Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 136 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.552.963 views

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:01
AMARONE schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 11:25:

Hopelijk reageren er een aantal, of hebben jullie ervaring dat ik het beter op een andere manier kan aanpakken?
Een maand of drie geleden reageerde er ook niet 1 toko op een relatief simpel klusje (naar een stuk of 7 gemaild). Bellen is sneller.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:01

Rzaan

Altijd zoekende

Zijn vaak kleine bedrijfjes die ooit een handige Harry een site hebben laten maken.
De hele dag druk aan het werk en dan moeten ze 's avonds mail gaan beantwoorden.
Bij al die drukte kom je dan snel op de stapel 'later, en waarschijnlijk nooit'.

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-11 20:23
DutchWing schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 00:29:
[...]

Via internet: +/- €2450,- gemiddeld.
Dus even: € 1550,- cashen op montage.
Laat ik zeggen halve dag werk voor 2 man (€60/uur) = € 480,- + voorrijkosten € 120,-
Totaal = € 3050,- incl btw ongeveer.
Stel ze leggen er nog 10% bovenop = € 3355,-
Dus nog steeds: € 645,- teveel.
(Leidingwerk even inbegrepen in de totaalprijs)

Ik ben best wel eens dat voor meer expertise betaald mag worden, dus voor een warmtepomp welke perfect afgestemd is op het huis… Maar die indruk krijg ik hier niet, voornamelijk ook omdat je als installateur best wel je gebruikers mag helpen met een zo goed mogelijke prijs/kwaliteit verhouding welke binnen een normaal budget valt.
De Nuos 200 kost bij Esanico €1983 euro incl verzenden naar NL. In NL zijn de prijzen volgens mij kunstmatig hoog omdat je er subsidie op kan krijgen. Er vanuitgaande da5 de installateur ook 2000 betaald voor de boiler wordt er dus 2000 euro gerekend voor de installatie. (3 leiding aansluiten) Als je op buitenlucht gaat draaien dan komen er wel dakdoorvoeren bij uiteraard, dan loopt de prijs wel snel op.

Kijk hier ook naar de Nuos 200, maar wil hem dan in de garage zetten zonder aan/afvoer naar buiten.

[ Voor 8% gewijzigd door Stokertje op 01-08-2022 12:55 ]

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Die subsidie krijg je EU breed.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Adriaan71 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:15:
[...]

Alles stijgt om de 2 a 3 maanden de laatste 1,5 a 2 jaar. Waarvan 2022 erg snel de prijsstijgingen.

Heb van mijn leverancier weer een excel gehad en alles gaat de komende half jaar weer stijgen tussen de 5 en 30%.

Echter alles
Daarom heb ik nu gelijk een warmtepomp genomen… zag de bui al hangen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

AMARONE schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 11:25:
De hoop dat het gaat lukken vliegt wel langzaam weg ivm alle leveringaproblemen maar ik heb nu zo'n 6 installateurs de vraag gesteld incl. Tekeningen en schetsen om van het gas te gaan als ik de sleutel krijg van mijn nieuwe woning.

Hopelijk reageren er een aantal, of hebben jullie ervaring dat ik het beter op een andere manier kan aanpakken?
Zelf plaatsen!
Snel beslissen en gelijk bestellen…
Of je moet de hoofdprijs willen betalen.
(Je moet het natuurlijk wel zelf kunnen en willen plaatsen.)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-10 19:57
DutchWing schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 13:22:
[...]

Daarom heb ik nu gelijk een warmtepomp genomen… zag de bui al hangen.
Heb hem al 2 jaar staan nu. Maar nog 12 in bestelling :?

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-11 23:28
DutchWing schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 13:25:
[...]

Zelf plaatsen!
Snel beslissen en gelijk bestellen…
Of je moet de hoofdprijs willen betalen.
(Je moet het natuurlijk wel zelf kunnen en willen plaatsen.)
Dat zie ik niet helemaal zitten, ik ben handig genoeg om het uit te vogelen qya plaatsing van de buitenunit maar om de leidingen naar de warmtepomp te brengen, de cv installatie te verwijderen en een boilervat daar te plaatsen en het goed inregelen heb ik toch een installateur nodig denk ik.

Levertijd van 6 maanden tot een jaar krijg ik enkele keren terug. (exact de reden waarom ik de vraag nu stel) Zelfs als je dat prima vind komt er geen offerte dus.

• Adriaan71
AMARONE schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:36:
[...]

Dat zie ik niet helemaal zitten, ik ben handig genoeg om het uit te vogelen qya plaatsing van de buitenunit maar om de leidingen naar de warmtepomp te brengen, de cv installatie te verwijderen en een boilervat daar te plaatsen en het goed inregelen heb ik toch een installateur nodig denk ik.

Levertijd van 6 maanden tot een jaar krijg ik enkele keren terug. (exact de reden waarom ik de vraag nu stel) Zelfs als je dat prima vind komt er geen offerte dus.
Het si heel simpel,

Je kan de spullen binnen 8 weken hebben maar kan ook erg lang duren. Niemand kan het zeggen en wie het zegt lukt uit zijn nek.

Gewoon in de rij aansluiten. De rij wordt steeds langer.

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:54
AMARONE schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:36:
[...]

Begin februari heb ik een Panasonic monoblock besteld met destijds een verwachtte levertijd van 6 maanden. Hij is nog niet binnen. De unit die ik heb besteld is inmiddels meer dan 1000 euro gestegen in prijs. Als installateur moet je dus meer dan 6 maanden vooruit kijken en alle prijsstijging die je nog niet weet meenemen in die offerte ofwel een carte blanche opgeven. Een aantal posts terug werd een installateur die dit meeneemt in de prijs nog net niet uitgemaakt voor rotte vis. Ergo de meeste bedrijven hebben werk zat en zijn gestopt met offertes maken, als ze het jaar aan werk heb en weggewerkt zullen ze wellicht mondjesmaat weer offertes gaan maken. Ik sprak een aantal maanden geleden iemand die maakte 6keer zoveel offertes als een jaar geleden, en er werd dubbel zoveel geketend, dat betekent een vertwaalfvoudiging van werk. Dat lijkt even leuk maar de spullen en mensen zijn er niet om het af te maken.

Ik ben het eens met de eerdere adviezen, als je eroverheen ziet: bestel de spullen die je denkt nodig te hebben en besteed het komende half jaar aan jezelf inlezen.

Als je daar niet overheen ziet: net zo lang bedrijven bellen en mailen tot je een offerte hebt.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• Adriaan71
LinuZZ schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:26:
[...]

Begin februari heb ik een Panasonic monoblock besteld met destijds een verwachtte levertijd van 6 maanden. Hij is nog niet binnen. De unit die ik heb besteld is inmiddels meer dan 1000 euro gestegen in prijs. Als installateur moet je dus meer dan 6 maanden vooruit kijken en alle prijsstijging die je nog niet weet meenemen in die offerte ofwel een carte blanche opgeven. Een aantal posts terug werd een installateur die dit meeneemt in de prijs nog net niet uitgemaakt voor rotte vis. Ergo de meeste bedrijven hebben werk zat en zijn gestopt met offertes maken, als ze het jaar aan werk heb en weggewerkt zullen ze wellicht mondjesmaat weer offertes gaan maken. Ik sprak een aantal maanden geleden iemand die maakte 6keer zoveel offertes als een jaar geleden, en er werd dubbel zoveel geketend, dat betekent een vertwaalfvoudiging van werk. Dat lijkt even leuk maar de spullen en mensen zijn er niet om het af te maken.

Ik ben het eens met de eerdere adviezen, als je eroverheen ziet: bestel de spullen die je denkt nodig te hebben en besteed het komende half jaar aan jezelf inlezen.

Als je daar niet overheen ziet: net zo lang bedrijven bellen en mailen tot je een offerte hebt.
Dat doet panasonic goed in een jaar tijd € 1000,00. Vaillant komt die jaar totaal op 15%. Dat scheelt nog wel een stukje.

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:35
Ik ben er inmiddels wel achter dat ik de tijd en de kennis niet heb om het allemaal zelf uit te zoeken wat er komt kijken bij een wp-installatie in mijn woning. Maar ik word ook een beetje moedeloos als ik dan die berichten lees van mensen in dezelfde situatie die dan een installateur treffen die het ook niet weet, maar wel advies geeft dat (afgaande op de reacties hier) niet zelden de plank mis slaat. Sowieso is mijn ervaring met installatieklussen dat je er van begin tot eind bovenop moet zitten omdat grote fouten snel gemaakt, maar langzaam hersteld zijn.

Wat ik eigenlijk het liefst zou willen is eerst eens (betaald) advies van een installateur of adviseur met aantoonbaar verstand van zaken, ook om de verschillende opties eens goed door te kunnen spreken. En dan kan ik daarna altijd nog kijken hoe ik de installatie precies wil. Maar hoe vind je zo iemand?

• LinuZZ
Vistajevski schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:28:
Ik ben er inmiddels wel achter dat ik de tijd en de kennis niet heb om het allemaal zelf uit te zoeken wat er komt kijken bij een wp-installatie in mijn woning. Maar ik word ook een beetje moedeloos als ik dan die berichten lees van mensen in dezelfde situatie die dan een installateur treffen die het ook niet weet, maar wel advies geeft dat (afgaande op de reacties hier) niet zelden de plank mis slaat. Sowieso is mijn ervaring met installatieklussen dat je er van begin tot eind bovenop moet zitten omdat grote fouten snel gemaakt, maar langzaam hersteld zijn.

Wat ik eigenlijk het liefst zou willen is eerst eens (betaald) advies van een installateur of adviseur met aantoonbaar verstand van zaken, ook om de verschillende opties eens goed door te kunnen spreken. En dan kan ik daarna altijd nog kijken hoe ik de installatie precies wil. Maar hoe vind je zo iemand?
Via gemeentes wordt nog wel eens gestrooid met betaald isolatie / verduurzaming advies (dit kun je vaak met dezelfde bon doen als waar je ook ledlampjes en tochtstrips mee kan bestellen)

Maar volgens mij (corrigeer me als ik het misheb) is de lijst met onafhankelijk adviseurs niet zo lang meer, het advies wat je veelal krijgt is "in jou oh zo specifieke situatie is het het beste om het product dat ik goed ken en de hoogste korting op krijg te laten plaatsen" 8)7

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:23

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

LinuZZ schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:34:
[...]

Via gemeentes wordt nog wel eens gestrooid met betaald isolatie / verduurzaming advies (dit kun je vaak met dezelfde bon doen als waar je ook ledlampjes en tochtstrips mee kan bestellen)

Maar volgens mij (corrigeer me als ik het misheb) is de lijst met onafhankelijk adviseurs niet zo lang meer, het advies wat je veelal krijgt is "in jou oh zo specifieke situatie is het het beste om het product dat ik goed ken en de hoogste korting op krijg te laten plaatsen" 8)7
Onafhankelijk..... Tot de voordeur..
Tiel hele mooie ruimte voor advies. maar alle standhouders, en dat zijn er wat... Geven toch eenzijdig advies.

Eerlijk denk ik dat je hier op Tweakers het beste advies krijgt.
En tsja net als bij een auto, soms moet je zelf keuzes maken.

En installateurs die iets kunnen..

Ik kan me een tijd herinneren niet zo heeel lang gelden dat iedereen een monteur [ of die daar voor ging leren [ technische vakken] uitlachte.

Dus tsja sommige mensen zijn slimmer, denken hoog opgeleiden, maar techneuten zijn wijzer:-) _/-\o_
Want ja hoger opgeleid, en wij halen wel ui de Polen en Hong enz vakmensen

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Adriaan71 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:18:
[...]

Heb hem al 2 jaar staan nu. Maar nog 12 in bestelling :?
Ik kon hem door een fout van de leverancier sneller krijgen, anders had ik hem nu pas binnen… Moet alleen nog wachten op het buffervat en de draadloze thermostaat.
Dan kan ik cv zijdig nog afronden.

[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 01-08-2022 17:37 ]

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:53
flippy schreef op zondag 31 juli 2022 @ 21:35:
[...]

ik zou eerst eens vragen waarom hij met die dingen aan komt waaien (leuk als CV boer om bij je bekende merken te blijven maar atag maakt (nog) geen warmtepompen zelf dus het is een chinees ding met een atag sticker erop die ze ook in engeland verkopen met een stuk of 5 verschillende stickermerken erop) en waarom men niet met zoiets als een mtisubischi ecodan of panasonic aquarea icm met een atlantic explorer v4 die opgeteld enkele duizenden euros goedkoper zijn en aantoonbaar beter van kwaliteit zijn?
Toen ik mn huidige woning kocht (begin dit jaar) stond er een ATAG hybride warmtepomp te draaien van anderhalf jaar oud. De buitenunit en de gasketel waren dan stiekem van Ariston (italiaans) als je goed op de stickertjes keek. De buitenunit was zoals het een italiaans product betaamd al aan alle kanten aan het roesten en je kreeg al geen schroef meer los. Daarnaast kwam er een hele hinderlijke hoge fluittoon uit de inverter waar de buren (terecht) over klaagde. Ik heb dat ding maar op MP gezet en vervangen door een échte L/W van Daikin. N=1, maar ik zou echt never nooit niet dit soort bedragen uitgeven aan iets van ATAG.

All-electric.

• Adriaan71
DutchWing schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 17:36:
[...]

Ik kon hem door een fout van de leverancier sneller krijgen, anders had ik hem nu pas binnen… Moet alleen nog wachten op het buffervat en de draadloze thermostaat.
Dan kan ik cv zijdig nog afronden.
Buffers een grote drama. Ken al gasten die al 6 maandan wachten op 100 ltr

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Adviseurs zou ik ten alle tijden vermijden!!!
Die adviseren alleen met vriendjes politiek….
Laatst ook zo’n adviseur, ja je moet de open verdeler vervangen voor een evenwichtsfles etc en etc…
Dan praat ik over een open verdeler van 2-3 meter hoog etc…
Puntje bij paaltje hebben hun de hele installatie aangepast, besparing: 0 euro, kosten >100K
En we hebben ze gewaarschuwd, maar niet luisteren want iedereen weet het beter…

• Adriaan71
RonJ schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 17:45:
[...]

Toen ik mn huidige woning kocht (begin dit jaar) stond er een ATAG hybride warmtepomp te draaien van anderhalf jaar oud. De buitenunit en de gasketel waren dan stiekem van Ariston (italiaans) als je goed op de stickertjes keek. De buitenunit was zoals het een italiaans product betaamd al aan alle kanten aan het roesten en je kreeg al geen schroef meer los. Daarnaast kwam er een hele hinderlijke hoge fluittoon uit de inverter waar de buren (terecht) over klaagde. Ik heb dat ding maar op MP gezet en vervangen door een échte L/W van Daikin. N=1, maar ik zou echt never nooit niet dit soort bedragen uitgeven aan iets van ATAG.
Toch de zonneboilers van ATAG liggen op heel wat daken kin Nederland en ook al heel lang. Dus niet alles hoeft slecht te zijn.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Adriaan71 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 18:24:
[...]

Buffers een grote drama. Ken al gasten die al 6 maandan wachten op 100 ltr
Hij zou een van deze dagen binnen moeten zijn, ga morgen maar even bellen.

• Adriaan71
DutchWing schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 18:27:
[...]

Laatst ook zo’n adviseur, ja je moet de open verdeler vervangen voor een evenwichtsfles etc en etc…
Puntje bij paaltje hebben hun de hele installatie aangepast, besparing: 0 euro, kosten >100K
Over het algemeen gaan ze ook aan een hele veilige kant zitten met hun berekeningen en advies.

Houden bv voor 1m3 gas 9,8kWh aan voor hun berekening. Nou die oude ketel moet ik nog tegen komen welke 98% rendement draait ( oude ketel )

Hun advies kwam uit op een 10kw. En de woning draait netjes op 7kw.

• AMARONE
Iemand bekend met de Saman groep?

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024

Of je sluit je 3 avonden op en leest de afgelopen topics door, stelt jouw (liefst zo concreet mogelijke) vragen hier op dit mooie forum, krijgt (gratis!) antwoord en gaat zelf aan de slag! Ik heb ‘m zelf geïnstalleerd en ben gewoon een IT’er met wat lichte kluservaring. Wat mij betreft is zelf doen de enige optie: je bent namelijk in staat om zélf dingen op te lossen, mocht er wat mis zijn.

• Dylantje2

Dylantje2

dirkdeman schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 18:37:
[...]

Of je sluit je 3 avonden op en leest de afgelopen topics door, stelt jouw (liefst zo concreet mogelijke) vragen hier op dit mooie forum, krijgt (gratis!) antwoord en gaat zelf aan de slag! Ik heb ‘m zelf geïnstalleerd en ben gewoon een IT’er met wat lichte kluservaring. Wat mij betreft is zelf doen de enige optie: je bent namelijk in staat om zélf dingen op te lossen, mocht er wat mis zijn.
_/-\o_ _/-\o_
Daarnaast.
Waarom lezen sommige zich wel in voor hun AUTO, en vakantie enz enz enz
Maar een duurzame investering, beetje lezen en een keuze maken.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• ThunderStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:51
dirkdeman schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 18:37:
[...]

Ik moet nog, maar precies mijn plan.
Dit! _/-\o_
RonJ schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 17:45:
Dank voor het posten van je ervaring (weinig ervaring met Atag in dit topic), maar tag even @badFISH, dan wordt de kans een stuk groter dat ie je post leest. Het gaat nogal hard in dit topic en dan zie je zomaar iets over het hoofd. ;)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]

het helpt als je ze ook de correcte vakterm geeft: verkopers. ;)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20-10 22:06
Altijd maar moeilijk doen, gewoon een paar hokjes aanvinken en je krijgt het advies voor een all electric warmtepomp. Of toch niet. :?
https://warmtepompwijzer.remeha.nl

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

• Noord27
  • Registratie: April 2009
AMARONE schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 18:34:
Iemand bekend met de Saman groep?
Jazeker. Groeien een beetje te snel momenteel. Ik heb ze wat moeten stroomlijnen, omdat ik al meerdere WP's heb gehad.

• AMARONE
Noord27 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 22:49:
[...]

Jazeker. Groeien een beetje te snel momenteel. Ik heb ze wat moeten stroomlijnen, omdat ik al meerdere WP's heb gehad.
Kwam ze tegen want ze lijken niets te zeggen over een stop op offertes etc. Dus vroeg me af of dit een optie is en of ze voldoende kwaliteit leveren qua installatie.

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-11 12:26
Hier is de kogel bijna door de kerk.
Situatie: oude woning bj 1900, 240 m² oppervlak, wordt volledig gerenoveerd naar minstens BENG-norm. (RC van 7+, balansventilatie/WTW en goed luchtdicht.)
Bij -8 is het berekende transmissieverlies ca. 6kW + ca. 1 kW ventilatieverlies.
Verwarming volledig via vloerverwarming.
Gezin van 7, twee badkamers.

Het wordt waarschijnlijk:
- Vaillant Arotherm plus 75/6 (R290 monoblock, 7kW bij A-7/W35, 9kW backup heater in binnendeel)
- 500 liter SWW boiler (ik neig naar een hygieneboiler)

Daarbij wil ik experimenteren met een kleine warmtepomp, een Vaillant arotherm plus 35/6 welke wordt aangesloten op een Zehnder Comfopost CW12 koelbatterij. Hiermee wil ik proberen een stukje topkoeling en ontvochtiging te realiseren, en eventueel in de winter naverwarming van de ventilatielucht.
(ja hier heb ik aan gerekend, in de specs van de CW12 staan duidelijke tabelletjes. Vandaar het lage vermogen van de warmtepomp, want veel vermogen kun je nu eenmaal niet aan de lucht kwijt met een debiet van ca. 400 m²/u)

Door de verbouwing is het wel een beetje een installatie van compromissen.
De monoblocks komen op het platte dak (niet direct boven een slaapkamer). Dit dak wordt wel verstevigd maar blijft een houten dak. Ik las dat veerdempers goed werken, en door de versteviging kan ik nog wel wat massa toevoegen. Verder wil ik beide units met de ruggen naar elkaar toe op RVS kokers zetten, en deze gezamenlijk afveren, dan maken ze nog gebruik van elkaars massa voor de demping.

Ook moet het boilervat op zolder komen te staan. (wel in een hoek tussen twee draagmuren) maar ook daar flink verstevigen.

Het warmteverlies is indicatief berekend. Als het met de verbouwing echt heel erg tegenvalt qua koudebruggen hebben we altijd de backup-heater nog. Of ik moet er later een cascadeopstelling van maken :)

Vanwege het niet nodig hebben van een legionella-run neig ik naar een hygiene boiler. Maar ben benieuwd naar ervaringen daarmee. Moet de boiler veel warmer worden gehouden? Als ik reken met een 6 m² wisselaar valt dat wel mee.
Maar hoe zit het met de effectieve warmwaterinhoud? In een gewone boiler kun je veel warmwater van bovenaf halen, bij een goede stratificatie. Kan me zomaar voorstellen dat dat bij een hygiëneboiler anders is.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-11 21:47
LacsapOV schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 22:25:
Altijd maar moeilijk doen, gewoon een paar hokjes aanvinken en je krijgt het advies voor een all electric warmtepomp. Of toch niet. :?
Volgens dat schema is mijn woning geschikt voor een hibride warmtepomp.
Toch heb ik al geruime tijd een all-electric.
Wel vreemd dat het s'winters nog warm is, zelfs bij -8 (helaas nog geen -10 meegemaakt sinds plaatsen).

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:12
format5 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 08:04:
[...]

Volgens dat schema is mijn woning geschikt voor een hybride warmtepomp.
Toch heb ik al geruime tijd een all-electric.
Wel vreemd dat het s'winters nog warm is, zelfs bij -8 (helaas nog geen -10 meegemaakt sinds plaatsen).
Dat stappenplan van de installateur vraagt niet eens naar Rc waardes en oppervlaktes, ventilatietype, SSW en huidige gasverbruik. Ook geveltype / positie t.o.v. zon lijkt me van belang.=Krijg een Elga bibloc aangeraden in Hybride opstelling voor een kale €4759,29 incl. BTW zonder installatie of materialen. Voor dat geld kan ik een 5Kw Panasonic of Mitsubishi laten bezorgen en waarschijnlijk ook nog vloerverwarming installeren.

Dat stappenplan van de consument geeft bij mij zelfs met het aanvinken van vloerverwarming en vloerisolatie (wat ik nu nog niet heb) geen advies voor hybride of full-electric. Tsja... ze vragen ook niet of ik een tuin heb of toestemming om iets aan de gevel te hangen.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:23
flippy schreef op zondag 31 juli 2022 @ 21:35:
[...]

ik zou eerst eens vragen waarom hij met die dingen aan komt waaien (leuk als CV boer om bij je bekende merken te blijven maar atag maakt (nog) geen warmtepompen zelf dus het is een chinees ding met een atag sticker erop die ze ook in engeland verkopen met een stuk of 5 verschillende stickermerken erop) en waarom men niet met zoiets als een mtisubischi ecodan of panasonic aquarea icm met een atlantic explorer v4 die opgeteld enkele duizenden euros goedkoper zijn en aantoonbaar beter van kwaliteit zijn?

met de "standaard" combinatie die velen hier hebben met een panasonic 5j (3800) en een explorer v4 (1600) ben je voor 5.5k klaar ex klein materiaal en arbeid. dus waar die andere 6.5k in zit plus de 3500 subsidie die op die combi zit zie ik wel een bijzonder ruime marge....

dit is overigens iets wat veel mensen zelf kunnen installeren. helemaal gezien de woekerprijzen.

laat ik nog even in het midden wat voor verdeler gebruikt gaat worden voor de vloerverwarming... :X
Je kent die WP's van ATAG niet, maar weet toch dat de Mitsubishi en Panasonic van betere kwaliteit zijn? Bovendien kun je die 5,5k verdubbelen zodra je arbeid en klein materiaal mee gaat nemen. Zit je alsnog zowat op hetzelfde voor de WP. Op die ATAG zit bovendien ook nog subsidie. Je vergelijking gaat niet helemaal lekker op :?

De Mitsubishi en Panasonic zijn mooie apparaten, maar het zijn nou niet de enige WP's op de markt. Wat mij betreft mogen we best eens opener zijn naar andere merken hier op het forum, het lijkt soms alsof er maar een paar goede zijn en de rest die hoeft niet mee te doen. Alle fabrikanten van cv ketels zullen overgaan op warmtepompen en ook daar kunnen mooie producten uit voort komen. Op de VSK beurs was in elk geval te zien dat ze er volop mee bezig zijn en dat we volop creatieve oplossingen mogen verwachten.

• flippy
  • Niet online

flippy

Insert12 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 08:34:
[...]

Je kent die WP's van ATAG niet, maar weet toch dat de Mitsubishi en Panasonic van betere kwaliteit zijn? Bovendien kun je die 5,5k verdubbelen zodra je arbeid en klein materiaal mee gaat nemen. Zit je alsnog zowat op hetzelfde voor de WP. Op die ATAG zit bovendien ook nog subsidie. Je vergelijking gaat niet helemaal lekker op :?

De Mitsubishi en Panasonic zijn mooie apparaten, maar het zijn nou niet de enige WP's op de markt. Wat mij betreft mogen we best eens opener zijn naar andere merken hier op het forum, het lijkt soms alsof er maar een paar goede zijn en de rest die hoeft niet mee te doen. Alle fabrikanten van cv ketels zullen overgaan op warmtepompen en ook daar kunnen mooie producten uit voort komen. Op de VSK beurs was in elk geval te zien dat ze er volop mee bezig zijn en dat we volop creatieve oplossingen mogen verwachten.
Ik ken de atag wel en je gaat niet met een strak gezicht mij vertellen dat er 5k aan materiaal en manuren zit om een monoblokje aan te sluiten.

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:23
flippy schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 08:39:
[...]

Ik ken de atag wel en je gaat niet met een strak gezicht mij vertellen dat er 5k aan materiaal en manuren zit om een monoblokje aan te sluiten.
Oke 5k is wel erg enthousiast en dat kan een stuk minder, maar om zomaar allerlei vergelijken te maken terwijl je subsidies e.d. bij de ene wel meeneemt en bij de ander niet is nogal vreemd.

• flippy
  • Niet online

flippy

Insert12 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:03:
[...]

Oke 5k is wel erg enthousiast en dat kan een stuk minder, maar om zomaar allerlei vergelijken te maken terwijl je subsidies e.d. bij de ene wel meeneemt en bij de ander niet is nogal vreemd.
Wie zegt dat ik de subsisdie niet meereken? Die word gebaseerd op vermogen, niet merk.

En ik vergelijk niks, ik zeg gewoon ronduit dat het (chinese/italiaanse) rommel is ten opzichte van andere merken die nota bene goedkoper zijn.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
LacsapOV schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 22:25:
Wat een slechte grap deze "wijzer". Die wijst dus gewoon altijd naar een gasketel + ELGA lijkt het. Zelfs als je overal isolatie + LTV invult komt ie nog met een hybride oplossing.

All-electric.

• ThunderStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:51
Vanuit de community nog tips voor goede (online/offline) installatiezaken waar je als particulier tegen schappelijke prijzen aansluitmateriaal kan krijgen?
- 28mm: CV leidingen / T-stukken / knietjes / sokken (bij voorkeur knelkoppelingen ivm ervaring en geen bijzondere apparatuur nodig)
- afsluiters
- vuil/magneetfilters
- sanitair verdelers
- anti trilblokken
- flexibele aansluitstukken voor op de WP
- etc.

Allemaal los kan ik wel zaakjes vinden, maar ik zoek eigenlijk 1 partij waar ik (bijna) alles kan vinden. Warmteservice is redelijk duur en lokale bouwmarkten verkopen nagenoeg geen 28mm materiaal. Bijna alles is daar 22mm.

Tips zijn welkom! _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door ThunderStorm op 02-08-2022 10:00 ]

• flippy
  • Niet online

flippy

Benem.nl

Die hebben alles en kan je als particulier kopen.

[ Voor 35% gewijzigd door flippy op 02-08-2022 10:01 ]

• format5
ThunderStorm schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:58:
Vanuit de community nog tips voor goede (online/offline) installatiezaken waar je als particulier tegen schappelijke prijzen aansluitmateriaal kan krijgen?
- 28mm: CV leidingen / T-stukken / knietjes / sokken
- afsluiters
- vuil/magneetfilters
- sanitair verdelers
- anti trilblokken
- etc.

Allemaal los kan ik wel zaakjes vinden, maar ik zoek eigenlijk 1 partij waar ik (bijna) alles kan vinden. Warmteservice is redelijk duur en lokale bouwmarkten verkopen nagenoeg geen 28mm materiaal. Bijna alles is daar 22mm.

Tips zijn welkom! _/-\o_
Warmteservice is inderdaad niet de goedkoopste, maar is wel meestal 1 punt voor alles, incl magazijn en personeel etc met een winkel.
Online kan het vaak iets goedkoper, maar personeel in een winkel moet ook betaald worden.
Zelf vind ik de meeste prijzen van warmteservice nog niet zo heel verkeerd.

Verder zijn de echt goedkopere zaken vaak de groothandels, maar dat is zoals je zelf al zegt voor particulier vaak wat lastiger (ook al kan je bij verschillende gewoon binnenlopen met je lijste, afrekenen en vertrekken met je spullen).

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:15
RonJ schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:31:
[...]

Wat een slechte grap deze "wijzer". Die wijst dus gewoon altijd naar een gasketel + ELGA lijkt het. Zelfs als je overal isolatie + LTV invult komt ie nog met een hybride oplossing.
Je kan wel invullen dat je hybride geen optie vind. Dan komt hij (zover ik zag) met een all-electric oplossing.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:29
[...]

Wat nou als die adviseur(s) hier op het tweakers forum zitten? ;)

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

GudZ schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 08:18:
…..Krijg een Elga bibloc aangeraden in Hybride opstelling voor een kale €4759,29 incl. BTW zonder installatie of materialen. Voor dat geld kan ik een 5Kw Panasonic of Mitsubishi laten bezorgen en waarschijnlijk ook nog vloerverwarming installeren….
Dan heb je wel een hele goedkope vloerverwarming erbij!

• flippy
  • Niet online

flippy

olafmol schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:08:
[...]

Adviseur of verkoper? Dat is nogal een verschil afgezien dat de bijna alle verkopers zichzelf als adviseur bestempelen.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:19
- 28mm: CV leidingen / T-stukken / knietjes / sokken (bij voorkeur knelkoppelingen ivm ervaring en geen bijzondere apparatuur nodig)
- afsluiters
- vuil/magneetfilters
- sanitair verdelers
- anti trilblokken
- etc.

Tips zijn welkom! _/-\o_
Zelf heb ik wel bij verschillende (internet)winkels besteld. De verzendkosten zijn vaak gratis bij een besteding vanaf €50 of €100 waar je al snel aan zit als je wat spullen nodig hebt. Sommige winkels hebben ook meerdere afhaallocaties door het hele land waardoor je ook voor minder grote bestellingen gratis kan afhalen.
Oftewel: inventariseren wat je nodig hebt en dan bepalen of je (toevallig) op 1 plek alles kan bestellen of dat het misschien (zelfs incl verzendkosten) voordeliger is om bij meerdere winkels te bestellen.

Naast de reeds genoemde voorbeelden (zoals https://benem.nl/) kan https://www.installand.nl/ ook interessant zijn.

• LinuZZ
- afsluiters
- vuil/magneetfilters
- sanitair verdelers
- anti trilblokken
- etc.

Tips zijn welkom! _/-\o_
Ik ben niet voor de one-stop-shop gegaan omdat ik nogal wat verschillende spullen wilde hebben en ik niet een shop kon vinden waar ze alles wat ik wilde hebben hadden voor een normale prijs (ik heb verschillen van factor 2-4 gezien)

Ik heb de meeste knelkoppelingen besteld bij fitting-shop.nl. ik vond de zoek /filter mogelijkheden voor de koppelingen op de webshop echt fenomenaal. Daarnaast hadden ze een uitlopende serie met spullen waar ik veel van kon gebruiken.

Verder heb ik wat spul besteld bij heima24.de, cvkoopjes, badkamerwinkel.nl, cv sanitair koning en Installatievakwinkel.nl en verwacht ik ook nog wel een keer Warmteservice binnen te moeten lopen als de warmtepomp er straks echt is.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[...]

Dan verkopen ze niks, dan is het echt alleen advies :)
Althans sommige hebben volgens mij stiekem aandelen in Panasonic :P

Er zijn ook wel goede adviseurs hoor!
Maar betreft verduurzaming, nee nog niet echt vaak tegengekomen.

Wij hebben een pand met warmtepompen, daar heeft een advies bureau hele kleine radiatoren geadviseerd want hele goede isolatie etc…
Bla, bla, bla… (andere partij heeft dat allemaal aangepast)
Puntje bij paaltje; installatie staat nu met de cv backup gewoon nog steeds op 60+ graden, anders krijgen de bewoners het niet warm… Maar wel energie label A… Lekker duurzaam! _O-

• Dylantje2

Dylantje2

[...]

Dat zegt dan genoeg..

Maar dan zullen ze minder partijdig zijn...
En mss ook andere voorlichting geven.

Links of rechts om...
NL staat in brand.
Geen materiaal
geen mensen
Inflatie...
En wetten aangenomen om duurzaam te worden
Een visie had 10 jaar geleden dit redelijk kunnen voorkomen.
In Italië op vakantie geweest.

Biertje 0.5 liter €3
Eten normale prijzen
Tanken 1.80 diesel
enz enz

Waarom is bij ons alles zoveel duurder?
En onze inflatie bij hoogste van europa?

Ik wou dat ik 3 jaar geleden 5 pompen had gekocht.
[ ik denk dat ik dan nu iets verdient had ]
Waar is Samson nu, die zei, de markt lost het allemaal wel op?
En er blijft maar iemand lachen... |:( |:(

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:01

Rzaan

Altijd zoekende

Dylantje2 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:40:

Biertje 0.5 liter €3
Eten normale prijzen
Tanken 1.80 diesel
enz enz

Waarom is bij ons alles zoveel duurder?
En onze inflatie bij hoogste van europa?
Omdat Italianen niet allemaal belasting betalen.
Dat is één van de redenen dat ze in zwaar weer zitten.

Daarnaast zijn de loonkosten een stuk lager dan in Nederland, dus hoef je dat ook minder door te berekenen in je product.

Nederland is een gewone middenmoot voor wat betreft inflatie.
8.55%

Belgie 9.65%
Griekenland 12.09%
Oostenrijk 8.67%
Polen 15.57%
Portugal 8.73%
Spanje 10.22%
Tsjechië 17.19%

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:10

martijn v o

Certified by Enphase.

En een veel grotere staatsschuld.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• AMARONE
Oke, net een bericht gehad van een installateur..
- levertijd zo'n 1,5 jaar
- berekening zal gemaakt moeten worden voor de houten vloer + boilervat of dit mogelijk is qua draagkracht
- ivm een monument via het dak lastig maar dan een monoblock in de tuin (tuintje van 15m2 dus dat is zonde), dan liever een splitunit op het dak van de uitbouw.

Het volgende gaf weer weinig vertrouwen: 'Daarnaast ben ik benieuwd naar het afgifte systeem van de woning. Een warmtepomp systeem met radiatoren gaat namelijk niet werken. Er zal dus in de woning vloerverwarming moeten zijn / LTV convectoren.'

Is dit puur de onbekendheid want icm radiatoren moet gewoon goed mogelijk zijn als ik het internet afstruin?

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:06

Superbeagle

Always smile

@AMARONE Ja, wp icm radiatoren is idd goed mogelijk, mits je radiatoren bij warmtepompvriendelijke temperaturen voldoende afgiftevermogen hebben in hartje winter. Is hier al vaker voorbij gekomen.

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:12
DutchWing schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:13:
[...]

Dan heb je wel een hele goedkope vloerverwarming erbij!
Kale materiaalprijs van de installatiematerialen last time I checked. De onvermijdelijke integrale onderdelen zoals vloerisolatie, dekvloer en afwerkvloer niet meegerekend. Dan is het natuurlijk een heel ander verhaal. Ik wilde gewoon het punt maken dat een hybride (laten) installeren onnodig is als je de stap naar full-electric direct kan maken.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• AMARONE
Superbeagle schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:22:
@AMARONE Ja, wp icm radiatoren is idd goed mogelijk, mits je radiatoren bij warmtepompvriendelijke temperaturen voldoende afgiftevermogen hebben in hartje winter. Is hier al vaker voorbij gekomen.
Ja, maar bijzonder dat zo'n installateur eigenlijk eist dat er vloerverwarming moet liggen. Dat gaat niets worden bij diegene.

Merk wel echt dat mijn hoop vervlogen is om in december al een warmtepomp te installeren :O

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

AMARONE schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:12:
Oke, net een bericht gehad van een installateur..
- levertijd zo'n 1,5 jaar
- berekening zal gemaakt moeten worden voor de houten vloer + boilervat of dit mogelijk is qua draagkracht
- ivm een monument via het dak lastig maar dan een monoblock in de tuin (tuintje van 15m2 dus dat is zonde), dan liever een splitunit op het dak van de uitbouw.

Het volgende gaf weer weinig vertrouwen: 'Daarnaast ben ik benieuwd naar het afgifte systeem van de woning. Een warmtepomp systeem met radiatoren gaat namelijk niet werken. Er zal dus in de woning vloerverwarming moeten zijn / LTV convectoren.'

Is dit puur de onbekendheid want icm radiatoren moet gewoon goed mogelijk zijn als ik het internet afstruin?
Vloerverwarming is plug en play zeg ik altijd.
Radiatoren is vaak even uitzoeken qua vermogen en hoe en wat… Maar gewoon prima te doen, alleen dat kost moeite.

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

AMARONE schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:33:
[...]

Ja, maar bijzonder dat zo'n installateur eigenlijk eist dat er vloerverwarming moet liggen. Dat gaat niets worden bij diegene.

Merk wel echt dat mijn hoop vervlogen is om in december al een warmtepomp te installeren :O
Geef de moed niet op. Reken zelf maar uit of wat je nu hebt hangen aan radiatoren voldoet, dan weet je waar je aan toe bent.

• CurlyMo
AMARONE schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:33:
[...]

Laat die installateur maar hier langskomen ;)

• flippy
  • Niet online

flippy

CurlyMo schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:17:
[...]

Laat die installateur maar hier langskomen ;)
Laat die installateur eens een natuurkundeboek lezen...

• CurlyMo
flippy schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:27:
[...]

Laat die installateur eens een natuurkundeboek lezen...
Kan die ook doen bij mij op de bank :)

• format5
Toch snap ik goed dat veel installateurs zeggen dat het met radiatoren niet gaat werken.
In veel gevallen is het namelijk ook niet wenselijk icm alleen radiatoren.

Bij veel woningen zijn de radiatoren berkend op een hoge Ta van tot wel 70+
Temperaturen die een WP vaak niet kan, en welke je ook niet zou moeten willen ivm de COP (maar willen is een keuze).

Zonder lage temperatuur radiatoren (al dan niet door T33 radiatoren of andere (voor CV) overgedimensioneerde radiatoren) kan het best wel eens lastig worden voldoende afgifte te kunnen creeeren om de boel mee warm te houden.

Ik snap best dat een installateur daar zijn vingers niet aan wil "branden" en daarom LTV radiatoren of vloerverwarming "eist"

LET OP! Ik zeg dus niet dat het niet kan werken. Er zijn er hier genoeg die het werkend hebben.
Ik zeg alleen dat het een risico voor een installateur kan zijn, en je als klant ook op zo laag mogelijke (en dus nog goed werkende) temperatuur moet willen verwarmen.

[ Voor 15% gewijzigd door format5 op 02-08-2022 14:42 ]

• CurlyMo
@format5 Dan neem je dat toch mee in je advies / offerte.

Ja, we willen wel deze WP plaatsen, maar het is dan wel voorwaardelijk dat we een X aantal radiatoren vervangen voor deze meerprijs.

• format5
@CurlyMo dat is uiteraard geen probleem wat mij betreft. Maar ik zie de bui al hangen dat er vervolgens mensen hier komen klagen dat ze een offerte hebben met gestelde randvoorwaarden ;)

Ik snap dat als je besloten hebt een behoorlijk bedrag te willen investeren het niet leuk is te horen te krijgen dat er nog meer geinvesteerd moet worden.

Maar zonder of een goede transmissie berekingen icm een afgifte berekening of zonder een goede praktijktest kan een installateur natuurlijk moeilijk garanties geven.
Dat ze daarom de reeds bewezen paden kiezen snap ik wel.
Immers kan er in het contract mooi staan dat er vloerverwarming moet komen, de klant besluit dat niet te doen/uit te stellen. Er komt een koude winter, en je raad wel wie er op dat moment fout is in de wandelgangen, niet de klant welke het geld er niet aan uit wou/kon geven.

• flippy
  • Niet online

flippy

format5 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 14:40:
Toch snap ik goed dat veel installateurs zeggen dat het met radiatoren niet gaat werken.
In veel gevallen is het namelijk ook niet wenselijk icm alleen radiatoren.

Bij veel woningen zijn de radiatoren berkend op een hoge Ta van tot wel 70+
Temperaturen die een WP vaak niet kan, en welke je ook niet zou moeten willen ivm de COP (maar willen is een keuze).

Zonder lage temperatuur radiatoren (al dan niet door T33 radiatoren of andere (voor CV) overgedimensioneerde radiatoren) kan het best wel eens lastig worden voldoende afgifte te kunnen creeeren om de boel mee warm te houden.

Ik snap best dat een installateur daar zijn vingers niet aan wil "branden" en daarom LTV radiatoren of vloerverwarming "eist"

LET OP! Ik zeg dus niet dat het niet kan werken. Er zijn er hier genoeg die het werkend hebben.
Ik zeg alleen dat het een risico voor een installateur kan zijn, en je als klant ook op zo laag mogelijke (en dus nog goed werkende) temperatuur moet willen verwarmen.
bijna, de 70 graden komt simpelweg vanwege 2 factoren. 1e factor is dat een CV ketel standaard fabriek af word ingesteld op 70 en door de installateur niet word bijgesteld. die smijten hem tegen de muur en zijn weg naar de volgende. 2e factor is iets lastiger maar komt door de nederlander zelf. wij zijn getraind dat een CV het binnen een half uur warm te stoken moet zijn. dus dat doen we met hoge temperaturen en relatief grote radiatoren. men berekent het dus op een sttokgedrag van 1 uur, niet 24 wat een WP doet. immers gaat het om de totale afgifte over 24h, en dat is maar een fractie van het maximale vermogen. als je met een CV op 1 dag 30kW nodig hebt en die doet het met 70 graden is die zo klaar. 2~3 runs van een half uurtje en klaar. bij 40 graden water of minder kan je nog steeds die 30kW in je huis krijgen maar dan moet hij gewoon 12 uur of meer lopen, dus dat vereist een ander thermostaatgedrag, niet andere radiatoren.

dat er word gestookt op 70+ wil niet zeggen dat het huis 70+ nodig heeft.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02:15
@flippy Jouw uitleg is zo geniaal, ik denk dat een "normale" installateur hieraan voldoende heeft, niet nodig om een natuurkunde boek te lezen (wat de gemiddelde installateur sowieso niet snapt).

En het verschil tussen kW en kWh interesseert hem ook niet (en jou blijkbaar ook niet).

[ Voor 18% gewijzigd door dunklefaser op 02-08-2022 17:57 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• format5
flippy schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 14:55:
[...]

bijna, de 70 graden komt simpelweg vanwege 2 factoren. 1e factor is dat een CV ketel standaard fabriek af word ingesteld op 70 en door de installateur niet word bijgesteld. die smijten hem tegen de muur en zijn weg naar de volgende. 2e factor is iets lastiger maar komt door de nederlander zelf. wij zijn getraind dat een CV het binnen een half uur warm te stoken moet zijn. dus dat doen we met hoge temperaturen en relatief grote radiatoren. men berekent het dus op een sttokgedrag van 1 uur, niet 24 wat een WP doet. immers gaat het om de totale afgifte over 24h, en dat is maar een fractie van het maximale vermogen. als je met een CV op 1 dag 30kW nodig hebt en die doet het met 70 graden is die zo klaar. 2~3 runs van een half uurtje en klaar. bij 40 graden water of minder kan je nog steeds die 30kW in je huis krijgen maar dan moet hij gewoon 12 uur of meer lopen, dus dat vereist een ander thermostaatgedrag, niet andere radiatoren.
Wat je zegt klopt, maar je moet nog steeds binnen een bestek van max 24 uur voldoende afgifte kunnen creeeren.
Stel (waarden zijn compleet fictief)
Een ruimte heeft 1Kw verlies per uur
Als je radiatoren op 40 graden 800w per uur kunnen leveren kom je te kort. Je moet dan je afgifte verhogen, of door andere radiatoren of vloerverwarming (misschien zelfs beiden en misschien zelfs nog wel want/plafond verwarming).

Maar nogmaals, ik zeg echt niet dat het niet met radiatoren kan werken, ik zeg alleen wel te begrijpen waarom een installateur voorzichtig is en zijn vingers er misschien niet aan wil branden.
En ik zeg dat je afgifte bij zo reeel laag mogelijke temperaturen moet kloppen bij je verlies.

En mijn huis werd "vroegah" ook op 70 verwarmd inderdaad, maar daar ben ik zelf in gaan aanpassen.
Eerst alleen T22 en T33 radiatoren, hiermee had ik nog steeds 50 graden bij -10 nodig waarbij de ketel bijna 24uur lang laag brande.Toen naar overal vloerverwarming, en in eens was Ta40 voldoende geworden.

(Puur ter vermaak van de lezers:
En nog meer vroegah bij de vorige bewoner... Voordat ik de sere isoleerde meteen bij aankoop.
Er was een 45Kw CV ketel welke 24 uur aan moest zijn op vollast om de woning bij -5 buiten niet beneden de 16 graden af te laten koelen... )

[ Voor 14% gewijzigd door format5 op 02-08-2022 15:23 ]

• flippy
  • Niet online

flippy

format5 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:18:
[...]

Wat je zegt klopt, maar je moet nog steeds binnen een bestek van max 24 uur voldoende afgifte kunnen creeeren.
Stel (waarden zijn compleet fictief)
Een ruimte heeft 1Kw verlies per uur
Als je radiatoren op 40 graden 800w per uur kunnen leveren kom je te kort. Je moet dan je afgifte verhogen, of door andere radiatoren of vloerverwarming (misschien zelfs beiden en misschien zelfs nog wel want/plafond verwarming).

Maar nogmaals, ik zeg echt niet dat het niet met radiatoren kan werken, ik zeg alleen wel te begrijpen waarom een installateur voorzichtig is en zijn vingers er misschien niet aan wil branden.
En ik zeg dat je afgifte bij zo reeel laag mogelijke temperaturen moet kloppen bij je verlies.

En mijn huis werd "vroegah" ook op 70 verwarmd inderdaad, maar daar ben ik zelf in gaan aanpassen.
Eerst alleen T22 en T33 radiatoren, hiermee had ik nog steeds 50 graden bij -10 nodig waarbij de ketel bijna 24uur lang laag brande.Toen naar overal vloerverwarming, en in eens was Ta40 voldoende geworden.
als je nog steeds zulke temperaturen nodig hebt zou ik eerst eens je radiatoren goed aansluiten en de pompsnelheid hoger zetten om die deltat omlaag te krijgen.... ;)

• format5
flippy schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:22:
[...]

als je nog steeds zulke temperaturen nodig hebt zou ik eerst eens je radiatoren goed aansluiten en de pompsnelheid hoger zetten om die deltat omlaag te krijgen.... ;)
Pompsnelheid stond destijds al maximaal en de radiatoren waren goed aangesloten en redelijk ingeregeld.
Probleem zat echt meer in de capaciteit. 220m2 vloerverwarming tegenover een paar radiatoren is natuurlijk geen vergelijk. Vandaar dat ik ook zeg dat (volgens mijn mening) naar de afgifte icm het verlies gekeken moet worden. Aldanniet door rekenen of praktijk testen.

Tegenwoordig heb ik dat gelukkig niet meer nodig :D

[ Voor 11% gewijzigd door format5 op 02-08-2022 15:27 ]

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

format5 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 14:48:
@CurlyMo dat is uiteraard geen probleem wat mij betreft. Maar ik zie de bui al hangen dat er vervolgens mensen hier komen klagen dat ze een offerte hebben met gestelde randvoorwaarden ;)

Ik snap dat als je besloten hebt een behoorlijk bedrag te willen investeren het niet leuk is te horen te krijgen dat er nog meer geinvesteerd moet worden.

Maar zonder of een goede transmissie berekingen icm een afgifte berekening of zonder een goede praktijktest kan een installateur natuurlijk moeilijk garanties geven.
Dat ze daarom de reeds bewezen paden kiezen snap ik wel.
Immers kan er in het contract mooi staan dat er vloerverwarming moet komen, de klant besluit dat niet te doen/uit te stellen. Er komt een koude winter, en je raad wel wie er op dat moment fout is in de wandelgangen, niet de klant welke het geld er niet aan uit wou/kon geven.
Er zitten nu toch ook al voorwaarden in? Namelijk LT-afgifte zoals vvw, fancoils, etc.

Of je die LT-afgifte nou bereikt met eerdergenoemde afgifte apparaten of door het afgifteoppervlakte van de radiatoren te vergroten, het zal voor een wp worst wezen. Ik durf zelf te wedden dat een paar flinke T22’s en T33’s of zelfs kolommen goedkoper zijn.

En een transmissie- en afgifteberekening hoort toch ook bij het werk van een installateur? Met de vele gratis online tools kom je al een heel eind, al is het indicatief. Los van de paar Tweakers hier kun je dat niet verwachten van de gemiddelde consument.

• format5
Superbeagle schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:46:
[...]

Er zitten nu toch ook al voorwaarden in? Namelijk LT-afgifte zoals vvw, fancoils, etc.

Of je die LT-afgifte nou bereikt met eerdergenoemde afgifte apparaten of door het afgifteoppervlakte van de radiatoren te vergroten, het zal voor een wp worst wezen. Ik durf zelf te wedden dat een paar flinke T22’s en T33’s of zelfs kolommen goedkoper zijn.

En een transmissie- en afgifteberekening hoort toch ook bij het werk van een installateur? Met de vele gratis online tools kom je al een heel eind, al is het indicatief. Los van de paar Tweakers hier kun je dat niet verwachten van de gemiddelde consument.
Ik zeg ook niet hoe je die afgifte moet krijgen, ik zeg alleen dat je voldoende afgifte moet hebben, ongeacht de manier waarop ;) En dat ik snap dat een installateur dat als voorwaarde stelt om er zelf gene slechte naam door te krijgen als je afgifte niet op orde zou zijn.

Dat de berekeningen er bij horen ben ik met je eens ja, maar ik denk dat jij het er ook wel mee eens bent dat de meeste (volgens mijn ervaring dan) installateurs dat echt niet doen en terugvallen op voor hen reeds bewezen paden, en dan hebben we het nog niet eens over de wildgroei aan cowboys die alleen maar willen innen en maar lukraak wat neer zetten en weer vertrekken.

• Adriaan71
flippy schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:22:
[...]

Dan ben ik wel benieuwd hoe je deze kamer gaat warm houden met lage Ta.

Hangen 3 radiatoren

1x 2,4mtr x 0,5 x t22 leveren bij 70/55 2,7kw en bij 35/30 0,51kw .
2x 1,60mtr x 0,3 x t33 lever bij 70/55 1,9kw en bij 35/30 0,35kw

Die 3 radiatoren leveren bij elkaar 6,5kw. en woonkamer is goed warm te houden zo.

Bij ta 35/30 blijft er 1,21kw over. Dat is maar 19%.

In mijn beleving blijft er nog geen 20% over van vermogen om de kamer warm te houden. Ik kan je vertellen dat die kamer echt niet warm is als het buiten vriest.

Bij Ta 40/35 stijgt het totale vermogen naar 1,96kw
Bij TA45/40 stijgt het totale vermogen naar 2,87kw.

Dus hoe wil je dat doen als ik vragen mag.

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@format5 Waar ik moeite mee heb is dat een installateur wel als voorwaarde kan stellen dat iemand vvw of fancoils moet hebben, waar je sowieso moet berekenen of het uitkomt met het warmteverlies, maar niet de moeite neemt om mensen erop te wijzen dat het mogelijk ook kan met radiatoren met diezelfde berekening.

Ik wijt dat ook aan (het gebrek aan) lobby van de radiatorboeren.

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@Adriaan71 Voor die paar dagen dat het -10 is verhoog je de Ta of je warmt bij met COP 1. Ik zie het probleem niet zo.

• flippy
  • Niet online

flippy

Adriaan71 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:57:
[...]

Dan ben ik wel benieuwd hoe je deze kamer gaat warm houden met lage Ta.

Hangen 3 radiatoren

1x 2,4mtr x 0,5 x t22 leveren bij 70/55 2,7kw en bij 35/30 0,51kw .
2x 1,60mtr x 0,3 x t33 lever bij 70/55 1,9kw en bij 35/30 0,35kw

Die 3 radiatoren leveren bij elkaar 6,5kw. en woonkamer is goed warm te houden zo.

Bij ta 35/30 blijft er 1,21kw over. Dat is maar 19%.

In mijn beleving blijft er nog geen 20% over van vermogen om de kamer warm te houden. Ik kan je vertellen dat die kamer echt niet warm is als het buiten vriest.

Bij Ta 40/35 stijgt het totale vermogen naar 1,96kw
Bij TA45/40 stijgt het totale vermogen naar 2,87kw.

Dus hoe wil je dat doen als ik vragen mag.
Laat mij eens zien waneer het voor het laatst 24+ uur lang -10 is geweest in nederland....

• format5
flippy schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:05:
[...]

Laat mij eens zien waneer het voor het laatst 24+ uur lang -10 is geweest in nederland....
-10 zou ik zo niet weten, maar 9-2-2021 was hier (regio eindhoven) het etmaal gemiddelde -6,4 tegen de gevel aan. En de paar dagen daarop volgen waren marginaal warmer.

Maar omdat het niet vaak voor komt, moeten we er dan maar meteen niet meer mee rekenen?
Ik vind het zelf nog steeds verstandig te rekeken met -10.

• format5
Superbeagle schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:00:
@format5 Waar ik moeite mee heb is dat een installateur wel als voorwaarde kan stellen dat iemand vvw of fancoils moet hebben, waar je sowieso moet berekenen of het uitkomt met het warmteverlies, maar niet de moeite neemt om mensen erop te wijzen dat het mogelijk ook kan met radiatoren met diezelfde berekening.

Daar ben ik het wel mee eens ja.
Een dergelijke stelling moet goed onderbouwd zijn, is dat niet zo zou ik weg rennen bij de betreffende installateur.

• Adriaan71

Dus dan denk je die 80% die je tekort kom dat je alles als eerder warm hou.

Dus eigenlijk alle mensen met een radiator en een cv ketel hebben geen warmtepomp nodig. Gewoon Ta 35 zetten en pomp 24 uur per dag draaien en klaar.

Ik zou dan geen pomp kopen en niks doen als dit het goede ei is.

Gaat heel veel gas schelen als je zo gaat draaien.

80% minder afgifte en je huis warm houden. Dat geloof jezelf.

• dunklefaser
@flippy Het is ongeveer 10 jaar geleden op 3/4 februari 2012:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_vEwYhfPmDX-bkuZmNY4pxcsiok=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5Vj5iOCwOfmmjwxGuiBfCG1U.jpg?f=user_large
gemiddeld in Wijchen -8,9 °C - YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Adriaan71
flippy schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:05:
[...]

Kan je zeggen dat het al eerder koud is dan bij -10. Die gaf ik als fictief op.

Maar ik hoef jouw niet uit te leggen als je 80% minder vermogen hebt als afgifte dat het niet goed gaat komen met je huis warm te houden.

Anders heb ik je toch verkeerd ingeschat.

• Adriaan71
format5 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:08:
[...]

-10 zou ik zo niet weten, maar 9-2-2021 was hier (regio eindhoven) het etmaal gemiddelde -6,4 tegen de gevel aan. En de paar dagen daarop volgen waren marginaal warmer.

Maar omdat het niet vaak voor komt, moeten we er dan maar meteen niet meer mee rekenen?
De punt dat je je huis al niet meer warm houd komt veel eerder. Je mist 80% af giften in je systeem als je van Ta 75 naar Ta 35 gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Adriaan71 op 02-08-2022 16:35 ]

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@Adriaan71 Je moet niet enkel naar de afgifte kijken, maar icm met het warmteverlies van de woning bij een bepaalde buitentemperatuur. En die twee zaken op elkaar afstemmen.

En de Ta op 35 met een ketel is precies wat enkele Tweakers hier gedaan hebben om ‘droog te zwemmen’ voor de overstap naar een wp.

Je kunt je woning prima verwarmen met een ketel en enkel radiatoren op een Ta van 35 graden. Enkel is een wp op lange termijn uit kostenoogpunt voordeliger met het huidige en toekomstige energiebeleid van de overheid.

• dunklefaser
Als ervaringsdeskundige kan ik vertellen dat uit het plaatje hierboven af te leiden is dat
het gemiddelde vermogen op 4 februari 2012 - dus na de koudste nacht van de afgelopen decennia -
max. 5,1 kW was (rendement ca. 95% b.w. - cv-ketel max. aanvoer ca. 45°C)
- Niemand van de familie (4 personen) heeft toen over te lage kamertemperaturen geklaagd.
Ondertussen is de gemiddelde aanvoertemperatuur door diverse tweaks met ca. 10 K verlaagd.
Hier oude vloerverwarming als bijverwarming ontworpen + gebooste JAGA's en "grotere" radiatoren,
works4me.

[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 02-08-2022 17:12 ]

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01:16
Je hoeft je niet aan die "magische" grens van Ta35/Tr30 te houden. Je kan naar hogere waardes gaan, waardoor de afgifte op radiatoren iets beter wordt, dit gaat wel ten koste van de COP, maar je kan een rekensom maken tot welke COP het voor jou nog acceptabel is om mee te verwarmen. Dan kan je later nog je afgifte optimaliseren om met een lagere aanvoer te gaan werken. Voor mij zou COP2 al voldoende zijn om van het gas af te komen.

• Adriaan71
il-Principe schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:48:
Je hoeft je niet aan die "magische" grens van Ta35/Tr30 te houden. Je kan naar hogere waardes gaan, waardoor de afgifte op radiatoren iets beter wordt, dit gaat wel ten koste van de COP, maar je kan een rekensom maken tot welke COP het voor jou nog acceptabel is om mee te verwarmen. Dan kan je later nog je afgifte optimaliseren om met een lagere aanvoer te gaan werken. Voor mij zou COP2 al voldoende zijn om van het gas af te komen.
Tja je kan ook een Vaillant aroTHERM plus neerzetten. Die knalt er gewoon 75 graden uit. Hoef je helemaal niks te doen.

Het ging erom dat je niks hoeft aan te passen aan bestaande radiatoren bij lage temperatuur.

En dat de temperatuur omhoog kan snap ik ook wel.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:50
@Adriaan71
Hier gewoon nageisoleerd en 1 radiator van t10 naar t22
In jaren 70 woning
45/40 is voldoende voor -10

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Adriaan71 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:54:
[...]
Het ging erom dat je niks hoeft aan te passen aan bestaande radiatoren bij lage temperatuur.
Daar gaat het niet om en is niet realistisch. Waar het om gaat is dat als je toch iets aan je afgifte moet aanpassen er heel snel wordt geroepen dat je perse een vvw moet laten plaatsen en er niet eens wordt gekeken of het opwaarderen van de radiatoren überhaupt tot de mogelijkheden behoort.

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]

ik zeg niet dat we -10 moeten laten vallen maar we moeten rieel blijven over de temperaturen waar we over praten en hoe lang die duren.
Adriaan71 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:28:
[...]
De punt dat je je huis al niet meer warm houd komt veel eerder. Je mist 80% af giften in je systeem als je van Ta 75 naar Ta 35 gaat.
wie zegt dat je die 100% uberhaupt nodig heeft? niet vergeten waarop het afgiftesysteem in nederlandse woningen op is berekend. als die 100% ook maar enigsinds klopt kan geen enkel huis in nederland met radiatoren op een WP ongeacht de omstandigheden....

als je het tot een daggemiddelde van -5 haalt met 35 graden op je radiator dan zet je de stooklijn dus naar 40 of zo als je met 35 niet uitkomt als het die terrorwinter word met 3 dagen -10 en een zuidwester, of nog erger: 45 graden. voor die dag des doods zal je COP je ook een worst zijn. dat staat totaal niet in vergelijking met de rest van het jaar/decennia. dus als een installateur/adviseur/verkoper met een WP aan komt waaien met een WP die op 65 graden of hoger moet stoken snapt die het gewoon niet.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 02-08-2022 17:08 ]

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

[...]

Dat heb ik al eens opgezocht in het L/L topic. Het was exact 25 jaar geleden dat de etmaalgemiddelde temperatuur in NL lager was dan -10.

Superbeagle in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

• Adriaan71
Links om of rechts om. Er zijn aanpassingen nodig voor je afgifte. Na isoleren of temperatuur omhoog.

Ongeacht wat en hoe dat iedereen doet moet hij zelf weten.

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01:16
Adriaan71 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:54:
[...]

Tja je kan ook een Vaillant aroTHERM plus neerzetten. Die knalt er gewoon 75 graden uit. Hoef je helemaal niks te doen.

En dat de temperatuur omhoog kan snap ik ook wel.
In mijn geval zou ik (zeer waarschijnlijk) met 45/35 in een keer kunnen switchen van CV naar WP, zonder iets aan te passen aan mijn radiatoren. Misschien kan ik zelfs lager, maar ik krijg mijn CV niet stabiel bij lage temperaturen. Maar dan moet een installateur niet meteen zeggen dat een WP niet kan omdat het alleen radiatoren zijn.

• flippy
  • Niet online

flippy

Adriaan71 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 17:13:
Links om of rechts om. Er zijn aanpassingen nodig voor je afgifte. Na isoleren of temperatuur omhoog.

Ongeacht wat en hoe dat iedereen doet moet hij zelf weten.
98% van de tijd is het alleen maar een kwestie van de bestaande radiatoren goed aansluiten en in een klein deel daarvan moet er mogelijk eens ergens een radiatortje een upgrade krijgen naar een T33 of zo. niks bijzonders en radiators vervangen is in verreweg de meeste gevallen niet nodig, meer een stukje laaghangend fruit om de temperatuur omlaag te krijgen. isolatie heeft er ook niks mee te maken of je wel of geen WP kan installeren, het zegt alleen iets over je verbruik.

[ Voor 21% gewijzigd door flippy op 02-08-2022 17:25 ]

• Adriaan71
il-Principe schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 17:17:
[...]

In mijn geval zou ik (zeer waarschijnlijk) met 45/35 in een keer kunnen switchen van CV naar WP, zonder iets aan te passen aan mijn radiatoren. Misschien kan ik zelfs lager, maar ik krijg mijn CV niet stabiel bij lage temperaturen. Maar dan moet een installateur niet meteen zeggen dat een WP niet kan omdat het alleen radiatoren zijn.
Met een hybride installatie kan altijd een warmtepomp icm cv ketels. Wat de een tekort komt kan de ander aanvullen of over nemen.

• Adriaan71
flippy schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 17:20:
[...]

98% van de tijd is het alleen maar een kwestie van de bestaande radiatoren goed aansluiten en in een klein deel daarvan moet er mogelijk eens ergens een radiatortje een upgrade krijgen naar een T33 of zo. niks bijzonders en radiators vervangen is in verreweg de meeste gevallen niet nodig, meer een stukje laaghangend fruit om de temperatuur omlaag te krijgen. isolatie heeft er ook niks mee te maken of je wel of geen WP kan installeren, het zegt alleen iets over je verbruik.
Maar dan moet je toch je afgifte aanpassen. Of heet dat upgrade. :)

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Deels ook te danken aan de warmtepomp fabrikanten welke de focus op vloerverwarming leggen.

• flippy
  • Niet online

flippy

Adriaan71 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 17:28:
[...]

Maar dan moet je toch je afgifte aanpassen. Of heet dat upgrade. :)
lees nu eens wat er staat. de afgifte hangt er wel maar is in extreem veel huizen verkeerd aangesloten (toevoer en retour op zelfde zijde) en dat word gecompenseerd door op zulke idiote temperaturen te stoken. als men begint niet met upgraden maar gewoon de radiator/afgiftesysteem te fatsoeneren zodat je daadwerkelijk alles gebruikt wat je hebt hangen ben je er in vrijwel elk huis wel. het is dus niet upgraden maar repareren. als je onder het motto "we zijn toch bezig" meteen de hoofdradiatoren in de woonkamer wilt meepakken staat je dat vrij, het is echter geen eis of verplichting.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 02-08-2022 17:36 ]

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

flippy schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 17:20:
[...]

Als ik de berekeningen erbij pak krijg ik uit een:
Type: 33
Lengte: 3000 mm.
Hoogte: 500 mm.
Toch echt maar 1,08kW
Zijn die berekeningen dan zo schreef op de praktijk of…?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GO96CHqfiZ4rf0LhdEBQ2MsYkEI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/45l1R7BM0cn71Yn1jQERumi4.jpg?f=fotoalbum_large

• flippy
  • Niet online

flippy

DutchWing schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 17:36:
[...]

Toch echt maar 1,08kW
[Afbeelding]
zet eens een straalkachel van 1 kW in die kamer en laat die eens aan voor 24 uur.

en dan nog. als het de winter des doods is met -10 dan druk je toch 40 graden door dat ding? die WP gaat wel tot 55 of zo. dus je hebt zat marge voor het einde der tijden...

o ja, een dt van 3 graden is iets rieeler als je beetje volume pompt. O-)

en ja, die berekeningen zijn vrij scheef want je hebt nog altijd een paar honderd ton aan buffer. dat is waar je warmte in gaat zitten. dat zie je ook in het verbruik. als het 1 dag koud is zie je pas de dag erna de WP harder werken. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 02-08-2022 17:41 ]

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

DutchWing schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 17:36:
[...]

Toch echt maar 1,08kW
[Afbeelding]
En laat je dat vermogen nou net nodig hebben bij -10, iets wat tegenwoordig nauwelijks meer voorkomt.
Sowieso is een afgifte bekijken los van een warmteverlies niet zo zinvol.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

flippy schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 17:39:
[...]

zet eens een straalkachel van 1 kW in die kamer en laat die eens aan voor 24 uur.

en dan nog. als het de winter des doods is met -10 dan druk je toch 40 graden door dat ding? die WP gaat wel tot 55 of zo. dus je hebt zat marge voor het einde der tijden...

o ja, een dt van 3 graden is iets rieeler als je beetje volume pompt. O-)

en ja, die berekeningen zijn vrij scheef want je hebt nog altijd een paar honderd ton aan buffer. dat is waar je warmte in gaat zitten. dat zie je ook in het verbruik. als het 1 dag koud is zie je pas de dag erna de WP harder werken. ;)
Ja ik begrijp dat je alleen je verliezen hoeft te compenseren.

Ja ik was dat ook van plan want bij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wILrc4kApREQ496oINkljeorNN4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AsiPCeS4ByFNiRTPeMkNZTAL.jpg?f=fotoalbum_large
Alleen probeer liefst mijn COP zo hoog mogelijk te houden.

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 05-11 14:05
Het verschilt natuurlijk per woning en bewoner. Ik heb hier in huis eerst de aansluiting van de vloerverwarming mengverdeler aangepast om op lage temperaturen mee te kunnen verwarmen met de CV ketel en vervolgens ervaren dat de temperatuur in de slaapkamers boven met alleen radiatoren (T22) achterblijft als het gaat vriezen buiten.

Vervolgens berekeningen gemaakt wat de afgifte is van die radiatoren en wat een T33 variant zou doen, en in combinatie van een warmte verlies berekening van die kamers uitgekomen op een stooklijn met voldoende flow door de radiatoren die zou moeten werken.
(De temperatuur op de beneden verdieping 0.5oC hoger zetten scheelt veel, het betonnen plafond daar is de vloer voor de kamers boven en was een grote bijdrage aan de warmte in de kamers)

Een andere bewoner zou waarschijnlijk de stooklijn iets lager zetten omdat veel mensen de slaapkamers graag koud hebben (wij niet).

Aangezien een huis niet oneindig veel thermische massa heeft en mensen wel snel reageren op temperatuursverschillen ben ik niet van gemiddelde etmaal temperaturen uitgegaan voor vermogens berekeningen en om dan ook nog lekker te kunnen slapen heb ik de weer data van de afgelopen 40 jaar genomen van een KNMI weerstation in de buurt. Ik denk dat het weer onvoorspelbaar genoeg is om verder dan 10 jaar terug in de tijd te kijken.

In 1985 was hier in de buurt de koudste periode die significant lang duurde om last van te hebben als je WP te weinig vermogen had; maandag 7 Januari tot dinsdag 8 Januari was het hier gedurende zo'n 28 uur lang kouder dan -10oC met als koudste moment -20oC en de warmste momenten van die 48 uur was het -7oC.

Het is inderdaad een extreme, maar het komt dus voor dat het over een langere periode echt koud is en je WP heeft als hij krap gekozen is en vermogen te kort komt, ook niet het vermogen om in de periode daarna die ook koud is het tekort snel in te halen waardoor je echt een week lang een koud huis hebt.

WP dimensioneren op gemiddeld gasverbruik van 2020-2022 wat ik sommige mensen zie doen omdat: "Het toch niet meer koud wordt in de winter." gaat dan wel een keer op een teleurstelling uitlopen ben ik bang.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Pagina: 1 ... 136 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.