Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 126 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.536.217 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

blb4 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:22:
[...]

Je vergeet nog dat je van de WP-boiler de uitblaas in de zomer naar binnen kan zetten waardoor de zolder gekoeld wordt.
Hij zou in een technische ruimte in de hal komen, maar inderdaad, ik zou er de hal mee kunnen koelen. ;)

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:53
Bra-Jo schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:19:
Ik ben bezig met een ontwerp met een Panasonic monoblock 9KW (al besteld) met een high efficiency SWW-vat van 300 (270) liter, PAW-TD30C1. Maar nu zit ik me af te vragen: dat SWW-vat kost ca. 1800 euro, geen subsidie. Als ik er een WP-boiler voor in de plaats hang, kost die me ca. 2000 euro, maar er zit wel zo'n 700 euro subsidie op. Dus per saldo goedkoper, waarschijnlijk beter leverbaar, een minder complexe installatie in huis (geen driewegklep, bijvoorbeeld), en straks in de winter geen "dips" in de verwarming wanneer er een SWW-run (salmonella) moet plaatsvinden (waarschijnlijk te verwaarlozen, maar toch).

Ik zie dus eigenlijk alleen maar voordelen in een WP-boiler, ten opzichte van een regulier SWW vat. Zijn er dan nog andere redenen te bedenken om toch bij het SWW-vat te blijven?
Het vermogen van de WP is 9 kW, dus die heeft heel snel je vat op temperatuur. Een WPB doet daar veel langer over. Bovendien heb je dan mogelijk een apparaat in huis, terwijl de monoblock al z'n lawaai buiten laat. In theorie kun je met 9 kW en 300 liter heel erg lang douchen, zeker icm eventuele DWTW. Bijna onbeperkt, als ik de rekensommetjes hier herinner.

Zolang je geen kippen in je boilervat stopt, zal het wel meevallen met de salmonella. ;) Qua legionella weet ik niet welke voordelen er zijn. Mijn Vaillant 75/6 kan 65+ graden halen, en heeft dus geen (extra) element nodig. Ik weet niet hoe dat zit bij de Panasonics.

Je kunt beide opties ook qua COP efficiëntie nog vergelijken.

Daarnaast verwacht ik dat een separaat RVS vat langer meegaat dan de electronica van een WPB.

Dips in de winter weet ik niet, een winter met WP moet ik nog meemaken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Bra-Jo Nadelen: geluid, slechtere COP, langere opwarmtijd.
Je kunt er wel eentje met (solar) spiraal gebruiken als je warmtepomp terugmoduleert op SWW (want zo'n spiraal is eigenlijk wat klein voor een WP).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:42
@Bra-Jo
Meer standby verbruik

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

@Zwartoog @Proton_ @BarryH Tnx!
Salmonella... :') Uiteraard legionella...

De Pana heeft een element maar gebruikt dat alleen als de WP het niet kan rondbreien, als ik me niet vergis, zou dus met 9KW eigenlijk geen probleem moeten zijn.

Qua geluid maakt het me niet uit, zoals gezegd, staat in een afgesloten ruimte in de hal, dus dat zal wel loslopen.

COP en verbruik heb ik eerlijk gezegd nog niet echt naar gekeken, da's wel een goed punt. Ga ik even naast elkaar zetten. Ook even meewegen hoeveel het zou schelen. Als ik er 500 euro minder voor betaal, wil ik er dat niet binnen een jaar weer doorheen gejast hebben aan extra stroomverbruik natuurlijk...

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Een klein verschil is ook dat de Pana waarschijnlijk de temperatuur voor antilegionella niet (altijd) op de compressor zal halen en een warmtepompboiler soms wel, afhankelijk van de sturing en koudemiddel.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:18
Is er hier iemand met ervaringen met de ATAG Energion 5kW? Danwel of iemand iets kan zeggen over verschillen met een Vaillant VWL 55/6?
Heb van beide offertes ontvangen, maar zitten een goede 2k Eur uit elkaar, terwijl ze mijns inziens redelijk aan elkaar gewaagd lijken te zijn (of mis ik hier iets)

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Ik ben nu bezig met de koudemiddelleiding aansluiten tussen buitenunit en binnenunit.
Maar hoe is dat bij jullie weggewerkt?

Hieronder een schematische schets van hoe ik de warmtepomp het liefst wil plaatsen.
(Rechts zit de uitbouw van de buren)
- Rode pijl = aansluiting op buitenunit.
- Blauwe lijn = mantelbuis waardoor koudemiddelleiding (in de kruipruimte) doorheen gaat richting binnenunit. (Tegen beschadigen isolatie bij doorvoeren.)

De andere optie is in de lengte richting met mijn gevel, echter dan komt de unit wat meer in zicht.
Echter de leiding is dan wel weer netjes weggewerkt.

1 van de 2 maar welke 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/37DMN2pOHtZ1pHFliLsIK8_xbQs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oHqViurnClqS068GvRgz6AV1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4B_QEY6M1IXxmSSIF6NaJWuAmaM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3a22I7YwUqIHwN7pCdBzDJSz.jpg?f=fotoalbum_tile

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-05 19:32

Superbeagle

Always smile

@Anoniem: 1139961 voor de Atag is er een speciale topic.

Hybride warmtepomp Atag Energion M Hybrid-all 5 ervaringen?

Je wilt dus hybride als ik het goed begrijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitjr02
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13-11-2024
MarValO schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 08:10:
[...]

Dank voor deze opmerking. Net een offerte ontvangen voor installatie van een Midea M-Thermal all electric 8kw split met thermostaat en watervat van 300L. Met subsidie er af 10.500 euro.
Wat me dus opviel was 4K installatie kosten en vroeg me dus af of dit vaker voorkomt.
Daar ben ik ook benieuwd naar!
Die Midea M-Thermal all electric (8kw ook!) heb ik toevallig ook net voorbij zien komen in een 1:1 call (maar dan 200L vat) en een totaal (na subsidie) van +- € 9.500 (incl installatie onder voorbehoud van technsiche schouw).

Die Midea verwarmt het CV water ook (middels de pomp ipv spiraal) tot 65 graden meen ik? Dat was nieuw voor mij, klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:02
Superbeagle schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:02:
@Anoniem: 1139961 voor de Atag is er een speciale topic.

Hybride warmtepomp Atag Energion M Hybrid-all 5 ervaringen?

Je wilt dus hybride als ik het goed begrijp?
Hij is er ook in all electric.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Toby-Wan wellicht heeft één van de twee wat meer hardware, buffervat bijvoorbeeld, of is eerder leverbaar :)
Mono vs split en ander koudemiddel zijn in ieder geval duidelijke verschillen, maar in een goed systeem merk je daar geen verschil. De hogere aanvoertemperatuur van de Vaillant is een klein voordeel bij antilegionella, dat gebeurt niet vaak dus dat weegt niet zwaar :)
beter een eigen topic om offertes te vergelijken?

[ Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 06-07-2022 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:39

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Zwartoog schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:29:
[...]

Het vermogen van de WP is 9 kW, dus die heeft heel snel je vat op temperatuur. Een WPB doet daar veel langer over. Bovendien heb je dan mogelijk een apparaat in huis, terwijl de monoblock al z'n lawaai buiten laat. In theorie kun je met 9 kW en 300 liter heel erg lang douchen, zeker icm eventuele DWTW. Bijna onbeperkt, als ik de rekensommetjes hier herinner.

Zolang je geen kippen in je boilervat stopt, zal het wel meevallen met de salmonella. ;) Qua legionella weet ik niet welke voordelen er zijn. Mijn Vaillant 75/6 kan 65+ graden halen, en heeft dus geen (extra) element nodig. Ik weet niet hoe dat zit bij de Panasonics.

Je kunt beide opties ook qua COP efficiëntie nog vergelijken.

Daarnaast verwacht ik dat een separaat RVS vat langer meegaat dan de electronica van een WPB.

Dips in de winter weet ik niet, een winter met WP moet ik nog meemaken :)
Iedereen walst er overheen... Maar dan toch de knuppel...
Je zult je tussendoor te pas en te onpas sww moet gaan maken kan het in de DF mania tijd/range wel een erg lang duren voordat je sww vat op temp is, waardoor je cv water best afkoelt, waardoor je weer veel langer bezig bent om je ideale cv stooklijn te halen, dus meer verbruik, daarnaast is bij een pana bijna zo dat hij sww run niet netjes doet, dus gewoon zo snel mogelijk sww op tem, dus ook weer meer verbruik..

Je wp moet voor een sww extra zwaarder zijn, omdat...
En je daardoor wss weer minder ver terug moduleert, en weer meer verbruik op levert, op de winst dagen...
Wat je al aangaf dure extra spullen waarop geen subsidie zit..

Dus ik kan weinig tot geen redenen bedenken om een all in one systeem te maken, tov een wpboiler [ doet waar hij voor gemaakt is ] en een WP, werkt beter als hij rustig kan lopen voor cv..

Ik zou ook het topic wpboiler eens raadplegen en een panasonic topic:-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
@Superbeagle@Proton_ Bedankt voor suggesties!
Ik had de atag topic zelf ook al gevonden maar staat weinig in (zeker in vergelijking met andere merkspecifieke topics als aroTHERM/LG/Pana). Een goed gevulde topic over je WP is zeker wat waard, maar 2k mwa.. ;)

Volgens mij zijn zowel de ATAG als de Vaillant monoblocks, maar dat terzijde. Had aanbieder Vaillant gebeld wat de Atag bij hem zou kosten en noemde nagenoeg dezelfde prijs als de Vaillant. Dus nu 2 aanbieders van de Atag met 2k verschil.. wat een grap in deze tijden 8)7

Ik wil hem in eerste instantie hybride aansluiten vanwege verre van ideaal afgifte, CV ketel is praktisch nieuw & mn vrouw wil soms flink&snel warm stoken. maar wil wel alvast flinke deuk slaan in mijn gasrekening.
Binnen twee jaar over naar vloerverwarming en dan mag de WP solo gaan voor de verwarming (zou die in principe moeten kunnen).

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Dylantje2
Dat Panasonic blijkbaar niet fatsoenlijk moduleert op SWW maakt het geen algemeen slechte oplossing :)

Het belang van de minimale modulatie (en een groot modulatiebereik in het algemeen) wordt regelmatig overschat, omdat de COP lang niet altijd het hoogst is op minimale modulatie.

Maar je hebt gelijk dat - zeker met radiatoren en geen parallelbuffer - de SWW run comfortimpact kan hebben.
Een wpb met (solar)spiraal kan dan een goed compromis zijn.
Zie bijvoorbeeld https://www.yourwizblog.c...stor-vwl-bm-270-5-boiler/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Toby-Wan dus Atag is de goedkopere?
Blijkbaar zit het verschil in prijs niet in de hardware, daar ben je al wel achter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Toby-Wan schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:38:
mn vrouw wil soms flink&snel warm stoken. maar wil wel alvast flinke deuk slaan in mijn gasrekening.
een gedragsverandering is gratis. nu een berg geld uitgeven voor een berg dure meuk is "suboptimaal" zullen we maar zeggen om voor een korte periode maar in te geven aan het thermostaatgedrag van je wederhelft.

het "zwiep-aan-de-thermostaat-gedrag" zal trouwens ook wel verdwijnen omdat je toch de toko op temperatuur houd. en als je later toch naar vloerverwamring overgaat is een draai aan de thermostaat al helemaal niet aan de orde.

als je met te hoge temperaturen "moet" stoken zou ik eerst eens je radiatoren goed aansluiten en vervolgens waterzijdig inregelen. das makkelijk winst voor een zaterdagje klussen, dan hoeft die temperatuur ook niet zo hoog.

[ Voor 24% gewijzigd door flippy op 06-07-2022 20:50 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:26

martijn v o

Certified by Enphase.

Proton_ schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:40:
@Dylantje2
Dat Panasonic blijkbaar niet fatsoenlijk moduleert op SWW maakt het geen algemeen slechte oplossing :)

Het belang van de minimale modulatie (en een groot modulatiebereik in het algemeen) wordt regelmatig overschat, omdat de COP lang niet altijd het hoogst is op minimale modulatie.

Maar je hebt gelijk dat - zeker met radiatoren en geen parallelbuffer - de SWW run comfortimpact kan hebben.
belang minimale modulatie wordt overschat:
Ik denk het niet. als de machine met de compressor moduleert naar minimaal dan heeft de condensor (of eigenlijk de verdamper dan bij verwarmen) een "overcapaciteit" wat zeer gunstig is voor de COP.
Maar op nummer 1 staat de aanvoertemperatuur.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

martijn v o schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:16:
[...]

belang minimale modulatie wordt overschat:
Ik denk het niet. als de machine met de compressor moduleert naar minimaal dan heeft de condensor (of eigenlijk de verdamper dan bij verwarmen) een "overcapaciteit" wat zeer gunstig is voor de COP.
Maar op nummer 1 staat de aanvoertemperatuur.
dat voordeel valt wel mee want het kaboutertje zal dan gewoon de fan langzamer laten draaien geluid heeft doorgaans prioriteit op de COP.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@martijn v o verklaar :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zvrErFNay2N8nZFwIf3eiCsDHQo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dOXol5kgzR732NMsgk10k3Bb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Oke dus jij gelooft in boekjes....
De realiteit ligt heel vaak echt anders. S0 vs webui van pana
Dit geeft echt een verteked

En wat je aangeeft over sww run, heb je gelijk.
Maar je onderschat het extra verbruik in de DF mania range
Waarbij met of zonder vat de T binnen terug kan lopen terwijl verbruik aardig op kan lopen.

Cop lijkt leuk, maar niet op een display.
Enige wat ECHT telt zijn graaddagen en je ECHTE verbruik. [ wat betaal ik voor mijn warmte ]
Daarin telt terug moduleren heel erg hard mee..
Aangezien de meeste WP draaien in ons zachte klimaat op een lager vermogen dan ze hebben
Zie de verschillen tussen pana H en J..

[ Voor 19% gewijzigd door Dylantje2 op 06-07-2022 21:27 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ewocxxih2WkZaOgldq6xNaumqHg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/McfwTurG25lUJ6NSM45afctf.jpg?f=user_large

o je had al een plaatje.
Compressor speed omhoog-> cop omlaag.
Dus compressor speed omlaag -> cop omhoog.

Maar je hebt gelijk dat is pas van een bbepaalde hz en niet op minimum.

[ Voor 30% gewijzigd door martijn v o op 06-07-2022 21:29 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Dylantje2 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:09: ik kan weinig tot geen redenen bedenken om een all in one systeem te maken, tov een wpboiler [ doet waar hij voor gemaakt is ] en een WP, werkt beter als hij rustig kan lopen voor cv..
Vind 30dB vs 50dB gemiddeld toch wel een aardig verschil!

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

DutchWing schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:27:
[...]

Vind 30dB vs 50dB gemiddeld toch wel een aardig verschil!
Ik weet niet waar je op doelt met de DB...

Maar WPboiler zijn er steeds betere van.. Een LG bij een kennis fluisterstil.

Elk nieuw technisch machientje heeft tegenwoordig een menu, waarin heel veel te automatiseren is.
Dus op een Pana zelfs een silent optie die er voor zorgt dat hij op bepaalde momenten stil is...
Dis op een WPB ook mogelijk,,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Proton_ schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:43:
@Toby-Wan dus Atag is de goedkopere?
Blijkbaar zit het verschil in prijs niet in de hardware, daar ben je al wel achter :)
Ja Atag is goedkopere. dat er verschillen zijn wist ik wel, maar dat het zo groot was (+2k = +30%) voor zelfde hardware daar brak mijn klomp wel van

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Toby-Wan schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:37:
[...]

Ja Atag is goedkopere. dat er verschillen zijn wist ik wel, maar dat het zo groot was (+2k = +30%) voor zelfde hardware daar brak mijn klomp wel van
Vanaf de groothandel verdienen ze op sommige warmtepomp onderdelen/materiaal al 25-50%, vervolgens hanteren bedrijven de bruto prijs en gooien ze er ook nog eens 25% bovenop. (Excl. Toebehoren en uurloon etc)
Daarbij helpt de subsidie ook niet want; offerte - subsidies = de echte prijs.
Installateur rekenen de subsidie er gewoon bij, want extra cashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:31

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
The Lord schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 23:59:
[...]
Dat is een W/W WP stiekemerd. :p
Met airco ventilator O+

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@The Lord inderdaad, komt van Metrotherm.
Ik vond niet zo'n grafiek van L/W omdat die doorgaans niet verder terugmoduleren dan 25-30% van max en hier blijkt uit waarom :)
Dan gaat de vaste hulpenergie (circulatiepomp, elektronica, ventilator) de hoeveelheid verpompte warmte domineren.
Het zou dus wel beter kunnen, was het Toshiba die enorm laag kon moduleren? Het zou goed kunnen dat hij verder kan terugmoduleren dan energetisch zinvol is, dat doe je dan alleen voor comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:33

TF

bla bla

In de installatiehandleiding zie ik staan dat de minimale lengte van de koelleiding tussen binnen en buitenunit 5 meter bedraagt. Incluis een waarschuwing dat de garantie verloopt als dit niet het geval is (ook is er een max lengte)

Wat is het effect van een te korte leiding? Levensduur of heeft dit ook direct invloed op de werking van het systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

TF schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:08:
In de installatiehandleiding zie ik staan dat de minimale lengte van de koelleiding tussen binnen en buitenunit 5 meter bedraagt. Incluis een waarschuwing dat de garantie verloopt als dit niet het geval is (ook is er een max lengte)

Wat is het effect van een te korte leiding? Levensduur of heeft dit ook direct invloed op de werking van het systeem?
dan loopt de condensor (de warmtewisselaar die je water opwarmt) te vol met vloeibaar koelmiddel en niet met gas wat je capaciteit beperkt.

het is erg belangrijk om vooral de persleiding goed te isoleren. dus niet de standaard witte isolatiemeuk die erop zit gebruiken maar gewoon lekker dik armaflex erop doen eventueel 2 lagen als je kan. als je leidinglengte kwijt moet doe dan de extra lengte binnen en niet buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Dylantje2 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:09:
[...]

Iedereen walst er overheen... Maar dan toch de knuppel...
Je zult je tussendoor te pas en te onpas sww moet gaan maken kan het in de DF mania tijd/range wel een erg lang duren voordat je sww vat op temp is, waardoor je cv water best afkoelt, waardoor je weer veel langer bezig bent om je ideale cv stooklijn te halen, dus meer verbruik, daarnaast is bij een pana bijna zo dat hij sww run niet netjes doet, dus gewoon zo snel mogelijk sww op tem, dus ook weer meer verbruik..

Je wp moet voor een sww extra zwaarder zijn, omdat...
En je daardoor wss weer minder ver terug moduleert, en weer meer verbruik op levert, op de winst dagen...
Wat je al aangaf dure extra spullen waarop geen subsidie zit..

Dus ik kan weinig tot geen redenen bedenken om een all in one systeem te maken, tov een wpboiler [ doet waar hij voor gemaakt is ] en een WP, werkt beter als hij rustig kan lopen voor cv..

Ik zou ook het topic wpboiler eens raadplegen en een panasonic topic:-)
Die ontlasting van de normale verwarming was voor mij één van de redenen om hiernaar te kijken; op de slaapkamers hangen radiatoren zonder vvw en ik wil die wel fatsoenlijk warm kunnen houden (huis is houtskeletbouw met een vrij dunne vloer, dus relatief weinig massa > snel afkoelen).

De twee Pana-topics ben ik al bekend mee, nu bezig met het WP-boiler-topic. Tnx. :)
Proton_ schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:40:
@Dylantje2

Nadeel van de WPB met extra spiraal is dat ik dan alsnog een wat complexere installatie moet gaan aanleggen, had gehoopt daar een beetje vanaf te kunnen stappen. Het grootste voordeel uit dat artikel is dat de combinatie sneller opwarmt met een SWW-run van de WP, maar als ik een voldoende grote buffer heb (denk nu aan 270, misschien 200 ivm uit huis gaan van oudste) dan heb ik er geen moeite mee als een opwarmronde met sec de WPB een uur of 5, 6 duurt (overdag tijdens werktijd of 's nachts).

Ik bedacht later nog dat er nog een voordeel zit aan de WPB: als ie niet nodig is voor de SWW-runs, dan kan ik waarschijnlijk toe met een 7KW ipv 9 (moet ik nog wel narekenen). Iets goedkoper in de aanschaf, maar als ik @Carboy54 goed begrepen heb, misschien ook iets beter leverbaar.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
Proton_ schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 07:43:
Ik vond niet zo'n grafiek van L/W omdat die doorgaans niet verder terugmoduleren dan 25-30% van max en hier blijkt uit waarom :)
Dan gaat de vaste hulpenergie (circulatiepomp, elektronica, ventilator) de hoeveelheid verpompte warmte domineren.
Het zou dus wel beter kunnen, was het Toshiba die enorm laag kon moduleren? Het zou goed kunnen dat hij verder kan terugmoduleren dan energetisch zinvol is, dat doe je dan alleen voor comfort.
*krak* EcoForest EcoGEO Pro heeft exact dezelfde grafiek.

Dat zal hem wel in R290 als koelmiddel zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF
  • Laatst online: 20:33

TF

bla bla

flippy schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:15:
[...]

dan loopt de condensor (de warmtewisselaar die je water opwarmt) te vol met vloeibaar koelmiddel en niet met gas wat je capaciteit beperkt.

het is erg belangrijk om vooral de persleiding goed te isoleren. dus niet de standaard witte isolatiemeuk die erop zit gebruiken maar gewoon lekker dik armaflex erop doen eventueel 2 lagen als je kan. als je leidinglengte kwijt moet doe dan de extra lengte binnen en niet buiten.
dank.

De leiding zoals hier aangesloten is inderdaad zo geisoleerd echter 3,5 meter ongeveer en niet de voorgeschreven 5. Er is geen extra lengte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

3.5 zal niet zon probleem opleveren. niet merkbaar in elk geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Proton_ schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 07:43:
Van die Toshiba hebben we hier al eens COP-cijfers gezien. Weliswaar niet in zo'n mooi grafiekje, maar de strekking was hetzelfde: Onder de 30% ging de COP hard onderuit.
Als je de mogelijkheid heb om de warmte in een vloer te bufferen, heeft dat zwaar de voorkeur. Dan kun je bij zeer lage warmtevraag de WP de beter aan en uit schakelen.
En in tegenstelling tot wat velen denken leidt dat niet tot pendelen. Bij voldoende thermische massa en goede isolatie betekent dat (bij 0.2 graden hysterese) hooguit twee runs per dag. Prima dus.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:13
Wie heeft er wel eens een Nibe AMS 10 6 werkend gezien op een hbs05-12 ?

Volgens de boekjes kan de AMS 10 6 alleen op een hbs05-6 (maar wellicht heeft dat puur met de efficiëntie te maken)

Het is een vraag voor een vriend. Zijn installateur probeert hem uit de brand te helpen vanwege de niet leverbaarheid van de AMS 10-12.

De hbs05 babbelt met een SMO S40 besturing.

Edit: het functioneert!

[ Voor 3% gewijzigd door Knowbody op 13-07-2022 07:34 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Andrehj schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:12:
[...]
En in tegenstelling tot wat velen denken leidt dat niet tot pendelen. Bij voldoende thermische massa en goede isolatie betekent dat (bij 0.2 graden hysterese) hooguit twee runs per dag. Prima dus.
moet je wel een termostaat hebben die zo precies kan. daar zijn er niet veel van, de meeste mag je blij zijn met 0.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Rzaan schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:06:
[...]

In de winter leveren zonnepanelen nog steeds stroom. Minder ok, maar toch.
Ligt er ook aan hoeveel je er op je dak hebt liggen of het zoden aan de dijk zet.
Een warmtepomp kan ook gebruikt worden om te koelen in de zomer.

Dat je het niet samen hoeft te bestellen, lijkt me ook.
Maar de combinatie PV en WP is uitstekend.
Uiteraard ligt het aan de hoeveelheid Wpiek op het dak. Ervan uitgaande dat WP bezitters genoeg PV hebben liggen om het jaarverbruik te dekken, kun je stellen dat PV 25% vd benodigde stroom voor de WP levert.
Uitgaande van het stookseizoen okt-apr.

M.a.w. de WP draait in het stookseizoen voor 75% op ingekochte stroom.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Pietje555 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:36:
[...]

Een moderne diesel is schoner dan benzine. Daarnaast draait een generator veel schoner omdat hij uitgelegd is op een vast toerental. Is dus heel anders dan een auto.
En laten we het dan maar helemaal niet over hout of pelletkachels hebben waar nu weer massaal naar overgeschakeld wordt.

Ik heb nog 1600 l huisbrandolie voor € 0,30/liter. Het wordt dus best wel een interessante optie om dit te gaan gebruiken.
Pak dan een Hondaatje die op Aspen4 draait. Nog stil ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:07
Zojuist heb ik van HeatTransformers een offerte ontvangen n.a.v. een betaalde (€ 50) intake.

Situatie
- Hoekwoning, bouwjaar 1992
- Energielabel C
- 113m2 gebruiksoppervlakte wonen
- BGG: Vloerverwarming + convectorput
- Boven: radiatoren
- Huidige CV: 2004, HR.
- Verbruik: +/- 1300m3 gas
- 2 personen, koken op elektra, geen bad.

Heattransformers geeft telefonisch aan
- Isolatie bij gebouwen vanaf 1991 is iig verplicht volgens bouwbesluit
- De radiatoren boven zijn waarschijnlijk geschikt
- Vloerverwarming is geschikt, maar als het van tyleen is (ik moet foto van de verdeler nog opsturen) dan is er een warmtewisselaar nodig
- Warmtevraag zal vermoedelijk 6.5kW zijn bij deze woning

Offerte 1 (Hybride)
Nefit-Bosch Hybride warmtepomp type 5
• Binnenunit: Bosch Compress 3000i AW 6.
• Buitenunit: Nefit Enviline ODU split type 5.
• PED-categorie Art: 4.3; Koudemiddel: R410A (1.6kg voorgevuld)
• Geluidsvermogensniveau conform EN 12102 (nominaal vermogen bij
A7/W55): 66 dB
• Afmetingen buitenunit: H 830 x B 950 x D 330 & 60 kg
• Afmetingen binnenunit: H 700 x B 350 x D 250 & 22 kg
• Maximale bedrijfsstroom: 13 A
• Maximaal vermogen: 7/35 verwarmingsbedrijf 7.4 kW
• Nominaal vermogen: 7/35 verwarmingsbedrijf 5 kW
• Nominaal vermogen -7/35 verwarmingsbedrijf: 5.93kW

EUR 6900 incl plaatsing nieuwe groep
EUR 2475 subsidie
Netto investering: EUR 4425

Offerte 2 (Hybride, all-electric ready)
Daikin Altherma III type 8 hybride warmtepomp met koelfunctionaliteit
Het leveren en monteren van een hybride warmtepomp die samenwerkt
met uw cv ketel:
• Binnenunit: EHBX-08E6V (met koelfunctionaliteit)
• Buitenunit: ERGA-08EV
• PED-categorie Art: 4.3; Koudemiddel: R32 (voorgevuld 1,5kg)
• Geluidsvermogensniveau 62dB bij 35/7 bij nominaal vermogen.
• Afmetingen buitenunit: 740 x 884 x 388 & 58.5 kg
• Afmetingen binnenunit: 840 x 440 x 390 & 42kg
• Nominaal vermogen 7/35 verwarmingsbedrijf: 7,5kW
• Maximaal vermogen 7/35 verwarmingsbedrijf: 9,4kW
• Maximaal vermogen -7/35 verwarmingsbedrijf: 7,3kW

EUR 8450 incl BTW en plaatsing
EUR 3150 subsidie
EUR 5300 netto investering

Offerte 3 All-Electric warmtepomp
Daikin Altherma H HT Warmtepomp wandmodel
Daikin Altherma Boosterheater boiler 200L
Nieuwe groep 3x400V voor de buitenunit en 3x400V voor de binnenunit
Koudemiddelleiding
Het leveren en monteren van een all-electric warmtepomp:
• Binnenunit: ETVH-16S18E6V (alleen verwarmen)
• Buitenunit: EPRA-14DV3
• PED-categorie Art: 4.3; Koudemiddel: R32 (voorgevuld 4,2kg)
• Geluidsvermogensniveau buitenunit maximaal 54dB bij 35/7 bij nominaal
vermogen & binnenunit 44 dB
• Afmetingen buitenunit: 1003 x 1270 x 533 & 146 kg
• Afmetingen binnenunit: 1650 x 595 x 625 & 109 kg met 180L boiler en 6
kW geintegreerde back-up heater
• Nominaal vermogen 7/35 verwarmingsbedrijf: 13 kW.

EUR 19.500 kosten
EUR 3.900 subsidie
EUR 15.550 netto kosten

Mijn opmerkingen/vragen
1. Wat vinden jullie hiervan?
2. T.a.v. 1 + 2, hier moet nog wel een CV ketel bij. Dit is dus toch nog best een investering. Nummer 1 kan niet koelen begrijp ik. Ik zou denk ik wel willen koelen. Dus dan lijkt het me de meerprijs wel waard.
3. T.a.v. nummer 3: is dit niet véél te overkill qua specs en warmteverlies? Ik heb het gevoel dat ze gewoon liever een overkill machine leveren en dan zeker 'geen gezeur' hebben als de klant het 'koud krijgt'.
4. Hun proces zegt niet: je moet eerst een warmteverliesberekening laten maken. Ik kom met diverse tools/calculators uit op rond de 5-6 kW. Zij komen op 6 - 6.5 kW. Wat zouden jullie doen? Wel een warmteverliesberekening laten maken?
5. Tja op alle werkzaamheden en de apparatuur zit volgens hun offerte maar 2 jaar garantie. Dat vind ik wel vrij kort. Ik ben op de hoogte van het Europese recht dat je dus eigenlijk recht op meer hebt, maar toch.

Het liefst zou ik volledig van het gas af gaan en het vastrecht ook vaarwel zeggen, maar dit lijkt absoluut niet rendabel. Dus dan lijkt een hybride warmtepomp met een nieuwe CV toch de optie te worden. Maarja, met zulke bedragen, wat zou dan de terugverdiedtijd worden? Stel je bespaart 50% (650 kuub), is dat realistisch? Dus dat is een besparing van +/- 900 per jaar. Even de kosten van een nieuwe ketel niet meegerekend...

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:56
@radeoxx
Mijn 1e ingeving (puur op gevoel dus) is, ga naar een partij die goed weet waar ze over praten, dit komt over als een partij die leuk wil verkopen.

Verder, voor het benodigde vermogen kan je altijd nog de koevlaas formule toepassen, deze komt meestal erg goed uit.

Ik zelf zou bij een dergelijke offerte het gesprek beeindigen, maar dat is mijn mening gebaseerd op wat je hier vermeld.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Zoals je weer eens ziet is dat bij volledig van het gas af het SWW verhaal de handel reteduur maakt. Feitelijk is de gasbesparing op SWW laag en moet je het hebben van het vervallen van je vaste kosten voor je aansluiting. Als je daar aan gaat rekenen ga je echt schrikken qua TVT.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@radeoxx ik zou 1. een eigen topic starten (prima start zo) en je hebt zelf al geconcludeerd dat je met optie 2 voldoende power hebt voor gasloos. Boiler van €1000 eraan en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flippy schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:17:
moet je wel een termostaat hebben die zo precies kan. daar zijn er niet veel van, de meeste mag je blij zijn met 0.5.
Dat klopt, maar de veelgeroemde Panasonic thermostaat doet dat prima.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Andrehj schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:47:
Status opofferingsanode na 2 jaar

Na bijna twee jaar werd het hoog tijd om de opofferingsanode van mijn SWW-vat eens te inspecteren. 2 jaar wordt door veel bronnen toch als maximale levensduur van zo'n anode gezien?

Nadat ik de anode er uit had (wat nog best een uitdaging was, ik had een erg lange sleutel nodig om hem los te draaien) zag ik dat de status eigenlijk nog beste meeviel. Ik had een zwaar aangetaste staaf verwacht, maar er is eigenlijk alleen maar wat lichte corrosie te zien, zie hier de foto van oud vs nieuw:
[Afbeelding]

Uiteindelijk heb ik de oude anode maar schoongemaakt, en weer teruggeplaatst. Na schoonmaken zag ie er zo uit:
[Afbeelding]
Die kan nog wel twee jaar mee.

Wat zijn jullie ervaringen over de levensduur van opofferingsanodes in de SWW-vaten voor warmtepompen? Klopt mijn aanname dat de levensduur van de anodes veel langer is dan vroeger doordat de temperatuur van het water veel lager staat dan bij conventionele boilers?
Heb je een waterontharder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Ok. Ik zocht een verband. Dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11-06 13:06
Vandaag kwam de isolatieboer op visite om te kijken wat er mogelijk is. Hoewel dit niet direct warmtepomp gerelateerd is zou je er toch wel voorzichtig een conclusie uit kunnen trekken.

Muren zijn nu rc2 en gaan naar rc3.2 en de vloer is nu rc1.35 en gaat naar rc5.3. Totale investering na aftrek subsidie komt uit op 3100,- euro.

Nu heb ik afgelopen winter 1220Kwh verbruikt om het huis warm te houden. (Exclusief SWW) Met de huidige kWh prijzen komt dat neer op 427,- euro.
De besparing komt uit op 30-37÷ afhankelijk van hoe ik reken. Terugverdientijd komt dan op 20-24 jaar.

Ik zou dus zeggen ram zo'n warmtepomp in je huis. Ook al is ie iets zwaarder dan nodig was geweest met zeer goede isolatie. Het is een super goede investering. (Mits je afgifte op orde is)
Dat gezegd hebbende, wat je niet verbruikt hoef je ook niet op te wekken.

Ik neig ondanks de zeer geringe besparing het wel te doen. Voornamelijk voor comfort en zodat de WP in de nacht uit kan. Dat ding van mij is niet zo stil. (Loria)

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarValO
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 02-12-2022
smitjr02 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:25:
[...]

Daar ben ik ook benieuwd naar!
Die Midea M-Thermal all electric (8kw ook!) heb ik toevallig ook net voorbij zien komen in een 1:1 call (maar dan 200L vat) en een totaal (na subsidie) van +- € 9.500 (incl installatie onder voorbehoud van technsiche schouw).

Die Midea verwarmt het CV water ook (middels de pomp ipv spiraal) tot 65 graden meen ik? Dat was nieuw voor mij, klopt dat?
Ja voor zover ik kan zien klopt dat inderdaad. Kijk ook even in het midea ervaring topic. Staat wat extra info in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

LacsapOV schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 18:53:
Vandaag kwam de isolatieboer op visite om te kijken wat er mogelijk is. Hoewel dit niet direct warmtepomp gerelateerd is zou je er toch wel voorzichtig een conclusie uit kunnen trekken.

Muren zijn nu rc2 en gaan naar rc3.2 en de vloer is nu rc1.35 en gaat naar rc5.3. Totale investering na aftrek subsidie komt uit op 3100,- euro.

Nu heb ik afgelopen winter 1220Kwh verbruikt om het huis warm te houden. (Exclusief SWW) Met de huidige kWh prijzen komt dat neer op 427,- euro.
De besparing komt uit op 30-37÷ afhankelijk van hoe ik reken. Terugverdientijd komt dan op 20-24 jaar.

Ik zou dus zeggen ram zo'n warmtepomp in je huis. Ook al is ie iets zwaarder dan nodig was geweest met zeer goede isolatie. Het is een super goede investering. (Mits je afgifte op orde is)

Ik neig ondanks de zeer geringe besparing het wel te doen. Voornamelijk voor comfort en zodat de WP in de nacht uit kan. Dat ding van mij is niet zo stil. (Loria)
de slechter je isolatie de "beter" de situatie word voor een warmtepomp. immers verbruik je meer dus gaan de bedragen ook mee omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

LacsapOV schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 18:53:

Als je weet wat het dauwpunt is, en onze spouwmuren snapt.
Wat de ellende kan zijn van een spouwmuur verstikken met ...

Zou je het nooit doen
En je tvt rukt niet, er zijn isolaties die nooit meer terugverdienen, wat ze kosten om te produceren, als je LCA kunt snappen
Daarnaast pur slachtoffer wil je NIET worden...

. Reken met je WP gewoon op je warmteverlies van nu
En met stap 2 van de trias energeticia, zit je geramd 8) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@radeoxx Waarom niet gewoon zelf plaatsen?
Voor dat prijsverschil kun je zoveel leukere dingen doen!

[ Voor 14% gewijzigd door DutchWing op 07-07-2022 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:07
DutchWing schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 22:10:
@radeoxx Waarom niet gewoon zelf plaatsen?
Voor dat prijsverschil kun je zoveel leukere dingen doen!
Ja, en dan welke? Optie 2 en dan met een eigen boiler? Of hoeveel vermogen zou ik dan plaatsen?

En dan krijg je wel geen subsidie he...Dus maw: stel installatie kost 4000,- maar je krijgt daardoor wel 3000,- subsidie dan is het wel raadzaam om hem te laten plaatsen. Even los van het feit dat ik dit absoluut niet kan (en niet wil) en ik ook geen F-gassen certificaat heb.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@radeoxx
Ja, en dan welke? Optie 2 en dan met een eigen boiler? Of hoeveel vermogen zou ik dan plaatsen?
Dat kan, hoeft niet gelijk… Is wel verstandig.

Je hebt ongeveer 6,3kW benodigd, dus met optie 2 zit je safe, wat meer vermogen voor SWW zorgt voor een kortere oplaad tijd.

Aanvulling:
Je moet alleen kijken of de vloerverwarming wel als hoofdverwarming is gelegd, eventueel nog in je convectorput ventilatoren plaatsen om de flow te forceren, zie ook: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1490061
En dan krijg je wel geen subsidie he...Dus maw: stel installatie kost 4000,- maar je krijgt daardoor wel 3000,- subsidie dan is het wel raadzaam om hem te laten plaatsen. Even los van het feit dat ik dit absoluut niet kan (en niet wil) en ik ook geen F-gassen certificaat heb.
Je hebt alleen iemand nodig voor de f gassen handelingen + factuur Inbedrijfstelling.

De prijs op zichzelf is niet echt verkeerd, je kunt altijd nog een losse boiler zelf aansluiten + driewegklep etc.
Dan heb je onder de 8000 netto na aftrek subsidie een full electric oplossing, kunnen er weinig nog zeggen deze dagen.

[ Voor 12% gewijzigd door DutchWing op 08-07-2022 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11-06 14:09
Hoi,

Ik heb een vraagje, wij zitten te kijken naar een Bosch Compress 7400i 5 B warmtepomp.
Deze werkt met een monoblock aan de buitenkant van het huis.
Volgens de specificaties weegt het blok 90kg..

Is dit ook te plaatsen op een plat dak van bijvoorbeeld de garage? Of zit je dan met trillingen die mogelijk door resoneren naar de ruimte eronder??
Of zijn daar mooie dempers voor te verkrijgen, of kan ik het beter op wandbeugels zetten zoals deze en zwevend ophangen? https://www.aircosuper.nl/wandconsole-1000x560x550

Dakcontstructie is geen probleem.

[ Voor 15% gewijzigd door verstappen33 op 08-07-2022 14:28 ]

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
verstappen33 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:17:
Hoi,

Ik heb een vraagje, wij zitten te kijken naar een Bosch Compress 7400i 5 B warmtepomp.

Is dit ook te plaatsen op een plat dak van bijvoorbeeld de garage? Of zit je dan met trillingen die mogelijk door resoneren naar de ruimte eronder??
Of zijn daar mooie dempers voor te verkrijgen, of kan ik het beter op wandbeugels zetten zoals deze en zwevend ophangen? https://www.aircosuper.nl/wandconsole-1000x560x550

Ik heb een Panasonic van zo'n 100kg op mijn garagedak (houtbouw, vast aan stenen huis) staan. Met metalen trillingsdempers (een soort veren) worden de meeste trillingen wel gedempt. Binnen in huis hoor je er precies niks van. In (en vóór) de garage hoor je met name de compressor brommen. Ik ben er erg tevreden over, maar als de garage een leefruimte zou het anders zijn: dan zou ik het niet willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
dirkdeman schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 15:03:
[...]

Ik heb een Panasonic van zo'n 100kg op mijn garagedak (houtbouw, vast aan stenen huis) staan. Met metalen trillingsdempers (een soort veren) worden de meeste trillingen wel gedempt. Binnen in huis hoor je er precies niks van. In (en vóór) de garage hoor je met name de compressor brommen. Ik ben er erg tevreden over, maar als de garage een leefruimte zou het anders zijn: dan zou ik het niet willen.
Ik twijfel nog een beetje waar ik hem precies neer kan zetten..
De garage is misschien geen optie, hier komen ook al 18 zonnepanelen op, moet even kijken of er genoeg ruimte overblijft om de monoblock erbij op te zetten.
En anders zou die op de uitbouw van de keuken komen, maar dan hoor je het in de kamer ben ik bang.
.
En de laatste mogelijkheid is ophangen aan de muur met beugels, maar geen idee of dat nog hoorbare trillingen door de muur geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

verstappen33 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:17:
Hoi,

Je kunt altijd tussen de liggers dwarsbalken plaatsen om meer massa/stevigheid te creëren in de balken, dit helpt een hele hoop.
Bij houten balken willen trillingsdempers niet altijd werken, ondanks wat veel mensen denken.
Mensen met Houtenvloerdelen en een wasmachine weten dit wel uit ervaring.

[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 08-07-2022 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:44
verstappen33 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 15:30:
[...]

Ik twijfel nog een beetje waar ik hem precies neer kan zetten..
De garage is misschien geen optie, hier komen ook al 18 zonnepanelen op, moet even kijken of er genoeg ruimte overblijft om de monoblock erbij op te zetten.
En anders zou die op de uitbouw van de keuken komen, maar dan hoor je het in de kamer ben ik bang.
.
En de laatste mogelijkheid is ophangen aan de muur met beugels, maar geen idee of dat nog hoorbare trillingen door de muur geeft?
Als er een keukenuitbouw en garage is, zal er misschien wel ruimte rond het huis zijn?

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
GudZ schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 17:24:
[...]

Als er een keukenuitbouw en garage is, zal er misschien wel ruimte rond het huis zijn?
Ja en nee, ja hij kan ook in de tuin staan, maar dan staat die pal op het terras. Niet wenselijk.
Het betreft een 2-1 kapper met garage en met uitbouw aan de achterkant. Tuin is verder niet super groot ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:57

HaTe

haat niet

dirkdeman schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 15:03:
[...]

Hoor je hem in de zomer (nu) ook in de garage? Ik hoor hem daar absoluut niet nu, ook niet als ik m'n best doe.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

verstappen33 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 21:07:
[...]

Ja en nee, ja hij kan ook in de tuin staan, maar dan staat die pal op het terras. Niet wenselijk.
Het betreft een 2-1 kapper met garage en met uitbouw aan de achterkant. Tuin is verder niet super groot ofzo.
Dat heeft @LeonTebbens ook, alleen wel een ander merk. + door zijn situatie durf ik dat ook wel aan, ben zelf nu begonnen met plaatsen van mijn warmtepomp. (ME: PUHZ-SW75YAA)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:33
Andrehj schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:47:
[...]

Er is hier vooral veel consensus over het wel/niet toepassen van een buffervat.
Alleen nodig bij te weinig systeeminhoud (bij jou met 95m² vvw geen issue) of een zoneregeling (waar je ook niet over rept en die je ook niet nodig hebt). Geen buffervat nodig dus. Vraag je installateur naar waarom hij die wil installeren.
Meer info: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Gestelde vraag:

Er is een buffervat opgenomen in het systeem. Waarom is dit, zonder is toch efficiënter? Zonder zoneregeling (is nu ook het geval) kunnen de radiatoren boven gewoon meedraaien op de thermostaatknoppen en is er voldoende systeeminhoud in de vloeren beneden om zonder buffervat te kunnen?
- Een minimaal vermogen van 3,1kW, zorgt dit niet voor pendelgedrag bij lage warmtevraag?

Hier is de reactie van de installateur:

Een buffervat is altijd efficiënt, aangezien het een minimaal vermogen van 3,1kW heeft de unit juist een buffervat nodig. Zonder buffervat zal het systeem namelijk gaan pendelen.
In een gemiddelde radiator van 30x70x10cm (HxBxD) gaat zo’n 2,5L, in de vloerverwarming zit 0,133L per m2.
De leverancier adviseert bij dit systeem een 50L buffervat, zodoende is de systeeminhoud veel minder dan benodigd.

Kennelijk is er een buffervat geadviseerd door de leverancier. Boven komt overigens airco dus de radiatoren zullen niet echt meer meedoen in het plaatje. Deze blijven waarschijnlijk altijd uit. Blijft enkel de vv over. Voor de woonkamer en hal zal dit ca 70 tot 75m2 zijn. De garage van +20m2 komt hier nog bij. Garage kan op 15 a 16 graden.
De minimale 3,1kW vind ik ook vrij hoog? Bij hogere buitentemperaturen ben je dat niet nodig.

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • +5 Henk 'm!
g-j-t schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 22:17:
Hier is de reactie van de installateur:
[i]Een buffervat is altijd efficiënt,
Vraag hem of ie dat uit kan leggen. In de FAQ staan een heel aantal redenen waarom dat juist niet zo is.
aangezien het een minimaal vermogen van 3,1kW heeft de unit juist een buffervat nodig. Zonder buffervat zal het systeem namelijk gaan pendelen.
In een gemiddelde radiator van 30x70x10cm (HxBxD) gaat zo’n 2,5L, in de vloerverwarming zit 0,133L per m2.
De leverancier adviseert bij dit systeem een 50L buffervat, zodoende is de systeeminhoud veel minder dan benodigd.[/i]
Je hebt zometeen 90 m² VVW. Stel dat dat in een 10cm dikke betonnen vloer zit, dan heb je 9 m³ beton. Maal 2400 kg/m³ is 21600 kg beton. Maal de soortelijke warmte van 0.9 kJ/kgK geeft een warmteinhoud van je vloer van 19 MJ/K

Dat 50 liter buffervaatje (50 kg) heeft een een soortelijke warme van 4.2 kJ/kgK en daarmee een warmteinhoud van ca 200 kJ/K of ca 0.2 MJ/K.

Laat die installateur maar eens uitleggen wat die 0.2 MJ/K uit het buffervat nou werkelijk toevoegt aan de 19 MJ/K uit je vloer.

Dat is in de praktijk niet eens meetbaar.

Helaas weer iemand die zijn natuurkunde niet snapt.

Andere insteek: Zoek eens een installatiehandleiding van de aangeboden WP op en kijk wat er over buffervaten en minimale systeeminhouden staat gespecificeerd. Gegarandeerd dat je daar enorm boven zit. Confronteer je installateur hiermee.
Kennelijk is er een buffervat geadviseerd door de leverancier. Boven komt overigens airco dus de radiatoren zullen niet echt meer meedoen in het plaatje. Deze blijven waarschijnlijk altijd uit. Blijft enkel de vv over. Voor de woonkamer en hal zal dit ca 70 tot 75m2 zijn. De garage van +20m2 komt hier nog bij. Garage kan op 15 a 16 graden.
De minimale 3,1kW vind ik ook vrij hoog? Bij hogere buitentemperaturen ben je dat niet nodig.
Elke WP heeft een minimaal vermogen. En er zijn in een jaar altijd een aantal dagen dat je maar een paar 100W gemiddeld nodig hebt. Dat is ook geen probleem, want dan draait je WP gewoon een deel van de dag. Zeker met vloerverwarming en een gevoelige thermostaat met kleine hysterese werkt dat prima. Zo werkt je CV-ketel ook al jaren en die heeft een nog veel hoger minimaal vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

En een buffer is nooit efficiënt. Hij mengt water en je wil een lage retourtemperatuur, en een buffer verliest warmte door zijn oppervlak, een een buffer kost ruimte en een buffer kost geld.

In sommige gevallen is een buffer noodzakelijk:
1- als de afgifte van het systeem beperkter is dan het minimale vermogen van de warmtepomp. Dan gaat hij pendelen. Om dat te voorkomen (max 6 starts per uur) is dus 10 minuten. Bij een 5kW warmtepomp is het minimum liters ongeveer 10l/m en heb je dus een buffer nodig van 100 liter. Dat ding van 50 is dan te klein.
2- Als je verschillende zones hebt te regelen op een verschillende temperatuur, je moet dan wel mengen om bijvoorbeeld te voorkomen dat iets een te hoge aanvoertemperatuur krijgt.
3- Als je heel veel zone regelingen hebt zodat er een hele grote variatie in flow is en je daardoor ook onder de minimum flow van de WP komt.
4- Als je de installateur aardig vindt en hem graag wat extra werk en opbrengst gunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-06 20:38
Een doorstroom buffer mengt geen water. Wat je erin stopt komt er ook weer uit. Stilstand verlies is minimaal omdat het een doorstromend klein buffer is en binnen je verwarmde schil zit. Dit soort verliezen zijn verwaarloosbaar toz van verliezen in de rest van de installatie.
@Andrehj snap je opmerking niet helemaal. Je beton vloer heeft er niets mee te maken. Beton is niet ineens warm of koud en isoleert juist heel goed. Het is een heel trage massa en duurt erg lang voordat de temperatuur veranderd. Dit kan echt niet pendelen voorkomen want het water is al retour bij je WP voordat er maar een graad veranderd is.
Daarnaast is je vloer als het goed is al op temperatuur want anders zou je wel een hele grote WP moeten neerzetten (opwarmtoeslag wordt enorm).
Ik zou de raad van je installateur opvolgen en een buffer plaatsen (ook al ivm garantie). Ik denk wel dat een minimum van 3,1 kW erg hoog is als je alleen vloerverwarming toepast.
Als je goed advies van je installateur wilt moet je ook goed vertellen hoe je de installatie gaat gebruiken en niet allerlei voorbehouden inbouwen of zaken achterhouden want daar is een WP niet geschikt voor. Een WP is niet erg flexibel.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Wat Andre zegt klopt, je kunt heel veel energie in beton kwijt en dat werkt prima.
Het is juist zo dat als je warm water de vloer in pompt het na een aantal meters is afgekoeld, het duurt heel erg lang voordat de retourtemperatuur oploopt. Dat is ook gelijk een nadeel van de WP omdat hij wil optoeren omdat hij een temperatuursverschil van 5 graden wil halen. Ik heb het liefst dat hij op minimum draait met een vaste aanvoertemperatuur waarbij de retour niet interessant is. Ik werk daarom met shift stooklijn naar beneden voor het opstarten van de WP anders gaat ie volle bak.

[ Voor 11% gewijzigd door martijn v o op 09-07-2022 09:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
martijn v o schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 08:55:
Dat is ook gelijk een nadeel van de WP omdat hij wil optoeren omdat hij een temperatuursverschil van 5 graden wil halen. Ik heb het liefst dat hij op minimum draait met een vaste aanvoertemperatuur waarbij de retour niet interessant is.
Niet alle warmtepompen willen een vaste dT. Voor zover ik hier gelezen heb wordt daar vooral door Panasonic- bezitters over geklaagd.
Mijn Mitsubishi regelt in ieder geval enkel op Ta (precies zoals jij dat wilt) en dat bevalt prima.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Pietje555 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 08:47:
Een doorstroom buffer mengt geen water. Wat je erin stopt komt er ook weer uit. Stilstand verlies is minimaal omdat het een doorstromend klein buffer is en binnen je verwarmde schil zit. Dit soort verliezen zijn verwaarloosbaar toz van verliezen in de rest van de installatie.
Dat klopt. Maar een doorstroombuffer in de retour heb je echt niet nodig als je al 95 m² vloerverwarming hebt. Die heeft van zichzelf al ruim voldoende waterinhoud, en daarbij komt nog de warmte-inhoud van de vloer zelf (zie boven).
@Andrehj snap je opmerking niet helemaal. Je beton vloer heeft er niets mee te maken. Beton is niet ineens warm of koud en isoleert juist heel goed. Het is een heel trage massa en duurt erg lang voordat de temperatuur veranderd. Dit kan echt niet pendelen voorkomen want het water is al retour bij je WP voordat er maar een graad veranderd is.
Heb jij eigenlijk zelf wel een warmtepomp? Of überhaupt ervaring ermee? Of schrijf je gewoon maar wat op?
Bovenstaande is echt onzin. Niemand hier draait met een dT van slechts 1 graad. Een graad of 3 is echt wel het minimum.
Daarnaast is je vloer als het goed is al op temperatuur want anders zou je wel een hele grote WP moeten neerzetten (opwarmtoeslag wordt enorm).
Geen idee waar je met deze opmerking heen wilt.
Ik zou de raad van je installateur opvolgen en een buffer plaatsen (ook al ivm garantie). Ik denk wel dat een minimum van 3,1 kW erg hoog is als je alleen vloerverwarming toepast.
Je snapt het duidelijk niet. Juist door de grote thermische buffer die vloerverwarming in een betonnen vloer vormt (geldt dus niet voor droogbouw vvw) is een wat hoger vermogen geen probleem. De vloer is je buffer. Niet dat 50-liter vaatje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Een voordeel van een buffer in je retour ( serie ) is als je een defrost hebt en hij warm water naar buiten trekt dat er niet meteen koud water je vloer ingaat. De buffer van 45 liter kan dat opvangen bij een 7kw warmtepomp omdat je gemiddeld zo'n 55 liter water nodig hebt voor een defrost.

Althans bij Vaillant een 7kw

Warmte verlies is echt minimaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Met meer dan 50m2 vloerverwarming is een buffertank gewoon niet nodig. De vloer geeft genoeg warmte af om de cyclus te maken. Vooral bij "voorzichtige" ontdooiers zoals daikins. Panasonics ontdooien "harder" en kan in sommige gevallen een lage tempretourstoring geven. Maar dat is doorgaans met een goede vloerinstallatie met genoeg flow op de verdeler en leidingen geen issue.

Een buffertank heb je alleen nodig als ie gaat klooien met variabele afgifte (thermostaat in elke kamer) of te klein bemeten afgiftesystemen of als je nog met open verdelers en dergelijke zit aan te modderen kan je wel in de problemen komen. Dus een tank heb je als lapmiddel voor een verkeerd aangelegd afgiftesysteem die men niet aan wilt passen of als CV boer die het gewoon nog steeds niet snapt hoe een WP werkt en nog steeds met 1970 denkwijzes en instalatiemethodes zit aan te modderen. dat laatste is helaas erg vaak/altijd de norm als ik bij probleeminstallaties kom kijken en adviseren.

[ Voor 21% gewijzigd door flippy op 09-07-2022 11:04 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Pietje555 de betonvloer heeft er heel veel mee te maken en isoleert beroerd :)

Mijn metingen geven aan dat ik urenlang 3,5 kW in de vloer kan pompen zonder dat de kamertemperatuur een tiende graad verandert. Los daarvan is de waterinhoud, dus zonder warmtecapaciteit van het beton, al voldoende.

De 3,5 kW die de vloer in gaat bij Ta 25/ Tr 23 zou volgens de boekjes 2,5 kW afgifte betekenen. Het duurt een paar uur voordat het oppervlak de steady state temperatuur en dus afgifte heeft, het verschil gaat tot die tijd het beton in. Na een run van een uur of 7 gaat de warmtepomp uit (want warmteverlies was op dat moment ca 1.5 kW, kamer op temperatuur) en gloeit de vloer nog een ochtend na, zodat de warmtepomp pas in de middag/avond weer aan moet.

Bij een defrost is er zoveel buffer (hetzij beton, hetzij water, don't care) dat de retourtemperatuur nog steeds boven de ruimtetemperatuur blijft: geen comfortverlies dus.
Proton_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

Ik heb geen idee wat een buffervat hier aan zou kunnen verbeteren...

@Adriaan71 zoals je in mijn logging hierboven kan zien is juist de Ta die enorm omlaag gaat, dus een buffer in de retour helpt precies niets tegen een koude plons :) Wat je ook ziet, is dat de retour (gemeten bij de WP) pas omlaag gaat als de defrost al lang en breed voorbij is.

Dus tenzij je te weinig systeeminhoud hebt, is een seriebuffer echt volslagen zinloos. Een 'just in case' buffer is gewoon je klanten op kosten jagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Adriaan71 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 10:23:
Een voordeel van een buffer in je retour ( serie ) is als je een defrost hebt en hij warm water naar buiten trekt dat er niet meteen koud water je vloer ingaat. De buffer van 45 liter kan dat opvangen bij een 7kw warmtepomp omdat je gemiddeld zo'n 55 liter water nodig hebt voor een defrost.

Althans bij Vaillant een 7kw

Warmte verlies is echt minimaal.
Bij de Panasonic:
parallel dan toch? in serie trekt hij het water wel naar buiten maar het komt koud terug, zet je hem in serie in de aanvoer dan komt ook het koude water naar binnen alleen wat later (50 liter buffer, defrost gaat op 20 l/min dus 2,5 minuut). en parallel moet je ook 20 liter per minuut en 10 minuten is 200 liter hebben om er niets van te merken en dan de primaire pomp dus even uit. Ik heb dat advies van Panasonic om de buffer icm defrostst te nemen ook nooit begrepen. Misschien in de retour als je hoger terugkomt dan 28 graden omdat dan het element van 3 kW dan niet meestookt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
HaTe schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 21:49:
[...]

Hoor je hem in de zomer (nu) ook in de garage? Ik hoor hem daar absoluut niet nu, ook niet als ik m'n best doe.
Ik gebruik ‘m ook voor SWW maken, dan wel. Koelen gaat op minimaal vermogen, dat hoor je inderdaad niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dirkdeman
g-j-t schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 22:17:
[...]

De leverancier adviseert bij dit systeem een 50L buffervat, zodoende is de systeeminhoud veel minder dan benodigd.
0,133 liter per m2? Dat kan nooit kloppen, toch? In het minst gunstige geval (16mm buis, 15cm hoh) heb je per m2 zo’n 7 meter buis liggen. Wat simpele natuurkunde (V = d² × (π / 4) × h) wijst uit dat je dan op 201ml per strekkende meter zit. Maal 7 is ruim 1,4 liter. Als je hoh 10cm hebt zit je op 2l/m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Met een enkele grote radiator en een defrost gaat het ook goed zonder buffervat hoor. Mijn warmtepomp zit op 35 water equivalent systeem. 25 liter water en 10 liter water qua staal van de radiator.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LBIjecqu059u9hQAFNlASvclZd8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rU9GobqIYDirVwkH8g8YwItq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
dirkdeman schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 12:59:
[...]

0,133 liter per m2? Dat kan nooit kloppen, toch? In het minst gunstige geval (16mm buis, 15cm hoh) heb je per m2 zo’n 7 meter buis liggen. Wat simpele natuurkunde (V = d² × (π / 4) × h) wijst uit dat je dan op 201ml per strekkende meter zit. Maal 7 is ruim 1,4 liter. Als je hoh 10cm hebt zit je op 2l/m2.
Je vergeet wanddikte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@The Lord 800 ml per m² is alsnog meer dan 113 :)

De vergissing is verklaarbaar, het is ongeveer 113 ml per strekkende meter slang en als je dan met m² verder gaat rekenen zit je er dus een factor 7 naast.

[ Voor 60% gewijzigd door Proton_ op 09-07-2022 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Proton_ schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 13:25:
@The Lord 800 ml per m² is alsnog meer dan 113 :)

De vergissing is verklaarbaar, het is ongeveer 113 ml per strekkende meter slang en als je dan met m² verder gaat rekenen zit je er dus een factor 7 naast.
Dat zal idd de oorzaak zijn, maar toch vind ik de vergissing erg bijzonder. Zo'n installateur zal die berekening als het goed is meerdere keren per week maken. Na de zoveelste klant weet je echt wel wat er ongeveer uit moet komen (en dat de uitkomst is dat je bij VVW in de praktijk nagenoeg nooit een extra buffervat nodig hebt).
Als er dan ineens iets heel anders uit je berekening komt, dan zou er toch ergens een belletje moeten gaan rinkelen...

Overigens weten we nog steeds niet of de installateur van @g-j-t nu een serieel of parallel buffervat wilde opnemen. Want ook dat laatste komt helaas nog (te) vaak voor, ook als er helemaal geen zoneregeling wordt toegepast. En deze optie levert nóg meer onnodige kosten op dan serieel buffervat.

[ Voor 17% gewijzigd door Andrehj op 09-07-2022 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Ik ben bang dat het in de praktijk andersom is. Warmtepomp=buffervat zit er zo hard ingeramd dat een berekening waaruit blijkt dat het volslagen zinloos is, gewantrouwd zal worden.
Zie ook de discussie met @Pietje555, hij weet echt wel waar hij het over heeft, praat denk ik uit jarenlange ervaring... en heeft na al die tijd op het forum nog altijd niet door hoe het nou echt werkt :)
(of omgekeerd, hij kan de leken op het forum geen berekeningen, grafiekjes of application notes laten zien waaruit de noodzaak of meerwaarde blijkt).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-06 20:38
Ik vind het wel grappig om te zien hoe hier altijd maar aan de deskundigheid van leveranciers getwijfeld wordt omdat men alleen ervaring heeft met eigen installaties. Vooral het stokpaardje dat een leverancier van oudsher een gasketelboer is en niets van warmtepompen weet doet mij altijd weer snel verder lezen.
Als een leverancier stelt dat er een buffervat nodig is dan zou ik zeker als leek dit niet in twijfel trekken aan de hand van wat je op internet leest. Leveranciers zijn geen installateurs dus die hebben er geen belang bij zoveel mogelijk te verkopen wat geen toegevoegde waarde aan hun product heeft. Hun belang is dat het zonder problemen werkt en dat is ook het belang van de leek.
Wat zijn nu de kosten van een serie buffervaatje om aan de minimum waterhoeveelheid te komen zoals ze voorschrijven ten opzichte van de kosten van de hele installatie?

En ervaring met warmtepompen? Start de discussie maar eens hoe je tegelijk kan verwarmen en koelen met een Daikin monoblok in een woning met een kelder. Ik weet het antwoord al.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-06 11:35
Op basis van mijn mijn situatie zouden ik op een hybride warmtepomp uitkomen. Zelf twijfel ik daaraan omdat ik afgelopen winter makkelijk een comfortabele temperatuur in huis kreeg met de cv op max. 50 gr. Maar misschien toch maar inclusief cv om investering laag te houden en sww nog met gas te blijven doen. Dat zou dan een vervolgstap kunnen worden. Is het met een hybride wp altijd mogelijk om de cv er alsnog uit te doen? Dus indien isolatie, afgifte etc toch afdoende blijkt volledig draaien op het warmtepomp deel. Op de website van Nibe staat daar wel iets over maar bij Nefit of Vaillant vind ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

@Pietje555 monoblock IN de kelder zetten :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Pietje555 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 14:06:
Ik vind het wel grappig om te zien hoe hier altijd maar aan de deskundigheid van leveranciers getwijfeld wordt omdat men alleen ervaring heeft met eigen installaties. Vooral het stokpaardje dat een leverancier van oudsher een gasketelboer is en niets van warmtepompen weet doet mij altijd weer snel verder lezen.
Als een leverancier stelt dat er een buffervat nodig is dan zou ik zeker als leek dit niet in twijfel trekken aan de hand van wat je op internet leest. Leveranciers zijn geen installateurs dus die hebben er geen belang bij zoveel mogelijk te verkopen wat geen toegevoegde waarde aan hun product heeft. Hun belang is dat het zonder problemen werkt en dat is ook het belang van de leek.
Wat zijn nu de kosten van een serie buffervaatje om aan de minimum waterhoeveelheid te komen zoals ze voorschrijven ten opzichte van de kosten van de hele installatie?

En ervaring met warmtepompen? Start de discussie maar eens hoe je tegelijk kan verwarmen en koelen met een Daikin monoblok in een woning met een kelder. Ik weet het antwoord al.
bovenstaande denkwijzes is exact de oorzaak van de problemen die veel mensen hebben met slechte en/of veel te dure wamtepompinstallaties. als men zich aangesproken voelt bij zulke stellingen moet men mogelijk eens een spiegel voorhouden.

wat maakt trouwens het merk warmtepomp uit of het feit of je een kelder hebt om te verwarmen en/of koelen?
Switek schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 15:20:
Op basis van mijn mijn situatie zouden ik op een hybride warmtepomp uitkomen. Zelf twijfel ik daaraan omdat ik afgelopen winter makkelijk een comfortabele temperatuur in huis kreeg met de cv op max. 50 gr. Maar misschien toch maar inclusief cv om investering laag te houden en sww nog met gas te blijven doen. Dat zou dan een vervolgstap kunnen worden. Is het met een hybride wp altijd mogelijk om de cv er alsnog uit te doen? Dus indien isolatie, afgifte etc toch afdoende blijkt volledig draaien op het warmtepomp deel. Op de website van Nibe staat daar wel iets over maar bij Nefit of Vaillant vind ik het niet.
als je je stook/thermostaatgedrag aanpast zal je waarschijnlijk ook met stuk lagere temperaturen uit kunnen. dus de noodzaak van hybride valt dan ook volledig weg. en om 350 euro per jaar te betalen voor warm water (vastrecht voor gas) + 2 euro de kuub is ook niet bijster effectief, dan is een losse warmtepompboiler een pracitschere investering die zichzelf zo terugverdient.

[ Voor 28% gewijzigd door flippy op 09-07-2022 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Switek schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 15:20:
Op basis van mijn mijn situatie zouden ik op een hybride warmtepomp uitkomen. Zelf twijfel ik daaraan omdat ik afgelopen winter makkelijk een comfortabele temperatuur in huis kreeg met de cv op max. 50 gr.
CV op 50 graden zegt niks, en zeker met z'n prutwinter als die van afgelopen jaar niet. Zolang de gemiddelde etmaaltemperatuur boven de 0°C blijft moet je het met max 40°C en liefst met 35°C water warm kunnen houden, anders kom je bij zware vorst (-10) gewoon te kort en hou je bovendien door de lage sCOP nog steeds hoge energiekosten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dirkdeman

Sorry, maar ik heb heel wat ervaringen met “deskundigen”. Niet zozeer op warmtepomp-gebied, maar wel tijdens de bouw van mijn huis. (Vergeten om een raam te metselen, dak slecht geplaatst, etc.). Ook op professioneel gebied (IT). Noem me maar cynisch, maar er lopen gewoon een boel prutsers rond op deze wereld. Zomaar zonder onderbouwing van een advies uitgaan omdat ‘die persoon het wel zal weten’ doe ik gewoon niet meer.

“When you assume you make an ass out of U and me”, zoals de Fransen dat zo mooi zeggen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Pietje555 ik heb je post Pietje555 in "..." een paar keer herlezen, maar er geen enkel argument in kunnen ontdekken.
Je ervaring is nooit in twijfel getrokken, alleen het standpunt dat een 'just in case' buffer een goed idee is (hier), levert weerstand op.

Punt 1: hij is niet gratis (aanschaf, ruimte, arbeid), dus moet verantwoord kunnen worden
Punt 2: hij is (in de gevallen waar het hier over gaat) aantoonbaar niet nodig
Punt 3: een installateur of leverancier die dat sommetje niet kan of wil maken of de juiste conclusie er niet uit wil trekken verliest karmapunten en beschadigt het vertrouwen in de beroepsgroep. Je eigen gedrag helpt daar trouwens ook niet.

Het buffervat-standpunt zoals verwoord in de FAQ is op basis van de data van de fabrikanten en is behoorlijk evidence-based.
Een installateur die de systeeminhoud niet correct berekent hoeft niet verdedigd te worden, die mag gewoon netjes op de vergissing gewezen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Aanvulling:
Bijna alle ketel fabrikanten hebben juist warmtepomp fabrikanten overgenomen.
Remeha, Nefit en Atag hebben allemaal of dochter ondernemingen of onder een andere naam al ervaring met warmtepompen in Europa Amerika en/of Azië.
De meeste warmtepomp fabrikanten gebruiken voor hun buitenunits zelfs airco wisselaar, alleen Nibe heeft een echte warmtepomp wisselaar. Maar daar betaal je gelijk goud geld voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

DutchWing schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 19:02:
[...]

Aanvulling:
Bijna alle ketel fabrikanten hebben juist warmtepomp fabrikanten overgenomen.
Remeha, Nefit en Atag hebben allemaal of dochter ondernemingen of onder een andere naam al ervaring met warmtepompen in Europa Amerika en/of Azië.
De meeste warmtepomp fabrikanten gebruiken voor hun buitenunits zelfs airco wisselaar, alleen Nibe heeft een echte warmtepomp wisselaar. Maar daar betaal je gelijk goud geld voor.
dat zijn nog altijd kleine fabrikanten die achterlopen op de grote jongens en meisjes. en ook al hebben ze de kennis in huis (op een ander contintent) veranderd dat helaas niks aan de belachelijk lage kennisnivo's van de verkopers die vervolgens zulke apparaten/half werkende installaties aan nietsvermoedende klanten zitten aan te smeren.

volgens mij heeft nibe gewoon de wisselaar van een ecodan erin zitten. of eentje die er ERG veel op lijkt.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 09-07-2022 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

flippy schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 19:15:
[...]

dat zijn nog altijd kleine fabrikanten die achterlopen op de grote jongens en meisjes. en ook al hebben ze de kennis in huis (op een ander contintent) veranderd dat helaas niks aan de belachelijk lage kennisnivo's van de verkopers die vervolgens zulke apparaten nietsvermoedende klanten aan zitten te smeren.

volgens mij heeft nibe gewoon de wisselaar van een ecodan erin zitten.
Ze lopen zeker niet achter… en zijn zeker geen kleine spelers.
Atag (onderdeel van Ariston)
Remeha (onderdeel van BDR Thermea)
Nefit (onderdeel van Bosch)
Omdat iets ineens een warmtepomp heet veranderd niks aan de basiskennis welke je gewoon bij zowel koeltechnische opleidingen als verwarmingstechnische opleidingen hebt gehad.
Het grote probleem is dat opleidingen tegenwoordig enorm slecht zijn geworden.
Laatst een verplichte cursus moeten volgen ivm certificaat regeling, dag 1: er waren geen eens boeken geregeld. 8)7

De hoofdcomponenten worden nagenoeg allemaal bij dezelfde leveranciers gehaald, dat gebeurd van plastic flesjes in de supermarkt tot aan ontbijtkoek etc en Circulatiepompen, ander naampje op plakken, das alles vaak.

Slechte verkopers heb je overal, ook bij Alklima adviseren ze zelfs met vloerverwarming (geen droogbouw) standaard een 50L buffervat.

Helaas is in de techniek al jaren een achteruit loop, dit zag ik al bij opleidingen, cursussen en certificaat regelingen etc.

Nee Nibe heeft een eigen wisselaar, met een bredere ruimte tussen de lamellen.
Een deel komt inderdaad vanuit de ME fabriek, of wordt daar gemaakt…

[ Voor 12% gewijzigd door DutchWing op 09-07-2022 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ik doel specifiek op hun warmtepompfabrieken ongeacht de speler die zijn naam erop plakt. bosch/nefit komt pas net om de hoek kijken en hun spul is bij lange na niet zo geraffineerd of kinderziekte-vrij als wat er uit de ME/daikin/panasonic/ciat/trane/carrier fabrieken komt gerold om maar een paar merken te noemen.

natuurlijk zit er fink wat afkijken en leentjebuur bij maar als het gaat om productgeneraties aan ervaring ontbreekt het gewoon nog bij de CV boeren.
ik hoop dat het beter word maar vooral hoop ik dat de mission statement van de CV boeren word dat ze volledig gasloos gaan en die gasketels zo rap mogelijk uitfaseren. meer concurretie is altijd beter.

al staat het natuurlijk los van het probleem dat het eerst bij de "adviseurs" die de afgelopen 40 jaar alleen maar CV ketels hebben aan zitten smeren eens goed op de schop moet en wat gedaan moet worden aan hun kennis en verkooppraatjes. en dat zal in hun geval grotendeels vannuit de fabrikanten moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 09:31 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Ze zijn al flink bezig, alleen Intergas is nog best koppig. Maar ze heten niet voor niks inter(gas) :+

Adviseurs en adviesbureaus heb ik de nodige ervaring mee… Van 10k tot 100k onnodige kosten aan verduurzaming tot achterlijke ontwerpen. Ik waarschuw ze elke keer en elke keer trappen ze er weer in :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ronald.42 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 19:43:
[...]
Ik denk dat je ook niet moet onderschatten dat het gros van de installatie bedrijven geld wil verdienen zonder teveel achteraf geklier.
En de gemiddelde monteur wordt op een klus gestuurd met een minimaal aantal beschikbare uren om klaar te zijn.
Er zullen best een hoeveelheid monteurs zijn die zich interesseren voor de wp techniek maar ik denk dat het gros gewoon de leidingen etc. Erin trapt en weer naar huis.
dat is nu het het probleem. als ze voor die 15k nu een strak systeem erin zetten die keurig bemeten is en ook nog beetje tof afgesteld en/of eventueel de eigenaar wat tijd geven om het uit te leggen hoe men het eventueel zelf kan bijstellen en wat thermostaatgedrag aan kan leren zou ik absoluut de eerste zijn die geen probleem heeft met zo'n bedrag. maar dat doen ze niet. ze kwakken een splitsysteem tegen de muur (want dat lijkt op een CV ketel) zetten hem op 50 graden en zijn weg zodra de leiding warm word, exact dezelfde klotestreek die ze bij CV ketels flikken.
DutchWing schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 19:44:
Ze zijn al flink bezig, alleen Intergas is nog best koppig. Maar ze heten niet voor niks inter(gas) :+

Adviseurs en adviesbureaus heb ik de nodige ervaring mee… Van 10k tot 100k onnodige kosten aan verduurzaming tot achterlijke ontwerpen. Ik waarschuw ze elke keer en elke keer trappen ze er weer in :(
ik ook, maar ik word erbij gehaald om het hele verhaal weer een beetje werkend te krijgen nadat ze al 3+ ton uitgegeven hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door flippy op 09-07-2022 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08-06 14:30

K van k

18x 400 wp oost-west

Volgende week komt mn viessmann, meen de 222 vitocal 7,6 kw.
Hopelijk als het goed gaat dinsdagmiddag van het gas af.
Scheelt me dan een 1200-1300 kuub per jaar.
In combi met 18 400 wp panelen die er al nu 2 jaar opliggen.
De kosten voor deze pomp waren stuk hoger als bv valliant, maar wilde de stilste (woon aan natuurgebied tussenwoning en 1 waar ik 20 jaar geen omkijken naar heb.
Nog mensen met ervaring met deze pomp,komt iets van 210 liter bij,deze kan gemengd met koud water erbij een 320 warm water leveren,een 5 x douchen achter elkaar... wat bijna nooit gebeurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Proton_ schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 16:23:
@Pietje555 ik heb je post Pietje555 in "..." een paar keer herlezen, maar er geen enkel argument in kunnen ontdekken.
Je ervaring is nooit in twijfel getrokken, alleen het standpunt dat een 'just in case' buffer een goed idee is (hier), levert weerstand op.

Punt 1: hij is niet gratis (aanschaf, ruimte, arbeid), dus moet verantwoord kunnen worden
Punt 2: hij is (in de gevallen waar het hier over gaat) aantoonbaar niet nodig
Punt 3: een installateur of leverancier die dat sommetje niet kan of wil maken of de juiste conclusie er niet uit wil trekken verliest karmapunten en beschadigt het vertrouwen in de beroepsgroep. Je eigen gedrag helpt daar trouwens ook niet.

Het buffervat-standpunt zoals verwoord in de FAQ is op basis van de data van de fabrikanten en is behoorlijk evidence-based.
Een installateur die de systeeminhoud niet correct berekent hoeft niet verdedigd te worden, die mag gewoon netjes op de vergissing gewezen worden.
De gemiddelde installateur kan volgens mij niet eens de juiste leidingmaat berekenen aan de hand van flow versus drukval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 09:32 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ronald.42 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 21:56:
[...]

Dat is natuurlijk een stukje monteur versus kantoor.
Ik stel me zo voor dat bij de wat groteren de monteur een tekening mee krijgt welk traject welke diameter moet zijn. En vooral ook waneer de uren op zijn.

De wat meer op wp gespecialiseerde mensen zoals bijv. @koevlaas2 weten daadwerkelijk wat ze aanleggen. En kunnen/willen ook de nazorg verlenen.

Daar komt bij dat de gemiddelde burger dus niet de tweakers ook geen flauw idee hebben.
Die willen gewoon een wp en dat ding moet zonder gezeik de boel warm houden. En het liefst voor nul euro in aanschaf.
Dat ze zich dan later scheel betalen aan stroom komt als een verassing.
probleem is dat men in die situatie beland de warmtepomp de schuld krijgt en niet de verkoper/installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 09:32 ]

Pagina: 1 ... 126 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.