Vorige maand 3.2kW als kwartierpiek. Toen heeft de verwarming wel eventjes afgelegen en moest ze terug opstoken, dus dat kost meer energie.
Deze maand zit ik op aan 2.8kW kwartierpiek voor de warmtepomp. Dus daar moet je nog het huishoudelijk verbruik bij tellen.
De fluistermodus heb ik nu aanstaan van 22h-8h en dan heb ik maximaal 1,44kW voor de kwartierpiek. Dus als je 24/7 op fluister modus kunt draaien, dan is je piek je ongeveer 1 tot 1.5kW lager.
Ik pas nu een dagverhoging van 1°C toe tussen 11 en 17h zodat ik overdag met zonne energie het huis op temperatuur breng, zodat er 's nachts minder moet bijverwarmd worden. Dit werkt goed, maar ik de grote pieken van 2kW en meer kan ik niet volledig opvangen met mijn PV installatie op bewolkte dagen.
Als ik 24/7 in fluister modus zou draaien, dan ga ik wellicht meer zelf verbruik hebben want langere runs aan lager vermogen overdag. En volgens de data sheets in de COP ook hoger als de compressor moduleert, dus voorlopig zie ik er enkel maar voordelen in wat betreft energie gebruikt.
EDIT: hier een screenshot van Fluvius toen de warmtepomp een weekje had uitgelegen voor werkzaamheden. De namiddag voordien is ze opgestart. Je ziet 's nachts de fluistermodus en vanaf 7h gaat die fluister modus uit. Het gedrag 's nachts is veel rustiger en je ziet geen pieken.
De maandpiek voor Fluvius is eigenlijk het hoogste kwartierverbruik van die maand vermendigvuldigen met 4. Dus die is veel lager met de fluister modus. Risico is natuurlijk dat de woning niet om temperatuur blijft als het vriest, maar het uitschakelen is 2min werk.
EDIT2: Ik heb ook de indruk dat de hoogste pieken van de ventilo convectoren komen. In de badkamer boven hangt een aparte thermostaat voor de bovenverdieping en voorlopig staan alle convector open. De warmtepomp start rustig en na een kwartiertje starten de DBE ventilators. Dan zorgt waarschijnlijk voor een serieuze terugval in de retour en dan gaat de warmtepomp volgens mij pieken om dit te compenseren. Het is een veronderstelling van mij, maar misschien kan iemand dit bevestigen of ontkrachten.
Na een een kwartiertje met de ventilators aan is de ruimte terug op temperatuur en slaat de boel af. Het gaat dus wel snel, maar er is veel vermogen nodig.
[
Voor 39% gewijzigd door
Broodro0ster op 21-02-2023 16:46
]