Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.546.226 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1988
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-08 11:50
Retrospect schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:15:
[...]

Belachelijk duur als dat je prijs onder de streep is. Ik ben straks €4857 kwijt (inclusief alles, filter en trilling minderende blokken). Na aftrek teruggave (90 gemeente, 2400 RVO) en korting (400 Remeha) blijft er voor mij onder de streep nog geen €2000 over.
Klinkt interessant, bij wie heb je dit geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 07:22
stefan1988 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 21:03:
[...]

Klinkt interessant, bij wie heb je dit geregeld?
Energiewacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

koevlaas2 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:06:
[...]

2 springen eruit, @Rol-Co heeft heel veel verwarmd en @bbn_ldp draaide een coptechnisch slechte maand.
Het is van 1 mei tot 1 november totaal incl stand-by verbruik, half oktober pas begonnen met verwarmen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-09 19:55
stuffer schreef op woensdag 10 november 2021 @ 20:47:
[...]
Wellicht heb ik het gemist maar waar kom je vandaan qua radiatoren?

Heb nu T22 hangen op de eerste verdieping en doen het prima maar met die van jou heb je wel wat meer :)
Er hangt nu in 4 kamers boven een 60x90 T22, en in 1 kamer een 60x100 T22. In 2 van de kamers kan ik alleen een 60x90 T33 kwijt, in de andere 3 een 60x120 T33.

Als ik mijn sommetjes goed gedaan heb zou ik met een Ta= ~31oC bij een buiten temperatuur van 2oC alles op temperatuur moeten kunnen houden.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-09 14:34
Afas schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:11:
[...]
vraagje: wat is ongeveer je werkgebied?
Benelux met af en toe heel Europa

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op woensdag 10 november 2021 @ 21:14:
[...]

Het is van 1 mei tot 1 november totaal incl stand-by verbruik, half oktober pas begonnen met verwarmen.
Aha dat verklaard, ik dacht dat dit van de maand oktober was, heb het zeker verkeerd gezien.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:43

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

PentaClover schreef op woensdag 10 november 2021 @ 20:14:
[...]

Ja je krijgt het predicaat Chinook natuurlijk niet zomaar ;)

Vandaag werd er zowaar een pallet met ruim 270 kg staal afgeleverd, 5x T33 voor de boven verdieping om het afgifte vermogen te vergroten, met de 60x90 (ruim 45 kg) liep ik nog wel de trap op, maar de 60x120 (ruim 60kg) waren toch net iets te zwaar, ik heb ze maar even in de garage geparkeerd:

[Afbeelding]
60kg is nog wel te doen als je iemand extra kunt regelen. Wij hadden eerder dit jaar een kleine uitdaging met een paar man om 180x90 de trap op te krijgen. Kleine 150kg schoon aan de haak :*) Uiteraard uit Polen, maar wel netjes met een vlakke voorkant en dat voor slechts 600 euro. Ik denk dat radiatoren ivm staalprijzen op dit moment lekker duur zullen zijn, zeker in Nederland?

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Rimco schreef op woensdag 10 november 2021 @ 22:51:
[...]

60kg is nog wel te doen als je iemand extra kunt regelen. Wij hadden eerder dit jaar een kleine uitdaging met een paar man om 180x90 de trap op te krijgen. Kleine 150kg schoon aan de haak :*) Uiteraard uit Polen, maar wel netjes met een vlakke voorkant en dat voor slechts 600 euro. Ik denk dat radiatoren ivm staalprijzen op dit moment lekker duur zullen zijn, zeker in Nederland?
Ja ik moet echt iemand vragen om te komen tillen, of wat meer spinazie eten ;)

Ik vond ze zeker aan de prijs in Nederland, dus heb ze maar in Belgie besteld, dat scheelde nogal: voor 65% van de prijs in Nederland, en een kortere levertijd.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Als je bij je leverancier opgeeft dat je alleen electra nodig hebt. Wordt er dan ook geen vastrecht voor gas meer berekend als je toch nog je gasmeter hebt hangen?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Adriaan71 daar is een heel topic aan gewijd:
Gas de deur uit doen: Gratis!

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 07:22
Adriaan71 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 07:13:
Als je bij je leverancier opgeeft dat je alleen electra nodig hebt. Wordt er dan ook geen vastrecht voor gas meer berekend als je toch nog je gasmeter hebt hangen?
Denk het wel, tot het moment dat men langskomt om je gasmeter eruit te slopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Retrospect nee, je aansluiting en meter is van de netbeheerder.
Zodra je je contract opzegt is het klaar; er is dan geen basis meer om te incasseren.
Het gelinkte topic gaat over het feestje daarna, maar als je je niet gek laat maken is ook het weghalen van de meter gratis (van mij mag hij blijven hangen).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:28
PentaClover schreef op woensdag 10 november 2021 @ 23:00:
[...]

Ja ik moet echt iemand vragen om te komen tillen, of wat meer spinazie eten ;)

Ik vond ze zeker aan de prijs in Nederland, dus heb ze maar in Belgie besteld, dat scheelde nogal: voor 65% van de prijs in Nederland, en een kortere levertijd.
Waar in Belgie heb je ze gekocht? Ik wil van het zomer namelijk ook grotere plaatsen... Heb nu T11 en dat werkt amper namellijk. En de prijzen in NL zijn idd belachelijk duur.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 14:55
Voor de aardigheid het WP verbruik voor de ruimteverwarming (inclusief defrosts) van alle verwarmingsdagen sinds 13 januari dit jaar geplot tegen de gemiddelde dag temperatuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5YKa8DfdTttGIi_xfnC6c1aZ7Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9c5aoYkmr1rwYoCuK40wCRu8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door vandermark op 11-11-2021 09:48 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
Zie @Proton_ Kort samengevat, opzeggen bij je energieleverancier, vastrecht stopt direct, je krijgt een brief van je netbeheerder voor het verwijderen, is nu tijdelijk gratis. De rest van de site is historie, uit de tijd dat de netbeheerder voor het verwijderen veel geld vroeg. Niet bekend is hoe de definitieve regeling er gaat uitzien en hoe lang de tijdelijke regeling blijft gelden.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:08
vandermark schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:45:
Voor de aardigheid het WP verbruik voor de ruimteverwarming (inclusief defrosts) van alle verwarmingsdagen sinds 13 januari dit jaar geplot tegen de gemiddelde dag temperatuur:
[Afbeelding]
Je buitentemperatuur loopt af naar rechts, maar verder leuke plot.

Je trendline zou lineair moeten zijn, ook al is zo'n curve een iets betere fit.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• vandermark
Blihi schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:35:
[...]

Je buitentemperatuur loopt af naar rechts, maar verder leuke plot.

Ja, ik vind een linksonder --> rechtsboven grafiek fijner naar te kijken :)

Waarom zou de trendline lineair moeten zijn? Met afnemende COP bij lagere temperatuur is een niet-lineaire trendlijn toch te verwachten?

• Blihi
Is dit opgenomen vermogen, dan heb je gelijk inderdaad. Ik dacht dat het opgewekt vermogen was.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• vandermark
Blihi schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:40:
Is dit opgenomen vermogen, dan heb je gelijk inderdaad. Ik dacht dat het opgewekt vermogen was.
Het is het verbruik van de warmtepomp, dus opgenomen inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Bij hoge buitentemperaturen domineren vaste verbruikers (electronica, cv pomp), bij lage temperatuur daalt de COP niet lineair waardoor je voor een 2x zo groot warmteverlies meer dan 2x zo veel kWhe nodig hebt.

Zo verwacht ik voor november een hogere cop dan voor oktober :)

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-09 19:21
Hey Medetweakers

Ik zit al een tijdje te overwegen om een woning aan te schaffen, maar er komt toch o zo veel bij kijken. Nu stuit ik op de vraag CV gas vs warmtepomp.

Het is de bedoeling om de SWW en de verwarming/airco te regelen bij mijn toekomstige nieuwbouwwoning. Het betreft een oppervlakte van 80m2, vloerverwarming aanwezig met zonnepanelen.

Ik heb me al even ingelezen in het topic, maar er zijn 3 verschillende soorten warmtepompen (L/L, L/W, W/W) en met alle getalletjes en waardes die erbij komen, zie ik als beginnend koper door de bomen het bos niet meer. COP, MCOP, kw elektriciteit, kw warmte, ... Er zijn zoveel parameters dat ik niet weet wat belangrijk is om te bekijken als ik naar nieuwbouwprojecten kijk. Tips zijn meer dan welkom. Vooral, wat is goed, wat is zeker niet goed? Haal je er op dit moment profijt uit? enzovoorts.

BVD! :)

• vandermark
Flipking94 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:43:
Hey Medetweakers

Ik zit al een tijdje te overwegen om een woning aan te schaffen, maar er komt toch o zo veel bij kijken. Nu stuit ik op de vraag CV gas vs warmtepomp.

Het is de bedoeling om de SWW en de verwarming/airco te regelen bij mijn toekomstige nieuwbouwwoning. Het betreft een oppervlakte van 80m2, vloerverwarming aanwezig met zonnepanelen.

Ik heb me al even ingelezen in het topic, maar er zijn 3 verschillende soorten warmtepompen (L/L, L/W, W/W) en met alle getalletjes en waardes die erbij komen, zie ik als beginnend koper door de bomen het bos niet meer. COP, MCOP, kw elektriciteit, kw warmte, ... Er zijn zoveel parameters dat ik niet weet wat belangrijk is om te bekijken als ik naar nieuwbouwprojecten kijk. Tips zijn meer dan welkom. Vooral, wat is goed, wat is zeker niet goed? Haal je er op dit moment profijt uit? enzovoorts.

Heb je bij nieuwbouw mogelijkheden om nog te sturen in type WP? Veelal zit het gewoon vast wat je krijgt bij projectnieuwbouw (met 80m2 ga ik uit van projectnieuwbouw, appartement?)
Proton_ schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:43:
Bij hoge buitentemperaturen domineren vaste verbruikers (electronica, cv pomp), bij lage temperatuur daalt de COP niet lineair waardoor je voor een 2x zo groot warmteverlies meer dan 2x zo veel kWhe nodig hebt.

Zo verwacht ik voor november een hogere cop dan voor oktober :)
Mijn Pana doet 0,14kWh per dag als basis. Ik geloof niet dat dat leidt tot lagere COP's bij relatief warme dagen. Zelfs bij 3 kWh op een dag praat je dan over slechts 5% van het verbruik.

[ Voor 19% gewijzigd door vandermark op 11-11-2021 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Ja precies. Bij nieuwbouw valt er weinig te kiezen. Soms kun je nog een grotere boiler kiezen.

Bij projecten die onder Woningborg of SWK vallen mag je ervan uit gaan dat de installatie in orde is en past bij de woning. (even het feit dat sommige installateurs prutsers zijn daargelaten).

• Flipking94
vandermark schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:45:
[...]

Heb je bij nieuwbouw mogelijkheden om nog te sturen in type WP? Veelal zit het gewoon vast wat je krijgt bij projectnieuwbouw (met 80m2 ga ik uit van projectnieuwbouw, appartement?)
Inderdaad, niet mogelijk om zelf nog te sturen, maar ik kan wel kijken naar het merk, welke WP geïnstalleerd is en of het voordeel voor mij heeft. Want dat is dus per nieuwbouwproject anders. Ik lees heel uiteenlopende reacties op het internet, wat de keuze er niet makkelijker op maakt.

Op dit moment is het ongeveer 50/50 wat ik heb gezien bij nieuwbouwprojecten/appartementen voor het kiezen voor gas/warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 10:01
Nieuwbouw projecten worden sinds 2018 verplicht geleverd zonder gasaansluiting.
Dus ik vermoed dat je de keuze voor gas nergens meer hebt

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Flipking94 Vlaanderen toch? Relevant voor de regelgeving en subsidies enzo.

Wat kost een gasaansluiting bij jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
Flipking94 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:43:
Hey Medetweakers

Met deze vragen ben je nog niet klaar voor dit forum. Je zou hier kunnen beginnen: https://www.milieucentraa...aam-elektrisch-verwarmen/
Wil je daarna wat dieper dan is de startpagina van het panasonic forum wellicht iets voor je. De basis die daar wordt uitgelegd is ook van toepassing voor andere merken lucht/water warmtepompen.
Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@vandermark De cv pomp zal 20-50 watt doen, en dan maakt het op de COP wel uit of hij met dat vaste vermogen 1 kW of 8 kw warmte verplaatst.

• Flipking94
@Proton_ dat klopt, Vlaanderen. Als ik even opzoek bij Fluvius kost een gasaansluiting van max 10m3/h 250€.

• Flail
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-09 14:18
Flipking94 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:50:
[...]

Inderdaad, niet mogelijk om zelf nog te sturen, maar ik kan wel kijken naar het merk, welke WP geïnstalleerd is en of het voordeel voor mij heeft. Want dat is dus per nieuwbouwproject anders. Ik lees heel uiteenlopende reacties op het internet, wat de keuze er niet makkelijker op maakt.

Op dit moment is het ongeveer 50/50 wat ik heb gezien bij nieuwbouwprojecten/appartementen voor het kiezen voor gas/warmtepomp.
Lijkt mij toch dat er een hele hoop factoren bepalender zijn voor je woongenot dan de warmteopwekking. Locatie? Grootte? Prijs? Locatie? Indeling? Ontwerp? Locatie? Ik zou persoonlijk focusen op andere dingen voordat je hier een hele studie/hobby van gaat maken, terwijl je toch niet kan bijsturen. Warm wordt het toch wel. Bij nieuwbouw heb je nog zat andere/belangrijke keuzes te maken. Mijn 2 centjes...

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Flipking94 dat is niet veel. Zijn dat de jaarlijkse kosten of de eenmalige aansluitvergoeding?

Verder is de technische info die je als tips hebt gekregen natuurlijk universeel en erg nuttig, alleen alle financiële sommetjes zijn anders.

Edut: ah, je zoekt projectbouw en je kan niet zelf kiezen. Dan zit de aansluiting verborgen in de totale kosten. Ik dacht even dat je zelf ging bouwen.

[ Voor 24% gewijzigd door Proton_ op 11-11-2021 11:20 ]

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11-09 16:11
Possible schreef op donderdag 11 november 2021 @ 07:59:
[...]

Waar in Belgie heb je ze gekocht? Ik wil van het zomer namelijk ook grotere plaatsen... Heb nu T11 en dat werkt amper namellijk. En de prijzen in NL zijn idd belachelijk duur.
Hoe kan dat nou? Ik heb hier alles T10 en T11 en hou het boven prima op temperatuur (lees:20,5/21)
En je Pana loopt ook nog overuren te draaien. :9

Gasloos sinds 2020.

• Flipking94
@Flail Daar ben ik het niet mee eens. Airco in de zomer is zeker een must aan het worden. Deze zomer hebben we die niet echt nodig gehad, maar andere zomers voegt dat wel een meerwaarde in mijn wooncomfort (en vooral slaapcomfort). Ik las in de beginpost hier wel dat het koelvermogen van een warmtepomp niet fantastisch werkt.

Daarnaast vind ik het toch wel belangrijk te weten wat de prijs per maand zal doen. Elektriciteit en gas zijn een voldoende hap van de rekening per maand (5-10%). Per jaar is dat dus een maandloon. Als door een duurzame keuze te maken voor een warmtepomp de prijs gedrukt kan worden, is dat mooi meegenomen.

Ik ben aan het kijken naar woningen in dezelfde prijsklasse (250.000€) en dan zie je dat gas en warmtepompen nog in gelijke hoeveelheden aanwezig zijn bij nieuwbouw. Is het echter nog verstandig om voor gas te kiezen op dit moment, als de aankoopprijs voor warmtepompen ongeveer hetzelfde is bij nieuwbouw?

@Proton_ Dat is éénmalige kost. De energieprijs bij Fluvius zit rond de 0,21€ en 0,30€ per kWh en een vaste jaarlijkse kost van 72€.
.

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:28
Herkz schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:28:
[...]

Hoe kan dat nou? Ik heb hier alles T10 en T11 en hou het boven prima op temperatuur (lees:20,5/21)
En je Pana loopt ook nog overuren te draaien. :9
Niet iedereen heeft een H die zover terug kan moduleren :+ O-)

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-09 11:17
Flipking94 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:39:
@Flail Daar ben ik het niet mee eens. Airco in de zomer is zeker een must aan het worden. Deze zomer hebben we die niet echt nodig gehad, maar andere zomers voegt dat wel een meerwaarde in mijn wooncomfort (en vooral slaapcomfort). Ik las in de beginpost hier wel dat het koelvermogen van een warmtepomp niet fantastisch werkt.

Daarnaast vind ik het toch wel belangrijk te weten wat de prijs per maand zal doen. Elektriciteit en gas zijn een voldoende hap van de rekening per maand (5-10%). Per jaar is dat dus een maandloon. Als door een duurzame keuze te maken voor een warmtepomp de prijs gedrukt kan worden, is dat mooi meegenomen.

Ik ben aan het kijken naar woningen in dezelfde prijsklasse (250.000€) en dan zie je dat gas en warmtepompen nog in gelijke hoeveelheden aanwezig zijn bij nieuwbouw. Is het echter nog verstandig om voor gas te kiezen op dit moment, als de aankoopprijs voor warmtepompen ongeveer hetzelfde is bij nieuwbouw?

@Proton_ Dat is éénmalige kost. De energieprijs bij Fluvius zit rond de 0,21€ en 0,30€ per kWh en een vaste jaarlijkse kost van 72€.
.
De meeste winst behaal je door een goed geïsoleerd huis te kopen.
Bij mijn ouders hebben ze vorige week een Elga Ace 6KW geïnstalleerd.

Ze hebben een grote woning (schat 1000m3) en bijbehorend gasverbruik (+- 2000m3 per jaar).

Ik heb jaren geleden al eens een Youless geinstalleerd bij hun waardoor ik stroom/gasverbruik een beetje kan loggen.

Het viel mij dit weekend op dat er nog steeds 8m3 gas per dag verbruikt werd, dat leek mij niet te kloppen.

Dinsdagavond samen met de monteur gekeken hoe dit kon, bleek de stooklijn bij Tbuiten +8 iets van 65 graden te vragen 8)7 8)7

Die maar eens aangepast naar Tbuiten = 20, Ta = 24, Tbuiten = -20, Ta = 44.

Vervolgens voor test maar eens 24*7 gaan draaien, en dat gaat eigenlijk verbazingwekkend goed.
Ze hebben zo'n E-Twist thermostaat, setpoint 20,5 graden en regelstrategie op basis van buiten en binnentemperatuur.

De temperatuur blijft constant 20,5 graden, en loopt 's avonds door aanwezigheid van mensen op naar 21 graden.

Ze hebben geen aparte logging op de WP, en de buitenunit staat hoog op het dak dus kan ook niets zien of horen. Maar aan de Youless te zien loopt de WP 24*7 op een laag vermogen.

Misschien toch maar eens een losse tussenmeter tussenhangen.

Wat ik me nu afvraag, hoe regel je nu met zo'n ace wanneer de backupverwarming erbij komt :? Is mij nog niet echt duidelijk op dit moment.

En kan ik op afstand nog iets doen met die Ace zoals inloggen bijvoorbeeld :?

[ Voor 13% gewijzigd door Grolsch op 11-11-2021 12:35 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Blihi schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:35:
Een lineaire trendlijn klopt als je naar warmtebehoefte kijkt. Dit is energieverbruik. Door de lagere COP bij lagere temperaturen is het logisch als die niet recht is. Bovendien komen de defrosts er ook nog bij.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-09 14:20
Ik heb zojuist een formeer antwoord van de RVO gehad mbt het laten installeren van de warmtepomp door een bouwbedrijf. Het bedrijf valt onder SBI-code 'Bouwnijverheid', maar krijgt een NEE op de subsidieaanvraag. Het bedrijf moet echt onder die hele specifieke SBI-code 'Bouwinstallatie' vallen.
Tegenvaller, ik had gehoopt dat een bekende uit de bouw die prima een monobloc wp kan installeren mij kan helpen met het installeren.

Hoe doen mensen het dit jaar met zelfinstallatie, als subsidie pas wordt uitgekeerd als er een installatiefactuur van een bedrijf uit de 'bouwinstallatie' tak is? Ik zie hier zoveel zelfinstallaties voorbij komen maar ik neem aan dat niemand die ± 1900 euro subsidie aan zich voorbij laat gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
vandermark schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:45:
Mijn Pana doet 0,14kWh per dag als basis. Ik geloof niet dat dat leidt tot lagere COP's bij relatief warme dagen. Zelfs bij 3 kWh op een dag praat je dan over slechts 5% van het verbruik.
Mijn Mitsu verbruikt veel meer. Standby is zo'n 0.7 kWh per dag. Als je dan maar een paar uurtjes verwarmt op een dag (of maar een paar verwarmingsdagen hebt in de maand oktober) drukt dat de gemiddelde COP enorm.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Grolsch schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:33:
Dinsdagavond samen met de monteur gekeken hoe dit kon, bleek de stooklijn bij Tbuiten +8 iets van 65 graden te vragen 8)7 8)7
Had de monteur daar nog een verklaring voor? Want jij (en andere tweakers) hebben dat in de gaten, maar het merendeel van de mensen niet. Die gaan hooguit op Facebook klagen dat warmtepompen helemaal geen energie besparen. Het wordt toch hoog tijd dat prutsers (die zich WP-installateurs noemen) eens leren dat een succesvolle installatie staat of valt met de juiste instellingen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Andrehj schreef op donderdag 11 november 2021 @ 13:30:
[...]

Had de monteur daar nog een verklaring voor? Want jij (en andere tweakers) hebben dat in de gaten, maar het merendeel van de mensen niet. Die gaan hooguit op Facebook klagen dat warmtepompen helemaal geen energie besparen. Het wordt toch hoog tijd dat prutsers (die zich WP-installateurs noemen) eens leren dat een succesvolle installatie staat of valt met de juiste instellingen...
Dit was een andere monteur dan de monteur die de boel in bedrijf gesteld heeft, maar ik ben het met je eens, dit had niet mogen gebeuren.

Maar de krant staat vol met zaken die niet hadden mogen gebeuren, het gebeurt onze vrienden in Den Haag zelfs dagelijks >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

koevlaas2 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 22:47:
[...]

Aha dat verklaard, ik dacht dat dit van de maand oktober was, heb het zeker verkeerd gezien.
Je hebt het wel goed gezien, maar ik heb oktober niet apart gelogd, pas eind oktober op die meter gekeken, en 1 mei was de laatste keer voor logging april, maar volgens mij heb ik in mei nog verwarmd vanwege het koude weer.
Dat geeft wat meer, niets schokkends omdat we weer niet gekoeld hebben, dat was dan weer niet nodig.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flail
Flipking94 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:39:
Als nieuwbouw met gas nog bestaat dan zou ik duurzame opwekking inderdaad ook als pluspunt meenemen.

Misschien kijk ik er teveel met een Nederlandse projectmatige nieuwbouw-eenheidsworstbril tegenaan, daar zitten in mijn beleving geen doorslaggevende verschillen tussen.
Maar misschien vergelijk jij wel een gaswoning met een passief/energieneutraal/nul-op-de-meterwoning. Dan heb je wel een punt.

• Alfa159
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-08 17:48
Is de discussie hier vaker vaker voorbij gekomen wat handiger is: de Mitsu 1 fase 230V of 3 fase 400V?

1 fase 230 is natuurlijk het makkelijkste en goedkoopste. geen drie aparte 400V groepen nodig. Ik krijg wel zonnepanelen die over drie goepen gaan leveren. Loont het dan om alsnog de extra kosten te maken voor de drie-fase variant?

Verder wil bijvoorbeeld de PUD-WM80VAA dus 1 groep van 230V met 22A (en 25A zekering). Is dit niet veels te hoog met de zekeringen die we in NL gebruiken? Zijn de groepen over het algemeen niet gewoon 16A?

Ik heb trouwens een 3x25A aansluiting.

[ Voor 5% gewijzigd door Alfa159 op 11-11-2021 15:55 ]

https://vsospecialist.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Alfa159 de meerfase zonnepanelen maken niets uit, je meter gooit alles bij elkaar.
De hoge stromen zijn een Aziatisch dingetje, daar zijn grote eenfase aansluitingen gebruikelijk. (Eigenlijk is driefase een Europees ding geloof ik, en 3x25A iets Nederlands).

Het liefst wil je in meer of mindere mate selectief zijn tov je hoofdzekering, en dan wil je maximaal 16A zekeringen achter een 25A aansluiting.

De VWL75/6 heeft een ontwerpstroom van 15A, trouwens.

[ Voor 8% gewijzigd door Proton_ op 11-11-2021 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:22

Wat ik me nu afvraag, hoe regel je nu met zo'n ace wanneer de backupverwarming erbij komt :? Is mij nog niet echt duidelijk op dit moment.

Voor de backup even paragraaf 7.3.3 en 7.4 van de handleiding doorlezen: https://mediacdn.remeha.n...df?v=1&d=00010101T000000Z (pagina 61 + 69).
Bijna alles kan ingesteld worden, maar daar hebben installateurs geen tijd voor zin in. Maar gelukkig hebben we @Kleinman https://www.familie-klein...ie/elga-ace-instellingen/

Voor op afstand regelen kan je de eTwist app gebruiken (maar daar kan je maar een beperkt aantal instellingen wijzigen, de rest gaat via het installatiemenu in de binnenunit).

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08:16
Bij mijn ouders hebben ze vorige week een Elga Ace 6KW geïnstalleerd.

Ze hebben een grote woning (schat 1000m3) en bijbehorend gasverbruik (+- 2000m3 per jaar).

Ik heb jaren geleden al eens een Youless geinstalleerd bij hun waardoor ik stroom/gasverbruik een beetje kan loggen.

Het viel mij dit weekend op dat er nog steeds 8m3 gas per dag verbruikt werd, dat leek mij niet te kloppen.

Die maar eens aangepast naar Tbuiten = 20, Ta = 24, Tbuiten = -20, Ta = 44.

Vervolgens voor test maar eens 24*7 gaan draaien, en dat gaat eigenlijk verbazingwekkend goed.
Ze hebben zo'n E-Twist thermostaat, setpoint 20,5 graden en regelstrategie op basis van buiten en binnentemperatuur.

De temperatuur blijft constant 20,5 graden, en loopt 's avonds door aanwezigheid van mensen op naar 21 graden.

Ze hebben geen aparte logging op de WP, en de buitenunit staat hoog op het dak dus kan ook niets zien of horen. Maar aan de Youless te zien loopt de WP 24*7 op een laag vermogen.

Misschien toch maar eens een losse tussenmeter tussenhangen.

Best wel slordig eigenlijk ;)
Je merkt wel dat het inbedrijfstellen van een warmtepomp maatwerk is, elke situatie is anders.

Mocht de binnentemperatuur uiteindelijk te ver door stijgen dan zou je nog eens parameter cp240 aan kunnen passen .
Hoe hoger het getal hoe meer de stooklijn wordt beïnvloed.

• Alfa159
Proton_ schreef op donderdag 11 november 2021 @ 16:20:
@Alfa159 de meerfase zonnepanelen maken niets uit, je meter gooit alles bij elkaar.
De hoge stromen zijn een Aziatisch dingetje, daar zijn grote eenfase aansluitingen gebruikelijk.

Het liefst wil je in meer of mindere mate selectief zijn tov je hoofdzekering, en dan wil je maximaal 16A zekeringen achter een 25A aansluiting.

Een drie fase 400V is dus gebruikelijker in NL?

Ipv 1 fase 230 met hele hoge amperage?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:57
Alfa159 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:54:
Is de discussie hier vaker vaker voorbij gekomen wat handiger is: de Mitsu 1 fase 230V of 3 fase 400V?

1 fase 230 is natuurlijk het makkelijkste en goedkoopste. geen drie aparte 400V groepen nodig. Ik krijg wel zonnepanelen die over drie goepen gaan leveren. Loont het dan om alsnog de extra kosten te maken voor de drie-fase variant?

Verder wil bijvoorbeeld de PUD-WM80VAA dus 1 groep van 230V met 22A (en 25A zekering). Is dit niet veels te hoog met de zekeringen die we in NL gebruiken? Zijn de groepen over het algemeen niet gewoon 16A?

Mitsubishi geeft een minimum afgezekerde waarde van 25A op en maximum stroom van 22A. Als je het databook bekijkt zal het apparaat maximaal 21A trekken bij de allerzwaartste omstandigheden. Met een 3x25A aansluiting zou ik altijd voor de 3-fase YAA gaan. Die spullen in je meterkast schaf je 1 keer aan en heb je jarenlang plezier van.

https://library.mitsubish...ook/ATW_Databook_R32_2020

• Alaksandus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 17:11

Alaksandus

Vae puto deus fio

Proton_ schreef op donderdag 11 november 2021 @ 16:20:
De hoge stromen zijn een Aziatisch dingetje, daar zijn grote eenfase aansluitingen gebruikelijk.

Ik zit ook met de vraag om 1 of 3 fase wp. Waarom zou je voor een 3 fase wp gaan als er ook een 1 fase versie beschikbaar is? Kies je voor 3 fase als je verwacht dat de wp op max vermogen op de groep (of fase) waar hij zit dan teveel vermogen gaat vragen?

Binnenkort komt er ook een elektrische auto op de parkeerplaats te staan, is het dan beter om naast een 3 fase lader ook een 3 fase wp te pakken zodat er geen apparatuur etc over de pinkel gaat?

Als een god in Nijmegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Alfa159 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:54:

3-fasen, zonder twijfel. Grote verbruikers (en opwekkers) moet je gewoon op drie fasen aansluiten. Verdeelt mooi de belasting over de fasen, en verkleint de kans dat er ooit een hoofdzekering door overbelasting uit gaat. (Hier draait een PUHZ-SW75YAA)

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Alaksandus zowel de auto als de warmtepomp kan urenlang op max vermogen draaien, dus hoge gelijktijdigheidsfactor.
Je kunt een laadpaal nemen die de stroom terug kan regelen, maar hoe dan ook is de verdeling over de fasen beter met een 3fase WP.
(Zeg ik met een 1fase WP en 1fase auto en 1fase kookplaat op 3x25A ;) )

[ Voor 12% gewijzigd door Proton_ op 11-11-2021 17:00 ]

Alaksandus schreef op donderdag 11 november 2021 @ 16:49:
[...]
Binnenkort komt er ook een elektrische auto op de parkeerplaats te staan, is het dan beter om naast een 3 fase lader ook een 3 fase wp te pakken zodat er geen apparatuur etc over de pinkel gaat?
Dat is idd een tweede voordeel van de 3-fase WP. Afhankelijk van de intelligentie van je lader (geen idee hoe die dat regelen, kunnen die de belasting per fase instellen?) zou die best last kunnen hebben van de scheve belasting door je WP.

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19-08 17:49
Andrehj schreef op donderdag 11 november 2021 @ 17:03:
[...]

Dat is idd een tweede voordeel van de 3-fase WP. Afhankelijk van de intelligentie van je lader (geen idee hoe die dat regelen, kunnen die de belasting per fase instellen?) zou die best last kunnen hebben van de scheve belasting door je WP.
Zit een stroom tang op elke fase tussen de hoofdzekering en hoofdschakelaar. Deze meet de stroom, afhankelijk daarvan wordt de maximale laadstroom voor de auto bepaald.

3 fasen kan na salderen wel weer interessant worden. Nu gaat het nog in totaal maar het zou me niets verbazen dat ze straks per fase gaan rekenen. Echter wie dan leeft.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

• Flail
Andrehj schreef op donderdag 11 november 2021 @ 17:03:
[...]

Een laadpaal is niet zó slim dat de belasting per fase kan variëren. Een laadpaal met loadbalancing krijgt iedere seconde vanaf de P1-poort van je slimme meter het actuele stroomgebruik per fase door. Hij berekent dan op basis van de fase waar de minste ruimte is met hoeveel ampere je auto geladen mag worden. Dat communiceert ie naar de boordlader van de auto, en de auto vraagt vervolgens bijv. 3x10A. Tot max 3x16A als dat beschikbaar is. Tijdens warmtepompbedrijf+koken+wasmachine kan de auto dus tijdelijk wat langzamer laden.

• PentaClover
Possible schreef op donderdag 11 november 2021 @ 07:59:
[...]
Esanico

Flail schreef op donderdag 11 november 2021 @ 17:18:
[...]
Een laadpaal is niet zó slim dat de belasting per fase kan variëren. Een laadpaal met loadbalancing krijgt iedere seconde vanaf de P1-poort van je slimme meter het actuele stroomgebruik per fase door. Hij berekent dan op basis van de fase waar de minste ruimte is met hoeveel ampere je auto geladen mag worden. Dat communiceert ie naar de boordlader van de auto, en de auto vraagt vervolgens bijv. 3x10A. Tot max 3x16A als dat beschikbaar is. Tijdens warmtepompbedrijf+koken+wasmachine kan de auto dus tijdelijk wat langzamer laden.
Dat spreekt dan heel duidelijk voor een 3-fasen WP! Als een WP bij vriesweer continu 20A uit 1 fase staat te trekken, en je heb ook nog wat andere gebruikers, blijft er voor de lader niets meer over.
Want dat de auto tijdens het koken wat minder laadt, is niet zo erg, een pan aan de kook brengen of even de wasmachine verwarmen duurt maar een paar minuten. Maar die WP kan wel de hele dag die stroom vragen.

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:58

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

Ramon_1984 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 16:45:
[...]

Mocht de binnentemperatuur uiteindelijk te ver door stijgen dan zou je nog eens parameter cp240 aan kunnen passen .
CP240 wordt niet beschreven in de handleiding.
Wat is de werking van CP240 en welke instellingen zijn er + effect?

Aart

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

JBtL schreef op donderdag 11 november 2021 @ 16:38:
[...]

Voor de backup even paragraaf 7.3.3 en 7.4 van de handleiding doorlezen: https://mediacdn.remeha.n...df?v=1&d=00010101T000000Z (pagina 61 + 69).
Bijna alles kan ingesteld worden, maar daar hebben installateurs geen tijd voor zin in. Maar gelukkig hebben we @Kleinman https://www.familie-klein...ie/elga-ace-instellingen/

Voor op afstand regelen kan je de eTwist app gebruiken (maar daar kan je maar een beperkt aantal instellingen wijzigen, de rest gaat via het installatiemenu in de binnenunit).
Tnx voor de tips!

De E-Twist app heb ik ook maar ff op mijn telefoon gezet, dan kan ik evt. stooklijn aanpassen, en uitlezen wat de WP doet.

Ik ben positief verrast over de WAR + ruimtecompensatie, "works like a charm", nagenoeg geen overshoot.

Ik had gehoopt dat ik op afstand in kon loggen in de Ace, maar die vlieger gaat dus helaas niet op.
Ramon_1984 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 16:45:
[...]

Best wel slordig eigenlijk ;)
Je merkt wel dat het inbedrijfstellen van een warmtepomp maatwerk is, elke situatie is anders.

Wederom tnx voor de tip, lijkt tot nu toe nog niet nodig te zijn, het draait gewoon mooi en stabiel. Volgens mij is de Elga nog niet uitgeweest sinds ik er geweest ben dinsdagavond. 8)

Tot hoever kan de Ace 6KW terug moduleren elektrisch / thermisch :?

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08:16
Grolsch schreef op donderdag 11 november 2021 @ 19:25:
[...]

Tnx voor de tips!

De E-Twist app heb ik ook maar ff op mijn telefoon gezet, dan kan ik evt. stooklijn aanpassen, en uitlezen wat de WP doet.

Ik ben positief verrast over de WAR + ruimtecompensatie, "works like a charm", nagenoeg geen overshoot.

Ik had gehoopt dat ik op afstand in kon loggen in de Ace, maar die vlieger gaat dus helaas niet op.

[...]

Wederom tnx voor de tip, lijkt tot nu toe nog niet nodig te zijn, het draait gewoon mooi en stabiel. Volgens mij is de Elga nog niet uitgeweest sinds ik er geweest ben dinsdagavond. 8)

Tot hoever kan de Ace 6KW terug moduleren elektrisch / thermisch :?
Oei dat durf ik niet te zeggen , zelf heb ik een mercuria met Mitsubishi electric buiten unit.

De specificaties vanuit Remeha zijn helaas niet zo goed als dat Mitsubishi electric doet. 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flail
Mede naar aanleiding van de post van @PentaClover probeer ik toch te begrijpen hoe het zit met de geluidsopgaven van de fabrikanten. Valt nog niet mee. Hier een aantal units op een rijtje.
Ik heb de letterlijke bewoording van de specificatie overgenomen.

TypeSpecWaardeBron
Vaillant VWL75/6 A (R290)Geluidsvermogen A7/W35 EN1210253 dB(A)https://www.vaillant.nl/p...-65024.html#specification
Vaillant VWL75/6 A (R290)Geluidvermogen A7/W55 EN 1210255 dB(A)https://www.vaillant.nl/p...-65024.html#specification
Vaillant VWL75/6 A (R290)Maximaal geluids-vermogen normaal bedrijf57 dB(A)https://www.vaillant.nl/p...idsproductie-1973407.html
Mitsubishi PUD-SWM80YAA (R32)Sound Power Level LWA56 dBData Book 5.3
Mitsubishi PUHZ-SW75YAA (R410a)Sound Power Level LWA58 dB(A)Data Book 4.1
Mitsubishi PUHZ-SW75YAA (R410a)Sound Power Level LWA58 dBData Book 5.3
Mitsubishi PUHZ-SW75YAA (R410a)Geluidsprestatieniveau buitenunit (volgens EN12102 bij 0/35 °C)58 dB(A)Productpagina Alklima
Mitsubishi PUHZ-SW75YAA (R410a)PWL max A-10/W5567 dB(A) (capaciteitsmodus)White Paper Geluidseisen Alklima V2.1
Mitsubishi PUHZ-SHW80 YAA (Zubadan R410a)Geluidsprestatieniveau buitenunit (volgens EN12102 bij 0/35 °C)53 dB(A)Productpagina Alklima
Mitsubishi PUHZ-SHW80 YAA (Zubadan R410a)Sound Power Level LWA59 dB(A)Data Book 5.3

Een paar dingen die opvallen.
  • Vaillant en Mitsubishi “adverteren” met geluidvermogenniveaus bij verschillende condities: Vaillant op 7/35°C en Mitsu op 0/35°C. Mogelijk ook op verschillende deellastcondities. Onmogelijk te vergelijken. Dat geeft Alklima ook aan in hun Whitepaper;
  • Mitsubishi Databook 5.3 heeft het over dB in plaats van dB(A). Normaal gesproken pas je een A-correctie toe om dB's per octaafband om te rekenen naar dB(A). Ze geven echter wel dezelfde waardes op in dB als een ouder Databook in dB(A). Vreemd;
  • Mitsubishi en Alklima geven tegenstrijdige getallen op voor de Zubadan. Voor de SW75 komen de opgaven wel overeen. Ik zou haast denken dat Alklima deze fout heeft;
  • Eigenlijk zijn de enige geschikte waarden om te vergelijken de vetgedrukte. @PentaClover ik denk dat je om het zuiver te houden de PWL-waardes uit de Databooks eigenlijk uit je grafiek zou moeten halen en alleen de maximaalwaardes zou moeten handhaven. Wat als alternatief wel zou kunnen is een grafiek maken met alleen deellastwaardes van 1 fabrikant. Die zouden vergelijkbaar moeten zijn.
Waarom ik hiermee aan de gang ben: ik overweeg o.a. een PUD-SWM80YAA. De specificaties spreken mij aan en ik verwacht dat hij geschikt zou zijn qua vermogen. Maar ik maak me zorgen om het geluidniveau, de erfgrens is dichtbij. Het maximale geluidvermogen van deze unit heb ik dus niet kunnen vinden. Maar op basis van bovenstaande getallen verwacht ik toch nog een aanzienlijk verschil met bijv een Vaillant VWL75/6 (de Vaillant heeft ook nadelen, m.n. minder vermogen en 1-fase).

• koevlaas2
Banjy schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:44:
[...]

Interessant zeg en iedereen met hier dus ook de warmteproductie?
Wat mij wel opvalt is dat elke WP bij -10 toch een lager warmtevermogen opgeeft.
Net nu ik dacht dat Ecodan en Zubudan (dank voor de aanvulling Remco45) dus tot bepaalde temperaturen (-10 en -15) gewoon waren 'gegarandeerd'. Dat is wel het meest makkelijk capaciteit berekenen natuurlijk maar
lijkt dus toch ook niet helemaal te kloppen?
Als je zorgt dat je maar 28c aanvoer temperatuur nodig hebt dan heb je toch een hoge COP en ook nog een heleboel power.
En minder defrosts.

• koevlaas2
Heb het ruim 2 jaar zo gedaan, maar weet niet of ze nu nog zo naief zijn.

• koevlaas2
Franciesco schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:02:
[...]

Oh, dat is inderdaad een nadeel. Had ik nog even niet gezien... Mocht er niet mee te koelen zijn, dan is die PUD toch niet interessant voor mij.
Of de SUZ-SWM80VA, maar dan moet je aan 7.1 kW bij -10c genoeg hebben ?

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-09 11:01
OFFTOPIC:
Nee, dat mag wettelijk ook niet mits je de gasleverantie bij een vorige energieleverancier hebt opgezegd, of nooit gas hebt gebruikt. Energieleveranciers die dat toch proberen kun je met de wet om de oren slaan conform de diverse voorbeeldbrieven. Zie verder de uitgebreide uit leg op het forum: Gas de deur uit doen: Gratis!

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2052146/0
ONTOPIC

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

• Alfa159
Flail schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:17:
Mede naar aanleiding van de post van @PentaClover probeer ik toch te begrijpen hoe het zit met de geluidsopgaven van de fabrikanten. Valt nog niet mee. Hier een aantal units op een rijtje.
Ik heb de letterlijke bewoording van de specificatie overgenomen.

TypeSpecWaardeBron
Vaillant VWL75/6 A (R290)Geluidsvermogen A7/W35 EN1210253 dB(A)https://www.vaillant.nl/p...-65024.html#specification
Vaillant VWL75/6 A (R290)Geluidvermogen A7/W55 EN 1210255 dB(A)https://www.vaillant.nl/p...-65024.html#specification
Vaillant VWL75/6 A (R290)Maximaal geluids-vermogen normaal bedrijf57 dB(A)https://www.vaillant.nl/p...idsproductie-1973407.html
Mitsubishi PUD-SWM80YAA (R32)Sound Power Level LWA56 dBData Book 5.3
Mitsubishi PUHZ-SW75YAA (R410a)Sound Power Level LWA58 dB(A)Data Book 4.1
Mitsubishi PUHZ-SW75YAA (R410a)Sound Power Level LWA58 dBData Book 5.3
Mitsubishi PUHZ-SW75YAA (R410a)Geluidsprestatieniveau buitenunit (volgens EN12102 bij 0/35 °C)58 dB(A)Productpagina Alklima
Mitsubishi PUHZ-SW75YAA (R410a)PWL max A-10/W5567 dB(A) (capaciteitsmodus)White Paper Geluidseisen Alklima V2.1
Mitsubishi PUHZ-SHW80 YAA (Zubadan R410a)Geluidsprestatieniveau buitenunit (volgens EN12102 bij 0/35 °C)53 dB(A)Productpagina Alklima
Mitsubishi PUHZ-SHW80 YAA (Zubadan R410a)Sound Power Level LWA59 dB(A)Data Book 5.3

Een paar dingen die opvallen.
  • Vaillant en Mitsubishi “adverteren” met geluidvermogenniveaus bij verschillende condities: Vaillant op 7/35°C en Mitsu op 0/35°C. Mogelijk ook op verschillende deellastcondities. Onmogelijk te vergelijken. Dat geeft Alklima ook aan in hun Whitepaper;
  • Mitsubishi Databook 5.3 heeft het over dB in plaats van dB(A). Normaal gesproken pas je een A-correctie toe om dB's per octaafband om te rekenen naar dB(A). Ze geven echter wel dezelfde waardes op in dB als een ouder Databook in dB(A). Vreemd;
  • Mitsubishi en Alklima geven tegenstrijdige getallen op voor de Zubadan. Voor de SW75 komen de opgaven wel overeen. Ik zou haast denken dat Alklima deze fout heeft;
  • Eigenlijk zijn de enige geschikte waarden om te vergelijken de vetgedrukte. @PentaClover ik denk dat je om het zuiver te houden de PWL-waardes uit de Databooks eigenlijk uit je grafiek zou moeten halen en alleen de maximaalwaardes zou moeten handhaven. Wat als alternatief wel zou kunnen is een grafiek maken met alleen deellastwaardes van 1 fabrikant. Die zouden vergelijkbaar moeten zijn.
Waarom ik hiermee aan de gang ben: ik overweeg o.a. een PUD-SWM80YAA. De specificaties spreken mij aan en ik verwacht dat hij geschikt zou zijn qua vermogen. Maar ik maak me zorgen om het geluidniveau, de erfgrens is dichtbij. Het maximale geluidvermogen van deze unit heb ik dus niet kunnen vinden. Maar op basis van bovenstaande getallen verwacht ik toch nog een aanzienlijk verschil met bijv een Vaillant VWL75/6 (de Vaillant heeft ook nadelen, m.n. minder vermogen en 1-fase).
De PUD-SWM80YAA lijkt juist nog stiller dan de 75/6. Ik begreep trouwens dat de Vaillant meting van 7/35 ook onder vollast is. Vollast is ongeacht temperatuur hetzelfde zou je zeggen (ventilator en Compressor op hun Max).

Ik heb trouwens dezelfde twijfel.
Mijn shortlist is:
-75/6
- PUD-SWM80YAA (ecodan)
- PUD-SHWM80YAA (zubadan)

Ik heb dus dezelfde twijfels. De ecodan is het makkelijkste verkrijgbaar en het goedkoopste van de drie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kird03
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:26
Alfa159 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 23:04:
[...]

De PUD-SWM80YAA lijkt juist nog stiller dan de 75/6. Ik begreep trouwens dat de Vaillant meting van 7/35 ook onder vollast is. Vollast is ongeacht temperatuur hetzelfde zou je zeggen (ventilator en Compressor op hun Max).

Mijn shortlist is:
-75/6
- PUD-SWM80YAA (ecodan)

Ik heb dus dezelfde twijfels. De ecodan is het makkelijkste verkrijgbaar en het goedkoopste van de drie.
Ik heb de 75/5 (split R410) welke volgens dezelfde vaillant specs een max geluidsvermogen heeft van 56 dB(A). Staat bij een rijtjeshuis in drukke wijk en tot zover heeft niemand gemerkt dat hij er überhaupt staat. in de praktijk superstil, dat je echt moet kijken/voelen of hij wel aan staat. Legionella run kun je hem heel klein beetje horen, maar het is een heel vriendelijk geluid en op 4 meter al niet meer merkbaar tov achtergrond geluid (woon wel op 600m van een snelweg en schiphol hoor je ook.. ;-))

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Andrehj schreef op donderdag 11 november 2021 @ 16:58:
[...]

3-fasen, zonder twijfel. Grote verbruikers (en opwekkers) moet je gewoon op drie fasen aansluiten. Verdeelt mooi de belasting over de fasen, en verkleint de kans dat er ooit een hoofdzekering door overbelasting uit gaat. (Hier draait een PUHZ-SW75YAA)
Volgens mij kan de gemiddelde 3 fasen WP minder ver terugmoduleren als een 1 fase exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackpurcell
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 25-06 18:08
Graag zou ik ook wat advies hebben in dit topic.

Situatie: Dakappartement, isolatie: gemiddeld.
2 Ruimtes om te koelen/verwarmen.

Woongedeelte: 75m3
Slaapkamer: 20m3

Nu twijfel ik tussen 2 offertes van 2 verschillende bedrijven:
  • Panasonic
Slaapkamer: CS-TZ20WKEW 2KW
Woongedeelte: CS-TZ35WKEW 3.5KW
Buitenunit: CU-2Z41TBE 4.1KW
€3250
  • Daikin
Slaapkamer: FTXM20R 2KW
Woongedeelte: FTXM35R 3.5KW
Buitenunit: 2MXM50N 5KW
€3388

Nu heb ik 4 vragen, persoonlijk neigt mijn voorkeur naar de Daikin, deze is een fractie energiezuiniger en heb het gevoel dat Daikin kwalitatief beter is dan Panasonic.
1. Waarom kiest het bedrijf van Daikin voor de 5KW buitenunit? Is de 2MXM40N9 4KW niet voldoende?
2. Is een 2KW niet te zwaar, moet in principe enkel koelen, verwarmen doe ik nooit op de slaapkamer?
3. Is een 3,5KW voldoende om mijn woongedeelte te koelen maar ook te verwarmen?
4. Zijn er toch redenen om voor de Panasonic te kiezen buiten het financiële voordeel van €138?

Verder is elk (ander) advies welkom, bedankt.
ArjoK schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 00:56:
[...]

Je zit hier in het Lucht/Water warmtepomp topic niet op de juiste plek voor je Lucht/Lucht systeem
Excuseer, de moderator mag dit verwijderen. Ik plaats het in het juiste topic.

[ Voor 11% gewijzigd door Jackpurcell op 12-11-2021 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07:04
Jackpurcell schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 00:52:
Graag zou ik ook wat advies hebben in dit topic.

Situatie: Dakappartement, isolatie: gemiddeld.
2 Ruimtes om te koelen/verwarmen.

Woongedeelte: 75m3
Slaapkamer: 20m3

Nu twijfel ik tussen 2 offertes van 2 verschillende bedrijven:
  • Panasonic
Slaapkamer: CS-TZ20WKEW 2KW
Woongedeelte: CS-TZ35WKEW 3.5KW
Buitenunit: CU-2Z41TBE 4.1KW
€3250
  • Daikin
Slaapkamer: FTXM20R 2KW
Woongedeelte: FTXM35R 3.5KW
Buitenunit: 2MXM50N 5KW
€3388

Nu heb ik 4 vragen, persoonlijk neigt mijn voorkeur naar de Daikin, deze is een fractie energiezuiniger en heb het gevoel dat Daikin kwalitatief beter is dan Panasonic.
1. Waarom kiest het bedrijf van Daikin voor de 5KW buitenunit? Is de 2MXM40N9 4KW niet voldoende?
2. Is een 2KW niet te zwaar, moet in principe enkel koelen, verwarmen doe ik nooit op de slaapkamer?
3. Is een 3,5KW voldoende om mijn woongedeelte te koelen maar ook te verwarmen?
4. Zijn er toch redenen om voor de Panasonic te kiezen buiten het financiële voordeel van €138?

Verder is elk (ander) advies welkom, bedankt.
Je zit hier in het Lucht/Water warmtepomp topic niet op de juiste plek voor je Lucht/Lucht systeem

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 08:25
blinded schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:31:
iemand ervaring met de NIBE F2120 ?
Ik ben er erg tevreden over tot op heden.
Wat voor ervaringen wil je weten?

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-09 17:40
format5 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:07:
[...]

Ik ben er erg tevreden over tot op heden.
Wat voor ervaringen wil je weten?
Hoeveel lawaai maakt zo een ding nu echt?
En gebruik je radiators of vvw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
blinded schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:10:
[...]

Hoeveel lawaai maakt zo een ding nu echt?
En gebruik je radiators of vvw?
Ik heb hier geen radiatoren meer, alles draait op vloerverwarming.

En lawaai, tja, je hoort wel wat van die buitenunit, maar lawaai vind ik het niet, binnen hoor ik de unit totaal niet, En buiten alleen als ik in het directe zichtveld sta. Ik en de buren klagen er niet over.
Hoe veel het precies is, ik heb geen db meter dus dat is lastig te bepalen, de auto's op de weg circa 30m verderop maken harder geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flail
[...]

Vooral de belasting maar ook de buitentemperatuur en de aanvoertemperatuur spelen een rol, zie https://heatpumpingtechno...nd-seasonal-averaging.pdf
En als fabrikanten een ander werkpunt kiezen is vergelijken helaas zinloos... alleen op condities die maximaal geluidvermogen geven kun je echt vergelijken.

Onderstaande gaat over W/W maar het idee is niet anders, wij hebben er alleen nog meer "last" van doordat onze brontemperatuur verder daalt waardoor het drukverschil voor de compressor groter wordt.
Vergelijk je bijvoorbeeld Inv1 met Inv3 dan maakt Inv1 meer geluid op 100%, maar in deellast kan het zomaar minder zijn (en dat zijn veel uren per jaar...)
Tja :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CjjK3EhiMbPQb3R8ooZuF8SB7yM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4ACORWJcR1Lg7mDOqtt51p3W.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
[...]

Nee, vollast is softwarematig beperkt afhankelijk van de buitentemperatuur. Vanwege de COP bij een hoge buitentemperatuur hoeft de compressor niet op maximale frequentie te draaien om toch het 'maximale' vermogen te leveren. Ook de ventilator kan rustig draaien, want er is weinig kans op aanvriezen. Als dat wel gebeurt zal een (half) dichtgevroren verdamper ook voor extra geluid zorgen, maar dat valt buiten de test.

Bij de Mitsubishi SW75YAA gaat de ventilator onder +5°C op maximaal toerental draaien en onder -7°C wordt de maximale compressor frequentie pas vrijgegeven. Corrigeer mij als ik er naast zit @Andrehj.

Een geluidstest op vollast bij +7°C zegt dus niet zoveel, want dan zit je in een stil werkgebied. Daarom heeft het ook niet zoveel zin om bij iemand te gaan luisteren als het boven 0°C is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
koevlaas2 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 00:03:
[...]
Volgens mij kan de gemiddelde 3 fasen WP minder ver terugmoduleren als een 1 fase exemplaar.
Bij mijn WP geldt dat in ieder geval niet. De specs voor de VAA en YAA zijn precies gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Logisch ook, want het enige noodzakelijke verschil is de gelijkrichter in de VFD. Grote kans dat verder dezelfde compressor e.d. gebruikt wordt (iig bij Vaillant wel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Proton_ schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:27:
Logisch ook, want het enige noodzakelijke verschil is de gelijkrichter in de VFD. Grote kans dat verder dezelfde compressor e.d. gebruikt wordt (iig bij Vaillant wel).
Dat vind ik dan weer gek. Want als je een 3-fasen spanning gelijkricht krijg je een hogere DC-spanning dan bij de 1-fase variant.
Daarom is de compressor (bij Mitsubishi) dan ook een ander type, want de windingen zijn anders. Mechanisch zijn ze precies hetzelfde. Hoe Vaillant dit met dezelfde compressor kan begrijp ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:18

ThaDude

Hang Loose

Flail schreef op donderdag 11 november 2021 @ 17:18:
[...]

Mits je slimme meter dit ondersteund. Hier hebben ze klemmen om de fases heen gedaan t.b.v loadbalancing van de auto. Deze meten dus op elk moment de stroom door de verschillende fases heen. Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat een groot fase verschil niet leuk is en er voor zorgt dat er gekke dingen gebeuren. Lang verhaal O-)

Meeste mensen met een wat nieuwere woning hebben thuis 3 x 25A afgezekerd. Dit houd in dat je per fase dus 5750 Watt mag verbruiken tot een totaal van 17,2K. Als je zoals hier alles elektrisch hebt (koken, wp en een elektrische auto) dan wil je echt een 3 fase warmtepomp. Mijn warmtepomp pakt niet veel in vollast (nog nooit boven de 3K gezien) toch is met koken en bv een oven aan die 17,2 K zo gehaald als je auto aan het laden is op 11K zeer zeker :P

Ofwel als het er is/ mogelijk is gewoon doen! Met een oven/fornuis en een warmtepomp op 1 fase zit je zo op die 5,7K die mogelijk is op een enkele fase van een 3 x 25A hoofdzekering.

PS verhogen naar 3 x 35A kost je dik 50,- in de maand!

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flail
[...]
Mijn shortlist is:
-75/6
- PUD-SWM80YAA (ecodan)

Ik denk dat je lijst korter kan... Als je aan een 75/6 qua vermogen voldoende hebt zou een Zubadan niet nodig moeten zijn. Boven de +2°C zijn de prestaties tussen de Ecodan en Zubadan overigens identiek, daaronder een beetje verschil maar het echte verschil ontstaat pas bij extreem koude omstandigheden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2RybBL-eEFuOa81W0bqwviXHo8I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YZghrK7ZX5dhKKjX3UUzewZ8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zn6mDC2ZXNbVId-URhG99gJV1yE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CO97mDYkHuoSnYC1K1wTPmb5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Andrehj schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:52:
[...]

Dat vind ik dan weer gek. Want als je een 3-fasen spanning gelijkricht krijg je een hogere DC-spanning dan bij de 1-fase variant.
Daarom is de compressor (bij Mitsubishi) dan ook een ander type, want de windingen zijn anders. Mechanisch zijn ze precies hetzelfde. Hoe Vaillant dit met dezelfde compressor kan begrijp ik niet.
Ik heb het onderdeelnummer niet gecontroleerd, dus misschien zijn ze inderdaad niet hetzelfde. Qua modulatie en verdere specs wel in ieder geval.
Elektronisch weet ik dat het een ontwerpkeuze is hoe je gelijkricht (al helemaal met pfc), welke busspanning je dan aanhoudt en hoe je dat weer naar de motor stuurt.
Het hele doel van een vfd is tenslotte ingang en uitgang qua frequentie en spanning onafhankelijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:15
koevlaas2 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:40:
[...]

Of de SUZ-SWM80VA, maar dan moet je aan 7.1 kW bij -10c genoeg hebben ?
7,1 kW bij -10 is wat te krap voor mijn situatie. Volgens jouw rekenmethode heb ik een kleine 9kW nodig.
Daarnaast zou ik ook graag een 3-fasen WP willen. Dat lijkt me het beste aangezien ik ook elektrisch rijd, tzt elektrisch ga koken etc.

Helaas lijkt er dan geen Mitsubishi model te zijn die aan alle wensen voldoet: ca 9kW vermogen bij -10, optie tot koelen, 3-fasen, R32 koudemiddel en liefst een Zubadan. Of kijk ik ergens over heen?
Zo niet, dan zal ik indien ik voor Mitsubishi wil gaan iets van deze wensen moeten laten varen. Het type koudemiddel is dan denk ik de gemakkelijkste en minst ingrijpende.
Dus dan misschien de PUHZ-SHW80V/YAA?

Aanvullende vraag: mocht er een losse warmtepompboiler geplaatst worden naast de L/W WP: is er dan een stelregel die te gebruiken is om het benodigde WP verwarmingsvermogen hierop aan te passen? De Koevlaas rekenmethode is immers inclusief maken warm tapwater.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrancD
  • Laatst online: 21-05 16:33
ThaDude schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:53:
[...]

Mits je slimme meter dit ondersteund. Hier hebben ze klemmen om de fases heen gedaan t.b.v loadbalancing van de auto. Deze meten dus op elk moment de stroom door de verschillende fases heen. Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat een groot fase verschil niet leuk is en er voor zorgt dat er gekke dingen gebeuren. Lang verhaal O-)

Meeste mensen met een wat nieuwere woning hebben thuis 3 x 25A afgezekerd. Dit houd in dat je per fase dus 5750 Watt mag verbruiken tot een totaal van 17,2K. Als je zoals hier alles elektrisch hebt (koken, wp en een elektrische auto) dan wil je echt een 3 fase warmtepomp. Mijn warmtepomp pakt niet veel in vollast (nog nooit boven de 3K gezien) toch is met koken en bv een oven aan die 17,2 K zo gehaald als je auto aan het laden is op 11K zeer zeker :P

Ofwel als het er is/ mogelijk is gewoon doen! Met een oven/fornuis en een warmtepomp op 1 fase zit je zo op die 5,7K die mogelijk is op een enkele fase van een 3 x 25A hoofdzekering.

Het gaat er toch ook om je apparaten/groepen goed te verdelen over de 3 groepen? Niet alleen op basis van (maximaal) vermogen, maar ook op basis van gelijktijdigheid. Je auto kan je ook met de timer pas 's avonds na het koken te laten starten met laden en een paal met loadbalancing helpt ook.

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
Franciesco schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 10:44:
[...]

Helaas lijkt er dan geen Mitsubishi model te zijn die aan alle wensen voldoet: ca 9kW vermogen bij -10, optie tot koelen, 3-fasen, R32 koudemiddel en liefst een Zubadan. Of kijk ik ergens over heen?
Zo niet, dan zal ik indien ik voor Mitsubishi wil gaan iets van deze wensen moeten laten varen. Het type koudemiddel is dan denk ik de gemakkelijkste en minst ingrijpende.
Dus dan misschien de PUHZ-SHW80V/YAA?

Aanvullende vraag: mocht er een losse warmtepompboiler geplaatst worden naast de L/W WP: is er dan een stelregel die te gebruiken is om het benodigde WP verwarmingsvermogen hierop aan te passen? De Koelvlaas rekenmethode is immers inclusief maken warm tapwater.
Ach bij R410A heb je toch nog voor 50% een R32 apparaat ;).
De SHW112YAA moduleert net zover terug, dus bij een klein prijsverschil is zou ik altijd voor die gaan, maar de SW100YAA voldoet ook.

Als je een warmtepompboiler neemt zul je de gebruikte energie weer aan moeten vullen met je warmtepomp, dus dat zal niet veel uitmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FrancD schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 10:59:
[...]
Het gaat er toch ook om je apparaten/groepen goed te verdelen over de 3 groepen? Niet alleen op basis van (maximaal) vermogen, maar ook op basis van gelijktijdigheid. Je auto kan je ook met de timer pas 's avonds na het koken te laten starten met laden en een paal met loadbalancing helpt ook.
Even teruglezen. Het gaat er hier om welke WP je kiest, 1- of 3-fasen. En het blijkt zo te zijn dat laadpalen hun vermogen afstemmen op de fase met het meeste verbruik. Als daar dan een 1-fase WP aan hangt die de hele dag 20A trekt, dan laadt je auto dus nog maar nauwelijks op (met slechts 3x5A). Ergo: een 3-fase WP is dan een slimmere keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:15
doek55 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 11:58:
[...]
Als je een warmtepompboiler neemt zul je de gebruikte energie weer aan moeten vullen met je warmtepomp, dus dat zal niet veel uitmaken.
Bij een warmtepompboiler die gebruik maakt van de buitenlucht heb je dat niet (neem ik aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Een wpb op binnenlucht verlaagt ook de eisen aan een verwarmings-warmtepomp, omdat deze een hoger afgiftevermogen heeft op de lagere temperatuur. In het uurtje dat hij anders op hoge temperatuur SWW zou maken, kan hij meer kWh(th) in de lage temperatuur verwarming stoppen.
Ik meen ook gelezen te hebben dat op lagere afgifte ook minder defrosts gebeuren.

Energetisch qua kWh(e) is het wel minder gunstig.

Financieel is het een moeilijk sommetje (2x subsidie, waterzijdig eenvoudiger vs standaardoplossingen).

Op het grote geheel zal het niet echt uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
  • Laatst online: 21-05 16:33
Andrehj schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 12:12:
[...]

Even teruglezen. Het gaat er hier om welke WP je kiest, 1- of 3-fasen. En het blijkt zo te zijn dat laadpalen hun vermogen afstemmen op de fase met het meeste verbruik. Als daar dan een 1-fase WP aan hangt die de hele dag 20A trekt, dan laadt je auto dus nog maar nauwelijks op (met slechts 3x5A). Ergo: een 3-fase WP is dan een slimmere keuze.
Ah! Ik dacht dat de laadpaal (3 fasen) de beschikbare stroom van alle 3 de fasen samen gebruikt, maar de paal 'kijkt' dus maar naar 1 fase (die met het hoogste verbruik). Duidelijk!

@Andre1973

Klopt toch niet wat je zegt. De 'slimme laadpaal' benut de restcapaciteit van het aangesloten net. Dus alle beschikbare stroom en niet alleen van 1 fase.

[ Voor 12% gewijzigd door FrancD op 12-11-2021 13:56 ]

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:33
Als je je data-provider alleen aangeeft dat je internet via de telefoonlijn wilt, wordt er dan ook nog vastrecht berekend voor glasvezel? Het antwoord is nee. Kosten in rekening brengen voor iets waar je geen overeenkomst voor hebt, is wettelijk niet toegestaan. Geen contract voor gas en gasaansluiting = geen kosten voor gas en gasaansluiting. Daarvoor hebben we hier op Tweakers ook al een paar jaar een prachtig topic lopen.

Tenzij er natuurlijk sprake is van onrechtmatig gebruik, dus wél gas gebruiken terwijl je geen contract hebt. Dan mogen kosten en schade uiteraard verhaald worden, juist omdat er geen contract is.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
FrancD schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 12:54:
[...]

Ah! Ik dacht dat de laadpaal (3 fasen) de beschikbare stroom van alle 3 de fasen samen gebruikt, maar de paal 'kijkt' dus maar naar 1 fase (die met het hoogste verbruik). Duidelijk!

@Andre1973

Klopt toch niet wat je zegt. De 'slimme laadpaal' benut de restcapaciteit van het aangesloten net. Dus alle beschikbare stroom en niet alleen van 1 fase.
Van de 3fase laadpalen die ik gezien heb belasten ze het net altijd symmetrisch, dus als er op 1 van de fase maar 4A beschikbaar is, dan zullen ze met 3*4A gaan laden en niet met bijv 4A + 9A + 12A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-09 17:40
format5 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:13:
[...]

Ik heb hier geen radiatoren meer, alles draait op vloerverwarming.

En lawaai, tja, je hoort wel wat van die buitenunit, maar lawaai vind ik het niet, binnen hoor ik de unit totaal niet, En buiten alleen als ik in het directe zichtveld sta. Ik en de buren klagen er niet over.
Hoe veel het precies is, ik heb geen db meter dus dat is lastig te bepalen, de auto's op de weg circa 30m verderop maken harder geluid.
En ehm richtprijs van zo een ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Bovendien is de laagste stroom die ze kunnen communiceren 6A, dus met minder dan 6A vrij wordt er niet geladen.
Speciaaltjes als Zappi kunnen terugschakelen naar 1fase, dat scheelt. Maar dat is wel altijd dezelfde fase en raken sommige auto's daar weer van in de war.
Meer info Het grote "thuis laden van je EV" topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kleuvert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-06 19:01
PentaClover schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 14:06:
[...]

Van de 3fase laadpalen die ik gezien heb belasten ze het net altijd symmetrisch, dus als er op 1 van de fase maar 4A beschikbaar is, dan zullen ze met 3*4A gaan laden en niet met bijv 4A + 9A + 12A.
Hangt allemaal van verschillende factoren af. De laadpaal/wallbox is niet meer dan een relais en computer. Sommige hebben de mogelijkheid intelligenter te zijn en kunnen gebruik maken van de P1 poort van de energiemeter om te bepalen wat het beschikbare vermogen is.
In de software van de paal wordt bepaalt wat de maximale stroom is die de paal mag/kan leveren. Dit stel je dus in aan de hand van je aansluiting en meterkast. De lader zit in het voertuig, vaak is dit 1-fase, soms zit er een 3-fase lader in. Deze lader krijgt via de CP(communicatiepoort) doormiddel van een pwm signaal door wat die maximaal aan stroom mag vragen. Dit soort laders zijn niet in staat de belasting te verdelen tussen fases. Als de wallbox intelligent is en bepaalt dat de maximale stroomafname van fase 1 maar 4A is terwijl de overige 2 fases 10A kunnen zal de lader zijn stroomafname terugbrengen naar 3x4A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-09 14:20
PentaClover schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 14:06:
[...]

Ik gebruik een 3-fase laadpaal voor het laden van de plugin hybride. Om deze te laden wordt 1 fase met 16A belast en de andere 2 niet.

Is het niet zo dat met (de meeste?) warmtepompen het vermogen niet evenredig wordt verdeeld over de fases, maar dat het verwarmen op fase1 gebeurt en de boosters op de andere 2 fases zit? Zo heb ik het wel gezien bij de alpha innotec 3 fase wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:23
padoempats schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 15:40:
[...]

Ik gebruik een 3-fase laadpaal voor het laden van de plugin hybride. Om deze te laden wordt 1 fase met 16A belast en de andere 2 niet.

Is het niet zo dat met (de meeste?) warmtepompen het vermogen niet evenredig wordt verdeeld over de fases, maar dat het verwarmen op fase1 gebeurt en de boosters op de andere 2 fases zit? Zo heb ik het wel gezien bij de alpha innotec 3 fase wp
Hier is de buitenunit van de Nefit Enviline op 1 fase aangesloten en de binnenunit op 3 fases. 3 fases doet hij dus alleen als het elektrisch element aan gaat.

Volgens de partij die hier de 3-fase laadpaal heeft geïnstalleerd, leest de loadbalancer het verbruik van de individuele fases. Kan dus voorkomen dat hij over 2 fases 16A blijft afnemen en 1 fase terug regelt naar bijvoorbeeld 10A.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Hier draait de buitenunit netjes op 3 fasen, en alleen het e element gebruikt 1 fase, maar die gebruik ik alleen voor anti legionella, dus dat is hier geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
blinded schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 14:25:
[...]

En ehm richtprijs van zo een ding?
Dat zal echt af hangen van wat je nodig hebt, wat je wilt, en wat je zelf kan doen.
Dus richtprijs ergens tussen de 5000 en 25000 dan maar 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
ThaDude schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:53:
[...]

3x35A word uiteindelijk de standaard voor hetzelfde geld als het basisvastrecht nu.
Denk ik tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:23
koevlaas2 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 19:18:
[...]

3x35A word uiteindelijk de standaard voor hetzelfde geld als het basisvastrecht nu.
Denk ik tenminste.
Waar baseer je dat op?

Met 3x25A heb je al een maximaal vermogen van ca 17.000 Watt, dat is al ca 5700 Watt per fase.

Heb hier een all-electric huis en een elektrische auto. 3x25A is voor ons op geen enkel moment een beperking.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:53
koevlaas2 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 19:18:
[...]

Denk ik tenminste.
We gaan van plofzekeringen af en het worden automaten.
Je zult dus moeten kiezen tussen 25, 32, 40 en hoor steeds vaker over C40 ;)
Pagina: 1 ... 12 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.