De buitenunit zou in principe bijna recht boven de binnenunit komen, dus max. 2-3 meter leidinglengte denk ik. Wat mij daarbij overigens niet duidelijk is: heb je bij een monoblock nu wel of niet een hydraulische binnenunit nodig? Ik meen ergens gelezen te hebben dat iemand (@Proton_ ?) zijn monoblock rechtstreeks had aangesloten. Dat zou installatie wel een stuk eenvoudiger maken voor nu en het geeft me de mogelijkheid om de ketel nog even te laten hangen voor sww en te kijken wat daar de beste oplossing is. Met binnenunit loop ik nog steeds tegen hetzelfde probleem aan.flippy schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 00:19:
gewicht is niet het issue, je zet het toch op 2 paar vette betontegels van 30+kg per stuk.
en ik zou gewoon voor een monoblok gaan als je dichtbij de plek van je boiltertank zit. als de afstand groter is zou ik eerder denken aan een losse warmtepompboiler. voor het geld zit je op hetzelfde bedrag door de extra subsidie. split heeft ook zijn voordelen zolang je dichtbij je buitenunit blijft maar is gewoon duurder in aanschaf en installatie met evenveel subsidie als een mono.
monoblok mik je gewoon op het dak en klaar, split is toch merkbaar meer gedoe met een aircoman erbij halen voor het in bedrijf stellen. al kan je die makkelijker vinden in de winter....
Mijn voornaamste reden voor een wp is niet eens zozeer de energiebesparing of de behoefte om all-electric te gaan (daarvoor moet nog wel wat meer gebeuren in huis), maar het verwarmingscomfort. Dat is nu gewoon matig omdat het minimumvermogen van de gasketel veel te hoog is voor onze warmtebehoefte. Een warmtepomp met een minimaal vermogen van 1,5kW past daar aanzienlijk beter bij dan een ketel die minimaal 8kW levert, zoals nu het geval is.