'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 09:35
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)
Wat is je stooklijn en je afgiftesysteem?benolski schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:32:
Hoe gaat het met de COP bij jullie ? Ik kom niet hoger dan 3.1 volgens de VWZ AI. Ik zit al een paar dagen op een verbruik van ongeveer 15 kw. Ik verbruikte met gas ongeveer 6m3 met vergelijkbare buitentemperaturen. Het valt mij wel op dat ik nog steeds hele hoge pieken van 3000 watt heb[Afbeelding]
Het lijkt erop dat je heel veel warmte genereert, huis opwarmt, en daarna genoeg tijd heeft om af te koelen.
Nee geen verwarmingselement alleen een 75/6Zwartoog schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:53:
Heb je een extra verwarmingselement in je CV systeem zitten?
Misschien je pompsnelheid eens proberen op de laagste stand te zetten zodat je afgiftesysteem meer tijd heeft om op een grotere DeltaT uit te komen?benolski schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:33:
Iemand een verklaring hiervoor? De pompsnelheid staat trouwens nu op 75% ivm veel ruis in de leidingen.
Dat werkte bij mij ook wel goed. Maar ik had het ook echt nodig gezien geen vvw aanwezig.
Radiatoren al waterzijdig ingeregeld? Hebben wij daarom toen ook 75% dicht gezet
Misschien kan je er iets mee
Pompsnelheid verlagen Had ik nog niet aan gedacht. Ik dacht juist verhogen ivm lage COP.scarfoot schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 23:33:
[...]
Misschien je pompsnelheid eens proberen op de laagste stand te zetten zodat je afgiftesysteem meer tijd heeft om op een grotere DeltaT uit te komen?
Dat werkte bij mij ook wel goed. Maar ik had het ook echt nodig gezien geen vvw aanwezig.
Radiatoren al waterzijdig ingeregeld? Hebben wij daarom toen ook 75% dicht gezet
Misschien kan je er iets mee
Ik ga het vannacht proberen op 50%
- Proton_
Heb je een foto van je systeem? Als je al een pomp lager moet zetten, zou dat de afgiftepomp zijn, en niet de pomp van de warmtepomp.Ik heb een 75/6 VWZ-Ai en een 45 ltr. Buffer. Daarnaasr een CV ketel voor warm water
Verder
Stooklijn ziet er goed uit, dus de andere twee kan je nog doen. Makkelijk met een IR-thermometerStandaardchecklist bij hoog warmtepompgebruik:
* Ta en Tr nameten van warmtepomp en afgifte (als daar grote verschillen tussen zitten wordt er veel gemengd)
* Stooklijn checken (met overal vloerverwarming kom je op hooguit 35, 40 graden bij -10 dus vandaag rond de 30)
* Gemeten buitentemperatuur checken (recirculatie uitsluiten)
'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock
Inmiddels de algemene voorwaarden binnen. De prijs is inderdaad omhoog, maar omdat mijn wp vorig jaar is geïnstalleerd én in bedrijf gesteld krijg ik nog de oude prijs.ben2513 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 09:58:
Heeft hier iemand een onderhoudscontract afgesloten? Lijkt mij niet helemaal verkeerd, vooral als iets kapot gaat. €190 per jaar. €1900 over een periode van tien jaar. Een nieuw vervangend onderdeel kost nogal wat. Volgens mij kwam ik deze discussie eerder vorig jaar al tegen, maar kan het niet meer zo snel vinden.
[Afbeelding]
EDIT: volgens mij zijn genoemde prijzen voor de 105 en boven, daaronder moet Garant maar €165 kosten.
Tussenwoning bouwjaar 1979; Dak/spouw/vloer/ramen na-geïsoleerd; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden; Gasloos sinds 18 juli 2022.
Volgens de tekst gaat dit alleen over inspectie en niet over de kosten van reparatie?ben2513 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:54:
[...]
Inmiddels de algemene voorwaarden binnen. De prijs is inderdaad omhoog, maar omdat mijn wp vorig jaar is geïnstalleerd én in bedrijf gesteld krijg ik nog de oude prijs.
[Afbeelding]
Als ik het zo lees vallen reparaties tijdens de inspectie er wel onder, maar niet de onderdelen.Geheugenbank schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:41:
[...]
Volgens de tekst gaat dit alleen over inspectie en niet over de kosten van reparatie?
Dat was ComfortGARANT, en daarop zijn deze voorwaarden van toepassing.Kees_frl schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:48:
Er was toch ook altijd een vorm waarbij ook juist de reparaties en onderdelen gedekt werden?
Hier nog een keer beide plaatjes:
[Voor 61% gewijzigd door ben2513 op 09-03-2023 11:49]
Tussenwoning bouwjaar 1979; Dak/spouw/vloer/ramen na-geïsoleerd; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden; Gasloos sinds 18 juli 2022.
Ik zal vanavond even een foto maken. Met de pomp op 50% krijg ik het nog warm. Vanacht wens temp 19.5 en vanochtend was het om 7:00 19.5 in de woonkamer.Proton_ schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 08:58:
@benolski
[...]
Heb je een foto van je systeem? Als je al een pomp lager moet zetten, zou dat de afgiftepomp zijn, en niet de pomp van de warmtepomp.
Verder
[...]
Stooklijn ziet er goed uit, dus de andere twee kan je nog doen. Makkelijk met een IR-thermometer
Ik heb een verdeler met pomp op laagste stand ( ltv ventiel staat 1 slag open)
Minimum temperatuur heb ik op 20 staan en max op 35. Volgens de vrc720 is de ta 35 graden ?
De vraag is alleen waarom het systeem dan een Ta van 35 graden wil maken. Volgens mij heb ik het al eerder gevraagd, maar kan met het antwoord niet meer herinneren: geeft de buitensensor (die weergegeven wordt op de VRC720) wel de juiste buitentemperatuur aan?
Dat dacht ik ook. Helaas klopt de buitentemperatuur welFranciesco schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:34:
@benolski iets klopt er niet: met een stooklijn van 0.30 kun je met het huidige weer nooit een Ta van 35 graden krijgen: dat zou pas bij iets van -10 graden moeten zijn.
De vraag is alleen waarom het systeem dan een Ta van 35 graden wil maken. Volgens mij heb ik het al eerder gevraagd, maar kan met het antwoord niet meer herinneren: geeft de buitensensor (die weergegeven wordt op de VRC720) wel de juiste buitentemperatuur aan?
Voor de zekerheid: de adaptieve stooklijn functie staat uit in de VRC720?
MENU → INSTELLINGEN → Installateurniveau → Installatieconfiguratie → Adaptieve stooklijn
En heb je het systeem al eens gereset en/of een tijdje spanningsloos gemaakt?
Wat denk ik ook interessant zou zijn is als je bij wat verschillende Ta's kijkt wat de deltaT is die door de Ai Plus module weergegeven wordt. D.w.z.: de deltaT uitrekenen door in de Ai Plus de Tr van de Ta af te trekken.
Installateurniveau → Testmenu → sensor/werking test →
T.0.40 Aanvoer temperatuur
T.0.41 Retour temperatuur
Dank je, dat is duidelijk.ben2513 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:41:
[...]
Dat was ComfortGARANT, en daarop zijn deze voorwaarden van toepassing.
Hier nog een keer beide plaatjes:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Kan wel in standje uitgebreid of actief. Dan verschuift de stooklijn mee naar boven als je meer dan 20°C wenst.Franciesco schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:34:
@benolski iets klopt er niet: met een stooklijn van 0.30 kun je met het huidige weer nooit een Ta van 35 graden krijgen: dat zou pas bij iets van -10 graden moeten zijn.
20°C wens en 0.3 stooklijn geeft ongeveer 30°C aanvoer bij 0°C buitentemperatuur
21°C wens en 0.3 stooklijn geeft ongeveer 35°C aanvoer bij 0°C buitentemperatuur
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11400kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450

Advies L/W Warmtepomp voor flinke renovatie
Proton_ schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 08:58:
@benolski
[...]
Heb je een foto van je systeem? Als je al een pomp lager moet zetten, zou dat de afgiftepomp zijn, en niet de pomp van de warmtepomp.
Verder
[...]
Stooklijn ziet er goed uit, dus de andere twee kan je nog doen. Makkelijk met een IR-thermometer
- Proton_
De grote dT wijst op een flowprobleem. Wat is het debiet? (Tip: hdr foto's)
Verder kun je die temperaturen ook checken tijdens pendelen of ontluchten, dan moeten ze hetzelfde aangeven en elke afwijking verstoort de COP-indicatie.
- Proton_
@benolski misschien kan je een schema reverse engineeren: wat wordt waar gemeten en op welke ingang van de VWZ AI plus zit het aangesloten?
Welk systeemschema is ingesteld?
[Voor 58% gewijzigd door Proton_ op 09-03-2023 19:34]
Ik heb de sensor losgekoppeld. Eens kijken wat dit doet. Bedankt allemaalFlail schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 19:46:
Als ik me niet vergis heb je in deze opstelling uberhaupt geen sensoren nodig. Ik zou zeggen koppel hem eens los.
mag ik om jullie hulp vragen? (vriendin van Kees schrijf even) ik (kees) ben net weer behandeld aan mijn ogen en zicht is tijdelijk slecht - ik laat pagina's voorlezen door de laptop en vriendin

Dus vriendin typt en samen zoeken we naar de flexibele aansluit set voor de 75/6.
Maar Kees kan het niet controleren - kunnen jullie bevestigen dat dit hem is?
https://www.bengshop.nl/V...8Zfdxy0IpSF0aAi8PEALw_wcB
We willen wel vast door met alles bestellen namelijk. Vriendelijk bedankt

snameroc
daar liggen dan twee leidingen 32 mm kunststofsnameroc schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:45:
Dat ligt er aan hoe je na de flex slang verder wil gaan. Deze hebben aan beide zijde 1 1/4” moeren.

Ik begrijp hieruit dat je met een parallel vat een losse sensor nodig hebt in je vat?ds23man schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 19:27:
Wat is de bedoeling van die temperatuursensoren met een buffervat in serie? Die zijn alleen bedoeld voor een parallel vat. Je hele regeling is nu van de kook...
Stel je hebt deze sensor niet, wat voor problemen kun je dan verwachten?
Wij hebben deze sensor namelijk niet, en we lijken erg weinig stops te hebben. Nu pas sinds 2 dagen een p1 meter aangesloten, en het lijkt er op dat de pomp de hele dag door rustig door pruttelt met een verbruik van rond de 800W, en om de 1,5 uur een defrost.
Vandaag een TA van 30°C, delta T zoals gemeten met de warmtebeeldcamera is 1,5 graad.
Vraag me namelijk af in hoeverre dit verbruik normaal is en wellicht nog verbeterd kan worden, en of dit een ding kan zijn.
In ons geval gaat het om een 300L vat in parallel, zonder kleppen of wat dan ook er tussen. Dus puur overloop, en gestuurd op de buiten temperatuur, draait ook 24/7 zonder nachtverlaging.
Zelf even wat meer uitzoekwerk gedaan... In principe volstaat elke circulatiepomp. In mijn vorige installatie draaide een PWM-gestuurde pomp. Het was mijn gedachte/ verwachting dat de AWV AI plus de circulatie pomp op een vergelijkbare manier zou sturen. Wat ik nu begrijp is dat in principe elke circulatiepomp direct aangesloten kan worden op MA2 (systeemschema 8 ). MA2 geeft 230 volt en schakelt de circulatie pomp daarmee gewoon aan of uit.djongm schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 20:44:
In ons systeem hebben wij nu een (tweede) circulatiepomp na het buffervat en voor de vloerverwarming die op auto-adapt draait. Vloerverwarming heeft een open verdeler.
Indien mogelijk zou ik de circulatiepomp vervangen door een circulatiepomp die aangestuurd wordt door de VWZ AI plus (systeem schema 8, poort MA2). Wij hebben een Vaillant Arotherm Plus 75/6 A.
Kan dat? En welke circulatiepompen lenen zich daar goed voor?
Dit lijkt heel erg op het probleem waar ik ook tegenaan loop/gelopen ben.Proton_ schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 19:31:
Dat is waar, met wat pech regelt hij nu op retourtemperatuur...
@benolski misschien kan je een schema reverse engineeren: wat wordt waar gemeten en op welke ingang van de VWZ AI plus zit het aangesloten?
Zolang de buffertemperatuur lager is dan de door de thermostaat gevraagd temperatuur, blijft de warmtepomp zijn setpoint opvoeren, waardoor deze (veel) hoger wordt dan de op de stooklijn gebaseerde temperatuur
Turqoise is het setpoint op basis van stooklijn / ruimtetemp (afhankelijk van instelling)
Donkerblauw is de daadwerkelijke temperatuur aanvoer van de warmtepomp
Paars is het setpoint dat de warmtepomp daadwerkelijk gebruikt.
Na een hoop gepuzzel (en bellen met Vaillant, maar daar heb ik ze het probleem niet uitgelegd gekregen).
Is voor mij de oplosssing uiteindelijk om het systeem te laten draaien zonder sensor in het buffervat.
Dit betekend wel dat er geen bijverwarming meer mogelijk is.
In het systeemontwerp van Vaillant zit deze wel gewoon, ik verwacht om de eindtemp na bijverwarming te kunnen bepalen en verliezen in de leiding te compenseren.Flail schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 19:46:
Als ik me niet vergis heb je in deze opstelling uberhaupt geen sensoren nodig. Ik zou zeggen koppel hem eens los.
I've GoT a solution
De problemen die je wel vaker in dit topic voorbij ziet komen. zoals:RubenZuid schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:45:
[...]
Ik begrijp hieruit dat je met een parallel vat een losse sensor nodig hebt in je vat?
Stel je hebt deze sensor niet, wat voor problemen kun je dan verwachten?
- na de start direct naar een erg hoog vermogen.
- niet behalen van de aanvoertemperatuur
- pendelen omdat ie zn vermogen niet kwijt kan
De eerste lijkt het geval te zijn, eigenlijk 24/7 een verbruik van 500/700W, en via de VRC720 een relatief lage COP, zitten nu op 2.7, wat wel even schrikken is._ferry_ schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 19:41:
[...]
De problemen die je wel vaker in dit topic voorbij ziet komen. zoals:
- na de start direct naar een erg hoog vermogen.
- niet behalen van de aanvoertemperatuur
- pendelen omdat ie zn vermogen niet kwijt kan
Nu zag ik gisteren dat de bijverwarming op 0 graden stond, dus dat kan iets zijn geweest, maar nooit alles.
Dus kortom:
VR70 + VR10. VR70 op ebus, een voeler boven en onderin het vat en klaar.
Dan ga ik dat even bestellen!
Bij mij met dit soort dagen ook continu 600-1000w. Dus dat zegt ook niet alles. Want het huis verliest nu eenmaal warmte. CoP verder wel goed.RubenZuid schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 23:22:
[...]
De eerste lijkt het geval te zijn, eigenlijk 24/7 een verbruik van 500/700W, en via de VRC720 een relatief lage COP, zitten nu op 2.7, wat wel even schrikken is.
Nu zag ik gisteren dat de bijverwarming op 0 graden stond, dus dat kan iets zijn geweest, maar nooit alles.
Dus kortom:
VR70 + VR10. VR70 op ebus, een voeler boven en onderin het vat en klaar.
Dan ga ik dat even bestellen!
Kan natuurlijk ook zijn dat je bijmenging teveel is, dus dat de pomp die je radiatoren/vloerverwarming van warm water voorziet veel meer water verplaatst dan de warmtepomp.
Dan gaat je warmtepomp bijvoorbeeld water van 45 graden maken, maar gaat er maar water van 35 richting je huis.
Maar COP van onder de 3 met 500-700W lijkt me toch niet helemaal optimaal?
Kwam erachter dat de stooklijn op 0.7 stond en aanvoer temperatuur op de maximaal ingestelde 33.
De gewenste aanvoer temperatuur zou ik een graadje omhoog willen proberen, daarom de stooklijn naar 0.4 gezet, omdat daarmee de gewenste aanvoer naar 34 ging (volgens mij was 0.7 stooklijn dan veel te hoog of vergis ik me?)
Maximale aanvoer van 33 naar 35 gezet, even kijken of ik het daarmee voorlopig redt.
Ik in eerste instantie had ik ook nog de tijdgestuurde nachtverlaging even terug gezet naar manueel. Even later dacht ik, misschien daar even mee wachten, teveel wijzigen maakt onoverzichtelijke resultaten, dus weer terug gezet op de tijdsgestuurde nachtverlaging van 1 graad. Compensatie staat op uitgebreid.
Nu kwam ik vanochtend beneden, toen was het 20.5 graad en stond de stooklijn op 0.3
Wijzigen naar 0.4 (dacht eerst dat ik gisteren vergeten had te bevestigen) lukte niet.
Na controle bleek dat ineens de adaptieve stooklijn aan stond.
Ik weet 100% zeker dat ik die niet heb aan gezet
Ik probeer even te begrijpen wat er is gebeurd.
1)
Klopt het dat je op adaptieve stand de stooklijn niet meer handmatig kunt aanpassen?
2)
Kan het zijn dat je op manueel een andere instelling kunt hebben voor adaptieve stooklijn dan bij tijdgestuurd en dat die wijziging de oorzaak is dat adaptieve stooklijn aan ging?
3)
Is mijn idee juist geweest, de stooklijn aanpassen zodat gewenste Ta (slechts) iets hoger is dan de huidige maximale Ta, om zodoende iets meer warmte huis te krijgen? Bij stooklijn 0.7 werd de gewenste Ta namelijk echt veel te hoog, (edit: terwijl die tegengehouden werd door de max Ta)
[Voor 5% gewijzigd door scarfoot op 11-03-2023 08:48]
[Voor 10% gewijzigd door Kiwi_Kevin op 11-03-2023 08:45]
Helder.Kiwi_Kevin schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 08:44:
Als je max ta 33 is, kun je de stooklijn op 1.0 zetten maar komt er niks warmers uit. Je moet dus als je het idee hebt dat het niet meer warm genoeg wordt de max ta aanpassen naar bijvoorbeeld 35. En dan de stooklijn goed zien te krijgen - dus dat die past bij het warmteverlies van je huis. Daar kan dan ook uitkomen dat de max ta van 35 niet voldoende is.
Maar dat is volgens mij ook precies wat ik gedaan heb, of mis ik iets?
Manueel of tijdgestuurd zou niet moeten uitmaken, de kamerbijschakeling moet wel op Uitgebreid staan.
Als de adaptieve stooklijn per ongeluk aan stond is het denk ik moeilijk om met zekerheid te zeggen wat de beste tactiek is voor het iets verhogen van de Ta.
Ik zou iig een maximum instellen waar je denkt nooit boven te hoeven zitten bij flinke vorst. Zeker met vloerverwarming is 35 graden hoog genoeg. En dan een stooklijn kiezen die ook aansluit bij wat hogere temperaturen. Want dan is het nadeel van een te hoge stooklijn: met mildere temperaturen wordt er dan onnodig een hoge Ta gemaakt. Is een kwestie van uitproberen.
Afhankelijk van je verwarmingssysteem (vloerverwarming en/of radiatoren) kun je ook nog de minimale Ta instellen op een bepaalde waarde. Voor (voornamelijk) vvw wordt vaak iets van 25 graden gekozen, met veel radiatoren is wat hoger waarschijnlijk beter.
Ik weet niet of ik punt 3 dan goed geïnterpreteerd heb.scarfoot schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 08:47:
[...]
Helder.
Maar dat is volgens mij ook precies wat ik gedaan heb, of mis ik iets?
Wat ik zelf doe als ik het tijdelijk iets warmer wil maken is de thermostaat op 21 of 22 zetten. Daarmee verschuift de stooklijn en wordt dus ook een hogere ta gevraagd, zonder dat je in het installatiemenu hoeft te zijn.
Maar met adaptief had je sowieso een probleem in de regeling 🙂
Ik draai overigens met binnentemp compensatie op actief. Hier is al veel over geschreven, hoe deze werkt in vergelijking met uitgebreid. Zoals ik hem begrijp is uitgebreid puur een “begrenzer” wanneer de doeltemperatuur bereikt is.
Vraag aan anderen: heeft bij binnentemp compensatie uitgebreid de ruimtetemperatuur ook een functie als het binnen 17 graden is? Wordt de TA dan extra opgevoerd om tot 20 te komen of is er geen verschil tussen de situatie als het binnen 19,5 graden is?
Ik zet hem juist op uitgebreid zodat hij ook echt uit gaat snachts. Ik draai al op redelijk laag vermogen, op actief pruttelt hij dan gewoon verder op minimaal vermogen dus uitgebreid scheelt gewoon enorm qua verbruik lijkt het. Vooral vorige week toen de zon begon te schijnen. Toen had ik ineens ongeveer de helft aan verbruik vergeleken met standje actief bij ongeveer dezelfde buiten temperatuurKiwi_Kevin schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 08:54:
[...]
Ik weet niet of ik punt 3 dan goed geïnterpreteerd heb.
Wat ik zelf doe als ik het tijdelijk iets warmer wil maken is de thermostaat op 21 of 22 zetten. Daarmee verschuift de stooklijn en wordt dus ook een hogere ta gevraagd, zonder dat je in het installatiemenu hoeft te zijn.
Maar met adaptief had je sowieso een probleem in de regeling 🙂
Ik draai overigens met binnentemp compensatie op actief. Hier is al veel over geschreven, hoe deze werkt in vergelijking met uitgebreid. Zoals ik hem begrijp is uitgebreid puur een “begrenzer” wanneer de doeltemperatuur bereikt is.
Vraag aan anderen: heeft bij binnentemp compensatie uitgebreid de ruimtetemperatuur ook een functie als het binnen 17 graden is? Wordt de TA dan extra opgevoerd om tot 20 te komen of is er geen verschil tussen de situatie als het binnen 19,5 graden is?
Gek, het is me nog niet duidelijk waarom de adaptieve stooklijn dan ineens aan stond, kon de stooklijn gisteravond nog gewoon handmatig wijzigen. Hoe dan ook, heb de adaptieve weer uit gezet.Franciesco schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 08:51:
@scarfoot Voor zover ik weet wordt met de adaptieve stooklijn functie actief de ingestelde stooklijn als een soort basis instelling gebruikt. Dus dat het systeem als het ware vanuit die stooklijn de boel fine tuned. Daar lijkt de handleiding op te hinten (heb het zelf nooit geprobeerd).
Manueel of tijdgestuurd zou niet moeten uitmaken, de kamerbijschakeling moet wel op Uitgebreid staan.
Als de adaptieve stooklijn per ongeluk aan stond is het denk ik moeilijk om met zekerheid te zeggen wat de beste tactiek is voor het iets verhogen van de Ta.
Ik zou iig een maximum instellen waar je denkt nooit boven te hoeven zitten bij flinke vorst. Zeker met vloerverwarming is 35 graden hoog genoeg. En dan een stooklijn kiezen die ook aansluit bij wat hogere temperaturen. Want dan is het nadeel van een te hoge stooklijn: met mildere temperaturen wordt er dan onnodig een hoge Ta gemaakt. Is een kwestie van uitproberen.
Afhankelijk van je verwarmingssysteem (vloerverwarming en/of radiatoren) kun je ook nog de minimale Ta instellen op een bepaalde waarde. Voor (voornamelijk) vvw wordt vaak iets van 25 graden gekozen, met veel radiatoren is wat hoger waarschijnlijk beter.
We draaien met radiatoren en 2 Jaga's beneden, dus hebben idd iets hogere aanvoer nodig dan bij vvw. Maar goed geïsoleerd huis dus aanvoer temperatuur en verbruik valt me tot nog toe niet tegen.
Stooklijn heb ik inderdaad flink getemperd
nu, naar een Ta gewenst die maar een tikkeltje hoger ligt dan de huidige Ta, omdat het nu bijna in orde is.
De strategie die ik nu voor ogen heb:
Ta max van 33 was net niet warm genoeg.
Ta max van 34 bij ca 0 gr Tbuiten past kennelijk veel beter bij stooklijn 0.4 (dan bij 0.7) omdat hij bij 0.4 ook Ta gewenst 34 kiest. (Correcte aanname?)
Als het toch nog steeds net niet warm genoeg wordt kan de stooklijn evt nog een klein tikkie omhoog
Of beter nog, Als het kouder wordt maar het toch net te fris blijft, kijk ik eerst of de gewenste Ta hoger is dan de ingestelde Ta max. Zo ja, kan ik ook de stooklijn eerst laten staan en eerst de Ta max nog iets hoger zetten en kijken wat dat uithaalt. Daarna pas stooklijn aanpassen om de Ta gewenst hoger te krijgen.
Lijkt dit je een logische aanvliegroute in mijn geval?
Andere vraag:
Wat zou een gemiddelde Ta minimaal zijn bij radiatoren/convectoren? Staat nu op 23 dacht ik, lijkt me idd ook wat laag
- Proton_
Heb je al een idee van de onderlinge nauwkeurigheid van je Ta/Tr sensoren? Dat beïnvloedt de gerapporteerde COP nogal. Het kan goed zijn dat je niet te veel waarde aan dat getal moet hangen. (Als je het echt wil weten, dan vind ik dat je niet om een echte warmtemeter en kWh meter heen kunt).
Top, dank voor het meedenken.Proton_ schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:21:
@scarfoot Klinkt allemaal zinnig.
Heb je al een idee van de onderlinge nauwkeurigheid van je Ta/Tr sensoren? Dat beïnvloedt de gerapporteerde COP nogal. Het kan goed zijn dat je niet te veel waarde aan dat getal moet hangen. (Als je het echt wil weten, dan vind ik dat je niet om een echte warmtemeter en kWh meter heen kunt).
Vwb temperatuur sensoren, refereer je hier misschien aan een ander zijn post?
Ik heb nl geen (extra) sensoren, Delta T lijkt hier wel in orde, is wel ca 5 (volgens Flir). Nog niet gekeken of dit klopt met installatie menu binnenunit omdat de werkelijke Ta ook aardig klopt met die de thermostaat aangeeft.
Temperatuur woonkamer is nu wat beter, maar dat komt natuurlijk door de zon. Benieuwd of het vanavond goed blijft, even afwachten nu.
- Proton_
Er zit behoorlijk wat spreiding in de gebruikte sensoren, dus kun je de tip van busscherski in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" uitvoeren om te zien of de meting zoals de binnenunit doet wel plausibele waarden geeft. Een verkeerde temperatuurmeting uit zich in een verkeerd weergegeven COP.
Ook mij lijkt dit een prima strategie.scarfoot schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:16:
[...]
Gek, het is me nog niet duidelijk waarom de adaptieve stooklijn dan ineens aan stond, kon de stooklijn gisteravond nog gewoon handmatig wijzigen. Hoe dan ook, heb de adaptieve weer uit gezet.
We draaien met radiatoren en 2 Jaga's beneden, dus hebben idd iets hogere aanvoer nodig dan bij vvw. Maar goed geïsoleerd huis dus aanvoer temperatuur en verbruik valt me tot nog toe niet tegen.
Stooklijn heb ik inderdaad flink getemperd
nu, naar een Ta gewenst die maar een tikkeltje hoger ligt dan de huidige Ta, omdat het nu bijna in orde is.
De strategie die ik nu voor ogen heb:
Ta max van 33 was net niet warm genoeg.
Ta max van 34 bij ca 0 gr Tbuiten past kennelijk veel beter bij stooklijn 0.4 (dan bij 0.7) omdat hij bij 0.4 ook Ta gewenst 34 kiest. (Correcte aanname?)
Als het toch nog steeds net niet warm genoeg wordt kan de stooklijn evt nog een klein tikkie omhoog
Of beter nog, Als het kouder wordt maar het toch net te fris blijft, kijk ik eerst of de gewenste Ta hoger is dan de ingestelde Ta max. Zo ja, kan ik ook de stooklijn eerst laten staan en eerst de Ta max nog iets hoger zetten en kijken wat dat uithaalt. Daarna pas stooklijn aanpassen om de Ta gewenst hoger te krijgen.
Lijkt dit je een logische aanvliegroute in mijn geval?
Andere vraag:
Wat zou een gemiddelde Ta minimaal zijn bij radiatoren/convectoren? Staat nu op 23 dacht ik, lijkt me idd ook wat laag
Qua minimale Ta voor radiatoren kan ik alleen spreken over mijn (niet specifiek ltv of Jaga) radiatoren die ik boven heb: vanaf zo’n beetje 26 graden voel ik dat ze enigszins warm zijn.
Dat hangt er vanaf aan wie je het vraagtKiwi_Kevin schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 08:54:
[...]

Volgens mijn testen werkt het inderdaad zo: met kamerbijschakeling op uitgebreid wordt de Ta wat hoger als er een relatief groot verschil is tussen de ingestelde wenstemperatuur en de actuele kamertemperatuur. Met kamerbijschakeling op Actief zou dat (volgens de handleiding) ook zo moeten zijn.
Zie ook onderstaande bericht.
https://gathering.tweaker...message/73897182#73897182
- Proton_
Proton_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
De wp werkte ook gewoon. De installatie spanningsloos gemaakt en na een minuut weer in geschakeld probleem opgelost. Echter vanmiddag bleek dat de binnen temp door de zon al ruim 2 graden boven gewenst was en de wp liep nog steeds terwijl ik de functie binnen compensatie op thermostaat had gezet bij in bedrijf nemen. Wat bleek de reset door stroom onderbreking had de functie op geen gezet. Dus nog een parameter die vluchtig is.
snameroc
Je kunt hiermee proberen om het warme water tussentijds op te warmen, maar dit werkt (bijna) nooit en geeft dan toch 60 minuten lang zowel op de kamerthermostaat als in de app aan dat hij bezig is met het extra (snel) opwarmen van het boiler water. Fake, misleidend, volledig onjuist dus. En het erge is, Vaillant weigert dit onder garantie op te lossen. Ze zeggen dit is door “Duitsland” ingebakken in de software op de printplaten en daar doen we niets aan.
Daarom deze bijdrage met het verzoek om door iedereen die hetzelfde vaststelt ook te gaan klagen en claimen bij Vaillant, zowel rechtstreeks als via de installateur. Deze misleidende fout moeten ze oplossen, juridisch is dit te kwalificeren als een ondeugdelijk product.
De stooklijn wel idd en de minimale en max temp ook.Gramser schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 16:03:
Stooklijn etc bleef wel hetzelfde?
snameroc
Vermoed toch echt dat je me verward met misschien @ds23man , ik kan me niet heugen dat ik het hier al over mijn COP waarde heb gehad (maar komt vast nog wel hehe)🤔😊Proton_ schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:34:
@scarfoot nee, jij bent nu aan het zoeken naar een oorzaak voor lage COP terwijl ik dat getal niet zonder meer zou vertrouwen.
Er zit behoorlijk wat spreiding in de gebruikte sensoren, dus kun je de tip van busscherski in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" uitvoeren om te zien of de meting zoals de binnenunit doet wel plausibele waarden geeft. Een verkeerde temperatuurmeting uit zich in een verkeerd weergegeven COP.
- Proton_
Deze is nog wel eens interessant om te controleren. Ik ga morgen eens kijken met de warmtebeeldcamera om de temperaturen richting het huis, en die richting de warmtepomp eens te vergelijken._ferry_ schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 06:32:
[...]
Bij mij met dit soort dagen ook continu 600-1000w. Dus dat zegt ook niet alles. Want het huis verliest nu eenmaal warmte. CoP verder wel goed.
Kan natuurlijk ook zijn dat je bijmenging teveel is, dus dat de pomp die je radiatoren/vloerverwarming van warm water voorziet veel meer water verplaatst dan de warmtepomp.
Dan gaat je warmtepomp bijvoorbeeld water van 45 graden maken, maar gaat er maar water van 35 richting je huis.
Ergens vermoed ik dat dit verschil daar wel uit gaat komen.
We zitten momenteel met een COP van 2.1, met een stooklijn van 0.35, en een huidige aanvoer van 31°C. Dus die COP zou niet moeten kunnen lijkt mij.
Draait dus ook WAR zonder ruimte compensatie, dus daarmee had ik dit gedrag niet zo verwacht.
Als ik dan enig verschil meet bestel ik meteen maar die sensor icm die vr70. De SensoNET moet toch nog worden opgehangen, dus dan kan dit ook gelijk.
[Voor 4% gewijzigd door RubenZuid op 11-03-2023 21:27]
Al is een COP van 3.1 nog steeds laag bij een Ta van 31 graden.
Maar goed, we weten inmiddels dat we de opbrengstcijfers die Vaillant laat zien (vaak) met een korrel zout moeten nemen. Dus dat zou ook een verklaring kunnen zijn.
De voetventielen van al onze radiatoren+convectoren (wij hebben geen vvw), staan overal voor 25% open.
DeltaT (bij de binnenunit) [edit] nu ca 3gr volgens Flir en verhouding temperatuur boven en beneden is ook redelijk ok.
Regeling staat nog op uitgebreid met tijdschema 1gr nachtverlaging, dat lijkt voor nu goed te werken, zeker met extra zon inval
Nu zoek nog ik nog ca 0.5 graadje hoger dan de woonkamertemperatuur nu is en vraag ik mij af wat verstandig is.
Kan ik de comfortabele woonkamer temperatuur het beste kan verkrijgen door het te zoeken in de aanvoertemperatuur (stooklijn + max Ta gew verhogen, zoals hierboven gisteren besproken) of kan ik soms beter eerst nog de voetventielen verder open draaien?
Ofwel, gaat de afgifte snel omhoog als er meer doorstroming is in de radiatoren? Of ga ik dan al snel de (al niet heel hoge) DeltaT verknoeien met groter risico op pendelen en kan ik er dus beter afblijven? (Pendelen was nl waarom installateur ze aanvankelijk op 25% wilde)
TIA!
Beide mogelijkheden kun je natuurlijk zelf proberen - als je ze maar niet tegelijk uitvoert. Dan weet je niet welke aanpassing welk effect sorteert.scarfoot schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:44:
Ik probeer even iets te begrijpen.
De voetventielen van al onze radiatoren+convectoren (wij hebben geen vvw), staan overal voor 25% open.
DeltaT (bij de binnenunit) [edit] nu ca 3gr volgens Flir en verhouding temperatuur boven en beneden is ook redelijk ok.
Regeling staat nog op uitgebreid met tijdschema 1gr nachtverlaging, dat lijkt voor nu goed te werken, zeker met extra zon inval
Nu zoek nog ik nog ca 0.5 graadje hoger dan de woonkamertemperatuur nu is en vraag ik mij af wat verstandig is.
Kan ik de comfortabele woonkamer temperatuur het beste kan verkrijgen door het te zoeken in de aanvoertemperatuur (stooklijn + max Ta gew verhogen, zoals hierboven gisteren besproken) of kan ik soms beter eerst nog de voetventielen verder open draaien?
Ofwel, gaat de afgifte snel omhoog als er meer doorstroming is in de radiatoren? Of ga ik dan al snel de (al niet heel hoge) DeltaT verknoeien met groter risico op pendelen en kan ik er dus beter afblijven? (Pendelen was nl waarom installateur ze aanvankelijk op 25% wilde)
TIA!
Als de thermostaat ergens anders hangt dan de woonkamer en je wilt alleen de woonkamer warmer hebben, dan zul je het daar moeten zoeken en de afgifte daar dus proberen te verhogen door de voetventielen wat verder open te zetten.
Een hogere Ta zal het ook warmer maken in de overige ruimtes van de woning (waar de thermostaat niet hangt), en ik weet niet of dat de bedoeling is. Tenzij je daar dan ook gaat sleutelen aan de afgifte.
[Voor 3% gewijzigd door Gramser op 12-03-2023 17:16]
Ik geloof niet dat ik je hier helemaal begrijp.Franciesco schreef op zondag 12 maart 2023 @ 16:31:
@scarfoot aangezien je op “Uitgebreid” draait: waar hangt de thermostaat? Als dat in de woonkamer is heeft het geen zin om de Ta te verhogen of de voetventielen bij te stellen,
Thermostaat hangt idd in de woonkamer.
Maar waarom zou een hogere (toegestane) max gewenste Ta niet helpen? beneden wordt de wenstemperatuur immers niet gehaald als het kouder is omdat de Ta kennelijk begrenst wordt door de maxTa instelling?
Maar ook boven is het bij koud weer aan de frisse kant, verhouding flow beneden en boven klopt dus wel aardig denk ik.
Nu bij +10 graden (en inmiddels 1 graad hogere toegestane Ta max) wordt wenstemperatuur wel gehaald, maar de Ta gewenst is nu natuurlijk ook veel lager. Zien hoe dat vanavond gaat met een graadje meer Ta.
Ik vind het overigens geen probleem om als het nodig is overal nog wat te tweaken aan de voetventielen, vroeg me alleen af of dat verstandig is gezien de kleine delta T en met het oog op pendelen
Aan de andere kant, als bij 0 graden de Max Ta al net voldoende is, krijg ik het dan straks bij -10 niet koud, ofwel is het misschien toch verstandig nu al de voetventielen verder open te zetten?
- Proton_
Ik denk het wel, ik zag afgelopen zomer zeker 1x per week een piek naar 14 watt. Er was niet echt een regelmaat te ontdekken trouwens.
[Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 12-03-2023 17:23]
De voetventielen anders instellen kan ook helpen, maar dat kan dat wel een negatief effect hebben op de andere ruimte(s): je verhoogd immers niet de totaal geproduceerde warmte van de wp, je verdeeld het alleen anders over je woning.
En wat is nu het probleem? Doen mijn CV ketels ( 3 stuks) ook. Staat gewoon netjes in de Nefit handleidingen.Franciesco schreef op zondag 12 maart 2023 @ 18:38:
@Gramser 1x per dag (ca iedere 23 uur, geen typefout) wordt de circulatiepomp aangezet als de wp langere tijd niet hoeft te verwarmen.
[Afbeelding]
Ah, goed te weten!Franciesco schreef op zondag 12 maart 2023 @ 18:38:
@Gramser 1x per dag (ca iedere 23 uur, geen typefout) wordt de circulatiepomp aangezet als de wp langere tijd niet hoeft te verwarmen.
[Afbeelding]
Waar lees jij dat dit een probleem zou zijn? Ik hoopte juist bevestiging te krijgen dat dit het geval is.ds23man schreef op zondag 12 maart 2023 @ 19:06:
[...]
En wat is nu het probleem? Doen mijn CV ketels ( 3 stuks) ook. Staat gewoon netjes in de Nefit handleidingen.
Als je een goed geïsoleerde woning met veel thermische inhoud hebt, dan is morgen juist een dag om tegen een waanzinnig rendement zoveel mogelijk warmte je woning in te pompen. Daar kun je dan de rest van de week weer op teren.Gramser schreef op zondag 12 maart 2023 @ 17:15:
Morgen zou zomaar eens een dag kunnen worden dat de hele WP niet nodig is, het wordt 16 graden.
Ik denk dat ik morgenvroeg de Ta een graadje omhoog zet.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.
Ik heb hier een schema gemaakt waar ik de Stooklijn 12 keer per dag aanpas, afhankelijk van de stroomprijs.
Zie echter dat ik het vermogen van de vwl75/6 niet echt kan sturen, iemand hier ervaring mee?
Dat wil ik uiteindelijk.
De warmte pomp ik dan in mijn vloer, als de stroom prijs weer hoog is dan verlaag ik de Stooklijn. Scheelt toch aardig wat geld met de huidig sterk fluctuerende tarieven per uur.
Er is hier wel iemand die z`n warmtepomp op de duurste 3 uur van de dag uitschakeld. Daarvoor is een speciaal contact voorzien.Tank schreef op zondag 12 maart 2023 @ 21:19:
Iemand ervaring met aanpassen Stooklijn afhankelijk van de stroomprijs (dynamisch)?
Ik heb hier een schema gemaakt waar ik de Stooklijn 12 keer per dag aanpas, afhankelijk van de stroomprijs.
Zie echter dat ik het vermogen van de vwl75/6 niet echt kan sturen, iemand hier ervaring mee?
Dat wil ik uiteindelijk.
De warmte pomp ik dan in mijn vloer, als de stroom prijs weer hoog is dan verlaag ik de Stooklijn. Scheelt toch aardig wat geld met de huidig sterk fluctuerende tarieven per uur.
SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie
- Proton_
Stooklijn is niet de meest handige om aan te sleutelen, denk ik.
Verwarming uitlezen met ebusd
Hij geeft een tweetal storingen aan, F.754 - ventilator uit, en F.37 - ventilatorfout.
Heeft iemand dit hier eerder bij de hand gehad? Ik lees dat dit aan de ventilator of aan de FMU printplaat kan liggen. Waar zouden de losse onderdelen besteld kunnen worden?
Ik ga een bij de ebus te rade.
Uitschakelen is niet handig, dan gaat de wp na inschakelen meteen 100% vermogen leveren, waarbij de COP circa 20% lager is.
Nu doe ik de temp setpoint iedere 30minuten 0,5 graad omhoog, met binnen compensatie op actief.
Dat werkt bijna goed, wp gaat dan naar circa 60% vermogen .
Om 17:00 zet ik dan het setpoint terug naar 18.
En vanaf 20:00 weer naar 20, oplopend.
Ook in de ochtend.
Scheelt toch aanzienlijk, terwijl je in huis er (bijna) niet van merkt.
Vanmiddag was de stroom zonder belasting zelfs gratis.👍
De vrc720 kan helaas maar 12 temperatuur setpoints per dag aan… 24 of 48 zou optimaal zijn
Zon idee had ik inderdaad al wel. Ik dacht echter aan het begin ergens te hebben gelezen dat deze cijfers redelijk accuraat waren. Of ik ben hier in verwarring met een Panasonic.Franciesco schreef op zondag 12 maart 2023 @ 08:51:
@RubenZuid en die COP heb je afgelezen op de besturingsmodule of zelf uitgerekend adhv milieuopbrengst en stroomverbruik? Misschien ten overvloede, maar bij dit laatste moet je +1 doen (milieuopbrengst/stroomverbruik+1).
Al is een COP van 3.1 nog steeds laag bij een Ta van 31 graden.
Maar goed, we weten inmiddels dat we de opbrengstcijfers die Vaillant laat zien (vaak) met een korrel zout moeten nemen. Dus dat zou ook een verklaring kunnen zijn.
Het is inderdaad gemeten via de buitenunit.
Gisteren nog een paar keer wezen kijken bij de binnen unit toen ik in de buurt was van dat ding, en iedere keer stond die op 25%.
Nou is het ook nog steeds geen ideale situatie aangezien de afgifte nog niet volledig is. Beneden is voor nu nog maar 1 mega lus aan vloerverwarming, dus weinig afgifte lijkt me we een ding.
Ach, sensor er bij en dan gaan we het zien, we zijn nog niet klaar!

De sensor verwijderd en nu geen hoge pieken meer. Begint nu te pendelen (naar mijn idee)met hogere temperaturen boven 0. Radiator boven in badkamer open gezet voor meer afgifte maar heeft geen effect.Proton_ schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 19:31:
Dat is waar, met wat pech regelt hij nu op retourtemperatuur...
- Proton_
Het lijkt er op dat je iets kan zeggen over de betrouwbaarheid van de COP/warmtecijfers die door jouw specifieke unit gerapporteerd worden door de sensoren uit te lezen met lopende pomp en compressor uit (bv tijdens pendelen of tijdens het onluchtingsprogramma).
- Proton_
Het minimumvermogen is bij 15 graden buiten immers bijna 4 kW (550 watt * cop7).
Mag ik vragen wat een totaalplaatje voorlopig kost bij u? ik heb een soortgelijke installatie in offerte staanHubobo schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:19:
Aanstaande woensdag start de installateur met de installatie van de warmtepomp, waarvoor ik de volgende zaken in huis heb gehaald;
1. Vaillant AroTHERM plus 75/6
2. Vaillant VWZ MEH 97/6
3. Vaillant VRC 720
4. De Jonge RVS warmtepompboiler 300L
5. Trillingsdempers
Zaken die de installateur regelt:
6. Geïsoleerde Flexibele Slang DN25 + montagekoppeling
7. Magneet vuilafscheider
8. Overig materiaal (koppelingen, exapnsievat, overstortventiel, leidingwerk,zadels, kranen, ventielen, boren etc.)
De installatie is voor:
A. de vloerverwarming beneden van 9 groepen (80m2 in slakkenhuis) en
B. 4 radiatoren op de 1e verdieping (waarvan 2 JAGA), waarvan waarschijnlijk alleen de JAGA's open zullen staan.
C. warmwatergebruik boven (douche, 2 wastafels en een bad).
Mijn installateur benoemde dat hij aanraad om een pompgroep toe te voegen omdat de pomp v.d. buitenunit het anders niet zo prettig zou vinden. De installateur waar ik de spullen heb gehaald benoemde dat er bij een extra pompgroep een buffervat nodig is. (Topgozer trouwens, hier ook te vinden).
De afstand v.d. buitenunit tot boiler op zolder is ingeschat zo'n 15 meter: 3-4 tot de voordeur, 5 door de kruipruimte en de trapkast en daarna zo'n 6 meter omhoog.
Als buffer wil ik graag de vloerverwarming gebruiken, waarbij ik mij bewust ben van de nadelen hiervan (is al veel over geschreven hier).
Mijn vragen:
1. Kan ik de radiatoren in 1 circuit zetten met de vloerverwarming?
2. Is een extra pomp(groep) nodig?
3. Is er nog iets noodzakelijks toe te voegen aan de installatie?
Ik wil m'n installatie zo eenvoudig mogelijk en zo betaalbaar mogelijk houden; met andere woorden iedere toevoeging kost geld. Als dit niet nodig is wil ik dit voorkomen.
Ik schat in dat ik totaal op ongeveer €14.000 uitkom, materiaal en installatie. Heb wel meegeholpen, voorbereiding grotendeels gedaan, materiaal opgehaald en inkoop los geregeld.dodvip123 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:39:
[...]
Mag ik vragen wat een totaalplaatje voorlopig kost bij u? ik heb een soortgelijke installatie in offerte staan
Waar komen ze mee qua prijzen voor offertes? Ben wel benieuwd of / wat ik bespaard heb.
[Voor 9% gewijzigd door Hubobo op 14-03-2023 22:08]
En, was de installatie goed gegaan of loopt dat nog? NieuwsgierigHubobo schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 22:07:
[...]
Ik schat in dat ik totaal op ongeveer €14.000 uitkom, materiaal en installatie. Heb wel meegeholpen, voorbereiding grotendeels gedaan, materiaal opgehaald en inkoop los geregeld.
Waar komen ze mee qua prijzen voor offertes? Ben wel benieuwd of / wat ik bespaard heb.

Om hier nog even op door te gaan - bestaat er ook zoiets als een "zomerstand" waarbij de warmtepomp ook uitblijft, ook al komt de buitentemperatuur plots toch onder de ingestelde uitschakeltemperatuur komt? Als in, overdag lekker 19 graden ofzo, maar in de nacht toch nog even koud. Zonde als de pomp dan aanspringt, terwijl het huis wat later alweer prima op temperatuur komt. Mijn CV-ketel heeft dat, dan maakt-ie alleen warm water en doet hij niks meer met verwarming. Maar goed, die gaat met een maandje ook wegFranciesco schreef op zondag 12 maart 2023 @ 18:38:
[Afbeelding]

- Proton_
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic