Ik ga mijn warmtepomp straks op het (groen)dak plaatsen (boven cv ruimte, alles is beton). Om weersinvloeden tegen te gaan, denk ik aan een afdak erover te plaatsen. Het mooiste zou zijn dat ik het afdak van zonnepanelen kan maken. Optimaal zou zijn dat ik een schans van 4 panelen portrait maak (dat kan dan op 10 graden vrijwel puur zuid), waaronder de WP dwars staat te blazen. Echter om vergunningsvrij te blijven, moet ik de panelen zo "laag mogelijk" (*) houden, dus vrijwel op de warmtepomp. Vanaf de zijkanten /voor en achter is alles dan behoorlijk open, maar boven de warmtepomp zou dan een afdak van circa 1,8 x 4,5 meter "zweven".
In diverse handleidingen wordt een afdak afgeraden, maar vaak is daar dan ingetekend dat het afdak ook achterwanden en zijwanden heeft. Is hier ervaring met een "zwevend" dak vrij laag boven de wp en de invloed daarvan op de werking van de warmtepomp?
(*) Idealiter max 1 meter hoog, 1 meter van de dakrand blijven is nog te doen. Kan natuurlijk altijd nog wel vergunning aanvragen als het niet lukt.
[
Voor 3% gewijzigd door
jurjen_g op 02-10-2022 13:50
]