Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@bmweetje3 of de 55/6 zwaar genoeg is: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Verder is het absolute minimum de 55/6 en VWZ AI plus. Maar dan heb je dus geen thermostaat of mogelijkheid voor ruimtecompensatie. De meerwaarde van een internetmodule is dan ook erg beperkt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@roelmertens2 Ik bedoel dat je na kunt meten hoeveel graden je door mengen in de buffer kwijtraakt. Elke graad verschil is ca 2% duurder stoken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
roelmertens2 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 14:08:
Sinds gisteren in bezit van een Vaillant Arotherm 75/6. Precies een jaar na de bestelling geleverd en geplaatst.
Wij hebben op BG alleen vloerverwarming en op de 1e verdieping paar radioatoren die we nauwelijks gebruiken. Ben benieuwd wat gas en stroom gaat doen.
Wij verbruikten in 2021 totaal 3000 m3 gas en 2022 totaal 2200 m3 gas (door ketel temp al op 45 te zetten en veel beter op te letten met wat we deden).

Vaillant is zelf hier geweest om te kijken of alles goed was ingesteld. En heeft nog wat tips gegeven.
Kan aan mij liggen maar hoe dek je 2200m3 gas met een 75/6? Volgens heb je dan een 11kW nodig. Een 75/6 doet volgens mij maximaal 6,68 volgens de specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 20:55
MotorBeast schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 15:28:
[...]

Kan aan mij liggen maar hoe dek je 2200m3 gas met een 75/6? Volgens heb je dan een 11kW nodig. Een 75/6 doet volgens mij maximaal 6,68 volgens de specs.
Hybride, kijk maar naar de plaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
[...]

Het is een hybride opstelling zoals ik het lees, hij vervangt dus niet al het gas dat hij verbruikt met enkel de warmtepomp.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Aha. Gemiste kans in mijn ogen. Als je met 45 graden kan verwarmen in de winter kan je gewoon full electric. Okee bij 45 graden kost het wat van je Cop maar onderaan de streep op lange termijn goedkoper dan hybride.En waarom 45 graden met VV?

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 24-03-2023 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 20:55
MotorBeast schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 15:42:
Aha. Gemiste kans in mijn ogen. Als je met 45 graden kan verwarmen in de winter kan je gewoon full electric. Okee bij 45 graden kost het wat van je Cop maar onderaan de streep op lange termijn goedkoper dan hybride.En waarom 45 graden met VV?
Ach, installateur van @roelmertens2 is nog in de leer, en voor die prijs zou ik ook geen nee zeggen in deze tijd.

Maar volgend leerpuntje voor de installateur: volgend jaar een 55 erbij in cascade ipv de CV :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023
Even een volgend leermomentje, Vaillant kan alleen in cascade draaien met twee dezelfde types WPen van hetzelfde vermogen.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmweetje3
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-04 20:42
Proton_ schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 15:08:
@bmweetje3 of de 55/6 zwaar genoeg is: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Verder is het absolute minimum de 55/6 en VWZ AI plus. Maar dan heb je dus geen thermostaat of mogelijkheid voor ruimtecompensatie. De meerwaarde van een internetmodule is dan ook erg beperkt.
Bedankt voor de link van het topic, het verbruik afgelopen jaren is ongeveer 800m3 alleen voor verwarmen met de temp 24/7 op 20 graden. De 55/6 zou dan moeten volstaan. 1 maat groter kost iets meer dat is niet zozeer het probleem maar het beste lijkt mij toch dat de er continue afgifte warmte is zonder dat de wp gaat pendelen. Mocht de 55/6 het niet aankunnen bij echte vorst kan de airco nog altijd aan.
voor de rest is het duidelijk, de VWZ AI plus is nodig en de thermostaat is een aanvulling.
Blijft voor mij de locatie van de wp, op de grond is makkelijk plaatsen en onderhoud maar het wegwerken van de leidingen is wat meer werk en kosten.
Op het betonnen balkon is lastiger plaatsen maar een heftruck kan geregeld worden, onderhoud blijft hetzelfde als op de grond want balkon is makkelijk toegankelijk. En voordeel meteen door de buitenmuur zit ik al in de koof waar de leidingen cv lopen.
Alvast bedankt voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08-05 21:23
Ik kwam van 1000-1200m3 en heb die opstelling: 55/6 met AIplus en thermostaat. Alleen dan met AWB-stickertjes erop. En dit huis is absoluut niet super geisoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmweetje3
Gramser schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 16:11:
Ik kwam van 1000-1200m3 en heb die opstelling: 55/6 met AIplus en thermostaat. Alleen dan met AWB-stickertjes erop. En dit huis is absoluut niet super geisoleerd.
Ook alleen vloerverwarming of met radiatoren?
Mij CV ketel stond al ingesteld op het laagste vermogen van 5.7Kw en de aanvoer ingesteld op 50 graden en dat werkte probleemloos. Daarom denk ik dat de 55/6 voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Alleen vloerverwarming inderdaad, en een meeliftend badkamerradiatortje als extra lus van de vloerverwarming. Wat ik wel heb gedaan, is een pomploze verdeler geplaatst en verder maak ik ook geen SWW ermee. De WPB staat klaar voor installatie. En dan ben ik van het gas af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelmertens2
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-02 14:32
MotorBeast schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 15:42:
Full electric was geen optie. Met verschillende mensen over gehad.
Te veel verbruik, we koken op gas, tapwater, slechte vloerissolatie die niet te verbeteren was. Dat waren wat punten en met name de combinatie waardoor we proberen zo veel mogelijk van gas af te gaan, maar niet 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelmertens2
Zwartoog schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 15:32:
[...]

Hybride, kijk maar naar de plaatjes.
Klopt hybride opstelling, waarbij nog overwogen is om ook de cv te vervangen door een nieuwe.
Die is nu "gewoon" blijven hangen. Afhankelijk hoe het loopt kan die nog altijd er tussen uit als blijkt dat we alleen nog gas zouden verbruiken voor te koken. We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@ds23man dat vermoeden was er al bij Adriaan71 in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

edit ik begreep je waarschijnlijk verkeerd, leermoment voor de installateur van @roelmertens2 dus :)

Verbruik speelt geen rol (althans, minder verbruik is altijd beter, ook met gas) maar er zijn ook gewoon 12 kW units waar je circa 2500 m³ gas mee kan vervangen.
SWW kan wel een dingetje zijn want die boiler moet een plek krijgen.

[ Voor 64% gewijzigd door Proton_ op 24-03-2023 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
bmweetje3 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 16:21:
[...]

Ook alleen vloerverwarming of met radiatoren?
Mij CV ketel stond al ingesteld op het laagste vermogen van 5.7Kw en de aanvoer ingesteld op 50 graden en dat werkte probleemloos. Daarom denk ik dat de 55/6 voldoende is.
Op zich kan je dat heel mooi bepalen dmv de P1 poort op je slimme meter. Bij temperaturen rond nul zag ik dat ik gemiddeld 1 m3 per uur verbruik. Dat staat gelijk aan 8-9 kW aan thermisch vermogen. Met temperaturen rond de 10 graden zit ik op een halve kuub. Dus per 10 graden is het een verdubbeling of halvering qua benodigd thermisch vermogen. In mijn geval zou ik 16-18 kW nodig hebben bij -10. Er staat nu een 125/6 klaar in de schuur voor het voorhuis, deze gaat in hybride. De CV ketel mag het dan overnemen beneden de -5, hoe vaak hebben we in NL nog echte vorst? Voor die 5-10 dagen in het jaar ga ik echt geen extra WP in cascade plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
[...]

7,2 bij -10

Edit, onderstaande correcte data met dank aan @Franciesco
Franciesco schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 22:35:
[...]

Het is iets meer: de VWL75/6 levert maximaal ca 7,6kW bij -10 graden A/W35-30.
En bij -7 graden 8kW.

[ Voor 33% gewijzigd door Kees_frl op 24-03-2023 23:48 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmweetje3
Gramser schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 16:24:
Alleen vloerverwarming inderdaad, en een meeliftend badkamerradiatortje als extra lus van de vloerverwarming. Wat ik wel heb gedaan, is een pomploze verdeler geplaatst en verder maak ik ook geen SWW ermee. De WPB staat klaar voor installatie. En dan ben ik van het gas af.
ik ga ervan uit dat het goed werkt inderdaad, zeker gezien de ervaring met de airco afgelopen winter die het makkelijk kon bijbenen. Alleen je mist het comfort van de vloerverwarming om overal een gelijkmatige temperatuur te hebben. De airco is 3.5Kw en bij een defrost merk je het meteen, bij de vloerverwarming zal dit wel meevallen omdat de vloer niet snel afkoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelmertens2
Hoe en waar kan ik dir soort gegevens zien ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
roelmertens2 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 16:27:
[...]

Full electric was geen optie. Met verschillende mensen over gehad.
Te veel verbruik, we koken op gas, tapwater, slechte vloerissolatie die niet te verbeteren was. Dat waren wat punten en met name de combinatie waardoor we proberen zo veel mogelijk van gas af te gaan, maar niet 100%.
Als je het met gas met VV warm krijgt, dan krijg je het toch ook warm met een WP? :? Als je veel verbruik dan hebt met gas dan heb je dat ook met stroom, alleen stroom is goedkoper en efficienter. Al stook je dan misschien met vorst met Cop2 al lijkt me dat stug met VV.

Je blijft nu met echte koude nog steeds met gas zitten en dat is en blijft duur in de toekomst. Tijden en prijzen van 2 jaar geleden en verder terug komen nooit meer terug en overheid zal daar ook aan meehelpen met belastingen op gas vrees ik. Koken op gas is vrij goedkoop aan te passen naar inductie maar je moet wel een boiler kwijt kunnen.

Isolatie is niet het probleem, maar voldoende afgifte. En die laatste heb je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmweetje3
ds23man schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 16:37:
[...]

Op zich kan je dat heel mooi bepalen dmv de P1 poort op je slimme meter. Bij temperaturen rond nul zag ik dat ik gemiddeld 1 m3 per uur verbruik. Dat staat gelijk aan 8-9 kW aan thermisch vermogen. Met temperaturen rond de 10 graden zit ik op een halve kuub. Dus per 10 graden is het een verdubbeling of halvering qua benodigd thermisch vermogen. In mijn geval zou ik 16-18 kW nodig hebben bij -10. Er staat nu een 125/6 klaar in de schuur voor het voorhuis, deze gaat in hybride. De CV ketel mag het dan overnemen beneden de -5, hoe vaak hebben we in NL nog echte vorst? Voor die 5-10 dagen in het jaar ga ik echt geen extra WP in cascade plaatsen.
ligt natuurlijk ook aan de omstandigheden maar een 16Kw hebben wij echt niet nodig. Heb je het dan ove alleen de beneden verdieping of een heel huis verwarmen? De 3.5Kw airco had geen moeite om bij ons de beneden verdieping te verwarmen. Vermogen meet ik ook en dat valt reuze mee tot nu toe wat het verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
bmweetje3 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 18:21:
[...]

ik ga ervan uit dat het goed werkt inderdaad, zeker gezien de ervaring met de airco afgelopen winter die het makkelijk kon bijbenen. Alleen je mist het comfort van de vloerverwarming om overal een gelijkmatige temperatuur te hebben. De airco is 3.5Kw en bij een defrost merk je het meteen, bij de vloerverwarming zal dit wel meevallen omdat de vloer niet snel afkoelt.
Klopt. Defrosts merk je niks van met vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:50
roelmertens2 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 14:08:
Sinds gisteren in bezit van een Vaillant Arotherm 75/6. Precies een jaar na de bestelling geleverd en geplaatst.
Wij hebben op BG alleen vloerverwarming en op de 1e verdieping paar radioatoren die we nauwelijks gebruiken. Ben benieuwd wat gas en stroom gaat doen.
Wij verbruikten in 2021 totaal 3000 m3 gas en 2022 totaal 2200 m3 gas (door ketel temp al op 45 te zetten en veel beter op te letten met wat we deden).

Vaillant is zelf hier geweest om te kijken of alles goed was ingesteld. En heeft nog wat tips gegeven.

Kosten: ca € 600 elektricien en € 6200 voor de WP installatie (incl installatie, thermostaat, ontkoppelingsbuffer). Daar krijg ik dan straks de subsidie nog op terug.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Laat je de condensafvoer van de buitenunit zo?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 24-04 08:44
Hebben ons systeem inmiddels sinds half November draaien, prima.

Maar wanneer krijgen wij nu in vredesnaam eens de update voor de "sensoAPP" naar de "myVAILLANT" app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Middenberm schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 18:56:
Hebben ons systeem inmiddels sinds half November draaien, prima.

Maar wanneer krijgen wij nu in vredesnaam eens de update voor de "sensoAPP" naar de "myVAILLANT" app?
Als het all-electric is dan had ik hem nu wel een keertje verwacht. Eentje van mij van begin februari kreeg deze week de update.

Of heb je hybride? Dan weet ik niet hoelang het duurt.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Gramser schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 18:46:
[...]

Klopt. Defrosts merk je niks van met vloerverwarming.
Weet iemand hier hoe dat uitpakt met radiatoren? Een van de redenen dat ik van L/L af wil is namelijk ook de defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
MotorBeast schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 19:12:
[...]

Weet iemand hier hoe dat uitpakt met radiatoren? Een van de redenen dat ik van L/L af wil is namelijk ook de defrosts.
Als je je hand tegen de radiator houdt kun je het zeker voelen.
Vanaf een afstandje moet je bijzonder gevoelig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
busscherski schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 19:15:
[...]

Als je je hand tegen de radiator houdt kun je het zeker voelen.
Vanaf een afstandje moet je bijzonder gevoelig zijn.
Ik bedoel, wat doet dat met de ruimtetemperatuur? Met L/L voel je het onmiddellijk. Verwacht met L/W niet want als ik de HR Ketel uitzette in het verleden bleef de warmte ook veel langer hangen dan nu met L/L. Op de een of andere manier is L/L warmte toch een andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelmertens2
busscherski schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 18:48:
[...]

Laat je de condensafvoer van de buitenunit zo?
Geen idee nog. Misschien iets van kiezelbak er onder ?
Heb je een tip ?
En waarom zou ik iets moeten doen ? Omdat het met vorst een ijsbaan wordt ?
Of andere reden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:37
MotorBeast schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 19:12:
[...]

Ik kan niet zeggen dat ik ooit gemerkt heb dat er een defrost is aan de arotherm in huis. Ik heb alleen radiatoren zoals je weet. Ik zie het terug aan de stoomwolk uit de buiten unit en de plugwise ap.
Ik heb een 45 liter serie buffer misschien scheelt dat.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
snameroc schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 19:26:
[...]

Ik kan niet zeggen dat ik ooit gemerkt heb dat er een defrost is aan de arotherm in huis. Ik heb alleen radiatoren zoals je weet. Ik zie het terug aan de stoomwolk uit de buiten unit en de plugwise ap.
Ik heb een 45 liter serie buffer misschien scheelt dat.
Ik twijfel ook nog steeds of ik er geen buffer tussen moet nemen. Ik zit nu te wachten op een offerte zonder. Zijn de kosten niet, maar heeft het nut?

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 24-03-2023 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
roelmertens2 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 19:25:
[...]

Heb je een tip ?
Of andere reden ?
Er komt best wat water uit met een defrost wat bij vorst op het straat werk bevriest. Als het geen doorgaand pad is zie ik de noodzaak niet hij hang zo hoog dat de ijsberg nooit tot de onderkant van de arotherm groeit.

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
roelmertens2 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 19:25:
[...]

Heb je een tip ?
Of andere reden ?
In de handleiding staat hoe het “heurt”. Grindbak met een pijpje is vrij standaard. Ik zou er wel íets mee doen, het zal je verbazen hoeveel water er wordt geloosd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
MotorBeast schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 19:27:
[...]

Ik twijfel ook nog steeds of ik er geen buffer tussen moet nemen. Ik zit nu te wachten op een offerte zonder. Zijn de kosten niet, maar heeft het nut?
Ik kwam net wel net niet aan het vereiste minimale volume van de systeem inhoud dus ik wilde dat risico niet lopen.

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bmweetje3
MotorBeast schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 19:22:
[...]

Ik bedoel, wat doet dat met de ruimtetemperatuur? Met L/L voel je het onmiddellijk. Verwacht met L/W niet want als ik de HR Ketel uitzette in het verleden bleef de warmte ook veel langer hangen dan nu met L/L. Op de een of andere manier is L/L warmte toch een andere.
de Airco blaast warme lucht in en als deze stopt is de warmte bijna meteen weg. Bij een vloerverwarming zit de warmte in de vloer. Als je radiatoren hebt blijft daar ook warmte inzitten die zijn niet meteen koud. Ligt eraan hoelang een defrost duurt maar denk dat het wel meevalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
MotorBeast schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 19:22:
[...]

Ja L/L haalt de defrost energie meestal uit de lucht in huis. (tenzij er met COP1 ontdooid wordt, maar ik weet niet welke merken dat doen). Dat voel je direct, er is geen enkele demping.

Bij L/W en radiatoren is het effect bij een defrost dat de temperatuur van de radiatoren daalt tot iets boven de kamertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:22
Franciesco schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 20:31:
@Kiwi_Kevin ik doe hetzelfde als @Gramser. Dus instelling Uitgebreid, een stooklijn van (tegenwoordig) 0.25 i.c.m. een minimale Ta van 25 graden. Met het huidige weer heb ik dan meestal 2 runs op een dag.
Zie onderstaande screenshot van 2 dagen (gisteren en eergisteren). Voor de COP zou het nog wat gunstiger zijn als er i.p.v. s’avonds en s’nachts overdag verwarmd zou worden. Maar gezien de relatief warme nachten zal het niet bijster veel uitmaken denk ik,

[Afbeelding]
Ok, dagje gedraaid met instelling uitgebreid, TA min 25, max 35. Stooklijn op 0.25. Dat geeft het onderstaande gedrag.

Mijn theorie is dat er nog zoveel warmte in de vloer zit opgeslagen dat wanneer de wp aanslaat dat de doeltemperatuur snel weer bereikt wordt, maar ook dat de thermostaat dan snel weer net onder de grenswaarde zakt waardoor de wp aanslaat.

Is dit nog te beïnvloeden met een hysterese instelling? Of is het een kwestie van minimale Ta verhogen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/htHOJxfpgv4xMrTbLkNdoRQxyos=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/juRc3fB929ES8VWXpxbcGqvi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
busscherski schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 19:36:
[...]

Ja L/L haalt de defrost energie meestal uit de lucht in huis. (tenzij er met COP1 ontdooid wordt, maar ik weet niet welke merken dat doen). Dat voel je direct, er is geen enkele demping.

Bij L/W en radiatoren is het effect bij een defrost dat de temperatuur van de radiatoren daalt tot iets boven de kamertemperatuur.
Sowieso is afkoeling met L/L altijd veel sneller. Als ik mijn ketel in het verleden uitzette een 1 uur voor het slapen gaan was het vaak gewoon nog aangenaam als in naar bed ging. Met L/L hoef ik dat echt niet te doen als het buiten onder de 5 graden is.

Maar heb je dan geen probleem als SWW wordt gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Kiwi_Kevin dat is nog steeds pendelen denk ik, maar 4 starts in 3 uur is niet zo erg. Je kunt het minimum van 25 graden omhoog brengen naar 27 of 30 graden als je het wil testen, maar je kunt het ook zo laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikz.nl
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-04 12:12

Erikz.nl

professioneel prutser

Kiwi_Kevin schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 12:34:
[...]

Misschien even tijdelijk een cat kabel leggen naar het KPN modem voor de eerste updates/initialisatie? Kun je wifi/unify uitsluiten.
Hij ligt nu 4u aan de kabel nadat ik de stroom er 2 minuten heb afgehaald en opnieuw heb aangesloten. Lijkt tot op heden geen soelaas te bieden. Mijn installateur heeft Valliant inmiddels al verzocht een reset op afstand te proberen uit te voeren. Ik baal lichtelijk want volgens mij kunnen ze nu ook niet de ambisense regeling voor 6 zones instellen, of heb ik dat mis?

[ Voor 10% gewijzigd door Erikz.nl op 24-03-2023 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
MotorBeast schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 20:12:
[...]

Maar heb je dan geen probleem als SWW wordt gemaakt?
Daar is het inderdaad mee te vergelijken.

Standaard instelling is dat er maximaal 60 minuten achter elkaar tapwater mag worden gemaakt. Daarna verplicht 60 minuten ruimteverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Kiwi_Kevin
Heb je die halve graad middagverhoging al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Erikz.nl schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 20:32:
[...]
Hij ligt nu 4u aan de kabel nadat ik de stroom er 2 minuten heb afgehaald en opnieuw heb aangesloten. Lijkt tot op heden geen soelaas te bieden. Mijn installateur heeft Valliant inmiddels al verzocht een reset op afstand te proberen uit te voeren. Ik baal lichtelijk want volgens mij kunnen ze nu ook niet de ambisense regeling voor 6 zones instellen, of heb ik dat mis?
@Marnix17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
bmweetje3 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 18:25:
[...]

ligt natuurlijk ook aan de omstandigheden maar een 16Kw hebben wij echt niet nodig. Heb je het dan ove alleen de beneden verdieping of een heel huis verwarmen? De 3.5Kw airco had geen moeite om bij ons de beneden verdieping te verwarmen. Vermogen meet ik ook en dat valt reuze mee tot nu toe wat het verbruikt.
Het voorhuis van een rijksmonumentale boerderij. En op zich kloppen die cijfers redelijk. Twee jaar geleden zakte de temp in huis langzaam in tijdens een week -10 a -15 met de ketel begrenst op 15kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Kiwi_Kevin schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 20:06:
[...]

Ok, dagje gedraaid met instelling uitgebreid, TA min 25, max 35. Stooklijn op 0.25. Dat geeft het onderstaande gedrag.

Mijn theorie is dat er nog zoveel warmte in de vloer zit opgeslagen dat wanneer de wp aanslaat dat de doeltemperatuur snel weer bereikt wordt, maar ook dat de thermostaat dan snel weer net onder de grenswaarde zakt waardoor de wp aanslaat.

Is dit nog te beïnvloeden met een hysterese instelling? Of is het een kwestie van minimale Ta verhogen?

[Afbeelding]
Ik snap het toch niet helemaal. Je zou verwachten dat hij wel even uitblijft als je wenstemperatuur is behaald. Koelt het dan zo snel weer af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
busscherski schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 20:37:
[...]

Daar is het inderdaad mee te vergelijken.

Standaard instelling is dat er maximaal 60 minuten achter elkaar tapwater mag worden gemaakt. Daarna verplicht 60 minuten ruimteverwarming.
60 minuten? Wordt het dan in een gemiddeld huis bij -5 niet koud in huis?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
Gramser schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 21:27:
[...]

Ik snap het toch niet helemaal. Je zou verwachten dat hij wel even uitblijft als je wenstemperatuur is behaald. Koelt het dan zo snel weer af?
Ik denk dat de warmtepomp pendelt omdat de gewenste aanvoertemperatuur gedurende een bepaalde tijd overschreden is.
Minimale Ta verhogen zal denk ik ook helpen, dan stookt de warmtepomp wat langer door tot de kamerthermostaat ingrijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
MotorBeast schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 21:34:
[...]

60 minuten? Wordt het dan in een gemiddeld huis bij -5 niet koud in huis?
In een gemiddeld huis met warmtepomp niet.

Edit: en als je er toch last van hebt dan kun je die instelling aanpassen.

[ Voor 13% gewijzigd door busscherski op 24-03-2023 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Laatst online: 19:59
Het is iets meer: de VWL75/6 levert maximaal ca 7,6kW bij -10 graden A/W35-30.
En bij -7 graden 8kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 24-04 08:44
busscherski schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 19:12:
[...]

Als het all-electric is dan had ik hem nu wel een keertje verwacht. Eentje van mij van begin februari kreeg deze week de update.

Of heb je hybride? Dan weet ik niet hoelang het duurt.
Het is een all-electric opstelling. De VR921 is bedraad aangesloten via Mesh powerline (TP link Deco P7). Zou dat nog uitmaken? De WiFi op zolder is namelijk slecht maar dat Deco P7 systeem pakt een stabiele LAN verbinding via het stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Middenberm schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 05:57:
[...]

Het is een all-electric opstelling. De VR921 is bedraad aangesloten via Mesh powerline (TP link Deco P7). Zou dat nog uitmaken? De WiFi op zolder is namelijk slecht maar dat Deco P7 systeem pakt een stabiele LAN verbinding via het stopcontact.
Ik weet niet welke 'mijn' oudste is die nog geen update heeft gehad.
Het lijkt wel dat hoe liever je de update wilt, hoe langer het duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 13:37
Welke eisen stelt Vaillant aan de vloeistof die van de buitenunit naar de binnenunit gaat? Vaillant heeft ons tijdens de laatste service buurt aangegeven dat er een 'ander' product is gebruikt en daardoor een beperkte garantie van toepassing is.

De leverancier/installateur van onze pomp wil niet op papier bevestigen welke vloeistof hij heeft gebruikt. We hebben wel een vermoeden waarom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
gumtree schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 08:31:
Welke eisen stelt Vaillant aan de vloeistof die van de buitenunit naar de binnenunit gaat? Vaillant heeft ons tijdens de laatste service buurt aangegeven dat er een 'ander' product is gebruikt en daardoor een beperkte garantie van toepassing is.

De leverancier/installateur van onze pomp wil niet op papier bevestigen welke vloeistof hij heeft gebruikt. We hebben wel een vermoeden waarom.
Hebben we het hier over een split unit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
ds23man schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 08:33:
[...]

Hebben we het hier over een split unit?
Een VWF 87/4 Flexotherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Ah, een Water/Water pomp. Dan hebben we het over de vloeistof van de brine. Daar heb ik geen verstand van.

[ Voor 6% gewijzigd door ds23man op 25-03-2023 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:08
ds23man schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 08:44:
Ah, een Water/Water pomp. Dan hebben we het over de vloeistof van de brine. Daar heb ik geen verstand van.
Hierboven vraagt @gumtree :
gumtree schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 08:31:
Welke eisen stelt Vaillant aan de vloeistof die van de buitenunit naar de binnenunit gaat?
Dan zou hij dus een water/water warmtepomp met buitenunit hebben? 8)7 Een VWF 87/4 Flexotherm heeft toch helemaal geen buitenunit?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelmertens2
Wie kan me helpen hoe ik die grafiekjes kan krijgen die jullie allemaal zien ?
Wat heb ik dan nodig ? Hoe koppelt dat met het systeem dat ik heb ?
Gisteren verwees iemand naar een handleiding, maar sorry, daar kwam ik geen wijs uit.

Moet ik iets aanschaffen ? Of is het standaard ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
roelmertens2 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 18:27:
Wie kan me helpen hoe ik die grafiekjes kan krijgen die jullie allemaal zien ?
Wat heb ik dan nodig ? Hoe koppelt dat met het systeem dat ik heb ?
Gisteren verwees iemand naar een handleiding, maar sorry, daar kwam ik geen wijs uit.

Moet ik iets aanschaffen ? Of is het standaard ?
Makkelijkste manier https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@roelmertens2 een kWh meter geeft inderdaad al een hoop duidelijkheid, en voor gevorderden is er Verwarming uitlezen met ebusd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikz.nl

Erikz.nl

professioneel prutser

Het lukt niet om de VR921 aan de praat te krigen. Oneindige update blijft doorlopen. Zowel via unifi, UTP direct op de KPN box 12 of via het eigen KPN box 12 wifi netwerk krijg ik 0 op rekest.

Is port forwarding (icm UPNP) wellicht nog een oplossing? Kan daar niet echt iets over vinden, anders dan het tamelijk standaard poortgebruik van de VR921, namelijk poorten 80, 123, 443 en 8443.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Erikz.nl schreef op zondag 26 maart 2023 @ 08:25:
Het lukt niet om de VR921 aan de praat te krigen. Oneindige update blijft doorlopen. Zowel via unifi, UTP direct op de KPN box 12 of via het eigen KPN box 12 wifi netwerk krijg ik 0 op rekest.

Is port forwarding (icm UPNP) wellicht nog een oplossing? Kan daar niet echt iets over vinden, anders dan het tamelijk standaard poortgebruik van de VR921, namelijk poorten 80, 123, 443 en 8443.
Als je de VR921 al 24 uur ongestoord direct met UTP hebt aangesloten op de KPN box en het nog niet werkt wordt het denk ik tijd dat je installateur er naar kijkt en eventueel Vaillant NL eens vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikz.nl

Erikz.nl

professioneel prutser

busscherski schreef op zondag 26 maart 2023 @ 08:48:
[...]

Als je de VR921 al 24 uur ongestoord direct met UTP hebt aangesloten op de KPN box en het nog niet werkt wordt het denk ik tijd dat je installateur er naar kijkt en eventueel Vaillant NL eens vraagt.
Ga ik dat traject uitzetten, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Erikz.nl
Aansluiten op LAN. En dan de voeding van de VR921 uit en aan. En wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
Andrehj schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 09:38:
[...]

Hierboven vraagt @gumtree :

[...]

Dan zou hij dus een water/water warmtepomp met buitenunit hebben? 8)7 Een VWF 87/4 Flexotherm heeft toch helemaal geen buitenunit?
Nee, ik heb een luchtwaterwarmtepomp. Met een aroCOLLECT buitenunit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6_tJq0ggWC3Bsgf3xxsoc5sQws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3reLsrktqORWG3Ne9OJgC2Db.jpg?f=fotoalbum_large

Oude foto trouwens, ondertussen zijn alle leidingen netjes geissoleerd en de stroomkabels mooi weggewerkt.

[ Voor 40% gewijzigd door gumtree op 26-03-2023 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikz.nl

Erikz.nl

professioneel prutser

busscherski schreef op zondag 26 maart 2023 @ 09:38:
@Erikz.nl
Aansluiten op LAN. En dan de voeding van de VR921 uit en aan. En wachten.
Na 24u had dat nog geen effect helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
gumtree schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:43:
[...]

Nee, ik heb een luchtwaterwarmtepomp. Met een aroCOLLECT buitenunit.
[Afbeelding]

Oude foto trouwens, ondertussen zijn alle leidingen netjes geissoleerd en de stroomkabels mooi weggewerkt.
Nou wordt het wat duidelijker, is een water/water warmtepomp met een grote radiateur buiten. Er zit een water/glycol-vloeistof in. Nou vindt ik het behoorlijk knap dat je als monteur zonder een lab analyse kan vaststellen wat er in zit. Ten hoogste kan je een sneltest doen wat de verhouding water/glycol is net als bij je auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
ds23man schreef op zondag 26 maart 2023 @ 11:08:
[...]

Nou wordt het wat duidelijker, is een water/water warmtepomp met een grote radiateur buiten. Er zit een water/glycol-vloeistof in. Nou vindt ik het behoorlijk knap dat je als monteur zonder een lab analyse kan vaststellen wat er in zit. Ten hoogste kan je een sneltest doen wat de verhouding water/glycol is net als bij je auto.
Gisteren is er een externe installateur lang geweest om een monster te nemen van de koelvloeistof, deze wordt in een lab onderzocht.

Ik woon niet in Nederland en in onze gemeente moeten WP-installaties gemeld worden bij de gemeente. één van de vragen van de gemeente is welke koelvloeistof wordt gebruikt. Helaas krijg ik van de installateur die de pomp heeft geplaatst geen antwoord en geen ondertekende bevestiging met een stempel.

Diegene die voor de gemeente alle aanvragen controleert vermoed dus dat er een andere vloeistof is gebruikt dan Vaillant voorschrijft. Ook Vaillant struikelde over het feit dat uitgerekend dat onderdeel niet is ingevuld bij het ingebruikname-rapport van de pomp.

Concreet heb ik dus drie problemen:
  • Gemeente gedoogt het gebruik van de warmtepomp, maar wil wel op korte termijn weten (we zijn al drie jaar bezig) welke koelvloeistof wordt gebruikt.
  • Ik heb een goedgekeurde melding nodig van de gemeente voor de afhandeling van de subsidieaanvraag (> € 7000)
  • Vaillant wil weten waar ze mee te maken hebben i.v.m. garantie. De installateur van de pomp heeft een 25 liter vat met de gebruikte vloeistof achter gelaten waarmee de pomp 6 maanden na in ingebruikname is bijgevuld. Dit vat is niet van Vaillant en de vloeistof heeft volgens de Vaillant monteur een andere kleur en geur. Van het vat zijn bewust etiketten verwijderd of onleesbaar gemaakt.
Omdat de installateur een onderaannemer is van diegene die ons huis heeft gebouwd is hij juridisch gezien niet de persoon die we direct aansprakelijk kunnen stellen. Dat is ondertussen ook al voer voor een advocaat geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
gumtree schreef op zondag 26 maart 2023 @ 11:25:
[...]

Gisteren is er een externe installateur lang geweest om een monster te nemen van de koelvloeistof, deze wordt in een lab onderzocht.

Ik woon niet in Nederland en in onze gemeente moeten WP-installaties gemeld worden bij de gemeente. één van de vragen van de gemeente is welke koelvloeistof wordt gebruikt. Helaas krijg ik van de installateur die de pomp heeft geplaatst geen antwoord en geen ondertekende bevestiging met een stempel.

Diegene die voor de gemeente alle aanvragen controleert vermoed dus dat er een andere vloeistof is gebruikt dan Vaillant voorschrijft. Ook Vaillant struikelde over het feit dat uitgerekend dat onderdeel niet is ingevuld bij het ingebruikname-rapport van de pomp.

• Gemeente gedoogt het gebruik van de warmtepomp, maar wil wel op korte termijn weten (we zijn al drie jaar bezig) welke koelvloeistof wordt gebruikt.
  • Ik heb een goedgekeurde melding nodig van de gemeente voor de afhandeling van de subsidieaanvraag (> € 7000)
  • Vaillant wil weten waar ze mee te maken hebben i.v.m. garantie. De installateur van de pomp heeft een 25 liter vat met de gebruikte vloeistof achter gelaten waarmee de pomp 6 maanden na in ingebruikname is bijgevuld. Dit vat is niet van Vaillant en de vloeistof heeft volgens de Vaillant monteur een andere kleur en geur. Van het vat zijn bewust etiketten verwijderd of onleesbaar gemaakt.
Omdat de installateur een onderaannemer is van diegene die ons huis heeft gebouwd is hij juridisch gezien niet de persoon die we direct aansprakelijk kunnen stellen. Dat is ondertussen ook al voer voor een advocaat geworden.
Schieten jullie daar in België niet een beetje door? In elke auto zit gemiddeld een liter op 6 koelvloeistof... 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
ds23man schreef op zondag 26 maart 2023 @ 11:44:
[...]

Schieten jullie daar in België niet een beetje door? In elke auto zit gemiddeld een liter op 6 koelvloeistof... 8)7 8)7
Ik woon in Oostenrijk :) En als iets simpels als de vraag met welke vloeistof iets is gevuld niet beantwoord kan worden dan is dat voor een ambtenaar (die trouwens zeer zeer behulpzaam is) een signaal dat er iets niet klopt. Dan het tweede signaal van de Vaillant monteur geeft ook niet echt de duiding die we willen hebben).

De monteur gaf aan het is zeker niet mijn bedoeling om een bedrijf zwart te maken, maar er zijn momenteel gewoon wat prutsers onderweg vanwege de grote vraag naar WP's. Als zo'n bedrijf in de komende X jaar over de kop gaat zijn wij als leverancier de gebeten hond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:16
gumtree schreef op zondag 26 maart 2023 @ 11:25:
[...]

ik heb het idee dat er misschien ook verwarring is over koelmiddel en koelvloeistof.

koelmiddel is vaak iets als R401/R32 en zeer zeer strikt gereguleerd.

koelvloeistof is veel minder spannend en vaak een mix van glycol en water. nu heb je het wel over de vloeistof in je systeem en buffervat dus ik denk dat het wel.klopt, maar wilde dit toch ff aangeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
gumtree schreef op zondag 26 maart 2023 @ 11:49:
[...]

Ik woon in Oostenrijk :) En als iets simpels als de vraag met welke vloeistof iets is gevuld niet beantwoord kan worden dan is dat voor een ambtenaar (die trouwens zeer zeer behulpzaam is) een signaal dat er iets niet klopt. Dan het tweede signaal van de Vaillant monteur geeft ook niet echt de duiding die we willen hebben).

De monteur gaf aan het is zeker niet mijn bedoeling om een bedrijf zwart te maken, maar er zijn momenteel gewoon wat prutsers onderweg vanwege de grote vraag naar WP's. Als zo'n bedrijf in de komende X jaar over de kop gaat zijn wij als leverancier de gebeten hond.
Dat is wel heel anders dan hier in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPMans
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-12-2023
Andere vraag. Men stelt hier een 125/6 400V voor. Echter heb ik alleen 3-fasen 230v liggen.

Men zou het met een transfo oplossen…

Is dit een degelijke oplossing, of geknutsel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Laatst online: 19:59
@WPMans Bij 3-fasen is de spanning tussen fase en nul 230V. En tussen de fasen onderling 400V.
Een reguliere 3-fasen huisaansluiting (3x25A) is dus geschikt voor de VWL125/6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPMans
@Franciesco

Ik volg het niet helemaal.
Uit de specificaties: electriesche voeding: 400 V/50 Hz, 3~/N/PE

Er komt bij mij 3x230v binnen.

Wat moet ik de electricien laten voorzien. Gezien een transfo zomaar 1500€ kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:38
WPMans schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:12:
@Franciesco

Ik volg het niet helemaal.
Uit de specificaties: electriesche voeding: 400 V/50 Hz, 3~/N/PE

Er komt bij mij 3x230v binnen.

Wat moet ik de electricien laten voorzien. Gezien een transfo zomaar 1500€ kost.
Wikipedia: Driefasespanning.

Zie wiki bij laagspanning. Je hebt 400V 3-fasespanning

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
@WPMans Nederland of België? Daar zit nog wel eens verschil in geloof ik, qua huisaansluiting?

Maar bij mijn weten zou je niks met een transformator hoeven doen. Die 125/6 400V is driefase. Jouw aansluiting ook. Aansluiten op z’n eigen groep en gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bmweetje3
WPMans schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:59:
Andere vraag. Men stelt hier een 125/6 400V voor. Echter heb ik alleen 3-fasen 230v liggen.

Men zou het met een transfo oplossen…

Is dit een degelijke oplossing, of geknutsel?
Er is geen aanpassing nodig, een 3fase huis aansluiting is 3 keer (L1, L2, L3) 230V gemeten ten opzichte van de Nul aansluiting. Tussen de willekeurige L1, L2, L3 wordt 400V gemeten.
Van wie komt dat idee van die trafo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPMans
@Gramser ik woon in Brussel, België

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
bmweetje3 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:49:
[...]

Er is geen aanpassing nodig, een 3fase huis aansluiting is 3 keer (L1, L2, L3) 230V gemeten ten opzichte van de Nul aansluiting. Tussen de willekeurige L1, L2, L3 wordt 400V gemeten.
Van wie komt dat idee van die trafo?
Ik zou niet zomaar de situatie in Nederland zomaar even transplanteren op een net in in een ander land:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lBUs9edgSSZTV8kRjC4zX1HTHrc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2hQANRrxxxAHiuhUu2H1aRJi.png?f=fotoalbum_large

Wikipedia: Netspanning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmweetje3
ds23man schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:55:
[...]

Ik zou niet zomaar de situatie in Nederland zomaar even transplanteren op een net in in een ander land:

[Afbeelding]

Wikipedia: Netspanning
Heb geen glazen bol om te weten wie waar woont, dan een geschikt iemand de spanningen laten meten. Meten is weten klopt meestal wel in elk land :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
bmweetje3 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:01:
[...]

Heb geen glazen bol om te weten wie waar woont, dan een geschikt iemand de spanningen laten meten. Meten is weten klopt meestal wel in elk land :+
Dat is een beetje het probleem met dit forum. Ondanks dat de eigenaar Belgisch is, is de meerderheid hier Nederlander.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gramser
Niettemin zijn we allemaal hier om elkaar te helpen, dus ook dit wordt vast wel opgelost 👍🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snameroc
Ook in Nederland staan nog huizen met 230 volt tussen de fase onderling. Dus dan heb je 230/127v ipv 400/230v.
Opzich kan dat prima met een 3 fase spaartransformator opgelost worden maar dan heb je wel een sluipverbruiker van ik schat 100watt. De hoeveelheid sluipverbruik zal sterk afhangen van de kwaliteit en dus prijs van de transformator.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Overigens zijn er van de 105 en 125 een 1 fase uitvoering. De 125 trekt dan wel op max vermogen 22A....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-05 16:15
Vorige jaar september heb ik een Unitower besteld in combinatie met een arotherm plus. De redenen voor de unitower is het gebruik aan ruimte in de locatie (bijkeuken) waar die moet komen te staan. Vooralsnog is er niks bekend over de levertijd en was ik ondertussen wat meer informatie op aan het doen over de werking en aansluiting. Gezien ik in België woon waar het salderen is afgeschaft (ik heb zelf nog analoge meter maar dat zal niet lang meer duren), ben ik mij ook aan het verdiepen in energie opslag. Ik heb een vrij goed overzicht van mijn energie verbruik in realtime (HA + verschillende vermogens meters) dus wil ik op het moment dat ik de energie niet gebruik van mijn zonnepanelen mogelijk opslaan in warm water.

Het nadeel van die unitower is dat het maar 188 liter warm water kan hebben, dus nu zat ik de te denken om de unitower te vervangen voor een uniSTOR 500 maar het probleem is dus ruimte gebrek binnen. Buiten daar waar de arotherm moet komen te staan is meer dan ruimte genoeg en dacht wellicht is het mogelijk om de uniSTOR buiten te zetten met een extra laag isolatie en houten hok er omheen. De vraag is zou dit rendabel zijn en is het al eens eerder gedaan ?

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Wat is de IP rating van zo’n uniSTOR..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
En je moet aardig je best doen om die 500 liter aan SWW te verbruiken. 4 keer per dag in bad is ook weer wat overdreven.

[ Voor 26% gewijzigd door ds23man op 28-03-2023 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
haha ja 500 liter SWW is idd wat veel maar het idee is dat er keer een zonnige dag is in de winter ik de overcapaciteit van mijn zonnepanelen kan opslaan als ik niet meer kan salderen (in januari heb ik maar 38% van mijn zon energie zelf opgebruikt). Maar ik heb 2 dingen dingen door elkaar gehaald ik bedoelde eigenlijk het buffervat voor verwarming, in mijn huidige bestelling heb ik maar 45 liter buffervat. IP rating van de allSTOR is er niet.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Cyrus The Virus Meer opslaan dan je kunt gebruiken is weinig zinvol, zoals hierboven al opgemerkt.
Maar ook voor ruimteverwarming wordt het lastig om significant bij te dragen. 500 liter klinkt veel, maar een 125/6 wil 2 m³/uur dus in een kwartier is dat op de juiste verwarmingstemperatuur (en een half uur met een 55/6).
Daarna wordt het buffervat dus warmer dan nodig en heb je dus COP verlies dat moet opwegen tegen de lagere prijs.

Nog afgezien daarvan levert een beetje PV al 2 kW gedurende 4 uur en dan moet zelfs de grootste Arotherm flink zijn best doen om dat op te slurpen - met COP5 heb je dan 40 kWh die je thermisch ergens kwijt moet raken. Een 500 liter vat moet dan 70 graden opgewarmd worden, dat gaat niet lukken. Dus tenzij je een zwembad hebt of een tank van 2+ m³ kun je het beter bij middagverhoging houden om het in je huis zelf te bufferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
In de winter maanden december en januari levert pv niet vaak genoeg om de arotherm aan de gang te houden. Je zou er hooguit nu in maart wat mee winnen door de opbrengst van overdag in de avond weer te gebruiken b

snameroc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man
Probleem met dit soort pogingen is dat de kosten/baten verhouding rampzalig is. Als je er aan gaat rekenen dan zet je heel snel je geld op een spaarrekening ondanks de lage rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
ds23man schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:55:
Probleem met dit soort pogingen is dat de kosten/baten verhouding rampzalig is. Als je er aan gaat rekenen dan zet je heel snel je geld op een spaarrekening ondanks de lage rente.
Klopt maar de meer investering is niet gigantisch veel meer dan wat ik al moet doen. En terug verdien tijd is zeer afhankelijk van de energie prijzen en je kunt er vergif opnemen dat die altijd zullen stijgen. Zeker als de terug lever tarieven heel laag worden en afname heel hoog. Maar dat blijft allemaal gokken. En ik kan het maar 1x goed doen, 2000 liter buffervat kost maar iets van 2k meer.
snameroc schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:36:
In de winter maanden december en januari levert pv niet vaak genoeg om de arotherm aan de gang te houden. Je zou er hooguit nu in maart wat mee winnen door de opbrengst van overdag in de avond weer te gebruiken b
Klopt maar in januari heb ik maar 38% van mijn zonne energie gebruikt dat zal natuurlijk dadelijk met warmte pomp wel meer worden, maar sla liever zelf de energie op dan dat ik het aan ENGIE terug geef :+ . Mijn PV is 10kWp.
Proton_ schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 08:59:
@Cyrus The Virus Meer opslaan dan je kunt gebruiken is weinig zinvol, zoals hierboven al opgemerkt.
Maar ook voor ruimteverwarming wordt het lastig om significant bij te dragen. 500 liter klinkt veel, maar een 125/6 wil 2 m³/uur dus in een kwartier is dat op de juiste verwarmingstemperatuur (en een half uur met een 55/6).
Daarna wordt het buffervat dus warmer dan nodig en heb je dus COP verlies dat moet opwegen tegen de lagere prijs.

Nog afgezien daarvan levert een beetje PV al 2 kW gedurende 4 uur en dan moet zelfs de grootste Arotherm flink zijn best doen om dat op te slurpen - met COP5 heb je dan 40 kWh die je thermisch ergens kwijt moet raken. Een 500 liter vat moet dan 70 graden opgewarmd worden, dat gaat niet lukken. Dus tenzij je een zwembad hebt of een tank van 2+ m³ kun je het beter bij middagverhoging houden om het in je huis zelf te bufferen.
Ik zat te kijken naar de AllSTOR 2000, ik heb nu een leeg hokje onder mijn veranda waar die redelijk makkelijk kwijt kan en enige wat ik dan moet doen is dat hokje zo goed mogelijk isoleren en dan het leiding werk naar binnen lijden. Dit vat kan tot 95 graden hier zou ik al 70kWh aan energie kunnen opslaan (30 graden extra verhoging) dat zou dan al weer genoeg zijn om 2 dagen te verwarmen als de zon niet zou schijnen.
Het warmte verlies zal alleen iets groter zijn omdat het natuurlijk buiten staat.

Plus deze energie opslag is goed voor het milieu :+

[ Voor 3% gewijzigd door Cyrus The Virus op 28-03-2023 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Cyrus The Virus van de COP blijft weinig over, dus misschien hoef je veel minder kwijt dan de 40 kWh :)
Een Arotherm Plus kan met wind mee 75 graden maken met een COP van doorgaans rond de 2.
Is terugleveren echt zó weinig waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Proton_ schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:38:
@Cyrus The Virus van de COP blijft weinig over, dus misschien hoef je veel minder kwijt dan de 40 kWh :)
Een Arotherm Plus kan met wind mee 75 graden maken met een COP van doorgaans rond de 2.
Is terugleveren echt zó weinig waard?
Hmm ja dat bedacht ik mij ook net arotherm kan natuurlijk niet meer dan 75 graden maar zou nog puur elektrisch kunnen bij verwarmen.

Prijzen voor terug leveren variëren nu heel sterk, ik krijg helemaal niks terug voor de energie die ik teveel terug lever na salderen. En ik weet vrijwel zeker dat over 5 jaar je waarschijnlijk niks meer krijgt voor terug leveren. ENGIE geeft op dit moment ongeveer de 50% terug van de afname prijs (20cent voor afname 10cent voor terug leveren COP 0.5 :+ )

[ Voor 8% gewijzigd door Cyrus The Virus op 28-03-2023 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Cyrus The Virus schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:55:
[...]

Hmm ja dat bedacht ik mij ook net arotherm kan natuurlijk niet meer dan 75 graden maar zou nog puur elektrisch kunnen bij verwarmen.

Prijzen voor terug leveren variëren nu heel sterk, ik krijg helemaal niks terug voor de energie die ik teveel terug lever na salderen. En ik weet vrijwel zeker dat over 5 jaar je waarschijnlijk niks meer krijgt voor terug leveren. ENGIE geeft op dit moment ongeveer de 50% terug van de afname prijs (20cent voor afname 10cent voor terug leveren COP 0.5 :+ )
Wat loop je nou te miepen? Ik betaal hier 21 cent voor afname en krijg 5 cent voor teruglevering na het salderen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
ds23man schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:16:
[...]

Wat loop je nou te miepen? Ik betaal hier 21 cent voor afname en krijg 5 cent voor teruglevering na het salderen.....
Behalve dat je in België niet meer kan salderen als je digitale meter hebt. Maar het ging mij helemaal niet om de kosten of efficiëntie uiteindelijk is het doel om de opgewekte zonne energie zoveel mogelijk direct zelf te verbruiken. De vraag was meer of het mogelijk was om buffervat buiten te zetten enof dat vaker gedaan werd.

[ Voor 28% gewijzigd door Cyrus The Virus op 28-03-2023 12:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
Lever de stroom gewoon terug, als je ‘m niet nodig hebt. Dan draag je bij aan het aandeel duurzame energie dat anderen kunnen gebruiken doordat de gascentrales geen kWhs hoeven te maken.
Pagina: 1 ... 80 ... 168 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic