Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21-05 10:22
Goedemorgen allen -
Ik heb onlangs een huis gekocht (1920, 130m2) waar een Elga/Toshiba hybride warmtepomp inzit icm een Atag E26C ketel uit 2006. Ik heb vorige winter in dit huis nog een staartje meegepakt en het viel me op dat naar mijn idee het gasverbruik nog erg hoog was (gemeten met P1 meter). Dat gaan we deze winter dus anders doen.

Indeling
  • Bovenverdieping - slaapkamers en badkamer. Deze verwarmen we als het moet met airco maar plan is om hier de CV niet te gebruiken. Opmerking: er lekt veel warmte naar de bovenverdieping en de vliering erboven. Dak is al geisoleerd maar ik wil dat ook nog aanpakken.
  • BG - Grote open ruimte (100m2) met meerdere 'gebieden' (keuken, tv gedeelte, speelgedeelte, eetgedeelte). Hier hangt ook een airco, en gaan we een houtkachel plaatsen. Thermostaat hangt hier.
  • Kelder - Thuiswerkplekken, dagelijks gebruikt. De mijne heeft vloerverwarming en een radiator, die van mijn vrouw een radiator.
Isolatie en verbruik
  • Verbruik is nog weinig over bekend omdat ik er nog geen jaar woon, en ook omdat de meters (gas en electra) gedeeld worden met de bovenburen en voor electra de tussenmetering niet perfect is (wordt aan gewerkt).
  • Isolatie is op de bovenverdieping niet goed. Hoewel het dak (vlieringverdieping) is geisoleerd, meet ik temperaturen als: Buiten 10C, vliering 15C, slaapkamer 17gr. Ik wil de vloer van de vliering nog gaan isoleren alsmede het vlizoluik. Ook worden de aluminium kozijnen op de slaapkamers binnenkort vervangen.
  • Isolatie op de BG is ok maar warmte trekt naar boven, want er is een open trap in de ruimte. Daarnaast is dit gewoon veel m3 om op temperatuur te houden
  • Isolatie in de kelder is goed, is de warmste verdieping van het huis op het moment.
  • Spouwmuren zijn geisoleerd, dak ook. De laatste dubbelglas met aluminium kozijnen zal vervangen worden voor hout en HR++ in de komende weken. Woning heeft een energielabel B maar dat vind ik een beetje onzin.
Verwarmingsplan
  • Boven - altijd uit. Airco als het moet
  • BG - Dit is de grootste ruimte in het huis en kost natuurlijk veel om te stoken. Overdag werken we in de kelder dus kan het hier 17-18C zijn, 's avonds temperatuur omhoog naar 19C. Als we er zin in hebben gaat de houtkachel aan.
  • Kelder - overdag zitten wij hier het meest voor thuiswerken en moet er verwarmd worden via de WP naar 19C.
Advies
  • Ik zag dat de Plugwise Anna en Adam goed communiceren met de Elga dus ik wil wel die kant op (vervangt Chronoterm). Heeft in mijn geval de Adam met zoneregeling zin? (aangezien de huidige thermostaat in de woonkamer hangt die overdag dus eigenlijk niet toonaangevend moet zijn voor warmtevraag).
  • Wat zijn jullie ervaringen met het Adam systeem, ik zag wat wijfelende reviews in het forum bij combinatie WP+zoneregeling? Een thuiswerkplek heeft ook vloerverwarming. (overigens ik heb ook home assistant draaien)
  • In jullie ervaring in een dergelijke setup (woonkamer mag relatief koel blijven het grootste deel van de dag), welke nacht-verwarming-strategie passen jullie toe? Ook 's nachts warm (18C) houden of kan hij 's nachts terug naar 16C, overdag 18C en 's avonds naar 19C? Kan ik met behulp van domotica de Elga langzaam op temp laten komen zonder dat hij naar gas/hoge aanvoertemp hoeft te gaan (bijv elke uur een half graadje warmer)?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-05 09:21
Tsja, je hebt al bijna overal airco's hangen en een houtkachel als backup.
Dan is het bijna verstandiger om volledig op airco's over te gaan als hoofdverwarming en desnoods de huidige cv nog even als backup te houden. zet de thermosstaat op 7 a 10 graden en die slaat niet aan. Voor de toekomst dan een ventilatiewarmtepompboiler voor het warme water.

Geld steken in zoneregeling lijkt mij niet nodig op dit moment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:25
Vertel daarin ook wat meer over
- gasverbruik per jaar
- Elektra verbruik door ELGA
- Instellingen ELGA
- isolatie
- watertemperatuur
- start logging E verbruik van ELGA en Ketel op 5minuten intervals: dan zie je de interactie.
Als ik jouw info lees denk ik: gasverbruik kan worden beperkt tot SWW. En die thermostaat zit niet het issue.

Mijn situatie (ter inspiratie)
Jaren 70 huis, nageisoleerd (vloer/dak/glas/spouwmuur) met de originele radiatoren, 170m2 - met gasketel en zonneboiler ca 1400 m3 gasverbruik
Installatie ELGA (met carrierunit, 2014) en nu 50-200m3 gas en 3000-3500kWh met ELGA
de truc: ELGA al het werk laten doen tot het huis teveel afkoelt (24x7 20 graden, temperaturen cv 33/30/20). De ELGA doet al het werk tot ca. het vriespunt. Daarna springt de gasketel (puur op eigen thermostaat) bij.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017