Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
tja die mensen de rest van de leven laten bijvullen schiet ook niet opRonald.42 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:54:
[...]
Expansievat lek en vol water en maar elke dag blijven bijvullen....
Je zult ze de kost moeten geven.
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 10:14 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Als je slangetje er los in doet kun je gewoon controleren, of op de grond laten uitlopen wat veel bij de grote installatie wordt gedaan is een andere optie.Adriaan71 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:37:
[...]
Ik heb het toch liever in de gaten als daar water uitkomt dan dat het stiekem wegloopt het riool in.
Dan is er toch iets goed fout als je richting de 3 bar gaat met een LTV verwarming waar je werkt op +/- 1,5 bar.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Een leek neem ik dat niet kwalijk, maar een vakman moet dat gewoon uitsluiten.Ronald.42 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 16:46:
[...]
Nee klopt, maar als dat verdwijnt door de overstort omdat de druk terstond oploopt zonder expansievat en niemand heeft dat in de gaten omdat ze zoeken naar een lek....
Maar er lekt niks...
Zelfs een expansievat van 1 jaar oud kan lek zijn, heb het zelfs meegemaakt… En collega’s ja maar ik heb hem gecontroleerd, tuurlijk jongen!
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Valt wel mee hahaThunderStorm schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:46:
[...]
Had je eigenlijk andersom moeten doen; eerst oefenen bij wat vage kennissen en dan echt goed bij jezelf aanleggen. Grapje.
Je vroeg paar posts terug nog om een foto van die 'gekke' kortsluiting tussen aanvoer/retour. Foto zie: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/72264994
Heb je enig idee waarvoor dit is gemaakt?
Kan verschillende redenen hebben, ik vermoed dat deze als een soort AVDO moet werken om doorstroming te garanderen, maar dan gewoon met een kortsluitleiding welke bijvoorbeeld 1/2 slag open gezet wordt.
Maar als je de afgifte beneden gewoon open staat, is deze overbodig en kan deze gewoon dicht blijven staan.
Verwijderd
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2022 18:11 ]
@ThunderStorm en anderen:
Misschien heb ik het mis hoor, maar wordt hier in enkele posts de term gesloten en open verder niet verkeerd om gebruikt?
- Verdeler met pomp die water van retour mengt met aanvoer en weer de vloer instuurt: open verdeler aka mengverdeler. Nodig bij > 40 aanvoer temperatuur, de pomp en thermostaatkraan zorgen ervoor dat je vloer niet te warm wordt.
- Verdeler waar aanvoer en retour helemaal gescheiden zijn: gesloten verdeler. Voor lage temperatuur verwarming met een WP.
Of zit ik 🙃?
[ Voor 12% gewijzigd door LeonTebbens op 29-07-2022 19:14 ]
WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021
De term open en gesloten verdeler klopt niet helemaal en kan soms meer verwarring geven.LeonTebbens schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 19:10:
[...]
Misschien heb ik het mis hoor, maar wordt hier in enkele posts de term gesloten en open verder niet verkeerd om gebruikt?
- Verdeler met pomp die water van retour mengt met aanvoer en weer de vloer instuurt: open verdeler aka mengverdeler. Nodig bij > 40 aanvoer temperatuur, de pomp en thermostaatkraan zorgen ervoor dat je vloer niet te warm wordt.
- Verdeler waar aanvoer en retour helemaal gescheiden zijn: gesloten verdeler. Voor lage temperatuur verwarming met een WP.
Of zit ik 🙃?
Want een gesloten verdeler heeft zijn eigen circuit, dus hydraulisch gesloten van de rest, dus een mengverdeler… Maar niet alle meng verdelers zijn gesloten.
Daarin tegen zijn wel alle open verdelers open, snap je de verwarring al.
Je hebt 3 type vloerverwarming verdelers:
1. Mengverdelers met pomp hydraulisch gescheiden.
2. Mengverdelers met pomp niet hydraulisch gescheiden.
3. Pomploze verdelers
Daarin heb je nog sub categories als:
Stadsverwarmingverdeler. (Speciaal voor stadsverwarming)
Laagtemperatuur verdeler (ook mengverdelers kunnen laagtemperatuur zijn, maar niet altijd geschikt voor een warmtepomp)
Verdelers welke gescheiden zijn doormiddel van een platenwisselaar (wordt ook wel eens gebruikt voor stadsverwarming, maar niet per sé)
[ Voor 10% gewijzigd door DutchWing op 29-07-2022 19:49 ]
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
ja, al moet je extra maatregelen treffen tegen resoneren zoals veren maar het blijft altijd iets om pas te doen als allerlaatste optie. ding gewoon ergens achterin de tuin dumpen is beste.Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 21:24:
Kan een monoblock waterpomp unit op een houten garage dak geplaatst worden?
[ Voor 18% gewijzigd door flippy op 29-07-2022 21:29 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Verwijderd
Ik heb voorkeur voor monoblock. Is een split dan lichter of trilt minder? En split maakt toch meer lawaai?
Ik heb het destijds gedaan met een Panasonic monoblock en geen centje pijn.Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 21:24:
Kan een monoblock waterpomp unit op een houten garage dak geplaatst worden?
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Ligt eraan hoe gevoelig je bent voor geluid. Veel hangt ook af van de constructie, en of het gaat meetrillen.Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 21:32:
Ik heb dus een houten garage(dak) aan mijn huis vast. Onder dat garage dak zit nu een kantoor ruimte. Als ik hem daar niet op kan zetten, vanwege te hoog gewicht of trillingen, dan moet dat mono block in de tuin, met lange leidingen.
Ik heb voorkeur voor monoblock. Is een split dan lichter of trilt minder? En split maakt toch meer lawaai?
Hier een monobloc op een houten garagedakje gezet:
Zwartoog in "Trillingen warmtepomp dempen"
(zie ook de rest van het topic).
Als hij draait, hoor je hem wel een beetje als je eronder staat. Echter, ik heb nog geen winter meegemaakt, dus kan daar niet veel over zeggen.
Alternatief: dak proberen, en als het niet lukt, verplaatsen naar de tuin? Hoe lang worden je leidingen dan?
maakt niet uit. geluid is evenveel.Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 21:32:
Ik heb dus een houten garage(dak) aan mijn huis vast. Onder dat garage dak zit nu een kantoor ruimte. Als ik hem daar niet op kan zetten, vanwege te hoog gewicht of trillingen, dan moet dat mono block in de tuin, met lange leidingen.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Volgens mij is 5 meter peanuts mits je goed geïsoleerde bodemleidingen gebruikt.Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 21:47:
5 meter naar de tuin, max
Er is inderdaad regelmatig spraakverwarring over deze twee typen. Wat ik begrepen heb (correct me if i'm wrong)LeonTebbens schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 19:10:
[...]
Of zit ik 🙃?
- open verdeler: Van binnen letterlijk open. Aanvoer en retour mengen mengen met elkaar. GEEN scheiding en GEEN pomp. Ziet er van buitenaf gesloten uit. (geen kraantjes etc)
- gesloten verdeler. Mengt actief aanvoer en retour om juiste temp aan de andere zijde van het gesloten systeem te krijgen. Dit is nog voor overgang van HT -> LT. Ziet er van buitenaf (vanwege de kraantjes etc) juist open uit.
Nogmaals; correct me if i'm wrong
Inderdaad, staat in bestelling, maar wanneer er geleverd gaat worden is nog onduidelijk, kan volgende maand zijn, maar ook volgend jaar. We gaan het zien.Grolsch schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 21:15:
[...]
Heb je hem al een keer besteld dan ondertussen?
Morgen wat aan de slag met afwatering en een betonnen verhoging maken waar hij op komt te staan, zodat hij met stuifsneeuw nog vrije ventilatie heeft en niet meteen in de sneeuw staat.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
in commericele en industriele opstellingen gaat het over soms honderden meters over daken of onder en over wegen door en soms door hele industrieterreinen. het is nog steeds de meest efficiente manier om warmte van A naar B te krijgen over langere afstanden. met splitsystemen loop je sneller tegen beperkingen aan. met waterleiding ben je alleen beperkt in hoeveel isolatie je bereid bent om te gebruiken. maar een beetje deftige 110x32 terrendis heeft iets van 10W per meter verlies met normale temerpaturen dus dat is niks noemenswaardigs op het totaalplaatje.Zwartoog schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 22:03:
[...]
Volgens mij is 5 meter peanuts mits je goed geïsoleerde bodemleidingen gebruikt.
[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 29-07-2022 22:25 ]
En welke WP is het uiteindelijk geworden?PentaClover schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 22:12:
[...]
Inderdaad, staat in bestelling, maar wanneer er geleverd gaat worden is nog onduidelijk, kan volgende maand zijn, maar ook volgend jaar. We gaan het zien.
Morgen wat aan de slag met afwatering en een betonnen verhoging maken waar hij op komt te staan, zodat hij met stuifsneeuw nog vrije ventilatie heeft en niet meteen in de sneeuw staat.
Bij deze.ThunderStorm schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 22:07:
[...]
Er is inderdaad regelmatig spraakverwarring over deze twee typen. Wat ik begrepen heb (correct me if i'm wrong)
- open verdeler: Van binnen letterlijk open. Aanvoer en retour mengen mengen met elkaar. GEEN scheiding en GEEN pomp. Ziet er van buitenaf gesloten uit. (geen kraantjes etc)
- gesloten verdeler. Mengt actief aanvoer en retour om juiste temp aan de andere zijde van het gesloten systeem te krijgen. Dit is nog voor overgang van HT -> LT. Ziet er van buitenaf (vanwege de kraantjes etc) juist open uit.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Maar wat is nou echt een goed dak alternatief? Ik zit hier zelf ook over te dubben, misschien moet ik er een apart topic over openen met wat foto's en de situatie etc.Zwartoog schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 21:44:
[...]
Ligt eraan hoe gevoelig je bent voor geluid. Veel hangt ook af van de constructie, en of het gaat meetrillen.
Hier een monobloc op een houten garagedakje gezet:
Zwartoog in "Trillingen warmtepomp dempen"
(zie ook de rest van het topic).
Als hij draait, hoor je hem wel een beetje als je eronder staat. Echter, ik heb nog geen winter meegemaakt, dus kan daar niet veel over zeggen.
Alternatief: dak proberen, en als het niet lukt, verplaatsen naar de tuin? Hoe lang worden je leidingen dan?
Uiteindelijk is het een Vaillant Arotherm Split 125/5 geworden. Met een 105/5 en de backup heater op 3.6 kW begrenst zou het ook moeten kunnen met mijn huis, maar volgens de technische man van Vaillant zijn die twee fysiek het zelfde, en is de 105/5 alleen sw matig begrenst dus is het minimum vermogen het zelfde.
Met de 125/5 belast ik het electriciteitsnet een stukje minder als het die paar keer wel -20oC buiten wordt.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Ligt misschien ook aan de type binnenunit, mijn buitenunit + koelleiding is 5/8” en 3/8” en de aansluiting op de binnenunit is 1/2” en 1/4”.
Ik had ook begrepen dat in de wisselaar iets zit om ervoor te zorgen dat de faseovergang van het koudemiddel beter verloopt.
Dit is heel erg afhankelijk van de massa van je dak constructie. Beton/grond heeft voldoende massa om trillingen te dempen. Hout heeft dit niet. Ook trillingsdempers willen niet altijd werken, waarom: omdat trillingsdempers juist de trillingen/massa proberen te absorberen, dit kan met een houten constructie met weinig massa ook averechts werken.AMARONE schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 23:14:
[...]
Maar wat is nou echt een goed dak alternatief? Ik zit hier zelf ook over te dubben, misschien moet ik er een apart topic over openen met wat foto's en de situatie etc.
[ Voor 7% gewijzigd door DutchWing op 30-07-2022 00:18 ]
Het blijkt nog iets ingewikkelder, zie deze post over alle typen vloerverwarmingverders.ThunderStorm schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 22:07:
[...]
Er is inderdaad regelmatig spraakverwarring over deze twee typen. Wat ik begrepen heb (correct me if i'm wrong)
WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021
Ik ben dit nog niet helemaal met je eens, of ik snap het niet helemaal.DutchWing schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 19:36:
[...]
De term open en gesloten verdeler klopt niet helemaal en kan soms meer verwarring geven.
Want een gesloten verdeler heeft zijn eigen circuit, dus hydraulisch gesloten van de rest, dus een mengverdeler… Maar niet alle meng verdelers zijn gesloten.
Daarin tegen zijn wel alle open verdelers open, snap je de verwarring al.
Je hebt 3 type vloerverwarming verdelers:
1. Mengverdelers met pomp hydraulisch gescheiden.
2. Mengverdelers met pomp niet hydraulisch gescheiden.
3. Pomploze verdelers
Daarin heb je nog sub categories als:
Stadsverwarmingverdeler. (Speciaal voor stadsverwarming)
Laagtemperatuur verdeler (ook mengverdelers kunnen laagtemperatuur zijn, maar niet altijd geschikt voor een warmtepomp)
Verdelers welke gescheiden zijn doormiddel van een platenwisselaar (wordt ook wel eens gebruikt voor stadsverwarming, maar niet per sé)
Volgens mij heb je 2 type verdelers
1 = Open = Hydraulisch niet gescheiden vanwege Bypass, en hier zit altijd een pomp op. Deze open verdelers zijn niet ideaal voor warmtepompen.
2 = Gesloten = Hydraulisch gescheiden = pomploos. Deze zijn wel ideaal voor warmtepompen omdat ze hydraulisch gescheiden zijn, en er dus geen bypass is waardoor retourwater wordt bijgemengd, waardoor de volledige flow door de vloer gaat.
Graag hoor ik van jou (jullie) of bovenstaande juist is, en als het niet juist is, hoe het dan wel zit
Ik hou het tegenwoordig bij pomploze- en verdelers met pomp.LeonTebbens schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 10:53:
[...]
Het blijkt nog iets ingewikkelder, zie deze post over alle typen vloerverwarmingverders.
Verdelers met pomp zijn altijd open gesloten verdelers, met meestal een open ruimte tussen aanvoer- en retourbalk. Ze werken niet zonder pomp. Het ‘gesloten’ slaat op het aparte gesloten circuit.
Verdelers zonder pomp zijn in de basis gesloten open met altijd gescheiden aanvoer- en retourbalk. Ze maken deel uit van het primaire circuit en staan daarmee in ‘open’ verbinding. Al bestaan er modulaire soorten waar je een pomp tussen kunt laten plaatsen en zo geschikt maakt voor gesloten functie.
[ Voor 16% gewijzigd door Superbeagle op 30-07-2022 12:11 . Reden: Toch nog verkeerd ]
Welke autoriteit kunnen wij raadplegen voor eeuwige duidelijkheid?
Wat je vind moet je inleveren.Grolsch schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 11:44:
We vragen @flippy ff hoe hij erover denkt, die heeft namelijk altijd gelijk![]()
![]()
Een gesloten verdeler zijn dus 2 aparte kokers zonder verbinding.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
[ Voor 98% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 10:15 ]
Nee, open of gesloten heeft geen betrekking op de fysieke eigenschappen van de verdeler maar op het verwarmingscircuit.ron321 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 11:57:
Een open verdeler is een verdeler waarbij de aanvoer en retour aan elkaar gekoppeld zitten, een open verbinding.
Een gesloten verdeler zijn dus 2 aparte kokers zonder verbinding.
Een verdeler met pomp is dus altijd gesloten omdat deze zich in een aparte secundaire circuit bevindt met een lagere aanvoertemperatuur dan het primaire circuit.
Een verdeler zonder pomp is open, dus in open verbinding met het primaire circuit.
Volgens mij doe je of je het weet, maar zit je er helemaal naast.Superbeagle schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:07:
[...]
Nee, open of gesloten heeft geen betrekking op de fysieke eigenschappen van de verdeler maar op het verwarmingscircuit.
Een verdeler met pomp is dus altijd gesloten omdat deze zich in een aparte secundaire circuit bevindt met een lagere aanvoertemperatuur dan het primaire circuit.
Een verdeler zonder pomp is open, dus in open verbinding met het primaire circuit.
[ Voor 96% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 10:15 ]
Ik ben trouwens van gedachte dat @Superbeagle wel juist zit
Disclaimer: professioneel gezien heb ik hier totaal geen verstand van en in het dagelijkse leven zit ik achter een pc 🤓
[ Voor 21% gewijzigd door ThunderStorm op 30-07-2022 13:00 ]
Ik ga even de juiste foto’s opzoeken en erbij plakken, dan is het misschien iets duidelijker.Grolsch schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 11:16:
[...]
Ik ben dit nog niet helemaal met je eens, of ik snap het niet helemaal.
Volgens mij heb je 2 type verdelers
1 = Open = Hydraulisch niet gescheiden vanwege Bypass, en hier zit altijd een pomp op. Deze open verdelers zijn niet ideaal voor warmtepompen.
2 = Gesloten = Hydraulisch gescheiden = pomploos. Deze zijn wel ideaal voor warmtepompen omdat ze hydraulisch gescheiden zijn, en er dus geen bypass is waardoor retourwater wordt bijgemengd, waardoor de volledige flow door de vloer gaat.
Graag hoor ik van jou (jullie) of bovenstaande juist is, en als het niet juist is, hoe het dan wel zit
[ Voor 29% gewijzigd door DutchWing op 30-07-2022 13:04 ]
Ik mag houden wat ik vind maar als jij het doet is het vindt.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 10:16 ]
Ja, ik klets maar wat in de ruimte.KaDoos schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:16:
[...]
Volgens mij doe je of je het weet, maar zit je er helemaal naast.
De termen ‘open’ en ‘gesloten’ zijn dan ook niet gestandaardiseerd.
Doe maar eens een rondje Google en je zult zien dat er geen eenduidigheid bestaat.
De Babylonische spraakverwarring ontstaat juist omdat de een het heeft over de fysieke eigenschappen terwijl de ander het heeft over het verwarmingscircuit.
Vandaar dat ik eerder al pleitte om te spreken over pomploze verdelers en verdelers met pomp. Dan is de functie meteen voor iedereen duidelijk, los van hoe het ding er verder uitziet.
https://www.jk-nl.com/pro...ers-voor-vloerverwarming/
JK Vloerverwarming levert verdelers in twee soorten:
Open = met pomp die mengt
Gesloten = geen pomp, geen menging
[ Voor 53% gewijzigd door LeonTebbens op 30-07-2022 14:20 ]
Dank. Dat is precies zoals @Grolsch het hierboven al omschreef (en het is ook precies de definitie zoals die in dit topic al jarenlang wordt gehanteerd).LeonTebbens schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 14:10:
Ik denk dat ik het antwoord gevonden heb: Deze mensen hebben wel wat verstand van verdelers, want ze produceren ze zelf: 😀
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Maar WTH praat weer over hoogtemperatuur verdelers (met pomp) en laagtemperatuur verdelers. (Zonder pomp)LeonTebbens schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 14:10:
Ik denk dat ik het antwoord gevonden heb: Deze mensen hebben wel wat verstand van verdelers, want ze produceren ze zelf: 😀
Robot praat weer over hydraulisch-neutraal (met pomp) en hydraulisch-actief (met of zonder pomp)
Het is gewoon duidelijk dat er geen standaard is en iedereen dit dus op zijn eigen manier kan interpreteren, zelfs fabrikanten gebruiken verschillende termen.
Het belangrijkste is dat je weet hoe het type vloerverwarming functioneert en of hij zoals Robot aangeeft: Hydraulisch-neutraal of Hydraulisch-actief.
[ Voor 8% gewijzigd door DutchWing op 30-07-2022 14:51 ]
Volgens de consensus hier lijkt het erop dat er een verbinding tussen aanvoer en retour is die dan “gesloten” is en dus een gesloten verdeler is. Vanuit historisch perspectief misschien? Maar waarom zou je een verbinding tussen aanvoer en retour hebben als je die toch niet wil?
Gesloten is in mijn eerste ingeving de kring gesloten, aanvoer en retour verbonden. Van kortgesloten.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Open is in mijn beleving dat aanvoer en retour met elkaar verbonden zijn.joezzt schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 18:45:
Open is voor mij zonder bijkennis , wijd gespreide armen, dus aanvoer en retour apart.
Volgens de consensus hier lijkt het erop dat er een verbinding tussen aanvoer en retour is die dan “gesloten” is en dus een gesloten verdeler is. Vanuit historisch perspectief misschien? Maar waarom zou je een verbinding tussen aanvoer en retour hebben als je die toch niet wil?
Gesloten is in mijn eerste ingeving de kring gesloten, aanvoer en retour verbonden. Van kortgesloten.
Zo zie je maar dat elke beleving anders is.
Hallo! Installateur hier. Deze omschrijving is juist 👍🏻Superbeagle schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 11:17:
[...]
Ik hou het tegenwoordig bij pomploze- en verdelers met pomp.
Verdelers met pomp zijn altijd open gesloten verdelers, met meestal een open ruimte tussen aanvoer- en retourbalk. Ze werken niet zonder pomp. Het ‘gesloten’ slaat op het aparte gesloten circuit.
Verdelers zonder pomp zijn in de basis gesloten open met altijd gescheiden aanvoer- en retourbalk. Ze maken deel uit van het primaire circuit en staan daarmee in ‘open’ verbinding. Al bestaan er modulaire soorten waar je een pomp tussen kunt laten plaatsen en zo geschikt maakt voor gesloten functie.
Open, gesloten, hydraulische scheiding, hoge of lage temperatuur.. Geef het beestje een naampje. De werking is in basis zoals Superbeagle het omschrijft.
Precies. Dat was mijn elektro achtergrond die er niks van begrijpt en veel moeite heeft om te onthouden wat wat is..Grolsch schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 19:08:
[...]
Open is in mijn beleving dat aanvoer en retour met elkaar verbonden zijn.
Zo zie je maar dat elke beleving anders is.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Afhankelijk van de leiding is de afstand van de leidingen t.o.v. de muur tussen ca 5 en 12 cm. Er moet dus ook wat afstand te overbruggen zijn.
Ik heb al meerdere keren met Google gezocht, maar nog niks geschikts gevonden. Heeft iemand tips?
Voor de duidelijkheid: ik zoek dus iets als dit (onderstaande voorbeeld is te groot, namelijk voor 80mm buizen).
Helemaal goed, precies als er altijd over geschreven is.LeonTebbens schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 14:10:
Ik begrijp niet waarom sommigen het steeds beter denken te weten.
Jullie brengen iedereen in de war, jullie omschrijving is precies fout.Runner15 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 19:42:
[...]
Hallo! Installateur hier. Deze omschrijving is juist 👍🏻
Open, gesloten, hydraulische scheiding, hoge of lage temperatuur.. Geef het beestje een naampje. De werking is in basis zoals Superbeagle het omschrijft.
Het ligt er net aan vanuit welk oogpunt je gewoon kijkt, iedereen heeft gewoon sterke argumenten.KaDoos schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 21:07:
[...]
Jullie brengen iedereen in de war, jullie omschrijving is precies fout.
Maar zullen we deze discussie gewoon laten, netzoals als de buffervat discussie
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 10:16 ]
Ik wil eigenlijk eerder naar bed, mag dat?ThunderStorm schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 21:45:
Ik wil eigenlijk pas naar bed als er consensus is bereikt over de open/gesloten verdeler discussie....
Verdeler
De vloerverwarmingsverdeler is er in verschillende vormen, maar de belangrijkste 2 vormen zijn de open verdeler met pomp en de gesloten verdeler zonder pomp.
Open verdeler met circulatiepomp en vooringestelde menging. Bij deze verdeler kunnen een aantal groepen aangesloten worden,........................ enz, enz.
Bij de gesloten verdeler is geen pomp of menging aanwezig, dit gebeurt centraal in het gebouw. Dit is vaak het geval bij een warmtepomp als warmteopwekker. .........................enz.
Helemaal goed, alleen zeggen de anderen @Superbeagle, @Runner15 en @DutchWing dat dit door iedereen aangepast kan worden en dat het daarom niet klopt.Naalroc schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 21:55:
Wie gelooft in Wikipedia, kijk eens onder het kopje "vloerverwarming" daar worden ook de verdelers besproken. Hieronder een uittreksel:
Verdeler
De vloerverwarmingsverdeler is er in verschillende vormen, maar de belangrijkste 2 vormen zijn de open verdeler met pomp en de gesloten verdeler zonder pomp.
Open verdeler met circulatiepomp en vooringestelde menging. Bij deze verdeler kunnen een aantal groepen aangesloten worden,........................ enz, enz.
Bij de gesloten verdeler is geen pomp of menging aanwezig, dit gebeurt centraal in het gebouw. Dit is vaak het geval bij een warmtepomp als warmteopwekker. .........................enz.
Consensus bereikt, en slaap ze.......
bedoel je niet: Zaak..... gesloten.....Naalroc schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 22:24:
Consensus bereikt
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 10:17 ]
Het lijk er op dat jullie nog een doorgeslagen verduurzamer in de buurt hebben wonen. Alleen ons budget en mijn vrouw (met name de WAF factor) zijn hier mijn begrenzingen.Andrehj schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 16:08:
[...]
We wonen bij elkaar in de buurt. Jouw P1-meting komt uit Domoticz. Ik kan je aanraden om in de meterkast ook een energiemeter voor je WP te installleren en die in Domoitcz uit te lezen, dat geeft veel beter inzicht.
Verder is er denk ik niet veel mis. Wat ik in jouw geval zou doen (en zelf ook doe) is een nachtverlaging van 0.5 graden instellen.
Dan draait de WP het grootste deel van het jaar alleen overdag (op zonnestroom en met hogere COP door de hogere buitentemperatuur). Alleen als hij het overdag niet meer warm krijgt (bij vorst dus) zal de WP ook 's nachts aan gaan. Klein nadeeltje is dan wel dat het in zo'n vorstperiode in huis ook ietsje (0.3°C of zo) koeler is, maar hier vinden we dat geen probleem omdat je dan meestal toch een trui aan hebt.
Kopje koffie een keertje, heb een hoop vragen waar ik zelf al wat antwoorden op heb gevonden en kom uit de branche (duurzaam/HVAC met 25+ jaar kennis opbouw)
Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS
Ik lees verschillende verhalen. Een Terrendis leiding is aanbevolen maar heb ook wel gelezen dat sommige tweakers gewoon tweemaal geisoleerde meerlagenbuis in een pvc buis leggen. Dan kunnen de stroom en UTP kabel ook direct mee. Maar heb je op deze manier significant meer warmteverlies?
Terrendis is mooi spul maar ook wel erg duur. Ik moet ongeveer 4 meter tot de kruipruimte.
[ Voor 5% gewijzigd door Evanrvb op 31-07-2022 10:18 ]
https://rensa.nl/leidings...eidingen-terreinleidingenEvanrvb schreef op zondag 31 juli 2022 @ 10:17:
Ik heb een vraagje voor de tweakers die een monoblock in de tuin geplaatst hebben. Welke leiding hebben jullie gebruikt om de afstand naar binnen te overbruggen en hoe diep in de grond ligt die?
Ik lees verschillende verhalen. Een Terrendis leiding is aanbevolen maar heb ook wel gelezen dat sommige tweakers gewoon tweemaal geisoleerde meerlagenbuis in een pvc buis leggen. Dan kunnen de stroom en UTP kabel ook direct mee. Maar heb je op deze manier significant meer warmteverlies?
Terrendis is mooi spul maar ook wel erg duur. Ik moet ongeveer 4 meter tot de kruipruimte.
Voor elke wat wils.
Gewoon een goeie terrein leiding aanleggen heb je het minste verlies.
Heb zelf 15 meter van deze in de grond liggen. 2x32mm (125mm buiten). Ligt een CM of 40 diep, en duikt bij het huis onder de vorstrand door (cm of 80 diep). Ernaast ligt een standaard 50mm mantelbuisje voor wat kabels.Evanrvb schreef op zondag 31 juli 2022 @ 10:17:
Ik heb een vraagje voor de tweakers die een monoblock in de tuin geplaatst hebben. Welke leiding hebben jullie gebruikt om de afstand naar binnen te overbruggen en hoe diep in de grond ligt die?
Tip voor tijdens het leggen, giet de leidingen vol met warm water, wordt het totaal een stuk flexibeler/hanteerbaarder van. Zeker als je onder een fundering/vorstrand door wilt ‘duiken’.
[ Voor 8% gewijzigd door B-lex op 31-07-2022 11:18 ]
Als je het doet, doe het dan goed!Evanrvb schreef op zondag 31 juli 2022 @ 10:17:
De leiding is in verhouding niet duurder dan voor een split koelleiding.
Ik zou hem op 0,4-0,5 meter in de grond leggen gezien de korte afstand. Bij langere afstanden 0,8 meter en dan bij de gevel doorvoeren op 0,4-0,5 meter.
Voor de stroom en utp moet je gewoon 40mm pvc buis ernaast leggen, of een grondkabel (metalen ontmanteling) gebruiken. Dat laatste heeft niet mijn voorkeur.
Als stroom en utp kabel in dezelfde buis liggen adviseer ik wel een afgeschermde utp kabel te gebruiken + YMVK stroomkabel.
De vraag of een verdeler gesloten of open is vind ik eigenlijk zinloos.
Het gaat erom dat je de juiste verdeler hangt passend bij de warmtebron en -afgifte.
Zo heeft het geen zin om bij een warmtepomp icm enkel vloerverwarming het retour- en aanvoerwater te mengen in de verdeler.
Het is dan weer wel zinnig om ze te mengen als je een CV-ketel hebt icm radiatoren en vloerverwarming èn je aanvoertemperatuur niet lager kan dan zo’n 50 °C.
Ik zou daarom de termen ‘gesloten’ en ‘open’ uit de OP laten anders blijft dat allen voor verwarring zorgen.
Dat is altijd een prima insteek.DutchWing schreef op zondag 31 juli 2022 @ 12:18:
Als je het doet, doe het dan goed!
Dat ben ik niet met je eens. De hierboven gelinkte terreinleiding kost € 30.98 excl BTW, dat is €37.50 incl BTW.De leiding is in verhouding niet duurder dan voor een split koelleiding.
Daarbij komt nog een mantelbuis voor je elektrische bedrading van ca € 2.50 / meter.
Totaal ca € 40/m.
De aircoleiding van een split kost minder dan 10 euro per meter.
Daarbij nog 5 euro per meter voor een mantelbuis, maakt in totaal ca € 15/m.
Dat is toch bijna een factor 3 verschil.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Bedankt voor de linkjes ook!
de mooiste leiding is de 110x32 enkele leiding van terrendis. dus daar moet je er dan 2 van in de grond proppen. stuk duurder maar wel beste isolatiefactor wat wel aan kan tikken bij erg lange afstanden en/of hoge temperaturen. de combi/duo leiding warmt de toevoer de retour op over lange afstanden...Evanrvb schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:21:
Bedankt voor de reacties! Ik ga gewoon een goede grondleiding leggen plus los upt en stroom.
[ Voor 54% gewijzigd door flippy op 31-07-2022 14:30 ]
3/8 - 5/8 kant en klaar 5 meter kost toch: €109 euro, omgerekend per meter is dit: € 21,8/ meter.Andrehj schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:01:
[...]
Dat is altijd een prima insteek.
[...]
Dat ben ik niet met je eens. De hierboven gelinkte terreinleiding kost € 30.98 excl BTW, dat is €37.50 incl BTW.
Daarbij komt nog een mantelbuis voor je elektrische bedrading van ca € 2.50 / meter.
Totaal ca € 40/m.
De aircoleiding van een split kost minder dan 10 euro per meter.
Daarbij nog 5 euro per meter voor een mantelbuis, maakt in totaal ca € 15/m.
Dat is toch bijna een factor 3 verschil.
(4 meter is niet te krijgen)
En dan nog een f gassen monteur voor in bedrijfstelling wat je anders niet nodig hebt.
Dus omgerekend ben je net zo duur uit of je een splitleiding neemt of een grondleiding.
Ik tel namelijk wel alle kosten erbij op wat je nodig hebt om een eerlijke vergelijking te hebben, en gezien als jezelf iets gaat plaatsen moet je dat wel in acht nemen.
Omgerekend zijn de kosten nagenoeg gelijk…
[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 31-07-2022 14:26 ]
Nu trek jij ineens die monteur erbij. Je schreef letterlijk:DutchWing schreef op zondag 31 juli 2022 @ 14:14:
3/8 - 5/8 kant en klaar 5 meter kost toch: €109 euro, omgerekend per meter is dit: € 21,8/ meter.
(4 meter is niet te krijgen)
En dan nog een f gassen monteur voor in bedrijfstelling wat je anders niet nodig hebt.
Dus omgerekend ben je net zo duur uit of je een splitleiding neemt of een grondleiding.
Ik tel namelijk wel alle kosten erbij op wat je nodig hebt om een eerlijke vergelijking te hebben, en gezien als jezelf iets gaat plaatsen moet je dat wel in acht nemen.
Omgerekend zijn de kosten nagenoeg gelijk…
Dat ging dus alleen over de kosten van de leiding.De leiding is in verhouding niet duurder dan voor een split koelleiding.
Bovendien, als je subsidie wilt krijgen heb je ook voor een monoblock een monteur nodig (hooguit is die iets minder lang bezig).
Mijn ketel staat op zolder. Maar de nieuwe opstelling van Mitsubishi de erst30d-vm2ed zal in de garage komen te staan. Hoe doen jullie dit met de bestaande leidingen die naar zolder gaan. Zoals de waterleiding en de oude CV leidingen. Doppen jullie deze af of verwijderen i.v.m. het stilstaande water.
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
Zelf heb ik gekozen voor 2 losse Terrendis leidingen met elk 32mm buis en totale dikte van elk 110mm. Gewoonweg omdat elke 0,1 graad minder verlies goed is voor het rendement, en dus heb de best geisoleerde genomen die ik kon vinden.Evanrvb schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:21:
Bedankt voor de reacties! Ik ga gewoon een goede grondleiding leggen plus los upt en stroom.
Bedankt voor de linkjes ook!
Daarnaast een 40mm mantelbuis voor grondkabel en datakabel.
Al deze leidingen liggen in een sleuf die ca 60cm diep was.
https://benem.nl/terrendi...t-uno-32-x-110-pe-xa.html
https://irritech.nl/mante...-40-mm-l-25-m-le.402.116/
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 10:18 ]
Dat heb ik dan niet zo goed verwoord.Andrehj schreef op zondag 31 juli 2022 @ 14:32:
[...]
Nu trek jij ineens die monteur erbij. Je schreef letterlijk:
[...]
Dat ging dus alleen over de kosten van de leiding.
Beetje goed afpersen en vacumeren + spullen klaar zetten ben je al snel 2-3 uurtjes bezig.Bovendien, als je subsidie wilt krijgen heb je ook voor een monoblock een monteur nodig (hooguit is die iets minder lang bezig).
Die zal ook wel iets van €60-100/uur vragen.
De overige inbedrijfstelling zaken daar gelaten, want deze zijn nagenoeg gelijk zoals: installatie vullen, functioneel test, instellingen juist zetten enz.
Als je het inderdaad alleen over de leiding zelf hebt, dan heb je volkomen gelijk. Alleen dat bedoelde ik eigenlijk niet.
Netjes!Franciesco schreef op zondag 31 juli 2022 @ 14:47:
[...]
Zelf heb ik gekozen voor 2 losse Terrendis leidingen met elk 32mm buis en totale dikte van elk 110mm. Gewoonweg omdat elke 0,1 graad minder verlies goed is voor het rendement, en dus heb de best geisoleerde genomen die ik kon vinden.
[Afbeelding]
Als op zolder "staat" is het wel een oudje....Speedyace schreef op zondag 31 juli 2022 @ 14:42:
Vraagje,
Mijn ketel staat op zolder. Maar de nieuwe opstelling van Mitsubishi de erst30d-vm2ed zal in de garage komen te staan. Hoe doen jullie dit met de bestaande leidingen die naar zolder gaan. Zoals de waterleiding en de oude CV leidingen. Doppen jullie deze af of verwijderen i.v.m. het stilstaande water.
Maar zonder gekheid, dit is een geval wat heel vaak voor komt. Het huis is ooit gebouwd met een leiding netwerk vanaf zolder. Daar begin je met dik en verjongt steeds meer naar de lagere verdiepingen. Nu ga je een WP op de begane grond plaatsen maar loop je tegen te krappe leiding diameters aan mede vanwege het feit dat een WP graag veel flow wil hebben. Effe een WPje hangen is nog zo niet eenvoudig. SWW leidingen zijn over het algemeen niet het probleem mits het hele huis van 15mm is voorzien.
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Wij hebben het huis in 2010 laten bouwen en toen hadden wij idd de keuze. Boven op zolder of in de garage. Niet wetende dat ik ooit van het gas zou afgaan, dus toen besloten voor de zolder.ds23man schreef op zondag 31 juli 2022 @ 14:53:
[...]
Als op zolder "staat" is het wel een oudje....
Maar zonder gekheid, dit is een geval wat heel vaak voor komt. Het huis is ooit gebouwd met een leiding netwerk vanaf zolder. Daar begin je met dik en verjongt steeds meer naar de lagere verdiepingen. Nu ga je een WP op de begane grond plaatsen maar loop je tegen te krappe leiding diameters aan mede vanwege het feit dat een WP graag veel flow wil hebben. Effe een WPje hangen is nog zo niet eenvoudig. SWW leidingen zijn over het algemeen niet het probleem mits het hele huis van 15mm is voorzien.
De binnen unit komt in de garage en staat vlak bij de vloerverdeler (wordt ook vervangen) en dan heb ik de leidingen naar boven alleen voor de vloerverwarming in de badkamer. De radiatoren boven staan verder nooit open.
De warmwaterleiding vanaf zolder is 16mm uitwendig en de koude 20mm uitwendig.
Ik zie ook niet de mogelijkheid om de warmwaterleiding te vergroten in diameter. (is te veel sloop werk)
Maar ik zal zeker het restant leidingen weghalen die overblijven na het verwijderen van de ketel.
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
groot zat. geen probleem. het zal zoizo een stuk harder lopen doordat je CV er niet meer tussen zit.Speedyace schreef op zondag 31 juli 2022 @ 17:32:
[...]
Ik zie ook niet de mogelijkheid om de warmwaterleiding te vergroten in diameter. (is te veel sloop werk)
Maar ik zal zeker het restant leidingen weghalen die overblijven na het verwijderen van de ketel.
Ik heb mijn 16mm warmwaterleiding op zolder door gelust met de aftakking warmwater richting de badkamer.Speedyace schreef op zondag 31 juli 2022 @ 17:32:
[...]
Wij hebben het huis in 2010 laten bouwen en toen hadden wij idd de keuze. Boven op zolder of in de garage. Niet wetende dat ik ooit van het gas zou afgaan, dus toen besloten voor de zolder.
De binnen unit komt in de garage en staat vlak bij de vloerverdeler (wordt ook vervangen) en dan heb ik de leidingen naar boven alleen voor de vloerverwarming in de badkamer. De radiatoren boven staan verder nooit open.
En mijn warmtepomp onder de vloer op de 16mm warmwaterleiding van de keuken aangesloten. Dit heb ik met 20mm gedaan in geval er beneden gelijktijdig warmwater gebruikt wordt.
Enige nadeel is dat het iets langer duurt voordat warmwater boven is.
Koudwater richting de cv ketel heb ik losgehaald en de resterende leidingwerk rechtstreeks op de wasmachine kraan aangesloten.
Ik merk geen verschil met douchen.
Bedankt voor je reactie.DutchWing schreef op zondag 31 juli 2022 @ 18:44:
[...]
Ik heb mijn 16mm warmwaterleiding op zolder door gelust met de aftakking warmwater richting de badkamer.
En mijn warmtepomp onder de vloer op de 16mm warmwaterleiding van de keuken aangesloten. Dit heb ik met 20mm gedaan in geval er beneden gelijktijdig warmwater gebruikt wordt.
Enige nadeel is dat het iets langer duurt voordat warmwater boven is.
Koudwater richting de cv ketel heb ik losgehaald en de resterende leidingwerk rechtstreeks op de wasmachine kraan aangesloten.
Ik merk geen verschil met douchen.
Het geen gaat voor mij niet werken (het doorlussen) de wasmachine is al voorzien van water en de douche ook.
Wat ik zou kunnen proberen, is de koof die in het washok zit (gipsplaat) openbreken en de leidingen daar doorhalen en afdoppen bij de splitsing. Het is Viega Petfix fosta leiding zie ik. Kijken wat ik hieraan vast kan maken qua merk leiding.
De Hornbach verkoopt dit merk, zullen hoogstwaarschijnlijk ook een tang hiervan verhuren. Verder niet bekend met dit systeem, wij gebruiken namelijk henco of uponor indien we met meerlagenbuis werken.Speedyace schreef op zondag 31 juli 2022 @ 19:29:
[...]
Bedankt voor je reactie.
Het geen gaat voor mij niet werken (het doorlussen) de wasmachine is al voorzien van water en de douche ook.
Wat ik zou kunnen proberen, is de koof die in het washok zit (gipsplaat) openbreken en de leidingen daar doorhalen en afdoppen bij de splitsing. Het is Viega Petfix fosta leiding zie ik. Kijken wat ik hieraan vast kan maken qua merk leiding.
Nette vierkante plaggen.Franciesco schreef op zondag 31 juli 2022 @ 14:47:
[...]
Zelf heb ik gekozen voor 2 losse Terrendis leidingen met elk 32mm buis en totale dikte van elk 110mm. Gewoonweg omdat elke 0,1 graad minder verlies goed is voor het rendement, en dus heb de best geisoleerde genomen die ik kon vinden.
[Afbeelding]
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
1 installateur heeft al een aanbieding gedaan. Die geeft aan dat met het huidige gasverbruik ik beter naar een warmtepompboiler kan gaan en een losse wartempomp voor de verwarming.
Hij komt dan met een Atag Energion M Plus 40 –All electric warmtepomp (prijsindicatie 12k) en Atag Energion Nuos Plus 250 (prijsindicatie: 4k) als warmtepompboiler. Hebben jullie hier ervaring mee of aandachtspunten?
Begane grond gaat vloerverwarming ingefreest worden en op de verdieping ben ik aan het twijfelen voor lage temperatuur radiatoren of nu in eerste instantie alleen maar airco's te gaan gebruiken (aangezien ik de slaapkamers toch niet vaak verwarm).
Tips/ideeen zijn welkom.
ik zou eerst eens vragen waarom hij met die dingen aan komt waaien (leuk als CV boer om bij je bekende merken te blijven maar atag maakt (nog) geen warmtepompen zelf dus het is een chinees ding met een atag sticker erop die ze ook in engeland verkopen met een stuk of 5 verschillende stickermerken erop) en waarom men niet met zoiets als een mtisubischi ecodan of panasonic aquarea icm met een atlantic explorer v4 die opgeteld enkele duizenden euros goedkoper zijn en aantoonbaar beter van kwaliteit zijn?badFISH schreef op zondag 31 juli 2022 @ 20:51:
Situatie; woning van 2015, goed geïsoleerd. Gasverbruik verwarming inclusief warm water 600m3 en ben me nu aan het oriënteren voor een warmtepomp.
1 installateur heeft al een aanbieding gedaan. Die geeft aan dat met het huidige gasverbruik ik beter naar een warmtepompboiler kan gaan en een losse wartempomp voor de verwarming.
Hij komt dan met een Atag Energion M Plus 40 –All electric warmtepomp (prijsindicatie 12k) en Atag Energion Nuos Plus 250 (prijsindicatie: 4k) als warmtepompboiler. Hebben jullie hier ervaring mee of aandachtspunten?
Begane grond gaat vloerverwarming ingefreest worden en op de verdieping ben ik aan het twijfelen voor lage temperatuur radiatoren of nu in eerste instantie alleen maar airco's te gaan gebruiken (aangezien ik de slaapkamers toch niet vaak verwarm).
Tips/ideeen zijn welkom.
met de "standaard" combinatie die velen hier hebben met een panasonic 5j (3800) en een explorer v4 (1600) ben je voor 5.5k klaar ex klein materiaal en arbeid. dus waar die andere 6.5k in zit plus de 3500 subsidie die op die combi zit zie ik wel een bijzonder ruime marge....
dit is overigens iets wat veel mensen zelf kunnen installeren. helemaal gezien de woekerprijzen.
laat ik nog even in het midden wat voor verdeler gebruikt gaat worden voor de vloerverwarming...
[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 31-07-2022 22:19 ]
Gauw wegwezen.badFISH schreef op zondag 31 juli 2022 @ 20:51:
Situatie; woning van 2015, goed geïsoleerd. Gasverbruik verwarming inclusief warm water 600m3 en ben me nu aan het oriënteren voor een warmtepomp.
Tips/ideeen zijn welkom.
12000 a 13000 zou een normale prijs moeten zijn voor een 5 a 6 kW warmtepomp inclusief boilervat voor warm water.
Splitsen zou kunnen als je bv de nieuwe warmtepomp beneden aan je verwarming wil koppelen en je warm water boven op zolder moet. Voor subsidie kan dat gunstiger zijn maar je warmtepomp heeft zoveel overcapaciteit dat dat niet nodig is. Meteen een stuk rustiger
Via internet: +/- €2450,- gemiddeld.badFISH schreef op zondag 31 juli 2022 @ 20:51:
Atag Energion Nuos Plus 250 (prijsindicatie: 4k) als warmtepompboiler. Hebben jullie hier ervaring mee of aandachtspunten?
Dus even: € 1550,- cashen op montage.
Laat ik zeggen halve dag werk voor 2 man (€60/uur) = € 480,- + voorrijkosten € 120,-
Totaal = € 3050,- incl btw ongeveer.
Stel ze leggen er nog 10% bovenop = € 3355,-
Dus nog steeds: € 645,- teveel.
(Leidingwerk even inbegrepen in de totaalprijs)
Ik ben best wel eens dat voor meer expertise betaald mag worden, dus voor een warmtepomp welke perfect afgestemd is op het huis… Maar die indruk krijg ik hier niet, voornamelijk ook omdat je als installateur best wel je gebruikers mag helpen met een zo goed mogelijke prijs/kwaliteit verhouding welke binnen een normaal budget valt.
[ Voor 26% gewijzigd door DutchWing op 01-08-2022 00:38 ]
Eens met je stelling, maar waar koop je een Atlantic Explorer v4 van minimaal 250 liter (de 270 liter variant dus) voor 1600 euro? Heb je een link?flippy schreef op zondag 31 juli 2022 @ 21:35:
met de "standaard" combinatie die velen hier hebben met een panasonic 5j (3800) en een explorer v4 (1600) ben je voor 5.5k klaar
Laatste keer dat ik bij esanto keek was die rond 1600.Andrehj schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 09:30:
[...]
Eens met je stelling, maar waar koop je een Atlantic Explorer v4 van minimaal 250 liter (de 270 liter variant dus) voor 1600 euro? Heb je een link?
Google vind niks bij zoeken op "esanto atlantic explorer". Hij komt dan uit bij https://www.esanico.be, maar daar kost de 270 liter-variant € 2117,61. Je bedoelt vast een andere webwinkel.flippy schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 09:33:
Laatste keer dat ik bij esanto keek was die rond 1600.
Welke verkoper bedoel je precies met "esanto"?
Scheelt bijna 30%.Andrehj schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 09:37:
[...]
Google vind niks bij zoeken op "esanto atlantic explorer". Hij komt dan uit bij https://www.esanico.be, maar daar kost de 270 liter-variant € 2117,61. Je bedoelt vast een andere webwinkel.
Dan is die weer duurder geworden in de tussentijd, kan je je exelletje bijwerken waar je alle prijzen in europa bijhoud.Andrehj schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 09:37:
[...]
Google vind niks bij zoeken op "esanto atlantic explorer". Hij komt dan uit bij https://www.esanico.be, maar daar kost de 270 liter-variant € 2117,61. Je bedoelt vast een andere webwinkel.
Alles stijgt om de 2 a 3 maanden de laatste 1,5 a 2 jaar. Waarvan 2022 erg snel de prijsstijgingen.flippy schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 09:44:
[...]
Dan is die weer duurder geworden in de tussentijd, kan je je exelletje bijwerken waar je alle prijzen in europa bijhoud.
Heb van mijn leverancier weer een excel gehad en alles gaat de komende half jaar weer stijgen tussen de 5 en 30%.
Echter alles
Hopelijk reageren er een aantal, of hebben jullie ervaring dat ik het beter op een andere manier kan aanpakken?
Dit topic is gesloten.
![]()