Graag jullie blik op deze opstelling, ik heb dit ondertussen uitgezocht maar kan ook anders.
Historisch gasverbruik: 1500m3 per jaar (ongeveer 1000 voor verwarming)
Stroomverbruik 5500kwh
Huidig systeem Zonneboiler 300liter
CV ketel Remeha tzerra+ vloerverwarming deze staat 24/7 aan op dezelfde temperatuur.
WTW
Goed geïsoleerd huis RC6+ driedubbel glas, goed luchtdicht.
Idee is gas behouden en warmwater koken en gashaard met gas te doen en verwarming met warmtepomp. Daarbij het energieverbruik zelf op te wekken.
- Ik douche lang (4bewoners) en heb een bad van 600liter
- Geen DWTW aanwezig, ga ik ook niet doen, wonen er net 4 jaar en geen zin om bestaande al te slopen.
Via Rekentool geluid van buiten opgestelde installaties berekend waar hij kan, achter in de tuin (afstand 27 meter tot installatieruimte)
2- Welk merk/type raden jullie aan ipv Nibe?
3- Heb ik een bufferboiler nodig of voldoet de 80liter in het leidingnet (volgens nibes sepcificaties wel) klopt dit 80 liter volgens jullie?
4- Hoe stuur ik aan dat de CV bijspringt als de warmtepomp het niet meer trekt?
5- Is het handig dat de warmtepomp ook de warmwaterboiler (zonnecollector) verwarmd?
6- Kan ik er mee koelen en wat moet ik daar aan doen zodat het goed gaat?
7- Hoe isoleer ik de leiding van de warmtepomp naar het huis? En deze +vloerverwaming vullen met glycol?
8- Mijn idee is om alle energie te compenseren (hoeveel pv heb ik nodig om warmtepomp te compenseren +5500kwh) ik heb ruimte voor 40 panelen, maar ik kom op ongeveer 30 panelen (viridian solar)(350wp indak in leien dak) (ga ik samen met de leidekker op het dak leggen.)
Historisch gasverbruik: 1500m3 per jaar (ongeveer 1000 voor verwarming)
Stroomverbruik 5500kwh
Huidig systeem Zonneboiler 300liter
CV ketel Remeha tzerra+ vloerverwarming deze staat 24/7 aan op dezelfde temperatuur.
WTW
Goed geïsoleerd huis RC6+ driedubbel glas, goed luchtdicht.
Idee is gas behouden en warmwater koken en gashaard met gas te doen en verwarming met warmtepomp. Daarbij het energieverbruik zelf op te wekken.
Afgiftesysteem:
- 91 m² vloerverwarming bg 16m2 badkamer, (107m2 totaal) (slangen 15 cm HoH,(inhoud 80liter?) 9 groepen, staan altijd open. (ik heb geen verwarming op de verdiepingen)SWW:
- Er staat nu een WW boiler 300 met 3 collectors. met nog een extra ongebruikte spiraal voor bijvoorbeeld warmtepomp.- Ik douche lang (4bewoners) en heb een bad van 600liter
- Geen DWTW aanwezig, ga ik ook niet doen, wonen er net 4 jaar en geen zin om bestaande al te slopen.
Warmtepompvoorkeur:
Het idee is L/W pomp monoblock zodat (zelf) installatie makelijk wordt, Ik denk aan Nibe NIBE F2040-06 of NIBE F2040-08Via Rekentool geluid van buiten opgestelde installaties berekend waar hij kan, achter in de tuin (afstand 27 meter tot installatieruimte)
Wie gaat het installeren?
Wil veel zelf doen maar als het heel specifiek wordt haal ik de installateur erbij.Vragen aan jullie
1- 6 of 8 kw warmtepomp, 6 is zuiniger 8 geeft wat meer marge (dan wellicht ook ooit warm water er mee verwarmen dmv extra boiler?)2- Welk merk/type raden jullie aan ipv Nibe?
3- Heb ik een bufferboiler nodig of voldoet de 80liter in het leidingnet (volgens nibes sepcificaties wel) klopt dit 80 liter volgens jullie?
4- Hoe stuur ik aan dat de CV bijspringt als de warmtepomp het niet meer trekt?
5- Is het handig dat de warmtepomp ook de warmwaterboiler (zonnecollector) verwarmd?
6- Kan ik er mee koelen en wat moet ik daar aan doen zodat het goed gaat?
7- Hoe isoleer ik de leiding van de warmtepomp naar het huis? En deze +vloerverwaming vullen met glycol?
8- Mijn idee is om alle energie te compenseren (hoeveel pv heb ik nodig om warmtepomp te compenseren +5500kwh) ik heb ruimte voor 40 panelen, maar ik kom op ongeveer 30 panelen (viridian solar)(350wp indak in leien dak) (ga ik samen met de leidekker op het dak leggen.)