PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Dan verwacht ie blijkbaar dat zijn installaties een COP van 1 hebben ofzo ... 9000 kWh meer dan je nu verbruikt, 1000m3 is circa 9000 kWh...pentaw1nz schreef op donderdag 1 september 2022 @ 18:02:
Van een lokale installateur die op zich goed staat aangeschreven dit ontvangen bij aanvraag voor WP;
Hebben ze ook verteld hoeveel KW een warmtepomp ALL electric per jaar gebruikt ?
Ik zou je aanraden om voor jezelf ongeveer 12000 KW eigen stroom op te wekken om totaal energie vrij te zijn. ( dit zijn getallen uit de praktijk !!! )
Vraag me af hoe hij hier bij komt..
Heb aangegeven momenteel 1000m3 en 3000kwh te verbruiken.
Zo krijgen wij ze ook.MarcoC schreef op donderdag 1 september 2022 @ 16:54:
Hoe krijgen jullie offertes? Ik heb al veel bedrijven gemaild, maar tot nu toe maar met 1 een afspraak kunnen maken. De rest geeft allemaal aan geen werk aan te nemen.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Ik denk dat je beter hier rond kunt vragen hoe en wat. Als een installateur al niet de juiste grootheden weet te gebruiken geeft dat ook weinig vertrouwen.pentaw1nz schreef op donderdag 1 september 2022 @ 18:02:
Van een lokale installateur die op zich goed staat aangeschreven dit ontvangen bij aanvraag voor WP;
Hebben ze ook verteld hoeveel KW een warmtepomp ALL electric per jaar gebruikt ?
Ik zou je aanraden om voor jezelf ongeveer 12000 KW eigen stroom op te wekken om totaal energie vrij te zijn. ( dit zijn getallen uit de praktijk !!! )
Bij het berekenen komen andere getallen dan de werkelijke getallen uit de praktijk!
Ik kan je de getallen op papier laten zien. Totaal verbruik stroom inclusief het huishoudelijk gebruik. 12000 KW per jaar voor een ALL electric.
En dit is van een nieuwbouw van bouwjaar 2020.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Vraag hem eens wat hij van elektrische auto’s vind, en dan met name het stukje thuis opladen.pentaw1nz schreef op donderdag 1 september 2022 @ 18:02:
Bij het berekenen komen andere getallen dan de werkelijke getallen uit de praktijk!
Ik kan je de getallen op papier laten zien. Totaal verbruik stroom inclusief het huishoudelijk gebruik. 12000 KW per jaar voor een ALL electric.
Snel een andere installateur/adviseur zoeken.
Vreemd verhaal, klinkt een beetje als een installateur die alleen maar CV-ketels kan en wil plaatsen en sinds z'n opleiding in 1983 niets meer heeft bijgeleerd.pentaw1nz schreef op donderdag 1 september 2022 @ 18:02:
In de praktijk gaat met een warmtepomp je m3 in aardgas ongeveer x2,2 in kWh.
Dus zo'n 2.200kWh per jaar aan stroom om je aardgas te vervangen.
En dat kan met een 5kW warmtepomp, volgens Koevlaas.
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Enige is dat hij een buffervat adviseerde en behoudt van huidige verdelers (met pomp).
Ben benieuwd naar de offerte. Als prijs en betalingscondities (niets of weinig vooraf) in orde zijn is dit wel een kanshebber.
Levering zou ergens in het voorjaar zijn. Als m'n huidige Eur 1,60 per m3 contract afloopt
[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 01-09-2022 20:34 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Deze word in een ruime 2onder1kap jaren70woning geplaatst met huidig 2100m3 gas dmv 15jaaroud hr ketel+losse badgeiser, deze komen beide te vervallen.,
Matige/redelijke isolatie en een nieuwe losse wpboiler.
Verwarming dmv radiatoren, daar willen we ventilatoren onder gaan plaatsen.
Wel of geen los buffervat? Hoe weten we welk formaat?
Moet daar altijd een losse pomp, zo ja welke?
Wat is de minimale afstand tussenachterzijde pana en de buitenmuur
Is 5x 2,5mm2 ymvk kabel voldoende qua dikte bij 23meter lengte tot meterkast?
Welke vuilafscheider moet er tussen? En waar in het circuit moet deze?
Hoofdleiding is 22mm staal. Is een Tstuk daar tussen met 32mm uponor (van af de buffer) voldoende?
[ Voor 4% gewijzigd door Atomic2005 op 01-09-2022 20:47 ]
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Als je wat meer over je afgiftesysteem vertelt, en hoe je temperatuurregeling werkt, kunnen we aangeven of dat buffervat een goed idee is (meestal niet).Sport_Life schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:33:
Gisteren is bij ons ook een adviseur geweest. De derde in ongeveer een half jaar tijd , best wel posieve indruk.
Enige is dat hij een buffervat adviseerde en behoudt van huidige verdelers (met pomp).
Ben benieuwd naar de offerte. Als prijs en betalingscondities (niets of weinig vooraf) in orde zijn is dit wel een kanshebber.
Levering zou ergens in het voorjaar zijn. Als m'n huidige Eur 1,60 per m3 contract afloopt.
Verdelers met pomp zijn bij WP eigenlijk nooit een goed idee, want zorgen voor extra stroomverbruik (voor die pompen), en vooral voor een hogere aanvoertemperatuur en een lagere flow, waardoor het rendement van je WP daalt.
Beiden zijn niet handig bij de huidige energieprijzen.
Wat was het argument om die pompen (en mengventielen) op die verdelers te behouden?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Lees de FAQ: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topicAtomic2005 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:45:
Ik heb een aantal vragen over de tcap 9kW ( WH-MXC09J3E8 )
Deze word in een ruime 2onder1kap jaren70woning geplaatst met huidig 2100m3 gas dmv 15jaaroud hr ketel+losse badgeiser, deze komen beide te vervallen.,
Matige/redelijke isolatie en een nieuwe losse wpboiler.
Verwarming dmv radiatoren, daar willen we ventilatoren onder gaan plaatsen.
Wel of geen los buffervat? Hoe weten we welk formaat?
Hangt ervan af of je een seriele of een parallelle buffer hebt.Moet daar altijd een losse pomp, zo ja welke?
Dat zal Panasonic vast wel in de installatiehandleiding vermelden. Die al gedownload? Daar staat ook veel andere info in.Wat is de minimale afstand tussenachterzijde pana en de buitenmuur
Even terugzoeken in dit topic, komt vaak voor.Is 5x 2,5mm2 ymvk kabel voldoende qua dikte bij 23meter lengte tot meterkast?
Welke vuilafscheider moet er tussen? En waar in het circuit moet deze?
22mm leiding voor een 9 kW WP lijkt me vrij (te) krap. Check maar eens hoe groot de flow moet zijn (staat in de installatiehandleiding van je WP).Hoofdleiding is 22mm staal. Is een Tstuk daar tussen met 32mm uponor (van af de buffer) voldoende?
Voor Panasonic zijn overigens twee eigen topics, links staan in de TS (daar staat overigens nog veel meer info in, lees die!). Daar kun je voor zaken die specifiek voor Panasonic zijn beter terecht.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Overal vloerverwarming, behalve kelder daar hangt een oude radiator die we willen laten hangen. Die ruimte hoeft niet naar 20graden in de winter (man cave/sport honk). Wellicht dat er ooit een flinke Jaga komt als de kinderen daar hun feestjes houden.Andrehj schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:08:
[...]
Als je wat meer over je afgiftesysteem vertelt, en hoe je temperatuurregeling werkt, kunnen we aangeven of dat buffervat een goed idee is (meestal niet).
Verdelers met pomp zijn bij WP eigenlijk nooit een goed idee, want zorgen voor extra stroomverbruik (voor die pompen), en vooral voor een hogere aanvoertemperatuur en een lagere flow, waardoor het rendement van je WP daalt.
Beiden zijn niet handig bij de huidige energieprijzen.
Wat was het argument om die pompen (en mengventielen) op die verdelers te behouden?
BG 12 groepen (100m2), 1e vd 6 groepen (60 m2), 2e vd 5 groepen (50 m2).
Ik denk dat het een kostenaspect is om de huidige verdelers te laten hangen. (ik stuurde wel aan op een scherpe offerte > omhoog kan altijd nog
[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 01-09-2022 22:59 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Hier helaas (nog) geen antwoord op gehad maar ik moet de keuze gaan maken en in overleg met de installateur gaan we de Unit om de hoek van de garage zetten (17m leiding nodig). We gaan thermaflex flexalen 600 leiding gebruiken 2 x 32mm inwendig en 125mm uitwendige maat in de grond zodat dit ook nog extra isoleert. Mijn installateur geeft aan dat tot 20 meter dit meer dan voldoende is. De Unit staat hierdoor meer uit de wind en beter verdekt opgesteld.mvrooij schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:50:
Kort jullie advies, ik kan mijn buitenunit op 8 meter afstand zetten maar dan staat hij redelijk in het zicht in mijn achtertuin. Ik heb ook de mogelijkheid om hem op 18 meter te zetten (de hoek om) dan zie ik hem helemaal niet maar dan heb ik 600/700 euro extra installatie kosten vanwege de extra geïsoleerde leiding die we moeten leggen plus wat extra werk om grind en zand uit te graven zodat hij diep genoeg in de grond ligt.
Moet ik bang zijn dat ik veel extra verlies heb als ik voor de 18m afstand ga? (Buis bijv. 160/2x 40/3,7 mm ). Of is dit tot een meter of 20 prima te doen?
Ook staat de unit bij de hoek om minder in de wind.
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
Had deze vraag hier ook beetje gesteld, op internet lees ik dat tussen de 10 en 20 meter geen probleem is. En ik lees zelfs verhalen tot 80/100 meter maar dan wel met hele dikke geïsoleerde leidingen. Hopelijk kan iemand je hier beter antwoord op geven.vetter schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:35:
Wat zijn de maximale lengtes die kunnen tussen binnen en buiten unit bij een monoblock?
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
Lees dit topic even terug (zoek op verdeler(s)). Er zijn er al erg veel succesvol omgebouwd naar gesloten. Ombouwen is vaak makkelijker en bijna altijd goedkoper dan vervangen.Sport_Life schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:46:
Ik denk dat het een kostenaspect is om de huidige verdelers te laten hangen. (ik stuurde wel aan op een scherpe offerte > omhoog kan altijd nog)
Hier een gasverbruik voor WP van circa 1800m3 met de CV ketel en koken.pentaw1nz schreef op donderdag 1 september 2022 @ 18:02:
Nu all electric en de WP verbruikt circa 5000kWh per jaar voor CV en SSW
30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp
Ik vind die 5000kWh best wel veel. Ik ken je afgifte systeem niet, maar met vv moet je onder een factor 2 kunnen komen, dus maximaal 3600kWh ter vervanging van 1800m3 gas.format5 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:53:
[...]
Hier een gasverbruik voor WP van circa 1800m3 met de CV ketel en koken.
Nu all electric en de WP verbruikt circa 5000kWh per jaar voor CV en SSW
Dit even voor meelezende twijfelaars.
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Een groot deel zal ook voor SSW en voor koeling zijn.t.oswald schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:19:
[...]
Ik vind die 5000kWh best wel veel. Ik ken je afgifte systeem niet, maar met vv moet je onder een factor 2 kunnen komen, dus maximaal 3600kWh ter vervanging van 1800m3 gas.
De WP draait hier voor vloerverwarming en koeling en voor warm water.
Die SWW zit bij de factor 2 richtlijn meegerekend. De koeling kan extra zijn als je dat voorheen niet deed. Op welke watertemperatuur draai je in de winter?format5 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:20:
[...]
Een groot deel zal ook voor SSW en voor koeling zijn.
De WP draait hier voor vloerverwarming en koeling en voor warm water.
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Vloerkoeling deed ik voorheen niet, dat kon mijn oude CV ketel namelijk nog niett.oswald schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:27:
[...]
Die SWW zit bij de factor 2 richtlijn meegerekend. De koeling kan extra zijn als je dat voorheen niet deed. Op welke watertemperatuur draai je in de winter?
Zoals in de overzichten van tomexergie iederee keer staat. Ta=32 @ 2
Als oorzaak van de breukvorming worden chloriden uit de isolatie genoemd. Deze chloriden worden actief als ze in een vochtige omgeving komen. In het betreffende onderzoek vanwege een overstroming van het vat. Bij een zonneboiler zou in sommige omstandigheden condens voor een vochtige omgeving kunnen zorgen. Of een lekkende aansluiting ergens...
Is (voor zover ik begrijp) altijd een combinatie van factoren. Andere factor die in dat artikel is geconstateerd is hoge spanning, boven waar het vat op gebouwd is.Enne-f schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:31:
Intrigerend verhaal, deze scheurende RVS-boilers. Omdat ik zelf ook in het bezit ben van een merkloze chinese boiler (die al 12 jaar probleemloos functioneert) ben ik benieuwd wat de oorzaak zou kunnen zijn van de scheuren. Een korte zoektocht op internet leverde dit interessante artikel op.
Als oorzaak van de breukvorming worden chloriden uit de isolatie genoemd. Deze chloriden worden actief als ze in een vochtige omgeving komen. In het betreffende onderzoek vanwege een overstroming van het vat. Bij een zonneboiler zou in sommige omstandigheden condens voor een vochtige omgeving kunnen zorgen. Of een lekkende aansluiting ergens...
Onderstreept voor mij weer de zinnigheid van een SWW-expansievat. Dan blijft de spanning een stuk verder onder de gebruiksgrenzen.
Ik neem aan dat je een SWW-expansievat bedoelt? Dat reduceert natuurlijk de druk in het boilervat wel. Maar in het genoemde artikel gaat het om de spanning die in het RVS aanwezig is vanwege het walsen. Die spanningen zijn in principe in evenwicht, maar als aan de buitenkant van het vat vanwege de inwerking van chloriden, kleine scheurtjes ontstaan zullen die versterkt worden omdat dan het evenwicht verdwijnt. Ook als er verder geen drukverschillen in het vat zijn zal dat uiteindelijk leiden tot een scheur dwars door het metaal heen. Zoals ik het interpreteer geldt dit voor alle RVS-vaten en is het dus vooral zaak om te voorkomen dat er vocht bij de PUR-isolatieschil komt. Of een tussenlaag van een ander materiaal natuurlijk zodat de PUR geen rechtstreeks contact met het RVS kan maken.Zwartoog schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:52:
[...]
Is (voor zover ik begrijp) altijd een combinatie van factoren. Andere factor die in dat artikel is geconstateerd is hoge spanning, boven waar het vat op gebouwd is.
Onderstreept voor mij weer de zinnigheid van een SWW-vat. Dan blijft de spanning een stuk verder onder de gebruiksgrenzen.
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 11:01 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Er zijn meerdere grote panden waar in de afgelopen paar jaar ineens een dozijn kuubjes water of glycol van de technische verdieping naar beneden stroomde of een kelder blank zette door chinese tanks....
[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 02-09-2022 13:00 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Ook aluminium uit china is een drama heeft totaal geen sterkte verspaand erg moeilijk en lassen hoef je niet eens te proberen.
Interessant, ben me ook aan het verdiepen in een warmtepomp en het verwachte verbruik. Zitten nu ook op 1.800m3 per jaar. Maar dan is 5000KWh toch niet heel gek? Kom je op een COP van circa 3,6 inclusief SWW.t.oswald schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:19:
[...]
Ik vind die 5000kWh best wel veel. Ik ken je afgifte systeem niet, maar met vv moet je onder een factor 2 kunnen komen, dus maximaal 3600kWh ter vervanging van 1800m3 gas.
Volgens mij toch wel wat lager.Switek schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:23:
Kom je op een COP van circa 3,6 inclusief SWW.
Als ik uitga van 330 m³ gas voor SWW á 8 m³/kwhth = 2640 kWhth
Blijft er over voor verwarming 1470 m³ gas á 8.8 m³/kWhth = 12936 kWhth
Totaal dus 15576 kWhth voor 5000 kWhe = cop 3.1.
Dat moet volgens mij beter kunnen.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Iets te snel gerekend door mij inderdaad. Ging even uit van 1m3=10KWh.Jojan265 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:44:
[...]
Volgens mij toch wel wat lager.
Als ik uitga van 330 m³ gas voor SWW á 8 m³/kwhth = 2640 kWhth
Blijft er over voor verwarming 1470 m³ gas á 8.8 m³/kWhth = 12936 kWhth
Totaal dus 15576 kWhth voor 5000 kWhe = cop 3.1.
Dat moet volgens mij beter kunnen.
Ik ben aan het kijken naar een 9KW WP met een SWW vat van 300l (4 personen). Als ik 5000KWh per jaar ga halen dan teken ik ervoor. Voorbeeldberekening van installateur gaat uit van 4600 KWh per jaar tegen 0,55 / 2,6 euro (el./gas). Heb nog circa 1000KWh overschot en kan er nog een paar panelen bijhangen. Heb helaas geen vloerverwarming, wel redelijke/goede isolatie denk ik. Durf het wel aan, desnoods vervangen we nog een paar radiatoren voor LT exemplaren.
Nieuwbouwhuis 12000kWh. Is dit huis zo groot dan?pentaw1nz schreef op donderdag 1 september 2022 @ 18:02:
Heb zelf nieuwbouwhuis vrijstaand 170m2 uit 2018 met overal vloerverwarming. gebruikte afgelopen jaar zo'n 2580kWh hoog tarief/ 4340kWh dal tarief, direct eigenverbruik van PV panelen 2300kWh en PV panelen leveren 9700kWh bijna 500kWh produceer ik teveel en dat is met 4 volwassen (waarvan 2 jonge vrouwen van begin 20) en in het afgelopen jaar is er veel thuis gewerkt.
O ja, warmtepomp 24/7 gebruik van afgelopen jaar was maar 2580 3390kWh (incl SWW) Het warmtepomp verbruik is net iets groter dan 1/3 deel van het totaal energie verbruik. (foutje 2580 was de verkeerde kolom in de tabel)
Als ik ergens kan op bezuinigen is in iedergeval niet de WP. Deze draait behoorlijk zuinig zoals je ziet. Denk dat de grootste winst mijn dochters zijn en het weer op kantoor werken ipv thuis. 1 dochter is net op kamers de andere wil en gaat dus voorlopig niet het huis uit.
[ Voor 10% gewijzigd door Wimhaw op 02-09-2022 15:32 ]
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
12000 kwh kan de verwarmingsvraag/-behoefte zijn van de woning (170m2 nog te bouwen). Dit komt redelijk overeen met de waarde uit onze BENG berekening. Een warmtepomp heeft gemiddeld een COP tussen 4 en 5. Deel de 12000 kwh door de COP en je hebt het verbruik van de warmtepomp. Oftewel ongeveer 3000 kwh. Deze 3000kwh zal je dan als stroom kunnen opwekken met zonnepanelen. Plus eventueel het reguliere stroomverbruik (gemiddeld 2700 kwh per jaar voor een gemiddeld gezin).pentaw1nz schreef op donderdag 1 september 2022 @ 18:02:
12000 kwh per jaar aan stroom opwekken is dus echt overkill.
[ Voor 8% gewijzigd door Rien43 op 02-09-2022 15:56 ]
34kw eigen gebruik is echt netjes. Wij zitten toch wel op 100kw of meer. Nu let ik er nog niet zo heel goed op, maar het meeste staat gewoon overdag aan en niet in de avond.Pietje555 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:04:
Degene die het het hardst nodig hebben hebben ook geen berg zonnepanelen en WP installatie (met BKR krijg je geen lening).
Subsidies komen altijd bij de verkeerde groep terecht. De onderkant van de maatschappij heeft er nooit wat aan of het moet inkomens afhankelijk zijn.
Nu is het natuurlijk een luxe als je zoveel PV panelen kan neerleggen dat je na salderen terug kan leveren. Meeste kunnen slechts een hap uit hun verbruik compenseren en hebben wel degelijk veel last van de hogere kWh prijs.
Om eerlijk te zijn laat ik de subsidie voor mijn WP en PV panelen ook niet liggen ondanks ik het ook zonder subsidie kan betalen. Alleen de TVT is langer.
Maar we kunnen er vaak zelf ook iets aan doen. Als er minder vraag is, zakt de prijs ook.
Ik heb afgelopen maand slechts 34 kWh ingekocht. Apparaten zet ik aan als ik voldoende zonproductie heb en koelen in de zomer doe ik niet.
Subsidie is leuk, maar we moeten met zijn allen eerst eens leren besparen omdat we zo niet verder kunnen met onze luxe. En daar hoort keuzes maken bij.
Het is misschien wel wat wrang dat sommigen met nog nooit minder hebben betaald voor de energierekening terwijl anderen er leeg op lopen. Maar wij hebben tenminste al stappen gemaakt voordat er echt een financiële noodzaak was en het gewoon maar voor het milieu, aardbevingsschade of Poetin sponsoring gedaan werd. Krijg je er ook nog wat voor terug.
Nu vind ik wel dat iedereen dit had kunnen zien aan komen. Gas werd al jaren duurder gemaakt met belastingen. Toch vonden de meeste mensen het wel prima en gingen gewoon op vakantie ipv die oude beglazing eens te laten vervangen.
Er moeten nog veel hardere stappen gemaakt worden. De te komen inflatie hulpjes hebben wij in dit forum waarschijnlijk een stuk minder aan. Dat gaat allemaal naar laag inkomen. Ook niet eerlijk die nivellering toch? Iemand die straks net ergens komt werken verdiend na een paar jaar net zoveel als iemand die er al 20 jaar werkt. Maar dat is meer voor het forum: Het onbestaan van het middeninkomen.
Het (on)bestaan van het middeninkomen
Wel veel aan het lezen van dit forum gehad en voor mij deels een stimulans geweest om mijn vaste laten zo laag mogelijk te maken zodat ik/we met een relaxt baantje toch nog een riant leventje kan leiden.
Ik ben over een paar maand benieuwd hoe mijn fancoils het gaan doen met verwarmen en hoe lang het opwarmen van sww erover doet in de winter.
https://tweakers.net/i/bn...u62h3qkD.jpg?f=user_large
[ Voor 8% gewijzigd door Powrskin op 02-09-2022 17:08 ]
Nukezone FTW
Ik vind je verbruik wel erg hoog. En dat van die 12 MWh helemaal.Wimhaw schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:20:
[...]
Nieuwbouwhuis 12000kWh. Is dit huis zo groot dan?
Heb zelf nieuwbouwhuis vrijstaand 170m2 uit 2018 met overal vloerverwarming. gebruikte afgelopen jaar zo'n 2580kWh hoog tarief/ 4340kWh dal tarief, direct eigenverbruik van PV panelen 2300kWh en PV panelen leveren 9700kWh bijna 500kWh produceer ik teveel en dat is met 4 volwassen (waarvan 2 jonge vrouwen van begin 20) en in het afgelopen jaar is er veel thuis gewerkt.
O ja, warmtepomp 24/7 gebruik van afgelopen jaar was maar 2580 3390kWh (incl SWW) Het warmtepomp verbruik is net iets groter dan 1/3 deel van het totaal energie verbruik. (foutje 2580 was de verkeerde kolom in de tabel)![]()
Als ik ergens kan op bezuinigen is in iedergeval niet de WP. Deze draait behoorlijk zuinig zoals je ziet. Denk dat de grootste winst mijn dochters zijn en het weer op kantoor werken ipv thuis. 1 dochter is net op kamers de andere wil en gaat dus voorlopig niet het huis uit.![]()
Wij wonen met twee pubers op ca 250 m² (ca 950 m³ plus nog ca 280 m³ nagenoeg vrijstaande en verwarmde garage). De warmtepomp verbruikt (incl ca 200 kWh koelen) in totaal zo'n 2000 kWh, en de rest van het huis nog zo'n 3500 kWh. In totaal dus zo'n 5500 kWh.
Vooral de WP (om deze post niet te ver OT te laten gaan) zou best wat zuiniger kunnen. Tips kun je lezen in
Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
(5/4 schroefbus of puntstuk met voldoende draad )
Trouwens zonder afsluiter.
[ Voor 8% gewijzigd door Adriaan71 op 02-09-2022 21:05 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 11:02 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Die was ik ook al tegen gekomen. Maar de schroefdraad is er kort vind ik. Moet je je puntstuk heel dik verpakken. Dat vind ik minder.Ronald.42 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:15:
[...]
Ik gebruik deze met twee puntstukken erin..
[Afbeelding]
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 11:02 ]
Als ik die erbij moet kopen wordt het wel duur hahaha. Maar volgens mij heb ik ze gevonden met lange conische draadRonald.42 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:42:
[...]
Ik druk de puntstukken even in de draaibank, stukje eraf
Bonfix 40083
https://www.techniparts-o...sing-klep-114-binnendraad
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Wise enough to play the fool
Die heeft recht draad niet conische en de draad is maat 1cm lang. Die van bonfix is wel conische en langere draad.koevlaas2 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 22:45:
[...]
Leidingshop € 13,60
Edit: wist je al...
Dus dan uiteraard de bonfix.
Ik heb een doosje met van die Watts kleppen en ondervind er geen problemen mee, scheelt wel een hoop geld.Adriaan71 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 08:02:
[...]
Die heeft recht draad niet conische en de draad is maat 1cm lang. Die van bonfix is wel conische en langere draad.
Draai er altijd puntstukken in omdat ie dan in kunststof leidingwerk word toegepast.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Je mag zowel conische als rechte draad in een rechte draad koppeling draaien, ik zie niet echt het probleem?Adriaan71 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 08:02:
[...]
Die heeft recht draad niet conische en de draad is maat 1cm lang. Die van bonfix is wel conische en langere draad.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Conisch (knelkoppeling) heeft een andere maat.DutchWing schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:11:
[...]
Je mag zowel conische als rechte draad in een rechte draad koppeling draaien, ik zie niet echt het probleem?
Bedoel je van een puntstuk?koevlaas2 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:14:
[...]
Conisch (knelkoppeling) heeft een andere maat.
Of bedoel je de schroefdraad van de knelring+moer? (Wat je trouwens alleen gebruikt voor knellen)
Ik snap eerlijk niet in welke situatie een puntstuk niet wilt passen in een rechte draad?
[ Voor 21% gewijzigd door DutchWing op 03-09-2022 11:27 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Dat mag ook inderdaad. Maar recht draad kan je door blijven draaien en conische loopt vast zoals je weet. Is voor mij meer gevoelsmatig.DutchWing schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:11:
[...]
Je mag zowel conische als rechte draad in een rechte draad koppeling draaien, ik zie niet echt het probleem?
En de duurder kleppen vind ik geen probleem.
Heb je ook met dompelbuis met rechte draait. Neem ik ook altijd conische voor.
De lengte van de rechte schroefdraad ik die Watts is maar 1cm. En conische draad van puntstuk draai je zeer makkelijk al een cm er in zonder dat je al verstand krijgt.DutchWing schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:20:
[...]
Bedoel je van een puntstuk?
Of bedoel je de schroefdraad van de knelring+moer? (Wat je trouwens alleen gebruikt voor knellen)
Ik snap eerlijk niet in welke situatie een puntstuk niet wilt passen in een rechte draad?
Een kip met conische draad zit veel langer daar i. Dat is het verschil. En daar loopt een puntstuk al wel klem zonder dat hij er al helemaal in zit.
Maar kan inderdaad allebij alleen bij de watts moet je je puntstuk dik verpakken
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 11:03 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 11:03 ]
Leg dat plan misschien meteen maar in die kast dan.Ronald.42 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 22:08:
[...]
Ik zal proberen om morgen even een potloodcad tekening te maken van hoe het leidingwerk aan elkaar hangt.
Mischien heeft iemand er nog eens wat aan...
Al is het maar de volgende bewoners of je nabestaanden..
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 11:04 ]
[ Voor 135% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 11:04 ]
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Die lopen voor alles weg!Ronald.42 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 22:16:
[...]
Ik denk dat de gemiddelde feenstra monteur gillend wegloopt.
Dit zijn van die als je zelf techneut bent werkt het prima installaties.
Maar als je er als buitenstaander wat mee moet wordt het advies al gauw eruit met die meuk en dan hebben wij wat veel beters.
Ik gebruik ook zoals @Ronald.42 Home Wizard.Joris 407 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 23:18:
Wat zijn de mogelijkheden om meerdere kWh meters uit te lezen? Ik zit te denken om afzonderlijke kWh meters voor wp, backup heater en element in de boiler te plaatsen, om zodoende goed inzicht te krijgen in het energieverbruik van deze verbruikers. Liefst zou ik de data van alle kWh meters in 1 programma / app / site willen aflezen in grafieken.
Die hebben een P1 meter, 1 Fase kWh meter met WiFi en 3 fase kWh meter met WiFi.
WiFi verbruikstekker (3680Watt), WiFi watermeter.
Je kan ook hiermee nog een eigen API gebruiken, meer info op hun website of HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter
[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 04-09-2022 00:04 ]
Ik heb inmiddels 2x SDM220 (1-fase) en 2 x SEM630 (3-fase) in de meterkast die ik via modbus allemaal 1 x per seconde middels "mbrtu" uitlees (maar elke andere modbus-software kan dat uiteraard ook).Joris 407 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 23:18:
Wat zijn de mogelijkheden om meerdere kWh meters uit te lezen? Ik zit te denken om afzonderlijke kWh meters voor wp, backup heater en element in de boiler te plaatsen, om zodoende goed inzicht te krijgen in het energieverbruik van deze verbruikers. Liefst zou ik de data van alle kWh meters in 1 programma / app / site willen aflezen in grafieken.
Dan nog een sausje met wat eigen software om de data te verwerken. SDM220 zitten op de 2 omvormers van mijn zonnepanelen, 1 SDM630 direct achter de hoofdschakelaar en achter 1 SDM630 zitten de 2 groepen van mijn warmtepomp. Daarmee kun je niet alleen zien wat er op de hoofdaansluiting gebeurt (zoals de zgn. "slimme" meter laat zien), maar ook je echte productie en verbruik (met en zonder warmtepomp) berekenen.
De data gaat geconsolideerd voor de lange termijn (per 5 minuten en per dag) naar MySQL en live-data van de laatste 24 uur houd ik in een SQLITE-database bij. Dat alles i.c.m. de nodige dashboards via Highcharts (incl. live verbruiksdata), maar ik maak de data ook via MQTT beschikbaar, zodat ik die weer kan gebruik voor live-cop-berekening etc.
(zeg maar de IT-techneut-versie van Ronald.42 zijn relais-kast
Ziet er mooi uit, maar zoals al genoemd: Blijft je verwarming en SWW doordraaien als deze kast morgen uitvalt? Wat als jij morgen een ongeluk krijgt? Kunnen je nabestaanden dan hiermee overweg? Of als je je woning ooit wilt (of moet) verkopen?Ronald.42 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 22:08:
Dit zorgt ervoor dat de warmtepomp, de warmtepomp boiler, de verwarming in huis, de hout cv en het buffervat een gepaste reactie geven op de aanvraag van warmte in huis door de kamerthermostaat danwel warm water via de warmtepompboiler en een flow switch voor die boiler.
Ik zal proberen om morgen even een potloodcad tekening te maken van hoe het leidingwerk aan elkaar hangt.
Precies om die redenen heb ik alle installaties zo eenvoudig mogelijk gehouden, zonder ingewikkelde regelingen.
Domoticz gebruik ik alleen voor monitoring en hooguit voor een kleine bijsturing, maar als dat uitvalt blijft alles gewoon werken. Toevallig heb ik dit afgelopen zomervakantie getest: Net 5 dagen op vakantie, en 1000 km van huis viel de Pi uit. Geen idee waarom, maar niet meer te benaderen. Alles bleef echter gewoon werken (cloud-applicaties hebben ook voordelen). Eenmaal thuis was een harde reset van de Pi voldoende om ook die weer tot leven te wekken.
Omdat het hier eigenlijk OT is even kort: Een hele rij kWh meters in de meterkast wordt via modbus (mbrtu) in een script uitgelezen. Die waarden worden naar Domoticz gepusht. Maar dat kan ook naar HA (maakt mooiere dashboards) of naar Grafana (nog mooiere plaatjes).Joris 407 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 23:18:
Wat zijn de mogelijkheden om meerdere kWh meters uit te lezen?Liefst zou ik de data van alle kWh meters in 1 programma / app / site willen aflezen in grafieken.
[ Voor 22% gewijzigd door Andrehj op 04-09-2022 10:37 ]
Dat snap ik niet. Is het niet veel gemakkelijker (en goedkoper) om daarvoor de P1-poort te gebruiken?ocaj schreef op zondag 4 september 2022 @ 07:29:
1 SDM630 direct achter de hoofdschakelaar
Daar kun je wel om lachen, maar het is wel de realiteit waar we mee te maken hebben. Als je dus iets in je huis fabriekt wat je alleen zelf snapt, dan moet je je wel realiseren dat je je nabestaanden (of een volgende bewoner) met een groot probleem gaat opzadelen.
Dat zou kunnen, maar ik heb geen P1-poort (gewone digitale meter, discussie daarover is erg OT, dus doen we hier niet).Andrehj schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:36:
[...]
Dat snap ik niet. Is het niet veel gemakkelijker (en goedkoper) om daarvoor de P1-poort te gebruiken?
Verder vind ik het makkelijker programmeren als ik alles zo uniform mogelijk houdt: simpele loop die continu alle 4 mijn kwh-meters uitleest via modbus en aan het einde nog wat totalen/min/max/avg etc berekent.
Daarnaast kun je uit een SMD630 volgens mij meer uitlezen dan via de P1-poort, naast vermogen, ook stroom, meterstanden totaal en per fase, dat alles in twee richtingen en voor de liefhebbers dingen als power factor, blindstroom etc. etc.
O, en toen ik met deze hobby begon zaten de slimme meters nog op wat lagere poll-frequentie, nieuwere slimme meters geven geloof ik wel 1 x per seconde output, dus dat argument van toen is inmiddels vervallen.
Qua monitoring moet ik eerlijk zeggen dat ik de warmtepomp primair monitor op de data uit de Procon en de kwh-meter daarbij niet zo heel veel toevoegt, maar voor de huis-totalen is het wel handig dat ik de warmtepomp los van de rest van mijn huis kan uitlezen.
Ik ga hier binnenkort een handleiding maken voor de WP en de WPB. Nu staat mijn Pana op directe watertemperatuur sturing zonder WAR e.d. Als ik ooit zelf uitval dan moet de thermostaat het gewoon overnemen en kan mijn partner de boel weer instellen op WAR. Dat kan prima met foto's van alle stappen die je daarvoor moet doorlopen.Andrehj schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:31:
[...]
Precies om die redenen heb ik alle installaties zo eenvoudig mogelijk gehouden, zonder ingewikkelde regelingen.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Ga je die hier publiceren?CurlyMo schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:48:
[...]
Ik ga hier binnenkort een handleiding maken voor de WP en de WPB. Nu staat mijn Pana op directe watertemperatuur sturing zonder WAR e.d. Als ik ooit zelf uitval dan moet de thermostaat het gewoon overnemen en kan mijn partner de boel weer instellen op WAR. Dat kan prima met foto's van alle stappen die je daarvoor moet doorlopen.
Hoe je WAR instelt? Lijkt me dat jullie beter weten hoe je die informatie bij jullie partner binnenkrijgt dan ik. Idealiter is het gewoon een RTFM. Als het dan nog niet lukt, dan zal ik mijn partner adviseren @FransvWoerkom te bellen, want die kent alle Pana handleidingen uit zijn hoofd
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Ah, dan moest ik het woord 'hier' lezen als 'hier thuis'.CurlyMo schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:59:
[...]
Hoe je WAR instelt? Lijkt me dat jullie beter weten hoe je die informatie bij jullie partner binnenkrijgt dan ik. Idealiter is het gewoon een RTFM. Als het dan nog niet lukt, dan zal ik mijn partner adviseren @FransvWoerkom te bellen, want die kent alle Pana handleidingen uit zijn hoofd
Ik dacht 'hier in het topic'
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 11:05 ]
Waterwet is overigens een vreemde vertaling voor "Temperature control" wat dan weer WAR is.Indien de installatie uitgerust is met een omgevingsvoeler:
Deze functie laat toe om de invloed van de ruimtetemperatuur op de regeling te kiezen.
Indien er geen waarde wordt ingevoerd, dan gebeurt de regeling zuiver op basis van de waterwet.
Indien de parameter ingesteld is op 100%, dan gebeurt de regeling alleen op basis van de ruimtetemperatuur.
Ik heb een aantal stellingen hierover bedacht. En benieuwd of dit enigszins klopt.
Stelling 1:
De instelling staat dus nu op 1% en heeft daarmee praktisch geen invloed. Dat zou dus inhouden dat als het huis opwarmt door bijv. bezoek, koken, zoninval etc. De verwarming evengoed doorgaat met verwarmen als de buitentemperatuur daar aanleiding voor geeft.
De aanvoertemperatuur zal volledig door WAR worden bepaald.
Stelling 2:
Als ik de instelling op 100% zou zetten heb ik eigenlijk een aan/uit functie waarbij de warmtepomp enkel aan gaat als de temperatuur in de ruimte onder de setpoint van zegge 21 graden komt.
De aanvoertemperatuur zal nog altijd volledig door War worden bepaald (?) / De aanvoertemperatuur zal altijd op zijn maximum setpoint zijn totdat de ruimtevoeler 21 graden aangeeft (?)
Stelling 3:
Als ik de instelling op bijv. 50% zou zetten dan beïnvloed te omgevingsvoeler de curve van de stooklijn. De aanvoertemperatuur is dus onderhevig aan de gemeten waarde van de omgevingsvoeler.
Wat ik eigenlijk wil bereiken is dat de verwarming alleen aan gaat als de ruimtevoeler onder zijn setpoint komt en vervolgens een aanvoertemperatuur kiest onderhevig aan WAR.
In de OP staan 3 varianten. Ik kan niet helemaal duiden of mijn warmtepomp in 1 van deze varianten valt of een combinatie is
[ Voor 4% gewijzigd door TF op 04-09-2022 13:31 ]
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 21:38
Stelling 2 lijkt me niet kloppend.
Je beschrijft opties 1 en 3 uit de OP.
Wat jij wil is WAR met aan/uit naregeling, optie 2 uit OP.
Is er een merktopic met specifiekere kennis?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
In de TSProton_ schreef op zondag 4 september 2022 @ 15:36:
@TF Wat zegt de (installatie)handleiding?
Stelling 2 lijkt me niet kloppend.
Je beschrijft opties 1 en 3 uit de OP.
Wat jij wil is WAR met aan/uit naregeling, optie 2 uit OP.
Is er een merktopic met specifiekere kennis?
https://gathering.tweaker...Bfilter_topicstarter%5D=1
Ik weet niet wat je zoekt
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
De boiler heeft 22mm knel aansluitingen. Nu is, voor zover ik het begrijp, alle CV buis gegalvaniseerd, ofwel zink-bekleed. Wat moet ik dan als leiding gebruiken? Ik kan het geheel in koper uitvoeren (en zelfs netjes solderen, dat is nog leuk om te doen ook), maar is dat echt nodig?
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Daarom altijd je installatie simpel houdenAndrehj schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:45:
[...]
Daar kun je wel om lachen, maar het is wel de realiteit waar we mee te maken hebben. Als je dus iets in je huis fabriekt wat je alleen zelf snapt, dan moet je je wel realiseren dat je je nabestaanden (of een volgende bewoner) met een groot probleem gaat opzadelen.
Als je een non ferro metaal (messing) als overgang koppeling gebruikt kan dit gewoon in het cv zijde circuit.Blihi schreef op zondag 4 september 2022 @ 19:38:
Even een vraagje voor de installateurs hier. In de installatiehandleidingen van zowel de binnenunits als de boilers van Toshiba staat dat je geen "zink-beklede" leidingen moet gebruiken (Engels: "zinc-plated") en dat je stalen leidingen moet isoleren.
De boiler heeft 22mm knel aansluitingen. Nu is, voor zover ik het begrijp, alle CV buis gegalvaniseerd, ofwel zink-bekleed. Wat moet ik dan als leiding gebruiken? Ik kan het geheel in koper uitvoeren (en zelfs netjes solderen, dat is nog leuk om te doen ook), maar is dat echt nodig?
In het drinkwater circuit mag je echter geen cv buis gebruiken!
Ook is er nagenoeg geen zuurstof in het cv circuit waardoor galvanische corrosie verwaarloosbaar klein is.
Zie bijvoorbeeld het handboek van VSH Xpress, vanaf blz: 38
Of deze link
[ Voor 12% gewijzigd door DutchWing op 04-09-2022 19:57 ]
Dus gewoon de standaard 22mm stalen CV buizen met messing knelkoppelingen. Dat is natuurlijk het gemakkelijkst. Waarom staat dat dan zo expliciet in de handleiding, bij de aansluitingen van zowel de aanvoer en retour bij de warmtepomp binnenunit als in de handleiding bij de boiler aansluitingen.DutchWing schreef op zondag 4 september 2022 @ 19:53:
[...]
Als je een non ferro metaal (messing) als overgang koppeling gebruikt kan dit gewoon in het cv zijde circuit.
In het drinkwater circuit mag je echter geen cv buis gebruiken!
Uiteraard, in het drinkwater circuit geen staal, maar koper (met Kiwa keur).
De boiler is uitgerust met 22mm knel koppelingen voor al het leidingwerk. Je kunt er dus gewoon een buis in steken en die vast knellen. Het leek me al sterk dat dat niet met gewone CV buis zou mogen.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Ik weet dat meer fabrikanten wel eens zoiets omschrijven.Blihi schreef op zondag 4 september 2022 @ 20:08:
[...]
Dus gewoon de standaard 22mm stalen CV buizen met messing knelkoppelingen. Dat is natuurlijk het gemakkelijkst. Waarom staat dat dan zo expliciet in de handleiding, bij de aansluitingen van zowel de aanvoer en retour bij de warmtepomp binnenunit als in de handleiding bij de boiler aansluitingen.
Uiteraard, in het drinkwater circuit geen staal, maar koper (met Kiwa keur).
[...]
De boiler is uitgerust met 22mm knel koppelingen voor al het leidingwerk. Je kunt er dus gewoon een buis in steken en die vast knellen. Het leek me al sterk dat dat niet met gewone CV buis zou mogen.
Ik denk meer dat dit voor staal verzinkte pers puntstukken geldt. (Contact corrosie)
In het buitenland, UK bijvoorbeeld gebruiken ze nog heel veel koper voor zowel CV zijde als drinkwater zijde.
Maar misschien dat @Ronald.42 er nog iets zinnigs over kan zeggen.
[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 04-09-2022 20:21 ]
Voor de zekerheid zal ik echter geen buizen direct in de boiler knellen, maar gebruik maken van messing verloopstukken van 3/4 binnendraad naar 22 knel. Dat komt toch beter uit omdat ik dan meteen 90 graden de hoek om kan.
Ik vond het al vreemd, want ik heb eerder voor de CV gebruik gemaakt van DRL-flex. Dat is ook RVS en daar stond niet in dat het niet samen met stalen buizen zou kunnen.
[ Voor 100% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 11:05 ]
Boiler is RVS en ik neem aan de binnenkant van de binnenunit ook.Ronald.42 schreef op zondag 4 september 2022 @ 20:25:
[...]
Wat voor materiaal is die boiler? Als het rvs is en je gaat er gelijk op met verzinkt staal dan zal dat snel gaan coroderen.
Dat is nu dus het plan. Op de RVS aansluitingen een messing 3/4 BI x 22mm verloop en daar dan de CV (staal) of waterleiding (koper) in gekneld. Ik ga dus geen leidingen rechtstreeks in die boiler knellen.Ik heb dat hier ook gezien met een rvs wisselaar waar ik een rvs 1 1/4 sok op had met daarin een stalen verzonken verloop ring van 11/4 naar 3/4
Die verloop ring was in een paar jaar tijd aardig af gevallen maar nog niet lek.
En dit was in dood cv water.
Zit nu een rvs verloopring in met een messing puntstuk en daar mankeerde na 8 plus jaar nog helemaal niks aan.
Ik heb een rijhuis 1962, driedubbel glas, gevelisolatie 20cm. Geen vloerisolatie. Oppervlake woonkamer + keuken 52 m2.
Boven 2 slaapkamers van 14m2 en één badkamer van 8m2. Ik wil een daikin L/W installeren lage temperaturen inc SWW, unit kan 7kw leveren.bij -8.4°C. Nu heb ik de volgende radiatoren:in de woonkamer + keuken, geen vloerverwarming dus
Superia super 6 2200*500H33 tegen voorgevel groot raam warmteafgifte bij 55/45/20 2307W
Superia super 6 1400*500H33 tegen achtergevel klein raam 55/45/20 1468W
Superia super 6 1600*500H22 bijkeuken onder het raam 55/45/20 1181W
Totaal geeft dit 4956W aanvoertemp 55°C... Kan ik de boel verwarmen met een warmtepomp denken jullie? Nog lagere temperaturen...
Slaapkamers hebben elk één 1600*500*h22. Badkamer een klote sierradiator, daar moet er een andere komen.
Volgens mijn installateur zou dit per jaar 3800 kwh verstoken inc SWW. Heb ook al paar offertes voor L/L, dit zou een stuk minder verbruiken. Gaat dit lukken denk je? Wij verbruiken ongeveer 1000 kuub gas per jaar.
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 11:05 ]
1. Als je maar 5 kW kwijt kan (bij een al te hoge temp van 55 graden), waarom koop je dan een 8kW WP?Nilos128 schreef op zondag 4 september 2022 @ 21:11:
Hallo allen,
Ik heb een rijhuis 1962, driedubbel glas, gevelisolatie 20cm. Geen vloerisolatie. Oppervlake woonkamer + keuken 52 m2.
Boven 2 slaapkamers van 14m2 en één badkamer van 8m2. Ik wil een daikin L/W installeren lage temperaturen inc SWW, unit kan 7kw leveren.bij -8.4°C. Nu heb ik de volgende radiatoren:in de woonkamer + keuken, geen vloerverwarming dus
Superia super 6 2200*500H33 tegen voorgevel groot raam warmteafgifte bij 55/45/20 2307W
Totaal geeft dit 4956W aanvoertemp 55°C... Kan ik de boel verwarmen met een warmtepomp denken jullie? Nog lagere temperaturen...
Slaapkamers hebben elk één 1600*500*h22. Badkamer een klote sierradiator, daar moet er een andere komen.
Volgens mijn installateur zou dit per jaar 3800 kwh verstoken inc SWW. Heb ook al paar offertes voor L/L, dit zou een stuk minder verbruiken. Gaat dit lukken denk je? Wij verbruiken ongeveer 1000 kuub gas per jaar.
2. 55 graden is te hoog, je moet je afgifte verbeteren.
4956/55*40= 3604W.
Er is nog niets besteld of gekocht. Mss doe ik er beter aan sommige radiatoren te verzwaren, juist?
Je afgiften vergroten komt altijd ten goede van het warm houden van je huis en het vermogen kwijt kunnen vn de geselecteerde warmtepomp. Als je meer afgifte hebt kan je ook zaken met je TaNilos128 schreef op zondag 4 september 2022 @ 21:27:
Warmteverliesberekening voor de ruimte is 3.57KW. -8 en 22°C. Stel nu ik ga naar 40°C.
4956/55*40= 3604W.
Er is nog niets besteld of gekocht. Mss doe ik er beter aan sommige radiatoren te verzwaren, juist?
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 11:06 ]
[ Voor 120% gewijzigd door DutchWing op 04-09-2022 21:52 ]
Ik denk dat dat moet lukken. Met 40 graden Ta bij -8 graden is prima. Tuurlijk kan het beter.Nilos128 schreef op zondag 4 september 2022 @ 21:27:
Warmteverliesberekening voor de ruimte is 3.57KW. -8 en 22°C. Stel nu ik ga naar 40°C.
4956/55*40= 3604W.
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Ik kom aan 1.3KW aan 35°C. 40°C heb ik 1.643KW...Ronald.42 schreef op zondag 4 september 2022 @ 21:54:
[...]
Dat is waarschijnlijk juist ja.
Probeer met dat tooltje eens uit te rekenen hoeveel vermogen je nog kunt afgeven op zeg 35 graden.
Dan kijken of je in de buurt komt van je warmteverlies
Worst kaas.
Mss een domme vraag maar kan je een radiator koppelen aan een andere radiator met dezelfde leidingen?
Afgifte kan je niet op die manier schalen voor een lagere temperatuur. Ten eerste gaat het om het verschil met de temperatuur van de ruimte en dan nog gaat de luchtstroom minder worden en krijg je dus nog zelfs minder dan dat. Volgens mij had @PentaClover hier grafiekjes van gemaakt. Eerste benadering is dus dat je maximaal 2.8kW over houdt, maar waarschijnlijk nog wat minder.Nilos128 schreef op zondag 4 september 2022 @ 21:27:
4956/55*40= 3604W.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Nilos128 schreef op zondag 4 september 2022 @ 21:11:
:strip_exif()/f/image/9cnlNobIc1CUWw3MkZGcdPZG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/T7duOBFu9L9gtu4mASbVbxNp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6jmajnnRJ4MRPwu7gIdkgvtj.jpg?f=fotoalbum_large)
Totaal vermogen: 40/35/20 = 2630 Watt.
Totaal vermogen: 45/40/20 = 3680 Watt.
Oja, beter zo'n tool als hierboven gebruikenRimco schreef op zondag 4 september 2022 @ 22:08:
[...]
Afgifte kan je niet op die manier schalen voor een lagere temperatuur. Ten eerste gaat het om het verschil met de temperatuur van de ruimte en dan nog gaat de luchtstroom minder worden en krijg je dus nog zelfs minder dan dat. Volgens mij had @PentaClover hier grafiekjes van gemaakt. Eerste benadering is dus dat je maximaal 2.8kW over houdt, maar waarschijnlijk nog wat minder.
Nu sinds vrijdag zie ik nog geen verschil in verbruik na opwarmen van het water.
Hoor hem niet draaien, en stuk stiller als airco, dat hij zo stil was had ik niet verwacht. Wel blij mee want woon in stille buurt.
Zat Vanmiddag wel te kijken uhh hij lekt, maar dat was dus aardig condenswater, en in de winter word dit nog meer.
Als je geen verschil in verbruik ziet, en je hoort hem niet draaien, weet je dan wel zeker dat de WP het doetK van k schreef op zondag 4 september 2022 @ 23:09:
Hier is de warmtepomp eindelijk aangekoppeld aan de boiler,de boiler draaide al week of 5 a 6 op de panelen, en werd verwarmd door de spiraal.Dus scop 1 op 1.
Nu sinds vrijdag zie ik nog geen verschil in verbruik na opwarmen van het water.
Hoor hem niet draaien, en stuk stiller als airco, dat hij zo stil was had ik niet verwacht. Wel blij mee want woon in stille buurt.
Zat Vanmiddag wel te kijken uhh hij lekt, maar dat was dus aardig condenswater, en in de winter word dit nog meer.
Met deze temperaturen zou de COP zeker 3 moeten zijn, dus dat moet je kunnen zien/meten.
Deze berekening klopt niet.Nilos128 schreef op zondag 4 september 2022 @ 21:27:
4956/55*40= 3604W.
Het moet zijn (uitgaande van een ruimtetemperatuur van 20°C):
4956 / (55-20)*(40-20) = 2832W
Bovendien is het een zeer grove benadering, want de convectie wordt bij die lage temperaturen ook nog eens minder.
En dan is het verlies aan stralingswarmte nog niet meegerekend.
Je kunt beter in de gegevens van de radiatorfabrikant kijken naar de waarden bij lagere watertemperaturen. Of indien niet beschikbaar, dan extrapoleren.
Zwerius Kriegsman
Dit topic is gesloten.
![]()