Na lang zoeken en het aanschrijven van +-15 installateurs van verschillende merken o.a. Remeha, Nibe en Vaillant toch maar een topic post en wellicht het zelf proberen te doen. Wat ik wil:
Wij hebben een jaren 30 huis, net een jaar geleden zonnepanelen geïnstalleerd: 8x400wp met Emphase, +-3250 kwh op jaar basis blijkt nu na een jaar. Wij leveren meer terug dan dat we verbruiken: ongeveer 800 kwh gaat voor een 11 cent naar de energieboer.
Ons huis heeft dubbelglas,; beneden een mix van hr++ en gewoon, boven ook een mix van gewoon dubbelglas en hr+/++ hebben de spui (3cm..) met parels laten isoleren en de zolder is gemiddeld geïsoleerd (kan beter staat nog op de lijst)
Op zolder hangt een oude remeha Quinta 28c ketel, cw4, 2006, die ons voorziet van warmte. Het ding heeft zijn eigen hok gekregen van de vorige huis eigenaren, iets wat ik graag met de zolder verbouwing wil aanpassen. Liefst de CV van zolder af, naar de uitbouw beneden of in een ander deel vd zolder waar hij een minder prominente locatie heeft, en dan meteen over naar een all electric warmtepomp als dit kan.
het huis en verbruik:
143m2 oppervlakte en een geschatte inhoud van 550m3
bouwjaar 1933
tussenwoning
nieuwe 3 fase meterkast geïnstalleerd
Ons verbruik dit jaar, gemeten van 1 aug 2021 tm 1 aug 2022 is 966 m3
Beneden een uitbouw met vloerverwarming. en verder gewone lamel radiatoren (t21 en t22)
Ik heb de CV al 2 jaar draaien op een retour temperatuur van 55 graden. Wat in de winter vaak neerkomt op 52-53 graden (lees af en toe het display uit, ja redelijk autistisch)
Nu had ik een aantal merken op het oog die mij interessant leken voor onze situatie. het liefste hebben we een buffer erbij, dus een tower lijkt me ideaal:
-
Remeha Eria tower
-een
Vaillant Arotherm
-
Bosch Enviline lucht water monoblock
of is het voor ons gewoon nog niet haalbaar en moeten we voor hybride gaan?
[
Voor 4% gewijzigd door
Broerkonijn1 op 08-08-2022 13:28
]