbij jullie mij misschien mee kunnen helpen.

Ik wil een Kamstrup multical installeren. In Nederland zijn deze blijkbaar niet normaal te bestellen.
Marktplaats biedt geen uitkomst. De versies die op marktplaats te koop staan zijn slechts 1.5m3/h met een 3/4" aansluiting.

Heb ik via deze Duitse website de juist geselecteerd? Pomp in kwestie is een CPD11-
25M/65 wat vertaalt naar een grundfos UPM2 K 25-70.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRU6z9AyRUw3t5zdRoSVATMgDxw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TRivBgafMhFTV9ixKmgWMKWC.png?f=fotoalbum_large

Als ik op de facebook pagina van @koevlaas2 kijk zie ik een vergelijkbare setup

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.6435-9/32332122_1966360613450929_199729491231113216_n.jpg?_nc_cat=102&ccb=1-7&_nc_sid=8bfeb9&_nc_ohc=AWqoDAva5HUAX9ylV20&_nc_oc=AQkAPUFOSR3TvM7LqWvzU2nF1SC9jBd2LBOM_eyg9ZVTPlO0tE7r-F2rZ4SX6YfIt2s&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=00_AT9HFn5LhOkpcumtIVDkYyJt4rCxzH9o_CusCBImqrMmxw&oe=6367F9BF

De aansluitingen van de temperatuursensoren in het warmwatervat zijn 2 buisjes (onder en boven in het vat). Is het echt zo simpel dat ik de sensor daar in leg en opvul met isolatie? Zie onderstaand schema BT6 & BT7

Daarnaast moet er aan de CV-leidingen ook 2 temperatuursensoren worden gemonteerd. Kwestie van vast tapen met isolatietape? Zie onderstaand schema BT25 & BT71

Voor de WAR-regeling moet sensor BT1 ergens buiten hangen. Ik kan de kabel makkelijk via de oude CV kanalen naar buiten brengen maar wat is een slimme plek? Noordzijde van de schoorsteen lijkt mij dan goede plek klopt dit? Of zal ik de kabel verlengen hem zodat hij op het dak van de garage komt in de buurt van de buiten unit? Er onder de gele pijl. Dit is de west gevel maar kan het dan achter de buitenunit plaatsen in de schaduw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k9VGPOYSHAbwioAT0Nc0oyyY-Sw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I6aomcOAgrnw7ngBWWg5UoW1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

gakkethijs schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 14:04:

Voor de WAR-regeling moet sensor BT1 ergens buiten hangen. Ik kan de kabel makkelijk via de oude CV kanalen naar buiten brengen maar wat is een slimme plek? Noordzijde van de schoorsteen lijkt mij dan goede plek klopt dit? Of zal ik de kabel verlengen hem zodat hij op het dak van de garage komt in de buurt van de buiten unit? Er onder de gele pijl. Dit is de west gevel maar kan het dan achter de buitenunit plaatsen in de schaduw.
in de schaduw niet zijnde op het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@gakkethijs Kampstrup is nauwelijks leverbaar. Kan beter naar Sharky van Diehl kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:20
@gakkethijs Ik kijk voor veel componenten vaak op de Duitse Ebay. Daar is vaak wel wat te vinden. Zowel nieuw als gebruikt. https://www.ebay.de/sch/i...13&_nkw=kamstrup&_sacat=0

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:40

martijn v o

Certified by Enphase.

gakkethijs schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 14:04:
Sinds maart aan het plannen en wachten op leveringen maar eindelijk is mijn warmtepomp afgeleverd.
Via een goede vriend die professioneel airco's monteert een mitsubishi heavy industrie warmtepomp aangeschaft. Dit is een ander 'merk' dan Mitsubishi Electric Ecodan. De prijs inclusief support vanuit de groothandel/importeur was te goed om het niet te doen. Er blijven nog slechts een paar vragen over waarbij jullie mij misschien mee kunnen helpen.

Ik wil een Kamstrup multical installeren. In Nederland zijn deze blijkbaar niet normaal te bestellen.
Marktplaats biedt geen uitkomst. De versies die op marktplaats te koop staan zijn slechts 1.5m3/h met een 3/4" aansluiting.

Heb ik via deze Duitse website de juist geselecteerd? Pomp in kwestie is een CPD11-
25M/65 wat vertaalt naar een grundfos UPM2 K 25-70.

[Afbeelding]

Als ik op de facebook pagina van @koevlaas2 kijk zie ik een vergelijkbare setup

[Afbeelding]

De aansluitingen van de temperatuursensoren in het warmwatervat zijn 2 buisjes (onder en boven in het vat). Is het echt zo simpel dat ik de sensor daar in leg en opvul met isolatie? Zie onderstaand schema BT6 & BT7

Daarnaast moet er aan de CV-leidingen ook 2 temperatuursensoren worden gemonteerd. Kwestie van vast tapen met isolatietape? Zie onderstaand schema BT25 & BT71

[Afbeelding]
Ik heb er nog wel één liggen tweedehands. Althans niet nieuw meer, maar nog nooit geïnstalleerd geweest.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-07 13:37

gakkethijs

niks

flippy schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 14:07:
[...]

in de schaduw niet zijnde op het dak.
Top dan verleng ik de kabel zodat ik hem via de garage in de schaduw gepositioneerd krijg.

@Pietje555 bedankt voor de tip
@Zwerius daar had ik gezocht en bedrijf van het plaatje gevonden.
@martijn v o zie pm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 08:44
Wat betreft de energie/warmte meters kwam ik deze tegen op Heima24. Dit omdat ik overweeg om alle meerlagen buizen en koppelingen daar ook te bestellen. De ELSTER SensoStar 2 Typ F90S3 lijkt volgens mij best prima specs te hebben. Werkt ook met M Bus dus lijkt goed uit te lezen. De prijs is wel wat hoger. Klinkt als een alternatief voor de Kamstrup meters. Heeft iemand met deze ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
.

[ Voor 119% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 12:13 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Pagina: 1 ... 164 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.