Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 151 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.533.622 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:03

TF

bla bla

Proton_ schreef op zondag 4 september 2022 @ 15:36:
@TF Wat zegt de (installatie)handleiding?
Stelling 2 lijkt me niet kloppend.
Je beschrijft opties 1 en 3 uit de OP.
Wat jij wil is WAR met aan/uit naregeling, optie 2 uit OP.
Is er een merktopic met specifiekere kennis?
Helaas is er geen merktopic. Ik heb een warmtepomp die in Nederland niet veel in gebruik is (Atlantic / Fujitsu)

Ik zal komend seizoen het gedrag eens testen want de gebruiksaanwijzing is niet heel duidelijk. Ik denk dat als ik de ruimteinvloed op 100% zet hij ook geen WAR meer gebruikt en daarmee het water tegen zijn maximale waarde aan gaat verwarmen tot de ruimte op temperatuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

K van k schreef op zondag 4 september 2022 @ 23:09:
Hier is de warmtepomp eindelijk aangekoppeld aan de boiler,de boiler draaide al week of 5 a 6 op de panelen, en werd verwarmd door de spiraal.Dus scop 1 op 1.
Nu sinds vrijdag zie ik nog geen verschil in verbruik na opwarmen van het water.
Hoor hem niet draaien, en stuk stiller als airco, dat hij zo stil was had ik niet verwacht. Wel blij mee want woon in stille buurt.
Zat Vanmiddag wel te kijken uhh hij lekt, maar dat was dus aardig condenswater, en in de winter word dit nog meer.
Welke type unit heb je precies?
Misschien staat hij nog op noodbedrijf of hebben ze de backup heater voor CV en SWW niet uitgezet.

[ Voor 59% gewijzigd door DutchWing op 05-09-2022 11:10 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilos128
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06-05 11:29
Zwerius schreef op maandag 5 september 2022 @ 07:51:
[...]

Deze berekening klopt niet.
Het moet zijn (uitgaande van een ruimtetemperatuur van 20°C):
4956 / (55-20)*(40-20) = 2832W
Ik heb 3.6Kw nodig, zouden die ventilatorboosters de oplossing kunnen zijn? https://www.climatebooste...or-radiatorpro-verwarming

Volgens deze website wel! 22°C ruimtetemperatuur aanvoer 40/35...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Nilos128 schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:09:
[...]

Ik heb 3.6Kw nodig, zouden die ventilatorboosters de oplossing kunnen zijn? https://www.climatebooste...or-radiatorpro-verwarming

Volgens deze website wel! 22°C ruimtetemperatuur aanvoer 40/35...
Als je een temperatuurregime van 45/40/20 aanhoudt, dan is je afgifte beneden nog 3680 Watt.

Dan zou ik vervolgens gewoon een stooklijn aanhouden van -10/40 en indien je toch echt de 45 graden nodig hebt, deze wijzigen naar -10/45.

In het ergste geval vervang je de type 22 radiator naar een type 33 radiator.

[ Voor 28% gewijzigd door DutchWing op 05-09-2022 11:21 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:21
DutchWing schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:12:
[...]

Als je een temperatuurregime van 45/40/20 aanhoudt, dan is je afgifte beneden nog 3680 Watt.

Dan zou ik vervolgens gewoon een stooklijn aanhouden van -10/40 en indien je toch echt de 45 graden nodig hebt, deze wijzigen naar -10/45.

In het ergste geval vervang je de type 22 radiator naar een type 33 radiator.
Houdt er wel rekening mee, dat als je naar een temperatuurregime van 45/40/20 gaat, dat de deltaT over de radiator dan nog maar 5°C is. Ontwerp is deltaT van 20°C (90/70/20). Dus er moet 4 keer zo veel water door de radiator en leidingen.
Ik zeg niet dat dat niet kan, want vaak is er wel marge.
Maar hou er rekening mee dat je soms niet alleen radiatoren moet vergroten, maar ook leidingen.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raimundus
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:22
Eerste offerte is binnen van een lokale installateur, geen expert op gebied van warmtepomp installatie:
- rijtjes woning bj 1976
- 63m2 benedenverdieping, waarvan 15m2 vloerverwarming
- oost/west zonnepanelen 14 stuks
- 2200-2500 kWh geschat overproductie
- 2700 kWh standaard jaarlijks consumptie
- 1220 m3 gas (sww en verwarmen) jaarlijks consumptie
- 1050 m3 gas verwarmen (8-15m3 per maand aan sww) jaarlijks
- gezin van 3 personen (eventueel nog 4e in toekomst)

Offerte:
- Aquarea all-in-one HP12kw 3-fase (overkill)
- KIT-ADC12HE8
- Buffertank 100 liter (lijkt mij echt te kort)

* warmtepomp+tank+koelleidingen+stuurstroom a 12650 euro
* installatie a 2900euro
* aanpassen vloerverwarming a 650euro
* cv installatie verwijderen a 600euro

Totaal in btw, excl teruggave 20238 euro

Ik weet dat dit een totaal niet passende offerte is, maar wilde het toch even aanvullen op het forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Zwerius schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:25:
[...]

Houdt er wel rekening mee, dat als je naar een temperatuurregime van 45/40/20 gaat, dat de deltaT over de radiator dan nog maar 5°C is. Ontwerp is deltaT van 20°C (90/70/20). Dus er moet 4 keer zo veel water door de radiator en leidingen.
Maar hou er rekening mee dat je soms niet alleen radiatoren moet vergroten, maar ook leidingen.
Ontwerp is al heel lang geen 90/70/20 meer.

Al ruimte tijd is 75/65/20 de standaard.
Dat geldt ook voor de Superia Super 6.

Als je van 75/65/20 naar 45/40/20 gaat heb je altijd minder volumestroom nodig.

(75/65/20)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vo55DF2D7foeM3wbdk7i2dng6KI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kQEm2JMyj5mVGkFdPiXl09ga.jpg?f=fotoalbum_large

(45/40/20)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B9S2BL4D8Vnyyi6XiY9ubQ9Eiho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5qWI95aw764ESCxQJ1Lq0HPO.jpg?f=fotoalbum_large

Dus nagenoeg altijd kun je wel naar 45/40/20 en iets verzwaren, je komt dan gewoon weer op de volumstroom van 75/65/20 uit.

Dus ik zie geen probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:18
@Raimundus
Buffervat of warmwater vat?

Buffervat is namelijk nog de vraag of je die nodig hebt.
Warm water, lijkt mij ook redelijk laag, maar hangt van jullie gebruik af.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:21
DutchWing schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:24:
[...]

Ontwerp is al heel lang geen 90/70/20 meer.

Al ruimte tijd is 75/65/20 de standaard.
Dat geldt ook voor de Superia Super 6.

Als je van 75/65/20 naar 45/40/20 gaat heb je altijd minder volumestroom nodig.

(75/65/20)
[Afbeelding]

(45/40/20)
[Afbeelding]

Dus nagenoeg altijd kun je wel naar 45/40/20 en iets verzwaren, je komt dan gewoon weer op de volumstroom van 75/65/20 uit.

Dus ik zie geen probleem :)
OK. Ik ben nog van de oude stempel, maar misschien is het huis ook nog uit de tijd dat die waardes wel gehanteerd werden?
Maar als de afkoeling dan geen 20°C meer is (90-70), maar slechts 10°C (75-65), dan heb je dus met 5°C delta T (45-40), nog altijd de helft aan dT dus de dubbele flow (debiet) nodig.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raimundus
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:22
format5 schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:24:
@Raimundus
Buffervat of warmwater vat?

Buffervat is namelijk nog de vraag of je die nodig hebt.
Warm water, lijkt mij ook redelijk laag, maar hangt van jullie gebruik af.
@format5 Er staat letterlijk "buffertank" 100 liter in de offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16-05 21:33
Een offerte van een WP die ik eerder gekregen heb ging voor het berekenen van je SWW gebruik uit van een zomermaand x12. Dit advies zie ik hier ook wel eens langs komen. Dit is toch echter helemaal niet betrouwbaar?

In ons geval douchen we bv in de zomer korter en kouder. Ook gebruiken we het bad nauwelijks wat in de winter wel regelmatig gevuld wordt. Oké niet iedereen heeft een bad, maar het douche verhaal gaat toch wel op voor een gemiddeld gezin lijkt me.

Hoe denken jullie hierover? (Het maakt verder voor de installatie niet veel uit, wel leuk om straks een nuttige inschatting te kunnen maken van je elec. WPB gebruik vs gas voor SWW :) )

PS: of is dit te veel OT voor hier?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:18
Evanrvb schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:45:
Een offerte van een WP die ik eerder gekregen heb ging voor het berekenen van je SWW gebruik uit van een zomermaand x12. Dit advies zie ik hier ook wel eens langs komen. Dit is toch echter helemaal niet betrouwbaar?

In ons geval douchen we bv in de zomer korter en kouder. Ook gebruiken we het bad nauwelijks wat in de winter wel regelmatig gevuld wordt. Oké niet iedereen heeft een bad, maar het douche verhaal gaat toch wel op voor een gemiddeld gezin lijkt me.

Hoe denken jullie hierover? (Het maakt verder voor de installatie niet veel uit, wel leuk om straks een nuttige inschatting te kunnen maken van je elec. WPB gebruik vs gas voor SWW :) )

Uitgaan van de zomermaanden is behoorlijk misleidend. Ik heb dit eens een keer uitgerekend en hieronder zie je het resultaat. Dit is voor 2 personen. Behalve de redenen die je aanvoert, is het ook nog eens zo dat de watertoevoer veel warmer is in de zomer. Mijn scenario geldt voor een CV ketel; wat de impact is bij een WP zou je zelf moeten nagaan. Ik wil alleen maar aangeven dat SWW in de zomer veel minder kost dan in de winter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9yPcO9kvwIhpCZ6P3Gwr5p7Bg5c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/05Oz1GbWG8YQdC3ORjPFQiiT.png?f=user_large

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Zwerius schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:28:
[...]

OK. Ik ben nog van de oude stempel, maar misschien is het huis ook nog uit de tijd dat die waardes wel gehanteerd werden?
De flow blijft nagenoeg gelijk dus ik verwacht zelf dat het wel losloopt, maar altijd even nakijken kan nooit kwaad.
Maar als de afkoeling dan geen 20°C meer is (90-70), maar slechts 10°C (75-65), dan heb je dus met 5°C delta T (45-40), nog altijd de helft aan dT dus de dubbele flow (debiet) nodig.
Dat klopt alleen als je afgifte gelijk blijft.
Maar van 90/70/20 naar 45/40/20 zakt je afgifte met een factor 3,58x omdat je de oppervlakte van je radiator niet vergroot.
Uitzondering de type 22 > 33.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is wel heel erg situatie afhankelijk, in de zomermaanden douche je inderdaad "gemiddeld" gezien met kouder water, maar ook de aanvoertemperatuur van het water is warmer.

Onze kinderen douchen zomers wel vaker dan 's winters, maar zomers gaan we op vakantie, dat doen wij 's winters weer niet.

Als ik kijk naar de afgelopen 5 jaar doen wij per jaar zo'n 2300kWh thermisch voor SWW dat zou +- 190kWh per maand zijn.

Ik zie dat dit in de wintermaanden ruim boven de 200kWh in de maand zit en zomers rond de 150kWh per maand, dus inderdaad zomers minder SWW verbruik.

Bovengenoemde getallen zijn thermische energie, geen elektrische.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
@cville Hoe heb je dit berekend? Ik neem aan dat het een schaal is met ,000? oftewel 14m3 gas etc. Interessant dat je in maart-mei piekt en niet in dec-feb.

@Grolsch aah kijk dat + cville's kaartje bevestigd mijn vermoeden dus. Wij zitten in de zomermaanden zo rond de 6-10m3 gas. Zou in de wintermaanden dus prima zo'n 20m3 kunnen zijn.

Hoe gaat de koevlaas formule hiermee om? Ik weet dat het voor de capaciteit van de WP weinig uitmaakt of die wel of geen SWW moet maken. Maar als ik bv naar mijn gasverbruik kijk (760m3 gemid. afgelopen 2 jaar) Als ik daar dan mijn SWW verbruik afhaal. (laten we zeggen 8*6+20*6=168m3). Dan is mijn verwarmingsgebruik slechts 592. Scheelt in de koevlaasformule een kleine kw (3.7 vs 2.9)

Omdat wij nog een redelijk laag SWW verbruik hebben is het alsnog niet echt de moeite om dit mee te nemen, maar als je bv het dubbele hebt kan het toch wel mee gaan spelen als je een WPB in combinatie met een WP kiest. Of kom ik nu meer op het gebied van mierenmishandeling icm met het kiezen van de capaciteit van een WP? :9

Nogmaals dit is puur hypothetisch vanuit interesse hoor, ik heb mijn WP al besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Evanrvb schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:10:
@cville Hoe heb je dit berekend? Ik neem aan dat het een schaal is met ,000? oftewel 14m3 gas etc. Interessant dat je in maart-mei piekt en niet in dec-feb.
Het was best wel een puzzel. Ik heb als ik me het goed herinner, een InfluxDB query geschreven die uit het 5min gas log het verbruik haalt. Wij douchen 's morgens dus ik kon door de query slim te schrijven, het gasverbruik voor afwassen en koken scheiden van het douchen. Bijna al ons gasverbruik voor SWW is a.g.v. douchen. En ja, 14.000 betekent 14m3 gas/maand. Hopelijk beantwoord dit je vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
cville schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:16:
[...]

Het was best wel een puzzel. Ik heb als ik me het goed herinner, een InfluxDB query geschreven die uit het 5min gas log het verbruik haalt. Wij douchen 's morgens dus ik kon door de query slim te schrijven, het gasverbruik voor afwassen en koken scheiden van het douchen. Bijna al ons gasverbruik voor SWW is a.g.v. douchen. En ja, 14.000 betekent 14m3 gas/maand. Hopelijk beantwoord dit je vraag.
Klinkt inderdaad als een hele puzzel :p leuk gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:32

Ik kan op onze cv ketel zien hoeveel liter warm water per minuut er gebruikt wordt door onze douche (regendouche met mengkraan). Dat is rond de 5 liter per minuut, als we de spaardouche kop gebruiken wordt dat rond de 4 liter. Als je dan bijhoudt hoelang, hoevaak en wanneer er gedouched wordt per dag, en hoelang de opwarm periodes zijn etc dan weet je ongeveer hoeveel liter je nodig hebt. Denk dat je voor een 4 persoons gezin dat elke dag ruim doucht ergens rond de 200-230L uitkomt als je niet te krap wilt uitkomen.

Ah ik lees niet goed, gaat over electriciteits verbruik. Excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-04 14:36
TF schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:29:
[...]

Helaas is er geen merktopic. Ik heb een warmtepomp die in Nederland niet veel in gebruik is (Atlantic / Fujitsu)

Ik zal komend seizoen het gedrag eens testen want de gebruiksaanwijzing is niet heel duidelijk. Ik denk dat als ik de ruimteinvloed op 100% zet hij ook geen WAR meer gebruikt en daarmee het water tegen zijn maximale waarde aan gaat verwarmen tot de ruimte op temperatuur is.
Als je hem 100% op ruimteinvloed zet dan doet hij inderdaad niks meer met de buitentemperatuur sensor. (Hier ook een Atlantic)

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evanrvb
olafmol schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:21:
[...]

Ik kan op onze cv ketel zien hoeveel liter warm water per minuut er gebruikt wordt door onze douche (regendouche met mengkraan). Dat is rond de 5 liter per minuut, als we de spaardouche kop gebruiken wordt dat rond de 4 liter. Als je dan bijhoudt hoelang, hoevaak en wanneer er gedouched wordt per dag, en hoelang de opwarm periodes zijn etc dan weet je ongeveer hoeveel liter je nodig hebt. Denk dat je voor een 4 persoons gezin dat elke dag ruim doucht ergens rond de 200-230L uitkomt als je niet te krap wilt uitkomen.

Ah ik lees niet goed, gaat over electriciteits verbruik. Excuses.
Haha ik zat al een preek te typen, maar zie dat je het aangepast heb ;) Gaat idd niet over liters water gebruik maar m3 gas zomer vs winter om een inschatting te maken van je SWW verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Evanrvb schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:20:
[...]

Klinkt inderdaad als een hele puzzel :p leuk gedaan!
Dank je. Nog even dit: het ging mij om de uiteindelijke conclusie: douchen is 's winters 2 x zo duur als 's zomers :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evanrvb
cville schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:39:
[...]

Dank je. Nog even dit: het ging mij om de uiteindelijke conclusie: douchen is 's winters 2 x zo duur als 's zomers :P
Tja daar kan dan als logische conclusie alleen uit volgen dat je 's winters dus niet doucht en dit compenseert door in de zomer dubbel zo vaak te douchen _O-

Zonder gekheid: bedankt voor de nieuwe inzichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:03

TF

bla bla

Casejunkie schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:26:
[...]

Als je hem 100% op ruimteinvloed zet dan doet hij inderdaad niks meer met de buitentemperatuur sensor. (Hier ook een Atlantic)
Jammer wel. Dat zou dus inhouden dat hij dan altijd set max temp aanvoer maakt. In mijn geval 32 graden.

Hoe heb jij hem staan? Gebruiksaanwijzing geeft een default van 50%

Ik zou liefst willen dat hij op basis van war een aanvoertemp tussen de 25-32 graden maakt. Maar ook dat hij stopt als het binnen op de ingestelde temp is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-04 14:36
TF schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:56:
[...]

Jammer wel. Dat zou dus inhouden dat hij dan altijd set max temp aanvoer maakt. In mijn geval 32 graden.

Hoe heb jij hem staan? Gebruiksaanwijzing geeft een default van 50%

Ik zou liefst willen dat hij op basis van war een aanvoertemp tussen de 25-32 graden maakt. Maar ook dat hij stopt als het binnen op de ingestelde temp is
Ruimte invloed (setting 750) staat helemaal uit.
Ik heb de stooklijn op 0.44 staan.

Ik merkte dat op 100% WAR de temperatuur binnen behoorlijk schommelde. We hadden al een uitbreidingsbord er in laten voor externe aansturing omdat ik wel fan ben van home domotica.

Intussen laten we een Honeywell HomeEvo de warmtepomp in en uit schakelen en als hij in geschakeld is dan gaat hij dus 100% WAR draaien totdat de thermostaat hem weer uitschakelt.

Planning is dat we over een tijd nog een buffervat gaan plaatsen en dan zoneverwarming gaan toepassen. We hebben momenteel de uitdaging dat onze kelder in de zomer te koel blijft terwijl de rest van de woning totaal geen verwarming nodig heeft.

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!
K van k schreef op zondag 4 september 2022 @ 23:09:
Hier is de warmtepomp eindelijk aangekoppeld aan de boiler,de boiler draaide al week of 5 a 6 op de panelen, en werd verwarmd door de spiraal.Dus scop 1 op 1.
Nu sinds vrijdag zie ik nog geen verschil in verbruik na opwarmen van het water.
Hoor hem niet draaien, en stuk stiller als airco, dat hij zo stil was had ik niet verwacht. Wel blij mee want woon in stille buurt.
Zat Vanmiddag wel te kijken uhh hij lekt, maar dat was dus aardig condenswater, en in de winter word dit nog meer.
Je bedoelt dat je buitenunit condenswater produceert bij een SWW-run?
Dat is wel gek. Gister lag hier overdag de buitentemperatuur rond de 27 graden en het dauwpunt varieerde van 17 graden rond 12 uur naar 14 graden rond 18 uur.
Onder die condities zou er geen condens geproduceerd moeten worden. Was een te lage verdamper-temperatuur niet een aanwijzing voor te weinig koudemiddel?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
TF schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:29:
Ik heb dat merk hier toch al geregeld langs zien komen. Juist bij een zo weinig voorkomend merk is een merktopic extreem handig. Je kunt er toch gewoon een maken? Kijk bij de andere merktopics hoe de TS is opgebouwd (die van Valliant en Mitsubishi zitten al aardig in elkaar) en maak ook zoiets. Daar ga je de komende jaren (zolang je die WP hebt) nog veel plezier voordeel van hebben.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
cville schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:39:
Daar kan ik me bij aansluiten, hier mijn data van sinds ik nauwkeurig meet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SlDRDjG-OfrltkGtv_N0JFDWod8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BJ21RA81oeKNJDJEnCSqg9gC.png?f=user_large
Zomermaanden elektrisch ongeveer een factor 2 lager dan de wintermaanden. Augustus was vanwege de vakantie extreem laag.
Overigens kost douchen ook water. Dat is met € 1.02 (Vitens) + € 1.79 (Rioolheffing gemeente) = €2.81/m³ ook niet bepaald goedkoop, en volgens mij per douchebeurt nog duurder dan de stroom. (Sorry, even geen zin om dat precies uit te rekenen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:43

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Andrehj , @cville Bij mij is het zo dat het koude water in de winter ook echt koud is (ca. 8-10°C) en in de zomer nogal warm (ca. 18-20°C of hoger op dit moment) zeker voor de eerste 50 liter uit de koudwaterkraan. Dit scheelt natuurlijk bij de warmwaterbereiding (thermisch).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Deva]
  • Laatst online: 15-05 21:59
Mijn oog is ook gevallen op een Daikin Altherma, alleen blijkt nu dat geen enkele installateur meer nieuwe klanten aanneemt…

Zit er zwaar aan te denken om er 1 te importeren (climamarket). Iemand nog tips om toch een installateur op te kunnen snorren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15:10
[Deva] schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:00:
Mijn oog is ook gevallen op een Daikin Altherma, alleen blijkt nu dat geen enkele installateur meer nieuwe klanten aanneemt…

Zit er zwaar aan te denken om er 1 te importeren (climamarket). Iemand nog tips om toch een installateur op te kunnen snorren?
Waar woon je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Deva]
  • Laatst online: 15-05 21:59
Regio Zwolle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronaldvdijk
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10-05 12:08
Ronald.42 schreef op zondag 4 september 2022 @ 20:25:
[...]

Wat voor materiaal is die boiler? Als het rvs is en je gaat er gelijk op met verzinkt staal dan zal dat snel gaan coroderen.

Ik heb dat hier ook gezien met een rvs wisselaar waar ik een rvs 1 1/4 sok op had met daarin een stalen verzonken verloop ring van 11/4 naar 3/4

Die verloop ring was in een paar jaar tijd aardig af gevallen maar nog niet lek.

En dit was in dood cv water.

Zit nu een rvs verloopring in met een messing puntstuk en daar mankeerde na 8 plus jaar nog helemaal niks aan.
Hebben jullie ook de messing koppelingen ingepakt met tape/plakband en vervolgens isolatie eromheen? Ik las op warmtepomp weetjes een verhaal over spanningscorrosie. Op zich een duidelijk verhaal, maar houd iedereen zich hier aan?

Mitsubishi Puz-wm112yaa + ERPT30X-VM2ED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 11:18 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22:08

K van k

18x 400 wp oost-west

Dutch wing
Was laatste weken gewend dat hij 10 kwh per dag pakte voor spiraal en dat dan in de meterkast daar op11 kwh draaide. Dus 1 op 1.
Maar liggen zoveel panelen op het dak dat je het nu niets eens merkt. Hij pakt nu 1.8 kwh als ik vanaf vrijdag kijk voor warm water, 5 personen die douchen. Blij dat de warmtepomp er nu op zit.Viessman is het, mijn installateur, en de monteur van viessmann zelf hebben hem in bedrijf gesteld.
Had niet verwacht dat het zo stil zou zijn, flinke dempers onder. Alleen op vollast zou je 30 db moeten horen dacht ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Zwerius schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:25:
[...]

er is niemand die zegt of radiatoren heeft ontwopen op een dt van 20. dat is wat door de fabrikanten bedacht is om gasketels enigsinds efficient te houden en iets van een standaard te ontwikkelen voor afgifteberekeningen. dus dat hele feest is simpelweg niet van toepassing op een warmtpeomp. die heeft daar gewoon schijt aan. een lagere dt is alleen maar beter omdat je dan ook een lagere watertemperatuur aan hoeft te houden voor dezelfde afgifte. als jouw gasketel 50/30/20 doet kan je exact dezelfde afgifte halen door 41/39/2 te draaien wat je grofweg 15% energie bespaart. je hebt daar alleen meer liters voor nodig, en laat daar nu net een warmtepomp heel goed in zijn. de enigste limiet is hoeveel je leidingen kunnen hebben tot je ze gaat horen. maar de meeste <16mm zonder haakse bochten kunnen makkelijk 5L/min aan. doorgaans genoeg voor een dt van minder dan 5 graden.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 05-09-2022 23:11 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15:10
Je zou Pola techniek in Zevenaar kunnen proberen. Weet niet wat hun werkgebied is, maar ze doen Daikin. Schimmel techniek in Barneveld is een grote en schijnbaar goede partij, maar hebben volgens mij wel een tijdelijke stop. Daikin Altherma een split, dus zelf installeren ligt niet voor de hand…

NB. Ik merk dat er niet zo vaak namen worden genoemd van installateurs, maar ik doe het hier toch maar, omdat ik zelf dergelijke informatie ook altijd wel fijn vind om te lezen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Anomi schreef op maandag 5 september 2022 @ 23:14:
[...]

Je zou Pola techniek in Zevenaar kunnen proberen. Weet niet wat hun werkgebied is, maar ze doen Daikin. Schimmel techniek in Barneveld is een grote en schijnbaar goede partij, maar hebben volgens mij wel een tijdelijke stop. Daikin Altherma een split, dus zelf installeren ligt niet voor de hand…
Altherma is een verzamelnaam voor hun serie.
Altherma 3 R is split.
Altherma 3 M is monoblock met alles in de buitenunit.
Altherma 3 H MT en H HT zijn monoblocks met wandbinnenunit/cilinderbinnenunit.
NB. Ik merk dat er niet zo vaak namen worden genoemd van installateurs, maar ik doe het hier toch maar, omdat ik zelf dergelijke informatie ook altijd wel fijn vind om te lezen…
We kunnen allemaal wel installateurs opnoemen, maar als ze niks bij mij/jou hebben geplaatst heb je weinig aan deze informatie.
Dat is hetzelfde als op Google > warmtepomp installateur regio ……. > zoek.
Ook kun je dit soort vragen beter stellen in de merk specifieke topics :)

[ Voor 34% gewijzigd door DutchWing op 06-09-2022 00:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:41

Rzaan

Altijd zoekende

DutchWing schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 00:25:
We kunnen allemaal wel installateurs opnoemen, maar als ze niks bij mij/jou hebben geplaatst heb je weinig aan deze informatie.
Dat is hetzelfde als op Google > warmtepomp installateur regio ……. > zoek.
Ook kun je dit soort vragen beter stellen in de merk specifieke topics :)
Je hebt gelijk.
Maar het zou wel fijn zijn als mensen die daadwerkelijk iets hebben laten installeren namen van hun installateurs in de merkgebonden topics achterlaten.
Met dan daarbij natuurlijk of ze tevreden waren of ontevreden, en de regio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1wouterb
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-03 07:00
Tweakers,

Vraagje.. voor het bepalen van de capaciteit van een all electric warmtepomp met de koevlaasformule trek je dan het gasverbruik voor sww van de waarde af? Mijn schoonzus verbruikt totaal 1200M3 gas waarvan (schrik niet) 450M3 verantwoordelijk is voor het maken van sww. Je zou dan uitkomen op een capaciteit van 1200-450=750 x 8 / 1650 = 3,63 kW bij -10. met sww 1200 x 8 / 1650 = 5,8 kW. Redenatie is dat verwarming en maken sww nooit gelijktijdig gebeurd dus lijkt het me onzinnig om het gasverbruik voor sww mee te nemen in de formule.

Situatie nieuwbouw 2018 overal VV. Voor sww willen zij een groot vat van 400 ltr plaatsen.

Een douche WTW plaatsen gaat helaas niet meer ivm nieuw geplaatste badkamer en 125 standleiding in koof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21:53
1wouterb schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:05:
Tweakers,

Vraagje.. voor het bepalen van de capaciteit van een all electric warmtepomp met de koevlaasformule trek je dan het gasverbruik voor sww van de waarde af? Mijn schoonzus verbruikt totaal 1200M3 gas waarvan (schrik niet) 450M3 verantwoordelijk is voor het maken van sww. Je zou dan uitkomen op een capaciteit van 1200-450=750 x 8 / 1650 = 3,63 kW bij -10. met sww 1200 x 8 / 1650 = 5,8 kW. Redenatie is dat verwarming en maken sww nooit gelijktijdig gebeurd dus lijkt het me onzinnig om het gasverbruik voor sww mee te nemen in de formule.

Situatie nieuwbouw 2018 overal VV. Voor sww willen zij een groot vat van 400 ltr plaatsen.

Een douche WTW plaatsen gaat helaas niet meer ivm nieuw geplaatste badkamer en 125 standleiding in koof.
Dat is inclusief sww omdat de wp op koude winterdag max 24u heeft om verliezen aan te vullen, verwarming en sww.

Neem 5 kW en een zuinige douchekop zoals niebla 5l. Dan is 300l sww vat mss ook wel voldoende. Bespaart veel (aanschaf materiaal, continu energie en water)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1wouterb
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-03 07:00
rupie99 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:30:
[...]

Dat is inclusief sww omdat de wp op koude winterdag max 24u heeft om verliezen aan te vullen, verwarming en sww.

Neem 5 kW en een zuinige douchekop zoals niebla 5l. Dan is 300l sww vat mss ook wel voldoende. Bespaart veel
Dank. Mijn oog is gevallen op een LG monoblok HM051MR U44 vanwege gunstige levertijden. Levert bij -15 nog 5,5kW en voor sww nog 5,23kW. Dat zou dus goed moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-05 14:04
@cville je geeft aan dat zomer *12 niet juist is maar ik heb zelf een nefit easy en die splits cv en SWW gasverbruik in de app. Geen idee hoe betrouwbaar dit is (en dit was met een boilervat van 120l op een onverwarmde zolder) en toch lijkt dit redelijk stabiel. Terwijl de logica zou zeggen dat het boilervat in de winter meer transmissie verlies zou hebben (immers de omgeving is kouder) en wat jij aangeeft wellicht ga je in de winter meer en vaker in een voller warmer bad.

Ik zie dit bij ons niet terug, echter ik weet ook niet hoe de easy dit meet (aan de hand van de stand van de driewegklep zou kunnen).

ik bedoel dit niet als "ik weet het beter" maar ik zie gewoon een redelijk constant SWW gasverbruik met bovenstaande opmerkingen.

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
Fantastic_fox schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:45:
@cville je geeft aan dat zomer *12 niet juist is maar ik heb zelf een nefit easy en die splits cv en SWW gasverbruik in de app. Geen idee hoe betrouwbaar dit is (en dit was met een boilervat van 120l op een onverwarmde zolder) en toch lijkt dit redelijk stabiel. Terwijl de logica zou zeggen dat het boilervat in de winter meer transmissie verlies zou hebben (immers de omgeving is kouder) en wat jij aangeeft wellicht ga je in de winter meer en vaker in een voller warmer bad.

Ik zie dit bij ons niet terug, echter ik weet ook niet hoe de easy dit meet (aan de hand van de stand van de driewegklep zou kunnen).

ik bedoel dit niet als "ik weet het beter" maar ik zie gewoon een redelijk constant SWW gasverbruik met bovenstaande opmerkingen.
Ik kan je observaties niet verklaren maar er zijn fundamentele redenen waarom SWW 's winters meer energie kost. Zo is de water toevoer aanmerkelijk kouder in de winter. Ik zal later kijken of ik de data eenvoudig kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Is er hier iemand die in de regio midden-limburg nog een installateur weet die nog klanten aan neemt en niet direct nee zegt als je nog radiatoren hebt?

Mijn eigen cv monteur gaat eerst bij hem zelf een daikin altherma aansluiten echter hij heeft vloerverwarming en hij zegt dat hij eerst zelf wil testen hoe goed het werkt voordat hij over gaat naar installaren bij klanten (en zeker zonder vloerverwarming twijfelt hij heel erg).

Ik kan eventueel zelf de juiste WP (daikin) wel regelen verwacht ik indien er niets voorradig is (maar dit moet ik nog even checken bedenk ik me net).

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
@Fantastic_fox

Hierbij de water temperatuur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a31kwC7AmTWOt8Oh6DpW-LYWkNU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SyaT9x2boilNW99DPfdVlavR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@cville dit sluit inderdaad wel aan bij de logica die ik zelf had (en het transmissie verlies wat hoger is in de winter bij een boiler.

Ik denk dat mijn observatie dan verstoort is door de meet onnauwkeurigheid van de thermostaat app!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-05 13:19
Ronaldvdijk schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:40:
[...]

Hebben jullie ook de messing koppelingen ingepakt met tape/plakband en vervolgens isolatie eromheen? Ik las op warmtepomp weetjes een verhaal over spanningscorrosie. Op zich een duidelijk verhaal, maar houd iedereen zich hier aan?
Ik twijfel hier ook over, wilde net deze vraag hier stellen :)
Ronald.42 schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:44:
[...]

Ik doe niet aan koelen met de wp.
Dus nee ik heb niks met plakband gedaan.
Ik ook niet, maar ik lees steeds meer verhalen over de corrosieve eigenschappen van vochtige leidingisolatie.

Preventief inpakken lijkt me dan best zinvol. De technische installatie staat in een verder onverwarmde schuur, dus vocht is daar meer aanwezig dan binnen.

Heeft inpakken ook nadelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 11:19 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

In zulke ruimtes is het normaal dat alles volledig hermetisch ingepakt word in armaflex. Dan weet ie zeker dat het goed blijft.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-05 11:15
De warmtepomp is hier inmiddels geleverd en ik ben het een en ander aan het voorbereiden voor de installatie. Nu kom ik het puntje 'expansievat' tegen.

In de installatiehandleiding staat dat de binnenunit een ingebouwd expansievat heeft van 8 liter. Er staat ook een formule in om uit te rekenen hoe groot het vat moet zijn.

Ik heb +/- 185 m2 vloerverwarming uitgevoerd met 16mm buis. De inhoud daarvan is zo'n 170 liter (8 m buis per m2 = 1500 meter maal 6*6 mm * pi= 170 liter). Daarnaast zit er in het primaire circuit nog zo'n 40 meter buis met een binnendiameter van 20mm, dus 12 liter en een buffervat van 50 liter. Totaal dus iets meer dan 230 liter.

Ik ga stoken met Ta=35, maar natuurlijk gaat het SWW op 55 graden. Zo te lezen zou bij een inhoud van 230 liter het expansievat van 8 liter ruim voldoende zijn.

Maak ik nu nog ergens een denk- of rekenfout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:40
@Blihi waarom SWW op 55 graden? Eenmaal per week naar 60 wegens legionella is prima.

Continu naar 55 graden werken is killing voor je COP op je SWW. Geloof dat er hier een COP van 2,1 of 2,2 uit kwam toen het SWW telkens naar 52 graden gebracht werd (en wekelijks legionella run). Dit om nog ruim te kunnen douchen na een (groot) bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Blihi schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:48:
De warmtepomp is hier inmiddels geleverd en ik ben het een en ander aan het voorbereiden voor de installatie. Nu kom ik het puntje 'expansievat' tegen.

In de installatiehandleiding staat dat de binnenunit een ingebouwd expansievat heeft van 8 liter. Er staat ook een formule in om uit te rekenen hoe groot het vat moet zijn.

Ik heb +/- 185 m2 vloerverwarming uitgevoerd met 16mm buis. De inhoud daarvan is zo'n 170 liter (8 m buis per m2 = 1500 meter maal 6*6 mm * pi= 170 liter). Daarnaast zit er in het primaire circuit nog zo'n 40 meter buis met een binnendiameter van 20mm, dus 12 liter en een buffervat van 50 liter. Totaal dus iets meer dan 230 liter.

Ik ga stoken met Ta=35, maar natuurlijk gaat het SWW op 55 graden. Zo te lezen zou bij een inhoud van 230 liter het expansievat van 8 liter ruim voldoende zijn.

wat moet met zon systeem met een buffertank?

en ja, ik zou een expansievaatje erbij drukken ergens. hoe geen grote te zijn. mar dat voorkomt grote bewegiingen van het membraan en dan leeft het expansievat langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-05 15:46

Superbeagle

Always smile

[…]
Vvw:
D=16 mm buis = 14 12 mm buis inwendig = 0,14 dm
h=8 m = 80 dm

Volume = π/4 x D² x h = 0,785 x 0,0196 0,0144 x 80 = 1,23 0,905 dm³ = 1,23 0,905 l per m²
1,23 0,905 x 185 ≈ 228 167 l

Buis:
D=20 mm buis inwendig = 0,2 dm
h=40 m = 400 dm

Zelfde formule als hierboven geeft:
0,785 x 0,04 x 400 ≈ 13 dm³ = 13 l

Totaal vvw + buis + buffervat = 228 167 + 13 + 50 = 291 230 l

Met 12 mm is het inderdaad iets meer dan 230. 2 mm dunner scheelt 60 liter.

[ Voor 10% gewijzigd door Superbeagle op 06-09-2022 22:39 . Reden: 16 mm buis is 12 mm inwendig ipv 14 mm ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
@Superbeagle Ik meen dat de buis een dikte van 2 mm had, dus vandaar 12 als diameter. Met 14 kom je inderdaad iets meer uit.

De inhoud van de binnenunit zelf is overigens ook nog 12 liter volgens de handleiding, dus dan kom je op 303 liter uit.

@flippy De 50 liter buffer vormt samen met de bovenste balken van de verdelers het primaire circuit. Dat moet minstens 20 liter zijn, maar dat 50 liter buffervat staat er al, dus dat blijft gewoon staan. Ik weet dat niet iedereen hier voor mengverdelers is, maar laten we even de discussie over het nut (of de noodzaak) van mengverdelers bij een volledig nageregeld systeem niet voeren.

@Noord27 Dat moeten we nog bekijken als de installatie eenmaal staat. De huidige CV ketel levert water van 45 graden aan de douche en dat gaat prima. Minder kan zelfs ook nog (maar dat lukt de CV niet, want dan gaat ie pendelen tijdens douchen).

@flippy Jij zegt eigenlijk: gewoon het bestaande expansievat laten hangen als het niet in de weg hangt. Het kan nooit kwaad om teveel te hebben. Daar zit natuurlijk ook wat in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zit een beetje met de plaats van de vvw verdeler op de BG. Betreft 12 groeps verdeler. De huidige verdeler van de bijverwarming (HoH 20cm) staat in de (inpandige) garage. Nieuwe verdeler bij voorkeur op dezelfde plek (met nieuwe 32mm geïsoleerde leidingen), maar kan ook een ruimte in de woonkamer vrijmaken. Ik woon hier pas net maar gezien de kieren onder de garagedeur verwacht ik dat het daar flink afkoelt in de winter. Warmtepomp adviseur zegt geen enkel probleem, kastje eromheen en klaar.
Wat denken jullie, kan het kwaad in de niet-verwarmde (behalve van de woning zelf) garage?
Muren en dak ed van de garage zijn wel geïsoleerd, het is alleen de dubbele deur die tocht.

Morgen worden de nieuwe leidingen gelegd :)

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 06-09-2022 20:51 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Blihi schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 20:38:

@flippy De 50 liter buffer vormt samen met de bovenste balken van de verdelers het primaire circuit. Dat moet minstens 20 liter zijn, maar dat 50 liter buffervat staat er al, dus dat blijft gewoon staan. Ik weet dat niet iedereen hier voor mengverdelers is, maar laten we even de discussie over het nut (of de noodzaak) van mengverdelers bij een volledig nageregeld systeem niet voeren.

@flippy Jij zegt eigenlijk: gewoon het bestaande expansievat laten hangen als het niet in de weg hangt. Het kan nooit kwaad om teveel te hebben. Daar zit natuurlijk ook wat in.
ik vraag me gewoon af waarom je met zon installatie uberhaupt met open verdelers (door de installateur) aangesmeerd zijn, de nut en noodzaak is er gewoon niet. het kost je gewoon efficentie doordat je met te hoge temperaturen moet stoken. het kost je geld. en dat buffervat is ook gewoon glashard weggegooid geld met zoveel liters en afgifte.

hoewel het er ongetwijfeld vet uitziet met al die naregelingen kost het gewoon onnodig geld in bedrijf. en dat is zonde. het idee van naregeling om geld te besparen en/of buffertanks op grote vloerverwarningsystemen is iets van de gasketel-jongens die nog in 1980 denkwijzes zitten. het is simpelweg niet van toepassing op warmtepompen in reguliere neerlansche woningen. als efficientie een doel is (niet nu maar wel later als je de boel wilt finetunen) moet dat gewoon allemaal eruit. dat is gewoon iets waar je rekening mee moet houden.

fun fact: op een systeem met naregeling kan je ook gewoon gesloten verdelers zetten.

en ja, expansievaten gewoon laten zitten. te weinig is gewoon

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 06-09-2022 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog

Je kunt een berekening maken op deze website:
https://www.wtcb.be/exper...-sanitaire-expansievaten/

Worst case is natuurlijk een koud vat van 15 graden naar je ingestelde legionella-temperatuur. Ik zit op een 18 liter vaatje bij 300 boilervat.

Voordruk instellen op 0,2 bar onder je normale leidingdruk, en je vat werkt optimaal :)

Let er wel op dat je een doorstroomexpansievat neemt. De goedkopere SWW-expansievaten zijn niet-doorstroombaar en daardoor niet geschikt voor deze setting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldvdijk
Zwartoog schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:19:
[...]

Ik twijfel hier ook over, wilde net deze vraag hier stellen :)

[...]

Ik ook niet, maar ik lees steeds meer verhalen over de corrosieve eigenschappen van vochtige leidingisolatie.

Preventief inpakken lijkt me dan best zinvol. De technische installatie staat in een verder onverwarmde schuur, dus vocht is daar meer aanwezig dan binnen.

Heeft inpakken ook nadelen?
Ik las verhalen over inpakken met gas tape, helaas had ik dat niet thuis op het moment dat ik ermee bezig was. Uiteindelijk heb ik van die tape gebruikt die je met verschillende kleurtjes kunt kopen. Rood, blauw, geel-groen. Vervolgens de schuim isolatie buizen van heima er omheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Ronaldvdijk schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 21:20:
[...]

Ik las verhalen over inpakken met gas tape, helaas had ik dat niet thuis op het moment dat ik ermee bezig was. Uiteindelijk heb ik van die tape gebruikt die je met verschillende kleurtjes kunt kopen. Rood, blauw, geel-groen. Vervolgens de schuim isolatie buizen van heima er omheen.
PVC-tape of isolatietape?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldvdijk
Isolatie tape

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-05 10:19
Blijkbaar is leidingwater in regio oost brabant structureel 2-3 graden warmer dan in hartje randstad. In de winter zit ik op 8-9 graden en in zomer op max 20. Toch interessant feitje voor vergelijken SWW kWhs want ook mijn SWW verbruik in de zomer is bijna de helft tov de winter bij ong een gelijk aantal SWW-liters

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
flippy schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 20:52:
[...]

ik vraag me gewoon af waarom je met zon installatie uberhaupt met open verdelers (door de installateur) aangesmeerd zijn, de nut en noodzaak is er gewoon niet. het kost je gewoon efficentie doordat je met te hoge temperaturen moet stoken. het kost je geld. en dat buffervat is ook gewoon glashard weggegooid geld met zoveel liters en afgifte.
Lang verhaal. Nieuwbouwwoning met CV ketel in 2020 opgeleverd door een eersteklas prutser. De CV installatie sloeg werkelijk nergens op, was hydraulisch instabiel en stond in de kneiterhete zomer van 2020 volle bak te stoken met een stooklijn op 80 graden.

Voor het eerste stookseizoen is de installatie aangepast, met hulp van Tweakers, naar een hydraulisch stabiele installatie. Daarbij is zoveel mogelijk gebruik gemaakt van de bestaande installaties, want er is geen enkele mogelijkheid om leidingen toe te voegen. Die 50 liter buffer is er toen al in gekomen om de installatie stabiel te krijgen.

De kosten hiervoor zijn overigens toentertijd netjes door de aannemer vergoed, want de installateur had wel op meer plaatsen de boel fout gedaan (domste fout: alle thermische motoren waren 24 volt versies, die allemaal op een 230 volt regelaar zaten. Die hebben ze dus in alle woningen, overal moeten vervangen, maar pas nadat ik ze er op wees).

Ik heb twee stookseizoenen gedraaid met de CV aanvoertemperatuur (dus, in de gasketel) op 35 graden. Dat gaat prima (retour +/- 30 graden). Minder dan 35 graden lukt waarschijnlijk ook wel maar dan moet het debiet omhoog en dat kan de CV ketel niet aan omdat de pomp al aan zijn max zit. Mocht je interesse hebben, ik heb data op 30 seconde niveau van praktisch alles in de installatie.

In de laatste paar maanden heb ik dat ook nog eens gedaan met de naregeling op een periode van 4:15 uur (maximum is 255 minuten), dat past ook beter bij de wensen van een WP: langere stooksessies. Ook dat gaf geen problemen.

De installateur die de warmtepomp levert heeft me helemaal niets aangesmeerd. Hij heeft juist exact geleverd waar ik om gevraagd heb en was heel blij met het feit dat hij niet zelf alles uit hoefde te leggen.
hoewel het er ongetwijfeld vet uitziet met al die naregelingen kost het gewoon onnodig geld in bedrijf. en dat is zonde. het idee van naregeling om geld te besparen en/of buffertanks op grote vloerverwarningsystemen is iets van de gasketel-jongens die nog in 1980 denkwijzes zitten. het is simpelweg niet van toepassing op warmtepompen in reguliere neerlansche woningen. als efficientie een doel is (niet nu maar wel later als je de boel wilt finetunen) moet dat gewoon allemaal eruit. dat is gewoon iets waar je rekening mee moet houden.
Dit is niet in het algemeen waar. Een open verdeler waarvan de pomp hetzelfde debiet draait als de CV aanvoer gedraagt zich hydraulisch als een gesloten verdeler met weerstand 0. Je bent dan alleen de stroom voor de pomp kwijt, maar de primaire pomp hoeft minder hard te werken, dus dat zal lood om oud ijzer zijn. Er wordt dan dus ook niet gemengd en de temperatuur die de vloer in gaat is gelijk aan de WP aanvoer.

Juist in mijn geval, waarbij de leidingdiameter tussen ketel en verdeler niet optimaal is (+/- 15 lengte, Reahau 25 leidingen in beton gestort. De binnendiameter is dus maar +/- 18 mm), kan een open verdeler met eigen pomp een uitkomst zijn. De interne pomp van de WP zou anders wel eens moeite kunnen hebben met het overwinnen van de leidingweerstand. In zo'n geval is er dus wel noodzaak voor een open verdeler.

Ook het feit dat een buffer niet nodig is, is in mijn geval onjuist. De systeeminhoud van de kleinste vloerlus is niet genoeg. Het minimum is volgens de handleiding 20 liter en dat zit daar niet in.
fun fact: op een systeem met naregeling kan je ook gewoon gesloten verdelers zetten.
Klopt. Naregeling is overigens niet omdat het er mooi uit ziet. Het zou simpelweg onmogelijk zijn om het hele huis aan de hand van 1 referentieruimte op temperatuur te houden.

De woning ligt dusdanig (vrijstaand, zon draait er omheen en geeft dus ieder moment van de dag warmte op een ander gevel) en heeft dusdanig veel glas dat verwarming gedurende de dag steeds op andere plekken nodig is. Bijvoorbeeld: De badkamer ligt het minst gunstig. Die heeft 's winters nooit direct zonlicht en moet wel warm gehouden worden. De woonkamer heeft volle bak zon op ruim 20 m2 glas van zonsopkomst tot 14:00, dus die warmt ook 's winters ver door. De slaapkamers houden we op 19 graden, en hebben zelden warmtevraag. Alleen als het echt stervenskoud is buiten wel, maar afhankelijk van welke het is heb je of 's morgens of 's middags warmte nodig omdat de zon de rest doet.

Er is dus geen referentieruimte te definieren. Ook is het niet mogelijk om gewoon een lus met voldoende inhoud open te laten en deze altijd mee te laten draaien (de badkamer is daarvoor te klein en elke ander lus zou overshoot creeren in de betreffende ruimte).

Ook is de vloerverwarming die hier ligt een vrij snel systeem. Geen enorme betonplaat die vanuit de kern warm gehouden wordt, maar een relatief dunne anhydrietvloer die geisoleerd is gelegd van de betonnen onderconstructie. De vloer wordt dus vrij snel warm en koel ook vrij snel weer af.

De volledige naregeling heeft dus ook gewoon nut in dit geval.
en ja, expansievaten gewoon laten zitten. te weinig is gewoon
Top, thanks.

PS. Er komt een warmtemeter in, en alle groepen hebben een kWh meter, dus ik kan straks in ieder geval exact melden wat de COP is en hoe vaak de bijverwarming in de binnenunit of op de boiler aan springt.

[ Voor 12% gewijzigd door Blihi op 07-09-2022 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Zwartoog schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 21:09:
[...]

Worst case is natuurlijk een koud vat van 15 graden naar je ingestelde legionella-temperatuur. Ik zit op een 18 liter vaatje bij 300 boilervat.

Voordruk instellen op 0,2 bar onder je normale leidingdruk, en je vat werkt optimaal :)

Let er wel op dat je een doorstroomexpansievat neemt. De goedkopere SWW-expansievaten zijn niet-doorstroombaar en daardoor niet geschikt voor deze setting.
Thanks, maar het ging om CV zijdig. In het watercircuit is een SWW-expansievat niet rendabel. Die dingen zijn behoorlijk prijzig en met het beetje water dat je verspilt langs het overdrukventiel verdien ik dat niet terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Zwartoog schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 21:09:
[...]

Of ik doe iets fout, of de tool doet iets fout.

1 400L boiler
2 50 graden ontwerp temo
3 veiligheidsventiel 6 bar of 8 bar (kan ik nu even niet na kijken).
4 waterdruk 5 bar
5 Hoogteverschil 1m

Volgens deze tool heb ik met de volgende veiligheidsventielen de volgende minimale volumes nodig.
6 bar ->16L
7 bar -> 46,8L
8 bar -> 24,5L

Deze verhoudingen lijken mij toch wel fout.
Veiligheids ventiel lager betekend in mijn beleving juist een groter volume nodig. Immers wil je zo min mogelijk verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Blihi schreef op woensdag 7 september 2022 @ 07:43:
[...]

Thanks, maar het ging om CV zijdig. In het watercircuit is een SWW-expansievat niet rendabel. Die dingen zijn behoorlijk prijzig en met het beetje water dat je verspilt langs het overdrukventiel verdien ik dat niet terug.
Ik ben het nu weer eens opneiuw aan het bekijken aangezien Watts tegenwoordig best betaalbare vaten heeft (25L €75,-)
Misschien dat het daarmee interessanter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
format5 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 08:27:
[...]

1 400L boiler
2 50 graden ontwerp temo
4 waterdruk 5 bar
5 Hoogteverschil 1m

Volgens deze tool heb ik met de volgende veiligheidsventielen de volgende minimale volumes nodig.
6 bar ->16L
7 bar -> 46,8L
8 bar -> 24,5L

Veiligheids ventiel lager betekend in mijn beleving juist een groter volume nodig. Immers wil je zo min mogelijk verliezen.
Hmm, vaag ding dan :/ Maar een waterdruk van 5 bar is erg hoog, is in NL normaal maar 3 bar. Zit je in België? Maar als je dan een veiligheidsventiel op 6 bar zet, dan heb je ook nauwelijks speelruimte. Hij geeft ook een melding dat je een drukreduceerventiel moet plaatsen.

Misschien dat pro's hier iets zinnigs over kunnen zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Zwartoog schreef op woensdag 7 september 2022 @ 08:43:
[...]

Hmm, vaag ding dan :/ Maar een waterdruk van 5 bar is erg hoog, is in NL normaal maar 3 bar. Zit je in België? Maar als je dan een veiligheidsventiel op 6 bar zet, dan heb je ook nauwelijks speelruimte. Hij geeft ook een melding dat je een drukreduceerventiel moet plaatsen.

Misschien dat pro's hier iets zinnigs over kunnen zeggen?
Nee, zit gewoon in nederland.
Maar ik zit waar de hoofdleiding het dorp binnen komt.
Druk is daardoor blijkbaar hoger. Max gemeten druk is 5,5bar, min druk sinds 2015 is 3,4bar (hittegolf 2020)
Normaal is de druk 4,8 tot 5 bar. Waarbij brabant water als acceptabele max 5 bar geeft.

Tot op heden heb ik er geen problemen mee gehad, en bevalt het wel altijd druk te hebben O-)

[ Voor 5% gewijzigd door format5 op 07-09-2022 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
format5 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 08:40:
[...]

Ik ben het nu weer eens opneiuw aan het bekijken aangezien Watts tegenwoordig best betaalbare vaten heeft (25L €75,-)
Misschien dat het daarmee interessanter wordt.
Toch nog eens naar kijken dan. Ben alleen wel een beetje bang voor drukverlies. Het leidingwerk is door de nieuwbouwprutser vrij minimaal uitgevoerd en zo'n doorstroomboiler levert weer extra weerstand op. De koud water van de meterkast naar boven is uitgevoerd als 20mm Rehau. Dat heeft een binnendiameter van 14.2 mm 8)7
format5 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 08:27:
[...]

1 400L boiler
2 50 graden ontwerp temo
4 waterdruk 5 bar
5 Hoogteverschil 1m

6 bar ->16L
7 bar -> 46,8L
8 bar -> 24,5L

De handleiding van mijn Toshiba boiler geeft de volgende aanbevolen groottes:
150 liter 12 liter vat
210 liter 18 liter vat
300 liter 24 liter vat

Dus voor een 400 liter vat zou je op 35 liter uit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Blihi schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:50:

De handleiding van mijn Toshiba boiler geeft de volgende aanbevolen groottes:
150 liter 12 liter vat
210 liter 18 liter vat
300 liter 24 liter vat

Dus voor een 400 liter vat zou je op 35 liter uit komen.
Maar houd die dan ook rekening met de drukken (en temperatuur)?
Aangezien alleen met met volume werken je er nog niet echt bent :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
format5 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:52:
[...]

Maar houd die dan ook rekening met de drukken (en temperatuur)?
Aangezien alleen met met volume werken je er nog niet echt bent :?
Ik neem aan dat die rekening houdt met de standaard meegeleverde overdrukgroep (7 bar) en met het ingebouwde Legionalla programma (60 graden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thejman1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19-05 13:39
Ik heb wat vragen over de installatie van een Gree warmtepomp, ik heb hiervoor een apart topic geopend met alle informatie erin. Alle hulp / tips zijn welkom! Link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:57
Iemand hier ervaring met Zondervan Groep?
Wisselende reviews.

Bieden een zeer concurrerende offerte uit voor levering en installatie Atlantic 200L en Pana 7kw monoblock.
Zij bieden complete installatie voor zo'n 3000,-

Dat kan ik met de subsidie betalen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
pentaw1nz schreef op woensdag 7 september 2022 @ 22:26:
Iemand hier ervaring met Zondervan Groep?
Wisselende reviews.

Bieden een zeer concurrerende offerte uit voor levering en installatie Atlantic 200L en Pana 7kw monoblock.
Zij bieden complete installatie voor zo'n 3000,-

Dat kan ik met de subsidie betalen.
Geen ervaring mee maar dat lijkt me een beetje te mooi om waar te zijn. Aanschaf van het apparatuur allen is wss al meer dan die prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Evanrvb schreef op woensdag 7 september 2022 @ 22:30:
[...]

Geen ervaring mee maar dat lijkt me een beetje te mooi om waar te zijn. Aanschaf van het apparatuur allen is wss al meer dan die prijs.
Heb t ook over installatie.
Apparatuur is idd rond de 1800 + 3500

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
pentaw1nz schreef op woensdag 7 september 2022 @ 22:38:
[...]

Heb t ook over installatie.
Apparatuur is idd rond de 1800 + 3500
Ik lees nu je berichtje opnieuw en ik lees het heel anders dan dat je bedoelt volgens mij :p Het apparatuur is scherp geprijst. maar 3k installatie kosten vind ik juist niet scherp maar erg veel geld, maarja miss wel normaal in deze tijd?

Kan je ook alleen het apparatuur bestellen en dan wellicht de installatie zelf doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Evanrvb schreef op woensdag 7 september 2022 @ 22:46:
[...]

Ik lees nu je berichtje opnieuw en ik lees het heel anders dan dat je bedoelt volgens mij :p Het apparatuur is scherp geprijst. maar 3k installatie kosten vind ik juist niet scherp maar erg veel geld, maarja miss wel normaal in deze tijd?

Kan je ook alleen het apparatuur bestellen en dan wellicht de installatie zelf doen?
Als je de offertes in dit topic ziet, zie je veelal bedragen tussen de 12 en 15k voorbij komen.
Deze aanbieding zou rond de 8k zitten.

Die 3k installatie is dus inclusief alle klein materiaal, slangen, etc.

[ Voor 5% gewijzigd door pentaw1nz op 07-09-2022 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Waar kun je een een 7 Pana mono voor 3500 scoren?
DutchWing schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:20:
[...]

Bedoel je van een puntstuk?
Of bedoel je de schroefdraad van de knelring+moer? (Wat je trouwens alleen gebruikt voor knellen)

Ik snap eerlijk niet in welke situatie een puntstuk niet wilt passen in een rechte draad?
Puntstuk heeft een plat begin/einde, een knelkoppeling conisch, beide hebben een andere maat.
Puntstuk past in een schroefbus of enig ander binnendraad, een knelkoppeling knel je op een stuk buis.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[...]

Ik zou voor 8K niet tobben.
3K is heel scherp! Zij verzieken hun rug, niet jij… :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
[...]

Je kan ook vragen of ze het uit coulance installeren bij je. Gewoon omdat je zo aardig bent 8)7

Je kan je ook eens afvragen wat een eerlijke uurloon is voor een installateur als op zijn 55 a 60 ste jaar zijn knieën en rug versleten zijn.

De meeste zullen blaren hebben van het zitten op hun reet. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Adriaan71 op 08-09-2022 06:53 ]

• Blihi
Fittingen en leidingen zijn op het moment ook niet goedkoop te noemen, maar 3k is wel aan de prijs ja.

• Evanrvb
De prijs van de offerte is scherp inderdaad. maar dat komt omdat het apparatuur erg goedkoop er op staat en dat vind ik merkwaardig. OP vraagt naar ervaringen. Als ik de reviews van dat bedrijf lees met zo'n offerte dan doet dat bij mij een alarmbelletje rinkelen thats all.

Tuurlijk moet de installateur een eerlijk bedrag krijgen. Alleen afgaande op de offertes die af en toe langs komen heb ik het idee dat normaal gesproken het apparatuur een stuk duurder is en er voor de installatie minder gerekend wordt. Wellicht lood om oud ijzer, maar ik vind het opmerkelijk.

edit: als het een all- in prijs is met al het materiaal etc erbij dan gaat er idd een aardig deel van het bedrag richting het materiaal. Dat schiet ook allemaal omhoog...

[ Voor 13% gewijzigd door Evanrvb op 08-09-2022 07:49 ]

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01:03

dof

ASW1 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 23:20:
Waar kun je een een 7 Pana mono voor 3500 scoren?
Nergens, of pas over > 12 maanden (zonder harde garantie op de prijs) :-(

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• ben2513
  • Laatst online: 16-05 15:57
Wij hebben een Vaillant 75/6 staan in de tuin van ons rijtjeshuis. Bouwjaar eind jaren 70. Spouwmuur met 4cm glaswol geïsoleerd, welke deels is verzakt. Ramen zijn HR++, vloer heeft een isolatiewaarde van Rc 6.5 en het dak Rc 3.0 (10cm glaswol, helaas).

Het spouwmuurisolatiebedrijf heeft in de spouw gekeken en dus geconstateerd dat de isolatie deels is verzakt. Zij en de andere bedrijven hebben allemaal offertes voor PUR opgestuurd, want de 2cm overige ruimte is niet voldoende om andere isolatiematerialen bij te vullen.

Nu heb ik inmiddels geen zin meer in PUR schuim. Het liefst wil ik even de winter afwachten hoe het gaat, en volgend jaar dan eventueel de spouwmuur leeg laten halen. Nu vraag ik mij alleen nog af of wij echt enorm veel meer zullen verbruiken als wij de spouwmuur nu niet laten isoleren. Het gaat om 64m2 oppervlakte.

Heeft er al iemand ervaringen mee? Ik ben vooral benieuwd over het verbruik met een warmtepomp voor en na isolatie.

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Evanrvb schreef op donderdag 8 september 2022 @ 07:46:
De prijs van de offerte is scherp inderdaad. maar dat komt omdat het apparatuur erg goedkoop er op staat en dat vind ik merkwaardig. OP vraagt naar ervaringen. Als ik de reviews van dat bedrijf lees met zo'n offerte dan doet dat bij mij een alarmbelletje rinkelen thats all.

Tuurlijk moet de installateur een eerlijk bedrag krijgen. Alleen afgaande op de offertes die af en toe langs komen heb ik het idee dat normaal gesproken het apparatuur een stuk duurder is en er voor de installatie minder gerekend wordt. Wellicht lood om oud ijzer, maar ik vind het opmerkelijk.

edit: als het een all- in prijs is met al het materiaal etc erbij dan gaat er idd een aardig deel van het bedrag richting het materiaal. Dat schiet ook allemaal omhoog...
De prijs voor de WPB en WP is wel enorm opmerkelijk, dat is praktisch tegen/onder netto inkoop + btw. (Hij verdient daar helemaal niks op.)

Hij zal er einde aan de streep als hij mazzel heeft €800-1000,- aan verdienen.
€3000,- / 1,21 btw = €2479,- excl. btw.
Van dat bedrag moet hij alle uren, materiaal betalen en ook nog winst aan overhouden.

Dus ja alles bij elkaar wel bijzonder!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
DutchWing schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:34:
[...]

De prijs voor de WPB en WP is wel enorm opmerkelijk, dat is praktisch tegen/onder netto inkoop + btw. (Hij verdient daar helemaal niks op.)

Hij zal er einde aan de streep als hij mazzel heeft €800-1000,- aan verdienen.
€3000,- / 1,21 btw = €2479,- excl. btw.
Van dat bedrag moet hij alle uren, materiaal betalen en ook nog winst aan overhouden.

Dus ja alles bij elkaar wel bijzonder!
De atlantic explorer koop je via esanico voor 1800 .
Een 7kw monoblock van pana koop je via pmcoppack.com voor omgerekend zoon 3500 euro. Nederlandse sites zit je iets duurder.

5300 en rekent hij dus 3000 voor installatie en kleinmateriaal.
Installateur vond het ook prima als ik zelf de materialen koop, dus hij verdient idd alleen op de installatie. 2 man een complete dag werk.

Mensen die aangeven dat ze 3000 euro voor installatie+ kleinmateriaal veel vinden begrijp ik niet zo goed.
ALs je de offertes hier in het forum bekijkt zie je overal bedragen van 14 en 15k. Kijk je naar de prijzen als je het materiaal zelf besteld, dan betekent dat dus dat zij ruim 9k in zo'n offerte drukken aan marge op materiaal en installatie.

Dat is echt een ontwikkeling van de laatste tijd, waarbij materiaal+mensen schaars zijn en subsidies hoger zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door pentaw1nz op 08-09-2022 14:22 ]

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@pentaw1nz
Wie doet dat dan voor € 3.000 ?

• pentaw1nz
Zie een paar posts omhoog. Installateur uit rotterdam. Werkt voornamelijk voor woningcorporaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ah ok.
De Zondervan Groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evanrvb
Maar waarom rekent hij geen marge op de WP en de WPB? Heel nobel dat hij alleen zijn uren rekent maar die apparaten verkoopt hij met gemak met marge aan de volgende klant (als hij ze überhaupt binnen krijgt, want heeft hij ze op voorraad?)

Als ik een 7kw Panasonic zoek dan kom ik al snel op zo'n 4/4.5 k uit in NL, maar ik heb niet het hele internet afgespeurd dus 3500 zou wellicht kunnen.

Ik zou alles iig even goed dubbel checken. Wat je krijgt, welke garanties hij geeft etc etc. Als alles klopt dan heb je geluk met een mooie 'goedkope' installatie in een markt waar genoeg mensen bereid lijken te zijn het dubbele van de hoofdprijs te betalen.

• Gertjansp
  • Laatst online: 21:25
wij gaan ook over naar een WP-installatie (wie wil dit nou niet?)
veel vragen zijn al beantwoord, met dank aan dit forum :P dus ik weet in grove lijnen wel wat ik nodig heb om van 't gas af te gaan.
Daar wij geen geldboom hebben wil ik het doe-het-zelf traject in, maar voor het laatste stukje van de puzzel (inbedrijfname) zoek ik nog een oplossing, enerzijds voor het instellen maar vooral vanwege de subsidie.

heeft iemand een idee of mogelijkheid om daar invulling aan te geven? het gaat om regio Gorinchem/Vianen

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:10
Gertjansp schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:44:
heeft iemand een idee of mogelijkheid om daar invulling aan te geven? het gaat om regio Gorinchem/Vianen
Als je een beetje handig bent doe je het instellen waarschijnlijk beter zelf dan de gemiddelde installateur.

Voor koeltechnisch verplichte handelingen en/of een factuur zijn wel wat ZZP'ers op marktplaats te vinden.

• rudolfski
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:34
Ik zit wat te rekenen aan de afgifte van vloerverwarming en vraag me af, is het wenselijk om meer dan 2 L/min per groep van 16x2 te willen laten stromen?

Stel, 50 m2, 100 mm hoh, 5 groepen
Minimaal vermogen WP 2,4 kW, dus minimaal nodig 48 W/m2

Met 2 L/min/ groep, 10 L/min totaal moet ik zorgen voor een dT van 3,4 graden (2,4 / 4,2 / 10 * 60)

Of zou ik de pompsnelheid verhogen naar 17 L/min, 3,4 L /groep zodat de dT naar 2,0 graden kan?

Wat is wijsheid?

En dan met de bekende afgifte-berekening (https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening) krijg ik een idee van de benodigde Ta

Waarom deze vraag? Voor mijn eigen appartement 100m2 weet ik ondertussen wat de laagste Ta kan zijn. Maar vanavond krijg ik 5 buren op bezoek en houden we een soort van warmtepomp workshop :)

WP: PUHZ-SW50 VKA + ERST20D-VM2D Vent: Zehnder E300

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
Ik ben bezig met het verduurzamen van ons huis, vrijstaand, deels heel oud (jaren 20 vorige eeuw) sommige delen wat nieuwer, vloerverwarming in een deel van het huis, vloerverwarming gepland in een ander deel, de rest radiatoren die waarschijnlijk vervangen gaan worden.

Uit een energieverlies berekening komt een totale energievraag van 19000 KWh voor verwarming. Dit zou dan met 7.5 KW vermogen moeten kunnen. uitgaande van een constante temperatuur van 19 graden in het huis, en geen nachtverlaging.

Pak ik de hier beroemde formule van @koevlaas2 er bij, en het gasverbruik van de vorige bewoner, kom ik een stuk hoger uit: 2100M3, dus iets boven de 10Kw. das een behoorlijk verschil.

Lastige is dat ik geen verdere details heb: Ik weet zo niet wat het verbruik voor SWW was (wel dat het veel was, omdat de CV veel te vaak aansloeg vanwege een defecte kraan)

Wat is wijsheid in dezen? Verliesberekening? toch Koevlaas formule? Aanbieder van de warmtepomp een berekening laten maken en als die erg afwijkt van 1 van beide leverancier aan de kant zetten? Need some wisdom of the crowds here :)
overhyped schreef op donderdag 8 september 2022 @ 16:52:
Ik ben bezig met het verduurzamen van ons huis, vrijstaand, deels heel oud (jaren 20 vorige eeuw) sommige delen wat nieuwer, vloerverwarming in een deel van het huis, vloerverwarming gepland in een ander deel, de rest radiatoren die waarschijnlijk vervangen gaan worden.

Uit een energieverlies berekening komt een totale energievraag van 19000 KWh voor verwarming. Dit zou dan met 7.5 KW vermogen moeten kunnen. uitgaande van een constante temperatuur van 19 graden in het huis, en geen nachtverlaging.

Pak ik de hier beroemde formule van @koevlaas2 er bij, en het gasverbruik van de vorige bewoner, kom ik een stuk hoger uit: 2100M3, dus iets boven de 10Kw. das een behoorlijk verschil.

Lastige is dat ik geen verdere details heb: Ik weet zo niet wat het verbruik voor SWW was (wel dat het veel was, omdat de CV veel te vaak aansloeg vanwege een defecte kraan)

Wat is wijsheid in dezen? Verliesberekening? toch Koevlaas formule? Aanbieder van de warmtepomp een berekening laten maken en als die erg afwijkt van 1 van beide leverancier aan de kant zetten? Need some wisdom of the crowds here :)
19000 kWh / 1650 vollasturen = 11.5 kW... Geen idee hoe je erbij komt dat dit met een 7.5 kW WP kan.
En Koevlaas komt op 10.2 kW.

De ervaring is dat de warmteverliesberekeningen wat ongunstig uitkomen. De dik 10 kW van Koevlaas zal dus aardig in de buurt zitten.

Ik zou in dit geval een Mitsubishi PUHZ-SHW80YAA of PUHZ-SHW112YAA kopen. Een en ander wel afhankelijk van je afgiftesysteem, waar je vrij weinig over vermeldt.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Andrehj schreef op donderdag 8 september 2022 @ 17:15:
[...]

19000 kWh / 1650 vollasturen = 11.5 kW... Geen idee hoe je erbij komt dat dit met een 7.5 kW WP kan.

De ervaring is dat de warmteverliesberekeningen wat ongunstig uitkomen. De dik 10 kW van Koevlaas zal dus aardig in de buurt zitten.

Ik zou in dit geval een Mitsubishi PUHZ-SHW80YAA of PUHZ-SHW112YAA kopen. Een en ander wel afhankelijk van je afgiftesysteem, waar je vrij weinig over vermeldt.
Las gisteren op https://www.123klimaatshop.nl/levertijden-warmtepompen/ dat leveringen nu 9 maanden tot een jaar duren. 8)7 Ik heb eigenlijk de moed al opgegeven.

Volgende week komt bij mij een installateur en ben benieuwd. :'(

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 08-09-2022 17:24 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!
MotorBeast schreef op donderdag 8 september 2022 @ 17:23:
Las gisteren op https://www.123klimaatshop.nl/levertijden-warmtepompen/ dat leveringen nu 9 maanden tot een jaar duren. 8)7 Ik heb eigenlijk de moed al opgegeven.
Hoe zo? Nu bestellen is volgend jaar zomer installeren. Voor de komende winter red je het toch niet meer. Als je maar blijft aarzelen wordt het nooit wat. Gewoon bepalen wat je wilt en nodig hebt en bestellen die handel.

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
Andrehj schreef op donderdag 8 september 2022 @ 17:15:
[...]

Die 7.5 staat in het advies, en daar heb ik mijn twijfels bij. Vandaar ook de vraag. Ga nog maar eens doorvragen.

Afgifte, wanneer alles klaar isop de begane grond ongeveer 90m2 vloerverwarming, 2 kleine kamers met radiatoren, een gang en 1 badkamer met radiatoren. (totaal +/- 30 M2) Die radiatoren staan op de nominatie om vervangen te worden, indien het niet warm genoeg wordt daar.

de eerste verdieping bestaat uit twee delen. 1 deel wordt los met L/L verwarmd. Het tweede deel wordt nu eigenlijk niet gebruikt, maar staat op de nominatie om verbouwd te worden, dus dan kan daar ook vloerverwarming of een LTV radiator in. het deel radiatoren is bouwtechnisch lastig om om te bouwen naar vloerverwarming.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Andrehj schreef op donderdag 8 september 2022 @ 17:24:
[...]

Hoe zo? Nu bestellen is volgend jaar zomer installeren. Voor de komende winter red je het toch niet meer. Als je maar blijft aarzelen wordt het nooit wat. Gewoon bepalen wat je wilt en nodig hebt en bestellen die handel.
Ik aarzel niet....kan geen installateur vinden die en een goed advies heeft en een normale prijs rekent en tijd heeft. De laatste wilde me 19 mille afhandig maken. Doei. Die daarvoor wilde een Ferroli plaatsen, 4 andere Hybride, hybride enz.
overhyped schreef op donderdag 8 september 2022 @ 17:47:
[...]

Die 7.5 staat in het advies, en daar heb ik mijn twijfels bij. Vandaar ook de vraag. Ga nog maar eens doorvragen.

Afgifte, wanneer alles klaar isop de begane grond ongeveer 90m2 vloerverwarming, 2 kleine kamers met radiatoren, een gang en 1 badkamer met radiatoren. (totaal +/- 30 M2) Die radiatoren staan op de nominatie om vervangen te worden, indien het niet warm genoeg wordt daar.

de eerste verdieping bestaat uit twee delen. 1 deel wordt los met L/L verwarmd. Het tweede deel wordt nu eigenlijk niet gebruikt, maar staat op de nominatie om verbouwd te worden, dus dan kan daar ook vloerverwarming of een LTV radiator in. het deel radiatoren is bouwtechnisch lastig om om te bouwen naar vloerverwarming.
Hm, daarin 10+ kW kwijtraken wordt wel krap. Kun je niet de warmtevraag verlagen? Door te isoleren, je beglazing te upgraden of WTW-ventilatie te installeren?

Pagina: 1 ... 151 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.