13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
De informatiedichtheid op een glasvezel leiding is een stuk hoger dan van de 56k6 modems van vroeger. Dergelijke ontwikkelingen zie ik nog niet op het gebied van transformatoren en kabels. De transitie van koper naar glasvezel voor elektriciteitskabels loopt niet zo'n vaart...
Mijn all-electric huis zou ook op 1×25A kunnen draaien zonder E-auto.
Nogmaals, waar zou je een aansluitvermogen van 24.000 Watt (3x35) of zelfs 69.000 Watt (3x100) voor nodig hebben?koevlaas2 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 20:20:
[...]
Was met internet ook zo.... en gaat m.i ook met de electra aansluiting gebeuren, in het buitenland is 1x100A of 3x100A heel normaal.
Dan heb je het wel over gelijktijdig gebruik van grote verbruikers. Veel all-electric huizen bewijzen al dat 3x25A probleemloos kan. Milieutechnisch en qua belasting van netwerken zou het ook niet wenselijk zijn om zwaardere aansluitingen interessanter te maken.
Zoals hierboven met de aansluiting van de elektra. Stel dat we besluiten een hybride WP te kopen, is dat met de zonnepanelen en enkele 35A aansluiting nog goed te doen. Maar als we elektrisch zouden gaan koken, dan is het plots krap aan.
Nu voor een "bescheiden" hybride WP kiezen zorgt er misschien voor dat we over een paar jaar klem zitten?
Als bijvoorbeeld de CV stuk gaat. Hopelijk hebben we tegen die tijd wel meer isolatie, waardoor er minder vermogen nodig is. Maar de installatie moet er wel op aangepast worden.
Ik kom erop terug als de toekomst het verleden is.Joris748 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 20:50:
[...]
Nogmaals, waar zou je een aansluitvermogen van 24.000 Watt (3x35) of zelfs 69.000 Watt (3x100) voor nodig hebben?
Dan heb je het wel over gelijktijdig gebruik van grote verbruikers. Veel all-electric huizen bewijzen al dat 3x25A probleemloos kan. Milieutechnisch en qua belasting van netwerken zou het ook niet wenselijk zijn om zwaardere aansluitingen interessanter te maken.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Als je de netbeheerders een beetje kent kun je nagaan dat 'meer voor hetzelfde' sowieso nooit op zal gaan.
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 23:16
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)
Dus de keuze nu is simpel: gewoon 3x25A.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Hybride is duur inderdaad. Dubbele kosten door CV-ketel en ook nog een keer extra een warmtepomp moeten kopen bij verzwaring. Daarom zou ik adviseren te kijken naar CV volledig met de warmtepomp te doen. Tapwater en zeker met een bad is vaak een grotere uitdaging._ferry_ schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 21:09:
Ben blij alvast wat in dit topic te lezen, want het is complexe materie. Technisch kan ik het nog aardig overzien, maar de keuzes waar je voor staat.... Wel of niet hybride. Enkelfase of krachtstroom, hoe het douchewater verwarmen, al dat soort dingen waarbij je eigenlijk 10 jaar in de tijd vooruit wilt kunnen kijken
Zoals hierboven met de aansluiting van de elektra. Stel dat we besluiten een hybride WP te kopen, is dat met de zonnepanelen en enkele 35A aansluiting nog goed te doen. Maar als we elektrisch zouden gaan koken, dan is het plots krap aan.
Nu voor een "bescheiden" hybride WP kiezen zorgt er misschien voor dat we over een paar jaar klem zitten?
Als bijvoorbeeld de CV stuk gaat. Hopelijk hebben we tegen die tijd wel meer isolatie, waardoor er minder vermogen nodig is. Maar de installatie moet er wel op aangepast worden.
Waarom zou 1×35A onvoldoende zijn met all-electric? Een beetje Tweaker leest z'n slimmemeter uit
Tot zeg 1400m3 gas per jaar kan je met de kleinste warmtepomp (5 kW) uit de voeten.
[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 12-11-2021 21:35 ]
Je bent geneigd om de afgezekerde waarden op te tellen maar feitelijk moet je de actuele stroom optellen en dat valt in de praktijk reuze mee.
We hebben dan wel geen laadpaal maar die gaat er ook niet komen want we wonen aan een fietspad.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Die extra warmtepomp koop je natuurlijk pas als de technische levensduur van de hybride voorbij is. Evengoed kan gesteld worden dat een all-electric duur is als blijkt dat je toch niet comfortabel de boel warm kan houden, dan moet je acuut vele duizenden euro's gaan investeren die je waarschijnlijk nog niet gepland had.Dre schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 21:34:
[...]
Hybride is duur inderdaad. Dubbele kosten door CV-ketel en ook nog een keer extra een warmtepomp moeten kopen bij verzwaring.
Afhankelijk van de situatie is een hybride of een all-electric een gepaste oplossing. Laat iedereen lekker voor zichzelf bepalen wat voor hem/haar de juiste oplossing is.
Wellicht is het goed om dit topic een volgend deel te splitsen in een all-electric deel en een hybride deel.
- Proton_
Wat verwacht je dat in 10 jaar verandert, dat all electric dan anders maakt dan nu?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik had al aangegeven dat ik de getallen van de PUD modellen niet meer kon terug vinden, ik had ze niet uit het data book maar van een pagina op een mitsubishi site, en dat je die daarom maar met een korreltje zout moest nemen.Flail schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:17:
...
@PentaClover ik denk dat je om het zuiver te houden de PWL-waardes uit de Databooks eigenlijk uit je grafiek zou moeten halen en alleen de maximaalwaardes zou moeten handhaven. Wat als alternatief wel zou kunnen is een grafiek maken met alleen deellastwaardes van 1 fabrikant. Die zouden vergelijkbaar moeten zijn.[/li]
Ik heb nog verder gezocht, en op de website van een grote zwitserse installateur (https://professional.meiertobler.ch/de/) heb ik data bladen gevonden die zij zelf gemaakt hebben waar ze ook het max geluidsvermogen weergeven, deze waarden zijn hoger dan die ik eerst had en ook lager dan de R410 zubadan modellen:
PUD-SHWM80YAA : 60 dB(A)
PUD-SHWM100YAA : 63 dB(A)
PUD-SHWM120YAA : 65 dB(A)
PUD-SHWM140YAA : 68 dB(A)
Waarschijnlijk dat dit de waarden zijn waar we naar op zoek zijn, maar ook hier staat er niet bij hoe ze bepaald zijn. De max volgens de ERP norm die je op het energie label terug vind en de max fluisterstand waarden staan er ook bij dus ik denk wel dat deze correct zijn als absolute max waarden voor geluids vermogen.
Ik zal mijn plaatje hiermee updaten.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Prijs, rendement. Maar bovenal verwacht ik ontwikkelingen met waterstof ipv gas. Dan kan een hybride warmtepomp prima blijven functioneren en heb je voor extra vermogen bij slechte dagen de waterstof cv ketel. Zeker voor de meeste oudere huizen zou dat een uitkomst zijn. Wie weet wat de toekomst gaat brengen.Proton_ schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 22:03:
@Retrospect ik zou graag in gesprek blijven, dus niet per sé splitsen. Een hybride topic erbij kan natuurlijk altijd.
Wat verwacht je dat in 10 jaar verandert, dat all electric dan anders maakt dan nu?
Waterstof voor ruimteverwarming van woonhuizen is echt een sprookje en niet duurzaam. Je bent ten eerste 4x zoveel elektriciteit kwijt i.v.m. een warmtepomp. Dus letterlijk 4x zoveel zonnevelden en/of woonhuizen.Retrospect schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 22:06:
[...]
Prijs, rendement. Maar bovenal verwacht ik ontwikkelingen met waterstof ipv gas. Dan kan een hybride warmtepomp prima blijven functioneren en heb je voor extra vermogen bij slechte dagen de waterstof cv ketel. Zeker voor de meeste oudere huizen zou dat een uitkomst zijn. Wie weet wat de toekomst gaat brengen.
Daarnaast zijn er veel sectoren waar H2 een belangrijke rol gaat spelen omdat er geen/nauwelijks alternatief is (staalindustrie, mammoettankers etc) en het wordt al erg uitdagend om daar voldoende H2 voor te produceren.
Voor jouw situatie bij woningen die met WP net niet rond komen is 1op1 electrisch verwarmen dan een stuk eenvoudiger uit te rollen dan H2. En het kost ook minder stroom.
:strip_exif()/f/image/md8n8DAxPrm6aNJgpA5ToYBN.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door vandermark op 12-11-2021 22:36 ]
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Als december niet al te koud is (zoals januari) zit ik nog net onder de 1400 hoogst gemeten dagverbruik was 20m3 bij een gemiddelde temperatuur van -5 in januari. Dat zijn in NL excessen, en als ik 2 weken in het jaar even een elektrisch kacheltje moet aanzetten om de nachtverlaging in de ochtend op te vangen, prima.Dre schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 21:34:
[...]
Hybride is duur inderdaad. Dubbele kosten door CV-ketel en ook nog een keer extra een warmtepomp moeten kopen bij verzwaring. Daarom zou ik adviseren te kijken naar CV volledig met de warmtepomp te doen. Tapwater en zeker met een bad is vaak een grotere uitdaging.
Waarom zou 1×35A onvoldoende zijn met all-electric? Een beetje Tweaker leest z'n slimmemeter uit
Tot zeg 1400m3 gas per jaar kan je met de kleinste warmtepomp (5 kW) uit de voeten.
Dagen zoals deze 4m3 ofzo, juist prima dagen om een WP in te zetten (alhoewel de PV niet veel opwekte.
Wel spaarzaam gestookt. Nu en in de toekomst zijn we wat vaker thuis, en dan wil je dus ook wat meer warmte in huis hebben.
Als het een model is die ik nu hybride inzet, en tzt kan inzetten/uitbreiden met een grote boiler, dan ben ik er denk ik ook wel.
Uitlezen doe ik de meter al. Maar dan zal er ook op geregeld moeten gaan worden ja
[ Voor 6% gewijzigd door _ferry_ op 12-11-2021 22:43 ]
We gaan het meemaken de komende decennia. Of niet.vandermark schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 22:34:
[...]
Waterstof voor ruimteverwarming van woonhuizen is echt een sprookje en niet duurzaam.
Wellicht is dit wel de toekomst voor minder geïsoleerde huizen; https://www.remeha.nl/act...fgas-en-de-waterstofketel
[ Voor 19% gewijzigd door Retrospect op 12-11-2021 23:22 ]
Volgens mij draait de boel nog wel bij mijn ouders als ik het verbruik zie, maar krijg geen contact meer met de thermostaat via de app. Dit is al sinds gisteravond zo.
[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 13-11-2021 07:31 ]
Maatje van mij kon gisteren avond ook ineens niet meer verbinden. Als je in de App store de meest recente reviews leest, dan zie je dat je niet de enige bent.Grolsch schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 07:09:
Iemand ervaring met een Elga Ace & E-Twist theromstaat die de verbinding met internet verliest ?
Volgens mij draait de boel nog wel bij mijn ouders als ik het verbruik zie, maar krijg geen contact meer met de thermostaat via de app. Dit is al sinds gisteravond zo.
:strip_exif()/f/image/qid0dHPndQ0asnmzicK2F2Yi.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door Mortel op 13-11-2021 08:07 ]
WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS
Gelukkig werkt alles wel gewoon, alleen de app niet.
Duurzaam en "Deze ketel kan straks je huis verwarmen, zonder de extra isolatiekosten” in één artikelRetrospect schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 22:55:
[...]
We gaan het meemaken de komende decennia. Of niet.
Wellicht is dit wel de toekomst voor minder geïsoleerde huizen; https://www.remeha.nl/act...fgas-en-de-waterstofketel

Ik heb nu een jaar de Remeha Elga Ace 6 kW en die zie ik urenlang draaien op 400W elektrisch vermogen. Dat lijkt een beetje zijn minimum bij mij.Grolsch schreef op donderdag 11 november 2021 @ 19:25:
[...]
Tot hoever kan de Ace 6KW terug moduleren elektrisch / thermisch
Ik log onder andere het stroomverbruik sinds januari dit jaar (Fibaro stroommeter met Grafana en InfluxDB), dus heb bijna een jaar aan data voorhanden.
Het maximum elektrisch vermogen volgends Remeha is 1,35kW, dus dat zou betekenen dat je in ieder geval langdurig kunt draaien op ongeveer 30% vermogen.
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
goed te weten, deze draait bij mijn schoonouders ook.fmb schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 08:48:
[...]
Ik heb nu een jaar de Remeha Elga Ace 6 kW en die zie ik urenlang draaien op 400W elektrisch vermogen. Dat lijkt een beetje zijn minimum bij mij.
Ik log onder andere het stroomverbruik sinds januari dit jaar (Fibaro stroommeter met Grafana en InfluxDB), dus heb bijna een jaar aan data voorhanden.
Het maximum elektrisch vermogen volgends Remeha is 1,35kW, dus dat zou betekenen dat je in ieder geval langdurig kunt draaien op ongeveer 30% vermogen.
Zie hem vaak urenlang (soms wel 8 uur + ) op een laag pitje draaien.
Heb daar een Shelly met 2 temp sensors draaien die de ta / tr doorsturen naar m'n rbpi hier en dat maak ik weer inzichtelijk.
Misschien nog eens een keer iets fixen zodat ik de opgenomen energie ook zie (shelly plug? )
https://snapshot.raintank...O5ua2qgOiSM2HrcwJ8WoloGoF
De ACE draait echt zoveel mooier als de oude ELGA... wel een beetje jaloers op
[ Voor 4% gewijzigd door Daannn1987 op 13-11-2021 09:03 ]
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Exact wat ik hier doe zonder elektrische auto maar wel van het gas.Dre schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 20:43:
Mijn all-electric huis zou ook op 1×25A kunnen draaien zonder E-auto.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Heb even een screenshot van de afgelopen week gemaakt. Dit dashboard toont:Daannn1987 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 09:02:
[...]
goed te weten, deze draait bij mijn schoonouders ook.
Heb daar een Shelly met 2 temp sensors draaien die de ta / tr doorsturen naar m'n rbpi hier en dat maak ik weer inzichtelijk.
Misschien nog eens een keer iets fixen zodat ik de opgenomen energie ook zie (shelly plug? )
* Aan en afvoertemp vloerverwarming
* Aan en afvoertemp buiten unit
* Stroomverbruik Elga Ace
* Aan / uit sturing door Honeywell Evohome thermostaat (verwarmen en koelen) via een Fibaro Smart Imlant
* Aan / uit sturing van de cv ketel door de Elga Ace (tot nu toe alleen bij defrosts gezien, wellicht ga ik de backup gewoon uitzetten)
* In dit overzicht staat de temperatuur van de woonkamer (ingesteld en actueel), maar alle ruimtes hebben een thermostaat.
* Ik heb geen flow meter, had ik achteraf gezien toch graag gehad. Wie weet voeg ik die ooit nog toe.
:strip_exif()/f/image/vcv0VpETxtPmrkiHV6LThx3b.jpg?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 3% gewijzigd door fmb op 13-11-2021 09:27 ]
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Mijn warmtepomp kocht ik terwijl mijn gasketel pas iets van 5 jaar oud was. Wachten tot het oude stuk gaat is soms wel heel duur.Retrospect schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 21:52:
[...]
Die extra warmtepomp koop je natuurlijk pas als de technische levensduur van de hybride voorbij is. Evengoed kan gesteld worden dat een all-electric duur is als blijkt dat je toch niet comfortabel de boel warm kan houden, dan moet je acuut vele duizenden euro's gaan investeren die je waarschijnlijk nog niet gepland had.
Afhankelijk van de situatie is een hybride of een all-electric een gepaste oplossing. Laat iedereen lekker voor zichzelf bepalen wat voor hem/haar de juiste oplossing is.
Wellicht is het goed om dit topic een volgend deel te splitsen in een all-electric deel en een hybride deel.
Hybride lijkt me voornamelijk een oplossing voor mensen die onzeker zijn in de *kuch* nieuwe techniek van een warmtepomp. Dan heb je de zekerheid van gas wat je kent. Wat de boer niet kent, dat eet hij niet.
Installateurs zullen er wel blij mee zijn om elke X jaar de installatie waar aan te passen aan een nieuw toestel.
(GAS >>> GAS + hybride WP >>> H2 + Hybride WP >>> WP). Of GAS > WP
Ik zie het ook wel in mijn omgeving dat mensen wachten op waterstof of stadsver(w)arming. Dan hoeven ze nog even niks te doen, lekker makkelijk

We gaan wel zien wat de toekomst brengt. Ik heb het geluk dat mijn huis makkelijk met een warmtepomp te verwarmen is. WtH COP van 300% vs 75% zag ik een paar posts hierboven.
[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 13-11-2021 09:48 ]
Veel mensen vergeten dat bij tvt ook de begindatum telt. Dus hoe eerder je begint, hoe sneller je bespaart. De volgorde in mijn nieuwe huis was dan ook eerst PV, isoleren, WP, daarna badkamer en keuken. Die eerste leveren geld op, sneller beginnen is sneller terugverdient en sneller profiteren. Die andere zaken zijn alleen maar luxe. Ook prima, maar in de (voor ons) juiste volgorde.
Hybride zou naar mijn idee ook kunnen helpen om minder gas te verbruiken in situaties dat er niet net echt lage temperatuur verwarmd kan worden.Dre schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 09:45:
[...]
Hybride lijkt me voornamelijk een oplossing voor mensen die onzeker zijn in de *kuch* nieuwe techniek van een warmtepomp. Dan heb je de zekerheid van gas wat je kent. Wat de boer niet kent, dat eet hij niet.
Installateurs zullen er wel blij mee zijn om elke X jaar de installatie waar aan te passen aan een nieuw toestel.
(GAS >>> GAS + hybride WP >>> H2 + Hybride WP >>> WP). Of GAS > WP)
Zelf heb ik een gewone wp naast mijn CV ketel staan omdat ik in voor en najaar zeker met ltv kon verwarmen, maar hartje winter twijfelde ik.
Direct alles aanpassen naar ltv geschikt bij -10 is soms erg ingrijpend, dan kan hybride een redelijke tussenstap zijn.
Dat vind ik een mooie afspraak. Zullen we afspreken over 30 jaar? Dan zit dit topic zo'n beetje aan #100 en zullen we beide wel tegen de 80 zijn.koevlaas2 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 21:13:
[...]
Ik kom erop terug als de toekomst het verleden is.
Ik voorspel dat de huizen dan nog steeds aan de 3x25A hangen, dat we per uur of zelfs per minuut variabele stroomprijzen hebben, en dat je op die manier dus kunt beslissen tegen welke prijs je je auto wilt laden of je je WP (om het maar weer even on-topic te brengen) wilt laten draaien.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Je verhaal klopt uiteraard. Maar waterstof heeft één voordeel tov elektriciteit, en dat is dat je het veel gemakkelijker op kunt slaan, en bijvoorbeeld in tankschepen of pijpleidingen over de wereld kunt vervoeren.vandermark schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 22:34:
Voor jouw situatie bij woningen die met WP net niet rond komen is 1op1 electrisch verwarmen dan een stuk eenvoudiger uit te rollen dan H2. En het kost ook minder stroom.
Dat voordeel zou nog wel eens belangrijk kunnen worden.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik ben wel benieuwd naar het stroomverbruik van de elga 6kW afgelopen jaar?
Zit zelf nog te twijfelen om de 4kW aan te schaffen, heb helaas nog geen ltv.
Zijn er mensen die met een gasverbruik van ca 900/1000m3 per jaar zijn overgestapt naar full electric? Ben wel benieuwd wat dit aan stroom verbruikt op jaarbasis. Het verschilt natuurlijk per situatie, maar een indicatie zou fijn zijn.
Grote radiatoren van marktplaats halen voor LTV. Liefst T33 en geen Jaga. Jaga heeft te weinig waterinhoud.
Je vergeet een belangrijke categorie:Dre schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 09:45:
[...]
Er zijn in NL nog erg veel woningen die bij temperaturen onder het vriespunt een veel hogere Ta nodig hebben dan een WP (met redelijke rendement) kan leveren. Voor die woningen is een hybride systeem een hele mooie oplossing met veel voordelen:
- Je kunt direct je gasverbruik enorm reduceren.
- Je hebt geen SWW-vat nodig, want dat doet je CV-ketel nog.
- Je hoeft niet te verbouwen om je huis geschikt te maken voor LTV.
- De netbeheerder is ook blij, want deze WP's hebben lang niet zo'n hoge pieklast bij lage temperaturen.
- En de overheid is ook nog blij, want zonder deze systemen zijn de klimaatdoelen nooit haalbaar.
Sinds 7 januari dit jaar heeft de warmtepomp bij mij 1550kW verbruikt voor verwarmen en 78kW voor koelen.H2Niek schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:06:
@fmb
Zijn er mensen die met een gasverbruik van ca 900/1000m3 per jaar zijn overgestapt naar full electric? Ben wel benieuwd wat dit aan stroom verbruikt op jaarbasis. Het verschilt natuurlijk per situatie, maar een indicatie zou fijn zijn.
Deze totaal standen haal ik uit de Elga Ace zelf, het onderscheid kan ik nu nog niet uit mijn metingen halen. Ik heb ook nog niet kunnen controleren of de tellerstanden van de Elga Ace (ongeveer) hetzelfde meten als mijn eigen metingen. Daarvoor moet ik nog iets in Homey toevoegen zodat verwarmen en koelen apart bijgehouden worden.
kom in maart even terug, dit was precies mijn gas verbruik en ben in maart all electric gegaan met een 6 kW vailant. Heb nog geen echt koude dagen gehad, maar op basis van SWW aanmaak afgelopen 8 maanden jaar valt het reuze mee (470 sww en 430 kWh verwarming).H2Niek schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:06:
@fmb
De dure maanden komen echter nog
Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW
- Proton_
Ik ben wel benieuwd naar een sommetje waar dat uit blijktrykers schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 09:56:
[...]
Direct alles aanpassen naar ltv geschikt bij -10 is soms erg ingrijpend, dan kan hybride een redelijke tussenstap zijn.
Met de aanpassingen in prijs is in 2021 elektra goedkoper dan gas bij een COP van ca 2.2.
Dat betekent bij een R290 warmtepomp een aanvoer van 55 graden bij ca -2°C.
Die paar uur dat het kouder is kan je van het geld dat je met vastrecht uitspaart wel COP1 bijverwarmen, want ook als het kouder is dan dat, helpt de warmtepomp nog steeds mee.
Heb je ook aan 55 graden niet genoeg, dan is het probleem gewoon achterstallig onderhoud. Ook een HR gasketel haalt dan zijn hoogrendement niet (waardoor het break-even punt onder de 2 komt).
Één grote maar: de SWW oplossing.
Als te veel mensen dit slechte advies gaan overnemen, kan er bij zware vorst helemaal niemand meer verwarmen, want dan gaat het elektriciteitsnet hartstikke plat.Proton_ schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:38:
Die paar uur dat het kouder is kan je van het geld dat je met vastrecht uitspaart wel COP1 bijverwarmen, want ook als het kouder is dan dat, helpt de warmtepomp nog steeds mee.
Je moet verder kijken dan je eigen energierekening. Die hybride warmtepompen zijn echt zo gek nog niet.
[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 13-11-2021 10:51 ]
Situatie is als volgt : 2-onder-1 kap(142m2) met een 120 liter zonneboiler + 2 collectoren, 17 stuks 320wp zonnepanelen. 3 slaapkamers voorzien van daikin stylish 2kw airco's (geen radiatoren meer) , Woonkamer (75m2) voorzien van vloerverwarming.
Nu willen wij een hybride warmtepomp erbij zetten, normaal zouden wij rond de 7kw nodig hebben voor het hele huis, echter wij verwarmen de 1e verdieping zo nodig met de airco's. Kunnen wij daarom een lichtere pomp nemen (bijvoorbeeld 5kw) omdat hij alleen de begane grond hoeft te verwarmen ?
Indicatie full electric is simpel, iets minder kWh dan 2x m3 gas, dus 1900 kWh bij 1000 m3 gasH2Niek schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:06:
@fmb
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
- Proton_
Ik heb niet de illusie dat er binnen een jaar tien miljoen mensen naar Proton_ gaan luisteren.
Met het net van nu kunnen we de gebruikers van over tien jaar niet aan. Met het net van over tien jaar wel
We hebben het hier over een beperkt aantal huizen die om redenen niet bijgewerkt kunnen worden naar de huidige comfortstandaarden.
Als dat wel zou kunnen, is dat altijd een beter idee.
[ Voor 26% gewijzigd door Proton_ op 13-11-2021 11:10 ]
- Proton_
Wat is je gasverbruik?
ongeveer 1700 m3 (zonder zonneboiler)Proton_ schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 11:08:
@RideWithUz ik ben benieuwd of je all electric hebt overwogen. De warmtepomp zou dan alleen de vloerverwarming doen en de gasketel alleen SWW naverwarmen.
Wat is je gasverbruik?
all-electric is de revue al gepasseerd , alleen hebben geen plek voor een 300 liter boiler, als de warmtepomp alleen de vloerverwarming doet en de gasketel gebruiken voor sww naverwarmen (na de zonneboiler) is 5kw toch wel genoeg ?
Heb hier 2 verdieping met jaga's hybrids hangen en mijn hele woning is 21 graden en badkamer op 22. Fans draaien op standje 1. Tijdklok erachter voor s; nacht's uit op slaapkamers.Dre schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:07:
@H2Niek
Grote radiatoren van marktplaats halen voor LTV. Liefst T33 en geen Jaga. Jaga heeft te weinig waterinhoud.
Kan je zeggen werk perfect.
Ik heb een vraag betreffende mijn nieuwbouwwoning waar een warmtepomp in komt. Als dit geheel het verkeerde topic is, geef het gerust aan. Ik weet niet precies waar het onder valt.
De vraag: Ik zou graag een regendouche willen monteren (bij oplevering zit er een klein douchekopje op). Vanuit vroeger weet ik nog dat een CV een bepaald aantal liters warm water afgifte moet hebben om een regendouche fatsoenlijk aan te kunnen.
Nu heb ik het typenummer van de warmtepomp gegoogled, maar eigenlijk kan ik er geen pepernoot van maken. Ik ben a-technisch aangelegd, dus ik heb eerlijk gezegd geen idee wat er staat, d.w.z: ik kan niet de output van warm water vinden in liters per minuut. Kan iemand mij hier meer over vertellen hoe dit zit?

Het gaat om de Mitshubishi EHST20D-VM2D
:strip_exif()/f/image/qvaBpS1E5Y9noXMvGquYHifg.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij een cv ketel zie je het aan de CW 4, 5 of 6. Bij een warmte pomp zie je dat niet. Het is de voorraad van je boiler die je er doorheen pompt en de voordruk van het waterleiding systeem in je huis. En de leiding diameter speelt ook mee.Sandert98 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 11:16:
Goedemorgen,
Ik heb een vraag betreffende mijn nieuwbouwwoning waar een warmtepomp in komt. Als dit geheel het verkeerde topic is, geef het gerust aan. Ik weet niet precies waar het onder valt.
De vraag: Ik zou graag een regendouche willen monteren (bij oplevering zit er een klein douchekopje op). Vanuit vroeger weet ik nog dat een CV een bepaald aantal liters warm water afgifte moet hebben om een regendouche fatsoenlijk aan te kunnen.
Nu heb ik het typenummer van de warmtepomp gegoogled, maar eigenlijk kan ik er geen pepernoot van maken. Ik ben a-technisch aangelegd, dus ik heb eerlijk gezegd geen idee wat er staat, d.w.z: ik kan niet de output van warm water vinden in liters per minuut. Kan iemand mij hier meer over vertellen hoe dit zit?![]()
Het gaat om de Mitshubishi EHST20D-VM2D
[Afbeelding]
Hoe meer liters je erdoor heen pompt hoe sneller je boiler leeg.
Ah, dat klinkt logisch! Thanks! Precies waar ik naar op zoek was.Adriaan71 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 11:19:
[...]
Bij een cv ketel zie je het aan de CW 4, 5 of 6. Bij een warmte pomp zie je dat niet. Het is de voorraad van je boiler die je er doorheen pompt en de voordruk van het waterleiding systeem in je huis. En de leiding diameter speelt ook mee.
Hoe meer liters je erdoor heen pompt hoe sneller je boiler leeg.
Dus dat zou betekenen dat er 200L beschikbaar is, als ik de specificaties goed lees? Dat is dus ruim voldoende voor mij alleen.
- Proton_
Maar; er zit ook maar 200 liter in. Met de liter/min die de regendouche wil, de temperatuur van warm en koud water kan je uitrekenen hoe lang je warm kunt douchen.
De warmtepomp heeft dan (natte vinger) 1 of 2 uur nodig om het vat weer op temperatuur te brengen.
Top, bedankt!Proton_ schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 11:23:
@Sandert98 een boilervat van 200 liter kan zo snel leeg als je wil.
Maar; er zit ook maar 200 liter in. Met de liter/min die de regendouche wil, de temperatuur van warm en koud water kan je uitrekenen hoe lang je warm kunt douchen.
De warmtepomp heeft dan (natte vinger) 1 of 2 uur nodig om het vat weer op temperatuur te brengen.
En 200 liter is ook niet allemaal bruikbaar. Denk dat je ongeveer zo'n 160 ltr beschikbaar hebt op 40 graden.Sandert98 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 11:21:
[...]
Ah, dat klinkt logisch! Thanks! Precies waar ik naar op zoek was.
Dus dat zou betekenen dat er 200L beschikbaar is, als ik de specificaties goed lees? Dat is dus ruim voldoende voor mij alleen.
Nou, dat is wel erg pessimistisch? 200L Boiler op 50/55 graden en dan maar 160liter op 40 graden hebben? Hoe kom je daarbij?Adriaan71 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 11:28:
[...]
En 200 liter is ook niet allemaal bruikbaar. Denk dat je ongeveer zo'n 160 ltr beschikbaar hebt op 40 graden.
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
- Proton_
Dat gasverbruik van 1700 m³ klopt voor mijn gevoel niet helemaal met 75 m² vloerverwarming. Dat komt neer op 8 kW piek, dus meer dan 100 watt per m³. Dan wordt je vloer meer dan 30°C.
Ik neem aan dat de airco's meeverwarmen?
Of is er veel SWW verbruik (klopt weer niet met de zonneboiler)?
Of staat de ketel nog op een onnodig hoge temperatuur?
Dit is allemaal berekend exclusief de airco en zonneboiler (zijn net geinstalleerd) dus gasverbruik zal stuk lager uitvallen komend jaarProton_ schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 11:39:
@RideWithUz
Dat gasverbruik van 1700 m³ klopt voor mijn gevoel niet helemaal met 75 m² vloerverwarming. Dat komt neer op 8 kW piek, dus meer dan 100 watt per m³. Dan wordt je vloer meer dan 30°C.
Ik neem aan dat de airco's meeverwarmen?
Of is er veel SWW verbruik (klopt weer niet met de zonneboiler)?
Of staat de ketel nog op een onnodig hoge temperatuur?
Als ik terugkijk heeft de Elga bij mijn ouders vanaf dinsdagavond 20.00 gedraaid t/m gisteravond, toen ging hij ff uit vanwege temperatuur in de woonkamer die 1 á 1,5 graad boven setpoint lag vanwege mensen / bezoek in de woonkamer.Daannn1987 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 09:02:
[...]
goed te weten, deze draait bij mijn schoonouders ook.
Aan 1 ruk door op +- 500Watt zonder uit te gaan.
zie bronvandermark schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 11:36:
[...]
Nou, dat is wel erg pessimistisch? 200L Boiler op 50/55 graden en dan maar 160liter op 40 graden hebben? Hoe kom je daarbij?
https://warmtepomp-tips.nl/relevant/
Hoeveel liter douchewater van 40 ºC komt er uit een (warmtepomp) boiler van 200 liter ?
Het koud water komt binnen met ongeveer 10ºC.
En de boiler, aangesloten op een warmtepomp, staat op een temperatuur van 55ºC.
We kijken dan eerst hoeveel energie er in het vat is gebracht:
Q = m x c x Delta T
Q = 200 kg (1 liter water is ongeveer 1 kg) x 4180 J/kgK (energie inhoud water) x 45ºC (Delta T is verschil tussen koud en warm)
Dit geeft 37.620.000, Joule
Onze nieuwe delta T is 30ºC (verschil tussen koud water in 10ºC in en 40ºC warm douche water uit)
We nemen op nieuw de formule, en we weten de energie inhoud in Joule van het vat van 55ºC .
37.620 Joule = m x 4180 J/kgK x 30ºC
Bij de volgende stap wordt dit dus 37.620.000, = m x 125.400
Dit geeft dus 300 kg , Of wel 300 liter water van 40ºC douche water.
We hadden voor het gemak ook van kJ (kiloJoule) uit kunnen gaan, dat scheelt 3 nullen met rekenen.
Q in kJ = m x c in KJ/kgK x delta T
Q = 200 x 4,18 x 45 = 37620 kJ
en dan
37620 = m x 4,18 x 30 dit wordt dus 37620 : (4,18 x 30) = 300 liter.
We hadden, voor de echte snelle rekenaar, ook dit kunnen doen:
(40 – 10) / (55 - 10) = 0,6666
200 liter : 0,666 = 300 liter.
Aftapbaarheid van een boiler
Echter een boiler is nooit 100% aftapbaar, onderin komt tijdens het tappen koudwater binnen wat zich mengt met het aanwezige warmwater. Volgens de ISSO is een boiler tussen de 80 en 85 % aftapbaar. Stel nu dat de boiler 85% aftapbaar is, dan heb je dus 300 liter x 0,85 = 255 liter warmwater van 40ºC om te douchen.
Het lijkt mij krap, maar waar het allemaal om draait is je warmtebehoefte bij -10°C. Velen kunnen die gegevens achterhalen uit de data van hun slimme meter.RideWithUz schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 11:12:
[...]
ongeveer 1700 m3 (zonder zonneboiler)
all-electric is de revue al gepasseerd , alleen hebben geen plek voor een 300 liter boiler, als de warmtepomp alleen de vloerverwarming doet en de gasketel gebruiken voor sww naverwarmen (na de zonneboiler) is 5kw toch wel genoeg ?
Ingewikkelde, en bovendien waardeloze berekening, want ze weten duidelijk niet hoe een (staand) SWW-vat werkt:Adriaan71 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 11:42:
[...]
zie bron
https://warmtepomp-tips.nl/relevant/
Hoeveel liter douchewater van 40 ºC komt er uit een (warmtepomp) boiler van 200 liter ?
Het koud water komt binnen met ongeveer 10ºC.
En de boiler, aangesloten op een warmtepomp, staat op een temperatuur van 55ºC.
We kijken dan eerst hoeveel energie er in het vat is gebracht:
Q = m x c x Delta T
Q = 200 kg (1 liter water is ongeveer 1 kg) x 4180 J/kgK (energie inhoud water) x 45ºC (Delta T is verschil tussen koud en warm)
Dit geeft 37.620.000, Joule
Onze nieuwe delta T is 30ºC (verschil tussen koud water in 10ºC in en 40ºC warm douche water uit)
We nemen op nieuw de formule, en we weten de energie inhoud in Joule van het vat van 55ºC .
37.620 Joule = m x 4180 J/kgK x 30ºC
Bij de volgende stap wordt dit dus 37.620.000, = m x 125.400
Dit geeft dus 300 kg , Of wel 300 liter water van 40ºC douche water.
We hadden voor het gemak ook van kJ (kiloJoule) uit kunnen gaan, dat scheelt 3 nullen met rekenen.
Q in kJ = m x c in KJ/kgK x delta T
Q = 200 x 4,18 x 45 = 37620 kJ
en dan
37620 = m x 4,18 x 30 dit wordt dus 37620 : (4,18 x 30) = 300 liter.
We hadden, voor de echte snelle rekenaar, ook dit kunnen doen:
(40 – 10) / (55 - 10) = 0,6666
200 liter : 0,666 = 300 liter.
Aftapbaarheid van een boiler
Echter een boiler is nooit 100% aftapbaar, onderin komt tijdens het tappen koudwater binnen wat zich mengt met het aanwezige warmwater. Volgens de ISSO is een boiler tussen de 80 en 85 % aftapbaar. Stel nu dat de boiler 85% aftapbaar is, dan heb je dus 300 liter x 0,85 = 255 liter warmwater van 40ºC om te douchen.
Het koude water mengt zich namelijk niet met het warme water, maar blijft door de hogere dichtheid onderin staan. En omdat (stilstaand) water een erg slechte warmtegeleider is, blijft het water bovenin mooi warm. Ik meet (na een legionellacyclus en een daarop volgende douchebeurt) geregeld een temperatuurverschil van 50°C tussen boven- en onderzijde van het vat. Het duurt bij mij meer dan week (kun je mooi in je vakantie meten) voordat het vat een gelijkmatige temperatuur heeft.
In de praktijk kun je dus veel langer douchen dan volgens hun berekening.
Kost je toch maar één jaartje vastrecht gas zonder verdere aanpassingen in huis. Oftewel 2x voor die echt koude momenten.rykers schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 09:56:
[...]

Leuke oplossing, lang niet iedereen heeft ruimte om die dingen op te slaan de rest van het jaar.CurlyMo schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 12:02:
[...]
Kost je toch maar één jaartje vastrecht gas zonder verdere aanpassingen in huis. Oftewel 2x voor die echt koude momenten.
[Afbeelding]
Daarnaast duizenden en duizenden euro's investeren en dat terug moeten grijpen op deze dingen. En douchen ook maar even overslaan het het bad vullen met water van de waterkoker gemengd met koud water?
Waarom is het moeilijk om te accepteren dat een all-electric warmtepomp lang niet voor iedereen de oplossing is?
Waarom is het moeilijk om te accepteren dat dingen als goedkoop en oneindig warm water uit een cv ketel eigenlijk gewoon decadente luxe is? Net als een auto kopen op het feit dat je perse 1x per jaar met een baksteen op wielen achter je auto zonder stoppen naar Zuid Europa wil kunnen gaan?Retrospect schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 12:20:
[...]
Leuke oplossing, lang niet iedereen heeft ruimte om die dingen op te slaan de rest van het jaar.
Daarnaast duizenden en duizenden euro's investeren en dat terug moeten grijpen op deze dingen. En douchen ook maar even overslaan het het bad vullen met water van de waterkoker gemengd met koud water?
Waarom is het moeilijk om te accepteren dat een all-electric warmtepomp lang niet voor iedereen de oplossing is?
"jamaar dat kan nu ook, ik wil natuurlijk niet inleveren" -> klopt, en we hebben ondertussen ook wel gezien dat die situatie niet heel erg houdbaar is.
[ Voor 7% gewijzigd door Yucon op 13-11-2021 12:28 ]
Ik duik illegaal dit draadje in (geen l/w wp maar een l/l wp).Retrospect schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 12:20:
[...]
Leuke oplossing, lang niet iedereen heeft ruimte om die dingen op te slaan de rest van het jaar.
Maar ik ben het er mee eens. Ik denk dat all electric, of misschien direct all electric, niet voor iedereen de juiste oplossing hoeft te zijn.
Wjj gebruiken momenteel onze cv-ketel nog voor warm water en koken. Op koken zit het niet vast, warm water wel. Wij gebruiken ongeveer 250-300m3 gas voor warm water en koken. Wij hebben in onze kleine woning geen echt goede plek voor een boiler. Bovendien zou het gat tussen ons verbruik in gas, en het gebruik in kW door een boiler of doorstromer zo groot zijn dat het financieel, ondanks het vastrecht van gas, voordeliger blijft het in gas te doen.
Bovendien, momenteel wordt vaak nog gas gebruikt om elektriciteit te maken. Voor ons gebruik kijken we naar een boiler van ongeveer 200ltr. Die gebruikt volgens opgave van de fabrikant rond de 4300kW per jaar. Op geen enkele manier kan het volgens mij duurzamer zijn die 4300kW met gas op te wekken, dan dat wij rechtstreeks die 300m3 gas gebruiken.
Bovendien zou het nu investeringen vragen die nog fors gaan bijdragen aan de dan toch al hogere verbruiksrekening.
Wij gebruiken onze cv-ketel voor nu voor warm water. En wij hopen dat ergens de komende 10 jaar een oplossing wordt gevonden die meer geschikt is voor onze situatie.
Maar op die manier heb je aan 50 liter genoeg en is 200 ook weer angst voor tekort komen.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Omdat we dat al decennia gewend zijn. Het is voor de meeste Nederlanders net zo gewoon als de zekerheid dat er elke dag 3 maaltijden op tafel staan. Mensen willen en gaan over het algemeen niet aan comfort inboeten. Maar verder geef je geen antwoord op mijn vraag.Yucon schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 12:27:
[...]
Waarom is het moeilijk om te accepteren dat dingen als goedkoop en oneindig warm water uit een cv ketel eigenlijk gewoon decadente luxe is? Net als een auto kopen op het feit dat je perse 1x per jaar met een baksteen op wielen achter je auto zonder stoppen naar Zuid Europa wil kunnen gaan?
Wat ben je ongeveer kwijt voor een elga 6 kW min de subsidie en incl installatie? Zou dat werken in een middelmatig geeisoleerd vrijstaand huis jaren 80 van 800 m3? Dan haal je de grootste klap gas er wel af toch?Grolsch schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 11:41:
[...]
Als ik terugkijk heeft de Elga bij mijn ouders vanaf dinsdagavond 20.00 gedraaid t/m gisteravond, toen ging hij ff uit vanwege temperatuur in de woonkamer die 1 á 1,5 graad boven setpoint lag vanwege mensen / bezoek in de woonkamer.
@Retrospect
All electric kan overal, of het altijd de goedkoopste oplossing is zal dan moeten blijken maar het is geen probleem, de ruimte van een cv ketel heeft iedereen, er komt hooguit nog een halve ketel bij.
Verder is de douche het moeilijkst, daar is altijd iets compromis, zaak is dat om het zo af te stemmen dat iedereen er tevreden mee is, de één wil meer consessies doen dan de ander.
[ Voor 24% gewijzigd door Rol-Co op 13-11-2021 12:49 ]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Mensen willen over het algemeen ook niet dat hun kinderen enorm in de rotzooi komen te zitten.Retrospect schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 12:40:
[...]
Omdat we dat al decennia gewend zijn. Het is voor de meeste Nederlanders net zo gewoon als de zekerheid dat er elke dag 3 maaltijden op tafel staan. Mensen willen en gaan over het algemeen niet aan comfort inboeten. Maar verder geef je geen antwoord op mijn vraag.
Wat betreft die kacheltjes vind ik dat persoonlijk niet zo'n probleem. Zeker de kleinere nemen ook niet veel ruimte mee en met de emotie van 'voor duizenden euro's en dan zo'n armoedig kacheltje' kan ik gewoon niet veel. Met je waterkokervoorbeeld dan weer wel; maar misschien is het hele idee van een vol warm bad ook een beetje achterhaald. Sterker nog, dat bad eruit en je hebt ineens ruimte voor een warmtepompboiler.
[ Voor 4% gewijzigd door Yucon op 13-11-2021 13:02 ]
- Proton_
Ik mis alleen de cijfers en aannames die dat aantonen
Mijn vermoeden blijft dat het vaak geworteld is in angst, ook gezien de emoties die het blijkbaar losmaakt.
Bijvoorbeeld @RideWithUz heeft al een zonneboiler, maar heeft straks toch gas nodig voor een beetje sww in de winter. Als je daar aan gaat rekenen zijn dat hele dure liters. Met een beetje creativiteit denk ik dat het veel duurzamer en goedkoper kan (wpb, doorstromer, ...)
Wat zou jou inziens een betere oplossing zijn om die paar liter gas die overblijven te omzeilen ?Proton_ schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 13:10:
@Retrospect ik ben het met je eens dat er gevallen zijn dat hybride zinvol is, vooral wegens sww.
Ik mis alleen de cijfers en aannames die dat aantonen
Mijn vermoeden blijft dat het vaak geworteld is in angst, ook gezien de emoties die het blijkbaar losmaakt.
Bijvoorbeeld @RideWithUz heeft al een zonneboiler, maar heeft straks toch gas nodig voor een beetje sww in de winter. Als je daar aan gaat rekenen zijn dat hele dure liters. Met een beetje creativiteit denk ik dat het veel duurzamer en goedkoper kan (wpb, doorstromer, ...)
zowel een hybride als een warmtepompboiler erbij ?
/f/image/jvdNca4wIRdXkdTZlGlZ8kxc.png?f=fotoalbum_large)
Idealiter hang ik de warmtepomp op. Nu komt de warmtepomp net wel/niet niet boven de muur uit, en de muur is zelf al niet bijster hoog.
Als ik hem hier monteer, ben ik van plan draadeinden te gebruiken, die door de hele spouw heen gaan. Weliswaar een (klein) warmtelek, maar zo dragen in ieder geval beide muren de warmtepomp en vangen ze windstoten op.
[ Voor 12% gewijzigd door Krisp op 13-11-2021 13:39 ]
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
- Proton_
Loggen werkt verder wel goed behalve de gewenste watertemperatuur die komt uit de thermostaat en wordt door de warmtepomp genegeerd, geeft dus een foutieve waarde.
Wel een beetje teleurstellend. Ik wist dat het een simpel apparaat was, maar dit is echt met de Franse slag. Hij doet echter wat ie doen moet, de boel warm houden. :-)
Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD
Zou het omgekeerde ook waar kunnen zijn? Dat een stuk meer huizen all-electric zouden kunnen, maar mensen nog teveel koudwatervrees hebben. Ik reageerde specifiek op jouw eerdere reactie dat je het spannend vind je CV ketel de deur uit te doen.Retrospect schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 12:20:
[...]
Om te inzicht te krijgen hoe de SMO 20 regeling in elkaar zit heb ik een overzicht gemaakt hoe de verschillende parameters volgens mij invloed hebben op het resultaat. Mogelijk kunnen anderen hier nog bij aangeven wat niet juist zou zijn.
/f/image/JQqpzErnx7e2XJW44UU1LGUY.png?f=fotoalbum_large)
Het is mij nog niet duidelijk hoe het algoritme van GM naar Hz voor de compressor gaat.
Mijn vraag is dus hoe kan ik de regeling rustiger laten terug regelen?
/f/image/36yMlC8E4VbGdvzuMOpqyPvq.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Henielma op 13-11-2021 14:01 ]
Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5
Paar opmerkingen:Krisp schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 13:35:
Vraagje: ik ben van plan om een Panasonic J-serie monoblock (9kW, lxbxh 1283x320x865mm) te monteren. Daarvoor heb ik de volgende locatie in gedachten:
[Afbeelding]
Idealiter hang ik de warmtepomp op. Nu komt de warmtepomp net wel/niet niet boven de muur uit, en de muur is zelf al niet bijster hoog.Zou die muur het houden, of is het verstandiger om de warmtepomp (haaks op de muur) op het platte dak te plaatsen? Hoe kijken jullie hiernaar?
Als ik hem hier monteer, ben ik van plan draadeinden te gebruiken, die door de hele spouw heen gaan. Weliswaar een (klein) warmtelek, maar zo dragen in ieder geval beide muren de warmtepomp en vangen ze windstoten op.
- Een warmtepomp op een dak is een slecht idee (ijsvorming op het dak, trillingen, dakbedekking niet meer te vervangen.)
- Een warmtepomp (zeker zo'n zware) aan de muur is ook geen goed idee vanwege diezelfde trillingen / geluidsoverlast.
- De binnen- en buitenmuur zitten als het goed is met spouwankers aan elkaar. Kun je niet (bijvoorbeeld door onder een dakpan te kijken) zien waar die zitten?
- En als je een draadeind door de hele muur boort en vervolgens die moeren aandraait, forceer je buiten- en binnenmuur naar elkaar toe. Lijkt me niet de bedoeling.
- En niemand kan hier garanties geven over de sterkte van je muur....
[ Voor 127% gewijzigd door Andrehj op 13-11-2021 14:38 ]
- Proton_
Onderschat het gewicht niet.
Misschien kan je een split wel kwijt? Die zijn smaller en lichter.
@Henielma zijn dat thermische of elektrische kW?
De schermafbeelding in mijn vorige post is het geleverde vermogen door de warmtepomp, het opgenomen vermogen is nu iets van 330 Watt inclusief de regelaar en de waterpomp. Zie hieronder.Andrehj schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 14:28:
[...]
Ik heb geen verstand van Nibe, maar er valt mij wel wat op:
Je hebt een 6 kW WP, maar deze verbruikt momenteel continu (op een paar uurtjes na) zo'n 2 kW aan elektriciteit? Dan draait hij dus (meer dan) vol gas, en ook nog met een erg beroerde cop. En dat bij deze milde buitentemperaturen...
Volgens mij ga jij het niet warm houden als het echt koud wordt. Hoe is deze WP geselecteerd?
/f/image/pS6kTqApEie7KJIUeXdErO3C.png?f=fotoalbum_large)
Waarom staat er dan "verbruik" langs de as? Maar dan draait ie dus op minimaal vermogen. Lager zal wel niet kunnen. Je kunt de runs langer maken door met nachtverlaging te gaan werken, geen idee hoe je dat bij Nibe instelt.Henielma schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 14:34:
[...]
Dit is het geleverde vermogen door de warmtepomp, het opgenomen vermogen is nu iets van 330 Watt inclusief de regelaar en de waterpomp.
[Afbeelding]
[ Voor 17% gewijzigd door Andrehj op 13-11-2021 14:37 ]
Bij de eerste screenshot Nibe P nu geleverd staat en bij de tweede screenshot staat Nibe opgenomen vermogen.Andrehj schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 14:36:
[...]
Waarom staat er dan "verbruik" langs de as? Maar dan draait ie dus op minimaal vermogen. Lager zal wel niet kunnen. Je kunt de runs langer maken door met nachtverlaging te gaan werken, geen idee hoe je dat bij Nibe instelt.
Dat er links verbruik staat is een beetje een Domoticz ding en kan ik niet wijzigen helaas.
Ik maak al gebruik van nachtverlaging (0,5 C lager) dus die heb ik al gevonden.
[ Voor 42% gewijzigd door Henielma op 13-11-2021 14:51 ]
Zie boven. Ik had mijn reactie al aangepast. Je was te snelHenielma schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 14:39:
[...]
Goed lezen dan zie je dat bij de eerste screenshot Nibe P nu geleverd staat en bij de tweede screenshot staat Nibe opgenomen vermogen. Op zich duidelijk lijkt me.
Je laat vrij goed zien waar het dilemma zit.Andrehj schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 14:20:
[...]
Paar opmerkingen:
[list]
• Een warmtepomp op een dak is een slecht idee (ijsvorming op het dak, trillingen, dakbedekking niet meer te vervangen.)
• Een warmtepomp (zeker zo'n zware) aan de muur is ook geen goed idee vanwege diezelfde trillingen / geluidsoverlast.
Dat zou wellicht kunnen, maar daar zit ook isolatie. Vandaar mijn plan voor draadeinden, waardoor ik de trekkrachten wat meer zou kunnen verdelen over de twee muren heen.• De binnen- en buitenmuur zitten als het goed is met spouwankers aan elkaar. Kun je niet (bijvoorbeeld door onder een dakpan te kijken) zien waar die zitten?
In theorie kan alles, maar dat zorgt voor een enorme toename in complexiteit. Het is niet zo dat ik de leidingen makkelijk naar de tuin kan krijgen, dus zie zouden dan ±7 meter door de buitenlucht moeten gaan. Dat is imo net zo onwenselijk.• En als je een draadeind door de hele muur boort en vervolgens die moeren aandraait, forceer je buiten- en binnenmuur naar elkaar toe. Lijkt me niet de bedoeling.
• En niemand kan hier garanties geven over de sterkte van je muur....
[/list]
Maar kan die WP niet gewoon in de tuin?
En dat ik geen garanties krijg, snap ik.
Goede, dat ga ik even nameten.Proton_ schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 14:34:
@Krisp Hangconsoles zijn 43 cm hoog, rechts kan je dat niet kwijt.
Onderschat het gewicht niet.
Misschien kan je een split wel kwijt? Die zijn smaller en lichter.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Dat waren de thermische kW'sProton_ schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 14:34:
@Henielma zijn dat thermische of elektrische kW?
[ Voor 30% gewijzigd door Henielma op 13-11-2021 15:29 ]
Guiness book of records bellen denkGrolsch schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 11:41:
[...]
Als ik terugkijk heeft de Elga bij mijn ouders vanaf dinsdagavond 20.00 gedraaid t/m gisteravond, toen ging hij ff uit vanwege temperatuur in de woonkamer die 1 á 1,5 graad boven setpoint lag vanwege mensen / bezoek in de woonkamer.
M'n schoonouders hebben een nog iets hoger gasverbruik dan jouw ouders (2300/2400).
Schat de woning ook wel op een goede 800/900m3..
Maar daar draait dat ding niet constant.
Welk afgifte systeem hebben je ouders?
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Zou een slechte zaak zijn als waterstof de standaard word, met de stroom van 1 waterstof huis kan je 6 huizen met een wp verwarmen qua rendement.Retrospect schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 22:55:
[...]
We gaan het meemaken de komende decennia. Of niet.
Als je draadeinden gebruikt moet je daar bussen op maken die er voor zorgen dat je de muren niet naar elkaar toe trekt.Krisp schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 14:42:
[...]
Je laat vrij goed zien waar het dilemma zit.En het is even kiezen uit deze twee opties. Het dak is gemaakt van houten balken, en heeft minder massa dan de muur was mijn redenatie.
[...]
Dat zou wellicht kunnen, maar daar zit ook isolatie. Vandaar mijn plan voor draadeinden, waardoor ik de trekkrachten wat meer zou kunnen verdelen over de twee muren heen.
[...]
In theorie kan alles, maar dat zorgt voor een enorme toename in complexiteit. Het is niet zo dat ik de leidingen makkelijk naar de tuin kan krijgen, dus zie zouden dan ±7 meter door de buitenlucht moeten gaan. Dat is imo net zo onwenselijk.
En dat ik geen garanties krijg, snap ik.Maar wellicht had iemand welkome tips.
[...]
Goede, dat ga ik even nameten.
In de vaillant handleiding staat duidelijk dat je eerst grind moet doen met een PVC buis als waterafvoer. Bij Mitsu zie ik niets hierover.
[ Voor 25% gewijzigd door Alfa159 op 13-11-2021 17:21 ]
Mijn Zubadan heeft een aantal afvoergaten aan de onderkant. Je kunt die evt. deels afdichten met een soort rubberdoppen, zodat er maar één open blijft.Alfa159 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 16:55:
Klopt het eigenlijk dat de mitsu units (in tegenstelling tot de Vaillants) geen waterafvoer hebben (met een weerstand tegen bevriezingen) maar gewoon water alle klanten druppelen? Dus liever installatie op grind?
In de vaillant handleiding staat duidelijk dat je eerst grind moet doen met een PVC buis als waterafvoer. Bij Mitsu zie ik niets hierover.
Ik heb er bij mij een stukje kabelgoot (ca 50 x 30) onderdoor gemaakt die uiteindelijk uitkomt in een afvoerpijpje die naar een regenwaterafvoer op vorstvrije diepte gaat.
Ik heb er geen verwarmingslint in zitten, maar tot nu toe (in de eerste 10 jaar gebruik) nooit last gehad van bevriezing. Dooiwater loopt altijd keurig weg.
Zwerius Kriegsman
Er zitten meerdere gaten in de bodemplaat waar het dooiwater uit kan lopen, maar ze laten het niet echt op de klanten druppelen. Dat is verder geen probleem.Alfa159 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 16:55:
Klopt het eigenlijk dat de mitsu units (in tegenstelling tot de Vaillants) geen waterafvoer hebben (met een weerstand tegen bevriezingen) maar gewoon water alle klanten druppelen? Dus liever installatie op grind?
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Een tweede vraag. Mijn keuze lijkt nu meer cihtign Mutsibushi te gaan dan Vaillant, vooral door de hogere vermogen bij lagere buitentemperaturen. Jullie hebben me al eerder geholpen om vooral na de drie fase exemplaren te kijken.
Met blackfriday zijn er vastwel aanbiedingen op de Evohome systemen. Ik val dus in de verleiding om bij de installatie meteen voor naregeling te gaan. Loont dit in de praktijk en zorgt het voor minder vraag bij de WP?
Werkt evo-home goed met de Mitsubishi WP's? Kan WAR met ruimte temepratuur compensatie werken met Evohome of heb ik daarvoor de Mitsubishi themostaat nodig?
Zie ik trouwens goed dat Tado geen echte naregeling kent bij vloerverwarming? EvoHome levert motoren om de groepen aan te sturen, Tado lijkt dat niet te hebben voor de vw-groepen (alleen voor radiatoren).
[ Voor 12% gewijzigd door Alfa159 op 13-11-2021 18:10 ]
In principe moet ik aan een 75/5 zat hebben bij -10. Maar ik vermoed dat een Mitsubishi meer tweak mogelijkheden heeft. Maar wellicht dat een Vaillant in de buurt komt als je de boel aanstuurt met een raspberry pi en een ebus converterer.
3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5
Dat vind ik een erg optimistische benadering. 1000m3 gas is 35170 MJ energie ofwel 9770 kWh met een SCop van 4 is dat 2442 kWh verbruik. En dat is al optimistisch een SCop van 3.5 is bij dit verbruik reëler en dan is het verbruik op 2790 kWh.t.oswald schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:56:
[...]
Indicatie full electric is simpel, iets minder kWh dan 2x m3 gas, dus 1900 kWh bij 1000 m3 gas
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
- Proton_
Voor meer dan 9 kWh/m³ moet je al een goed LTV systeem hebben en dan is een scop van 4 ook realistisch.
Wat jij aangeeft is bruikbaar als worst case schatting
Detail is dat de stooklijn en de ruimtecompensatie omgekeerd zitten.Henielma schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 13:57:
Dit voorjaar de Nibe warmtepomp geïnstalleerd. Afgelopen 6 weken bezig geweest met het optimaliseren van de temperatuurregeling voor de verwarming. Dit is inmiddels redelijk gelukt maar waar ik nog tegenaanloop is dat de regeling vaak niet rustig terug regelt voordat de warmtepomp bijna uit gaat.
Om te inzicht te krijgen hoe de SMO 20 regeling in elkaar zit heb ik een overzicht gemaakt hoe de verschillende parameters volgens mij invloed hebben op het resultaat. Mogelijk kunnen anderen hier nog bij aangeven wat niet juist zou zijn.
[Afbeelding]
Het is mij nog niet duidelijk hoe het algoritme van GM naar Hz voor de compressor gaat.
Mijn vraag is dus hoe kan ik de regeling rustiger laten terug regelen?
[Afbeelding]
De omzetting van gewenste Ta naar frequentie is het geheim van de smid en veranderd ook nog met de SW release lijkt het. Wanneer de kamertemperatuur duidelijk onder de gewenste temperatuur zit, lijkt hij vooral rond de gewenste aanvoertemperatuur te gaan zitten op een zo gunstig mogelijke COP. Wanneer de kamer warm is gaat hij over op een stramien waarbij hij ongeveer 2 graden overshoot, zodat hij per cyclus ongeveer zoveel tijd kwijt is als het beginpunt van de graadminuten, dus ongeveer 2 uur hier. Dan is hij de helft van de tijd ongeveer aan. Waarom dat is, is me een raadsel. Er zijn mensen die denken dat dat voor de meeste afgifte systemen een lagere Ta geeft na de pauze en dan een hoger rendement. Het kost natuurlijk twee transienten.
Wanneer hij de frekwentie te hoog/laag gekozen had, dan gaat hij langzaam bijsturen. Wanneer de graadminuten te groot (negatief worden), maakt hij een grote stap in vermogen (~2x). Wanneer dat nog niet genoeg is en de graadminuten doorklimmen, dan gaat hij naar max. En eventueel naar bijstoken met element (beneden de ingestelde Tb). Wanneer de graadminuten dan afgebouwd raken, gaat hij ook stapsgewijs weer terug. De beide laagste stappen zijn qua COP niet erg verschillend. De max is duidelijk minder zuinig.
Ik vermoed dat hij de 2 graden overshoot ook bij bepaalde GM punten instelt, want als je de gewenste kamertemperatuur een halve graad verhoogd en dus de gewenste Ta, gebeurd er soms wel/soms niet zoiets. Dat is trouwens iets van de LW WP's van Nibe, dus kan goed nodig zijn om de compressor te beschermen of veranderende weersomstandigheden voor te zijn. Bij een lange run gaat hij soms ook zomaar 5 minuten uit, vermoedelijk ook om de compressor te beschermen.
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Het gaat niet altijd om een sommetje. Want als je vloerverwarming wilt laten infrezen zit je wel even in de puinhoop en dat wil niet iedereen. Ook kan je natuurlijk direct meestal je bestaande vloer afschrijven (wat natuurlijk wel negatief meeweegt in het sommetje).Proton_ schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:38:
[...]
Ik ben wel benieuwd naar een sommetje waar dat uit blijkt
Met de aanpassingen in prijs is in 2021 elektra goedkoper dan gas bij een COP van ca 2.2.
Heb je ook aan 55 graden niet genoeg, dan is het probleem gewoon achterstallig onderhoud. Ook een HR gasketel haalt dan zijn hoogrendement niet (waardoor het break-even punt onder de 2 komt).
Één grote maar: de SWW oplossing.
Met Ta 55 de hut niet warm kunnen stoken achterstallig onderhoud noemen gaat mij ook wat ver. Wat veel huizen zijn ook berekend op 95 graden. Met na isolatie kan je vaak wel naar 75 graden en soms wat lager nog. Echter heb je vaak toch meer afgifte nodig om naar 55 graden en lager te gaan. Radiatoren vervangen vind ik het normale onderhoud wel te boven gaan. Na isoleren overigens ook. Dat is verbetering van de woning (waar ik overigens wel groot voorstander van ben
Tja, cop 1 verwarmen is ook niet alles. Daar heb ik wel eens mijn zonnepanelen overschot mee afgefakkelt, dus die staat hier nog. Echter geen serieus alternatief wat mij betreft om net net zo zwaar te belasten bij strenge vorst. En 2* wordt lastig met een LG die dan 1 fase al helemaal op snoept.CurlyMo schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 12:02:
[...]
Kost je toch maar één jaartje vastrecht gas zonder verdere aanpassingen in huis. Oftewel 2x voor die echt koude momenten.
[Afbeelding]
Maar mijn reactie was meer in het algemeen. Ik ben zelf lekker wandverwarming aan het aanleggen en de LG draait inmiddels een stuk beter. Dus hopelijk geen gas nodig deze winter. Dan in de zomer een inductieplaat kopen en kan het gas eruit...
Concreet: de leiding die bij mij nu van de CV ketel richting de verdeler van de vloerverwarming (14 groepen) loopt is 22mm dik (buitenmaat). Is dat voldoende voor een L/W warmtepomp met een lage aanvoertemperatuur?
Aanvulling: de vloerverwarmingsslangen zijn 15mm dik.
:strip_exif()/f/image/WFz8jgPZc58ziQitBlxgUdB9.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Franciesco op 13-11-2021 20:21 ]
Ik heb hier 22mm liggen naar 5 groepen van 80m. Of dat goed gaat moet alleen nog blijken. Met de ketel op 35C gaat het tot dusver prima.
Op warmtepomp weetjes staat ergens een tabel geloof ik, even googlen.
3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5
Dank je voor de gedetailleerde en inhoudelijke reactie. De komende tijd zal ik het gedrag zoals je beschrijft proberen te herkennen.LangeFries schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 19:47:
[...]
Detail is dat de stooklijn en de ruimtecompensatie omgekeerd zitten.
De omzetting van gewenste Ta naar frequentie is het geheim van de smid en veranderd ook nog met de SW release lijkt het. Wanneer de kamertemperatuur duidelijk onder de gewenste temperatuur zit, lijkt hij vooral rond de gewenste aanvoertemperatuur te gaan zitten op een zo gunstig mogelijke COP. Wanneer de kamer warm is gaat hij over op een stramien waarbij hij ongeveer 2 graden overshoot, zodat hij per cyclus ongeveer zoveel tijd kwijt is als het beginpunt van de graadminuten, dus ongeveer 2 uur hier. Dan is hij de helft van de tijd ongeveer aan. Waarom dat is, is me een raadsel. Er zijn mensen die denken dat dat voor de meeste afgifte systemen een lagere Ta geeft na de pauze en dan een hoger rendement. Het kost natuurlijk twee transienten.
Wanneer hij de frekwentie te hoog/laag gekozen had, dan gaat hij langzaam bijsturen. Wanneer de graadminuten te groot (negatief worden), maakt hij een grote stap in vermogen (~2x). Wanneer dat nog niet genoeg is en de graadminuten doorklimmen, dan gaat hij naar max. En eventueel naar bijstoken met element (beneden de ingestelde Tb). Wanneer de graadminuten dan afgebouwd raken, gaat hij ook stapsgewijs weer terug. De beide laagste stappen zijn qua COP niet erg verschillend. De max is duidelijk minder zuinig.
Ik vermoed dat hij de 2 graden overshoot ook bij bepaalde GM punten instelt, want als je de gewenste kamertemperatuur een halve graad verhoogd en dus de gewenste Ta, gebeurd er soms wel/soms niet zoiets. Dat is trouwens iets van de LW WP's van Nibe, dus kan goed nodig zijn om de compressor te beschermen of veranderende weersomstandigheden voor te zijn. Bij een lange run gaat hij soms ook zomaar 5 minuten uit, vermoedelijk ook om de compressor te beschermen.
/f/image/cnWjJNY5lQUkRgi8CBTa2CLb.png?f=fotoalbum_large)
Bovenstaand geleverde warmtevermogen is van 12 november. De vier korte pieken naar beneden zijn de defrosts. Verder lijkt hier de regeling het redelijk te doen maar bijvoorbeeld rond 7:00U vind ik het raar dat die niet eerst terug regelde voordat die uitging. Maar zoals gezegd ik zal de instellingen een tijd zo laten en kijken of ik het gedrag kan begrijpen met behulp van je beschrijving van het gedrag.
Eens met je redernering bij een goed LTV systeem maar in de cases wordt gewoon naar een realistisch verbruik als hij over gaat van gas naar all electric. Dan ga ik er vanuit dan het opgegeven verbruik voor verwarmen en SWW is. Kijk in de tabel van @Tomexergie dan blijkt de SCop voor het geheel nog wat lager dan 3.5 ligt.Proton_ schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 19:11:
@ArjoK Je overschat een HR ketel. Het is me ook een raadsel hoe je de scop inschat aan de hand van een verbruik.
Voor meer dan 9 kWh/m³ moet je al een goed LTV systeem hebben en dan is een scop van 4 ook realistisch.
Wat jij aangeeft is bruikbaar als worst case schatting
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Veel installateurs kunnen (of willen) dit niet berekenen.Franciesco schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 20:16:
Een tijdje terug dacht ik hier een discussie gezien te hebben over de leidingdikte die nodig is richting de verdeler van de vloerverwarming icm een WP. Maar ik kan het niet meer terug vinden…
Concreet: de leiding die bij mij nu van de CV ketel richting de verdeler van de vloerverwarming (14 groepen) loopt is 22mm dik (buitenmaat). Is dat voldoende voor een L/W warmtepomp met een lage aanvoertemperatuur?
Aanvulling: de vloerverwarmingsslangen zijn 15mm dik.
[Afbeelding]
Mijn ervaring met 12 groepen VV is dat 22mm ruim voldoende is.
- Proton_
Dat mag, mijn post was slechts mijn opinie.rykers schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 20:07:
[...]
Met Ta 55 de hut niet warm kunnen stoken achterstallig onderhoud noemen gaat mij ook wat ver. Wat veel huizen zijn ook berekend op 95 graden.
Zo vind ik ook een Ta van >60 graden een brandwondrisico en onveilig (CE e.d.).
Laten we het gewoon oneens zijn
@ArjoK ook hier gaan we het niet eens worden denk ik, maar de vraagsteller heeft wel een paar antwoorden
Je houdt met de gas CV HR ketel die je gaat vervangen die 35170MJ niet in je huis. Mijn SCOP is niet bijzonder, maar toch zit ik op een factor 1,95. De 1 op 2 is goed te halen.ArjoK schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 18:56:
[...]
Dat vind ik een erg optimistische benadering. 1000m3 gas is 35170 MJ energie ofwel 9770 kWh met een SCop van 4 is dat 2442 kWh verbruik. En dat is al optimistisch een SCop van 3.5 is bij dit verbruik reëler en dan is het verbruik op 2790 kWh.
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Is dat dan 12x 16x2 ?Dre schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 21:30:
[...]
Veel installateurs kunnen (of willen) dit niet berekenen.
Mijn ervaring met 12 groepen VV is dat 22mm ruim voldoende is.
Dit topic is gesloten.