Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flail
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:11
Hier 5W standby als ik de stroom eraf gehad heb. Zodra ie vervolgens in bedrijf is geweest wordt standby 9W..

Prima acceptabel overigens in vergelijking met sommige concurrenten.

[ Voor 24% gewijzigd door Flail op 16-02-2023 20:28 ]

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:43
Vandaag zou Vaillant als onderdeel van het service contract de VR921 installeren. Echter kreeg de monteur dat ding (en een tweede versie) met geen mogelijkheid aan de gang.

Zowel via Wlan als Lan weigerde de VR921 een verbinding met het internet te maken. Mogelijk wordt er door mijn internet provider een poort geblokkeerd was zijn antwoord. Alleen kreeg hij op kantoor niemand meer te pakken die hem verder kan helpen. Weet één van jullie welke poort er open moet staan om een verbinding met het internet te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:43
gumtree schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:35:
Vandaag zou Vaillant als onderdeel van het service contract de VR921 installeren. Echter kreeg de monteur dat ding (en een tweede versie) met geen mogelijkheid aan de gang.

Zowel via Wlan als Lan weigerde de VR921 een verbinding met het internet te maken. Mogelijk wordt er door mijn internet provider een poort geblokkeerd was zijn antwoord. Alleen kreeg hij op kantoor niemand meer te pakken die hem verder kan helpen. Weet één van jullie welke poort er open moet staan om een verbinding met het internet te krijgen?
De laatste 12 stuks VR921 die ik geinstalleerd heb deden het allemaal zonder dat er een poort opengezet moest worden. Wel maak ik soms mee dat het via Wifi makkelijker lukt dan via LAN.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• gumtree
busscherski schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:51:
[...]

De laatste 12 stuks VR921 die ik geinstalleerd heb deden het allemaal zonder dat er een poort opengezet moest worden. Wel maak ik soms mee dat het via Wifi makkelijker lukt dan via LAN.
Dank je wel. Ik heb zojuist alle stappen die de monteur heeft uitgevoerd herhaald en ik heb de blauwe status. Daar zijn we vanmiddag zonder succes bijna 1,5 uur mee bezig geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
gumtree schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:33:
[...]

Dank je wel. Ik heb zojuist alle stappen die de monteur heeft uitgevoerd herhaald en ik heb de blauwe status. Daar zijn we vanmiddag zonder succes bijna 1,5 uur mee bezig geweest.
Zodra de Sensoapp aangeeft dat er een firmware update plaats vind komt het goed. Die firmware update duurt overigens langer dan de +/- 30 minuten die de app aangeeft.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gumtree
busscherski schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:35:
[...]

Zodra de Sensoapp aangeeft dat er een firmware update plaats vind komt het goed. Die firmware update duurt overigens langer dan de +/- 30 minuten die de app aangeeft.
Er draaien ondertussen een paar pijltjes in cirkels dus ik vermoed dat het gelukt is. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F8rxZ-WcLFk_u0SqfpjIf0UrD8E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nOJE5U7DCQPnutbBF4GNnmTB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
gumtree schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:37:
[...]

Er draaien ondertussen een paar pijltjes in cirkels dus ik vermoed dat het gelukt is. [Afbeelding]
Ja, het is gelukt. Dit komt goed.
Eventjes flink geduld. Als het na een uur nog niet werkt even de app hard afsluiten en weer opstarten en dan zou het moeten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-09 08:00
Franciesco schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:10:
Dat is best bizar inderdaad @Gramser. 5 á 6 Watt heb ik nog nooit gezien en ik heb er geen verklaring voor.
Bij mij is het 9 en soms 10 Watt (inclusief Ai Plus en VRC720).
Ter referentie: Vaillant gasketel is 2 W in rust.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:10
Flail schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:16:
Hier 5W standby als ik de stroom eraf gehad heb. Zodra ie vervolgens in bedrijf is geweest wordt standby 9W..

Prima acceptabel overigens in vergelijking met sommige concurrenten.
Maar daar zeg je wat! Het zou best eens kunnen dat zeer kortstondig de stroom eraf is geweest, want mijn vrouw gaf ook aan dat de digitale klok op de slaapkamer stond te knipperen. Dat kan dan geen toeval zijn. Er wordt nogal veel geklust door stedin in de straat de laatste weken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:18
Gramser schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 22:22:
[...]

Maar daar zeg je wat! Het zou best eens kunnen dat zeer kortstondig de stroom eraf is geweest, want mijn vrouw gaf ook aan dat de digitale klok op de slaapkamer stond te knipperen. Dat kan dan geen toeval zijn. Er wordt nogal veel geklust door stedin in de straat de laatste weken…
Over stroomonderbrekingen.

Ik had de compressor in de AI begrenst op 13A. Op den duur vielen mij weer hoge stroompieken op. Bleek deze weer op 16A te staan.

Er is hier een paar weken terug een langdurige (nou ja, 2-3 uur) stroomuitval geweest. Andere instellingen waren wel bebouden, dus kan de gebeurtenissen nog niet helemaal aan elkaar knopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Raar inderdaad. Ik snap het ook niet helemaal hoe het hier werkt. De thermostaat haalt z’n voeding uit de VWZ AI maar die zal ook even onderbroken zijn geweest. Ik had verwacht dat de thermostaat z’n instellingen zou verliezen, dan, maar die klopt nog helemaal.. gelukkig. Dat was met de thermostaat van de CV wel anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• K.123
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-12-2024
Ik heb deze vraag gesteld aan Vaillant inzake het onderhoudcontract:

Beste Lezer,

Ik heb vorige week de volgende installatie laten plaatsen door een erkend installateur:

Buitendeel: Vaillant aroTHERM VWL 75/6 A warmtepomp 230V (7.0 kW bij A-7/W35)
Parallel CV buffer (45 liter)
Binnendeel: MEH 97/6
Boiler: 200 liter rvs boiler met spiraaloppervlak
Bedieningseenheid: Vaillant sensoComfort VRC720 met externe buitenvoel

Op tweakers verwees iemand naar deze pagina van het instructieboekje over een onderhoudcontract die Vaillant aanbiedt:

Weet u precies hoe dat in elkaar steekt? Waar ik benieuwd naar ben is:

1: Is het aan te raden om zo'n contact af te sluiten na het 5e jaar?
2: Geldt dat dan voor max 5 jaar? (immers is het dan 10 jaar vanaf installatie datum)
3: Wie voert dat onderhoudt eens per 24 maanden uit? (mijn installateur of iemand van Vaillant?)
4: Stel dat ik voor comfort garant ga voor 190 euro per maand. is dat dan alleen voor onderhoud en reparaties aan de WP buiten unit of geldt dit voor alle apparaten zoals hierboven benoemd?

Mijn installateur weet dit ook niet goed, omdat hij er nog geen ervaring mee heeft.

Alvast bedankt voor uw reactie.

En ik krijg dit antwoord

Beste Niek,

Bedankt voor uw interesse in onze verwarmingssystemen.

Als eindconsument neemt u een onderhoudscontract altijd af bij een installateur. In dit geval willen wij u hiervoor dan ook graag doorverwijzen naar uw installateur die u kan adviseren over de mogelijkheden en bijbehorende kosten. Mocht u nog geen installateur hebben, dan kan u deze via deze link eenvoudig de contactgegevens van een installateur bij u in de buurt vinden:

https://www.vaillant.nl/consument/vind-een-installateur/

Mocht u naar aanleiding van deze e-mail nog vragen hebben, dan horen wij dat uiteraard graag.

Met vriendelijke groet,

Consumentenservice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Voor wie nog op zoek is, kreeg net een berichtje van Comwo dat ze de VWL 55/6 weer op voorraad hebben: https://www.comwo.nl/nl/2...therm-plus-vwl-556-a-230v

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:53
Bij ons staat de VWL 75/6 (met MEH 97/6 en 300l De Jong boilervat) sinds woensdag te pruttelen.

We zijn er erg blij mee. Nog wel wat kleine lekkages in de installatie, er moet nog een leiding getrokken worden naar de badkamer en ik moet nog in de weer met de Armaflex, want de kelder is nu de warmste plek van het huis.

Helaas blijken de in januari geïnstalleerde kWh-meters het niet te doen, dus ik heb nog weinig zicht op de werking. Komt de elektricien hopelijk snel fixen. Gisteren 20kWh erdoorheen gejaagd (zal 12-14kWh voor de warmtepomp zijn geweest), dus dat kan vast nog beter.

Maar hij is nog bijna niet hoorbaar geweest en het huis is zeer behaaglijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ylDdkgh7IKCiA_MFrskFYFqmE_k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UJUlK59KwJDI9T2GHsWSyvZ7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
Zijn er mensen die hun Vaillant warmtepomp met de Vaillant/Hilty wandbeugels voor niet geïsoleerde muren hebben gemonteerd?

Wij hebben een gemetselde buitenmuur met spouw en ik ben eigenlijk bang dat zo'n muur niet sterk genoeg is om het gewicht van de warmtepomp te dragen.

Ik zou graag ervaringen met deze beugels horen. Wat voor soort muur, welke warmtepomp, eventuele problemen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
gns1l schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 20:51:
Zijn er mensen die hun Vaillant warmtepomp met de Vaillant/Hilty wandbeugels voor niet geïsoleerde muren hebben gemonteerd?

Wij hebben een gemetselde buitenmuur met spouw en ik ben eigenlijk bang dat zo'n muur niet sterk genoeg is om het gewicht van de warmtepomp te dragen.

Ik zou graag ervaringen met deze beugels horen. Wat voor soort muur, welke warmtepomp, eventuele problemen etc.
Aantal 75/5 opgehangen aan gemetselde muren, alles hangt nog en geen problemen. Het zijn ook wel erg lange pluggen met lange schroeven he. Voor mijn gevoel zou ik er liever meer dan 4 schroeven in doen, maar goed. Het is een goedgekeurde manier.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zwartoog
Proton_ schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:13:
Het lijkt er op dat mijn 65/6 een sweet spot heeft op 17-20% modulatie bij deze omstandigheden.
De COP lijkt circa 10% hoger dan op minimum vermogen, dus een hogere Ta lijkt hem zelfs zuiniger te maken.
Zie onderste rode lijn voor de momentane COP.
[Afbeelding]
Nog even broeden of dit geen meetfout is en of ik met deze kennis iets kan.
Ik was er al achter dat de 55/6 een betere keus voor mij was geweest, want dat hogere vermogen gaat lastig mijn huis in (15 cm hoh).
Dat het in deze grafiek toch lukt is alleen te danken aan de Edel Eau.
Wellicht iets met de pompsnelheid, dus wordt vervolgd.
Komend weekend testen of het niet (deels) verklaard kan worden door de circulatiepomp van de Edel Eau; die helpt de circulatiepomp van de Arotherm en omdat de laatste dan terugtoert (want debietgeregeld) scheelt dat in het gemeten elektrisch vermogen hoewel er in werkelijkheid geen sprake is van hogere efficiëntie.
Gramser schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:48:
@ds23man ik weet niet of het een gevoel is, of dat het echt zo is, maar de toekenning van de kamerthermostaat aan de zone lijkt bij mij daadwerkelijk iets te doen:

- langere runs, gevolgd door enkele korte, daarna stop als de wenstemp is bereikt (en de kamer op temperatuur is)
- kamertemperatuur blijft netjes op de ingestelde wenstemperatuur
- de WP gaat daadwerkelijk in "standby" met een consumptie van 10W
- het vreemdst van al: de COP is ineens een stuk hoger.

Dat laatste ligt mogelijk aan het warme weer, ook 's nachts. Moet haast wel.
Ik zat vandaag naar m'n live-COP (handig jôh) te kijken, en viel me op dat hij aan het begin een heel hoge COP van >6 geeft, daarna inzakt, opklimt, en dan weer uit gaat (pendelweer). Leek me zonde, want als hij een COP van 6 kan halen, waarom houdt hij dat dan niet?

Met bovenstaande posts in gedachten de minimale Ta verhoogt van 30 naar 35 graden om 10 uur, en de curve wordt wat rustiger. Kamer is ook sneller goed op temperatuur, en dan gaat de WP voor langere tijd gewoon uit.

Of het netto tot een hogere COP leidt, is nog te bezien gezien gezien de vele factoren (het was vandaag ook niet koud). Ik ga er mee spelen de komende tijd, als we een paar vergelijkbare dagen hebben qua weer weten we meer.

Edit: betere plaatjes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RXP7vKOJXUpvmWJrwjwhXnRruZ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f9X3i4KaFTFVfsXWoQDt2MbL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aj6-po61cVh_Za_6HLta_mpLe8E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UBiAVebRM7Lu4OpbwEq48AHV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Zwartoog op 17-02-2023 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023
Kun je de flow ook loggen? Ben wel benieuwd wat de circulatiepomp doet.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w4XvakzqpKh18rzi16IljZ1oTdw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kc5Bt0qrW4RWUMhokO0XdDSg.png?f=fotoalbum_large
Flow. Let op: iets verschoven, deze begint bij 8 uur.

Dus ondanks dat de COP en Ta fluctueert, blijft de flow constant.

[ Voor 30% gewijzigd door Zwartoog op 18-02-2023 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Zwartoog schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 08:11:
[Afbeelding]
Flow. Let op: iets verschoven, deze begint bij 8 uur.

Dus ondanks dat de COP en Ta fluctueert, blijft de flow constant.
Heb je hem op auto staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
100%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Vaste waarde dus, zet hem eens op auto. Dan kunnen we eens zien wat die functie doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Zwartoog in die grafiek is niet duidelijk hoeveel meetpunten je hebt.
Daarnaast, bij een 'live COP' zijn er wat valkuilen:
* Tijdens terugmoduleren meet je warmte die met met het elektrisch vermogen van even eerder is opgewekt, bijvoorbeeld omdat de leidingen nog warm waren, wat een COP overschatting oplevert
* Bij uitschakelen staat het water ook niet direct stil, waardoor je wel warmte meet en nauwelijks elektrisch verbruik -> COP overschatting.

En bij opstarten tellen deze effecten natuurlijk omgekeerd.

Overigens lijkt het effect in Proton_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" genoemd inderdaad vooral in afgenomen hulpenergie voor de pomp te zitten.
Dat samen heeft ook hele gunstige effecten voor mijn SWW COP, zie ook Proton_ in "Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen"

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NHL19
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16-09 14:23
Sinds gisteren staat hier ook een 75/6 te draaien in combinatie met de Unitower. Tot nog toe tevreden. Al ruim een dag geen gas meer gebruikt (hoera!). Nu is het natuurlijk relatief mild weer buiten, dus ben benieuwd hoe het de komende weken gaat. Mijn indruk is dat het systeem heel rustig en ritmisch aan- en uit schakelt. Alleen eind van de ochtend even een wat hardere run om de boiler op temperatuur te brengen.

Wat me meevalt is het geluid. Bij de huidige temperatuur is hij nauwelijks te horen, zelfs als ik er voor sta.
Wat me wel tegenvalt is de handleiding/uitleg. Ik mis echt een beginnersuitleg over de belangrijkste instellingen/keuzes. Het menu van het bedieningspaneel biedt ook zoveel mogelijkheden dat het lastig zoeken is. Tips voor de beginner zijn dus welkom!
Hieronder nog wat plaatjes van mijn dashboard.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rNy0ZSVYUGheDrxfuasKJp954JY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2lFFqrkBfHrf8Tvo0fojm9Gp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
NHL19 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 16:10:
Sinds gisteren staat hier ook een 75/6 te draaien in combinatie met de Unitower. Tot nog toe tevreden. Al ruim een dag geen gas meer gebruikt (hoera!). Nu is het natuurlijk relatief mild weer buiten, dus ben benieuwd hoe het de komende weken gaat. Mijn indruk is dat het systeem heel rustig en ritmisch aan- en uit schakelt. Alleen eind van de ochtend even een wat hardere run om de boiler op temperatuur te brengen.

Wat me meevalt is het geluid. Bij de huidige temperatuur is hij nauwelijks te horen, zelfs als ik er voor sta.
Wat me wel tegenvalt is de handleiding/uitleg. Ik mis echt een beginnersuitleg over de belangrijkste instellingen/keuzes. Het menu van het bedieningspaneel biedt ook zoveel mogelijkheden dat het lastig zoeken is. Tips voor de beginner zijn dus welkom!
[Afbeelding]
Hoe heb jij jouw dashboard gemaakt? Zowel qua hardware als qua software.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NHL19
Wim Leers schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 16:13:
[...]

Hoe heb jij jouw dashboard gemaakt? Zowel qua hardware als qua software.
Ik heb Home Assistant op een Rasperry Pi draaien. De grafieken maak ik met de Grafana plugin voor Home Assistent.
Het vermogen meet ik met een Shelly EM op de groep waar de warmtepomp + Unitower aangesloten is.
De temperaturen (ingang, uitgang en kamer) meet ik met een zelfgebouwde radiatorventilator met een aansturing van https://www.sdr-engineering.nl/webshop/ (Shoutout voor medetweaker @Bazz0847 ).
De buitentemperatuur komt van Buienradar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:02
NHL19 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 16:10:

[Afbeelding]
WP draait inderdaad zo goed als dat zal gaan met radiatoren. Met VVW zou je veel langere runs kunnen draaien, maar daar heb jij nu niks aan.
Over die grafieken: Die lijken uit Domoticz te komen, maar hoe krijg jij daar twee temperaturen in één grafiek? Of komen ze toch uit een andere programma?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NHL19
Andrehj schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 17:53:
[...]

WP draait inderdaad zo goed als dat zal gaan met radiatoren. Met VVW zou je veel langere runs kunnen draaien, maar daar heb jij nu niks aan.
Over die grafieken: Die lijken uit Domoticz te komen, maar hoe krijg jij daar twee temperaturen in één grafiek? Of komen ze toch uit een andere programma?
Vloerverwarming staat zeker op het programma op de iets langere termijn. Eerst nog even sparen ;-)
En de grafieken komen uit Grafana (plugin voor Home Assistant, zie ook mijn vorige reactie). Met Domoticz heb ik geen ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zo te zien staat hij nog wel te pendelen, maar daarvoor moet je inderdaad afgifte verhogen door fans onder de radiatoren of vloerverwarming.
Aan de andere kant, ook met voldoende afgifte staat hij met dit weer te pendelen, want bij mij springt hij ook elk uur even aan om de boel op temperatuur te houden. En door de hoge buitentemperatuur komt er dan gewoon een hoop vermogen vrij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
busscherski schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:23:
[...]
Aantal 75/5 opgehangen aan gemetselde muren, alles hangt nog en geen problemen. Het zijn ook wel erg lange pluggen met lange schroeven he. Voor mijn gevoel zou ik er liever meer dan 4 schroeven in doen, maar goed. Het is een goedgekeurde manier.
Bedankt voor je antwoord. Dat stelt een beetje gerust.
Zijn daar ook installaties bij die wat hoger hangen? Bijv. tussen 1 en 3 meter boven de fundering.

Ik heb geprobeerd extra pluggen en schroeven bij Hilty te kopen maar dat ging per 50 stuks. De plaatjes ook. Toen heb ik van Fischer constructieplug SXRL 10x100 FUS K NV gekocht (per 4 stuks). Die monteer ik extra in de rails.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
gns1l schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 21:12:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Dat stelt een beetje gerust.
Zijn daar ook installaties bij die wat hoger hangen? Bijv. tussen 1 en 3 meter boven de fundering.

Ik heb geprobeerd extra pluggen en schroeven bij Hilty te kopen maar dat ging per 50 stuks. De plaatjes ook. Toen heb ik van Fischer constructieplug SXRL 10x100 FUS K NV gekocht (per 4 stuks). Die monteer ik extra in de rails.
Telkens vlak boven een garagedak. Als je het hoog hangt, hoe doe je dat met condensafvoer?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Kleine dienstmededeling: ebus logging heeft intussen een plekje in Verwarming uitlezen met ebusd

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
busscherski schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 21:27:
[...]
Telkens vlak boven een garagedak. Als je het hoog hangt, hoe doe je dat met condensafvoer?
Vlak boven een garagedak worden de krachten denk ik toch voornamelijk door de muur opgenomen en niet deels door de fundering? Tenminste als die garage een houten dak heeft.
Ik was bang dat de buitenmuur uit zou kunnen breken door het gewicht de WP. Vandaar mijn vragen.

Bij ons komt de WP iets hoger dan de goot van de garage (met schuin dak) aan de gevel van het huis te hangen.
Ik wil proberen de afvoer van de WP via een buis naar die goot te leiden. Indien nodig met verwarming. Als dat niet werkt zou ik de afvoer tegen de gevel recht naar beneden in een grindkuil kunnen voeren.

[ Voor 11% gewijzigd door gns1l op 18-02-2023 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Temperaturen worden hoger de warmtepomp blijft nu vaker een langere tijd uit… en ik moest denken, de CV-ketel heeft een zomerstand. Nu de WP de verwarmingstaak heeft overgenomen, zal die in de zomer ook vaak niks doen. Een onverwachte temperatuursdaling kan tot gevolg hebben dat de WP toch aanslaat terwijl het in huis eigenlijk nog warm genoeg is - onnodig, dus ik vroeg me af of de zomerstand ook op de WP bestaat..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Gramser schreef op zondag 19 februari 2023 @ 02:56:
Temperaturen worden hoger de warmtepomp blijft nu vaker een langere tijd uit… en ik moest denken, de CV-ketel heeft een zomerstand. Nu de WP de verwarmingstaak heeft overgenomen, zal die in de zomer ook vaak niks doen. Een onverwachte temperatuursdaling kan tot gevolg hebben dat de WP toch aanslaat terwijl het in huis eigenlijk nog warm genoeg is - onnodig, dus ik vroeg me af of de zomerstand ook op de WP bestaat..?
Je kan een grens qua buitentemperatuur instellen. Bijv 15 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
ds23man schreef op zondag 19 februari 2023 @ 06:02:
[...]

Je kan een grens qua buitentemperatuur instellen. Bijv 15 graden.
Ah! Dan ga ik daar eens naar op zoek in de handleiding. Zou hij dan nog eens in de zoveel tijd de pomp nog even laten lopen..? Tegen vastzitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Gramser schreef op zondag 19 februari 2023 @ 06:33:
[...]

Ah! Dan ga ik daar eens naar op zoek in de handleiding. Zou hij dan nog eens in de zoveel tijd de pomp nog even laten lopen..? Tegen vastzitten?
Net als bij een cv ketel zal de circulatiepomp eens in de zoveel tijd even draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Zit in hetzelfde menu waar je de stooklijn instelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Proton_ schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 11:05:
@Zwartoog in die grafiek is niet duidelijk hoeveel meetpunten je hebt.
Daarnaast, bij een 'live COP' zijn er wat valkuilen:
* Tijdens terugmoduleren meet je warmte die met met het elektrisch vermogen van even eerder is opgewekt, bijvoorbeeld omdat de leidingen nog warm waren, wat een COP overschatting oplevert
* Bij uitschakelen staat het water ook niet direct stil, waardoor je wel warmte meet en nauwelijks elektrisch verbruik -> COP overschatting.

En bij opstarten tellen deze effecten natuurlijk omgekeerd.

Overigens lijkt het effect in Proton_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" genoemd inderdaad vooral in afgenomen hulpenergie voor de pomp te zitten.
Dat samen heeft ook hele gunstige effecten voor mijn SWW COP, zie ook Proton_ in "Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen"
Aantal meetpunten: de Kamstrup elke 15 seconden, de kWh meter elke paar seconden wanneer in gebruik (tik per Wh). De COP wordt geüpdate wanneer één van de twee een update krijgt (Tdiff/flow of de kWh meter). De valkuilen van de live-COP ken ik. Hij is dan ook wat gesmooth, anders zit je zo aan een COP van 200 :+

Het tweede stukje begrijp ik niet zo goed. "Afgenomen hulpenergie van de pomp", bedoel je daarmee dat de pomp minder verbruikt en dat een significante invloed heeft?

[ Voor 3% gewijzigd door Zwartoog op 19-02-2023 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
ds23man schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 08:26:
[...]

Vaste waarde dus, zet hem eens op auto. Dan kunnen we eens zien wat die functie doet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mYnykpRQ3TV_cJlteINjvd3TBs8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/trKIJLCF6yYV7hSX9qEdXsm1.png?f=fotoalbum_large
Lijkt dus niet heel veel bijzonders te doen. Flow voor CV gaat van 24 (max) naar 20 l/m. SWW blijft op 25 l/m.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1yc6XaKH9knT0ldDznOawEyCSVI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QCmRaN0BvmN91zv2eHfoX8AC.png?f=fotoalbum_large
COP zit er ook wat gesmoother uit na de 2 wijzigingen (Ta-min op 35 en debiet op auto). De dag-COP lijkt zich er niet echt om te bekommeren, en is iets te "vervuild" met de SWW-runs die op sommige dagen meer zijn dan anderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Zwartoog schreef op zondag 19 februari 2023 @ 09:11:
[...]
Het tweede stukje begrijp ik niet zo goed. "Afgenomen hulpenergie van de pomp", bedoel je daarmee dat de pomp minder verbruikt en dat een significante invloed heeft?
Ja, in de Edel Eau zit ook een circulatiepompje die iets van 20? watt doet, en alles wat hij doet hoeft de circulatiepomp in de buitenunit niet te doen en die verbruikt dus minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08 15:18

Mojo

The Power Within

Ik zit ook wat aan te klooien met de legionella bescherming van mijn installatie. Ik heb een VWL55/6, een Arostor 300L boiler voor SWW en een MEH97 hydraulische module met een VRC720 thermostaat.

Verwarming werkt uitstekend, 24/7 op 20c met een stooklijn van 0,2. Heb een homewizard KWh meter en de meeste runs die ik zie voor verwarming is relatief kort met een vermogen van 700-500w en daarna niets. Pendelt dus niet, helemaal prima.

SWW werkt an sich ook prima. Laat elke dag om 12:00 (maximale opbrengst PV en relatief warm) SWW draaien naar 50c. Vervolgens elke woensdag (arbitrair gekozen, dan is de schoonmaakster er en die heeft graag heet water :p) legionella bescherming.

Zoals anderen hier, merk ik dat elke woensdag het elektrische element in de hydraulische module wordt aangesproken en dus met een COP van 1 legionella bescherming doet. Even buiten de discussie of het echt nodig is, is het niet efficient.

Nu het hele topic doorgelezen en kom eigenlijk tot de conclusie dat bijverwarming bij legionella niet uit te zetten is. Klopt dat?

Dat gezegd hebbende zijn er denk ik twee alternatieven.

1:De legionellabescherming uit te zetten. We hebben een gezin met 2 jonge kids, dus waterverbruik genoeg. En dan met de hand na vakantie te laten draaien.

2: Vermogen van de bijverwarming van het elektrische element te beperken. Staat nu op 6kW (3P), maar kan lager.

Kan iemand hier iets in adviseren? En welke settings wil je eventueel nog zien?

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:56
Mojo schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:25:
Ik zit ook wat aan te klooien met de legionella bescherming van mijn installatie. Ik heb een VWL55/6, een Arostor 300L boiler voor SWW en een MEH97 hydraulische module met een VRC720 thermostaat.

Verwarming werkt uitstekend, 24/7 op 20c met een stooklijn van 0,2. Heb een homewizard KWh meter en de meeste runs die ik zie voor verwarming is relatief kort met een vermogen van 700-500w en daarna niets. Pendelt dus niet, helemaal prima.

SWW werkt an sich ook prima. Laat elke dag om 12:00 (maximale opbrengst PV en relatief warm) SWW draaien naar 50c. Vervolgens elke woensdag (arbitrair gekozen, dan is de schoonmaakster er en die heeft graag heet water :p) legionella bescherming.

Zoals anderen hier, merk ik dat elke woensdag het elektrische element in de hydraulische module wordt aangesproken en dus met een COP van 1 legionella bescherming doet. Even buiten de discussie of het echt nodig is, is het niet efficient.

Nu het hele topic doorgelezen en kom eigenlijk tot de conclusie dat bijverwarming bij legionella niet uit te zetten is. Klopt dat?

Dat gezegd hebbende zijn er denk ik twee alternatieven.

1:De legionellabescherming uit te zetten. We hebben een gezin met 2 jonge kids, dus waterverbruik genoeg. En dan met de hand na vakantie te laten draaien.

2: Vermogen van de bijverwarming van het elektrische element te beperken. Staat nu op 6kW (3P), maar kan lager.

Kan iemand hier iets in adviseren? En welke settings wil je eventueel nog zien?
Doe't de warmtepomp zelf ook nog iets bij de legionella run? Want als je anders het vermogen naar beneden zet duurt de run alleen maar langer?

Kun je niet eens per x tijd sww run doen en dan temperatuur op 65 graden ofzo zetten?

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

Jawel, de warmtepomp doet zelf op hoog vermogen ook mee met de legionella run. Dat klopt volgens mij ook gewoon. Alleen met huidige buitentemperatuur zou de bijverwarmer volgens mij niet nodig hoeven zijn om die 60c of wat het ook is voor legionella te halen.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Mojo schreef op zondag 19 februari 2023 @ 14:10:
Jawel, de warmtepomp doet zelf op hoog vermogen ook mee met de legionella run. Dat klopt volgens mij ook gewoon. Alleen met huidige buitentemperatuur zou de bijverwarmer volgens mij niet nodig hoeven zijn om die 60c of wat het ook is voor legionella te halen.
Ik twijfel even maar volgens mij is dit eerder voorbij gekomen en blijft het systeem de bijverwarmer gebruiken wanneer aanwezig, dus kun je het niet volledig uitzetten. Behalve dan door die gehele run uit te zetten.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benolski
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:10
Proton_ schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:16:
[...]

Ja, in de Edel Eau zit ook een circulatiepompje die iets van 20? watt doet, en alles wat hij doet hoeft de circulatiepomp in de buitenunit niet te doen en die verbruikt dus minder.
Ik begrijp het principe van de Edel Eau warmtepomp boiler niet helemaal. Zit de Edel Eau in de retour van de warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benolski
Dank je. Lijkt mij ook wel wat ipv een “normale” boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

Kees_frl schreef op zondag 19 februari 2023 @ 15:22:
[...]

Ik twijfel even maar volgens mij is dit eerder voorbij gekomen en blijft het systeem de bijverwarmer gebruiken wanneer aanwezig, dus kun je het niet volledig uitzetten. Behalve dan door die gehele run uit te zetten.
Ja, zover was ik inderdaad ook gekomen bij het teruglezen in de historie.

Ben met name benieuwd hoe dit nu opgelost is. Uitzetten kan, maar eventueel vermogen reduceren zal effectief betekenen dat de WP meer zal doen en het element minder en dus de COP gemiddeld meer zal zijn.

Element staat nu op 6kw, met WP op vol vermogen gaat er zo'n 9-10kw thermisch vermogen in; met waardeloze COP natuurlijk. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:34
Kan het kwaad om mijn 75/5 (met R410A) 24/7 in fluistermodus te houden? In normale modus krijg ik altijd een hoge piek zo ongeveer een kwartier na het starten van een run. Dat is niet zo bevordelijk voor het capaciteitstarief dat in België werd ingevoerd sinds 1 januari.
Als ik hem in fluistermodus hou, dan is die piek weg en loopt hij ook iets rustiger. Tot 0°C heb ik alvast geen vermogen te kort in fluistermodus.
Voor koudere periodes moet ik het nog afwachten, maar ik zie er niet tegen op om een keer mijn instellingen te veranderen als het nog eens hevig zal vriezen.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Broodro0ster schreef op maandag 20 februari 2023 @ 22:14:
Kan het kwaad om mijn 75/5 (met R410A) 24/7 in fluistermodus te houden? In normale modus krijg ik altijd een hoge piek zo ongeveer een kwartier na het starten van een run. Dat is niet zo bevordelijk voor het capaciteitstarief dat in België werd ingevoerd sinds 1 januari.
Als ik hem in fluistermodus hou, dan is die piek weg en loopt hij ook iets rustiger. Tot 0°C heb ik alvast geen vermogen te kort in fluistermodus.
Voor koudere periodes moet ik het nog afwachten, maar ik zie er niet tegen op om een keer mijn instellingen te veranderen als het nog eens hevig zal vriezen.
Ja lijkt me een prima plan. Maar als het hard gaat vriezen moet de fluistermodus wel weer uit. Anders gaat de warmtepomp COP1 bijstoken (afhankelijk van de instellingen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
busscherski schreef op maandag 20 februari 2023 @ 22:19:
[...]

Ja lijkt me een prima plan. Maar als het hard gaat vriezen moet de fluistermodus wel weer uit. Anders gaat de warmtepomp COP1 bijstoken (afhankelijk van de instellingen).
Ik heb het warmte element voor CV en SWW uitgeschakeld in de instellingen, dus die gaat hopelijk niet zomaar bijspringen.
We zullen dan wel proefondervindelijk ervaren wanneer de fluister modus uit, maar volgens mij is onze warmtepomp iets overgedimensioneerd. Al kan ik dat niet met 100% zekerheid zeggen want -10°C hebben we nog niet meegemaakt.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Broodro0ster schreef op maandag 20 februari 2023 @ 22:29:
[...]

Ik heb het warmte element voor CV en SWW uitgeschakeld in de instellingen, dus die gaat hopelijk niet zomaar bijspringen.
We zullen dan wel proefondervindelijk ervaren wanneer de fluister modus uit, maar volgens mij is onze warmtepomp iets overgedimensioneerd. Al kan ik dat niet met 100% zekerheid zeggen want -10°C hebben we nog niet meegemaakt.
Geen legionellarun omdat er chloor wordt toegevoegd aan Belgisch drinkwater?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Broodro0ster
busscherski schreef op maandag 20 februari 2023 @ 22:32:
[...]

Geen legionellarun omdat er chloor wordt toegevoegd aan Belgisch drinkwater?
Voor defrosts (indien nodig) en de legionella run blijft het elektrisch element meedoen.
Enkel voor normaal CV bedrijf en SSW aanmaak kan het uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Link123
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10-09 21:26
Sinds dit weekend staat hier nu een arotherm 105/6 te draaien. Heb een beetje zitten experimenteren met de Stooklijn, nu op 0,55 en krijgt t prima op 20 graden en zo is de buitenunit bijna geruisloos. De installateur heeft de vv verdeler vervangen voor toch eentje met pomp (robot) maar met ltv. Vlgs hem beter ivm boven radiatoren en zo extra pompcapaciteit. Ik heb daar zo m’n twijfels bij. Iemand advies? Gaat om ong 125m2 vv beneden in combi met radiatoren en ong. 125 m2 boven alleen radiatoren. Heb een buffervat van 100ltr erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Link123 het kan geen kwaad, maar inregelen wordt iets lastiger. Met een buffervat (parallel?) moet je zorgen dat er secundair altijd meer debiet is dan aan de warmtepompkant.
0,55 vind ik nog wel wat veel met vloerverwarming trouwens, dat is meer dan 40 graden bij -5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Link123 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 23:03:
Sinds dit weekend staat hier nu een arotherm 105/6 te draaien. Heb een beetje zitten experimenteren met de Stooklijn, nu op 0,55 en krijgt t prima op 20 graden en zo is de buitenunit bijna geruisloos. De installateur heeft de vv verdeler vervangen voor toch eentje met pomp (robot) maar met ltv. Vlgs hem beter ivm boven radiatoren en zo extra pompcapaciteit. Ik heb daar zo m’n twijfels bij. Iemand advies? Gaat om ong 125m2 vv beneden in combi met radiatoren en ong. 125 m2 boven alleen radiatoren. Heb een buffervat van 100ltr erbij.
Ik zou pomp er uithalen als dat kan. Die pomp zorg er voor dat retour gemengd wordt met aanvoer om de temperatuur naar beneden te halen bij een gas installatie. Dus LTV, maar niet voor warmtepomp want dan gaat de COP omlaag.

Wil je meer flow naar de radiatoren, dan moet een zwaardere pomp in dat circuit komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
@Link123
Je installateur heeft gelijk dat de radiatoren beter werken met deze hoge stooklijn en vloerverwarming verdeler met pomp.

De warmtepomp maakt in jouw geval water van een temperatuur geschikt voor betere werking van de radiatoren, voor de vloerverwarming wordt dat teruggemengt naar lagere temperatuur.
Uit mijn hoofd betaal je hier zo'n 10% extra electra voor.
Als je de radiatoren boven weinig gebruikt is het een in gebruik dure oplossing.

Qua comfort en investeringen kan het wel een optimale keuze zijn. Maar je wordt er totaal geen COP kampioen mee. (daarvoor de andere tips hierboven opvolgen)

Hoeveel gebruik je de radiatoren boven? Heb je naregeling? Als je nu gewend bent de radiatoren enkele uren per dag aan te zetten dan zou het een optie kunnen zijn om ze 24/7 open te laten met een lagere stooklijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Broodro0ster flow naar radiatoren heb je met een pomploze verdeler altijd meer dan genoeg. De voetventielen moet je dan vaak zelfs bijna dicht draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
Broodro0ster schreef op maandag 20 februari 2023 @ 22:14:
Hoe hoog is die piek? (Hier komt er ook een 75/5 aan, en ook België 🤓)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flail
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:11
Proton_ schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 08:00:
@Link123 het kan geen kwaad, maar inregelen wordt iets lastiger. Met een buffervat (parallel?) moet je zorgen dat er secundair altijd meer debiet is dan aan de warmtepompkant.
0,55 vind ik nog wel wat veel met vloerverwarming trouwens, dat is meer dan 40 graden bij -5.
@Link123
Misschien is 0,55 inderdaad wel nodig voor de radiatoren boven. Dan kan het nog aan de lage kant zijn, afhankelijk van waar de radiatoren op uitgelegd zijn en je comfortwens daar.

Een mengverdeler die temperatuurtransformatie doet voor de vloerverwarming door retourwater bij te mengen is dan wel wenselijk. Zo kan je vloerverwarming op lagere temperatuur werken dan je radiatoren. Een LTV- mengverdeler geeft dan meer mogelijkheden voor inregelen.
Ik heb het ook zo aangelegd, ja het kost wat COP maar niet schokkend vind ik. In het tussenseizoen, als er boven weinig warmte nodig is, stel ik de verdeler zo in dat er maar iets van 1-2 graden "verloren" gaan door het mengen. (pompdebjet van vloerverwarming match ik dan zoveel mogelijk met debiet van de warmtepomp)

Dus niet de meest ideale situatie, maar gezien de radiatoren boven is het op zich niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-08 15:18
Heintje schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:31:
[...]

Filmpje van gedrag systeem nu toegevoegd helemaal onderaan deze posting uit januari.

Ik heb een filmpje gemaakt wat bij mij gebeurt.
-Systeem staat stil.
Stroomverbruik totaal huis ongeveer 400w.
-De Grundfos-pomp slaat aan (ook de pomp in de mengverdeler: zijn gekoppeld en worden door de VR70 aangestuurd).
Stroomverbruik ongeveer 40w hoger.
-Binnenunit-display verandert niets aan. Ik hoor in de binnenunit ook niets gebeuren.
-Keteldisplay verandert niets aan.
-Alles gaat na ongeveer 2 minuten weer uit.
-Aanvoer op de VV-thermometer is 20, retour 18 of 19.
-Buffervat temperatuur zit boven de 20 graden.
- Dit gaat zo om de 2 minuten.

Mijn theorie is dat het buffervat benut wordt om de vloer zo lang mogelijk op temperatuur te houden, totdat de WP echt weer aan de slag moet. Maar ja... :)

Onderstaande foto is het display van de binnenunit gedurende die twee minuten.

[Afbeelding]

https://files.fm/u/bp3bfcac9

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djongm
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09-01-2024
ds23man schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 19:39:
[...]

Zit toch een levertijd op van 6-8 weken?
Levertijd van 1 dag via de groothandel.

Probleem is opgelost na het bestellen en installeren van de juiste besturingsmodule; de 'VWZ AI Plus'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Broodro0ster
Wim Leers schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:21:
[...]

Hoe hoog is die piek? (Hier komt er ook een 75/5 aan, en ook België 🤓)
Vorige maand 3.2kW als kwartierpiek. Toen heeft de verwarming wel eventjes afgelegen en moest ze terug opstoken, dus dat kost meer energie.

Deze maand zit ik op aan 2.8kW kwartierpiek voor de warmtepomp. Dus daar moet je nog het huishoudelijk verbruik bij tellen.
De fluistermodus heb ik nu aanstaan van 22h-8h en dan heb ik maximaal 1,44kW voor de kwartierpiek. Dus als je 24/7 op fluister modus kunt draaien, dan is je piek je ongeveer 1 tot 1.5kW lager.
Ik pas nu een dagverhoging van 1°C toe tussen 11 en 17h zodat ik overdag met zonne energie het huis op temperatuur breng, zodat er 's nachts minder moet bijverwarmd worden. Dit werkt goed, maar ik de grote pieken van 2kW en meer kan ik niet volledig opvangen met mijn PV installatie op bewolkte dagen.

Als ik 24/7 in fluister modus zou draaien, dan ga ik wellicht meer zelf verbruik hebben want langere runs aan lager vermogen overdag. En volgens de data sheets in de COP ook hoger als de compressor moduleert, dus voorlopig zie ik er enkel maar voordelen in wat betreft energie gebruikt.

EDIT: hier een screenshot van Fluvius toen de warmtepomp een weekje had uitgelegen voor werkzaamheden. De namiddag voordien is ze opgestart. Je ziet 's nachts de fluistermodus en vanaf 7h gaat die fluister modus uit. Het gedrag 's nachts is veel rustiger en je ziet geen pieken.
De maandpiek voor Fluvius is eigenlijk het hoogste kwartierverbruik van die maand vermendigvuldigen met 4. Dus die is veel lager met de fluister modus. Risico is natuurlijk dat de woning niet om temperatuur blijft als het vriest, maar het uitschakelen is 2min werk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jDdakg4AiLpq-0F1DxXFlbCDhLk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8Wsz2kM80AWCRjATvaQShgT6.png?f=fotoalbum_large

EDIT2: Ik heb ook de indruk dat de hoogste pieken van de ventilo convectoren komen. In de badkamer boven hangt een aparte thermostaat voor de bovenverdieping en voorlopig staan alle convector open. De warmtepomp start rustig en na een kwartiertje starten de DBE ventilators. Dan zorgt waarschijnlijk voor een serieuze terugval in de retour en dan gaat de warmtepomp volgens mij pieken om dit te compenseren. Het is een veronderstelling van mij, maar misschien kan iemand dit bevestigen of ontkrachten.
Na een een kwartiertje met de ventilators aan is de ruimte terug op temperatuur en slaat de boel af. Het gaat dus wel snel, maar er is veel vermogen nodig.

[ Voor 39% gewijzigd door Broodro0ster op 21-02-2023 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Lijkt exact op het probleem dat ik had. Alleen heb ik geen mengpomp, maar wel 2 CV pompen voor boven en beneden. Aangesloten op een VR70 of VR71.
Het issue deed zich enkel voor bij 4°C buiten temperatuur of lager. Is dat bij jou ook zo?

Want het is een gekend issue bij Vaillant en kan enkel worden opgelost met een nieuwe printplaat in de Arotherm en VZW AI waar nieuwere software op staat. Bij mij werd dit 2 weken geleden kostenloos onder garantie vervangen en nu is dat aan en uitschakelen van de pompen gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
Broodro0ster schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:56:
[...]

Lijkt exact op het probleem dat ik had. Alleen heb ik geen mengpomp, maar wel 2 CV pompen voor boven en beneden. Aangesloten op een VR70 of VR71.
Het issue deed zich enkel voor bij 4°C buiten temperatuur of lager. Is dat bij jou ook zo?

Want het is een gekend issue bij Vaillant en kan enkel worden opgelost met een nieuwe printplaat in de Arotherm en VZW AI waar nieuwere software op staat. Bij mij werd dit 2 weken geleden kostenloos onder garantie vervangen en nu is dat aan en uitschakelen van de pompen gedaan.
Die dag was het flink koud en waarschijnlijk 4 graden of lager om 10:00 in de ochtend.

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Link123
busscherski schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 08:23:
@Link123
Je installateur heeft gelijk dat de radiatoren beter werken met deze hoge stooklijn en vloerverwarming verdeler met pomp.

De warmtepomp maakt in jouw geval water van een temperatuur geschikt voor betere werking van de radiatoren, voor de vloerverwarming wordt dat teruggemengt naar lagere temperatuur.
Uit mijn hoofd betaal je hier zo'n 10% extra electra voor.
Als je de radiatoren boven weinig gebruikt is het een in gebruik dure oplossing.

Qua comfort en investeringen kan het wel een optimale keuze zijn. Maar je wordt er totaal geen COP kampioen mee. (daarvoor de andere tips hierboven opvolgen)

Hoeveel gebruik je de radiatoren boven? Heb je naregeling? Als je nu gewend bent de radiatoren enkele uren per dag aan te zetten dan zou het een optie kunnen zijn om ze 24/7 open te laten met een lagere stooklijn.
thanks, dat stelt gerust... Is verbruik op een dag als gisteren (maandag) van ons 30kwh voor de pomp een beetje normaal? ik had een beetje gerekend 10m3 gas normaal op zo'n dag is ong. 20kwh maar kom toch wat hoger uit nu. overigens komt Vaillant over 2 wkn nog langs om in te regelen, misschien levert dat nog wat op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Heintje schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:38:
[...]

Die dag was het flink koud en waarschijnlijk 4 graden of lager om 10:00 in de ochtend.
En als met temperaturen zoals nu heb je dit fenomeen niet denk ik?
Als het zich enkel bij 4C buiten temperatuur en lager voordoet, heb je hetzelfde probleem als mij en nog enkele anderen op dit forum. Vaillant bellen en dit voorleggen. Dan komen ze onder garantie de printplaten vervangen en is dit van de baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16-09 15:30
Link123 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:59:
[...]

thanks, dat stelt gerust... Is verbruik op een dag als gisteren (maandag) van ons 30kwh voor de pomp een beetje normaal? ik had een beetje gerekend 10m3 gas normaal op zo'n dag is ong. 20kwh maar kom toch wat hoger uit nu. overigens komt Vaillant over 2 wkn nog langs om in te regelen, misschien levert dat nog wat op?
Voor een dag als gisteren vind ik 30kWh verbruik puur aan de wp fors. Nu heb jij wel een flink oppervlak wat je verwarmd (125m2 beneden en ook 125m2 boven begreep ik), maar dan nog.
Hoe is je woning geïsoleerd?

Hier was het etmaalgemiddelde gisteren 8,3 graden en geen zon en was het wpverbruik 10kWh met een VWL 75/6 in een redelijk nageisoleerd vrijstaande woning waar ik ca 130m2 van verwarm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Link123 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:59:
[...]

De twee 75/5 die ik momenteel log hebben gisteren 5 en 9 kWh verbruikt.

Ben je niet in de war met milieuopbrengst?
Of was de kamertemperatuur gisteravond hoger dan gisterochtend?

Als 30 kWh gisteren echt het verbruik was zonder dat het huis een stuk warmer is dan eerst, dan verwacht ik dat de capaciteit van de warmtepomp te weinig is op echt koude dagen.

Van hoeveel m3 gas kwam je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
Broodro0ster schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:01:
[...]

En als met temperaturen zoals nu heb je dit fenomeen niet denk ik?
Als het zich enkel bij 4C buiten temperatuur en lager voordoet, heb je hetzelfde probleem als mij en nog enkele anderen op dit forum. Vaillant bellen en dit voorleggen. Dan komen ze onder garantie de printplaten vervangen en is dit van de baan.
Klopt. Nu is het niet. Maar ik sta er niet de hele dag naast natuurlijk.
Ik probeer het via onze installateur te spelen, maar die ligt nu bij te komen van Carnaval vermoed ik 😀.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gumtree
Wat hebben jullie allemaal een mooie compact kleine buiten-unit.

Deze hangt hier al 3 jaar naast het huis, muisstil (tenzij het flink vriest) en eindelijk na wat bezoekjes van Vailliant zelf is de WP ook een stuk zuiniger.

Het is trouwens een Flexotherm VWF 87/4 we verwarmen er ongeveer 250 m² mee. De optie voor koelen hebben we niet. Naast de binnenunit staat nog een 300 liter Unistor voor onder andere het warme water.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6_tJq0ggWC3Bsgf3xxsoc5sQws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3reLsrktqORWG3Ne9OJgC2Db.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is trouwens een oude foto, ondertussen is de carport + berging klaar en zijn de leidingen netjes weggewerkt en voorzien van isolatie. Ik zal er morgen een nieuwe foto van maken. Het huis staat trouwens niet in Nederland maar in Oostenrijk. (niet in een skigebied ofzo, we mogen blij zijn met 10 cm in de winter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Link123
busscherski schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:23:
[...]

De twee 75/5 die ik momenteel log hebben gisteren 5 en 9 kWh verbruikt.

Ben je niet in de war met milieuopbrengst?
Of was de kamertemperatuur gisteravond hoger dan gisterochtend?

Als 30 kWh gisteren echt het verbruik was zonder dat het huis een stuk warmer is dan eerst, dan verwacht ik dat de capaciteit van de warmtepomp te weinig is op echt koude dagen.

Van hoeveel m3 gas kwam je?
Tis echt 30kwh.. ik kom van ong 2000m3 gas. Temp is 20 graden dag en nacht op 19.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Link123 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:34:
[...]

Tis echt 30kwh.. ik kom van ong 2000m3 gas. Temp is 20 graden dag en nacht op 19.
Een 105/6 zou prima 2000 m3 gas moeten kunnen vervangen. Qua capaciteit zou het wel goed moeten zitten. Laat maar even een weekje stoken en deel dan je weekverbruik eens. Het zal wel een uitschieter zijn dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Link123 hoe gemeten? De gerapporteerde waarden vertrouw ik zover ik ze kan checken met een andere meter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Heintje schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:50:
[...]

Klopt. Nu is het niet. Maar ik sta er niet de hele dag naast natuurlijk.
Ik probeer het via onze installateur te spelen, maar die ligt nu bij te komen van Carnaval vermoed ik 😀.
Ik heb het ook via mijn installateur gespeeld. Die kwam eens kijken als het niet op te lossen wat met een instelling, maar dat was natuurlijk niet te verhelpen.
Toen ik hem zei dat ik hier op het forum van iemand hoorde dat het opgelost was met 2 printplaten te laten vervangen door Vaillant (onder garantie) heeft hij het probleem voorgelegd bij Vaillant. Zij hebben dan een afspraak met me gemaakt om ter plaatse te komen. De printplaten zijn gewisseld en ik ben van het probleem vanaf.
Ze moeten nu enkel nog een terug komen om de serienummers over te zetten naar de nieuwe printplaten. Dat moest met een speciaal toestelletje en had de technieker niet bij op dat moment. Aanstaande vrijdag wordt dat ook opgelost, maar het probleem met de pompen is wel al van de baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Link123 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:34:
[...]

Dat is best veel, maar je gas verbruik was ook hoog. Hoeveel warmte heb je dan in totaal gestookt die dag? Zo kan je het misschien vergelijken met jouw gas verbruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kleuvert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-06 19:01
Franciesco schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:20:
[...]

Voor een dag als gisteren vind ik 30kWh verbruik puur aan de wp fors. Nu heb jij wel een flink oppervlak wat je verwarmd (125m2 beneden en ook 125m2 boven begreep ik), maar dan nog.
Hoe is je woning geïsoleerd?

Hier was het etmaalgemiddelde gisteren 8,3 graden en geen zon en was het wpverbruik 10kWh met een VWL 75/6 in een redelijk nageisoleerd vrijstaande woning waar ik ca 130m2 van verwarm.
Dat klopt wel aardig dan, hier 5kwh voor 65m2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benolski
De 75/6 draait. Merk wel veel stromingsgeluid in de radiatoren. Wat zou ik daaraan kunnen doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
benolski schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:03:
De 75/6 draait. Merk wel veel stromingsgeluid in de radiatoren. Wat zou ik daaraan kunnen doen ?
Nog lucht?
Pomp snelheid verlagen indien dat kan qua temperatuur? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benolski
Bedankt voor het meedenken. Lucht zat ik zelf ook aan te denken. Hoe verlaag je de pompsnelheid ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Op de binnenunit, installateursniveau, conf. geb.pomp. verw. van auto af.
Met minder debiet heb je waarschijnlijk ook slechtere COP, dus weeg dit af :)
Er is ook een minimum, zie de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benolski
Bedankt 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16-09 15:30
@benolski als je lucht vermoed kun je ook nog eens de ontluchtingscyclus draaien.

Op de besturingsmodule:
Installateurniveau→ Testmenu→ Test programma→ P.06 ontluchten afgiftesysteem

En ontluchten van de hoogst gelegen radiator(en).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benolski
Ik kom niet in het installateurniveau kom niet verder dan energieopbrengst ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benolski
Verkeerde code gebruikt. Lukt nu wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Klein vraagje - beetje dom misschien maar niet echt technisch en mijn best gedaan het door te nemen.

Ik zie bij Vaillant verschillende flexibele aansluitsets. Op onze berging komt uit het beton 32mm kunststof - wat zou daar dan aan moeten?

Ik zie ze met knel en moer. Maar ze moeten toch altijd aan de vaillant gedraaid worden.

De installateur die later komt denkt dat het met de kunststof leiding wel goed komt qua geluid maar wil vast set bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Kees_frl schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:38:
Klein vraagje - beetje dom misschien maar niet echt technisch en mijn best gedaan het door te nemen.

Ik zie bij Vaillant verschillende flexibele aansluitsets. Op onze berging komt uit het beton 32mm kunststof - wat zou daar dan aan moeten?

Ik zie ze met knel en moer. Maar ze moeten toch altijd aan de vaillant gedraaid worden.

De installateur die later komt denkt dat het met de kunststof leiding wel goed komt qua geluid maar wil vast set bestellen.
Ja de Vaillant aansluitset kan inderdaad beter zijn qua geluid.
Die met moer is vaak iets makkelijker als je naar meerlagenbuis wilt.

Als je de knel versie neemt moet je door met een knel35 nippel die niet overal zomaar voorradig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Kees_frl
Kijk ook even welke qua lengte het best uitkomt. Vooral als je direct door de muur gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:22
Je moet het harmonica stuk buiten de muur houden anders werkt het niet natuurlijk.

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
En je moet ze niet recht gebruiken, dat werkt ook niet weet ik uit ervaring.

• busscherski
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ms-B4FRG-2kZlAhntRcmFiAuWIk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MZCHIdnls2D28PDUr0669bPB.jpg?f=fotoalbum_large

Die met knel / pers 35 kun je inkorten en een knel of pers knie aan maken

• Kees_frl
busscherski schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 23:18:
[...]

Ja de Vaillant aansluitset kan inderdaad beter zijn qua geluid.
Die met moer is vaak iets makkelijker als je naar meerlagenbuis wilt.

Als je de knel versie neemt moet je door met een knel35 nippel die niet overal zomaar voorradig is.
Dankjewel - jullie nog een aanrader qua adres te bestellen?

• benolski
Warmtepomp draait maar naar mijn idee veel pendelen? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-2x9IiF7Kzi4VTQjljJahbPGGDA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0waym1MsydaKiHH31ROnlwvC.png?f=fotoalbum_large

• Gramser
Dit is vandaag? Dat is inderdaad dan veel pendelen, maar het hoeft geen slecht teken te zijn. Ik neem aan dat de woning op temperatuur is?

Geef eens wat info over stooklijn, wenstemperatuur, kamerbijschakeling inactief, actief, of uitgebreid..?

Dit is mijn run sinds middernacht. Woning is op temperatuur en de WP is nu dus weer uitgegaan. Kamerbijschakeling (binnencompensatie) staat op uitgebreid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xd5d5jEH0HCbVXNgbBOJI89yEPo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9V4tkMRvR9mrgByvwXyNsC7a.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 72% gewijzigd door Gramser op 23-02-2023 10:21 ]

• benolski
Daar maak ik mij wel ongerust over. Stooklijn 0.35 , 20 graden wenstemp. Kamerbijschakeling uitgebreid. Ook veel stromingsgeluid in leidingen

• benolski
Temperatuur was vanmorgen 19.5 ?

• ds23man
Zou eerst je flow terugbrengen zodat je minder herrie hebt en dan verder kijken wat ie doet. Lijkt er een beetje op dat de retour steeds te snel de Ta benaderd. De pomp gaat dan uit. Je systeem moet wel de kans krijgen om de warmte af te geven.

• Kees_frl
Of qua instellingen radiatoren of vloerverdeler iets met de flow doen.

Maar zou eerst ook naar de pomp kijken, bespaar je ook weer wat energie mogelijk :)

[ Voor 39% gewijzigd door Kees_frl op 23-02-2023 11:27 ]

• ds23man
En met twee thermometers eens de Ta en Tr in de gaten houden.

Pagina: 1 ... 75 ... 175 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic