@
WPMans qua installatie zijn er verschillende mogelijkheden die in het installatiebundel document van Vaillant beschreven staan.
In veel gevallen volstaat een relatief eenvoudige opstelling van buitenunit, binnenunit, thermostaat en boiler. Je kunt i.c.m. een 125/6 bijvoorbeeld denken aan:
- VWL 125/6
- uniTOWER Plus: dit is de binnenunit ("koelkast" model) inclusief o.a. de besturingsmodule, een elektrisch hulpelement die kan bijspringen voor zowel CV- als tapwater en 188l boiler voor het tapwater
- VRC720 thermostaat
Aangezien je over 3 verdiepingen vvw gaat leggen (300m2 begreep ik), is een buffervat waarschijnlijk niet nodig: je hebt zult ruim voldoende systeeminhoud hebben. Tenzij je wellicht met zoneregeling gaat werken waarbij grote delen (groepen) van de vvw soms dicht staan. Gaat dat het geval zijn? En zo ja: hoeveel groepen/oppervlakte vvw zal altijd open staan? A.d.h.v. de vvw slangdikte en h.o.h. afstand van de slangen kun je dan de minimale systeeminhoud berekenen en op die manier bepalen of de minimale systeeminhoud in alle gevallen gewaarborgd zal zijn.
Voor de boiler zijn er behalve de genoemde uniTOWER ook opties om een losse (indirect door de wp verwarmde) boiler te nemen met een andere/grotere inhoud. Om bij Vaillant te blijven (hoeft natuurlijk niet, kan bv ook eentje van de Jong of ander merk zijn): de uniSTOR 200 tot 500 liter. Deze boiler wordt verwarmd via de buitenunit en kan aangestuurd worden via b.v. de MEH97/6 (dit is als het ware een compacte uniTOWER waar dan geen boiler in zit omdat je die dan apart neemt).
Ander alternatief is een losse warmtepompboiler (aroSTOR genoemd bij Vaillant) die volledig los staat van je CV circuit en daarom soms voordelen heeft in de installatie. In dit topic en in het algemene L/W topic is al veel geschreven over de voor- en nadelen van wpboilers t.o.v. boilers verwarmd door de wp die ook het CV gedeelte bediend.
Voor de inhoud van de boiler zul je moeten bedenken hoeveel warm water je verbruikt en in welk tijdsbestek/in welke periodes gedurende de dag. Ik kan me voorstellen dat de 188 liter van de uniTOWER krap is als 5 personen kort na elkaar willen douchen.
Naast de genoemde Vaillant basiscomponenten zijn er nog veel andere artikelen nodig om de boel aan te sluiten. Denk aan de opstelplaats buitenunit, buizen, koppelingen, expansievat, vuilfilter, elektromateriaal etc. Als je een wat beter idee hiervan wilt krijgen zou je b.v. eens naar mijn eerder geposte boodschappenlijst kunnen kijken.
https://gathering.tweaker...message/70674634#70674634