Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 148 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.552.589 views

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

patrickvanvalen schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 08:38:
Zijn er mensen die ervaring hebben met een all electric wp van Inventum?
Deze zou in een woning uit 1920 moeten komen. Verder goed geisoleerd, en overal vloer verwarming.
Inhoud 370m2.
Het zou dan om de 4,5 kw versie gaan.
Draait die wp probleemloos of zijn er punten om rekening mee te houden?
Een groot aantal gaan wel vrij snel stuk…
Aantallen durf ik niet te noemen, zie ze wel regelmatig liggen op de zaak in de oudijzer bak.
Het lijkt wel voornamelijk tot de oudere modellen, maar waar dit mee te maken heeft; fabrikant of monteur, geen idee.
Vaak op de compressor, vervolgens moet je dat ding eventueel van de muur aftrekken en een nieuwe plaatsen omdat alles zo krap zit als maar zijn kan.

Ook het inregelen tussen cv ketel en warmtepomp vraagt wel wat finesse aldus inventum.
Heb er ooit een training cursus van gehad toen ze net op de markt kwamen.

[ Voor 12% gewijzigd door DutchWing op 27-08-2022 10:04 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Sorry, de 370m2 moet 370m3 zijn.
Is niet voor mij zelf. Maar de berekening van Inventum geeft 4,5 kw aan.
Het is meer dat de ontwikkelingen zo snel gaan, en er nu van alles op de markt komt. De bedoeling is ook dat de buitenunit in een ruime nis onder de grond in de voortuin gaat komen. De aanzuiglucht komt via een ruime spiro buis van enkele meters. Dit om geluids overlast en ruimte gebrek problemen op te lossen.

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20-10 22:06
patrickvanvalen schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 10:25:
Het is meer dat de ontwikkelingen zo snel gaan, en er nu van alles op de markt komt. De bedoeling is ook dat de buitenunit in een ruime nis onder de grond in de voortuin gaat komen. De aanzuiglucht komt via een ruime spiro buis van enkele meters. Dit om geluids overlast en ruimte gebrek problemen op te lossen.
Weet je zeker dat het een Inventum betreft? Die Inventum is namelijk een ventilatie warmtepomp en heeft geen buitendeel. Deze zuigt "vieze" lucht uit je woning af om water mee te verwarmen.

Als je het idee hebt om deze warmtepomp anders in te zetten dan zou ik maar herdenken. Deze warmtepomp is ontwikkeld voor een binnen opstelling met warme lucht als bron. Het is totaal onduidelijk wat er gaat gebeuren in de opstelling die je schetst. De vermogens worden sowieso niet gehaald maar het apparaat kan ook binnen no-time stuk zijn ivm vocht en oneigenlijk gebruik.

Dan zou een oplossing als onderstaande beter passen. Die pakt buitenlucht als bron en is daar dus ook voor ontworpen. Blijft het wel dat deze voor binnenopstelling is, dus bezwaren blijven.
https://www.stiebel-eltro...19-24-i/wpl-19-i-set.html

[ Voor 32% gewijzigd door LacsapOV op 27-08-2022 11:37 ]

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-10 19:57
DutchWing schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:53:
[...]

Is dat alleen bij je eigen thuis?
Wel merkwaardig dat ze zo snel stuk gaan…

Het enige wat ik kan bedenken 1,2,3:
Gebruik je een waterontharder of wel eens de waterkwaliteit gemeten.
Gebruik je wel een messing overgang tussen de boiler (RVS/Koper) en de binneninstallatie… dit zorgt namelijk voor een galvanische scheiding.
Indien de mogelijkheid dan toch misschien een elektrische anode gebruiken.
Gewoon een goeie boiler kopen. En iets meer geld uitgeven :>
patrickvanvalen schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 10:25:
Dat laatste klinkt al als een "desaster waiting to happen". Een normale buitenunit blaast duizenden m³/h (de mijne 2640 m³/h). Dat gaat nooit door een buisje passen. Je rendement wordt dus slecht.
En hoe voorkom je dat die nis volsneeuwt? Of met sneeuw wordt volgezogen?
Heeft die WP ook een typenummer of heb je een link? Dan kunnen we eens meekijken.

Overigens gaan de ontwikkelingen helemaal niet zo snel. Er zijn de laatste paar jaar vooral veel CV-ketelboeren wakker geworden en ineens ook warmtepompen gaan produceren. Maar de bulk van de markt is nog steeds een gewone L/W warmtepomp, in monoblock of split-uitvoering, en die zijn qua principe de laatste 15 jaar niet veranderd. Ook qua rendement zijn ze maar marginaal verbeterd.
Alleen qua geluid en design is er de laatste paar jaar wel veel ontwikkeld.

In jouw geval met weinig warmtebehoefte en waar geluid blijkbaar erg spannend is, zou ik naar een Nefit/Bosch Compress 7400i kijken. Die zitten rond de 40 dBa op 1 meter en zijn zo'n beetje de stilste op de markt.

[ Voor 27% gewijzigd door Andrehj op 27-08-2022 11:25 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Andrehj schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:17:
[...]

Dat laatste klinkt al als een "desaster waiting to happen". Een normale buitenunit blaast duizenden m³/h (de mijne 2640 m³/h). Dat gaat nooit door een buisje passen. Je rendement wordt dus slecht.
En hoe voorkom je dat die nis volsneeuwt? Of met sneeuw wordt volgezogen?
Heeft die WP ook een typenummer of heb je een link? Dan kunnen we eens meekijken.

Overigens gaan de ontwikkelingen helemaal niet zo snel. Er zijn de laatste paar jaar vooral veel CV-ketelboeren wakker geworden en ineens ook warmtepompen gaan produceren. Maar de bulk van de markt is nog steeds een gewone L/W warmtepomp, in monoblock of split-uitvoering, en die zijn qua principe de laatste 15 jaar niet veranderd. Ook qua rendement zijn ze maar marginaal verbeterd.
Alleen qua geluid en design is er de laatste paar jaar wel veel ontwikkeld.

In jouw geval met weinig warmtebehoefte en waar geluid blijkbaar erg spannend is, zou ik naar een Nefit/Bosch Compress 7400i kijken. Die zitten rond de 40 dBa op 1 meter en zijn zo'n beetje de stilste op de markt.
Ik denk dat hij deze bedoeld:
https://www.inventum.com/producten/modul-air-blue/

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Ik moet mij er ff in gaan verdiepen. Maar ik kreeg dit verhaal van een vriend waar het geplaatst moet gaan worden. Het probleem is natuurlijk de leverbaarheid van warmtepompen. Dus wordt er van alles aangeboden wat ze wel kunnen leveren. Maar eventuele nadelen worden niet vermeld, vandaar mijn vraag.
Eventuele sneeuw en bladeren zijn natuurlijk wel iets om rekenig mee te houden bij een onder de grond opstelling.

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
Grolsch schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:21:
[...]

Ja, want je mag me 1 geval opnoemen dat in Nederland iemand is overleden door het niet uitvoeren van een Legionellarun in een boilervat.

Zover ik weet is hier nog nooit iemand aan overleden, en kunnen we ons beter druk maken om andere zaken.
Wat ik begrijp is dat meeste mensen van legionella in een thuissituatie alleen verkoudheidsklachten krijgen of lichte longontsteking. Bij ouderen of bij slechtere gezondheid kan het slechter aflopen.
Er lopen nu meerdere onderzoeken vanuit de Rijksoverheid, zie ook deze info.

[ Voor 7% gewijzigd door LeonTebbens op 27-08-2022 17:57 ]

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:37
Ik wil de koelmiddelleidingen van de buitenunit naar de binnen unit gaan isoleren.
Ze zijn ca 22mm doorsnee incl. de witte isolatie.

Buiten is er een stuk van 4,5m met een bocht. Dit zit in een standaard "airco-kabelgoot" van 4,5x6cm binnenruimte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9IKMRQEXccyf0Nem3cnvkQFmTI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HAjWSleiLqvhpPVIRyrC7ZqP.jpg?f=fotoalbum_large
Binnen is er nog een traject van 3 tot 4,5m.
Ik wil dit isoleren met Armaflex: Armacell 22x13

Nu is de leiding koker daar eigenlijk te klein voor. Laat dit Armaflex zich makkelijk samendrukken?
Of is het slimmer om de leidingkoker te vervangen door een wat grotere maat?

[ Voor 21% gewijzigd door BarryH op 27-08-2022 15:21 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@patrickvanvalen als ik https://www.inventum.com/...ische-specificatie-V2.pdf lees valt me op dat je hooguit cijfers van A20/W30 bij 252 m³/uur vindt.
Bij dat ventilatiedebiet blijft het bij vorst niet lang 20 graden in huis en bovendien houdt de COP van 3 bij vollast al niet over.
Met lucht aanzuigen van buiten wordt 4.5 kW onmogelijk en met zulke karige specs durf ik niet eens aan te nemen dat hij überhaupt kan defrosten.

Dit apparaat is misschien leuk als SWW oplossing en om de oude radiatoren op de 1e verdieping mee te laten doen op ventilatielucht, wanneer een betere warmtepomp daadwerkelijk warmte van buiten naar binnen pompt met vloerverwarming op de begane grond.

Voor ruimteverwarming in zijn eentje is hij alleen toepasbaar als 80%+ van het warmteverlies door ventilatie komt, en dat is in een 1920 woning onwaarschijnlijk.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-11 08:18
LeonTebbens schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 14:13:
[...]

Kan kloppen, wat ik begrijp is dat meeste mensen van legionella alleen verkoudheidsklachten krijgen of lichte longontsteking.
Er lopen nu meerdere onderzoeken vanuit de Rijksoverheid, zie ook deze info.
2021 in Schijndel 17 mensen besmet en 1 overleden. Bron is nooit gevonden, naar de besmetting is waarschijnlijk via de lucht gebeurd. Mogelijk een fontijn of koeltoren.
1 op 17 vind ik toch niet mis en dat in de open lucht. Moet je nagaan als je op 1 meter afstand van de bron staat bv je douche.
Maar ja, Corona is ook gerelativeerd tot niet meer dan een griepje

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Pietje555 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 15:46:
[...]

2021 in Schijndel 17 mensen besmet en 1 overleden. Bron is nooit gevonden, naar de besmetting is waarschijnlijk via de lucht gebeurd. Mogelijk een fontijn of koeltoren.
1 op 17 vind ik toch niet mis en dat in de open lucht. Moet je nagaan als je op 1 meter afstand van de bron staat bv je douche.
Maar ja, Corona is ook gerelativeerd tot niet meer dan een griepje
Ik vind dan altijd interessant wat iemands onderliggend lijden is.
Dat je met pasgeboren baby’s, zieken en ouderen geen risico wilt lopen is wel weer begrijpelijk.
Maar ook met de komst van kunststof leidingen moet dat ook goed onderzocht worden, maar zoals jezelf al aangeeft; dan toch maar weer over op koper zoals sommige opdrachtgevers willen.

• ds23man
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Legionella verspreidt zich via verneveling die je inademt, hoe fijner de druppeltjes des te groter de kans op besmetting.

[ Voor 6% gewijzigd door ds23man op 27-08-2022 15:58 ]

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23:02
BarryH schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 14:20:
Ik wil de koelmiddelleidingen van de buitenunit naar de binnen unit gaan isoleren.

Buiten is er een stuk van 4,5m met een bocht. Dit zit in een standaard "airco-kabelgoot" van 4,5x6cm binnenruimte.
[Afbeelding]

Nu is de leiding koker daar eigenlijk te klein voor. Laat dit Armaflex zich makkelijk samendrukken?
Wanneer je de isolatie veel samendrukt om die in de goot te krijgen werkt de isolatie niet meer en is het weer een warmte geleider. De stilstaande lucht in de isolatie is de isolatie, de rest is alleen een omhulsel om de lucht vast te houden.
Zelf heb ik voor de aan- en afvoerleiding van mijn monoblok warmtepomp de onderstaande goten gebruikt van 138mm breed. Misschien is zoiets of wat smaller ook iets voor jou.
https://www.warmteservice...view=LIST&context=DEFAULT

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz

• Idriss
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-08-2022
Hi, ik ontvang graag advies.

We wonen in een tussenwoning uit 2018 met energielabel A. Dus hr++ glas, vloerverwarming en 9 zonnepanelen. Ambitie is om gasverbruik te minimaliseren/elimineren dmv lucht-water warmtepomp en aantal zonnepanelen uit te breiden naar 16.

Qua warmtepomp gaat mijn voorkeur naar Vaillant aroTHERM VWL 75/6 Plus ivm rendement en lage geluidsproductie. Ons gasverbruik lag op 1000 m3 afgelopen jaar.

De all electric optie is alleen lastig omdat de binnenunit met geintegreerde boiler niet past in onze washok op zolder. Zijn er andere mogelijkheden om alsnog all electric te gaan met deze warmtepomp of is hybride toch de betere keuze?

Hoor het graag. Veel dank alvast!

• BarryH
@Idriss Heb je gekeken naar een monoblock voor buiten en dan op de plek van je gasketel een ventilatiewarmtepompboiler (die deels op buitenlucht draait)?
Dus waar je gasketel zit een 60x60 ruimte?
of anders een kleinere elektrische boiler aan de wand (maar duidelijk minder efficient en de vraag of dat energetisch beter is)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• BarryH
Henielma schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 16:04:
[...]

Wanneer je de isolatie veel samendrukt om die in de goot te krijgen werkt de isolatie niet meer en is het weer een warmte geleider. De stilstaande lucht in de isolatie is de isolatie, de rest is alleen een omhulsel om de lucht vast te houden.
Zelf heb ik voor de aan- en afvoerleiding van mijn monoblok warmtepomp de onderstaande goten gebruikt van 138mm breed. Misschien is zoiets of wat smaller ook iets voor jou.
https://www.warmteservice...view=LIST&context=DEFAULT
Met die goot zou er nog dikkere isolatie mogelijk zijn. Wellicht een tweede buisisolatie:
Armacell 48x13

Ik vind het lastig om de goede keuze te maken. Ik wil het goed doen, als ik het doe. Dubbele isolatie in een nieuwe grote koof is dat ws toch het beste. Alleen bij het gat in de muur zal ik niet veel kunnen veranderen. Wellicht kijken hoe groot het gat is en of ik daar ook een isolatiebuis in krijg (na verwijderen pur?).

Ander punt: hoe kwetsbaar zijn die koelgas/middel leidingen? Ze zijn al 8 jaar oud. en als ze lek gaan, dan ben ik ver van huis (en ook niet goed voor het klimaat met dat R410a)

[ Voor 20% gewijzigd door BarryH op 27-08-2022 17:34 ]

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:32

Rzaan

Altijd zoekende

Idriss schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 16:55:

De all electric optie is alleen lastig omdat de binnenunit met geintegreerde boiler niet past in onze washok op zolder. Zijn er andere mogelijkheden om alsnog all electric te gaan met deze warmtepomp of is hybride toch de betere keuze?
Buiten een monobloc nemen voor je VV.
En je verwarmingsketel eruit en die vervangen door een WPB.
Deze dan voor je SWW.
Zou dat lukken qua plaats?
MrScratch schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:53:
[...]

Welk filter betreft dit precies? Ik heb nu sinds maart een warmtepomp, maar mbt onderhoud snap ik er nog niet veel van. Ik heb bijvoorbeeld geen weet van filters of leidingen die ik moet controleren of schoonmaken.
Dat is natuurlijk wel afhankelijk van merk en type WP, zal ongetwijfeld in de handleiding staan.

Bij mijn Mitsubishi zit een filter in de binnenunit.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Idriss met een MEH97/6 binnenunit (formaat cvketel) kan je een willekeurig boilervat gebruiken.
Past dat ook niet, dan kan je een VWZ AI (formaat pak A4) vast wel ergens kwijt, die heeft alleen elektrische aansluitingen. Bij de laatste optie kan je SWW helemaal weglaten of met een externe driewegklep regelen.
De all-in-one oplossingen zijn zeker niet de enige manier om all electric te gaan :)
Goed advies is altijd maatwerk, dus ik raad je aan een eigen topic aan de hand van de FAQ te starten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-11 02:19

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

BarryH schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 14:20:

[Afbeelding]

Bij ali ff armaflex bestellen...
Ja druk je samen maar je verliest dan wat iso waarde..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Henielma
Dylantje2 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:56:
[...]

Bij ali ff armaflex bestellen...
Ja druk je samen maar je verliest dan wat iso waarde..
Die gebruik ik ook maar is bij een bestaande leiding wat lastig omdat je daar de buis doorheen moet schuiven.

• Dylantje2

Dylantje2

Henielma schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:46:
[...]

Die gebruik ik ook maar is bij een bestaande leiding wat lastig omdat je daar de buis doorheen moet schuiven.
ff snee erin maken. dan contact lijm ff geduld en dan muurvast

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• BarryH
@Dylantje2 @Henielma Ik zie alleen een 9mm dikke versie, geen 13mm (zoals bij warmteservice). Hebben jullie wel een dikkere variant?

• Dylantje2

Dylantje2

BarryH schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 20:02:
@Dylantje2 @Henielma Ik zie alleen een 9mm dikke versie, geen 13mm (zoals bij warmteservice). Hebben jullie wel een dikkere variant?
Hier had ik vandaan:
https://nl.aliexpress.com...21-452e-a5c6-2daca4719150

FF goed zoeken.. met foam buis oid

• Henielma
BarryH schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 20:02:
Voor 25 mm kunststof leiding heb ik onderstaande gebruikt:
https://www.econo.nl/Arma...Solar-isolatie-28-x-20-mm

De isolatiedikte hiervan is 19mm.
Het over 25mm kunststof leiding heen schuiven was nog niet zo eenvoudig maar is uiteindelijk gelukt.

[ Voor 3% gewijzigd door Henielma op 27-08-2022 20:57 ]

• Sir_G-nius
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-08 16:16

Sir_G-nius

- - -

Sinds 2019 hebben wij tijdens de verbouwing een (hybride) warmtepomp (NIBE 2040-8 i.c.m. SMO40) geplaatst en zonneboiler (ATAG CBsolar II - 200L) i.c.m. zonnepanelen (SolarEdge).

De warmtepomp heeft sinds 2019 nooit de hulp nodig gehad van de CV-ketel en altijd zelfstandig de woning kunnen verwarmen (ik weet, waren niet de meest koude winters..). We zijn tot op heden erg tevreden over de NIBE warmtepomp.
Nu met de gestegen gasprijzen en de overcapaciteit op de zonnepanelen wil ik de boel gaan ombouwen naar gasloos. Vanwege de reeds aanwezige zonneboiler wil ik voor een zogenaamde voorgeschakelde boiler opstelling gaan (tevens hebben we hier de ruimte voor).

Hiervoor heb ik al het e.e.a. uitgezocht maar zou graag jullie mening/advies over een paar punten willen. Aan de bestaande setup wil ik voor het sanitair water het volgende toevoegen:
- DJG WPS-300 boilervat (lees hier op Tweaker erg positieve verhalen over)
- 1-fase 3kW verwarmingselement -> is dit voldoende? Zijn hier nog specifieke modellen welke aangeraden worden i.c.m. het DJG boilervat?
- Eltako R12 Hulprelais (230v16A) t.b.v. het schakelen van verwarmingselement via SMO40 -> Of zijn er andere tips rondom een hulprelais?
- 2x boilersensor (NIBE BT6 en BT7) -> dienen deze specifiek van NIBE te zijn?
- 3-weg klep voor 28mm leidingen (NIBE VCC 11) -> Als het goed is deze 28mm knel, of raden jullie hiervoor een ander merk/model aan?
- Een sanitair expansievat -> Wat is hier het advies over, ik lees wisselende verhalen, deze is er op dit moment niet. Maar gezien alles op de schop gaat wordt het gelijk mogelijk deze te plaatsen. Zo ja welk formaat zou ik dan nodig hebben met de twee boilers achter elkaar (200L zon + 300L warmtepomp?

Zouden jullie een extra mengventiel tussen het zonneboilervat en de DJG WPS-300 plaatsen? Bijv. een instelbare welke bijmengt tot 75 graden maximaal voordat het het DJG vat ingaat. De zonneboiler kan volgens specificatie een maximum van 95 graden bereiken wat ook het opgegeven maximum van het DJG WPS-300 boilervat is.

Het bestaande vast ingestelde mengventiel (60 graden) wat nu achter de zonneboiler zit wil ik dan gaan verplaatsen naar achter de DJG boiler om zo nooit water warmer dan 60 graden in de leidingen in huis te krijgen (staat huidige CV-ketel ook op ingesteld).

Het is een langer verhaal geworden dan vooraf gepland, maar alvast dank voor jullie mening :)

• LacsapOV
Sir_G-nius schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 09:59:
Sinds 2019 hebben wij tijdens de verbouwing een (hybride) warmtepomp (NIBE 2040-8 i.c.m. SMO40) geplaatst en zonneboiler (ATAG CBsolar II - 200L) i.c.m. zonnepanelen (SolarEdge).

De warmtepomp heeft sinds 2019 nooit de hulp nodig gehad van de CV-ketel en altijd zelfstandig de woning kunnen verwarmen (ik weet, waren niet de meest koude winters..). We zijn tot op heden erg tevreden over de NIBE warmtepomp.
Nu met de gestegen gasprijzen en de overcapaciteit op de zonnepanelen wil ik de boel gaan ombouwen naar gasloos. Vanwege de reeds aanwezige zonneboiler wil ik voor een zogenaamde voorgeschakelde boiler opstelling gaan (tevens hebben we hier de ruimte voor).

Hiervoor heb ik al het e.e.a. uitgezocht maar zou graag jullie mening/advies over een paar punten willen. Aan de bestaande setup wil ik voor het sanitair water het volgende toevoegen:
- 1-fase 3kW verwarmingselement -> is dit voldoende? Zijn hier nog specifieke modellen welke aangeraden worden i.c.m. het DJG boilervat?
- Eltako R12 Hulprelais (230v16A) t.b.v. het schakelen van verwarmingselement via SMO40 -> Of zijn er andere tips rondom een hulprelais?
- 3-weg klep voor 28mm leidingen (NIBE VCC 11) -> Als het goed is deze 28mm knel, of raden jullie hiervoor een ander merk/model aan?
- Een sanitair expansievat -> Wat is hier het advies over, ik lees wisselende verhalen, deze is er op dit moment niet. Maar gezien alles op de schop gaat wordt het gelijk mogelijk deze te plaatsen. Zo ja welk formaat zou ik dan nodig hebben met de twee boilers achter elkaar (200L zon + 300L warmtepomp?

Zouden jullie een extra mengventiel tussen het zonneboilervat en de DJG WPS-300 plaatsen? Bijv. een instelbare welke bijmengt tot 75 graden maximaal voordat het het DJG vat ingaat. De zonneboiler kan volgens specificatie een maximum van 95 graden bereiken wat ook het opgegeven maximum van het DJG WPS-300 boilervat is.

Het bestaande vast ingestelde mengventiel (60 graden) wat nu achter de zonneboiler zit wil ik dan gaan verplaatsen naar achter de DJG boiler om zo nooit water warmer dan 60 graden in de leidingen in huis te krijgen (staat huidige CV-ketel ook op ingesteld).

Het is een langer verhaal geworden dan vooraf gepland, maar alvast dank voor jullie mening :)
Wat ik me nog wel afvraag met zo'n opstelling. (Collega van mij gaat gelijkwaardig doen) Hoe zit het met legionella? De zonneboiler zal een hygiëne boiler zijn, in de warmtewisselaar zit altijd een slok sanitair water. Kan het in het voor-/najaar niet een broedplaats voor legionella worden?
Normaal spoel je na een vakantie even je kraan door en ben je dat beetje water zo kwijt. Maar nu verdwijnt het in je andere boiler. Dan moet je wel heel lang doorspoelen.

Puur theoretisch hè ;)

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:58

Ik heb ooit op het web een rekentool ontdekt (zie link: https://www.wtcb.be/exper...-sanitaire-expansievaten/). Als ik deze gebruik voor jouw situatie, kom je op ongeveer 40L uit.
Ik ben bezig met een soort gelijke opstelling wat boilers betreft en plaats geen mengventiel tussen de boilers. Ik plaats wel een circulatiepomp, welke geforceerd de energie van de zonneboiler naar de warmtepompboiler transporteert. Hierdoor is de warmtepompboiler op temperatuur en hoeft de warmtepomp geen SWW te maken op het moment dat de zon genoeg heeft gemaakt. Bij mij gaat dan waarschijnlijk ook het rendement van de zonneboiler omhoog, maar dat komt omdat mijn zonneboiler maar 105L is en nu regelmatig op zonnige dagen helemaal "vol" is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hbB5MfgohMa2Nh4r3gBg79RIG1U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GErYRAoxICpSf4o9pztTEUxC.png?f=fotoalbum_large

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:46
Na informatie inwinnen hier en het zelf niet zo handig zijn, heb ik dan toch een offerte opgevraagd bij een installateur. De 5kW aan vermogen die hier werd aangeraden, zou te weinig zijn en er wordt opgeschaald naar 9kW. Als ik dan mijn jaarlijkse energiekost bereken, kom ik 1k hoger uit met WP dan dat ik op gas blijf.

L/W, split unit met cilinder van 300l, vloerverwarming en lage temperatuur radiatoren op de verdieping.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Flying schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:52:
Na informatie inwinnen hier en het zelf niet zo handig zijn, heb ik dan toch een offerte opgevraagd bij een installateur. De 5kW aan vermogen die hier werd aangeraden, zou te weinig zijn en er wordt opgeschaald naar 9kW. Als ik dan mijn jaarlijkse energiekost bereken, kom ik 1k hoger uit met WP dan dat ik op gas blijf.

L/W, split unit met cilinder van 300l, vloerverwarming en lage temperatuur radiatoren op de verdieping.
Kun je wat meer informatie geven?
Heel veel installateurs in de huisinstallaties lopen vaak ook maar wat te roepen…

• Adriaan71
Flying schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:52:

Voor die 9kw heb je zeker een woning van 250m2 + En al zeker met je lage temperatuur afgifte die je in je woning hebt.

• Adriaan71
DutchWing schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:56:
[...]

Heel veel installateurs in de huisinstallaties lopen vaak ook maar wat te roepen…
Kwam laatst ergens hadden bewoners een 3kw aangeboden gekregen voor een gasverbruik van 1500m3.

Was zeker alleen bedoelt voor in het voor en najaar. En uiteraard zonder de berekeningen erbij :O

• Flying
DutchWing schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:56:
[...]

Welke informatie wil je precies? Ik wil ook niet teveel delen aangezien ik die persoon zeker niet wil tegenspreken, ik heb er immers zelf geen verstand van. De woning is 6 jaar oud, overal isolatie, zonnepanelen op het dak, inpandige garage, vloerverwarming en radiatoren (verdieping). Installatie met water voor 2 mensen (en dat gaat niet veranderen, we willen geen koters).
Adriaan71 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:00:
[...]

Voor die 9kw heb je zeker een woning van 250m2 + En al zeker met je lage temperatuur afgifte die je in je woning hebt.
Zeker geen 250m2, het is ongeveer 165m2 (ik kan in de documenten enkel de grondoppervlakte terugvinden, niet de bewoonbare, dus zelf even berekend a.d.h.v. de plannen). Blijkbaar worden de radiatoren op dit moment aangestuurd hoge temperatuur, geeft de installateur aan a.d.h.v. een foto van de huidige installatie die ik doorstuurde. Ik heb ze opgezocht (Radson EFlow Integra) en die zouden op lage temperatuur kunnen werken.

Huidig jaarlijkse gasverbruik is gemiddeld 700m3. Het is, naar mijn idee, helemaal niet interessant om over te stappen naar een WP als de jaarlijkse kost met een derde stijgt aan de huidige hoge gasprijzen. Het mag nog even flink doorstijgen voor het break-even is, wat aangeeft dat de terugverdientijd van de investering niet eens bereikt zal zijn voordat het ding oud en versleten is.

[ Voor 6% gewijzigd door Flying op 28-08-2022 11:22 ]

Flying schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:19:
[...]

Welke informatie wil je precies? Ik wil ook niet teveel delen aangezien ik die persoon zeker niet wil tegenspreken, ik heb er immers zelf geen verstand van. De woning is 6 jaar oud, overal isolatie, zonnepanelen op het dak, inpandige garage, vloerverwarming en radiatoren (verdieping). Installatie met water voor 2 mensen (en dat gaat niet veranderen, we willen geen koters).

[...]

Zeker geen 250m2, het is ongeveer 165m2 (ik kan in de documenten enkel de grondoppervlakte terugvinden, niet de bewoonbare, dus zelf even berekend a.d.h.v. de plannen). Blijkbaar worden de radiatoren op dit moment aangestuurd hoge temperatuur, geeft de installateur aan a.d.h.v. een foto van de huidige installatie die ik doorstuurde. Ik heb ze opgezocht (Radson EFlow Integra) en die zouden op lage temperatuur kunnen werken.

Huidig jaarlijkse gasverbruik is gemiddeld 700m3. Het is, naar mijn idee, helemaal niet interessant om over te stappen naar een WP als de jaarlijkse kost met een derde stijgt aan de huidige hoge gasprijzen. Het mag nog even flink doorstijgen voor het break-even is, wat aangeeft dat de terugverdientijd van de investering niet eens bereikt zal zijn voordat het ding oud en versleten is.
Er klopt in ieder geval iets niet in je berekening, want 700m3 gas is aanzienlijk duurder dan 1400kWh stroom.

• Adriaan71
[...]

[...]

Dat is ook beetje het probleem als je al weinig gas verbruikt. Dan valt er niet heel veel te besparen tegen de kosten die je moet maken. Terug verdien tijd duurt inderdaad langer.

Maar voor die 700m3 gas die je verbruikt heb je aan 5kw echt meer dan genoeg.

• Flying
Grolsch schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:27:
[...]

Er klopt in ieder geval iets niet in je berekening, want 700m3 gas is aanzienlijk duurder dan 1400kWh stroom.
Ja, dat klopt. De installateur voorziet voor de WP een verbruik van ongeveer 5000kW per jaar.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:08
De wat?

Een installateur die roept dat je 5000kWh nodig hebt om 700m³ gas te vervangen mag linea recta door de achterdeur naar buiten, om nooit meer terug te hoeven komen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 00:56
[...]

[...]

Even mijn ervaring mee delen:
Onze tweekapper uit 1987 met 165m2 opp. heb ik goed na geïsoleerd en en daardoor het gasverbruik terug gebracht naar ca 750m3. Beneden hebben we ingefreesde vvw hoh 10cm en boven stoken we eigenlijk niet, behalve de badkamer met een oversized design radiator. Op de slaapkamers blijft het een graad of 15 's winters.
Twee jaar terug een 5kW Panasonic monoblok geïnstalleerd, net voor de strenge vorst periode, en hebben we het met twee vingers in de neus op 21 graden gestookt beneden en het verbruik van de wp is 1500kWh, gemeten met een kWh meter van Homewizzard, geheel in overeenstemming met wat er door de ervaringsdeskundigen hier werd voorspeld.
De 5kW wp is aangeschaft op basis van de welbekende koevlaas berekening. Ik zou zeggen doe er je voordeel mee.

[ Voor 6% gewijzigd door Signor Doekie op 28-08-2022 11:55 ]

Flying schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:30:
[...]

Ja, dat klopt. De installateur voorziet voor de WP een verbruik van ongeveer 5000kW per jaar.
En hij adviseert je een 9KW WP bij 700m3? Heel snel een andere installateur zoeken is mijn advies.

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04-11 20:03
DutchWing schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:53:
[...]

Is dat alleen bij je eigen thuis?
Wel merkwaardig dat ze zo snel stuk gaan…

Het enige wat ik kan bedenken 1,2,3:
Gebruik je een waterontharder of wel eens de waterkwaliteit gemeten.
Gebruik je wel een messing overgang tussen de boiler (RVS/Koper) en de binneninstallatie… dit zorgt namelijk voor een galvanische scheiding.
Indien de mogelijkheid dan toch misschien een elektrische anode gebruiken.
Het is een RVS vat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J269elcNl9gk0DpqbJb3m-Y-_48=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1DROo6OQK7dLIlJgz6Nbk1cK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4kJ3CbzfzH6rZCJ03N_eoVkQq1o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ReMI3OONnnFymUAJB8SCKCi.jpg?f=fotoalbum_large

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• koevlaas2
Flying schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:30:
[...]

Waarschijnlijk als die installateur 'm installeert gaat de WP dat ook nog verbruiken ook.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Flying
Signor Doekie schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:46:
[...]

Even mijn ervaring mee delen:
Onze tweekapper uit 1987 met 165m2 opp. heb ik goed na geïsoleerd en en daardoor het gasverbruik terug gebracht naar ca 750m3. Beneden hebben we ingefreesde vvw hoh 10cm en boven stoken we eigenlijk niet, behalve de badkamer met een oversized design radiator. Op de slaapkamers blijft het een graad of 15 's winters.
Twee jaar terug een 5kW Panasonic monoblok geïnstalleerd, net voor de strenge vorst periode, en hebben we het met twee vingers in de neus op 21 graden gestookt beneden en het verbruik van de wp is 1500kWh, gemeten met een kWh meter van Homewizzard, geheel in overeenstemming met wat er door de ervaringsdeskundigen hier werd voorspeld.
De 5kW wp is aangeschaft op basis van de welbekende koevlaas berekening. Ik zou zeggen doe er je voordeel mee.
Kijk, hier kan ik iets mee. Als ik mijn 700m3 kan omzetten naar 1500kWh dan bespaar ik met de huidige tarieven 850 euro per jaar. Dan is er op zijn minst een terugverdientijd.

Edit: wat installateurs betreft, hoewel ik het dolgraag allemaal zelf zou doen (en niet handig genoeg voor ben), geeft dit topic me niet echt goede moed. Lijkt wel alsof er meer cowboys zijn die WP installeren, dan mensen met kennis ter zake.

[ Voor 9% gewijzigd door Flying op 28-08-2022 12:20 ]

• koevlaas2
Flying schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:19:
[...]

Kijk, hier kan ik iets mee. Als ik mijn 700m3 kan omzetten naar 1500kWh dan bespaar ik met de huidige tarieven 850 euro per jaar. Dan is er op zijn minst een terugverdientijd.

Edit: wat installateurs betreft, hoewel ik het dolgraag allemaal zelf zou doen (en niet handig genoeg voor ben), geeft dit topic me niet echt goede moed. Lijkt wel alsof er meer cowboys zijn die WP installeren, dan mensen met kennis ter zake.
Die knip in ieder geval niet meer bellen *O*

[ Voor 1% gewijzigd door Proton_ op 28-08-2022 13:14 ]

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 10:54 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• koevlaas2
Ronald.42 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:31:
[...]

Met saltperzuur is er dan weer niks aan de hand met rvs.
We gaan voortaan met Salpeterzuur douchen :+

Wat wil je met dat verwarmingselement gaan doen? Want voor de legionellacyclus zit dit bij de vaten van DJG veel te hoog (ik zou eerder zeggen "idioot hoog", want die koekebakkers kunnen geen reden vermelden waarom die aansluiting zo hoog zit). Je moet dan een extra circulatiepomp toevoegen, met bijbehorende stroomverbruik en warmteverlies.
Dit zijn allemaal Nibe-specifieke vragen, die kun je beter in het Nibe-topic stellen:
NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Zouden jullie een extra mengventiel tussen het zonneboilervat en de DJG WPS-300 plaatsen? Bijv. een instelbare welke bijmengt tot 75 graden maximaal voordat het het DJG vat ingaat. De
Twee vaten is veel te ingewikkeld. Beter je bestaande zonneboiler op MP zetten en dan een enkel vat met twee spiralen terugkopen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• LeonTebbens
  • Niet online

Vraagje: wat is de reden van de cascade opstelling?
Je zou ook een WPS 300 Solar kunnen nemen, die heeft een extra spiraal waarop je je zonneboilerpaneel kunt aansluiten. Maakt je installatie veel simpeler. Werkt bij ons al anderhalf jaar erg goed 😀

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Ik zou eens je waterkwaliteit meten, wel heel merkwaardig dit!
Heb je ook elke keer zo’n scheurtje?

• koevlaas2
DutchWing schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:13:
[...]

Ik zou eens je waterkwaliteit meten, wel heel merkwaardig dit!
Heb je ook elke keer zo’n scheurtje?
Vat nummer 4 is nu een DJG die sinds 30-4-2021 gebruikt word en nog geen probleem tot nu toe.
Forum-collega @crazyharrie heeft er trouwens ook 2 versleten, meestal gaan ze na een jaar stuk.
Het metaal is gewoon te dun, is niet goed genoeg voor de Nederlandse way of living.

LeonTebbens schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:12:
Je zou ook een WPS 300 Solar kunnen nemen, die heeft een extra spiraal waarop je je zonneboilerpaneel kunt aansluiten. Maakt je installatie veel simpeler. Werkt bij ons al anderhalf jaar erg goed 😀
Die heeft wel als voordeel dat de solar spiraal rondom de gewone WP-spiraal zit, en dus ook gebruikt kan worden voor een legionellacyclus. Vaak zit zo'n tweede spiraal bovenin, waardoor dat niet werkt.

Helaas heeft ook dit DJG-vat de aansluiting voor het dompelelement veel te hoog zitten.

• Henielma
koevlaas2 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:30:
[...]

Vat nummer 4 is nu een DJG die sinds 30-4-2021 gebruikt word en nog geen probleem tot nu toe.
Forum-collega @crazyharrie heeft er trouwens ook 2 versleten, meestal gaan ze na een jaar stuk.
Het metaal is gewoon te dun, is niet goed genoeg voor de Nederlandse way of living.
Kan het komen door waterslag van bijvoorbeeld een wasmachine? Ik heb eens begrepen dat jij door ook last van hebt. Hier heb ik gemerkt dat iedere keer wanneer de wasmachineklep het water afsluit het aanvoer ventiel van de boiler kort open gaat waardoor de overdruk van de wasmachine weg kan naar de boiler. Hierdoor loopt de druk in de boiler vaak op tot de maximale druk van het overstortventiel.

Om dit te voorkomen heb ik een waterslagdemper bij de wasmachine geplaatst. De leidingen op zolder blijven nu ook stil.

• barkar
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 04-11 10:46
Andrehj schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:50:
[...]
Helaas heeft ook dit DJG-vat de aansluiting voor het dompelelement veel te hoog zitten.
Ik lees hier veel over de hoogte van het dompelelement in een vat en dompelelement vs. element in binnenunit.

Zelf heb ik ook een vat (Fujitsu WAH300i) waar het dompelelement net boven de helft van het vat zit. Heeft het dan alsnog de voorkeur om het dompelelement te gebruiken of kan je dan beter het element in de binnenunit van de warmtepomp (Ecodan Hydrobox ERSD-VM2D) gebruiken?

• koevlaas2
Henielma schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:59:
[...]

Kan het komen door waterslag van bijvoorbeeld een wasmachine? Ik heb eens begrepen dat jij door ook last van hebt. Hier heb ik gemerkt dat iedere keer wanneer de wasmachineklep het water afsluit het aanvoer ventiel van de boiler kort open gaat waardoor de overdruk van de wasmachine weg kan naar de boiler. Hierdoor loopt de druk in de boiler vaak op tot de maximale druk van het overstortventiel.

Om dit te voorkomen heb ik een waterslagdemper bij de wasmachine geplaatst. De leidingen op zolder blijven nu ook stil.
Ja dat klopt, op dezelfde leiding en vlak ernaast staat de wasmachine.
Wasmachines knallen de kraan open en weer dicht, nietsontziend.
Heb nog een drukmeter liggen die ik wil inbouwen in het vat.

• LacsapOV
Ik wil ook nog even een succes verhaal delen van een eigenwijze oom die vol vertrouwen had in z'n installateur. Hij heeft het voor elkaar gekregen om met z'n hybride 800m3 te besparen en dat heeft hem slechts 4000kwh aan elektra gekost. 🤣 Hoe dan!?

Had hem al gewaarschuwd. Eigenlijk zijn het twee huizen waar het eerst eigenlijk heel goed geschikt is voor full electric. Het achterhuis alleen totaal niet. Hij had beter de cv installatie kunnen scheiden, voor wp en achter gas.

• koevlaas2
LacsapOV schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:09:
Ik wil ook nog even een succes verhaal delen van een eigenwijze oom die vol vertrouwen had in z'n installateur. Hij heeft het voor elkaar gekregen om met z'n hybride 800m3 te besparen en dat heeft hem slechts 4000kwh aan elektra gekost. 🤣 Hoe dan!?

Had hem al gewaarschuwd. Eigenlijk zijn het twee huizen waar het eerst eigenlijk heel goed geschikt is voor full electric. Het achterhuis alleen totaal niet. Hij had beter de cv installatie kunnen scheiden, voor wp en achter gas.
Achter een airco bij geen vloerverwarming daar.

• Henielma
koevlaas2 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:03:
[...]

Ja dat klopt, op dezelfde leiding en vlak ernaast staat de wasmachine.
Wasmachines knallen de kraan open en weer dicht, nietsontziend.
Heb nog een drukmeter liggen die ik wil inbouwen in het vat.
Of je plaatst een waterslagdemper tussen de wasmachine slang en de kraan en dan hoef je niet meer te meten is is het probleem door waterslag in ieder geval weg. De onderstaande heb ik ertussen geplaatst.
https://www.bol.com/nl/nl...mation_standard2008093611

barkar schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:00:
Ik lees hier veel over de hoogte van het dompelelement in een vat en dompelelement vs. element in binnenunit.

Zelf heb ik ook een vat (Fujitsu WAH300i) waar het dompelelement net boven de helft van het vat zit. Heeft het dan alsnog de voorkeur om het dompelelement te gebruiken of kan je dan beter het element in de binnenunit van de warmtepomp (Ecodan Hydrobox ERSD-VM2D) gebruiken?
Als je het dompelelement wilt gebruiken voor de legionellacyclus heeft dat geen zin, want dan wordt het onderin het vat niet warm. Je kunt dit oplossen met een circulatiepompje wat water van de inlaat onderin naar de bovenzijde circuleert (of andersom). De hydrobox heeft een aansluiting voor zo'n pompje.
Je kunt ook de interne heater voor gebruiken, maar die heeft maar erg weinig vermogen (rond 1800W, en daarvan verlies je ook nog een deel in het leidingwerk (vooral de binnenunit zelf wordt tijdens die cyclus erg warm en straalt veel warmte uit), dus de legionellacyclus gaat dan wel erg lang duren.

• koevlaas2
Andrehj schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:16:
[...]

Als je het dompelelement wilt gebruiken voor de legionellacyclus heeft dat geen zin, want dan wordt het onderin het vat niet warm. Je kunt dit oplossen met een circulatiepompje wat water van de inlaat onderin naar de bovenzijde circuleert (of andersom). De hydrobox heeft een aansluiting voor zo'n pompje.
Je kunt ook de interne heater voor gebruiken, maar die heeft maar erg weinig vermogen (rond 1800W, en daarvan verlies je ook nog een deel in het leidingwerk (vooral de binnenunit zelf wordt tijdens die cyclus erg warm en straalt veel warmte uit), dus de legionellacyclus gaat dan wel erg lang duren.
Je WP laten verwarmen tbv LPP (met zijn element) en het immersion element ingebouwd erbij aan.

koevlaas2 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:22:
Je WP laten verwarmen tbv LPP (met zijn element) en het immersion element ingebouwd erbij aan.
Dat is inderdaad in dit geval de beste oplossing. Niet aan gedacht. Dan zet de WP de circulatie aan en hoef je dus installatietechnisch niets aan te passen.

• Flying
Heeft er iemand tips qua installateur in België die wel weet waar hij mee bezig is?

• LacsapOV
koevlaas2 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:12:
[...]

Achter een airco bij geen vloerverwarming daar.
Dat was ook nog een optie geweest maar dan was gas alleen voor SWW een beetje zonde geweest. Bij die oudere generatie moet je niet teveel in één keer doen, daar zijn ze toch wat huiverig voor.
Naar mij luistert ie toch niet.

• Mitt3nz
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-08 16:19
Vraagje: wij gebruiken op jaarbasis (volgens de recentste jaarnota) maximaal zo’n 400 m3 gas per jaar (inclusief SWW, dus w.s. maar zo’n 300-350 voor verwarming). Woning is zeer goed geïsoleerd, en we zijn maar met zijn tweeën, vandaar. Wij willen graag richting gasloos, maar verwachten maximaal nog maar een jaar of 10 in de huidige woning te blijven wonen (mogelijk zelfs nog maar 5 jaar, afhankelijk van de marktomstandigheden). Is een L/W warmtepomp dan het overwegen waard? Of verdienen we die investering nooit terug met ons lage verbruik (ervanuitgaande dat de gasprijzen niet x10 gaan).

We zijn overigens sowieso van plan om een L/L warmtepomp (airco, 3.5 kW) in het trapgat richting zolder te plaatsen om de hele bovenverdieping te koelen in de steeds heter wordende zomers, maar als we die ook willen inzetten om te verwarmen moeten we sowieso ook nog een unit (met eigen buitenunit) ergens op de begane grond plaatsen, wat de kosten natuurlijk ook weer opdrijft.

Overigens hebben we vloerverwarming op de begane grond en LT radiatoren op de 1e verdieping. Woonoppervlak is zo’n 125 m2. We hebben zo’n 4 kWp aan PV, met een teruggeleverd overschot van zo’n 1.9 kW. We zitten bij Oxxio, dus de TLV gaat naar 9 cent. Vandaar dat we het overschot nu willen inzetten om te verwarmen.

Een hybride waterpomp (hoewel je dan natuurlijk bij koude winters mogelijk nog de CV moet aanspreken) is misschien ook nog een optie maar ik zie momenteel een beetje door de bomen het bos niet meer 😞 Heb een aantal installateurs ook om advies gevraagd maar die spreken elkaar weer tegen. Frustrerend.

[ Voor 10% gewijzigd door Mitt3nz op 28-08-2022 14:47 ]

• koevlaas2
Andrehj schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:23:
[...]

Dat is inderdaad in dit geval de beste oplossing. Niet aan gedacht. Dan zet de WP de circulatie aan en hoef je dus installatietechnisch niets aan te passen.
Dan heb je ook nog wat meer COP=1 power, toevallig heb ik een projectje (met 2 500L boilers) waar ik het zo ga doen.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Mitt3nz met zo'n laag verbruik is het alleen zinvol als je het zelf installeert, dus gebruik je creativiteit om tot een eenvoudige oplossing te komen :)
Je SWW oplossing zal waarschijnlijk het duurst zijn.
Misschien is een Atlantic warmtepompboiler met cv koppeling al voldoende voor alles.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@koevlaas2 kun jij niet wat gasten (statushouders?) gaan opleiden tot WP-installateurs?

• koevlaas2
Rzaan schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 15:13:
@koevlaas2 kun jij niet wat gasten (statushouders?) gaan opleiden tot WP-installateurs?
Ter Apel is wel wat ver van waar ik woon ;)

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Flying schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:28:
Heeft er iemand tips qua installateur in België die wel weet waar hij mee bezig is?
Gewoon zoveel mogelijk installateurs benaderen :)
Uiteindelijk vindt je echt wel iemand die een wat normalere inschatting maakt qua vermogen, installatie en verwachte verbruik.
En dit ook nog goed kan onderbouwd met de juiste kennis.

[ Voor 27% gewijzigd door DutchWing op 28-08-2022 16:01 ]

• Sir_G-nius

Sir_G-nius

- - -

LeonTebbens schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:12:
[...]

De voornaamste reden is de hogere efficiëntie/rendement en het zonneboilervat en installatie staan er toch al. Zo zal de collector temperatuur 7 graden hoger moeten zijn dan het vat (onderin) temperatuur voordat deze aanslaat. Dit verschil van 7 graden haal je sneller in een vat welke niet door de warmtepomp op temperatuur (ong. graden) wordt gehouden.

En het doorlussen van de sanitair-uit zonneboiler naar sainitair-in warmtepomp boilervat is ook niet heel ingewikkeld. Ik ben het er mee eens dat wanneer je extra pompen enz. toe moet passen het ingewikkeld gaat worden.

• Sir_G-nius

Sir_G-nius

- - -

Jojan265 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:51:
[...]

Ik heb ooit op het web een rekentool ontdekt (zie link: https://www.wtcb.be/exper...-sanitaire-expansievaten/). Als ik deze gebruik voor jouw situatie, kom je op ongeveer 40L uit.

[...]

Ik ben bezig met een soort gelijke opstelling wat boilers betreft en plaats geen mengventiel tussen de boilers. Ik plaats wel een circulatiepomp, welke geforceerd de energie van de zonneboiler naar de warmtepompboiler transporteert. Hierdoor is de warmtepompboiler op temperatuur en hoeft de warmtepomp geen SWW te maken op het moment dat de zon genoeg heeft gemaakt. Bij mij gaat dan waarschijnlijk ook het rendement van de zonneboiler omhoog, maar dat komt omdat mijn zonneboiler maar 105L is en nu regelmatig op zonnige dagen helemaal "vol" is.

[Afbeelding]
Dank voor je input en tekening. Lijkt op deze manier wel vrij ingewikkeld te worden. Mag ik vragen met wat voor circulatie pomp je dit wilt gaat doen en hoe je de regeling ervan gaat doen? Wat gebeurd er bijvoorbeeld wanneer de circulatiepomp draait en er op dat moment een warm water vraag komt?

Welk boilervat wil je voor je warmtepomp gaan gebruiken?

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-11 12:26
@Mitt3nz
Kun je niet beter een multi-split van die airco maken (tweede binnenunit in de woonkamer) en die volledig als verwarming gebruiken?

Hoef je alleen nog maar een warmtepompboiler neer te zetten om volledig gasloos te gaan. (Maar die rekensom is meer afhankelijk van je vastrecht etc. Want voor je zeer lage verbruik hoef je het denk ik niet te doen)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• Sir_G-nius

Sir_G-nius

- - -

Andrehj schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:49:
[...]
Wat wil je met dat verwarmingselement gaan doen? Want voor de legionellacyclus zit dit bij de vaten van DJG veel te hoog (ik zou eerder zeggen "idioot hoog", want die koekebakkers kunnen geen reden vermelden waarom die aansluiting zo hoog zit). Je moet dan een extra circulatiepomp toevoegen, met bijbehorende stroomverbruik en warmteverlies.
Het doel van het verwarmingselement is inderdaad voor de legionellacyclus. Welk boilervat zou jij dan aanraden waarmee dit beter te regelen is?
Andrehj schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:49:
[…]
Dit zijn allemaal Nibe-specifieke vragen, die kun je beter in het Nibe-topic stellen:
NIBE L/W warmtepomp optimalisatie
Ga ik doen! Dank voor de tip.

• Mitt3nz
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-08 16:19
NovapaX schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:07:
@Mitt3nz
Kun je niet beter een multi-split van die airco maken (tweede binnenunit in de woonkamer) en die volledig als verwarming gebruiken?

Hoef je alleen nog maar een warmtepompboiler neer te zetten om volledig gasloos te gaan. (Maar die rekensom is meer afhankelijk van je vastrecht etc. Want voor je zeer lage verbruik hoef je het denk ik niet te doen)
Volgens mij is het beter om met 2 single splits te werken als je zowel een airco in de woonkamer als op de bovenverdieping wil. Tenminste, dat lees ik overal 😋 Er komt er sowieso dus 1 op de bovenverdieping om te koelen.

Warmtepompboilers zijn zeker een optie, maar ik denk dat ik daar dan nog mee wacht. Flinke investering om van het laatste beetje gas af te komen (SWW verbruik is minimaal) en zitten ook nog de nodige haken en ogen aan wat betreft luchtaanvoer en -afvoer. Heb ook weinig ruimte voor een grote ketel. Dan zit je nog met Legionellagedoe en zo. Heb het idee dat die techniek nog niet helemaal volwassen is, wil echt zo min mogelijk gedoe.
Sir_G-nius schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:11:
Het doel van het verwarmingselement is inderdaad voor de legionellacyclus. Welk boilervat zou jij dan aanraden waarmee dit beter te regelen is?
Geen idee. Er is voor zover ik weet geen vat op de markt wat aan alle eisen voldoet:
  • Goede isolatie, label A
  • Heater gat 1.5"
  • Heater gat onderin
  • Grote spiraal, geschikt voor WP.
  • Materiaal RVS
Dus ik heb de materiaaleis moeten laten varen en ben op het 300l vat van Evenes uitgekomen.

• koevlaas2
Mitt3nz schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:27:
[...]

Volgens mij is het beter om met 2 single splits te werken als je zowel een airco in de woonkamer als op de bovenverdieping wil. Tenminste, dat lees ik overal 😋 Er komt er sowieso dus 1 op de bovenverdieping om te koelen.

Warmtepompboilers zijn zeker een optie, maar ik denk dat ik daar dan nog mee wacht. Flinke investering om van het laatste beetje gas af te komen (SWW verbruik is minimaal) en zitten ook nog de nodige haken en ogen aan wat betreft luchtaanvoer en -afvoer. Heb ook weinig ruimte voor een grote ketel. Dan zit je nog met Legionellagedoe en zo. Heb het idee dat die techniek nog niet helemaal volwassen is, wil echt zo min mogelijk gedoe.
Als je van een multisplit 1 deel gebruikt voor verwarming dan heb je wel meer vermogen over bij -10c. Het apparaat van bijvoorbeeld 5 kw die een 4.2 binnenunit aandrijft bijvoorbeeld, zie het als een soort zubadan.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:22
Timple schreef op maandag 25 april 2022 @ 19:10:
Heeft er iemand hier ervaring met warmte24.nl?

Ik wilde er zojuist een warmtepomp bestellen. Maar mijn bank noemde de organisatie "Stocklots Daily B.V.". Beetje vreemd..
Iemand die hier al heeft besteld?
Zij adverteren met de LG Therma en Daikin , vandaag besteld morgen in huis....

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• Jojan265
Sir_G-nius schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:02:
[...]

Dank voor je input en tekening. Lijkt op deze manier wel vrij ingewikkeld te worden. Mag ik vragen met wat voor circulatie pomp je dit wilt gaat doen en hoe je de regeling ervan gaat doen? Wat gebeurd er bijvoorbeeld wanneer de circulatiepomp draait en er op dat moment een warm water vraag komt?
Pomp is VORTEX BWO 155 V. Als er warmwatervraag komt en de circulatie staat op de bovenkant, dan wordt er dus water uit de zonneboiler geleverd. Dit is niet erg, aangezien de pomp alleen draait als de temperatuur van de zonneboiler hoger is dan de temperatuur van de warmtepompboiler bij de desbetreffende zone. Als er warmwatervraag komt en de circulatie staat op de circulatieingang van de warmtepompboiler is het ook niet erg, want dan wordt er water geleverd vanuit de bovenkant van de warmtepompboiler, welke al op temperatuur is. De regeling wordt verzorgd door een Sorel MTDC v5 en dan hydraulische variant 11.
Welk boilervat wil je voor je warmtepomp gaan gebruiken?
Ik wil de DJG 200L met warmtepompspiraal gebruiken,

• Jojan265
pentaw1nz schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 06:57:
[...]

Ik heb ze gebeld, en toen was het toch niet morgen leveren. Ik had er ook geen goed gevoel bij.

• LeonTebbens
  • Niet online
Sir_G-nius schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:57:
[...]

En het doorlussen van de sanitair-uit zonneboiler naar sainitair-in warmtepomp boilervat is ook niet heel ingewikkeld. Ik ben het er mee eens dat wanneer je extra pompen enz. toe moet passen het ingewikkeld gaat worden.
Wat ik bij ons zie is dat de WP de helft van het jaar helemaal geen SWW water op hoeft te warmen. Want dat doet het zonneboilerpaneel via de extra spiraal al. Ook geen legionella runs, want SWW temperatuur boven 60 door zonneboilerpaneel. Dat scheelt bij elkaar aardig wat KWh-tjes aan stroom. Dat is een voordeel van de 1-vat oplossing met zonneboilerspiraal.

[ Voor 10% gewijzigd door LeonTebbens op 29-08-2022 07:39 ]

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18:16
pentaw1nz schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 06:57:
[...]
Zie: Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Sowieso ga je toch geen warmtepomp van duizenden euro's via ideal afrekenen in de hoop dat het ding misschien ooit geleverd gaat worden? Dat is vragen om moeilijkheden.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• Pietje555
@Blihi Volgens mij moeten de meeste dat doen als ze zelf installeren.
Webshops leveren nu eenmaal pas als je afgerekend hebt.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• Blihi
Pietje555 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 08:10:
Dat is een discussie die vaak terugkomt. Juridisch gezien mag dat helemaal niet, maar ze doen het allemaal, hoewel soms betalen bij afhalen nog mogelijk is.

Voor kleine bedragen is het risico wel te overzien, maar een net opgerichte partij die warmtepompen van duizenden euro's levert....

Deze website is niet aangesloten bij enig keurmerk, heeft een vage naam en een adres op een bedrijfsverzamellocatie. Als ik het zou overwegen, zou ik toch echt kiezen voor een webshop met afhaalmogelijkheid en betalen bij ophalen. De extra kosten van het huren van een aanhangertje zijn ook wel te overzien (als er niet gewoon eentje bij de buren op de oprit staat die je kunt lenen).

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• Pietje555
Veel van deze webshops plaatsen de order direct bij een importeur of groothandel zoals Rensa.
De levering is vaak direct zonder tussen komst meer van de webshop. De truuk is alleen je ordernummer te achterhalen zodat je weet dat de order en betaling doorgezet is.
Persoonlijk betaal ik altijd met Visa ivm de kopers bescherming.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Pietje555 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 08:32:
Veel van deze webshops plaatsen de order direct bij een importeur of groothandel zoals Rensa.
De levering is vaak direct zonder tussen komst meer van de webshop. De truuk is alleen je ordernummer te achterhalen zodat je weet dat de order en betaling doorgezet is.
Klopt, had ik bij Technim ook… Kwam gewoon van Solar.
Warmteservice haalt ook alles van Wasco of Technische unie, enzovoort…
Soms sturen ze particulieren zelf rechtstreeks door naar de Wasco om het af te halen.

En sowieso via CC of Paypal betalen.

[ Voor 15% gewijzigd door DutchWing op 29-08-2022 10:14 ]

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-11 10:34
Pietje555 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 08:10:
Zowel de warmtepomp als warmtepompboiler kunnen bestellen met een aanbetaling. Een beetje webshop doet dat als de levertijden zo lang zijn.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• Blihi
hansvk schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:31:
[...]

Zowel de warmtepomp als warmtepompboiler kunnen bestellen met een aanbetaling. Een beetje webshop doet dat als de levertijden zo lang zijn.
Iedere webshop is dat wettelijk verplicht. Zelden doen ze het ook.
Pietje555 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 08:32:
Precies, alleen daarom al is het geen goed idee daar te bestellen. Als er wat mee is kun je voor de garantie nooit of te nimmer aankloppen bij zo'n dozenschuiver.
Slim, maar ik moet zeggen dat ik geen idee heb of die ook dergelijke bedragen dekt (zeker als je boven je limiet zit en je dus eerst voor een voldoende positief saldo moet zorgen).

• hansvk
  • Laatst online: 05-11 10:34
Blihi schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:41:

[...]

Precies, alleen daarom al is het geen goed idee daar te bestellen. Als er wat mee is kun je voor de garantie nooit of te nimmer aankloppen bij zo'n dozenschuiver.

[...]
Hoezo dozenschuivers? Als particulier kun je niet bestellen bij een groothandel. Je zult dus terecht moeten bij een leverancier voor particulieren. Toevallig hebben de meesten tegenwoordig ook een webshop.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:48
Ik lees vaak dat buitenunits op een houten dak gaan resoneren. Wat wordt hiermee bedoelt, en op welke manier geeft dit overlast? Betekent dit vooral dat hierdoor de ruimte onder het houten dak geluidshinder ervaart, of betekent dit dat ook buiten het geluid versterkt wordt?

Ik zou een monobloc op het houten dak van mijn schuur kwijt willen. 5-10m verwijderd van alle huizen, en geluidshinder in de schuur zelf kan ik prima mee leven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_y1H5GiaNXfNOw9lNhsAWkQUzyA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jo36QGFleSj35lFfzfgptJn4.png?f=fotoalbum_large

• vetter
  • Laatst online: 02-11 18:28
Goedendag,

Vandaag heb ik de offerte voor de ecoforest warmtepomp ontvangen. Vind het zelf nogal aan de forse kant.
Daarnaast nog een offerte voor een arotherm die qua prijs veel beter in de buurt komt. Maar deze is excl installatie.
Het gaat om een woning van 1100m3, 330m2 vloeroppervlak. Uit de warmteverliesberekening kwam een warmtevraag van 11.5.

Graag jullie mening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u1R1GuU-mATmsseT0az8WI1_IiU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cy65s0KlypeOsEXzbLp4F0m6.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JTePU3SUQuD7l6Wtcnkz85TujEg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jjuhezp74T688mOcxaSPlRJp.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/40AgGCgJtnWkGjnva-KbstIKF1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iAwoOMP0vSGx8yG30OArcfDy.jpg?f=fotoalbum_large

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:24
marvel27 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:38:
Ik zou een monobloc op het houten dak van mijn schuur kwijt willen. 5-10m verwijderd van alle huizen, en geluidshinder in de schuur zelf kan ik prima mee leven.
Vrijstaand schuurtje met stenen muren lijkt me geen probleem.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Adriaan71
vetter schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:56:
Goedendag,

Vandaag heb ik de offerte voor de ecoforest warmtepomp ontvangen. Vind het zelf nogal aan de forse kant.
Daarnaast nog een offerte voor een arotherm die qua prijs veel beter in de buurt komt. Maar deze is excl installatie.
Het gaat om een woning van 1100m3, 330m2 vloeroppervlak. Uit de warmteverliesberekening kwam een warmtevraag van 11.5.

Graag jullie mening.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je de ruimte hebt 2 aroTHERM plus 5 kw in cascade zetten. Heb je een minimale vermogen van 2,8kw bij 20 graden buiten van 1 warmtepomp en bij -10 2x 5,7kw. dus 11,4 bij -10 van 2 warmtepompen.

Zuiniger kan je niet draaien en 2x subsidie. Gedeelte van seizoen zal je op 1 pompje draaien. Moduleert mooi op en af en als 1 pomp het niet red moduleert de 2e pomp op. Volgende dag begint hij met pomp 2 het zelfde cyclus .

Hou wel rekening met tichelmann principe en plaats in beide aanvoeren een keerklep.

[ Voor 3% gewijzigd door Adriaan71 op 29-08-2022 12:45 ]

• vetter
Adriaan71 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:10:
[...]

Als je de ruimte hebt 2 aroTHERM plus 5 kw in cascade zetten. Heb je een minimale vermogen van 2,8kw bij 20 graden buiten van 1 warmtepomp en bij -10 2x 5,7kw. dus 11,4 bij -10 van 2 warmtepompen.

Zuiniger kan je niet draaien en 2x subsidie. Gedeelte van seizoen zal je op 1 pompje draaien. Moduleert mooi op en af en als 1 pomp het niet red moduleert de 2e pomp op. Volgende dag begint hij met pomp 2 het zelfde cyclus .
Hier had ik dus nooit aan gedacht.

• Adriaan71
vetter schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:14:
[...]

De meeste niet dus, klein beetje creatief zijn. ;)

• Blihi
Geen winkel, alleen een postadres, geen mogelijkheid tot afhalen en een vage BV naam.
Als particulier kun je niet bestellen bij een groothandel. Je zult dus terecht moeten bij een leverancier voor particulieren. Toevallig hebben de meesten tegenwoordig ook een webshop.
En sommige van die webshops zijn dozenschuivers en andere zijn fatsoenlijke winkels.

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-11 21:47
vetter schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:56:
Goedendag,

Graag jullie mening.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Begrijp ik het nu goed dat de 1e een grond gebonden warmtepomp is, waarbij een wisselaar gebruikt wordt om deze met lucht te kunnen laten werken?
Lijkt me een beetje een vreemde oplossing.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:22
Verwachten mensen hier nog ontwikkelingen in de prijzen in het nieuwe jaar?

Veel bedrijven leveren en plaatsen pas weer vanaf voorjaar 2023. Is het handig om zoiets al vast te zetten, of verwachten we dat de prijzen misschien wel weer normaliseren?

Er wordt nu met enige regelmaat gewoon 5 tot 7k tussen een offerte gedrukt, waar het eerder voor 2 rooitjes klaar was.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

pentaw1nz schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:51:
Verwachten mensen hier nog ontwikkelingen in de prijzen in het nieuwe jaar?

Veel bedrijven leveren en plaatsen pas weer vanaf voorjaar 2023. Is het handig om zoiets al vast te zetten, of verwachten we dat de prijzen misschien wel weer normaliseren?

Er wordt nu met enige regelmaat gewoon 5 tot 7k tussen een offerte gedrukt, waar het eerder voor 2 rooitjes klaar was.
Ik denk dat prijzen voor alles in de verduurzaming hooguit zullen stagneren.
Bij hoge energieprijzen zal de vraag hoog blijven.
Wel zullen sommigen het niet kunnen betalen, maar daar komen naar mijn mening nieuwe klanten (die eerder twijfelden of 0 interesse hadden) voor in de plaats.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
vetter schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:14:
[...]
Ik verwacht wel dat dat (veel) duurder wordt: cascaderegelaars erbij, 2x buitenopstelling maken, VWZ AI erbij.
De 12 kW is per kilowatt veel goedkoper en de dubbele subsidie trekt dat maar een beetje recht.
Mogelijk interessant als daarmee het buffervat en secundaire pomp kan vervallen, maar dat betwijfel ik.

Ik zie ook een mengmodule, ik neem aan dat je dus radiatoren en vloerverwarming en naregeling hebt?
Heb je ook een historisch gasverbruik en de andere dingen die in Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic staan die helpen bij het beoordelen van een offerte?

[ Voor 23% gewijzigd door Proton_ op 29-08-2022 14:10 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@format5 het kan helpen bij het halen van de geluidsnorm. Het geborrel van het verdampende koudemiddel en het gebrom van de compressor ben je dan (buiten) kwijt.
Ook kan je zo makkelijk meerdere warmtebronnen combineren: tyleenlus in de grond, pvt etc, afhankelijk van welke er warmer is.
Het kost alleen extra warmtewisselaarverliezen.

• vetter
Proton_ schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:05:
[...]

Ik verwacht wel dat dat (veel) duurder wordt: cascaderegelaars erbij, 2x buitenopstelling maken, VWZ AI erbij.
De 12 kW is per kilowatt veel goedkoper en de dubbele subsidie trekt dat maar een beetje recht.
Mogelijk interessant als daarmee het buffervat en secundaire pomp kan vervallen, maar dat betwijfel ik.

Ik zie ook een mengmodule, ik neem aan dat je dus radiatoren en vloerverwarming en naregeling hebt?
Heb je ook een historisch gasverbruik en de andere dingen die in Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic staan die helpen bij het beoordelen van een offerte?
Wel naregeling, geen radiatoren. Het gaat om nieuwbouw dus geen historisch gasverbruik.
Pagina: 1 ... 148 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.