14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Cv buis kan je gewoon persen met Mapress of VHS Xpress allebei staal verzinkt. Zelfde als cv buis.format5 schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:30:
@Blihi Ik zelf zou nooit meer staal toepassen en moet de laatste meter staal bij mij nog vervangen naar koper of alupex.
Staal blijft toch altijd wel wat corosie houden, er moet immers toch ieder jaar wel een beetje bijgevuld worden, al is het maar door het verlies van de filters schoon te maken.
Verder, moet je erg goed opletten welke knel/pers koppelingen je gebruikt, veel is namelijk niet bedoeld voor op staal, met uiteindelijk (hopelijk kleine) lekkages als gevolg.
Verder kan staal icm koeling (condens) een puntje zijn, dat zal sneller oxideren dan koper, en Alupex niet.
Ook kan het bewerken voor sommige een probleempje zijn, alupex en koper zijn vaak makkelijker te bewerken. Denk maar aan het inkorten, alupex is het makkelijkste hierin, dan koper en ergens onderaan komt staal pas. Zelfde met buigen.
Maar al mijn argumenten nemen niet weg dat staal wel (nog) kan. (nog nav diverse staal fabrieken welke dicht gaan wegens de hoge energieprijzen).
Als dat lekt zet je je perstang er 45 graden schuin op. Wel netjes afbramen binnen en buitenzijde. Anders kan je het ringetje schreef drukken.
En dan lekt ie wel
Dat dacht ik ook, maar omdat de meerlagenbuis uit 3mm bestaat vandaar mijn vraag over de dikte.Andrehj schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:49:
[...]
Waarom zou die 1.2mm wanddikte te klein zijn? De druk in een systeem met gas-cv t.o.v. een systeem met warmtepomp is toch niet anders?
Maar als dit niet uitmaakt.
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
Ik wil idd wel bochten gebruiken op erop te persenAndrehj schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:49:
[...]
Denk wel aan de bochten: Gebruik geen haakse knelkoppelingen, maar stromende bochten. Dat zijn meestal de bochten van een pers-systeem.
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
Het systeem kan wel koelen, maar koelt het de woning ook echt goed als je het gebruikt. Daar heb ik nog geen ervaring mee.Andrehj schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:49:
[...]
Over het materiaal: Als je ook wilt koelen zou ik geen stalen CV-buis gebruiken. Als je alleen maar wilt verwarmen is verzinkt staal uiteraard prima, en ook een stuk goedkoper dan koperen buis.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Ik heb ooit een loodgieter de koppeling zien fixen met fitterskit. Daar is het (nu ongeveer 15 jaar later) nog steeds dicht, maar het voelt voor mij als een lapmiddel.Pietje555 schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:44:
[...]
Bij mijn paneelradiatoren komt de CV aansluiting uit de muur als dunwandig CV buis, waarna ze een messing knel hoekkoppeling gebruikt hebben. Ziet er netjes uit en handig met stofzuigen.
Maar de koppelingen beginnen nu ook te lekken. Strakker zetten werkt niet, en vervangen weet ik nog niet hoe, want ik kan de buis uit de muur niet inkorten.
Ik zou zelf de combi dunwandig staal en messing koppeling niet meer toepassen.
Koperbuis roest bij koelen ook. Wordt harstikke lelijk of je moet van koperpoetsen houden.
Daarnaast zit je ook niet te wachten op waterlekkage op je vloer/ in schacht.
Koelen onder de 17 graden is een illusie bij woningen.
Dit kan alleen als je professionele beugels met (armaflex) inlage en isolatie gebruikt van WP tot afgifte zonder onderbreking en daar een condens afvoer in je afgifte apparaat hebt.
Daarnaast kost koelen met condensatie veel meer energie omdat je niet alleen de luchttemperatuur (voelbare warmte) moet verlagen maar ook de latente. De overgang van damp naar vocht kost erg veel energie.
Als ik het ooit goed begrepen heb (weet niet meer precies waar) zijn er speciale overgangskoppelingen tussen staal en koper. Daar heeft de knelring ook een kunststof/rubber achtig iets. Zo'n koppeling heb ik nu ook op het laatste stukje staal, maar zoals ik al eerder zei, die laatste meter gaat er bij mij nog uit.
30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp
Ik heb diverse systemen meegemaakt met vloerkoeling (complexmatig) met bron systemen of gekoeldwatersystemen op dauwpuntsregeling.Speedyace schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:33:
[...]
Het systeem kan wel koelen, maar koelt het de woning ook echt goed als je het gebruikt. Daar heb ik nog geen ervaring mee.
Mijn ervaring: je kan beter een airco ophangen of rolluiken/screens nemen etc.
radiatoren en ventilatoren eronder op dauwpuntregeling wilt enigszins werken, maar zelf geen ervaring mee.
[ Voor 10% gewijzigd door DutchWing op 12-09-2022 16:01 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Kost ook een stuk minder stroom.DutchWing schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:00:
[...]
Ik heb diverse systemen meegemaakt met vloerkoeling (complexmatig) met bron systemen of gekoeldwatersystemen op dauwpuntsregeling.
Mijn ervaring: je kan beter een airco ophangen of rolluiken/screens nemen etc.
radiatoren en ventilatoren eronder op dauwpuntregeling wilt enigszins werken, maar zelf geen ervaring mee.
Gasverbruik in m2?Consulectro schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:02:
Let er bij het (laten) maken van een Warmteverliesberekening op dat de opwarmtoeslag op 0 wordt gezet. Doet men dat niet dan komt de berekende waarde ook vaak (veel) hoger uit. Omdat je bij een warmtepomp toch geen nachtverlaging gaat toepassen, is dat geen probleem.
Grove (eerste) vuistregel is: Gasverbruik[m2] / 200 = WP_Vermogen[kW].
Ik zeg ook niet dat je niet kan persen, ik zeg alleen dat je op moet letten welke koppelingen je gebruiktAdriaan71 schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:15:
[...]
Cv buis kan je gewoon persen met Mapress of VHS Xpress allebei staal verzinkt. Zelfde als cv buis.
Als dat lekt zet je je perstang er 45 graden schuin op. Wel netjes afbramen binnen en buitenzijde. Anders kan je het ringetje schreef drukken.
En dan lekt ie wel
Er zijn er diverse waar de fabrikanten niet aangeven dat ze geschikt zijn voor staal/cv-buis. In veel gevallen zal het gewoon werken, maar je zal ook niet de eerste zijn waarbij een koppeling zweet totdat het "lekje" dicht slipt door de oxide/rotzooi, of blijft lekken/zweten.
Die uitspraak heb ik zo vaak gehoord. Toch vond ik het afgelopen zomer erg fijn om een lekker koele vloer te hebben.Naalroc schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:39:
Koelen met een wp kan je in de praktijk eigenlijk wel vergeten; er zitten te veel haken en ogen aan (roest, condensatie)
En de opwarming van het huis was er ook flink mee afgeremt!
Verklaring rondom de verminderde opwarming. We hebben hier veel glas en een redelijk donkere vloer. Het zonlicht dat hier op valt warmt de vloer behoorlijk op. icm vloerkoeling werd dit aanzienlijk verminder met als gevolg een ruim koeler huis.
Vorig jaar met 30 graden buiten was het binnen al snel 40+
Afgelopen jaar met vloerkoeling is de max binnen temp 27 graden geweest over heel de zomer.
Beide jaren dezelfde WTW installatie met dezelfde instellingen en geen airco's
Neemt niet weg voor echte koeling een airco vast wel beter zal werken. Echter hebben wij op deze manier het ervaren als comfortable, en geen airco hoeven kopen.
[ Voor 8% gewijzigd door format5 op 12-09-2022 16:19 ]
Dit is voor het eerst dat ik hoor dat je andere ringen moet gebruiken bij CV-buis. CV-buis is zacht genoeg voor de standaardringen om in te snijden.format5 schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:23:
[...]
lekken van CV buis heb ik helaas wel meegemaakt bij messing knelkoppelingen, en dat was nog wel door een erkend installateur. Volgens veel fabrikanten horen er dan ook andere knelringen gebruikt te worden dan de standaard messing ringen.
Welke zou je dan moeten hebben?
Vandaag even eerste poging gedaan: in deze koker kan ik maar 1 leiding isoleren. Dus grotere bestellenBarryH schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 14:20:
Ik wil de koelmiddelleidingen van de buitenunit naar de binnen unit gaan isoleren.
Ze zijn ca 22mm doorsnee incl. de witte isolatie.
Buiten is er een stuk van 4,5m met een bocht. Dit zit in een standaard "airco-kabelgoot" van 4,5x6cm binnenruimte.
[Afbeelding]
Binnen is er nog een traject van 3 tot 4,5m.
Ik wil dit isoleren met Armaflex: Armacell 22x13
Nu is de leiding koker daar eigenlijk te klein voor. Laat dit Armaflex zich makkelijk samendrukken?
Of is het slimmer om de leidingkoker te vervangen door een wat grotere maat?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
27 comfortabel? Afgelopen zomer in huis 23 graden met L/L. Zalig.format5 schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:16:
[...]
Die uitspraak heb ik zo vaak gehoord. Toch vond ik het afgelopen zomer erg fijn om een lekker koele vloer te hebben.
Verklaring rondom de verminderde opwarming. We hebben hier veel glas en een redelijk donkere vloer. Het zonlicht dat hier op valt warmt de vloer behoorlijk op. icm vloerkoeling werd dit aanzienlijk verminder met als gevolg een ruim koeler huis.
Afgelopen jaar met vloerkoeling is de max binnen temp 27 graden geweest over heel de zomer.
Neemt niet weg voor echte koeling een airco vast wel beter zal werken. Echter hebben wij op deze manier het ervaren als comfortable, en geen airco hoeven kopen.
Dat hangt ervan af hoe je die instelt. Je kunt zo laag je maar wilt (totdat de WP vermogen tekort komt).Rzaan schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:03:
Wat is hier de reden voor?
Heel koud wordt het toch niet met een L/W WP?
De vloer is altijd nog een aantal graden warmer dan aanvoertemperatuur. Ik heb (zeker toen ik nog geen airco had) de aanvoerleidingen al een aantal maal nat gehad van de condens, terwijl de vloer nog dik boven dauwpunt zat. Dat is met RVS of koper geen probleem, maar die elektrolytisch verzinkte CV-leidingen (met minimale laagdikte zink) gaan dan na een paar jaar zeker roesten.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik ga ook airco nemen in onze woonkamer.Andrehj schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:56:
[...]
Dat hangt ervan af hoe je die instelt. Je kunt zo laag je maar wilt (totdat de WP vermogen tekort komt_.
De vloer is altijd nog een aantal graden warmer dan aanvoertemperatuur. Ik heb (zeker toen ik nog geen airco had) de aanvoerleidingen al een aantal maal nat gehad van de condens, terwijl de vloer nog dik boven dauwpunt zat. Dat is met RVS of koper geen probleem, maar die elektrolytisch verzinkte CV-leidingen (met minimale laagdikte zink) gaan dan na een paar jaar zeker roesten.
Daarnaast de VV via een Panasonic monobloc.
Is dit dan ook iets om rekening mee te houden?
Ondertussen heb ik mijn afrekening gekregen en afgelopen jaar zet ik zelfs maar op 559m3 gasverbruik. Positief voor mij uiteraard. Tegelijkertijd heb ik contact opgenomen met de originele installateur van zes jaar geleden. Deze man heeft me geen offerte bezorgd, maar gaf aan dat de huidige condensatieketel zeer efficiënt is en raad met het huidige gasverbruik af om te schakelen naar een WP tot zeker het moment dat er grote kosten aan de ketel zijn dan wel wanneer hij definitief vervangen moet worden. Hij verwacht dat dit nog wel een tijd kan duren. Hij wil nog een offerte aanbieden, maar denkt dat de terugverdientijd toch te lang zal zijn.
Hij raadt me aan om tussentijds de aanvoertemperatuur van mijn radiatoren op de verdieping te verlagen. Het zijn gelukkig niet allemaal cowboys. Bedankt voor de tips hier, een schat aan informatie!
Mijn post die jij quote was een antwoord op de daar bovenstaande post van een ander, die vroeg:format5 schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:16:
[...]
Die uitspraak heb ik zo vaak gehoord. Toch vond ik het afgelopen zomer erg fijn om een lekker koele vloer te hebben.
En voor jouw huis is het koelen met een wp misschien handig, maar ik heb de mogelijkheid van koelen ook, en heb dit seizoen maar 3 dagen de koeling aan gehad voor een paar uur per dag, desondanks is de temperatuur in mijn woning niet boven de 24°C geweest, nergens, en op sommige plekken niet meer dan 20°C.Het systeem kan wel koelen, maar koelt het de woning ook echt goed als je het gebruikt. Daar heb ik nog geen ervaring mee.
Dus het ligt ook aan je huis, en hoe je het hebt voorbereid voor een wp. (En ik heb geen airco)
Die 5000kWh is grote onzin!Flying schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:35:
Ik had een paar weken geleden gepost over een ontvangen offerte van een installateur die 700m3 gas wou vervangen door een L/W WP met een eletriciteitsverbruik van 5000kW per jaar. Een installatie die me jaarlijks twee tot drie keer meer ging kosten aan verbruik.
Ondertussen heb ik mijn afrekening gekregen en afgelopen jaar zet ik zelfs maar op 559m3 gasverbruik. Positief voor mij uiteraard. Tegelijkertijd heb ik contact opgenomen met de originele installateur van zes jaar geleden. Deze man heeft me geen offerte bezorgd, maar gaf aan dat de huidige condensatieketel zeer efficiënt is en raad met het huidige gasverbruik af om te schakelen naar een WP tot zeker het moment dat er grote kosten aan de ketel zijn dan wel wanneer hij definitief vervangen moet worden. Hij verwacht dat dit nog wel een tijd kan duren. Hij wil nog een offerte aanbieden, maar denkt dat de terugverdientijd toch te lang zal zijn.
Hij raadt me aan om tussentijds de aanvoertemperatuur van mijn radiatoren op de verdieping te verlagen. Het zijn gelukkig niet allemaal cowboys. Bedankt voor de tips hier, een schat aan informatie!
Dat zou betekent met een:
COP van 3 = 41kW vermogen per dag.
COP van 4 = 54kW vermogen per dag.
(Als ik even 5000kWh x COP / 365 dagen)
Een CV Ketel kan nog geen 100% efficiëntie halen, een warmtepomp kan al tussen de 300% en 500% efficiëntie halen.
Dat is pas efficiënt
[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 12-09-2022 18:36 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
het zijn niet allemaal cowboys maar dit is er overduidelijk wel eentje. heel rap weg bij die prutser. alles wat hij adviseert klopt van geen kant.Flying schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:35:
Ik had een paar weken geleden gepost over een ontvangen offerte van een installateur die 700m3 gas wou vervangen door een L/W WP met een eletriciteitsverbruik van 5000kW per jaar. Een installatie die me jaarlijks twee tot drie keer meer ging kosten aan verbruik.
550 kuub vervangen kost je ergens rond de 1000kWh, niet 5000+.
terugverdientijd is voor sommigen in de afgelopen 2 jaar gezakt van 10 jaar terguverdienen naar minder dan 2 jaar met de nieuwe prijzen. die "oude" gedachtes gaan gewoon niet meer op. net als zonnepanelen zich in minder dan 3 jaar terguverdienen momenteel ipv 15 jaar zoals het eerst was...
[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 12-09-2022 18:21 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
- zijkant huis (westen) met totaal 6 meter buis buiten naar boven en 6 meter binnen
- op dakterras
Grootste vraag die ik heb kan een warmtepomp hier voldoende lucht verversen of moet ik toch kiezen om hem op de grond neer te zetten met 12 meter buis.
Zie plaatje:
[ Voor 16% gewijzigd door tweakfdr op 12-09-2022 19:01 ]
Zoals ik het lees in de documentatie kan dit gewoon, hou alleen rekening met wat extra geluid eventueel.tweakfdr schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:56:
Ik zit te worstelen met de plaatsing van een Nefit Monoblock 7400i buitenunit . Hierbij heb ik twee opties nog over:Optie 2 heeft mijn voorkeur. Is eenvoudiger te installeren en dakterras gebruiken wij toch. niet. Dakterras is op de tweede verdieping met betonnen vloer. Afmetingen zijn 6.2m x 4.3m, en een rand van baksteen met een hoogte van 1 meter. De uitlaat van de 7400i komt op het zuiden. Van de 4.3m blijft circa 3.2m vrije ruimte over. Draaien heeft geen nu want dan komt de inlaat op het oosten..
- zijkant huis (westen) met totaal 6 meter buis buiten naar boven en 6 meter binnen
- op dakterras
Grootste vraag die ik heb kan een warmtepomp hier voldoende lucht verversen of moet ik toch kiezen om hem op de grond neer te zetten met 12 meter buis.
Zie plaatje:
[Afbeelding]
Documentatie Nefit
Zie blz. 7 - Par. 3.7.
De uitblaas van deze unit zit ook al vrij hoog + voetconsoles eronder en het zal wel loslopen.
Bij mijn ouders heb ik hun warmtepomp ook op een betonnen dakterras geplaatst (ander merk), de leverancier had hier geen kritiek op bij inbedrijfstelling.
[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 12-09-2022 19:19 ]
Maar een nieuwe WP met net materiaal kost je op dit moment al snel 15 mille. Heb zelfs een prijs gehad van 19 mille. Wellicht met goed inregelen van systeem snoep je van die 550m3 nog eens 100m3 af. Volgens mij ben je dan erg lang bezig om break-even te stoken. Zeker als je dan ipv adhoc stoken met een ketel toch de boel op temperatuur moet houden. Of denk ik nu krom?flippy schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:14:
[...]
het zijn niet allemaal cowboys maar dit is er overduidelijk wel eentje. heel rap weg bij die prutser. alles wat hij adviseert klopt van geen kant.
550 kuub vervangen kost je ergens rond de 1000kWh, niet 5000+.
terugverdientijd is voor sommigen in de afgelopen 2 jaar gezakt van 10 jaar terguverdienen naar minder dan 2 jaar met de nieuwe prijzen. die "oude" gedachtes gaan gewoon niet meer op. net als zonnepanelen zich in minder dan 3 jaar terguverdienen momenteel ipv 15 jaar zoals het eerst was...
Ik stook met L/L en wil eigenlijk alleen voor comfort L/W en morgen komt voorlopig de laatste installateur. Komt die weer met achterlijke adviezen en/of prijzen dan laat ik toch echt mijn keteltje maar hangen voor mijn SWW (400m3). Een Wp boiler begin ik dan ook maar niet meer aan (en nee kan ik niet zelf, heb andere talenten). Ben na een jaar echt klaar met al die pipo's in deze branche. Bij echte koude ga ik dan de lucht maar vervuilen met mijn houtkachel.
We twijfelen tussen plaatsen tegen de muur of op het (nieuw te bouwen) platte dak opgetrokken uit houten balken + PIR isolatie. Ik lees echter over beide veel (mogelijke) issues in diverse fora...
Hieronder wat plaatjes
WP = momenteel geplande plek WP staand of hangend
B = plek boilervat (natuurlijk onder het dak)
VVW = plek verdeler vloerverwarming (idem)
? = mogelijk alternatief.
Blauwe lijn = omtrek na verbouwing
Ik twijfel om als alternatief de WP in de tuin te zetten bij het ?. Echter zit ik dan direct naast de erfgrens - wel gericht op onze en hun tuin en niet naar slaapvertrekken.
Is dit handiger? Lost mogelijk issue van resonantie in muur of plafond op, maar staat dan dichter bij de buren en geeft wellicht overlast in onze en hun tuin? Hoe wordt de WAF voor deze optie (ik maak me druk over geluid tijdens koelen wanneer we zelf buiten zittenin de zomer?
Zou een muurtje optrekken op de erfgrens het geluid richting buren verhelpen? Staan nu wat struikjes en klimop...
:fill(white):strip_exif()/f/image/S5WJEQMVkfMzAfdTblmncdfZ.png?f=user_large)
Ik krijg ook telkens dit soort achterlijke offertes. Als er inderdaad een recessie aankomt dan kost het over een half/heel jaar nog maar de helft. Zoveel kan je in de komende winter niet besparen.MotorBeast schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:29:
[...]
Maar een nieuwe WP met net materiaal kost je op dit moment al snel 15 mille. Heb zelfs een prijs gehad van 19 mille. Wellicht met goed inregelen van systeem snoep je van die 550m3 nog eens 100m3 af. Volgens mij ben je dan erg lang bezig om break-even te stoken. Zeker als je dan ipv adhoc stoken met een ketel toch de boel op temperatuur moet houden. Of denk ik nu krom?
Hoop het voor jekwetterpletter schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:54:
[...]
Ik krijg ook telkens dit soort achterlijke offertes. Als er inderdaad een recessie aankomt dan kost het over een half/heel jaar nog maar de helft. Zoveel kan je in de komende winter niet besparen.
Dank. Eerder krijg ik er toch geen.
Goed mogelijk dat er gewoon niets van die berekeningen klopt. Of die vermogens betekenen eigenlijk verschillende dingen.
Ik zou vooral de winter benutten om wat waterpomptangen, baco's, leidingwerk, koppelingen etc. te kopen en jezelf een spoedcursus loodgieterswerk cadeau doen. Dat heeft hier het meest bespaard. Met deze voorwaarden doe ik het in de toekomst ook weer zelf.kwetterpletter schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:54:
[...]
Ik krijg ook telkens dit soort achterlijke offertes. Als er inderdaad een recessie aankomt dan kost het over een half/heel jaar nog maar de helft.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Sorry, ik dacht dat dat een reactie op de Misu discussie een paar berichten ervoor… Maar de installateur waar ik graag mee samenwerk installeert alleen Viessmann dus dat wordt hem sowieso niet…
WP, tank en wat leidingwerk kost je rond de 8k momenteel. als je lokale handige harrie vind die het aansluit als je het zelf niet kan/wilt ben je dus ~9k kwijt, niet 15. en daarvan is 3.5k retour subsidie dus zit je nog op 5.5k. voor de 2,5 euro de kuub zit je op 1500 per jaar aan gas versus 400 aan stroom als je gewoon bij de nuon zit voor <40 cent de kWh. das 1000+ per jaar besparing zelfs voor de mensen die stiekem bijstoken op hout. voor het gros van de mensen die 1000+ kuub per jaar wegstoken is dat rekensommetje helemaal snel gemaakt in het voordeel van de warmtepomp.MotorBeast schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:29:
[...]
Maar een nieuwe WP met net materiaal kost je op dit moment al snel 15 mille. Heb zelfs een prijs gehad van 19 mille. Wellicht met goed inregelen van systeem snoep je van die 550m3 nog eens 100m3 af. Volgens mij ben je dan erg lang bezig om break-even te stoken. Zeker als je dan ipv adhoc stoken met een ketel toch de boel op temperatuur moet houden. Of denk ik nu krom?
Ik stook met L/L en wil eigenlijk alleen voor comfort L/W en morgen komt voorlopig de laatste installateur. Komt die weer met achterlijke adviezen en/of prijzen dan laat ik toch echt mijn keteltje maar hangen voor mijn SWW (400m3). Een Wp boiler begin ik dan ook maar niet meer aan (en nee kan ik niet zelf, heb andere talenten). Ben na een jaar echt klaar met al die pipo's in deze branche. Bij echte koude ga ik dan de lucht maar vervuilen met mijn houtkachel.
die calculatoren kloppen van geen kant. gewoon koevlaas berekening toepassen.kwetterpletter schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:02:
Iets wat ik niet begrijp. Volgens een online calculator zou ik een warmtepomp van ongeveer 6kW nodig hebben. Een andere calculator komt op 12kW aan radiatoren voor de woonkamer uit.
Goed mogelijk dat er gewoon niets van die berekeningen klopt. Of die vermogens betekenen eigenlijk verschillende dingen.
[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 12-09-2022 20:15 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
En aan de buitenkant van het dakterras?tweakfdr schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:56:
Ik zit te worstelen met de plaatsing van een Nefit Monoblock 7400i buitenunit . Hierbij heb ik twee opties nog over:Optie 2 heeft mijn voorkeur. Is eenvoudiger te installeren en dakterras gebruiken wij toch. niet. Dakterras is op de tweede verdieping met betonnen vloer. Afmetingen zijn 6.2m x 4.3m, en een rand van baksteen met een hoogte van 1 meter. De uitlaat van de 7400i komt op het zuiden. Van de 4.3m blijft circa 3.2m vrije ruimte over. Draaien heeft geen nu want dan komt de inlaat op het oosten..
- op dakterras
Zie plaatje:
[Afbeelding]
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Voor zo ver ik begrepen heb, but don't shoot me if i'm wrong;Zwartoog schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:28:
[...]
Dit is voor het eerst dat ik hoor dat je andere ringen moet gebruiken bij CV-buis. CV-buis is zacht genoeg voor de standaardringen om in te snijden.
Welke zou je dan moeten hebben?
Je hebt staalverzinkte knelringen welke voor stalen leiding zijn geschikt zijn.
En voor dikwandige stalen leidingen heb je bijv vsh suerblue.
Verder heb je ook nog vsh cv knelring, deze zijn van nylon, maar de gamma/karwei bijv hebben er ook huismerk versies van.
Hier nog een stukje extra info..
https://www.familyhandyma...nd-galvanized-steel-pipe/
[ Voor 8% gewijzigd door format5 op 12-09-2022 20:43 ]
Dat gaat je niet lukken met de loon/prijsspiraal, tekorten aan chips, nog steeds ontregeld containertransport, hoge productiekosten door energie etc etc. Dan is er ook nog de wet van vraag en aanbod en vergeet niet dat warmtepompen ook nu niet door de laagst verdiende in de markt worden aangeschaft. Pas als er meer geleverd kan worden, er meer installateurs komen met kennis en dus concurrentie komt zal de prijs stabiliseren of zakken. Hetzelfde hebben we gezien met zonnepanelen.kwetterpletter schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:54:
[...]
Ik krijg ook telkens dit soort achterlijke offertes. Als er inderdaad een recessie aankomt dan kost het over een half/heel jaar nog maar de helft. Zoveel kan je in de komende winter niet besparen.
@flippy Waar handige Harry?
[ Voor 15% gewijzigd door MotorBeast op 12-09-2022 21:01 ]
als je niemand kan vinden om over een half jaar wat gaan te installeren voor je kan je ook de kans aangrijpen om in het aankomende half jaar wat youtube te kijken en leren hoe je een radiator aan moet sluiten (dat is een WP eigenlijkqua aansluitingen) en een perstang huren voor een dagje. dat is dan een weekeindje goed besteed als je daarmee 7k bespaart of een paar vrije dagen voor opgeeft.MotorBeast schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:57:
@flippy Waar handige Harry?![]()
Jij wil niet weten wat ik al heb afgebeld, advertentie Werkspot ( zero reactie) en heb genetwerkt. Iedereen verzuipt in het werk als je al iemand spreekt en loodgieters branden hun handen er niet aan en/of willen dan zelf weer leveren (te duur).
Ik heb al een keer eerder geroepen hier...ik heet geen Harry.flippy schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:06:
[...]
als je niemand kan vinden om over een half jaar wat gaan te installeren voor je kan je ook de kans aangrijpen om in het aankomende half jaar wat youtube te kijken en leren hoe je een radiator aan moet sluiten (dat is een WP eigenlijkqua aansluitingen) en een perstang huren voor een dagje. dat is dan een weekeindje goed besteed als je daarmee 7k bespaart of een paar vrije dagen voor opgeeft.
je hoeft ook geen harry te heten om een slang vast te schroeven.MotorBeast schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:10:
[...]
Ik heb al een keer eerder geroepen hier...ik heet geen Harry.Ik ga daar echt mijn vingers niet aan branden met alle ellende van garantie etc. Heb andere talenten.
het helpt wel....
Hmm, ik had dit van een bevriend (gepensioneerd) installateur anders begrepen:format5 schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:41:
[...]
Voor zo ver ik begrepen heb, but don't shoot me if i'm wrong;
Verder heb je ook nog vsh cv knelring, deze zijn van nylon, maar de gamma/karwei bijv hebben er ook huismerk versies van.
De normale knelringen zijn gewoon goed voor koper en CV-buis.
Die kunststof knelringen (ANBO?) waren vroeger goedkopere alteratieven, en sterk inferieur aan messing knelringen.
Dikwandig staal is een ander verhaal: is te hard voor messing knelringen om in te snijden. De makkelijke oplossing is inderdaad kunststof knelringen. De enige zekere oplossing is draad snijden en schroefbus erop.
Die link gaat over iets heel anders, namelijk sanitaire waterleidingen. Koper/messing/staal-koppelingen roesten inderdaad als een malle met zuurstofrijk water. CV-water is zuurstofarm. Dus bij (bij)vullen van je systeem reageert dat beetje zuurstof, en dan is het klaar. Maar bij een drinkwaterleiding heb je een eindeloze stroom zuurstofrijk water, dus roest weg.
Enfin, voor de vakmensen hier om bovenstaand verhaal te onderschrijven of gaten in te schieten
Dan eerlijk gezegd niet piepen over offertes enz enz. Iets zeldzaams kost nu eenmaal geld..MotorBeast schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:10:
[...]
Ik heb al een keer eerder geroepen hier...ik heet geen Harry.Ik ga daar echt mijn vingers niet aan branden met alle ellende van garantie etc. Heb andere talenten.
Meesten zeggen IK WIL IK WIL....
Mss mooi voor installateurs dat je ze nu eens goed geld kunnen verdienen.
Jaren altijd uitgeknepen door internet prijzen..
Ik ken er zat, ja die wcpot op internet is de helft goedkoper.
Dat rubbertje kost maar 25 cent. Enz enz
Mss nu dat het Gross van NL eindelijk eens inziet dat vakmanschap betaald moet worden
Aangezien die boekhouder een leuke pc heeft met een programma erop...
Wat cijfers en tada ... geld retour.
En daar betalen de meesten wel 100 per uur voor. Waarom??? Omdat hij wat belastinggeld terug regelt, terwijl je van overheid zou mogen verwachten dat eindelijk eens automatisch zou gaan.
Een wp of huis of auto, techneuten leren een leven lang om bij te blijven.
En dat uitmelken van vakmannen, erger ik me al jaren aan..
Hulde dat een monteur het voor elkaar krijgt dat er mensen voor zijn offerte betalen.
En hij eindelijk een uurloon kan tellen waar hij ALLES incl pensioen enz van kan betalen.
Techneuten rullen the world...
So closed for me ..:-)
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Vind dan ook nog maar eens een installateur die bereid is om plantaardige gehakt vervangers te rullen...
Gebeurt hier toch ook . Pompie zoeken op internet en het liefst gratis laten aansluiten.Dylantje2 schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:17:
[...]
Dan eerlijk gezegd niet piepen over offertes enz enz. Iets zeldzaams kost nu eenmaal geld..
Mss nu dat het Gross van NL eindelijk eens inziet dat vakmanschap betaald moet worden
En daar betalen de meesten wel 100 per uur voor. Waarom??? Omdat hij wat belastinggeld terug regelt, terwijl je van overheid zou mogen verwachten dat eindelijk eens automatisch zou gaan.
En dat uitmelken van vakmannen, erger ik me al jaren aan..![]()
Hulde dat een monteur het voor elkaar krijgt dat er mensen voor zijn offerte betalen.
En hij eindelijk een uurloon kan tellen waar hij ALLES incl pensioen enz van kan betalen.
Techneuten rullen the world...![]()
Dat zijn de beste stuurlui die aan de wal staan.
Die hebben geeneens door dat een goeie arbeid ongeschiktheid verzekering, beroeps relevant , inflatie correctie, wacht tijd 2 maanden en uitkeren bij 25% arbeid ongeschikt al zo'n 14K per jaar kost. Dan nog ziekte kosten en pensioen.
Nog een kleine 15K gereedschap in je auto en nog een opslagplaats.
Laat staan de rest nog als alles wil verzekeren wat je bij een baas hebt.
Ga zo nog maar ff door.
Die handige Harrie komt echt niet voor 1K.
Maar wel garantie verlangen op de niet geleverd spullen.
Succes hahahah
Als je nu een modelcontract afsluit zit jezelf rond de 4 euro/m³ voor Gas en rond de 1,2 euro/kWh voor Elektra.flippy schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:12:
[...]
WP, tank en wat leidingwerk kost je rond de 8k momenteel. als je lokale handige harrie vind die het aansluit als je het zelf niet kan/wilt ben je dus ~9k kwijt, niet 15. en daarvan is 3.5k retour subsidie dus zit je nog op 5.5k. voor de 2,5 euro de kuub zit je op 1500 per jaar aan gas versus 400 aan stroom als je gewoon bij de nuon zit voor <40 cent de kWh. das 1000+ per jaar besparing zelfs voor de mensen die stiekem bijstoken op hout. voor het gros van de mensen die 1000+ kuub per jaar wegstoken is dat rekensommetje helemaal snel gemaakt in het voordeel van de warmtepomp.
[...]
die calculatoren kloppen van geen kant. gewoon koevlaas berekening toepassen.
@Zwartoog heeft het eigenlijk al goed verwoordformat5 schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:41:
[...]
Voor zo ver ik begrepen heb, but don't shoot me if i'm wrong;
Die kunststof knelringen zijn echt ruk…
Zeker voor dikwandig, gewoon draadsnijden is het beste… vaak zat gehad dat ze eraf knalden.
Met messing knelringen/koppelingen is het grootste probleem verkeerd aandraaien Etc.
Te strak is lekken en te los is lekken.
Hand vast +
Circa 1 slag voor 12 en 15mm
Circa 1/2 tot 3/4 slag voor 22mm
Circa 3/4 slag voor 28mm
Nagenoeg niemand gebruikt die kunststof ringen nog, behalve de paar die blijven volhouden dat je dikwandig kan knellen.
Lekt een knelring, gebruik een knelring knipper of zaag een stukje dwars in de knelring en breek hem met een platte schroevendraaier.
[ Voor 19% gewijzigd door DutchWing op 12-09-2022 22:38 ]
Dikwandig staal MegaPress van viega werkt perfect.DutchWing schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:22:
[...]
@Zwartoog heeft het eigenlijk al goed verwoord
Die kunststof knelringen zijn echt ruk…
Zeker voor dikwandig, gewoon draadsnijden is het beste… vaak zat gehad dat ze eraf knalden.
Met messing knelringen/koppelingen is het grootste probleem verkeerd aandraaien Etc.
Te strak is lekken en te los is lekken.
Hand vast +
Circa 1 slag voor 12 en 15mm
Circa 1/2 tot 3/4 slag voor 22mm
Circa 3/4 slag voor 28mm
Nagenoeg niemand gebruikt die kunststof ringen nog, behalve de paar die blijven volhouden dat je dikwandig kan knellen.![]()
Lekt een knelring, gebruik een knelring knipper of zaag een stukje dwars in de knelring en breek hem met een platte schroevendraaier.
Ik zie dat inderdaad steeds meerAdriaan71 schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:44:
[...]
Dikwandig staal MegaPress van viega werkt perfect.Snijden is zo uit de tijd. hahaha hoewel ik nog wel een snijset heb liggen.
Laatst nog een gasleiding inspectie uitgevoerd bij een bierbrouwer met zulke soort koppelingen.
We hebben in Utrecht op de oude gracht koppeling geperst van 2" stadsverwarming. Werkt perfect.DutchWing schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:48:
[...]
Ik zie dat inderdaad steeds meer
Laatst nog een gasleiding inspectie uitgevoerd bij een bierbrouwer met zulke soort koppelingen.
Gebruik niks anders meer als ik over moet van dikwandig staal
Ik kan volledig met de rest van je redenering meegaan, maar deze blijf ik apart vinden. Als ik de wp zelf aanschaf dan kan ik degene die hem vervolgens installeert toch niet vragen om garantie te geven op de wp? Op de materialen die de installateur levert en werkzaamheden, ok, maar als de wp er mee stopt moet ik toch echt bij de leverancier van de wp zijn en niet bij de installateur.Adriaan71 schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:55:
[...]
Maar wel garantie verlangen op de niet geleverd spullen.
Daarom snap ik dan ook niet waarom een installateur niet tegen een normaal tarief (waar dus alles wat hierboven is genoemd in zit) een warmtepomp zou willen installeren die hij niet zelf levert. Het werk wordt toch gewoon betaald en je kunt in het contract aangeven dat je geen garantie geeft op de warmtepomp die de klant zelf heeft besteld.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Als puntje bij paaltje komt is de installateur in de praktijk tóch de eerste die gebeld wordt. Ik snap het ergens wel: ze hebben werk zat tegenwoordig. Dan kies je toch ook voor een klus waarin je een merk levert dat je kent én waar je nog fiks wat marge opgooit? Gewoon lekker zelf doen: spaar je een hoop geld mee uit en mocht er een keer stront aan de knikker zijn kan je het zelf oplossen ipv een onwelwillige installateur of leverancier lastig te vallen.Aziraphale schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:54:
[...]
Ik kan volledig met de rest van je redenering meegaan, maar deze blijf ik apart vinden. Als ik de wp zelf aanschaf dan kan ik degene die hem vervolgens installeert toch niet vragen om garantie te geven op de wp? Op de materialen die de installateur levert en werkzaamheden, ok, maar als de wp er mee stopt moet ik toch echt bij de leverancier van de wp zijn en niet bij de installateur.
Daarom snap ik dan ook niet waarom een installateur niet tegen een normaal tarief (waar dus alles wat hierboven is genoemd in zit) een warmtepomp zou willen installeren die hij niet zelf levert. Het werk wordt toch gewoon betaald en je kunt in het contract aangeven dat je geen garantie geeft op de warmtepomp die de klant zelf heeft besteld.
[ Voor 8% gewijzigd door dirkdeman op 12-09-2022 23:00 ]
Iedere ondernemer wil het liefst ook leveren zijn eigen merk. Daar zit gewoon ook een verdien model aan.Aziraphale schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:54:
[...]
Ik kan volledig met de rest van je redenering meegaan, maar deze blijf ik apart vinden. Als ik de wp zelf aanschaf dan kan ik degene die hem vervolgens installeert toch niet vragen om garantie te geven op de wp? Op de materialen die de installateur levert en werkzaamheden, ok, maar als de wp er mee stopt moet ik toch echt bij de leverancier van de wp zijn en niet bij de installateur.
Gewoon ook een kwestie van verkeerde tijd nu. Kan je zeggen dat ik nu gemiddeld 15 aanvragen per week krijg voor complete installatie's, via leverancier.
Waarom zou je dan nog gaan werken voor een uurloon terwijl je het complete pakket kan verkopen.
En de marge verschilt gewoon per installateurs. Persoonlijk vind ik dat je de kerk in het midden moet laten. Zo heeft iedereen wat.
Maar vergelijken met sommige webshops kwa inkoop kan ook niet.
[ Voor 7% gewijzigd door Adriaan71 op 12-09-2022 23:05 ]
Idem hier.MotorBeast schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:10:
[...]
Zit nu vol in de verbouwing dus er komen veel 'handige Harry's' over de vloer en dan ben ik blij dat ik gewoon mijn ding kan doen als accountant en de timmerman/loodgieter/elektricien zijn ding. En daar betalen we ze goed voor, zoals zij hun accountant weer goed betalen
Merk trouwens wel dat veel 'vaklieden' weinig organisatie-talent hebben, daar help ik ze dan graag een handje bij
[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 12-09-2022 23:29 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
In de huidige markt snap ik dat zeker en ik snap ook de voorkeur voor het eigen merk etc wel. En dat je liever zelf de marge op de producten hebt snap ik ook. Alleen dat verhaal van de garantie is gewoon heel simpel: Voor garantie moet de klant zijn bij degene die het apparaat verkocht heeft en nergens anders. Dat de installateur als eerste gebeld wordt is heel mooi, maar die werkt dan (vind ik) gewoon tegen uurtarief en niet onder garantie.dirkdeman schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:59:
[...]
Als puntje bij paaltje komt is de installateur in de praktijk tóch de eerste die gebeld wordt. Ik snap het ergens wel: ze hebben werk zat tegenwoordig. Dan kies je toch ook voor een klus waarin je een merk levert dat je kent én waar je nog fiks wat marge opgooit? Gewoon lekker zelf doen: spaar je een hoop geld mee uit en mocht er een keer stront aan de knikker zijn kan je het zelf oplossen ipv een onwelwillige installateur of leverancier lastig te vallen.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Wat een bulls... Mijn vrouw is ook ZZP-er en vakvrouw in een andere branche. Iedereen mag geld verdienen maar 19 mille voor een WP en boiler is gewoonweg belachelijk. Gelukkig lees ik Tweakers maar veel consumenten word nu een oor aangenaaid met vaak ook nog een verkeerde setup. Jaja vakmannen.Dylantje2 schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:17:
[...]
Dan eerlijk gezegd niet piepen over offertes enz enz. Iets zeldzaams kost nu eenmaal geld..
En dat uitmelken van vakmannen, erger ik me al jaren aan..![]()
Techneuten rullen the world...![]()
In het Daikin topic iemand die een 14 kW kreeg aangesmeerd zonder enige onderbouwing bleek na wat postings. Jaja vakmannen (die lekker snel hun zakken vullen).
Dat zijn geen vakmensen!MotorBeast schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 00:42:
[...]
Wat een bulls... Mijn vrouw is ook ZZP-er en vakvrouw in een andere branche. Iedereen mag geld verdienen maar 19 mille voor een WP en boiler is gewoonweg belachelijk. Gelukkig lees ik Tweakers maar veel consumenten word nu een oor aangenaaid met vaak ook nog een verkeerde setup. Jaja vakmannen.![]()
In het Daikin topic iemand die een 14 kW kreeg aangesmeerd zonder enige onderbouwing bleek na wat postings. Jaja vakmannen (die lekker snel hun zakken vullen).
Er zitten enorm veel rotten appels in onze branche, kan het helaas niet anders verwoorden…
Maar een goede installateur mag best wat verdienen aan zo’n warmtepomp.
En als je dan voor 15-19K een:
- Een warmtepomp krijgt.
- Een op maat gemaakte offerte met juiste berekeningen en onderbouwing, + alle vragen van de klant zo zorgvuldig mogelijk probeert te antwoorden.
- Leiding doorgespoeld worden.
- Leidingwerk netjes aangesloten en indien nodig hoofdleiding aanpassen.
- Eventueel afgifte aanpassen.
- groepenkast check + Elektra aanpassen met bijpassende automaten en eventueel kWh meters.
- De warmtepomp in bedrijf stelt + je afgifte inregelen indien nodig.
- De gebruiker uitleg geeft over de installatie.
Bij de meeste merken zit je op netto inkoop al snel richting de €5000,- tot €7000,- ex btw.
Sommige zelfs €8000,- tot €10.000,- (Nibe)
Dan komen alle uren er nog bij voor 2 man sterk, 2-3 dagen werk. (€60,- / uur = €2880 maximaal)
Dan komen alle appendages, leidingwerk, elektra aanpassen etc erbij. (€800,- tot €2000,-)
Dan nog de inbedrijfstelling van €350,-
Dan nog de uren van het voortraject (offerte etc) die je links om of rechtsom toch betaald. €240,-
Dan alle uren voor het laden, lossen en afvoeren van oud materiaal. €240,-
Dan nog 15-25% winst marge.
Dan nog 21% btw.
Totaal = €19.223,- maximaal. (Ongeveer)
Vind je het nog steeds een oneerlijk bedrag voor een goede installatie welke als deze door de juiste persoon geïnstalleerd is.
De prijs voor een nieuwe ketel moet je ervan af trekken + subsidie = €15.000,- wat je maximaal kwijt bent.
+ je woning stijgt ook eenmalig in waarde.
De volgende warmtepomp kost al minder omdat het een retro fit swap is.
Je bespaard al snel €1500,- per jaar op energie kosten met de huidige prijzen van gas.
Even een stukje over deze prijzen. Natuurlijk is iedere installateur anders, maar sommige dingen zie ik echt anders.DutchWing schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 01:41:
- Een op maat gemaakte offerte met juiste berekeningen en onderbouwing, + alle vragen van de klant zo zorgvuldig mogelijk probeert te antwoorden.
- groepenkast check + Elektra aanpassen met bijpassende automaten en eventueel kWh meters.
Bij de meeste merken zit je op netto inkoop al snel richting de €5000,- tot €7000,- ex btw.
Dan komen alle uren er nog bij voor 2 man sterk, 2-3 dagen werk. (€60,- / uur = €2880 maximaal)
Dan komen alle appendages, leidingwerk, elektra aanpassen etc erbij. (€800,- tot €2000,-)
Dan nog de uren van het voortraject (offerte etc) die je links om of rechtsom toch betaald. €240,-
- Offerte, mee eens, daar zit (als het goed gedaan wordt) best wel wat tijd in, maar de meeste doen dit niet goed is mijn ervaring.
- Leidingen doorspoelen, dat is echt niet altijd nodig, maar wel veilig inderdaad, toch gebeurt dat volgens mij maar zelden bij de meeste installateurs.
- Netjes aansluiten, dat hoort er gewoon bij, hoofdleiding aanpassen, dat wordt vaak onder meerwerk gezet, of de eerder genoemde offerte moet al goed gemaakt zijn. Ook zie je regelmatig dat ze hier gewoon een hoge stelpost voor rekenen, en indien ze er boven komen wordt het weer meerwerk.
- Afgifte aanpassen, mijn ervaring is dat ze daar vaak gewoon van af blijven, of deze al (in de offerte) willen vervangen/aanpassen.
- Groepenkast, mee eens, daar moet inderdaad vaak iets gebeuren.
- WP in bedrijf stellen wordt vaak op gevoel/ervaring gedaan, om dit goed te doen dienen ze toch echt meerdere keren langs te komen, wat zelden gebeurt.
- Uitleg, tja, zou goed zijn, zal ook vast vaak gebeuren, bij mij destijds niet. Andere kant vond ik dat ook helemaal niet erg. Maar dat is natuurlijk geen vergelijk in dit verhaal.
Dan wat overige opsommingen.
Uren, je schrijft 2-3 dagen met 2 man. hier was echt alles gedaan in 2 dagen door 1 persoon, en dat zijn tijden welke ik vaker hoor, maar misschien dat anderen daar ook nog iets over willen/kunnen zeggen.
Apendages etc, deze zijn gewoon nodig en de prijs is de prijs, zeker bij goed materiaal is dat echt niet laag.
Hoezo nog eens 350 in bedrijfstellen als dat ook al in de 2-3 dagen met 2 man zat? is dat niet erg dubbelop betalen?
Offerte uren, ook geen probleem mee, mits het een goede offerte is en geen 5min copy paste of 15min online calculator volgen. Veel bedrijven vragen al een aantal jaren geld voor alleen een offerte maken, dat vind ik zelf weer minder, maar kan het wel begrijpen.
Laden lossen afvoeren etc, klinkt mij hoog, maar ik zou niet over paar tientjes werk hierbij gaan klagen, als het voor dit bedrag afgekocht is, geen probleem, lekker doen.
Onder de streep, als ik jou bedragen, en mijn meningen zie, het grote verschil zal hem uiteindelijk gaan zitten in waar je voor betaald, goede offerte met goede berekeningen, of een 5min copy paste. Een goede betrouwbare WP of een chinese vage iets, Een bedrijf dat al lang bestaat en een soort van zekerheid kan bieden, of een van net een paar jaar oud en volgend jaar incasseert en niet meer bestaat. Etc Etc.
En dit weer kort samengevat in een paar woorden; betaal je veel voor kwaliteit of voor "rotzooi"
Ca 10 jaar terugverdientijd dus, ervan uitgaande dat gas schaars blijft en dus duur blijft. Daarbovenop komt nog onderhoud ed. En dan maar hopen dat de huidige warmtepompen het minstens 10 jaar uithouden totdat ze vervangen moeten worden. In mijn wereld zien mensen dit niet als een super aantrekkelijke businesscase tbh.DutchWing schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 01:41:
[...]
Dat zijn geen vakmensen!
Er zitten enorm veel rotten appels in onze branche, kan het helaas niet anders verwoorden…
- Een warmtepomp krijgt.
Dan nog 21% btw.
Vind je het nog steeds een oneerlijk bedrag voor een goede installatie welke als deze door de juiste persoon geïnstalleerd is.
De prijs voor een nieuwe ketel moet je ervan af trekken + subsidie = €15.000,- wat je maximaal kwijt bent.
Je bespaard al snel €1500,- per jaar op energie kosten met de huidige prijzen van gas.
Even los van milieu aspecten en politieke aspecten.
Zwartoog in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
En dan:
- had ik vorig jaar bij de verbouwing al veel voorbereid, dus leidingwerk was minimaal
- nog best wat rommel liggen
- niet élk schroefje, plug of rubbertje opgeschreven
- prijstechnisch best wel mazzel gehad met een paar dingen
- niet de vrienden hoeven te betalen die de WP op het dak meehesen
- geen opleidingskosten, dankzij Tweakers
- hoef hem niet bedrijfszeker achter te laten
- geen risico-opslag, pensioen, bedrijfswagen/pand/etc.
En dan hebben we het nog niet eens over de manuren. Ben een dag of 5 met de werkelijke installatie bezig geweest, en dan nog een goede 10-15 dagen met verdere fijne afwerking en getroffen voorbereidingen (ben nog steeds bezig
Verder als ik kijk naar de prijsstijgingen van materialen nu en materiaal voor upgrade van een oud systeem (vuil/luchtafscheider, expansievat, etc), zou ik er rustig 1500 bijtellen, zeker als je volgend jaar pas kunt installeren.
Dan zit je op 9000 qua materiaal voor een vrij rechtoe-rechtaan situatie. Dat valt best tegen.
Enfin, subsidie eraf en CV-ketel was ook afgeschreven, dus voor mij "kostte" de WP nu slechts zo'n 2000 euro meer dan de boel vervangen door een nieuwe CV-ketel. Dan is het leuk
Helaas zitten er redelijk wat cowboys tussen. Mijn ervaringen met de bedrijven die bij onze nieuwbouw betrokken was, is simpelweg niet goed.
En dat geldt niet alleen voor de installateur. De cv was hydraulisch instabiel en totaal niet ingeregeld.
Het probleem is dat het voor een installateur ook erg lastig is. Hij/zij moet loodgieter zijn, maar ook koeltechnicus, energieadviseur en elektricien. Sommigen kunnen dat, de meesten niet. Die zijn van huisuit slechts een van die vier en doen de rest erbij.
Ik heb de WP aangeschaft bij een partij die hier eerlijk over was. Zij zijn koeltechnisch installateurs. Als ze een WP plaatsen huren ze een loodgieter in voor het cv werk en een elektricien voor de elektra.
Deze zaken doe ik liever zelf. Ik heb er vertrouwen in dat ik dat kan en als het fout gaat los ik het ook zelf op.
De WP komt eind oktober, maar ik heb de boiler alvast geplaatst en de cv leidingen aangepast. Ook is de elektra al voorbereid.
Dat gaf al een euro of 600 aan materiaalkosten (leidingwerk, elektra-componenten, koppelingen en gereedschap) en dan tel ik de 400 euro aan meetapparatuur (kWh meters en warmtemeter) niet mee, want dat is hobby.
Het kostte mij alleen zo'n twee dagen om alles aan te sluiten en te controleren op lekken. Een prof zou dat in een dag kunnen.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Daar ben ik het wel mee eens. Een 7 kW WP + Boiler zou dan ongeveer € 13k mogen kosten (NIBE e.d. € 3k meer). Maar als ik lees dat er soms voor zo'n installatie € 20k gevraagd wordt, dan is dit niet betalen voor het vak, maar het spekken van de kas (of inhalen wat er de laatste jaren tekort gekomen is). Er wordt gewoon misbruik gemaakt van de situatie, omdat de mensen helemaal wanhopig zijn door de hoge gasprijzen en de tekorten overal.Blihi schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:27:
Ik ben het er helemaal mee eens dat je vakmensen mag betalen voor hun vak.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Optie 1: water/water: 35k meerprijs
Optie 2: lucht/water: 25k meerprijs
Ik heb vriendelijk bedankt.
Nu, 2 jaar later, laat ik de WP leveren en installeren voor 10k (en daar gaat nog 3k subsidie af) en ben ik zelf nog 1k aan materiaal kwijt.
Bizar gewoon.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
En wij weten hier dat het (vaak) een stuk complexer is dan dat. Maar als het niet goed werkt hebben ze geen tijd om het te fiksen.
Sorry
12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.
Mooie opsomming en daarmee eens als het de realiteit is maar de wereld van warmtepompen is helaas niet zoals jij hem benoemt.DutchWing schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 01:41:
[...]
Dat zijn geen vakmensen!
- Een warmtepomp krijgt.
Dan nog 21% btw.
Laat tot nu toe hier niet 1 adviseur HET juiste advies hebben gegeven dus voor een mij DE reden daar zeker geen 15 tot 19 mille voor te gaan betalen. Vragen werden niet goed beantwoord, ik wist door inlezen hier meer dan de zogenaamde adviseur. Bij de duurste van 19 mille stuurde ik naar aanleiding van de offerte een mail met kritische vragen en kreeg te horen dat hij aan de kritische toon de conclusie te trekken dat de ervaring was dat hij dan niet tot zaken kwam. Joh.
Electra doen ze niet. Afgifte inregelen doen ze niet, net als destijds met HR Ketel (heb ik zelf gedaan) en afgifte wordt hier niet aangepast. Het is hier echt geen 3 dagen werk met 2 man.
Ik zie hetzelfde bij L/L. Ik heb drie jaar geleden €5500,- betaalt voor 3 units en zie nu prijzen voorbij komen van tegen de 8 mille. Er wordt gewoon misbruik gemaakt van de huidige energiecrisis. Niets anders.
Edit: zit hier te wachten op dit moment op een installateur. Afspraak 10.00 uur. Bijna 10.30 uur en nog niemand. Begint alweer goed. You never have a second change to make a first impression.
[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 13-09-2022 10:26 ]
Ik heb een Panasonic monobloc staan. Als die vervangen moet worden is het eenvoudig twee leidingen en wat electra los en vast maken. Na aftrek van de subsidie kost me dat voor een 9kW 1250 euro (Nederlandse pana). De eerste aanschaf en installatie door een vakman heeft me overigens na aftrek van de subsidie 5000 euro gekost, maar dat was natuurlijk wel vier jaar geleden.olafmol schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:17:
[...]
Ca 10 jaar terugverdientijd dus, ervan uitgaande dat gas schaars blijft en dus duur blijft. Daarbovenop komt nog onderhoud ed. En dan maar hopen dat de huidige warmtepompen het minstens 10 jaar uithouden totdat ze vervangen moeten worden. In mijn wereld zien mensen dit niet als een super aantrekkelijke businesscase tbh.
Even los van milieu aspecten en politieke aspecten.
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Ik zou me hier niet te druk om maken. Wees blij als hij komt. Misschien staat hij in de file of belde de kinderopvang last-minute af omdat er niet genoeg kinderopvangmedewerkers beschikbaar zijn. Ik zou hem een koffie/thee/koekje aanbieden. De enige verliezer van boos worden op hem/haar ben jijzelf.MotorBeast schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:11:
[...]
Edit: zit hier te wachten op dit moment op een installateur. Afspraak 10.00 uur. Bijna 10.30 uur en nog niemand. Begint alweer goed. You never have a second change to make a first impression.
Dit is overigens mijn ervaring met alles waar ZZPers/bedrijven aan consumenten leveren. Autoleverancier, garage, marktplaats, bouwvakkers, schilders, electriciens, tandarts/huisarts. Ze komen allemaal te laat, hebben geen tijd of andere prioriteiten op het afgesproken moment, of komen naar eigen inzicht gewoon niet opdagen want ze weten dat het voor jou toch wel sneller is om een nieuwe afspraak met hen te maken dan een nieuwe leverancier te zoeken.
Ik wil het er _niet_ over hebben.
Hij was goudeerlijk: "we spreken af dat ik op dag x kom, maar als een bevriende aannemer belt dat hij me nodig heeft op dag x kom ik niet. Die aannemer gaat voor. Jij betaalt als particulier wel meer, maar hij zorgt voor continu werk."
Die eerlijkheid, daar kan ik wat mee.
Op zich zou het al heel wat zijn als installateurs (en andere zogenaamde adviseurs/experts) eens wat vaker zouden zeggen dat een buffervat niet nodig is of het met gewone radiatoren prima kan. Allemaal afhankelijk van de situatie, uiteraard, maar ik hoor nog te vaak dat alleen vvw met een buffer mogelijk is...olafmol schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:49:
Mijn ervaring is dat er door warmtepomp installateurs wel heel gemakkelijk over allerlei bezwaren wordt gestapt: nee hoor, geen buffervat nodig, nee hoor werkt prima met gewone radiatoren, nee hoor die boiler van 300L kan prima op dat houten vloertje staan.
En wij weten hier dat het (vaak) een stuk complexer is dan dat. Maar als het niet goed werkt hebben ze geen tijd om het te fiksen.
Kennis van mijn ouders krijgt nu een hybride in een huis van begin deze eeuw. Alles geïsoleerd etc etc, maar geen vvw en dan ging all-electric dus eventjes niet gebeuren. Installateur weigerde gewoon keihard: Kan niet, moet hybride. Oftewel de makkelijke oplossing en niet na hoeven te denken.
De isolatie van 50 mm is ook aan de dunne kant. Zou je er zelf nog isolatie omheen kunnen doen, kun je tot de helft komen (nog eens 4 á 5 mm dikte).wervisser schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:34:
Dit Joule vat van 500L heeft een verlies van 2,54kWh per dag. Dat lijkt mij overdreven hoog
Is inderdaad wel hoog, maar..........wervisser schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:34:
Dit Joule vat van 500L heeft een verlies van 2,54kWh per dag. Dat lijkt mij overdreven hoog
- Het is ook wel een erg groot vat
- De isolatie is met 50 mm ook maar matig
- En er staat niet aangegeven bij welke watertemperatuur / omgevingstemperatuur dit warmteverlies is bepaald. Misschien is het wel bij 80°C watertemperatuur?? Eigenlijk onzinnig dat dit soort info er dan niet bij staat. Tenzij er naar één of andere norm wordt verwezen, maar die zie ik dan ook weer niet.
En men schermt graag met lage verliesgetallen, dus raden wat het is..........
Maar het is wel van belang als je een WP-boiler vergelijkt met een "losse" boiler die je door een "losse" WP laat verwarmen.
Zwerius Kriegsman
Ik snap het wel. Als ik kijk hoeveel tijd ik nodig heb om deze materie enigszins te doorgronden, en dan een maatwerk oplossing voor mijn eigen situatie te bedenken, dat is voor een wp installateur een compleet maatwerk advies traject met weinig garanties op 100% succes omdat er zoveel knoppen zijn om aan te draaien. Dan wordt de offerte nog veel duurder dan ie nu al is.Aziraphale schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:44:
[...]
Op zich zou het al heel wat zijn als installateurs (en andere zogenaamde adviseurs/experts) eens wat vaker zouden zeggen dat een buffervat niet nodig is of het met gewone radiatoren prima kan. Allemaal afhankelijk van de situatie, uiteraard, maar ik hoor nog te vaak dat alleen vvw met een buffer mogelijk is...
Kennis van mijn ouders krijgt nu een hybride in een huis van begin deze eeuw. Alles geïsoleerd etc etc, maar geen vvw en dan ging all-electric dus eventjes niet gebeuren. Installateur weigerde gewoon keihard: Kan niet, moet hybride. Oftewel de makkelijke oplossing en niet na hoeven te denken.
Dan is mijn vrouw wel een heel vreemde ZZP-er. Die is altijd op tijd en mocht het al uitlopen belt ze even netjes. Zij zal wel ouderwets, fatsoenlijk en klantvriendelijk zijn. Maar laten we het maar verder ontopic houden. Ik ben er wel klaar mee.magiel schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:09:
[...]
Ik zou me hier niet te druk om maken. Wees blij als hij komt. Misschien staat hij in de file of belde de kinderopvang last-minute af omdat er niet genoeg kinderopvangmedewerkers beschikbaar zijn. Ik zou hem een koffie/thee/koekje aanbieden. De enige verliezer van boos worden op hem/haar ben jijzelf.
offtopic:
Dit is overigens mijn ervaring met alles waar ZZPers/bedrijven aan consumenten leveren. Autoleverancier, garage, marktplaats, bouwvakkers, schilders, electriciens, tandarts/huisarts. Ze komen allemaal te laat, hebben geen tijd of andere prioriteiten op het afgesproken moment, of komen naar eigen inzicht gewoon niet opdagen want ze weten dat het voor jou toch wel sneller is om een nieuwe afspraak met hen te maken dan een nieuwe leverancier te zoeken.
Zelfde hier. Als elke andere "professional" zich zo zou gedragen als de gemiddelde klusser, dan kwam ie de deur nergens meer in. Wat ik allemaal zie en hoor is echt abnormaal. Gewoon half negen komen en dan meer dan een uur koffie drinken en ouwehoeren. Mensen uitschelden omdat ze terechte vragen hebben over facturen waarin grove fouten staan over gemaakte uren etc. Ze komen er mee weg en dat weten ze. De goeie uitzonderingen daargelaten , helaas een minderheid.MotorBeast schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:32:
[...]
Dan is mijn vrouw wel een heel vreemde ZZP-er. Die is altijd op tijd en mocht het al uitlopen belt ze even netjes. Zij zal wel ouderwets, fatsoenlijk en klantvriendelijk zijn. Maar laten we het maar verder ontopic houden. Ik ben er wel klaar mee.
Hoor jezelf, dit is toch niet normaal? Als ik een klus verkoop aan een klant, dan mag ie erop rekenen dat ik op de afgesproken tijd voor hem aan het werk ga. Blijkbaar vinden we het in deze sector nu al normaal als iemand zegt dat ie niet komt als iemand anders meer betaalt. Bizar.Blihi schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:14:
Ooit een dakdekker gehad bij een spoedklus (lekkage op zondag). Hij was de enige die wilde komen en als beloning mocht hij het hele platdak vervangen. Niet eens andere offertes gevraagd.
Hij was goudeerlijk: "we spreken af dat ik op dag x kom, maar als een bevriende aannemer belt dat hij me nodig heeft op dag x kom ik niet. Die aannemer gaat voor. Jij betaalt als particulier wel meer, maar hij zorgt voor continu werk."
Die eerlijkheid, daar kan ik wat mee.
Toch zit er wel een nuance in:olafmol schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:43:
[...]
Blijkbaar vinden we het in deze sector nu al normaal als iemand zegt dat ie niet komt als iemand anders meer betaalt. Bizar.
Als die dakdekker voor een spoedklus weg moet (voor een bevriende aannemer), heb ik daar best begrip voor. Dat zijn uitzonderingen en zullen ook niet zoveel voorkomen. En het is niet altijd even goed te plannen hoe lang een klus bij een andere klant voor jou precies gaat duren. Moest er misschien toch nog net 1 koppelingetje o.i.d. extra gehaald worden etc. Je kunt ook niet verwachten dat men heel veel veiligheidsmarge tussen de afspraken gaat inbouwen. Wie betaald die tijd dan?
Ik vind wel dat men hier eerlijk over moet zijn en tijdig moet communiceren. Als dezelfde man bij jou aan het werk is, wil je ook niet dat hij op 90% van de klus stopt en zegt dat hij een andere afspraak heeft.
Spoedklus ok. Maar dit is meer van "degene die meer werk levert gaat altijd voor, dan heb je pech als ie belt". Moet je eens proberen te doen bij een serieus bedrijf. Ze weten gewoon dat ze met alles wegkomen bij particulieren. Vraag en aanbod. Ik snap het prima, ben niet naief, maar het is gewoon niet netjes en al zeker niet professioneel, of normaal. Vind ik dan.Jojan265 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:55:
[...]
Toch zit er wel een nuance in:
Als die dakdekker voor een spoedklus weg moet (voor een bevriende aannemer), heb ik daar best begrip voor. Dat zijn uitzonderingen en zullen ook niet zoveel voorkomen. En het is niet altijd even goed te plannen hoe lang een klus bij een andere klant voor jou precies gaat duren. Moest er misschien toch nog net 1 koppelingetje o.i.d. extra gehaald worden etc. Je kunt ook niet verwachten dat men heel veel veiligheidsmarge tussen de afspraken gaat inbouwen. Wie betaald die tijd dan?
Ik vind wel dat men hier eerlijk over moet zijn en tijdig moet communiceren. Als dezelfde man bij jou aan het werk is, wil je ook niet dat hij op 90% van de klus stopt en zegt dat hij een andere afspraak heeft.
Excuses voor de off topic rant btw, ik zal ermee stoppen nu
Installateurs hebben niet jarenlang te weinig verdiend.
Ze verdien ook nu niet te veel.
Ze verdienen gewoon aan de hand van de vraag van de markt.
Ik betaal mijn boekhouder wat ik haar waard vind. Als ze teveel vraagt, kijk ik ergens anders.
Kan ik niemand vinden die het voor minder doet, blijf ik bij haar.
Zo betaal ik ook mijn timmerman.
Als bakkers straks € 4 voor een brood vragen, kijk ik eerst waar het goedkoper kan.
Berekent iedereen die hoge gaskosten door, zal ik niet veel keuze hebben.
Dan betaal ik of de hoge prijs, of eet geen brood, of bak het zelf.
Recessie zou er best kunnen komen, maar als de vraag naar verduurzaming blijft, dan zal de recessie minder van invloed zijn op de prijzen in die sector.
Economische wet: De vraag dicteert de prijs.
Klinkt eigenlijk als een best goed idee, heb je tips voor een dergelijke (spoed)cursus, bij voorkeur regio noord? Ik kan wel wat thuisstudies vinden maar het hele punt lijkt me nou juist dat je praktijkervaring op kunt doen.CurlyMo schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:08:
[...]
Ik zou vooral de winter benutten om wat waterpomptangen, baco's, leidingwerk, koppelingen etc. te kopen en jezelf een spoedcursus loodgieterswerk cadeau doen. Dat heeft hier het meest bespaard. Met deze voorwaarden doe ik het in de toekomst ook weer zelf.
...and your ass will follow
Ik zou het niet te moeilijk maken. Je kan gewoon een buis pakken en die met vier knelkoppel knietjes aan elkaar proberen te maken zodat je een rondje krijgt. Wel eerst met een pijpsnijder op maat maken. Een aftapkraan ertussen zodat je de buis onder druk kan zetten met een vulslang en kijken of het geheel gaat lekken of niet. Eventueel zet je er nog een mamometer bij zodat je ook daadwerkelijk kan zien wat de druk is op het geheel. Als je dat kan, dan ben je qua knellen over de helft.hidde212 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:50:
[...]
Klinkt eigenlijk als een best goed idee, heb je tips voor een dergelijke (spoed)cursus, bij voorkeur regio noord? Ik kan wel wat thuisstudies vinden maar het hele punt lijkt me nou juist dat je praktijkervaring op kunt doen.
Zo heb ik hier afgelopen weekend voor het eerst geoefend met het buigen van buizen. De rest kon ik al. Erg leuk om te ervaren dat je alles in één keer lekdicht kan koppelen
:strip_exif()/f/image/ZrUTaUk2kkYSL7YUXsizvaVn.jpg?f=fotoalbum_large)
T10 radiatoren die ik vervangen heb door T22's.
Maar de installateur is, als het goed is, meer inhoudelijk opgeleid dan amateurs zoals wij die alles van een forum leren. Ik vind dat als ik een installateur inhuur waar ik flink aan betaal voor zijn (al eerder hier genoemde) kennis, dat ik dan ook een kwalitatief goed advies en traject mag verwachten. Anders had ik net zo goed Handige Harrie in kunnen huren.olafmol schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:32:
[...]
Ik snap het wel. Als ik kijk hoeveel tijd ik nodig heb om deze materie enigszins te doorgronden, en dan een maatwerk oplossing voor mijn eigen situatie te bedenken, dat is voor een wp installateur een compleet maatwerk advies traject met weinig garanties op 100% succes omdat er zoveel knoppen zijn om aan te draaien. Dan wordt de offerte nog veel duurder dan ie nu al is.
Nee, de ander betaalt zelfs minderolafmol schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:43:
[...]
Hoor jezelf, dit is toch niet normaal? Als ik een klus verkoop aan een klant, dan mag ie erop rekenen dat ik op de afgesproken tijd voor hem aan het werk ga. Blijkbaar vinden we het in deze sector nu al normaal als iemand zegt dat ie niet komt als iemand anders meer betaalt. Bizar.
Maar, liever die eerlijkheid dan een installateur die buurman en buurman stuurt om een L/L WP (airco) op te hangen. Zodat ik uiteindelijk het betreffende bedrijf vijf keer over de vloer heb, ik degene ben die op mijn werk van alles moet verzetten en de boel er achteraf uit ziet alsof ik het beter zelf had kunnen doen...
Het excuus van het betreffende bedrijf: "ja, we hadden het druk, dus we hebben maar iemand van kantoor gestuurd met een leerling. Hij doet normaal alleen de planning, maar goed, we dachten dit kan wel..." Dat kon dus niet.
Voor de beeldvorming: Het ophangen van een binnenunit gaat met een ophangplaat. Daar zit een schroefgat in wat je vast zet. Dan zet je de waterpas op de uitsteeksels in die plaat om hem waterpas te stellen en dan schroef je de overige gaten vast. Dat begreep meneer niet, dus hij stond te hannesen met die plaat in 1 hand, de schroeftol in de andere en toen had hij geen derde hand meer om de waterpas vast te houden..... Daar moest buurman 2 bij helpen.
Maar hoe weet je dan, dat die installateur daadwerkelijk goed opgeleid is. Voor zover ik weet zijn er nog geen keurmerken voor warmtepomp- , zonnepanelen-, zonnecollectoren- installateurs.Aziraphale schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:13:
[...]
Maar de installateur is, als het goed is, meer inhoudelijk opgeleid dan amateurs zoals wij die alles van een forum leren.
Mijn ervaring met installateurs is, dat ze behoorlijk conservatief zijn en dus minder vooruitstrevend met de nieuwste technieken (er zullen best uitzonderingen zijn, maar ik ben ze nog niet tegengekomen anders dan hier op het forum).
https://www.speedcomfort.nl/optimale-besparing/
Het enige nadeel dat ik nu zie is dat de 'voeler' op 33 graden Celsius staat afgesteld. Dus als je bijv. met een temperatuur van 30 graden wilt verwarmen, dit niet gaat werken!
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb
Ik heb om mezelf het te leren een cursus "Loodgieter (CV en GAS)" gekocht bij thuiscursus. Dit was in ieder geval totaal weggegooid geld. Heel veel theorie over verschillende verwarmingssystemen, maar hoe je een koppeling maakt bij verschillende leidingen en radiatoren leer je er niet mee.hidde212 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:50:
[...]
Klinkt eigenlijk als een best goed idee, heb je tips voor een dergelijke (spoed)cursus, bij voorkeur regio noord? Ik kan wel wat thuisstudies vinden maar het hele punt lijkt me nou juist dat je praktijkervaring op kunt doen.
Uiteindelijk thuis de stoute schoenen aangetrokken en radiatoren vervangen door Jaga Tempo LTV convectoren, dit was vooral met Uponor buizen en thermostatische kranen en afsluitventielen. Daarna de vloerverwarmingsaansluitingen ook opnieuw opgezet ivm zoneklep, dit is allemaal koperbuizen en knelkoppelingen. Zodoende een en ander geleerd.
Ook veel goede tips gehad bij de warmteservice. Die waren altijd bereid om over oplossingen na te denken. Erg handig.
Look behind you! A three headed monkey!
Die voelers zijn gewoon goedkope thermoswitches, die kun je vervangen door deze van Ali, de temperatuur kun je daar zelf uitkiezen. Heb zelf nu de 25C variant erin zitten geloof ik. Bijpassen van de thermoswitch kan ook. Let wel op dat je kiest voor de normaal open variant en niet de normaal gesloten variant.radeoxx schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:44:
Wat denken jullie van het plaatsen van dit soort fans onder je radiator?
https://www.speedcomfort.nl/optimale-besparing/
Het enige nadeel dat ik nu zie is dat de 'voeler' op 33 graden Celsius staat afgesteld. Dus als je bijv. met een temperatuur van 30 graden wilt verwarmen, dit niet gaat werken!
[ Voor 4% gewijzigd door RulazZ op 13-09-2022 15:05 ]
Die was ik ook al tegengekomen, maar je bevestigt mijn vermoeden: een thuiscursus heeft niet veel nut om praktische vaardigheden te leren.MrScratch schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:52:
[...]
Ik heb om mezelf het te leren een cursus "Loodgieter (CV en GAS)" gekocht bij thuiscursus. Dit was in ieder geval totaal weggegooid geld. Heel veel theorie over verschillende verwarmingssystemen, maar hoe je een koppeling maakt bij verschillende leidingen en radiatoren leer je er niet mee.
Goeie! Één van de eerste stappen als we ons nieuwe huis betrekken is om radiator(en) te upgraden voor Jaga's of T33's om de afgifte te verbeteren en te kijken of de CV het op 45 graden warm houdt deze winter. Dat lijkt me dus een goed startpunt voordat ik zelf aan een volledige WP installatie begin.Uiteindelijk thuis de stoute schoenen aangetrokken en radiatoren vervangen door Jaga Tempo LTV convectoren, dit was vooral met Uponor buizen en thermostatische kranen en afsluitventielen. Daarna de vloerverwarmingsaansluitingen ook opnieuw opgezet ivm zoneklep, dit is allemaal koperbuizen en knelkoppelingen. Zodoende een en ander geleerd.
Ook veel goede tips gehad bij de warmteservice. Die waren altijd bereid om over oplossingen na te denken. Erg handig.
Conclusie: gewoon thuis oefenen dusCurlyMo schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:58:
[...]
Ik zou het niet te moeilijk maken. Je kan gewoon een buis pakken en die met vier knelkoppel knietjes aan elkaar proberen te maken zodat je een rondje krijgt. Wel eerst met een pijpsnijder op maat maken. Een aftapkraan ertussen zodat je de buis onder druk kan zetten met een vulslang en kijken of het geheel gaat lekken of niet. Eventueel zet je er nog een mamometer bij zodat je ook daadwerkelijk kan zien wat de druk is op het geheel. Als je dat kan, dan ben je qua knellen over de helft.
...and your ass will follow
Die zien er wel goed uit ja, maar wel wat aan de prijzige kant. Maar de regeling is ws veel beter. Kun je die ook nog iets tweaken?BarryH schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:07:
@radeoxx @RulazZ ik heb nu climateboosters. ben benieuwd hoe ze gaan bevallen: werken vanaf 27 graden en draaien met toerental afhankelijk van de temperatuur
Exact, gewoon doen. Je moet het echt heel erg verprutsen om een knelkoppeling heel hard te laten lekken. Meestal is het druppelen. Dus zet voor de zekerheid onder de koppelingen een bakje om druppels op te vangen. Als het dan niet goed is gedaan, dan probeer je het opnieuw met de hulp van de mensen hier.hidde212 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:09:
[...]
Goeie! Één van de eerste stappen als we ons nieuwe huis betrekken is om radiator(en) te upgraden voor Jaga's of T33's om de afgifte te verbeteren en te kijken of de CV het op 45 graden warm houdt deze winter. Dat lijkt me dus een goed startpunt voordat ik zelf aan een volledige WP installatie begin.
@hidde212 Lees je goed in voor je T22s gaat vervangen door JAGA's, etc: 1/ kleinere waterinhoud, dus eerder buffervat nodig; 2/ de vermogenswinst bij lage temperaturen zit vaak in de ventilatoren...
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Als de warmtepomp toch onverwachts de woning toch niet goed warm krijgt. Bij wie trekken ze dan aan de bel.Aziraphale schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:44:
[...]
Op zich zou het al heel wat zijn als installateurs (en andere zogenaamde adviseurs/experts) eens wat vaker zouden zeggen dat een buffervat niet nodig is of het met gewone radiatoren prima kan. Allemaal afhankelijk van de situatie, uiteraard, maar ik hoor nog te vaak dat alleen vvw met een buffer mogelijk is...
Of de stookkosten zijn hoger met electra dan met gas stoken. Bij wie trekken zet dan aan de bel.
De installateur.
Ik kan best wel begrijpen dat een installateur zegt dat hij een hybride installatie wil maken. Of er moet een Ta temperatuur bekend zijn waarmee de woning warm blijft. Dan kan je een berekening maken en en pomp selecteren dat hij die vermogen kan leveren bij die Ta.
Maar of dat bekend is weet ik niet.
Nog beter: Bij een vriend die hulp nodig heeft
Zo heb ik destijds veel geleerdBlihi schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:06:
[...]
Nog beter: Bij een vriend die hulp nodig heeft
Blihi schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:06:
[...]
Nog beter: Bij een vriend kennis die hulp nodig heeft
Dat dachten veel mensen tijdens Corona ook over haar knippen. Dat doen we wel even zelf.hidde212 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:09:
[...]
Die was ik ook al tegengekomen, maar je bevestigt mijn vermoeden: een thuiscursus heeft niet veel nut om praktische vaardigheden te leren.
[...]
Goeie! Één van de eerste stappen als we ons nieuwe huis betrekken is om radiator(en) te upgraden voor Jaga's of T33's om de afgifte te verbeteren en te kijken of de CV het op 45 graden warm houdt deze winter. Dat lijkt me dus een goed startpunt voordat ik zelf aan een volledige WP installatie begin.
[...]
Conclusie: gewoon thuis oefenen dus
Dit topic is gesloten.
![]()