Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 138 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.536.494 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-06 14:05
flippy schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 00:19:
gewicht is niet het issue, je zet het toch op 2 paar vette betontegels van 30+kg per stuk.

en ik zou gewoon voor een monoblok gaan als je dichtbij de plek van je boiltertank zit. als de afstand groter is zou ik eerder denken aan een losse warmtepompboiler. voor het geld zit je op hetzelfde bedrag door de extra subsidie. split heeft ook zijn voordelen zolang je dichtbij je buitenunit blijft maar is gewoon duurder in aanschaf en installatie met evenveel subsidie als een mono.
monoblok mik je gewoon op het dak en klaar, split is toch merkbaar meer gedoe met een aircoman erbij halen voor het in bedrijf stellen. al kan je die makkelijker vinden in de winter....
De buitenunit zou in principe bijna recht boven de binnenunit komen, dus max. 2-3 meter leidinglengte denk ik. Wat mij daarbij overigens niet duidelijk is: heb je bij een monoblock nu wel of niet een hydraulische binnenunit nodig? Ik meen ergens gelezen te hebben dat iemand (@Proton_ ?) zijn monoblock rechtstreeks had aangesloten. Dat zou installatie wel een stuk eenvoudiger maken voor nu en het geeft me de mogelijkheid om de ketel nog even te laten hangen voor sww en te kijken wat daar de beste oplossing is. Met binnenunit loop ik nog steeds tegen hetzelfde probleem aan.

Mijn voornaamste reden voor een wp is niet eens zozeer de energiebesparing of de behoefte om all-electric te gaan (daarvoor moet nog wel wat meer gebeuren in huis), maar het verwarmingscomfort. Dat is nu gewoon matig omdat het minimumvermogen van de gasketel veel te hoog is voor onze warmtebehoefte. Een warmtepomp met een minimaal vermogen van 1,5kW past daar aanzienlijk beter bij dan een ketel die minimaal 8kW levert, zoals nu het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:45

badFISH

Design & Decision Support

flippy schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:09:
[...]

Je doet plus en plus rekenen. Dat is niet nodig. Dus een 5kw komt makkelijk uit.
De keuze voor een losse wbp is doorgaans omdat het practischer is. Als de cv nu op de zolder zit is een losse wbp makkelijker. Anders gaat het een flinke onderneming worden om de wp die beneden staat een tank op zolder warm te maken.
Ok dat helpt al.
Qua geluid zat ik te denken om de buitenunit op het dak (als schoorsteen) of in het dak (HydroTop) te gaan toepassen. Dus dan staat de warmtepomp ook al op zolder, dan zou dus een wbp overbodig zijn en alles op de warmptepomp zelf aan te sluiten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Vistajevski schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:40:
[...]

De buitenunit zou in principe bijna recht boven de binnenunit komen, dus max. 2-3 meter leidinglengte denk ik. Wat mij daarbij overigens niet duidelijk is: heb je bij een monoblock nu wel of niet een hydraulische binnenunit nodig? Ik meen ergens gelezen te hebben dat iemand (@Proton_ ?) zijn monoblock rechtstreeks had aangesloten. Dat zou installatie wel een stuk eenvoudiger maken voor nu en het geeft me de mogelijkheid om de ketel nog even te laten hangen voor sww en te kijken wat daar de beste oplossing is. Met binnenunit loop ik nog steeds tegen hetzelfde probleem aan.

Mijn voornaamste reden voor een wp is niet eens zozeer de energiebesparing of de behoefte om all-electric te gaan (daarvoor moet nog wel wat meer gebeuren in huis), maar het verwarmingscomfort. Dat is nu gewoon matig omdat het minimumvermogen van de gasketel veel te hoog is voor onze warmtebehoefte. Een warmtepomp met een minimaal vermogen van 1,5kW past daar aanzienlijk beter bij dan een ketel die minimaal 8kW levert, zoals nu het geval is.
nee, een monoblok heeft geen binnenunit, vandaar de "mono" in monoblok. er gaat alleen koud water in en warm water uit. mocht je dan ook warm water willen maken hoef je binnen alleen een 3wegklep monteren op de leidingen die omschakelt tussen je radiatoren/vloer en je warmwater tank. bij zon korte kleidinglengte zijn geen beperkingen voor waar je rekening mee moet houden. dus ipv een nieuwe "cv" ketel binnen heb je helemaal niks behalve een vuilfiter (die je toch moet hebben) en een 3wegklep.
badFISH schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:46:
[...]

Ok dat helpt al.
Qua geluid zat ik te denken om de buitenunit op het dak (als schoorsteen) of in het dak (HydroTop) te gaan toepassen. Dus dan staat de warmtepomp ook al op zolder, dan zou dus een wbp overbodig zijn en alles op de warmptepomp zelf aan te sluiten zijn.
gewoon niet doen. :N

voor de prijs van het verbouwen van je dak en aanvullende geluidsdempende maatregelen om daar een WP in te vrotten kan je wel 3 losse WBP's neerzetten en nog genoeg geld overhouden voor een leuk avondje stappen....
en dan hebben we het nog niet eens over de problemen die je hebt als er iets gedaan moet worden aan de unit en de verminderde COP.

een setje betontegels, set bigfoots en dempingsveren en flexibele leiding om de WP aan te sluiten op je dakje is vele malen goedkoper en stukken practischer. of dat ding ergens in de tuin knikkeren natuurlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 04-08-2022 11:07 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-06 21:56
badFISH schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:53:
Op jullie advies ben ik nu niet verder gegaan met de installateur maar er zelf ingedoken.

Ik ben de grootte van de warmtepomp op 2 manieren aan het berekenen.
1. via huidig gasverbruik (laatste 5 jaar) zit ik rond de 600M3 per jaar (radiatoren verwarming). Als ik dit met de startpost formule omreken naar een warmtepomp dan kom ik op 3 kW uit.
2. aan de hand van het gebruikersoppervlakte woning en de indicatietabel (woning van 2015, Co2 gestuurd dan kom ik op 45 w/m2 GO) zou ik 5,6 kW verwarming nodig hebben en het is een 4 persoonshuishouden met bad en douche dan zou daarbovenop nog eens 3,5 kW komen voor de boiler totaal dus 9 kW.

Gewenste situatie is volledig gasloos te worden.
Het verhaal van de installateur was dat een 3 kW Warmtepomp niet een boiler van 200/300liter kan opwarmen en de woning warm kan houden. Daarom dat zijn advies was neem een kleine warmtepomp voor verwarmen en daarbovenop nog een warmtepompboiler voor warm water. Dan heb je dus 2 apparaten.
Maar als ik dan toch naar 1 zou gaan, met wat voor vermogen moet ik dan rekening houden want 3 of 9 kW is nogal een verschil. Ik lees ook dat je pendelen (en dus een te grote WP ook niet wilt hebben).

Misschien handige aanvulling, de BG wordt nu middels radiatoren verwarmt. Dit gaat vloerverwarming worden! Verdieping blijven radiatoren (misschien in de toekomst lage temperatuur radiatoren)
Die 3,5Kw voor je bad en douche heb je niet 24 uur per dag nodig (dus geen 3,5*24=84Kw sww per dag).

Verder vind ik persoonlijk de koevlaas formule betrouwbaarder dan adhv je berekening. Puur omdat die berekening theoretisch is en niet jou werkelijke verlies mee neemt.

Je hebt best wel wat gegevens van je gasverbruik zo te lezen.
Als je dan kijkt hoeveel m3 je op een zomerse dag verstookt heb je je SWW + koken
Als je dan ook nog een goede winterse dag neemt, bijv een dage in februari 2021 heb je het vermogen voor je CV.
Tel die 2 bij elkaar op en je weet hoeveel je WP moet kunnen leveren om in beiden te kunnen voorzien.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:18
flippy schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:53:
[...]

nee, een monoblok heeft geen binnenunit, vandaar de "mono" in monoblok. er gaat alleen koud water in en warm water uit. mocht je dan ook warm water willen maken hoef je binnen alleen een 3wegklep monteren op de leidingen die omschakelt tussen je radiatoren/vloer en je warmwater tank. bij zon korte kleidinglengte zijn geen beperkingen voor waar je rekening mee moet houden. dus ipv een nieuwe "cv" ketel binnen heb je helemaal niks behalve een vuilfiter (die je toch moet hebben) en een 3wegklep.
[...]
Ik 'dacht' dat de Mitsu's wel een binnenunit hebben bij een mono....

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:31

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

format5 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:17:
[...]

Die 3,5Kw voor je bad en douche heb je niet 24 uur per dag nodig (dus geen 3,5*24=84Kw sww per dag).

Verder vind ik persoonlijk de koevlaas formule betrouwbaarder dan adhv je berekening. Puur omdat die berekening theoretisch is en niet jou werkelijke verlies mee neemt.

Je hebt best wel wat gegevens van je gasverbruik zo te lezen.
Als je dan kijkt hoeveel m3 je op een zomerse dag verstookt heb je je SWW + koken
Als je dan ook nog een goede winterse dag neemt, bijv een dage in februari 2021 heb je het vermogen voor je CV.
Tel die 2 bij elkaar op en je weet hoeveel je WP moet kunnen leveren om in beiden te kunnen voorzien.
Ik ga er van uit dat ze in de winter ook douchen en koken, dus dan is het getal in de winter voldoende ;)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Naalroc schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:24:
[...]

alleen als je berg lastige opties wilt dacht ik. in basisgebruik is dat niet nodig naar mijn weten. de panasonic is wel echt 100% binnenunit-loos ongeacht de complexiteit. daar hoef je alleen een extra printplaat in te proppen als je een zwembad en multi-zone gooise villa praktijken hebt.

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 04-08-2022 11:41 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-05 22:50

r0b

Nog geen vraag, maar even mijn offerte delen zodat anderen er ook mee kunnen vergelijken.
Dit is met behoud van (forse) radiatoren in een woning uit 1975 (150m2, nageisoleerd) om volledig van het gas af te zijn.

Dit is dus icm losse onderdelen in plaats van een binnenunit zoals de VVM500 vanwege de hogere efficiëntie / lagere kosten (buffervat in de VVM500 is kleiner)
NIBE F2040-08 monoblock - €5.495,00
CPD11-25/65 mod. pomp - €383,00
SMO S40 regelunit - €1.389,00
ELK 9 e-element+behuizing - €674,00
RSV 300 - RVS spiraalboiler 280L - €1.644,00
VCC 11 wisselafsluiter - €215,00
DD-ST 9010 W/FC buffervat 120L - €690,00
Heimeier Eclipse thermo radiatorkraan (x10) - €600,00

Totaal: €13.418,90

[ Voor 16% gewijzigd door r0b op 04-08-2022 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:07
r0b schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:15:
Nog geen vraag, maar even mijn offerte delen zodat anderen er ook mee kunnen vergelijken.
Dit is met behoud van (forse) radiatoren in een woning uit 1975 (150m2, nageisoleerd) om volledig van het gas af te zijn.

[...]
Hoewel internetprijzen vergelijken misschien niet fair is, vind ik de Eclipse kranen aan de prijs: https://www.google.com/sh...530921?q=heimeier+eclipse

Ik heb in mei 29,75 betaald voor Eclipse 300 kranen

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-05 22:50

r0b

LinuZZ schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:38:
[...]

Hoewel internetprijzen vergelijken misschien niet fair is, vind ik de Eclipse kranen aan de prijs: https://www.google.com/sh...530921?q=heimeier+eclipse

Ik heb in mei 29,75 betaald voor Eclipse 300 kranen
Bedankt! Nu zijn prijzen wel incl. installatie, maar dan is het nog steeds fors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12-06 18:42
[...]

Bij Vaillant is dat ook zo. Je hebt bij de aroTHERM Plus monoblocks minimaal de AI Plus aanstuurmodule nodig (en de meeste nemen ook nog een thermostaat er bij). De AI Plus module is echter maar een klein kastje: iets groter dan de gemiddelde thermostaat. Dus qua installatieruimte zal dat zelden een probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-06 21:56

Dit is dus icm losse onderdelen in plaats van een binnenunit zoals de VVM500 vanwege de hogere efficiëntie / lagere kosten (buffervat in de VVM500 is kleiner)

[...]
Ik weet niet of je liever een alles in een unit had zoals de VVM, maar als het formaat van de buffer (de vvm500 heeft 80L en jou offerte 120) het eenige probleem is kan je die er gewoon een extra bij hangen.
Verder adviseert nibe natuurlijk hun eigen buffervat te gebruiken ;)

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]
is er een specifieke reden waarom je met een stapel dure radiatorkranen gaat en alle bijkomende kosten ipv gewoon een paar radiatoren in de hoofdruimte open laten? het idee dat je energie bespaart door overal radiatoren dicht te draaien gaat niet op met een warmtepomp. als je al die rommel uit de offerte haalt (dus inclusief buffetank en aanverwant spul) en gewoon wat tijd spendeert aan waterzijdig inregelen van je radiatoren ben je makkelijk 4~5k goedkoper uit. alleen al die elk9 vor 700 euro is van de zotte, dat zit standaard in een panasonic of ander merk monoblok en die zijn aanzienlijk goedkoper. dan blijft alleen een monoblok over, een rvs tank en een 3 weg klep en klaar ben je.

zijn je radiatoren al wel goed aangesloten? O-)

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 04-08-2022 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:43
Ik heb juist van mijn installateur opdracht gekregen om alle thermostaatknoppen die we nog in huis hebben te vervangen door normale knoppen omdat ze met een wp de boel alleen maar tegenwerken.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:17
PentaClover schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 20:23:
[...]

Ergo als de dt tussen Ta en Tr bij verschillend afgifte vermogen het zelfde zijn moeten de de flows dus verschillend zijn. Je geeft tussen haakjes zelf al aan waarom het wel kan, en ook welke foute aanname je doet.

Volg de stippel lijn van dt=5.0oC van Ta=35oC naar ta=45oC en kijk naar de flow...
[Afbeelding]
Oh. Dus ik doe een foute aanname?

Nope

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:37:
Ik heb juist van mijn installateur opdracht gekregen om alle thermostaatknoppen die we nog in huis hebben te vervangen door normale knoppen omdat ze met een wp de boel alleen maar tegenwerken.
Allemaal vol open op 5 zetten kan ook.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Ronald.42 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 19:39:
[...]

Zijn "verdeler" gaat naar alle radiatoren op de beneden verdieping.
Ik vind het geen verkeerd plan om dat aan te vliegen met 28.
Dan heeft hij voor de hele beneden verdieping mits hij dat stukje links van die verdeler ook vernieuwd alles aan 28 hangen en boven gaat dan met de al bestaande 22.
Dat zeg ik ook!
Zo dik mogelijk.
En dan is een verdeler met 22 mm aansluiting prima.
Maar ga alsjeblieft niet zoeken naar een verdeler met 28mm dat is onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Laatst online: 10:03

MrScratch

I am rubber, you are glue

flippy schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:12:
[...]

is er een specifieke reden waarom je met een stapel dure radiatorkranen gaat en alle bijkomende kosten ipv gewoon een paar radiatoren in de hoofdruimte open laten? het idee dat je energie bespaart door overal radiatoren dicht te draaien gaat niet op met een warmtepomp. als je al die rommel uit de offerte haalt (dus inclusief buffetank en aanverwant spul) en gewoon wat tijd spendeert aan waterzijdig inregelen van je radiatoren ben je makkelijk 4~5k goedkoper uit. alleen al die elk9 vor 700 euro is van de zotte, dat zit standaard in een panasonic of ander merk monoblok en die zijn aanzienlijk goedkoper. dan blijft alleen een monoblok over, een rvs tank en een 3 weg klep en klaar ben je.

zijn je radiatoren al wel goed aangesloten? O-)
Met die Heimeier eclipse doe je toch juist het waterzijdig inregelen? Die kun je zo instellen dat de ongeacht de druk op je CV-systeem altijd de juiste doorlaat per radiator wordt gerealiseerd? Die kun je vervolgens gewoon maximaal open zetten altijd en dan warmt de radiator gelijkmatig goed op omdat je dat eenmalig ingesteld heb op de juiste flow.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MrScratch schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:32:
[...]

Met die Heimeier eclipse doe je toch juist het waterzijdig inregelen? Die kun je zo instellen dat de ongeacht de druk op je CV-systeem altijd de juiste doorlaat per radiator wordt gerealiseerd? Die kun je vervolgens gewoon maximaal open zetten altijd en dan warmt de radiator gelijkmatig goed op omdat je dat eenmalig ingesteld heb op de juiste flow.
dat die dingen 20 euro ex kosten inkoop en in die offerte voor 60 worden verkocht laat ik even liggen maar het probleem verplaats je alleen maar. je moet nog steeds die zaken instellen wat de intallateur echt niet gaat doen, die laat hem lekker vol open staan zoals hij word geleverd en veel plezier ermee. dan kan je net zo goed een voetventiel plaatsen van 8 euro. immers moet je toch de radiator goed aansluiten eerst dus die leiidng moet toch los.
al is de bedoeling dat vrijwel alle radiatoren in de hoofdruimte altijd open staat en niet eens dicht kunnen en de afgifte regelt met je stooklijn. immers als je constant aan thermostaten aan het draaien bent is de balans en afgifte gewoon niet goed en dat ga je niet met een eclipse oplossen. dat is weer een kar-voor-paard-oplossing.
ook wil je wel dat de WP gewoon water door kan duwen en niet tegen word gehouden door debietregelaars.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 04-08-2022 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenPH
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08-05 21:35
Volgens mij zijn jullie het gewoon met elkaar eens; die Heimeier Eclipse zijn drukverschil-onafhankelijke debietregelaars, juist om waterzijdig inregelen flink te vereenvoudigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:03
Koelen met een warmte pomp en vloer verwarming
Omdat er minder koude dagen zijn en het aantal warme dagen toeneemt is koeling in mijn nieuwe woning uit 88 van belang. Een airco is relatief duur omdat je deze in vele kamers moet hangen en en bij de huidige unit die ik in mijn oude woning op de slaapkamer heb hangen heb ik ook last van de koude luchtstroom.

Zodoende ben ik aan het nadenken om mijn aan te schaffen full electric warmte pomp ook voor koelen te gebruiken. Ik hoor wel dat een water / lucht warmte pomp (2 - 3graden) niet zo goed koelt als een grond warmte pomp (6 - 8 graden) en dat de luchtvochtigheid in de woning niet daalt.

Ik heb boven bij de slaapkamers radiatoren hangen en met een ventilator kom ik qua verwarmen op lage temperaturen wel toe... echter koelen helpen die niet. Daarom zit ik eraan te denken om vloerverwarming in te laten slijpen op de eerste verdieping, zijn aardig wat kosten ook omdat er een nieuwe vloer opmoet.

Is dit het waard? Of kan ik beter op zoek naar plafond of muur koeling / verwarming (hoewel ik hier nog niets over weet).

Warm water
Bij een warmte pomp hoort natuurlijk ook een SWW, echter ben ik hier in de war.
Als ik naar YouTube: aroSTOR - warmtepomp voor sanitair warm water (200 en 270 liter) (warmtepomp voor sanitair warm water) kijk dan heb ik het idee dat bij dit warm water vat ook een extra warmte pomp zit. Dus die hetzelfde doet als mijn warmte pomp die ik buitenplaats. Is dit altijd het geval of snap ik het concept niet?

En waarom zou ik niet voor een zonneboiler gaan ipv warmwater via mijn waterpomp?

[ Voor 21% gewijzigd door The Source op 04-08-2022 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

StevenPH schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:14:
Volgens mij zijn jullie het gewoon met elkaar eens; die Heimeier Eclipse zijn drukverschil-onafhankelijke debietregelaars, juist om waterzijdig inregelen flink te vereenvoudigen
probleem is dat de debiet flink kan stijgen als er kranen dicht worden gezet in andere ruimtes en de WP wilt een bepaalde dt aanhouden. dus dan heb je weinig aan die functie. een WP drukt simpelweg veel meer liters door een systeem dan je tof kan afregelen. als een WP in defrost gaat gaan de liters gewoon naar maximaal en dan moet je wel radiatoren hebben die zon debiet aankunnen zonder dat een dozijn regelaars ineens een anker uitgooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Jeroen
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-06 21:59
.Jeroen schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 10:10:
Monoblock staat klaar, buffervat onderweg dus ben nu de overige onderdelen aan het zoeken. Over de pompen tussen buffervat en afgifte kan ik niet heel veel vinden.

1. Een DAB Evosta 3 lijkt bijvoorbeeld prima prijs kwaliteit verhouding maar ga je dan voor een 40/180 of 80/180?

2. Als je zo’n pomp aan/uit schakelt met een relais kan je hem dan als dichte klep zien als hij uitstaat of kan er dan nog wel water doorheen stromen als er wat druk ontstaat aan de aanvoerende kant?
Heeft iemand hier een idee over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:45
The Source schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:27:

Omdat er minder koude dagen zijn en het aantal warme dagen toeneemt is koeling in mijn nieuwe woning uit 88 van belang. Een airco is relatief duur omdat je deze in vele kamers moet hangen en en bij de huidige unit die ik in mijn oude woning op de slaapkamer heb hangen heb ik ook last van de koude luchtstroom.

Zodoende ben ik aan het nadenken om mijn aan te schaffen full electric warmte pomp ook voor koelen te gebruiken. Ik hoor wel dat een water / lucht warmte pomp (2 - 3graden) niet zo goed koelt als een grond warmte pomp (6 - 8 graden) en dat de luchtvochtigheid in de woning niet daalt.

Ik heb boven bij de slaapkamers radiatoren hangen en met een ventilator kom ik qua verwarmen op lage temperaturen wel toe... echter koelen helpen die niet. Daarom zit ik eraan te denken om vloerverwarming in te laten slijpen op de eerste verdieping, zijn aardig wat kosten ook omdat er een nieuwe vloer opmoet.

Is dit het waard? Of kan ik beter op zoek naar plafond of muur koeling / verwarming (hoewel ik hier nog niets over weet).
Ik heb juist om goed te kunnen koelen een paar fancoil units aan de installatie toegevoegd. Zie: https://geen-energierekening-meer.weebly.com/koeling.html

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 10:23 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:45
.Jeroen schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:44:
[...]

Heeft iemand hier een idee over?
Of je een 40/180 of een 80/180 nodig hebt, hangt af van hoeveel water je moet rondpompen (en hangt dus af van het vermogen van de WP) en van de weerstand die overwonnen moet worden in het hele verwarmingssysteem. Dus dat is zonder nader info een beetje lastig om te zeggen.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12-06 22:56
flippy schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 18:32:
simpel: water zoekt de minste weerstand op, dus dat is direct naar de uitgang. de aansluitingen van je radiatoren moet "diagonaal" zitten en niet recht onder elkaar. enigste uitzondering is zon hippe moderne radiator met een aansluitblok. die heeft dat al intern. voor de rest van ons gepeupel met een sociale woningbouwradiator uit het jaar kruik moeten gewoon de leidingen diagonaal hebben lopen. dus radiatorknop links boven betekent dat de retour rechtsonder moet zitten of vice versa.

kijk hier even: Wikipedia: Radiator

eerste plaatje is goed aangesloten (diagonaal) en op de foto eronder niet omdat beide aansluitingen aan dezelfde kant zit.
Ik ben wel benieuwd wat de oorsprong is van kruislings "moeten" aansluiten. Er is zeer weinig over bekend en in ieder geval staat niet kruislings aansluiten niet in de top-10 fouten https://vasco.eu/nl-nl/ra...nsluiten-van-een-radiator

Tot nu toe zie ik geen overtuigende redenen en bewijs om aan te nemen dat kruislings aansluiten een voordeel moet bieden. De weg van de minste weerstand heeft hier weinig van doen en slaat eerder op water/rivier over een ongelijkmatig oppervlak. Zoals ik eerder zei, verschil van dichtheid zorgt voor het functioneren van een radiator, waarbij warm boven binnenkomt en koud onder wordt afgevoerd. Warm water zal boven in de radiator blijven hangen omdat deze lichter is. Daarnaast zal het warme water ook door de druk van de aanvoer eerst rechtdoor stromen en over de hele lengte verspreiden alvorens het gaat afkoelen en zakken. Dan maakt het weinig uit of de afvoer onder links of rechts zit.

@PentaClover
Ik had jou aangehaald omdat je laat zien dat zgn. "verkeerd" toch gewoon werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 10:23 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

il-Principe schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:52:
[...]

Ik ben wel benieuwd wat de oorsprong is van kruislings "moeten" aansluiten. Er is zeer weinig over bekend en in ieder geval staat niet kruislings aansluiten niet in de top-10 fouten https://vasco.eu/nl-nl/ra...nsluiten-van-een-radiator

Tot nu toe zie ik geen overtuigende redenen en bewijs om aan te nemen dat kruislings aansluiten een voordeel moet bieden. De weg van de minste weerstand heeft hier weinig van doen en slaat eerder op water/rivier over een ongelijkmatig oppervlak. Zoals ik eerder zei, verschil van dichtheid zorgt voor het functioneren van een radiator, waarbij warm boven binnenkomt en koud onder wordt afgevoerd. Warm water zal boven in de radiator blijven hangen omdat deze lichter is. Daarnaast zal het warme water ook door de druk van de aanvoer eerst rechtdoor stromen en over de hele lengte verspreiden alvorens het gaat afkoelen en zakken. Dan maakt het weinig uit of de afvoer onder links of rechts zit.

@PentaClover
Ik had jou aangehaald omdat je laat zien dat zgn. "verkeerd" toch gewoon werkt.
dichtheid van water doet niks ten opzichte van een waterpomp die met 5L/min water door je radiator perst dus dat hele idee mag je laten varen. diagonaal aansluiten doe je om zoveel water zo lang mogelijk in de radiator te houden en te forceren over zoveel mogelijk oppervlak. de stroming duwt wel wat water "rechtdoor" simpelweg door die wetjes van newton maar zodra dat wegvalt word het water letterlijk aangezogen door de uitlaat. en als die recht onder de inlaat zit zal het water dus natuurlijk en direct daarheen gaan zonder dat de rest van de radiator wat mag doen. natuurlijk zal er uiteindelijk wel wat warmte in de rest van de radiator komen maar dat is niet in het volume en capaciteit die zoden aan de dijk zet.

men leeft vaak onder de indruk dat omdat installateurs het zo aansluiten in de jaren 80 dat het ook de goede manier is en niet de luie en goedkope manier. ook was het wat minder belangrijk met idioot hoge watertemperaturen. uiteindelijk trekt dat de rest wel mee puur doordat het een stalen/ijzeren plaat is. maar dat is ver weg van daadwerkelijke afgifte.

pak er maar eens een thermische camera bij, dan zie je het zelf. vooral bij lange radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:24
flippy schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:12:
[...]
het idee dat je energie bespaart door overal radiatoren dicht te draaien gaat niet op met een warmtepomp.
[…]
Dat hangt er maar helemaal vanaf hoeveel ruimtes je wel/niet wil verwarmen. Wij hebben 380 m2 waarvan we 100 m2 actief gebruiken. Door alleen in die kamers de radiatoren open te zetten besparen we veel energie. Dat zal ook met een warmtepomp zo zijn.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

RichieB schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:05:
[...]

Dat hangt er maar helemaal vanaf hoeveel ruimtes je wel/niet wil verwarmen. Wij hebben 380 m2 waarvan we 100 m2 actief gebruiken. Door alleen in die kamers de radiatoren open te zetten besparen we veel energie. Dat zal ook met een warmtepomp zo zijn.
het is minder dan mensen denken, immers zitten die ruimtes nog steeds in de thermische schil. al helpt het wel meer bij grotere panden of doorwaaiwoningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:16
The Source schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:27:

Warm water
Bij een warmte pomp hoort natuurlijk ook een SWW, echter ben ik hier in de war.
Als ik naar YouTube: aroSTOR - warmtepomp voor sanitair warm water (200 en 270 liter) (warmtepomp voor sanitair warm water) kijk dan heb ik het idee dat bij dit warm water vat ook een extra warmte pomp zit. Dus die hetzelfde doet als mijn warmte pomp die ik buitenplaats. Is dit altijd het geval of snap ik het concept niet?

En waarom zou ik niet voor een zonneboiler gaan ipv warmwater via mijn waterpomp?
Je vragen zijn al meermaals beantwoord in dit topic.

Koelen: je kan passief (boven het dauwpunt) en actief koelen (onder het dauwpunt).

Actief koelen is lastig, want dan krijg je overal waterdruppels en wordt je vloer nat. Tenzij je de leidingen isoleert en vocht via radiatoren afvoert, maar dan moet je 'speciale' radiatoren/convectoren nemen.

Passief koelen werkt opzich wel, maar je kan maar enkele graden koelen, moet voorzichtig zijn met het dauwpunt en vooral vooraf en 's nachts koelen. Ervaringen zijn hier ruimschoots gedeeld, lees dit topic eens door tijdens warme dagen.

Mijn conclusie is dat een airco veel beter werkt mbt koelen. Luchtvochtigheid gaat ook omlaag en je kan echt actief en snel koelen.
Omdat het efficienter is als je een zonnepaneel neerlegt en je warmtepomp het werk laat doen.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
[...]

Vaillant ook als je wilt. Met naverwarmer 3kw op 1 fase , drieweg klep, overstort en besturing. Warmtepomp. Mooi compact en ineen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12-06 22:56
flippy schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:00:
[...]

dichtheid van water doet niks ten opzichte van een waterpomp die met 5L/min water door je radiator perst dus dat hele idee mag je laten varen.
Maar dan nog weet je niet de uiteindelijke stroomsnelheid (m/s) op de diverse plekken in de radiator, als deze in de radiator maar laag genoeg is, heeft dichtheid nog steeds invloed.
het water letterlijk aangezogen door de uitlaat. en als die recht onder de inlaat zit zal het water dus natuurlijk en direct daarheen gaan zonder dat de rest van de radiator wat mag doen.
Blijkbaar is het niet het geval in het plaatje zoals @PentaClover laat zien PentaClover in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Daar zou je dan toch verwachten dat het eruit gaat zien zoals het eerste plaatje hier Paul C in "Gas besparen door middel van CV tuning"

Heb je dan een goed voorbeeld/plaatje waarbij je kan laten zien waarbij het direct van boven naar beneden gezogen wordt? Moet dan toch niet zo lastig zijn?
pak er maar eens een thermische camera bij, dan zie je het zelf. vooral bij lange radiatoren.
Ik zal nog een keer mijn camera op richten, nu gaat dat een beetje lastig met dit warme weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

il-Principe schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:46:
[...]
Maar dan nog weet je niet de uiteindelijke stroomsnelheid (m/s) op de diverse plekken in de radiator, als deze in de radiator maar laag genoeg is, heeft dichtheid nog steeds invloed.
zodra je flink wat stroming hebt zoals je bij een WP zal hebben is gelaagdheid zwaar ondergeschikt aan stroming. net als dat de gelaagdheid van warme lucht in een kamer compleet teniet word gedaan als je een plavondventilator aanzet.

als je beetje toffe radiator hebt met rechte instroom (zoals op de gelinkte fotos toevallig te zien is) gebruik je zoveel mogelijk stromingsnelheid om verder in de radiator te komen. daarom zie je ook bijna geen water direct naar beneden gaan. met de wat oudere modellen (en de wat lompere T33) die haakse instroom hebben en de echt dikke jongens van oudsheer heb je die luxe niet en word de stroming gestopt doordat het water meteen een paar keer de hoek om moet. dan doet de rest van de radiator niks meer natuurlijk of je moet echt veel liters door dat ding jassen of weer met veel te hoge temperaturen stoken. bestaande installaties zijn gemaakt op minimale flow en maximale temperatuur. met een WP is dat net andersom. als je ook ineens van 70+ graden naar 35 of minder gaat is er van die gelaagheid natuurlijk ook geen sprake meer en al helemaal niet als je van een dt van 30 naar 3 gaat.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 04-08-2022 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-05 19:32

Superbeagle

Always smile

@il-Principe Paul C heeft vandaag hierover ook al gereageerd in het gas besparen topic.

Paul C in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"

Ik kom er zo achter dat ook mij radiatoren boven ‘verkeerd’ zijn aangesloten. :/

@flippy Je hebt het er maar druk mee met al die posts. Kom je nog aan werken toe? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Superbeagle schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 18:17:@flippy Je hebt het er maar druk mee met al die posts. Kom je nog aan werken toe? :P
soms vaak is het rennen, soms is het wachten. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

flippy schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:53:
[...]

nee, een monoblok heeft geen binnenunit, vandaar de "mono" in monoblok. er gaat alleen koud water in en warm water uit.
Dat klopt half, alleen dat geeft geen uitsluitsel voor geen binnenunit.(waterverdeelunit)
Mono betekent alleen dat buiten en binnendeel in dezelfde unit zit, heeft niks te maken met het secundaire circuit.
Zowel Mitsubishi als Daikin gebruiken hiervoor nog steeds een binnenunit voor de cv pomp, booster heater en etc.
Alleen de Daikin Altherma M, Panasonic of Nibe warmtepompen hebben geen binnenunit zover ik weet, alle andere merken hebben gewoon een binnenunit zover ik kon vinden, of hier cv water of koudemiddel doorheen gaat maakt niet uit. (Uitzonderingen daar gelaten.)

[ Voor 8% gewijzigd door DutchWing op 04-08-2022 19:27 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

flippy schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:58:
ook wil je wel dat de WP gewoon water door kan duwen en niet tegen word gehouden door debietregelaars.
Het enige wat een eclipse kraan doet is de juiste hoeveelheid doorlaten, niet meer en niet minder. Dit doet hij op dezelfde manier als een gasreduceer etc alleen dan waterzijdig.
Waar alleen veel mensen geen rekening mee houden is dat eclipse 2 varianten heeft:
- De normale eclipse welke van 10 tot 150 l/h kan.
- De eclipse 300 welke van 30 tot 300 l/h kan.

Wel moeten alle kranen eclipse zijn.
Doe je dat niet dan krijg je gegarandeerd hydraulische problemen bij grotere installaties.

** Even daar gelaten dat ze wat gevoelig zijn voor vervuiling etc en daardoor slecht gaan functioneren.

[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 04-08-2022 19:49 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-05 19:51
Knowbody schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:44:
[...]

Nope
Als je niet de aanname deed dat de vermogens die Adriaan noemde in zijn post allemaal met de zelfde flow waren, wat bedoelde je dan toen je reageerde met:
Knowbody schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 19:15:
[...]

Dit kan niet !!

Vermogens zijn hetzelfde als de dT steeds hetzelfde is (en de flow ook).

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Knowbody schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:44:
[...]

Nope
Waarom geven fabrikanten dan het volgende aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ubi3C9OEM70GSOgfjdcwT3cremg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6oJskIboJk7WDpp0DY6TkcqJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z_4acT7dXiTXxPN3Z7ADw3eW6k4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VYTIN0AiuN9vQvmEjWmwDtMN.jpg?f=fotoalbum_large
**Formaat radiator blijft gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-06 13:05
Aanhakend op de discussie over radiatoren en Heimeier Ecplise inregeling. Zelf zou ik statisch inregelventielen kiezen. Daarmee kan de warmtepomp zijn debiet (en daarmee delta T) aanpassen als dat nodig is.

Anders krijg je het probleem wat ik nu heb (deels copy paste uit het Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie topic waar nog niet gereageerd is op mijn vraag):

Wat achtergrond info:
- Panasonic 9kw monoblock in de bestelling.
- Momenteel hebben we een CV-Ketel en Inventum Ecolution Combi 50 parallel in de installatie staan en dit werkt voor geen meter. De pompen drukken elkaar weg, waardoor ik de pomp van de Ecolution beperkt heb en het geheel redelijk werkt. De Panasonic hier nog extra parallel op aansluiten is vragen om problemen zonder verdere aanpassingen te doen.

De installatie is een Heimeier Ecplise ingeregeld systeem met alleen radiatoren, met op de bovenverdieping nog thermostaatkranen erop. Dit zijn dynamische geregelde ventielen waardoor als de druk veranderd het debiet hetzelfde blijft. Dit heeft het nadeel dat als de pompen harder draaien het debiet niet veranderd en dus ook de Delta T niet, ondanks dat de regeling van de Panasonic dit wel wil. Waarschijnlijk had het probleem met een statisch ingeregeld systeem er niet geweest omdat er dan bij een hogere druk wel meer debiet behaald wordt.

In de toekomst komen er nog een 3-tal fancoils bij voor koeling maar die laat ik even buiten beschouwing.

Het vraagstuk:

Nu zijn er twee opties wat mij betreft:
1. is om alle systemen in cascade (parallel met keerkleppen) te zetten met een buffervat (50 liter) om de boel zo hydraulisch te scheiden van het afgiftecircuit.
2. CV, Ecolution, Panasonic in parallel met keerkleppen maar dan het buffervat aansluiten als radiator met in serie hiermee een bypass-ventiel. Op deze manier spaar ik een pomp uit. En mocht er overdruk zijn door de pompen die tegelijk werken dan gaat die overdruk weg door het buffervat (en stijgt de Tr niet gelijk).

Wat is wijsheid?

Uiteraard is het handig om te kijken of het debiet van alle radiatoren omhoog kan maar het geheel moet wel waterzijdig ingeregeld blijven om de warmte afgifte in het huis zo uniform mogelijk te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Knoetie schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 20:56:
Aanhakend op de discussie over radiatoren en Heimeier Ecplise inregeling. Zelf zou ik statisch inregelventielen kiezen. Daarmee kan de warmtepomp zijn debiet (en daarmee delta T) aanpassen als dat nodig is.

Anders krijg je het probleem wat ik nu heb (deels copy paste uit het Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie topic waar nog niet gereageerd is op mijn vraag):

Wat achtergrond info:
- Momenteel hebben we een CV-Ketel en Inventum Ecolution Combi 50 parallel in de installatie staan en dit werkt voor geen meter. De pompen drukken elkaar weg, waardoor ik de pomp van de Ecolution beperkt heb en het geheel redelijk werkt. De Panasonic hier nog extra parallel op aansluiten is vragen om problemen zonder verdere aanpassingen te doen.

De installatie is een Heimeier Ecplise ingeregeld systeem met alleen radiatoren, met op de bovenverdieping nog thermostaatkranen erop. Dit zijn dynamische geregelde ventielen waardoor als de druk veranderd het debiet hetzelfde blijft. Dit heeft het nadeel dat als de pompen harder draaien het debiet niet veranderd en dus ook de Delta T niet, ondanks dat de regeling van de Panasonic dit wel wil. Waarschijnlijk had het probleem met een statisch ingeregeld systeem er niet geweest omdat er dan bij een hogere druk wel meer debiet behaald wordt.

In de toekomst komen er nog een 3-tal fancoils bij voor koeling maar die laat ik even buiten beschouwing.

Het vraagstuk:

1. is om alle systemen in cascade (parallel met keerkleppen) te zetten met een buffervat (50 liter) om de boel zo hydraulisch te scheiden van het afgiftecircuit.
2. CV, Ecolution, Panasonic in parallel met keerkleppen maar dan het buffervat aansluiten als radiator met in serie hiermee een bypass-ventiel. Op deze manier spaar ik een pomp uit. En mocht er overdruk zijn door de pompen die tegelijk werken dan gaat die overdruk weg door het buffervat (en stijgt de Tr niet gelijk).

Wat is wijsheid?

Uiteraard is het handig om te kijken of het debiet van alle radiatoren omhoog kan maar het geheel moet wel waterzijdig ingeregeld blijven om de warmte afgifte in het huis zo uniform mogelijk te houden.
Je moet bij dynamische kranen het liefst ook een constante druk hebben, het is dus heel erg afhankelijk van de installatie/situatie.
Wij hebben een situatie waarbij dynamische kranen, open/dicht kranen en statische thermostaatkranen door elkaar zijn gebruikt.
Omdat iedereen maar wat gedaan heeft in het verleden (VvE), kort verhaal: WERKT NIET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

versimpelen: dus de ketel door het zolderraam de kliko in en de debietregelaars vervangen door domme kranen en een voetventiel van 8 euro.

debietkranen zijn voor commerciele panden met lange leidingen, drukverschillen en overige technische pretpakketten die inregelen onmogelijk maakt voor grote installaties, niet Henks-2-onder-1-kapper....

[ Voor 27% gewijzigd door flippy op 04-08-2022 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoetie
flippy schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 21:41:
[...]

versimpelen: dus de ketel door het zolderraam de kliko in en de debietregelaars vervangen door domme kranen en een voetventiel van 8 euro.
De ketel gaat er uiteraard op termijn uit. Vind het alleen fijn om hem nog even ernaast te hebben als backup.

De debietregelaars hebben ook een stand vol open en voetventielen heb ik ook, dus wie weet is dat al afdoende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Knoetie schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 21:48:
[...]Vind het alleen fijn om hem nog even ernaast te hebben als backup.
dan zet je hem naast de tv. :+

onder welke omstandigheid denk je dat die ketel nodig is? behalve dan als muurornament...

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 04-08-2022 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoetie
flippy schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 21:52:
[...]
onder welke omstandigheid denk je dat die ketel nodig is? behalve dan als muurornament...
Iets met een lange levertijd van het monobloc en wel al de complete installatie erop voorbereiden. Dus nog een winter zeker :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:43
Knowbody schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:45:
[...]

Allemaal vol open op 5 zetten kan ook.
Zeker, maar dan was er nog een (kleine) kans dat ze een keer helemaal dicht lopen en dat wil je dus niet.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KMarco
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-06 22:15
DutchWing schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 20:46:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Afgiftevermogen van de radiator is bij gemiddeld 62.5gr veel hoger dan bij 32.5gr. Om de lage deltaT te houden moet het water dus enorm hard stromen: al dat vermogen moet immers ergens vandaan komen. Vermogen is flow x deltaT.

Je ziet in deze plaatjes dus ook dat de flow bij 60-65 zo'n 5x hoger is dan bij 30-35. 'Toevallig' ook dezelfde factor die het vermogen verschilt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

KMarco schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 22:21:
[...]

Afgiftevermogen van de radiator is bij gemiddeld 62.5gr veel hoger dan bij 32.5gr. Om de lage deltaT te houden moet het water dus enorm hard stromen: al dat vermogen moet immers ergens vandaan komen. Vermogen is flow x deltaT.

Je ziet in deze plaatjes dus ook dat de flow bij 60-65 zo'n 5x hoger is dan bij 30-35. 'Toevallig' ook dezelfde factor die het vermogen verschilt ;)
Hij geeft aan dat alles gelijk blijft.
Maar dat kan niet want dan krijg je dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7kIwGjVagtjfhG_uz0LTS429hxQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/weWFPZm1qKUGAxIAZLhmU6US.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-5EW4Cu3RjFD1cEmKoASk--hDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LCpxBxu34elkQ3dVg7rwiQ8b.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FmlWFGdf7Bflu6zi2EBgjEQ-GDA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mP4dSYMgF4rhr7TCVDU3XYF6.jpg?f=fotoalbum_large
Het enige wat gelijk blijft is zoals jezelf al aangeeft; de lineaire verschuiving in vermogen.
Maar hiervoor moet je wel lineair zoveel meer water rondpompen, dat geef jezelf ook mooi aan, maar dat is niet wat hij zegt dus.

[ Voor 97% gewijzigd door DutchWing op 04-08-2022 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
DutchWing schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 20:46:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat doen ze omdat een hogere Ta in staat is een koude kamer sneller op te warmen. Maar dan is de dT natuurlijk ook veel groter. Er is ruimte voor een dT van 40 graden bij een Ta van 60.

Bij een Ta van 30 is die ruimte er natuurlijk niet (max 10)

In het stukje waar ik op reageerde zal wel informatie ontbreken, zoals het er staat klopt het simpelweg niet. dT overal 5, dan warmte capaciteit overal hetzelfde (bij gelijke flow).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Knowbody schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 23:46:
[...]

Dat doen ze omdat een hogere Ta in staat is een koude kamer sneller op te warmen. Maar dan is de dT natuurlijk ook veel groter. Er is ruimte voor een dT van 40 graden bij een Ta van 60.

Bij een Ta van 30 is die ruimte er natuurlijk niet (max 10)

In het stukje waar ik op reageerde zal wel informatie ontbreken, zoals het er staat klopt het simpelweg niet. dT overal 5, dan warmte capaciteit overal hetzelfde (bij gelijke flow).
Jij bedoeld:
(0,86 x P radiator) / delta T = Qv (vereenvoudigde formule)

Maar dat is in de praktijk dus niet mogelijk omdat het oppervlakte van de radiator gelijk blijft, dat is ook de reden waarom je vermogen bij 65/55/20, 5x zo groot is als bij 35/30/20.
Want doe je de Qv gelijk houden, zal dus je retourtemperatuur zakken en je afgifte uit de pas lopen.

In theorie klopt het allemaal wat je zegt.
Maar in de praktijk is de oppervlakte de variabele ( geen gelijke afgifte).
Dat is ook 1 van de redenen waarom praktijk en theorie soms botsen, + waarom er altijd gezegd wordt: op laag temperatuur moet je radiator 5x zo groot zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-05 19:51
Knowbody schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 23:46:
[...]
Het stukje waarop je reageerde zal ik even quoten zodat we niet steeds terug hoeven springen:
Adriaan71 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:57:
[...]
Dan ben ik wel benieuwd hoe je deze kamer gaat warm houden met lage Ta.

Hangen 3 radiatoren

1x 2,4mtr x 0,5 x t22 leveren bij 70/55 2,7kw en bij 35/30 0,51kw .
2x 1,60mtr x 0,3 x t33 lever bij 70/55 1,9kw en bij 35/30 0,35kw

Die 3 radiatoren leveren bij elkaar 6,5kw. en woonkamer is goed warm te houden zo.

Bij ta 35/30 blijft er 1,21kw over. Dat is maar 19%.

In mijn beleving blijft er nog geen 20% over van vermogen om de kamer warm te houden. Ik kan je vertellen dat die kamer echt niet warm is als het buiten vriest.

Bij Ta 40/35 stijgt het totale vermogen naar 1,96kw
Bij TA45/40 stijgt het totale vermogen naar 2,87kw.
Hierin wordt niets gezegd over de flow, jij verzint er zelf bij dat deze constant is en roept vervolgens op basis van deze foute aanname dat het niet klopt.

Wat er staat klopt prima, en impliceerd juist dat de flow niet het zelfde is, maar met de zelfde verhouding als het afgifte vermogen is veranderd in de voorbeelden.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:59

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Online heb ik mag dit topic van dit soort dempers gekocht ivm resonantie buitenunit (daikin R32 inverter van +-90kg)

De dunne platte schijfjes die er nu tussen zitten wil ik vervangen door deze. Hoe kan ik deze het beste monteren?

Smalle zijde boven of onder? Mijn gevoel zegt smalle zijde onder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Zw2dp7PsmIDLCpDJOfkDc62hmo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/J77drLC5D4IGB8E6aTkDoft5.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door AndereKoekoek op 05-08-2022 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

AndereKoekoek schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:12:
Online heb ik mag dit topic van dit soort dempers gekocht ivm resonantie buitenunit (daikin R32 inverter van +-90kg)

De dunne platte schijfjes die er nu tussen zitten wil ik vervangen door deze. Hoe kan ik deze het beste monteren?

[Afbeelding]
Brede zijde onder, mits smalle zijde voldoende oppervlakte heeft, anders niet geschikt!
Maar hoeveel kg kunnen deze aan?
Dit lijken meer van die kleintjes welke wij gebruiken voor kleine motoren of Compressors van expansie-automaten etc.

Is dit niet geschikter: (45kg/stuk)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEcrhng4OY9N7EeDWm_qBMS6NqY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oh05enE7KAxqpppmDOCh7Ufs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2PtB
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
Ik lees al een tijdje mee en inmiddels begint eea voor mij helderder te worden.

Woonsituatie:
- Vrijstaand woonhuis 1992
- Vloer-, muur-, dak isolatie en inmiddels HR++ gehele huis
- Komt nog upgrade dak isolatie
- Vloer en muurisolatie kan niet verder verbeterd worden
- Vloeroppervlakte beneden: 95m^2
- Verwarming beneden:
- VVW: 5 groepen
- nog verder optimaliseren qua Ta en flow
- Kunststof mengverdeler met pomp (zie foto)
- Eenvoudig om te bouwen naar verdeler zonder pomp
- L/L Daikin als nodig (snelle regeling)
- gasverbruik: ~1500m^3 Gas incl SWW zonder L/L
- Verwarming boven: L/L Daikin

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_QB3hNuRdCzuoVV9ZQ0v8RTdGoU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XCjZOP1FxywlFE1H9p3UhKrc.jpg?f=fotoalbum_large

Gedachte oplossingsrichting:
- SWW: Auer Edel Eau 200l
- WP: vermogen volgens Koevlaas kom ik op 8kW
- WP zoek richting R290 bv Vaillant aroTHERM plus (VWL 105/6 A), Nibe S2125-8 en zag deze: Auer edel HTI70 8; van de Auer kan ik weinig/niets terug vinden bij Tweakers

Graag opmerkingen, aandachtspunten, suggesties etc.tav oplossingrichting en graag commentaar en ervaringen over de Auer HTI70-8 met m.i. Behoorlijke performance, bv SCOP 5.02@35degC en 3.92@55degC.

Zie tabel hieronder en een paar links.

Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ql8wXL9R-fmlGHFJLEFz4uaPvZI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ohsV8UZQnvfNeFikinCrQALB.png?f=fotoalbum_large

https://www.auer.fr/en/products/heat-pumps-hti-6-8-kw/

https://www.cairox.be/NL/...cf=395449310669a9417f0f16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:57
Aur is toch gebruik van warmte in huis? Dus laat je door de cop niet foppen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2PtB
  • Nu online
De Auer Edel Eau gebruikt idd retour water.
De Auer HTI 70 is een L/W warmtepomp en voor de laatste heb ik de SCOP en de tabel bijgevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:42
2PtB schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:05:

Woonsituatie:
- Verwarming beneden:

[Afbeelding]

- WP zoek richting R290 bv Vaillant aroTHERM plus (VWL 105/6 A), Nibe S2125-8 en zag deze: Auer edel HTI70 8; van de Auer kan ik weinig/niets terug vinden bij Tweakers

Graag opmerkingen, aandachtspunten, suggesties etc.tav oplossingrichting en graag commentaar en ervaringen over de Auer HTI70-8 met m.i. Behoorlijke performance, bv SCOP 5.02@35degC en 3.92@55degC.

Alvast bedankt.

[Afbeelding]

Zie dit forum Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
AndereKoekoek schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:12:

[Afbeelding]
Ik zou gelijk veerdempers kopen. Werkt veel beter. Die dopjes deden bij mij niet genoeg. Nu hoor ik de warmtepomp nog zelden.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2PtB
  • Nu online
Dank je.

Ik kon niets vinden over de Auer Eder HTI70-8 L/W WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16:25
2PtB schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 17:21:
[...]

Dank je.

Ik kon niets vinden over de Auer Eder HTI70-8 L/W WP
In het Auer warmtepompboiler topic is deze niet besproken, lijkt ook OT daar.

In andere topics ook niet besproken, dus daar lijkt geen ervaring mee te zijn hier.
Specs van vermogen -7/35 en COP prima zo op 't eerste oog, nu nog praktijkervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:59

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Powrskin schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:53:
[...]

Ik zou gelijk veerdempers kopen. Werkt veel beter. Die dopjes deden bij mij niet genoeg. Nu hoor ik de warmtepomp nog zelden.
Zal even kijken. Unit hangt bij ons aan de muur en geen mogelijkheid om op de grond/dak te plaatsen.
DutchWing schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:50:
[...]

Brede zijde onder, mits smalle zijde voldoende oppervlakte heeft, anders niet geschikt!
Maar hoeveel kg kunnen deze aan?
Dit lijken meer van die kleintjes welke wij gebruiken voor kleine motoren of Compressors van expansie-automaten etc.

Is dit niet geschikter: (45kg/stuk)
[Afbeelding]
Je hebt gelijk. Dacht dat ie 80-90 kg woog, maar het blijkt 139kg te zijn .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-06 17:28
Knoetie schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 20:56:

Wat achtergrond info:

Het vraagstuk:

Wat is wijsheid?

Je weet dat je de Panasonic warmtepompen vanaf de J serie ook op een vaste flow kan laten draaien? Dat doe ik hier ook waardoor ik het precies zo heb ingeregeld dat als de ketel er bij komt de boel in evenwicht blijft qua flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
2PtB schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:05:

Woonsituatie:
- Verwarming beneden:

[Afbeelding]

Alvast bedankt.

[Afbeelding]

Waarom niet een Panasonic/LG/Midea/etc. monoblock van 9kW?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

daarop inhakend: wat is het nut van een hoge temperatuur WP die je bijna niet kan repareren als je vloerverwarming hebt?
(reparaties aan het koelsysteem van R290 zijn practisch gezien niet mogelijk, kleine ongemakkelijke waarheid die vaak word vergeten/genegeerd)

en zet maar gewoon een "normale" WBP erneer zoals een explorer V4. stukken efficinter. die cop waardes van edel zijn gewoon in het segment van wishful thinking...

[ Voor 75% gewijzigd door flippy op 05-08-2022 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06 20:39

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

flippy schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 20:54:
daarop inhakend: wat is het nut van een hoge temperatuur WP die je bijna niet kan repareren als je vloerverwarming hebt?

en zet maar gewoon een "normale" WBP erneer zoals een explorer V4. stukken efficinter. die cop waardes van edel zijn gewoon in het segment van wishful thinking...
Of LG WPboiler ook erg mooi ding

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:57
Of een vaillant WPB ook een erg mooi ding

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoetie
Heronimo schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 20:27:
[...]

Je weet dat je de Panasonic warmtepompen vanaf de J serie ook op een vaste flow kan laten draaien? Dat doe ik hier ook waardoor ik het precies zo heb ingeregeld dat als de ketel er bij komt de boel in evenwicht blijft qua flow.
Dat wist ik niet, waar staat dat vermeld? Toch met al het leeswerk in de topics wat gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2PtB
  • Nu online
(reparaties aan het koelsysteem van R290 zijn practisch gezien niet mogelijk, kleine ongemakkelijke waarheid die vaak word vergeten/genegeerd)

Deze ‘kleine ongemakkelijke’ waarheid zet alles in ander daglicht. Ga dan andere genoemde opties bekijken. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2PtB
  • Nu online
Heronimo schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 20:30:
[...]

Waarom niet een Panasonic/LG/Midea/etc. monoblock van 9kW?
Bedankt: ga ik bekijken zeker met info van Flippy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2PtB
  • Nu online
Dylantje2 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 21:29:
[...]

Of LG WPboiler ook erg mooi ding
Ga ik bekijken; thnx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2PtB
  • Nu online
Kees_frl schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 21:32:
Of een vaillant WPB ook een erg mooi ding
Ga ik bekijken; thnx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-06 22:44

TF

bla bla

Hier slaat momenteel de verwarming aan. Buiten 14 graden en gewenste temp 21. Ruimtevoeler staat op 23,4 echter doet deze niet mee want 100% war.

Voelt toch wat apart en zinloos

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:40

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
(reparaties aan het koelsysteem van R290 zijn practisch gezien niet mogelijk, kleine ongemakkelijke waarheid die vaak word vergeten/genegeerd)...
Je hebt echt iets tegen R290 he :)
Hier een voorbeeld van een reparatie: Bart_Denon in "Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen"
Misschien kan of wil je het zelf niet als professional, prima, maar maak er dan niet iets algemeens van.
Of geef een onafhankelijke bron bij zulke beweringen. Dat is nog beter, want dan blijkt het vaak opeens toch veel genuanceerder te zitten...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:57
TF schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 23:18:
Hier slaat momenteel de verwarming aan. Buiten 14 graden en gewenste temp 21. Ruimtevoeler staat op 23,4 echter doet deze niet mee want 100% war.

Ruimte regeling toevoegen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Proton_ schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 23:28:
[...]

Je hebt echt iets tegen R290 he :)
Hier een voorbeeld van een reparatie: Bart_Denon in "Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen"
Misschien kan of wil je het zelf niet als professional, prima, maar maak er dan niet iets algemeens van.
Of geef een onafhankelijke bron bij zulke beweringen. Dat is nog beter, want dan blijkt het vaak opeens toch veel genuanceerder te zitten...
ik heb niks tegen R290, ik heb iets tegen het aanprijzen van iets en tegelijk alle nadelen volledig onder de mat schuiven alsof ze niet bestaan. A3 gassen zijn gewoon een heel ander beestje zowel om mee te werken als qua wetgving.

en ik zeg niet dat er geen mensen zijn die het kunnen (ik kan het ook) maar je praat nog altijd over een subset van een subset in de koelwereld. en die groep gaat echt niet meeschalen op het volume waarmee men momenteel propaan door iedereen door de strot aan het duwen is. dus je kans om in de aankomende 5~10 jaar een degelijk persoon te vinden die daadwerkelijk weet waar die mee bezig is zonder je dak af te branden is gewoon iets wat niet gaat gebeuren.
omdat propaan uitsluitend een ding is voor speciale toepassingen in de industie of zeer kleine particulere installaties die het 90% van de tijd gewoon niet waard zijn om een monteur van 200+ ex btw per uur heen te sturen om een dagje te gaan bakken en braden op een zolder moet je gewoon rieel zijn in de relateit van reparatie van zulke machines. het is echt niet anders dan een beetje deftige koelkast. als die het na 10 jaar ineens opgeeft door een lekkage of ander probleem in het koelciruict gaat dat ding ook haaks via de keukendeur de kliko in en ga je een nieuwe halen bij de mediamarkt. je gaat niet honderden euros uitgeven aan manuren en dan nog eens vele honderden aan materiaal om een oud lijk te fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2PtB
  • Nu online

@flippy Voor mijn nieuwsgierigheid: wat is reden dat R290 koelsysteem niet gerepareerd kan worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-06 22:44

TF

bla bla

BarryH schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 23:35:
[...]

Ruimte regeling toevoegen
Is natuurlijk mogelijk. Even over nadenken. Ik heb voor nu de gewenste temp naar 17 gezet. Eens zien of hij dan niet meer aanslaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:57
2PtB schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 23:38:
[...]

@flippy Voor mijn nieuwsgierigheid: wat is reden dat R290 koelsysteem niet gerepareerd kan worden?
Proton_ in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Het kan wel. Flippy speelt alleen structureel dezelfde plaat af.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

bel 5 lokale aircomannen op en vraag aan ze of ze legaal aan r290 kunnen en mogen werken.

ik wacht wel.
2PtB schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 23:38:
[...]

het kan technisch wel. maar je bent beperkt tot de garantie en die ene vent die bij de leverancier rondloopt die het kan en mag. buiten je garantie moet je zo diep in je buidel tasten dat het gewoon financieel niet waard is. het is grofweg hetzelfde als een monteur langs laten komen om een lekkende koelkast te repareren. die kost ook al snel meer dan een hele nieuwe koelkast. en die koelkast kan je zo halen bij de BCC, die monteur mag je een paar weken op wachten. de enisgte groep die met propaan werkt zijn de koelmonteurs die in speciale horecamachines werken of de laboratoriumkoeltechniek. dus niet je lokale Sjakie die een zwart een splitje ophangt in de slaapkamer.

[ Voor 55% gewijzigd door flippy op 05-08-2022 23:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
Knoetie schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 22:01:
[...]

Dat wist ik niet, waar staat dat vermeld? Toch met al het leeswerk in de topics wat gemist.
Onder andere in de Service Manual, zoek op Max Duty. Zie hier:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JTURaDWIorW8TDbkk08hkNEY0wg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/70jFHnaGVXBqmUC0BUmDuk30.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ronald.42 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 23:45:
[...]
Maar voor dit moment heeft @flippy wel een punt dat een hoop monteurs hun vingers er liever niet aan branden.. pun intended
onderliggende probleem is dat R290 niet onder Fgassen valt en een A3 gas is, dus bedrijfstechnisch is klooien aan die installaties voor een aircoman/vrouw/persoon als knoflook voor een vampier. een BRL-100-ZZPér die 1 foutje maakt is klaar met zijn bedrijf. dat ga je niet doen tenzij je 100% inzet op dat als bedrijf en volledig erop bent ingespeeld. maar dat is zo duur dat je alleen maar dat werk kan doen om uit te komen en een gezonde marge moet houden op je prijzen. dus het aantal monteurs zal de aankomende 5~10 jaar gewoon glashard veel te laag zijn, prutsers natuurlijk daargelaten. en dan branden er weer wat daken, overkappingen en tuinhuisjes af en de warmtepomp krijgt de schuld in de media en niet de prutser die zat te bakken en braden met croma ipv stikstof.
er zijn wel meer factoren (zoals geen fittingen maar hermetisch gesloten in fabriek) wat het gewoon een lastig beestje (en dus erg duur) maakt om aan te werken. zo duur dat het niet economisch is tenzij het nog onder garantie valt.

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 06-08-2022 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

flippy schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 23:41:
[...]

bel 5 lokale aircomannen op en vraag aan ze of ze legaal aan r290 kunnen en mogen werken.

ik wacht wel.
Ik dacht dat natuurlijke koudemiddelen niet onder de F gassen vordering vielen?
(Want het zijn geen F gassen.)

Edit:
Oow dat geef je hierboven zelf ook al aan.

[ Voor 7% gewijzigd door DutchWing op 05-08-2022 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

DutchWing schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 23:59:
[...]

Ik dacht dat natuurlijke koudemiddelen niet onder de F gassen vordering vielen?
(Want het zijn geen F gassen.)
exact. dat is juist het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

flippy schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 23:59:
[...]

exact. dat is juist het probleem.
Het is inderdaad gevaarlijk spul!
Propaan is sowieso gevaarlijk, bij een lekkage blijft het ook meer hangen.
Misschien herinneren mensen nog die propaanbrand op een camping. (Dacht in Frankrijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ronald.42 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 00:10:
Maar aan de andere kant hoe vaak gaat je koelkast stuk dus hoeveel hoger is het risico met r290 ipv gangbare koelmiddelen?
er worden alleen in nederland al elk jaar een half miljoen koelkasten verkocht.... :X

en ik weet 100% zeker dat 100% van die mensen geen flauw idee hebben welk koelmiddel er in dat ding zit.
Ronald.42 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 00:14:
[...]

Iets met eisen aan de ruimte waar het één en ander staat opgesteld.
Er zit niet heel veel propaan in een wpb het zou toch mogelijk moeten zijn om richtlijnen te hebben waar een ruimte aan moet voldoen wat betreft ventilatie etc.

En dan nog handhaven :X
die is er ook. daarom zal je ook geen propaan splitjes in europa zien. en daarom hebben R290 WBP's ook braaf 150 gram erin zitten en geen gram meer, iets wat hun vermogen ook meteen beperkt tegenover de concurrentie met R134a/R513a bijvoorbeeld waar je rustig een kilo in kan knikkeren....

en die italiaanse "grote" industriele chillers op propaan raken ze ook niet aan de straatstenen kwijt, behalve dan aan afrika en india dan. een chiller met 100kG propaan erin moet voor veel veiligheidsnormen ongeveer in een andere provincie staan qua afstand tot het gebouw om als "veilig" bestempelt te worden...

[ Voor 55% gewijzigd door flippy op 06-08-2022 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 124% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Wat een bangmakerij allemaal, de maximale hoeveelheid propaan is recent opgehoogd naar bijna een kilo:

https://www.nvkl.nl/maxim...ene-veiligheidsstandaard/

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
TF schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 23:39:
[...]

Is natuurlijk mogelijk. Even over nadenken. Ik heb voor nu de gewenste temp naar 17 gezet. Eens zien of hij dan niet meer aanslaat
Bijten temperatuur uitschakeling naar beneden zetten . Op 10 graden bv.

Dan blijft hij ook uit. Of verwarming helemaal uitzetten en alleen sww maken .

De mijne staand nu al een paar maanden uit en maak alleen sww

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06 20:39

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

TF schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 23:18:

Zal het toch aan je stooklijn of settings liggen :-)
WAR inregelen kost tijd

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:06
Even voor mijn begrip: wat is de schade van een explosie van 1 kg propaan? Ramen eruit? Gevel eruit? Dak van de overburen eraf? Halve wijk weggevaagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Adriaan71 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 08:53:
[...]

Bijten temperatuur uitschakeling naar beneden zetten . Op 10 graden bv.

Dan blijft hij ook uit. Of verwarming helemaal uitzetten en alleen sww maken .

De mijne staand nu al een paar maanden uit en maak alleen sww
Bij war is het niet standaard dat hij uitschakelt bij een bepaalde buitentemperatuur. De mitsu die ik heb kan dat niet, is een extra optie die op zich niets met WAR te maken heeft, maar welke wel standaard aanwezig zou moeten zijn naar mijn mening.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Zwartoog schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 09:13:
Even voor mijn begrip: wat is de schade van een explosie van 1 kg propaan? Ramen eruit? Gevel eruit? Dak van de overburen eraf? Halve wijk weggevaagd?
1,8 kg propaan is 1m3 aan gas. Een klein Campinggaz tankje zit al zo 1,8kg butaan in.

Regelgeving:

https://www.koudeenluchtb...g-wel-wat-mag-niet-102628

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Grolsch schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 09:21:
[...]

Bij war is het niet standaard dat hij uitschakelt bij een bepaalde buitentemperatuur. De mitsu die ik heb kan dat niet, is een extra optie die op zich niets met WAR te maken heeft, maar welke wel standaard aanwezig zou moeten zijn naar mijn mening.
Bij Vaillant kan je ongeacht hoe je draait BT ( buiten temperatuur) instellen. Dat is een ingestelde waarde waarbij de warmtepomp cv bedrijf uitschakelt. Ongeacht hoe je stookt kwa besturing

Dat is gewoon standaard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:07
Zwartoog schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 09:13:
YouTube: 50 CAL VS PROPANE TANK WITH OXYGEN TANK dit lijkt op een 5kg tankje. 1/5e daarvan dus? Dan is je warmtepomp inderdaad niet meer te repareren :P

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Pagina: 1 ... 138 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.