Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@ds23man jij hebt ook een elektronicalab op 50 cm? ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023
Proton_ schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 07:33:
Op 15 meter. :+

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-07 22:44
Proton_ schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 07:33:
Dat is zeker waar ik zit er heel kort op maar dan nog vind ik het veel en zeker bij bevoorbeeld een rijtjes woning geeft het toch wel overlast in een aantal situaties ook voor duren en dat hoort gewoon niet.

Stel je hebt een orgel uit eind vorige eeuw tegen de achter gevel van je huis en aan de andere kant van de muur staat de arotherm dan zul je veel overlast ervaren.
En nogmaals ik ben electronica man en heb het lang aan de Chinese omvormers van mezelf geweten en de wifi apparatuur van de buren.
Heb eigenlijk ook niet het idee dat de compressor frequentie van invloed is op het strooiveld. Dus verwarmen aan geeft storing verwarming uit storing weg.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Ik zal straks even met een FM radiootje erbij gaan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Er staat nu een plastic fantastic Lenco radiootje te spelen boven op mijn 75. De netadaptor zit ter plekke zelfs aangesloten op groep van de pomp. Niks aan de hand....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-07 18:38
Wel grappig om te constateren dat er blijkbaar iets in de luchtvochtigheid is veranderd sinds afgelopen nacht: twee nachten hiervoor deed de AWB nog één defrost per uur, ongeveer, maar afgelopen nacht, ook met continue vorst, heeft-ie helemaal geen defrost gedaan. Draait gewoon keurig urenlang achtereen.

Nog steeds blij met dat ding! Maar ik wilde dat de Auer er eindelijk was, dan kon ik echt van dat gas af. Zó dichtbij...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laakhaven
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09-02-2023
Bij geeft de MyVaillant app sinds gisteren een zwart scherm, met de melding "nog geen gegevens beschikbaar. Het kan enkele minuten duren om alle gegevens van uw apparaat te verzamelen". Alleen duurt het heel wat langer dan enkele minuten (1,5 dag nu).
Als ik klik op info, dan zie ik dat de app gewoon werkt, en in contact is met het systeem. Alleen de info wordt dus niet op het startscherm zichtbaar.

Anderen hetzelfde issue? Ik mijn telefoon gerestart, in instellingen >> apps de cache van de app geleegd, gedwongen stoppen en weer openen... geen verschil tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-07 10:23
Gramser schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:15:
Wel grappig om te constateren dat er blijkbaar iets in de luchtvochtigheid is veranderd sinds afgelopen nacht: twee nachten hiervoor deed de AWB nog één defrost per uur, ongeveer, maar afgelopen nacht, ook met continue vorst, heeft-ie helemaal geen defrost gedaan. Draait gewoon keurig urenlang achtereen.

Nog steeds blij met dat ding! Maar ik wilde dat de Auer er eindelijk was, dan kon ik echt van dat gas af. Zó dichtbij...!
Interessant, hier ook een heel rustig beeld opeens. Wel constant redelijk veel vermogen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TooBGLdcNCVWX7YwBO3sqDdhc0U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m5IlIZaxr4YQITKcy2W1sQ8Q.png?f=fotoalbum_large

Vergeleken met gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KAkBC8wgen2A9mj-224LxaAO92M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8zudeGrwhNR0lMes3TGg2xSW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Heintje op 09-02-2023 14:40 ]

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Luchtvochtigheid is wel een dingetje. Ik zie hier verschil tussen de 75 die vooraan in de schuur staat en de 55 die vlakbij de schuurdeuren staat achterin. De 55 doet aanmerkelijk veel meer defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Zijn die gekke COP-waarden eigenlijk alweer normaal bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Gramser schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:09:
Zal zo even kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Gramser schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:09:
Op de VWZ 4,5. Volgens de VRC tot afgelopen middernacht 128 opwek en 33 verbruik, zou COP 4,78 zijn.

Redelijk plausibele waardes vergeleken met de datasheets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
ds23man schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:22:
[...]

Op de VWZ 4,5. Volgens de VRC tot afgelopen middernacht 128 opwek en 33 verbruik, zou COP 4,78 zijn.

Redelijk plausibele waardes vergeleken met de datasheets.
Ja, dat lijkt er meer op! En laten we het daar verder maar bij houden voor ik hier weer een discussie oprakel waar niemand blij van wordt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnix17
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-07 10:58
Laakhaven schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:14:
Bij geeft de MyVaillant app sinds gisteren een zwart scherm, met de melding "nog geen gegevens beschikbaar. Het kan enkele minuten duren om alle gegevens van uw apparaat te verzamelen". Alleen duurt het heel wat langer dan enkele minuten (1,5 dag nu).
Als ik klik op info, dan zie ik dat de app gewoon werkt, en in contact is met het systeem. Alleen de info wordt dus niet op het startscherm zichtbaar.

Anderen hetzelfde issue? Ik mijn telefoon gerestart, in instellingen >> apps de cache van de app geleegd, gedwongen stoppen en weer openen... geen verschil tot nu toe.
Hier idem, ik heb een vraag aan support van Vaillant gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnix17
Gramser schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:15:

Was mij ook al opgevallen, tot nu toe bij geen van de vorige vorstperiodes iets dergelijks gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-07 06:01
Marnix17 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:49:
[...]

Was mij ook al opgevallen, tot nu toe bij geen van de vorige vorstperiodes iets dergelijks gezien.
Bij mij ook geen defrost, de auto's hadden ook helemaal geen ijsafzetting, lang leve droge lucht :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flail
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-07 14:14
Afgelopen nacht was het dauwpunt hier -7grC. Als de verdampingstemperatuur daar boven blijft vormt zich inderdaad geen rijp op de lamellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Volgens mij is het weer defrosttijd bij veel mensen, hier en daar mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Dat klopt, het bekende patroon is weer te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnix17
Laakhaven schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:14:

Je kunt de VR921 even resetten (stekker eruit), dan werkt de boel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:24
In onze nieuwbouwwoning staat een 75/5 en hebben we 11.4kWp aan zonnepanelen sinds begin januari. In België salderen we niet meer, dus ik moet zoveel mogelijk zelf verbruiken.
Nu merk ik op dat op heldere dagen de woning door zonlicht zo'n 0,5-1.5°C boven het setpoint van de thermostaat opwarmt. Daardoor slaat de warmtepomp af en koelt de vloer af. Tegen de namiddag is de vloer koud en moet hij 's avonds terug een sprint maken na zonsondergang om alles terug op temperatuur te laten komen.
Ik ga eens WAR proberen, maar waarschijnlijk met het gevolg dat het dan overdag te warm zal worden als er zon is.

Ideaal zou zijn als de warmtepomp 1h voor zonsondergang de vloer al laat opwarmen, maar ik gok dat hier niet echt een oplossing voor is buiten iets met ebus en home assistant in elkaar knutselen?

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Broodro0ster ik doe een middagverhoging, dat werkt bij mij goed genoeg maar ik heb weinig glas.
Het is wel simpel met de standaardthermostaat in te stellen.
WAR zal ook wel aardig kunnen werken zolang je met lage Ta toe kan: de vloer is dan ook maar 1.5°C warmer dan de ruimte dus bij lichte overshoot is de afgifte dan ook 0.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !kk3
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:48
Iemand ervaring met de loodgietshop.nl? Ze hebben behoorlijke voorraad Vaillant 35-55-65 /6 monoblock volgens de website. Reageren ook goed op whatsapp, maar ik verbaas me dat de voorraad niet sneller verkocht wordt en zelfs toeneemt afgelopen weken…. Kom verder weinig ervaringen tegen en is toch best veel geld om zo over te maken….

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ds23man
!kk3 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:18:
Iemand ervaring met de loodgietshop.nl? Ze hebben behoorlijke voorraad Vaillant 35-55-65 /6 monoblock volgens de website. Reageren ook goed op whatsapp, maar ik verbaas me dat de voorraad niet sneller verkocht wordt en zelfs toeneemt afgelopen weken…. Kom verder weinig ervaringen tegen en is toch best veel geld om zo over te maken….
Uit de buurt blijven, hebben geen eigen voorraad en wat op de site staat is zogenaamde voorraad bij de groothandel. Hoeft dus niet te kloppen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Intussen heb ik ook een mooie frankenstein-configuratie van ebusd, waarmee ik nu goed zichtbaar heb dat bij de huidige temperaturen (ca 8 graden) niet lager gaat dan 30 Hz.
Op zich prima, maar uit de documentatie blijkt dat op 35 Hz de COP net even een beetje hoger is.

Dat iets hogere vermogen zal weer tot pendelen leiden, maar dat is met mijn trage afgifte niet echt een probleem. Om pendelen goed te begrijpen wordt nu dus ook de graadminuten-teller gelogd.
Het lijkt er bij mij op dat die op -60 vast staat, hoewel de VWZ beweert dat ik hem naar -100 veranderd heb.
Morgen maar een power cycle doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rCTnEO2IqJezG4fpdWeJzO7-H84=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PF7izZG2zd4lRMWPBT9OPtcK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ik ben wel benieuwd wat er uit je test/logging komt qua graadminuten. Ik had de mijne ook veranderd naar -90 of -100, maar heb niet het idee dat dat iets heeft uitgehaald vwb pauze voor een start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Is het niet andersom
Hij wacht langer met stoppen?

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:24
Proton_ schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 23:04:
Intussen heb ik ook een mooie frankenstein-configuratie van ebusd, waarmee ik nu goed zichtbaar heb dat bij de huidige temperaturen (ca 8 graden) niet lager gaat dan 30 Hz.
Op zich prima, maar uit de documentatie blijkt dat op 35 Hz de COP net even een beetje hoger is.

Dat iets hogere vermogen zal weer tot pendelen leiden, maar dat is met mijn trage afgifte niet echt een probleem.
Neem je in die berekening ook mee dat een WP ook standby-verbruik heeft in de tijd dat ie niet draait? Bij Mitsubishi zorgt dat ervoor dat dat ik best een tijdje een marginaal lagere COP kan accepteren als dat voor langere runs zorgt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-07 08:27
Andrehj schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:02:
[...]

Neem je in die berekening ook mee dat een WP ook standby-verbruik heeft in de tijd dat ie niet draait? Bij Mitsubishi zorgt dat ervoor dat dat ik best een tijdje een marginaal lagere COP kan accepteren als dat voor langere runs zorgt.
Dat stand-by verbruik zat ik me zojuist ook af te vragen. Is bij mij zo'n 8 Watt, valt redelijk in de marge tijdens stookseizoen.

Daarbuiten lijkt het redelijk zonde, maar schade valt wellicht mee. Stel de helft van de tijd zou zo'n ding "uit" kunnen staan. Dat is 35 kWh op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:24
Zwartoog schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:23:
[...]

Dat stand-by verbruik zat ik me zojuist ook af te vragen. Is bij mij zo'n 8 Watt, valt redelijk in de marge tijdens stookseizoen.

Daarbuiten lijkt het redelijk zonde, maar schade valt wellicht mee. Stel de helft van de tijd zou zo'n ding "uit" kunnen staan. Dat is 35 kWh op jaarbasis.
Standby-verbruik is zo'n beetje de slechtste spec van mijn Mitsubishi: Gemiddeld ca 29W :( . En omdat de WP het grootste deel van het jaar uit staat, kostte mij dat afgelopen 12 maanden maar liefst 193 kWh...
Best wel jammer.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Klokje ertussen in de zomer. 1 uur per dag onder spanning is genoeg tenzij je ook een boiler ermee bediend dan is het weer anders.

Daarnaast heb ik al vaker gezegd die cop zal me een worst wezen het gaat om hoeveel energie hij gebruikt oftewel hoeveel dat kost.

[ Voor 34% gewijzigd door snameroc op 12-02-2023 11:59 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Andrehj daar heb je een punt, het standaard-standbyverbruik van 9W is tot daar aan toe, maar tijdens pendelen houdt hij de circulatiepomp op een laag pitje (ik denk zodat hij de Ta kan blijven meten?) en dan verbruikt hij 27 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
snameroc schreef op zondag 12 februari 2023 @ 09:30:
Is het niet andersom
Hij wacht langer met stoppen?
Ik dacht van niet…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
snameroc schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:57:
Klokje ertussen in de zomer. 1 uur per dag onder spanning is genoeg tenzij je ook een boiler ermee bediend dan is het weer anders.

Daarnaast heb ik al vaker gezegd die cop zal me een worst wezen het gaat om hoeveel energie hij gebruikt oftewel hoeveel dat kost.
Hier een boiler erbij inderdaad. Vooral het uitzetten wordt een beetje tricky, dan moet hij niet volop bezig zijn. Of een heel regelsysteem eromheen, maar dan zit je dadelijk weer aan 9W voor je regelsysteem :+

Eigenijk alleen handig als je 's zomers lang weg gaat. Zit je wel met een koude boiler als je terug komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Proton_ schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:00:
@Andrehj daar heb je een punt, het standaard-standbyverbruik van 9W is tot daar aan toe, maar tijdens pendelen houdt hij de circulatiepomp op een laag pitje (ik denk zodat hij de Ta kan blijven meten?) en dan verbruikt hij 27 watt.
Maar dat is toch geen wezenlijk probleem? Die warmte komt ten minste nog je huis in als je het nodig hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Als je WAR gebruikt ontkom je er niet aan dat de circulatiepomp blijft draaien. En dan valt 18 Watt extra mij nog wel mee.

[ Voor 21% gewijzigd door ds23man op 13-02-2023 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
De COP-winst zou - volgens de Tsjechische datasheets - iets van 3-5% zijn, wat ongeveer evenveel is.
Het is dus de moeite niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
En volgens mij gaat de circulatiepomp terug op minimaal vermogen als de WP niet draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Bij mij doet de WP zo'n 10-11W wanneer kamerbijschakeling op "uitgebreid" staat, en 31W wanneer ik WAR draai en alleen de circulatiepomp is aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Broodro0ster
Vaillant is deze ochtend langs geweest om het probleem te bekijken met de CV circulatie pompen die gaan draaien als het kouder dan 4°C wanneer er geen warmtevraag is. Ik heb een split unit (75/5) dus alle leidingen met water liggen binnen de geisoleerde schil.

Het probleem kenden ze en de printplaat in de buiten en binnenunit moest vervangen worden. Nu moet er nog een software update gebeuren, maar de technieker had geen interface bij om de printplaten te kunnen updaten, dus zijn collega komt op een ander moment langs.
Ik krijg nog een nieuwe afspraak en dan zou na de update het probleem moeten over zijn. Hopelijk wordt het nog eens goed koud ergens in de komende weken zodat ik het nog even kan testen.

Wie hier dus last van heeft, kan dus best contact opnemen met Vaillant. Dit wordt onder garantie geregeld.

[ Voor 12% gewijzigd door Broodro0ster op 13-02-2023 13:07 ]

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:22
Broodro0ster schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:03:
Vaillant is deze ochtend langs geweest om het probleem te bekijken met de CV circulatie pompen die gaan draaien als het kouder dan 4°C wanneer er geen warmtevraag is. Ik heb een split unit (75/5) dus alle leidingen met water liggen binnen de geisoleerde schil.

Het probleem kenden ze en de printplaat in de buiten en binnenunit moest vervangen worden. Nu moet er nog een software update gebeuren, maar de technieker had geen interface bij om de printplaten te kunnen updaten, dus zijn collega komt op een ander moment langs.

Wie hier dus last van heeft, kan dus best contact opnemen met Vaillant. Dit wordt onder garantie geregeld.
dankjewel voor deze update.

Wat ik heb begrepen is dat dit alleen geldt voor de split en niet voor de mono? :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Kees_frl schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:07:
[...]

dankjewel voor deze update.

Wat ik heb begrepen is dat dit alleen geldt voor de split en niet voor de mono? :)
Klopt. Het is bij de /5 serie dat dit probleem zich voordoet. En volgens mij nog maar recent want iedereen die dit probleem herkent, heeft ook een installatie gehad rond september/december 2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouwi
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-07 12:08
Broodro0ster schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:10:
[...]

Klopt. Het is bij de /5 serie dat dit probleem zich voordoet. En volgens mij nog maar recent want iedereen die dit probleem herkent, heeft ook een installatie gehad rond september/december 2022.
Zelf ook een /5 serie, geplaatst in zomer 2021, hybride opstelling. Had in het najaar, waarschijnlijk inderdaad onder de 4 graden, last van een circulatiepomp die elke keer een paar minuten aan en dan weer minuutje uit ging. Uiteindelijk poosje de kamer inschakeling op actief i.p.v. uitgebreid gezet. Ga hier ook maar eens achteraan bij Vaillant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
wouwi schreef op maandag 13 februari 2023 @ 17:12:
[...]

Zelf ook een /5 serie, geplaatst in zomer 2021, hybride opstelling. Had in het najaar, waarschijnlijk inderdaad onder de 4 graden, last van een circulatiepomp die elke keer een paar minuten aan en dan weer minuutje uit ging. Uiteindelijk poosje de kamer inschakeling op actief i.p.v. uitgebreid gezet. Ga hier ook maar eens achteraan bij Vaillant.
Dus blijkbaar is het toch al langer aan de gang. Succes om het opgelost te krijgen. Bij Vaillant België was het in ieder geval een gekend probleem en deden ze nergens lastig over. De man kwam binnen en zei direct, dat zijn 2 nieuwe printplaten en een update van de software.

Binnen de 4uur zouden ze bellen voor een vervolg afspraak waarbij ze dan de software gaan updaten, maar voorlopig nog niemand gehoord. We zien morgen wel en anders bel ik woensdag zelf even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-07 12:32
Vraag,

Kan iemand mij vertelleen hoe ik het beste (lees, voordeligst) om kan gaan met de laagstaande zon?

- de VRC720F staat op een plaatst die niet in direct zonlicht komt
- de buitensensor hangt op het Noorden eveneens niet direct in de zon.
- De VRC720F draait nu op stand "binnencompensatie uitgebreid" en ingesteld op 19,5

Zoals vandaag komt om circa 10:00 al vol de zon binnen door onze grote dubbele terrasdeuren waardoor onze woonkamer supersnel opwarmt. In deze tijd van het seizoen blijft de zon tot zo'n 15:00 door dat raam de boel verwarmen.

Door stand "uitgebreid" slaat hierdoor de pomp uit en koelt onze vloer af waardoor we savonds in de kou zitten en de pomp op vol vermogen de boel weet een beetje wil recht breien.

Kan ik met deze laagstaande zon de VRC720F beter op stand Actief zetten? of
Kan ik hem beter op "uitgebreid" laten staan en een dagverhoging naar bijv. 20,5 instellen?
Enkel WAR lijkt me niet handig omdat het het ene moment zonnig is en het andere moment grijs en grauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:55
@Middenberm aangezien je de draadloze variant hebt: kun je de thermostaat niet in een andere ruimte hangen die normaal gesproken ca dezelfde ruimtetemperatuur heeft als waar de thermostaat nu hangt en minder zonimpact heeft? Bijvoorbeeld in de gang of een bijkeuken?

Omschakelen van Uitgebreid naar Actief lijkt mij als bovenste niet kan de beste optie, maar is lastig te doen voor mensen die niet erg bekend met de menustructuur van de VRC720(F) zijn. Wat dat betreft zou het handig zijn als er een soort van zelf te maken snelopties zijn. Of een andere gemakkelijk bereikbare optie om de wp tijdelijk in te schakelen ongeacht kamertemperatuur (openhaard modus oid).

Een hogere doeltemperatuur instellen zou ik zelf niet zo snel doen aangezien de stooklijn dan ook verhoogd wordt en dat dus verbruikstechnisch niet voordelig is (plus dat de ruimte dan nog eens keer extra opwarmt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-07 12:32
@Franciesco Bedankt voor je reactie. Ik denk dat het verplaatsen van de VRC geen oplossing is. De overige ruimten in huis zijn beduidend kouder dan de wens temperatuur en dan gaat hij denk ik alsnog erg over compenseren. Ik ga eens een paar (zonnige) dagen stand "actief" proberen.

Zou inderdaad wel fijn zijn als er wat opties meer aanwezig zouden zijn zoals bijvoorbeeld de door jou voorgestelde "openhaard" stand

De hele installatie bevalt tot nu toe prima maar qua instel/regel mogelijkheden zijn er volgens mij betere dan vaillant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Middenberm schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:03:
Vraag,

Kan iemand mij vertelleen hoe ik het beste (lees, voordeligst) om kan gaan met de laagstaande zon?

- de VRC720F staat op een plaatst die niet in direct zonlicht komt
- de buitensensor hangt op het Noorden eveneens niet direct in de zon.
- De VRC720F draait nu op stand "binnencompensatie uitgebreid" en ingesteld op 19,5

Zoals vandaag komt om circa 10:00 al vol de zon binnen door onze grote dubbele terrasdeuren waardoor onze woonkamer supersnel opwarmt. In deze tijd van het seizoen blijft de zon tot zo'n 15:00 door dat raam de boel verwarmen.

Door stand "uitgebreid" slaat hierdoor de pomp uit en koelt onze vloer af waardoor we savonds in de kou zitten en de pomp op vol vermogen de boel weet een beetje wil recht breien.

Kan ik met deze laagstaande zon de VRC720F beter op stand Actief zetten? of
Kan ik hem beter op "uitgebreid" laten staan en een dagverhoging naar bijv. 20,5 instellen?
Enkel WAR lijkt me niet handig omdat het het ene moment zonnig is en het andere moment grijs en grauw.
Zelfde probleem hier... Nieuwbouw houtskelet woning die het zonnetje vlot warm kan houden overdag. Afhankelijk van hoeveel zon er was die dag, gaat de warmtepomp dan om 19-20h terug aan.
Overdag moet ze eigenlijk echt wel uit blijven want anders wordt het te warm, maar rond zonsondergang zou het ideaal zijn als de vloer terug op temperatuur wordt gebracht.

Ik heb ook een VRC700 en kan maar enkel dag en nacht temperatuur kiezen. Met de VRC720 kan je volgens mij meer dan 2 temperaturen kiezen. Zo zou je misschien van 16h tot 18h 1°C meer kunnen kiezen dan de normale wens temperatuur om de pomp iets eerder te laten starten als het afkoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ik sta steeds voor dezelfde keuze. Maar ik
merk dat standje uitgebreid de zuiniger optie is (want de pomp gaan gewoon uit). Dat hij dan middenin de nacht weer aanslaat is een logisch gevolg). Bij “actief” is het me wat minder duidelijk wat het effect is, en bij “inactief” (dus WAR) blijft hij doorverwarmen waarbij ook overdag het aantal startstops toe zal nemen.

Vooralsnog kies ik voor “uitgebreid”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-07 10:23
wouwi schreef op maandag 13 februari 2023 @ 17:12:
[...]

Was je keuze voor actief een oplossing voor het aanslaan van de pomp?

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Heintje schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:21:
[...]

Was je keuze voor actief een oplossing voor het aanslaan van de pomp?
Als je kiest voor "actief" dan blijft de CV circulatie pomp draaien. Dus dan heb je geen last van het constant op en afspringen van de CV pompen. Maar dat is meer een red middel dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07 23:46
Broodro0ster schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:51:
[...]

Zelfde probleem hier... Nieuwbouw houtskelet woning die het zonnetje vlot warm kan houden overdag. Afhankelijk van hoeveel zon er was die dag, gaat de warmtepomp dan om 19-20h terug aan.
Overdag moet ze eigenlijk echt wel uit blijven want anders wordt het te warm, maar rond zonsondergang zou het ideaal zijn als de vloer terug op temperatuur wordt gebracht.

Ik heb ook een VRC700 en kan maar enkel dag en nacht temperatuur kiezen. Met de VRC720 kan je volgens mij meer dan 2 temperaturen kiezen. Zo zou je misschien van 16h tot 18h 1°C meer kunnen kiezen dan de normale wens temperatuur om de pomp iets eerder te laten starten als het afkoelt.
Ik vraag me af of op zo’n momenten een vaste aanvoer geen optie zou zijn. De zon warmt niet de hele massa (ik veronderstel vloerverwarming) op, enkel de voor de zon bereikbare stukken. Dus de delen in de schaduw koelen nog steeds af (weliswaar trager).

Als je de WP zou kunnen instellen niet om enkel bij een te koude geobserveerde ruimte temperatuur te draaien maar ook een bepaalde minimale Tr te blijven nastreven, dan zou dit negatieve gevolg van gratis zonnewarmte stevig verminderd moeten worden?

Helaas is dit bij mijn weten niet mogelijk tenzij custom aansturing via ebusd…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
Ik heb dit probleem nu ook al met een Vaillant gasketel. En realiseer me net dat letterlijk gisteren dit heel duidelijk zichtbaar was:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/knJXyrozD-8tpiwZh2ajIawrghA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z30SvCllU72sDNFIxML4VASP.jpg?f=fotoalbum_large
  1. Eerste donkerblauwe stuk: opwarmen gisterenochtend, na de nachtverlaging. Je ziet de temperatuur langzaam stijgen.
  2. donkergeel: zon breekt door de wolken, de ruimte warmt razendsnel op zonder verwarming (die gaat uit om 11), en dit terwijl de thermostaat niet eens in de buurt van zonnestralen staat!
  3. lichtblauw: lange afkoeling tot de volgende ochtend, omwille van de hoge ruimte temperatuur zegt de thermostaat tegen de ketel dat is niets moet doen, maar die afkoeling vóel je!
  4. donkerblauw: pas de volgende ochtend springt de verwarming weer aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-06 19:01
Wij hebben hem hier ook op uitgebreid.
Wens temperatuur overdag 20, nacht 19.
Wij zijn erachter gekomen dat als we de nachtverlaging pas 24:00 inzetten de vloer om 7:00 niet veel afgekoeld is. De pomp start op en de delta t is na een 10min al 5. Hierdoor is het verbruik laag en op dagen als vandaag om 10:00 uit. Dan slaat hij in de middag weer even in van 15:00 tot 18:00. Dan slaat hij vanavond nog een keer in van 21:00 tot 24:00. Al deze tijden liggen de buitentemperaturen relatief hoog. Behalve om 7:00, wij twijfelen nog of we die niet naar 8:00 willen hebben. Maar desondanks loopt die in elke run gemiddeld rond de 600watt (75/6). Het verbruik gisteren over de hele dag was 5,3kwh en de dag ervoor 5,9kwh. Wat mij betreft prima waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Klinkt netjes @Kleuvert. Het verbruik van mijn 75/6 ligt doorgaans wat hoger. Uiteraard vooral afhankelijk van de woning.

Hoeveel graden koelt jouw huis af tijdens de nachtverlaging van 24hr tot 7hr als het licht vriest (-2/-3 graden)? Blijft de kamertemperatuur dan boven de 19 graden zodat de wp niet aan hoeft te springen? Zeker bij de huidige variatie in temperatuur gedurende de dag kan dat best schelen. Want bij mij varieerde de buitentemperatuur de laatste 24hr van -2,5 graden tot 13,3 graden (plus de zon).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
Wim Leers schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:59:
[...]

Ik vraag me af of op zo’n momenten een vaste aanvoer geen optie zou zijn. De zon warmt niet de hele massa (ik veronderstel vloerverwarming) op, enkel de voor de zon bereikbare stukken. Dus de delen in de schaduw koelen nog steeds af (weliswaar trager).

Als je de WP zou kunnen instellen niet om enkel bij een te koude geobserveerde ruimte temperatuur te draaien maar ook een bepaalde minimale Tr te blijven nastreven, dan zou dit negatieve gevolg van gratis zonnewarmte stevig verminderd moeten worden?

Helaas is dit bij mijn weten niet mogelijk tenzij custom aansturing via ebusd…
Elk beetje warmte dat er overdag bij komt, leidt tot extra overhitting. Dus op die momenten hoeft er eigenlijk niks te draaien.
Het probleem komt pas na zonsondergang wanneer de ruimte temperatuur gaat afkoelen. Stel dat je 20°C wenst en het is 22°C overdag door de instralende zon. Na zonsonderdag rond 20h is het 19.5°C in huis en dan schiet de warmtepomp in actie. Maar de vloer is helemaal afgekoeld waardoor de ruimte niet direct terug opgewarmd wordt en de vloer nog even koud blijft door alle massa.
Mocht je om 16 of 17h beginnen verwarmen, dan zal de afkoeling trager verlopen en heb je geen koude vloer als de zon echt helemaal onder is. Maar dit is inderdaad lastig te sturen want is helemaal afhankelijk van de zonne instraling en je moet anticiperen om de wat over 2 uur gaat gebeuren.

Ik denk dat Home Assistant in combinatie met Ebusd hier wel eens de oplossing kan zijn. Ik heb nu ingesteld dat mijn Hue sfeer lichten zo'n 45min voor zonsondergang aan gaan en dat werkt goed. Dus op dezelfde manier zou je kunnen zeggen dat de wens temperatuur 2uur voor zonsondergang dezelfde moet zijn als de huidige temperatuur. Dan gaat vanaf de minste extra afkoeling de verwarming al opstarten en stop je warmte in de vloer. Daarna langzaam aan de wens temperatuur afbouwen zonder dat de pomp voor lange tijd stopt met draaien. Zoiets lijkt me een ideaal scenario.
Ofwel tijdelijk omschakelen naar actief i.p.v. uitgebreid als je dat kan met de Ebusd adapter.
Geen idee wat de mogelijkheden zijn met die adapter, maar ik verlang er wel naar om hem te kunnen proberen. Zo'n 4 maand geleden heb ik de adapter in bestelling gezet, maar er is nog geen nieuws over de volgende batch voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:09
Zijn hier nog mensen die de warmtepomp binnenunit in de nabijheid van hun leefruimte hebben staan, en bij dooicycli een hoge fluit toon horen?

Is enkel bij dooi cyclus
https://photos.app.goo.gl/C3DrvoiTXdFsiC1e9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@SoulShot komt dat hoge geluid daadwerkelijk uit de besturingsmodule zelf?
Je lijkt een uniTOWER te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
Franciesco schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:18:
@SoulShot komt dat hoge geluid daadwerkelijk uit de besturingsmodule zelf?
Je lijkt een uniTOWER te hebben?
Ik zou nog eens goed moeten luisteren om te zien of ik het beter kan localiseren, maar alleszins ergens in de buurt van de binnenunit van de unitower. Waar kan het anders vandaan komen? Lekje in een fitting van het aanvoerende leidingwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@SoulShot Ik kan me haast niet voorstellen dat het uit de besturingsmodule zelf (dat ding met display en de knopjes) komt aangezien dit niet veel meer is dan een printplaat. Ik zou het eerder zoeken in leidingwerk/koppelingen etc die in de unitTOWER zitten.

Wordt tijdens een defrost het elektrische hulpelement gebruikt? Wellicht zorgt die voor die fluittoon.
Eventueel kun je die ook (tijdelijk) uitzetten om het te proberen. Al zal dat element waarschijnlijk ook gebruikt worden voor verwarming van de boiler tijdens een anti-legionella run. Dus dan zou je het dan ook moeten kunnen horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SoulShot
Franciesco schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:24:
@SoulShot Ik kan me haast niet voorstellen dat het uit de besturingsmodule zelf (dat ding met display en de knopjes) komt aangezien dit niet veel meer is dan een printplaat. Ik zou het eerder zoeken in leidingwerk/koppelingen etc die in de unitTOWER zitten.

Wordt tijdens een defrost het elektrische hulpelement gebruikt? Wellicht zorgt die voor die fluittoon.
Eventueel kun je die ook (tijdelijk) uitzetten om het te proberen. Al zal dat element waarschijnlijk ook gebruikt worden voor verwarming van de boiler tijdens een anti-legionella run. Dus dan zou je het dan ook moeten kunnen horen.
Ik denk ook aan het leidingwerk in het toestel. Het elektrisch element wordt niet bij ontdooien gebruikt. Dat kan ik ook zien aan de metingen via de ct klem. Deze wordt wel gebruikt bij legionella, en dan is er geen geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Broodro0ster schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 22:16:
[...]

Elk beetje warmte dat er overdag bij komt, leidt tot extra overhitting. Dus op die momenten hoeft er eigenlijk niks te draaien.
Het probleem komt pas na zonsondergang wanneer de ruimte temperatuur gaat afkoelen. Stel dat je 20°C wenst en het is 22°C overdag door de instralende zon. Na zonsonderdag rond 20h is het 19.5°C in huis en dan schiet de warmtepomp in actie. Maar de vloer is helemaal afgekoeld waardoor de ruimte niet direct terug opgewarmd wordt en de vloer nog even koud blijft door alle massa.
Mocht je om 16 of 17h beginnen verwarmen, dan zal de afkoeling trager verlopen en heb je geen koude vloer als de zon echt helemaal onder is. Maar dit is inderdaad lastig te sturen want is helemaal afhankelijk van de zonne instraling en je moet anticiperen om de wat over 2 uur gaat gebeuren.

Ik denk dat Home Assistant in combinatie met Ebusd hier wel eens de oplossing kan zijn. Ik heb nu ingesteld dat mijn Hue sfeer lichten zo'n 45min voor zonsondergang aan gaan en dat werkt goed. Dus op dezelfde manier zou je kunnen zeggen dat de wens temperatuur 2uur voor zonsondergang dezelfde moet zijn als de huidige temperatuur. Dan gaat vanaf de minste extra afkoeling de verwarming al opstarten en stop je warmte in de vloer. Daarna langzaam aan de wens temperatuur afbouwen zonder dat de pomp voor lange tijd stopt met draaien. Zoiets lijkt me een ideaal scenario.
Ofwel tijdelijk omschakelen naar actief i.p.v. uitgebreid als je dat kan met de Ebusd adapter.
Geen idee wat de mogelijkheden zijn met die adapter, maar ik verlang er wel naar om hem te kunnen proberen. Zo'n 4 maand geleden heb ik de adapter in bestelling gezet, maar er is nog geen nieuws over de volgende batch voor zover ik weet.
Ik zou me niet teveel voorstellen over het extern besturen via Ebus. Probleem is dat de VRC de master in het systeem is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Weer een stap verder: tuin alvast wat leeg geruimd en de leiding is binnen!

Voor wie wil weten hoe een kleine €1000 aan grondleiding eruit ziet :X :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CwL2tcTdqgRq9FnzAddIdnIMPhQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mLD6txeVix72KynBXWfXw3lL.jpg?f=fotoalbum_large
(30m aan Terrendis heat uno 32 x 110 pe-xa)

[ Voor 8% gewijzigd door Speedfight op 15-02-2023 16:54 ]

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@ds23man je kan een geheel eigen besturing maken met ebusd (VRC op vaste Ta zetten en met ebus die Ta elke minuut aanpassen), maar dan moet je het wel helemaal zelf doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Proton_ schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:50:
@ds23man je kan een geheel eigen besturing maken met ebusd (VRC op vaste Ta zetten en met ebus die Ta elke minuut aanpassen), maar dan moet je het wel helemaal zelf doen...
Klopt, maar dan moet je zelf een complete besturing gaan bouwen. Probleem is dat je geen 2 masters in je systeem kan hebben. En als je meerdere zones in je systeem hebt wordt het helemaal gigantisch complex. En dan is het nog de vraag waar de SWW door gestuurd wordt, de VRC of de VWZ? Denk dat je zo'n adapter moet zien om gegevens en data te monitoren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NHL19
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07 11:30
Vandaag is hier de 75/6 en de unitower geleverd, en een begin gemaakt met aansluiten. Ben benieuwd of dat verder voorspoedig zal gaan. Er zijn al een hoop gaten geboord, maar er moeten nog veel leidingen worden gelegd. Hopelijk kunnen we vrijdag zeggen dat we zonder gas kunnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Speedfight schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:45:
Weer een stap verder: tuin alvast wat leeg geruimd en de leiding is binnen!

Voor wie wil weten hoe een kleine €1000 aan grondleiding eruit ziet :X :
[Afbeelding]
(30m aan Terrendis heat uno 32 x 110 pe-xa)
Dat ziet er bekend uit, al had ik "slechts" 16 meter besteld (wat uiteindelijk nog te veel was)
Super stug spul, maar het doet wat het moet doen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kleuvert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-06 19:01
Franciesco schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 22:10:
Klinkt netjes @Kleuvert. Het verbruik van mijn 75/6 ligt doorgaans wat hoger. Uiteraard vooral afhankelijk van de woning.

Hoeveel graden koelt jouw huis af tijdens de nachtverlaging van 24hr tot 7hr als het licht vriest (-2/-3 graden)? Blijft de kamertemperatuur dan boven de 19 graden zodat de wp niet aan hoeft te springen? Zeker bij de huidige variatie in temperatuur gedurende de dag kan dat best schelen. Want bij mij varieerde de buitentemperatuur de laatste 24hr van -2,5 graden tot 13,3 graden (plus de zon).
De eerste dagen wel, na ongeveer 4 dagen worden de muren van de woning zo koud dat die rond 5:00 al aan moet. Maar het hangt ook erg af wanneer die in de avond afslaat. Op sommige vriesdagen draait die de hele dag door tot 22:00 en dan is die doorgeschoten naar 20.4graden waardoor die niet meer aanslaat.
Het lastige is dat dit normaal geen probleem was aangezien de gasketel altijd even zuinig is. Maar met de warmtepomp wil je meer sturen naar hogere temperaturen voor een hoger rendement. Zoals die nu staat is die hier bij het meest ideale wat we kunnen halen met dit type systeem. Zoals jij al zegt is dat voor iedere woning anders. Bouwjaar hier is 79, heb alleen de kruipruimte geïsoleerd, nieuwe ruiten en schuifpui geplaatst. Het werkt, wij zijn blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djongm
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09-01-2024
Ook hier de foutcode S.102 (compressor blocked).

Mijn setup is Vaillant Arotherm Plus 75/6 A icm de VWZ AI en de SensoComfort 720f.

Kan je de oplossing delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@djongm je doelt op @Jorikbvdh ?
Jorikbvdh in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Je had de VWZ AI Plus moeten hebben :X

(ik heb een dubbele post weg gehaald).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djongm
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09-01-2024
Proton_ schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 18:00:
@djongm je doelt op @Jorikbvdh ?
Jorikbvdh in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Je had de VWZ AI Plus moeten hebben :X

(ik heb een dubbele post weg gehaald).
@Proton_ Dank! Zojuist de PLUS besteld 8)7 ... kijken of daarmee het probleem opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
djongm schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 19:34:
[...]

@Proton_ Dank! Zojuist de PLUS besteld 8)7 ... kijken of daarmee het probleem opgelost is.
Zit toch een levertijd op van 6-8 weken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Broodro0ster
ds23man schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:11:
[...]

Ik zou me niet teveel voorstellen over het extern besturen via Ebus. Probleem is dat de VRC de master in het systeem is.
Uiteraard, maar als via Ebus dynamisch de temperatuur op de VRC kunt wijzigen, dan stuurt die vervolgens de warmtepomp aan.

Stel dat ik meer dan 2kW aan het injecteren ben overdag, dan mag de thermostaat 1 graad omhoog. Als de injectie weg valt, dan niet. Om zo het zelfverbruik te verhogen, want salderen in België bestaat niet meer.

En zo kan je bv om 16h de thermostaat 1 graad omhoog zetten om de vloer al te laten opwarmen. Om dan een uur later terug af te bouwen.

Het zijn maar ideeën, dus ik weet niet als het zal werken in de praktijk. Maar we zijn Tweakers en experimenteren is leuk :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Minitrooper
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-06 14:03
Broodro0ster schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 22:16:
[...]
Ik doe dit zelfs zonder home-assistant:
- vanuit een cronjob roep ik om 4u de meteo voorspelling op (curl naar meteosource.com en kijken of er "sunny" in de voorspelling staat)
- op basis van deze voorspelling smijt ik de gevraagde kamer temperatuur laag of hoog (ebusctl write -c 700 z1DayTemp xx)
- om 16:00 zet ik 'm zowiezo op "nachtstand", dus van 16:00 tot 4:00 garandeer ik geen "harde" dalingen en geen koude vloer.

Sinds vorige zaterdag is er warmte in de vloer gepompt hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
Broodro0ster schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:14:
[...]

Uiteraard, maar als via Ebus dynamisch de temperatuur op de VRC kunt wijzigen, dan stuurt die vervolgens de warmtepomp aan.

Stel dat ik meer dan 2kW aan het injecteren ben overdag, dan mag de thermostaat 1 graad omhoog. Als de injectie weg valt, dan niet. Om zo het zelfverbruik te verhogen, want salderen in België bestaat niet meer.

En zo kan je bv om 16h de thermostaat 1 graad omhoog zetten om de vloer al te laten opwarmen. Om dan een uur later terug af te bouwen.

Het zijn maar ideeën, dus ik weet niet als het zal werken in de praktijk. Maar we zijn Tweakers en experimenteren is leuk :-)
Heb jij eBUSd al werkende? Read én write?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
Minitrooper schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:47:
[...]

Ik doe dit zelfs zonder home-assistant:
- vanuit een cronjob roep ik om 4u de meteo voorspelling op (curl naar meteosource.com en kijken of er "sunny" in de voorspelling staat)
- op basis van deze voorspelling smijt ik de gevraagde kamer temperatuur laag of hoog (ebusctl write -c 700 z1DayTemp xx)
- om 16:00 zet ik 'm zowiezo op "nachtstand", dus van 16:00 tot 4:00 garandeer ik geen "harde" dalingen en geen koude vloer.

Sinds vorige zaterdag is er warmte in de vloer gepompt hier.
Nice!

Welke hardware/adapter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Wim Leers schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 21:29:
[...]

Heb jij eBUSd al werkende? Read én write?
Ik heb 4 maand de adapter gepreordered, maar nog steeds geen nieuws.
Ik kan dus voorlopig enkel maar dromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minitrooper
Wim Leers schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 21:33:
[...]

Nice!

Welke hardware/adapter?
Wij spraken elkaar al in mijn ander ebusd topic, denk ik ;)

Deze heb ik: https://esera.de/en/Products/eBus/135/eBus-Coupler-USB

• Broodro0ster
Minitrooper schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:47:
[...]

Vraagje: waar vind je alle ebus commando's die jouw VRC ondersteunt? Ik zou onder andere ook de boiler temperatuur willen aanpassingen, maar ik heb nog niet gevonden wat de commando's daarvoor zijn.

• K.123
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-12-2024
K.123 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 09:19:
Afgelopen weekend is bij mij het volgende geïnstalleerd

Buitendeel: Vaillant aroTHERM VWL 75/6 A warmtepomp 230V (7.0 kW bij A-7/W35)
Parallel CV buffer (45 liter)
Binnendeel: MEH 97/6
Boiler: 200 liter rvs boiler met spiraaloppervlak
Bedieningseenheid: Vaillant sensoComfort VRC720 met externe buitenvoeler.

De boiler wordt niet automatisch verwarmd, dit zou volgens de installateur wel moeten. Als je schakelaar in de binnennunit handmatig naar de boiler schakelt dan verwarmd de boiler wel.

De installateur krijgt het niet voor elkaar. Vaillant kon telefonisch ook geen oorzaak aanwijzen.

Wat verder opvalt is dat de boiler temperatuur niet in de sensoapp zichtbaar is. Dit ligt niet aan de app omdat dit euvel zowel mijn eigen telefoon optreed als die op de telefoon van de installateur als hij inlogt mijn mijn gegevens. Ook laat de app géén stroom verbruik warm water zien en géén milieu opbrengst warm water.

Morgen wil hij Vaillant bellen om een monteur langs te sturen, maar wellicht heeft iemand hier een soortgelijke ervaring? ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De oplossing was eenvoudig: op de thermostaat was schema 9 ingesteld. Dat moest 8 zijn ivm de parallel buffer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Minitrooper
Broodro0ster schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 09:12:
[...]

Vraagje: waar vind je alle ebus commando's die jouw VRC ondersteunt? Ik zou onder andere ook de boiler temperatuur willen aanpassingen, maar ik heb nog niet gevonden wat de commando's daarvoor zijn.
Oh, heel eenvoudig :) Je gaat kijken in de CSV files van ebusd-configuration (linkie: https://github.com/john30....x/en/vaillant/06.pms.csv)

Bv voor mijn zonneboilersysteem, daar zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s4DE0HwlF_s8k6sOcTsBY-_KEQw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ftr8g6BjZYBxF66QaY3ia4OB.png?f=fotoalbum_large

Een R betekent "lezen", een W "schrijven".

Use at own risk O-)

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18-07 22:11
Heeft hier iemand een onderhoudscontract afgesloten? Lijkt mij niet helemaal verkeerd, vooral als iets kapot gaat. €190 per jaar. €1900 over een periode van tien jaar. Een nieuw vervangend onderdeel kost nogal wat. Volgens mij kwam ik deze discussie eerder vorig jaar al tegen, maar kan het niet meer zo snel vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YErWIYH5efRxT-av8rTgVriw9Gs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7aDpJO6GwHp2WXvaNnX2qUSR.jpg?f=fotoalbum_large

EDIT: volgens mij zijn genoemde prijzen voor de 105 en boven, daaronder moet Garant maar €165 kosten.

[ Voor 7% gewijzigd door ben2513 op 16-02-2023 11:34 ]

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

• Gramser
Met wie sluit je dat contract eigenlijk af? Installateur of Vaillant..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ben2513
Gramser schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:00:
Met wie sluit je dat contract eigenlijk af? Installateur of Vaillant..?
Ik kreeg zojuist een mailtje van mijn installateur; ze hebben de wp juli vorig jaar geplaatst. Wel officiële installateurs. Ik weet niet of zij alleen vermiddelen of dan ook zelf langskomen. Ik denk eerste?

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

• K.123
ben2513 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 09:58:
Heeft hier iemand een onderhoudscontract afgesloten? Lijkt mij niet helemaal verkeerd, vooral als iets kapot gaat. €190 per jaar. €1900 over een periode van tien jaar. Een nieuw vervangend onderdeel kost nogal wat. Volgens mij kwam ik deze discussie eerder vorig jaar al tegen, maar kan het niet meer zo snel vinden.

[Afbeelding]
Ik overweeg dit ook. Met wie je het contract afsluit is mij ook niet duidelijk. Heb die vraag naar Vaillant gemaild. Ook niet duidelijk is of dit contract betrekking heeft op de hele installatie of alleen de buiten unit.

• ben2513
K.123 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:35:
[...]

Ik overweeg dit ook. Met wie je het contract afsluit is mij ook niet duidelijk. Heb die vraag naar Vaillant gemaild. Ook niet duidelijk is of dit contract betrekking heeft op de hele installatie of alleen de buiten unit.
Hier de e-mail van mijn installateur, lijkt wel op een tekst rechtstreeks vanuit Vaillant. En het gaat om de gehele installatie denk ik. Ik zal het vragen aan mijn installateur. Ik wacht wel nog even op meer reacties hier.
Voor maximaal comfort en een optimale werking wordt periodiek onderhoud van warmtepompen aanbevolen. Wist u namelijk dat een vervuild of slecht afgesteld verwarmingsproduct resulteert in hogere verbruikskosten? Daarnaast loopt uw verwarmingsproduct risico om eerder stuk te gaan.

Wilt u zorgeloos genieten van uw warmtepomp? Dan is een Vaillant onderhoudscontract iets voor u!

Wat houdt een Vaillant warmtepomp onderhoudscontract in?
Als u ervoor kiest om gebruik te maken van een onderhoudscontract, dan komt een Vaillant onderhoudsmonteur afhankelijk van uw installatie eens per jaar of eens per twee jaar onderhoud plegen aan uw warmtepomp.

In het kort betekent dit minder zorgen, maar meer zekerheid:
U optimaliseert het energieverbruik en de levensduur van uw warmtepomp.
U beperkt de kans op ongewenste kosten en storingen.
Uw warmtepomp blijft optimaal draaien, nu en in de toekomst.

[ Voor 3% gewijzigd door ben2513 op 16-02-2023 10:58 ]

• K.123
ben2513 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:57:
[...]

Hier de e-mail van mijn installateur, lijkt wel op een tekst rechtstreeks vanuit Vaillant. En het gaat om de gehele installatie denk ik. Ik zal het vragen aan mijn installateur. Ik wacht wel nog even op meer reacties hier.

[...]
Dat klinkt als een sales verhaal uit een boekje inderdaad. Weinig concreet....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
Minitrooper schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 09:36:
[...]

Oh, heel eenvoudig :) Je gaat kijken in de CSV files van ebusd-configuration (linkie: https://github.com/john30....x/en/vaillant/06.pms.csv)

Bv voor mijn zonneboilersysteem, daar zie ik dit:

[Afbeelding]

Een R betekent "lezen", een W "schrijven".

Use at own risk O-)
Super! Wist niet dat ik het daar moest zoeken.
Even de repo download en gezocht naar de VRC700. Alles gevonden wat ik zocht.
Zelfs de fluistermodus kan je daar instellen.

Ik heb mijn fluister modus nu 24/7 aanstaan en dat heeft een positieve invloed op mijn pieken voor het Belgische capaciteitstarief. Mocht ooit een keer de woning niet op temperatuur geraken bij heel koude momenten, dan zou ik de fluister modus dynamisch kunnen uitschakelen aan de hand van de buitentemperatuur.

Ik hoop dat die ebus module snel geleverd kan worden, want er zijn leuke zaken mee te doen!

• Minitrooper
Broodro0ster schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:38:
[...]
Ik hoop dat die ebus module snel geleverd kan worden, want er zijn leuke zaken mee te doen!
Ik bevestig, niet alleen voor "reporting" (mijn zonneboiler temperatuur sensoren in grafana gehangen gaf onmiddellijk aan dat mijn technieker de glycolleidingen omgekeerd geïnstalleerd had) maar ook voor (micro-)optimisaties te doen.

Veel plezier! O+

• benolski
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 24-07 21:57
K.123 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 09:28:
[...]

De oplossing was eenvoudig: op de thermostaat was schema 9 ingesteld. Dat moest 8 zijn ivm de parallel buffer :)
Welk schema moet je aanhouden bij een 45 liter buffer in de retourleiding ?

• ben2513
benolski schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:30:
[...]

Die heb ik ook, en ik zit ook op schema 8.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Ter info: voor de schemanummers is het vaak handig om het Installatiebundeldocument van Vaillant te raadplegen.

https://www.vaillant.nl/i...-januari-2023-2554127.pdf

• Broodro0ster
Vaillant moet nog steeds langskomen voor de software update + serienummers overzetten naar de nieuwe printplaten, maar het issue met de circulatie pompen die bij aan/uit gaan bij 4°C buitentemp en lager op mijn 75/5 split unit is in ieder geval al opgelost.

• K.123
benolski schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:30:
[...]

@busscherski dit weet jij wel nu :)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:41
Alles is schama 8. Behalve parallel buffer icm hybride, dan is het 9.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Wim Leers
ben2513 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 09:58:

[Afbeelding]

EDIT: volgens mij zijn genoemde prijzen voor de 105 en boven, daaronder moet Garant maar €165 kosten.
In België bestaat dit niet helaas.

• snameroc
Ik vind dat niet heel goedkoop
Dan heb je het apparaat na 20 jaar 2 keer betaald. Maar het zal er ook aan liggen hoe snel ze komen en wat onder garantie valt

snameroc

• K.123
snameroc schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:03:
Ik vind dat niet heel goedkoop
Dan heb je het apparaat na 20 jaar 2 keer betaald. Maar het zal er ook aan liggen hoe snel ze komen en wat onder garantie valt
Je kan die 190 euro ook elk jaar opzij zetten op een aparte spaarrekening en dan per onderhoudsbeurt betalen.

• Gramser
Bijzonder. Mijn warmtepomp is nu “in rust”, want schakelt uit bij bereiken wenstemperatuur. Maar waar hij dan voorheen 10-11W trok, is dat vandaag al de hele dag 5-6W volgens de kWh-meter. Ik heb niks veranderd aan settings - hoe zou dit komen?

• Franciesco
Dat is best bizar inderdaad @Gramser. 5 á 6 Watt heb ik nog nooit gezien en ik heb er geen verklaring voor.
Bij mij is het 9 en soms 10 Watt (inclusief Ai Plus en VRC720).
Pagina: 1 ... 74 ... 173 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic