Ik was eerst erg enthousiast over Monoblocks met Tower met name omdat ik een hele stille unit wil die op een balkon naast een (zolder)muur van de buren komt te staan. Die heeft glazen panelen (weerkaatst geluid vrij goed..? ) en daarachter isolatie en hun techniek ruimte.
Eventueel zij kanten dan geluid isolatie zodat het geluid (hopelijk) snel de open ruimte in gaat waar het ook vaak waait. Zal eens in de praktijk moeten luisteren wat het verschil is tussen een Bosch Compress 7400i en bijvoorbeeld Mitsubishi electric..
Nu zie ik wel dat de monoblocks erg duur (en zwaar) zijn.
Daarnaast lijkt de Bosch Compress 7400i 7kW op -10 toch best wat vermogen in te leveren. Dat is bij Ecodan van Mitsubishi electric als ik het goed lees door de Zubadan technologie niet zo.
Als ik financieel kijk zijn er best wat 'plaatjes' te maken maar er zit een verschil tussen waarvan ik niet helemaal begrijp waarom dat er is..
Optie A:
- Bosch Compress 7400i 7kW met Tower (Boilervat) kost online ongeveer € 9.000. Daarvan krijg je € 1900 terug aan subsidie. Maakt
€ 7.100
Optie B:
- Mitsubishi Electric ECODAN 8KW COMPACT PC75YA (EHST20D-VM2C / PUHZ-SW75 YAA). Online met moeite kunnen vinden voor € 8.400. Daarvan krijg je € 1.900 aan subsidie terug. Maakt
€ 6.500
Bijna net zo duur maar dan 1kW meer vermogen en ook nog op -10.
Dan een ander 'wild' idee;
Optie C
- Bosch Compress 7400i AW Compress 7400i 7 B zonder tower kost € 7.000 Daarvan krijg je (lijkt het) ook gewoon nog € 1.900 aan subsidie terug lijkt het??. Maakt
€ 5.100.
+
- Warmtepompboiler (laten we ook 200L nemen); Daikin 2E200AV3 200 liter Warmtepompboiler kost zo een € 1.900. Daarvan krijg je (lijkt het) ook gewoon nog € 650 terug. Maakt
€ 1.250.
Totaal:
€ 6.350 (excl. installatiekosten)
Het lijkt er dus op dat - door de subsidie - het nemen van 2 warmtepompen goedkoper is dan een grotere incl. boilervat?
Je hebt dan ook meer vermogen beschikbaar omdat als het moet je op -10 dagen het boilervat gewoon op het backup element kan laten opwarmen. Zo een element kan je natuurlijk ook toevoegen aan je Tower etc. of in het warmwater circuit maar dat is vast tegen een meerprijs?
Wat een keuzes toch eigenlijk