Sinds 2019 hebben wij tijdens de verbouwing een (hybride) warmtepomp (NIBE 2040-8 i.c.m. SMO40) geplaatst en zonneboiler (ATAG CBsolar II - 200L) i.c.m. zonnepanelen (SolarEdge).
De warmtepomp heeft sinds 2019 nooit de hulp nodig gehad van de CV-ketel en altijd zelfstandig de woning kunnen verwarmen (ik weet, waren niet de meest koude winters..). We zijn tot op heden erg tevreden over de NIBE warmtepomp.
Nu met de gestegen gasprijzen en de overcapaciteit op de zonnepanelen wil ik de boel gaan ombouwen naar gasloos. Vanwege de reeds aanwezige zonneboiler wil ik voor een zogenaamde voorgeschakelde boiler opstelling gaan (tevens hebben we hier de ruimte voor).
Hiervoor heb ik al het e.e.a. uitgezocht maar zou graag jullie mening/advies over een paar punten willen. Aan de bestaande setup wil ik voor het sanitair water het volgende toevoegen:
- DJG WPS-300 boilervat (lees hier op Tweaker erg positieve verhalen over)
- 1-fase 3kW verwarmingselement -> is dit voldoende? Zijn hier nog specifieke modellen welke aangeraden worden i.c.m. het DJG boilervat?
- Eltako R12 Hulprelais (230v16A) t.b.v. het schakelen van verwarmingselement via SMO40 -> Of zijn er andere tips rondom een hulprelais?
- 2x boilersensor (NIBE BT6 en BT7) -> dienen deze specifiek van NIBE te zijn?
- 3-weg klep voor 28mm leidingen (NIBE VCC 11) -> Als het goed is deze 28mm knel, of raden jullie hiervoor een ander merk/model aan?
- Een sanitair expansievat -> Wat is hier het advies over, ik lees wisselende verhalen, deze is er op dit moment niet. Maar gezien alles op de schop gaat wordt het gelijk mogelijk deze te plaatsen. Zo ja welk formaat zou ik dan nodig hebben met de twee boilers achter elkaar (200L zon + 300L warmtepomp?
Zouden jullie een extra mengventiel tussen het zonneboilervat en de DJG WPS-300 plaatsen? Bijv. een instelbare welke bijmengt tot 75 graden maximaal voordat het het DJG vat ingaat. De zonneboiler kan volgens specificatie een maximum van 95 graden bereiken wat ook het opgegeven maximum van het DJG WPS-300 boilervat is.
Het bestaande vast ingestelde mengventiel (60 graden) wat nu achter de zonneboiler zit wil ik dan gaan verplaatsen naar achter de DJG boiler om zo nooit water warmer dan 60 graden in de leidingen in huis te krijgen (staat huidige CV-ketel ook op ingesteld).
Het is een langer verhaal geworden dan vooraf gepland, maar alvast dank voor jullie mening