Even een 'bump'.
Ik heb die Esera Ebus Coupler USB aangeschaft.
Hoewel ik het idee heb dat er mensen zijn die eea wel volledig aan de praat hebben, blijkt dat bij mij (en nogal wat anderen) dat die Esera coupler NIET naar de bus kan schrijven.
Esera heeft me al aangegeven dat ik de mijne voor garantie/reparatie kan terugsturen, maar ik las al dat dat bij niemand die het betrof tot een oplossing heeft geleid.....
Dat niet kunnen schrijven verhindert dat je instellingen kunt veranderen (voor mij een doel), maar belangrijker:
- Het verhindert ook een automatische scanconfig die je helpt met de setup in ebusd geconfigureerd te krijgen
- Het verhindert dat je specifieke waardes kunt opvragen (een opvraging is in technische zin ook een 'write', waarna je het resultaat als response krijgt)
Ergo: zonder te kunnen schrijven ben je beperkt tot de 'gebroadcaste' gegevens.
En dat is niet veel en ook niet wat ik wil, dit is wat ik er zo'n beetje uit krijg op dit moment:
read 720 HwcTempDesired
read 720 HwcStorageTemp
read 720 SystemFlowTemp
read 720 Hc1FlowTemp
read 720 WaterPressure
read 720 Date
read 720 DisplayedOutsideTemp
read 720 Hc1PumpStatus
read hmu State => 01=ready 11=error 09=heating 17=cooling 129=hotwater
read vr_70 SensorData => 05 = Buffervat temp ofwel forward temp afgifte systeem
Side note: sommige waarden (bijv HwcStorageTemp) worden niet geupdate zonder trigger. Nu kan die trigger ook komen van een (op je mobiel actief draaiende / open) Vaillant SensoApp....
(voor de geïnteresseerden: Ik heb een Python3 scriptje dat deze waarden eruit trekt en in een csv zet, handig voor debuggen)
Zaken als compressorstatus (or modulatie %), forward / return temp tussen buiten en binnen unit, status verwarmingselement komen niet voor in de broadcast.
Sommige gegevens lijken overigens ook maar beperkt te worden ge-update (wellicht is dat beter als je echt requests gaat doen): De State moet bijv aangeven of de aroTherm bezig is voor verwarmen, heetwater of koelen, maar staat hier altijd op 'heetwater').....
Moraal van dit verhaal: Koop een adapter via ebusd, en niet die van Esera......
[
Voor 6% gewijzigd door
edsub op 08-02-2023 10:09
]