Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 154 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.552.507 views

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:52
Adriaan71 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:01:
[...]

Als de warmtepomp toch onverwachts de woning toch niet goed warm krijgt. Bij wie trekken ze dan aan de bel.
Of de stookkosten zijn hoger met electra dan met gas stoken. Bij wie trekken zet dan aan de bel.

De installateur.

Ik kan best wel begrijpen dat een installateur zegt dat hij een hybride installatie wil maken. Of er moet een Ta temperatuur bekend zijn waarmee de woning warm blijft. Dan kan je een berekening maken en en pomp selecteren dat hij die vermogen kan leveren bij die Ta.

Maar of dat bekend is weet ik niet.
Natuurlijk de installateur, want die plaatst hem. Maar we zijn het er hier onderhand toch wel over eens dat all-electric altijd de voorkeur heeft boven hybride. Het is een kwestie van een goede energie berekening om te bepalen wat je nodig hebt, maar ik hoor nog te vaak dat dit niet gebeurt en men er maar een hybride in wil gooien omdat dat al veel gas bespaart.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-10 19:57
Aziraphale schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:23:
[...]

Natuurlijk de installateur, want die plaatst hem. Maar we zijn het er hier onderhand toch wel over eens dat all-electric altijd de voorkeur heeft boven hybride. Het is een kwestie van een goede energie berekening om te bepalen wat je nodig hebt, maar ik hoor nog te vaak dat dit niet gebeurt en men er maar een hybride in wil gooien omdat dat al veel gas bespaart.
Je kan ook gewoon een hybride maken met een berekening van ALL electric. En als het allemaal goed draait kan je laten je cv ketel weg halen en een boiler bij plaatsen.

Bij een twijfel geval zou ik het ook zo doen uiteraard in overleg met opdrachtgever.

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04-11 20:03
Speedyace schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:15:
[...]

Alles komt in de verwarmde geïsoleerde garage te staan. De koperen leidingen wil ik bovenlangs laten lopen en ga dan vervolgens naar beneden en door de muur heen. Ik kom dan uit in de hal onder de trap waar de vvw verder zit.
Kunststofbuis want die kan je prima persen en verliest minder warmte.

[ Voor 3% gewijzigd door koevlaas2 op 13-09-2022 16:42 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Aziraphale
Adriaan71 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:34:
[...]

Je kan ook gewoon een hybride maken met een berekening van ALL electric. En als het allemaal goed draait kan je laten je cv ketel weg halen en een boiler bij plaatsen.

Bij een twijfel geval zou ik het ook zo doen uiteraard in overleg met opdrachtgever.
Die wou in dit geval expliciet all-electric, maar dat was volgens de installateur onmogelijk...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• Aziraphale
Jojan265 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:34:
[...]

Maar hoe weet je dan, dat die installateur daadwerkelijk goed opgeleid is. Voor zover ik weet zijn er nog geen keurmerken voor warmtepomp- , zonnepanelen-, zonnecollectoren- installateurs.

Mijn ervaring met installateurs is, dat ze behoorlijk conservatief zijn en dus minder vooruitstrevend met de nieuwste technieken (er zullen best uitzonderingen zijn, maar ik ben ze nog niet tegengekomen anders dan hier op het forum).
Vandaar: Als het goed is. De mijne (die volgens mij niet op het forum zit) is dat, maar helaas is hij nog een van de uitzonderingen.

• Corne-P
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-01 20:13
Wellicht een domme vraag, zo voelt het namelijk wel een beetje, maar wat moet ik bij het geselecteerde invullen? De vierkante meters of een andere maat? De strekkende lengte van de desbetreffende muren lijkt me niet aangezien ik ook nergens de hoogte van die muur in moet voeren en er dan dus onmogelijk een kloppende berekening gemaakt kan worden naar mijn idee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C7T3fiOSjER0ZjDjMxERnrswkIo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kmE3NSmnanVjzPzCd9s4hOVz.png?f=fotoalbum_large

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

olafmol schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:17:
[...]

Ca 10 jaar terugverdientijd dus, ervan uitgaande dat gas schaars blijft en dus duur blijft. Daarbovenop komt nog onderhoud ed. En dan maar hopen dat de huidige warmtepompen het minstens 10 jaar uithouden totdat ze vervangen moeten worden. In mijn wereld zien mensen dit niet als een super aantrekkelijke businesscase tbh.

Even los van milieu aspecten en politieke aspecten.
De gemiddelde leeftijd is 15 jaar, maar zat installaties welke gewoon de 20 jaar makkelijk redden.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13:31
Aziraphale schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:53:
[...]
maar dat was volgens de installateur onmogelijk...
Dat is natuurlijk onzin. All electric is bijna altijd mogelijk. Het is natuurlijk in sommige gevallen misschien niet verstandig, omdat je meer geld kwijt bent aan electriciteit dan bij een hybride opstelling gas/electriciteit gecombineerd.

Een installateur moet dit gewoon heel duidelijk aangeven. Bijv. Dit zijn de kosten bij All Electric per jaar en dit zijn de kosten bij een hybride opstelling, met daarbij de uitgangspunten genoemd.

Ook zou het de installateur sieren, indien hij aangeeft met welke veranderingen in het huis het wel gunstig is om voor All Electric te gaan.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08:16
Corne-P schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 17:05:
Wellicht een domme vraag, zo voelt het namelijk wel een beetje, maar wat moet ik bij het geselecteerde invullen? De vierkante meters of een andere maat? De strekkende lengte van de desbetreffende muren lijkt me niet aangezien ik ook nergens de hoogte van die muur in moet voeren en er dan dus onmogelijk een kloppende berekening gemaakt kan worden naar mijn idee.

[Afbeelding]
De dikte van het blok. In mijn geval 15cm kalkzandsteen, gevolgd door 140 mm steenwol met aluminium buitenkant, 2 cm spouw en 10cm baksteen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Aziraphale schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:53:
[...]

Die wou in dit geval expliciet all-electric, maar dat was volgens de installateur onmogelijk...
Hier krijg ik mededeling...dat moeten er wel ventilatoren onder de radiatoren of Ltv hangen! Want? Ik krijg het nu warm met maximaal 40 graden. Ja maar dan moet u nog ventilatoren gebruiken. Zal aan mij liggen. Ik heb grote radiatoren, jaren 70 en goede isolatie. Wat hebben we toch mooie jaren achter de rug met de simpele ketel. :+

• Corne-P
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-01 20:13
Blihi schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 17:08:
[...]

De dikte van het blok. In mijn geval 15cm kalkzandsteen, gevolgd door 140 mm steenwol met aluminium buitenkant, 2 cm spouw en 10cm baksteen.
Ah ja, nu je het zo zegt is het logisch 8)7 :+

• Aziraphale
Jojan265 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 17:06:
[...]

Dat is natuurlijk onzin. All electric is bijna altijd mogelijk. Het is natuurlijk in sommige gevallen misschien niet verstandig, omdat je meer geld kwijt bent aan electriciteit dan bij een hybride opstelling gas/electriciteit gecombineerd.

Een installateur moet dit gewoon heel duidelijk aangeven. Bijv. Dit zijn de kosten bij All Electric per jaar en dit zijn de kosten bij een hybride opstelling, met daarbij de uitgangspunten genoemd.

Ook zou het de installateur sieren, indien hij aangeeft met welke veranderingen in het huis het wel gunstig is om voor All Electric te gaan.
Dat weet ik ook wel, maar het feit ligt er dat er dus van die hopeloze gevallen zijn die gewoon zeggen dat all-electric niet kan.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:31
radeoxx schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:44:
Wat denken jullie van het plaatsen van dit soort fans onder je radiator?

https://www.speedcomfort.nl/optimale-besparing/

Het enige nadeel dat ik nu zie is dat de 'voeler' op 33 graden Celsius staat afgesteld. Dus als je bijv. met een temperatuur van 30 graden wilt verwarmen, dit niet gaat werken!
Deze lijken wat lager aan te slaan: https://heatfan.eu/heatfan-smart/
Zwerius schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:53:
[...]

Is inderdaad wel hoog, maar..........
  • Het is ook wel een erg groot vat
  • De isolatie is met 50 mm ook maar matig
  • En er staat niet aangegeven bij welke watertemperatuur / omgevingstemperatuur dit warmteverlies is bepaald. Misschien is het wel bij 80°C watertemperatuur?? Eigenlijk onzinnig dat dit soort info er dan niet bij staat. Tenzij er naar één of andere norm wordt verwezen, maar die zie ik dan ook weer niet.
Ik weet de norm even niet, maar dat is bij een dT van 45K. (water 65 graden, omgeving 20 graden)
Met een WP mag je uitgaan van een maximale watertemperatuur in het van van 48°C, terwijl er onderin water van 20 graden binnenkomt.
Gemiddeld zal het water hooguit 40 graden zijn, bij een omgevingstemperatuur van 20 graden.
Je mag het opgegeven warmteverlies dus maal ca 40% doen.

Dan nog is 50mm isolatie anno 2020 wel erg mager. Ik zou minimaal een B-label vat zoeken.

Kijk verder bij Joule even naar de montagemaat van het dompelelement. Die prutsers hebben hun eigen standaard (1 3/4") verzonnen, terwijl de rest van de wereld 1 1/2" gebruikt. Adapters daartussen bestaan niet (vanwege het te kleine verschil in diameter gaat dat niet). Je zit dus eeuwig aan hun element vast.
Alleen al zoiets is voor mij al genoeg om nooit een vat van die toko te willen hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door Andrehj op 13-09-2022 17:22 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• olafmol
DutchWing schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 17:06:
[...]

De gemiddelde leeftijd is 15 jaar, maar zat installaties welke gewoon de 20 jaar makkelijk redden.
Zeker weten? Hoeveel moderne warmtepompen (met bv R32 koelmiddel) draaien er nu al 15 jaar dan? Als ik mijn oude 10+/20+ jaar oude apparatuur vergelijk met wat er nu verkocht wordt, is het niet echt voor meer dan 7 a 8 jaar ontworpen en gebouwd als ik eerlijk ben.

• Blihi
Het vat van de Toshiba Estia serie is ook 50mm en inderdaad label C.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

MotorBeast schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:11:
[...]

Mooie opsomming en daarmee eens als het de realiteit is maar de wereld van warmtepompen is helaas niet zoals jij hem benoemt.
Ik geef toch juist aan dat er enorm veel rotte appels tussen zitten :)
Ik geef alleen aan wanneer een installatie wel 15-19K waard is excl. subsidie etc.
Laat tot nu toe hier niet 1 adviseur HET juiste advies hebben gegeven dus voor een mij DE reden daar zeker geen 15 tot 19 mille voor te gaan betalen. Vragen werden niet goed beantwoord, ik wist door inlezen hier meer dan de zogenaamde adviseur. Bij de duurste van 19 mille stuurde ik naar aanleiding van de offerte een mail met kritische vragen en kreeg te horen dat hij aan de kritische toon de conclusie te trekken dat de ervaring was dat hij dan niet tot zaken kwam. Joh. 8)
Helaas denken heel veel installateurs dat ze het beter weten, de waarheid is echter dat deze installateurs veelal niet weten waar ze mee bezig zijn.
En tijdens de opleidingen hebben ze deze materie gewoon gehad etc! Kwestie van geen interesse en alleen maar denken aan een snelle cash grab…
Electra doen ze niet. Afgifte inregelen doen ze niet, net als destijds met HR Ketel (heb ik zelf gedaan) en afgifte wordt hier niet aangepast. Het is hier echt geen 3 dagen werk met 2 man.
De 3 dagen is maximaal als er ook nog dingen aangepast moeten worden en iets eventueel tegenzit… Maar als het met 1,5 dag gedaan is wordt dit gewoon in vermindering gebracht.
Dat sommige het alleen plaatsen vind ik knap zonder hijskraan etc of gaat de bewoner helpen met tillen van een 60-100kg zware warmtepomp?
Ik zie hetzelfde bij L/L. Ik heb drie jaar geleden €5500,- betaalt voor 3 units en zie nu prijzen voorbij komen van tegen de 8 mille. Er wordt gewoon misbruik gemaakt van de huidige energiecrisis. Niets anders.
Daar ben ik het ook volkomen mee eens!
Edit: zit hier te wachten op dit moment op een installateur. Afspraak 10.00 uur. Bijna 10.30 uur en nog niemand. Begint alweer goed. You never have a second change to make a first impression. ;)
En is hij nog komen opdagen, wel heel slordig!

Spijtig dat heel veel installateurs er gewoon een zooitje van maken…

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• olafmol
Jojan265 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 17:06:
[...]

Daarvoor moet er een analyse en berekening en plan van aanpak gemaakt worden. Als ze dat al kunnen en willen kost dat zo 8 a 16 uur werk. In deze markt. Niet zo aantrekkelijk voor een installateur te doen denk ik, afbreuk risico is hoog, en het verhaal is vaak (te) complex met veel mitsen en maren.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

olafmol schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 17:19:
[...]

Zeker weten? Hoeveel moderne warmtepompen (met bv R32 koelmiddel) draaien er nu al 15 jaar dan? Als ik mijn oude 10+/20+ jaar oude apparatuur vergelijk met wat er nu verkocht wordt, is het niet echt voor meer dan 7 a 8 jaar ontworpen en gebouwd als ik eerlijk ben.
R410A en R32 verschillen nog niet zoveel.
R410A bestaat voor 50% uit R32 namelijk.
Alleen R290 durf ik niet te zeggen, maar de basis principe is hetzelfde gebleven, ook de techniek erachter heeft niet heel veel innovatie gekend.

Dat @flippy dit nog even kan bevestigen…

• Adriaan71
MotorBeast schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 17:09:
[...]

Hier krijg ik mededeling...dat moeten er wel ventilatoren onder de radiatoren of Ltv hangen! Want? Ik krijg het nu warm met maximaal 40 graden. Ja maar dan moet u nog ventilatoren gebruiken. Zal aan mij liggen. Ik heb grote radiatoren, jaren 70 en goede isolatie. Wat hebben we toch mooie jaren achter de rug met de simpele ketel. :+
Als jij het nu warm krijgt met 40m graden maak je een warmtepomp selectie die de benodigde vermogen levert bij Ta van 40 graden bij -10.
Adriaan71 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 17:32:
Als jij het nu warm krijgt met 40m graden maak je een warmtepomp selectie die de benodigde vermogen levert bij Ta van 40 graden bij -10.
Met de toevoeging dat "nu" dan wel een echte winter moet betreffen. Want de afgelopen "winter" kreeg iedereen zijn hut met 40 graden wel warm.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

[...]

moet je wel HEEL goed opletten dat je een combi haalt die wel zonder ketel kan. de diakin-intergas combi die al jaren word verkocht verrekt het gewoon om zonder ketel te draaien ook al kan het daikin deel het. dankzij wat fuckery tussen intergas en daikin zijn functies van de daikin overgeheveld naar de intergas waardoor je dus niet gasloos kan zonder in de storing te schieten.
DutchWing schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 17:30:
[...]

R410A en R32 verschillen nog niet zoveel.
R410A bestaat voor 50% uit R32 namelijk.
Alleen R290 durf ik niet te zeggen, maar de basis principe is hetzelfde gebleven, ook de techniek erachter heeft niet heel veel innovatie gekend.

Dat @flippy dit nog even kan bevestigen…
het gas is meer bijzaak als het gaat om efficentie. er is erg veel te winnen op andere gebieden. vooral in de software tegenwoordig. daar zit veel innovatie in. veranderingen in techniek zijn momenteel het gevolg van beperkingen in software op te lossen. dus op het eerste gezicht lijkt er niet veel te veranderen maar de verschillen zijn er zeker. als je 10+ jaar geleden compressors stabiel op 18hz of minder zou laten draaien zou je uitgelachen worden, dat was onhaalbaar volgens veel monteurs. nu is dat voor veel panasonic mensen de norm of het doel om te halen.

290 is gewoon propaan. leuk op papier maar nutteloos in real life. de enigste reden waarom nu ineens fabrikanten je R290 door je strot proberen te duwen is omdat het idioot goedkoop is. denk 2 euro de kilo vs 40 de kilo. dat scheelt flink als je honderden machines per dag eruit stampt. dat de efficeintie een stuk minder is zal de fabrikant geen biet schelen, dat verhullen ze wel in de marketing. grote probleem van R290 is dat het niet onder F-gassen valt en de hoogste classificatie qua brandbaarheid heeft om maar 2 dingen te noemen. dat het GWP laag is is leuk (en daar word je mee doodgegooid in de marketing) maar alle andere factoren maakt het een kansloos gas in de grotere machines.

voor de levensduur is het type gas totaal niet relevant. huidige machines met 410 erin staan al 20+ jaar op daken, 32 is wat nieuwer maar ook die zullen dezelfde levensduur halen. probleem is nooit het gas (r22 uitgezonderd), het is altijd de rommel die eromheen zit. de electronica en meganische delen zoals fans en pompen. waneer (niet als dus) die problemen gaan geven is het doorgaans niet economisch meer om reparaties te doen. een airco/warmtepomp die al 20 jaar op een dak staat ga je niet nog eens 1000+ euroknallers in steken om de electronica, pompen en fans te vervangen als je het uberhaupt nog kan krijgen. dan vervang je die oude meuk voor wat nieuws.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Pietje555
  • Laatst online: 04-11 08:18
radeoxx schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:44:
Wat denken jullie van het plaatsen van dit soort fans onder je radiator?

https://www.speedcomfort.nl/optimale-besparing/

Het enige nadeel dat ik nu zie is dat de 'voeler' op 33 graden Celsius staat afgesteld. Dus als je bijv. met een temperatuur van 30 graden wilt verwarmen, dit niet gaat werken!
Voeler kun je eenvoudig vervangen. Zijn op diverse schakeltemperaturen te koop voor een paar euro. Wel opletten dat je de juiste besteld no/nc besteld. Ik heb nu geloof ik 30 gr aan, 26 gr uit, maar dat zou ik op de bestelbon op moeten zoeken

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Jojan265 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:34:
[...]

Maar hoe weet je dan, dat die installateur daadwerkelijk goed opgeleid is. Voor zover ik weet zijn er nog geen keurmerken voor warmtepomp- , zonnepanelen-, zonnecollectoren- installateurs.

Mijn ervaring met installateurs is, dat ze behoorlijk conservatief zijn en dus minder vooruitstrevend met de nieuwste technieken (er zullen best uitzonderingen zijn, maar ik ben ze nog niet tegengekomen anders dan hier op het forum).
Vraag om het Vakpaspoort Techniek app.
Daarin kunnen ze diploma’s en certificaten toevoegen.

• Adriaan71
flippy schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 18:24:
[...]

moet je wel HEEL goed opletten dat je een combi haalt die wel zonder ketel kan. de diakin-intergas combi die al jaren word verkocht verrekt het gewoon om zonder ketel te draaien ook al kan het daikin deel het. dankzij wat fuckery tussen intergas en daikin zijn functies van de daikin overgeheveld naar de intergas waardoor je dus niet gasloos kan zonder in de storing te schieten.

[...]

het gas is meer bijzaak als het gaat om efficentie. er is erg veel te winnen op andere gebieden. vooral in de software tegenwoordig. daar zit veel innovatie in. veranderingen in techniek zijn momenteel het gevolg van beperkingen in software op te lossen. dus op het eerste gezicht lijkt er niet veel te veranderen maar de verschillen zijn er zeker. als je 10+ jaar geleden compressors stabiel op 18hz of minder zou laten draaien zou je uitgelachen worden, dat was onhaalbaar volgens veel monteurs. nu is dat voor veel panasonic mensen de norm of het doel om te halen.

290 is gewoon propaan. leuk op papier maar nutteloos in real life. de enigste reden waarom nu ineens fabrikanten je R290 door je strot proberen te duwen is omdat het idioot goedkoop is. denk 2 euro de kilo vs 40 de kilo. dat scheelt flink als je honderden machines per dag eruit stampt. dat de efficeintie een stuk minder is zal de fabrikant geen biet schelen, dat verhullen ze wel in de marketing. grote probleem van R290 is dat het niet onder F-gassen valt en de hoogste classificatie qua brandbaarheid heeft om maar 2 dingen te noemen. dat het GWP laag is is leuk (en daar word je mee doodgegooid in de marketing) maar alle andere factoren maakt het een kansloos gas in de grotere machines.

voor de levensduur is het type gas totaal niet relevant. huidige machines met 410 erin staan al 20+ jaar op daken, 32 is wat nieuwer maar ook die zullen dezelfde levensduur halen. probleem is nooit het gas (r22 uitgezonderd), het is altijd de rommel die eromheen zit. de electronica en meganische delen zoals fans en pompen. waneer (niet als dus) die problemen gaan geven is het doorgaans niet economisch meer om reparaties te doen. een airco/warmtepomp die al 20 jaar op een dak staat ga je niet nog eens 1000+ euroknallers in steken om de electronica te vervangen. dan vervang je die oude meuk voor wat nieuws.
Werk alleen met Vaillant, dat is geen enkel probleem. Kan je alle kanten mee op.

• MotorBeast
Andrehj schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 18:01:
[...]

Met de toevoeging dat "nu" dan wel een echte winter moet betreffen. Want de afgelopen "winter" kreeg iedereen zijn hut met 40 graden wel warm.
Ik heb de BBQ al klaar staan voor het kerstdiner. o<:)

• MotorBeast
Adriaan71 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 17:32:
[...]

Kom jij hem dan plaatsen? ;)

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10 10:12

Superbeagle

Always smile

Blihi schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:06:
[...]

Nog beter: Bij een vriend die hulp nodig heeft >:)
Of je loopt een paar zaterdagen mee met de Handige Harry als hulpje.

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 03-11 10:21

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

koevlaas2 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:39:
[...]

Kunststofbuis want die kan je prima persen en verliest minder warmte.
Die is er alleen in 32mm helaas, geen 28mm. Ik zal met verlopen moeten gaan werken dan.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

• koevlaas2
Speedyace schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:01:
[...]

Die is er alleen in 32mm helaas, geen 28mm. Ik zal met verlopen moeten gaan werken dan.
Schroefbus 28x 1" en daar past een puntstuk 1" x 32 in.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

koevlaas2 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:04:
[...]

Schroefbus 28x 1" en daar past een puntstuk 1" x 32 in.
Zijn deze van kunststof of van messing

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Speedyace schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:01:
[...]

Die zijn qua doorlaat nagenoeg gelijk.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@Speedyace Uponor heeft ook overgangskoppeling 32 x 28mm koper. Kun je gelijk op knellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8iZPq1prxgV3fTsorjm6xD1IxWM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pHY80LG234EaMlpmC579D6UD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door DutchWing op 13-09-2022 22:55 ]

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Speedyace schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:10:
[...]

Messing of messing vertind etc.

• koevlaas2
Speedyace schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:10:
[...]

RVS oid, roest iig niet.

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-11 23:18
Aziraphale schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:23:
[...]

Wij kijken hier natuurlijk allemaal naar vanuit ons eigen perspectief, en dan heeft all-electric de voorkeur. Maar vanuit de installateur snap ik heel goed dat zij hybride-oplossingen aanbieden. Dan hoef je geen warmteberekening te maken, kan je in bulk inkopen en installeren, en kan je in kortere tijd veel meer opdrachten realiseren. Het is niet voor niks dat hybride-oplossingen goedkoper zijn.

• MotorBeast
MarcoC schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 23:51:
[...]

Wij kijken hier natuurlijk allemaal naar vanuit ons eigen perspectief, en dan heeft all-electric de voorkeur. Maar vanuit de installateur snap ik heel goed dat zij hybride-oplossingen aanbieden. Dan hoef je geen warmteberekening te maken, kan je in bulk inkopen en installeren, en kan je in kortere tijd veel meer opdrachten realiseren. Het is niet voor niks dat hybride-oplossingen goedkoper zijn.
En ze kunnen lekker blijven verdienen aan ketel onderhoud. Katjeng. ;)

• kwetterpletter
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-11 20:33
flippy schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:06:
[...]
als je niemand kan vinden om over een half jaar wat gaan te installeren voor je kan je ook de kans aangrijpen om in het aankomende half jaar wat youtube te kijken en leren hoe je een radiator aan moet sluiten (dat is een WP eigenlijkqua aansluitingen) en een perstang huren voor een dagje. dat is dan een weekeindje goed besteed als je daarmee 7k bespaart of een paar vrije dagen voor opgeeft.
Radiatoren heb ik wel aangesloten, maar altijd met knelkoppelingen. Als ik een monoblock plaats, dan hoeft alleen water en stroom aangesloten te worden. Dan kan ik toch alles met knelkoppelingen doen? Ik vind het wel fijn dat alles makkelijk losgemaakt kan wordenl

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-11 21:47
[...]

En dat zal een installateur niet snel doen.
De kosten zullen namelijk ongeveer gelijk zijn aan een concurent welke berekend voor all-electric, die zal dan dus al snel interessanter klinken.
Verder zullen de kosten hierbij hoger zijn dan een concurrent welke berekend op hybride, de klant zal dan al snel voor de (vaak veel) goedkopere hybride oplossing gaan.
Oftewel, de verkoper moet een erg goed verhaal hebben, en de klant moet dit ook geloven en accepteren, anders zal deze snel zonder werk komen (zeker als ooit de markt weer "normaal" wordt).

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:43
Ik heb zojuist een offerte gekregen voor onderstaande excl. Montage €16.500,- (montage volgt ivm foto's als ik ze verstrek aangezien ik de sleutel pas eind dit jaar krijg).

Nu is Nibe nogal een duur merk dus misschien vraag ik ze nog of ze wat anders kunnen aanbieden want incl. Montage zal het als snel boven de 20k komen dan..

Eigen topic volgt nog maar een stukje achtergrond:
-Woning uit 1880, kap geïsoleerd en wanden van binnen ook. Overal hr++ glas.
-8 radiatoren en in de badkamer vloerverwarming
-90m2 BVO
-de buitenunit wil ik op het houten dak van de uitbouw plaatsen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dtSOts49ZUM9O7g9euy1zJYGOXc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OJnvEtddrneE9abOgVtPZDyx.jpg?f=fotoalbum_large

Wat denken jullie op het eerste gezicht, bij een andere installateur heb ik eind september een schouw staan op locatie dus ben daar ook benieuwd naar.
AMARONE schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:54:
Ik heb zojuist een offerte gekregen voor onderstaande excl. Montage €16.500,- (montage volgt ivm foto's als ik ze verstrek aangezien ik de sleutel pas eind dit jaar krijg).

Nu is Nibe nogal een duur merk dus misschien vraag ik ze nog of ze wat anders kunnen aanbieden want incl. Montage zal het als snel boven de 20k komen dan..

-90m2 BVO
-de buitenunit wil ik op het houten dak van de uitbouw plaatsen. [Afbeelding]

Wat denken jullie op het eerste gezicht, bij een andere installateur heb ik eind september een schouw staan op locatie dus ben daar ook benieuwd naar.
Paar opmerkingen:
  • Warmtepomp op het dak van een uitbouw is vragen om problemen. (Zoek maar eens terug in dit topic).
  • Die WP heeft bij -10 een vermogen van net 5 kW. Zeker weten dat je daar genoeg aan hebt?
  • Kun je dat vermogen kwijt in je afgiftesysteem?
  • Je gaat 20k+ betalen voor een 5 kW WP. Dat is waanzinnig veel. Voor die prijs kun je nog erg lang gas blijven stoken... Zeker ook omdat je met radiatoren verwarmt, waardoor het rendement van de WP onnodig laag ligt, en de terugverdientijd dus nog verder wordt verlengd.
  • 16.5 k alleen aan montagekosten is ook enorm. Installateur kwam zeker in een Bentley voorrijden?
Het lijkt dat je veel kennis mist. Lees de FAQ: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 14-09-2022 09:09 ]

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 11:24 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Pietje555
MotorBeast schreef op woensdag 14 september 2022 @ 00:56:
[...]

En ze kunnen lekker blijven verdienen aan ketel onderhoud. Katjeng. ;)
Denk je dat veel Hollanders dat doen? Zeker als je 90% op je WP draait is onderhoud aan je ketel ook nauwelijks meer nodig. Gewoon draaien tot hij kapot is, want je zit toch niet meteen in de kou.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:49
Andrehj schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:06:
[...]

• Warmtepomp op het dak van een uitbouw is vragen om problemen. (Zoek maar eens terug in dit topic).
Ik heb een degelijk massa-veer systeem gemaakt op mijn garage, welke nu een mooi kantoor aan huis is met 1 binnendeur. Gaat heel erg goed. Houten dak, PIR platen bovenop, en nadien nog met Minerale wol aan de binnenzijde verder geisoleerd voor het geluid (PIR heeft al voldoende isolatie waarde).
E.e.a. uitgerekend dat er geen vocht insluiting komt in het hout etc.

Constructie is voldoende stevig. Kan niet zeggen dat ik niets hoor, maar het is nagenoeg stil, ook in de winter.

Het is dus niet altijd per definitie dramatisch :)

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

-90m2 BVO

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dus ze rekenen hierop 45% marge en dan nog eens 21% btw…
En dan nog montage kosten met materiaal?

[ Voor 31% gewijzigd door DutchWing op 14-09-2022 10:41 ]

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

MrScratch

I am rubber, you are glue

Warmtepomp op het dak van een uitbouw is vragen om problemen. (Zoek maar eens terug in dit topic).
Ik zou zeggen, warmtepomp op het dak van een houten uitbouw moet je in principe niet willen, behalve misschien paar uitzonderingen. Op een betonnen dak kan het in veel gevallen prima.

Look behind you! A three headed monkey!

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:24
MrScratch schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:26:
[...]

Ik zou zeggen, warmtepomp op het dak van een houten uitbouw moet je in principe niet willen, behalve misschien paar uitzonderingen. Op een betonnen dak kan het in veel gevallen prima.
Ik had niet zoveel keuze, en ben dus zo'n uitzondering. Hij staat hier dus op een plat houten dak op een dubbel uitgevoerde rubberen balk. Resonantie hoor ik binnen wel duidelijk als hij op 100% staat. Maar in de praktijk draait houdt hij het huis op 30-40% vermogen goed warm en hoor zowel geen resonantie als geen geluid buiten.

Die ene keer per jaar dat hij harder moet omdat het -buiten 5 wordt neem ik dan maar voor lief. Geen vastrecht op gas is dat wel waard. Ik kan altijd later nog een massa-veer systeem plaatsen als het vervelend wordt.

Ik wil het er _niet_ over hebben.

• format5

-90m2 BVO

Het kan zijn dat ik het fout herinner. Maar is bij een VVM S320 de SMO S40 niet al geintegreerd?

• Aziraphale
format5 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:17:
[...]

Het kan zijn dat ik het fout herinner. Maar is bij een VVM S320 de SMO S40 niet al geintegreerd?
Klopt. Ik krijg ook een S320 en heb daar geen SMO meer bij nodig. En ik ben minder dan dit kwijt voor een vergelijkbare installatie met een S2125-8 met ook nog wat extra dingetjes rondom aanpassingen van leidingwerk, vvw en waterzijdig inregelen van mijn hele woning. Ik vind die 16.500 dan ook tamelijk aan de prijs, zelfs voor Nibe.

• AMARONE
[...]

Paar opmerkingen:
  • Die WP heeft bij -10 een vermogen van net 5 kW. Zeker weten dat je daar genoeg aan hebt?
  • Kun je dat vermogen kwijt in je afgiftesysteem?
  • Je gaat 20k+ betalen voor een 5 kW WP. Dat is waanzinnig veel. Voor die prijs kun je nog erg lang gas blijven stoken... Zeker ook omdat je met radiatoren verwarmt, waardoor het rendement van de WP onnodig laag ligt, en de terugverdientijd dus nog verder wordt verlengd.
  • 16.5 k alleen aan montagekosten is ook enorm. Installateur kwam zeker in een Bentley voorrijden?
Het lijkt dat je veel kennis mist. Lees de FAQ: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Het is de eerste offerte die ik krijg puur op basis van gegevens. Bij een andere installateur komt eind deze maand iemand kijken in de woning en daar hoop ik dan wel echt een degelijke offerte van te krijgen.

Via de koevlas2 (waarbij alle jaren tot vorig jaar 900m3 gasverbruik was en afgelopen jaar was het 1200m3) kom je op 5/6,5kW uit. Dus het is van de ergste situatie uitgaande misschien krap.

Met het dak ben ik bekend, maar zoals aangegeven hierboven zijn er opties om er iets te maken wat het resoneren kan voorkomen. Het is nogal een oude woning dus misschien liever op het dak dan aan de muur hangen. (de tuin is 18m2 dus wil hem daar liever niet hebben)

Het leek mij verder ook al prijzig inderdaad, met die kennis plus dat ze teveel aanbieden wat ook al in de boiler zit weet ik niet of ik ze ga vragen voor een ander merk en wat aanpassingen en een inschatting van de montage.

Misschien ben ik te positief over het van het gas halen van deze woning (klein oppervlak, ook qua glas beperkt dus met die gedachte dacht ik dat het haalbaar is)

• format5
@AMARONE Ik zou toch ook eens nagaan waarom afgelopen jaar het 1200m3 was en daarvoor 900m3. Met name omdat afgelopen jaar juist gemiddeld warmer was dan daarvoor.

• Blihi
@AMARONE gasverbruik is 1 ding, maar je moet ook goed kijken of je je huis warm kunt houden met 35 graden cv water.

Als je 900 m3 gas verbruikt, maar wel 70 graden water nodig hebt wordt het lastig om van het gas af te gaan. Het is dan snel financieel niet interessant.

• ThunderStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-11 17:46
Ondertussen ben ik redelijk op weg met het bestellen/voorbereiden van aansluitmateriaal voor de warmtepomp die in nov/dec wordt geleverd. Het wordt een monoblock in aanvulling op de bestaande situatie (CV-ketel). De CV-ketel blijft zorgen voor tapwater, maar de warmtepomp zal (hopelijk ;) ) de complete verwarming moeten verzorgen.

Leidingen, T-stukjes, vuil/luchtfilter heb ik allemaal, maar nu zit ik nog even met de benodigde keerkleppen cq terugslagkleppen. Waar moet ik deze nu allemaal plaatsen om te voorkomen dat het ene apparaat warm water door het andere gaat pompen?
- Ter plaatse van de CV-ketel (zolder) en dan op zowel aanvoer alsook retour of één van beide?
- Ter plaatse van de warmtepomp (begane grond) nog keerkleppen nodig? (voor als toch onverhoopt de CV-ketel moet gaan (bij)verwarmen? Of zit dat standaard al ingebouwd bij LG voor zover iemand weet?

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09-10 15:43
[...]

16.5 k alleen aan montagekosten is ook enorm. Installateur kwam zeker in een Bentley voorrijden?
[/list]
De enige installateur die hier langs geweest is kwam voorrijden in een hele dikke Porsche.

Prima verder natuurlijk maar toen ik de offerte kreeg met wel een hele stevige prijs voor een 4kW WP moest ik wel lachen. Dat verklaarde wellicht de dikke auto :P

• format5
ThunderStorm schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:30:
Ondertussen ben ik redelijk op weg met het bestellen/voorbereiden van aansluitmateriaal voor de warmtepomp die in nov/dec wordt geleverd. Het wordt een monoblock in aanvulling op de bestaande situatie (CV-ketel). De CV-ketel blijft zorgen voor tapwater, maar de warmtepomp zal (hopelijk ;) ) de complete verwarming moeten verzorgen.

Leidingen, T-stukjes, vuil/luchtfilter heb ik allemaal, maar nu zit ik nog even met de benodigde keerkleppen cq terugslagkleppen. Waar moet ik deze nu allemaal plaatsen om te voorkomen dat het ene apparaat warm water door het andere gaat pompen?
- Ter plaatse van de CV-ketel (zolder) en dan op zowel aanvoer alsook retour of één van beide?
- Ter plaatse van de warmtepomp (begane grond) nog keerkleppen nodig? (voor als toch onverhoopt de CV-ketel moet gaan (bij)verwarmen? Of zit dat standaard al ingebouwd bij LG voor zover iemand weet?
De meeste merken hebben principe/installatie schema's.
Mogelijk het merk waar jij voor gaat ook?

• AMARONE
format5 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:13:
@AMARONE Ik zou toch ook eens nagaan waarom afgelopen jaar het 1200m3 was en daarvoor 900m3. Met name omdat afgelopen jaar juist gemiddeld warmer was dan daarvoor.
Corona, afgelopen 2 jaar bedoel ik. Dus door thuiswerken meer verbruiken. Maar dat zijn zeker variabelen om rekening mee te houden.
Blihi schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:18:
@AMARONE gasverbruik is 1 ding, maar je moet ook goed kijken of je je huis warm kunt houden met 35 graden cv water.

Als je 900 m3 gas verbruikt, maar wel 70 graden water nodig hebt wordt het lastig om van het gas af te gaan. Het is dan snel financieel niet interessant.
Bij de schouw ga ik even kijken op welke temp de ketel staat. Als er een offerte ligt van 10 a max 15k incl. installeren zie ik het met de gasprijzen nog wel oké in. Maar dat moet blijken.

Als ik de installateur heb gesproken op locatie ga ik een topic openen met alle exacte informatie hier om icm alle kennis tot een gedegen besluit te komen.

(de ketel is 12 jaar oud dus die kan er wel uit ook) + 3 dagen na de sleutel komen er pv panelen op het dak via een medetweaker hier dus ik wil ook gewoon verduurzamen en misschien aantonen dat ook oude woningen mee kunnen in het verhaal.

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-11 21:00
Robindd schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:41:
[...]

Houten dak, PIR platen bovenop, en nadien nog met Minerale wol aan de binnenzijde verder geisoleerd voor het geluid (PIR heeft al voldoende isolatie waarde).
E.e.a. uitgerekend dat er geen vocht insluiting komt in het hout etc.
Hoewel hier een beetje offtopic, maar omdat je het zelf noemt:

Dan hoop ik dat je aan de binnenzijde een klimaatfolie hebt toegepast, anders is het risico op vochtophoping in je houten constructie toch groot.
Met mogelijk op den duur houtrot c.q. inzakken van je dak.

Zwerius Kriegsman

AMARONE schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:10:
Misschien ben ik te positief over het van het gas halen van deze woning (klein oppervlak, ook qua glas beperkt dus met die gedachte dacht ik dat het haalbaar is)
Ik schrijf nergens dat het niet kan. Want meestal kan het wél. Maar je moet het wel weloverwogen doen. En zeker met radiatoren moet je zeker weten dat je het vermogen wat je nodig hebt voor de verwarming ook daadwerkelijk in je afgifte kwijt kunt.

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-10 09:57

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

ThunderStorm schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:30:

Onderstaande komt uit de handleiding van de warmtepomp welke ik heb geinstalleerd. Je moet dus in de handleiding (of cv-ketel zelf) van de cv-ketel kijken hoe deze is opgebouwd. (bij mij was situatie 5 van toepassing)

(ik heb er bij de warmtepomp ook een gedaan met het idee dat ze dan onafhankelijk van elkaar kunnen werken)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yGnbB9wFMVLAmBBJJMJ2nQWOO7Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DFRMQQGw5lZv3x8h57Ly9mp4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door ocdaan op 14-09-2022 13:59 ]

• DynaSpan
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-10 21:22
Heeft iemand nog een adres in (Zuid-)Limburg voor het installeren van een warmtepomp? Heb al een aantal bedrijven aangeschreven maar helaas nog geen reactie mogen ontvangen...

• ThunderStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-11 17:46
ocdaan schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:57:
[...]

Onderstaande komt uit de handleiding van de warmtepomp welke ik heb geinstalleerd. Je moet dus in de handleiding (of cv-ketel zelf) van de cv-ketel kijken hoe deze is opgebouwd. (bij mij was situatie 5 van toepassing)

(ik heb er bij de warmtepomp ook een gedaan met het idee dat ze dan onafhankelijk van elkaar kunnen werken)

[Afbeelding]
Thnx; dat is nog ingewikkelder dan ik dacht :D. De CV-ketel betreft een Remeha Calenta 40C. Deze heeft een driewegklep:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jpw4XbBBahKl33oE4A67TVXwudQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zU4e5Fnf7gjVcpSE4pjhpgLr.png?f=user_large
uit het schema maak ik op dat de 3-weg klep in de retour zit, maar hoe het met de 'klep standby' zit geen idee... Echter, als ik jouw schema volgt geven ze in al deze scenario's aan dat er een keerklep in de retourleiding van de CV moet.

En waar heb jij hem bij de warmtepomp zitten? aanvoer/retour? Hier komt een LG monoblock Therma V overigens.

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-10 09:57

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Ik heb het ook bij de aanvoer van de warmtepomp gedaan maar ik weet niet of dat juist is. Het lijkt me dat het niet uitmaakt omdat de warmtepomp maar 1 circuit heeft.

• MichaelReitsma
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:15
Hoi,

Ik weet dat er een aantal Tweakers zijn met een Alfea Extensa DUO Fujitsu versie 10kW wp.
De koevlaasmethode komt op ongeveer 6 bij mijn verbruik(1200m3 bij 150m2). Het graaddagen systeem vind ik niet helemaal duidelijk maar ligt in dezelfde hoek.
Dan kom ik op de 10kW versie uit omdat de 8kW het bij -7/45 graden het net niet lijkt te halen.

Er wordt geroepen dat deze ver kan terug moduleren. Weet iemand hoe ver dat is ?
Van de Panasonic units wordt er beweerd dat ie ongeveer tot 2500W teruggaat.

In de brochure staat dat er een 19A aansluiting wordt gebruikt.
Dat is meer dan een standaard groep, moet daar een 20A zekeringautomaat voor worden genomen?
Ook staan er daar verschillende bijverwarming secties genoemd.

Ik heb op internet alleen een oude installatie handleiding kunnen vindenm ethnet vorige merk buitenunit erin.
Contact met de distributeur in NL, AtlanticClimate.nl was uitermate teleurstellend. Men wilde geen informatie geven, geen downloads niets. Alles moest via de installateur. Het gesprek werdt zelfs beeindigd.

Zijn er nog bijzondere ervaringen over de unit zelf melden ?

Ik zat eerst aan een Panasonic Aquarea te denken maar die is pas over 7 maanden te leveren.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Een keerklep kan zowel in de aanvoer als retour, standdriewegklep is alleen belangrijk bij veiligheidsventielen.

Optie 1 zou namelijk betekenen dat een keerklep in de aanvoer moet, terwijl in cascade installaties deze allemaal in de retour zitten vanuit de ketel fabrikant.

De enige functie van een keerklep is om geen ongewenste stroming over de cv ketel of warmtepomp te krijgen als de andere in bedrijf is. Zodoende deze niet als een mini radiator gaat werken.

Indien zich een thermosifon werking afspeelt heeft ook een keerklep geen meerwaarde, dat moet je een 2wegklep toepassen met bypass in het afgesloten circuit.
Maar dat is nagenoeg nooit aan de orde.

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:17
@MichaelReitsma je geeft aan dat de alfea extensa bij -7/45 net onvoldeonde vermogen heeft voor je. waar haal je die informatie vandaan? ik heb er wel eens naar gezocht voor dit type maar kon het destijds niet echt vinden. wellicht heb jij de handleiding of een website waar de specs op een nette manier worden beschreven? zou je die even willen delen aub?

Volgens mij was dit vroeger modelnaam Loria van atlantic maar daar kan ik me in vergissen natuurlijk. misschien kan https://www.esanico.be/nl/ je verder helpen?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

• MichaelReitsma
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:15
Fantastic_fox schreef op woensdag 14 september 2022 @ 17:14:
@MichaelReitsma je geeft aan dat de alfea extensa bij -7/45 net onvoldeonde vermogen heeft voor je. waar haal je die informatie vandaan? ik heb er wel eens naar gezocht voor dit type maar kon het destijds niet echt vinden. wellicht heb jij de handleiding of een website waar de specs op een nette manier worden beschreven? zou je die even willen delen aub?

Volgens mij was dit vroeger modelnaam Loria van atlantic maar daar kan ik me in vergissen natuurlijk. misschien kan https://www.esanico.be/nl/ je verder helpen?
Dit staat in de Atlantic catalogus , maar dit is een screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ghwSWwACvKZKB1UEP_ZxIDaFhA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wwL8vdL5x9Db5j3TNiX4SpGG.png?f=fotoalbum_large

Esanico.be staat niet zoveel op eerlijk gezegd.

• Fantastic_fox
@MichaelReitsma hij lijkt qua specs de panasonic niet heel veel te ontlopen (9kw) https://myshop.s3-externa...n-T-CAP-brochure-2022.pdf

het lijkt erop of de alfea wel iets goedkoper is (en eerder leverbaar zeg je zelf) mag ik vragen waar hij leverbaar is en heb je een idee wat de installatiekosten ongeveer zullen zijn? of heb je daar niks van prijzen van liggen?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

• Blihi
@MichaelReitsma Mijn Toshiba heeft ook in de specs staan dat de maximale stroom 19A is. Maar de leverancier heeft aangegeven dat een 16A groep echt voldoende is. Ook staat elders in dezelfde documentatie dat het maximaal opgenomen vermogen maar 3800 Watt is (bij -7 buiten en +65 graden water, wat ik niet verwacht te doen).

Die 19A is hoogstwaarschijnlijk de opstartstroom van de compressor. Dat staat maar heel even op de groep, daarna zakt de boel terug naar een lagere stroom. Een 25C automaat heeft dan niet veel zin boven een 16C automaat, zeker omdat je thuis waarschijnlijk 3x25A hebt en dan mag je eigenlijk niets hoger dan 16A afzekeren (behalve een terugleverende PV groep, die mag op 25A).

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:03
Blihi schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:16:
[....]

zeker omdat je thuis waarschijnlijk 3x25A hebt en dan mag je eigenlijk niets hoger dan 16A afzekeren (behalve een terugleverende PV groep, die mag op 25A).
De factor 1,6 voor selectiviteit is bedoeld voor smeltpatronen. Bij automaten kan je prima een 20A groep achter een 25A hoofdzekering zetten.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

DutchWing schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:56:
[...]

Messing of messing vertind etc.
Thanks👍

• AMARONE
Andrehj schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:26:
[...]

Ik schrijf nergens dat het niet kan. Want meestal kan het wél. Maar je moet het wel weloverwogen doen. En zeker met radiatoren moet je zeker weten dat je het vermogen wat je nodig hebt voor de verwarming ook daadwerkelijk in je afgifte kwijt kunt.
Nee precies, desnoods moet ik de radiatoren vervangen/vergroten om het haalbaar te maken.

Even terugkomende op die ene offerte, zou jij nog specifiek een wedervraag stellen voor een ander mer met iets meer vermogen bijvoorbeeld? (of geeft die offerte nu al te weinig vertrouwen, ik heb ivm de naam van het bedrijf niet alles geplaatst hier maar er staat nog meer in over bereke ingen, etc.) *kan het wel even in de pm zetten eventueel?

• MotorBeast
Laatste poging om een installateur te vinden. Wie weet er voor mij een installateur met verstand van zaken in de regio West-Brabant, die een fatsoenlijk merk levert met fatsoenlijke prijzen? Deze regio is echt een regelrechte ramp moet ik concluderen na een zoektocht van een jaar. :'(

• Fantastic_fox
@MotorBeast ik denk dat je saman wel hebt geprobeerd? Of de groot tilburg? https://www.degrootservice.nl/warmtepompen/

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:34
wervisser schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:22:
@Jojan265 Ja, inderdaad. Over het hoofd gezien. Net zo'n groot verschil als in aankoopprijs :)
Ik had niet voor een joule vat gekozen gezien de ervaringen van mede tweakers die een lekkend joule vat hebben gehad maar dat was wel de 300l versie..

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:00

Sport_Life

Solvitur ambulando

Weer een offerte ontvangen.

Wel iets hoger dan dat ze vooraf via de mail hadden ingeschat.
Members only:

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Pietje555
@MotorBeast Ik denk dat je bent ingehaald door de werkelijkheid en keuzes moet maken.
Alle goede installateurs die ik ken en goed bekend staan zitten allemaal zo vol dat ze geen nieuwe aanvragen meer aannemer. Wat overblijft is de markt waar de laatbeslissers nu in terecht komen.
Daarnaast is de vraag wat fatsoenlijke prijzen zijn. Je kunt dit niet meer vergelijke met vorig jaar en zeker niet de jaren daarvoor.
De materiaal prijzen en lonen schieten door het dak want zzp-ers en installatiebedrijven hebben dezelfde problemen als de rest van Nederland. Zij willen ook graag de gestegen kosten dekken en niet op een houtje bijten.
Je betaalt nu de hoofdprijs en hoopt dat je over een jaar aan de beurt bent, of je wacht rustig af. Misschien dat de markt volgend jaar wat afgekoeld is en de productie weer loopt. Je hebt dan misschien een nieuwer model binnen dezelfde tijd.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Sport_Life schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:11:

***members only***
Ze rekenen meer als 100% boven op de netto inkoop. :+

Ik ga denk ik ook maar warmtepompen als ZZP plaatsen, verdiend beter als een advocaat 2 dagen werk :P

[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 15-09-2022 10:00 ]

• jvbosma
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-10 21:51
Wellicht dat jullie hier ook mee willen kijken: Advies (Nibe) monoblok + 30pv thanks

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-10 10:08
Sport_Life schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:11:

***members only***
Vooral die 50% vooraf bij een systeem dat niet binne 6-8 maanden geïnstalleerd zal kunnen worden 8)7

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:52
DutchWing schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:00:
[...]

Ze rekenen meer als 100% boven op de netto inkoop. :+

Ik ga denk ik ook maar warmtepompen als ZZP plaatsen, verdiend beter als een advocaat 2 dagen werk :P
Zouden er echt mensen zijn die dit soort offertes accepteren ?
Ik kan het me niet voorstellen.

• AMARONE
AMARONE schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:00:
[...]

Nee precies, desnoods moet ik de radiatoren vervangen/vergroten om het haalbaar te maken.

Even terugkomende op die ene offerte, zou jij nog specifiek een wedervraag stellen voor een ander mer met iets meer vermogen bijvoorbeeld? (of geeft die offerte nu al te weinig vertrouwen, ik heb ivm de naam van het bedrijf niet alles geplaatst hier maar er staat nog meer in over bereke ingen, etc.) *kan het wel even in de pm zetten eventueel?
Hierbij aanvullend op mijn vraag de gehele offerte, wat denken jullie als je dit leest? Heeft het zin om hier moeite in te steken en/of te vragen voor iets goedkoper dan Nibe?

Het is nu nog excl. montage en subsidieaftrek.

Members only: offerte

Wat kan ik het beste als tegenreactie geven?

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:34
In onze gekochte woning (2003) willen we over een kleine 2 jaar de gehele begane grond (100m2) voorzien van vloerverwarming, en dan ook meteen een warmtepomp erbij.
Echter door de levertijden lijkt het raar dat het zo gepland kan gaan worden dat dat tegelijkertijd gaat zijn.

Mijn idee was om nu alvast 32mm flexibele CV-leiding van zolder (waar nu de CV staat) naar de gangkast beneden te trekken zodat ik hier later de vloerverwarming op aan kan sluiten. Reden om dat nu te doen is omdat ik een stukje door de dekvloer moet op de 1e verdieping, en daar en nieuwe vloer op komt. Ik wil deze over 2 jaar dus liever niet weer moeten uitbreken. Nu voorbereiden met 32 is een gok dat het ook gebruikt gaat worden, maar 32 lijkt me altijd wel genoeg.

Vervolgens wil ik even kijken of het huis warm te houden is met de huidige CV op 50 graden (ik verwacht het wel).

2 vragen:

1. Als het huis warm te houden is, trekt een warmtepomp dat dan ook? Ik wilde deze dan tijdelijk gewoon zo warm mogelijk zetten (diezelfde 50graden?) Ik snap dat het verbruik dan bij lange na niet zo goed is als op 35graden. Maar het is puur om een jaartje te overbruggen tot de vloerverwarming er ligt.

2. Mag ik er vanuit gaan dat de warmtepomp (en evt. ook 300l warmwatervat) op de 2e verdieping geinstalleerd kan worden (aangezien ik daar de 32mm heen trek). Hier staat nu de CV en er is ook genoeg ruimte voor ander spul, het is daar gewoon 2.50m hoog en is bereikbaar via een vaste trap.

Indien het haalbaar lijkt dan wil ik nu alvast in de wachtrij gaan staan voor een warmtepomp. Als die erin zit dan heb ik geen dependency meer wanneer ik de vloerverwarming wil aanleggen.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• MotorBeast
Pietje555 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:21:
@MotorBeast Ik denk dat je bent ingehaald door de werkelijkheid en keuzes moet maken.
Alle goede installateurs die ik ken en goed bekend staan zitten allemaal zo vol dat ze geen nieuwe aanvragen meer aannemer. Wat overblijft is de markt waar de laatbeslissers nu in terecht komen.
Daarnaast is de vraag wat fatsoenlijke prijzen zijn. Je kunt dit niet meer vergelijke met vorig jaar en zeker niet de jaren daarvoor.
De materiaal prijzen en lonen schieten door het dak want zzp-ers en installatiebedrijven hebben dezelfde problemen als de rest van Nederland. Zij willen ook graag de gestegen kosten dekken en niet op een houtje bijten.
Je betaalt nu de hoofdprijs en hoopt dat je over een jaar aan de beurt bent, of je wacht rustig af. Misschien dat de markt volgend jaar wat afgekoeld is en de productie weer loopt. Je hebt dan misschien een nieuwer model binnen dezelfde tijd.
Ingehaald door de werkelijkheid? 8)7 Keuzes maken? 8)7 Was het maar zo'n feest. Als je had teruggelezen had je kunnen lezen dat ik niet eens tot dat punt kan komen. Hybride meneer, Ferroli meneer, 19 mille meneer, na wat kritische vragen niet eens meer een offerte enz. Ik denk dat er voorlopig maar 1 keuze overblijft. Verwarmen met L/L en keteltje voor SWW.

• MotorBeast
Saman kon afspraak inplannen.....maart volgend jaar. 8) Die andere partij kende ik nog niet. Tnkx!

• MotorBeast
Plenkske schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:10:
[...]

Als het gemiddeld huishouden van €200,- per maand naar €800,- per maand gaat met energiekosten heb je als installateur een mooi drukmiddel.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:52
Daarmee wil hij eigenlijk zeggen: je bent te laat omdat de meeste installateurs al vol zitten tot en met deze winter. En dat intussen prijzen zijn gestegen.
edit: oh wacht eigenlijk staat dat ook gewoon in het bericht...

Komt er vooral op neer denk ik dat mensen die Q1-Q2 dit jaar een offerte hebben getekend nog net op tijd zijn geweest voor een "normale prijs" en op tijd voor deze winter.

[ Voor 27% gewijzigd door Plenkske op 15-09-2022 11:10 ]

• MotorBeast
Plenkske schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:08:
[...]

Daarmee wil hij eigenlijk zeggen: je bent te laat omdat de meeste installateurs al vol zitten tot en met deze winter. En dat intussen prijzen zijn gestegen.
Ze zitten niet te vol voor mij. Heb geen haast.

Krijg eigenlijk alleen maar achterlijke adviezen. Gisteren hier nog iemand binnen. Voorbeeld: Vraagt niet eens hoeveel liter bad is? Hoe vaak dat gevuld wordt? Hoe vaak wordt er gedoucht en met hoeveel personen? Leg mij eens uit hoe je dan bepaalt hoe groot de boiler moet zijn?

Bepaalt geen vermogen aan de hand van wat ik heb hangen aan radiatoren, vraagt niet hoe de boel geisoleerd is etc? Hoe bepaalt hij dan het vermogen? Natte vingerwerk.

Als je hier je kennis vandaan haalt dan merk je pas hoe slecht de meesten hun werk doen.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[...]

Er zullen er best een paar zijn die het accepteren, onwetende mensen of oudere mensen welke makkelijk beïnvloedbaar zijn.
Waarom anders zulke hoge prijzen blijven offreren?

• Fantastic_fox
Exact dit ervaar ik ook, lokale installateur mijn verzoek ik wil een Full electric oplossing die ik in eerste instaltie hybride wil toepassen, en later als er vvw komt en het dak wordt geisoleer dat de ketel dan uit kan.

jaarverbruik gas 01500m3 dus moet ergens rond de 7-8kw uitkomen obv koevlaas.(wist hij):
offerte 1 Daikin hybride systeem inclusief ketel.... das hgeel full electric en wat moet ik met 2 gasketels?
offerte 2 (daikin mono bloc 4kw add-on (das ok niet wat ik wil dat is a niet full lectric en gaat met 4kw nooit genoeg zijn voor een beta van ong 0,9.
offerte 3 ben ik al van eidn juli op aan het wachten maar ik denk dat die niet meer gaat komen omdat ik toch last ben ofzo.....
MotorBeast schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:15:
[...]

Ze zitten niet te vol voor mij. Heb geen haast.

Krijg eigenlijk alleen maar achterlijke adviezen. Gisteren hier nog iemand binnen. Voorbeeld: Vraagt niet eens hoeveel liter bad is? Hoe vaak dat gevuld wordt? Hoe vaak wordt er gedoucht en met hoeveel personen? Leg mij eens uit hoe je dan bepaalt hoe groot de boiler moet zijn?

Bepaalt geen vermogen aan de hand van wat ik heb hangen aan radiatoren, vraagt niet hoe de boel geisoleerd is etc? Hoe bepaalt hij dan het vermogen? Natte vingerwerk.

Als je hier je kennis vandaan haalt dan merk je pas hoe slecht de meesten hun werk doen.

• MotorBeast
DutchWing schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:43:
[...]

Er zullen er best een paar zijn die het accepteren, onwetende mensen of oudere mensen welke makkelijk beïnvloedbaar zijn.
Waarom anders zulke hoge prijzen blijven offreren?
Omdat ze werk teveel hebben. Sommigen zullen dan zeggen....laat maar even (gelukkig, rust) en die ze wel pakken verdienen ze geld als water op. Deze manier van zaken doen zagen we de afgelopen jaren ook met verbouwingen. Heb je ook nog kans dat ze niet eens zelf komen, maar daar weer een onder aannemer voor inhuren. Het wordt ook net zo'n cowboy markt als de zonnepanelen markt.

Dat is ook de reden dat ik niet verder kom. Ben door lezen hier, te wijs geworden en trap niet in die onzin adviezen (van 5 kW tot 10 is voorbij gekomen bijvoorbeeld). Ik weet wat ik nodig heb, via internet weet ik wat een unit ongeveer moet kosten, ik weet wat ondernemers ongeveer aan kosten hebben (vrouw is zelf ZZP-er) en dan weet je wat het ongeveer moet kosten.

Gisteren riep nog iemand op Daikin forum dat een 16 net zo duur is als een 11 volgens de installateur. Gewoon lekker groot nemen.Yeah sure. 8)7

Vriendin van zoon gisteren. Ja wij gaan ook verduurzamen. Wat krijgen jullie? Hybride :'( Jaren negentig huis met overal vloerverwarming. Top advies! 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 15-09-2022 12:07 ]

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:57
twijfel bij Installatie keuze

Huidige installatie 2 airco's op zolder en woonkamer kan gebruikt worden voor koelen of verwarmen.
ventilatie warmtepomp met 50L (50c en 1x in de week 60c) boiler daarna hulp voor de huidige c.v. (c.v wil ik weg hebben)

Ventilatie warmtepomp wil ik behouden ook al is het alleen voor de 50L warm water.

Bij mij krijg ik nu een aanbieding van een installateur met de Panasonic (KIT-ADC05JE5) met een boiler van 185Lvoor w.w. en een 50L boiler voor c.v.
Dit is de 5kw en heb die inmiddels laten vervangen in de offerte voor een 7kw
nadelen dat de 185L electrisch altijd na verwarmt word naar 60c 1x in de week ofzo ivm legionella, en je hebt 2 boilers met verliezen.
voordeel altijd veel w.w.

De 2e bieding is een
Panasonic (KIT-WC05J3E5) (ook 7kw nu gevraagd) met een hygiene boiler dus de boiler met c.v. water en dan de spiraal voor de w.w.
voordeel de boiler hoeft niet boven de 35c uit te komen omdat ik nog een 2e boiler heb, dus geen extra electrische naverwarming voor legionelle.

Ik krijg nog een 3e aanbieding met een monoblock met daarop een hygiene boiler met 2 spiralen, 1 spiraal voor c.v. en 1 spiraal voor w.w. de mono doet dus alleen maar het vat op temperatuur houden (35c).

De 2e of 3e heeft mij voorkeur echter de leverancier ziet liever de eerste omdat dit fabrieks standaard is.

mijn verbruik voor de ventilatie warmtepomp was een 950m3 echter sinds de ventilatie warmtepomp nooit boven de 160m3 meer uitgekomen laatste 2 jaar niet boven de 50m3 gas zelfs.
Maar ik wil helemaal van t gas vandaar deze investering nog.

Ik hoor graag jullie mening.

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:04
@MotorBeast, ik denk dat het voor jou ook een slimste is om zelf een warmtepomp te bestellen.
Bij een installateur kom je in jouw geval niet verder, jij weet veel te goed wat je wil.

Of je moet de offerte aanvraag anders uitschrijven met ik wil:
xxxL boilervat
xxx KW warmtepomp mono/split etc.
wel/geen c.v. water boiler.
etc.

Echter trek je hier wel meer risico richting je zelf, maar krijg je wel wat jij wilt.
Maar ook dan schrik je denk ik van de prijzen.

Misschien is het zelf het goedkoopste om alles zelf te doen en de subsidie te laten varen.

• Pietje555
Wat ik opvallend vind is dat iedereen (gratis) uitgebreid advies wil en als ze dat krijgen dat ze het zelf beter denken te weten.
Voor je hypotheek kost het verplichte advies ook € 750,-. Wil je goed advies ga dan eerst eens praten met een onafhankelijke adviseur. En ja, er zijn ook die echt wel weten waarover ze het hebben. Kost je wel snel € 500,-, maar je hebt wel al je informatie op een rij.
Dan kan je de markt op en een middelgrote installateur zoeken. De offerte kun je bespreken en wel of niet accepteren, maar de kans dat je een reken je rijk offerte krijgt is dan al veel kleiner.
Met een auto kopen zoek je toch ook eerst alles zelf uit, kies je een merk en type waarna je naar een dealer gaat voor een offerte? Dan ga je toch ook niet neuzelen over 1;20 of 1:21 brandstof verbruik (vergelijkbaar met COP), of het wel of geen goed merk is? Voorgaande modellen zijn geen garantie voor de toekomst, of ze hebben geleerd van de vorige serie en zijn verbeterd.
Wie kan als leek nu bepalen of een Ford slechter is dan een Audi? Ik kies op budget en dat hij voldoet wat ik noodzakelijk vind.
Meeste fabrikanten schroeven alleen half fabricaten in elkaar en is het grootste deel van de mening over kwaliteit alleen afhankelijk van vooroordelen. Veel fabricaten kennen wij in Nederland niet omdat er geen dealernetwerk hier is. Omdat ze hier net op de markt komen is het niet per definitie een slecht merk. Misschien zijn ze in het buitenland wel marktleider. Je moet je oogkleppen afdoen en jijst voor een onbekend merk gaan als je niet belachelijk veel geld wilt neertellen en snel geleverd wilt hebben.
Waar het nu om gaat is zo snel mogelijk je kosten drukken als vervanging van je gasketel. Pakken wat je pakken kan en het doet er niet toe op de COP 4 of 4,5 is.

Ik heb nog nooit meer dan 2 offerten aangevraagd. Daarna een keus gemaakt met wie ik verder wil (hoeft niet de goedkoopste te zijn) en in overleg de details uitgewerkt voor een prijs die ik reeel vind.
Liefst kies ik een bedrijf in het dorp of de omgeving en zo kun je vrijwel altijd op ze terug vallen als er iets aan de hand is. Heeft iemand geen tijd dan weten ze altijd wel iemand die je wel verder kan helpen.

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:57
@Pietje555 wat ik merk is dat er hier meer ervaring is dan bij de installateurs.
Meeste installateurs gaan alleen uit van wat een fabrikant meld en denken niet verder.
en plaatsen dus alleen standaard out of the box, dus als je wat anders wilt zijn ze niet thuis, ook al is het duurder want dat boeit me niet het moet gewoon goed zijn.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12:26

Rzaan

Altijd zoekende

@Pietje555 Deels met je eens, maar om niet meer dan 2 offertes aan te vragen vind ik niet verstandig.
Ik vraag er voor sommige zaken wel 8 aan.
Verkoopmakelaars bijvoorbeeld. Zaten enorme verschillen in. Zowel in de geadviseerde verkoopprijs als courtages.
Ook voor asbest-sanering i.c.m. sloopwerkzaamheden er meerdere aangevraagd.
Gaf veel verheldering.

• MotorBeast
@Pietje555 Ik wil helemaal geen gratis advies. Ik wil alleen een passende offerte die op maat is gesneden op mijn situatie. Dat laatste ben ik nog niet tegengekomen. Ik heb het niet over Cop 4 of 4,5.

NB: ik kom uit de financiële wereld. Je krijgt alleen onafhankelijk advies bij een financieel planner die op basis van een uurfee een plan voor je uitwerkt. Dat ga je niet redden met €500,-. Een goed hypotheekadvies moet passen bij je levensfase, pensioenvoorziening, vermogenspositie, de te verwachten erfenis, toekomstige verhuisplannen etc etc. Intake gesprek kost je dan alleen al 2 uur. Dan moet hij al je stukken doornemen. Komt met voorstel op papier. Dan vervolgafspraak. Eventueel nog bijschaven voorstel. Afrondend gesprek. Weet je hoeveel uur daarin gaat zitten?

Nu weet je ook waarom ik niet zelf ga plaatsen. Heb andere talenten. 8)

Maar laten we maar weer ontopic gaan. De frustratie over installateurs is wel duidelijk.

[ Voor 25% gewijzigd door MotorBeast op 15-09-2022 12:55 ]

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-11 02:19

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

MotorBeast schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:48:
@Pietje555 Ik wil helemaal geen gratis advies. Ik wil alleen een passende offerte die op maat is gesneden op mijn situatie. Dat laatste ben ik nog niet tegengekomen. Ik heb het niet over Cop 4 of 4,5.

NB: ik kom uit de financiële wereld. Je krijgt alleen onafhankelijk advies bij een financieel planner die op basis van een uurfee een plan voor je uitwerkt. Dat ga je niet redden met €500,-. Een goed hypotheekadvies moet passen bij je levensfase, pensioenvoorziening, vermogenspositie, de te verwachten erfenis, toekomstige verhuisplannen etc etc. Intake gesprek kost je dan alleen al 2 uur. Dan moet hij al je stukken doornemen. Komt met voorstel op papier. Dan vervolgafspraak. Eventueel nog bijschaven voorstel. Afrondend gesprek. Weet je hoeveel uur daarin gaat zitten?

Nu weet je ook waarom ik niet zelf ga plaatsen. Heb andere talenten. 8)

Maar laten we maar weer ontopic gaan. De frustratie over installateurs is wel duidelijk.
Frustratie.. Over installateurs...
Of een financieel adviseur die 100 per uur telt. Voor wat data in software tikken, en dat advies noemen.

Installateurs staan ook met de rug tegen de muur.
Niets te leveren, als dan %%% duurder, en bijna niemand die daar begrip voor heeft. Als dat doorgerekend moet worden.
We hadden toch een afspraak....
De installateurs die er zijn ploffen van het werk.
En gaan echt geen offertes schrijven voor kansloze acties.

Dus tijd uitzitten,,,, O-)
Of zelf ff een pomp kopen en dan tweakers hulp.

Laten we maar nier weer over beginnen waarom we geen installateurs hebben 8) 8)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Mimi89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16-05 13:56
Hi Allemaal,

Ik ben nog niet klaar met het doorlezen van P1 dus sorry als ik domme vragen stel, je kunt me gerust doorsturen naar de voorpagina :)

Begin deze jaar een huis gekocht en meteen alle isolatie en vloerverwarming geregeld. Juni was Energiebespaarlening rond en Warmtepomp/ installateur geregeld, dus hopelijk eind deze jaar kan de warmtepomp geplaatst worden (offerte was een kleine 15k met installatie) nu zit ik met de vergunning aanvraag en het dB norm.
Heeft iemand hier ervaring met de rekentool+geluid+warmtepompen+en+airco's van de overheid invullen?

Onze thuis situatie is als volgt:
We hebben een 2 onder 1 kap woning met aan een kant geen buren, tussen ons en het voetpad zit een strook gras van ca. 3m (deze willen we in de toekomst overkopen van de gemeente als dat kan)
Wij willen de warmtepomp achter de garage aan de niet bebouwde kant van de woning zetten, zie rode blok deze komt dan 50cm van de garage wand en 50cm van de schutting te staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bGxinLnQRQft8Ma89hdjHTaq1As=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/v4MkOEGqiin71G4GeCnes8U8.png?f=user_large

als ik deze invul zoals beschreven kom ik zo uit:
https://docs.google.com/s...?gid=17166752&single=true

klopt dit een beetje? want dan zit ik goed met de geluidnorm en moet ik geen omkisten te kopen a 3.5k (prijs van de instalateur)

• olafmol
[...]

Meer dan genoeg, daar hoef je niet bang voor te zijn.

• MotorBeast
Dylantje2 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 13:00:
[...]

Frustratie.. Over installateurs...
Of een financieel adviseur die 100 per uur telt. Voor wat data in software tikken, en dat advies noemen.
Kansloos deze reactie. Ik werk er niet meer in maar was alleen al weken bezig met permanente educatie. Zou hetzelfde zijn als ik zeg...installateurs...Beetje pijpjes aansluiten en daar bakken met geld voor vragen. ;) Ieder zijn vak en zoals in ieder van zijn er goede en slechte. Ik heb respect voor alle goede. _/-\o_
Pagina: 1 ... 154 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.