Ja. Bij de bouw (bj 2000) vloerverwarming over 2 verdiepingen. En alle groepen staan altijd open.
[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 13-11-2021 22:40 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Ja. Bij de bouw (bj 2000) vloerverwarming over 2 verdiepingen. En alle groepen staan altijd open.
[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 13-11-2021 22:40 ]
Dat sluit ik lekker met 32mm aan, alles eigenlijk 32mm iig nooit gezeur dat het te dun is.Dre schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 22:33:
[...]
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Vloerverwarming alleen op de bgg als ik mag gokken zo'n 130m2 ongeveer.Daannn1987 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 15:31:
[...]
Guiness book of records bellen denk
M'n schoonouders hebben een nog iets hoger gasverbruik dan jouw ouders (2300/2400).
Schat de woning ook wel op een goede 800/900m3..
Maar daar draait dat ding niet constant.
Welk afgifte systeem hebben je ouders?
Je ouwe heer aansteken met je hobby dan is er wel wat van te maken.Grolsch schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 23:17:
[...]
Vloerverwarming alleen op de bgg als ik mag gokken zo'n 130m2 ongeveer.
Maar niet perfect hoor, ik gok hoh 150 of 200mm ze hebben slechts 5 groepen en een open verdeler met pomp.
Bij 2001 ongeveer.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Uit je sign maak ik op dat jij naast je pana wat extra hebt gedaan IR panelen? SWW met een separate warmtepompboiler. Als het puur en alleen om CV zou gaan kom ik een stuk dichter tegen jouw factor 2 aan. Voor vervangen van gas door all electric heb ik SWW ook meegenomen in het geheelt.oswald schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 22:15:
[...]
Je houdt met de gas CV HR ketel die je gaat vervangen die 35170MJ niet in je huis. Mijn SCOP is niet bijzonder, maar toch zit ik op een factor 1,95. De 1 op 2 is goed te halen.
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Ir verwaarloosbaar en WPB tel ik mee in het totaal. Gebruik alleen voor verwarming 2018 was 1000m3. verwarmen jaar 2019 1.821kWh, jaar 2020 1.597kWh. SWW jaar 2019 175m3, WPB 2020 420kWh.ArjoK schreef op zondag 14 november 2021 @ 00:16:
[...]
Uit je sign maak ik op dat jij naast je pana wat extra hebt gedaan IR panelen? SWW met een separate warmtepompboiler. Als het puur en alleen om CV zou gaan kom ik een stuk dichter tegen jouw factor 2 aan. Voor vervangen van gas door all electric heb ik SWW ook meegenomen in het geheel
[ Voor 12% gewijzigd door t.oswald op 14-11-2021 00:35 ]
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Ah das wel een verschil denk ik, bij m'n schoonouders ligt sinds kort 120+ m2 met Warp speetile over ik meen 24 groepen.Grolsch schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 23:17:
[...]
Vloerverwarming alleen op de bgg als ik mag gokken zo'n 130m2 ongeveer.
Maar niet perfect hoor, ik gok hoh 150 of 200mm ze hebben slechts 5 groepen en een open verdeler met pomp.
Bij 2001 ongeveer.
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Ik heb hier 8 groepen en 2 radiatoren op 22mm. Maar zoals gezegd is eerder de vraag of je het vermogen kan overdragen dat je huis warm houdt.Franciesco schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 20:16:
Een tijdje terug dacht ik hier een discussie gezien te hebben over de leidingdikte die nodig is richting de verdeler van de vloerverwarming icm een WP. Maar ik kan het niet meer terug vinden…
Concreet: de leiding die bij mij nu van de CV ketel richting de verdeler van de vloerverwarming (14 groepen) loopt is 22mm dik (buitenmaat). Is dat voldoende voor een L/W warmtepomp met een lage aanvoertemperatuur?
Aanvulling: de vloerverwarmingsslangen zijn 15mm dik.
[Afbeelding]
Waar loop je tegenaan dan? Bij mij doet de 6008 het prima met een iSense. Alleen als de Tb boven de 10° C komt dan gaat ie pendelen. (Dus wss te groot bemeten).LacsapOV schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 13:45:
Nu weet ik waarom er zo weinig thermostaten op de Loria werken. De Loria ondersteund het OpenTherm protocol niet helemaal. Ongeacht de instellingen bepaalt de Loria de watertemperatuur op basis van stooklijn en kamer setpoint. Daar gaan mijn plannen de deur uit.
Loggen werkt verder wel goed behalve de gewenste watertemperatuur die komt uit de thermostaat en wordt door de warmtepomp genegeerd, geeft dus een foutieve waarde.
Wel een beetje teleurstellend. Ik wist dat het een simpel apparaat was, maar dit is echt met de Franse slag. Hij doet echter wat ie doen moet, de boel warm houden. :-)
Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***
Ik ben gisterenavond bij @Jari-Jan geweest en we hebben het probleem kunnen oplossen.
Het lijkt verdacht veel op dat de warmtepomp dan alleen bezig is met een SWW run en dus de compressor op max frequentie zet.Verder klonk die warmtepomp als een vibrator die je aan op je nachtkastje legt,
[ Voor 44% gewijzigd door ArjoK op 14-11-2021 11:42 ]
Verwijderd
Een beetje vloerverwarming 16x2 10cm hart op hart kan wel met max. 30 graden uit de voeten en daar heb je geen hybride voor nodig. Hoeveel mag het kosten, misschien ligt monovalent binnen het budget ?Verwijderd schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:11:
Kan iemand mij vertellen of het interessant is om met een ~ 40 graden aanvoertemp te experimenteren op mijn CV ketel? Ik had de aanvoer al teruggeschroeft naar 52 graden en onze vloerverwarming is al voorbereid op een warmtepomp.
Ik wil alleen niet overstappen op volledig elektrisch vanwege de zeer hoge kosten. ~ 20K heb ik het er niet voor over om in dit huis te investeren. Ook omdat het daar niet bij gaat blijven als ik ook nog nieuwe panlatten en zonnepanelen moet aanschaffen.
Ik denk er wel over na om een Aurea Hybrid Add-On aan te schaffen maar die zal geen 52 graden aan leveren, of thans niet tegen een redelijke (S)COP. Wat ik eigenlijk wil weten is of ik met een voor de WP haalbare temperatuur kan testen. Of is dat funest voor een CV ketel? (Remeha Calenta 40C).
Ik zat met exact hetzelfde. Mijn ervaring van de laatste 5-6 weken (beneden vloerverwarming van plm. 12cm HoH, boven radiatoren die nauwelijks gebruikt worden): ik heb Ta stapsgewijs verlaagd vanaf 90gr, en draai nu al een paar weken op de laagste stand die de (zwaar overbemeten) CV aankan. Op CV instelknop is dat 40 graden, maar Ta ligt veelal een stuk lager (30 gr +/- 5 gr). Ik gebruik hierbij geen nachtverlaging (deed ik voordien overigens ook al niet)Verwijderd schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:11:
Kan iemand mij vertellen of het interessant is om met een ~ 40 graden aanvoertemp te experimenteren op mijn CV ketel? Ik had de aanvoer al teruggeschroeft naar 52 graden en onze vloerverwarming is al voorbereid op een warmtepomp.
Ik wil alleen niet overstappen op volledig elektrisch vanwege de zeer hoge kosten. ~ 20K heb ik het er niet voor over om in dit huis te investeren. Ook omdat het daar niet bij gaat blijven als ik ook nog nieuwe panlatten en zonnepanelen moet aanschaffen.
Ik denk er wel over na om een Aurea Hybrid Add-On aan te schaffen maar die zal geen 52 graden aan leveren, of thans niet tegen een redelijke (S)COP. Wat ik eigenlijk wil weten is of ik met een voor de WP haalbare temperatuur kan testen. Of is dat funest voor een CV ketel? (Remeha Calenta 40C).
[ Voor 9% gewijzigd door zwakie op 14-11-2021 12:39 ]
PV: 7670Wp 180°Z 40° PVOutput | WP: ME SUZ-SWM80VA ERSD-VM2D | gasloos | EV: Ioniq 5 Lounge 77kWh RWD
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Die hebben niets met een warmtepomp te maken, dus als je daar geen zin in hebt doe je het gewoon niet.Verwijderd schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:11:
ook nog nieuwe panlatten en zonnepanelen moet aanschaffen.
Met de prijzen van komend jaar doet een goede warmtepomp tot -10 de 52 graden goedkoper dan een gasketel.die zal geen 52 graden aan leveren, of thans niet tegen een redelijke (S)COP.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dat zit wel goed, ik weet trouwens niet of ik dit wel eens "pendelen" mag noemen. CV springt bij de huidige temperaturen plm. 1x per 10-15 minuten een paar minuutjes aan op een laag (laagste?) vermogen (dat sowieso al te hoog is voor ons huis). Lijkt veel op gedrag om de Ta op peil te houden.CurlyMo schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:40:
@zwakie heb je wel vastgesteld dat je CV niet extreem pendelt?
[ Voor 5% gewijzigd door zwakie op 14-11-2021 12:55 ]
PV: 7670Wp 180°Z 40° PVOutput | WP: ME SUZ-SWM80VA ERSD-VM2D | gasloos | EV: Ioniq 5 Lounge 77kWh RWD
Dat is wat @Verwijderd dus afvraagt. Of je niet op een gegeven moment dusdanig gaat pendelen dat je CV ketel sneller slijt. Als je niet van plan bent van het gas af te gaan, dan vind ik dit dus inderdaad een risicovolle test voor de levensduur van je ketel.zwakie schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:46:
[...]
Dat zit wel goed, ik weet trouwens niet of ik dit wel eens "pendelen" mag noemen. CV springt bij de huidige temperaturen plm. 1x per 10-15 minuten een paar minuutjes aan op een laag (laagste?) vermogen (dat sowieso al te hoog is voor ons huis). Lijkt veel op gedrag om de Ta op peil te houden.
20K? Waar heb je het dan over? Een grond bron systeem? Een beetje lucht water warmtepomp heb je al staand voor 5 tot 7k inclusief SWW boiler.Verwijderd schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:11:
Ik wil alleen niet overstappen op volledig elektrisch vanwege de zeer hoge kosten. ~ 20K heb ik het er niet voor over om in dit huis te investeren.
Verwijderd
Een Ecoforest systeem lucht water inclusief ~ 250 liter boiler en installatie. Die installatie is wel een dingetje hier. Vrijstaande woning waar de WP in de inpandige garage moet komen en de leidingen in de kruipruimte geplaatst moeten worden.thehog schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:33:
[...]
20K? Waar heb je het dan over? Een grond bron systeem? Een beetje lucht water warmtepomp heb je al staand voor 5 tot 7k inclusief SWW boiler.
Is er een verplichting om een Ecoforest systeem af te nemen?Verwijderd schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:41:
[...]
Een Ecoforest systeem lucht water inclusief ~ 250 liter boiler en installatie.
Dit gedrag zie ik bij onze ketel al vanaf dat we het huis (1999) hebben gebouwd, ook bij veel hogere Ta's. Vandaar dat ik het risico als zodanig erg laag inschat - en omdat we over een paar maandjes sowieso gasloos gaanCurlyMo schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:04:
[...]
Dat is wat @Verwijderd dus afvraagt. Of je niet op een gegeven moment dusdanig gaat pendelen dat je CV ketel sneller slijt. Als je niet van plan bent van het gas af te gaan, dan vind ik dit dus inderdaad een risicovolle test voor de levensduur van je ketel.
Nu ken ik die hele unit niet, maar hoe kan je Ta (voor verwarmen) nou invloed hebben op je verbruik van SWW? Zit dat op een of andere ongebruikelijke manier aan elkaar geknoopt?ArjoK schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:27:
Waar je wel tegenaan loopt is dat hoe lager de Ta hoe slechter de het verbruik bij SWW. De oplossing van deze hydromodule is eigenlijk niet geschikt voor nieuwbouw.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Komt die discussie weer.... Ik nodig je uit om hier een offerte van een installateur te plaatsen waar een bedrag van die ordegrootte onderaan de streep staat.thehog schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:33:
[...]
20K? Waar heb je het dan over? Een grond bron systeem? Een beetje lucht water warmtepomp heb je al staand voor 5 tot 7k inclusief SWW boiler.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Hij werkt goed hoor. Wil alleen zelf wat meer invloed kunnen uitoefenen op de werking. Om dat te kunnen moet je de setpoint van het water kunnen aanpassen. De Loria laat dit alleen niet toe.stuffer schreef op zondag 14 november 2021 @ 10:05:
[...]
Waar loop je tegenaan dan? Bij mij doet de 6008 het prima met een iSense. Alleen als de Tb boven de 10° C komt dan gaat ie pendelen. (Dus wss te groot bemeten).
Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD
Zo rond de €15k was de inschatting van de man die hier de boel bekeken heeft. Daar ging dan nog subsidie vanaf.Andrehj schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:13:
[...]
Komt die discussie weer.... Ik nodig je uit om hier een offerte van een installateur te plaatsen waar een bedrag van die ordegrootte onderaan de streep staat.
Dit soort bedragen zijn echt niet realistisch. Reken maar op ongeveer het dubbele, en daar kan je dan nog wat subsidie van aftrekken.
Stroomverbruik voor SWW bereiding bedoel ik.Andrehj schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:08:
[...]
Nu ken ik die hele unit niet, maar hoe kan je Ta (voor verwarmen) nou invloed hebben op je verbruik van SWW? Zit dat op een of andere ongebruikelijke manier aan elkaar geknoopt?
Dat zou dan wel heel bijzonder (en onhandig) zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door ArjoK op 14-11-2021 14:29 ]
Andrehj schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:13:
[...]
Komt die discussie weer.... Ik nodig je uit om hier een offerte van een installateur te plaatsen waar een bedrag van die ordegrootte onderaan de streep staat.
Dit soort bedragen zijn echt niet realistisch. Reken maar op ongeveer het dubbele, en daar kan je dan nog wat subsidie van aftrekken.
Zou je die eens kunnen delen? Maar voor te snel opwarmen kan je de stooklijn toch aanpassen?LacsapOV schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:19:
[...]
Hij werkt goed hoor. Wil alleen zelf wat meer invloed kunnen uitoefenen op de werking. Om dat te kunnen moet je de setpoint van het water kunnen aanpassen. De Loria laat dit alleen niet toe.
Gisteren zitten rekenen en nu redelijk zeker de formule die de Loria gebruikt voor de watertemperatuur achterhaald. Nu kan ik dus de watertemperatuur beïnvloeden door de gewenste kamertemperatuur aan te passen. Nu kan ik regelingen gaan bedenken om defrosts, lawaai in de nacht, te snel opwarmen, etc... te voorkomen.
[ Voor 9% gewijzigd door stuffer op 14-11-2021 14:34 ]
Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***
Complimenten. Dat is waanzinnig goedkoop, en de eerste die ik voor deze prijs in dit forum voorbij zie komen.LacsapOV schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:29:
[...]
[Afbeelding]
Het kan wel maar dan moet je niet teveel wensen hebben. Hier is de subsidie overigens nog niet van af.
Ik was in totaal om over te stappen op gasloos 19.500,- euro inclusief subsidie kwijt:Andrehj schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:35:
[...]
Complimenten. Dat is waanzinnig goedkoop, en de eerste die ik voor deze prijs in dit forum voorbij zie komen.
Is zeker een wat oudere offerte, want nu zijn spullen heel duur dat lukt niet meer voor dat bedrag.Andrehj schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:35:
[...]
Complimenten. Dat is waanzinnig goedkoop, en de eerste die ik voor deze prijs in dit forum voorbij zie komen.
Ik zou dan 6 kW kopen want 4 geeft niet (genoeg) thuis als het -10c is en met 6 zou je nog gasloos kunnen worden.H2Niek schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:06:
@fmb
Ik ben wel benieuwd naar het stroomverbruik van de elga 6kW afgelopen jaar?
Zit zelf nog te twijfelen om de 4kW aan te schaffen, heb helaas nog geen ltv.
Zijn er mensen die met een gasverbruik van ca 900/1000m3 per jaar zijn overgestapt naar full electric? Ben wel benieuwd wat dit aan stroom verbruikt op jaarbasis. Het verschilt natuurlijk per situatie, maar een indicatie zou fijn zijn.
Panasonic split 9 kW Tcap die is ook nog wel mooi qua apparaat.Franciesco schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 10:44:
[...]
7,1 kW bij -10 is wat te krap voor mijn situatie. Volgens jouw rekenmethode heb ik een kleine 9kW nodig.
Daarnaast zou ik ook graag een 3-fasen WP willen. Dat lijkt me het beste aangezien ik ook elektrisch rijd, tzt elektrisch ga koken etc.
Helaas lijkt er dan geen Mitsubishi model te zijn die aan alle wensen voldoet: ca 9kW vermogen bij -10, optie tot koelen, 3-fasen, R32 koudemiddel en liefst een Zubadan. Of kijk ik ergens over heen?
Zo niet, dan zal ik indien ik voor Mitsubishi wil gaan iets van deze wensen moeten laten varen. Het type koudemiddel is dan denk ik de gemakkelijkste en minst ingrijpende.
Dus dan misschien de PUHZ-SHW80V/YAA?
Aanvullende vraag: mocht er een losse warmtepompboiler geplaatst worden naast de L/W WP: is er dan een stelregel die te gebruiken is om het benodigde WP verwarmingsvermogen hierop aan te passen? De Koevlaas rekenmethode is immers inclusief maken warm tapwater.
[ Voor 8% gewijzigd door koevlaas2 op 14-11-2021 15:29 ]
Maart van dit jaar inderdaad. Nu zullen ivm paniek er wel een flinke duit bij op doen.koevlaas2 schreef op zondag 14 november 2021 @ 15:23:
[...]
Is zeker een wat oudere offerte, want nu zijn spullen heel duur dat lukt niet meer voor dat bedrag.
Voordat ik de boel zelf had gedaan samen met @koevlaas2 heb ik ook eerst verschillende bedrijven benaderd. Degene waar ik het beste gevoel bij had deed dit:Andrehj schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:35:
[...]
Verwijderd
Nee de verplichting is er niet. Ik ben wel geneigd om mee te gaan met het advies van mijn installateur. Hij heeft ook uitgelegd waarom. Maar ik verwacht niet dat ik echt onder de 15K uit ga komen met andere merken. Ik heb geen complete offerte binnen trouwens, maar een redelijke schatting (hij heeft hier ook de vloerverwarming gelegd). Hij zei tussen de 15-20K. Gezien de ervaringen in dit huis waar alles kwa verbouwen tegenvalt reken ik op ~ 20K. Het verschil van 10K tussen een add-on en volledig elektrisch wil ik niet overbruggen omdat ik niet verwacht nog heel lang hier te wonen.CurlyMo schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:55:
[...]
Is er een verplichting om een Ecoforest systeem af te nemen?
De prijzen zijn het laatste jaar wel door het dak gegaan natuurlijk, niet alleen van gasDat was in juli 2018.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2021 15:59 ]
Behalve dat dit dan zonder BTW is. Dan kom je aardig in de buurt van wat @Andrehj schreef met een 10-14K. Heb ook van deze partij een offerte ontvangen vorig jaar.LacsapOV schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:29:
[...]
[Afbeelding]
Het kan wel maar dan moet je niet teveel wensen hebben. Hier is de subsidie overigens nog niet van af.
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
Daarvoor zet ik de eTwist op 'openhaard' daarmee word een tijdelijke verandering door mensen / 'openhaard' of koken opgevangen en blijft de Elga Ace lekker laag door pruttelen voor de rest van het huisGrolsch schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 11:41:
[...]
Als ik terugkijk heeft de Elga bij mijn ouders vanaf dinsdagavond 20.00 gedraaid t/m gisteravond, toen ging hij ff uit vanwege temperatuur in de woonkamer die 1 á 1,5 graad boven setpoint lag vanwege mensen / bezoek in de woonkamer.
Aan 1 ruk door op +- 500Watt zonder uit te gaan.
Verdorie ja, de BTW. Ik ben vanuit het werk zo gewend aan consumenten prijzen waar we netjes de prijzen inclusief BTW specificeren en onderaan de BTW uitsplitsen dat ik die over het hoofd had gezien.Bo0bz schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:50:
[...]
Behalve dat dit dan zonder BTW is. Dan kom je aardig in de buurt van wat @Andrehj schreef met een 10-14K. Heb ook van deze partij een offerte ontvangen vorig jaar.
Geldt overigens alleen als je compressor AC400V is, bij Mitsubishi zitten er grote trafo's in en draait de compressor op DC.Andrehj schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:21:
[...]
Bij mijn WP geldt dat in ieder geval niet. De specs voor de VAA en YAA zijn precies gelijk.
???Dre schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:07:
@H2Niek
Grote radiatoren van marktplaats halen voor LTV. Liefst T33 en geen Jaga. Jaga heeft te weinig waterinhoud.
Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Huh, mijn woonkamer is nu lekker warm op T33:mgroen81 schreef op zondag 14 november 2021 @ 20:24:
[...]
???
T33 levert geen warmte.
Beter Jaga. Supersnelle warmte. Werkt perfect hoor. Geen gependel.
Ik heb nu zo'n 8 a 9 starts per dag bij een Ta van max 32 graden.Dre schreef op zondag 14 november 2021 @ 20:51:
[...]
Maar massa was voor mij doorslaggevend. En stralingswarmte.
[ Voor 7% gewijzigd door mgroen81 op 14-11-2021 21:10 ]
Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K
Een grotere systeeminhoud snap ik, dat is wel een significant verschil met een Jaga, maar stralingswarmte bij LTV stelt bar weinig voor toch? Een Jaga of T33 zal daar weinig verschil maken lijkt me. Of is de praktijk toch anders?Dre schreef op zondag 14 november 2021 @ 20:51:
[...].
Maar massa was voor mij doorslaggevend. En stralingswarmte.
Hebben ze het 10mm systeem gekregen ?Daannn1987 schreef op zondag 14 november 2021 @ 09:25:
[...]
Ah das wel een verschil denk ik, bij m'n schoonouders ligt sinds kort 120+ m2 met Warp speetile over ik meen 24 groepen.
Wel nog met een open verdeler....
Stralingswarmte merk ik zeker wel. Ook bij een defrost gaat de temperatuur van de radiator hard naar beneden, en dat merk ik wel. Niet vervelend bij een defrost, maar je merkt het wel. Zit je verder dan 2 meter van de radiator dan zal je weinig hebben aan de stralingswarmte.Xqlusive schreef op zondag 14 november 2021 @ 21:20:
[...]
Een grotere systeeminhoud snap ik, dat is wel een significant verschil met een Jaga, maar stralingswarmte bij LTV stelt bar weinig voor toch? Een Jaga of T33 zal daar weinig verschil maken lijkt me. Of is de praktijk toch anders?
[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 14-11-2021 21:30 ]
Gekregen is een groot woord..
[ Voor 4% gewijzigd door mgroen81 op 14-11-2021 21:47 ]
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Ik draai hier ook met een cop van 5.3vandermark schreef op zondag 14 november 2021 @ 21:57:
[Afbeelding]
'Saaie' runs hoor zo. Dit is hoe november een beetje is:
9.00 gaat de Pana aan, ergens in loop van ochtend/begin middag is het warm genoeg binnen en gaat die uit. Om 18.00 gaat thermostaat naar 21.3 om een nieuwe run te forceren die tot 23.00 duurt. Alles met Ta van 26.
COP 5.84 tot nu toe vandaag
Dus 6 kW is een paar honderd euro duurder in aanschaf maar trekt het beter op de koudere dagen wat ook weer een besparing oplevert?koevlaas2 schreef op zondag 14 november 2021 @ 15:25:
[...]
Ik zou dan 6 kW kopen want 4 geeft niet (genoeg) thuis als het -10c is en met 6 zou je nog gasloos kunnen worden.
Verwijderd
Zo de toeters, 21,3? Ik stik de moord al bij 20. De thermostaat komt hier niet boven de 19.vandermark schreef op zondag 14 november 2021 @ 21:57:
[Afbeelding]
'Saaie' runs hoor zo. Dit is hoe november een beetje is:
9.00 gaat de Pana aan, ergens in loop van ochtend/begin middag is het warm genoeg binnen en gaat die uit. Om 18.00 gaat thermostaat naar 21.3 om een nieuwe run te forceren die tot 23.00 duurt. Alles met Ta van 26.
[ Voor 3% gewijzigd door Alfa159 op 14-11-2021 22:34 ]
Alfa159 schreef op zondag 14 november 2021 @ 22:31:
Off-topic!
Ik raak een beetje in de war welke van de twee de warmtepomp is 🤣
[Afbeelding]
Maar de rechter kan ik zelf installeren. Geen stek-monteurtje nodig. Alleen het RVO nog overtuigen dat dit minstens 24KW is. 😅Daannn1987 schreef op zondag 14 november 2021 @ 22:34:
[...]
Die rechter kost uiteindelijk het meeste.. zou voor de linker gaan
Kan zijn dat @koevlaas2 daar anders over denkt.Alfa159 schreef op zondag 14 november 2021 @ 22:37:
[...]
Maar de rechter kan ik zelf installeren. Geen stek-monteurtje nodig. Alleen het RVO nog overtuigen dat dit minstens 24KW is. 😅
Voldoet ongetwijfeld niet aan de nieuwe geluidseisen.LacsapOV schreef op zondag 14 november 2021 @ 22:35:
De rechter is wat duurder in onderhoud maar krijg je het wel warmer van.
3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5
Mijn vorige buurvrouw ook niet. Die was stewardes, als er weer eens een piloot een beschuitje kwam eten kon ik meegenieten van haar hoogtepunt. Net Lassie.BertusB404 schreef op zondag 14 november 2021 @ 22:54:
[...]
Voldoet ongetwijfeld niet aan de nieuwe geluidseisen.
Knap! Dat krijg ik hier niet voor elkaar. In de avond is het wel luxe iets warmer. Daarnaast wil ik in de avond ook verwarmen zodat de WP in de nacht uit kan blijven en het in de ochtend niet te ver is afgekoeld.Verwijderd schreef op zondag 14 november 2021 @ 22:28:
[...]
Zo de toeters, 21,3? Ik stik de moord al bij 20. De thermostaat komt hier niet boven de 19.
CurlyMo schreef op zondag 14 november 2021 @ 22:51:
[...]
Kan zijn dat @koevlaas2 daar anders over denkt.
Dan heb je vast niet een hele grote warmtepomp nodig ?Verwijderd schreef op zondag 14 november 2021 @ 22:28:
[...]
Zo de toeters, 21,3? Ik stik de moord al bij 20. De thermostaat komt hier niet boven de 19.
Touw er ook nog om?koevlaas2 schreef op zondag 14 november 2021 @ 23:17:
[...]
koevlaas legt haar met liefde in de gebraden kippenstand
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Wat is nou het laagste verbruik dat jij ziet met jouw J? Ik zit hier tegen het eind van mijn runs tegen de 575W. Jij zat rond de 500W toch?vandermark schreef op zondag 14 november 2021 @ 23:14:
[...]
Knap! Dat krijg ik hier niet voor elkaar. In de avond is het wel luxe iets warmer. Daarnaast wil ik in de avond ook verwarmen zodat de WP in de nacht uit kan blijven en het in de ochtend niet te ver is afgekoeld.
Is het nu warmtepompen of warmte pompen?Alfa159 schreef op zondag 14 november 2021 @ 22:31:
Off-topic!
Ik raak een beetje in de war welke van de twee de warmtepomp is 🤣
[Afbeelding]
[ einde bericht en sexisme 🙈)
@koevlaas2 Ik ben bij @Jari-Jan geweest en heb de temperatuur Ta aangepast naar 30°C. Warmtepompen waren zo hard korte perioden aan het werk omdat ze water van 45°C wilde maken. Het is duidelijk dat Enzavu mijn bevindingen niet ook direct aan de situatie van @Jari-Jan heeft gelinkt of er bewust niets mee heeft willen doen. Het systeem mist minimaal een temperatuursensor voor in de dompelbuis van de buffer om te weten hoe warm het water is (staat beschreven op de site van de producent van de hydromodule (TCB Assen). Door het ontbreken van enige koppeling tussen warmtepomp en hydromodule doet de warmtepomp maar wat en wel meerdere keren per uur ongeacht warmtevraag om aan retourwater te meten of de buffer is afgekoeld, een compleet inefficiente methode.ArjoK schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:27:
@koevlaas2 @Jari-Jan fijn dat de boel weer draait. In het forum Enzavu Warmtepomp zonder buitenunit ervaringen heb ik afgelopen donderdag en vrijdag beschreven hoe ik tot een rusig werkend systeem ben gekomen. Ik heb de indruk dat de installateur van Enzavu ook bij @Jari-Jan maar wat heeft geprobeerd.
Wel waardeloos overigens dat de aanvoer temp nu 40°C is. Dat kan inderdaad lager (ik draai op 34 met mijn woning uit 2003 met alleen op bg vloerverwarming en boven gewoon de radiatoren. Waar je wel tegenaan loopt is dat hoe lager de Ta hoe slechter de het verbruik bij SWW. De oplossing van deze hydromodule is eigenlijk niet geschikt voor nieuwbouw.
[...]
Het lijkt verdacht veel op dat de warmtepomp dan alleen bezig is met een SWW run en dus de compressor op max frequentie zet.
[ Voor 3% gewijzigd door ArjoK op 15-11-2021 08:44 . Reden: Verder op Enzavu Warmtepomp zonder buitenunit ervaringen ]
Dat zou betekenen dat de groep lengtes ongeveer 60 meter per groep zijn?Daannn1987 schreef op zondag 14 november 2021 @ 21:38:
[...]
Gekregen is een groot woord..
Beste investering, maar idd 10mm
Ik duidde op een kale plaatsing dus exclusief installatie. Voor die prijs heb je de spullen staan. Er ligt dan dus ruim marge op de installatie. Een totaal prijs van 20k snap ik daarom niet. Maar hij heeft het al uitgelegd en hoewel ik na zijn uitleg het nog steeds veel geld vind voor wat er moet gebeuren weet ik ook wel dat installateurs echt de hoofdprijs vragen in alle markten tegenwoordig. Ja, de grondprijs is gestegen maar wat nog harder is gestegen is de uurpijs van installateurs.Andrehj schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:13:
[...]
meen dat ze 50m per groep hadden gehanteerdRamon_1984 schreef op maandag 15 november 2021 @ 07:24:
[...]
Dat zou betekenen dat de groep lengtes ongeveer 60 meter per groep zijn?
Dat is dan wel weer zonden.
Het is inderdaad een flinke investering, maar na het egaliseren heb je wel een biljarttafel..
Iets boven de 500W inderdaad. Maar omdat de runs relatief kort zijn (thermostaat zet de Pana uit) kom ik daar niet vaak. Eerste uren op 25-26 Hz en daarna in stappen naar 19-20Hz.CurlyMo schreef op zondag 14 november 2021 @ 23:29:
[...]
Wat is nou het laagste verbruik dat jij ziet met jouw J? Ik zit hier tegen het eind van mijn runs tegen de 575W. Jij zat rond de 500W toch?
Dan heeft de WP toch niet heel veel meer verbruik bij iets hogere temperaturen. Ik vind dat met enkel radiatoren op een Ta van 35 toch niet tegenvallen.vandermark schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:22:
[...]
Iets boven de 500W inderdaad. Maar omdat de runs relatief kort zijn (thermostaat zet de Pana uit) kom ik daar niet vaak. Eerste uren op 25-26 Hz en daarna in stappen naar 19-20Hz.
Je hebt gelijk, maar dit is in elk geval voor de goede zaak en ook nog deels terug te verdienen.thehog schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:10:
[...]
Ik duidde op een kale plaatsing dus exclusief installatie. Voor die prijs heb je de spullen staan. Er ligt dan dus ruim marge op de installatie. Een totaal prijs van 20k snap ik daarom niet. Maar hij heeft het al uitgelegd en hoewel ik na zijn uitleg het nog steeds veel geld vind voor wat er moet gebeuren weet ik ook wel dat installateurs echt de hoofdprijs vragen in alle markten tegenwoordig. Ja, de grondprijs is gestegen maar wat nog harder is gestegen is de uurpijs van installateurs.
[ Voor 8% gewijzigd door Powrskin op 15-11-2021 09:17 ]
Nukezone FTW
[ Voor 9% gewijzigd door Alfa159 op 15-11-2021 15:52 ]
[ Voor 15% gewijzigd door FrancD op 15-11-2021 15:52 ]
SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022
https://library.mitsubish...uk/pdf/download_full/4119Alfa159 schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:46:
Wat zit er eigenlijk allemaal in die cylinderunits van Mitsubishi? Bijvoorbeeld de EHST30D. Er zit dus de binnenunit (a la hydrobox) en een SWW vat (van RVS). Scheelt het nog meer in de kosten dan de som van de hydrobox + een externe SWW vat?
Zitten er bijvoorbeeld de driewegkleppen, ontluchters, vuilafscheiders, etc al in?
Ik zie van mitsubishi geen installatie handleidingen vand eze units. Weet iemand waar ik deze kan vinden? Wat ik sowieso heb gevonden, is dat in de 300L cylinderunits geen expansie-vat is opgenomen.
[ Voor 47% gewijzigd door Proton_ op 15-11-2021 16:08 ]
In het algemeen: niet persé, het is niet anders dan alle componenten die je anders toch al nodig hebt maar dan in één behuizing. Die eenvoud (en vaak prijsvoordeel) van installatie betekent vaak wel lastiger onderhoud, want minder goed bereikbaar.FrancD schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:51:
Ik vind dat alles in 1 juist wel mooi/handig. Nadeel is dat als er iets stuk is, de hele unit buiten gebruik is?
In aanvulling op mijn vorige post. Ik ken die binnenunits van Mitsubishi niet maar veel van de anderen die ik bekeken heb, moet je ontluchters, vuilafscheiders, vul- en aftapvoorzieningen en serviceafsluiters extern zelf nog voorzien. Per installatiehandleiding bekijken.Alfa159 schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:46:
Zitten er bijvoorbeeld de driewegkleppen, ontluchters, vuilafscheiders, etc al in?
[ Voor 4% gewijzigd door roderickvd op 15-11-2021 16:53 ]
Driewegklep uiteraard wel, anders kun je dat SWW-vat niet verwarmen. Ontluchter en afscheider verwacht ik niet, want die zitten in de kleine binnenunits (zonder SWW-vat) ook niet.Alfa159 schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:46:
Wat zit er eigenlijk allemaal in die cylinderunits van Mitsubishi? Bijvoorbeeld de EHST30D. Er zit dus de binnenunit (a la hydrobox) en een SWW vat (van RVS). Scheelt het nog meer in de kosten dan de som van de hydrobox + een externe SWW vat?
Die krijg je er bij, dat is de PAC-EVP12-E, zie bijvoorbeeld https://www.climamarket.e...erst30d-vm2ed-pac-evp12-eIk zie van mitsubishi geen installatie handleidingen vand eze units. Weet iemand waar ik deze kan vinden? Wat ik sowieso heb gevonden, is dat in de 300L cylinderunits geen expansie-vat is opgenomen.
Die 35 kWh is dus je totale verbruik als ik je goed begrijp, maar je geeft geen enkel idee wat er aan verwarming verbruikt wordt.Sunri5e schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:00:
Ik ben echt een totale n00b wat betreft warmtepompen. Ik heb er ook echt geen verstand van en ik heb mijn bij de keus daarvan gewoon laten adviseren en besloten er een te laten installeren. Dit is gebeurt in een vrijstaand jaren 30 huis in het buitengebied. Wel volledig laten isoleren voordat de pomp geïnstalleerd werd. Het woonoppervlak is 217 m2 en de inhoud 788 m3. Nu zat ik vandaag eens te kijken wat het gemiddelde energieverbruik voor de woning met dit weer is. Nu komt dat uit op een kWh of 35 per dag. Is dit veel? Ik moet er wel bijzeggen dat we niet zuinig zijn qua het uitzetten van verlichting 's nachts en dat onze woning en de buitenkant + tuin compleet verlicht is.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Dit is wat ik uit het overzicht in de app van mijn energieleverancier haal. Ik heb de huis pas geleden gekocht en nog nooit bewoond met een gasaansluiting. Dus wat dat gebruik was weet ik niet.Proton_ schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:07:
@Sunri5e wat was je gasverbruik en wat is je stooklijn (zie TS)?
En hoe meet je dit verbruik? Met wat geluk kijk je naar de warmte-opbrengst en niet naar het elektriciteitsverbruik.
Het gaat om een Metro Therm warmtepomp.Naalroc schreef op maandag 15 november 2021 @ 17:09:
[...]
Die 35 kWh is dus je totale verbruik als ik je goed begrijp, maar je geeft geen enkel idee wat er aan verwarming verbruikt wordt.
Als je dat wilt weten is een eerste vereiste om een energiemeter in de toevoerleiding van je wp te laten plaatsen, of anders de wp interne meter uit te lezen.
welk merk wp praten we over hier?
Voor de Mitsubishi kan ik het je wel vertellen hoe dat aan te pakken, maar van een ander merk niet.
Mijn verbruik in november tot vandaag is gemiddeld 13 kWh voor een soortgelijke oppervlakte; wel 3 dagen de houtkachel aan gehad.
Dat is dus het totaalverbruik van je hele woning. Dat zegt precies niets over het verbruik van je WP. Ik sluit me dus 100% aan bij het advies van @Naalroc hierboven: Zorg dat je een energiemeter in je meterkast installeert en monitor daarmee het elektriciteitsverbruik van je WP. Dan heb je echte data waarmee je wat kunt.Sunri5e schreef op maandag 15 november 2021 @ 17:19:
[...]
Dit is wat ik uit het overzicht in de app van mijn energieleverancier haal.
Dat gaat nog veel erger worden levering problemen.Retrospect schreef op maandag 15 november 2021 @ 17:07:
Zijn er nog meer mensen die last hebben van leveringsproblemen?
Mijn Elga Ace zou vandaag geïnstalleerd worden maar kon niet geleverd worden. Volgende maand pas leverbaar maar heb de installatie maar naar januari getild om zeker te zijn van de extra subsidie.
Ik kom ook uit Groningen maar heb in de buurt nog geen installateur gevonden die dit grondig uitwerkt voor je. Alternatief is dat je zelf aan de slag gaat om zelf een systeem te selecteren. Als je begint met het starttopic en dit forum een beetje doorleest kom je al een heel eind. Kun je daarna hier spiegelen of je op de goede weg bent.stephan-v schreef op maandag 15 november 2021 @ 18:11:
Misschien een klein beetje off-topic maar voor degene die al een warmtepomp hebben of momenteel offertes binnen hebben gekregen, waar vinden jullie degelijke installatiebedrijven?
Ik heb in Groningen nu al met een aantal bedrijven contact gehad die zeer goede recensies hebben, echter wanneer er iemand over de vloer komt dan vallen ze gauw door de mand. Het gebrek aan kennis en kunde op dit gebied is echt schrikbarend.
Je kan mij niet vertellen dat iemand zonder warmteverlies berekening, opname van radiatoren of überhaupt de cijfers van gasverbruik zomaar kan claimen dat het “allemaal wel kan” na een rondje van 3 minuten door ons huis haha.
Die zijn er ook hoor! De https://www.energiebespaarlening.nl/rente/ heeft 1,5 tot 1,8% rente. Hebben wij ook voor onze zonnepanelen/warmtepomp. Ben normaal niet zo van het lenen maar in dit geval is het goedkoper dan zelf een paar jaar sparen (inflatie en gederfde opbrengsten/besparing).Powrskin schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:16:
[...]
Ik pleit er sowieso voor alle subsidies af te schaffen en goedkope leningen te verstrekken (met goede controle), zodat de huidige Nederlandse markt minder verziekt wordt.
Ik heb hem ff uitgewerkt en zojuist nog ff gecheckt.stuffer schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:33:
[...]
Zou je die eens kunnen delen? Maar voor te snel opwarmen kan je de stooklijn toch aanpassen?
Destijds na installatie stond die bij mij behoorlijk stijl met geluidsoverlast tot gevolg (wel snel warm in huis) maar dat is snel een te passen.
Dat zou wel kunnen als de partij in dezelfde wijk met dezelfde huizen er al een paar heeft geplaatst.stephan-v schreef op maandag 15 november 2021 @ 18:11:
Misschien een klein beetje off-topic maar voor degene die al een warmtepomp hebben of momenteel offertes binnen hebben gekregen, waar vinden jullie degelijke installatiebedrijven?
Ik heb in Groningen nu al met een aantal bedrijven contact gehad die zeer goede recensies hebben, echter wanneer er iemand over de vloer komt dan vallen ze gauw door de mand. Het gebrek aan kennis en kunde op dit gebied is echt schrikbarend.
Je kan mij niet vertellen dat iemand zonder warmteverlies berekening, opname van radiatoren of überhaupt de cijfers van gasverbruik zomaar kan claimen dat het “allemaal wel kan” na een rondje van 3 minuten door ons huis haha.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
235 liter versus iets meer dan 35 litermgroen81 schreef op zondag 14 november 2021 @ 21:45:
@Dre
Op 1 januari kwam dat voor. Ik denk dat we toen een gemiddelde etmaal temp van 4 graden hadden aan de kust. Ta van 35 op minimum vermogen. Ecodan is 5kW.
1x Jaga en 1x gewone radiator in de woonkamer. En ik heb stiekem een klein buffervaatje van 125 liter.
Systeem een keer leeg laten lopen en met opvullen ging er in totaal 235 liter water in.
Vaatje doet waarschijnlijk niet zo heel veel want de flows van primair en secundair zijn aardig gelijk.
Hoeveel vermogen moet je kwijt in het systeem bij minimum belasting?
Ik vind 3 starts per uur best wel veel eigenlijk.
Net had iemand de documentatie gedeeld. Er zit wel een ontluchter in aan de bovenkant, dat is dus mooi.Andrehj schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:56:
[...]
Driewegklep uiteraard wel, anders kun je dat SWW-vat niet verwarmen. Ontluchter en afscheider verwacht ik niet, want die zitten in de kleine binnenunits (zonder SWW-vat) ook niet.
[...]
Die krijg je er bij, dat is de PAC-EVP12-E, zie bijvoorbeeld https://www.climamarket.e...erst30d-vm2ed-pac-evp12-e
Verder is zo'n geïntegreerd systeem iets voordeliger als wanneer je zelf een los RVS SWW-vat koopt, maar qua isolatie (kijk maar eens naar het stilstandsverlies) weer wat slechter.
Als je zelf een stalen geëmailleerd vat koopt is dat weer iets voordeliger.
Het grote voordeel van de geïntegreerde oplossing is dat het mooi compact is, en veel installatiewerk scheelt. Helaas was de 300L variant er twee jaar geleden nog niet, anders had ik die wellicht ook wel gekocht.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq