Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 137 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.552.902 views

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Superbeagle schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 17:45:
[...]

En laat je dat vermogen nou net nodig hebben bij -10, iets wat tegenwoordig nauwelijks meer voorkomt.
Sowieso is een afgifte bekijken los van een warmteverlies niet zo zinvol.
je hebt altijd beide nodig. immers moet je weten wat je kwijtraakt versus wat je kan afgeven. al zijn die verliesberekeningen wel flink aan de "zware" hand gerekend doorgaans. probleem is ook weer dat die verliesberekeningen kijken naar harde temperaturen, niet daggemiddelde.

ik zie vaak zat in de winter als we bij grote panden de WP's onderhouden en repareren (met name de bron W/W systemen) echt idioot pendelen omdat ze bizar veel vermogen hebben ten opzichte van de last omdat de berekening uitgaat van de CV-boer manier van denken. vaal panden hebben gewoon doodleuk het vermogen van de CV 1:1 overgenomen voor de WP. en dan staat er dus 250kW aan WP in de kelder met maar 35kW aan gemiddelde vraag over de dag en tientallendan wel niet een paar honderd keer pendelt op een dag omdat die 500L buffer in 2 minuten weer warm is....
DutchWing schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 17:49:
Alleen probeer liefst mijn COP zo hoog mogelijk te houden.
dat is natuurlijk mooi maar vergeet niet dat het niet echt nodig is om berg capriolen uit te halen voor die ene horrorweek in de 25 jaar behalve je stooklijn een paar graden hoger zetten...

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 02-08-2022 18:03 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Superbeagle schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 17:45:
[...]

En laat je dat vermogen nou net nodig hebben bij -10, iets wat tegenwoordig nauwelijks meer voorkomt.
Sowieso is een afgifte bekijken los van een warmteverlies niet zo zinvol.
Nee dat begrijp ik!
Dit was alleen als voorbeeld betreft hoeveel vermogen zo’n radiator nog ongeveer levert bij 35/30/20. Daar heeft je thermische schil niks mee te maken behalve hoe snel het warm word en of je over of onder capaciteit hebt.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:45
flippy schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 17:39:
[...]

zet eens een straalkachel van 1 kW in die kamer en laat die eens aan voor 24 uur.

en dan nog. als het de winter des doods is met -10 dan druk je toch 40 graden door dat ding? die WP gaat wel tot 55 of zo. dus je hebt zat marge voor het einde der tijden...

o ja, een dt van 3 graden is iets rieeler als je beetje volume pompt. O-)

en ja, die berekeningen zijn vrij scheef want je hebt nog altijd een paar honderd ton aan buffer. dat is waar je warmte in gaat zitten. dat zie je ook in het verbruik. als het 1 dag koud is zie je pas de dag erna de WP harder werken. ;)
Bij een ΔT van 3 K is de overeenkomstige volumestroom ongeveer 314 l/h door de radiator in kwestie.
Just my € 2 ct - om een beetje reëel te blijven

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:40
flippy schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 17:35:
[...]

lees nu eens wat er staat. de afgifte hangt er wel maar is in extreem veel huizen verkeerd aangesloten (toevoer en retour op zelfde zijde)
Vertel hier eens meer over, want hier zit dat ook overal zo :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• flippy
  • Niet online

flippy

CurlyMo schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 18:09:
[...]

simpel, aanvoer en retour op dezelfde zijde aangesloten. dus water gaat erin en gaat direct weer omlaag en weer eruit. dus van die radiator van 3 meter is nog maar een halve meter over. dan heb je wel 70 graden nodig ja....

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10 10:12

Superbeagle

Always smile

[...]

Hier met dank aan Thinkpad.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

flippy schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 17:53:
dat is natuurlijk mooi maar vergeet niet dat het niet echt nodig is om berg capriolen uit te halen voor die ene horrorweek in de 25 jaar behalve je stooklijn een paar graden hoger zetten...
Ik moet sowieso een radiator nog plaatsen, dan kan ik net zo goed een type 33 plaatsen was mijn gedachten.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[...]

Vanaf ongeveer 1,8 a 2 meter is het advies altijd kruislings aansluiten. Dat was bij hoog temperatuur ook al het beste.

• flippy
  • Niet online

flippy

DutchWing schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 18:18:
[...]

Vanaf ongeveer 1,8 a 2 meter is het advies altijd kruislings aansluiten. Dat was bij hoog temperatuur ook al het beste.
in princiepe moet je het altijd doen of je moet echt een radiatorje van minder dan 50cm breed hebben.

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06-11 22:00
ThunderStorm schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 11:35:
Ok. Iedereen vindt iets anders :+
Welke autoriteit kunnen wij raadplegen voor eeuwige duidelijkheid?
Geen! Want zelfs fabrikanten van verdelers maken er een potje van

Pomploos is veel duidelijker. Dan hebben we 'beeld'.

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

• CurlyMo
Hoe weet je wanneer radiatoren geschikt zijn voor aanvoer en retour aan dezelfde kant? Ik ben van plan er een paar te vervangen. Kan ik het beter gelijk goed doen binnen het aanwezige leidingwerk.

• Knowbody
ThunderStorm schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:58:
Vanuit de community nog tips voor goede (online/offline) installatiezaken waar je als particulier tegen schappelijke prijzen aansluitmateriaal kan krijgen?
- 28mm: CV leidingen / T-stukken / knietjes / sokken (bij voorkeur knelkoppelingen ivm ervaring en geen bijzondere apparatuur nodig)
- afsluiters
- vuil/magneetfilters
- sanitair verdelers
- anti trilblokken
- flexibele aansluitstukken voor op de WP
- etc.

Allemaal los kan ik wel zaakjes vinden, maar ik zoek eigenlijk 1 partij waar ik (bijna) alles kan vinden. Warmteservice is redelijk duur en lokale bouwmarkten verkopen nagenoeg geen 28mm materiaal. Bijna alles is daar 22mm.

Tips zijn welkom! _/-\o_
Je staart je blind op die 28mm !

Niet nodig. Buizen zo dik als je kunt maar die verdeler is toch vernauwt van binnen (en groepen mogelijk geknepen) dus je gaat gewoon met 28mm via hulpstuk naar 22 mm de verdeler in!

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:08

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

flippy schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 17:20:
[...]

98% van de tijd is het alleen maar een kwestie van de bestaande radiatoren goed aansluiten en in een klein deel daarvan moet er mogelijk eens ergens een radiatortje een upgrade krijgen naar een T33 of zo. niks bijzonders en radiators vervangen is in verreweg de meeste gevallen niet nodig, meer een stukje laaghangend fruit om de temperatuur omlaag te krijgen. isolatie heeft er ook niks mee te maken of je wel of geen WP kan installeren, het zegt alleen iets over je verbruik.
Wel eens iemand horen zegen met de deuren op kun je mooie COP halen :-) :z

Je kunt ook gewoon rekenen met je huidige warmteverlies...
En dat is iets wat installateurs niet snappen.
Iets zwaardere pomp doet wonderen, hier het levende bewijs dat mijn "te" lichte pomp toch echt weel aardig goed gered heeft bij meer dan -10... O-)

Ik denk eerder goed aansluiten. links recht en die goede verdeler [ open/dicht hahaha]
Waterzijdig inregelen, en dan kom je een heel eind..
Vooral in nieuwere huizen, volgens mi gewoon een 5kw, goed inregelen en klaar..
www.polderhuis.org , monument _/-\o_

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Knowbody
Adriaan71 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:57:
[...]

Dan ben ik wel benieuwd hoe je deze kamer gaat warm houden met lage Ta.

Hangen 3 radiatoren

1x 2,4mtr x 0,5 x t22 leveren bij 70/55 2,7kw en bij 35/30 0,51kw .
2x 1,60mtr x 0,3 x t33 lever bij 70/55 1,9kw en bij 35/30 0,35kw

Die 3 radiatoren leveren bij elkaar 6,5kw. en woonkamer is goed warm te houden zo.

Bij ta 35/30 blijft er 1,21kw over. Dat is maar 19%.

In mijn beleving blijft er nog geen 20% over van vermogen om de kamer warm te houden. Ik kan je vertellen dat die kamer echt niet warm is als het buiten vriest.

Bij Ta 40/35 stijgt het totale vermogen naar 1,96kw
Bij TA45/40 stijgt het totale vermogen naar 2,87kw.
Dit kan niet !!

Vermogens zijn hetzelfde als de dT steeds hetzelfde is (en de flow ook).

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:20
Mijn NIBE S2125-12 komt binnen enkele weken binnen (SMO S40, UKV100 zijn al binnen) en heb al veel in dit topic mogen lezen. Ik ga de NIBE enkel gebruiken voor CV. SWW ga ik uit eindelijk opvangen met een ventilatie warmtepompboiler omdat deze helaas echt op zolder moet en ik dit niet kan aansluiten op mijn warmtepomp. Op zich geen ramp omdat ik nu hierdoor mijn warmtepomp volledig kan instellen enkel op CV. Verbruik nu gemiddeld 1400/1500m3 per jaar, maar dit komt ook deels doordat mijn verdelers nu lekken en niet goed zijn waardoor alle zones niet 100% even warm worden.

Mijn woning uit 2013 is volledig geïsoleerd zoals eisen waren in die tijd en overal vloerverwarming. Mijn huis beschikt over een rietenkap en mij is verteld dat dit nog beter isoleert dan pannen. Helaas liggen de slangen wel op 15cm en niet op 10cm maar dit moet geen probleem worden lijkt me. Alle verdelers gaan vervangen worden door Composiet (zodat ik ook kan koelen) de huidige lekken allemaal, troep dus..Er gaat 1 pomp komen die mijn 3 verdelers gaat aansturen. Mijn installateur raad dat op deze manier aan.

Nu ben ik alleen erg benieuwd qua temperatuur wat door de vloer moet. Ik lees overal dat 35 graden ongeveer wel moet lukken maar zijn er ook praktijk voorbeelden dat het in een goed modern huis het met bijvoorbeeld 30 graden lukt? Of is 35 toch wel echt een minimaal gegeven om een huis (hoe goed het ook geïsoleerd is) warm te houden met een gemiddelde buiten temp van zeg 10 graden? Ik snap dat als het buiten -10 is hij waarschijnlijk wel naar die 35 of 40 moet. Dit zal weersafhankelijk ingeregeld worden maar ik ben hier gewoon nieuwsgierig naar. Dit zal wel een traject worden van testen en afstellen maar dat is geen probleem. Via de MyUplink van Nibe is veel mogelijk zie ik.

Benieuwd naar jullie reacties.

ps. ik heb voor Nibe gekozen omdat mijn installateur ook een goede vriend is en enkel hier mee werkt. Hierdoor scherpe prijzen kunnen krijgen en kosten mij de uren weinig tot niks en ik kan meehelpen waar kan.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

• flippy
  • Niet online

flippy

mvrooij schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 19:17:
Er gaat 1 pomp komen die mijn 3 verdelers gaat aansturen. Mijn installateur raad dat op deze manier aan.
wat is er mis met de pomp die in de nibe zit?

• Dylantje2

Dylantje2

Mijn NIBE S2125-12 komt binnen enkele weken binnen (SMO S40, UKV100 zijn al binnen) en heb al veel in dit topic mogen lezen. Ik ga de NIBE enkel gebruiken voor CV. SWW ga ik uit eindelijk opvangen met een ventilatie warmtepompboiler omdat deze helaas echt op zolder moet en ik dit niet kan aansluiten op mijn warmtepomp. Op zich geen ramp omdat ik nu hierdoor mijn warmtepomp volledig kan instellen enkel op CV. Verbruik nu gemiddeld 1400/1500m3 per jaar, maar dit komt ook deels doordat mijn verdelers nu lekken en niet goed zijn waardoor alle zones niet 100% even warm worden.

Mijn woning uit 2013 is volledig geïsoleerd zoals eisen waren in die tijd en overal vloerverwarming. Mijn huis beschikt over een rietenkap en mij is verteld dat dit nog beter isoleert dan pannen. Helaas liggen de slangen wel op 15cm en niet op 10cm maar dit moet geen probleem worden lijkt me. Alle verdelers gaan vervangen worden door Composiet (zodat ik ook kan koelen) de huidige lekken allemaal, troep dus..Er gaat 1 pomp komen die mijn 3 verdelers gaat aansturen. Mijn installateur raad dat op deze manier aan.

Nu ben ik alleen erg benieuwd qua temperatuur wat door de vloer moet. Ik lees overal dat 35 graden ongeveer wel moet lukken maar zijn er ook praktijk voorbeelden dat het in een goed modern huis het met bijvoorbeeld 30 graden lukt? Of is 35 toch wel echt een minimaal gegeven om een huis (hoe goed het ook geïsoleerd is) warm te houden met een gemiddelde buiten temp van zeg 10 graden? Ik snap dat als het buiten -10 is hij waarschijnlijk wel naar die 35 of 40 moet. Dit zal weersafhankelijk ingeregeld worden maar ik ben hier gewoon nieuwsgierig naar. Dit zal wel een traject worden van testen en afstellen maar dat is geen probleem. Via de MyUplink van Nibe is veel mogelijk zie ik.

ps. ik heb voor Nibe gekozen omdat mijn installateur ook een goede vriend is en enkel hier mee werkt. Hierdoor scherpe prijzen kunnen krijgen en kosten mij de uren weinig tot niks en ik kan meehelpen waar kan.
Riet kan een hogere Rc hebben, maar helaas vergaat Riet en dan moet je soms grote investeringen doen...
Maar klopt riet is best een goed.. [ vooral duurzaam en natuurlijk ]

Afstand van slangen zegt niet alles..
Ik zou alleen nadenken over je extra pomp, waarom laat je de Wp pomp het werk niet doen? Door andere pompen in je systeem kun je alleen maar rare flow krijgen en dat is juist wat de wp niet leuk vind.
Daarnaast zou ik me verdiepen in WAR!! Dus laat die T aanvoer lekker over aan de wp als je war werkend hebt, wil je nooit meer anders...

Investeer je tijd in een domotica susteem met daarbij een grafieken overzicht.
Icm een WP wenselijk en je krijgt toch een partij inzichten [ ook leuk voor je kennis ]
http://87.209.240.75:3000/login
Piet
Piet

Blader maar eens terug ...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-11 21:47
flippy schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 19:23:
[...]

wat is er mis met de pomp die in de nibe zit?
Die zit er meestal geen in O-)
Alleen bij een vvm is die aanwezig, en veel nibe installaties zijn niet gebaseerd op een vvm, waaronder deze ook niet. (En die van mij trouwens ook niet)

[ Voor 9% gewijzigd door format5 op 02-08-2022 19:28 ]

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

CurlyMo schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 19:10:
[...]

Hoe weet je wanneer radiatoren geschikt zijn voor aanvoer en retour aan dezelfde kant? Ik ben van plan er een paar te vervangen. Kan ik het beter gelijk goed doen binnen het aanwezige leidingwerk.
Heb je doorgeklikt naar de link van @Paul C in die post? Daar wordt eea uitgelegd.

Volgens mij staat de juiste manier aansluiting weergegeven met pijltjes. Helemaal zeker ben ik er niet van.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

flippy schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 18:22:
[...]

in princiepe moet je het altijd doen of je moet echt een radiatorje van minder dan 50cm breed hebben.
Ik denk dat het wel meevalt, maar zal van de winter boven even kijken hoeveel impact het daadwerkelijk heeft bij mijn radiatoren van 1,4 en 1,6 meter lang.

• flippy
  • Niet online

flippy

DutchWing schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 19:36:
[...]

Ik denk dat het wel meevalt, maar zal van de winter boven even kijken hoeveel impact het daadwerkelijk heeft bij mijn radiatoren van 1,4 en 1,6 meter lang.
scheelt meer dan je denkt. vorig jaar in kantoorpand met ~300 1 meter lange radiatoren aangepast en afgofte werd 20~30% groter....
(ook waterzijdig ingeregeld maar dat terzijde)

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 02-08-2022 19:38 ]

• mvrooij
Dylantje2 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 19:24:
[...]

Riet kan een hogere Rc hebben, maar helaas vergaat Riet en dan moet je soms grote investeringen doen...
Maar klopt riet is best een goed.. [ vooral duurzaam en natuurlijk ]

Afstand van slangen zegt niet alles..
Ik zou alleen nadenken over je extra pomp, waarom laat je de Wp pomp het werk niet doen? Door andere pompen in je systeem kun je alleen maar rare flow krijgen en dat is juist wat de wp niet leuk vind.
Daarnaast zou ik me verdiepen in WAR!! Dus laat die T aanvoer lekker over aan de wp als je war werkend hebt, wil je nooit meer anders...

Icm een WP wenselijk en je krijgt toch een partij inzichten [ ook leuk voor je kennis ]
Piet
Piet

Blader maar eens terug ...
Betreft het riet is zeker waar, voor nu is het nog in perfecte staat puur omdat het huis werkelijk op een perfecte locatie staat (veel zon en geen directe bomen waar we last van hebben).

In de NIBE S2125-12 zit geen pomp in, hier moet altijd een losse pomp bij zie hier hier het schema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7lpU34-ukF6RFztzJonmoLkXOx0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zn1myeEVVYo40qbo3y8ILxmt.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb domotica draaien, wil hier ook meer aan toegaan voegen of eventueel een nieuw systeem hiervoor inrichten zodat ik alles kan gaan uitlezen. Ik ga meteen even inloggen en bekijken wat inzichtelijk is. Bedankt hiervoor!

Ik zal me eens in WAR gaan verdiepen! Bedankt voor je (snelle) reactie.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 10:20 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• mvrooij
format5 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 19:26:
[...]

Die zit er meestal geen in O-)
Alleen bij een vvm is die aanwezig, en veel nibe installaties zijn niet gebaseerd op een vvm, waaronder deze ook niet. (En die van mij trouwens ook niet)
Dit klopt helemaal! Zie schema hierboven. Enkel gaat het dan een S2125-12 worden met een CPD11-25 pomp en ELK 9 E-Element voor periodieke desinfectie van de boiler en eventuele bijverwarming maar dit verwacht ik natuurlijk niet nodig te hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door mvrooij op 02-08-2022 19:40 ]

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

flippy schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 19:38:
[...]

scheelt meer dan je denkt. vorig jaar in kantoorpand met ~300 1 meter lange radiatoren aangepast en afgofte werd 20~30% groter....
(ook waterzijdig ingeregeld maar dat terzijde)
Ik hou het in mijn achterhoofd :)

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-10 19:57
DutchWing schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 17:49:
[...]

Ja ik begrijp dat je alleen je verliezen hoeft te compenseren.

Ja ik was dat ook van plan want bij:
[Afbeelding]
Alleen probeer liefst mijn COP zo hoog mogelijk te houden.
IMI app ;)

• .Jeroen
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-11 07:47
Dylantje2 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 19:24:
[...]
Met wat voor sensoren meet je alle retour temperaturen?

• CurlyMo
Superbeagle schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 19:26:
[...]

Heb je doorgeklikt naar de link van @Paul C in die post? Daar wordt eea uitgelegd.

Volgens mij staat de juiste manier aansluiting weergegeven met pijltjes. Helemaal zeker ben ik er niet van.
Gedaan en hij schrijft dat sommige radiatoren wel geschikt zijn voor de aansluiting aan één kant, maar niet hoe je dat bij aankoop kan checken.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
.

[ Voor 101% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 10:21 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:26
Jojan265 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 06:46:
Je kunt bij de gemeente proberen om de bouwtekeningen in te zien of er een kopie van te krijgen. Dat weet je hoe de vloer is opgebouwd. Er is namelijk ooit een bouwvergunning aangevraagd en daarbij zijn bouwtekeningen aan de gemeente overhandigd.

Ook zou ik even onder de vloer kijken (als je tenminste een kruipruimte hebt) om te kijken of er isolatiemateriaal zichtbaar is.
LacsapOV schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 07:00:
[...]

Zo slecht zijn die huizen nog niet. Toen hadden ze al minimaal rc2 muren, rc2 dak en een paar cm tempex onder de vloer. Beste bang for buck is het glas vervangen. En als het enigzins kan scheelt ventilatie met WTW ook veel.
-DarkShadow- schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 08:13:
[...]

Grote kans dat de tekeningen gewoon beschikbaar zijn bij de gemeente. Je kunt ook op een onopvallende plek een gat boren voor inspectie.

Probleem is dat zo'n vloer tot 40% aan warmte verliest bij slechts een paar cm isolatie. Bij 10 cm verlies je nog maar 20% ongeveer. Een huis uit 88 op zand gebouwd heeft tussen de 2 en 10cm isolatie meestal.
Dank je voor jullie tips. Er is geen kruipruimte, wel heb ik de bouwtekeningen kunnen traceren maar nog beter, het blijkt dat de vorige eigenaar de beneden vloer in 2011 heeft laten isoleren en vloer verwarming heeft gelegd. Dus ik gok dat er 8 tot 10 cm ligt daar hoef ik dus niet meer naar laten te kijken.

@LacsapOV glas vervangen had ik nog niet over nagedacht ik wist ook niet dat dit zoveel kon uitmaken. Ventilatie is nu ook gewoon door de ramen en ventilatie gaten. Heb je misschien een link voor meer goede informatie hierover?

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20-10 22:06
The Source schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:24:
[...]

[...]

[...]

Dank je voor jullie tips. Er is geen kruipruimte, wel heb ik de bouwtekeningen kunnen traceren maar nog beter, het blijkt dat de vorige eigenaar de beneden vloer in 2011 heeft laten isoleren en vloer verwarming heeft gelegd. Dus ik gok dat er 8 tot 10 cm ligt daar hoef ik dus niet meer naar laten te kijken.

@LacsapOV glas vervangen had ik nog niet over nagedacht ik wist ook niet dat dit zoveel kon uitmaken. Ventilatie is nu ook gewoon door de ramen en ventilatie gaten. Heb je misschien een link voor meer goede informatie hierover?
Linkje niet, er is wel veel over te vinden. Ook subsidie is mogelijk.
Het komt er op neer dat je muren (rc2) per m2 een half watt per graad verschil verliest aan warmte. Voor je oude dubbelglas ramen is dat 3 watt.
Het is buiten in de wintermaanden gemiddeld 6 graden en binnen 20 graden. Je verliest per m2 glas dus 14x3=42 watt. Per m2 muur maar 7 watt. Met nieuw HR++ glas kom je uit op 14 watt per m2.

En omdat je er dan toch mee bezig bent is ventilatie met WTW ook makkelijk mee te nemen. Daar heb je centrale systemen, dan kom je aan het breken om pijpen te leggen. En je hebt decentrale systemen, bijvoorbeeld twee losse units in je woonkamer.
Ik vind het veel comfortabeler in huis met een WTW, je hebt die tocht van de roosters niet. Daarnaast stook je niet voor de mussen, in theorie kun je zo'n 90% terugwinnen. (80÷ is denk ik realistisch)

Ik heb zelf beneden twee decentrale units en boven komt deze winter een centrale WTW.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 05-11 14:05
Bij mij zijn mijn Radiatoren ook "Fout" aangesloten, met voldoende flow zie ik er geen probleem in. Ik heb eens wat oude IR foto's van 1 van mijn radiatoren aan elkaar geplakt in een animated GIFje. De kwaliteit wordt wat minder maar je ziet nog steeds het opwarm gedrag van koud naar warm:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/145YerSIRHZJKUpSfrVxvoY-ZZA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/tMue4dRzxEGMMc8FU8DSKeDI.gif?f=user_large

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-11 21:31

Maak je vooral geen zorgen over die 150 mm steek: heb ik ook overal, behalve 2 of 3 slangen onder de ramen. En dat in een 'huis' van 1807 wat ik zelf redelijk heb na geïsoleerd, en ook met een rieten kap.
Overigens neem ik aan dat jouw kap een schroefdak heeft, en dat DIT van zichzelf een prima isolatie heeft, en dat komt dus niet door het riet.
Een traditionele rieten kap is helemaal niet zo goed isolerend, ondanks het bekende gezegde, tenzij het windstil is.
Wat betreft de aanvoer temperatuur, ik stook het jaar rond op 30°C, alleen als het meer dan 5° vriest zet ik de Ta op 32, dat is bij mij voldoende, met beneden vloerverwarming via 2 verdelers, en boven radiatoren; die verdieping wordt weinig gebruikt.
Bevalt me allemaal prima, mijn gas verbruik was ongeveer het dubbele van het jouwe, maar alles wat je voorstelt is prima haalbaar, ik doe de boiler ook met de wp.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• mvrooij
Naalroc schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:05:
[...]

Maak je vooral geen zorgen over die 150 mm steek: heb ik ook overal, behalve 2 of 3 slangen onder de ramen. En dat in een 'huis' van 1807 wat ik zelf redelijk heb na geïsoleerd, en ook met een rieten kap.
Overigens neem ik aan dat jouw kap een schroefdak heeft, en dat DIT van zichzelf een prima isolatie heeft, en dat komt dus niet door het riet.
Een traditionele rieten kap is helemaal niet zo goed isolerend, ondanks het bekende gezegde, tenzij het windstil is.
Wat betreft de aanvoer temperatuur, ik stook het jaar rond op 30°C, alleen als het meer dan 5° vriest zet ik de Ta op 32, dat is bij mij voldoende, met beneden vloerverwarming via 2 verdelers, en boven radiatoren; die verdieping wordt weinig gebruikt.
Bevalt me allemaal prima, mijn gas verbruik was ongeveer het dubbele van het jouwe, maar alles wat je voorstelt is prima haalbaar, ik doe de boiler ook met de wp.
Kijk hier heb ik wat aan, dat geeft me goede vertrouwen dat alles goed zal gaan werken. Klopt ik heb inderdaad een schroefdak met Unidek Aero dakplaten met een rc waarde van 4.5 met daarop riet. Goed om te horen, ben erg benieuwd naar het comfort en wat het verbruik jaarlijks zal worden. Dank voor je reactie!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@Naalroc Wil je ons vertellen om wat voor oppervlaktes je het over hebt, om een idee te krijgen van de afgifte.
En misschien ook leuk om de leidingdiameters erbij te vermelden.

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Een paar weken geleden is hier een Remeha Elga Ace 4kW geïnstalleerd. We wonen in een inmiddels goed geïsoleerd jaren-30 huis en hadden de CV aanvoer inmiddels succesvol terug naar 55 graden. Hopelijk gaat de Elga Ace dus nagenoeg alles voor z’n rekening nemen, zeker nu je 100% kunt salderen en we vrij veel overschot hebben van de zonnepanelen.

We hebben een Tado thermostaat met in elke ruimte knoppen. De werking van Tado met de Elga Ace is niet evident (tado in "Tado Smart Thermostat Topic - Deel 2"), dus ik wil ‘m gaan monitoren - met name om te zien of hij niet gaat pendelen.

Vraag: is het daarvoor voldoende om het stroomverbruik van de Elga Ace nauwkeurig (HomeWizard Energy Socket) te monitoren?

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

PentaClover schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:57:
Bij mij zijn mijn Radiatoren ook "Fout" aangesloten, met voldoende flow zie ik er geen probleem in. Ik heb eens wat oude IR foto's van 1 van mijn radiatoren aan elkaar geplakt in een animated GIFje. De kwaliteit wordt wat minder maar je ziet nog steeds het opwarm gedrag van koud naar warm:

[Afbeelding]
Dat dacht ik dus ook al, mooi dat iemand mij al voor was met zo’n warmtebeeldcamera :)

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:37
Crux is: controleren voor je eigen situatie

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• CurlyMo
PentaClover schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:57:

[Afbeelding]
Dit is alleen wel een relatief korte radiator als ik dat zo zie.

• format5
mvrooij schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 19:38:
[...]

Betreft het riet is zeker waar, voor nu is het nog in perfecte staat puur omdat het huis werkelijk op een perfecte locatie staat (veel zon en geen directe bomen waar we last van hebben).

In de NIBE S2125-12 zit geen pomp in, hier moet altijd een losse pomp bij zie hier hier het schema:
[Afbeelding]

Ik heb domotica draaien, wil hier ook meer aan toegaan voegen of eventueel een nieuw systeem hiervoor inrichten zodat ik alles kan gaan uitlezen. Ik ga meteen even inloggen en bekijken wat inzichtelijk is. Bedankt hiervoor!

Ik zal me eens in WAR gaan verdiepen! Bedankt voor je (snelle) reactie.
Waarom de keuze voor dit schema?
Nibe adviseert (tenminste bij mij een paar jaar terug) het zelf meestal namelijk iet anders.
Ik wou het ook volgens dit schema destijds, maar er is uiteindelijk een parallel buffer (hydraulische scheiding) gekomen met een 2e pomp. Waarbij het naar mijn idee beter werkt icm een nibe WP en een SMO40.

En voor de puristen onder ons, het totale vermogen van de 2 pompen samen is nu lager dan voorheen met 1 pomp. De productie kan nu op de optimale snelheid draaien en de afgifte ook.

• PentaClover
CurlyMo schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 23:27:
[...]

Dit is alleen wel een relatief korte radiator als ik dat zo zie.
Klopt, dit is een 90x60 T22 radiator, dat was de enige waar ik toen een serie van foto's van heb gemaakt.

Ik heb beneden een 200x30 T33 hangen, deze gaf exact het zelfde beeld, ik heb er wel 1 foto van die genomen is tijdens het begin van het opwarmen, dan zie je dat het warme water eerste horizontaal door de radiator gaat en pas daarna verticaal naar beneden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cyS85IHBS69BU0sTYT2w_0ih3_Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WOqaA7PgREA3u2zJbFx9ZQHC.jpg?f=user_large

[ Voor 0% gewijzigd door PentaClover op 04-08-2022 20:09 . Reden: Typo de radiator was een T33, geen T22 ]

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

MrAcid schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:24:
Een paar weken geleden is hier een Remeha Elga Ace 4kW geïnstalleerd. We wonen in een inmiddels goed geïsoleerd jaren-30 huis en hadden de CV aanvoer inmiddels succesvol terug naar 55 graden. Hopelijk gaat de Elga Ace dus nagenoeg alles voor z’n rekening nemen, zeker nu je 100% kunt salderen en we vrij veel overschot hebben van de zonnepanelen.

We hebben een Tado thermostaat met in elke ruimte knoppen. De werking van Tado met de Elga Ace is niet evident (tado in "Tado Smart Thermostat Topic - Deel 2"), dus ik wil ‘m gaan monitoren - met name om te zien of hij niet gaat pendelen.

Vraag: is het daarvoor voldoende om het stroomverbruik van de Elga Ace nauwkeurig (HomeWizard Energy Socket) te monitoren?
Het e verbruik monitoren is veruit het belangrijkste bij een WP.

Dat moesten ze eigenlijk verplichten :)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Adriaan71
PentaClover schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 08:16:
[...]

Klopt, dit is een 90x60 T22 radiator, dat was de enige waar ik toen een serie van foto's van heb gemaakt.

Ik heb beneden een 200x30 T22 hangen, deze gaf exact het zelfde beeld, ik heb er wel 1 foto van die genomen is tijdens het begin van het opwarmen, dan zie je dat het warme water eerste horizontaal door de radiator gaat en pas daarna verticaal naar beneden.

[Afbeelding]
Daarom plaats je ook altijd een stijgbuis in een radiator als ze alle bij van boven aangesloten worden. Dan komt het warm water via die buis in de onderzijde eruit.

Wordt meestaal gebruikt voor badkamer design radiatoren.

Zo warmt elk radiator op. Warmte stijgt en gaat horizontaal en dan vult de warmte toe naar beneden.

Met kruislings aansluiten krijg je hetzelfde patroon.

• mvrooij
format5 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 08:14:
[...]

Waarom de keuze voor dit schema?
Nibe adviseert (tenminste bij mij een paar jaar terug) het zelf meestal namelijk iet anders.
Ik wou het ook volgens dit schema destijds, maar er is uiteindelijk een parallel buffer (hydraulische scheiding) gekomen met een 2e pomp. Waarbij het naar mijn idee beter werkt icm een nibe WP en een SMO40.

En voor de puristen onder ons, het totale vermogen van de 2 pompen samen is nu lager dan voorheen met 1 pomp. De productie kan nu op de optimale snelheid draaien en de afgifte ook.
Heb je hier een schema van? Dan kan ik daar ook eens naar kijken en bij mijn installateur neerleggen.

Mijn installateur zet deze configuraties wekelijks weg en draait blijkbaar optimaal. Dit is tevens ook in overleg met NIBE gedaan dus raar dat het bij jou anders is/was. Maar wil hier wel graag naar kijken.

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:46
Hier heb ik ook alleen maar radiatoren hangen en wil ook over naar full electric (ivm oude cv ketel)

De meerprijs om vvw te installeren om volgens sommige installateurs (en tweakers) aan minimale eisen te voldoen voor een warmtepomp zin heeft is net zo duur als de warmtepomp zelf (mini verhuizing+opslag+tijdelijk verblijf voor het leeghalen van de leefruimtes, verwijderen en afvoeren hoge-kwaliteit vloer, vww infrezen, laten aanleggen van een vergelijkbare kwaliteit vloer als wat er uit was gesloopt, weer mini-verhuizing). Dus tja, dat maakt een wp een stuk minder interessant als vvw een must-haveis.

Afgelopen winter het huis comfortabel warm gekregen met 55 graden aanvoertemperatuur en de aanwezige t22 (beneden)/t11 (boven)'s, waarvan de meeste met speedcomfort ventilatoren.
Ook willen we in de woonkamer en werkruimte een airco (voor verkoeling en (bij)verwarming) en op den duur in onze slaapkamer ook een airco (voor verkoeling, maar dat kan tot volgend jaar wachten), dus dan denk ik dat een combinatie van die airco's met een 8kw warmtepomp op de bestaande radiatoren prima zou moeten werken. (en desnoods vervang ik de 2 grootste t22's beneden door een t33)

vvw komt dan wel over 5 jaar ofzo als we (weer) budget hebben voor een grote verbouwing beneden.

Ons gasverbruik was afgelopen jaar 1500 (de vorige bewoners hadden daarvoor gemiddeld 1700 per jaar en dat neem ik doorgaans als maatstaf voor verwacht verbruik) en onlangs is het glas vervangen door hr++ en komende maand wordt de vloer geïsoleerd, dus denk ik dat onze gasverbruik richting 1100-1400 gaat met die maatregelen.

Heb nu van 2 bedrijven offertes (een 6008 Loria + 300L boiler vat vs een Daikin Altherma 3LT 8Kw met ingebouwde 230L boiler vat, beide rond de 12,5-13k excl subsidie) die hebben aangegeven dat vvw wel wenselijk is, maar de huidige situatie met alleen radiatoren icm airco wel zou kunnen werken.
Ik neig naar de Daikin, al vind ik de boiler wat aan de kleine kant (deze installateur heeft niet de wandmodel + losse boiler optie in zijn assortiment), maar dat is de 300L op lange termijn misschien ook (4 kinderen tussen 1-11)

Star Citizen Referral Code

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-09 14:32
MrAcid schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:24:

Ik draai ook de Elga Ace 4kW sinds een jaartje, ook met een Tado (Aan/Uit gekoppeld). OpenTherm werkt voor geen meter, al lijkt Aan/Uit ook wel een soort van laagfrequent PWM gedrag te hebben bij halve warmtevraag (als kamertemp dichtij setpoint). Dus ik zet structureel de Tado verder omhoog dan nodig om 100% warmtevraag te garanderen, en de aanvoertemperatuur wordt middels WAR bepaald, maar had liever gezien dat je de Tado in een echte domme aan/uit modus kon zetten met instelbare hysterese, of dat je zelf de PID gains kon instellen in soort van prosumer mode.

Afgelopen winter heb ik hem aan een goedkope slimme stekker met energiemeter gehangen en dat werkte prima, inmiddels is die slimme stekker vervangen door een HomeWizard Energysocket ivm de veel betere datavisualisatie, en dit werkt uitstekend om het energieverbruik van de Elga Ace te monitoren.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13:54

martijn v o

Certified by Enphase.

Adriaan71 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 08:33:
[...]

Daarom plaats je ook altijd een stijgbuis in een radiator als ze alle bij van boven aangesloten worden. Dan komt het warm water via die buis in de onderzijde eruit.

Zo warmt elk radiator op. Warmte stijgt en gaat horizontaal en dan vult de warmte toe naar beneden.

Ik plaats de buis altijd in de retour zodat hij het koude water van de onderzijde pakt. bij bovenaansluiting.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Metaalhoofd schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:22:
Hier heb ik ook alleen maar radiatoren hangen en wil ook over naar full electric (ivm oude cv ketel)

De meerprijs om vvw te installeren om volgens sommige installateurs (en tweakers) aan minimale eisen te voldoen voor een warmtepomp zin heeft is net zo duur als de warmtepomp zelf (mini verhuizing+opslag+tijdelijk verblijf voor het leeghalen van de leefruimtes, verwijderen en afvoeren hoge-kwaliteit vloer, vww infrezen, laten aanleggen van een vergelijkbare kwaliteit vloer als wat er uit was gesloopt, weer mini-verhuizing). Dus tja, dat maakt een wp een stuk minder interessant als vvw een must-haveis.

Afgelopen winter het huis comfortabel warm gekregen met 55 graden aanvoertemperatuur en de aanwezige t22 (beneden)/t11 (boven)'s, waarvan de meeste met speedcomfort ventilatoren.
Dat is natuurlijk geen test. Afgelopen "winter"seizoen hebben we totaal geen winter gehad, en 55 graden is sowieso veel te hoog. Ten eerste omdat dan het rendement van de WP naadje is en ten tweede omdat veel warmtepompen die 55 graden bij -10 niet of nauwelijks meer kunnen halen.

Als je afgelopen "winter" je huis niet met 40 graden warm hebt kunnen houden zou ik (nog) niet aan een warmtepomp beginnen.

Verder eens met @format5 : Als ik installateur was ging ik ook geen warmtepompen installeren in woningen met enkel radiatoren. Met vloerverwarming gaat het gewoon veel makkelijker, en als je (zoals in de huidige markt) je het kunt veroorloven om je het jezelf wat gemakkelijker te maken, waarom zou je dat dan niet doen?
Ook op macro-schaal is dat een betere keus. Eerst de woningen met vvw upgraden, zo kunnen de installateurs in relatief makkelijke situaties ervaring opdoen met warmtepompen. En dan komen later (als de installateurs veel meer ervaring hebben opgedaan met warmtepompen) de moeilijkere gevallen wel aan de beurt.
Tot die tijd is het natuurlijk prima als wat Tweakers zelf experimenteren met warmtepompen icm radiatoren, maar voor de grote massa is dat echt nog een stap te ver.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11:51
PentaClover schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 08:16:
[...]

Ik heb beneden een 200x30 T22 hangen, deze gaf exact het zelfde beeld, ik heb er wel 1 foto van die genomen is tijdens het begin van het opwarmen, dan zie je dat het warme water eerste horizontaal door de radiator gaat en pas daarna verticaal naar beneden.

[Afbeelding]
Met het risico on OT te gaan, waarom zou het warme water direct van de bovenaansluiting naar beneden gaan bij aansluiting aan dezelfde zijkant?? De dichtheid is lager, dus het warme water zal boven in de radiator verspreiden en het koude water naar beneden drukken. Je kan eventueel de andere kant van de aansluiting iets hoger zetten, waardoor de meeste warmte daar naartoe "stijgt", maar of dat nog merkmaar uitmaakt weet ik niet. De "kortsluiting" die je in het CV-topic ziet is als het verkeerd om zit aangesloten.

Bijna al mijn radiatoren zijn aan één kant aangesloten, en worden warm zoals het plaatje hierboven. De enige die kruislings zit is een T22 van 2,4 meter en die wordt juist verkeerd warm en het op kortsluiting lijkt, waarbij de hoek onder de aanvoer het laatst warm wordt.

• format5
mvrooij schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:21:
[...]

Heb je hier een schema van? Dan kan ik daar ook eens naar kijken en bij mijn installateur neerleggen.

Mijn installateur zet deze configuraties wekelijks weg en draait blijkbaar optimaal. Dit is tevens ook in overleg met NIBE gedaan dus raar dat het bij jou anders is/was. Maar wil hier wel graag naar kijken.
Hier staan alle schemas van nibe, incl hun toelichting:
https://www.nibe.eu/downl...t-water_schemas_mrt21.pdf

Bij mij is nu alles aangesloten volgens schema 1001 PB

• Naalroc
Superbeagle schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:30:
@Naalroc Wil je ons vertellen om wat voor oppervlaktes je het over hebt, om een idee te krijgen van de afgifte.
En misschien ook leuk om de leidingdiameters erbij te vermelden.
Vloerverwarming op bg is ca 170 m² + 30 m² met 2 stuks T33 radiatoren in mijn hobby hok, dat ook geen geïsoleerde vloer heeft.
1ste etage ca 50 m² met radiatoren, T22 en T33.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Adriaan71
martijn v o schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:37:
[...]

Ik plaats de buis altijd in de retour zodat hij het koude water van de onderzijde pakt. bij bovenaansluiting.
Kan ook ja.

• Metaalhoofd
Andrehj schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:39:
[...]

Dat is natuurlijk geen test. Afgelopen "winter"seizoen hebben we totaal geen winter gehad, en 55 graden is sowieso veel te hoog. Ten eerste omdat dan het rendement van de WP naadje is en ten tweede omdat veel warmtepompen die 55 graden bij -10 niet of nauwelijks meer kunnen halen.

Als je afgelopen "winter" je huis niet met 40 graden warm hebt kunnen houden zou ik (nog) niet aan een warmtepomp beginnen.

Verder eens met @format5 : Als ik installateur was ging ik ook geen warmtepompen installeren in woningen met enkel radiatoren. Met vloerverwarming gaat het gewoon veel makkelijker, en als je (zoals in de huidige markt) je het kunt veroorloven om je het jezelf wat gemakkelijker te maken, waarom zou je dat dan niet doen?
Ook op macro-schaal is dat een betere keus. Eerst de woningen met vvw upgraden, zo kunnen de installateurs in relatief makkelijke situaties ervaring opdoen met warmtepompen. En dan komen later (als de installateurs veel meer ervaring hebben opgedaan met warmtepompen) de moeilijkere gevallen wel aan de beurt.
Tot die tijd is het natuurlijk prima als wat Tweakers zelf experimenteren met warmtepompen icm radiatoren, maar voor de grote massa is dat echt nog een stap te ver.
Ik vind je reactie een beetje kort door de bocht.

bron:
De jaarlijkse SCOP van een Altherma 3 8kw bij watertemperatuur van 55 graden is 3,3 (vergeleken bij SCOP van 4,6 bij 35 graden).
Bij -7 graden is de COP 1,96 en levert die nog voldoende vermogen (bij -10 levert hij 6,7kW)
bij 2 graden is de COP 3,2 en bij 7 graden bijv al 4,6

En dan ga je er nog van uit dat ik de aanvoertemperatuur het hele jaar door op 55 graden zet, terwijl hier in dit topic ook geopperd is om ook daarmee te spelen (in tussen seizoen bijv lager en op echt koude dagen hoog zetten)

combineer dat met een airco die ook kan verwarmen (indien nodig) en voldoende zonnepanelen op m'n dak, dan zie ik het probleem niet zo.

• format5
@Metaalhoofd
Je hebt daar een stuk warmteproductie in opgenomen ja, maar de afgifte speelt ook mee.
Afgelopen winter is erg zacht geweest.

Je moet alles in zijn totaal nemen.
Een aanvoer temperatuur kan alleen gehaald worden als het vermogen hoog genoeg is, dat klopt.
Maar je agifte moet het vervolgens ook weer in je woning kunnen stoppen.

Als je afgelopen winter veel hoger dan zeg 40 graden nodig hebt gehad dan wordt een echte winter bijna niet te doen (als je er van uit gaat dat de binnen temp niet mag zakken).

Leuk dat je afgelopen winter aan zou kunnen met zeg een graad of 50 en je WP kan tot 55 (waarbij het maximaal op te wekken vermogen wel zakt).
Als je dan een winter hebt zoals in 2021 heb je het binnen toch echt een stuk kouder verwacht ik.

En ja, nu zeg je op het einde combineer dat met een airco, maar heeft iedereen die een WP heeft dan?
Ik niet (in huis) tenminste.

Dus we komen er volgens mij weer op terug dat alle delen in verhouding met elkaar moeten zijn.
Je afgifte moet (iets) meer kwijt kunnen dan je verlies.
Je productie moet genoeg kunnen maken voor je afgifte.
En dat alles bij vooraf bepaalde omstandigheden.
En een van de omstandigheden die in nederland vaak aan wordt gehouden is dat het binnenklimaat moet blijven zoals gewenst bij -10

En als je ergens niet toe komt, ja dan moet je ergens iets extra's doen, dus of een airco, of beter afgifte, of minder verlies, ergens.. het is en blijft uiteindelijk gewoon een som welke we zo dicht mogelijk bij de 0 willen hebben (en ligt negatief zou mogen als je als klant er voor kiest de risicos te accepteren).

Als laatste, de link tussen zonnepanelen en wp/airco blijf ik onzin vinden, of je moet een overproductie weg willen stoken.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:26
@Metaalhoofd Dit draadje wordt gepatrouilleerd door de warmtepomppuristen. Als je je huis niet warm kan houden met 25 graden Ta terwijl het buiten -10 is moet je eerst je afgiftesysteem en je isolatie verbeteren. Daarna mag je pas gaan nadenken over een warmtepomp. Beter nog is natuurlijk een nieuw huis kopen of bouwen waar dit allemaal al op orde is. Dat je het in jouw situatie werkbaar kan krijgen en ook nog rendabel kan maten tov gas wil niet zeggen dat het van iedereen mag.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@Andrehj Ik probeer het te begrijpen. Wat is er moeilijker, vanuit een installateur gezien, om een wp aan te sluiten op radiatoren met voldoende afgiftevermogen bij -7/-10 °C dan op vvw?

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-10 11:49
Is er een merk wat rendement bij specifiek aantal graden buitentemperatuur in zijn technische data heeft staan. Bij voorkeur in grafiekvorm?

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:12
Metaalhoofd schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:48:
[...]

bron:
De jaarlijkse SCOP van een Altherma 3 8kw bij watertemperatuur van 55 graden is 3,3 (vergeleken bij SCOP van 4,6 bij 35 graden).
Bij -7 graden is de COP 1,96 en levert die nog voldoende vermogen (bij -10 levert hij 6,7kW)

En dan ga je er nog van uit dat ik de aanvoertemperatuur het hele jaar door op 55 graden zet, terwijl hier in dit topic ook geopperd is om ook daarmee te spelen (in tussen seizoen bijv lager en op echt koude dagen hoog zetten)

combineer dat met een airco die ook kan verwarmen en voldoende zonnepanelen op m'n dak, dan zie ik het probleem niet zo.
Die opgegeven vermogens zijn de piekvermogens als de warmtepomp lekker aan het draaien is zonder veel ijs aangroei. Dat is dus niet het aantal kWh aan warmte dat je per uur de woning in pompt. Daikin (hybride) schijnt de eigenschap te hebben om iedere 30 min een defrost te starten. Ook LG lijkt hier minder goed mee om te gaan. Uiteindelijk heeft iedere lucht/water en lucht/lucht warmtepomp hier last van.

Een defrost kost je warmte en productietijd, maar ook na de defrost is de warmtepomp niet direct op vol vermogen en met een beetje pech begint de warmtewisselaar dan al snel weer dicht te vriezen. Gemiddeld per uur ga je dus veel minder warmte je huis in pompen en een hoge Ta haal je waarschijnlijk niet eens. Zoek maar eens op defrost mania in de verschillende delen van dit topic.

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:12
Galactic schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:18:
Is er een merk wat rendement bij specifiek aantal graden buitentemperatuur in zijn technische data heeft staan. Bij voorkeur in grafiekvorm?
Van Mitsubishi kun je ze hier vinden:
https://library.mitsubish...ocuments/current/databook
https://library.mitsubish...abook_R32_2020#page-70-71
https://library.mitsubish...atabook_2019#page-116-117

Maar ik neem aan dat de andere merken dat inmiddels ook wel hebben.

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-10 11:49
Bedankt, wanneer ik me hiermee het laatste heb bezig gehouden (2016) deden de fabrikanten vaak erg vaag over rendementen, blij dat het al een beetje beter is geworden. Ik ga het bekijken!

• format5
Galactic schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:38:
Bedankt, wanneer ik me hiermee het laatste heb bezig gehouden (2016) deden de fabrikanten vaak erg vaag over rendementen, blij dat het al een beetje beter is geworden. Ik ga het bekijken!
T.I. Nibe heeft dergelijke graffieken ook

• Tom-br
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-01 10:31
Goedemiddag,

Wij hebben een offerte gekregen voor een warmtepomp en ik ben verbaasd over het vermogen waarmee gerekend wordt.

Info over het huis:
Bouwjaar 2007, volledig geïsoleerd, HR++
Oppervlak beneden ongeveer 150 m2 welke verwarmd wordt. (garage heeft vvw maar staat uit)
Boven radiatoren maar staat leeg en niet verwarmd.
2 badkamers, beide met bad maar hiervan gaat er iig 1 uit op korte termijn, worden nauwelijks gebruikt.
Wel een regendouche en 1 normale douche.
Gasverbruik in het afgelopen jaar was 1650 m3.
Op het moment met 2 personen maar in de toekomst worden dit er hopelijk meer :P

In de offerte wordt een 18 kW warmtepomp geadviseerd met een los 300 liter indirect gestookt vat.

Ik hoor graag wat jullie ervaringen/advies is.
Kijkend naar de formule hier op het forum zou een 8 kW namelijk al voldoen.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

RichieB schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:11:
@Metaalhoofd Dit draadje wordt gepatrouilleerd door de warmtepomppuristen. Als je je huis niet warm kan houden met 25 graden Ta terwijl het buiten -10 is moet je eerst je afgiftesysteem en je isolatie verbeteren. Daarna mag je pas gaan nadenken over een warmtepomp. Beter nog is natuurlijk een nieuw huis kopen of bouwen waar dit allemaal al op orde is. Dat je het in jouw situatie werkbaar kan krijgen en ook nog rendabel kan maten tov gas wil niet zeggen dat het van iedereen mag.
We moeten met zijn alle van het gas, dan moet je wel een middenweg zoeken wat haalbaar is.
We kunnen allemaal 500-600% rendement willen behalen, maar dat is gewoon niet realistisch zonder enorme kosten, ook voor een hele hoop mensen niet te betalen.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:43

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Tom-br afgelopen jaar was erg mild, dus 9 of 10 kW (bij -7 of -10°C buiten) is wellicht nog verdedigbaar. Bij sommige merken staat op de sticker het vermogen bij 7°C bóven nul en dat kan veel meer zijn. Je kunt in het bijpassende databook vinden hoeveel de "18 kW" unit geeft als je 'm echt nodig hebt.

[ Voor 13% gewijzigd door Proton_ op 03-08-2022 13:05 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:02
[...]

bron:

combineer dat met een airco die ook kan verwarmen (indien nodig) en voldoende zonnepanelen op m'n dak, dan zie ik het probleem niet zo.
Eens, moet prima kunnen. Als je het met 55 graden warm hebt gehouden en je gaat nog naisoleren dan zou ik zeker de stap naar All Electric maken. De WP zal zelf z'n aanvoertemperatuur bepalen obv een delta T van 5 en dat kan ook nog wel eens lager uitvallen dan 55 graden. Indien toch nodig dan zal dat ook zeker niet het hele jaar het geval zijn.

6kW is met 1200m3 ruim voldoende. Let even op het bereik qua terugmoduleren, dat moet zo laag mogelijk zijn om een zo efficiënt mogelijk verwarmingssysteem te krijgen.
Tom-br schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:40:
Goedemiddag,

Wij hebben een offerte gekregen voor een warmtepomp en ik ben verbaasd over het vermogen waarmee gerekend wordt.

Info over het huis:
Oppervlak beneden ongeveer 150 m2 welke verwarmd wordt. (garage heeft vvw maar staat uit)
2 badkamers, beide met bad maar hiervan gaat er iig 1 uit op korte termijn, worden nauwelijks gebruikt.

In de offerte wordt een 18 kW warmtepomp geadviseerd met een los 300 liter indirect gestookt vat.

Eens, 8kW is voldoende. Ik ben dan wel benieuwd naar de redenatie van deze installateur om toch voor een 18kW warmtepomp te kiezen.

• Naalroc
Goedemiddag,

Info over het huis:

Absurd!
Mijn woonboerderij van 1807 is redelijk geïsoleerd met een soortgelijk oppervlakte aan verwarming als jij, en ik heb dat al 4 jaar warm kunnen houden met de pomp in mijn sig. die eigenlijk, weet ik nu, 1 maatje te groot is gekozen, een 11,2 was ruim voldoende geweest; ik kwam van 2800 m3 gas af.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Goedemiddag,

Info over het huis:

Koevlaas2 methode: (1650x8)/1650 = 8kW
Fabrikant methode: (1650/200) x 0,8 = 6,6kW
** 0,8 aangehouden ivm boven niet wordt gebruikt zoals jezelf zegt.

Hoe komen ze op een 18kW warmtepomp uit? 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 03-08-2022 15:41 . Reden: Verkeerde gasverbruik gebruikt. ]

• MrScratch

MrScratch

I am rubber, you are glue

DutchWing schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:25:
[...]

Koevlaas2 methode: (2800x8)/1650 = 13,57kW
Fabrikant methode: (2800/200) x 0,8 = 11,2kW

Koevlaas is toch: (gasgebruik x 8 ) / 1650? Dus dat zou dan worden 1650 x 8 /1650 = 8kW.

Oh wacht. Jij reageert op de post daar weer boven. Daar staat wel 2800 genoemd als gasgebruik.

[ Voor 10% gewijzigd door MrScratch op 03-08-2022 15:35 ]

Look behind you! A three headed monkey!

bron:
Bij gebruik van vloerverwarming (en een Ta van 25) kun je een sCOP van 6 halen (is mij afgelopen winter gelukt). Als ik het standby-verbruik weg laat (OK, niet helemaal eerlijk) is het zelfs 6.2.
Veel anderen in dit topic zitten ook (dik) onder de 30 graden met hun Ta.
Daarmee bespaar je tov van jouw 3.3 bijna een factor twee aan elektriciteit.
Doet hij dat ook bij een Ta van 55 graden?
Zonnepanelen hebben er niets mee te maken. Je heb te veel naar JesseK geluisterd, die de mensen wijs heeft gemaakt dat een warmtepomp op PV draait.....
In de maanden dat je WP vol aan de bak moet doet je PV namelijk bijna niks.
Superbeagle schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:18:
@Andrehj Ik probeer het te begrijpen. Wat is er moeilijker, vanuit een installateur gezien, om een wp aan te sluiten op radiatoren met voldoende afgiftevermogen bij -7/-10 °C dan op vvw?
Moeilijker is het niet, maar de kans op problemen is gewoon veel groter:
  • Leidingdiameters te klein, dus lage flow, dus hoge dT, dus nog hogere Ta
  • Diverse organisaties die hebben gezegd dat een WP vooral in moderne huizen van de laatste 25 jaar prima werkt, maar juist daarin zitten de onderbemeten radiatoren.
  • Nauwelijks warmtebuffercapaciteit, meer pendelen.
  • Minimum vermogen komt veel kritischer. Bij VVW kun je zonder problemen een factor 1.5 overdimensioneren (misschien nog wel meer).
  • Te weinig afgiftevermogen in de radiatoren bij lage temperaturen, dus systeem draait op hoge temperatuur, klant klaagt (zeker na afschaffen salderingsregeling) over hoge stroomrekening.
  • Te weinig afgiftevermogen, verhoogd door ventilatoren, klant klaagt over het geluid daarvan (zie de diverse ervaringen in dit topic).
  • Tijdens een lange SWW-run of legionellarun wordt het huis koud (want geen buffercapaciteit in de vloer).
Dit kan allemaal prima werken voor een Tweaker (met een flink nageisoleerde jaren 70 woning met overbemeten radiatoren) die de nadelen voor lief neemt of zelf veel energie stopt in het tunen, maar als installateur bij Joe Average zou ik er niet aan beginnen. Zeker niet als de orderportefeuille vol zit met woningen waar de kans op problemen en klachten veel kleiner is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Dat zegt niet veel. Heb je ook het gasverbruik van een echte winter? Of bedoel je het hele jaar 2021 (waar in de eerste maanden nog een redelijke winter zat).

Stel dat je in een echte winter 2000 m3 zou verstoken, dan kom je uit op een kleine 10 kW. Anders inderdaad 8 kW.
Je zoekt dus een WP die dat ook kan leveren bij -10 (of -7 als je in het zuidwesten woont).

18 kW slaat in alle gevallen nergens op. Betekent eigenlijk ook dat je op zoek moet naar een andere installateur, want iemand die zo'n joekel in jouw geval aanbiedt toont daarmee aan weinig van de materie te hebben begrepen en zal ook veel andere beginnersfouten gaan maken.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

MrScratch schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:33:
[...]

Koevlaas is toch: (gasgebruik x 8 ) / 1650? Dus dat zou dan worden 1650 x 8 /1650 = 8kW.

Oh wacht. Jij reageert op de post daar weer boven. Daar staat wel 2800 genoemd als gasgebruik.
Ik zat verkeerd te kijken…
Had per ongeluk het gasverbruik van de reactie boven mij gepakt (2800m3)
Nu juist aangepast.

[ Voor 10% gewijzigd door DutchWing op 03-08-2022 15:44 ]

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-11 19:44

Edmin

Crew Council

get on my horse!

In mijn zoektocht naar een hybride warmtepomp loop ik voorlopig nog tegen de nodige frustraties op. Mijn 'vaste' installateur (of iig degene die mijn CV onderhoud uitvoert) wilde best langskomen voor een adviesgesprek. In februari. Op andere contactverzoeken wordt niet eens gereageerd. Wachttijden lijken enorm op te lopen, en daarmee mogelijk ook de prijzen? Ik zou bijna de apparatuur los inkopen en ophangen om de installatie te laten uitvoeren door een ZZP'er oid. Dat werkte bij de airco iig prima.

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:53
Edmin schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:01:
In mijn zoektocht naar een hybride warmtepomp loop ik voorlopig nog tegen de nodige frustraties op. Mijn 'vaste' installateur (of iig degene die mijn CV onderhoud uitvoert) wilde best langskomen voor een adviesgesprek. In februari. Op andere contactverzoeken wordt niet eens gereageerd. Wachttijden lijken enorm op te lopen, en daarmee mogelijk ook de prijzen? Ik zou bijna de apparatuur los inkopen en ophangen om de installatie te laten uitvoeren door een ZZP'er oid. Dat werkte bij de airco iig prima.
Zie ook dit bericht van een medetweaker en de reacties: AMARONE in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Ja, dat is helaas nu de markt. Er zijn vrijwel geen spullen en mensen. Als je mensen kent die het potentieel zouden kunnen en willen doen dan inderdaad de spullen bestellen. Ik zou er echter niet blind vanuit gaan dat je ten tijde van levering "even" ertussen komt bij de zzp'ers in de buurt met je eigen spulletjes

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-11 16:11
Ik gooi 'm er toch nog maar eens in:

Situatie:
  • tussenwoning uit 2005
  • ventilatie type D, HR++ glas, goed geïsoleerd
  • langjarig gasverbruik circa 700-750 m3 per jaar, waarvan ongeveer 600 m3 voor verwarming. Meestal zo'n 3-5 m3 per dag in de koude maanden. Op vorstdagen (hele etmaal < 0) tot 7 m3 en als het echt koud is tikt het soms de 10 m3 nog wel eens aan, hoewel dat maar zelden is voorgekomen in de afgelopen 17 jaar
  • Jaga convectoren (zonder boosters) door het hele huis. Totale afgiftevermogen bij 45/40/20 is 4079 watt en bij 35/30/20 is het nog 1778 watt.
Met de koevlaasformule kom ik op een wp van 4kW, met de fabrikantmethode op 3kW. Op een koude dag zou ik aan 4kW ook nog genoeg moeten hebben. Qua wp-capaciteit is de keuze denk ik niet zo moeilijk (4kW bij -7 graden). Plaatsing kan eigenlijk alleen op het platte (betonnen) dak, dus een split unit heeft de voorkeur. De kleinste NIBE (10-6) of een Vaillant Arotherm Split 55 spreken mij wel aan.

De vragen waar ik steeds op vastloop:
  • Waar plaats ik de binnenunit? En wordt dat een geïntegreerde unit of een losse hydrobox en boiler?Plaatsingsruimte is namelijk beperkt tot een was-/stookhok van 3m2 waar ook de wtw al hangt en de wasmachine staat. Eigenlijk is alleen de 1-op-1 vervanging van ketel door hydrobox eenvoudig. Het is vooral de plaats voor een boiler die ontbreekt. Een losse boiler elders zou nog wel een optie zijn, maar vraagt ook een beperkte verbouwing ivm nieuw leidingen. Ketel tot die tijd laten hangen kan niet vanwege ruimtegebrek
  • Zijn er aanpassingen aan het afgiftesysteem nodig? Op termijn wil ik best vloerverwarming aan laten leggen, maar nu nog niet vanwege alle rompslomp die erbij komt kijken. Als ik het vermogen van de convectoren bekijk zou het ook nu wel moeten passen, zij het dat er niet veel marge is. Upgraden van de convectoren in de woonkamer (ongeveer 1/3e van het afgiftevermogen) is relatief simpel en zou ook geen problemen opleveren.
(dat zijn dus de vragen waarvoor ik wel een adviseur kon gebruiken).

• Metaalhoofd
Andrehj schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:33:
[...]

Bij gebruik van vloerverwarming (en een Ta van 25) kun je een sCOP van 6 halen (is mij afgelopen winter gelukt). Als ik het standby-verbruik weg laat (OK, niet helemaal eerlijk) is het zelfs 6.2.
Veel anderen in dit topic zitten ook (dik) onder de 30 graden met hun Ta.
Daarmee bespaar je tov van jouw 3.3 bijna een factor twee aan elektriciteit.
Mijn punt was dat bij een scop van 3,3 ik ook minder kwijt ben aan elektriciteit dan ik zou zijn aan gas en de terugverdientijd van een elektrische warmtepomp korter is dan de levensduur van zo'n ding.

Doet hij dat ook bij een Ta van 55 graden?
volgens dat document dat ik deelde wel (zie bijv tabel op pagina 55)

Zonnepanelen hebben er niets mee te maken. Je heb te veel naar JesseK geluisterd, die de mensen wijs heeft gemaakt dat een warmtepomp op PV draait.....
In de maanden dat je WP vol aan de bak moet doet je PV namelijk bijna niks.
dat snap ik ook wel, maar elektriciteit dat ik zelf opwek en saldeer kost mij minder dan gas inkopen. tot nu toe heb ik geen manier gevonden om mijn gasproductie na het eten van bruine bonen te gebruiken voor mijn cv installatie, dus gas moet ik wel inkopen.

Ook al wordt de salderingsregeling afgebouwd (over meerdere jaren) en ik het meer van TLV moet hebben, kost mij dat minder dan gas inkopen bij de energieleverancier.

Overigens is TLV bij mijn huidige energielerancier (BudgetEnergie) de helft van het normale leveringstarief, dus ook in dat geval kan ik nu beter die energie gebruiken voor verwarming en wat ik in de zomer te veel opwek salderen, dan dat ik blijf stoken op gas en wat ik in de zomer te veel opwek terug verkoop voor een TLV dat aanzienlijk lager is.
Bijv 5000 kwh terugleveren voor 30 cent levert me dat 1500 euro op
in plaats daarvan 1500 kuub gas inkopen a 2 euro per kuub kost mij dat 3000 euro (al is het tarief bij budget energie volgens mij nu 2,50)
netto kost mij dat 1500 per jaar

De 5000 kwh (die ik in de zomer opwek) gebruiken voor elektrische verwarming in de winter (dat ik tot 2025 kan wegstrepen) met 0 kuub gas verbruik bespaart me dus 1500 per jaar.
Tegen de tijd dat de salderingsregeling bijna afgebouwd is, is onze keuken en pvc vloer wel aan vervanging toe en laat ik er vvw in leggen.

Dus ook al is een warmtepomp minder efficient in mijn situatie, het zal dan nog steeds goedkoper zijn dan het blijven stoken op gas.

Hetgeen gezegd is over mogelijk niet halen van Ta ivm vele defrosts is wel iets waar ik wat nader onderzoek over wil doen

• Metaalhoofd
format5 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:07:
@Metaalhoofd

En ja, nu zeg je op het einde combineer dat met een airco, maar heeft iedereen die een WP heeft dan?
Ik niet (in huis) tenminste.
Dit had ik al in mijn eerdere post aangegeven dat ik een full-electric warmtepomp wilde combineren met een airco die als bijverwarming kon dienen

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Vistajevski schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:45:
Ik gooi 'm er toch nog maar eens in:

Plaatsing kan eigenlijk alleen op het platte (betonnen) dak, dus een split unit heeft de voorkeur.
Ik ken een hoop argumenten voor mono of split, maar dit is een nieuwe. Kan je hem toelichten?
De kleinste NIBE (10-6) of een Vaillant Arotherm Split 55 spreken mij wel aan.
De vragen waar ik steeds op vastloop:
• Waar plaats ik de binnenunit?
Tja, die vraag is bij mono alvast optioneel ;)
Heb je elders wel plaats voor een (evt hangende) boiler?
De plek van de ketel is alvast voor de hand liggend.
• Zijn er aanpassingen aan het afgiftesysteem nodig? Op termijn wil ik best vloerverwarming aan laten leggen, maar nu nog niet vanwege alle rompslomp die erbij komt kijken. Als ik het vermogen van de convectoren bekijk zou het ook nu wel moeten passen, zij het dat er niet veel marge is. Upgraden van de convectoren in de woonkamer (ongeveer 1/3e van het afgiftevermogen) is relatief simpel en zou ook geen problemen opleveren.
Upgrade is m.i. niet noodzakelijk, natuurlijk wel goed voor het rendement/COP. Fans zijn (zeker in DIY) kosteneffectief, en met een flinke T33 bespaar je jezelf een buffervat, zeker met ruimtegebrek een overweging.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Vistajevski schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:45:
Waar plaats ik de binnenunit? En wordt dat een geïntegreerde unit of een losse hydrobox en boiler?Plaatsingsruimte is namelijk beperkt tot een was-/stookhok van 3m2 waar ook de wtw al hangt en de wasmachine staat. Eigenlijk is alleen de 1-op-1 vervanging van ketel door hydrobox eenvoudig. Het is vooral de plaats voor een boiler die ontbreekt. Een losse boiler elders zou nog wel een optie zijn, maar vraagt ook een beperkte verbouwing ivm nieuw leidingen. Ketel tot die tijd laten hangen kan niet vanwege ruimtegebrek.
Is het niet mogelijk om een Panasonic monoblock te nemen?
Dan binnen op de plaats van de CV ketel een 200-300 liter vat? Wasmachine en droger zet je dan eventueel voor de boiler, is dat echt niet mogelijk?

[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 03-08-2022 17:44 ]

• PentaClover
il-Principe schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:49:
[...]
Met het risico on OT te gaan, waarom zou het warme water direct van de bovenaansluiting naar beneden gaan bij aansluiting aan dezelfde zijkant??
Die vraag moet je aan Flippy stellen naar aanleiding van flippy in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10", niet aan mij :*)

• flippy
  • Niet online

flippy

simpel: water zoekt de minste weerstand op, dus dat is direct naar de uitgang. de aansluitingen van je radiatoren moet "diagonaal" zitten en niet recht onder elkaar. enigste uitzondering is zon hippe moderne radiator met een aansluitblok. die heeft dat al intern. voor de rest van ons gepeupel met een sociale woningbouwradiator uit het jaar kruik moeten gewoon de leidingen diagonaal hebben lopen. dus radiatorknop links boven betekent dat de retour rechtsonder moet zitten of vice versa.

kijk hier even: Wikipedia: Radiator

eerste plaatje is goed aangesloten (diagonaal) en op de foto eronder niet omdat beide aansluitingen aan dezelfde kant zit.

[ Voor 27% gewijzigd door flippy op 03-08-2022 18:40 ]

• Dylantje2

Dylantje2

Adriaan71 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 08:33:
[...]

Klinkt raar stijgbuis..ik snap hem..
Maar in twee keer boven aansluiting.
Een daalbuis🙈🤨😂😂😔😔

• PentaClover
Knowbody schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 19:15:
[...]

Dit kan niet !!

Vermogens zijn hetzelfde als de dT steeds hetzelfde is (en de flow ook).
Ergo als de dt tussen Ta en Tr bij verschillend afgifte vermogen het zelfde zijn moeten de de flows dus verschillend zijn. Je geeft tussen haakjes zelf al aan waarom het wel kan, en ook welke foute aanname je doet.

Volg de stippel lijn van dt=5.0oC van Ta=35oC naar ta=45oC en kijk naar de flow...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qu1e0CQ8TfQsnsf0oMXvCtor87o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YLap0XCCAVVgEFJvF8puhFJW.png?f=user_large

[ Voor 26% gewijzigd door PentaClover op 03-08-2022 20:40 . Reden: Plaatje van relatie tussen afgifte flow en delta t toegevoegd. ]

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-11 08:26
Kort algemeen vraagje: leidingen van de hopelijk toekomstige WP gaan weggewerkt worden in een voorzetwand in de badkamer. Hoe dik zijn die leidingen inclusief isolatie er omheen ongeveer? Ik denk dat geïsoleerde leidingen en daar omheen weer isolatie in de voorzetwand het handigste is maar correct me if I'm wrong.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• flippy
  • Niet online

flippy

wheli schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 20:35:
Kort algemeen vraagje: leidingen van de hopelijk toekomstige WP gaan weggewerkt worden in een voorzetwand in de badkamer. Hoe dik zijn die leidingen inclusief isolatie er omheen ongeveer? Ik denk dat geïsoleerde leidingen en daar omheen weer isolatie in de voorzetwand het handigste is maar correct me if I'm wrong.
32mm meerlaags met isolatie is 60mm. nog een laag isolatie is niet nodig. als je wat meer te besteden hebt kan je armaflex gebruiken. dat kan je ook wat dikker krijgen en isoleert beter ten opizchte van de standaard grijze foam van de bouwmarkt en kan je met de goede lijm goed dichtlijmen zodat je kan koelen ermee.

[ Voor 22% gewijzigd door flippy op 03-08-2022 20:48 ]

• LinuZZ
Goedemiddag,

Info over het huis:

Laat ik beginnen met zeggen dat ik 18kw, net als de overige posters, veel vind zie ik in dit stukje tekst echter meer dan alleen de harde cijfers. Wat ik lees:

Een relatief hoog gasverbruik in een jaar met een zachte winter met een huis met weinig ruimte tot verdere isolatie
Een gebruiker die nu een groot deel van zijn huis niet verwarmd
Een gebruiker die aangeeft gezinsuitbreiding te verwachten

Potentieel is er in het gesprek dat heeft plaatsgevonden wel gevraagd:
wil je een unit met ruimte voor groei van je gezin?
Verwacht je in de toekomst warmer of kouder te gaan stoken?
Heb je plannen tot verdere isolatie?
Vind je het een bezwaar om tijdens een strenge winter (zoals in 1985, die we wellicht nooit meer gaan meemaken) een trui aan te trekken?

Wat we niet lezen is welk type warmtepomp er is geselecteerd, en of de warmtepomp de 18kw levert bij 7 / 35 graden, of bij -10/55. Misschien is er nog maar 8 over bij -10?

Tel daarbij op dat de verkopers gewoon een veilige marge aanhouden.

Dit alles bij elkaar zou mij in de schoenen van de verkoper (wat ik niet ben!) ook niet direct naar een 8kw warmtepomp leiden.

Kan het met 8? Dat weet ik niet, koevlaas gaat volgens mij uit van een iets strengere winter. Zijn er gebruikers hier die een vergelijkbare woning met een 5kw doen? Zeker weten.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• flippy
  • Niet online

flippy

LinuZZ schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 20:47:
[...]
Laat ik beginnen met zeggen dat ik 18kw, net als de overige posters, veel vind zie ik in dit stukje tekst echter meer dan alleen de harde cijfers. Wat ik lees:
Een relatief hoog gasverbruik in een jaar met een zachte winter met een huis met weinig ruimte tot verdere isolatie
Een gebruiker die nu een groot deel van zijn huis niet verwarmd
Een gebruiker die aangeeft gezinsuitbreiding te verwachten
Potentieel is er in het gesprek dat heeft plaatsgevonden wel gevraagd:
wil je een unit met ruimte voor groei van je gezin?
Verwacht je in de toekomst warmer of kouder te gaan stoken?
Heb je plannen tot verdere isolatie?
Vind je het een bezwaar om tijdens een strenge winter (zoals in 1985, die we wellicht nooit meer gaan meemaken) een trui aan te trekken?
Wat we niet lezen is welk type warmtepomp er is geselecteerd, en of de warmtepomp de 18kw levert bij 7 / 35 graden, of bij -10/55. Misschien is er nog maar 8 over bij -10?
Tel daarbij op dat de verkopers gewoon een veilige marge aanhouden.
Dit alles bij elkaar zou mij in de schoenen van de verkoper (wat ik niet ben!) ook niet direct naar een 8kw warmtepomp leiden.
Kan het met 8? Dat weet ik niet, koevlaas gaat volgens mij uit van een iets strengere winter. Zijn er gebruikers hier die een vergelijkbare woning met een 5kw doen? Zeker weten.
je mist een dingetje. je kan rustig een WP buiten neerzetten met 4000kW vermogen. maar met een 150m2 vloerverwarming mag je al blij zijn dat je daar 7,5kW in weg krijgt gedrukt. de radiatoren negeren we even voor het gemak.
gezingsuitbreiding of andere factoren doen vrijwel niet ter zake, die hebben geen invloed op het afgiftevermogen van de vloer. natuurlijk kan je 40 graden door die vloer jassen maar dat is totaal niet nodig en ook bijzonder ongewenst. isolatie is ditto. het verandert niks aan de vloer. wat je zal zien als er in later stadium wat aan de iloatie gedaan word is dat de temperatuur van de vloer omlaag kan wat de COP weer verbetert en je geld bespaart.

• LinuZZ
flippy schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 20:53:
[...]

je mist een dingetje. je kan rustig een WP buiten neerzetten met 4000kW vermogen. maar met een 150m2 vloerverwarming mag je al blij zijn dat je daar 7,5kW in weg krijgt gedrukt. de radiatoren negeren we even voor het gemak.
gezingsuitbreiding of andere factoren doen vrijwel niet ter zake, die hebben geen invloed op het afgiftevermogen van de vloer. natuurlijk kan je 40 graden door die vloer jassen maar dat is totaal niet nodig en ook bijzonder ongewenst. isolatie is ditto. het verandert niks aan de vloer. wat je zal zien als er in later stadium wat aan de iloatie gedaan word is dat de temperatuur van de vloer omlaag kan wat de COP weer verbetert en je geld bespaart.
Fair point, afgifte had ik niet aan gedach. Waar ik het niet mee eens ben is dat gezinsuitbreiding niet ter zake doet. Als nu de bovenverdieping niet gebruikt wordt (staat leeg is letterlijk de opmerking) dan zal daar bij gezinsuitbreiding echt wel iets van warmtevraag bijkomen. Al is het alleen maar door meer sww vraag en dus minder uren voor verwarming en dus gedwongen hogere temperatuur de vloer in.

• flippy
  • Niet online

flippy

LinuZZ schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 20:59:
[...]
Fair point, afgifte had ik niet aan gedach. Waar ik het niet mee eens ben is dat gezinsuitbreiding niet ter zake doet. Als nu de bovenverdieping niet gebruikt wordt (staat leeg is letterlijk de opmerking) dan zal daar bij gezinsuitbreiding echt wel iets van warmtevraag bijkomen. Al is het alleen maar door meer sww vraag en dus minder uren voor verwarming en dus gedwongen hogere temperatuur de vloer in.
die warmtevraag voor de bovenverdieping word al voor 80+% gedaan door de vloer beneden. warmte gaat nog steeds naar boven. het zit nog steeds in de schil en die ruimtes zijn/krijgen hun warmte gewoon door de vloer en muren als de deuren dicht zijn. het is alleen minder behagelijk. die laatste 20% kan je doorgaans gewoon met de bestaande afgifte opvangen. of anders een fannetje onder een radiator of een jaga als je geld teveel hebt maar een T33 is klap goedkoper en doet hetzelfde tenzij je natuurlijk de geldpest hebt en ook boven vloerverwarming erin laat leggen. al zou wat isolatie aanpakken om de warmtevraag wat te drukken het meest laaghangede fruit zijn in dat geval. beetje zonde om daarvoor een onnodig grote WP neer te zetten voor die periode dat je wel groter gezin hebt maar nog niet dubbelglas.
SWW vraag is natuurlijk anders maar voor de meeste woningen kom je dan vaak toch wel uit op een losse WBP op de zolder gewoon uit practische overwegingen.
hogere temperaturen de vloer in helpen je niet in de productie van die warmte.met vloerverwarming kan je makkelijk 2~3 uur zonder warmtetoever zonder er iets van de merken als je de WP ook SWW laat doen.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 03-08-2022 21:07 ]

• Adriaan71
Dylantje2 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 19:27:
[...]

Klinkt raar stijgbuis..ik snap hem..
Maar in twee keer boven aansluiting.
Een daalbuis🙈🤨😂😂😔😔
Klopt klinkt ook raar. Maar je besteld toch een stijgbuis radiator of stromingsbuis.

• Naalroc
Nee hoor, je plaatst hem in de retour, dus bij een boven aansluiting stijgt het retour water daarin naar de aansluiting .

• Tom-br
DutchWing schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:25:
[...]

Koevlaas2 methode: (1650x8)/1650 = 8kW
Fabrikant methode: (1650/200) x 0,8 = 6,6kW

Deze formule kwam ik ook tegen en van een andere installateur heb ik nu ook een offerte voor een 8 kW installatie wat meer in de buurt komt.

Is de koelvlaas formule voor het vermogen bij -10 graden ?

De periode is overigens feb 2021 tot feb 2022 en was eigenlijk 1590 m3. Ik had er al wat extra bij gerekend ivm de zwakke winter.
Daarnaast zal er ook nog wat gas bij zitten van de gashaard, die was ik eerlijk gezegd even vergeten. Maar dit is uiteraard ook verwarming, maar wel inefficiënter.
Ik heb het huis pas iets meer dan een jaar dus over voorgaande jaren kan ik weinig zeggen helaas.

• Tom-br
flippy schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:06:
[...]

die warmtevraag voor de bovenverdieping word al voor 80+% gedaan door de vloer beneden. warmte gaat nog steeds naar boven. het zit nog steeds in de schil en die ruimtes zijn/krijgen hun warmte gewoon door de vloer en muren als de deuren dicht zijn. het is alleen minder behagelijk. die laatste 20% kan je doorgaans gewoon met de bestaande afgifte opvangen. of anders een fannetje onder een radiator of een jaga als je geld teveel hebt maar een T33 is klap goedkoper en doet hetzelfde tenzij je natuurlijk de geldpest hebt en ook boven vloerverwarming erin laat leggen. al zou wat isolatie aanpakken om de warmtevraag wat te drukken het meest laaghangede fruit zijn in dat geval. beetje zonde om daarvoor een onnodig grote WP neer te zetten voor die periode dat je wel groter gezin hebt maar nog niet dubbelglas.
SWW vraag is natuurlijk anders maar voor de meeste woningen kom je dan vaak toch wel uit op een losse WBP op de zolder gewoon uit practische overwegingen.
hogere temperaturen de vloer in helpen je niet in de productie van die warmte.met vloerverwarming kan je makkelijk 2~3 uur zonder warmtetoever zonder er iets van de merken als je de WP ook SWW laat doen.
Op het moment is het inderdaad rond de 18/19 graden boven wanneer het beneden 20/21 graden is. Boven is echt nog wel wat te winnen qua isolatie dus wanneer daar serieus verbouwd zou worden dan is dat ook wel het plan.
Beneden zijn 3 slaapkamers dus het is ook niet direct nodig om boven er bij te pakken, zelfs met meer mensen.

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-11 16:11
Proton_ schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:21:
Ik ken een hoop argumenten voor mono of split, maar dit is een nieuwe. Kan je hem toelichten?
Eigenlijk vooral het gewicht. Een monoblock van 115 kilo los op het dak (een aroTHERM plus 55/6 bijvoorbeeld) leek me niet zo'n goed idee. Met een split unit zit je toch een stuk lager qua mechanische belasting, ook van de dakbedekking en isolatie. Maar misschien ben ik daar wat te voorzichtig.
Heb je elders wel plaats voor een (evt hangende) boiler?
De plek van de ketel is alvast voor de hand liggend.
Op de begane grond heb ik wel ruimte voor een boiler. Qua warmwatervoorziening zou dat beter zijn omdat ik dan een stuk dichter bij de badkamer en de keuken zit, maar het vergt wel nieuwe leidingen en een verbouwing van de badkamer. Met een monoblock zou de plek van de ketel inderdaad het makkelijkste zijn, voor een hangende boiler of eentje op pootjes. De verdelers van de verwarming zitten namelijk recht onder de ketel.
Upgrade is m.i. niet noodzakelijk, natuurlijk wel goed voor het rendement/COP. Fans zijn (zeker in DIY) kosteneffectief, en met een flinke T33 bespaar je jezelf een buffervat, zeker met ruimtegebrek een overweging.
Dank! Dat is wel goed om te horen. Buffervat is eigenlijk het enige dat geen probleem is, omdat ik dat ook op de benedenverdieping bij de verdeler kan hangen en daar is voldoende ruimte.

Dan zou ik toch voor een monoblock moeten kiezen als dat kan. Het scheelt wel een hoop gedoe als ik het zo teruglees.... mhmm...

• flippy
  • Niet online

flippy

Vistajevski schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 00:00:
[...]

Eigenlijk vooral het gewicht. Een monoblock van 115 kilo los op het dak (een aroTHERM plus 55/6 bijvoorbeeld) leek me niet zo'n goed idee. Met een split unit zit je toch een stuk lager qua mechanische belasting, ook van de dakbedekking en isolatie. Maar misschien ben ik daar wat te voorzichtig.

[...]

Op de begane grond heb ik wel ruimte voor een boiler. Qua warmwatervoorziening zou dat beter zijn omdat ik dan een stuk dichter bij de badkamer en de keuken zit, maar het vergt wel nieuwe leidingen en een verbouwing van de badkamer. Met een monoblock zou de plek van de ketel inderdaad het makkelijkste zijn, voor een hangende boiler of eentje op pootjes. De verdelers van de verwarming zitten namelijk recht onder de ketel.

[...]

Dank! Dat is wel goed om te horen. Buffervat is eigenlijk het enige dat geen probleem is, omdat ik dat ook op de benedenverdieping bij de verdeler kan hangen en daar is voldoende ruimte.

Dan zou ik toch voor een monoblock moeten kiezen als dat kan. Het scheelt wel een hoop gedoe als ik het zo teruglees.... mhmm...
gewicht is niet het issue, je zet het toch op 2 paar vette betontegels van 30+kg per stuk.

en ik zou gewoon voor een monoblok gaan als je dichtbij de plek van je boiltertank zit. als de afstand groter is zou ik eerder denken aan een losse warmtepompboiler. voor het geld zit je op hetzelfde bedrag door de extra subsidie. split heeft ook zijn voordelen zolang je dichtbij je buitenunit blijft maar is gewoon duurder in aanscaf en installatie met evenveel subsidie als een mono.
monoblok mik je gewoon op het dak en klaar, split is toch merkbaar meer gedoe met een aircoman erbij halen voor het in bedrijf stellen. al kan je die makkelijker vinden in de winter....

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 04-08-2022 00:20 ]

• schrobbelbob
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-05 21:02
Ik sta voor de volgende keuze in mijn verbouwing:

Panasonic 7KW mono + 300L sww aangeschaft.
Recent geisoleerde jaren 65' rijtjes woning

-Behouden alle oude grote jaren 60radiatoren (ik kon met 50 graden prima warm krijgen)
en evt in de woonkamer een lage temp radiator bij plaatsen als het niet warm genoeg wordt.
gaat dit goed op een WP? moet ik rekening houden met een buffer (weinig ruimte)?

of

-Beneden 20m2 opbouw vloerverwarming 16mm buis voor de woonkamer en alleen de woonkamer
verwarmen op Lage temp waar de radiatoren nauwelijks meer iets zullen gaan doen (rest van de kamers met airco verwarmen, radiatoren enkel als buffer gebruiken of misschien wat ventilatoren erin bouwen)
nadeel is een verhoogde vloer tov m'n gang door de opbouw vloerverwarming.

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:02
Kon je het ná het isoleren warm krijgen met 50 graden?

Indien dat voor de tijd was dan kun je prima een WP plaatsen. Opbouw vloerverwarming zou ik niet aan beginnen, een verhoogde vloer ten opzichte van je gang of trap lijkt me persoonlijk enorm irritant. Je hebt al nageisoleerd en daarom zullen je radiatoren overgedimensioneerd zijn. Een extra radiator zou daarom niet nodig moeten zijn. Gezien je radiatoren al overgedimensioneeerd zijn kun je mogelijk ook met lagere temperaturen dan 50 graden toe.

Met radiatoren vind ik het verstandig om een buffer te plaatsen. Daarmee garandeer je je systeeminhoud en kun je er mooi een hydraulische scheiding in verwerken. Vaak heb je met radiatoren kleine leidingdiameters waar je met een WP toch behoorlijke volumes door gaat pompen. Om stromingsgeluiden en dergelijke te voorkomen vind ik het verstandig om dan een parallel buffervaatje te plaatsen.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:37
@schrobbelbob 50 graden zou bij -10 dag gemiddelde buiten getest moeten worden (of 35 bij 0

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Dylantje2

Dylantje2

schrobbelbob schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 07:25:
Ik sta voor de volgende keuze in mijn verbouwing:

Panasonic 7KW mono + 300L sww aangeschaft.
Recent geisoleerde jaren 65' rijtjes woning

-Behouden alle oude grote jaren 60radiatoren (ik kon met 50 graden prima warm krijgen)
en evt in de woonkamer een lage temp radiator bij plaatsen als het niet warm genoeg wordt.
gaat dit goed op een WP? moet ik rekening houden met een buffer (weinig ruimte)?

of

-Beneden 20m2 opbouw vloerverwarming 16mm buis voor de woonkamer en alleen de woonkamer
verwarmen op Lage temp waar de radiatoren nauwelijks meer iets zullen gaan doen (rest van de kamers met airco verwarmen, radiatoren enkel als buffer gebruiken of misschien wat ventilatoren erin bouwen)
nadeel is een verhoogde vloer tov m'n gang door de opbouw vloerverwarming.
Had gewoon je wp voor je cv gehouden en voor sww en ander systeem genomen.
50 graden haal je niet met een wp.
Airco's zijn ruk voor hoofdverwarming.
Ik heb een 5 kw voor een vrijstaande woning
Doe de koevlaas met je oude gasverbruik. Koop daar je wp op. Alles wat dan nageisoleerd is neem je als extra. Als je een beetje oude grote radiatoren hebt.. moet het dan lukken. Of je knoopt er grotere radiatoren aan/bij

• badFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:15

badFISH

Design & Decision Support

Op jullie advies ben ik nu niet verder gegaan met de installateur maar er zelf ingedoken.

Ik ben de grootte van de warmtepomp op 2 manieren aan het berekenen.
1. via huidig gasverbruik (laatste 5 jaar) zit ik rond de 600M3 per jaar (radiatoren verwarming). Als ik dit met de startpost formule omreken naar een warmtepomp dan kom ik op 3 kW uit.
2. aan de hand van het gebruikersoppervlakte woning en de indicatietabel (woning van 2015, Co2 gestuurd dan kom ik op 45 w/m2 GO) zou ik 5,6 kW verwarming nodig hebben en het is een 4 persoonshuishouden met bad en douche dan zou daarbovenop nog eens 3,5 kW komen voor de boiler totaal dus 9 kW.

Gewenste situatie is volledig gasloos te worden.
Het verhaal van de installateur was dat een 3 kW Warmtepomp niet een boiler van 200/300liter kan opwarmen en de woning warm kan houden. Daarom dat zijn advies was neem een kleine warmtepomp voor verwarmen en daarbovenop nog een warmtepompboiler voor warm water. Dan heb je dus 2 apparaten.
Maar als ik dan toch naar 1 zou gaan, met wat voor vermogen moet ik dan rekening houden want 3 of 9 kW is nogal een verschil. Ik lees ook dat je pendelen (en dus een te grote WP ook niet wilt hebben).

Misschien handige aanvulling, de BG wordt nu middels radiatoren verwarmt. Dit gaat vloerverwarming worden! Verdieping blijven radiatoren (misschien in de toekomst lage temperatuur radiatoren)

[ Voor 8% gewijzigd door badFISH op 04-08-2022 09:54 ]

• flippy
  • Niet online

flippy

badFISH schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:53:
Op jullie advies ben ik nu niet verder gegaan met de installateur maar er zelf ingedoken.

Ik ben de grootte van de warmtepomp op 2 manieren aan het berekenen.
1. via huidig gasverbruik (laatste 5 jaar) zit ik rond de 600M3 per jaar (radiatoren verwarming). Als ik dit met de startpost formule omreken naar een warmtepomp dan kom ik op 3 kW uit.
2. aan de hand van het gebruikersoppervlakte woning en de indicatietabel (woning van 2015, Co2 gestuurd dan kom ik op 45 w/m2 GO) zou ik 5,6 kW verwarming nodig hebben en het is een 4 persoonshuishouden met bad en douche dan zou daarbovenop nog eens 3,5 kW komen voor de boiler totaal dus 9 kW.

Gewenste situatie is volledig gasloos te worden.
Het verhaal van de installateur was dat een 3 kW Warmtepomp niet een boiler van 200/300liter kan opwarmen en de woning warm kan houden. Daarom dat zijn advies was neem een kleine warmtepomp voor verwarmen en daarbovenop nog een warmtepompboiler voor warm water. Dan heb je dus 2 apparaten.
Maar als ik dan toch naar 1 zou gaan, met wat voor vermogen moet ik dan rekening houden want 3 of 9 kW is nogal een verschil. Ik lees ook dat je pendelen (en dus een te grote WP ook niet wilt hebben).

Misschien handige aanvulling, de BG wordt nu middels radiatoren verwarmt. Dit gaat vloerverwarming worden! Verdieping blijven radiatoren (misschien in de toekomst lage temperatuur radiatoren)
Je doet plus en plus rekenen. Dat is niet nodig. Dus een 5kw komt makkelijk uit.
De keuze voor een losse wbp is doorgaans omdat het practischer is. Als de cv nu op de zolder zit is een losse wbp makkelijker. Anders gaat het een flinke onderneming worden om de wp die beneden staat een tank op zolder warm te maken.

Pagina: 1 ... 137 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.