Als je een WP boiler hebt praat je dan nog over SWW runs? Als je WP boiler een eigen buitenunit heeft begint die tijdens en na het douchen al direct bij te stoken. Als er 10 min tussen de douchebeurten zit is dat misschien ook weer een aantal minuten winst.
5,5 liter per minuut. Hier wordt 5 minuten per persoon gedoucht = 27,5 liter. 200: 27,5 = 7 douchebeurten toch?Blihi schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:24:
Mijn cv ketel sensoren geven aan dat douchen ongeveer 5.5 liter/min water van 45 graden verbuikt.
Een 200 liter boiler op 45 graden kan dan echt geen 5 douchebeurten aan. Helemaal niet als het douchewater 40 graden moet blijven, want de boiler koelt natuurlijk ook langzaam af.
Je moet mensen wel opvoeden dat ze geen kwartier douchen. Dat is zo 2010.
[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 18-09-2022 17:30 ]
Ik zou straks met mijn VVM S320 geen problemen moeten hebben en dat vat is (meen ik) nog geen 200 liter en we hebben wel een bad. Maar goed, hier douchen we ook niet allevier dagelijks en als het toch spaak loopt kan ik nog de luxe stand even aanzetten.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Als het echt spaak loopt kan je altijd nog 2 's ochtends en 2 's avonds laten douchen. In de tussentijd moet ie allang weer op temperatuur zijn.Aziraphale schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:36:
Ik zou straks met mijn VVM S320 geen problemen moeten hebben en dat vat is (meen ik) nog geen 200 liter en we hebben wel een bad. Maar goed, hier douchen we ook niet allevier dagelijks en als het toch spaak loopt kan ik nog de luxe stand even aanzetten.
Vraag me echt af of ik het met 200L ga redden en op welke temperatuur. Er is geen weg terug want hij staat al in de schuur te wachten op installatie.
Als je met je bad echt niet uitkomt zet je de temperatuur tijdelijk naar boven en meng je koud bij. Lijkt me stug dat er in je bad meer dan 200 liter gaat.Aziraphale schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:36:
.
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 11:29 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Opvoeden jongen. Jong geleerd is oud gedaan. Mijn kinderen zijn 19 en 22 maar die heb ik altijd geleerd niet te verspillen, tussendeur naar boven dicht, gordijnen dicht want scheelt stoken enz.Ronald.42 schreef op zondag 18 september 2022 @ 18:02:
[...]
Wij hebben een duo bad daar gaat 200 liter in...
Het probleem is hier eerder dat als de kids erin zitten de kraan blijft lopen en het water verdwijnt door de overloop...![]()
Op=op dan maar..
Wij hebben ook een bad en dat vul ik al 20 jaar ...... voor de helft.
[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 18-09-2022 18:08 ]
.
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 11:29 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Nee, ik ging uit van snelheid warm water bij de ketel, dus niet bij de douche. Daar wordt gemengd naar 37 a 40 graden afhankelijk van de persoon.Franciesco schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:32:
En dan ga je nog uit van douchetemp=boilertemp
Kan mákkelijk dus!
5 minuten krijg ik er hier niet doorheen hoor. 10 is nu de 'grens'.MotorBeast schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:29:
[...]
5,5 liter per minuut. Hier wordt 5 minuten per persoon gedoucht = 27,5 liter. 200: 27,5 = 7 douchebeurten toch?
Je moet mensen wel opvoeden dat ze geen kwartier douchen. Dat is zo 2010.
Zeker, en de boiler kan ook nog 3kW elektrisch bijstoken en de hydrobox ook, maar dat wil je niet. 1 sww run 's middags overdag is het gunstigst voor de cop (en je gebruikt eigen stroom).Pixal schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:26:
Als je een WP boiler hebt praat je dan nog over SWW runs? Als je WP boiler een eigen buitenunit heeft begint die tijdens en na het douchen al direct bij te stoken. Als er 10 min tussen de douchebeurten zit is dat misschien ook weer een aantal minuten winst.
Ik heb een 300 liter boiler voor 4 personen. We gaan wel zien hoe het loopt, maar ik verwacht geen problemen met warm water.
Nou, we hebben wel een fors bad. Maar het wordt eigenlijk alleen voor de kinderen gebruikt en er gaat natuurlijk ook nooit 200l van 60 graden in. Dus dat komt vast wel goed, daar twijfel ik niet aan.MotorBeast schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:54:
[...]
Als je met je bad echt niet uitkomt zet je de temperatuur tijdelijk naar boven en meng je koud bij. Lijkt me stug dat er in je bad meer dan 200 liter gaat.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Ze rekenen standaard allemaal nog met 55 graden vanwege de NEN norm en Vewin werkbladen.Andrehj schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:12:
[...]
Hoe je met een SWW-vat van 270 liter 9 douchebeurten kan doen en twee baden kan vullen is mij een raadsel. Ze zullen wel uitgaan van 2 SWW-cycli per dag, maar dan is het nog krap.
Bovendien moet je voor die aantallen de SWW-temperatuur veel te hoog zetten, waardoor het stilstandsverlies toeneemt, en de COP afneemt.
Hier staat een 300L vat voor 4 personen wat ruim voldoende is. Zonder bad hadden we met 200L misschien ook wel toegekund. Meer tips voor zuinig SWW: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Ik zag ook ergens staan gem douchtijd = 7 min.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Het is opzich ook geen probleem om een WPB/boiler wat aan de grotere kant te nemen toch? Het eventuele extra warmteverlies wordt weer opgevangen door de lagere temp van de WPB/boiler. Zo dacht ik althans.
Volgens de specs heeft de grotere WPB in mijn geval ook een betere COP maar dat is alleen theoretisch volgens mij.
Alleen nog verschil dan qua ruimte en aanschafprijs. Ik ben zelf voor een 284l (netto) vat gegaan omdat ik 176l (netto) toch te klein vond ook al zijn we maar met zijn drieën. Wel een klein bad overigens.
Volgens de specs heeft de grotere WPB in mijn geval ook een betere COP maar dat is alleen theoretisch volgens mij.
Alleen nog verschil dan qua ruimte en aanschafprijs. Ik ben zelf voor een 284l (netto) vat gegaan omdat ik 176l (netto) toch te klein vond ook al zijn we maar met zijn drieën. Wel een klein bad overigens.
Er wordt hier veel over prijzen gesproken van het kost dit en het kost dat. Maar schrijf er ook eens bij over wat voor componenten we praten.
Een pomp er tussen knijpen en een besturing erop kost inderdaad niet zo veel.
En internet prijzen kan je ook niet vergelijken met prijzen die installateurs berekenen.
Vind dat er zo mensen een verkeerde beeld krijgen kwa kosten.
Terwijl je niet weet wat er allemaal gebouwd wordt. En waar het vandaan komt.
Een pomp er tussen knijpen en een besturing erop kost inderdaad niet zo veel.
En internet prijzen kan je ook niet vergelijken met prijzen die installateurs berekenen.
Vind dat er zo mensen een verkeerde beeld krijgen kwa kosten.
Terwijl je niet weet wat er allemaal gebouwd wordt. En waar het vandaan komt.
[ Voor 13% gewijzigd door Adriaan71 op 18-09-2022 19:37 ]
De details van mijn installatie/offerte:
Het gaat om een Toshiba systeem:
Apparaten:
Bij de montage is inbegrepen: het compleet monteren en bedrijfsklaar opleveren van hierboven omschreven installatie. De installatie dient aangesloten te kunnen worden op door derden te voorzien voedingspunten.
Uit te voeren werkzaamheden
10,230.55 euro
Daar komt nog 344.85 euro bij voor verticaal transport (kraan om de 83 kg wegende buitenunit op de dak te hijsen. Dat gaat niet over ladders).
Eigen werkzaamheden:
Aansluiten boiler en cv op binnenunit en aanleggen elektragroepen (3 stuks).
Subsidie: 3,000 euro. De aanvraag doe ik zelf en is niet in bovenstaande prijs verwerkt. De twee jaar oude CV heb ik aan een bekende verkocht (moet nog gedemonteerd worden)
Betaling
Het bedrijf bood ook een Mitsibishi systeem aan (eco of powerinverter), maar ik heb voor Toshiba gekozen in verband met het grotere modulatiebereik. Prijzen waren vergelijkbaar voor de powerinverter. Eco was iets goedkoper.
Het gaat om een Toshiba systeem:
Apparaten:
- Buitenunit: HWT-801XWHM3W
- Binnenunit: HWT-1101XWHM3W
- Boiler : HWS3001CSHm3
- 1 Vuilfilter;
- 1 Driewegklep
- 1 Set geïsoleerde koelleidingen inclusief dampdichte isolatie, benodigde stuurstroom bekabeling en STEK adapters;
- 1 Set verhoogde big foot balken ten behoeve van opstelling buitenunit;
- 2 Werkschakelaars inclusief wartels te monteren nabij de binnen- en buitenunit;
- 1 Soldeer- en montagematerialen;
- 1 Kenplaten en logboek.
Bij de montage is inbegrepen: het compleet monteren en bedrijfsklaar opleveren van hierboven omschreven installatie. De installatie dient aangesloten te kunnen worden op door derden te voorzien voedingspunten.
Uit te voeren werkzaamheden
- Het aanleggen van koelleidingen;
- Het opstellen van de binnen- en buitenunit;
- Het koeltechnisch aansluiten van leidingen;
- Het aansluiten van stuur- en door derden te voorziene voedingskabels;
- Het afpersen, vacumeren en vullen met koudemiddel;
- Eenmalige bezoek van monteur op locatie t.b.v. het in bedrijf stellen van de warmtepomp installatie na waterzijdig aansluiten;
- Hak- breek en boren van sparingen groter dan 50 mm in hout of steenachtig materiaal
- Betonboringen
- Schilderwerk
- Bouwkundige en constructieve voorzieningen;
- Elektrische voeding op een aparte groep gelegd tot aan werkschakelaars;
- Geluidwerende voorzieningen;
- Demontage oude cv installatie, afdoppen van gasleiding;
- Waterzijdig aansluiten van warmtepomp installatie.
- Buffervat en overige waterzijdige fittingen en appendages;
- Extra trillingsdempers (niet nodig bij big foot balken)
- Ruimtethermostaten en naregeling
10,230.55 euro
Daar komt nog 344.85 euro bij voor verticaal transport (kraan om de 83 kg wegende buitenunit op de dak te hijsen. Dat gaat niet over ladders).
Eigen werkzaamheden:
Aansluiten boiler en cv op binnenunit en aanleggen elektragroepen (3 stuks).
Subsidie: 3,000 euro. De aanvraag doe ik zelf en is niet in bovenstaande prijs verwerkt. De twee jaar oude CV heb ik aan een bekende verkocht (moet nog gedemonteerd worden)
Betaling
- 30% bij opdracht (bij het inplannen van de montageafspraak gefactureerd. De WP was toen in bezit van de installateur, maar hij staat inmiddels bij mij in de gang te wachten op montage).
- 60% na installatie
- 10% na inbedrijfstellen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Het bedrijf bood ook een Mitsibishi systeem aan (eco of powerinverter), maar ik heb voor Toshiba gekozen in verband met het grotere modulatiebereik. Prijzen waren vergelijkbaar voor de powerinverter. Eco was iets goedkoper.
Voor zover ik kan beoordelen klinkt dat niet als een onredelijk bedrag @Blihi
Nou dat is zelfs heel netjes.Blihi schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:44:
Vond ik ook.
Mijn eerste offerte : Mitsubishi ecpdan + 300L unit was 15k en de tweede vergelijkbaar maar door een grote instalatie bedrijf 20K
Welke ecodan? + 300L cilinderbinnenunit of een losse boiler van 300L?Mimi89 schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:59:
[...]
Nou dat is zelfs heel netjes.
Mijn eerste offerte : Mitsubishi ecpdan + 300L unit was 15k en de tweede vergelijkbaar maar door een grote instalatie bedrijf 20K
15K is gewoon een net bedrag als je niks zelf doet.
We willen allemaal veel geld verdienen, maar het mag niet veel kosten…
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
De Toshiba Estia-serie ziet er goed uit qua specificaties. Ook stil op papier. Waarom wordt deze niet vaker aangeboden?
Door wie niet? Ze hebben momenteel leveringsproblemen. De mijne was de laatste voor de komende 6 maanden.
In dit topic zie ik weinig ervaringen, en ook de meeste installateurs noemen het merk niet.Blihi schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:51:
Door wie niet? Ze hebben momenteel leveringsproblemen. De mijne was de laatste voor de komende 6 maanden.
Mijn electra is al verzwaard en de groep ligt klaar in de meterkast.Franciesco schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:09:
Vergeet niet dat @Blihi best wat zaken zelf moet doen. O.a. het elektrische en waterzijdige gedeelte. Dat zit bij jou er wel in @Mimi89 ?
Enige is dat bij mij de buizen door de nogal krappe kruipruimte moet (de voroge bewoner hebben met spuit iso de bodem vol gespoten) om bij de VV te kopelen.
15K is ook zon beetje wat ik in mijn hoofd had qua kosten. Die rekening van 20K van Loohuis verbaast me wel. Maar die vragen ook 375 euro voor een "geluidsmeting" iaw de excell sheetje van de overheid invullen.DutchWing schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:25:
[...]
Welke ecodan? + 300L cilinderbinnenunit of een losse boiler van 300L?
15K is gewoon een net bedrag als je niks zelf doet.
We willen allemaal veel geld verdienen, maar het mag niet veel kosten…
Ik las je zin verkeerd. Je bedoelde niet dat ze 'niet meer' als in 'niet langer' geleverd worden, maar je bedoelde 'niet meer' als in 'niet vaker'.MarcoC schreef op zondag 18 september 2022 @ 22:09:
[...]
In dit topic zie ik weinig ervaringen, en ook de meeste installateurs noemen het merk niet.
Inderdaad. Dat ben ik helemaal met je eens. Zeker omdat ze in hun databoeken ook best netjes gegevens aanleveren. Die zijn alleen niet zomaar online te vinden, maar de installateur kan ze wel opsturen.
'de groep'? Voor mijn WP zijn drie groepen nodig: 1 voor de buitenunit, 1 voor de binnenunit waar een 3kW element in zith en 1 voor de boiler waar ook een 3kW element in zit. Die laatste twee kunnen volgens de installateur samen op 1 groep, maar ik houd ze liever apart omdat ik ze dan apart kan meten.Mimi89 schreef op maandag 19 september 2022 @ 07:00:
[...]
Mijn electra is al verzwaard en de groep ligt klaar in de meterkast.
Dat voordeel had ik inderdaad. De cv-zijdige aansluiting kan gewoon op de plaats waar de CV-ketel hing.Enige is dat bij mij de buizen door de nogal krappe kruipruimte moet (de voroge bewoner hebben met spuit iso de bodem vol gespoten) om bij de VV te kopelen.
Overigens heeft al het materiaal me inmiddels ook echt wel een duizend euro gekost. Gewoon CV buizen, koppelingen, elektra, meters (niet strikt noodzakelijk, maar ik heb dus drie modbus kWh meters en een m-bus warmtemeter die allemaal uitgelezen kunnen worden).
De leukste aanpassing is de elektra. Om van de meterkast met 5x4mm2 bij de technische ruimte te komen is maar 1 oplossing: De gasleiding als buis gebruiken. Zodra de CV ketel hier dus van de muur gaat moet ik die Rehau Stabil 25 buis doorknippen (binnendiameter 18mm) en daar een 5x4 mm2 kabel doorheen trekken (buitendiameter 14mm). In theorie past dat gemakkelijk. In de praktijk moeten we het nog zien
Op dit moment ligt er 5x2.5 mm2. Dat is in theorie genoeg, maar liever niet.
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 18:36
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)
@Blihi ik hoop dat de buis dan inderdaad uit één stuk is en dat er niet halverwege een perskoppeling zit... Dan kan er hooguit cat5 door.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Haha, ja. Dat is uit 1 stuk. Ik heb foto's vanuit de bouw voordat het beton er overheen ging. Geen gekke bochten etc.Proton_ schreef op maandag 19 september 2022 @ 07:57:
@Blihi ik hoop dat de buis dan inderdaad uit één stuk is en dat er niet halverwege een perskoppeling zit... Dan kan er hooguit cat5 door.
Weet het niet zo uit mijn hoofd, maar onze meterkast is uitgebreid naar 12 groepen en we ge ruiken nu een stuk of 8.Blihi schreef op maandag 19 september 2022 @ 07:27:
[...]
'de groep'? Voor mijn WP zijn drie groepen nodig: 1 voor de buitenunit, 1 voor de binnenunit waar een 3kW element in zith en 1 voor de boiler waar ook een 3kW element in zit.
[...]
We hebben ook 2 vrije Alamat en 1 Groene groep vrij, wante we gaan meer zonnepanelen nemen. Vriend is elektro monteur en heeft het helemaal uitgepuzzeld. Andere vriend is monteur bij Aliander en heeft de kast gecontroleerd en gekeurd.
Wij verplaatsen alles naar de garage en voeden de water van beneden. De oude CV ruinte wordt dan een extra badkamer.Dat voordeel had ik inderdaad. De cv-zijdige aansluiting kan gewoon op de plaats waar de CV-ketel hing.
Is heel luxe twee badkamers maar heb een inwonende oudere broer, en met de huidige huizenmarkt gaat het even duren voor hij een eigen stekje heeft.
Voor het trekken de kabel even insprayen met siliconen spray (goedkoop bij Action) en je krijgt er zelfs een duo Cat5E in. Data kabel heb je nooit teveel in huis.Proton_ schreef op maandag 19 september 2022 @ 07:57:
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Zoiets heb ik ook gedaan, maar dan voor de thermostaatkabel. Die is een heel stuk dunner dan 5x4mm2 elektriciteitskabel en ging dus gemakkelijk (met trekveer)Blihi schreef op maandag 19 september 2022 @ 07:27:
[...]
De leukste aanpassing is de elektra. Om van de meterkast met 5x4mm2 bij de technische ruimte te komen is maar 1 oplossing: De gasleiding als buis gebruiken. Zodra de CV ketel hier dus van de muur gaat moet ik die Rehau Stabil 25 buis doorknippen (binnendiameter 18mm) en daar een 5x4 mm2 kabel doorheen trekken (buitendiameter 14mm). In theorie past dat gemakkelijk. In de praktijk moeten we het nog zien
[...]
Tip die ik ooit van een installateur kreeg: gebruik talkpoeder om het doorvoeren van kabels door krappe buizen te vergemakkelijken.
@Pietje555 @Franciesco Voor het trekken van kabels in buizen is gewoon kabelglijmiddel te krijgen. Alle andere middeltjes, zoals talkpoeder, afwasmiddel, kogellagervet, siliconenspray werken niet, of hebben vervelende eigenschappen op lange termijn.
Ik heb een jaar of 10 geleden een fles kabelglijmiddel gekocht en daar kan ik de rest van mijn leven mee doen.
Ik heb een jaar of 10 geleden een fles kabelglijmiddel gekocht en daar kan ik de rest van mijn leven mee doen.
Weet iemand een installateur in het noorden die tijd heeft om een offerte uit te brengen?
Het maakt met niet uit dat de daadwerkelijke installatie dan nog een half jaar of meer op zich laat wachten.
Maar door versterkingswerkzaamheden/aangeboden subsidies heb ik een offerte nodig.
Ik heb ondertussen zeker 12 installateurs gemaild en gevraagd om een offerte, sommige al maanden geleden, maar er is schijnbaar niemand die tijd heeft. Erg frustrerend.
Gaat om een hoge temp. lucht/water warmtepomp.
Het maakt met niet uit dat de daadwerkelijke installatie dan nog een half jaar of meer op zich laat wachten.
Maar door versterkingswerkzaamheden/aangeboden subsidies heb ik een offerte nodig.
Ik heb ondertussen zeker 12 installateurs gemaild en gevraagd om een offerte, sommige al maanden geleden, maar er is schijnbaar niemand die tijd heeft. Erg frustrerend.
hoe kom je erbij dat je een hoge temperatuurinstallatie nodig hebt?Impstoker schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:15:
het kan helpen als je vraagt wat een offerte kost, bijna niemand komt opdraven voor een gratis offerte.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Ik wil mijn SWW vat in onze kelder gaan zetten. De hoogte hiervan is c.a. 175cm. Het liefst heb ik een SWW vat van 300 liter en een RVS exemplaar. De DJG versie hiervan is c.a. 185cm hoog en gaat dus niet passen. Weet iemand een goed alternatief wat wel zou passen?
De Panasonic rvs 300 liter is 175cm maar die heeft de warmwater aansluiting aan de bovenkant. Heb je daar ruimte voor?
Vraagje: hoe kijken jullie aan tegen het volledig uitschakelen van een WP in de zomer? (remeha mercuria met mitsubishi buiteninut in mijn geval).
Ik hem de mijne 'uit' gezet in de zomer door de thermostaat op 12 graden te zetten.
Toch heeft de WP tussen juni en gisteren gemiddeld 0,4 kwh per dag (dus zo'n 16w continue) verbruikt aan sluip verbruikt. Display en thermostaat staan aan en wellicht laat ie ook af en toe de pomp lopen?
Bij de huidige tarieven is dat ~25-30 euro per zomerseizoen. Geen gigantisch bedrag natuurlijk maar een quick saver als dat uit kan. Maar als daardoor een pomp oid vast komt te zitten...
Bij uitzetten ben ik wel mijn binnen en buiten temperatuur meter kwijt
Ik hem de mijne 'uit' gezet in de zomer door de thermostaat op 12 graden te zetten.
Toch heeft de WP tussen juni en gisteren gemiddeld 0,4 kwh per dag (dus zo'n 16w continue) verbruikt aan sluip verbruikt. Display en thermostaat staan aan en wellicht laat ie ook af en toe de pomp lopen?
Bij de huidige tarieven is dat ~25-30 euro per zomerseizoen. Geen gigantisch bedrag natuurlijk maar een quick saver als dat uit kan. Maar als daardoor een pomp oid vast komt te zitten...
Bij uitzetten ben ik wel mijn binnen en buiten temperatuur meter kwijt
[ Voor 19% gewijzigd door Wuursj op 19-09-2022 17:09 ]
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
@Wuursj Ik zet al een paar jaar in ~mei mn ELGA (uit 2014) en mn remeha calenta (uit 2011) uit en pas in september weer aan.
Ik heb er verder geen verstand van maar ik vind de 10watt en 7 watt sluipverbruik te hoog om het aan te laten staan. En tot nu toe gaat het goed. nb. SWW uit zonneboiler (2watt sluipverbruik)
Ik heb er verder geen verstand van maar ik vind de 10watt en 7 watt sluipverbruik te hoog om het aan te laten staan. En tot nu toe gaat het goed. nb. SWW uit zonneboiler (2watt sluipverbruik)
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Volgens mij gebruik je de WP zeker 6 maanden, dat sluipverbruik kun je niet besparen.
Daarnaast zitten op de electronica vaak capacitoren om allerlei instellingen vast te houden bij stroomonderbreking. Deze vinden het niet prettig om helemaal leeg te lopen.
Ik zou hem aan laten staan, ook ter voorkoming van condens op diverse printen en het vastzitten van de compressor.
Als je wilt bezuinigen moet je eens naar je wifi modem of mediabox kijken en altijd uitzetten. Daar is veel meer mee te winnen. Ook alle opladers uit het stopcontact.
Daarnaast zitten op de electronica vaak capacitoren om allerlei instellingen vast te houden bij stroomonderbreking. Deze vinden het niet prettig om helemaal leeg te lopen.
Ik zou hem aan laten staan, ook ter voorkoming van condens op diverse printen en het vastzitten van de compressor.
Als je wilt bezuinigen moet je eens naar je wifi modem of mediabox kijken en altijd uitzetten. Daar is veel meer mee te winnen. Ook alle opladers uit het stopcontact.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Nee, helaas. Onderkant plafond zit op 178. In die speling van 3cm krijg ik geen koppeling verwerkt denk ik.SkullboyNL schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:52:
De Panasonic rvs 300 liter is 175cm maar die heeft de warmwater aansluiting aan de bovenkant. Heb je daar ruimte voor?
Sluipverbruik is zonde en moet je altijd zien te voorkomen. 10 of meer watt sluipverbruik is niet van deze tijd, daar krijgen televisies en dergelijke gewoon een dik vet F label voor lijkt me. Je wil je sluipverbruik zo laag mogelijk krijgen. Ik heb eens een lijstje gemaakt met verbruik bij idle van verschillende apparaten en heb zeer veel winst gemaakt door ze uit te schakelen wanneer niet nodig. Het gaat per apparaat maar om een paar euro per jaar maar alles bij elkaar gewoon serieus geld.
In de handleiding van de buiten-unit van mijn Mitsubishi airco staat duidelijk dat je deze gewoon spanningsloos mag maken buiten het seizoen als je stroomverbruik wil minimaliseren. Ook een warmtepomp kan dat daarom gewoon hebben denk ik.
Echter, bij een monoblock warmtepomp zit er buiten in de unit óók een waterpomp en ik denk dat die elke dag een kwartiertje moet draaien om te voorkomen dat ie vastloopt. Nu ben ik benieuwd of iemand dit kan bevestigen en of de warmtepompen dit ook echt uit zichzelf doen.
De reden dat ik dat denk is omdat wordt afgeraden om in de zomer de stekker van de vvw verdeler pomp uit het stopcontact te halen. Om te besparen heb ik een pompschakelaar zodat de pomp alleen draait als de buis vanaf de CV warm begint te worden. Om te voorkomen dat de pomp vastloopt zorgt de pompschakelaar ervoor dat deze elke 24 uur even draait.
Gewoon voor de grap het verbruik in watt van verschillende apparaten, na besparen en grotendeels uitschakelen van verschillende apparaten hieronder zit ik met het dilemma dat een grote hoeveelheid Hue lampen, zigbee schakelaars etc een groot deel van ons sluipverbruik bepalen, het is hobby dus het gaat er niet uit maar ben er wel over gaan nadenken
:
In de handleiding van de buiten-unit van mijn Mitsubishi airco staat duidelijk dat je deze gewoon spanningsloos mag maken buiten het seizoen als je stroomverbruik wil minimaliseren. Ook een warmtepomp kan dat daarom gewoon hebben denk ik.
Echter, bij een monoblock warmtepomp zit er buiten in de unit óók een waterpomp en ik denk dat die elke dag een kwartiertje moet draaien om te voorkomen dat ie vastloopt. Nu ben ik benieuwd of iemand dit kan bevestigen en of de warmtepompen dit ook echt uit zichzelf doen.
De reden dat ik dat denk is omdat wordt afgeraden om in de zomer de stekker van de vvw verdeler pomp uit het stopcontact te halen. Om te besparen heb ik een pompschakelaar zodat de pomp alleen draait als de buis vanaf de CV warm begint te worden. Om te voorkomen dat de pomp vastloopt zorgt de pompschakelaar ervoor dat deze elke 24 uur even draait.
Gewoon voor de grap het verbruik in watt van verschillende apparaten, na besparen en grotendeels uitschakelen van verschillende apparaten hieronder zit ik met het dilemma dat een grote hoeveelheid Hue lampen, zigbee schakelaars etc een groot deel van ons sluipverbruik bepalen, het is hobby dus het gaat er niet uit maar ben er wel over gaan nadenken
:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| 35 - POE switch + 3x wifi AP + 2x IP camera 27 - synology NAS (4 disks) 15 - home assistant NUC 02 - raspberry pi 03 - Hue Bridge 16 - WTW balansventilatie middel 07 - velux ramen (ontvangers 3x elektr. velux raam) 11 - CV Ketel (15 jr oud, is dit normaal?) 01 - Connexoon 01 - deurbel trafo 07 - Unifi router 07 - airco standby (3x binnen unit met wifi) 04 - laadpaal - niet aan het laden 04 - stofzuigrobot - niet aan het laden 02 - Google nest hub 01 - Google nest mini 02 - ESP32 + 4x relais 01 - maairobot - niet aan het laden 01 - wasdroger (wifi) 01 - quooker 01 - 3x hue spots achtertuin (uit) 10 - smartphone opladen 54 - laptop in gebruik + opladen 14 - laptop in gebruik |
[ Voor 4% gewijzigd door Pixal op 19-09-2022 16:50 ]
De rest van het sluipverbruik in huis had ik voor de komst van de WP aardig onder de controle. Met wat stopcontact-schakelaars voor wat apparatuur en netwerp apparatuur aan een timer. Onze wasmachine doet gewoon 10 watt in zijn eentje. Elke watt kost nu 3,5 euro per jaar.
Die WP is nu de laatst overgebleven grote boosdoener. Maar als het kwaad kan, gaan we die natuurlijk niet uitzetten voor die paar tientjes per jaar.
Ik ga eens kijken of dat verbruik vooral in de buitenunit of in de binnenunit zit. Ik vermoed de laatste. Ze hebben allebei aparte werkschakelaars en zou dus 's zomers alleen de buitenunit kunnen uitzetten als de binnenunit de CV pomp af en toe wilt laten draaien. Die binnenunit gaat echter in storing als de buitenunit uit staat. De vraag is of hij dan netjes zijn pomp rituelen blijft uitvoeren en met een opgelicht scherm wellicht weer meer gaat verbruiken. En je er zo weer geen reet mee opschiet.
Met een timer af en toe laten uitzetten, lijkt me ook niet handig. Dan gaat ie dagelijks (of wekelijks?) door zijn opstart procedure inc. onltuchten heen. Al staat me bij dat je automatisch ontluchten bij stroom er op, softwarematig kan uitzetten.
Die WP is nu de laatst overgebleven grote boosdoener. Maar als het kwaad kan, gaan we die natuurlijk niet uitzetten voor die paar tientjes per jaar.
Ik ga eens kijken of dat verbruik vooral in de buitenunit of in de binnenunit zit. Ik vermoed de laatste. Ze hebben allebei aparte werkschakelaars en zou dus 's zomers alleen de buitenunit kunnen uitzetten als de binnenunit de CV pomp af en toe wilt laten draaien. Die binnenunit gaat echter in storing als de buitenunit uit staat. De vraag is of hij dan netjes zijn pomp rituelen blijft uitvoeren en met een opgelicht scherm wellicht weer meer gaat verbruiken. En je er zo weer geen reet mee opschiet.
Met een timer af en toe laten uitzetten, lijkt me ook niet handig. Dan gaat ie dagelijks (of wekelijks?) door zijn opstart procedure inc. onltuchten heen. Al staat me bij dat je automatisch ontluchten bij stroom er op, softwarematig kan uitzetten.
[ Voor 48% gewijzigd door Wuursj op 19-09-2022 17:08 ]
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Verdiep je even in hogetemperatuurwarmtepompen. Die worden niet voor niets nauwelijks verkocht. In dit topic zijn er volgens mij 0 bezitters. (hint: laag rendement en enorm hoge elektriciteitsrekeningen)Impstoker schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:15:
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Redenen om het niet te doen (dus de WP gewoon aan te laten):Pixal schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:45:
Ook een warmtepomp kan dat daarom gewoon hebben denk ik.
- De besturing laat de waterpomp elke dag als ie niet gedraaid heeft even draaien om vastzitten te voorkomen.
- De warmtepomp is ook mijn warmwatervoorziening.
- De warmtepomp koelt het huis in de zomer.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
De Vaillant aroTHERM plus wordt heel veel verkocht. Is een hoge temperatuur warmtepomp. Maar je kan ook met lage temperaturen werken.Andrehj schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:07:
[...]
Verdiep je even in hogetemperatuurwarmtepompen. Die worden niet voor niets nauwelijks verkocht. In dit topic zijn er volgens mij 0 bezitters. (hint: laag rendement en enorm hoge elektriciteitsrekeningen)
Hier nog een mooi stukje over:Andrehj schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:25:
[...]
Dat laatste blijf ik een bijzonder argument vinden. In de afgelopen wintermaanden (november t/m februari) heb ik thermisch 472 kWh voor SWW verbruikt. Dat is (delend door 120 dagen maal 24 uur) een gemiddeld vermogen van slechts 164 W.
Ik had dus (zonder SWW) een WP kunnen kopen die 164 W kleiner is.... Dat is praktisch gezien natuurlijk precies dezelfde.
Mensen verkijken zich er op hoe klein het deel van het vermogen van de WP is wat naar SWW gaat.
:strip_exif()/f/image/f0vj5hcqQ9siUBxVFyFiA8nh.jpg?f=fotoalbum_large)
* Alleen de haakjes ontbreken, dus als je rekenmachine niet juist ingesteld staat krijg je een foute uitkomst.
Met een 5kW warmtepomp zou je max 159,6L water kunnen opwarmen in 1,5 uur met een SWW setpoint van 48 graden en een koudwater intrede temperatuur van 10 graden.
Dus het ligt eraan wat voor systeem je hebt;
- 1 losse WP + losse WPB
- 1 WP voor CV en SWW.
- hoe groot de boiler inhoud is en hoeveel water je daadwerkelijk gebruikt per dag.
- etc.
[ Voor 21% gewijzigd door DutchWing op 19-09-2022 19:13 ]
Jaja de vakmannen.Andrehj schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:07:
[...]
Verdiep je even in hogetemperatuurwarmtepompen. Die worden niet voor niets nauwelijks verkocht. In dit topic zijn er volgens mij 0 bezitters. (hint: laag rendement en enorm hoge elektriciteitsrekeningen)

[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 19-09-2022 18:40 ]
Je moet je legionella run instellen op het moment dat de zon het heetst is.MotorBeast schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:37:
[...]
Jaja de vakmannen.Lees net in Daikin topic dat Heattransformers adviseert legionella run in de nacht te doen. Top bij strenge nachtvorst. Lijkt me toch dat een normaal gezin echt niet de hele dag warm water tapt en dat gewoon overdag een keer kan bij hogere buitentemperaturen. In Daikin topic zijn er al een paar die HT pompen hebben gekregen. Het is gewoon in en in triest dat je om geen buil te vallen hier eerst maanden moet meelezen zonder plat gezegd genaaid te worden.
Dus rond 13:00-14:00 uur.
Misschien dat de HT pompen een iets hogere COP hebben voor SWW, maar vaak gooien ze er maar wat in en wegwezen.
[ Voor 7% gewijzigd door DutchWing op 19-09-2022 19:03 ]
Ja en aansluiten na je SWW runDutchWing schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:01:
[...]
Je moet je legionella run instellen op het moment dat de zon het heetst is.
Mitsubishi deed als het goed was gewoon eerst opstoken tot SWW setpoint en daarna van SWW setpoint tot legionella setpoint met het elektrisch element.
Andere merken durf ik niet te zeggen… Maar dat is heel simpel; handleiding lezen
I know. Maar ik heb me dan ook verdiept in COP en de werking van een WP. Gewone klanten volgen het advies (????) van hun installateur.DutchWing schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:01:
[...]
Misschien dat de HT pompen een iets hogere COP hebben voor SWW, maar vaak gooien ze er maar wat in en wegwezen.
Ik ben ook een voorstander dat fabrikanten cursussen verplichten voordat je hun producten mag kopen als installateur.MotorBeast schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:06:
[...]
I know. Maar ik heb me dan ook verdiept in COP en de werking van een WP. Gewone klanten volgen het advies (????) van hun installateur.
Remeha had ooit ook zo’n bepaald systeem, die kon je alleen rechtstreeks bij hun kopen en pas nadat je een cursus hebt gehad van 8 uur.
Ik snap wat je wil zeggen, maar je bedoelt waarschijnlijk wanneer de zon op zijn hoogst staat.DutchWing schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:01:
[...]
Want warmer wordt het meestal pas later in de middag.
Als ik de forums zo doorlees, lees ik dat de panasonic het makkelijkste is om zelf te installeren. Zijn er nog andere lucht/water warmtepompen die relatief makkelijk zijn om zelf aan te leggen. Of geldt dat voor alle mono block warmtepompen? Waar bestellen jullie precies nu de levertijd zo lang is? Opzich heb ik geen haast, zolang ik de winter van 2023-2024 een goed draaiend systeem heb.
Als ik het zo lees is het voordelig om een warmtepomp te kopen voor verwarming en een aparte warmtepomp met boiler voor de SWW ivm met subsidie. Ik neig dan ook om nu gewoon te bestellen, zodat het er over 1 jaar is.
Als ik het zo lees is het voordelig om een warmtepomp te kopen voor verwarming en een aparte warmtepomp met boiler voor de SWW ivm met subsidie. Ik neig dan ook om nu gewoon te bestellen, zodat het er over 1 jaar is.
[ Voor 22% gewijzigd door Reiziger88 op 19-09-2022 19:35 ]
Niet echt. Bij ons douchen 4 personen ieder zo'n beetje om de dag. En gewoon een minuut of 10 per persoon. En dat levert dus die 164 W op (dat was in de winter, in de zomer is het een stuk lager).DutchWing schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:34:
[...]
Hier nog een mooi stukje over:
[Afbeelding]
* Alleen de haakjes ontbreken, dus als je rekenmachine niet juist ingesteld staat krijg je een foute uitkomst.
Met een 5kW warmtepomp zou je max 159,6L water kunnen opwarmen in 1,5 uur met een SWW setpoint van 48 graden en een koudwater intrede temperatuur van 10 graden.
Dus het ligt eraan wat voor systeem je hebt;
- 1 losse WP + losse WPB
- 1 WP voor CV en SWW.
- hoe groot de boiler inhoud is en hoeveel water je daadwerkelijk gebruikt per dag.
- etc.
Zelfs al is dat bij iemand anders 3x zoveel, dan nog zal dat in de meeste gevallen geen invloed hebben op de WP-keuze.
Dat is relevant als je zoveel mogelijk met PV-stroom wil draaien.Rzaan schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:25:
Ik snap wat je wil zeggen, maar je bedoelt waarschijnlijk wanneer de zon op zijn hoogst staat.
Maar de temperatuur is weer relevant voor het hoogste rendement voor het deel van de legionellacyclus wat je op de compressor doet. Al zit daar ook een grens aan, boven de 25°C buitentemperaturen beginnen veel warmtepompen de maximale temperatuur te begrenzen en schakelen ze eerder over op het element.Want warmer wordt het meestal pas later in de middag.
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 18:36
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)
@Reiziger88 er zullen er maar weinig zijn die met meer dan één merk ervaring hebben
dan ben je al snel installateur.
Ik vermoed dat elke monoblock wel goed te doen is als je de moeite neemt de documentatie te lezen.
Ik vermoed dat elke monoblock wel goed te doen is als je de moeite neemt de documentatie te lezen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dat zou hooguit voor de legionellacyclus kunnen gelden die dan zonder element kan. Voor gewoon SWW maken zal een HT pomp dat nooit efficiënter kunnen dan een normale.DutchWing schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:01:
Misschien dat de HT pompen een iets hogere COP hebben voor SWW,
Geen idee hoe je daarbij komt.Reiziger88 schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:33:
Als ik het zo lees is het voordelig om een warmtepomp te kopen voor verwarming en een aparte warmtepomp met boiler voor de SWW ivm met subsidie.
Je krijgt weliswaar twee keer subsidie, maar de aanschafprijs van een WP-boiler ligt ook een stuk hoger dan die van een SWW-vat + driewegklep + temperatuursensor. Netto maakt het maar weinig uit.
Je moet dus kijken naar de eigenschappen en op basis daarvan je keuze maken.
Ik zou er altijd weer voor kiezen om mijn SWW gewoon met de WP te maken, vanwege het hogere rendement, de vrije keuze van het vat, het veel grotere verwarmingsvermogen, het geluid buiten en het feit dat ik WTW-ventilatie heb, wat lastiger met een WP-boiler combineert.
Zie ook dit lijstje: Andrehj in "NIBE L/W warmtepomp optimalisatie"
Mijn warmtepomp (Mitsubishi SUZ-SWM80 + ERSD-VM2D) doet aan sluipverbruik als hij aanstaat ca 0,38 kWH per etmaal.Wuursj schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:52:
Vraagje: hoe kijken jullie aan tegen het volledig uitschakelen van een WP in de zomer? (remeha mercuria met mitsubishi buiteninut in mijn geval).
Toen ik op vakantie ging heb ik hem softwarematig uit gezet via het display, maar dus wel onder spanning laten staan. Dan doet hij 0,25 kWh.
Ik neem aan/gok dat hij dan nog wel wat beveiligingen etc. heeft aanstaan. Ook de uitlezing (via Procon/modbus) blijft trouwens gewoon werken als je de unit zo uitzet.
Dat is een R290 WP, die komt idd iets hoger dan een R32 of R410a WP. Geldt dat tegenwoordig ook al als een HT warmtepomp?Adriaan71 schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:13:
De Vaillant aroTHERM plus wordt heel veel verkocht. Is een hoge temperatuur warmtepomp. Maar je kan ook met lage temperaturen werken.
In ieder geval heeft ook die Vaillant bij temperaturen van rond de 60°C het probleem waar elke WP op hoge temperatuur last van heeft: Beroerd rendement en hoog stroomverbruik.
Vraagje: dit heb ik eerder van je gelezen, maar het is me niet helemaal duidelijk waarom. Gaat het om de situatie waarin je binnen aanzuigt? Of is er ook nog een issue als je de WP-boiler buiten/buiten zou aansluiten?Andrehj schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:42:
Ik zou er altijd weer voor kiezen om mijn SWW gewoon met de WP te maken, vanwege […] het feit dat ik WTW-ventilatie heb, wat lastiger met een WP-boiler combineert.
Meer algemeen: geluid buiten is voor mij overigens juist een reden om mogelijk voor een WP-boiler te gaan, in combinatie met een gunstiger leidingtraject. Volgens mij is er in ieder geval wel consensus dat de juiste keuze aan de situatie ligt.
Die haalt gewoon 75 graden. Weet niet of dat hoog genoeg voor je is?Andrehj schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:44:
[...]
Dat is een R290 WP, die komt idd iets hoger dan een R32 of R410a WP. Geldt dat tegenwoordig ook al als een HT warmtepomp?
In ieder geval heeft ook die Vaillant bij temperaturen van rond de 60°C het probleem waar elke WP op hoge temperatuur last van heeft: Beroerd rendement en hoog stroomverbruik.
Of zijn er ook pompen die stoom genereren.
Ik hoop dat het prijsplafond wat lucht op de markt gaat creëeren zodat ik een warmtepomp tussendoor erin kan fietsen.
Qua terugverdientijd en de huidige prijzen is het wel ongunstig of valt dat wel mee allemaal?
Qua terugverdientijd en de huidige prijzen is het wel ongunstig of valt dat wel mee allemaal?
Als de plannen kloppen dan worden de mensen die alleen elektra gebruiken (zoals wij) flink genaaid. En nee, zonnepanelen zijn niet toegestaan in onze wijk ivm beschermd aanzicht.
Wanneer het over warmtepomp boilers gaat lijkt het alsof het steeds om ventilatie warmtepomp boilers gaat maar je hebt ook split unit modellen. Wellicht nog steeds enkele nadelen vergeleken met 1 WP voor alles maar voelde me hier toch iets meer mee op mijn gemak.Andrehj schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:42:
[...]
Geen idee hoe je daarbij komt.
Je krijgt weliswaar twee keer subsidie, maar de aanschafprijs van een WP-boiler ligt ook een stuk hoger dan die van een SWW-vat + driewegklep + temperatuursensor. Netto maakt het maar weinig uit.
Je moet dus kijken naar de eigenschappen en op basis daarvan je keuze maken.
Ik zou er altijd weer voor kiezen om mijn SWW gewoon met de WP te maken, vanwege het hogere rendement, de vrije keuze van het vat, het veel grotere verwarmingsvermogen, het geluid buiten en het feit dat ik WTW-ventilatie heb, wat lastiger met een WP-boiler combineert.
Zie ook dit lijstje: Andrehj in "NIBE L/W warmtepomp optimalisatie"
Ik heb hier het 200l model van staan in de schuur, kan hem nog niet aansluiten want de CV ketel hangt nog in de weg en dat kan pas als ik de andere WP op mijn vvw heb aangesloten
:fill(white):strip_exif()/f/image/2fQxrEF1FoaOogXldIqenZBQ.png?f=user_large)
Ik heb gelukkig flink meer panelen dan verbruik en kan nog salderen. Ik ga wel flink over de norm heen maar kan dat wel wegstrepen gelukkig. Vind het wel gek dat mensen met een WP nu genaaid worden. Als je dus geen panelen hebt dan ben je de sjaak (en flink ook, want je gaat er flink overheen). Idem voor een elektrische autoDJT schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:04:
Als de plannen kloppen dan worden de mensen die alleen elektra gebruiken (zoals wij) flink genaaid. En nee, zonnepanelen zijn niet toegestaan in onze wijk ivm beschermd aanzicht.
Dan kun je net zo goed een cilinderbinnenunit nemen of een binnenunit met losse boiler.Pixal schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:15:
[...]
Wanneer het over warmtepomp boilers gaat lijkt het alsof het steeds om ventilatie warmtepomp boilers gaat maar je hebt ook split unit modellen. Wellicht nog steeds enkele nadelen vergeleken met 1 WP voor alles maar voelde me hier toch iets meer mee op mijn gemak.
Ik heb hier het 200l model van staan in de schuur, kan hem nog niet aansluiten want de CV ketel hangt nog in de weg en dat kan pas als ik de andere WP op mijn vvw heb aangesloten![]()
[Afbeelding]
Of je woning moet zo snel afkoelen…
Maar volgens mij kun je dan beter beginnen met isoleren
[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 19-09-2022 20:47 ]
Uiteraard mag een ieder dit zelf beslissen, maar wat zijn hiervan de voordelen tov van een WP die zelf alles doet?Pixal schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:15:
Wanneer het over warmtepomp boilers gaat lijkt het alsof het steeds om ventilatie warmtepomp boilers gaat maar je hebt ook split unit modellen. Wellicht nog steeds enkele nadelen vergeleken met 1 WP voor alles maar voelde me hier toch iets meer mee op mijn gemak.
Die volg ik even niet.DutchWing schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:43:
[...]
Dan kun je net zo goed een cilinderbinnenunit nemen of een binnenunit met losse boiler.
Of je woning moet zo snel afkoelen…
Maar volgens mij kun je dan beter beginnen met isoleren
Weet ik niet. Werd aangeraden in het panasonic topic voor mijn specifieke usecase. En vind t wel makkelijk want heb geen idee hoe ik terugslagkleppen of andere splitsingen en dergelijke moet aansluiten. Wil gewoon de twee leidingen van de monoblock zo makkelijk mogelijk op de vloerverwarming aansluiten en vind t een geruststellend idee dat warm water z'n eigen systeem heeft en kan draaien wanneer ie dat nodig acht. Ik sluit niet uit in de toekomst wat te consolideren als er iets aangepast wordt.Andrehj schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:48:
[...]
Uiteraard mag een ieder dit zelf beslissen, maar wat zijn hiervan de voordelen tov van een WP die zelf alles doet?
[ Voor 52% gewijzigd door Pixal op 19-09-2022 21:08 ]
Je neemt nu een split warmtepompboiler i.p.v. de gebruikelijke monoblock warmtepompboiler, eventueel met Toe/afvoerkanaal naar buiten.
Er zijn gewoon split cilinderbinnenunits (binnenunit met ingebouwde boiler) of binnenunit met losse boiler ernaast.
Het enige verschil is dat bij de ene de verwarming tijdelijk omschakel naar SWW maken en dan weer terug naar verwarming.
Dus de enige reden die ik kan bedenken waarom je zo’n systeem kiest is als je woning tijdens SWW maken teveel afkoelt.
Dus daarom 2 gescheiden systemen.
Ik weet niet wat een "monoblock warmtepompboiler met toevoer naar buiten" precies is. De WTW balansventilatie gebruiken is bij ons iig niet echt een optie.DutchWing schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:15:
[...]
Je neemt nu een split warmtepompboiler i.p.v. de gebruikelijke monoblock warmtepompboiler, eventueel met Toe/afvoerkanaal naar buiten.
Er zijn gewoon split cilinderbinnenunits (binnenunit met ingebouwde boiler) of binnenunit met losse boiler ernaast.
Het enige verschil is dat bij de ene de verwarming tijdelijk omschakel naar SWW maken en dan weer terug naar verwarming.
Dus de enige reden die ik kan bedenken waarom je zo’n systeem kiest is als je woning tijdens SWW maken teveel afkoelt.
De woning koelt natuurlijk wat af maar niet extreem, vloer blijft nog een paar uur redelijk warm. Ik heb de CV ketel al een paar jaar op 35C staan en op de koudere dagen draaide de CV dan tussen 06:00 en 11:00 en tussen 16:00 en 20:00 op laagste stand om het een beetje op peil te houden.
Waar ik denk dat het mee te maken had dat ik een losse split-wp boiler wilde, is dat er binnen bijna geen ruimte verloren gaat aan techniek, binnen alleen een boiler en buiten het WP gedeelte. Ruimte is het grootste probleem in dit huis. Dus de boiler moet op plek van de CV komen. En ik denk dat puur SWW opwarmen via de monoblock een watertemp van 35 of 40 geeft? Terwijl de Calypso split ook evt. tot 55C kan. Als 200L op 40C te weinig is voor ons gezin kan ik geen grotere boiler kwijt, maar wel heter zetten.
:strip_exif()/f/image/hXEapl7WUfR4lvFkW41I8Hs3.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door Pixal op 19-09-2022 21:29 ]
Na 8 jaar toch nog een feature ontdekt op de ELGA (die originele van Techneco):
Op het apparaat zit een knopje om de WP functie- verwarmen te activeren.
Als je dat niet doet, en de thermostaat geeft warmtevraag (en je hebt geen CVketel achter de ELGA zitten via de thermostaataansluiting) dan gaat de CVpomp van de elga draaien. Verbruik 66 watt in stand 5.
Bij mij zit de zonneboiler CV ondersteuning voor de ELGA, dus einde middag heeft de ELGA hiermee de warmte uit de ZB gehaald en naar de woonkamer gebracht...
... Dat is nuttig in voor/na seizoen. Eens nadenken of ik dit kan automatiseren met een relais ofzo...
Als je dat niet doet, en de thermostaat geeft warmtevraag (en je hebt geen CVketel achter de ELGA zitten via de thermostaataansluiting) dan gaat de CVpomp van de elga draaien. Verbruik 66 watt in stand 5.
Bij mij zit de zonneboiler CV ondersteuning voor de ELGA, dus einde middag heeft de ELGA hiermee de warmte uit de ZB gehaald en naar de woonkamer gebracht...
... Dat is nuttig in voor/na seizoen. Eens nadenken of ik dit kan automatiseren met een relais ofzo...
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
@Pixal Je gaat wel van erg lage boiler temperaturen uit, de meesten zitten tussen de 45 en 50°C (ik op 45° ) Hou ook rekening met het feit wat veel thermostatische mengkranen altijd wàt koud water moeten bij mengen om te functioneren.
Overigens kan een mono net zo warm water maken als een split, het verwarmingsconcept is in dit geval niet anders.
Overigens kan een mono net zo warm water maken als een split, het verwarmingsconcept is in dit geval niet anders.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Ok, dan is het de moeite waard om een sww boiler te zoeken die ik in dat hoekje kwijt kan. De Calypso raak ik ws op MP wel kwijt.Naalroc schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:30:
@Pixal Je gaat wel van erg lage boiler temperaturen uit, de meesten zitten tussen de 45 en 50°C (ik op 45° ) Hou ook rekening met het feit wat veel thermostatische mengkranen altijd wàt koud water moeten bij mengen om te functioneren.
Eerst eens kijken hoeveel extra werk alle aftakkingen me gaan opleveren.
Ook heb ik maar een topic geopend voor wat specifiek advies, gezien het hier toch nog wel snel kan ondersneeuwen
Advies WP + WPB + DWTW

Advies WP + WPB + DWTW
__/`\__/`\__
.
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 11:31 ]
Ik snap het principe. Maar nog niet het voordeel? Ik heb de zelfde Elga:) draait standaloneBarryH schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:29:
Na 8 jaar toch nog een feature ontdekt op de ELGA (die originele van Techneco):
Hiermee kan ik in het voor/naseizoen de ZB warmte gebruiken zonder dat ik E voor de WP functie nodig heb.
Dus dit kan bij mij omdat ik
a/ een ZB met CV ondersteuning heb
b/ de ELGA geen gasketel aanstuurt
Dus dit kan bij mij omdat ik
a/ een ZB met CV ondersteuning heb
b/ de ELGA geen gasketel aanstuurt
Het doel is ook niet om iedereen te compenseren, maar alleen diegene die op de rand van omvallen staan. En daarbij komt er waarschijnlijk een max prijs voor mogelijk de eerste 1169 m3 gas en 2479 kWh. Oftewel, precies je WP kWhs zijn dan ook gemaximeerd. Je wordt niet genaaidDJT schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:04:
Je wordt niet genaaid. Klinkt zo negatief. Je wordt minder gecompenseerd en je moet blij met iedere tegemoedkoming zijn.
Uiteindelijk is het een sigaar uit eigen doos want de overheid kan alleen aan geld komen door meer belasting te heffen. Of dit nu bij bedrijven of consumenten is, aan het eind wordt het toch doorgerekend en ben je als nog het haasje.
Als je iedereen 100% compenseert hoef je het net zo goed niet te doen want uiteindelijk gaat je koopkracht net zo hard naar beneden, alleen dan een jaar later.
Uiteindelijk is het een sigaar uit eigen doos want de overheid kan alleen aan geld komen door meer belasting te heffen. Of dit nu bij bedrijven of consumenten is, aan het eind wordt het toch doorgerekend en ben je als nog het haasje.
Als je iedereen 100% compenseert hoef je het net zo goed niet te doen want uiteindelijk gaat je koopkracht net zo hard naar beneden, alleen dan een jaar later.
Er bestaan ook liggende boilers. Dat is niet ideaal vanwege de gelaagdheid, maar ze bestaan wel en kunnen een oplossing zijn onder een schuin dak. Die kan rechts op de foto onder het dak geplaatst worden.Pixal schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:24:
[...]
Ik weet niet wat een "monoblock warmtepompboiler met toevoer naar buiten" precies is. De WTW balansventilatie gebruiken is bij ons iig niet echt een optie.
De woning koelt natuurlijk wat af maar niet extreem, vloer blijft nog een paar uur redelijk warm. Ik heb de CV ketel al een paar jaar op 35C staan en op de koudere dagen draaide de CV dan tussen 06:00 en 11:00 en tussen 16:00 en 20:00 op laagste stand om het een beetje op peil te houden.
Waar ik denk dat het mee te maken had dat ik een losse split-wp boiler wilde, is dat er binnen bijna geen ruimte verloren gaat aan techniek, binnen alleen een boiler en buiten het WP gedeelte. Ruimte is het grootste probleem in dit huis. Dus de boiler moet op plek van de CV komen. En ik denk dat puur SWW opwarmen via de monoblock een watertemp van 35 of 40 geeft? Terwijl de Calypso split ook evt. tot 55C kan. Als 200L op 40C te weinig is voor ons gezin kan ik geen grotere boiler kwijt, maar wel heter zetten.
[Afbeelding]
Zo'n 15 jaar geleden hadden wij zo'n liggend vat voor een zonneboiler (was in een huurhuis, dus geen idee van de installatiekosten).
Ander voordeel is dat als je wp het begeeft je nog wel warm water hebt. Wel zo fijn. Nadeel is dat de meeste wp boilers best wel wat geluid lijken te produceren.DutchWing schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:15:
[...]
Die redundantie is een beetje een onzinargument. Vroeger zat je ook zonder warm water als de CV ketel het begaf. Nu heb je in ieder geval nog de voorraad van de boiler.
We hebben beiden gelijk toch?Blihi schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:02:
Die redundantie is een beetje een onzinargument. Vroeger zat je ook zonder warm water als de CV ketel het begaf. Nu heb je in ieder geval nog de voorraad van de boiler.
Omschakelen naar noodbedrijf op elektrisch element, nagenoeg alle units hebben ditolafmol schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:46:
[...]
Ander voordeel is dat als je wp het begeeft je nog wel warm water hebt. Wel zo fijn. Nadeel is dat de meeste wp boilers best wel wat geluid lijken te produceren.
Natuurlijk niet wenselijk, maar beter iets dan niets…
[ Voor 7% gewijzigd door DutchWing op 20-09-2022 10:10 ]
ja maar blikseminslag, orkaan die je buitenunit weg heeft geblazen etc. ;PDutchWing schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:09:
[...]
Omschakelen naar noodbedrijf op elektrisch element, nagenoeg alle units hebben dit
Natuurlijk niet wenselijk, maar beter iets dan niets…
Nou de mijne had binnen twee weken al een storing waarbij het noodbedrijf ook niet werkte. Levertijd van het onderdeel was 3 weken. 🤔 Gelukkig was er nog een niet geïnstalleerd exemplaar aanwezig om als donor te dienen.olafmol schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:46:
[...]
ja maar blikseminslag, orkaan die je buitenunit weg heeft geblazen etc. ;P
Een externe backup zou dus geen slecht idee zijn.
Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD
Meestal niet het hoogste punt, dus de kans is dan al aanzienlijk kleiner.olafmol schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:46:
[...]
ja maar blikseminslag, orkaan die je buitenunit weg heeft geblazen etc. ;P
Dat is ook echt aannemelijk met ~100kg
Maar 100% garantie heb je nooit op het leven…
[ Voor 20% gewijzigd door DutchWing op 20-09-2022 14:41 ]
Bij mij is de WP buitenunit wel het hoogste punt (op dit moment is dat de buitenunit van de airco, maar de WP is hoger). Hij weegt 83 kg, maar de belangrijkste reden dat het niet weg waait is dat de WP vast zit aan het huis met koperen koelleidingen
De brandweer in Groningen hebben het dan nog beter voor elkaar. Daar hangt een dubbel ventilator unit gewoon in de kazerne
Nooit liggende vaten installeren. De inefficientie is bizar.Blihi schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:07:
[...]
Er bestaan ook liggende boilers. Dat is niet ideaal vanwege de gelaagdheid, maar ze bestaan wel en kunnen een oplossing zijn onder een schuin dak. Die kan rechts op de foto onder het dak geplaatst worden.
Zo'n 15 jaar geleden hadden wij zo'n liggend vat voor een zonneboiler (was in een huurhuis, dus geen idee van de installatiekosten).
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
De overheid is goed bezig:
Dus je bent waarschijnlijk met een warmtepomp nu in het nadeel. De vraag is hoe dat plafond werkt als je zonnepanelen hebt, gaat dan die 2400kw gelden na saldering?Het kabinet zet de energieprijzen voor alle huishoudens vast. Dit geldt voor een gemiddeld verbruik tot 1200 kubieke meter gas en 2400 kilowattuur stroom. Voor al het verbruik boven deze grenzen betaal je de hogere marktprijs. Het kabinet schat de korting die huishoudens hierdoor krijgen in op 190 per maand.
De korting is wel "omgeven met onzekerheden", schrijft het ministerie van Financiën. Er wordt uitgegaan van een plafond van 1,50 euro voor een kuub gas en 0,70 euro voor kwh stroom. Als de ontwikkeling van de prijs meevalt zal het plafond worden verlaagd. Voor gas zal het niet lager dan 1,20 euro per kuub komen.
Bron: nu.nl
@-NRG- inderdaad is dit het saldo of de netto afname?
En wat zouden ze gaan doen met de teruglever vergoeding... hier zou ook een mooie ingang zitten om hier nu iets aan te doen nu er geen energiewet is die ter referentie dient
En wat zouden ze gaan doen met de teruglever vergoeding... hier zou ook een mooie ingang zitten om hier nu iets aan te doen nu er geen energiewet is die ter referentie dient
APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen
@-NRG- met zo'n regeling en stroomtarieven van €0,70 of meer per kWh kunnen de mensen met een hybride systeem de WP beter uitschakelen en weer alleen op gas stoken zolang ze onder de 1500m3 blijven?
Alhier met L/L op dit moment:-NRG- schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:48:
De overheid is goed bezig:
[...]
Dus je bent waarschijnlijk met een warmtepomp nu in het nadeel. De vraag is hoe dat plafond werkt als je zonnepanelen hebt, gaat dan die 2400kw gelden na saldering?
Nieuwe tarieven: ik verbruikte afgelopen winter 1300 kWh maal €0,70 = €910. Vervangt 550 m3 gas maal €1,50 = €825,- . Yep, nieuwe tarieven kan de plofketel weer aan.
Waarom is het vertrouwen in het kabinet toch zo laag?

Ik blij dat ik nog geen L/W heb geplaatst. Wordt het toch bij vervanging een Intergas ketel.

Ik ben opzich best voor een prijsplafond voor gemiddeld verbruik maar hoe komen ze aan 70cent per kwh als plafond/besparing...?
Dat is procentueel een veel kleinere verlaging dan de gasprijs.
Ik zit met een nog relatief gunstig contract op 0.44kwh en 1.60m3. Oftewel mijn energieleverancier krijgt een vrijbrief om het stroomtarief lekker omhoog te gooien en hoog te houden..:p

Dat is procentueel een veel kleinere verlaging dan de gasprijs.
Ik zit met een nog relatief gunstig contract op 0.44kwh en 1.60m3. Oftewel mijn energieleverancier krijgt een vrijbrief om het stroomtarief lekker omhoog te gooien en hoog te houden..:p
Wordt toch de hybride weer interessant.MotorBeast schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:06:
[...]
Alhier met L/L op dit moment:
Nieuwe tarieven: ik verbruikte afgelopen winter 1300 kWh maal €0,70 = €910. Vervangt 550 m3 gas maal €1,50 = €825,- . Yep, nieuwe tarieven kan de plofketel weer aan.
Je voert de tarieven in en hij zoek zelf uit wat het meest economisch is.
En geen zorgen over voldoende tapwater.
Als we in de toekomst konden kijken hadden we allemaal hetzelfde systeem.
Ik ben in ieder geval blij dat ik 4 jaar geleden in 10 kWP PV panelen heb geinvesteerd.
(en @LacsapOV)olafmol schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:46:
Ander voordeel is dat als je wp het begeeft je nog wel warm water hebt. Wel zo fijn. Nadeel is dat de meeste wp boilers best wel wat geluid lijken te produceren.
Als je voor de legionellacyclus een dompelelement in je vat hebt, wordt die meestal geschakeld door
een extern relais. Die kun je vaak (bij die van mij in ieder geval wel) ook handmatig bedienen. Dus buiten de hele besturing om. Zo heb ik een COP = 1 backup voor SWW mocht mijn WP ooit uitvallen, en ik kan zo ook handmatig een legionellacyclus draaien. Werkt prima, en geen WPB nodig.
[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 28-09-2022 11:23 ]
Dit topic is gesloten.