flippy schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 19:15:
[...]
dat zijn nog altijd kleine fabrikanten die achterlopen op de grote jongens en meisjes. en ook al hebben ze de kennis in huis (op een ander contintent) veranderd dat helaas niks aan de belachelijk lage kennisnivo's van de verkopers die vervolgens zulke apparaten nietsvermoedende klanten aan zitten te smeren.
volgens mij heeft nibe gewoon de wisselaar van een ecodan erin zitten.
Ze lopen zeker niet achter… en zijn zeker geen kleine spelers.
Atag (onderdeel van Ariston)
Remeha (onderdeel van BDR Thermea)
Nefit (onderdeel van Bosch)
Omdat iets ineens een warmtepomp heet veranderd niks aan de basiskennis welke je gewoon bij zowel koeltechnische opleidingen als verwarmingstechnische opleidingen hebt gehad.
Het grote probleem is dat opleidingen tegenwoordig enorm slecht zijn geworden.
Laatst een verplichte cursus moeten volgen ivm certificaat regeling, dag 1: er waren geen eens boeken geregeld.
De hoofdcomponenten worden nagenoeg allemaal bij dezelfde leveranciers gehaald, dat gebeurd van plastic flesjes in de supermarkt tot aan ontbijtkoek etc en Circulatiepompen, ander naampje op plakken, das alles vaak.
Slechte verkopers heb je overal, ook bij Alklima adviseren ze zelfs met vloerverwarming (geen droogbouw) standaard een 50L buffervat.
Helaas is in de techniek al jaren een achteruit loop, dit zag ik al bij opleidingen, cursussen en certificaat regelingen etc.
Nee Nibe heeft een eigen wisselaar, met een bredere ruimte tussen de lamellen.
Een deel komt inderdaad vanuit de ME fabriek, of wordt daar gemaakt…
[
Voor 12% gewijzigd door
DutchWing op 09-07-2022 19:35
]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu