Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD
Eh van buiten de EU importeren, betaal je dan geen BTW en invoerrechten?pentaw1nz schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:18:
[...]
Een 7kw monoblock van pana koop je via pmcoppack.com voor omgerekend zoon 3500 euro.
Glas staat op de planning, maar voor de rest is er, zonder enorme verbouwingen, weinig te doen. Ventilatie is nog natuurlijk, maar daar zijn wel plannen voor om dat aan tr pakken.Andrehj schreef op donderdag 8 september 2022 @ 19:17:
[...]
Hm, daarin 10+ kW kwijtraken wordt wel krap. Kun je niet de warmtevraag verlagen? Door te isoleren, je beglazing te upgraden of WTW-ventilatie te installeren?
Over de delen met vloerverwarming maak ik me niet zo’n zorgen, die zijn ook nog eens het best geïsoleerd. De rest is lastiger. Er is een oud deel, maar daar is verwarming eigenlijk niet zo belangrijk: de slaapkamer hoeft niet al te warm, en de gang komt ook wel goed. Kan op alle plekken nog wel een flinke radiator kwijt.
Nog maar even goed in alle berekeningen duiken, temperatuur kan natuurlijk altijd omhoog
Waarschijnlijk beter resultaat van zo'n installateur die je 10k+ wil laten betalen
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik vond de radiatoren aansluiten lastiger dan pex-koppelingen knellen… dat zou een sterke kleuter nog kunnen doenBarryH schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:18:
@MotorBeast Wordt steeds aantrekkelijker om een cursus te volgen "hoe plaats ik een radiator". Als je dat geleerd hebt vervolgens zelf een monoblock neerzetten.
Waarschijnlijk beter resultaat van zo'n installateur die je 10k+ wil laten betalen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
en garantie?ASW1 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:58:
[...]
Eh van buiten de EU importeren, betaal je dan geen BTW en invoerrechten?
Hier ook in de kruipruimte gewerkt. Comfortabel is anders, maar het is (blijkbaar) voor een slungelige IT’er te doen. En als je echt 0,0 kracht hebt kan je ook een elektrische perstang huren.BarryH schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:25:
@dirkdeman Dat is dan helemaal goed nieuws. Maar bij mij moet eea wel in de kruipruimte gebeuren. Dus niet veel kracht hoeven zetten komt goed uit.
Ja, en je hebt dan ook nog een douane EORI nummer nodig (anders krijg je geen vervoerder zover om het te transporteren hoor ik) en dat is als particulier niet mogelijk (KvK nodig), dus of een bevriend bedrijf in de arm nemen of zelf een bedrijf beginnen voor de KvK inschrijvingASW1 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:58:
[...]
Eh van buiten de EU importeren, betaal je dan geen BTW en invoerrechten?
Met die pmcoppack ook al gecommuniceerd en die hebben niks op de plank liggen. Krijgen af en toe wat langs zegt ie en kunnen dan soms / misschien iets leveren. Voelt allemaal heel onzeker.
Qua kosten lijkt het niet zo verkeerd, maar allemaal wel lastiger dan uit een EU land.
'k Heb nu in meerdere landen getracht een pana aan te schaffen, afgaande op websites dat het "available" of "real soon in stock" is, maar als je echt in gesprek komt blijkt het overal hetzelfde: het is heel schaars en panasonic geeft onbetrouwbare indicaties over levertijd af.
Net wat anderen al zeggen: deze winter wordt het niks meer
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Als je heel goed gaat zoeken op prijs dan vind je de allergoedkoopste aanbieders in Europa en zelfs daarbuiten.dof schreef op donderdag 8 september 2022 @ 23:06:
[...]
Ja, en je hebt dan ook nog een douane EORI nummer nodig (anders krijg je geen vervoerder zover om het te transporteren hoor ik) en dat is als particulier niet mogelijk (KvK nodig), dus of een bevriend bedrijf in de arm nemen of zelf een bedrijf beginnen voor de KvK inschrijving![]()
Met die pmcoppack ook al gecommuniceerd en die hebben niks op de plank liggen. Krijgen af en toe wat langs zegt ie en kunnen dan soms / misschien iets leveren. Voelt allemaal heel onzeker.![]()
Qua kosten lijkt het niet zo verkeerd, maar allemaal wel lastiger dan uit een EU land.
'k Heb nu in meerdere landen getracht een pana aan te schaffen, afgaande op websites dat het "available" of "real soon in stock" is, maar als je echt in gesprek komt blijkt het overal hetzelfde: het is heel schaars en panasonic geeft onbetrouwbare indicaties over levertijd af.
Net wat anderen al zeggen: deze winter wordt het niks meer
Die absoluut niet kunnen leveren maar dat is een detail.
Wie een warmtepomp wil moet nu bestellen om die in de loop van volgend jaar voor het begin stookseizoen 2023 geleverd en geïnstalleerd te krijgen. Kwestie van doen en lange adem. Nu niet bestellen betekent dat je over een jaar in precies dezelfde situatie zit.
Het verhaal dat je nu een installateur vindt die de spullen op de plank heeft liggen en ze voor 3k aan de muur schroeft nog voordat het koud wordt klinkt als een onwaarschijnlijk scenario, al hoop ik voor TS dat het waar is.
[ Voor 7% gewijzigd door ASW1 op 08-09-2022 23:24 ]
Zeker, en dat besef dringt bij mij ook door. Maand geleden had ik nog de ijdele hoop dat er ergens iets te vinden was omdat meerdere (buitenlandse) bedrijven die ik sprak het hadden over leveringen in oktober. Maar dat blijken Fata Morgana's te zijn , want die leveringen zijn weer opgeschort tot 2023 zonder specifieke datums.ASW1 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 23:14:
[...]
Als je heel goed gaat zoeken op prijs dan vind je de allergoedkoopste aanbieders in Europa en zelfs daarbuiten. Die absoluut niet kunnen leveren maar dat is een detail.
Wie een warmtepomp wil moet nu bestellen om die in de loop van volgend jaar voor het begin stookseizoen 2023 geïnstalleerd te krijgen. Kwestie van doen en lange adem. Nu niet bestellen betekent dat je over eem jaar in precies dezelfde situatie zit.
Allemaal heel vervelend maar 't is even niet anders.
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Heel erg afhankelijk van je connecties met de groothandels, sommige installateurs worden ook voorgetrokken etc.ASW1 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 23:14:
[...]
Als je heel goed gaat zoeken op prijs dan vind je de allergoedkoopste aanbieders in Europa en zelfs daarbuiten.
Die absoluut niet kunnen leveren maar dat is een detail.
Wie een warmtepomp wil moet nu bestellen om die in de loop van volgend jaar voor het begin stookseizoen 2023 geleverd en geïnstalleerd te krijgen. Kwestie van doen en lange adem. Nu niet bestellen betekent dat je over een jaar in precies dezelfde situatie zit.
Het verhaal dat je nu een installateur vindt die de spullen op de plank heeft liggen en ze voor 3k aan de muur schroeft nog voordat het koud wordt klinkt als een onwaarschijnlijk scenario, al hoop ik voor TS dat het waar is.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Dan nog kan ik geen monoblock plaatsen ivm aansluitingen van de leidingen hier. Met dank aan de info aan bijdragers hier. Had bijna zo'n ding laten plaatsen en dat was niet goed afgelopen. Split it must be.BarryH schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:18:
@MotorBeast Wordt steeds aantrekkelijker om een cursus te volgen "hoe plaats ik een radiator". Als je dat geleerd hebt vervolgens zelf een monoblock neerzetten.
waarom zou een split wel kunnen maar een mono niet? ik mis dat een beetje.MotorBeast schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 00:27:
[...]
Dan nog kan ik geen monoblock plaatsen ivm aansluitingen van de leidingen hier. Met dank aan de info aan bijdragers hier. Had bijna zo'n ding laten plaatsen en dat was niet goed afgelopen. Split it must be.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Je kunt ook het leidingwerk van een monoblock gewoon in een leidinggoot zoals bij split units plaatsen en na isoleren.MotorBeast schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 00:27:
[...]
Dan nog kan ik geen monoblock plaatsen ivm aansluitingen van de leidingen hier. Met dank aan de info aan bijdragers hier. Had bijna zo'n ding laten plaatsen en dat was niet goed afgelopen. Split it must be.
Op YouTube zijn er deze dagen best wel wat goede kanalen over warmtepomp installatie’s. (Meestal uit de UK)
Maar zeker het kijken waard
Hun plaatsen voornamelijk monoblock installaties.
[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 09-09-2022 01:13 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
MotorBeast schreef op donderdag 8 september 2022 @ 18:24:
[...]
Ik aarzel niet....kan geen installateur vinden die en een goed advies heeft en een normale prijs rekent en tijd heeft. De laatste wilde me 19 mille afhandig maken. Doei. Die daarvoor wilde een Ferroli plaatsen, 4 andere Hybride, hybride enz.
APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen
Aansluiten hal op 25 mm. Vanuit hal moet water naar zolder om vanuit daar weer naar beneden te gaan om radiatoren aan de achterkant woning te bereiken. Heb geen kruipruimte om daar een mooie splitsing aan te brengen tussen voor- en achterkant woning. Boiler moet dan ook weer op zolder staan. Gaat allemaal beter/goedkoper en efficienter met een split.flippy schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 00:37:
[...]
waarom zou een split wel kunnen maar een mono niet? ik mis dat een beetje.
Ja sorry meneer de prijs is 30% hoger geworden.Fantastic_fox schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:40:
@MotorBeast heel herkenbaar ik heb hetzelfde geen tijd voor een goed normaal advies.... en prijzen vliegen alle kanten op en dan een offerte krijgen waarop staat de prijs toch op moment van bestellen pas definitief wordt... met andere woorden is maar een gok wat het echt gaat worden...
[...]

Vast, maar ik denk niet dat dat het type installateur is aan wie de pana voor een vriendenprijs geleverd is, hem zonder marge aan jou doorverkoopt voor 3500 en hem vervolgens voor een paar uurtjes werk en klein materiaal bij jou komt installeren.DutchWing schreef op donderdag 8 september 2022 @ 23:39:
[...]
Heel erg afhankelijk van je connecties met de groothandels, sommige installateurs worden ook voorgetrokken etc.
De eerder als "goedkope" leverancier genoemde Pmcoppack in de UK verkoopt de 7 mono trouwens voor €3245, daar komen nog verzendkosten bij zeg 200 dan zit je op 3445 daar gaat 3% invoerrechten overheen dan zit je op €3548, daar weer btw over en kom je op bijna €4300.
Het enige voordeel zou zijn dat hij misschien snel geleverd kan worden, daar geef je wel garantie voor op.
Die 200 euro verzendkosten zouden ook best 500 kunnen zijn, geen idee.
Zelf halen en zeggen tegen de douane dat het de airco van je busje is.ASW1 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:06:
[...]
Vast, maar ik denk niet dat dat het type installateur is aan wie de pana voor een vriendenprijs geleverd is, hem zonder marge aan jou doorverkoopt voor 3500 en hem vervolgens voor een paar uurtjes werk en klein materiaal bij jou komt installeren.
De eerder als "goedkope" leverancier genoemde Pmcoppack in de UK verkoopt de 7 mono trouwens voor €3245, daar komen nog verzendkosten bij zeg 200 dan zit je op 3445 daar gaat 3% invoerrechten overheen dan zit je op €3548, daar weer btw over en kom je op bijna €4300.
Het enige voordeel zou zijn dat hij misschien snel geleverd kan worden, daar geef je wel garantie voor op.
Die 200 euro verzendkosten zouden ook best 500 kunnen zijn, geen idee.
Geloven ze vast wel.
En als hij van dat busje afvalt....pak ik hem op.Rzaan schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:12:
[...]
Zelf halen en zeggen tegen de douane dat het de airco van je busje is.
Geloven ze vast wel.
In de randstad wordt veel rivierwater gebruikt om drinkwater van te maken, in het oosten van het land veel grondwater.padoempats schreef op woensdag 7 september 2022 @ 06:48:
[...]
Blijkbaar is leidingwater in regio oost brabant structureel 2-3 graden warmer dan in hartje randstad. In de winter zit ik op 8-9 graden en in zomer op max 20. Toch interessant feitje voor vergelijken SWW kWhs want ook mijn SWW verbruik in de zomer is bijna de helft tov de winter bij ong een gelijk aantal SWW-liters
Grondwater is veel constanter van temperatuur.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Gegevens over de woning en afgiftesysteem
Ik heb een jaren 30 woning met ongeveer 200m2 gebruiksoppervlak, die rond 2009 is gerenoveerd en verder is geïsoleerd. We verwarmen ongeveer 100m2 van de woning actief, boven hebben we de kachels nooit aan. Wordt nu verwarmd met een CV-ketel en 20 radiatoren. Toen het dit voorjaar 's nachts nog rond 0 graden was, kon ik hiermee het huis prima warm stoken op 50 graden aanvoer, met nachtverlaging van 4 graden. Dit voelde ook een stuk comfortabeler dan de 75 graden waar de ketel eerst op stond!
Gewenste aanpak
Ik wil i.v.m. de levertijden z.s.m. een L/W warmtepomp gaan bestellen, maar worstel nog wat met het bepalen van het benodigde vermogen.
Mijn plan is om stap voor stap van het gas te gaan, te beginnen met de verwarming. Op termijn wil ik dus toe naar full-electric. Installateurs inschakelen heb ik geen goed gevoel bij. Ik lees al een tijdje mee en zie dat er veel cowboy offertes langs komen.
Ik kan een boel zelf en heb ook voldoende handige klussers in mijn omgeving, dus een monoblock installeren gaat wel lukken.
Mijn ketel is nog vrij nieuw (4 jaar), dus die kan ik in eerste instantie als back-up laten hangen. Mocht ik het met de radiatoren niet warm genoeg krijgen, kan ik evt. ook nog fans toevoegen of alsnog vloerverwarming installeren. Dit soort maatregelen neem ik liefst pas als blijkt dat ik het huis niet warm genoeg krijg.
Voor SWW kan ik op een later moment nog wel een warmtepomp boiler of andere oplossing toevoegen. Ruimte daarvoor is geen issue.
Mijn zonnepanelen leveren een overschot van 4000kwh, dus ik heb nog wel wat overschot op de stroomrekening voor de WP en eventuele noodgevallen. De energieleveranciers geven er toch niks meer voor...
Berekening o.b.v. historisch gasverbruik
Het gasverbruik van de laatste koude winter heb ik beschikbaar, 2100m3. In de afgelopen zomermaanden gebruiken we gemiddeld 25m3 voor douchen en koken, dus ik schat in dat er zo'n 1800m3 naar de verwarming is gegaan in dat jaar.
Met de Koevlaas formule zou ik daarmee uitkomen op een 9kW warmtepomp.
Berekening o.b.v. gebruiksoppervlak
Ik heb ook een berekening gedaan op basis van de tabellen op warmtepompweetjes (WPW). Daar kom ik uit op een 15kW warmtepomp.
Wat is nu wijsheid?
De Koevlaas berekening gaat uit van historisch verbruik, waarbij ik dus niet de hele woning warm stook, een aanvoertemperatuur van 75 graden en het toepassen van nachtverlaging. De WPW berekening gaat uit van 20 graden in de hele woning, dus ook in alle vertrekken die van mij niet zo warm hoeven te worden.
Ik lees dat je met een warmtepomp je stookgedrag moet aanpassen, beter het hele huis gelijkmatiger verwarmen en geen nachtverlaging meer toepassen.
Heb ik dan straks aan de 9kW voldoende, moet ik echt richting de 15kW gaan denken, of pak ik beter iets er tussenin?
Weet iemand waarom een korte douchebeurt er voor zorgt dat de watertemperatuur in het boilervat zo snel daalt?
/f/image/cE4v2zYZitOpaRc4wZlMzseZ.png?f=fotoalbum_large)
Het gaat om een 500L vat met de minimum temperatuur ingesteld op 45graden. Thermometer hangt ongeveer op 70% hoogte.
15 is idioot veel voor wat je hebt. 9kw is meer dan zat.visser.m schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:18:
Hopelijk kunnen jullie mij ook van wat advies voorzien voor de keuze van het vermogen van een l/w warmtepomp. Ik heb heel wat gegevens beschikbaar, maar zie door de bomen het bos niet helemaal meer...
Ik heb een jaren 30 woning met ongeveer 200m2 gebruiksoppervlak, die rond 2009 is gerenoveerd en verder is geïsoleerd. We verwarmen ongeveer 100m2 van de woning actief, boven hebben we de kachels nooit aan. Wordt nu verwarmd met een CV-ketel en 20 radiatoren. Toen het dit voorjaar 's nachts nog rond 0 graden was, kon ik hiermee het huis prima warm stoken op 50 graden aanvoer, met nachtverlaging van 4 graden. Dit voelde ook een stuk comfortabeler dan de 75 graden waar de ketel eerst op stond!
Gewenste aanpak
Ik wil i.v.m. de levertijden z.s.m. een L/W warmtepomp gaan bestellen, maar worstel nog wat met het bepalen van het benodigde vermogen.
Mijn plan is om stap voor stap van het gas te gaan, te beginnen met de verwarming. Op termijn wil ik dus toe naar full-electric. Installateurs inschakelen heb ik geen goed gevoel bij. Ik lees al een tijdje mee en zie dat er veel cowboy offertes langs komen.
Ik kan een boel zelf en heb ook voldoende handige klussers in mijn omgeving, dus een monoblock installeren gaat wel lukken.
Mijn ketel is nog vrij nieuw (4 jaar), dus die kan ik in eerste instantie als back-up laten hangen. Mocht ik het met de radiatoren niet warm genoeg krijgen, kan ik evt. ook nog fans toevoegen of alsnog vloerverwarming installeren. Dit soort maatregelen neem ik liefst pas als blijkt dat ik het huis niet warm genoeg krijg.
Voor SWW kan ik op een later moment nog wel een warmtepomp boiler of andere oplossing toevoegen. Ruimte daarvoor is geen issue.
Mijn zonnepanelen leveren een overschot van 4000kwh, dus ik heb nog wel wat overschot op de stroomrekening voor de WP en eventuele noodgevallen. De energieleveranciers geven er toch niks meer voor...
Het gasverbruik van de laatste koude winter heb ik beschikbaar, 2100m3. In de afgelopen zomermaanden gebruiken we gemiddeld 25m3 voor douchen en koken, dus ik schat in dat er zo'n 1800m3 naar de verwarming is gegaan in dat jaar.
Ik heb ook een berekening gedaan op basis van de tabellen op warmtepompweetjes (WPW). Daar kom ik uit op een 15kW warmtepomp.
Wat is nu wijsheid?
De Koevlaas berekening gaat uit van historisch verbruik, waarbij ik dus niet de hele woning warm stook, een aanvoertemperatuur van 75 graden en het toepassen van nachtverlaging. De WPW berekening gaat uit van 20 graden in de hele woning, dus ook in alle vertrekken die van mij niet zo warm hoeven te worden.
Ik lees dat je met een warmtepomp je stookgedrag moet aanpassen, beter het hele huis gelijkmatiger verwarmen en geen nachtverlaging meer toepassen.
Heb ik dan straks aan de 9kW voldoende, moet ik echt richting de 15kW gaan denken, of pak ik beter iets er tussenin?
wat wervelingen in de tank als er water in stroomt. als het stopt balanceert dat weer uit.Timple schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:31:
Aangezien de WAF factor hier evenredig is met de douche temperatuur, even een vraagje:
Weet iemand waarom een korte douchebeurt er voor zorgt dat de watertemperatuur in het boilervat zo snel daalt?
[Afbeelding]
Het gaat om een 500L vat met de minimum temperatuur ingesteld op 45graden. Thermometer hangt ongeveer op 70% hoogte.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Heel kort: de koevlaas formule is incl SWW, en is dan nog ruim bemeten in mijn ervaring. Ik kwam van 2800m³ en ben voor een 14 kWh gegaan. Dat is ruim, ik had met de 11,2 zeker uit gekund, waarmee ik maar wil zeggen dat voor jou de 9 kWh unit voldoende is, of ruim bemeten. Ik stook op 30°, alleen bij 'strenge' vorst 32°. vloerverwarming op bijna de hele bg. en radiatoren (T33) boven, maar deze etage wordt weinig gebruikt. Ik heb voor 2 personen een 200 L boiler, en dat is voldoende, voor meer personen zou ik 300L aanbevelen.visser.m schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:18:
..................
Wat is nu wijsheid?
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Dan komen die wervelingen misschien ook bij de douche terecht.flippy schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:33:
[...]
wat wervelingen in de tank als er water in stroomt. als het stopt balanceert dat weer uit.
Of ik raak onderweg ergens 5graden kwijt...
dat valt wel mee. meestal is de sensor ook beetje ongelukkig geplaatst.Timple schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:52:
[...]
Dan komen die wervelingen misschien ook bij de douche terecht.
Of ik raak onderweg ergens 5graden kwijt...
Naja, egaal de oorzaak. Mijn minimum temperatuur moet nu dus naar 47graden. Want de douche was te koud. Dat had ik niet gehoopt met zo'n groot vat.flippy schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:54:
[...]
dat valt wel mee. meestal is de sensor ook beetje ongelukkig geplaatst.
[ Voor 4% gewijzigd door Timple op 09-09-2022 21:56 ]
met zon vat zou je dat echt niet moeten merken. druk maar eens een sensor op je uitlaat en zie of dat echt zo inkakt. ik betwijfel het namelijk.Timple schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:55:
[...]
Naja, egaal de oorzaak. Mijn minimum temperatuur moet nu dus naar 47graden. Want de douche was te koud. Dat had ik niet gehoopt met zo'n groot vat.
Die boiler van 200L stook je ook warm met de 14kW warmtepomp?Naalroc schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:45:
[...]
Heel kort: de koevlaas formule is incl SWW, en is dan nog ruim bemeten in mijn ervaring. Ik kwam van 2800m³ en ben voor een 14 kWh gegaan. Dat is ruim, ik had met de 11,2 zeker uit gekund, waarmee ik maar wil zeggen dat voor jou de 9 kWh unit voldoende is, of ruim bemeten. Ik stook op 30°, alleen bij 'strenge' vorst 32°. vloerverwarming op bijna de hele bg. en radiatoren (T33) boven, maar deze etage wordt weinig gebruikt. Ik heb voor 2 personen een 200 L boiler, en dat is voldoende, voor meer personen zou ik 300L aanbevelen.
En de koevlaas is inclusief SWW, dan ik zou deze moeten toepassen op mijn 2100m3 gas, en dan heb ik ook meteen voldoende capaciteit om een boilervat op te warmen in de toekomst? Dan kom ik dus op dik 10kW uit. Begrijp ik het dan goed?
Mijn boiler staat op 45°C
[ Voor 9% gewijzigd door Naalroc op 09-09-2022 22:49 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Wat ik nog mis in je afgifte, is of 50 graden het minimum is wat je nodig hebt, of dat je niet lager hebt geprobeerd.visser.m schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:18:
Mijn eigen ervaring is dat je met grote ouderwetse radiatoren ook prima afgifte kunt hebben op 30-35 graden.
Heb ik nog niet kunnen testen, maar dat zou alleen maar bonus zijn toch? Dan kan ik efficiënter stoken met lagere afvoer van de wp. Of heb ik dan ook voldoende aan een nog kleinere wp?Zwartoog schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 08:15:
[...]
Wat ik nog mis in je afgifte, is of 50 graden het minimum is wat je nodig hebt, of dat je niet lager hebt geprobeerd.
Mijn eigen ervaring is dat je met grote ouderwetse radiatoren ook prima afgifte kunt hebben op 30-35 graden.
De radiatoren zijn bij de renovatie overigens ook vervangen, met name door t22. Mocht de afgifte niet genoeg zijn dan kan ik altijd nog fans plaatsen of vloer verwarming aanleggen.
Douchte je vrouw direct na een SWW-run of was er daarvoor al veel water afgetapt?Timple schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:31:
Aangezien de WAF factor hier evenredig is met de douche temperatuur, even een vraagje:
[Afbeelding]
Ik denk namelijk het laatste. En dan is wellicht de onderste 60% van het vat al gevuld met koud water. En als dan net tijdens die douchebeurt het koude water onderin de boiler voorbij de sensor komt, dan zakt tijdens zo'n douchebeurt de temperatuur bij de sensor enorm. De gemiddelde temperatuur van het vat zal echter tijdens die douche veel minder zijn gedaald, en omdat je bovenin het water aftapt, zal je vrouw gewoon een warme douche hebben gehad.
Ik denk dus dat er niks aan de hand is.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Hier een boiler met douchen en gematigd water blijft het redelijk op temperatuur, ook langere tijd.
Met een bad, kraan vol open zie je de temperatuur al vrij vlot teruglopen.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Misschien was mijn eerste post daar niet duidelijk in. Maar dit onderzoekje ontstond dus naar aanleiding van een koude(re) douche vd vrouw.Andrehj schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 09:56:
[...], zal je vrouw gewoon een warme douche hebben gehad.
Er zijn een aantal mogelijke oorzaken genoemd, maar volgens mij is de enige remedie dus een hoger setpoint

Thermostatische kranen wilenl dan ook nog wel eens veel geluid gaan maken door het snijden op de koudwater zijde als de voordruk hoog is.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Je kan ook gewoon je voeler op 1/3 onder in het vat plaatsen. Heb je meer water met zelfde setpoint. Duurt het wat langer voor het water mengt. We douche hier mer 3 personen op 300 liter en 45 graden boiler. Voeler op 1/3 onder in het vat.Timple schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:08:
[...]
Misschien was mijn eerste post daar niet duidelijk in. Maar dit onderzoekje ontstond dus naar aanleiding van een koude(re) douche vd vrouw.
Er zijn een aantal mogelijke oorzaken genoemd, maar volgens mij is de enige remedie dus een hoger setpoint
Genoeg water.
Ander installatie die ik gemaakt heb 400 liter boiler ook voeler op 1/3 van onder. Setpoint nu 47 graden. Douche gezin met 5 personen ook genoeg water.
Dus weet net wat er fout gaat bij je.
In ons jaren 30 huis (normaal geïsoleerd) kwam de Koevlaas berekening lager uit (5,8 KW) dan bleek uit optellen van de toenmalige afgifte en warmteverliesberekening (7 KW). Ons gasverbruik op jaarbasis (1200m3) was vrij laag doordat we in de woonkamer van begin mei tot en met eind september/begin oktober zo veel zoninstraling hebben, dat de CV dan nooit aangaat.visser.m schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:18:
Hopelijk kunnen jullie mij ook van wat advies voorzien voor de keuze van het vermogen van een l/w warmtepomp. Ik heb heel wat gegevens beschikbaar, maar zie door de bomen het bos niet helemaal meer...
Gewenste aanpak
Wat is nu wijsheid?
We hebben nu sinds 2 jaar een 8KW WP (Mitsubishi PHUZ-SW75YAA) voor 120 m2 verwarmd woonoppervlak.
Je WP vermogen bereken je op de koudste dagen. Waarbij ie dan wel het vermogen kwijt moet kunnen in het afgifte systeem (radiatoren, VVW)
WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021
Ja, maar dan is je SWW-gemiddeld wel een stuk warmer wanneer er een nieuwe SWW-run wordt gestart, wat de COP behoorlijk laat dalen. Bovendien wordt het water bij de uitvoer daar niet warmer van.Adriaan71 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:23:
Je kan ook gewoon je voeler op 1/3 onder in het vat plaatsen. Heb je meer water met zelfde setpoint.
Dan kun je nog beter je setpoint iets verhogen.
@Timple : Kun je de warmwatertemperatuur (bij een wastafel oid) eens meten als dit optreedt? Dan kun je de temperatuur bepalen die je thermostaatkraan minimaal nodig heeft en daar je strategie op afstemmen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Wel, stel dat die 50 graden echt het minimum is. Dan is je WP erg inefficiënt, lawaaierig, en betaal je dadelijk meer aan de kWh's dan aan de m3. En afgelopen winter was het niet koud, dus dan heb je ook geen reserve. En sowieso een type nodig die hogere temperaturen kan leveren (R290/propaan gas).visser.m schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 08:38:
[...]
Heb ik nog niet kunnen testen, maar dat zou alleen maar bonus zijn toch? Dan kan ik efficiënter stoken met lagere afvoer van de wp. Of heb ik dan ook voldoende aan een nog kleinere wp?
De radiatoren zijn bij de renovatie overigens ook vervangen, met name door t22. Mocht de afgifte niet genoeg zijn dan kan ik altijd nog fans plaatsen of vloer verwarming aanleggen.
Anderzijds: hoe lang duurde het met die 4 graden nachtverlaging voor de boel weer op temperatuur was? Als dat snel, of niet merkbaar was, dan heb je waarschijnlijk genoeg ruimte.
Hier duurde het met 3 graden verlaging bijna 4 uur om de boel weer op temperatuur te krijgen (op 35 graden Ta).
Het ziet er naar uit dat de timing wat ongelukkig was. Waarschijnlijk heeft de douchebeurt er voor gezorgd dat je net onder de 45 uitkwam. De WP sloeg daardoor aan en is gaan verwarmen, maar dat verstoort de gelaagdheid. Wellicht een idee om SWW run tijdens SWW gebruik te blokkeren? Dan blijft alles intact tot het echt op is.Timple schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:08:
[...]
Misschien was mijn eerste post daar niet duidelijk in. Maar dit onderzoekje ontstond dus naar aanleiding van een koude(re) douche vd vrouw.
Ik ga er trouwens even van uit dat je een boiler met spiraal hebt en geen hygiëneboiler? Bij die laatste is de WP die het water er doorheen duwt nog meer een verstoring.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)
RTFM bij grohe 45C minimaal voor correct functionerenPietje555 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:08:
@Timple Als je een thermostatische mengkraan gebruikt dan gaat de koudwater kant nooit helemaal dicht. Je blijft altijd koudwater bijmengen. Ook een thermostaat kraan is ontworpen voor de minimale toevoertemperatuur van 60 graden te mengen naar 37 graden (staat nu eenmaal in de regelgeving). Is je toevoertemperatuur al buiten de ontwerptemperatuur dan kan de koudwaterzijde niet meer verder dicht.
Thermostatische kranen wilenl dan ook nog wel eens veel geluid gaan maken door het snijden op de koudwater zijde als de voordruk hoog is.
Ligt eraan hoever je hem dagelijks leeg trek.Andrehj schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 16:13:
[...]
Ja, maar dan is je SWW-gemiddeld wel een stuk warmer wanneer er een nieuwe SWW-run wordt gestart, wat de COP behoorlijk laat dalen. Bovendien wordt het water bij de uitvoer daar niet warmer van.
Dan kun je nog beter je setpoint iets verhogen.
@Timple : Kun je de warmwatertemperatuur (bij een wastafel oid) eens meten als dit optreedt? Dan kun je de temperatuur bepalen die je thermostaatkraan minimaal nodig heeft en daar je strategie op afstemmen.
Nee, want het zuinigst is het als je de SWW-run niet dagelijks doet, maar alleen als het water een bepaalde minimale temperatuur heeft bereikt. Dat resulteert er bij mij in dat ie maar 1x per 2 à 3 dagen een SWW-run doet.Adriaan71 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 18:25:
Ligt eraan hoever je hem dagelijks leeg trek.
Situatie:
- Tussenwoning bouwjaar 1968
- 129 m2 / 420 m3
- Begane grond = hal en eetkeuken met vloerverwarming. Verder nog onverwarmde garage a 14m2 (3 groepen a 100m = 300m vw)
- 1e verdieping = woonkamer, toilet en cv hokje sinds augustus vloerverwarming (5 groepen a 80m = 400m vw)
- 2e verdieping = 3 slaapkamers met ieder radiator en badkamer met handdoekradiator
- ongeisoleerd plat dak (Gebeurt pas in 2024/2025 ivm opbouw, deze wordt verwarmd met airco)
- HR++ glas
- Spouwmuurisolatie
Stookgegevens:
+/- 800m3 zowel verwarming als SWW. Echter recent DWTW pijp toegepast, spouwmuurisolatie en tussendeuren ter voorkoming van tocht. Dus aankomende winter wordt de eerste met die aanpassingen. Verwacht dus lager verbruik volgend jaar. HR ketel staat nu op 55 graden, kan waarschijnlijk aankomende winter omlaag i.v.m. vloerverwarming op 1e verdieping.
Hebben een bad. Wordt zuinig mee omgegaan.
We hebben een offerte met daarin opgenomen:
- Midea monobloc 8 kw MHC-V8W/D2N8-B
- Atlantic Explorer V3 270 L
voor 13600 euro (gaat dan nog circa 3725 subsidie vanaf).
Dus warmtepomp voor het verwarmen en losse warmtepompboiler voor SWW. Dit is nodig ivm gespreidde opstelling.
Zit dan dus verder de installatie en alle benodigde materialen bij. Mogelijk ook een ombouw, maar staat niet heel gespecificeerd. Enige wat ik er niet in zien staan, en waar we het verder ook niet over hebben gehad, is een buffervat. Nu denk ik dat we dat niet nodig hebben gezien onze vloerverwarming.
Verder ben ik wat verbaasd over de grootte. Is 8 kw niet een enorme overkill? Tegelijkertijd zijn wij wel flink zuinig en kan ik mij voorstellen dat voor onze woning en mogelijk ooit andere bewoners, dit wel een goed formaat is. Aan de andere kant, die 8 kw is puur voor het verwarmen.
Met de koevlaas methode kom ik uit op: 800 * /1650 = 3.87 dus afgerond 4 kw
De grootste twijfel: het merk Midea. Ik vind er weinig over, ook niet in het engels. Dat kan betekenen dat het niet gigantische troep hoeft te zijn. De installateur omschrijft het als een volkswagen, dus prima merk, niet duurste segment, maar ook geen goedkope rommel. Schijnt, met name buiten Europa, een groot merk te zijn in wamrpteomp/airco wereld. Het verhaal van de installateur is dat wij in Nederland wat achterlopen en er nu steeds meer merken van buiten Europa deze kant op komen die hier nog onbekend zijn, maar elders goedverkochte producten.
De prijs an sich vind ik best prima. Maar is het ook een prima prijs voor het merk wat ons niet bekend is?
:fill(white):strip_exif()/f/image/8ryg1OczG1p4R8aQaW929vWv.png?f=user_large)
dat het hierheen komt wil niet zeggen dat het goed. is . en die installateur is natuurlijk "wij van wc eend" want er zit vettere marge op die chinese troep. midea is gewoon de chinese gree wat word verkocht onder letterelijk honderen verschilende stickers met allemaal even grote dubieuze claims over hoe geweldig het allemaal niet wel is.Homewin schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:56:Het verhaal van de installateur is dat wij in Nederland wat achterlopen en er nu steeds meer merken van buiten Europa deze kant op komen die hier nog onbekend zijn, maar elders goedverkochte producten.
stel je verwachtingen gewoon ernstig bij. als je wel voor de winter een midea kan krijgen zou ik die kopen en tegelijk nog in de wachtrij gaan staan voor iets deftigs zoals panasonic of mitsubishi en de unit gewoon omruilen als de goeie binnen is en de midea voor goed geld te koop zetten.
dat die 8kW gewoon idooot is mag duidelijk zijn. je moet gewoon iets hebben van 5kW of zo.
- 8 kW is natuurlijk te groot als je slechts 4 kW nodig hebt. Bovenstaande 4 kW versie levert nog 4.7 kW @ -7, wat prima is.
- Iets groter is niet erg, omdat je de warmte in de (betonnen?) vloeren kunt bufferen.
- Buffervat heb je om die reden ook echt niet nodig.
- Midea is een bekend merk uit de AC-wereld, geen idee van de kwaliteit.
- Ik zou proberen wat meer data (vooral het minimum vermogen bij A12W35) bij de importeur te verkrijgen.
- En kies je bewust voor een monoblock? Zie ook Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Goed om te weten; wij hebben geen haast, we kunnen prima even wachten, maar ik vind de prijs wel gunstig. Dat betekent niet dat we er dan maar voor moeten gaan als het inderdaad echt chinese troep is, zoals @flippy aangeeft, maar als het een prima merk zou zijn, dan vind ik het nu wel een goed moment om voor dat bedrag om te gaan.
Ik had me ook ingesteld op; het zal wel troep zijn, maar als ik het dus google kwam ik niet enorm schrikbarende dingen tegen.
Monobloc is niet perse een bewuste keus, vooral qua ruimte makkelijker.
Ik denk dat ik in jouw schoenen gewoon een Amerk zou proberen te nemen
[ Voor 4% gewijzigd door BarryH op 10-09-2022 20:21 ]
het formaat van het huis is totaal niet belangrijk. het gaat om warmtevraag en afgifte. en ik garnadeer je dat hij daar niet eens naar heeft gekeken.Homewin schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 20:08:Daarom verbaas ik mij ook zo over die 8 kw en dat heb ik ook aangegeven, maar hij gaf aan grootte van het huis etc.
Meten = weten.
Gissen = missen.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Ik miste ook in ons gesprek de vragen vanuit hem naar de isolatie etc. Ik heb ook op eigen iniatief gegevens van ons afgitesysteem verstrekt.
Als iemand nog een adresje weet in regio zuid-holland of richting utrecht vanaf zuid-holland gezien.. Het hoeft niet nog deze winter geinstalleerd te zijn, kan best nog door met HR ketel.
De uitgave is te groot voor een gok.
Dank voor de reacties.
A merk? Wat zijn volgens jou de A-merken? Pana en Mitsu okee. Maar dan? Daikin, Vaillant of???? Wil mijn keuze toch gaan uitbreidenBarryH schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 20:21:
Monobloc is gewoon logisch. En hierdoor is de installatie ook niet veel werk.
Ik denk dat ik in jouw schoenen gewoon een Amerk zou proberen te nemen
Met site van Mitsu kom ik ook niet verder dan 1 leverancier in mijn regio in straal 30 kilometer terwijl er as woensdag 1 uit mijn woonplaats komt en die staat niet eens op hun site. Kijk ik op site van Vaillant en bel ik er 1 is het antwoord dat ze nog geen warmtepompen doen

Kreeg ik laatst een offerte is deze geldig zolang Mitsu geen verhoging doorvoert voor levering. Zo ja mag ik de verhoging ook gaan betalen.
Leuke tijdsbesteding het aanschaffen van een warmtepomp.

Daar denkt mijn loodgieter heel anders over en die wil zijn vingers er niet aan branden.flippy schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:11:
je moet ook geen merkgebonden installateur hebben. het werk zit hem in het aansluiten, dat kan elke 2e rangs loodgieter nog.
kunnen en willen zijn compleet verschillende dingen....Rzaan schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:20:
[...]
Daar denkt mijn loodgieter heel anders over en die wil zijn vingers er niet aan branden.
Ik heb zelf ook een Midea besteld(oktober als het goed is geleverd).Homewin schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:56:
Mag ik graag jullie mening over een offerte?
Situatie:
- Tussenwoning bouwjaar 1968
- 129 m2 / 420 m3
- Begane grond = hal en eetkeuken met vloerverwarming. Verder nog onverwarmde garage a 14m2 (3 groepen a 100m = 300m vw)
- 1e verdieping = woonkamer, toilet en cv hokje sinds augustus vloerverwarming (5 groepen a 80m = 400m vw)
- 2e verdieping = 3 slaapkamers met ieder radiator en badkamer met handdoekradiator
- ongeisoleerd plat dak (Gebeurt pas in 2024/2025 ivm opbouw, deze wordt verwarmd met airco)
- HR++ glas
- Spouwmuurisolatie
Stookgegevens:
+/- 800m3 zowel verwarming als SWW. Echter recent DWTW pijp toegepast, spouwmuurisolatie en tussendeuren ter voorkoming van tocht. Dus aankomende winter wordt de eerste met die aanpassingen. Verwacht dus lager verbruik volgend jaar. HR ketel staat nu op 55 graden, kan waarschijnlijk aankomende winter omlaag i.v.m. vloerverwarming op 1e verdieping.
Hebben een bad. Wordt zuinig mee omgegaan.
We hebben een offerte met daarin opgenomen:
- Midea monobloc 8 kw MHC-V8W/D2N8-B
- Atlantic Explorer V3 270 L
voor 13600 euro (gaat dan nog circa 3725 subsidie vanaf).
Dus warmtepomp voor het verwarmen en losse warmtepompboiler voor SWW. Dit is nodig ivm gespreidde opstelling.
Zit dan dus verder de installatie en alle benodigde materialen bij. Mogelijk ook een ombouw, maar staat niet heel gespecificeerd. Enige wat ik er niet in zien staan, en waar we het verder ook niet over hebben gehad, is een buffervat. Nu denk ik dat we dat niet nodig hebben gezien onze vloerverwarming.
Verder ben ik wat verbaasd over de grootte. Is 8 kw niet een enorme overkill? Tegelijkertijd zijn wij wel flink zuinig en kan ik mij voorstellen dat voor onze woning en mogelijk ooit andere bewoners, dit wel een goed formaat is. Aan de andere kant, die 8 kw is puur voor het verwarmen.
Met de koevlaas methode kom ik uit op: 800 * /1650 = 3.87 dus afgerond 4 kw
De grootste twijfel: het merk Midea. Ik vind er weinig over, ook niet in het engels. Dat kan betekenen dat het niet gigantische troep hoeft te zijn. De installateur omschrijft het als een volkswagen, dus prima merk, niet duurste segment, maar ook geen goedkope rommel. Schijnt, met name buiten Europa, een groot merk te zijn in wamrpteomp/airco wereld. Het verhaal van de installateur is dat wij in Nederland wat achterlopen en er nu steeds meer merken van buiten Europa deze kant op komen die hier nog onbekend zijn, maar elders goedverkochte producten.
De prijs an sich vind ik best prima. Maar is het ook een prima prijs voor het merk wat ons niet bekend is?
[Afbeelding]
Wat Flippy zegt is ook prima advies. Als de Midea voor een nette prijs snel neergezet kan worden pak je die, draai je er 1/2 jaar mee en zet hem dan weer op MP en koop een nieuwe met subsidie. (Tenzij die prima bevalt natuurlijk;))
Midea is nog niet heel bekend in NL maar wel de grootste warmtepomp maker ter wereld (voor zover ik heb kunnen vinden, correct me if im wrong) Dat het allemaal troep is geloof ik dus niet maar idd geen neusje van de zalm. De specs zijn verder wel goed.
Er zijn ook verhalen te vinden dat Midea slechte aftersales heeft in NL. Dit is nu echter over gegeven aan een andere dealer en nu wel in orde.
[ Voor 3% gewijzigd door Evanrvb op 10-09-2022 21:55 ]
Tja als je niet elke dag douche hoeft dat niet, maar hier wordt elke dag gedoucht door 3 personen en soms iemand wel 2x per dag.Andrehj schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:08:
[...]
Nee, want het zuinigst is het als je de SWW-run niet dagelijks doet, maar alleen als het water een bepaalde minimale temperatuur heeft bereikt. Dat resulteert er bij mij in dat ie maar 1x per 2 à 3 dagen een SWW-run doet.
En het gaat mij niet om het zuinigste. Dan laat ik hem wel uit staan.
[ Voor 7% gewijzigd door Adriaan71 op 11-09-2022 08:50 ]
Onderin wordt het eerste koud.
Zo heb je veel minder capaciteit.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Dat heeft niks te maken met de plaats (of hoogte) van de spiraal. Als je bovenuit het vat warm water tapt, wordt het vat van onderuit gevuld met koud water.Jojan265 schreef op zondag 11 september 2022 @ 09:39:
Dat ligt er maar net aan, hoe de spiraal in je boiler zit. Als je een spiraal hebt van boven tot onder, dan kan dat kloppen. Maar als je spiraal onderin de tank zit, heb je volgens mij minder capaciteit als je op 1/3 van boven regelt. In dat geval zou ik op 1/3 van onderen regelen.
Als de sensor dan ergens onderin zit denkt de WP bij de eerste douchebeurt al dat het vat te koud is en gaat ie het opwarmen, terwijl er bovenin nog >200 liter warm water zit. Praktisch gezien heb je dan dus maar 100 liter watercapaciteit, en zal de WP veel onnodig korte SWW-runs uitvoeren, die bovendien op een gemiddeld hoge temperatuur draaien. Met een lage COP dus.
Bovendien hebben SWW-vaten voor warmtepompen (die met een groot oppervlak dus) altijd een spiraal die tot minimaal 2/3 van de hoogte komt, simpelweg omdat het anders niet past.
Meer tips voor een laag energieverbruik voor SWW: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 11-09-2022 09:47 ]
Het maakt niet uit hoe de spiraal in de boiler zit, het vat wordt van onderuit koud, dat is nu eenmaal zo.Jojan265 schreef op zondag 11 september 2022 @ 09:39:
Dat ligt er maar net aan, hoe de spiraal in je boiler zit. Als je een spiraal hebt van boven tot onder, dan kan dat kloppen. Maar als je spiraal onderin de tank zit, heb je volgens mij minder capaciteit als je op 1/3 van boven regelt. In dat geval zou ik op 1/3 van onderen regelen.
Situatie:
Vrijstaand huis uit 2017 van 135m2 en binnenkort wordt er 50m2 aangebouwd (incl. houtkachel). Jaarlijks gasverbruik incl. SWW is zo'n 900m3. Vloerverwarming begane grond staat altijd op 35 graden aanvoer, op de verdieping nooit de radiatoren aan. Blijft altijd comfortabel warm. Natuurlijk geventileerd en geen mv (vraag me niet waarom, we kochten het zo. Werkt verder prima).
Door een onafhankelijke externe een warmteverliesberekening laten maken, uitkomst benodigde capaciteit nieuwe WP = 11,47kW. Fors benodigd vermogen, daar schrok ik wel van.
Tegelijkertijd via de installateur de gegevens van het huis door Viessmann laten bekijken en die komen uit op 6,7kW benodigd vermogen.
Koevlaas-methode wanneer ik mijn huidige verbruik omsla naar wat ik "nodig" heb incl. aanbouw:
900m3 / 135m2 = 6,66
6,66 x (135m2 + 50m2) = 1233,33 m3
Laten we dat afronden op 1300m3 omdat het eenlaags plat is wat er wordt aangebouwd, dus relatief meer verliesoppervlakte.
1300m3 x 8 / 1650 = 6,30kW > kan afgerond worden naar 6,7kW?
Ga ik niet vreselijke overcapaciteit neerzetten door 11,47kW te installeren? Ik kan in de aanbouw evt. bijstoken met de houtkachel.. 11,47kW model kost ook al snel zo'n €4k tot €5k meer t.o.v. een 6,7kW WP. Of is dit gewoon wishful thinking door mezelf?
met beetje modern huis en 24/7 stoken red je het denk ik nog wel met 5kW als je SWW door een aparte boiler doet.
[ Voor 46% gewijzigd door flippy op 11-09-2022 10:56 ]
Was dit reactie op mijn vraag? Er lopen hier wat gesprekken door elkaar heen dus vandaar dat ik het niet zeker weet...flippy schreef op zondag 11 september 2022 @ 10:55:
7kW is meer dan zat. je gaat toch niet meer kwijtraken in die vloer.
met beetje modern huis en 24/7 stoken red je het denk ik nog wel met 5kW als je SWW door een aparte boiler doet.
Nieuwe aanbouw krijgt ook volledig vloerverwarming. Lijkt mij ook dat ik beter eentje met minder vermogen continu laat draaien dan een grote die gaat pendelen. Als het weer eens wordt zoals in februari 2021 dan ga ik wel bij die houtkachel zitten
900m³ gas / 200 (factorgetal) x 1,0 (gelijktijdigheidsfactor) = 4,5kW zelfs.
(Berekening aan de hand van gasverbruik wat diverse fabrikanten hanteren)
Wil je safe spelen zou ik gaan voor een 6kW warmtepomp.
[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 11-09-2022 11:35 ]
Wel even opletten met hoe serieus je de uitkomsten van dit soort sommetjes neemt. Mogelijk krijg je meer gebruik door: verwarm je die 135m2 van vandaag wel helemaal, of is een deel daarvan 'koud' en zou je je gebruik dus eigenlijk op bvb 80m2 effectief warm huis moeten delen? Andere kant op: ik ga er verder vanuit dat de nieuwe 50m2 wél helemaal warm gehouden wordt. Andere kant op: de nieuwe 50m2 wordt, neem ik aan, flink geisoleerd dus heeft wellicht zelfs minder verlies/m2 dan je huidige huis. Al met al zou ik wat meer onzekerheid (beide kanten op) op je sommetje aanhouden.KeFFeR1208 schreef op zondag 11 september 2022 @ 10:52:
Koevlaas-methode wanneer ik mijn huidige verbruik omsla naar wat ik "nodig" heb incl. aanbouw:
900m3 / 135m2 = 6,66
6,66 x (135m2 + 50m2) = 1233,33 m3
Laten we dat afronden op 1300m3 omdat het eenlaags plat is wat er wordt aangebouwd, dus relatief meer verliesoppervlakte.
1300m3 x 8 / 1650 = 6,30kW > kan afgerond worden naar 6,7kW?
Om nog even in te gaan op wat je zei @KMarco, klinkt logisch wat je zegt idd, ik stook voor zo’n 70m2 incl badkamer met vloerverwarming. Rest is inderdaad “koud”. Verhoudingsgewijs dus meer kuub gas per m2. Als ik dan ga rekenen dan kom ik tussen de 7 en 8kW uit.
Zoiets klinkt als een redelijke gok ja, hoewel je sommetje er nu ook vanuit gaat dat je 120/70 keer zoveel sww gaat gebruiken tov nu en dat de rest van je huis echt 'koud' ipv 'lauw' isKeFFeR1208 schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:47:
@DutchWing en @KMarco bedankt voor het meedenken, ziet er dus naar uit dat het eerder richting het voorgestelde vermogen van de installateur en fabrikant gaat dan richting het advies van de onafhankelijke externe. Zal bij beide nog eens goed doorvragen waar ze nou vanuit zijn gegaan.
Om nog even in te gaan op wat je zei @KMarco, klinkt logisch wat je zegt idd, ik stook voor zo’n 70m2 incl badkamer met vloerverwarming. Rest is inderdaad “koud”. Verhoudingsgewijs dus meer kuub gas per m2. Als ik dan ga rekenen dan kom ik tussen de 7 en 8kW uit.
Overigens zou ik me functioneel niet te veel druk maken over een beetje (maar dus geen factor 1.5) overcapaciteit aangezien je vrijwel alleen vv hebt. Aannemend dat t allemaal gewoon vv in cementdekvloer is, duurt t best een tijdje voor je vloer een graadje opwarmt of afkoelt, dus kun je pendelen met een kleine (standaard) hysterese in de regeling makkelijk voorkomen.
Toch is het niet helemaal "koud", want de warmte van beneden "lekt" ook naar boven weg. Ik heb in mijn tussenwoning zoneregeling en de thermostaten zijn op ongeveer dezelfde temperatuur als beneden ingesteld. Toch gaan deze maar heel zelden aan en is de verwarming van de benedenverdieping ook een belangrijke warmtebron voor de rest van het huis. Komt wellicht ook omdat ik een open trap in de woonkamer heb.KeFFeR1208 schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:47:
@DutchWing en @KMarco bedankt voor het meedenken, ziet er dus naar uit dat het eerder richting het voorgestelde vermogen van de installateur en fabrikant gaat dan richting het advies van de onafhankelijke externe. Zal bij beide nog eens goed doorvragen waar ze nou vanuit zijn gegaan.
Ben het wel met je eens dat 12kW mij heel veel lijkt, en dat 7/8kW waarschijnlijk voldoende is.
[ Voor 4% gewijzigd door MarcoC op 11-09-2022 23:08 ]
Ik denk dat de onafhankelijke externe is uitgegaan van 80-90W/m² voor de vloerverwarming + afgifte radiatoren = 11,7kW ongeveer. Maar niet echt heeft gekeken naar gasverbruik, kengetallen / EPC-eis of enige isolatie waarde in dit geval.KeFFeR1208 schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:47:
De fabrikant is hoogstwaarschijnlijk uitgegaan van kengetallen / EPC-eis tussen de 0,6 en 0,4
Bouwjaar: 2017.
Oppervlakte aangehouden = 135m².
vrijstaande woning = 50W/m².
Benodigde vermogen = 135m² x 50W/m² = 6750W = 6,75kW.
Met 50m² extra zou de fabrikant uitkomen op:
(135m² x 50W/m²) + (50m² x 40W/m²) = 8750W = 8,75kW.
Maar je gebruikt van de 135m² maar 70m² dus de 50m² extra vereffenen elkaar (ongeveer) grofweg gezien.
* Dit laatste deel is natuurlijk zonder rekening te houden met overige variabele
Er wordt wel gesproken over geschiktheid voor CV.
De beschrijving van Koperen buis 28 mm
Belangrijkste kenmerken
Lengte 5 meter
Diameter 28 mm
Wanddikte 1,2 mm
Hardheid : Halfhard R-250
KIWA-keurmerk
Gastec QA keurmerk
Koperen buis geschikt voor sanitair, cv-installaties en gas
[ Voor 7% gewijzigd door Speedyace op 12-09-2022 07:52 ]
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
Kan je prima gebruiken.Speedyace schreef op maandag 12 september 2022 @ 07:51:
Wat denken jullie, is deze koperenleiding goed genoeg voor de warmtepomp voor het transport richting de vloer verwarming verdeler. 1,2mm niet te dun.
Belangrijkste kenmerken
Lengte 5 meter
Diameter 28 mm
Wanddikte 1,2 mm
KIWA-keurmerk
Gastec QA keurmerk
En kan ik dit dan ook gewoon gebruiken over de gehele installatie lengte van 16mtr i.p.v. de meerlagenbuis te gaan gebruiken. Dan ga ik dit namelijk bestellen. Bij warmteservice konden ze mij geen ander antwoord geven, dan dat ik meerlagenbuis “moest” Gebruiken
[ Voor 19% gewijzigd door Speedyace op 12-09-2022 08:41 ]
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
Alles komt in de verwarmde geïsoleerde garage te staan. De koperen leidingen wil ik bovenlangs laten lopen en ga dan vervolgens naar beneden en door de muur heen. Ik kom dan uit in de hal onder de trap waar de vvw verder zit.BarryH schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:07:
@Speedyace Wel nog even nadenken over de isolatie hiervan...
En is het binnen of buiten maakt daar wel in uit.
Ok, ja, dan kan je zonder isolatie beginnen en kijken (en meten) hoe dat bevalt. als deze leiding dan teveel warmte afgeeft kan je hem alsnog isoleren.Speedyace schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:15:
[...]
Alles komt in de verwarmde geïsoleerde garage te staan. De koperen leidingen wil ik bovenlangs laten lopen en ga dan vervolgens naar beneden en door de muur heen. Ik kom dan uit in de hal onder de trap waar de vvw verder zit.
En waarom niet gewoon 28mm staal? Dat is aanzienlijk goedkoper dan koper.Speedyace schreef op maandag 12 september 2022 @ 07:51:
Wat denken jullie, is deze koperenleiding goed genoeg voor de warmtepomp voor het transport richting de vloer verwarming verdeler. 1,2mm niet te dun.
Belangrijkste kenmerken
Lengte 5 meter
Diameter 28 mm
Wanddikte 1,2 mm
KIWA-keurmerk
Gastec QA keurmerk
Je kan je installatie bouwen met koper, RVS en kunststof. Wat je zelf wil en wat je makkelijk vind.Speedyace schreef op maandag 12 september 2022 @ 08:40:
[...]
En kan ik dit dan ook gewoon gebruiken over de gehele installatie lengte van 16mtr i.p.v. de meerlagenbuis te gaan gebruiken. Dan ga ik dit namelijk bestellen. Bij warmteservice konden ze mij geen ander antwoord geven, dan dat ik meerlagenbuis “moest” Gebruiken
Als je maar zorgt voor goeie flow dus de juiste diameters.
Staal blijft toch altijd wel wat corosie houden, er moet immers toch ieder jaar wel een beetje bijgevuld worden, al is het maar door het verlies van de filters schoon te maken.
Verder, moet je erg goed opletten welke knel/pers koppelingen je gebruikt, veel is namelijk niet bedoeld voor op staal, met uiteindelijk (hopelijk kleine) lekkages als gevolg.
Verder kan staal icm koeling (condens) een puntje zijn, dat zal sneller oxideren dan koper, en Alupex niet.
Ook kan het bewerken voor sommige een probleempje zijn, alupex en koper zijn vaak makkelijker te bewerken. Denk maar aan het inkorten, alupex is het makkelijkste hierin, dan koper en ergens onderaan komt staal pas. Zelfde met buigen.
Maar al mijn argumenten nemen niet weg dat staal wel (nog) kan. (nog nav diverse staal fabrieken welke dicht gaan wegens de hoge energieprijzen).
30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp
Grootste voordeel van koper is dat je het kunt solderen. Qua koeling heb je sowieso een risico met knelkoppelingen.
Dit is wel veel goedkoper dan koper of meerlagenbuis. Maar ik heb dus wel iets gelezen over condenseren van de buizen. Met als gevolg dat het kan gaan roesten aan de buitenkant en met als eindresultaat lekkage. Maar hier sprak men dan wel over bron warmtepompen.Zwartoog schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:49:
@format5 In plaats van staal wordt tegenwoordig CV-buis gebruikt. Eigenlijk geen idee wat dat precies van gemaakt is, maar nagenoeg net zo makkelijk te bewerken als koper. Ouderwets dikwandig staal is een ander verhaal
Buigen gaat precies hetzelfde als koper, ook op maat maken gewoon met een pijpsnijder. Messing knelkoppelingen kunnen allemaal zowel op koper als cv buis.
Lekken van koppelingen heb ik nog nooit meegemaakt en roesten doet het nauwelijks, want de zuurstof is snel op in cv water.
Solderen is wel mooi, maar niet voor iedere doe-het-zelver weggelegd. Ik deed dat in mijn vorige huizen alleen bij koppelingen die in de muur moesten worden weggewerkt.Zwartoog schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:49:
@format5 In plaats van staal wordt tegenwoordig CV-buis gebruikt. Eigenlijk geen idee wat dat precies van gemaakt is, maar nagenoeg net zo makkelijk te bewerken als koper. Ouderwets dikwandig staal is een ander verhaal
Grootste voordeel van koper is dat je het kunt solderen. Qua koeling heb je sowieso een risico met knelkoppelingen.
Koeling durf ik niet te zeggen, daar gebruik ik zelf de wp niet voor, maar ik kan me voorstellen dat het sneller trager van de buis ten opzichte van de messing koppeling een probleem op kan leveren.
Waarom zou die 1.2mm wanddikte te klein zijn? De druk in een systeem met gas-cv t.o.v. een systeem met warmtepomp is toch niet anders?Speedyace schreef op maandag 12 september 2022 @ 07:51:
Denk wel aan de bochten: Gebruik geen haakse knelkoppelingen, maar stromende bochten. Dat zijn meestal de bochten van een pers-systeem.
Over het materiaal: Als je ook wilt koelen zou ik geen stalen CV-buis gebruiken. Als je alleen maar wilt verwarmen is verzinkt staal uiteraard prima, en ook een stuk goedkoper dan koperen buis.
[ Voor 29% gewijzigd door Andrehj op 12-09-2022 12:51 ]
lekken van CV buis heb ik helaas wel meegemaakt bij messing knelkoppelingen, en dat was nog wel door een erkend installateur. Volgens veel fabrikanten horen er dan ook andere knelringen gebruikt te worden dan de standaard messing ringen.Blihi schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:45:
Met staal bedoel ik cv buis ja. Dat is verzinkt staal.
Buigen gaat precies hetzelfde als koper, ook op maat maken gewoon met een pijpsnijder. Messing knelkoppelingen kunnen allemaal zowel op koper als cv buis.
Lekken van koppelingen heb ik nog nooit meegemaakt en roesten doet het nauwelijks, want de zuurstof is snel op in cv water.
En het zuurstof wat er in zit raakt op, klopt, maar waar denk je dat dit heen gaat? Het overgrote deel zal echt niet door de ontluchter verwijnen.
30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp
Bij mijn paneelradiatoren komt de CV aansluiting uit de muur als dunwandig CV buis, waarna ze een messing knel hoekkoppeling gebruikt hebben. Ziet er netjes uit en handig met stofzuigen.format5 schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:23:
[...]
lekken van CV buis heb ik helaas wel meegemaakt bij messing knelkoppelingen, en dat was nog wel door een erkend installateur. Volgens veel fabrikanten horen er dan ook andere knelringen gebruikt te worden dan de standaard messing ringen.
Maar de koppelingen beginnen nu ook te lekken. Strakker zetten werkt niet, en vervangen weet ik nog niet hoe, want ik kan de buis uit de muur niet inkorten.
Ik zou zelf de combi dunwandig staal en messing koppeling niet meer toepassen.
Koperbuis roest bij koelen ook. Wordt harstikke lelijk of je moet van koperpoetsen houden.
Daarnaast zit je ook niet te wachten op waterlekkage op je vloer/ in schacht.
Koelen onder de 17 graden is een illusie bij woningen.
Dit kan alleen als je professionele beugels met (armaflex) inlage en isolatie gebruikt van WP tot afgifte zonder onderbreking en daar een condens afvoer in je afgifte apparaat hebt.
Daarnaast kost koelen met condensatie veel meer energie omdat je niet alleen de luchttemperatuur (voelbare warmte) moet verlagen maar ook de latente. De overgang van damp naar vocht kost erg veel energie.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Ik heb hem juist voorzien van alle bouwtekeningen met Rc-waardes erop en het jaarverbruik van de woning. Tevens aangegeven hoe en waar er wordt verwarmd.DutchWing schreef op maandag 12 september 2022 @ 01:24:
[...]
Ik denk dat de onafhankelijke externe is uitgegaan van 80-90W/m² voor de vloerverwarming + afgifte radiatoren = 11,7kW ongeveer. Maar niet echt heeft gekeken naar gasverbruik, kengetallen / EPC-eis of enige isolatie waarde in dit geval.
De fabrikant is hoogstwaarschijnlijk uitgegaan van kengetallen / EPC-eis tussen de 0,6 en 0,4
Bouwjaar: 2017.
Oppervlakte aangehouden = 135m².
vrijstaande woning = 50W/m².
Benodigde vermogen = 135m² x 50W/m² = 6750W = 6,75kW.
Met 50m² extra zou de fabrikant uitkomen op:
(135m² x 50W/m²) + (50m² x 40W/m²) = 8750W = 8,75kW.
Maar je gebruikt van de 135m² maar 70m² dus de 50m² extra vereffenen elkaar (ongeveer) grofweg gezien.
* Dit laatste deel is natuurlijk zonder rekening te houden met overige variabele
Net nog even uitvoerig overleg gehad en we hebben de ontwerpwaardes wat aangepast; totaal te installeren vermogen komt bij hem nu uit op 6,6kW zonder ventilatieverlies. Als ik de luchtdichtheid van de nieuwe aanbouw nog iets opschroef en evt. nog decentrale WTW in erin zet dan komt het in totaal op 8,4kW uit.
Denk dat ik het gewoon bij de 6,7kW variant hou die de installateur en fabrikant adviseren. Die zijn ondertussen alles nog even aan het dubbelchecken voor me. Op extreem koude dagen ga ik wel gezellig samen met de familie naast de houtkachel zitten
@DutchWing
@MarcoC
@KMarco
@flippy
Bedankt voor het meedenken!
Naalroc in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Grove (eerste) vuistregel is: Gasverbruik[m3] / 200 = WP_Vermogen[kW].
12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.
Wat is hier de reden voor?Andrehj schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:49:
Over het materiaal: Als je ook wilt koelen zou ik geen stalen CV-buis gebruiken.
Heel koud wordt het toch niet met een L/W WP?
Dit topic is gesloten.