Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 125 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.536.641 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@Ronald.42
Het betreft alleen de buitenmantel.
Aluminium tussenmantel is niet beschadigd of lek.
zover ik kan zien nergens anders bultjes etc geconstateerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7I-rRqdj6Et1mu5XXJbQS9uEilI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VGhG9o1QKdZJxcbYRrVBN8vY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iJAKZigJlMOI6DipA3HErtaxwEM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pWvaa5UtgSaWU4tDG6rFPij6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fiGFSMhmEhFji3UmxSsNw8gmSpM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dd3K4ZB0RKQbEHkTi8hccKYE.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qd_es_FR1mWc9O0AGuGyiWgnVIg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NtFQDJfFfuHBpY2yUDqoJKI5.jpg?f=fotoalbum_tile

@Adriaan71
Ik heb de fabrikant een mail gestuurd met foto’s, moet nog reactie krijgen.
Het betreft uponor MLCP buis 16mm

Maar nu weer on-topic :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Pietje555 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 18:16:
Het verbaast me dat monobloks geen vorstbeveiliging hebben. Meestal gaat de pomp draaien bij vorst. Het CVwater blijft dan circuleren en warmt binnen voldoende op om de WP niet te laten bevriezen. Daarnaast heb je nog carterverwarming en eventueel nog het electrisch element.
Bij Vaillant bij de monoblock gaat de pomp volgens mij elk uur even draaien vanaf 2 of 3 graden volgens mij. Dus inderdaad vorstbeveiliging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Het verbaast me dat monobloks geen vorstbeveiliging hebben. Meestal gaat de pomp draaien bij vorst. Het CVwater blijft dan circuleren en warmt binnen voldoende op om de WP niet te laten bevriezen. Daarnaast heb je nog carterverwarming en eventueel nog het electrisch element.
dat hebben ze wel. allemaal.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 09:26 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ronald.42 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 18:22:
[...]

Bij staat er een mogelijkheid in een menu om de circulatie pomp op interval te laten draaien.
Bijv. Elk half uur een minuut draaien.
Ik heb alleen nog niet ontdekt of dit ook automatisch aan de hand van de buitentemperatuur kan.

Voorlopig nog een hele ontdekkingstocht door al die opties... gelukkig is het stookseizoen nog ver weg :)
de meeste units kijken naar de watertemperatuur in de leidingen van de buitenunit. komt die in de buurt van 4~5 graden gaat de pomp even aan.
in de praktijk is dat alleen maar nodig om de 4~5 uur als het -5 is buiten als de unit niet in de volle wind staat, dan moet het mogelijk wat vaker.

in de praktijk zal je echter eerder gewoon weer vraag hebben, immers pas je anders teveel nachtverlaging toe bij zulke temperaturen.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 28-06-2022 18:26 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@Zwerius
Loop je het risico op aantasting van metalen in het WP/CV-circuit door toepassing van antivries?
Valt mee, bij alle grote installaties die wij in beheer hebben nooit meegemaakt etc.

Je moet alleen opletten, je mag antivries niet door elkaar mengen, dus altijd dezelfde antivries basis nemen.
Anders gaat het schiften en ben je verder van huis.
Met een glycol (refracto)meter kun je de waarde van je antivries meten, ik zou er wel een platenwisselaar tussen zetten!

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die beveiliging hebben ze ook wel. En dat weet @Zwerius getuige zijn verhaal ook echt wel. Zijn verhaal gaat over stroomuitval tijdens een vorstperiode. En dan heb je precies niks aan die vorstbeveiliging (tenzij die bestaat uit automatische kleppen die dan het systeem automatisch leeg laten lopen).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Andrehj schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:39:
[...]

Die beveiliging hebben ze ook wel. En dat weet @Zwerius getuige zijn verhaal ook echt wel. Zijn verhaal gaat over stroomuitval tijdens een vorstperiode. En dan heb je precies niks aan die vorstbeveiliging (tenzij die bestaat uit automatische kleppen die dan het systeem automatisch leeg laten lopen).
Tja en dan nog een dicht woning die geen warmte verliest en dus de pomp lang uitstaat. Dan komt een splitje toch weer om de hoek kijken.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

gelukkig hebben we ook zo super vaak langdurig stroomuitval dat het echt iets is om rekening mee te houden.
zelfs in de commerciele installaties doen ze er niks mee.

als je echt zo lang geen stroom hebt is het kleine moeite om even naar buiten te lopen en het filter eruit te trekken. immers duurt het makkelijk 5~6+ uur voordat je een risico loopt op daadwerkelijke bevriezing/schade.

je kan ook noodventielen plaatsen maar wat ik van een britse collega heb gehoord waar die dingen zeer vaak geinstalleerd worden gaan die veel te snel af of gaan ze af als het niet nodig is of ze gaan te laat af. na paar jaar beginnen ze zoizo te lekken dus hij en velen anderen haalt ze er inmiddels gewoon uit. de combinatie van serieuze vriestemperaturen icm een langdurige stroomstoring is gewoon te klein om er een probleem van te maken.
mug-olifant is wel van toepassing hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Andrehj schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:39:
[...]
(tenzij die bestaat uit automatische kleppen die dan het systeem automatisch leeg laten lopen).
Ik ben benieuwd of iemand kan testen of het systeem inderdaad voldoende leegloopt. De meeste monoblocks zullen het laagste punt niet hebben op een plek waar het vriest (bv een dakopstelling of tuinopstelling valt af) en al helemaal geen beluchter op het hoogste punt: de warmtewisselaar van de warmtepomp.
Volgens een installatiehandleiding die ik gelezen heb, is leeglopen ook helemaal niet de bedoeling - het gaat om stroming met leidingwaterdruk, geleverd door een automatische vulinrichting.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Proton_ schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:43:
[...]

Ik ben benieuwd of iemand kan testen of het systeem inderdaad voldoende leegloopt. De meeste monoblocks zullen het laagste punt niet hebben op een plek waar het vriest (bv een dakopstelling of tuinopstelling valt af) en al helemaal geen beluchter op het hoogste punt: de warmtewisselaar van de warmtepomp.
Volgens een installatiehandleiding die ik gelezen heb, is leeglopen ook helemaal niet de bedoeling - het gaat om stroming met leidingwaterdruk, geleverd door een automatische vulinrichting.
het hele systeem hoeft ook niet leeg, alleen het buitendeel. dus klepje open en filter eruit trekken. die zit op laagste punt in de unit. ook heb je in veel units nog een aflaatklep maar die zit vaak wat hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Ronald.42 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:27:
[...]

Ik zit nog eens naar die foto's te kijken maar het lijkt wel of er een overlap in dat aluminium zit?
Of komt dat door het knippen?
Klopt, dat hoort zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DWTgKeOSk9dF17pVBJKPJFHZE2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q3sNvlM0xSJr4wfitmuuBK9u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-06 20:38
De kans dat de stroom in de wijk langdurig uitvalt is erg klein, maar dat je aardlekautomaat tript is natuurlijk bij een woning veel groter. Lijkt me erg vervelend als je lekker op wintersport bent, want niemand merkt het. Ik kan de zorg dus wel voorstellen.
In utiliteit heb je geen aardlekautomaat in je voeding en als de stroom uitvalt heb je een veel beter geisoleerd systeem met veel meer inhoud en als het goed is beheer op afstand door een installatiebedrijf welke de boel zo snel weer opstart of maatregelen neemt. Kun je niet vergelijken met een woning.

Ik heb in mijn camper ook een nooddump op mijn boiler. Werkt al jaren zonder lekken.
Zodra de stoom uitvalt loopt de boiler geheel leeg. Eens kijken hoe dit systeem werkt en los te koop is.

[ Voor 14% gewijzigd door Pietje555 op 28-06-2022 21:06 ]

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-06 20:38
Caleffi 108 is een vorstbeveiligingklep speciaal voor monobloks
https://benem.nl/caleffi-108-vorstbeveiligingsklep-1.html

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Pietje555 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:02:
De kans dat de stroom in de wijk langdurig uitvalt is erg klein, maar dat je aardlekautomaat tript is natuurlijk bij een woning veel groter. Lijkt me erg vervelend als je lekker op wintersport bent, want niemand merkt het. Ik kan de zorg dus wel voorstellen.
In utiliteit heb je geen aardlekautomaat in je voeding en als de stroom uitvalt heb je een veel beter geisoleerd systeem met veel meer inhoud en als het goed is beheer op afstand door een installatiebedrijf welke de boel zo snel weer opstart of maatregelen neemt. Kun je niet vergelijken met een woning.

Ik heb in mijn camper ook een nooddump op mijn boiler. Werkt al jaren zonder lekken.
Zodra de stoom uitvalt loopt de boiler geheel leeg. Eens kijken hoe dit systeem werkt en los te koop is.
als de aardlek afgaat van je buitenunit (die natuurlijk zijn eigen aardlek heeft :X ) heb je zoizo wel een groter probleem ongeacht of je er bent of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-06 21:56
Pietje555 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:02:
Dat is wel het meest makkelijk te maken, gewoon een klep welke bekrachtigd gesloten is.
Maar of je dit wel zou willen? Onderhoud, systeem leeg. Netbeheerder die meter wisselt, systeem leeg. En zo zijn er nog legio scenarios te bedenken.

Verder wordt er veel gepraat over systeem leeg om bij stroomuitval bevriezen te voorkomen.
Maar zou deels leeg niet al voldoende zijn? Bij mijn beregening heb ik nog nooit deze leeg gemaakt, alleen de druk er af. En deze werkt al weer 7 jaar probleemloos. Mijn gevelkranen tap ik ook nooit af, alleen kraan in de put dicht, dan buiten even open dat de druk er af is, done. Tot op heden nog niks kapot gevroren.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• format5
Niet vergeten dat deze niet bedoeld is om het systeem leeg te laten (wat vaker genoemd is).
Voor een dergelijke klep dien je ook een vulinrichting te hebben, door de stroming van je verse toevoerwater zorg je dat het systeem niet bevriest bij dit systeem.

Quote uit de handleiding:
Voor de correcte werking van het toestel moet de installatie altijd onder
druk staan, ook tijdens de afvoer van de vorstbeveiligingsklep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:45

Timple

format5 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:13:
[...]

Niet vergeten dat deze niet bedoeld is om het systeem leeg te laten (wat vaker genoemd is).
Voor een dergelijke klep dien je ook een vulinrichting te hebben, door de stroming van je verse toevoerwater zorg je dat het systeem niet bevriest bij dit systeem.

Quote uit de handleiding:

[...]
Dit had ik ook niet begrepen. Ik had al weinig vertrouwen in zo'n systeem. Omdat er dan ook ergens lucht in het systeem moet etc.

Maar dit zie ik dan beter werken. In de praktijk krijgt deze natuurlijk maar vanuit 1 kant 'lauw' water. Dus bevriest de andere kant nog steeds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@format5 je beregening zal met tyleenslang zijn, die is een beetje flexibel zodat bij matige vorst de uitzetting van ijs wat opgevangen kan worden.
Een meer starre buis (staal, meerlagen) of een koppeling vriest sneller kapot.

@Timple de stollingswarmte van water is best een hoop, je hebt erg weinig stroming nodig om bevriezing tegen te gaan.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple

Timple

Proton_ schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:23:
@format5 je beregening zal met tyleenslang zijn, die is een beetje flexibel zodat bij matige vorst de uitzetting van ijs wat opgevangen kan worden.

@Timple de stollingswarmte van water is best een hoop, je hebt erg weinig stroming nodig om bevriezing tegen te gaan.
Ja, de flow is weinig, dat geloof ik graag.
Maar even aangenomen dat de pomp de grootste weerstand heeft in het circuit, gaat al het water vanuit de kraan naar de klep via de minste weerstand. Dus precies niet door de wp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Timple schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:21:
[...]

Dit had ik ook niet begrepen. Ik had al weinig vertrouwen in zo'n systeem. Omdat er dan ook ergens lucht in het systeem moet etc.

Maar dit zie ik dan beter werken. In de praktijk krijgt deze natuurlijk maar vanuit 1 kant 'lauw' water. Dus bevriest de andere kant nog steeds?
Daarom wordt in dezelfde handleiding aangeraden op een dergelijke klep op beide leidingen te zetten, met de vulcombinatie maar op 1.
Daarmee zou je ook stroming door je buitenunit krijgen. Aldus de handleiding.

Ik zelf kies er bewust voor dergelijke oplossingen niet te plaatsen, een aftap punt buiten gooi ik mijn vertrouwen voorlopig op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Timple Dat is te sterk versimpeld, de stroming verdeelt zich naar rato van de weerstand. Twee keer zo veel weerstand is de helft van de stroming, dus je komt niet snel op nul stroming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Proton_ schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:23:
Dat is een combinatie van PVC en koper, tyleen heb ik helaas niet in de tuin liggen.

Ik ben het met je eens dat leidingen kapot kunnen vriezen, dat voorop, en ik zeg ook zeker niet dat er niks gedaan moet worden.
Ik geef alleen aan dat ik al 7 jaar geluk heb ;)
En ik geef aan geen automatische beveiligingen op mijn installatie te hebben/willen.

Verder vroeg ik of alleen drukloos maken niet misschien al voldoende zou zijn O-)

[ Voor 5% gewijzigd door format5 op 29-06-2022 09:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Timple

Timple

Bedankt voor de uitleg hierboven!

Voor mezelf gebruik ik altijd deze 'formule':
risico = kans * impact.

Kans op stroomuitval in NL? 1%
Aantal dagen strenge vorst: 2%
Impact: €3000,- aan nieuwe onderdelen of nieuwe WP.

Risico is 60 cent. Dat kan ik nog wel lopen :)

___

edit: eigenlijk gebruik ik:
risico = max(impact - eigen_vermogen, kans * impact)
Ik heb namelijk wel een brandverzekering ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Timple op 29-06-2022 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:39
Wij hebben een warmtepomp besteld en zijn nog in dubio over de beste keuze voor de oplossing voor SWW. Onze situatie is als volgt:

• Dubbele douche (waterbesparend; 16l/min bij gelijktijdig gebruik).
• Douche WTW (Technea Shower HR tube 1-17).
• Monoblock warmtepomp Panasonic 9kW. (Voor verwarming hebben we ergens tussen de 5 en 6kW nodig bij -10C.)

Voor de SWW voorziening hebben we de volgende overwegingen gemaakt:
Indirect verwarmde RVS tank met interne back-up/legionella run heater.
o RVS omdat onderhoudsvrij.
o Interne heater voor legionella runs omdat de afstand tot aan de warmtepomp ca 20 meter is.
o Indirect verwarmd in plaats van warmtepompboiler in verband met geluid binnen, opwarmtijd en installatiegemak (+ extra onderhoud?).
o Momenteel in overweging: DJG RVS 200 liter of Panasonic RVS 200 liter. De Panasonic heeft al een back-up heater + is goedkoper. Dit komt waarschijnlijk vooral door het verschil in warmtewisselaar. 3m2 vs 1.8m2. Heeft dit enkel invloed op de opwarmtijd of ook op de efficiëntie?
Een Pools vat is ook een optie maar ik vind het nogal lastig om daar info over te vinden. Er is niet echt een apart topic voor of wel?

Zijn er nog overwegingen die we missen of niet kloppen en hebben jullie verder nog tips of adviezen?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Timple

Timple

Leuk trouwens die monoblocks. Ik weet dat een monoblock eigenlijk een buitenunit en een binnenunit in één is.

Maar bij Daikin is dit dus gewoon letterlijk het geval. Van buiten ziet het er uit als één unit. Maar van binnen zie je duidelijk de buitenunit los van de binnenunit zitten. Zie bijvoorbeeld een bodemplaat die niet doorloopt. En enkel de twee buizen en 1 kabel die van links naar rechts gaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rBlc-fG1WUnLBM6Q1DAFdUbLO98=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WFLGar7Fyxyew3uP4p0TJYHH.jpg?f=fotoalbum_large

De binnenunit-printplaat en buitenunit-printplaat zijn ook op dezelfde manier gescheiden als bij de split.

[ Voor 6% gewijzigd door Timple op 29-06-2022 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-06 08:12
Hoe goed zitten die printplaten beschermt tegen invloed van de buiten lucht?

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple

Timple

Weinig, enkel een kap er over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Bij mij zit er een plastic kap over, en de plaatstalen behuizing is dichtgeplakt met akoestische isolatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VtmkvxKPzjUljsY9hS_i_Nktvj0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2VNLNPTHDH0isaOPlN33Det3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J5GTeRoFHgmrrlWBPZKZynWqQoo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/azwLLhKUg8vSfi85S6fI0DH6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-lW1ibCtwV7tgDOa8x_VxAYmnMY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ikc3U9EgHVioAsdtfCJMgk7s.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-05 19:32

Superbeagle

Always smile

De discussie vorstgevaar bij monoblocks wordt sinds 2016 regelmatig gevoerd. Zie alberthakvoort in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"

Laat ik die stelling eens omdraaien: zijn er in NL in de, ik noem maar wat, afgelopen 25 jaar gevallen bekend waarbij leidingen van monoblocks kapot zijn gevroren om wat voor reden dan ook?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:20
Timple schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:49:
Bedankt voor de uitleg hierboven!

Voor mezelf gebruik ik altijd deze 'formule':
risico = kans * impact.

Kans op stroomuitval in NL? 1%
Aantal dagen strenge vorst: 2%
Impact: €3000,- aan nieuwe onderdelen of nieuwe WP.

Risico is 60 cent. Dat kan ik nog wel lopen :)

___

edit: eigenlijk gebruik ik:
risico = max(impact - eigen_vermogen, kans * impact)
Ik heb namelijk wel een brandverzekering ;)
Je moet mogelijk die formule nog wat aanpassen om ook de tijd die herstel duurt mee te nemen. Als dat kapotvriezen begin januari gebeurt en je kan een vervangende WP pas in 6 maanden geleverd krijgen is 't mogelijk toch weer een andere afweging :)

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timple

Timple

blb4 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:21:
[...]

Je moet mogelijk die formule nog wat aanpassen om ook de tijd die herstel duurt mee te nemen. Als dat kapotvriezen begin januari gebeurt en je kan een vervangende WP pas in 6 maanden geleverd krijgen is 't mogelijk toch weer een andere afweging :)
Das gewoon +1000,- bij de impact om de elektrische kachels te voorzien van stroom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:01
Ik heb een Mitsubishi ecodan waarbij het SWW vat in de binnenunit zit.

Nu merk ik regelmatig dat als ik een warm-water kraan aanzet (bijv. in keuken, maar vooral in de badkamer) de druk in het begin erg hoog is. Hoger dan wanneer ik alleen de kraan openzet voor alleen koud water. Het is maar een fractie van een seconde, maar als je er niet over nadenkt spetter je jezelf nat als je de kraan snel opentrekt.

Het lijkt er dus op dat er zich ergens druk opbouwt in het boilervat of in de warm-water leiding. Kan ik dat op enige manier terugschroeven zodat het weer meer in balans is? Of verlaag ik dan over het algemeen de druk op de warmwaterkraan en blijf ik het verschil aan het begin houden?

(ik had deze vraag eerst in het klus-topic gezet, maar de vraag had hier gemoeten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-06 15:00

Exigence

dnkroz

@Vincm Tijdens het opwarmen van een boiler loopt de druk op door het uitzetten van het water in de boiler. Dit is volkomen normaal. Om te voorkomen dat de druk te hoog wordt zit er een overstortventiel met terugslagklep in de ingaande leiding naar de boiler. Deze overstortventielen zijn meestal 8 bar. Wat betekent dat ze bij 8 bar open gaan en beginnen te druppelen om de druk niet verder op te laten lopen. Logischerwijs betekent dit dan ook dat de druk in de boiler en warmwaterleiding direct na een opwarmronde rond de 8 bar is. Dit is wat je heel kortstondig merkt als je de warme kraan open zet.

Overstortventiel zou je kunnen vervangen door een 6 Bar variant. Maar je hebt het over een geïntegreerd SWW vat, dus hij zal ingebouwd zitten dus waarschijnlijk vervalt je garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:24
@Vincm De oplossing van jou probleem ligt in het monteren van een expansievat, dat toegelaten is voor drinkwater, dus niet eentje uit het cv circuit; bovendien moet de voordruk van een sww expansieventiel wat hoger gevuld worden doordat de inlaat druk van de waterleiding hoger is, meestal zo rond de 3 bar.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Adriaan71
Lees dit even door.

https://flamcogroup.com/m...on/doc_be-vls_h4_2015.pdf

Mijn boiler komt niet boven de 4 bar met een legionella run en hij gooit er geen water uit.

Expansievat op juiste volume voor boiler en voordruk 0,2bar lager dan werkdruk water.

Heb afsluiter met keerklep en aftap, mano meter overstort 6 bar en Airfix D 25 liter en deze 0,2 bar onder werkdruk

boiler 300 liter de Jong

En hiermee meet je de druk

https://www.installatieva...2Z9gSCEAQYASABEgIdTvD_BwE

En zo ziet dat eruit.

Dit is op een 400 liter. Nu ook 4,2 bar op 65 graden. Normaal waterdruk 2,2bar

En hier kan je nog een reken tooltje dl

https://www.wtcb.be/exper...-sanitaire-expansievaten/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VYJnGtNZhqervvDPa68Oa_icpy4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a1cltNT5lTfaDIgdEPvuOHKg.jpg?f=user_large

[ Voor 73% gewijzigd door Adriaan71 op 29-06-2022 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-05 17:36
Iemand ervaring met het koelen en ontvochtigen van ventilatielucht met een koelbatterij, in combinatie met vloerkoeling?

Ik zou dan water van 7-10 graden uit de warmtepomp moeten hebben, dat kan zo door de koelbatterij en dat is geen probleem.
Maar vervolgens moet het water in een ‘actieve’ vloerverwarmingsverdeler (met pomp) op 18 graden gemengd worden.
Ik heb echter nog geen thermostaten gevonden die het tegenovergestelde doen van ‘normaal’, dus bijmengen als het water te koud is.
Misschien moet het gewoon andersom aangesloten worden, maar kan hier niets over vinden.

Een andere optie is natuurlijk een tweede warmtepomp, of bijvoorbeeld de nieuwe zehnder comfoclime, maar die heeft best een beroerde COP.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Superbeagle schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:39:
De discussie vorstgevaar bij monoblocks wordt sinds 2016 regelmatig gevoerd. Zie alberthakvoort in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"

Laat ik die stelling eens omdraaien: zijn er in NL in de, ik noem maar wat, afgelopen 25 jaar gevallen bekend waarbij leidingen van monoblocks kapot zijn gevroren om wat voor reden dan ook?
in commerciele installaties (bedrijfspanden en zo) heb ik het nog nooit gezien.
NovapaX schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 23:10:
Iemand ervaring met het koelen en ontvochtigen van ventilatielucht met een koelbatterij, in combinatie met vloerkoeling?

Ik zou dan water van 7-10 graden uit de warmtepomp moeten hebben, dat kan zo door de koelbatterij en dat is geen probleem.
Maar vervolgens moet het water in een ‘actieve’ vloerverwarmingsverdeler (met pomp) op 18 graden gemengd worden.
Ik heb echter nog geen thermostaten gevonden die het tegenovergestelde doen van ‘normaal’, dus bijmengen als het water te koud is.
Misschien moet het gewoon andersom aangesloten worden, maar kan hier niets over vinden.

Een andere optie is natuurlijk een tweede warmtepomp, of bijvoorbeeld de nieuwe zehnder comfoclime, maar die heeft best een beroerde COP.
niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06 20:39

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Proton_ schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:43:
[...]

Heel simpel binnen een kraan met luchtnippel. Zodat ik hem leeg kan blazen evt met compressor....
Maar ik hoor het jullie al zeggen geen stroom....

Dus een slang gemaakt met verloop naar fiets pomp. En binnen paar minuten hele systeem leeg.

Alleen een klep oid zal er echt niet voor zorgen dat hij kreeg loopt.
Je hebt ook nog zoiets als vacuüm als je ergens onderin iets leeg laat lopen
.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Dylantje2 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 07:28:
[...]

Heel simpel binnen een kraan met luchtnippel. Zodat ik hem leeg kan blazen evt met compressor....
Maar ik hoor het jullie al zeggen geen stroom....

Dus een slang gemaakt met verloop naar fiets pomp. En binnen paar minuten hele systeem leeg.

Alleen een klep oid zal er echt niet voor zorgen dat hij kreeg loopt.
Je hebt ook nog zoiets als vacuüm als je ergens onderin iets leeg laat lopen
.
Er zijn ook banden pompen op accu ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Elke handmatige stap is ongeschikt als beveiliging. Dan accepteer je dat risico dus (wat prima is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Proton_ schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 08:41:
Elke handmatige stap is ongeschikt als beveiliging. Dan accepteer je dat risico dus (wat prima is).
Als je altijd thuis bent is dat toch niet zo'n probleem?

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doezel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-06 21:15

Doezel

Ond

Vraag: in onze nieuwe keuken zag ik bij de settings van de vaatwasser dat ik hem ook op een warmwater leiding kan aansluiten.

Nu heb ik de aanvoerleiding van de vaatwasser naar een verdeler in de kelder. Dus omzetten van koud naar warm water is een kleine moeite. Dan gaat ie dus het water uit ons SWW vat gebruiken. Even los van het feit dat het warmwater dan via de warmtepomp wordt verwarmd (dus goedkoper); zijn er ook nog nadelen die ik nu niet overzie?

LG Therma V Monobloc 12KW U34. | 24 zonnepanelen x 380WP | Gasloos | Unifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Je kunt het als een nadeel zien, dat je ook het (voor)spoelen doet met warm water; ik zie het als een voordeel, en doe dit al vele jaren; ik heb dus ook al heel vel jaren warm water uit een boiler.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-06 22:22
Ronald.42 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 16:01:
[...]
Koppelingen die lekken. Onkunde en slecht monteren de enige koppelingen die bij mij ooit gelekt hebben waren die Koppelingen die niet aangedraaid waren.
Dan heb je tot nog toe geluk gehad. Knelkoppelingen hebben wel degelijk een hoger risico dan andere typen. Ik had een keer pech:
Zwartoog in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

Er is een reden dat knelkoppelingen alleen "in zicht" en "bereikbaar" gebruikt mogen worden, en niet mogen worden dichtgesmeerd.

Ander nadeel: niet geschikt om voor koeling te gebruiken.

Het werkt wel lekker makkelijk, zeker bij aanpassingen later :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Zwartoog schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:14:
[...]

Dan heb je tot nog toe geluk gehad. Knelkoppelingen hebben wel degelijk een hoger risico dan andere typen. Ik had een keer pech:
Zwartoog in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

Er is een reden dat knelkoppelingen alleen "in zicht" en "bereikbaar" gebruikt mogen worden, en niet mogen worden dichtgesmeerd.

Ander nadeel: niet geschikt om voor koeling te gebruiken.

Het werkt wel lekker makkelijk, zeker bij aanpassingen later :)
Hoezo zijn knelkoppelingen niet geschikt voor koeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
format5 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:50:
[...]

Koeling trekt snel condens aan, en dat is een risicofactor bij knelkoppelingen:

https://www.techniekneder...bin.aspx?documentid=56887
Maar voor het kunnen optreden van spanningscorrosie moet wel gelijktijdig aan de volgende voorwaarden voldaan worden:
• toepassing materiaal dat gevoelig is voor spanningscorrosie;
• aanwezigheid van trekspanning in het materiaal;
• aanwezigheid van een voor het materiaal agressief milieu;
• aanwezigheid van vocht.
Nr 1 heb je, nr 4 krijg je snel met koeling. Nr 3 is een algemeen risico (zie maar waar koperen leidingen bruin worden). Nr 2 zou je in een goede installatie niet moeten mogen hebben, maar ik weet niet of dit altijd te garanderen is.

Eind 2e/3e pagina van dat document gaat specifiek over koelleidingen.

Enige wat ik niet begrijp, is waarom soldeerfittingen dit probleem niet hebben, terwijl deze ook van messing zijn. Wellicht door het soldeer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
@Zwartoog Wel vreemd dan dat veel apperatuur voor bij een WP geleverd wordt met knelkoppelingen.

Een waarom zou dit wel bij een knelkoppeling spelen, en niet bij een perskoppeling, is het verschil tussen beiden dan zo groot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
format5 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 15:14:
@Zwartoog Wel vreemd dan dat veel apperatuur voor bij een WP geleverd wordt met knelkoppelingen.

Een waarom zou dit wel bij een knelkoppeling spelen, en niet bij een perskoppeling, is het verschil tussen beiden dan zo groot?
Dat zijn vragen waar ik ook geen antwoorden op heb, zie mijn vraag over soldeerkoppelingen :)

Misschien is het voornaamste verschil dat een knelkoppeling per definitie onder spanning staat, waardoor je dus al sneller aan de 4 vinkjes zit.

Bij mijn WP apparatuur heb ik geen knelkoppelingen gevonden. Zowel WP als de boiler hebben alleen schroefkoppelingen.

Voor inhoudelijke antwoorden hoor ik graag de professionals hier :) @Andrehj @koevlaas2 @flippy @Adriaan71 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Zwartoog schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 15:37:
[...]

Misschien is het voornaamste verschil dat een knelkoppeling per definitie onder spanning staat, waardoor je dus al sneller aan de 4 vinkjes zit.
Nog even en we gaan 't bij warmtepompen ook al over 7 vinkjes hebben ;)

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!
format5 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:50:
[...]

Heeft dit niet met krimpen temaken ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaDoos
  • Laatst online: 13-06 18:06
koevlaas2 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 17:09:
[...]

Het ligt vermoed ik aan de temperatuur waarmee je koelt. Als je water temperatuur 16 gr. is kan ik me niet voorstellen dat er problemen op treden, wanneer je je huis laat afkoelen gaat hij toch ook niet ineens lekken.
Ik heb boven een aantal knelkoppelingen met metalen leidingen en vorig jaar gekoeld op 16 gr. totaal geen problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Doezel schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:12:
Vraag: in onze nieuwe keuken zag ik bij de settings van de vaatwasser dat ik hem ook op een warmwater leiding kan aansluiten.

Nu heb ik de aanvoerleiding van de vaatwasser naar een verdeler in de kelder. Dus omzetten van koud naar warm water is een kleine moeite. Dan gaat ie dus het water uit ons SWW vat gebruiken. Even los van het feit dat het warmwater dan via de warmtepomp wordt verwarmd (dus goedkoper); zijn er ook nog nadelen die ik nu niet overzie?
Kijk even goed of hij niet beide koud en warm nodig heeft.
Meestal wordt er een beetje koud water gebruikt om tijdens het droogprogramma het vocht te laten condenseren. Maar het kan zijn dat dat tegenwoordig anders gaat.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Zoiets dacht ik ook. Onnodig complex.
Maar wat dan van een aparte kleine warmtepomp met een water-lucht voor aanvullende luchtbehandeling, in plaats van zo’n ComfoClime die een waardeloze COP heeft?

Sparql TV wiki

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[...]

Dat zijn vragen waar ik ook geen antwoorden op heb, zie mijn vraag over soldeerkoppelingen :)

Bij mijn WP apparatuur heb ik geen knelkoppelingen gevonden. Zowel WP als de boiler hebben alleen schroefkoppelingen.

Voor inhoudelijke antwoorden hoor ik graag de professionals hier :) @Andrehj @koevlaas2 @flippy @Adriaan71 ?
Zat installaties tegen gekomen met knelkoppelingen gewoon!

Zowel warmtepompen lucht/water als brine (bron) systemen.

Tegenwoordig zijn installateurs gewoon helemaal gek op alles te persen met kunststof.
Alleen de composiet perskoppelingen krijg ik persoonlijk de rillingen van bij temperaturen hoger als 45 graden.

Een perskoppeling staat ook onder spanning, als het niet vast zit, dus onder spanning klapt het gewoon uit elkaar.

Kunststof en meerlagen buis zet zelfs meer uit dan koper of cv buis. Dus trekt zelfs meer aan de koppeling.

[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 30-06-2022 20:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doezel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-06 21:15

Doezel

Ond

NovapaX schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 19:14:
[...]

Kijk even goed of hij niet beide koud en warm nodig heeft.
Meestal wordt er een beetje koud water gebruikt om tijdens het droogprogramma het vocht te laten condenseren. Maar het kan zijn dat dat tegenwoordig anders gaat.
Hij heeft maar ėėn aansluiting voor water waarbij ik aan kan geven of het koud of warm is.

Het voorspoelen zal dan ook met warm water gebeuren. Ik ga eens kijken of het bevalt, anders zet ik hem weer terug op koud.

LG Therma V Monobloc 12KW U34. | 24 zonnepanelen x 380WP | Gasloos | Unifi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
[...]

Heeft te maken met spanningscorrosie. En alleen als er van die hermetisch gesloten buisisolatie (Armaflex) om heen zit en er vocht bij komt. Gassen uit de buisisolatie (ammoniak?) Werken samen met vocht in op de koppeling, en maken hem zwak.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Doezel schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 21:52:
[...]

Hij heeft maar ėėn aansluiting voor water waarbij ik aan kan geven of het koud of warm is.

Het voorspoelen zal dan ook met warm water gebeuren. Ik ga eens kijken of het bevalt, anders zet ik hem weer terug op koud.
Off-topic
In theorie kun je op elke wasmachine en vaatwasser op het warmwater aansluiten.
(Mits componenten bestand ertegen)
De inwendige regelthermostaat van de watertemperatuur slaat gewoon sneller af en zodoende minder elektriciteitsverbruik.
Afstand tussen warmwater en verbruiker zo gering mogelijk. Eventueel met een kleinere diameter leiding om dit te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Fullpower schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:16:
[...]

Heeft te maken met spanningscorrosie. En alleen als er van die hermetisch gesloten buisisolatie (Armaflex) om heen zit en er vocht bij komt. Gassen uit de buisisolatie (ammoniak?) Werken samen met vocht in op de koppeling, en maken hem zwak.
Dus als koppelingen gewoon bloot liggen, zou koelen geen probleem mogen zijn?

Ik heb overal "normale" schuimrubber buisisolatie, behalve over de koppelingen zelf. Is altijd een knie, dus extra lastig om dat netjes te isoleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 169% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 09:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
Ronald.42 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:34:
Ik vond zojuist een leuk artikel over spanningscorosie en oorzaken daarvan.

https://www.google.com/ur...Vaw1iKTlzXYD6n2Q1c4QXNH31
iets recenter:
Zwartoog schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 14:55:
[...]
Koeling trekt snel condens aan, en dat is een risicofactor bij knelkoppelingen:

https://www.techniekneder...bin.aspx?documentid=56887

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 98% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Nu online
Zwartoog schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:31:
[...]

Dus als koppelingen gewoon bloot liggen, zou koelen geen probleem mogen zijn?

Ik heb overal "normale" schuimrubber buisisolatie, behalve over de koppelingen zelf. Is altijd een knie, dus extra lastig om dat netjes te isoleren.
In de meterkast zitten ook knelkoppelingen voor kraanwater. 's Zomers vaak vochtig door condens. Helemaal groen/grijs, maar dat is volgens mij geen probleem.

Het is meer de combi met dampdichte isolatie, en koelen onder het dauwpunt. Er zit altijd wat lucht tussen isolatie en buis. Dat kan gaan condenseren. Maar als je niet te extreem doet, en de koppelingen goed/strak/rondom hebt dichtgetaped met teflontape, ben ik er niet zo bang voor.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
Fullpower schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:01:
[...]
Maar als je niet te extreem doet, en de koppelingen goed/strak/rondom hebt dichtgetaped met teflontape, ben ik er niet zo bang voor.
Ik hoop dat je het dan over normale schroefkoppelingen hebt en niet over knelkoppelingen?
Daar hoort namelijk geen tape oid tussen, tenzij anders opgegeven door de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Fullpower schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:01:
[...]

In de meterkast zitten ook knelkoppelingen voor kraanwater. 's Zomers vaak vochtig door condens. Helemaal groen/grijs, maar dat is volgens mij geen probleem.

Het is meer de combi met dampdichte isolatie, en koelen onder het dauwpunt. Er zit altijd wat lucht tussen isolatie en buis. Dat kan gaan condenseren. Maar als je niet te extreem doet, en de koppelingen goed/strak/rondom hebt dichtgetaped met teflontape, ben ik er niet zo bang voor.
Niet goed isoleren kan ook leiden tot putcorrosie onder bepaalde omstandigheden etc.
En dat kan vrij snel mis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:54

greatgonzo

schit-te-rend!

Ik heb een offerte gekregen voor onze opstelling:

1 Nibe AMS 10-12- buitenunit 8.9 kw.
1 Nibe BA-SVM 10-200/12 binnenunit voor AMS 10-12
1 Nibe RMU 40 kamerthermostaat

En al het leidingwerk.

Prijs: €12.864,00 (gaat nog subsidie af).

Is dit een beetje een reëel bedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
greatgonzo schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:01:
Ik heb een offerte gekregen voor onze opstelling:

1 Nibe AMS 10-12- buitenunit 8.9 kw.
1 Nibe BA-SVM 10-200/12 binnenunit voor AMS 10-12
1 Nibe RMU 40 kamerthermostaat

En al het leidingwerk.

Prijs: €12.864,00 (gaat nog subsidie af).

Is dit een beetje een reëel bedrag?
Dan rekenen ze ca. 4k voor leidingen en arbeid. Dat lijkt momenteel 'normaal' te zijn.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Ik heb voor daikin Altherma 8kw + thermostaat offerte van 12,500. Inclusief plaatsen. Dus lijkt wel redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
In dat kader; nieuwe adviesprijzen Vaillant (meeste webshops zitten daar ruim onder):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A9msVYsirTDF1KtibaN8xax4dIo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k1yvESwO1N5HqA6mpJNC1Xhj.png?f=fotoalbum_large

VWLxx5/6 => xx is ongeveer vermogen in kW bij A-10W45.

(met dank aan Adriaan71 in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@koevlaas2 Hoe doe jij uponor 32mm op maat maken? Kniptang 32mm of met een pijpsnijder cv of koper?
Kleine maten (<25mm) deed ik altijd met knippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Nu online
format5 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:54:
[...]

Ik hoop dat je het dan over normale schroefkoppelingen hebt en niet over knelkoppelingen?
Daar hoort namelijk geen tape oid tussen, tenzij anders opgegeven door de fabrikant.
Nee, geen tape in de knelkoppeling natuurlijk, maar intapen, buitenom, buis en koppelingen. Zodat de koppeling de isolatie niet 'ziet'. Maar dan nog blijft het oppassen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
DutchWing schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 17:08:
@koevlaas2 Hoe doe jij uponor 32mm op maat maken? Kniptang 32mm of met een pijpsnijder cv of koper?
Kleine maten (<25mm) deed ik altijd met knippen.
Knippen met een rems kniptang 42mm.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jolandacb schreef op zondag 26 juni 2022 @ 19:05:
[...]

En de zonneboiler is 3 jaar geleden nog vernieuwd, kan die niet gecombineerd worden?
Of is dat uberhaupt niet mogelijk?
Aansluiten op een DJG WPS-S 300, daarin zitten een WP spiraal en een zonnespiraal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jolandacb
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:24:
[...]

Aansluiten op een DJG WPS-S 300, daarin zitten een WP spiraal en een zonnespiraal.
Bedankt.
We slaan deze info op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13-06 17:04
Mag ik hier nog een offertevraag stellen:

Gaat om een 6kW Mitsubishi Ecodan met de volgende onderdelen:

SCR-M60V-200D (Set) bestaande uit binnenunit (ERST20D-VM2D) en buitenunit (SUZ-SWM60 VA). Geïntegreerde 200L boilertank in de binnenunit.

In de offerte is een 50L buffertank en een bedieningspaneel opgenomen.

Geoffreerde bedrag is 12.750,- exclusief het aanleggen van de benodigde 2 extra groepen voor binnen en buitenunit.

Ik heb online gekeken naar de aanbieders van deze set en daar kwam ik op ca. 1000 euro lager met een stelpost van 3k (zal dus wel duurder worden. Denk niet dat hier al de extra groepen bij in zitten) voor de installatie en een toebehoren set voor installatie.

Offerte dus redelijk?

Dank alvast voor jullie reactie. _/-\o_

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Waarom een buffertank? heb je vloerverwarming, en op alle groepen een stelmotor, waardoor mogelijk alle/veel groepen kunnen dicht lopen?: of juist een erg kleine waterinhoud?

Wat bedoel je precies met:"aanleggen van de benodigde 2 extra groepen voor binnen en buitenunit. "?
Vloerverwarmingsgroepen, of radiator groepen of wat?

Wat voor bedienings paneel? Een aparte kamerthermostaat? Of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Naalroc schreef op maandag 4 juli 2022 @ 17:51:
Wat bedoel je precies met:"aanleggen van de benodigde 2 extra groepen voor binnen en buitenunit. "?
Hij bedoeld waarschijnlijk de elektra groepen:
Groep 1: voeding buitenunit + voeding/sturing binnenunit. (vanuit buitenunit)
Groep 2: Voeding booster heater binnenunit.(primair circuit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13-06 17:04
DutchWing schreef op maandag 4 juli 2022 @ 23:22:
[...]

Hij bedoeld waarschijnlijk de elektra groepen:
Groep 1: voeding buitenunit + voeding/sturing binnenunit. (vanuit buitenunit)
Groep 2: Voeding booster heater binnenunit.(primair circuit)
Correct
Naalroc schreef op maandag 4 juli 2022 @ 17:51:
Waarom een buffertank? heb je vloerverwarming, en op alle groepen een stelmotor, waardoor mogelijk alle/veel groepen kunnen dicht lopen?: of juist een erg kleine waterinhoud?

Wat voor bedienings paneel? Een aparte kamerthermostaat? Of?
Boven standaard radiatoren met thermostaatknoppen. Deze worden nauwelijks gebruikt. Boven is op de kamers die verwarmd worden verder airco voorzien voor snellere verwarming in de winter. beneden de woonkamer en hal ca 70m2 vv. Garage komt ook vv (+25m2). Ik lees hier idd soms wat discussie over het al dan niet toepassen van een buffervat. Ik kom er alleen niet helemaal uit waarom dat in onze opstelling persé zou moeten. Ga ik op doorvragen.

Er staat "bedieningspaneel & via mobiele telefoon". Ik ga er van uit dat dit de thermostaat vervangt. De WP zal toch ergens de temp van de woonkamer moeten doorkrijgen. Maar dit is een goed punt om nog op door te vragen.

[ Voor 12% gewijzigd door g-j-t op 05-07-2022 10:30 ]

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
  • Laatst online: 11-06 11:49
Zijn er hier soms belgen met recente warmtepomp offertes?
Ik ben zelf op zoek naar een vervanging van een mazout ketel met oude giet ijzer radiatoren dus de temperatuur zal wel wat hoger moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
g-j-t schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:28:
beneden de woonkamer en hal ca 70m2 vv. Garage komt ook vv (+25m2). Ik lees hier idd soms wat discussie over het al dan niet toepassen van een buffervat. Ik kom er alleen niet helemaal uit waarom dat in onze opstelling persé zou moeten. Ga ik op doorvragen.
Er is hier vooral veel consensus over het wel/niet toepassen van een buffervat.
Alleen nodig bij te weinig systeeminhoud (bij jou met 95m² vvw geen issue) of een zoneregeling (waar je ook niet over rept en die je ook niet nodig hebt). Geen buffervat nodig dus. Vraag je installateur naar waarom hij die wil installeren.
Meer info: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2fastTG
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-06 12:43
Wat is een gebruikelijke laadtijd (van 10 naar 40 graden) van een tapwatervat van 200 liter, met een warmtepomp met een vermogen van 10 kw? 😬 Vraag me af of dit bij ons klopt, warmtepomp doet er 3u over om op 38 graden te komen… daarna slaat ie af ivm laadtijd begrenzing.

Compressor moduleert op 100% trouwens. Gaat om een fujitsu waterstage HT14F

[ Voor 12% gewijzigd door 2fastTG op 05-07-2022 18:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
2fastTG schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 18:28:
Wat is een gebruikelijke laadtijd (van 10 naar 40 graden) van een tapwatervat van 200 liter, met een warmtepomp met een vermogen van 10 kw? 😬 Vraag me af of dit bij ons klopt, warmtepomp doet er 3u over om op 38 graden te komen… daarna slaat ie af ivm laadtijd begrenzing.

Compressor moduleert op 100% trouwens. Gaat om een fujitsu waterstage HT14F
Als hij er in de winter ook 3 uur over doet zit je in de kou.

Hier nu van +/- 23 tot 47 met 7kw split binnen 45 minuten met deze temperaturen.

Dus er gaat ergens iets niet goed.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:41

martijn v o

Certified by Enphase.

mcdt
200*4,18*(40-10)/3600=6,7 kWh.
Je hebt beschikbaar 10kW

6,7/10= 40 minuten en 12 seconden.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2fastTG
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-06 12:43
Adriaan71 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 18:44:
[...]

Als hij er in de winter ook 3 uur over doet zit je in de kou.

Hier nu van +/- 23 tot 47 met 7kw split binnen 45 minuten met deze temperaturen.

Dus er gaat ergens iets niet goed.
Ik heb het idee dat de vloerverwarming meegaat. Retourtemperatuur van de vloer loopt ook op naar 27 graden… lekker in de zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

jij hebt 30kWh ergens in gestopt, en dat is dan niet het vat.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• .Jeroen
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-06 21:59
3weg klep kapot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-06 14:28
Ik draai al een goed tijdje met een Panasonic J 5kW en dat gaat eigenlijk prima. Deze zomer een schema ingesteld voor het koelen/verwarmen en nu is het constant rond de 22 graden in huis en 's avonds met het zonnetje loopt dit op naar 23 graden en gaat hij actief koelen.
Nu heb ik afgelopen zondag een H98 melding gekregen (outdoor high pressure overload) en zojuist een H62 (water flow switch abnormality). Die H98 melding zie ik nu pas, maar heb ik zondag niet opgemerkt.
Wel heb ik afgelopen zaterdag lekkage gehad bij het boilervat (de lekkage kan wel al van een paar dagen ervoor zijn). Het lijkt erop dat dit uit het bovenste ventiel (automatische ontluchter) is gekomen, omdat de druppels water ook aan de onderkant van de ontluchter hingen en op de aansluitingen daaronder. Het gaat niet om liters water, maar heeft toch voor een aardige plas gezorgd. Dat kan alleen als het vanuit daar gelekt is neem ik aan?
Ik weet niet waardoor dit is opgetreden is, maar het is natuurlijk niet toevallig dat ik zondag een H62 error heb gehad en nu dus steeds een H62. Want als ik hem aanzet gaat de flow niet boven de 0,1L/per minuut en gaat de panasonic ook eigenlijk direct weer uit.

Dus wat zou nu mijn stappenplan zijn om dit op te lossen? Ik heb even geleden het waterfilter schoon gemaakt en toen was de druk ook nog oke (die ga ik nu nogmaals checken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]

perskoppelingen zijn permanent, dus je maakt geen permantente koppelingen aan een vervangbaar systeem.
[...]

uponor pers gaat officeel tot het vriespunt. al kan de metalen fittingen makkelijk tot -20 volgens onze uponor-man/verkoper zolang je genoeg glycol erin hebt zitten.

ik pers vaak tot 75mm aan grote chillers die vaak onder het vriespunt lopen voor proceskoeling. nooit problemen.
Krilo_89 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:35:
Ik draai al een goed tijdje met een Panasonic J 5kW en dat gaat eigenlijk prima. Deze zomer een schema ingesteld voor het koelen/verwarmen en nu is het constant rond de 22 graden in huis en 's avonds met het zonnetje loopt dit op naar 23 graden en gaat hij actief koelen.
Nu heb ik afgelopen zondag een H98 melding gekregen (outdoor high pressure overload) en zojuist een H62 (water flow switch abnormality). Die H98 melding zie ik nu pas, maar heb ik zondag niet opgemerkt.
Wel heb ik afgelopen zaterdag lekkage gehad bij het boilervat (de lekkage kan wel al van een paar dagen ervoor zijn). Het lijkt erop dat dit uit het bovenste ventiel is gekomen, omdat de druppels water ook aan de onderkant van dat ventiel hingen en op de aansluitingen daaronder. Het gaat niet om liters water, maar heeft toch voor een aardige plas gezorgd. Dat kan alleen als het vanuit daar gelekt is neem ik aan?
Ik weet niet waardoor dit is opgetreden is, maar het is natuurlijk niet toevallig dat ik zondag een H62 error heb gehad en nu dus steeds een H62. Want als ik hem aanzet gaat de flow niet boven de 0,1L/per minuut en gaat de panasonic ook eigenlijk direct weer uit.

Dus wat zou nu mijn stappenplan zijn om dit op te lossen? Ik heb even geleden het waterfilter schoon gemaakt en toen was de druk ook nog oke (die ga ik nu nogmaals checken).
ga eerst maar eens kijken of je nog druk in het systeem hebt en er geen luchtbel bij de pomp zit. (gebruik aflaatkraan die bij de pomp aftapt)_

[ Voor 40% gewijzigd door flippy op 05-07-2022 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

kraantje waterfilter dicht laten staan?
@Krilo_89

[ Voor 37% gewijzigd door martijn v o op 05-07-2022 20:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-06 14:28
De druk gechecked bij de pomp en die is 0,0. Net met Koevlaas gebeld en daarbij aangegeven dat mijn aansluitingen bij de driewegklep al een tijdje 'druppelen' wat natuurlijk kan verklaren dat de druk steeds wat minder wordt. Afgelopen week (ergens) heb ik wat lekkage gehad, waardoor ik daarna een H98 en H62 gekregen heb.
Dus de error nu is duidelijk, er zit gewoon te weinig water in. Dus zometeen bijvullen en @koevlaas2 is as-we-speak hier naar toe aan het rijden om die aansluitingen te fixen.
Ik ben wel benieuwd of er te verklaren valt waar die lekkage vandaan is gekomen, maar hopelijk kan hij daar ook wat meer over vertellen. To be continued.

-edit-
Ik zie nu ook bij de automatische ontluchter er al wat water op ligt. Dus dat zal wel de reden zijn geweest van de lekkage en waarom alles eronder nat was. Zometeen eens kijken of die dan stuk is gegaan en dat dit net 'de druppel' }:O geweest is van de lage druk error.

-edit2-
Opgelost (voor nu) door @koevlaas2 . 3-Wegklep weer goed vastgezet, zodat die niet meer druppelt. En weer wat dingen geleerd over de installatie zelf.
  1. Door het druppelen van mijn 3-wegklep is de druk langzaam omlaag gegaan.
  2. Daarom is de ontluchter in de warmtepomp zelf gaan 'lekken' waardoor de druk nog lager werd.
  3. Uiteindelijk is mijn ontluchter bij het buffervat gaan lekken wat de lekkage heeft veroorzaakt.
  4. Daarna is de druk opgelopen in de warmtepomp omdat die zijn warmte niet kwijt kon en trad de H98 melding op.
  5. Daarna heeft de warmtepomp weinig meer kunnen doen, omdat er geen druk was en dus ook geen flow mogelijk, wat de H62 melding verklaart.
Blij dat het opgelost is en eigenlijk nog blijer dat alles te verklaren valt. Wie weet hebben andere mensen nog wat aan deze symptomen.

[ Voor 49% gewijzigd door Krilo_89 op 05-07-2022 23:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4
Krilo_89 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:58:
[..]Net met Koevlaas gebeld [..]
Goh, ik dacht dat Koevlaas alleen een formule was :)
Blij dat het opgelost is en eigenlijk nog blijer dat alles te verklaren valt. Wie weet hebben andere mensen nog wat aan deze symptomen.
Mooi dat 't zo snel al weer gefixed is, @koevlaas2 te vriend houden!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:15
Als het mee zit krijg ik van de week de binnenunit van mijn warmtepomp binnen, maar vroeg mij nog af of er voor het SWW en verwarming circuit nog tips zijn.
Gaat om de Panasonic KIT-ADC07J3E5C.
Ik zie bijvoorbeeld afsluiters met magneten voorbij komen etc.
Alles is bij mij in meerlagenbuis aangelegd welke vervolgens wel op vloerverwarming verdelers uitkomt.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
The-Source schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 08:07:
Als het mee zit krijg ik van de week de binnenunit van mijn warmtepomp binnen, maar vroeg mij nog af of er voor het SWW en verwarming circuit nog tips zijn.
Gaat om de Panasonic KIT-ADC07J3E5C.
Ik zie bijvoorbeeld afsluiters met magneten voorbij komen etc.
Alles is bij mij in meerlagenbuis aangelegd welke vervolgens wel op vloerverwarming verdelers uitkomt.
Die magneten kunnen leuk zijn als je veel stale leidingen hebt.
Bij meerlagenbuis levert dat niet veel op. Dan is een afsluiter met filter het meest interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarValO
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 02-12-2022
ArjoK schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 16:40:
[...]

Dan rekenen ze ca. 4k voor leidingen en arbeid. Dat lijkt momenteel 'normaal' te zijn.
Dank voor deze opmerking. Net een offerte ontvangen voor installatie van een Midea M-Thermal all electric 8kw split met thermostaat en watervat van 300L. Met subsidie er af 10.500 euro.
Wat me dus opviel was 4K installatie kosten en vroeg me dus af of dit vaker voorkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Ik ben bezig met een ontwerp met een Panasonic monoblock 9KW (al besteld) met een high efficiency SWW-vat van 300 (270) liter, PAW-TD30C1. Maar nu zit ik me af te vragen: dat SWW-vat kost ca. 1800 euro, geen subsidie. Als ik er een WP-boiler voor in de plaats hang, kost die me ca. 2000 euro, maar er zit wel zo'n 700 euro subsidie op. Dus per saldo goedkoper, waarschijnlijk beter leverbaar, een minder complexe installatie in huis (geen driewegklep, bijvoorbeeld), en straks in de winter geen "dips" in de verwarming wanneer er een SWW-run (salmonella legionella :X :X) moet plaatsvinden (waarschijnlijk te verwaarlozen, maar toch).

Ik zie dus eigenlijk alleen maar voordelen in een WP-boiler, ten opzichte van een regulier SWW vat. Zijn er dan nog andere redenen te bedenken om toch bij het SWW-vat te blijven?

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Bra-Jo schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:19:
Ik ben bezig met een ontwerp met een Panasonic monoblock 9KW (al besteld) met een high efficiency SWW-vat van 300 (270) liter, PAW-TD30C1. Maar nu zit ik me af te vragen: dat SWW-vat kost ca. 1800 euro, geen subsidie. Als ik er een WP-boiler voor in de plaats hang, kost die me ca. 2000 euro, maar er zit wel zo'n 700 euro subsidie op. Dus per saldo goedkoper, waarschijnlijk beter leverbaar, een minder complexe installatie in huis (geen driewegklep, bijvoorbeeld), en straks in de winter geen "dips" in de verwarming wanneer er een SWW-run (salmonella) moet plaatsvinden (waarschijnlijk te verwaarlozen, maar toch).

Ik zie dus eigenlijk alleen maar voordelen in een WP-boiler, ten opzichte van een regulier SWW vat. Zijn er dan nog andere redenen te bedenken om toch bij het SWW-vat te blijven?
Je vergeet nog dat je van de WP-boiler de uitblaas in de zomer naar binnen kan zetten waardoor de zolder gekoeld wordt.

Pagina: 1 ... 125 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.