Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 155 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.537.826 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06 20:39

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

MotorBeast schreef op donderdag 15 september 2022 @ 13:37:
[...]

Kansloos deze reactie. Ik werk er niet meer in maar was alleen al weken bezig met permanente educatie. Zou hetzelfde zijn als ik zeg...installateurs...Beetje pijpjes aansluiten en daar bakken met geld voor vragen. ;) Ieder zijn vak en zoals in ieder van zijn er goede en slechte. Ik heb respect voor alle goede. _/-\o_
Ik bedoel niets persoonlijks hoor _/-\o_
Nou wat ik bedoel is dat vele systemen iets anders in elkaar zitten dan wat getallen.
Bypass, thermostaat kranen, verkeerd aangesloten, te weinig isolatie, geen groepen in de MK, of geen kracht gemonteerde kast, prijzen die alle kanten uitvliegen, geen zekerheid van personeel, voor je het weet zij ze weg. Susbisidie afhankelijk voor door gaan van project, geen plaats voor de wp of gene vergunning.

Ik bedoel dus niets anders dan dat er wel heeeeel veel variabelen zijn tov andere beroepen.
En als een installateur zich hiervoor indekt, wordt hij al snel een maffiabaas genoemd. Of er wordt gezegd wat een belachelijke prijzen.

Als de overheid...
En als te leveren was
En als perseneel er was
En enz en

Maar helaas de markt is op hol

Dus als je geknipt en geschoren word, moet je soms stilzitten
Of aanvaarden dat je littekens krijgt.
Er is al zoveel voor te bereiden.
Dat je ALS een WP leverbaar is je meteen over kunt met alles erop en eraan.
Waterzijdig al gedaan scheelt bijna 20% gas :-)
En is ook voor een WP nodig

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-06 15:28
SpikeHome schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:40:
@Pietje555 wat ik merk is dat er hier meer ervaring is dan bij de installateurs.
Meeste installateurs gaan alleen uit van wat een fabrikant meld en denken niet verder.
en plaatsen dus alleen standaard out of the box, dus als je wat anders wilt zijn ze niet thuis, ook al is het duurder want dat boeit me niet het moet gewoon goed zijn.
Ben ik niet met je eens. Er zijn zat bedrijven (installateurs) die het wel precies weten. Daar zitten er maar weinig van op het forum (geen tijd?), terwijl internet bij voorbaat bestaat uit slechte ervaringen.
Deze installateurs hebben gewoon de luxe positie om zelf hun klanten te kiezen waar ze vaak een goede zakelijke relatie mee hebben.
Ik loop er nu ook wel tegenaan dat ik met een leverancier een speciale opstelling heb uitgewerkt en dat als een installateur in beeld komt de installatie gewoon niet meer leverbaar is omdat ze geen tijd in specials kunnen steken. Ze hebben al moeite genoeg om de standaard opstellingen te leveren en te plaatsen.
Dit is ook de reden waarom men nu offerten op referentie waarden en niet specifiek op je woning afgeven. En het gevolg is dat de marges groter worden genomen en men aan de veilige kant gaat zitten.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-06 16:04
Pietje555 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:34:
Wat ik opvallend vind is dat iedereen (gratis) uitgebreid advies wil en als ze dat krijgen dat ze het zelf beter denken te weten.
Voor je hypotheek kost het verplichte advies ook € 750,-. Wil je goed advies ga dan eerst eens praten met een onafhankelijke adviseur. En ja, er zijn ook die echt wel weten waarover ze het hebben. Kost je wel snel € 500,-, maar je hebt wel al je informatie op een rij.
klein want offtopic, bij een hypotheek is een advies niet meer verplicht, al een tijdje niet meer. je hebt zogenaamde execution only waarbij je het in eigen hand hebt
Pietje555 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 14:23:
Ben ik niet met je eens. Er zijn zat bedrijven (installateurs) die het wel precies weten. Daar zitten er maar weinig van op het forum (geen tijd?), terwijl internet bij voorbaat bestaat uit slechte ervaringen.
Deze installateurs hebben gewoon de luxe positie om zelf hun klanten te kiezen waar ze vaak een goede zakelijke relatie mee hebben.
Er zijn zeker wel installateurs die het goed doen inderdaad. Het is in dit topic de laatste tijd wel erg negatief. De goede installateurs zullen het wel te druk hebben ;)
Bij deze dus even een positieve ervaring.

Begin van dit jaar ben ik begonnen met zelf inlezen, alle informatie verzamelen en dingen uitzoeken.
Toen heb ik verschillende installateurs aangeschreven, waaronder de lokale installateur die in november 2021 onze L/L WP heeft geplaatst. Daar had ik al veel vertrouwen in omdat ze toen ook direct met een goed passend advies kwamen. Van de 5 aangeschreven installateurs waren ze de enige die binnen een maand bij ons konden komen en even later met een offerte kwamen. Weer goed passend, alles in goed overleg, en een eerlijke prijs. Dus vrij snel akkoord gegeven.

Na wat leveronzekerheden is het toch naar verwachting geplaatst in september, namelijk afgelopen maandag en dinsdag _/-\o_

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Plenkske kleine kanttekening toch, ik zou L/L niet willen vergelijken met een water installatie. Voor lucht heb ik ook een goede installateur. Twee zelfs. Voor water hangt het er iets bedroevender bij, gezien het helaas vaak overstappende cv ketel boeren zijn. Dat gezegd hebbende, zelfs daar is een redelijk fatsoenlijke partij te vinden bij mij in de buurt ;)

Maargoed, ook die krijgt misschien wel 100 aanvragen voor een offerte in de week. Waarbij maatwerk een uitdaging is. En er maar een percentage daadwerkelijk tekent.

[ Voor 19% gewijzigd door MikeyMan op 15-09-2022 15:05 ]

Anoniem: 78739

Ik lees bijna nergens ervaringen over de Samsung Climatehub EHS Split (Brochure). Is er hier iemand die deze heeft of positieve/negatieve ervaringen gelezen heeft over dit product of Samsung in het algemeen?
LeonTebbens schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 17:02:
[...]
Wel je leidingen goed isoleren tegen condens. Zonder leidingisolatie kun je alleen niet-condenserend koelen (tot het dauwpunt).
Wij overwegen om op termijn de radiatoren te vervangen door ventilo-convectoren, dan zullen we de bestaande leidingen van 1 of meerdere radiatoren gebruiken. Ik veronderstel dat het voldoende is om enkel het zichtbare deel van de leidingen te isoleren en dat het gedeelte onder de grond er weinig of niets toe doet?

Edit: ja, wij hebben radiatoren, maar met een jaarlijks gasverbruik van 300-400 m³ zou dat voldoende moeten zijn voor een warmtepomp. De aanvoertemperatuur staat nu op 45 graden en de gasketel pompt soms lauw/koud water rond, dus met een constante aanvoertemperatuur zou het nog lager kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
MikeyMan schreef op donderdag 15 september 2022 @ 15:04:
@Plenkske kleine kanttekening toch, ik zou L/L niet willen vergelijken met een water installatie. Voor lucht heb ik ook een goede installateur. Twee zelfs. Voor water hangt het er iets bedroevender bij, gezien het helaas vaak overstappende cv ketel boeren zijn. Dat gezegd hebbende, zelfs daar is een redelijk fatsoenlijke partij te vinden bij mij in de buurt ;)

Maargoed, ook die krijgt misschien wel 100 aanvragen voor een offerte in de week. Waarbij maatwerk een uitdaging is. En er maar een percentage daadwerkelijk tekent.
Ja daar ben ik het mee eens. Ik bedoelde ook zeker niet te zeggen dat elke L/L installateur, maw "aircoboer", een L/W installatie kan doen.
Ik wist gewoon al dat deze partij brede ervaringen heeft met L/L , L/W en ook van die grote VRF units. Voor zowel zakelijk als particulier. Het vertrouwen zat hem ook in de goede communicatie en de direct passende offerte. Ook al hebben ze het druk, ze antwoorden altijd netjes.

Het waterzijdige deel, ofwel loodgieters werk, besteden ze uit aan een zzp'er die ook in de buurt zit. Daar verdienen ze niks op. Ze kunnen simpelweg zelf geen loodgieter vinden om in dienst te nemen. Deze zzp'er is vooraf ook komen kijken en die heeft goed werk geleverd.

• Plenkske
DutchWing schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:43:
Waarom anders zulke hoge prijzen blijven offreren?
Net als in elke branche zullen er ook in de warmtepompen oplichters actief zijn. Is nu wel makkelijk om misbruik te maken van de "lange levertijden" en ondertussen al XX % van de offerte binnen te hebben. Ook zoiets dat ik persoonlijk nooit zou doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Anoniem: 78739 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 15:26:
Ik lees bijna nergens ervaringen over de Samsung Climatehub EHS Split (Brochure). Is er hier iemand die deze heeft of positieve/negatieve ervaringen gelezen heeft over dit product of Samsung in het algemeen?

[...]
Wij overwegen om op termijn de radiatoren te vervangen door ventilo-convectoren, dan zullen we de bestaande leidingen van 1 of meerdere radiatoren gebruiken. Ik veronderstel dat het voldoende is om enkel het zichtbare deel van de leidingen te isoleren en dat het gedeelte onder de grond er weinig of niets toe doet?

Edit: ja, wij hebben radiatoren, maar met een jaarlijks gasverbruik van 300-400 m³ zou dat voldoende moeten zijn voor een warmtepomp. De aanvoertemperatuur staat nu op 45 graden en de gasketel pompt soms lauw/koud water rond, dus met een constante aanvoertemperatuur zou het nog lager kunnen.
Advocaat van de duivel: waarom zou je met zo'n laag gasverbruik, en de huidige prijzen voor een wp-installatie, en ervan uitgaande dat de huidige prijs voor gas wel weer een stukje naar beneden gaat, overgaan op een warmtepomp? Lijkt me lastig te onderbouwen qua ROI.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Plenkske schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:10:
[...]

Zouden er echt mensen zijn die dit soort offertes accepteren ?
Ik kan het me niet voorstellen.
Ik heb gevraagd of ze de offerte kunnen specificeren, ben benieuwd :P
7k WP, 5k boiler en 11k installatie 2 dagen 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 15-09-2022 16:55 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

olafmol schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:25:
[...]

Advocaat van de duivel: waarom zou je met zo'n laag gasverbruik, en de huidige prijzen voor een wp-installatie, en ervan uitgaande dat de huidige prijs voor gas wel weer een stukje naar beneden gaat, overgaan op een warmtepomp? Lijkt me lastig te onderbouwen qua ROI.
Om het klimaat te redden! :P Nee, tot 2024 is er in België een premie van 4800 €, vanaf 2024 is dat 3600 € en erna vast nog minder. Mijn offerte is 10000 €, het is dus een mooie kans om die WP aan halve prijs te krijgen. Mijn gasketel is 10 jaar en als die over 5 jaar de geest geeft is er misschien helemaal geen premie meer.

Ik ga nu ook zonnepanelen installeren. Ok, die leveren het minste energie als je het meeste verwarming nodig hebt, maar ik zou verwarmen tot zonsondergang (21-22 graden), dan is het bij bedtijd nog steeds 19-20 graden. Zo maximaliseren we het eigen verbruik.

Na deze energiecrisis zal men nog steeds van het gas af willen, door steeds strengere uitstootrechten zal het dus nog steeds duur blijven, terwijl men in BE allerlei diverse kosten uit de elektriciteitsfactuur wil halen, zodat meer mensen de overstap naar WP/EV's maken (de vraag is dan wel of we landelijk voldoende elektriciteit gaan kunnen opwekken op windstille en bewolkte korte dagen).

In de veronderstelling dat de WP lang meegaat zal je ze ook sneller terugverdienen als je nu begint. Als ik zou wachten tot mijn 60e wordt het misschien nog krap om terug te verdienen.

Door de steeds heter wordende zomers zouden we voor het comfort op termijn misschien ook ventilo-convectoren plaatsen. Dat is wel 1000 euro per stuk, maar met 2 zouden we genoeg hebben. Voor die prijs heb je ook wel een LL-WP met 2 binnenunits.

Al bij al vind ik het een betere investering dan op een spaarrekening te laten staan. Door de inflatie zullen WP's en de plaatsing er van (stijgende loonkosten) ook niet gauw goedkoper worden.
De basispremie voor een lucht-water warmtepomp bedraagt 4800 euro voor eindfacturen vanaf 1/1/2022 tot en met 31/12/2023, 3600 euro voor eindfacturen vanaf 2024.

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-06 15:28
MikeyMan schreef op donderdag 15 september 2022 @ 15:04:
@Plenkske gezien het helaas vaak overstappende cv ketel boeren zijn.
Eerlijk gezegd ken ik helemaal geen CV boeren. Het zijn vrijwel allemaal All-round installateurs, en een monoblock plaatsten is nog wel een stuk simpeler dan een CV ketel. Inregelen is exact hetzelfde (alleen werd het vaak niet gedaan).
Daarnaast stappen er weinig over, ze doen de WP er vaak bij en daar zijn net zo goed verplichte leveranciers cursussen voor als voor gasketels.
Vorig jaar zijn er 428.000 CV ketels geplaatst en (slechts) 87.000 aardgas vrije installaties. Dat is dus inclusief L/L, W/W, WL en stadverwarming.
De markt voor gasketels is nog enorm dus ze hoeven nog helemaal niet over te stappen als hun hart daar ligt.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
@Anoniem: 78739 Je moet wel heel veel vermogen panelen hebben om daar in de wintermaanden een warmtepomp op te kunnen laten draaien. Wel eens gehoord van de donkere maanden? Voor de rest, mooi plan.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 15-09-2022 17:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Pietje555 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 17:02:
[...]

Eerlijk gezegd ken ik helemaal geen CV boeren.
Dan ben je een gezegend man.

Ik ben de afgelopen 15 jaar als huiseigenaar al meermaals overgestapt van installateur voor het onderhoud. En eerlijk gezegd ben ik nog geen goede tegen gekomen. Een cv keteltje erin prakken lukt logistiek nog net. Enige inregeling moet je niet om vragen.

En dat was zo mogelijk nog erger bij het zoeken naar een warmtepomp installateur. Heb er echt een hoop in de buurt benaderd, maar vooral veel onzin gehoord.
Het zal een combinatie van gemakzucht en gebrek aan interesse, mensen, tijd en noodzaak zijn, maar het was echt dramatisch. Kan er ook aan liggen dat ik in de randstad woon misschien.

MotorBeast schreef op donderdag 15 september 2022 @ 17:03:
@Anoniem: 78739 Je moet wel heel veel vermogen panelen hebben om daar in de wintermaanden een warmtepomp op te kunnen laten draaien. Wel eens gehoord van de donkere maanden? Voor de rest, mooi plan.
Het volledige verbruik zal niet gedekt worden, maar ik zal het toch proberen maximaliseren door op weekdagen 's middags al geleidelijk op te warmen ipv bij zonsondergang ineens alles te geven. De geschatte opbrengst van de panelen is 4161 kWh/jaar, ons huidige elektriciteitsverbruik is 1700 kWh en gas is 4600 kWh (400m³ x 11,5). De installatie is dus al overgedimensioneerd.

Maar mijn vraag was: Heeft er iemand ervaring met Samsung of links naar Samsung reviews? :)

• MotorBeast
MikeyMan schreef op donderdag 15 september 2022 @ 17:17:
[...]

Dan ben je een gezegend man.

Ik ben de afgelopen 15 jaar als huiseigenaar al meermaals overgestapt van installateur voor het onderhoud. En eerlijk gezegd ben ik nog geen goede tegen gekomen. Een cv keteltje erin prakken lukt logistiek nog net. Enige inregeling moet je niet om vragen.

En dat was zo mogelijk nog erger bij het zoeken naar een warmtepomp installateur. Heb er echt een hoop in de buurt benaderd, maar vooral veel onzin gehoord.
Het zal een combinatie van gemakzucht en gebrek aan interesse, mensen, tijd en noodzaak zijn, maar het was echt dramatisch. Kan er ook aan liggen dat ik in de randstad woon misschien.
Nee hoor West-Brabant hier. DE regio die juist bekend staat om de hoeveelheid installatie- en bouwbedrijven. Veel stappen iedere ochtend in de auto over de Moerdijk om bij jou in de buurt te gaan werken. _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Anoniem: 78739 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 18:20:
[...]

Het volledige verbruik zal niet gedekt worden, maar ik zal het toch proberen maximaliseren door op weekdagen 's middags al geleidelijk op te warmen ipv bij zonsondergang ineens alles te geven. De geschatte opbrengst van de panelen is 4161 kWh/jaar, ons huidige elektriciteitsverbruik is 1700 kWh en gas is 4600 kWh (400m³ x 11,5). De installatie is dus al overgedimensioneerd.

Maar mijn vraag was: Heeft er iemand ervaring met Samsung of links naar Samsung reviews? :)
Om je een idee te geven. Ik heb 2500WP liggen op zuidwest. Afgelopen nov 60, dec 35, jan 39 en feb 99 kWh. Jij doet dan 2 keer zoveel ongeveer.

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-06 17:46
Ik ben aan het onderzoeken of een all electric oplossing in onze woning haalbaar is. Erg veel informatie opgedaan in deze topics en denk dat het, in tegenstelling tot sommige installateurs die ik heb gesproken, best mogelijk is.

Ik heb een eerste voorstel binnen voor een REMKO warmtepomp, dit Duitse merk ben ik hier volgens mij nog niet tegen gekomen maar de betreffende installateur heeft er al behoorlijk wat geplaatst. Als er Tweakers zijn die er ervaring mee hebben dan hoor ik het natuurlijk graag. Ik hoop op korte termijn ook een offerte voor een Mitshubitshi te ontvangen van een andere installateur. Prijzen liggen nagenoeg gelijk verwacht ik.

Hoekwoning uit 1999, CV van 23 jaar oud, verbruik 1650-1850m3 / jaar.

Inmiddels ook zelf een topic aangemaakt:
https://gathering.tweaker...message/72790696#72790696
Blihi schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:16:
@MichaelReitsma Mijn Toshiba heeft ook in de specs staan dat de maximale stroom 19A is. Maar de leverancier heeft aangegeven dat een 16A groep echt voldoende is. Ook staat elders in dezelfde documentatie dat het maximaal opgenomen vermogen maar 3800 Watt is (bij -7 buiten en +65 graden water, wat ik niet verwacht te doen).
Ga je geen SWW maken dan?
Die 19A is hoogstwaarschijnlijk de opstartstroom van de compressor. Dat staat maar heel even op de groep, daarna zakt de boel terug naar een lagere stroom. Een 25C automaat heeft dan niet veel zin boven een 16C automaat, zeker omdat je thuis waarschijnlijk 3x25A hebt en dan mag je eigenlijk niets hoger dan 16A afzekeren (behalve een terugleverende PV groep, die mag op 25A).
Een apparaat wat 3.8 kW nodig heeft moet je niet willen afzekeren met 16A. In zo'n geval kun je toch gewoon een 20A groep maken? Ik snap de weerzin daartegen niet. Trek je gewoon een 4 mm² kabel en klaar ben je. Scheelt ook weer een boel kabelverliezen.
En die selectiviteit is toch BS, want bij een dikke kortsluiting gaat toch vaak je hoofdautomaat er mee uit.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Andrehj schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:06:
En die selectiviteit is toch BS, want bij een dikke kortsluiting gaat toch vaak je hoofdautomaat er mee uit.
Niet iedereen heeft hoofdautomaten....
Smeltzekeringen in een verzegeld kastje komen echt nog veel voor hoor.

Je wil je groepenkast echt niet zo ontwerpen dat je met enige regelmaat de netbeheerder moet bellen om weer een gesprongen zekering te komen vervangen lijkt mij |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!
AMARONE schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:25:
Hierbij aanvullend op mijn vraag de gehele offerte, wat denken jullie als je dit leest? Heeft het zin om hier moeite in te steken en/of te vragen voor iets goedkoper dan Nibe?

Het is nu nog excl. montage en subsidieaftrek.
Wat kan ik het beste als tegenreactie geven?
Holy crap. 13k, waarschijnlijk ex BTW, voor alleen de warmtepomp... (ik heb het aansluitmateriaal nog even weggelaten).
Daar kun je het materiaal voor 2 Mitsubishi's voor kopen!
Ik zou een goedkoper merk zoeken (of een jaar wachten, dit gaat nergens meer over).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 25-06 15:06
Jawel, maar geen 65 graden. Als ik het goed begrepen heb doet ie de legionella-run met een intern element.
[...]

Een apparaat wat 3.8 kW nodig heeft moet je niet willen afzekeren met 16A. In zo'n geval kun je toch gewoon een 20A groep maken? Ik snap de weerzin daartegen niet. Trek je gewoon een 4 mm² kabel en klaar ben je. Scheelt ook weer een boel kabelverliezen.
Er ligt 4mm2 naar de verdeler in de technische ruimte naast de WP. Een 20A automaat kan prima, maar de verkoper garandeerde me dat 16A echt genoeg was. Zo niet is het 5 minuten om te wisselen.

De installatiedocumenten zeggen overigens dat 2.5 mm2 bedrading nodig is, geen 4 mm2.

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:46
Blihi schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:26:
[...]

De installatiedocumenten zeggen overigens dat 2.5 mm2 bedrading nodig is, geen 4 mm2.
Dat is natuurlijk wel afhankelijk van de lengte van de bedrading.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• Blihi
Jojan265 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:28:
[...]

Dat is natuurlijk wel afhankelijk van de lengte van de bedrading.
Ja, snap ik wel, maar dat is vanaf de verdeler allemaal maar een paar meter. De buitenunit is het verst dat zal een meter of 5 zijn.

• Jojan265
Blihi schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:26:

Er ligt 4mm2 naar de verdeler in de technische ruimte naast de WP. Een 20A automaat kan prima, maar de verkoper garandeerde me dat 16A echt genoeg was. Zo niet is het 5 minuten om te wisselen.
Is de verdeler die je hier noemt een onderverdeler vanuit de meterkast?

Zo ja, hoe is deze dan afgezekerd in de meterkast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Jojan265 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:50:
[...]

Is de verdeler die je hier noemt een onderverdeler vanuit de meterkast?
Ja, 5x4mm2 vanuit de meterkast naar de technische ruimte. Daar onderverdeeld in drie B16A installatieautomaten (1 per fase) voor de zonnepanelen (bijna 11 kWp, ik blijf netto producent op jaarbasis, ook als de WP er hangt)

Verder drie alamats 16A 30mA voor de WP (C16 buitenunit, B16 binnenunit en boiler) en drie modbus kWh meters.
Zo ja, hoe is deze dan afgezekerd in de meterkast?
Op dit moment nog met een 3P+N B20A 300mA alamat om de kabel te beveiligen. De hoofdzekeringen zijn C25 en bereikbaar zonder zegels te hoeven verbreken.

Voorlopig blijft dit zo, als het anders moet zien we dat dan wel weer.

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:01

Timple

Heeft er iemand hier al ervaring met de Daikin Altherma 3 M EBLA06E3V3 6KW?

Deze ontbreekt nog op de ISDE subsidielijst, iemand een idee hoe snel nieuwe modellen worden toegevoegd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:36
Timple schreef op donderdag 15 september 2022 @ 21:08:
Heeft er iemand hier al ervaring met de Daikin Altherma 3 M EBLA06E3V3 6KW?

Deze ontbreekt nog op de ISDE subsidielijst, iemand een idee hoe snel nieuwe modellen worden toegevoegd?
De ISDE lijst is alleen een hulpmiddel om de subsidie op te zoeken. De daadwerkelijke aanvraag wordt beoordeeld en subsidie toegekend op het thermische vermogen van de warmtepomp. Een warmtepomp hoeft dus niet op de ISDE lijst te staan om er subsidie op te kunnen krijgen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Jojan265
Blihi schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:59:
[...]

Verder drie alamats 16A 30mA voor de WP (C16 buitenunit, B16 binnenunit en boiler) en drie modbus kWh meters.

Op dit moment nog met een 3P+N B20A 300mA alamat om de kabel te beveiligen.
In geval van een kortsluiting in de groep C16 voor de WP ben je niet selectief voor de gehele onderverdeler. Je hebt dan kans dat de onderverdeler compleet wordt uitgeschakeld. Dit hoeft overigens niet erg te zijn, maar wel goed om te weten.

Dit geldt trouwens voor alle alamats besef ik nu. Aardlekschakelaars kun je bijna niet selectief maken.

[ Voor 8% gewijzigd door Jojan265 op 15-09-2022 21:34 ]

• Blihi
Weet ik. Maar dat is niet echt een probleem. Ik verwacht geen kortsluiting :)

Ik heb in de afgelopen tien jaar twee keer een aardlekstoring gehad door beestjes in een buitenstopcontact. Verder niet.

Als het maar veilig is, is selectief niet echt een eis.

• Jojan265
Prima. Het was alleen een mededeling en het hoeft inderdaad geen probleem te zijn. Het lijkt me in elk geval wel veilig.

Je zou nog kunnen overwegen om de aardlek in de B20 groep voor de onderverdeler te laten vervallen.

[ Voor 30% gewijzigd door Jojan265 op 15-09-2022 21:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
DutchWing schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:50:
[...]

***members only***

Dus ze rekenen hierop 45% marge en dan nog eens 21% btw…
En dan nog montage kosten met materiaal?
Misdaad tegen de menselijkheid die Nibe prijzen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Corne-P
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-01 20:13
Beste tweakers,

Ik zit een beetje in dubio en ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik heb al heel veel mee gelezen, maar ik kom er zelf niet aan uit :/

Mijn vriendin en ik hebben afgelopen februari een woning gekocht samen. Het is een woning uit 1972, 96m2 vloeroppervlak waarvan 50% begane grond (135 m3) en 50% verdiepingsvloer (165m3).

We hebben de woning inmiddels behoorlijk verbouwd met op de begane grond 40m2 vloerverwarming met hartafstand 10 cm verdeeld over 4 groepen.
De woning word volledig nageisoleerd met met spouwmuurisolatie, dakisolatie en vloerisolatie.
Alle beglazing is HR++.
Er ligt een 5265 Wp zonnepanelen installatie op het dak.

Ik heb toen enkele gesprekken gehad voor een L/W installatie en uiteindelijk akkoord gegaan met een offerte voor een Daikin Altherma ERGA08DV buitenunit icm een EHVH08S18E6V binnenunit.
Ik heb me van tevoren wel wat ingelezen, maar dat was echt een gevalletje basiskennis opdoen. Ik ben grotendeels uit gegaan van het advies van de installateur.
Bij dezelfde persoon hebben we ook een Daikin L/L multisplit systeem aangeschaft met een 4,2 kW Stylish, een 2,5 kW Perfera voor de slaapkamer en een 2 kW Perfera voor de logeerkamer (met de intentie er later babykamer van te maken :+ ) met een 40MXM80N buitenunit. (Welke naar mijn idee ook nogal overbemeten is maar dat is meer iets voor het L/L topic).

Hetgeen waar ik mee zit is het volgende:
Ik heb tijdens de gesprekken aangegeven dat de warmtepomp niet overbemeten moest zijn ivm mogelijk pendelen en dat ik in het geval van serieus koude winterdagen de L/L aan kan zetten als ondersteuning.
Daarbij gaan we voorlopig enkel de L/L gebruiken voor het verwarmen van de slaapkamers. Mocht dit niet bevallen dan eventueel een LTV radiator ophangen.

Ik ben inmiddels een heel stuk wijzer geworden door het vele meelezen hier en heb aan de hand daarvan een aantal warmteverliesberekeningen gemaakt.
1 met ventilatiesysteem C bij -10 en 1 bij 0 graden, 1 met systeem D bij -10 en 1 bij 0 graden (waar ik eigenlijk naartoe wil. De voorbereidingen qua slangen en ventielen ligt er allemaal al.)
We hebben geen verbruikscijfers om op terug te vallen dus de koevlaas formule kan ik niet toe passen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yyfTDdWdVyb41kCn6e7Y1xXMkfI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yrk8sAjpakmruE1r6MiJEC7t.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FJyCnPr5iehQopROkDSOXLWijLE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CQ91xpqbUTOIZO3JMuixtflX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/geqnqoMKgsgphNjAQ_c8_pxUeac=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sWUcJinkbLDQ8YaXwvfkTOul.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7jGlNuLTeex_FgMIXk56YtcIsFg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vRSxnwoaBVn6V8FrRBYtIJK0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/npRGuJyqT20jNdd-dvegfAf1_z8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kox8MkrCwjLng0JbwfZ2Q6fB.jpg?f=fotoalbum_tile

Na het doorspitten van de diverse datasheets over minimaal en maximaal vermogen bij verschillende buitentemperaturen en via de technicaldatahub site van daikin, met daarbij zowel de combi met de 8 als met de 6, lijkt mij dat de 6KW buitenunit voor ons een betere optie is.
Zeker aangezien we maar ongeveer de helft van het huis ermee gaan verwarmen en als back-up de L/L hebben.

Wat is jullie gedachte hier over? Ik ben echt een beetje bang dat we een te zware buitenunit besteld hebben die continue gaat lopen pendelen.
Alles is al wel besteld maar aangezien het nog niet leverbaar is vanuit Daikin is het nu nog mogelijk om wijzigingen aan te brengen.

Edit: nog enkele datasheets toegevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ptYL3meeECijnd650q03tO0WJFM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QPVsjQva84wBx4NV4qc0l3cT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NqYngRSdn2Vps-kwMgtPsD3jEsU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PegYY54ENK1iA7tpbiLNeV7G.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zD1Esk5kiQHfdIMmntT5PCR-Bnc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/is6hF1mCyW66BcCmigO9f6sh.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CEBgBYYzVNXIPKjYgTCS0fcD5l0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SIhOri1xb4AW6kdqOaKILlJl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2dWSL4M1e5RNxCF6iF4Qsb05-Kw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3c93C7v2DHicD6Hgkq4T163Z.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 17% gewijzigd door Corne-P op 16-09-2022 00:11 ]

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06:48
Je hebt al een 4,2kW LLWP voor de begane grond hangen? Waarom dan nog een extra lucht/water wp?

Hiermee lijk je jezelf enkel op kosten te jagen terwijl er voor SWW ook andere oplossingen zoals een warmtepompboiler zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Corne-P schreef op donderdag 15 september 2022 @ 23:28:
Beste tweakers,

Ik zit een beetje in dubio en ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik heb al heel veel mee gelezen, maar ik kom er zelf niet aan uit :/

Mijn vriendin en ik hebben afgelopen februari een woning gekocht samen. Het is een woning uit 1972, 96m2 vloeroppervlak waarvan 50% begane grond (135 m3) en 50% verdiepingsvloer (165m3).

We hebben de woning inmiddels behoorlijk verbouwd met op de begane grond 40m2 vloerverwarming met hartafstand 10 cm verdeeld over 4 groepen.
De woning word volledig nageisoleerd met met spouwmuurisolatie, dakisolatie en vloerisolatie.
Alle beglazing is HR++.
Er ligt een 5265 Wp zonnepanelen installatie op het dak.

Ik heb toen enkele gesprekken gehad voor een L/W installatie en uiteindelijk akkoord gegaan met een offerte voor een Daikin Altherma ERGA08DV buitenunit icm een EHVH08S18E6V binnenunit.
Ik heb me van tevoren wel wat ingelezen, maar dat was echt een gevalletje basiskennis opdoen. Ik ben grotendeels uit gegaan van het advies van de installateur.
Bij dezelfde persoon hebben we ook een Daikin L/L multisplit systeem aangeschaft met een 4,2 kW Stylish, een 2,5 kW Perfera voor de slaapkamer en een 2 kW Perfera voor de logeerkamer (met de intentie er later babykamer van te maken :+ ) met een 40MXM80N buitenunit. (Welke naar mijn idee ook nogal overbemeten is maar dat is meer iets voor het L/L topic).

Hetgeen waar ik mee zit is het volgende:
Ik heb tijdens de gesprekken aangegeven dat de warmtepomp niet overbemeten moest zijn ivm mogelijk pendelen en dat ik in het geval van serieus koude winterdagen de L/L aan kan zetten als ondersteuning.
Daarbij gaan we voorlopig enkel de L/L gebruiken voor het verwarmen van de slaapkamers. Mocht dit niet bevallen dan eventueel een LTV radiator ophangen.

Ik ben inmiddels een heel stuk wijzer geworden door het vele meelezen hier en heb aan de hand daarvan een aantal warmteverliesberekeningen gemaakt.
1 met ventilatiesysteem C bij -10 en 1 bij 0 graden, 1 met systeem D bij -10 en 1 bij 0 graden (waar ik eigenlijk naartoe wil. De voorbereidingen qua slangen en ventielen ligt er allemaal al.)
We hebben geen verbruikscijfers om op terug te vallen dus de koevlaas formule kan ik niet toe passen.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

Na het doorspitten van de diverse datasheets over minimaal en maximaal vermogen bij verschillende buitentemperaturen en via de technicaldatahub site van daikin, met daarbij zowel de combi met de 8 als met de 6, lijkt mij dat de 6KW buitenunit voor ons een betere optie is.
Zeker aangezien we maar ongeveer de helft van het huis ermee gaan verwarmen en als back-up de L/L hebben.

Wat is jullie gedachte hier over? Ik ben echt een beetje bang dat we een te zware buitenunit besteld hebben die continue gaat lopen pendelen.
Alles is al wel besteld maar aangezien het nog niet leverbaar is vanuit Daikin is het nu nog mogelijk om wijzigingen aan te brengen.
Als je de kans nog hebt zou ik de 6kW warmtepomp nemen.

De 8kW ga je sowieso niet benutten, ik bedoel:
(0,86 x 8000W) / ΔT 5 = 1376l/h verdeeld over 4 groepen, welke ook nog de nodige weerstand hebben. Ik zou eventueel de radiatoren boven gewoon open laten staan voor voldoende flow.

Ik zie trouwens alleen de maximale capaciteit staan, maar vooral het complete plaatje geeft meer inzicht.

In sommige situaties maakt het trouwen weinig uit, bijvoorbeeld de 7kW en 5kW warmtepompen van Panasonic hebben een nagenoeg dezelfde minimale capaciteit/vermogen.
Hoe dat bij Daikin zit geen idee.

Heb je toevallig ook dit soort grafieken met maximale en minimale capaciteit/vermogen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-hmm9K5l0rE_Ijxw8lxW3_kDHw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PvJKyj1SkIZlvcgMnf8DnCOp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K4XqDCtpbAd-KnsvrNHMC1WxrDk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kQnfT0AJ1R6TbxxlVQeGh7lQ.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 11% gewijzigd door DutchWing op 16-09-2022 02:08 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23-06 22:49
Andrehj schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:21:
[...]

Holy crap. 13k, waarschijnlijk ex BTW voor alleen de warmtepomp... (ik heb het aansluitmateriaal nog even weggelaten).
Daar kun je het materiaal voor 2 Mitsubishi's voor kopen!
Ik zou een goedkoper merk zoeken (of een jaar wachten, dit gaat nergens meer over).
Ik kan ze vraag nog stellen of ze niet iets goedkopers kunnen aanbieden. Hiernaast komt er nog 1 offerte die echt komt kijken en dan even kijken wat te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Jojan265 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 21:57:
Prima. Het was alleen een mededeling en het hoeft inderdaad geen probleem te zijn. Het lijkt me in elk geval wel veilig.

Je zou nog kunnen overwegen om de aardlek in de B20 groep voor de onderverdeler te laten vervallen.
Daar zijn de meningen over verdeeld. De een vi dat het niet hoeft, de ander vindt dat ook de kabel zelf een aardlek beveiliging moet hebben. Het een en ander is afhankelijk van het stelsel en de aardverspreidingsweerstand. Voor zover ik heb begrepen is het ding in mijn geval gewoon verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Blihi schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 07:38:
[...]
Voor zover ik heb begrepen is het ding in mijn geval gewoon verplicht.
Ik voel me je mee. Er zijn behoorlijk veel meningen omtrent dit onderwerp en dat komt omdat het niet zo goed beschreven is in de NEN1010.

Ik denk niet dat je ergens kunt terugvinden dat er een aardlek verplicht is voor de groep van de onderverdeler in de meterkast. Daarentegen is het ook niet verkeerd om dit wel te doen. Het gaat vooral om de combinatie van aardleks, welke niet zinvol is. Als je de groep van de onderverdeler met een aardlek uitvoert (is jouw type geschikt voor de omvormer van de zonnepanelen?), hoeven de afgaande groepen geen aardlek meer te hebben (als hier 1 van aanspreekt gaat de bovenliggende aardlek in bijna alle gevallen mee). Als je zou besluiten om de groep van de onderverdeler niet met aardlek zou voorzien, dan moeten de groepen voor de zonnepanelen in de onderverdeler nog wel een aardlek krijgen. Dit moeten dan type B aardleks worden, indien de omvormer van de zonnepanelen zelf niet genoeg beveiligd tegen DC lekstromen > 6mA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-06 13:11
@DutchWing heb je een linkje naar het Ecodan performance bestand ik heb net even gezocht maar kan het niet echt vinden eigenlijk.

Weet je van de 8kw toevallig het minimale vermogen?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
MotorBeast schreef op donderdag 15 september 2022 @ 13:37:
[...]

Kansloos deze reactie. Ik werk er niet meer in maar was alleen al weken bezig met permanente educatie. Zou hetzelfde zijn als ik zeg...installateurs...Beetje pijpjes aansluiten en daar bakken met geld voor vragen. ;) Ieder zijn vak en zoals in ieder van zijn er goede en slechte. Ik heb respect voor alle goede. _/-\o_
Ik denk dat je moet wennen aan de prijzen. De komende jaren zie ik het alleen maar toenemen omdat zo'n beetje heel Europa een snelle overstap wil doen en er ook nog concurrentie is vanuit andere gebieden. Je kan het hier in elk geval nog betalen. Vraag in Afrika maar eens een offerte op..

Aannemers zijn ook veel duurder geworden de laatste paar jaren, niet alleen door schaarse goederen, maar door genoeg werk. Zo ook schilders, timmermannen, kappers enz enz.

Als je goedkoop wilt moet je het zelf doen, de juiste mensen kennen of wat te ruilen hebben.

Voor jou 10 andere veel minder veeleisende klanten. Is geen aanval, ik ben net zo.
Misschien is quatt wat voor jou? 0 keus en alles ontzorgt.

https://www.quatt.io//

Nukezone FTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anomi
  • Laatst online: 22:02
Fantastic_fox schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 09:24:
@DutchWing heb je een linkje naar het Ecodan performance bestand ik heb net even gezocht maar kan het niet echt vinden eigenlijk.

Staat in de openingspost van het Ecodan topic (zoek op 'Databook', er zijn er twee, een voor R32 en een voor R410a).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corne-P
DutchWing schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 00:51:
[...]

Als je de kans nog hebt zou ik de 6kW warmtepomp nemen.

De 8kW ga je sowieso niet benutten, ik bedoel:
(0,86 x 8000W) / ΔT 5 = 1376l/h verdeeld over 4 groepen, welke ook nog de nodige weerstand hebben. Ik zou eventueel de radiatoren boven gewoon open laten staan voor voldoende flow.

Ik zie trouwens alleen de maximale capaciteit staan, maar vooral het complete plaatje geeft meer inzicht.

In sommige situaties maakt het trouwen weinig uit, bijvoorbeeld de 7kW en 5kW warmtepompen van Panasonic hebben een nagenoeg dezelfde minimale capaciteit/vermogen.
Hoe dat bij Daikin zit geen idee.

Heb je toevallig ook dit soort grafieken met maximale en minimale capaciteit/vermogen?
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik ben al een tijdje op zoek naar de minimale vermogenswaardes maar die ben ik nog nergens tegen gekomen. Ik hoopte dat iemand hier die ergens in z’n archief had zitten :)

Ik heb het ook in het Daikin Altherma topic gevraagd. Misschien dat daar iemand die specificaties heeft.
Insert12 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 23:44:
Je hebt al een 4,2kW LLWP voor de begane grond hangen? Waarom dan nog een extra lucht/water wp?

Hiermee lijk je jezelf enkel op kosten te jagen terwijl er voor SWW ook andere oplossingen zoals een warmtepompboiler zijn.
De L/L is hoofdzakelijk bedoeld voor koelen in verband met een huis waar de hele dag vol staat te branden in de zon. De slaapkamers verwarmen we bijna nooit, dat is dus echt alleen als het onaangenaam koud zou zijn.
Daarnaast vind ik vloerverwarming qua comfort een stuk prettiger dan L/L verwarming.

[ Voor 16% gewijzigd door Corne-P op 16-09-2022 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
Powrskin schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 09:28:
[...]

Ik denk dat je moet wennen aan de prijzen. De komende jaren zie ik het alleen maar toenemen omdat zo'n beetje heel Europa een snelle overstap wil doen en er ook nog concurrentie is vanuit andere gebieden. Je kan het hier in elk geval nog betalen. Vraag in Afrika maar eens een offerte op..

Aannemers zijn ook veel duurder geworden de laatste paar jaren, niet alleen door schaarse goederen, maar door genoeg werk. Zo ook schilders, timmermannen, kappers enz enz.

Als je goedkoop wilt moet je het zelf doen, de juiste mensen kennen of wat te ruilen hebben.

Voor jou 10 andere veel minder veeleisende klanten. Is geen aanval, ik ben net zo.

57 dB voor de 8kw? Wow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-06 13:11
@Anomi thnx!!

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Corne-P schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 09:55:
[...]

Ik ben al een tijdje op zoek naar de minimale vermogenswaardes maar die ben ik nog nergens tegen gekomen. Ik hoopte dat iemand hier die ergens in z’n archief had zitten :)

Ik heb het ook in het Daikin Altherma topic gevraagd. Misschien dat daar iemand die specificaties heeft.
Dat is inderdaad de crux. Wellicht hebben de 6 kW en 8 kW wel hetzelfde minimaal vermogen. Bizar dat Daikin deze cijfers niet wil leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corne-P
RichieB schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:11:
[...]

Dat is inderdaad de crux. Wellicht hebben de 6 kW en 8 kW wel hetzelfde minimaal vermogen. Bizar dat Daikin deze cijfers niet wil leveren.
Is het echt zo dat ze ze niet willen delen of kijken wij verkeerd?
Ik denk zelf constant het laatste, maar gemakkelijk te vinden is het zeker niet 8)7

Edit: Laat maar, ik zie nu net je reactie in het Altherma topic… :X

[ Voor 8% gewijzigd door Corne-P op 16-09-2022 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Fantastic_fox schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 09:24:

Was al door @Anomi aangegeven.

Data book R410A en R32 units staan in dit topic.
Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen

[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 16-09-2022 11:30 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-05 17:36
Ja dat is niet zo best, haha. Maar dat komt met name door het formaat zo te zien. (kleine fan/condensor, hoge luchtsnelheid)

Maar wel een heel deftig apparaat!
Meer fabrikanten zouden met zoiets mogen komen wat mij betreft.

Gewoon een compleet geïntegreerde module met een deftige uitstraling die je zo aan de muur schroeft, geen gedoe met muurbeugels en dempers. Miljoenen woning waar je dat zo onder het keukenraam zou kunnen schroeven.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
NovapaX schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:36:
[...]

Ja dat is niet zo best, haha. Maar dat komt met name door het formaat zo te zien. (kleine fan/condensor, hoge luchtsnelheid)

Gewoon een compleet geïntegreerde module met een deftige uitstraling die je zo aan de muur schroeft, geen gedoe met muurbeugels en dempers. Miljoenen woning waar je dat zo onder het keukenraam zou kunnen schroeven.
Alles wat je noemt is dus wel de oorzaak dat het enorm veel herrie gaat geven, zowel binnen als buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
NovapaX schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:36:
[...]

Inderdaad. Het staat een beetje verstopt, maar op https://www.quatt.io/checkout-page staan de prijzen:

4 kW inclusief installatie & subsidie: €2,399 (excl. subsidie: €5,099)
8 kW inclusief installatie & subsidie: €3,199 (excl. subsidie: €8,599)

Dus is gewoon de helft van wat de concurrentie momenteel vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
RichieB schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:11:
[...]

Inderdaad. Het staat een beetje verstopt, maar op https://www.quatt.io/checkout-page staan de prijzen:

4 kW inclusief installatie & subsidie: €2,399 (excl. subsidie: €5,099)
8 kW inclusief installatie & subsidie: €3,199 (excl. subsidie: €8,599)

Dus is gewoon de helft van wat de concurrentie momenteel vraagt.
Dit is wel slim. Nest achtig. Maar volgens mij is de 8kw gewoon 2x de 4kw unit. En dit ga je qua geluid in geen enkele rijtjes-woning kunnen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Powrskin schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 09:28:

Wel een erg strakke unit!
Is het ook een goed merk, want mij zegt het merk niet zoveel?
Alleen jammer dat hij Hybride is…

[ Voor 202% gewijzigd door DutchWing op 16-09-2022 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

.

[ Voor 100% gewijzigd door DutchWing op 16-09-2022 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Ging even iets mis sorry 8)7

[ Voor 100% gewijzigd door DutchWing op 16-09-2022 11:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Inhoudelijk is er over Quatt al veel gezegd (ook over geluid) in het topic Ervaringen met Quatt?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-05 17:36
Plenkske schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:53:
[...]

Alles wat je noemt is dus wel de oorzaak dat het enorm veel herrie gaat geven, zowel binnen als buiten.
Het idee is natuurlijk dat de beugel en dempers geïntegreerd zijn in de unit. Dat hoeft niet veel meer geluid op te leveren, het ziet er alleen een stuk mooier uit.

Dat deze specifieke unit zoveel geluid maakt heeft denk ik meer te maken met het formaat, en daarbij dat de ventilator flink moet werken om voldoende lucht door de kleine ruimte tussen de unit en de muur te trekken.

Maargoed, verder in het specifieke topic denk ik.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
NovapaX schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 12:20:
[...]

Het idee is natuurlijk dat de beugel en dempers geïntegreerd zijn in de unit. Dat hoeft niet veel meer geluid op te leveren, het ziet er alleen een stuk mooier uit.

Dat deze specifieke unit zoveel geluid maakt heeft denk ik meer te maken met het formaat, en daarbij dat de ventilator flink moet werken om voldoende lucht door de kleine ruimte tussen de unit en de muur te trekken.

Maargoed, verder in het specifieke topic denk ik.
Klopt. Hoe groter de fan, hoe langzamer en stiller ie kan draaien. Daarom is de Bosch ook zo stil, groot bakbeest.

Ik schat dat er de komende jaren nog flink verbeterd kan worden in geluidsdemping van warmtepompen en airco units. Is nog redelijk onontgonnen terrein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

olafmol schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 12:25:

Ik schat dat er de komende jaren nog flink verbeterd kan worden in geluidsdemping van warmtepompen en airco units. Is nog redelijk onontgonnen terrein.
Ik vraag me af hoeveel er nog verbeterd kan worden eigenlijk. Airco's en koelkasten worden ook al even verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
Pixal schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 17:44:
[...]

Ik vraag me af hoeveel er nog verbeterd kan worden eigenlijk. Airco's en koelkasten worden ook al even verkocht.
Demping in/van de kast, slimmer omgaan met gegenereerde frequencies en de resonanties die ze creeeren, andere componenten die minder vibreren etc.

Als ik naar mijn moderne stille Mitsubishi Electric buitenunit luister valt me bv op dat ie veel meer lawaai maakt op lage toeren dan op hogere toeren, dat komt door resonanties in de kast lijkt het.

Het lijkt me sterk dat ze daar niet veel slimmer mee om kunnen gaan. Denk dat het tot nu toe niet echt heel hoog op de prioriteitenlijst stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Is dat veel? De lg die ik heb staat 60dB voor en daar hoor je buiten nauwelijks wat van.

2x 4kw om 8kw te halen vind ik wel een misser.
En het zijn dan wel hybrides, maar ook een Remeha kan zonder gas. Met 8kw hebben de meeste in elk geval makkelijk genoeg power daarvoor.

Eerder stond er ook een fancoil optie bij voor het koelen en een verwarmingsboost. Dat kan nu vanaf volgend jaar. Of het echt wat is geen idee, maar ze zien er wel chiq uit

[ Voor 57% gewijzigd door Powrskin op 16-09-2022 21:01 ]

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
Powrskin schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 20:56:
[...]

Is dat veel? De lg die ik heb staat 60dB voor en daar hoor je buiten nauwelijks wat van.

2x 4kw om 8kw te halen vind ik wel een misser.
En het zijn dan wel hybrides, maar ook een Remeha kan zonder gas. Met 8kw hebben de meeste in elk geval makkelijk genoeg power daarvoor.

Eerder stond er ook een fancoil optie bij voor het koelen en een verwarmingsboost. Dat kan nu vanaf volgend jaar. Of het echt wat is geen idee, maar ze zien er wel chiq uit
Ja dat is veel. De regelgeving vereist max 40dB geluidsDRUK op de erfgrens. Nou vermindert het aantal decibels vrij snel over afstand, maar 58 dB betekent dat je echt wel minstens ca 5 meter tot de erfgrens afstand moet hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06 00:58

Consulectro

Lekker bezig...

olafmol schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 21:38:
[...]

Ja dat is veel. De regelgeving vereist max 40dB geluidsDRUK op de erfgrens. Nou vermindert het aantal decibels vrij snel over afstand, maar 58 dB betekent dat je echt wel minstens ca 5 meter tot de erfgrens afstand moet hebben.
Op 64 meter afstand is de geluidsdruk afgenomen tot 40dB.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
Consulectro schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 22:05:
[...]

Op 64 meter afstand is de geluidsdruk afgenomen tot 40dB.
64 > 5 ;)

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:40

TF

bla bla

Sinds vanmorgen de warmtepomp uit de zomermodus gehaald. Buitentemperatuur is 10 graden. Ik zie dat hij aan het pendelen is.
Welke paramters zijn van invloed op het pendelen? Afgiftesysteem is ~ 200m2 vloerverwarming, alles open. Geen buffervat. We zien hier aanvoer en retour temp. Minimaal is aanvoer 25 en maximaal 32 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TVE5fhbg5upGESuHchmLh7yAakc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AmjrNsr8Wx2Z2QjGfQi0Ri5X.jpg?f=fotoalbum_large
TF schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 09:54:
Sinds vanmorgen de warmtepomp uit de zomermodus gehaald. Buitentemperatuur is 10 graden. Ik zie dat hij aan het pendelen is.
Welke paramters zijn van invloed op het pendelen? Afgiftesysteem is ~ 200m2 vloerverwarming, alles open. Geen buffervat. We zien hier aanvoer en retour temp. Minimaal is aanvoer 25 en maximaal 32 [Afbeelding]
Je watertemperatuur staat te laag, of je waterpomp draait te langzaam.
Maar waarom is de WP aan? Is het binnen te koud? Of doet ie dat omdat het buiten koud is?

• TF

TF

bla bla

Andrehj schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 09:57:
[...]

Je watertemperatuur staat te laag, of je waterpomp draait te langzaam.
Maar waarom is de WP aan? Is het binnen te koud? Of doet ie dat omdat het buiten koud is?
Hij is aan omdat ik het gedrag vast even wil zien bij deze temperaturen buiten. Het is nog niet echt nodig. (En ik heb nog wat te salderen dus prima moment).
Ik zet hem aan door de zomermodus uit te zetten (schakeltemperatuur aanpassen)

Hij werkt 100% WAR en dus gaat hij aan de gang bij deze temperatuur.
Het is een best flinke warmtepomp 10kWh. (Niet mijn keuze)

Het is binnen 21.5 en ingestelde waarde is ook 21,5. stooklijn 0.44

[ Voor 5% gewijzigd door TF op 17-09-2022 10:04 ]

TF schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 10:01:
Hij is aan omdat ik het gedrag vast even wil zien bij deze temperaturen buiten. Het is nog niet echt nodig. (En ik heb nog wat te salderen dus prima moment).
Ik zet hem aan door de zomermodus uit te zetten (schakeltemperatuur aanpassen)

Hij werkt 100% WAR en dus gaat hij aan de gang bij deze temperatuur.
Daar zou ik als eerste aan werken, want 100% WAR zorgt voor veel onnodig stroomverbruik bij warmtepompen. Er moet altijd iets zijn wat iets met de binnentemperatuur doet. Op dagen met veel zonne-instraling, veel bezoek of veel gebruik van de oven is verwarmingsbehoefte immers veel minder als op mistige grijze winterdagen, terwijl de buientemperatuur dan gelijk kan zijn.
Het is een best flinke warmtepomp 10kWh. (Niet mijn keuze)
Dat is gek. Ik neem aan dat jij toch ook die WP betaald hebt?
Maar z'n grote WP zal ook een hoog minimum vermogen hebben. Dan moet je Ta dus flink omhoog om dat kwijt te kunnen.

• TF

TF

bla bla

Andrehj schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 10:07:
[...]

Daar zou ik als eerste aan werken, want 100% WAR zorgt voor veel onnodig stroomverbruik bij warmtepompen. Er moet altijd iets zijn wat iets met de binnentemperatuur doet. Op dagen met veel zonne-instraling, veel bezoek of veel gebruik van de oven is verwarmingsbehoefte immers veel minder als op mistige grijze winterdagen, terwijl de buientemperatuur dan gelijk kan zijn.

[...]

Dat is gek. Ik neem aan dat jij toch ook die WP betaald hebt?
Maar z'n grote WP zal ook een hoog minimum vermogen hebben. Dan moet je Ta dus flink omhoog om dat kwijt te kunnen.
Ik kan de ruimteinvloed regelen van 0-100 procent. Huidige waarde 0 procent. Ik kan eens zien wat het gedrag is bij 50 procent bijvoorbeeld.

De warmtepomp is mij aanbevolen en ten tijde van de bouw van het huis niet voldoende over nagedacht. Dat doe ik nu achteraf en roei ik met de riemen die ik heb.

Ik zie dat hij nu ongeveer 1200 watt verbruikt bij de huidige ta.
TF schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 10:10:
[...]

Ik kan de ruimteinvloed regelen van 0-100 procent. Huidige waarde 0 procent. Ik kan eens zien wat het gedrag is bij 50 procent bijvoorbeeld.

De warmtepomp is mij aanbevolen en ten tijde van de bouw van het huis niet voldoende over nagedacht. Dat doe ik nu achteraf en roei ik met de riemen die ik heb.

Geen idee hoe warm het bij jou is, maar hier is het al 13 graden. Bij die temperaturen moet je WP minimaal COP 6 halen, maar de meesten halen dan wel COP 7 (of zelfs 8 ).
Dat zou dan weer betekenen dat je een vermogen van 7 à 8 kW in die vloer stopt, wat bij 25 graden natuurlijk niet afgegeven kan worden, waardoor de WP gaat pendelen.
Dat minimum vermogen is trouwens erg hoog, ook voor een 10 kW WP.
Wat voor WP (merk en type) is het eigenlijk?
Tip: Installeer een Kamstrup vermogensmeter in je leidingwerk om de WP nauwkeurig te kunnen monitoren. Dat kan je veel energie besparen.

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-06 19:45
@TF en als een Kamstrup niet mogelijk is. Wat heb je verder nog aan gemeten data uit de warmtepomp? Vaak kan je op basis van flow, temperaturen, elektrisch verbruik en compressor frequentie wel aardig achterhalen wat er mis gaat.

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@TF je grafiek is wat hoekig, het lijkt alsof je elk kwartier een meetpunt opslaat?
Op zich is 1 of 2 starts per uur nog wel acceptabel, maar ik denk te zien dat Ta harder stijgt dan Tr. Dan denk ik dat je met een hoger debiet langere/betere runs maakt.
Helpt dat niet voldoende, dan kan de minimumtemperatuur omhoog.

Als tweaker met domotica kan je desnoods ook de minimumtemperatuur automatisch mee laten lopen met de actuele aanvoertemperatuur wanneer de warmtepomp op minimum modulatie zit, om zo de run te verlengen en de opstart-overshoot te voorkomen.

Stooklijn 0.44 zegt me weinig, bij Vaillant zou dat te hoog zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Consulectro

Consulectro

Lekker bezig...

Is het niet zo bij een 100%WAR?
Ta=Tk+S*(Tk-Tb)
Ta=Taanvoer
Tb=Tbuiten
Tk=Tkamer
S=stooklijn

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Consulectro misschien bij sommige merken, bij Vaillant is het geen rechte lijn maar een kromme.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_tREFOl0ytIFAshp7DQ5xuCXpE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cRWKx7pOk5Ktw1Y2MlSWQPLW.png?f=fotoalbum_large

• Consulectro

Consulectro

Lekker bezig...

Proton_ schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 11:52:
@Consulectro misschien bij sommige merken, bij Vaillant is het geen rechte lijn maar een kromme.
[Afbeelding]
Hierin zitten misschien wat verliezen in verwerkt. Maar de basis is wel een lineair verband.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

TF schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 10:10:
[...]

Je kunt altijd nog de buitenunit vervangen voor een kleiner model.
Ik denk zelfs dat het je geld oplevert, kleinere minimaal vermogen + minder start stops = langere levensduur en minder stroomverbruik.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Consulectro schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 11:46:
Ta=Tk+S*(Tk-Tb)
Ta=Taanvoer
Tb=Tbuiten
Tk=Tkamer
S=stooklijn
100% WAR is gewoon een stooklijn welke je instelt op 2 of 3 referentie punten met een kromming vaak van 4.0 tot 0.1, waarbij 1.0 lineair moet zijn.

Maar tegenwoordig kun je ook al vaak diverse temperatuur curves (exponentieel/parabolic) of lineair toepassen met een eventuele offset temp (of temperatuurcorrectie) via de kamerthermostaat.

Proton_ schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 11:52:
[Afbeelding]
Dat punt bij 20 graden zal wel instelbaar zijn vanwege minimaal vermogen toch? Ik vind dit sowieso erg gekke krommes, want normaliter is het eerste deel van je stooklijn horizontaal (zodanig ingesteld dat je WP die Ta precies op minimum vermogen in de vloer kwijt kan), en is er daarna ergens een knik omhoog, omdat bij een bepaalde temperatuur een hogere Ta nodig is om je huis warm te houden.

• EvolutionX
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:09
Is mijn aanname correct als ik mijn huidige gas installatie wil vervangen door warmtepompen, een goede optie is om te kiezen voor een Monoblock (zonder buffervat) om de CV te voorzien van warmwater en voor de SWW een aparte WP Boiler?

Qua situatie, betreft het een 2on1 kap met radiatoren (geen vloerverwarming) en het liefst zou ik het monoblock op mijn garage plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
EvolutionX schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 14:10:
Is mijn aanname correct als ik mijn huidige gas installatie wil vervangen door warmtepompen, een goede optie is om te kiezen voor een Monoblock (zonder buffervat) om de CV te voorzien van warmwater en voor de SWW een aparte WP Boiler?
Wel of geen buffervat:
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Nadelen WP boiler:
Andrehj in "NIBE L/W warmtepomp optimalisatie"
WP boiler is wat mij betreft alleen interessant als dat qua leidingwerk (veel) beter uitkomt, bijvoorbeeld als je de boiler op de plek van de oude CV-ketel op zolder wilt zetten en een monoblock in de tuin, die je dan beneden rechtstreeks op een VVW-verdeler aan kunt sluiten.

In jouw geval zou ik een split kopen, en de binnenunit daarvan op de plek van de CV-ketel zetten en het SWW-vat ernaast.

• EvolutionX
  • Laatst online: 22:09
Andrehj schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 14:30:
[...]

Wel of geen buffervat:
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Nadelen WP boiler:
Andrehj in "NIBE L/W warmtepomp optimalisatie"
WP boiler is wat mij betreft alleen interessant als dat qua leidingwerk (veel) beter uitkomt, bijvoorbeeld als je de boiler op de plek van de oude CV-ketel op zolder wilt zetten en een monoblock in de tuin, die je dan beneden rechtstreeks op een VVW-verdeler aan kunt sluiten.

In jouw geval zou ik een split kopen, en de binnenunit daarvan op de plek van de CV-ketel zetten en het SWW-vat ernaast.
Top, ga ik mij daar eerst in verdiepen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-06 17:58
Consulectro schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 11:46:
Ta=Tk+S*(Tk-Tb)
Ta=Taanvoer
Tb=Tbuiten
Tk=Tkamer
S=stooklijn
100% WAR wil zeggen 100% weersafhankelijk. Dus Ta niet afhankelijk van Tk.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svdb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20-05 11:35
Goedemiddag...graag jullie mening. Als je kijkt naar het verbruik van een warmtepomp in samenwerking met boiler voor water dan is het elektrisch verbruik toch hoog te noemen. In combinatie met zonnepanelen en salderen is dit prijstechnisch wel een goede keuze. Maar gaan we ons niet blauw betalen aan elektriciteit als salderen stopt.

Heb soms het gevoel dat we nu allemaal overschakelen maar dat we dan later weer de rekening gepresenteerd krijgen. Accu's zijn tenslotte niet rendabel. Elektrische auto niet te betalen en een laadpaal die ook kan teruggeven is ook een heel pak duurder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Franciesco
  • Laatst online: 24-06 22:11
@Svdb natuurlijk wordt je elektrisch verbruik met wp en boiler hoger, maar het gasverbruik is dan weg (of sterk gereduceerd in het geval van een hybride installatie).

Het is niet zo ingewikkeld uit te rekenen wat goedkoper is.
Stel:
elektra kost €0,55/kWh en gas €2,25/m3
Gasverbruik was 1500m3/jaar en gaat naar 3300kWh/jaar stroom. Grove regel is meestal gas x2 om elektrisch verbruik te krijgen, maar ik reken een beetje marge.

Kosten gas: 1500*2,25=€3375
Kosten stroom: 3300*0,55=€1815.

Elektrisch verbruik is dus veel goedkoper dan gas in dit voorbeeld en dan reken ik het vastrecht wat je voor gas betaalt nog niet eens mee. Dit staat ook los van zonnepanelen en wel/niet salderen.

Bovenstaande berekening kun je aanpassen aan je eigen tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consulectro

Consulectro

Lekker bezig...

jaari schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:30:
[...]

100% WAR wil zeggen 100% weersafhankelijk. Dus Ta niet afhankelijk van Tk.
Ik ga er van uit dat Tk is constant.
Bij een hogere Tk heb je ook een hogere Ta nodig
Dus dit is dan nog steeds 100% WAR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-06 16:30

greatgonzo

schit-te-rend!

Wij hebben een regendouche, met een verbruik van 7.6l/min.
De douche heeft een temperatuurstop van 40C.

Hoe groot zou het buffervat ongeveer moeten zijn, als je 4 douchebeurten van 10 minuten wil doen?
Het verbruik is ongeveer 300 liter op dat moment, maar je moet ook wat overhouden voor het huis natuurlijk (1200 m3 gasverbruik op jaarbasis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-06 17:58
Consulectro schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:47:
[...]

Ik ga er van uit dat Tk is constant.
Bij een hogere Tk heb je ook een hogere Ta nodig
Dus dit is dan nog steeds 100% WAR.
Eens, maar dat moet je er dan wel allemaal bij vertellen.
In jouw formule komt de Tk twee maal voor. Dat suggereert een afhankelijkheid. Want Tk kan ook door andere faktoren veranderen. Bijvoorbeeld zoninstraling.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderStorm
  • Laatst online: 22:00
DutchWing schreef op woensdag 14 september 2022 @ 17:03:
Een keerklep kan zowel in de aanvoer als retour, standdriewegklep is alleen belangrijk bij veiligheidsventielen.

Optie 1 zou namelijk betekenen dat een keerklep in de aanvoer moet, terwijl in cascade installaties deze allemaal in de retour zitten vanuit de ketel fabrikant.

De enige functie van een keerklep is om geen ongewenste stroming over de cv ketel of warmtepomp te krijgen als de andere in bedrijf is. Zodoende deze niet als een mini radiator gaat werken.

Indien zich een thermosifon werking afspeelt heeft ook een keerklep geen meerwaarde, dat moet je een 2wegklep toepassen met bypass in het afgesloten circuit.
Maar dat is nagenoeg nooit aan de orde.
Inmiddels ook de keerkleppen binnen. De 28mm keerklep heeft echter een effectieve doorvoer van maar ca. 21/22 mm. Heeft zo’n vernauwing noemenswaardige invloed op je flow? Of zijn er andere/betere keerkleppen te krijgen die wel 28mm door kunnen laten?

Foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7Xr7Ai2iiEV_7BpWUak_i_u53E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UFJNxpxEa8P3B1gOGMlKyxL4.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FLWpfVAwDbdKRnteo8lu5fPP7F0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2eB39TYi3WDL15aPiltCnHQ2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
ThunderStorm schreef op zondag 18 september 2022 @ 12:25:
[...]

Inmiddels ook de keerkleppen binnen. De 28mm keerklep heeft echter een effectieve doorvoer van maar ca. 21/22 mm. Heeft zo’n vernauwing noemenswaardige invloed op je flow? Of zijn er andere/betere keerkleppen te krijgen die wel 28mm door kunnen laten?

Foto:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bij elke keerklep kan je achterhalen hoeveel water hij dan dooraten i.v.m. berekenen van installatie's. Even opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Franciesco schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:47:
[…]
Zelfs in jouw voorbeeld bespaar je per jaar “maar” €1500. Als je daarvoor nu een investering moet doen van > €20k zou ik daar toch even goed over nadenken.

Zelf verwacht ik met de huidige tarieven €700 - €1000 per jaar te kunnen besparen, afhankelijk van de behaalde COP. Alle stroom die ik met PV opwek gaat in de elektrische auto, dus ik heb geen overschot om voor de WP te gebruiken. Voorlopig kijk ik het nog even aan. Ik heb geen haast.

Dit kan allemaal weer veranderen als de koppeling tussen de gasprijs en elektriciteitsprijs wordt losgelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderStorm
  • Laatst online: 22:00
Adriaan71 schreef op zondag 18 september 2022 @ 12:29:
[...]

Bij elke keerklep kan je achterhalen hoeveel water hij dan dooraten i.v.m. berekenen van installatie's. Even opzoeken.
Helaas geen verdere documentatie/specs aanwezig. Iemand ervaringen met soortgelijke keerkleppen?

Sumbirg 1 stuks niet-retourklep 1... https://www.amazon.nl/dp/B0B3LP3LGZ

[ Voor 14% gewijzigd door ThunderStorm op 18-09-2022 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@RichieB het ging in mijn bericht niet om een tvt, maar puur over elektrisch verbruik versus gasverbruik.

Maar het klopt: bij een overstap kan de investering fors zijn/ is de tvt lang. In mijn voorbeeld zou er incl vastrecht ca €1800 per jaar bespaard worden. €20k investeren is erg veel. Realistisch voor deze tijd, mijn inziens, met subsidie en verrekening van een nieuwe gas gestookte combiketel zou je misschien op iets van €14k-€15k uitkomen. Dan zou je een tvt hebben van rond de 8 jaar. Het e.e.a. ook sterk afhankelijk van de benodigde configuratie en installatiewerk.

Bij mij was de netto investering (mei 2022) na aftrek subsidie een kleine €6k en verreken ik de zaken die ik verkocht heb (zoals de 6 jaar oude combiketel en afvoerbuizen etc), dan kom ik op ca €5500. Daarbij heb ik een gedeelte van de installatie zelf gedaan en de hardware zelf aangeschaft. Heel andere bedragen dan de offertes die ik gehad heb die tussen de €16,5k en €18,5k lagen (waar dan nog wel de subsidie van af ging).

Voor mij is de tvt trouwens niet zo belangrijk: ik wilde tegen een enigszins acceptabel bedrag van het gas af. Uiteindelijk is het een stuk goedkoper geworden dan dat ik van te voren verwacht had. Dat “overgebleven” geld besteed ik aan decentrale wtw ventilatie wat ook op mijn verlanglijstje staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Hier komt de investering voor een 8kW WP met 300 liter boiler uiteindelijk rond de 8,5k uit (10k voor WP en koelzijdige installatie, 1,5k voor waterzijdige en elektrische aanpassingen, -3k ISDE subsidie).

De besparing zal het eerste seizoen negatief zijn. Ik betaal nog 78 ct voor een m3 gas (tot juni 2023), terwijl ik mijn stroom voor 72ct teruglever. Per kWh warmte ben ik dus aanzienlijk duurder uit (+/- 9ct per kWh op gas vs 18 ct per kWh elektrisch) Toen wij de WP bestelden was dat sommetje overigens heel anders.

De overweging was echter ook: beter nu dan straks als die apparaten nog veel duurder zijn. Daarbij geeft het een prettig gevoel straks van het gas af te zijn.

De stroom- en gastarieven zijn overigens bizar. Ik ben per km goedkoper uit als ik mijn plugin auto op benzine rijdt in plaats van eigen stroom. Nog goedkoper is commercieel opladen op straat |:( 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svdb
  • Laatst online: 20-05 11:35
Franciesco schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:47:
@Svdb natuurlijk wordt je elektrisch verbruik met wp en boiler hoger, maar het gasverbruik is dan weg (of sterk gereduceerd in het geval van een hybride installatie).

Het is niet zo ingewikkeld uit te rekenen wat goedkoper is.
Stel:
elektra kost €0,55/kWh en gas €2,25/m3
Gasverbruik was 1500m3/jaar en gaat naar 3300kWh/jaar stroom. Grove regel is meestal gas x2 om elektrisch verbruik te krijgen, maar ik reken een beetje marge.

Kosten gas: 1500*2,25=€3375
Kosten stroom: 3300*0,55=€1815.

Elektrisch verbruik is dus veel goedkoper dan gas in dit voorbeeld en dan reken ik het vastrecht wat je voor gas betaalt nog niet eens mee. Dit staat ook los van zonnepanelen en wel/niet salderen.

In de berekening hou je dan geen rekenening met de investeringen dat je moet doen...en eventuele prijsstijgingen voor elektriciteit als iedereen er meer van nodig hebt...ben waarschijnlijk pessimistisch maar zolang je de eigen opwekking niet kan opslaan blijf je afhankelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:01
@Svdb De situatie dat gas daalt en elektra stijgt komt niet vaak voor.
En de investeringen kan je vaak beperken door meer zelf uit te zoeken etc.
b.v zelf monoblock plaatsen of een flinke hybride laten plaatsen en dan zelf de gasketel gewoon uit.

[ Voor 25% gewijzigd door BarryH op 18-09-2022 14:54 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:02
Svdb schreef op zondag 18 september 2022 @ 14:33:
[...]

In de berekening hou je dan geen rekenening met de investeringen dat je moet doen...en eventuele prijsstijgingen voor elektriciteit als iedereen er meer van nodig hebt...ben waarschijnlijk pessimistisch maar zolang je de eigen opwekking niet kan opslaan blijf je afhankelijk...
Ik snap je punt, maar van het gas afgaan en meer elektra verbruiken en ook onafhankelijk wat betreft je elektra zijn 2 compleet verschillende dingen. Is recent in onderstaande video (mijn inziens) redelijk goed uit de doeken gedaan:
youtube.com/watch?v=iWCHUTeIaZs

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
BarryH schreef op zondag 18 september 2022 @ 14:53:
@Svdb De situatie dat gas daalt en elektra stijgt komt niet vaak voor.
[...]
Sterker nog, die prijzen zijn nu keihard aan elkaar gekoppeld. Er wordt gesproken om dat aan te passen maar dat is nog niet besloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-06 19:29

dof

greatgonzo schreef op zondag 18 september 2022 @ 12:00:
Wij hebben een regendouche, met een verbruik van 7.6l/min.
De douche heeft een temperatuurstop van 40C.

Hoe groot zou het buffervat ongeveer moeten zijn, als je 4 douchebeurten van 10 minuten wil doen?
Het verbruik is ongeveer 300 liter op dat moment, maar je moet ook wat overhouden voor het huis natuurlijk (1200 m3 gasverbruik op jaarbasis)
Je bedoeld een SWW boilervat.

Onderstaande is geen berekening maar indicatieve data. Dit komt uit een warmtepompboiler brochure, maar dat zal voor een boilervat aan een verwarmingswarmtepomp niet veel anders zijn.

Alleen die laatste warmt normaliter sneller op maar moet dan wel weer omschakelen tussen verwarmen cv en sww.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNRYuonUXWKjEkjWF3Rgn71fjS4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6lkU5NjoD1zykTHIymmp4rKr.png?f=fotoalbum_large

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Svdb schreef op zondag 18 september 2022 @ 14:33:
[...]

Dat klopt, maar daar ging jouw post ook niet over. Tenminste: je had het alleen over verbruik en niet over de investering.

Helemaal onafhankelijk worden is denk ik quasi onmogelijk in Nederland. Zelfs met een flinke thuisbatterij haal je dat niet, zeker niet als je ook nog een elektrische auto (of 2) hebt. Jammer, want ik zou dat best graag willen.

Sowieso is een tvt uitrekenen heel lastig. Dat was het al, maar zeker in deze tijd met de veranderde tarieven nog eens extra moeilijk. Nu is de verhouding gasprijs tov elektra prijs vaak factor 4á5 (€0,55 elektra versus €2,25 gas), maar als men wellicht in de nabije toekomst de elektra prijs loskoppelt van de gasprijs dan verandert die verhouding misschien naar 6 of 7? Dan wordt de tvt berekening nog wat gunstiger voor een wp.
Misschien idem omdat we toch eigenlijk zoveel mogelijk van het gas af moeten.

Als mijn voorbeeld zou kloppen (€14k-€15k netto investering) en de genoemde verhouding tussen gas en elektra tarieven zou gemiddeld zo blijven, dan is 7á8 jaar haalbaar. Of je dat acceptabel vindt is persoonlijk, maar ik vind het niet heel gek.
Kun je veel zelf en/of heb je een eenvoudige configuratie dan is de investering veel lager. En kan de tvt zomaar halveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Hoe je met een SWW-vat van 270 liter 9 douchebeurten kan doen en twee baden kan vullen is mij een raadsel. Ze zullen wel uitgaan van 2 SWW-cycli per dag, maar dan is het nog krap.
Bovendien moet je voor die aantallen de SWW-temperatuur veel te hoog zetten, waardoor het stilstandsverlies toeneemt, en de COP afneemt.

Hier staat een 300L vat voor 4 personen wat ruim voldoende is. Zonder bad hadden we met 200L misschien ook wel toegekund. Meer tips voor zuinig SWW: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-06 18:17
Met 200 L lijkt het mij uitgesloten om 5 douchebeurten achter elkaar uit te voeren in de ochtend. Ben benieuwd wat de boiler temp. moet zijn om dat te kunnen bereiken; hier lukt dat zeer zeker niet!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Mijn cv ketel sensoren geven aan dat douchen ongeveer 5.5 liter/min water van 45 graden verbuikt.

Een 200 liter boiler op 45 graden kan dan echt geen 5 douchebeurten aan. Helemaal niet als het douchewater 40 graden moet blijven, want de boiler koelt natuurlijk ook langzaam af.
Pagina: 1 ... 155 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.