Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 162 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.532.018 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:10

Timple

Ronald.42 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 22:00:
[...]

Staat wel op die grijze sticker toch waar die van gemaakt is??
Nope:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4BW1R-PqzGpaTf3t1-ADiCVgJ4A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4NAUypvfM93paH8hdXdfq4gH.jpg?f=fotoalbum_large
flippy schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 22:02:
[...]

de LE1 is staal, de LE2 is rvs. moet je goed kijken naar typenummer op de tank.
Dus toch wel RVS dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Timple schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 22:06:
[...]

Nope:
[Afbeelding]

[...]

Dus toch wel RVS dan?
yup. anders zou die ook niet 90kg wegen ;)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
.

[ Voor 98% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 11:55 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:26
Proton_ schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 21:56:
@Timple check ook of de gebruikte isolatie UV-bestendig is / geschikt voor buitengebruik. Zo niet, dan inwikkelen met brede pvc tape (of andere wel UV bestendige tape of band :))
Welke isolatie (weer-/UV-bestendig) is geschikt om de leidingen buiten te isoleren?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:31
Ronald.42 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 21:35:
[...]
Volgens mij is 'tie Geëmailleerd staal...
Ja, dat dacht ik ook, vandaar mijn vraag. De mijne ziet er , zo op het plaatje, precies zo uit, en die dingen hebben dus een anode nodig. 'Beetje' lastig om die nu te vervangen/controleren.
Uitdaging!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple

Timple

flippy schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 22:08:
[...]

Pview....

Er zit overigens wel een aansluitgat voor een annode. Maar hopelijk gewoon om compatible te zijn met de andere variant? :9

___
Proton_ schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 21:56:
@Timple check ook of de gebruikte isolatie UV-bestendig is / geschikt voor buitengebruik. Zo niet, dan inwikkelen met brede pvc tape (of andere wel UV bestendige tape of band :))
Goeie! Niet aan gedacht bij het uitzoeken van de isolatie. Het is de Armacell Tubolit DG B1. Staat niets specifiek over UV helaas: https://local.armacell.co...latie/tubolit/tubolit-dg/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple

Timple

flippy schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 22:08:
[...]

Hij was wel redelijk zwaar inderdaad.

En misschien toch niet exact 70cm diameter. Of de deur was toch niet exact 70 cm. Want het eindresultaat is dat dankzij de cirkelzaag het deurgat nu toch 71cm is... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Timple schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 22:06:
[...]

Nope:
[Afbeelding]

[...]

Dus toch wel RVS dan?
Hoeveel m2 is de spiraal in die boiler voor het opwarmen van het water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Timple schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 22:12:
[...]

Pview....

Er zit overigens wel een aansluitgat voor een annode. Maar hopelijk gewoon om compatible te zijn met de andere variant? :9
[...]
Goeie! Niet aan gedacht bij het uitzoeken van de isolatie. Het is de Armacell Tubolit DG B1. Staat niets specifiek over UV helaas: https://local.armacell.co...latie/tubolit/tubolit-dg/
nee, deze tanks hebben alsnog een anode om het laswerk te beschermen. een faalpuntje waar veel rvs tanks uiteindelijk toch op gaan lekken, helemaal als er ook metalen rommel door de spiralen gaat.

en isolatie moet je buiten ALTIJD 3 lagen dik inpakken in pvc tape.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
flippy schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 22:22:
[...]

nee, deze tanks hebben alsnog een anode om het laswerk te beschermen. een faalpuntje waar veel rvs tanks uiteindelijk toch op gaan lekken, helemaal als er ook metalen rommel door de spiralen gaat.

en isolatie moet je buiten ALTIJD 3 lagen dik inpakken in pvc tape.
aluminiumtape lijkt me ook wel goed toch?

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Naalroc schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 22:12:
[...]

Ja, dat dacht ik ook, vandaar mijn vraag. De mijne ziet er , zo op het plaatje, precies zo uit, en die dingen hebben dus een anode nodig. 'Beetje' lastig om die nu te vervangen/controleren.
Uitdaging!
Volgens een andere website zit de anode aan de voorzijde bovenste aansluiting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ksFaQfcmgl40f4TL7ge3LYevwe4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2jkC916QK8DsBVgBbjrF4CuN.jpg?f=fotoalbum_large

In ieder geval heel verwarrend…

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

flippy schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 22:22:
Komt omdat goed RVS lassen altijd een dingetje is, verkeerd lassen en de lasnaad is niet meer Roest Vast Staal.

Maar op zichzelf valt het wel mee hoor… zelden meegemaakt dat een boiler korter als minimaal 15 jaar lang meegaat. (RVS, Koper, Geëmailleerd Staal)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Powrskin schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 22:31:
[...]

aluminiumtape lijkt me ook wel goed toch?
nee, alu tape laat los en is niet waterbestendig tenzij je het profi spul gebruikt wat ik achterin de bus hebt liggen a 90 euro de rol....
rolletje pvc tape is dan stuk beter te verteren....
DutchWing schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 22:33:
[...]

[Afbeelding]

dat een tank rvs is wil niet zeggen dat er geen anode in mag/moet. rvs gaat uiteindelijk alsnog roesten, vaak rond de lasnaden. een anode voorkomt enige issues. niet nu, maar wel over 20 jaar. het roest"Vrij"wil zeggen dat er geen roest opzit als je het koopt, het wil neit zeggen dat het niet kan roesten. kijk maar naar rvs trappen in zwembaden bijvoorbeeld. dat ze er eentje indoen is gewoon stukje "luisteren naar de enginerds" ipv naar de marketingjongens die elke cent willen besparen...
Nexus zie je vrij veel in grotere installaties. als die tanks na 10~15 gezeik geven zal een installatietoko die voor honderduizenden per jaar bij je bestelt vrij rap naar een andere toko gaan en het is een klein weredje ineens als een bepaald merk structureel na x aantal jaar alsnog lekspringt. daarom zie je tegenwoordig ook steeds meer glasvezeltanks voor koudwater en duurzamere anodeoplossingen en zelfs electrische anodes in tanks die het vroeger nooit had. een slechte naam kost je gewoon je bedrijf tegenwoordig.

[ Voor 22% gewijzigd door flippy op 01-10-2022 23:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:31
DutchWing schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 22:33:
[...]

[Afbeelding]

Ja, dat zie ik nu ook: die "DN15" poort is een 3/4" voor de anode, dat is mazzel, bij mij zit hij bovenin, maar dat is dan ook en ander fabrikaat.
Weer een meevaller, qua locatie.

[ Voor 10% gewijzigd door Naalroc op 01-10-2022 22:52 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

flippy schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 22:45:
[...]
nee, alu tape laat los en is niet waterbestendig tenzij je het profi spul gebruikt wat ik achterin de bus hebt liggen a 90 euro de rol....
rolletje pvc tape is dan stuk beter te dat een tank rvs is wil niet zeggen dat er geen anode in mag/moet. rvs gaat uiteindelijk alsnog roesten, vaak rond de lasnaden. een anode voorkomt enige issues. niet nu, maar wel over 20 jaar. het roest"Vrij"wil zeggen dat er geen roest opzit als je het koopt, het wil neit zeggen dat het niet kan roesten. kijk maar naar rvs trappen in zwembaden bijvoorbeeld.
Er zit haast nooit in een RVS boiler een anode.
Maar lees mij post eronder even ;)

Na 20 jaar zou ik de boiler sowieso eruit gooien als je toch de installatie moet vervangen.
Is vaak goedkoper gelijk mee vervangen dan achteraf alsnog.

In RVS zijn ook verschillende gradaties, dus RVS met RVS vergelijken zonder meer informatie is net als Appels en Peren…

Het is trouwens Roest Vast Staal.
Roest Vrij bestaat niet, maar dat geef je zelf wel weer juist aan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
flippy schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 22:45:
[...]

[...]

toevallig heb ik dat. het is wel een stuk goedkoper dan dat trouwens. Ik heb het hele huis in de pirplaat geïsoleerd dus weet onderhand wel wat goede alutape is. Denk dat ik wel 50 rolletjes gekocht heb.
Als je niet oppast betaal je wel de hoofdprijs voor dat spul inderdaad.

dat een tank rvs is wil niet zeggen dat er geen anode in mag/moet. rvs gaat uiteindelijk alsnog roesten, vaak rond de lasnaden. een anode voorkomt enige issues. niet nu, maar wel over 20 jaar. het roest"Vrij"wil zeggen dat er geen roest opzit als je het koopt, het wil neit zeggen dat het niet kan roesten. kijk maar naar rvs trappen in zwembaden bijvoorbeeld.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

DutchWing schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 23:04:
[...]

Er zit haast nooit in een RVS boiler een anode.
Maar lees mij post eronder even ;)

Na 20 jaar zou ik de boiler sowieso eruit gooien als je toch de installatie moet vervangen.
Is vaak goedkoper gelijk mee vervangen dan achteraf alsnog.

In RVS zijn ook verschillende gradaties, dus RVS met RVS vergelijken zonder meer informatie is net als Appels en Peren…

Het is trouwens Roest Vast Staal.
Roest Vrij bestaat niet, maar dat geef je zelf wel weer juist aan :P
klopt, ik ben ook al bij meerdere installaties geweest waarbij in de afgelopen paar jaar achteraf alsnog anodes zijn geplaatst of preventief rvs tanks aan het vervangen zijn of gepland word. dus er is zeker wel een verandering in de markt gaande door veel "rvs" rommel met oostblok-kwaliteit laswerk wat 10~20 jaar geleden op de markt is gedumpt. het word nu wel meer "dubbel genaait" mentaliteit gelukkig.

het is echt geweldig om naar een melding te gaan dat de airco het niet doet en dan kom je op de 7e verdieping en dan is er een rvs buffertank van 8 kuub leeggelopen over de hele techische verdieping heen...
fun fact: kaplaarzen is niet een standaard artikel in mijn bus en het gebeurt vaker dan men denkt :X

let wel ik praat over industriele installaties, niet eigen huis en tuin spul. nexus is toevallig ook een merk wat veel/hoofdzakelijk industreel doet.

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 01-10-2022 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:54

Sport_Life

Solvitur ambulando

Inmiddels een tweede offerte ontvangen.
De eerste offerte was een 10kw met 250l boiler (full electric) voor 25k ex subsidie.
Nu een offerte ontvangen van 9k ex subsidie voor een 8kw Daikin die dan naast de huidige cv ketel (voor sww en koude winters) draait.

Maw gasloos kost 16k extra. Is dan hybride in dit geval niet veel beter ? Ook gezien prijsplafond op gas. Verbruik weet ik niet ivm verbouwing, schat dat het onder de 2000 m3 blijft.

Dan nog een vraag: ik heb zelf al kabels getrokken door het huis van 5x4mm2. Op de offerte wordt aangeven dat 3x2,5mm2 nodig is. Kan ik dan wel de kabels van 5x4mm2 gebruiken?

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 02-10-2022 09:16 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Adriaan71 schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:37:
[...]

Ja schroefmachine's Maar die vond ik niks. ;)
Mooie kranen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-05 09:22

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Dylantje2 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:12:
[...]

Wat ik bedoel.Je hebt een cv ketel die gebouwd is voor 70-90 graden water
Met een Flow X
En je hebt een wp met 20-40 graden water met Flow Y
Daarnaast schakelt een hybrid uit as het leuk begint te worden voor een WP.

Dus waarom hybrid?
Zijn systemen genoeg die gewoon je CV kunnen vervangen.
En als je aan het gas blijft zit je ook met vastrecht.

Koop eerst een WPboiler.
Daarna een wp op zien te snorren. [ als ze iets betaalbaarder worden ]

Maar in de UK zijn nog te koop voor redelijk bedragen, alleen ff ophalen en helaas geen subsidie..
Maar dan heb je wat

Al vaker gezegd.. deze winter uitzitten en rustig voor bereiden.
Als er wat te leveren is.. je slag slaan.
En tsja kosten..
Als je ziet wat er nu gebeurt... ACM handhaaft niet eens.
Dus over geleverd aan de goden.

1000 per maad, aan kosten. zou je zeggen in een paar maanden terug verdient, als je zo rekent.
Dank voor de suggestie m.b.t. de UK
vraag is wat die dingen kosten qua invoer in NL
Installateurs zitten tot eind 2023 vol en laten me gewoon stikken na een afspraak weken vanteviren gemaakt.
Dan maar zelf regelen en zonder subsidie.
Van Den Haag moeten wij als warmtepompliefhebbers het niet hebben dus dan maar de kosten nemen vooraf.

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-05 09:22

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Sport_Life schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:15:
De eerste offerte was een 10kw met 250l boiler (full electric) voor 25k ex subsidie.
Nu een offerte ontvangen van 9k ex subsidie voor een 8kw Daikin die dan naast de huidige cv ketel (voor sww en koude winters) draait.

Maw gasloos kost 16k extra. Is dan hybride in dit geval niet veel beter ? Ook gezien prijsplafond op gas. Verbruik weet ik niet ivm verbouwing, schat dat het onder de 2000 m3 blijft.

Dan nog een vraag: ik heb zelf al kabels getrokken door het huis van 5x4mm2. Op de offerte wordt aangeven dat 3x2,5mm2 nodig is. Kan ik dan wel de kabels van 5x4mm2 gebruiken?
Jazeker!
Hoe dikker de kabel, hoe lager de weerstand en hoe minder verlies je hebt onderweg.

Ik heb in een bui van hobbyisme 2x 20 meter van soepele 5x10mm2 gelegd van hoofdmeterkast (direct achter de hoofdschakelaar) naar de backup omvormer in de berging en weer terug.
Kan nu mooi de warmtepomp (als deze weer leverbaar wordt in 2025) op en de warmtepompboiler welke nu nog redelijk leverbaar zijn.
Waarom? Omdat ik het leuk vond :9

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AartvZ schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:30:
Vraagje. Sinds gisteren staat de verwarming bij ons aan. Sindsdien maakt de binnenunit aardig wat geluid. Tevens fluctueert de temperatuur van het buffervat/warm tapwater hevig en idem van de (vloer)verwarming.

Heeft iemand enig idee hoe dit komt? Is dit normaal gedrag van een warmtepomp wat er bij hoort om de vloerverwarming op temperatuur te krijgen? Het betreft een lucht-warmtepomp.

Onderstaand info uit de warmtepomp via HomeAssistant. Vannacht tussen 23:00 en 06:00 uur is er geen data gelogd. Vandaar de 'aparte' kromming in de grafieken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De temperaturen die je de vloerverwarming verdeler aanbied zijn veel te hoog.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

wat installeren ze extra voor die 16k om gasloos te gaan? dat mag wel heel mooi spul zijn om 25k te spenderen aan materiaal en arbeid als een complete simpele/reguliere gasloze installatie ongeveer 6k kost (ex btw) aan materiaal inkoop voor de installateur...

ja, met die kabel kan je gewoon alles doen wat je wilt. zou wel een net onderverdeelkastje maken zodat je nog andere dingen aan kan sluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 02-10-2022 10:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:42

Ik zou aan installateur 2 een offerte voor all electric vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:38

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Sport_Life accepteer de "hybride" offerte met een maatje grotere warmtepomp. Dan kan je all-electric zonder dat je een poot uitgedraaid wordt ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:05

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

bioscrasher schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:23:
[...]

Dank voor de suggestie m.b.t. de UK
vraag is wat die dingen kosten qua invoer in NL
Installateurs zitten tot eind 2023 vol en laten me gewoon stikken na een afspraak weken vanteviren gemaakt.
Dan maar zelf regelen en zonder subsidie.
Van Den Haag moeten wij als warmtepompliefhebbers het niet hebben dus dan maar de kosten nemen vooraf.
lg interesse? mss via nl leverancier
UK had pana en hitachi staan

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08-05 07:16
Je kunt Armaflex ook schilderen met Armafinish 99. Dan is het ook UV bestendig en weersbestendig.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Pietje555 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:51:
Je kunt Armaflex ook schilderen met Armafinish 99. Dan is het ook UV bestendig en weersbestendig.
klopt, mooi spul. denk alleen dat 100 euro de liter ex wat lastiger te verteren is dan een rol pvc van 7 euro bij de online aircoboer....
Proton_ schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:37:
@Sport_Life accepteer de "hybride" offerte met een maatje grotere warmtepomp. Dan kan je all-electric zonder dat je een poot uitgedraaid wordt ;)
niet met de daikin intergas combi, die weigert dienst zonder gas.

[ Voor 34% gewijzigd door flippy op 02-10-2022 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:38

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
flippy schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:08:
[...]
Ah, net zo briljant ontworpen als de Atag QSolar zonneboiler dus waar je 's zomers alsnog koud mee doucht zonder gasdruk. Wonderlijke engineers daar bij de Nederlandse ketelboeren.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Proton_ schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:40:
[...]

Ah, net zo briljant ontworpen als de Atag QSolar zonneboiler dus waar je 's zomers alsnog koud mee doucht zonder gasdruk. Wonderlijke engineers daar bij de Nederlandse ketelboeren.
Gewoon een Vaillant en klaar is kees. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:10
[...]

Als je gevoelig bent voor complottheorieën zou je opzet kunnen vermoeden om de CV-tak een dienst te bewijzen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 11:55 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]

ik heb uit 1 1/2 hand dat die beslissing niet door de enginerds gemaakt maar de hogere lijn om te voorkomen dat men de intergas later wegdoet en ze onderdelenverkoop missen. mooi stukje koppelverkoop van een hele zure appel voor de consument als die daarachter komt....
het daikin-deel is expres gestript van enkele onderdelen en software is aangepast om stand alone bedrijf te voorkomen...

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 02-10-2022 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Leuk die complotten.
Ik denk eerder dat het gewoon als een geheel moet worden gezien en zo ook bedoelt is om te werken.
Waarom zou je 2 regel-units plaatsen terwijl het ook in 1 kan? Heb je ketel en WP in eigen beheer dan weet je zeker dat je geen problemen hebt met communicatie en hoef je ook geen rekening te houden met allerlei afwijkende protocollen.
Ga je over naar een andere installatie dan moet je beide delen vervangen.
Je koopt toch ook geen nieuwe auto en lepelt de motor van je oude auto over in je nieuwe ondanks de motor nog prima is?

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Pietje555 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 12:38:
Leuk die complotten.
Ik denk eerder dat het gewoon als een geheel moet worden gezien en zo ook bedoelt is om te werken.
Waarom zou je 2 regel-units plaatsen terwijl het ook in 1 kan? Heb je ketel en WP in eigen beheer dan weet je zeker dat je geen problemen hebt met communicatie en hoef je ook geen rekening te houden met allerlei afwijkende protocollen.
Ga je over naar een andere installatie dan moet je beide delen vervangen.
Je koopt toch ook geen nieuwe auto en lepelt de motor van je oude auto over in je nieuwe ondanks de motor nog prima is?
geen complot hoor, dit is gewoon zorgen dat je over 10 jaar nog steeds relevant blijft. niks anders dan oliebedrijven die waterstof bij iedereen al 40 jaar door de strot aan het duwen is. dat spul kunnen ze door een slang stoppen en verkopen, stroom niet.

er is geen reden voor de daikin module om het noodelement te missen of gas te gebruiken tijdens de ontdooicyclus of gewoon glashard niet te werken als er geen gasdruk is ook al heeft het 0 invloed op de werking van het daikin deel. jij zal er toch ook een mening over hebben als je auto niet wilt starten omdat je asbak vol zit? of je een auto koopt met een aanhanger die je niet kan verwijderen omdat de helft van je motormangement in de aanhanger zit....

waarom kan je bij een los monoblok of split wel gewoon los een gasketel ernaast hangen en aan laten sturen via de WP maar bij deze specifieke koppelverkoop is de integratie zover gegaan dat het 100% opzettelijk niet kan? niet vergeten dat het aanpassen van de hydrobox van daikin in hardware en software gewoon harde pegels kost. iemand heeft dat betaald met de visie dat ze dat geld terugzien. welke partij kan jij bedenken wie er profijt zou hebben aan het zorgen dat een installatie die in orginele staat perfect alleen kan draaien dat ineens niet meer kan en economisch gezien niet te doen is om terug te bouwen naar hoe daikin de unit orgineel verkoopt?

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 02-10-2022 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[...]

Het is een aangepaste Intergas ketel voor Daikin, dus dit besluit komt vanuit Daikin en niet Intergas :)

De Intergas ketel heeft namelijk ook een aangepaste branderautomaat en wordt verkocht via Daikin, niet Intergas.

Zie het net zoals een OEM circulatiepomp van Grundfos of Wilo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

DutchWing schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:04:
[...]
Het is een aangepaste Intergas ketel voor Daikin, dus dit besluit komt vanuit Daikin en niet Intergas :)
De Intergas ketel heeft namelijk ook een aangepaste branderautomaat en wordt verkocht via Daikin, niet Intergas.
Zie het net zoals een OEM circulatiepomp van Grundfos of Wilo.
niet helemaal, het is een samenwerking zodat ze beide relevant blijven en niet onafhankelijk kunnen draaien. die keuze is samen gemaakt. immers komt de brander nog steeds bij intergas vandaan ook al kan je hem alleen krijgen via de gouden portaal van daikin...

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 02-10-2022 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Pietje555 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:51:
Je hebt ook Armaflex wat gelijk UV bestendig is, nog makkelijker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

DutchWing schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:07:
[...]

Je hebt ook Armaflex wat gelijk UV bestendig is, nog makkelijker.
geen fan van. word nog steeds na paar jaar opgevreten door de vogels. wel handig bij zichtwerk binnen met zoninval en in fabriekshallen waar bijvoorbeeld gelast word.

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 02-10-2022 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

flippy schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:06:
[...]

niet helemaal, het is een samenwerking zodat ze beide relevant blijven en niet onafhankelijk kunnen draaien. die keuze is samen gemaakt. immers komt de brander nog steeds bij intergas vandaan ook al kan je hem alleen krijgen via de gouden portaal van daikin...
De hybride van Daikin-Intergas is niet zoals een standaard bivalent oplossing.
Daikin verkoop namelijk ook gewoon de add-on hybride variant en die werk toch iets anders.
Ik heb mij er toen in verdiept omdat een opdrachtgever zo’n Daikin-Intergas opstelling thuis had staan, maar is iets te lang geleden dat ik de inns-outs ben vergeten hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

flippy schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:09:
[...]

geen fan van. word nog steeds na paar jaar opgevreten door de vogels. wel handig bij zichtwerk binnen met zoninval en in fabriekshallen waar bijvoorbeeld gelast word.
Ook met PVC tape gaan vogels (of andere ongedierte) gewoon eraan knagen hoor… :)

[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 02-10-2022 13:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

DutchWing schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:14:
[...]

Ook met PVC tape gaan vogels gewoon eraan knagen hoor…
3 lagen dik kruislings tapen en zorgen dat er nergens een "begin" is waar de vogels kunnen starten. dan gaat het wel goed doorgaans. in elk geval is dat goed voor een jaar of 10~15 als ik zie wat mijn collegas hebben geinstalleerd vroeger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:38
Binnenkort ga ik totaal 20 meter 32mm Uponor aanleggen voor koeling (via een fancoil) nu dacht ik dat (AF)-Armaflex wel 32mm buisisolatie zou hebben maar via de Nederlanse (web) winkels kan ik niks vinden, en via Amazon kom ik uit op 35mm AF/ Armaflex voor €14.50/ per meter, die schrik niet bijna 3x zo duur is als de 28mm maat, en zelfs nog duurder is dan de 54mm buismaat (zelfde lengte en leverancier), duidelijk dat die prijs voor 35mm maat niet klopt, helaas wordt er op Amazon verder niets in die maat aangeboden.
Weten jullie nog een adresje? of zelf maken uit Armaflex-plaat?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:04
Ik ga mijn warmtepomp straks op het (groen)dak plaatsen (boven cv ruimte, alles is beton). Om weersinvloeden tegen te gaan, denk ik aan een afdak erover te plaatsen. Het mooiste zou zijn dat ik het afdak van zonnepanelen kan maken. Optimaal zou zijn dat ik een schans van 4 panelen portrait maak (dat kan dan op 10 graden vrijwel puur zuid), waaronder de WP dwars staat te blazen. Echter om vergunningsvrij te blijven, moet ik de panelen zo "laag mogelijk" (*) houden, dus vrijwel op de warmtepomp. Vanaf de zijkanten /voor en achter is alles dan behoorlijk open, maar boven de warmtepomp zou dan een afdak van circa 1,8 x 4,5 meter "zweven".

In diverse handleidingen wordt een afdak afgeraden, maar vaak is daar dan ingetekend dat het afdak ook achterwanden en zijwanden heeft. Is hier ervaring met een "zwevend" dak vrij laag boven de wp en de invloed daarvan op de werking van de warmtepomp?

(*) Idealiter max 1 meter hoog, 1 meter van de dakrand blijven is nog te doen. Kan natuurlijk altijd nog wel vergunning aanvragen als het niet lukt.

[ Voor 3% gewijzigd door jurjen_g op 02-10-2022 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
DutchWing schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:12:
[...]

De hybride van Daikin-Intergas is niet zoals een standaard bivalent oplossing.
Daikin verkoop namelijk ook gewoon de add-on hybride variant en die werk toch iets anders.
Ik heb mij er toen in verdiept omdat een opdrachtgever zo’n Daikin-Intergas opstelling thuis had staan, maar is iets te lang geleden dat ik de inns-outs ben vergeten hiervan.
Dat is wat ik bedoel. Het is ontworpen voor een specifieke toepassing. Wil je je een flexibele opstelling dan moet je een ander type kopen.
Ik heb een Intergas ketel en wilde daar de Daikin hybride WP op koppelen, maar dat gaat dus niet. Ik kon er wel een Daikin bivalente WP op aansluiten. Verschil zit erin dat je met bivalent 2 regelaars hebt die ieder hun ding doen, en met de specifieke hybride versie 1 alles regelt en ook kan besluiten wat het meest voordelig is. Doel is alleen een hap uit het gasverbruik te halen en niet full electric te draaien. Als je die wens hebt had je een andere machine moeten kopen.
Bij de Elga Ace kan de CV ketel niet draaien zonder de WP. Dit zijn ontwerp keuzes en heeft niets met koppelverkoop te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Pietje555 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:55:
[...]

Dat is wat ik bedoel. Het is ontworpen voor een specifieke toepassing. Wil je je een flexibele opstelling dan moet je een ander type kopen.
Ik heb een Intergas ketel en wilde daar de Daikin hybride WP op koppelen, maar dat gaat dus niet. Ik kon er wel een Daikin bivalente WP op aansluiten. Verschil zit erin dat je met bivalent 2 regelaars hebt die ieder hun ding doen, en met de specifieke hybride versie 1 alles regelt en ook kan besluiten wat het meest voordelig is. Doel is alleen een hap uit het gasverbruik te halen en niet full electric te draaien. Als je die wens hebt had je een andere machine moeten kopen.
Bij de Elga Ace kan de CV ketel niet draaien zonder de WP. Dit zijn ontwerp keuzes en heeft niets met koppelverkoop te maken.
als het ook zo uitgelegd en verkocht zou worden zou het helemaal geweldig zijn. echter gebeurt dat niet en komen mensen erachter dat die appel ineens best zuur is geworden als ze toch gasloos willen/kunnen en dan alsnog alles (nog een keer) eruit kunnen trekken en vervangen.,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

natural colour schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:47:
Binnenkort ga ik totaal 20 meter 32mm Uponor aanleggen voor koeling (via een fancoil) nu dacht ik dat (AF)-Armaflex wel 32mm buisisolatie zou hebben maar via de Nederlanse (web) winkels kan ik niks vinden, en via Amazon kom ik uit op 35mm AF/ Armaflex voor €14.50/ per meter, die schrik niet bijna 3x zo duur is als de 28mm maat, en zelfs nog duurder is dan de 54mm buismaat (zelfde lengte en leverancier), duidelijk dat die prijs voor 35mm maat niet klopt, helaas wordt er op Amazon verder niets in die maat aangeboden.
https://edelstahlwellrohr...-geschlitzt-uv-bestaendig

Deze toko wellicht? Bestelde er de RVS slang voor de warmtepomp en heb toen ook de bijpassende isolatie besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple

Timple

Volgens mij heb ik die gewoon bij wildkamp besteld. 32mm, pastte precies zonder naad om dicht te plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
_ferry_ schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:25:
[...]

https://edelstahlwellrohr...-geschlitzt-uv-bestaendig

Deze toko wellicht? Bestelde er de RVS slang voor de warmtepomp en heb toen ook de bijpassende isolatie besteld.
De isolatiemaat die ik wil hebben staat wel in de lijst, kost per meter €9.10 :) maar... is deze dampdicht??
Origineel AF / Armaflex met dunnere isolatie (13 vs 19mm) zit op 14.50/ meter (Amazon)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Timple schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:30:
[...]

Volgens mij heb ik die gewoon bij wildkamp besteld. 32mm, pastte precies zonder naad om dicht te plakken.
Er bestaat origineel AF/ Armaflex in 32mm, maar Wildkamp heeft op zijn webshop niet de dampdichte AF Armaflex uitvoering speciaal voor koeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08-05 13:41
Ik weet de details niet, maar als ik je post interpreteer als, 32mm naar 1 fancoil, huishoudelijk gebruik.

Dat is toch veel te groot (lees: zonde van het geld)?

Maar wellicht is de casus anders (industrieel, groot koelvermogen). Dan heb ik niks gezegd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
B-lex schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 15:03:
[...]

Ik weet de details niet, maar als ik je post interpreteer als, 32mm naar 1 fancoil, huishoudelijk gebruik.

Dat is toch veel te groot (lees: zonde van het geld)?

Maar wellicht is de casus anders (industrieel, groot koelvermogen). Dan heb ik niks gezegd. :)
Dat worden 2 fancoils gekoppeld aan 2 wtw boxen...
Maar vóórdat de wand dicht getimmerd wordt wil ik de koelbuizen met de dampdichte isolatie erin hebben, de fancoils komen veel later.

[ Voor 13% gewijzigd door natural colour op 02-10-2022 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
natural colour schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:44:
[...]

De isolatiemaat die ik wil hebben staat wel in de lijst, kost per meter €9.10 :) maar... is deze dampdicht??
Origineel AF / Armaflex met dunnere isolatie (13 vs 19mm) zit op 14.50/ meter (Amazon)
Edit: de isolatie is van Aeroflex en is dampdicht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08-05 13:41
natural colour schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 15:05:
[...]

Hoeveel vermogen ga je doen? Met het debiet van een wtw kan dat nooit veel zijn. Laat het 1 kw zijn? Dan lijkt me 32mm ook niet nodig (op basis van de te transporteren hoeveel energie).

Maakt wellicht je zoektocht een kostenplaatje qua isolatie makkelijker als je een slag kleiner pakt voor je leidingwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

natural colour schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 15:05:
[...]

heb je enig idee hoeveel lucht je door die boxen moet jagen om een WP aan de gang te houden? nog afgezien hoe je zoveel water dat de WP nodig heeft door die fancoils wilt persen...

als je op deze manier een huis van airco wilt voorzien zijn daar betere oplossingen voor....

[ Voor 24% gewijzigd door flippy op 02-10-2022 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
flippy schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 15:10:
[...]

heb je enig idee hoeveel lucht je door die boxen moet jagen om een WP aan de gang te houden? nog afgezien hoe je zoveel water dat de WP nodig heeft door die fancoils wilt persen...

als je op deze manier een huis van airco wilt voorzien zijn daar betere oplossingen voor....
Nee... hoeveel?
Van zomer stond mijn Pana Mono de vv koel te houden met slechts 15Hz, met nog meer toeren komt er condens op de vloer, daarom wil ik deel van de flow naar 2 fancoils sturen.

Daarbij gaan de 32mm buizen eerst naar de technische ruimte op de verdieping waar je dan eventueel een vv verdeler en SWW/ hygiene-vat kan plaatsen.

[ Voor 11% gewijzigd door natural colour op 02-10-2022 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Je kunt je lucht na je wtw toch nooit onder de dauwpunt temperatuur inblazen? Krijg je hetzelfde probleem als op je vloer, alleen dan aan de inblaasroosters. Moet ook geisoleerde luchtkanalen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:24

Hippe Lip

+ + + NL + + +

flippy schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:08:
[...]
Dat wordt dan dus versnelde afschrijving van het spul, want ik ben bang dat als je over 10-15 jaar problemen krijgt met het gasdeel, dat de markt daar niet echt meer vol van is. Als je dan nog voor een nieuwe bijpassende gasketel moet gaan (vanwege vervanging van dat deel) trek je je de haren uit het hoofd dat je niet meteen voor all-electric bent gegaan…

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

natural colour schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 15:17:
[...]

Nee... hoeveel?
Van zomer stond mijn Pana Mono de vv koel te houden met slechts 15Hz, met nog meer toeren komt er condens op de vloer, daarom wil ik deel van de flow naar 2 fancoils sturen.

Daarbij gaan de 32mm buizen eerst naar de technische ruimte op de verdieping waar je dan eventueel een vv verdeler en SWW/ hygiene-vat kan plaatsen.
veel meer dan je ventilatie kan leveren....

en condens ligt aan de watertemperatuur, niet het aantal hz. hz zegt iets over de hoeveelheid vermogen die je aan het verplaatsen bent. dus fancoils erbij hangen in je meganische venilatie doet niks. dan moet je echte wandmodellen ophangen in de woonkamer en de vloer uitschakelen (de panasonic heeft hier een speciale aansluiting voor) zodat je met 7 graden water kan koelen ipv 19.
Pietje555 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 17:41:
Je kunt je lucht na je wtw toch nooit onder de dauwpunt temperatuur inblazen? Krijg je hetzelfde probleem als op je vloer, alleen dan aan de inblaasroosters. Moet ook geisoleerde luchtkanalen hebben.
het -kan- wel maar het is een geweldige manier om je leidingen te verroesten en flinke watervlekken op je plavond te krijgen....

[ Voor 19% gewijzigd door flippy op 02-10-2022 19:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
flippy schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:09:
[...]

als het ook zo uitgelegd en verkocht zou worden zou het helemaal geweldig zijn. echter gebeurt dat niet en komen mensen erachter dat die appel ineens best zuur is geworden als ze toch gasloos willen/kunnen en dan alsnog alles (nog een keer) eruit kunnen trekken en vervangen.,...
Een Elga ace kan je sowieso zonder cv ketel gebruiken. Tot -15 gaat dat goed . Ik zou het niet helemaal zonder backup aandurven, maar voor 99% van de gevallen goed zat. 6kw heeft ook nog redelijk vermogen.

Ik heb het ook iemand aangeraden, waar dik 12k verschil zat in offerte tussen hybride en elektrisch. Belachelijk verschil.

Volgend jaar een warmtepompboiler erbij en is dan alsnog gasloos. (Houtkachel als backup).

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Hippe Lip schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 18:34:
[...]

Dat wordt dan dus versnelde afschrijving van het spul, want ik ben bang dat als je over 10-15 jaar problemen krijgt met het gasdeel, dat de markt daar niet echt meer vol van is. Als je dan nog voor een nieuwe bijpassende gasketel moet gaan (vanwege vervanging van dat deel) trek je je de haren uit het hoofd dat je niet meteen voor all-electric bent gegaan…
Denk jij dat je WP na 10-15 jaar nog draait? Net als bij gasketels zullen er best wel een aantal 25 jaar doordraaien, maar de leveranciers zijn natuurlijk niet gek.
Uitgangspunt blijft gewoon dat de consument na 10-15 jaar toe is aan een nieuwe verwarmingsinstallatie.
Er zal dan ook wel in de techniek weer het nodige veranderd zijn zodat het ook niet rendabel is hem langer te laten draaien.
Een koelkast is na 15 jaar ook toe aan vervanging terwijl deze niet buiten staat en een gesloten compressor heeft. Designed to fail. Apparaten worden ontworpen voor een bepaalde levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23:10

K van k

18x 400 wp oost-west

Daarom heb ik bewust voor de iets duurdere/ en betere kwaliteit/merk gekozen.
Kan ik in ieder geval 25 jaar vooruit.
Draait nu 2,5 maanden,de meneer had hem ingeregeld, en dag moet je kijken hoe het gaat met tapwater en verwarming.
Nou vorige week dacht zal vloerverwarming aanzetten, 3 dagen lang net geen 27 graden in huis pffftt,hier en daar wat informatie/foto 's op tweaker gezien, en de stooklijn wat aangepast.
Gelukt om hem op 25,4 te krijgen. Weer wat aangepast nu mooi op 24 graden in de kamer en water voor vloer sinds vandaag op 27 graden, das perfect,tapwater van 48 op 42 gezet, kijken hoe dat gaat. Van de laatste 2 maanden scop/cop/spf van 5,9 voor verwarming en dat was echt bloedheet, dus valt me niet tegen en voor water een 4,1 ook top. Na de aanpassingen zal dit wel wat beter worden bij deze temperatuur. Wel leuk om zelf wat te puzzelen, kwam er ook achter aan thermostaat heb je niet veel met een warmtepomp. Nu contant dag en nacht op 24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:24

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Pietje555 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:29:
[...]

Denk jij dat je WP na 10-15 jaar nog draait? Net als bij gasketels zullen er best wel een aantal 25 jaar doordraaien, maar de leveranciers zijn natuurlijk niet gek.
Uitgangspunt blijft gewoon dat de consument na 10-15 jaar toe is aan een nieuwe verwarmingsinstallatie.
Er zal dan ook wel in de techniek weer het nodige veranderd zijn zodat het ook niet rendabel is hem langer te laten draaien.
Een koelkast is na 15 jaar ook toe aan vervanging terwijl deze niet buiten staat en een gesloten compressor heeft. Designed to fail. Apparaten worden ontworpen voor een bepaalde levensduur.
Jazeker! Ik verwacht dat mijn Vaillant 20-25 jaar meegaat. Zo kan een goede (gas-)CV-ketel ook wel 20 jaar meegaan. Het ging er mij om dat je extra financiële risico’s loopt met een hybride systeem. Het kan zomaar dat het gasdeel over 10 jaar vervangen moet worden. Hoeveel installateurs zijn er dan nog daarvoor, hoe goed zijn die daar nog in en welke gasketels zijn er dan überhaupt nog op de markt?

En als mijn Vaillant het over 10 jaar zodanig begeeft dat die vervangen moet worden, dan is er toch iets grondig mis!

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[...]

Het grootste probleem is verkeerd onderhoud, of niet tijdig onderdelen (welke mankementen vertonen) te vervangen.

De A-Merken zien er heel degelijk uit en zullen zeker ~15 jaar meegaan.

Een nieuwe cv ketel kost nog geen ~€1000,- via de warmteservice.
Als een onderdeel vervolgens 33% betreft is de keuze snel gemaakt.

Een nieuwe warmtepomp kost al snel ~€4500,- (zelf installeren)
+ onderdelen zijn vaak van degelijke kwaliteit.

Alleen een enorm slecht gekozen warmtepomp welke staat te pendelen, verkeerd gemonteerd is en niet juist is afgeperst/gevacumeerd… kun je inderdaad donder op zeggen dat deze na ~10 jaar in de soep loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

mede daarom zijn monobloks in de industrie de norm, geen gezeik met koelleidingen die 100% van de tijd lek raken.

ik kan best goed bakken en braden, maar niet zo goed als die pipos in de fabriek die meer doen in 1 dag dan in in een jaar....

(en ja, ik soldeer splits, ik snij de koppelingen er vrijwel altijd af oop de binnenunit)

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 02-10-2022 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bontje Blauw
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:02
Mijn CV ketel is 20 jaar geworden. Dus nu kijk ik momenteel naar een WP. Mijn technische ruimte grenst aan het dakterras (waar alleen de was hangt, geen terras) Dus top voor een Monoblock. Leiding afstand van ca. 0,5 meter. Hier blaast echter ook de MV de lucht naar buiten. Als ik de afvoer van de MV langs of in de inlaat van de WP blaas, wordt de COP bij koude buitentemperaturen dan niet beter? Lijkt mij wel nuttig gebruik maken van de restwarmte van ca. 20 graden.
(Wil voorlopig uitgaan van Ta 50°c met radiatoren)

[ Voor 5% gewijzigd door Bontje Blauw op 03-10-2022 00:25 ]

COTE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Bontje Blauw schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 00:12:
Mijn CV ketel is 20 jaar geworden. Dus nu kijk ik momenteel naar een WP. Mijn technische ruimte grenst aan het dakterras (waar alleen de was hangt, geen terras) Dus top voor een Monoblock. Leiding afstand van ca. 0,5 meter. Hier blaast echter ook de MV de lucht naar buiten. Als ik de afvoer van de MV langs of in de inlaat van de WP blaas, wordt de COP bij koude buitentemperaturen dan niet beter? Lijkt mij wel nuttig gebruik maken van de restwarmte van ca. 20 graden.
dat je nu op 50 graden stookt wil niet zeggen dat je dat ook moet doen....

vergeet eerst maar die Ta50. dat ga je niet nodig hebben tezij je je thermostaatgedrag niet aanpast. dat is voor velen de grootste pil om te slikken. dat ding moet aanblijven ipv steeds uitzetten.

en de warmte van je MV is de spreekwoordelijk druppel op de plaat. dat doet niks.

begin maar eens met een graadje of 40 op je huidige CV watertemperatuur en zet je thermostaat op 30. moet je maar eens opletten hoe heet het word in huis na een paar uur.
graadje of 35 is voor velen al een meer realitischer uitgangstemperatuur. moet je natuurlijk wel je radiatoren openzetten en open houden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@Hippe Lip Mijn vorige CV ketel ging 40 jaar mee. Dat wil niet zeggen dat het slim is hem te laten staan.
In een WP zit veel meer elektronica en bewegende delen dan een CV ketel en hij staat buiten.
Ik geloof er niets van dat ze normaal langer dan 15 jaar mee gaan. Die ervaring heb ik inmiddels ook wel met alle buiten units voor airco's welke we al heel lang toepassen.
Vooral lekkages door trillen van leidingen en kapotte compressoren, vaak ook nog rotte condensors welke gaan lekken of te lamellen die weggerot zijn.
Goed onderhoud is wel essentieel voor langere levensduur, maar hoeveel mensen hebben een onderhoudscontract voor hun WP?
Vooral schoonhouden van de condensor is erg belangrijk. Dan hoeft de compressor minder te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:38
Bontje Blauw schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 00:12:
Verwaarloosbaar, het luchtdebiet door de warmtepomp is zomaar een factor 10-50 groter dan je MV uitblaas,

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Naalroc schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 15:26:
Ik zou het zeker gaan proberen, al zijn die leidingen wel erg dun. Maar je zult de meeste warmte nodig hebben op de BG, dus dat komt wel goed uit. Als je het boven niet warm genoeg zou krijgen, dan met er toch op de een of andere manier een leiding naar de 1ste etage, maar de koof is niet toegankelijk, dus ga maar vast broeden op plan B.
Wat me verder opvalt is dat je gesloten verdelers hebt, ongebruikelijk met een gasgestookte CV. Op welke Ta werk je daarmee?
Dit is in 2008 vanuit de bouw zo opgeleverd en moet zeggen dat het prima werkt. De pomp van de CV lijkt er ook geen probleem mee te hebben.

De TA staat nu op 40 graden (30 graden is het minimum). Op 1e etage en zolder is er inderdaad veel minder warmtevraag. Op zolder hangt daarnaast ook een infraroodpaneel en een airco die kunnen verwarmen.
Naalroc schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 15:39:
En die ketel afkoppelen? Dat kan met 1 kogelkraan in de aan- of afvoerleiding; veel ruimte heb je niet, maar een 22 mm klep kan je mogelijk wel aan de aanvoerkant er tussen frommelen, en anders waar nu de oververhittingsschakelaar zit, dat is een relatief 'lang' stukje buis.
De aanvoerkant heeft mijn voorkeur, omdat je dan het expansievat gewoon, rechtstreeks in bedrijf houdt.
Dank voor je analyse, ik ga met mijn loodgieter bespreken of hij genoeg heeft aan de korte lengte op de aanvoer.

@Proton_ Dank voor de tip, ik ga eens op zoek naar wat er te krijgen is aan T of Y stukken voor pers.

@Pietje555 en @Adriaan71 Dank voor het opmerken, had daar zelf niet bij stil gestaan.
Het betreft inderdaad een Intergas ketel. Ik ga even uitzoeken of ik die parameter kan vinden.

Edit: Zo te zien moet ik dan parameter 1 (Installatietype) op 2 (Kompakt Tap HR) zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Speedfight op 03-10-2022 09:13 ]

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Pietje555 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 08:23:
@Hippe Lip Mijn vorige CV ketel ging 40 jaar mee. Dat wil niet zeggen dat het slim is hem te laten staan.
In een WP zit veel meer elektronica en bewegende delen dan een CV ketel en hij staat buiten.
Ik geloof er niets van dat ze normaal langer dan 15 jaar mee gaan. Die ervaring heb ik inmiddels ook wel met alle buiten units voor airco's welke we al heel lang toepassen.
Vooral lekkages door trillen van leidingen en kapotte compressoren, vaak ook nog rotte condensors welke gaan lekken of te lamellen die weggerot zijn.
Goed onderhoud is wel essentieel voor langere levensduur, maar hoeveel mensen hebben een onderhoudscontract voor hun WP?
Vooral schoonhouden van de condensor is erg belangrijk. Dan hoeft de compressor minder te werken.
Dat coaten van de warmtepomp vind ik nog wel interessant. Doet zoiets nog wat?
https://www.mijnklimaatsh...neering-easycoat-06l.html

Woon niet aan zee ofzo, maar hou het graag heel. Ik heb flexibele leiding, dus hoop dat dat genoeg veert.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
[...]

Dan is een monoblock toch een mooie oplossing. 2 leidingkjes eraan, stroom erop en weer klaar voor 15jaar.

Nukezone FTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Powrskin schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:39:
[...]

Dat coaten van de warmtepomp vind ik nog wel interessant. Doet zoiets nog wat?
https://www.mijnklimaatsh...neering-easycoat-06l.html

Woon niet aan zee ofzo, maar hou het graag heel. Ik heb flexibele leiding, dus hoop dat dat genoeg veert.
er gaat vies veel coating in zon verdamper. dus als je het goed wilt doen ben je wel 4~6 bussen kwijt. voor dat geld kan je beter een bedrijf laten komen die het profi doen met het goede spul meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:26
Powrskin schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:42:
[...]

Dan is een monoblock toch een mooie oplossing. 2 leidingkjes eraan, stroom erop en weer klaar voor 15jaar.
Precies! Na aftrek van de subsidie ben je voordeliger uit dan bij het vervangen van je gas-CV

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jbuJYnXyhoUYfEK9zdExLHC7jKo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rKN9sJQLZehzBpF7RDihP8Fl.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
t.oswald schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:12:
[...]

Precies! Na aftrek van de subsidie ben je voordeliger uit dan bij het vervangen van je gas-CV

[Afbeelding]
Mits je natuurlijk geen SWW wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:54

Sport_Life

Solvitur ambulando

Proton_ schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:37:
Zij kunnen alleen Daikin op "korte termijn" leveren (6-9 maanden), en die gaan bij mijn weten tot 8KW.

Kan deze plaatsen en dan mogelijk achteraf een WP boiler erbij, afhankelijk tot hoever de 8KW komt met verwarmen in de winter. Ben bereid voor 1 of 2 weken in het jaar electrisch bij te verwarmen.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 03-10-2022 11:19 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Pietje555 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:15:
[...]

zelfs met 1000 euro voor SWW kom je niet uit over 10~15 jaar in het kostenplaatje versus een gasbrander. en doorgaans gaat een tank wel langer mee...

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 03-10-2022 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Pietje555 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:15:
[...]

Dat vat staat er dan ook al, of je hebt een andere oplossing. Daar hoef je op dat moment niets aan te veranderen in elk geval.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
flippy schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:46:
[...]

er gaat vies veel coating in zon verdamper. dus als je het goed wilt doen ben je wel 4~6 bussen kwijt. voor dat geld kan je beter een bedrijf laten komen die het profi doen met het goede spul meteen.
Ja maar wel wat prijzig. Dan kan je beter sneller afschrijven denk ik. Hij gaat er vast geen 5jaar langer van mee. Misschien dat ik een creatief kastje eromheen maak

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Powrskin schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:56:
[...]

Ja maar wel wat prijzig. Dan kan je beter sneller afschrijven denk ik. Hij gaat er vast geen 5jaar langer van mee. Misschien dat ik een creatief kastje eromheen maak
ik heb condensors gezien die braaf gecoat zijn bij aflevering en nog eens 10 jaar later en na 20 jaar zien ze er nog uit als nieuw. het scheelt zeker in de levensduur en efficeintie na een paar jaar oxidatie die je normaal zou krijgen. compressor hoeft minder hard te werken, fans ook. resultaat is dat aparaat langer leeft en efficenter is. daarom kunnen "wij" ook coatingbeurten van 10k verkopen aan eigenaren op een machine die 200k heeft gekost als het de levensduur 5 jaar uitrekt en 5% energiebeparing oplevert.

een kastje helpt niet tegen oxidatie trouwens....

[ Voor 24% gewijzigd door flippy op 03-10-2022 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
flippy schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:58:
[...]

ik heb condensors gezien die braaf gecoat zijn bij aflevering en nog eens 10 jaar later en na 20 jaar zien ze er nog uit als nieuw. het scheelt zeker in de levensduur en efficeintie na een paar jaar oxidatie die je normaal zou krijgen. compressor hoeft minder hard te werken, fans ook. resultaat is dat aparaat langer leeft en efficenter is. daarom kunnen "wij" ook coatingbeurten van 10k verkopen aan eigenaren op een machine die 200k heeft gekost als het de levensduur 5 jaar uitrekt en 5% energiebeparing oplevert.
Ja maar op een apparaat van netto 1000€ is 500/600€ wel wat veel.
Als de subsidie stopt en het is 4000 dan heeft het al iets meer zin. Al denk ik dat je over 10/15 jaar sowieso wel wat anders wilt. De verbeteringen gaan toch snel.

Nukezone FTW

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:25
MONITORING WARMTEPOMPEN deelnemers mei t/m sept. doorgeven a.u.b.

Ook als er geen behoorlijke waarden zijn omdat er weinig energie is verbruikt toch doorgeven. Voor monitoring van de maand oktober de beginwaarden van de meters noteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:50
Powrskin schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:29:
[...]

Ja maar op een apparaat van netto 1000€ is 500/600€ wel wat veel.
Als de subsidie stopt en het is 4000 dan heeft het al iets meer zin. Al denk ik dat je over 10/15 jaar sowieso wel wat anders wilt. De verbeteringen gaan toch snel.
ehh.............dit is dus waarom ik subsidie (meestal) zo'n slecht ding vindt.....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:04
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GfgrmpOIv70EsdhvMaoxvz2J4AI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zPKLtpnIeBCFHYC5fZKRd87d.jpg?f=user_large
Er is altijd een oplossing om de boel aan de praat te houden.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Laatst online: 05-05 21:11

icecreamfarmer

en het is

flippy schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:16:
[...]

3 lagen dik kruislings tapen en zorgen dat er nergens een "begin" is waar de vogels kunnen starten. dan gaat het wel goed doorgaans. in elk geval is dat goed voor een jaar of 10~15 als ik zie wat mijn collegas hebben geinstalleerd vroeger.
Is daar niet een soort van harde plastic schaal voor te verkrijgen die er omheen klemt?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
icecreamfarmer schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:20:
[...]

Is daar niet een soort van harde plastic schaal voor te verkrijgen die er omheen klemt?
Was er maar een manier met flexibele isolatie die je naar gelang met tape simpel en goedkoop Uv- én vogelbestendig kon maken… o wacht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

icecreamfarmer schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:20:
[...]
je kan mantelbuis gebruiken als makkelijke oplossing. de echte profi oplossingen zijn niet prijstechnisch leuk voor de consument en onhandig.
LacsapOV schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:30:
[Afbeelding]
Er is altijd een oplossing om de boel aan de praat te houden.
dat is verreweg niet eens de meest rare constructie die ik ben tegengekomen....

[ Voor 40% gewijzigd door flippy op 03-10-2022 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:04
Vandaag maar eens het magneetfilter weer kuis gemaakt. Moest het hele vuilfilter eraf halen omdat de dop van het magneetfilter vast zat met zo'n 70-80nm. 🤔 Nu gewoon handvast met wat vet op het draad.
Was wel nodig, wat een mak drek. 😯

Volgende week het buitendeel. Eens Grielseep proberen, wordt blijkbaar veel gebruikt bij airco's en zwembadpompen.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Laatst online: 05-05 21:11

icecreamfarmer

en het is

dirkdeman schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:48:
[...]

Was er maar een manier met flexibele isolatie die je naar gelang met tape simpel en goedkoop Uv- én vogelbestendig kon maken… o wacht :+
Dat is esthetische niet zo mooi. En uiteindelijk is pvc steviger.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

LacsapOV schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:14:
Volgende week het buitendeel. Eens Grielseep proberen, wordt blijkbaar veel gebruikt bij airco's en zwembadpompen.
Zo zijn er talloze producten op de markt of bij de groothandel.

Vaak krijg je op internet het betere spul als bij de groothandel… Ik heb zo’n busje van de groothandel wel eens gekocht aan gebrek aan beter, vond het nou niet echt top spul.
Dat Grielzeep (GridSoap) lijkt wat meer belovend zonder fancy etiket etc.

[ Voor 9% gewijzigd door DutchWing op 04-10-2022 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:40
Ik hoop dit jaar nog mijn WP te krijgen, maar op dit moment nog aan het kijken wat ik met het leidingwerk wil/moet.

Vanuit de CV unit (en daar komt ook straks de binnenunit) loopt er een 22mm leiding naar beneden, door de kruipruimte richting de vloerverdeler. Echter halverwege de kruipruimte gaat deze over in 16mm tot aan de vloerverdeler. De leidingen van 22mm in zijn totaliteit vervangen gaat niet lukken op dit moment, maar ik wil wel de 16mm nog gaan vervangen/vergroten. Heeft het nut deze groter dan 22mm te doen? Of omdat alles ervoor ook al 22mm is, heeft het geen nut meer, en dus is 22mm prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-05 23:21
danny.s schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:34:
Ik hoop dit jaar nog mijn WP te krijgen, maar op dit moment nog aan het kijken wat ik met het leidingwerk wil/moet.

Vanuit de CV unit (en daar komt ook straks de binnenunit) loopt er een 22mm leiding naar beneden, door de kruipruimte richting de vloerverdeler. Echter halverwege de kruipruimte gaat deze over in 16mm tot aan de vloerverdeler. De leidingen van 22mm in zijn totaliteit vervangen gaat niet lukken op dit moment, maar ik wil wel de 16mm nog gaan vervangen/vergroten. Heeft het nut deze groter dan 22mm te doen? Of omdat alles ervoor ook al 22mm is, heeft het geen nut meer, en dus is 22mm prima.
Mijn mening; als er in de toekomst wel een kans is die 22mm te vergroten kan het nu interessant zijn het 16mm al meteen flink aan te pakken.
Vraag is denk ik eerder hoeveel flow er door je verdeler moet gaan, misschien is dat wel zo minimaal dat 16mm al voldoende is/kan zijn.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik vroeg me af, omdat ik alles al in huis heb behalve de warmtepomp en ik de werkzaamheden een beetje wil spreiden. Of ik de verdeler van de vloerverwarming al kan wisselen van een gesloten naar de open verdeler?

Ik heb de CV ketel aanvoertemp op 30 gr. C staan en in het circuit zit slechts 1 radiator (badkamer) en 60m2 vloerverwarming. De badkamer draait enkel mee omdat de CV in de huidige situatie anders een error geeft.

De pomp inde CV moduleert uit zichzelf maar ik kan wel het bereik van de pomp vastzetten overal tussen 25% en 100% .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-04 11:53
Pixal schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:00:
Ik vroeg me af, omdat ik alles al in huis heb behalve de warmtepomp en ik de werkzaamheden een beetje wil spreiden. Of ik de verdeler van de vloerverwarming al kan wisselen van een gesloten naar de open verdeler?

Ik heb de CV ketel aanvoertemp op 30 gr. C staan en in het circuit zit slechts 1 radiator (badkamer) en 60m2 vloerverwarming. De badkamer draait enkel mee omdat de CV in de huidige situatie anders een error geeft.

De pomp inde CV moduleert uit zichzelf maar ik kan wel het bereik van de pomp vastzetten overal tussen 25% en 100% .
Waarom zou je naar een open verdeler willen? Je bedoelt denk ik van open naar gesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik heb een verdeler met pomp (gesloten), zodra de warmtepomp aangesloten wordt moet een verdeler zonder pomp (open) geïnstalleerd worden.

Maar ik vroeg me af of een verdeler zonder pomp kan op een CV, het is niet gebruikelijk vanwege de hoge temperaturen van een CV maar in mijn geval staat die dus al op max 30gr. C. Dus in dat geval vraag ik me af of de pomp van de CV daar misschien veel te slap voor is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:37
Pixal schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:17:
Ik heb een verdeler met pomp (gesloten), zodra de warmtepomp aangesloten wordt moet een verdeler zonder pomp (open) geïnstalleerd worden.

Maar ik vroeg me af of een verdeler zonder pomp kan op een CV, het is niet gebruikelijk vanwege de hoge temperaturen van een CV maar in mijn geval staat die dus al op max 30gr. C. Dus in dat geval vraag ik me af of de pomp van de CV daar misschien veel te slap voor is.
Je gebruikt de termen open en gesloten precies verkeerd om 😊

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

vandermark schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:19:
[...]

Je gebruikt de termen open en gesloten precies verkeerd om 😊
Vaag, ik zocht het hier voor de zekerheid op:

https://www.vloerverwarmi...verdeler-vloerverwarming/

Maar ok, excuus voor de verwarring. Gaat een gesloten verdeler in mijn situatie problemen opleveren?

[ Voor 54% gewijzigd door Pixal op 04-10-2022 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-04 11:53
Pixal schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:17:

Geen idee wat voor CV je hebt, maar ik heb door het hele huis vloerverwarming, 2 gesloten verdelers (zonder pomp) met in totaal 14 groepen en de pomp uit cv neemt alles op zich. Pomp in je CV zou goed genoeg moeten zijn.
Als ik jou was zou ik direct je open verdelers weghalen, die verzieken je rendement nu lijkt mij omdat ze retourwater bijmengen. Als je 30 graden aanvoert en zeg weer 22 graden bijmengt is de temp die je vloer echt in gaat heel laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:37
Pixal schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:20:
[...]

Vaag, ik zocht het hier voor de zekerheid op:

https://www.vloerverwarmi...verdeler-vloerverwarming/

Maar ok, excuus voor de verwarring. Gaat een gesloten verdeler in mijn situatie problemen opleveren?
In mijn woning zat een cvketel met overal vloerverwarming zonder pompen. Was geen probleem en de ketel pompte alles vanaf zolder door de gehele woning. Wel relatief lage flow in vergelijking met de warmtepomp nu.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Top heren, ik ga het gewoon doen. De pomp in de (atag) CV ketel is qua formaat hetzelfde als die op de huidige verdeler dus lijkt me dat er genoeg capaciteit is. Scheelt ook weer stroom denk ik dan.

Deze verdeler heb ik klaarliggen:
https://benem.nl/lovak-eco-kunststof.html
Pagina: 1 ... 162 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.