Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 139 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.552.842 views

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-11 12:54
LinuZZ schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 09:59:
[...]

YouTube: 50 CAL VS PROPANE TANK WITH OXYGEN TANK dit lijkt op een 5kg tankje. 1/5e daarvan dus? Dan is je warmtepomp inderdaad niet meer te repareren :P
Lol, dat soort zelfonderzoek kun je ook alleen in Amerika doen :D

Zal die 0,9 kg die hierin zit wel wat gevelschade geven. In ieder geval de dakdekkers erop wijzen dat ze hun gasvlam niet richting de WP moeten richten :P

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20-10 22:06
ds23man schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 06:41:
Wat een bangmakerij allemaal, de maximale hoeveelheid propaan is recent opgehoogd naar bijna een kilo:

https://www.nvkl.nl/maxim...ene-veiligheidsstandaard/
Vooral dit stukje geeft aan dat Flippy een punt heeft. Wel een stukje info die je zou moeten meenemen bij je keuze. Ik wist het bijvoorbeeld helemaal niet. (En ja, op het werk een koelkast op propaan evenals een airco 😉)

Dit betekent ook dat de monteurs die deze apparaten installeren en onderhouden, goed op de hoogte moeten zijn van de mogelijke risico’s en hoe ze die zoveel mogelijk kunnen verkleinen. Een ACB (voorheen ACK) opleiding is daar zeer geschikt voor. De vernieuwde norm is hier te vinden op de site van de NEN.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

• ds23man
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Je moet wel heel je best doen om in de openlucht een brandbaar mengsel te laten ontstaan.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:57

Sport_Life

Solvitur ambulando

Kort vraagje: onze woning is volledig onderkelderd wat een goede ruimte is voor de installatie. Dat was ook mijn initiele plan. Maar nu lees ik ook dat het handiger is als binnen en buitenunit niet te ver van elkaar staan, op de 1e verdieping hebben we een kamer over (wordt nu als washok gebruikt) waar ook de cv ketel staat (die gaat er uiteraard uit dan). Qua leidingen is dat de ideale situatie denk ik: buitenunit komt dan op dat (betonnen)dak te staan.

Andere optie is de buitenunit ergens in de tuin en de binnenunit in de kelder. Dan moeten er alleen leidingen door de woning naar dat washok getrokken worden.
Wat denken jullie?

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 06-08-2022 11:50 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Zwartoog schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 09:13:
Even voor mijn begrip: wat is de schade van een explosie van 1 kg propaan? Ramen eruit? Gevel eruit? Dak van de overburen eraf? Halve wijk weggevaagd?
Ligt beetje aan de drukopbouw etc, grote van de ruimte, of de constructie geraakt wordt, grote van de lekkage.
Maar de LEL/UEL waarde zit tussen de 2,1 - 9,5%. Dus je hebt even simpel gezegd tussen de 97,9% - 90,5% lucht nodig.

offtopic:
Halve wijk is bij stoomketels pas een dingetje.
Als een kleine elektrische boiler al een woning onbewoonbaar kan verklaren.
(Stoom zet 1600x uit)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Sport_Life schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 11:48:
Kort vraagje: onze woning is volledig onderkelderd wat een goede ruimte is voor de installatie. Dat was ook mijn initiele plan. Maar nu lees ik ook dat het handiger is als binnen en buitenunit niet te ver van elkaar staan, op de 1e verdieping hebben we een kamer over (wordt nu als washok gebruikt) waar ook de cv ketel staat (die gaat er uiteraard uit dan). Qua leidingen is dat de ideale situatie denk ik: buitenunit komt dan op dat (betonnen)dak te staan.

Andere optie is de buitenunit ergens in de tuin en de binnenunit in de kelder. Dan moeten er alleen leidingen door de woning naar dat washok getrokken worden.
Wat denken jullie?
ga je alleen CV doen of ook warm water? en welke afstanden praat je over?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:57

Sport_Life

Solvitur ambulando

flippy schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 12:31:
[...]

ga je alleen CV doen of ook warm water? en welke afstanden praat je over?
Ook warm water, afstand van kelder naar 1e verdieping zo'n 15m door de woning.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• flippy
  • Niet online

flippy

Sport_Life schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 12:34:
[...]
Ook warm water, afstand van kelder naar 1e verdieping zo'n 15m door de woning.
dan kom je beter uit met een split tenzij je je warm water tank ook in de kelder zet. iets wat wel te overwegen is als het qua waterleidingen enigsinds te doen is.

wel zorgen dat de gasleidingen van dikke isolatie zijn voorzien en niet de standaard witte anti-condens-prul. gewoon 2+cm dik armaflex. daarmee kan je de leidingverliezen nog enigsinds minderen. op 15 meter mis je 5~7% van je capaciteit van je WP, vooral als je wat grotere modellen hebt zoals 9kW of meer.

[ Voor 20% gewijzigd door flippy op 06-08-2022 13:16 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Grolsch schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 09:21:
[...]

Bij war is het niet standaard dat hij uitschakelt bij een bepaalde buitentemperatuur. De mitsu die ik heb kan dat niet, is een extra optie die op zich niets met WAR te maken heeft, maar welke wel standaard aanwezig zou moeten zijn naar mijn mening.
Die optie heeft Mitsubishi vanaf de xxxD serie (FTC6) toegevoegd, maar zelf een eigen naregeling (Panasonic thermostaat) toevoegen kan natuurlijk ook.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-11 21:12
Afgelopen vrijdag is er een leverancier over de vloer geweest voor een bezichtiging van onze woning.
Ik vroeg naar de optie om de buitenunit op het schuine dak te plaatsen.

De leverancier raadde dit af omdat je dan voor onderhoud of storing te slecht erbij komt en het verdubbeld de kosten van de gehele offerte.

Anderzijds stelde hij voor om de buitenunit in de voortuin te zetten tegen de gevel met een behuizing. Daarbij zouden de leidingen door de kruipruimte naar de meterkast gaan en vervolgens recht omhoog naar zolder waar de binnenuit komt.

We hebben een rijwoning (tussenwoning) dus hebben weinig gevel ruimte om het uit het zicht te plaatsen en de achtertuin is te klein.

Zijn er anderen hier die een buitenunit op een schuin dak geplaatst of overwogen hebben? Zijn die kosten daadwerkelijk zo dramatisch hoog?

Als we de buitenunit in de voortuin zetten, zouden de leidingen niet te lang worden om efficiënt te blijven?
Ik schat dat de lengte tot de binnenunit zo'n 10 tot 12 meter lang zou worden.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

joenevd schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 18:53:
Afgelopen vrijdag is er een leverancier over de vloer geweest voor een bezichtiging van onze woning.

De leverancier raadde dit af omdat je dan voor onderhoud of storing te slecht erbij komt en het verdubbeld de kosten van de gehele offerte.
Klopt! Want als het buiten koud, nat en glibberig is, gaan mensen echt het dak niet op!
Verdubbelen van kosten is omdat hij er gewoonweg geen zin in heeft.
Anderzijds stelde hij voor om de buitenunit in de voortuin te zetten tegen de gevel met een behuizing. Daarbij zouden de leidingen door de kruipruimte naar de meterkast gaan en vervolgens recht omhoog naar zolder waar de binnenuit komt.
Let wel op dat een eventuele ongevingsvergunning bij sommige gemeenten verplicht is!
Betreft leidingen in de meterkast moet je even uitzoeken, je mag niet zomaar alles via je meterkast laten lopen.
We hebben een rijwoning (tussenwoning) dus hebben weinig gevel ruimte om het uit het zicht te plaatsen en de achtertuin is te klein.
Achterin je tuin geen optie?
Zijn er anderen hier die een buitenunit op een schuin dak geplaatst of overwogen hebben? Zijn die kosten daadwerkelijk zo dramatisch hoog?
Nefit-Bosch beweerd van niet op de VSK…
Maar het zal per merk eraan liggen etc, maar een verdubbeling lijkt mij enorm onwaarschijnlijk.
Als we de buitenunit in de voortuin zetten, zouden de leidingen niet te lang worden om efficiënt te blijven?
Dikkere isolatie toepassen is hiervoor de oplossing.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 31-10 18:03
joenevd schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 18:53:

Waarom dan geen monoblock? Kan direct op de eerste de beste cv leiding op de benedenverdieping.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-10 19:57
De leverancier raadde dit af omdat je dan voor onderhoud of storing te slecht erbij komt en het verdubbeld de kosten van de gehele

Plaatsen is eenmalig en die kosten zoude wel wat duurder zijn dan op de grond.

Maar je onderhoud eraan zullen in de papieren lopen.

Je moet er aan kunnen werken volgens Arbo voorschriften. En die worden steeds dramatischer en dus ook duurder.

Ik zou hem niet op een pannenkap plaatsen. Daar ga je spijt van krijgen .zeker voor de kosten van onderbouwd of service .

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@joenevd
Je hebt toch best een ruime zolder?

https://www.dhps.nl/producten/duurzame-dakoplossing/ (al eens geinformeerd naar de prijs, maar veel te duur)
https://burgerhout.com/nl/nl/delta-discovery-air/

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• flippy
  • Niet online

flippy

fijn, elke keer als je filter wilt schoonmaken of de verdamper uitspoelen kan je bij boels een hoogwerker huren....

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 06-08-2022 21:03 ]

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-11 21:12
flippy schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:03:
[...]

fijn, elke keer als je filter wilt schoonmaken of de verdamper uitspoelen kan je bij boels een hoogwerker huren....
Die DHPS is belachelijk duur inderdaad.
Ik zag nog een ander merk met een service luik.
Die van burgerhout ziet er ook interessant uit.

De vraag is hoe duur die dingen zijn en wat het kost om het op dak neer te zetten.

Het service luik lost dus wel het hoogwerker probleem op.

• flippy
  • Niet online

flippy

joenevd schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:08:
Het service luik lost dus wel het hoogwerker probleem op.
maar niet de resonaties die door je hele dak gaan.

Adriaan71 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 09:59:
[...]

Bij Vaillant kan je ongeacht hoe je draait BT ( buiten temperatuur) instellen. Dat is een ingestelde waarde waarbij de warmtepomp cv bedrijf uitschakelt. Ongeacht hoe je stookt kwa besturing

Dat is gewoon standaard
Bij Vaillant, bij Mitsu niet, al vallen de mussen dood van het dak, al is het binnen +30 graden, als is het buiten 30 graden, Stooklijn is stooklijn, helaas.......

Ik weet niet of de nieuwere FTC units dit beter voor elkaar hebben @Andrehj :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:25
Grolsch schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:29:
[...]

Bij Vaillant, bij Mitsu niet, al vallen de mussen dood van het dak, al is het binnen +30 graden, als is het buiten 30 graden, Stooklijn is stooklijn, helaas.......

Andrehj schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 14:33:
[...]

Die optie heeft Mitsubishi vanaf de xxxD serie (FTC6) toegevoegd, maar zelf een eigen naregeling (Panasonic thermostaat) toevoegen kan natuurlijk ook.
:)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

• Adriaan71
Grolsch schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:29:
[...]

Tja beetje waardeloos. Heb je inderdaad wel nodig om alles mooi te laten draaien ongeacht het weer
Adriaan71 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:35:
[...]

Tja beetje waardeloos. Heb je inderdaad wel nodig om alles mooi te laten draaien ongeacht het weer
Inderdaad, ik heb het afgevangen door een thermostaat met een setpoint.

Ik heb de Mitsu in juli ergens een keer omgeschakeld naar koelen, 3 dagen aan het koelen gehad, en sindsdien op "VERBIED" gezet. Ik ga volgende week weer voor 1,5 week op vakantie, als het daarna nog steeds +30 buiten is zet ik hem wel op koelen.

Al met al geen ingewikkelde handelingen, maar voor een 'Noob", lees mijn ouders / schoonouders, een veel te ingewikkeld systeem.

Dat zou makkelijker moeten kunnen, maar hoe regel je overdag +30 en
's nachts <10 graden met een WP en thermostaat :? Valt ook niet mee :+

• Adriaan71
Grolsch schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:38:
[...]

Inderdaad, ik heb het afgevangen door een thermostaat met een setpoint.

Ik heb de Mitsu in juli ergens een keer omgeschakeld naar koelen, 3 dagen aan het koelen gehad, en sindsdien op "VERBIED" gezet. Ik ga volgende week weer voor 1,5 week op vakantie, als het daarna nog steeds +30 buiten is zet ik hem wel op koelen.

Al met al geen ingewikkelde handelingen, maar voor een 'Noob", lees mijn ouders / schoonouders, een veel te ingewikkeld systeem.

Dat zou makkelijker moeten kunnen, maar hoe regel je overdag +30 en
's nachts <10 graden met een WP en thermostaat :? Valt ook niet mee :+
Tweakers houden daar toch van. :)

Geef mij maar Vaillant. Koppelen plug en play.

Als ik wil kan ik een climate control van mijn huis maken. Verwarmen tot 21 en vanaf 21,5 koelen tot 21. Gaat allemaal automatische

Een kamer thermostaat voor alles . Alles wat je koppelt ziet ie en het werkt.

Moet je voor de gein eens een keer in verdiepen.

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05:46

geerttttt

Manisch positief

Even een vraag. Ik wil graag een warmtepomp maar ik heb de huidige ketel in mijn wasruimte staan, op de begane grond. Bij een warmtepomp komt er een behoorlijke boiler bij, waar ik daar gewoon geen ruimte voor heb.

Nu bedacht ik mij dat ik wel een "kruipruimte" heb onder het hele huis, ook onder de ketel. Vanuit het luik naar de ketel is slechts 2 a 3 meter. Het luik is best groot. Een meter bij een meter ongeveer denk ik, en de kruipruimte zelf is ook vrij hoog. Ik kan er bijna staan, het is zeker meer dan een meter hoog, en ik heb er de keren dat ik er was nooit water zien staan.

Kan ik geen boiler, (misschien een liggend model) in de kruipruimte installeren? Zo nee, waarom niet? :)

Oost west, 127.0.0.1 best!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:04
geerttttt schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 22:13:
Kan ik geen boiler, (misschien een liggend model) in de kruipruimte installeren? Zo nee, waarom niet? :)
Kan prima. Desnoods twee naast elkaar als ééntje te klein is.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Adriaan71
Even een vraag. Ik wil graag een warmtepomp maar ik heb de huidige ketel in mijn wasruimte staan, op de begane grond. Bij een warmtepomp komt er een behoorlijke boiler bij, waar ik daar gewoon geen ruimte voor heb.

Nu bedacht ik mij dat ik wel een "kruipruimte" heb onder het hele huis, ook onder de ketel. Vanuit het luik naar de ketel is slechts 2 a 3 meter. Het luik is best groot. Een meter bij een meter ongeveer denk ik, en de kruipruimte zelf is ook vrij hoog. Ik kan er bijna staan, het is zeker meer dan een meter hoog, en ik heb er de keren dat ik er was nooit water zien staan.

Liggende boiler niet aan beginnen ivm slechte gelaagheid. Staande boiler veel beter omdat je meer hoogte hebt.

Ook met je afgifte van warmte via je spiraal is een staande ook veel beter.

• flippy
  • Niet online

flippy

liggende boilers zijn gewoon slecht. niet aan beginnen.

als je ruimte hebt voor een ketel heb je ruimte voor een calypso split met 200L muurtank.

https://www.atlantic-comf...rs/Calypso-Split-Inverter

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:00
Adriaan71 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 22:17:
[...]

Liggende boiler niet aan beginnen ivm slechte gelaagheid. Staande boiler veel beter omdat je meer hoogte hebt.

Ook met je afgifte van warmte via je spiraal is een staande ook veel beter.
Ik begrijp dat liggend minder is, maar heeft iemand ooit gemeten hoeveel % warm water tov totale inhoud je effectief uit een liggend SWW vat haalt. Ik moet in de toekomst ook de beslissing nemen tussen 200l staand of 300l liggend. Welke geeft het meeste warm water?

• flippy
  • Niet online

flippy

doek55 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 22:34:
[...]

Ik begrijp dat liggend minder is, maar heeft iemand ooit gemeten hoeveel % warm water tov totale inhoud je effectief uit een liggend SWW vat haalt. Ik moet in de toekomst ook de beslissing nemen tussen 200l staand of 300l liggend. Welke geeft het meeste warm water?
200 staand. dat is makkelijk. je krijgt met moeite 100 uit een 300 liggende.

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:00
flippy schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 22:37:
[...]

200 staand. dat is makkelijk. je krijgt met moeite 100 uit een 300 liggende.
Heb je dat zelf getest? Dat zou betekenen dat 67% flink gemengd wordt met de koude aanvoer. Misschien dat @Mr_Big ons uitsluitsel kan geven, want ik zie net dat die een liggend 300l vat heeft.
Mr_Big schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:55:
[...]

Voor jou, en anderen, die denken dat een boilervat niet past, is het misschien interessant om te weten dat er ook liggende vaten bestaan.
Ik heb zelf deze liggen (niet hier gekocht overigens): https://www.klimate.nl/nexus-pawt-h-le1-300-boilvervat.html

Deze ligt helemaal onder het schuine gedeelte van het dak, waardoor je eigenlijk geen bruikbare ruimte op zolder verliest. Het vat is immers nog geen meter hoog, dus je verliest misschien alleen wat opslagruimte achter schotten, als je die al zou hebben.

Een liggend vat is wat minder effectief in het behouden van de gelaagdheid, maar in de praktijk merk ik hier niet zoveel van. In de zomer boost ik 1x per dag alle 300l tot 52 graden, in de winter doe ik dat 2x per dag naar 44 graden en met 2 volwassenen die elke ochtend douchen en 2 kleine kinderen die elke avond in bad gaan hebben we nooit lauw/koud water.

Dit allemaal met een 9Kw Panasonic T-Cap, die in de winter ook wel 13Kw levert als het (volgens de sensor) koud genoeg is buiten. Dus de spiraal lijkt ook groot genoeg.
[...]

100L staand geeft meer dan 300L liggend.

• flippy
  • Niet online

flippy

doek55 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 22:52:
[...]

Heb je dat zelf getest? Dat zou betekenen dat 67% flink gemengd wordt met de koude aanvoer. Misschien dat @Mr_Big ons uitsluitsel kan geven, want ik zie net dat die een liggend 300l vat heeft.

[...]
hoeveel je er exact uitkrijgt igt beetje aan vorm en vooral lengte van de tank. de langer en smaller die is de minder je eruit krijgt. een korte maar dikke tank geeft je meer nuttige warmte, vooral als je een beetje lage watertemperatuur aan wilt houden om de COP leuk te houden.
onze buren hebben zo'n tank (350l) in de kruipruimte liggen en daar krijgen ze 100~125 uit en dan is de koek echt op/lauw. de kleiner de tank de minder je eruit krijgt. een 200L hangtank zoals die van atlantic zal je effectief VEEL meer warm water opleveren dan een liggende die 2x zo groot is. dat een calypso ophangen op de plek van je antieke CV super simpel is in vergelijking met een tank in je kruimruimte krijgen en aansluiten en deftig isoleren mag natuurlijk overduidelijk zijn in het voordeel van de calypso.

[ Voor 29% gewijzigd door flippy op 06-08-2022 23:18 ]

• Mr_Big
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Waarom zal je -meer- (als in in liters) warm water uit een staansde tank krijgen dan uit een liggende tank van dezelfde grootte?

Ik kan mij wel voorstellen dat je -langer- (als in later in de tijd na opwarmen) warm water uit een staand vat kunt krijgen, omdat je sneller warmte verliest en de gelaagdheid minder effectief is.

Zoals gezegd kan ik met één keer 300l opwarmen naar onderin 52 graden (bovenin is dan iets van 55) 2x douchen + 1x bad voor 3./4 vol krijgen in de 24 uur na opwarmen.

• flippy
  • Niet online

flippy

Mr_Big schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 23:54:
Waarom zal je -meer- (als in in liters) warm water uit een staansde tank krijgen dan uit een liggende tank van dezelfde grootte?

Ik kan mij wel voorstellen dat je -langer- (als in later in de tijd na opwarmen) warm water uit een staand vat kunt krijgen, omdat je sneller warmte verliest en de gelaagdheid minder effectief is.

Zoals gezegd kan ik met één keer 300l opwarmen naar onderin 52 graden (bovenin is dan iets van 55) 2x douchen + 1x bad voor 3./4 vol krijgen in de 24 uur na opwarmen.
je spronglaag is veel groter dus enige beweging (stromend water) vernachelt die direct. dus de effectieve hoeveelheid water voor je in de buurt van de spronglaag komt en je doucebeurt afgelopen is is vele malen sneller bereikt dan waneer je een staande tank hebt.

bij sommige klanten hebben ze ook liggende tanks ivm het niet verbouwen van technische ruimtes tijdens verbouwingen maar wel de noodzaak voor meer opslag en dan zie je doodleuk 5000~10000 liter aan liggende tanks staan en dan krijg je daar effectief iets van 1500~3000 uit respectievlijk.

je hebt tanks met roosters erin die de gelaagdheid houden door de stromingen te remmen maar dan zit je aan een heel ander prijskaartje aan te hikken.

thermocline is het woord van de dag. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 07-08-2022 00:22 ]

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[...]

Wij hebben projecten met 80L plafond boilers, wat een drama! Max 15 minuten douchen (38 graden) met een begrenzer op 6 liter/minuut meng water.
Boiler staat ingesteld op 70-80 graden.
(Niet door ons gemaakt overigens)

Dit heb ik allemaal gemeten met gekalibreerde meetinstrumenten.

[ Voor 11% gewijzigd door DutchWing op 07-08-2022 01:37 ]

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Andrehj schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 14:33:
[...]

@Grolsch Dan ga ik het toch nog even aankijken als de PAR binnen is.
Misschien hebben ze het dan toch gefixed…
En anders stuur ik hem terug of misschien kan ik er iemand anders blij mee maken.

DutchWing schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 01:36:
[...]

@Grolsch Dan ga ik het toch nog even aankijken als de PAR binnen is.
Misschien hebben ze het dan toch gefixed…
En anders stuur ik hem terug of misschien kan ik er iemand anders blij mee maken.
@Andrehj bedoelt hiermee de optie dat de WP stopt met verwarmen als een bepaalde buitentemperatuur bereikt is. Volgens mij werkt de FTC6 ook niet met WAR + ruimtethermostaat van de Mitsu zelf.

Het kan wel, maar dan moet je een losse aan/uit thermostaat aansluiten.

De Mitsu heeft "af fabriek" 3 opties om te verwarmen

1 = Vaste Ta
2 = WAR
3 = Ruimtetemperatuur verwarmen (En deze doet dus niets met WAR)

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:46

Timple

Grolsch schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 08:12:
[...]

@Andrehj bedoelt hiermee de optie dat de WP stopt met verwarmen als een bepaalde buitentemperatuur bereikt is. Volgens mij werkt de FTC6 ook niet met WAR + ruimtethermostaat van de Mitsu zelf.

1 = Vaste Ta
2 = WAR
Zit er ook nergens een onderbrekingscontact? Voor nood ofzo. Deze kun je natuurlijk ook gewoon aansluiten op een thermostaat :)

Sww is dan wel een issue misschien...

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20-10 16:14
Heronimo schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 20:27:
[...]

Je weet dat je de Panasonic warmtepompen vanaf de J serie ook op een vaste flow kan laten draaien? Dat doe ik hier ook waardoor ik het precies zo heb ingeregeld dat als de ketel er bij komt de boel in evenwicht blijft qua flow.
Bedankt voor de service manual beschrijving in je eerdere reactie. Hoe heb jij alles gecombineerd met de ketel, zowel in hardware als in software of instellingen?

Is het mogelijk om de waterpomp onafhankelijk van de compressor aan en uit of permanent aan te laten? Zo ja, dan ik de Ecolution en CV-ketel gewoon aansluiten via een open verdeler.

[ Voor 15% gewijzigd door Knoetie op 07-08-2022 10:31 . Reden: Extra vraag pomp panasonic ]

Timple schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 09:17:
Zit er ook nergens een onderbrekingscontact? Voor nood ofzo. Deze kun je natuurlijk ook gewoon aansluiten op een thermostaat :)
Sww is dan wel een issue misschien...
Je kan altijd de smart-grid contacten (zie installatiemanual binnenunit) gebruiken, maar dat is wel een beetje met een kanon op een olifant schieten.
In de praktijk werkt WAR + externe thermostaat gewoon prima.
Gewoon je WAR-curve lekker strak afstellen, zodat de WP de woning met die instelling net op temperatuur kan houden. Dan hoeft de thermostaat alleen maar in uitzonderingssituaties in te grijpen (bij bijvoorbeeld lang veel mensen in huis, of als de zon veel schijnt).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• flippy
  • Niet online

flippy

Adriaan71 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:51:
[...]

Tweakers houden daar toch van. :)

Geef mij maar Vaillant. Koppelen plug en play.

Als ik wil kan ik een climate control van mijn huis maken. Verwarmen tot 21 en vanaf 21,5 koelen tot 21. Gaat allemaal automatische

Een kamer thermostaat voor alles . Alles wat je koppelt ziet ie en het werkt.

Moet je voor de gein eens een keer in verdiepen.
de panasonics kan je gewoon dit automatisch doen als je een thermostaat gebruikt die geschikt is voor koelen en verwarmen. daar zijn er zat van. icm met WAR zijn thermostaten toch meer bedoelt voor voorkomen dat de temperatuur doorschiet dan echt afregelen.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 07-08-2022 12:31 ]

• Adriaan71
flippy schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 12:30:
[...]

de panasonics kan je gewoon dit automatisch doen als je een thermostaat gebruikt die geschikt is voor koelen en verwarmen. daar zijn er zat van. icm met WAR zijn thermostaten toch meer bedoelt voor voorkomen dat de temperatuur doorschiet dan echt afregelen.
Maar dat is mooi aan Vaillant . Dat zijn gewoon de standaard spullen. Niks extra's. De VRC 720.

Alles wat je erop aansluit ziet en herkend hij en kan je regelen. Ook cascade tot 7 pompen.

En WAR kan ook in combinatie met ruimte compensatie dat hij bij setpoint de pomp uitzet. 21 graden is gewoon altijd 21 graden in huis ongeacht de buiten temperaturen.

En dan nog BT. buiten temperatuur uitschakeling bij ingevoerde setpoint.

Sorry weet dat je Pana of Mitsubishi houd en dat er niks beter is 😉

• flippy
  • Niet online

flippy

Adriaan71 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 12:43:
[...]

Maar dat is mooi aan Vaillant . Dat zijn gewoon de standaard spullen. Niks extra's. De VRC 720.

Alles wat je erop aansluit ziet en herkend hij en kan je regelen. Ook cascade tot 7 pompen.

En WAR kan ook in combinatie met ruimte compensatie dat hij bij setpoint de pomp uitzet. 21 graden is gewoon altijd 21 graden in huis ongeacht de buiten temperaturen.

Ik weet niet helemaal waar je verhaal dat vandaan tovert maar dat zijn dingen die standaard zijn op vrijwel alle warmtepompen. afhankelijk van de installatie kan je bij de meeste zelfs gewoon draaien zonder thermostaat en hoef je alleen een sensor in de ruimte te hangen. doet ie zelfs automatisch koelen als dat mag.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 07-08-2022 12:56 ]

• Adriaan71
flippy schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 12:48:
[...]

Ik weet niet helemaal waar je verhaal dat vandaan tovert maar dat zijn dingen die standaard zijn op vrijwel alle warmtepompen. afhankelijk van de installatie kan je bij de meeste zelfs gewoon draaien zonder thermostaat en hoef je alleen een sensor in de ruimte te hangen. doet ie zelfs automatisch koelen als dat mag.
*O*

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Grolsch schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 08:12:
[...]

1 = Vaste Ta
2 = WAR
Duidelijk, dan gaat deze gewoon retour.
Moet ik alleen even de kabel van zolder opnieuw doorlussen, maar dat is geen probleem.

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-11 19:55
Knoetie schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 10:10:
[...]

Bedankt voor de service manual beschrijving in je eerdere reactie. Hoe heb jij alles gecombineerd met de ketel, zowel in hardware als in software of instellingen?

Is het mogelijk om de waterpomp onafhankelijk van de compressor aan en uit of permanent aan te laten? Zo ja, dan ik de Ecolution en CV-ketel gewoon aansluiten via een open verdeler.
Ik gebruik een Heishamon om de warmtepomp mee aan en uit te zetten en nog veel meer instellingen te doen. Als je het setpoint heel laag zet hij verwarmen gaat de compressor niet aan maar blijft de waterpomp wel lopen.

Ik heb de ketel en warmtepomp simpelweg op een T-stuk zitten. Ketel laat ik alleen bijkomen als het vriest en de warmtepomp het setpoint niet haalt. En de ketel heb ik ook de pompstand vast gezet en het vermogen op het minimum van 7kW begrenst.

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-11 02:19

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Adriaan71 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 12:43:
[...]

Een thermostaat van 200 +..... Dan mag dat ook wel toch? En wat kun je er echt mee... Ik kijk niet eens maar de unit in mijn kamer

en Vaillant whitelabel pomp? Of zouden ze echt een eigen compressor gebouwd hebben:-)
Er zijn merken die hun diensten al bewezen hebben, en niet in NL, maar of in de warmte en of in de koude.
Vailliant met een WP ook?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Dylantje2

Dylantje2

Heronimo schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 15:40:
[...]

Ik gebruik een Heishamon om de warmtepomp mee aan en uit te zetten en nog veel meer instellingen te doen. Als je het setpoint heel laag zet hij verwarmen gaat de compressor niet aan maar blijft de waterpomp wel lopen.

Ik heb de ketel en warmtepomp simpelweg op een T-stuk zitten. Ketel laat ik alleen bijkomen als het vriest en de warmtepomp het setpoint niet haalt. En de ketel heb ik ook de pompstand vast gezet en het vermogen op het minimum van 7kW begrenst.
Je zou een magneetklep kunnen toepassen.
Dat via domotica...
Als dit dan klep open :-)
Heisamon is nu ook met opentherm .... zelfs met thermostaat als ik me niet vergis..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-11 19:55
Dylantje2 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 17:44:
[...]

Je zou een magneetklep kunnen toepassen.
Dat via domotica...
Als dit dan klep open :-)
Heisamon is nu ook met opentherm .... zelfs met thermostaat als ik me niet vergis..
Waarom zou je een klep gebruiken als je de pompen beide los kan aansturen door aan uit zetten van de warmtepomp en setpoint van de ketel?

• Dylantje2

Dylantje2

Heronimo schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 17:45:
[...]

Waarom zou je een klep gebruiken als je de pompen beide los kan aansturen door aan uit zetten van de warmtepomp en setpoint van de ketel?
2 pompen in 1 systeem....
Ik ken je systeem niet, maar 2 pompen in 1 systeem, of dan zelfs mss 3?
Ik zou er maar 1 willen hoe dan ook.
Een extra klp oid op het goede moment kan er voor zorgen dat je extra cv water in je retour komt. Zodat je wp denkt dat hij "het" alleen doet.

Ik kan nog steeds niet geloven dat een hybride echt goed werkt.
Wat me opvalt weinig mensen die klagen bij een hybride, dus het werkt, dus het is zoo simpel, dat er wss veel meer gas door gaat... 8)7 8)7
Als ze allemaal bij < +5 naar gas gaan, vraag ik me de echte winst van een hybride nog steeds af..

Als je een cv ketel als backup hebt.... Zou ik hem geautomatiseerd willen.
CV water op 30-40 graden in de retour net ergens na de invoer van de wp.
Zodat hij alleen werkt om de setpoint te halen van de wp.
Maar als ik de gasprijzen... zou je bijna beter een soort van backupheater erbij kunnen knopen.
Pijp/buis heater oid..
€3.5 voor een Kuub las ik en het einde nog niet in zicht. :-(

Dus van het gas is rendabeler als ooit volgens mij, en backup zou je beter elektrisch kunnen regelen..
Hybride kost je geld. En je vastrecht..

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
hier stond een offtopic bericht

[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 08-08-2022 17:07 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:17

Ethirty

Who...me?

[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 08-08-2022 17:08 ]

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Ronald.42
  • Niet online

[ Voor 86% gewijzigd door teacher op 08-08-2022 17:08 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• flippy
  • Niet online

flippy

[ Voor 88% gewijzigd door teacher op 08-08-2022 17:08 ]

• Dylantje2

Dylantje2

[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 08-08-2022 17:08 ]

• Ronald.42
  • Niet online

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 08-08-2022 17:09 ]

• LacsapOV

[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 08-08-2022 17:09 ]

• Ronald.42
  • Niet online

[ Voor 89% gewijzigd door teacher op 08-08-2022 17:09 ]

• Dylantje2

Dylantje2

[ Voor 87% gewijzigd door teacher op 08-08-2022 17:09 ]

• Dylantje2

Dylantje2

[ Voor 89% gewijzigd door teacher op 08-08-2022 17:10 ]

• Ronald.42
  • Niet online

[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 08-08-2022 17:10 ]

• Ronald.42
  • Niet online

[ Voor 89% gewijzigd door teacher op 08-08-2022 17:10 ]

• Dylantje2

Dylantje2

Ronald.42 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 20:16:
[...]

Salderen of niet je meter verrekend op totaal in en totaal uit.
Dus als je 10 kw terug levert op L1 maar op L2 en L3 5 kw afneemt zal je nog steeds nul zien op de meter.
Dat ga ik me echt afvragen....
Per fase leest dat ding alles uit.
Terugleveren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qy0MNISk55B6526aBa3P9jAM8jc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZFplCwxCT7pGuOcAcN31fzy2.png?f=fotoalbum_large

Verbruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RDYVsg4htKZ8hCmAnqAS3ZeXrsA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ruAIMsJSwwSaji45b0Hr5MbD.png?f=fotoalbum_large

En ik heb geen opwek vermogen op L3 zitten.

Terwijl er gewoon afgenomen wordt op L3 als L1 en L2 terugleveren.
Dus ik denk dat het betalen wordt als je op de verkeerde groepen afneemt.
Of iig de verschillen die er gaan komen in teruglevren en afname, als salderen stopt.

• ds23man
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 08-08-2022 17:10 ]

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• Dylantje2

Dylantje2

[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 08-08-2022 17:11 ]

• Ronald.42
  • Niet online

[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 08-08-2022 17:11 ]

• Dylantje2

Dylantje2

[ Voor 89% gewijzigd door teacher op 08-08-2022 17:11 ]

• Ronald.42
  • Niet online

[ Voor 85% gewijzigd door teacher op 08-08-2022 17:11 ]

• flippy
  • Niet online

flippy

[ Voor 85% gewijzigd door teacher op 08-08-2022 17:12 ]

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-11 12:26

[ Voor 90% gewijzigd door teacher op 08-08-2022 17:12 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:48

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 08-08-2022 17:02 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:46

Timple

Mijn warmtepomp staat inmiddels en een factuur is geregeld.

Nu wil ik graag de subsidie gaan aanvragen. Heeft het nog zin om deze te combineren met andere maatregelen zoals isolatie?

(Subsidie-technisch dan, niet thermisch ;) )

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:13

[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 08-08-2022 17:12 ]

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• Doezel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-11 08:33

Doezel

Ond

[ Voor 97% gewijzigd door teacher op 08-08-2022 17:12 ]

LG Therma V Monobloc 12KW U34. | 24 zonnepanelen x 380WP | Gasloos | Unifi

• RichieB

[ Voor 97% gewijzigd door teacher op 08-08-2022 17:13 ]

• LacsapOV
Timple schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:25:
Mijn warmtepomp staat inmiddels en een factuur is geregeld.

Nu wil ik graag de subsidie gaan aanvragen. Heeft het nog zin om deze te combineren met andere maatregelen zoals isolatie?

(Subsidie-technisch dan, niet thermisch ;) )
Zekers, scheelt je de helft subsidie op de warmtepomp. Zal me niet verbazen dat de tweede maatregel daardoor gratis uitvalt.
Als ik een warmtepomp met spouwmuurisolatie zou nemen dan heb ik de spouwmuurisolatie (1800,-) gratis.

• Ronald.42
  • Niet online
Dan ontopic de ketel ligt buiten.
Nu wachten tot de chemische ankers droog zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L681TE15lSKBbCSqKzTCJ-d877o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1oSMVe97UKybNuipFj5hGSAw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door teacher op 08-08-2022 17:13 ]

• Dylantje2

Dylantje2

[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 08-08-2022 17:13 ]

• Dylantje2

Dylantje2

Ronald.42 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:54:
Dan ontopic de ketel ligt buiten.
Nu wachten tot de chemische ankers droog zijn.
[Afbeelding]
Dan kan hij nu hangen met deze temperaturen _/-\o_

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
De Tado Slimme Thermostaat, icm Tado Slimme Radiatorknoppen, lijkt wat té slim voor de Elga Ace. Door @RulazZ wordt dat hier opgemerkt: RulazZ in "Tado Smart Thermostat Topic - Deel 2" Het bedrijfsaccount van @tado biedt een handreiking via hun support: tado in "Tado Smart Thermostat Topic - Deel 2"

Wat ik hieruit begrijp is dat Tado óók met aan/uit sturing, afhankelijk van de resterende warmtevraag, een 'modulerend' aan/uit signaal opstelt. Daarmee wordt de warmtevraag naar de Elga Ace dus steeds onderbroken, wat niet wenselijke is met een warmtepomp.

De vraag die ik nu van support terugkrijg is wat ik zou willen hebben als minimale AAN en UIT tijd in de aansturing van de Elga Ace. Is hier een zinnig/eenduidig antwoord op te geven?
MrAcid schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:33:
De Tado Slimme Thermostaat, icm Tado Slimme Radiatorknoppen, lijkt wat té slim voor de Elga Ace. Door @RulazZ wordt dat hier opgemerkt: RulazZ in "Tado Smart Thermostat Topic - Deel 2" Het bedrijfsaccount van @tado biedt een handreiking via hun support: tado in "Tado Smart Thermostat Topic - Deel 2"

Wat ik hieruit begrijp is dat Tado óók met aan/uit sturing, afhankelijk van de resterende warmtevraag, een 'modulerend' aan/uit signaal opstelt. Daarmee wordt de warmtevraag naar de Elga Ace dus steeds onderbroken, wat niet wenselijke is met een warmtepomp.
Dit is precies het probleem van veel van die thermostaten en zoneregelingen.
De vraag die ik nu van support terugkrijg is wat ik zou willen hebben als minimale AAN en UIT tijd in de aansturing van de Elga Ace. Is hier een zinnig/eenduidig antwoord op te geven?
Ik zou eens beginnen met 1 uur. Maar het idee van een warmtepomp is dat je de WAR curve zodanig strak instelt, dat ie eigenlijk alleen maar met de thermostaat ingrijpt als er externe warmtebronnen (zon, langdurig de oven aan etc) zijn.
Sowieso moet je altijd zorgen dat je WP zijn minimale vermogen kwijt kan. Als je overal zgn "slimme" thermostaatknoppen hebt werkt dat helemaal niet. Dat is dus helemaal niet zo "slim" ;)
Een groot deel van je radiatoren moet dus altijd open staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 08-08-2022 12:15 ]

• Adriaan71

[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 08-08-2022 17:14 ]

• Broerkonijn1
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 04-11 11:55
Na lang zoeken en het aanschrijven van +-15 installateurs van verschillende merken o.a. Remeha, Nibe en Vaillant toch maar een topic post en wellicht het zelf proberen te doen. Wat ik wil:

Wij hebben een jaren 30 huis, net een jaar geleden zonnepanelen geïnstalleerd: 8x400wp met Emphase, +-3250 kwh op jaar basis blijkt nu na een jaar. Wij leveren meer terug dan dat we verbruiken: ongeveer 800 kwh gaat voor een 11 cent naar de energieboer.

Ons huis heeft dubbelglas,; beneden een mix van hr++ en gewoon, boven ook een mix van gewoon dubbelglas en hr+/++ hebben de spui (3cm..) met parels laten isoleren en de zolder is gemiddeld geïsoleerd (kan beter staat nog op de lijst)

Op zolder hangt een oude remeha Quinta 28c ketel, cw4, 2006, die ons voorziet van warmte. Het ding heeft zijn eigen hok gekregen van de vorige huis eigenaren, iets wat ik graag met de zolder verbouwing wil aanpassen. Liefst de CV van zolder af, naar de uitbouw beneden of in een ander deel vd zolder waar hij een minder prominente locatie heeft, en dan meteen over naar een all electric warmtepomp als dit kan.

het huis en verbruik:
143m2 oppervlakte en een geschatte inhoud van 550m3
bouwjaar 1933
tussenwoning
nieuwe 3 fase meterkast geïnstalleerd
Ons verbruik dit jaar, gemeten van 1 aug 2021 tm 1 aug 2022 is 966 m3
Beneden een uitbouw met vloerverwarming. en verder gewone lamel radiatoren (t21 en t22)
Ik heb de CV al 2 jaar draaien op een retour temperatuur van 55 graden. Wat in de winter vaak neerkomt op 52-53 graden (lees af en toe het display uit, ja redelijk autistisch)

Nu had ik een aantal merken op het oog die mij interessant leken voor onze situatie. het liefste hebben we een buffer erbij, dus een tower lijkt me ideaal:
-Remeha Eria tower
-een Vaillant Arotherm
-Bosch Enviline lucht water monoblock

of is het voor ons gewoon nog niet haalbaar en moeten we voor hybride gaan? :?

[ Voor 4% gewijzigd door Broerkonijn1 op 08-08-2022 13:28 ]

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Andrehj schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:10:
[...]

[...]

Ik zou eens beginnen met 1 uur. Maar het idee van een warmtepomp is dat je de WAR curve zodanig strak instelt, dat ie eigenlijk alleen maar met de thermostaat ingrijpt als er externe warmtebronnen (zon, langdurig de oven aan etc) zijn.
Sowieso moet je altijd zorgen dat je WP zijn minimale vermogen kwijt kan. Als je overal zgn "slimme" thermostaatknoppen hebt werkt dat helemaal niet. Dat is dus helemaal niet zo "slim" ;)
Dank voor je antwoord. Mijn systeem is dmv een buffervat zodanig dat er altijd voldoende vrije inhoud is, dus ook als alles dicht zit is dat geen punt.

Waarom ik de zoneregeling wil houden: ik krijg de noordkant op een zonnig winterdag anders ‘nooit’ warm zonder mijn woonkamer 25 graden te laten worden. Die knoppen hebben dus wel een (slimme) functie.

Maar misschien dan open de vervolgvraag: hoe zou ik béter bovenstaande + onregelmatige aan-/afwezigheid op een zuinige, duurzame én comfortabele manier regelen?

• RichieB
[...]

Nou ja, een "slimme" thermostartknop is vooral "minder dom" dan een standaard waterzijdig ingeregelde CV installatie. Eigenlijk wordt je met een WP weer teruggeworpen naar het "overal in huis moet het even warm zijn en dat bepalen we vanaf 1 centraal punt" principe. Ik vind dat achteruitgang, maar het kan wel geld besparen doordat je WP heel efficient wordt gebruikt.

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:31
Broerkonijn1 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:21:
................
Nu had ik een aantal merken op het oog die mij interessant leken voor onze situatie. het liefste hebben we een buffer erbij, dus een tower lijkt me ideaal:
-Remeha Eria tower
-een Vaillant Arotherm
-Bosch Enviline lucht water monoblock

of is het voor ons gewoon nog niet haalbaar en moeten we voor hybride gaan? :?
Ik denk, te lezen in je omschrijving, dat je graag een integrale BOILER wilt hebben, niet een buffer dus, dat is belangrijk.
En als je alleen in een uitbouw vloerverwarming hebt, ben je dan wel bereid om de radiatoren door type T22 of beter T33 te vervangen? Of meer vloerverwarming te laten infrezen? Dan is een All electric zeker mogelijk. En hybride als het even kan vermijden.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10 10:12

Superbeagle

Always smile

@Broerkonijn1 Warmtepompen zijn niet beperkt tot de gasketelleveranciers die jij noemde. Heb je onderstaand topic al gelezen?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

• Broerkonijn1
@Naalroc Ja excuses dat is exact wat in bedoel, integrale boiler lijkt mij handiger, van plan zelf te gaan installeren als dat kan. in de woonkamer hebben we 2x t22 en een grote kolomradiator. het liefste trek in de hele vloer eruit en gaat er vloerverwarming in, het is echter een houten vloer met balken. dus dan moet er een renovloer in of schuimbeton.. die investering icm warmtepomp is niet realistisch.

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-09 14:32
[...]

[...]

@MrAcid 1 uur aan/uit is precies wat ik vrijdag heb laten instellen, nu afwachten tot een goed testmoment, kan al wel kijken wat het doet met koelen de komende week. De radiatorknoppen op de verdiepingen heb ik sowieso in de app losgekoppeld van de zone controller (de woonkamerthermostaat, verder geen andere zone controllers), aangezien die 's winters wat mij betreft gewoon de hele dag moet stoken en de losse kamers moeten daar niet mee gaan zitten morrelen.

Die radiatorknoppen heb ik eigenlijk ook met name nog in gebruik om de temperatuur en RV data en trends in de slaapkamers te kunnen zien, en verder functioneren ze in de winter als thermostaatknoppen met een tijdschema. En de child-lock functie is wel handig met loslopende peuters die alle knopjes etc. interessant vinden en de radiatorafstellingen anders in de WAR (kuch) brengen.

[ Voor 14% gewijzigd door RulazZ op 08-08-2022 14:08 ]

• Dylantje2

Dylantje2

[...]

[...]

Daarnaast zorgen al die knutseldingen/knoppen voor een flow die geknepen wordt.
En laat daar de WP nou van gaan stuiteren.
Alles open en de wp zijn werk laten doen.

En ik dank de 2 weken in het stookseizoen dat war wat van slag door ongunstige parameters dat accepteren.
Of via domotica alleen je stooklijn op of down zetten...

Broerkonijn1 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:21:
Ik heb de CV al 2 jaar draaien op een retour temperatuur van 55 graden. Wat in de winter vaak neerkomt op 52-53 graden (lees af en toe het display uit, ja redelijk autistisch
Dan is je aanvoertemperatuur dus ca 70 graden. Dat is veel te warm voor een warmtepomp.
Je moet eerst je afgiftesysteem verbeteren, óf aantonen dat je ook met een Ta van max 40 graden je keet warm kunt houden voor je aan een warmtepomp kunt beginnen.

• Broerkonijn1
@Andre1973 oke bedankt voor de tip. Eens was even vergeten dat er een delta t tussen zit van 15-20 graden. Mocht het niet lukken (wat ik inschat, want een verschil van 15 graden is aanzienlijk) dan toch maar hybride? 8)7

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-11 21:47
Broerkonijn1 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:12:
@Andre1973 oke bedankt voor de tip. Eens was even vergeten dat er een delta t tussen zit van 15-20 graden. Mocht het niet lukken (wat ik inschat, want een verschil van 15 graden is aanzienlijk) dan toch maar hybride? 8)7
Of afgifte (en misschien verlies) verbetern.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

• Adriaan71
Gewoon een hybride installatie maken met de berekening van een full electric warmtepomp. Kan je zelf bekijken hoe het draait en of je zonder gas kan . Hoef je ook geen andere pomp te kopen.

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Hybride? Eerst maar eens die Ta omlaag.

Uitgangspunten:
Prijs gas: €2/m³
Prijs elektra: €0,5/kWh
COP Ta 70°C: 2
1m³ gas = 8 kWh aan warmte

Aannames:
Je verbruikt 800 m³ aan warmte. Rest aan SWW

Sommetje:
800 m³ gas kost met de hedendaagse prijzen 800 x 2 = € 1.600

In die 800 m³ zit 800 x 8 = 6.400 kWh aan warmte.
Haal je dat volledig uit een wp bijeen Ta van 70°C dan kost dat 6.400 / 2(COP) = 3.200 kWh aan elektriciteit.

Die elektriciteit kost met de hedendaagse prijzen 3.200 x €0,5 = €1.600.

Heb die getallen expres zo gekozen maar ik zal er niet veel naast zitten. Zo zie je waarom je beter kunt investeren in maatregelen om de Ta zo laag mogelijk te krijgen.

• Tom-br
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-01 10:31
Heeft iemand een idee waar ik het minimale vermogen van een alfea extensa DUO 8kW en 10 kW kan vinden?
Ik zie het in de brochures nergens staan.
Misschien is er iemand met een handleiding o.i.d.?
Of is dit te berekenen ?

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Tom-br schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:27:
Heeft iemand een idee waar ik het minimale vermogen van een alfea extensa DUO 8kW en 10 kW kan vinden?
Of is dit te berekenen ?
@Casejunkie , @internetinfo en @ChUcKiE hebben iig zo’n fujitsu hangen.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Of is dit te berekenen ?
Dit is het enige wat ik kan vinden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GrHXQrT7G-tpTtGfYXU24pym-FE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gKKNpFLKcLlgcFQFVeYBQOLp.jpg?f=fotoalbum_large

Link: https://www.gebruikershan...w-handleiding-729088.html

[ Voor 14% gewijzigd door DutchWing op 08-08-2022 17:05 ]

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Dubbel…

[ Voor 96% gewijzigd door DutchWing op 08-08-2022 17:01 ]

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-11 16:02
Of is dit te berekenen ?
Ik heb de alfea extensa + 10 (Geen duo maar dat zal geen verschil maken)

Ik kan het minimale vermogen inderdaad ook nergens vinden in de gegevens. Maar als ik kijk naar mijn verbruikt is het minimaal opgenomen vermogen bij verwarmen rond de 400W. De buitenunits van deze warmtepompen kunnen behoorlijk ver terug moduleren.

Buitenunit is bij mij de woya100lfta

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Modbreak:bij deze het dringende verzoek niet te reageren op offtopic posts, maar om een post report aan te maken. Daarnaast uiteraard het dringende verzoek om ontopic te posten.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1 ... 139 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.